>समाचार News (1) 01.04.2011

1 अप्रैल

>

मुख्य समाचार :-
  • वर्ष २०११ की जनगणना में जनसंख्या की वृद्धि दर में उल्लेखनीय गिरावट। साक्षरता दर ७४ प्रतिशत से अधिक हुई।
  • प्रधानमंत्री ने कहा–सरकार देश में भ्रष्टाचार मुक्त माहौल बनाने के लिए प्रतिबद्ध।
  • मंत्रिमण्डल ने अप्रत्यक्ष करदाताओं की शिकायतों के समाधान के लिए लोकपाल के सात पदों के सृजन को मंजूरी दी।
  • पंजाब में सभी सरकारी एजेंसियों द्वारा गेहूं की खरीद आज से ।
  • भारत और श्रीलंका के बीच मुम्बई में कल होने वाले क्रिकेट विश्व कप के फाइनल मैच के लिए सुरक्षा व्यवस्था कड़ी ।

 देश की जनसंख्या की वृद्धि दर में पहली बार उल्लेखनीय गिरावट दर्ज की गई है। कल नई दिल्ली में २०११ की जनगणना की प्रारंभिक रिपोर्ट जारी करते हुए भारत के महा-पंजीयक और जनगणना आयुक्त डॉक्टर सी चन्द्र मौली ने कहा कि २०११ की गणना में देश में आबादी की वृद्धि दर १७ दशमलव छह चार प्रतिशत दर्ज की गई, जबकि २००१ में यह २१ दशमलव एक पांच प्रतिशत थी।

 भारत में साक्षरता दर पिछले एक दशक में नौ दशमलव दो एक प्रतिशत बढ़कर ७४ दशमलव शून्य चार प्रतिशत हो गयी है। सात वर्ष और इससे अधिक आयु की कुल आबादी का ७४ प्रतिशत साक्षर और २६ प्रतिशत निरक्षर हैं। पिछले दशक में पुरूष साक्षरता की तुलना में महिला साक्षरता का स्तर बढा है।

 प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह ने कॉरपोरेट क्षेत्र को आश्वासन दिया है कि सरकार देश में भ्रष्टाचार से मुक्त वातावरण बनाने के लिए प्रतिबद्ध है। कल नई दिल्ली में उद्योग और व्यापार परिषद की एक बैठक में डॉक्टर सिंह ने कहा कि हाल ही में कुछ दुर्भाग्यपूर्ण घटनाओं के कारण कॉरपोरेट क्षेत्र के कुछ वर्गों के बीच पैदा हुई घबराहट का उन्हें एहसास है। उन्होंने कहा कि सरकार भ्रष्टाचार से निपटने और पारदर्शिता बढ़ाने के लिए प्रशासनिक तथा कानूनी, सभी उपायों पर विचार कर रही है। डॉक्टर सिंह ने कहा कि सतर्कता प्रणाली को मजबूत करने, काले धन की चुनौती से निपटने और भ्रष्टाचार पर लगाम लगाने के लिए संस्थागत प्रणाली लागू करने के व्यापक उपाय किए गए हैं। प्रधानमंत्री ने औद्योगिक क्षेत्र को आर्थिक सुधार जारी रखने का आश्वासन दिया ।

 सरकार ने अप्रत्यक्ष करदाताओं की शिकायतों के समाधान के लिए पूरे देश में अप्रत्यक्ष कर से संबंधित लोकपालों के सात पदों के सृजन को मंजूरी दे दी है। मंत्रिमंडल की बैठक के बाद सूचना और प्रसारण मंत्री अंबिका सोनी ने कहा कि इन लोकपालों के कार्यालय दिल्ली, मुम्बई, चेन्नई, कोलकाता, बंगलौर, अहमदाबाद और लखनऊ में स्थापित किये जाएंगे।
 मंत्रिमंडल ने बिजली से चलने वाले वाहनों के इस्तेमाल को प्रोत्साहित करने के लिए एक राष्ट्रीय विद्युत वाहन मिशन स्थापित करने के प्रस्ताव को भी मंजूरी दी है। इससे देश में बिजली से चलने वाले वाहनों के निर्माण और इस्तेमाल को बढ़ावा मिलेगा।
 सूचना और प्रसारण मंत्री ने बताया कि मंत्रिमंडल ने इस समय चल रहे विश्वकप क्रिकेट से होने वाली आय के लिए करों में लगभग ४५ करोड़ रुपये की छूट की भी स्वीकृति दे दी है।

उत्तर प्रदेश में गाजियाबाद की विशेष सीबीआई अदालत ने कई करोड़ रूपये के भविष्य निधि घोटाला मामले में सभी छह सेवानिवृत आरोपी न्यायाधीशों की नियमित जमानत मंजूर कर ली है। अदालत ने एक-एक लाख रुपये के दो मुचलकों के आधार पर इन न्यायाधीशों की जमानत मंजूर की है। हालांकि सीबीआई अदालत के जज+ ए.के. सिंह ने इन न्यायाधीशों की उस अर्जी को खारिज कर दिया, जिसमें घोटाले की फिर से जांच कराने की मांग की गई थी।

 पंजाब में सभी सरकारी एजेंसियां आज से गेहूं की खरीद शुरू कर रही हैं। राज्य में इस वर्ष एक हजार ७३८ गेहूं खरीद केंद्र बनाए गए हैं। एक सरकारी प्रवक्ता ने चंडीगढ़ में बताया कि खरीद केंद्रों से जुड़े कर्मचारियों से बाजार में किसानों को किसी प्रकार की समस्या से निपटने के लिए उचित प्रबंध करने को कहा गया है। राज्य सरकार की सभी खरीद एजेंसियों और भारतीय खाद्य निगम से कहा गया है कि वे इस तरह का प्रबंध करें कि खरीद  के बाद माल बाजार से तुरंत हटा लिया जाए, ताकि नई खेप के लिए जगह बन सके और किसानों को उनका भुगतान ४८ घंटों के भीतर हो जाए।

 असम में विधानसभा चुनाव के पहले चरण के तहत ४ अप्रैल को होने वाले मतदान के वास्ते मतदानकर्मी दीमा हसाव के हाफलांग चुनाव क्षेत्र के दुर्गम इलाकों के लिए आज रवाना हो रहे हैं। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि चुनावकर्मियों को कई मतदान केंद्रों पर पहुचंने में तीन दिन तक लग जाते हैं।

 उधर, केरल में विधानसभा के लिये चुनाव प्रचार राजनीतिक पार्टियों के वरिष्ठ नेताओं के आने के बाद तेज हो गया है। हमारे संवाददाता ने बताया कि निर्वाचन आयोग राज्य में स्वतंत्र और निष्पक्ष चुनाव सुनिश्चित कराने के सभी उपाय कर रहा है।

 नैटो ने लीबिया के खिलाफ सैन्य अभियान का नियंत्रण अमरीका से लेकर पूरी कमान संभाल ली है। नैटो के एक अधिकारी ने बताया कि गठबंधन सेना ने सभी सैन्य अभियानों के नेतृत्व की जिम्मेदारी ले ली है और उसके पास अपनी गतिविधियों के लिए सभी सुविधायें मौजूद हैं। अधिकारी ने बताया कि मिशन के तहत सैनिक नाकेबंदी, उड़ान वर्जित क्षेत्र की घोषणा और नागरिकों तथा आम लोगों की बस्तियों वाले इलाकों की सुरक्षा से जुड़ी कार्रवाई संयुक्त राष्ट्र सुरक्षा परिषद के प्रस्ताव के अनुसार की जाएगी।
 उधर, लड़ाई के मोर्चे पर विद्रोहियों के संघर्ष किए बिना ही ब्रेगा से हटने के बाद मुअम्मर गद्दाफी के टैंकों और रॉकेट लॉचरों ने शहर पर हमला किया।
 ब्रिटेन की वायुसेना के प्रवक्ता ने लंदन में कहा कि लीबिया में टैंकों और मिसाइलों के कई स्थलों को निशाना बनाकर नष्ट कर दिया गया है।
 गठबंधन सेना के सचिव जनरल एंडर्स फॉग रासमुसेन ने स्टॉक होम में कहा कि वे गद्दाफी के सैनिकों के खिलाफ विद्रोहियों को हथियार उपलब्ध कराने के अमरीका और ब्रिटेन के सुझावों से सहमत नहीं हैं।
 ट्यूनीशिया से मिली खबरों में कहा गया है कि कर्नल गद्दाफी के कई निकट सलाहकारों ने देश छोड़ दिया है और वे ट्यूनीशिया के बाहर जाने वाली उड़ानों का इंतजार कर रहे हैं।

 आइवरी कोस्ट में प्रमुख शहर आबिदजान में सरकारी टेलीविजन परिसर के निकट जोरदार झड़पें होने की खबर है। लगता है कि देश की सत्ता पर नियंत्रण के लिए चल रही लड़ाई निर्णायक दौर में पहुंच गयी है।  अन्तर्राष्ट्रीय स्तर पर मान्यता प्राप्त राष्ट्रपति अलासाने कुआत्तरा की वफादार सेनाएं आबिदजान के मध्य की ओर बढ़ गयी हैं।

 भारत और श्रीलंका के बीच शनिवार को मुम्बई में होने जा रहे विश्व कप क्रिकेट के फाइनल मैच से पहले पूरे शहर में सुरक्षा व्यवस्था कड़ी कर दी गयी है। हमारी संवाददाता ने बताया है कि गृहमंत्री आर आर पाटिल ने कल वानखेडे स्टेडियम में सुरक्षा उपायों का जायजा लिया।

 इस बीच, महाराष्ट्र सरकार ने मुम्बई और उपनगरीय इलाकों में शनिवार को सभी सरकारी और अर्धसरकारी कार्यालयों में अवकाश घोषित कर दिया है।

 उधर, ऑस्टे्रलिया के साइमन टॉफेल और पाकिस्तान के अलीम डार को भारत और श्रीलंका के बीच विश्व कप के अंतिम मुकाबले के लिए मैदानी अम्पायर नियुक्त किया गया है। इंग्लैण्ड के इयान गोल्ड और ऑस्टे्रलिया के स्टीव डेविस तीसरे और चौथे अम्पायर बनाये गए हैं। न्यूजीलैण्ड के जेफ क्रो  मैच रेफरी होंगे।

 जम्मू-कश्मीर में लद्दाख क्षेत्र के लेह जिले से नौ आईस स्पीड स्केटर्स चीन की राजधानी पेइचिंग में आज से शुरू हो रहे एशियन शॉर्ट ट्रेक आईस स्पीड स्केटिंग प्रतियोगिता में भाग ले रहे हैं। हमारे लेह संवाददाता ने खबर दी है कि लद्दाख के आईस स्पीड स्केटर्स पहली बार किसी अंतर्राष्ट्रीय प्रतियोगिता में शामिल हो रहे हैं।

सरकार ने विदेशी राजनयिकों को अपने आयातित वाहन किसी भी व्यक्ति को बेचने की अनुमति दे दी है। पहले वे अपने वाहन केवल सहयोगी राजनयिकों को ही बेच सकते थे। राजनयिकों को सीमा शुल्क का भुगतान किए बिना ही भारत में वाहनों के आयात की अनुमति है। हालांकि अगर ऐसा कोई वाहन किसी गैर विशेषाधिकार प्राप्त व्यक्ति को बेचा जाता है, तो विक्रेता को सीमा शुल्क का भुगतान करना होगा।

समाचार पत्रों से

जनगणना के प्रारंभिक अनुमान अख़बारों की पहली ख़बर है। नई दुनिया की सुर्खी है-एक अरब इक्कीस करोड़ लोगों का हुआ भारत। हिंदुस्तान के शब्द हैं-होश में आएं, कम हो रहीं बेटियां। नवभारत टाइम्स ÷आस जगाती गिनती’ शीर्षक से लिखता है कि जनसंख्या वृद्धि दर घटी है। आने वाले वक्त में इस पर काबू पाया जा सकेगा। अमर उजाला विशेषज्ञों के हवाले से सचेत करता है-जनसंख्या पर काबू नहीं हुआ तो बंट सकता है देश। राजस्थान पत्रिका की राय में-उत्तर के राज्यों को दक्षिण के राज्यों से अभी काफी कुछ सीखना होगा, ताकि जनसंख्या बोझ न बन सके। राष्ट्रीय सहारा जनगणना के आंकड़ों के हवाले से लिखता है कि शहरों में विकास दर ने तेज+ी पकड़ी है, देश के गरीबों की बढ़ी आवादी अवसरों की तलाश में आज भी शहर की ओर भाग रही है। इससे इनकी बुनियादी सेवाओं पर बोझ बढ़ गया है।
 क्रिकेट का जुनून और कूटनीति आज भी अख़बारों में खास जगह लिये हुए है। अमर उजाला की सुर्खी है-कश्मीर मामले पर गंभीरता से हो बात। दैनिक जागरण का कहना है कि मोहाली में क्रिकेट मैच के बहाने भारत और पाकिस्तान के प्रधानमंत्रियों के बीच मुलाकात दोनों देशों के संबंधों में सुधार का एक नया अध्याय लिखती नज+र आ रही है। उधर दैनिक भास्कर की टिप्पणी है-अंतर्राष्ट्रीय कूटनीति में ऐसा कम ही होता है जब पूरा कथानक अपेक्षित पटकथा के मुताबिक आगे बढ़े, ख़ासकर जब पात्र बंटवारे, युद्ध और अविश्वास की गहरी खाई के लम्बे इतिहास को पाटने की कोशिश में जुटे हों।
 इधर क्रिकेट विश्व कप के मैचों से आमदनी और कर में ४५ करोड़ की छूट नई दुनिया को अजब लगी, शीर्षक है-क्रिकेट प्रेमियों से हुई लूट, आई.सी.सी. को कर छूट, टूर्नामेंट खत्म होने से पहले ही आई. सी. सी. और उसकी सहयोगी संस्थाओं की आमदनी पर कैसे हो गया कर का आंकलन। उधर, इकॉनोमिक टाइम्स लिखता है-शनिवार के फाइनल मैच के लिये दस सेकेंड के विज्ञापन की कीमत है बीस से चौबीस लाख रुपये।
 उद्योग और व्यापार परिषद की बैठक में प्रधानमंत्री का भ्रष्टाचार मुक्त माहौल देने का वायदा राष्ट्रीय सहारा के मुखपृष्ठ पर है। देशबंधु की सुर्खी है-जारी रहेंगे आर्थिक सुधार। प्रत्यक्ष विदेशी निवेश तीसरी बार संशोधन पर नवभारत टाइम्स की टिप्पणी है-एफ.डी.आई. पर डोरे डालने के लिए पुराने कानून का खात्मा। दैनिक जागरण का आकलन है-मुश्किल हुआ पिछले दरवाज+े से निवेश।
 जनसत्ता की खबर है-चैक से भुगतान आज से महंगा। इकनोमिक टाइम्स लिखता है-प्राइवेट ट्रस्टों को भी ई.पी.एफ. पर देना होगा साढ़े नौ प्रतिशत ब्याज, श्रम मंत्रालय के अनुसार एक फीसदी ज्यादा ब्याज नहीं देने पर ट्रस्ट से छूट वापस लसी जायेगी। बिजनेस भास्कर लिखता है-कॉटन यार्न के निर्यात पर प्रतिबंध समाप्त।

THE HEADLINES:
  • 2011 Census records significant fall in population growth rate; Literacy rate rises to over 74 per cent.
  • Prime Minister says, government is committed to create a corruption free environment in the country.
  • Cabinet approves creation of 7 Ombudsmen to address the grievances of indirect tax payers.
  • Elaborate security arrangements made in Mumbai ahead of the ICC Cricket World Cup final between India and Sri Lanka tomorrow.
<><><>
It is for the first time that there is a significant fall in the growth rate of population in the country. As per the provisional 2011 Census report released in New Delhi yesterday, the growth rate has declined to 17.64 percent from 21.15 percent in the 2001 census.  Releasing the provisional report, Registrar General of India and Census Commissioner C. Chandramauli said there is significant decline in population growth  in some states.
The decline sharper in case of some of the backward states like
Bihar, Jharkhand, Rajasthan, Madhya Pradesh.  I think this needs to be examined more carefully.  In fact I looked at the data and I did find that there is decline in the growth rate of population in these relatively backward states which have low level of literacy, low level of female literacy, low level of urbanization.
Dr Chandramauli said,
India‘s population is now estimated at 1,210.2 million including 623.7 million males and 586.5 million females. Population has also increased 181 million in the last 10 years. He said, the sex ratio of the country has risen by 7 points  to 940 which is the highest since 1971. However, the fall in child sex ratio remains unabated and declined to reach an all time low of 914.  Dr Chandramauli said, child sex ratio in 2011 is 914 female against 1,000 male–the lowest since Independence
He said, post enumeration summary will be started soon and the final data is expected to be available next year and any error can be detected only then.
<><><>
India‘s literacy level has increased by 9.21 per cent in the past 10 years to reach 74.04 per cent. Literates constitute 74 per cent of the total population aged seven and above and illiterates form 26 per cent.  Female literacy level saw a significant jump as compared to males between 2001-2011. While female literacy in 2001 stood at 53.67 per cent, it has gone up to 65.46 per cent in 2011. The male literacy in comparison rose from 75.26 to 82.14 per cent. Kerala with 93.91 per cent continues to occupy the top position among states in the field of literacy.
<><><>
The Prime Minister Dr Manmohan Singh has assured the corporate sector that the government is committed to create a corruption-free environment to ensure the industry moves ahead without fear.  Addressing a meeting of the Council on Industry and Trade in New Delhi yesterday, Dr Singh said that he is aware of the nervousness in some sections of the corporate sector arising out of some recent unfortunate developments.  He said, the government is mulling all measures, administrative and legislative to tackle corruption and improve transparency.  He said, comprehensive steps have been taken to strengthen the intelligence and implementing institutions to combat the menace of black money and rein in corruption.  Dr Singh said, a Group of Ministers has been entrusted the task of considering issues relating to enunciation of public procurement standards, formulation of a public procurement policy, review and abolition of discretionary powers enjoyed by Ministers, and introduction of an open and competitive system for the use of natural resources. The Prime Minister also assured the industry on continuation of economic reforms saying the reforms of the past have brought advantages and India will continue traveling on this path.
The economic reforms of the past have brought us advantages and I can assure you that we will continue traveling on that path.  We might do it gradually and in a manner which builds a consensus for economic and social change.
<><><>
The government has approved creation of seven posts of Indirect Tax Ombudsmen across the country to address  complaints and grievances of indirect tax payers. This was disclosed by Information and Broadcasting Minister Ambika Soni in New Delhi yesterday after a cabinet meeting.
The Union Cabinet approved the creation of seven posts of indirect Tax Ombudsman to be located at Delhi, Mumbai, Chennai, Kolkata, Bangalore, Ahmedabad and Lucknow and the supporting staff with each of these set ups.
To encourage and expand the use of electric vehicles, the Cabinet approved a proposal to set up a National Mission for electric mobility. This will promote electric mobility and manufacturing electric vehicles in
India. The Cabinet also approved setting up of National Board of Electric Mobility – an apex body for making recommendations in electric mobility.
In yet another decision the Cabinet approved tax exemption of about 45 crore rupees  for incomes from the ongoing World Cup.
<><><>
In Assam, poll officials are on their way to reach the inaccessible terrains of Haflong constituency in Dima Hasao for the April 4 Assembly elections. AIR correspondent reports that poll officials will be travelling for three days to reach some polling booths.
Hectic preparations are on for election officials to embark on a long, treacherous and painstaking trek through some of the inaccessible hilly terrains to reach their destinations. Besides, unconventional modes of transportation like bullock carts and boats are also being readied for ferrying poll officials to booths located in areas where roads are not fit for vehicular movement. Out of 189 polling booths in Haflong which is a Scheduled Tribe reserved constituency in Dima Hasao district, at least 69 are located in remote areas. Many of them are accessible only by foot and over 100 porter accompany poll officials for ferrying election materials to these places. However, the most arduous of such treks in Haflong constituency is to reach Jinam Valley. Jinam, bordering Cachar district in southern Assam, is one of the most picturesque locations in Dima Hasao.
<><><>
In Kerala, campaigning for the assembly elections has gained momentum with several national level leaders joining their parties’ efforts to woo the voters.
Campaigning is all set to gain further momentum with national leaders of political parties beginning the tour of the state in a bid to capture the voters imagination. Defence Minister Mr A K Antony will begin his campaign from Kasargod today, while CPM General Secretary Mr Prakash Karat will kick off his campaign at Thrissur. Union Minister Mr Vayalar Ravi and CPI General Secretary Mr A B Bardhan are participating in a series of meetings in Kochi later this afternoon. Leader of the Opposition Ms Sushama Swaraj will be arriving in the state capital this morning to campaign for her party candidates.  
<><><>
In Punjab, all government agencies will start purchasing wheat from today. 1,738 wheat purchase centers have been set up in the state. All arrangements have been made to ensure that the farmers get their payment within 48 hours of purchase.
<><><>
The government has allowed foreign diplomats to sell their imported vehicles to any person and not necessarily to fellow diplomats.  A notification of Directorate General of Foreign Trade said that the sale of vehicles imported by foreign diplomats and other privileged person is now permitted to other persons also.  Prior to this notification, a diplomat was allowed to sell his imported vehicle only to another diplomat or a privileged person.  Besides, the vehicle, had to be re-exported after a certain period.  Diplomats are now allowed to import vehicles in India without payment of customs duty.
However, if such a vehicle is sold to a non-privileged person, the seller will have to pay the customs duty.
<><><>
Ahead of the Cricket World Cup final to be played between India and Sri Lanka in Mumbai tomorrow, security has been heightened across the city.  Maharashtra Home Minister, RR Patil visited Wankhede Stadium yesterday to review all the security measures.
After reviewing the security measures at the Stadium,
Maharashtra‘s Home Minister, Mr. R.R. Patil told reporters that more than 3,000 policemen have been deployed to ensure smooth conduct of the play.  He said that the airspace over and around stadium has been already declared a ‘No Flying Zone’. Mr. Patil also informed that a multi-layer security system will be in place in and around the stadium tomorrow.  Parking will be restricted, spectators will be thoroughly checked and no outside food items, including water bottles will be allowed. 
<><><>
Nine ice speed skaters from Leh district of Jammu & Kashmir are participating in the Asian Short Track Ice Speed Skating tournament.  The event begins in Beijing, China today. Our correspondent reports that the Ladakhi ice speed skaters are participating for the first time in an international event.
After their extra ordinary performance in the National Ice skating Championship and
Doon open ice skating championship in the month of January, they have been selected for the first time to represent the country in an international event. The nine skaters from Ladakh which include six girls and three boys, are representing India in both senior and junior categories of the event.
<><><>
In Uttar Pradesh, a special CBI court at Ghaziabad has granted regular bail to all the six accused retired judges in the multi crore Provident Fund scam. The court has granted the bail to the charge sheeted judges on the basis of two sureties of fixed assets worth one lakh rupees each. They were given interim bail on 14th of last month after furnishing bonds of 1 lakh rupees each.
Judge of the CBI court AK Singh, however, has rejected the application of the judges for a fresh investigation into the scam alleging that CBI did not conduct a fair inquiry and their names were falsely implicated in the case.
<><><>
Mr Anoop Misra has been appointed new Chief Secretary of Uttar Pradesh.  Mr Mishra replaces Mr Atul Kumar Gupta who retired yesterday.
<><><>
NATO has formally taken over full command and control of military operations against Libya from the United States. A NATO official  has  said the alliance assumed the leadership over all combat operations and it has the assets in place to conduct its tasks. The official said the mission includes arms embargo and a no-fly zone.
<><><>
NEWSPAPERS HEADLINES
The census 2011 report dominates the front pages of most newspapers. ‘1.2 billion Indians, sharpest ever decline in growth’ is the Indian Express headline. ‘There has been a rise of 181 million in 10 years’ states the Hindu, and the Economic Times puts this as, ‘India adds a Brazil in 10 years’. The census 2011 report also shows that literacy rate is up to 75% from 68% writes the Hindustan Times.
The World Cup final at Mumbai tomorrow finds front page coverage in all dailies. ‘5000 policemen deployed for the final’, states the Hindu.
‘Land, air and sea on high alert for cricket’ reports the Pioneer. ‘For
India, Wankhede is the world now’ writes the Economics Times, adding that the presidents of both India and Sri Lanka will be watching the match. ‘Out of 32,000 seats, only 4000 are for the public’ reports the Tribune. And try guessing the ad rate on ESPN Star Sports for tomorrow – well, its  a whopping 24 lakhs for a 10 second  slot.
Vodafone buying out Essar in JV is the top story in the business dailies. ‘Vodafone to buy out Ruias for 5 billion dollars’ is the Economic Times headline.
Sacked Commonwealth games OC chief Suresh Kalmadi has been indicted yet again, this time by the Shunglu Committee, writes Mail Today. ‘Shunglu slams Kalmadi – Ran OC like a club’ is how the Indian Express puts it.
‘Powershift’ says  Mail Today, adding that Amma and Didi are heading for a clean sweep. ‘Spectrum scam is Jaya’s return ticket’ and Mamta to bring down curtain on long red reign’, writes the paper, predicting poll results.
And finally, a cartoon in the Asian Age shows a politician telling the media ‘the details about my income are true’. Well, in the background, is the calendar showing the date as the 1st of April!
[]><><><[]

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: