>समाचार News news on air (all india radio) 03.07.2011

3 जुलाई

>

 ०३/०७/२०११
समाचार प्रभात
०८००
मुख्य समाचार :-
  • लोकपाल विधेयक के मुद्दे पर आज नई दिल्ली में सर्वदलीय बैठक, राष्ट्रीय जनतांत्रिक गठबंधन और वाम दल भी शामिल होंगे। अन्ना हजारे ने कहा,लोकपाल विधेयक पर संसद के निर्णय का सम्मान करेंगे।
  • रक्षा सचिव प्रदीप कुमार अगले मुख्य सतर्कता आयुक्त होंगे।
  • हरियाणा और पंजाब में यमुना और घग्गर नदियों के निकट के गांवों में बाढ़ की चेतावनी जारी। उत्तर प्रदेश में नदियों का जलस्तर बढ़ने से निचले इलाकों को खतरा।
  • भारत और वेस्टइंडीज के बीच दूसरा क्रिकेट टैस्ट मैच ड्रॉ। इंग्लैंड दौरे पर जाने वाली भारतीय टीम में सचिन तेंदुलकर, गौतम गंभीर, युवराज, जहीर खान और श्रीसंत।
  • महेश भूपति और ऐलिना वेसनीना विम्बलडन टेनिस के मिक्स्ड डबल्स फाइनल में। अमरीका के बॉब और माइक ब्रायन ने पुरुष डबल्स खिताब जीता। सिंगल्स फाइनल में आज राफेल नडाल का मुकाबला नोवाक जोकोविच से।

लोकपाल के मुद्दे पर आज नई दिल्ली में सर्वदलीय बैठक होगी। राष्ट्रीय लोकतांत्रिक गठबंधन और वामदलों ने इस बैठक में भाग लेने की घोषणा की है।
एनडीए नेताओं की बैठक के बाद पत्रकारों से बातचीत में वरिष्ठ भाजपा नेता लाल कृष्ण आडवाणी ने कहा कि उनकी पार्टी और सहयोगी दल भ्रष्टाचार रोधी विधेयक के बारे में अपने विचार बैठक में रखेंगे।
श्री आडवाणी ने कहा कि सरकार को पहले अपने प्रारूप की मंजूरी मंत्रिमंडल से लेनी चाहिए और फिर पूरी बहस के लिए उसे संसद में पेश करना चाहिए।
मार्क्सवादी कम्युनिस्ट पार्टी ने कांग्रेस पर आरोप लगाया कि प्रधानमंत्री को लोकपाल के दायरे में लाने के मुद्दे पर वह अपने पहले के विचार से मुकर रही है। उन्होंने कहा कि वरिष्ठ नेता प्रणब मुखर्जी की अध्यक्षता वाली संसदीय समिति ने २००१ में प्रधानमंत्री को लोकपाल के दायरे में लाये जाने की राय दी थी।
पार्टी महासचिव प्रकाश कारात ने नई दिल्ली में पत्रकारों से कहा कि प्रधानमंत्री को लोकपाल के दायरे में शामिल किया जाना चाहिए, क्योंकि उनका पद भ्रष्टाचार निवारण अधिनियम से परे नहीं है। उन्होंने कहा कि वाम दल सर्वदलीय बैठक में भाग लेंगे।
समाजसेवी अण्णा हजारे ने भ्रष्टाचार रोधी विधेयक पर अपना रूख स्पष्ट करने के लिए कल यूपीए अध्यक्ष सोनिया गांधी से मुलाकात की। बैठक के बाद पत्रकारों से बातचीत करते हुए श्री हजारे ने कहा कि लोकपाल विधेयक का उचित प्रारूप संसद में रखा जाना चाहिए और फिर संसद का जो भी निर्णय होगा उसे वे स्वीकार करेंगे।
कांग्रेस प्रवक्ता जनार्दन द्विवेदी ने बताया कि श्रीमती गांधी ने श्री हजारे को आश्वासन दिया है कि सिविल सोसायटी के विचारों के बारे में पार्टी में चर्चा की जाएगी।

रक्षा सचिव प्रदीप कुमार नये मुख्य सतर्कता आयुक्त होंगे। पीटीआई ने सूत्रों के हवाले से बताया है कि रक्षा सचिव के पद से ३१ जुलाई को सेवानिवृत्त हो रहे श्री प्रदीप कुमार का चयन प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह, गृहमंत्री पी. चिदंबरम और लोकसभा में विपक्ष की नेता सुषमा स्वराज की समिति ने सर्वसम्मति से किया। हालांकि उनके चयन की सरकारी तौर पर पुष्टि अभी तक नहीं की गई है। १९७२ बैच के हरियाणा कैडर के आई ए एस अधिकारी श्री कुमार रक्षा सचिव से पहले रक्षा उत्पादन सचिव रह चुके हैं।

हरियाणा और पंजाब में यमुना और घग्गर नदियों से सटे गांवों में बाढ़ की चेतावनी जारी की गई है। अधिकारियों का कहना है कि हरियाणा में यमुनानगर में हथिनी कुंड बैराज से एक लाख क्यूसेक से ज्यादा पानी छोड़ा गया है। हिमाचल के कई हिस्सों और शिवालिक पहाड़ियों में भारी वर्षा के कारण हरियाणा की सोम नदी में बाढ़ आ गई है और मानकपुर, लाला हरिकला, कहनपुरा, उर्जनी, याकूबपुर, भुकाड़ी और चुहाड़पुर गांवों में बाढ़ का पानी प्रवेश कर गया है। अधिकारियों का कहना है कि स्थिति नियंत्रण में है।

उत्तर प्रदेश में प्रमुख नदियों का जलस्तर बढ़ने से निचले इलाकों में बाढ़ का खतरा बढ़ गया है। पिछले २४ घंटों से कई इलाकों में बारिश होने से गंगा, यमुना, शारदा और घाघरा का जलस्तर बढ़ गया है। केंद्रीय जल आयोग के अनुसार अभी बाढ़ का खतरा नहीं है। शारदा नदी का जलस्तर बढ़ने से पीलीभीत जिले के पूरनपुर में कम से कम तीन गांवों में बाढ़ का खतरा है जबकि गोंडा में घाघरा नदी का जलस्तर बढ़ने से तराफरगंज और कर्नलगंज तहसीलों में बाढ़ की चेतावनी जारी कर दी गई है। केन और बेतवा नदियों का जलस्तर बढ़ने से ललितपुर जिले के निचले गांवों में बाढ़ का खतरा बढ़ गया है।

बिहार के मुंगेर जिले में माओवादियों द्वारा अपहृत ११ लोगों को छोड़ दिया गया है। पुलिस महानिदेशक नीलमणि ने हमारे पटना संवाददाता को बताया कि सुरक्षा बलों के सघन छापेमारी अभियान के बाद अपहृत किए गए लोगों को छोड़ दिया गया है। माओवादियों ने मुंगेर के करैली गांव पर धावा बोल कर छह लोगों की हत्या कर दी थी और ११ ग्रामीणों का अपहरण कर लिया था। माओवादियों की धर-पकड़ के लिए छापेमारी अभियान चलाया जा रहा है।
नक्सली हमले में मारे गए लोगों के निकटतम परिजनों को केंद्र और राज्य सरकार की ओर से ४-४ लाख रुपये की अनुग्रह राशि दी जाएगी।

पिछले महीने की ग्यारह तारीख को मुम्बई तट पर जुहू बीच के निकट समुद्र में धंस जाने वाले जहाज एम वी विज+डम को सुरक्षित तरीके से फिर जल स्तर पर लाया गया है। इस काम में सिंगापुर की एक कम्पनी और दो शक्तिशाली क्रेन का सहारा लिया गया। इसे अब खींचकर गुजरात में भावनगर के निकट अलंग शिप ब्रेकिंग यार्ड में नष्ट करने के लिए ले जाया जा रहा है।

इंग्लैंड दौरे पर जाने वाली भारतीय क्रिकेट टीम की घोषणा हो गई है। टीम में सचिन तेंदुलकर, गौतम गंभीर, युवराज, ज+हीरखान और श्रीसंथ को फिर शामिल किया गया है। पहला टैस्ट मैच इस महीने की २१ तारीख को लॉर्डस में खेला जाएगा। वीरेन्द्र सहवाग पहले टैस्ट मैच में नहीं खेल सकेंगे और वे एक पखवाड़े के बाद टीम में शामिल होंगे। १७ सदस्यों की टीम का कल चेन्नई में चयन समिति के अध्यक्ष श्रीकांत की अध्यक्षता में चयन किया गया। टीम में रिद्धिमान साहा को विकेटकीपर के रूप में शामिल किया गया है जबकि विराट कोहली को टीम में जगह नहीं मिली।

भारत के महेश भूपति और रूस की एलीना वेसनीना की जोड़ी आस्ट्रेलिया के पॉल हेनली और ताइपे चीन की सू वेई को ६-२, ३-६, ७-५ से हरा कर विम्बल्डन के मिक्सड डबल्स फाइनल में पहुंच गई है। फाइनल में आज महेश भूपति और वेसनीना का मुकाबला आस्ट्रेलिया-चैक गणराज्य के श्रनतहमद डमस्रमत  और प्अमजं ठमदमेवअं से होगा अमरीका के बॉब और माइक ब्रायन बंधुओं ने स्वीडन-रोमानियां की जोड़ी रॉबर्ट लिंडस्टेड तथा होरिया टेकाउ को ६-३, ६-४, ७-६ से हरा कर ११वीं बार पुरुषों का डबल्स खिताब जीता है।
पुरुषों के सिंगल्स फाइनल में वर्तमान चैम्पियन रफल नडाल आज सर्बिया के नोवाक जोकोविच से खेलेंगे।
महिलाओं के सिंगल्स में चेकोस्लोवाकिया की पेत्रा विटोवा ने मारिया शारापोवा को ६-३, ६-४ से हरा कर पहला ग्रेंड स्लैम जीता है।

समाचार पत्रों से

लोकपाल मसौदे पर सर्वदलीय बैठक को लेकर समाचार पत्र बहुत उत्साहित नहीं हैं। जनसत्ता के अनुसार सहमति के आसार कम। राष्ट्रीय सहारा और देशबंधु ने १६ अगस्त से अन्ना हजारे के अनशन की चेतावनी दोहराई है। हिन्दुस्तान का कहना है-सोनिया समझायेंगी सरकार को अन्ना की तमन्ना।
रक्षा सचिव प्रदीप कुमार के नये सी वी सी बनने की खबर लगभग सभी अखबारों के पहले पन्ने पर है। नई दुनिया ने लिखा है-जेल में मौज करते मिले कलमाड़ी, जांच होगी। इस पर अमर उजाला की सुर्खी है- मंहगी पड़ेगी, कलमाड़ी की सेवा।
स्मार्ट कार्ड से मिलेगा राशन- राष्ट्रीय सहारा की बड़ी खबर है। अमर उजाला ने लिखा है- राहुल की महापंचायत अब अलीगढ़ में होगी। पंजाब केसरी ने मुंगेर जिले में माओवादियों द्वारा छह लोगों के मारे जाने की खबर दी है। देशबंधु ने वेदांता एल्युमीनियम को पर्यावरण मंत्रालय की मंजूरी न मिलने की बात की है। अलग तेलंगाना राज्य की मांग को लेकर नौ कांग्रेस सांसदों के इस्तीफा देने को हरिभूमि और संकट टालने की कोशिशें तेज होने को दैनिक ट्रिब्यून ने सुर्खियों में जगह दी है।
नवभारत टाइम्स के अनुसार सरकार वेतनभोगियों को आयकर रिटर्न की जांच से छूट देने जा रही है। सिर्फ विशेष सूचना मिलने पर ही उनके रिटर्न की जांच की जाएगी। दैनिक भास्कर ने आर्थिक विशेषज्ञों के हवाले से  लिखा है कि पन्द्रह महीने में दस बार ब्याज दरें बढ़ाई गईं हैं लेकिन मंहगाई जस की तस है।
इंग्लैंड दौरे पर जाने वाली भारतीय टीम में सचिन-युवराज समेत सभी दिग्गजों की वापसी अमर उजाला की अहम खबर है। पत्र ने चैक गणराज्य की पैत्रा क्वितोवा के विम्बलडन महिला चैम्पियन बनने की भी खबर दी है।
आपके साथ वूमन पावर शीर्षक से नवभारत टाइम्स की खबर है कि दिल्ली पुलिस जल्द ही महिलाओं को बीट कांस्टेबल बनाने जा रही है। यही नहीं, महिला पुलिसकर्मियों को स्पेशल कमांडो ट्रेनिंग भी दी जा रही है। नई दुनिया ने बताया है कि दुनिया में सबसे ज्यादा दुर्गम माने जाने वाले भूटान के स्नोमैन ट्रैक पर तिरंगा फहरा कर भारतीय महिलाओं ने इतिहास रचा है। बछेन्द्री पाल के नेतृत्व में दस सदस्यों के इस दल ने ग्यारह दर्रें पार किये।

MORNING NEWS

0815 HRS
03 July, 2011
THE HEADLINES:
  • All Party meeting on Lok Pal to be held in New Delhi today; NDA , Left parties  among others  to attend the  meeting; Anna Hazare says Parliament ‘s decision on  Lokpal Bill will be respected .
  • Defence Secretary Pradeep Kumar to be the next Chief Vigilance Commissioner.
  • All the 11 persons abducted by naxalites in Bihar got released.
  • Second cricket test between India and the West Indies  ends in a draw;Sachin Tendulkar, Gautam Gambhir, Yuvraj, Zaheer Khan and Sreesanth return to the Cricket Test squad for England.
  • Mahesh Bhupathi and Russian Elena Vesnina  enter mixed doubles final in Wimbledon tennis ; American twins Bob and Mike Bryan clinch men’s double Grand Slam; Defending champion Rafal Nadal to clash with Novak Djokovic  in  Men’s Singles final  today.
<><><>
The All Party meeting on Lok Pal will be held in New Delhi today. NDA and Left parties have announced that they will attend the  meeting.
Briefing the media after a meeting of the NDA leaders, Senior BJP leader L.K.Advani said that his party and allies will put forth their views on the anti-graft bill. He said, the government should first get the draft of the bill approved by the cabinet and introduce it in Parliament for debate on the issue.
After due considerations, the NDA decided that we will go there. Whatever we have to say , we will say there. In the last two-three days, almost all opposition parties were informally discussing with each other.
The CPI(M) has accused the Congress of reversing its own stand of bringing the Prime Minister under the Lokpal purview, saying a parliamentary panel headed by senior party leader Pranab Mukherjee had made such a recommendation in 2001. CPI(M) General Secretary Prakash Karat told the media in New Delhi that the Prime Minister should be included under the purview of the bill as his office is not immune to the Prevention of Corruption Act. He said left parties will attend the all-party meeting.
The Lokpal has to work within constitutional framework, safeguard can be built into this, but the Prime Minister along with the Council of Ministers should be under the purview of this Lokpal law.
Civil society activist Anna Hazare yesterday met UPA Chairperson  Sonia Gandhi to explain their stand on the anti-corruption Bill.  Talking to mediapersons after the meeting, he said, the proper draft of Lokpal Bill should go to Parliament and they will respect whatever Parliament decides. Briefing reporters about the meeting, Congress spokesman Janardan Diwedi said that  Mrs. Gandhi has assured Anna Hazare that the views of the civil society will be discussed in the party. He said the discussion took place in cordial atmosphere.
The talks were held in a cordial atmosphere in an effort to understand the views and sentiments of each other.
<><><>
Defence Secretary Pradeep Kumar has been chosen  to be next Chief Vigilance Commissioner.  Pradeep Kumar, who retires as Defence Secretary on the 31st of this month was chosen by consensus by a panel comprising Prime Minister Dr. Manmohan Singh, Home Minister P Chidambaram and Leader of Opposition in the Lok Sabha Sushma Swaraj. But his selection has been not been officially announced as yet.
Kumar,  a Haryana cadre IAS officer of the 1972 batch, was Secretary, Defence Production, before taking over as Defence Secretary.
<><><>
In Andhra Pradesh, the Congress leaders from Telangana region are firm on their decision to resign en-mass tomorrow to bring pressure on the Government to carve out separate state. Over half a dozen MPs and six State Ministers and about 15 Legislators are firm on the decision to tender resignations tomorrow. Efforts are underway to make them to withdraw their decision as the issue was under consideration of the Government. Meanwhile, the Congress Party General Secretary Ahmed Patel has called the MPs from the region to Delhi to discuss the issue. More from Our Correspondent:
Seeking a clear statement from the centre over initiating process for carving out Telangana state, the ruling Congress leaders have earlier set a deadline till the end of June. Despite suggestion from the party General Secretary and In charge state affair Gulam Nabi Azad not to be hasty and pleas made by PCC president Satyanarayana and Chief Minister Kiran Kumar Reddy to deter their decision, about half a dozen MPs, six Ministers and Over 15 MLAs were firm on their decision to resign for their seats in Parliament and Legislature. Claiming that they have been reflecting people’s sentiments these party leaders said they can not move around in their constituencies unless statehood announced for Telangana. However, the scene of action will be shifting to Delhi as the party MPs are leaving this afternoon following a telephone call from Congress General Secretary Ahmed Patel. Lakshmi, AIR News, Hyderabad
<><><>
In Bihar Maoists have released all eleven kidnapped persons in Munger district of the state . Confirming this the State Director General of Police Neelmani told AIR Patna correspondent that abducted persons were released when Maoists were being closely tracked by security forces.  A massive combing operation is on to nab the Maoists who had killed six villagers of Karaili under Dharhara police station of Munger district yesterday and abducted 11 persons.
The Centre and the state Government had announced a compensation of 4 lakh rupees  to the next of the kin of the deceased.
<><><>
The nine day world famous car festival of Puri begins today.  Lord Jagannath with sister Subhadra, elder brother Balabhadra and Lord Sudarshan in three chariots will visit their aunt Gundicha House.  More from our Cuttuck correspondent:
Nine days world famous Car Festival of Puri begins from today. Lord Jagannath with sister Suvadra, elder brother Balabhadra and Lora Sudarshan in three chariots would visit their aunt Gundicha House. Three chariots namely the Nandighos, the Taladhwaja and the Darpadalana are ready in front of the temple to carry the deities. Some rituals are already over. After a while, the deities would ascend the chariots. Due to favourable weather, lakhs of devotees are waiting eagerly for a glimpse of the deities. Security has been tightened on land, air and sea route. Ninty platoons of CRPF. State Police and Rapid Action Force have been deployed.
With Srikumar Sukla from Puri Sitanath Mishra for AIR News from Cuttack.
Our Ahmedabad correspondent reports on the Rath Yatra in Gujarat.
Lord Jagannath rath yatra has become the symbol of communal harmony not only Hindu but people from all phase joined hand to make the yatra success. Rath Yatra bandobust consists of every imaginably, police branch be it, city police, state reserve police, anti-terrorist squad, intelligent bureau, traffic administration, bomb detection and disposal squad. At least, 15 thousand police squad deployed in the route of rath yatra.
Ajay Idrekar, AIR, Ahmedabad
In the national capital Delhi also Rath Yatra will be taken out this afternoon from the Jagannath temple.
<><><>
In Jammu and Kashmir, the annual Amarnath Yatra has been temporarily suspended from both Baltal and Pahelgam routes due to bad weather today.  More from our correspondent:
Official sources told Akashvani that with the improvement in weather conditions, the yatris will be allowed to move towards holy cave. So far, more than 70,000 yatris returned to their homes after darshan of Shiv Lingam in holy cave. The locals extend full support and co-operation to the yatris and in this way, spread the message communal harmony and brotherhood. Sabir Ayub, AIR news, Baltal.
<><><>
A flood alert has been sounded in villages along Yamuna and Ghaggar in Haryana and Punjab because of  swelling of the rivers. Officials said, more than one lakh cusecs of water were discharged from Hathni Kund barrage in Yamuna Nagar in Haryana. Due to heavy rains in different areas of Himachal and Shivalik hills, rain waters flooded Som river in Haryana and entered several villages.
<><><>
In Uttar Pradesh, major Rivers are rising threatening several low lying areas at several places.  The Ganga, Yamuna, Sharda Ghagra are on the rise at several places with light rain fall at some places in the last twenty four hours. 
<><><>
Hundreds of Afghans demonstrated in Kabul yesterday against missile attacks from Pakistan into Afghanistan’s border areas. The protesters were shouting slogans against Pakistan. More than 60 people including children and women have died and many more injured in Eastern Kunar and Nangarhar provinces of Afghanistan in recent weeks.
<><><>
Yemen government has decided to step up military operations as clashes with suspected Al-Qaeda militants raged in the south of the country. The defence ministry said at an extraordinary meeting last evening that it would deploy a security belt around the southern port city of Aden.     
<><><>
The second cricket test between India and the West Indies at Bridgetown, Barbados has ended in a draw.  Chasing a victory target of 281, West Indies were 202 for seven when bad light stopped the play with 10.3 mandatory overs still to be bowled. The final scores were:
India:            201 and 269 for six declared.
West Indies:  190 and 202 for seven.
<><><>
Sachin Tendulkar, Gautam Gambhir, Yuvraj, Zaheer Khan and Sreesanth return to the Cricket Test squad for England. The first test will be played at Lord’s from the 21st of this month.  Virender Sehwag will miss the first Test but will join the team after a fortnight.
<><><>
The Indo-Russian pair of Mahesh Bhupathi and Elena Vesnina has advanced to the mixed doubles final of the Wimbledon tennis tournament in London. In a gruelling three-setter that lasted nearly two hours, the duo defeated the pair of Australia‘s Paul Hanley and Chinese Taipei’s Su-Wei Hsieh, 6-2, 3-6, 7-5. In the finals, Bhupathi and Vesnina will today clash with the Austrian-Czech combine of Jurgen Melzer and Iveta Benesova.
In the Men’s Doubles event, American twins Bob and Mike Bryan yesterday claimed their 11th grand slam title as they defeated the Swedish-Romanian combine of Robert Lindstedt and Horia Tecau 6-3, 6-4, 7-6 in the finals.
Defending champion of Spain Rafael Nadal will play the Serb Novak Djokovic in the Men’s Singles final today.
<><><>
NEWSPAPERS HEADLINES
The three leading stories which find prominent attention on almost all dailies today, are the stories of the Lokpal bill before its presentation in Parliament, acquittal of Maria Susairaj in Mumbai in the sensational Neeraj Grover murder case and the unanimous choice of present Defense Secretary Pradeep Kumar as the new Chief Vigilance Commissioner.
The Hindustan Times headline on the Lokpal reads “Anna demands proper bill be placed in house – CPM spells out its stand, BJP still ambivalent “. The Hindu reports that a day ahead of the all-party meeting to discuss the Lokpal legislation, political parties were busy to finalise their views to be presented – with the story headline “BJP to attend all-party meet”. The Pioneer headlined its story “NDA says yes to Lokpal meet”, with a related story reading, ” Team Anna extends olive branch to Sonia” with the report in the publication detailing that no movement would be launched from August 16, if government introduces an effective Lokpal bill in the Monsoon session of parliament.
The sensational Neeraj Grover murder case has caught almost the entire media providing prominent front page coverage. The Times of India story reads “Maria takes innocent plea to media – out of jail, prays at Church, denies 300 body pieces claim”. The Hindu headlines, “Maria says she is innocent”, with the story reporting that protestors shouted slogans against Maria at her Press Conference in Mumbai yesterday, demanding justice for the murdered Neeraj Grover.
०३.०७.२०११
दोपहर समाचार
१४३०

मुख्य समाचार :

  • लोकपाल मुद्दे पर प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह द्वारा बुलाई गई सर्वदलीय बैठक आज शाम नई दिल्ली में। एन डी ए और वामदलों की भाग लेने की पुष्टि।
  • मेघालय में भारत-बंगलादेश सीमा पर व्यापार शुरू।
  • भगवान जगन्नाथ की नौ दिन की यात्रा का शुभारम्भ।
  • थाईलैण्ड में पांच वर्ष के राजनीतिक उथल पुथल के बाद आम चुनाव के लिए आज मतदान।
  • विम्बलडन में पुरूष सिंगल्स फाइनल में आज राफेल नडाल का मुकाबला नोवाक जोकोविच से।
  • अमरीका के बॉब और माइक ब्रायन ने पुरूषों का डबल्स खिताब जीता। महेश भूपति और रूस की एलीना वेसनीना मिक्सड डबल्स के फाइनल में।

—-
       लोकपाल के मुद्दे पर प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह द्वारा बुलाई गई सर्वदलीय बैठक आज शाम साढे चार बजे नई दिल्ली में होगी। प्रधानमंत्री निवास पर होने वाली इस बैठक में सरकार द्वारा लोकपाल विधयेक की व्यवस्थाओं के बारे में एक व्यापक मसौदा पेश किये जाने की उम्मीद है जिसमें सिविल सोसायटी के सुझाव और संयुक्त मसौदा समिति में शामिल पांच केन्द्रीय मंत्रियों के सुझाव शामिल होंगे। जैसे कि खबर दी जा चुकी है एन डी ए और वामदलों ने इस बैठक में भाग लेने की पुष्टि की है। एनडीए नेताओं की बैठक के बाद भारतीय जनता पार्टी के वरिष्ठ नेता लालकृष्ण अडवाणी ने कहा कि उनकी पार्टी और सहयोगी दल इस भ्रष्आचार निरोधक विधेयक पर अपने विचार रखेंगे।

और हम चाहेंगे एक बात कि जो कुछ भी कहेंगे उसमें से ऐसा विधेयक बने जिसमें से एक सशक्त और प्रभावी लोकपाल आए जो भ्रष्टचार को सब स्तरों पर रोक सकें।  श्री आडवाणी ने कहा कि सरकार को पहले विधेयक के मसौदे की कैबिनेट से मंजूरी लेनी चाहिए और फिर इस मुद्दे को बहस के लिए संसद में पेश करना चाहिए। समझा जाता है कि भारतीय जनता पार्टी को उच्च न्यायपालिकां और संसद में सांसदों के आचरण को लोकपाल विधेयक में शामिल करने जैसी सिविल सोसायटी की मांगों को लेकर आपात्ति है, क्योंकि यह संवैधानिक व्यवस्थाओं के खिलाफ होगा। दूसरी तरफ मार्क्सवादी कम्युनिस्ट पार्टी ने कांग्रेस पर आरोप लगाया है कि वह लोकपाल के दायरे में प्रधानमंत्री को लाने के बारे में अपने रवैये से पलट गई है। पार्टी ने कहा है कि २००१ में वरिष्ठ कांग्रेस नेता प्रणव मुखर्जी की अध्यक्षता वाली एक संसदीय समिति ने इस तरह की सिफारिश की थी। मार्क्सवादी कम्युनिस्ट पार्टी महासचिव प्रकाश करात ने नई दिल्ली में कहा कि प्रधानमंत्री को लोकपाल विधेयक के दायरे में लाना चाहिए, क्योंकि यह पद भ्रष्टाचार निरोधक कानून से अलग नहीं है।  इससे संबंधित एक अन्य घटनाक्रम में सामाजिक कार्यकर्ता अन्ना हजारे ने भ्रष्टाचार निरोधक विधेयक पर अपना रवैया स्पष्ट करने के लिए यूपीए अध्यक्ष सोनिया गांधी से मुलाकात की। बाद में उन्होंने कहा कि संसद में लोकपाल विधेयक का सही मसौदा जाना चाहिए और संसद इस बारे में जो भी फैसला करेगी वे उसका सम्मान करेंगे। बैठक के बाद कांग्रेस प्रवक्ता जर्नादन द्विवेदी ने कहा कि श्रीमती गांधी ने अन्ना हजारे को आश्वासन दिया है कि सिविल सोसाइटी के विचारों पर पार्टी में चर्चा की जायेगी।

अत्यंत सदभावपूर्ण वातावरण में एक दूसरे के विचारों और भावनाओं को समझने की कोशिश के साथ पूरे शिष्टाचार के साथ बातचीत हुई। कांग्रेस अध्यक्ष ने इतना ही कहा कि जो कुछ आपने मुझसे कहा है वह मैं फिर से अपने सहयोगियों के सामने रखूंगा।
       इस बीच, ऑल इंडिया अन्ना डी एम के प्रमुख तथा तमिलनाडु मुख्यमंत्री जयललिता ने कहा है कि उनकी पार्टी प्रधानमंत्री को लोकपाल के दायरे में लाने के पक्ष में नहीं है। एक टीवी चैनल के साथ भेंटवार्ता में उन्होंने कहा कि अगर प्रधानमंत्री को लोकपाल के दायरे में लाया गया तो बाहरी ताकते इसका दुरूपयोग कर सकती हैं।
—–

       टू जी स्पेक्ट्रम मामले की सुनवाई कल से आगे शुरू होगी। दिल्ली में जिला अदालतों मे गर्मियों की  छुट्टियों के कारण सुनवाई स्थगित थी। इस मामले में पूर्व दूरसंचार मंत्री ए राजा, डी एम के सांसद कनिमोरी, स्वान टेलीकॉम के प्रोमोटर शाहिद उस्मान बलवा और ११ अन्य लोगों को सीबीआई के विशेष जज ओ पी सैनी के सामने पेशी होगी। श्री सैनी, उच्चतम न्यायालय के निर्देश पर मामले की सुनवाई कर रहे हैं। अदालत में पिछली सुनवाई दस जून को हुई थी।

       विदेश सचिव निरूपमा राव ने कहा है कि आतंकवाद से निपटने के प्रति पाकिस्तान के रवैये में परिवर्तन हुआ है और यह एक रचनात्मक कदम हैं। श्रीमती राव एक टेलीविजन कार्यक्रम में इस प्रश्न का उत्तर दे रहीं थी कि क्या हाल में दोनों देशों के विदेश सचिव स्तर की बातचीत के दौरान उन्हें आतंकवाद के बारे में पाकिस्तान के रवैये में कोई परिवर्तन नजर आया। उन्होंने कहा कि उन्हें पाकिस्तानी अधिकारियों से इस बात की उम्मीद नहीं थी कि वे अपनी सरकार और आतंकवादियों के बीच संबंधों के बारे में बातचीत करते। एक प्रश्न के उत्तर में श्रीमती राव ने कहा कि उन्होंने मुम्बई आतंकी हमलों में आई एस आई का हाथ होने संबंधी हेडली के खुलासों के बारे में चर्चा की और श्री बशीर से कहा कि भारत इस बारे में संतोषजनक जवाब चाहता है। उन्होंने कहा कि श्री बशीर के साथ उनकी बातचीत मुम्बई आतंकी हमलों के मुकदमे पर ही केन्द्रित नहीं थी। श्रीमती राव ने कहा कि शांति और सुरक्षा तथा कश्मीर के मुद्दे पर भी बातचीत हुई। उन्होंने बताया कि भारत ने पाकिस्तान से कहा कि वह मुम्बई आतंकी हमलों के मुकदमे में प्रगति की उम्मीद करता है और चाहता है कि इसके ठोस परिणाम निकलें।

—–

       मेघालय में भारत-बंग्लादेश सीमा के आर-पार के लोग अब हाट यानी ग्रामीण बाजारों का आयोजन कर सकते हैं। दोनों देशों के बीच पिछले वर्ष अक्तूबर में इस आशय के एक समझौते पर हस्ताक्षर किये गए थे, जो अब लागू हो गया है। विदेश व्यापार महा निदेशालय द्वारा जारी अधिसूचना में कहा है कि सब्जी, खाद्य वस्तु, फल, मसाले, बांस, सरकंडी तथा झाडू जैसे स्थानीय उत्पादों को इन हाटों में बेचने-खरीदने की व्यवस्था होगी।  इस तरह के सीमावर्ती बाजार यानी हाट बलियामारी-कालेचर और लॉवागढ़-बलाट कस्बों में लगाए जाएंगे। अधिकारियों द्वारा निर्धारित विशेष दिनों और अवधि के दौरान दोनों देशों के सीमावर्ती क्षेत्रों के लोग इन बाजारों में खरीद-फरोख्त कर सकेंगे।

                               —–

       योजना आयोग, कल से गुवाहाटी में पूर्वोत्तर राज्यों के साथ दो दिन की क्षेत्रीय स्तर की बैठक करेगा जिसमें अगले वर्ष शुरू हो रही १२वी पंचवर्षीय योजना के लिए प्राथमिकताएं तय की जायेंगी। सरकारी सूत्रों के अनुसार योजना आयोग के उपाध्यक्ष मोंटेक सिंह अहलुवालिया के नेतृत्व में आयोग का दल इस बैठक में हिस्सा लेगा। पहले सत्र में पूर्वोत्तर राज्यों के मुख्यमंत्रियों और मुख्य सचिवों के साथ बैठक होगी जबकि दूसरे सत्र में औद्योगिक संगठनों के साथ बातचीत होगी। तीसरा सत्र समाज कल्याण से जुड़ी परियोजनाओं के बारे में होगा। आखिरी सत्र में शहरी स्थानीय निकायों और पंचायती राज संस्थानों के प्रतिनिधि भाग लेंगे। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि योजना आयोग ने १२वीं योजना अवधि के दौरान देश में सकल घरेलू उत्पाद की वृद्धि दर नौ से साढे नौ प्रतिशत रहने का लक्ष्य रखा है। बैठक में कृषि क्षेत्र में कम से कम चार प्रतिशत वृद्धि दर, विनिर्माण क्षेत्र में तेजी से रोजगार के अवसर पैदा करने, स्वास्थ्य, शिक्षा और कौशल विकास के लिए ज्यादा प्रयास करने और सरकार के प्रमुख
कार्यक्रमों के कार्यान्वयन में सुधार जैसे मुद्दों पर मुख्य रूप से चर्चा होगी ताकि वृद्धि के इस लक्ष्य को पूरा किया जा सके।

—–

       मुम्बई पुलिस की अपराध शाखा ने पत्रकार ज्योर्तिमय डे हत्या मामले में एक और व्यक्ति को गिरफ्‌तार किया है। इस व्यक्ति की पहचान विनोद असरानी  उर्फ विनोद चैम्बूर के रूप में हुई है। प्रारम्भिक खबरों के अनुसार इस व्यक्ति ने शूटरों और इस हत्या में शामिल अन्य लोगों को कथित रूप से धनराशि उपलब्ध कराई। कहा जाता है कि विनोद ने अडरवर्ल्ड सरगना छोटा राजन के इशारे पर ऐसा किया। इससे पहले, मुम्बई पुलिस ने दावा किया था कि एक कथित शूटर सतीश कालिया ने कहा है कि उसे चैम्बूर और नल्लासोपारा क्षेत्र में कुछ अज्ञात लोगों ने यह हत्या करने के लिए पैसे दिये थे। २७ जून को पुलिस ने इस मामले में सात लोगों को गिरफ्तार करने की जानकारी दी थी। इन लोगों को मजिस्ट्रेट के सामने पेश किया गया जिन्होंने इन्हें चार जुलाई तक पुलिस हिरासत में दे दिया।

       थाईलैंड में पांच वर्षों की राजनीतिक उथल-पुथल के बाद आज आम चुनाव हो रहा है। चुनावपूर्व सर्वेक्षण के अनुसार सुश्री इंगलक शिनावात्रा के नेतृत्व में मुख्य विपक्षी दल फ्यू थाई पार्टी को बढ़त मिलने की उम्मीद है। सुश्री इंगलक, श्री थाकसिन की बहन है, जिन्हें हाल में सत्ता से बाहर कर दिया गया था। निवर्तमान प्रधानंत्री अभिसीत विजयजीवा इस चुनाव में सुश्री इंगलक के मुख्य प्रतिद्वंदी हैं।
                                       ——
       लाओस असम और पूर्वोत्तर के अन्य राज्यों में कृषि, पर्यटन और होटल क्षेत्रों में निवेश का इच्छुक है। कल गुवाहाटी में लाओस और भारत के पूर्वोत्तर राज्यों के व्यावसायियों की बैठक में, लाओस के उच्चस्तरीय शिष्टमंडल  ने यह जानकारी दी। बैठक का आयोजन असम चेम्बर ऑफ कॉमर्स, इंडियन चेम्बर ऑफ कॉमर्स और लाओ पीपुल्स डेमोक्रेटिक रिपब्लिक ने किया था। बाद में, लाओस के उद्योग और वाणिज्य मंत्री डॉ नैम वियेकेथ ने कहा कि असम और पूर्वोत्तर के अन्य हिस्सों में व्यापार की काफी संभावनाएं हैं और उनका देश इसमें हाथ बटाने का इच्छुक है। उन्होंने कहा कि भारत और अन्य एशियाई देशों के बीच बेहतर व्यापारिक संबंधों के लिए लाओस प्रयास करेगा। इससे पहले, मेघालय के राज्यपाल आर एस मूशाहारी ने बैठक को संबोधित करते हुए कहा कि पूर्वोत्तर में लाओस के उच्चस्तरीय शिष्टमंडल की यात्रा इस बात का संकेत है कि व्यापार के क्षेत्र में दोनों पक्षों की रूचि बढ़ रही है। लाओस भारत को मुख्यतः सुगन्धित लकड़ियों का निर्यात करता है जिसका इस्तेमाल अगरबत्ती और अन्य कृषि उत्पादों के निर्माण में होता है। पिछले वित्त वर्ष में दोनों देशों का व्यापार तीन करोड़ ७० लाख डॉलर का रहा जो २००८-०९ से २८८ प्रतिशत ज्यादा था।

—-

       मुंबई हवाई अड्डे पर वायु यातायात नियंत्रण सॉफ्टवेयर के विफल हो जाने के कारण आज तड़के ३० से ज्यादा उड़ानें रद्द कर दी गईं। सूत्रों ने कहा कि लगभग ३२ विमानों के आवागमन पर असर पड़ा जिनमें से अधिकतर खाड़ी क्षेत्र की थीं। रविवार को सुबह विमानों की आवाजाही कम रहती है। नियमित सफाई के लिए भी इसी दौरान हवाई अड्डे को बंद रखा जाता है जिसके कारण विमानों के आवागमन पर ज्यादा असर नहीं पड़ा।

——–

       ओडीशा में नौ दिनों तक चलने वाली भगवान जगन्नाथ की विहंगम रथयात्रा आज धार्मिक श्रद्धा के साथ शुरू हुई। ये वार्षिक उत्सव भगवान जगन्नाथ के अपने जन्म-स्थल जाने की खुशी में मनाया जाता है। देश-विदेश से लाखों श्रद्धालु अपने प्रिय भगवान की झलक पाने के लिए पुरी पहुंच रहे हैं। भगवान जगन्नाथ, उनके भाई बलभद्र और बहन सुभद्रा की प्रतिमाओं को अलग-अलग रथों में बिठा दिया गया है। जगद्गुरू शंकराचार्य ने इन तीनों की पूजा-अर्चना की। पुरी के नरेश गजपति महाराज ने देवताओं को रथ में बिठाए जाने के बाद, सोने की झाडू से सड़क की सफाई कर परंपरा का निर्वाह किया।

पुरी में आज पावन रथयात्रा की ऐतिहासिक यात्रा का गवाह बनने के लिए विश्व भर से श्रद्धालु यहां पधार रहे हैं। जाति, भाषा, धर्म के अंतर से ऊपर उठकर लाखों की तादाद में श्रद्धालु जगत के नाथ जगन्नाथ की थोड़ी के दर्शन के लिए व्याकुल हो रहे हैं। मौसम अच्छा रहने की वजह से श्रद्धालुओं की भीड़ बढ़ती नजर आ रही है। जगत के लोगों का मंगल के लिए जगत का प्रभु जगन्नाथ की इस अनोखा रथ यात्रा को हमेशा याद किया जाता है। इस यात्रा को शांति और सौहार्दपूर्ण वातावरण के बीच संपन्न किया जाने के लिए जिला प्रशासन की ओर से पुख्ता सुरक्षा के इंतजाम किया गया है। पुरी से लगे जल, थल और आकाश मार्ग से भीड़ के ऊपर भी कड़ी नजर रखी गयी है। पुरी से शिवकुमार शुक्ला के साथ कटक से रामेश्वर नायक।  उधर अहमदाबाद में जमालपुर इलाके में चार सौ वर्ष पुराने जगन्नाथ मंदिर से रथयात्रा आज सुबह शुरू हुई। अहमदाबाद की रथयात्रा सबसे पुरानी है।
हमारे संवाददाता ने बताया है कि परंपरा के अनुसार, मुख्यमंत्री नरेन्द्र मोदी ने भगवान जगन्नाथ, भगवान बलराम और बहन सुभद्रा के रथ के गुजरने से पूर्व, सड़क की प्रतीकात्मक सफाई की।

अहमदाबाद की रथयात्रा कौमी एकता का प्रतीक मानी जाती है। रथयात्रा को सफल बनाने के लिए सभी धर्मों के लोग जुटे हुए हैं। कड़ी सुरक्षा व्यवस्था के बीच भगवान जगन्नाथ पुरी जी की १३४वीं रथ यात्रा के दौरान पुलिस ने सुरक्षा के लिहाज से शहर को छावनी में तबदील कर दिया है। करीब पन्द्रह हजार से ज्यादा पुलिस एवं अर्द्धसैनिक सुरक्षाकर्मी सुरक्षा के लिए रथयात्रा के साथ चल रहे हैं। परंपरागत रूट एवं मार्गों पर चल रही रथ यात्रा के अग्र भाग में १८ सुशोभित गजरात एवं उनके बाद भारतीय संस्कृति की झांकी कराने वाली ९८ ट्रक एवं हेरतअंगेज करतब दिखाते हुए तीस अखाड़े, १८ भजन मंडलियां और तीन बैंड बाजे वाले लोगों को आकर्षित कर रहे हैं। अहमदाबाद की रथयात्रा के साथ-साथ पूरे गुजराज प्रदेश में छोटी-बड़ी रथयात्राओं का आयोजन किया गया है।  अजय इंदे्रकर, आकाशवाणी समाचार, अहमदाबाद।
       इधर, राजधानी दिल्ली के त्यागराज नगर में आज भगवान जगन्नाथ की ४४वीं रथ यात्रा निकाली जाएगी। ओडीशा कला और सांस्कृतिक केन्द्र के सचिव ने बताया कि यह रथ यात्रा दोपहर साढ़े तीन बजे से शुरू होगी। हौजखास के
जगन्नाथ मंदिर से रथयात्रा निकाली जा रही है।

—–

       जम्मू कश्मीर में अमरनाथ यात्रा आज बालताल और पहलगाम दोनों मार्गों पर स्थगित कर दी गई। हमारे श्रीनगर संवाददाता ने खबर दी है कि पवित्र गुफा के निकट महागुन क्षेत्र में वर्षा के कारण यात्रा स्थगित की गई है।

बालताल और शिब्रू में चालीस हजार से अधिक तीर्थयात्री मौसम-ए-बेहतरी की प्रतिक्षा कर रहे हैं ताकि वो पवित्र गुफा की ओर निकल पड़े। महागुरू स्टाप और आसपास के इलाकों में वर्षा और बौछारे पड़ने और रस्ते में फिसलन के कारण अधिकारियों को यात्रा आज दिन के लिए स्थगित करनी पड़ी। मौसम की खराबी से रूके यात्रियों को असुविधा जरूर हुई है पर प्रशासन उनसे सहयोग का आह्‌वान कर रहा है। प्रशासन इस बात पर भी जोर देता आ रहा है कि अब पंजीकृत यात्रियों को प्राथमिक शिविरों में नहीं जाना चाहिए ताकि यात्रा को सुचारू रूप् से चलाया जा सके। पहलगांव में तहसुदुक और बालताल में साबर– के साथ मुश्ताक अहमद तांत्रे, आकाशवाणी समाचार, श्रीनगर।

—-

       गुजरात के सीमावर्ती जिले कच्छ में आज नव वर्ष मनाया जा रहा है। हमारे भुज संवाददाता ने खबर दी है कि इस अवसर पर कई कार्यक्रम आयोजित किए गए हैं।

समुन्द्र, पर्वत और रेगिस्तान का त्रिवेणी संगम जहां है वो सीमावर्ती कच्छ क्षेत्र में आज नूतन वर्ष मनाया जा रहा है। इसी दिन विश्वभर में फैले कच्छीमाडू आज के दिन हर्ष और पारंपरिक श्रद्धा से नववर्ष मनाते हैं। इस उपलक्ष्य में आज भुज में गरीब रोगियों के लिए भुज के स्वामीनारायण मंदिर में चार करोड़ रूपये के दान से लाया गया गुजरात का सबसे आधुनिक एमआरआई मशीन लोगों की सेवा में समर्पित किया। ब्रिटेन, अमरीका तथा अफ्रीका में बसे कच्छी लोग भी आज नव वर्ष ं मना रहे हैं। आकाशवाणी समाचार के लिए, भुज कच्छ से शैलेश व्यास।

——

       हरियाणा और पंजाब में यमुना और घग्गर नदियों से सटे गांवों में बाढ़ की चेतावनी जारी की गई है। अधिकारियों का कहना है कि हरियाणा में यमुनानगर में हथिनी कुंड बैराज से एक लाख क्यूसेक से ज्यादा पानी छोड़ा गया है।

पंजाब हरियाणा के अधिकतर क्षेत्रों में अभी तक इतनी वर्षा नहीं हुई कि बाढ़ का खतरा मंडराने लगे। लेकिन ऊपरी क्षेत्रों में अधिक वर्षा से नदियों का जलस्तर बढ़ गया है। इस साल नदियों के साथ लगे क्षेत्रों में बाढ़ का खतरा बन गया है। कई निचले स्थानों पर अधिक पानी भर भी गया है। हिमाचल प्रदेश और उत्तराखंड में अधिक वर्षा से हरियाणा में यमुना के साथ लगते गांव में पानी के नुकसान का खतरा बढ़ा है।क्योंकि हथिनीकुंड बैराज जो कि हरियाणा में है उसमें पानी की अधिक आवक हो रही है जिस कारण यमुना नदी में अधिक पानी छोड़ा जा रहा है। — नदी के दोनों ओर पंजाब और हरियाणा के गांवों में लोगों को सतर्क कर दिया गया है दोनो ंराज्यों के जिला व तहसील मुख्यालयों पर बाढ़ कक्ष स्थापित किये गये हैं और  ड्रेनों की सफाई का काम भी जोरों पर चलरहा है ताकि बाढ़ होने पर पानी की निकासी हो सके। आकाशवाणी समाचार के लिए चंडीगढ़ से जितेन्द्र सिंह रंधावा।

—-

       उत्तर प्रदेश में वाराणसी, कानपुर, इलाहाबाद, मिर्जापुर, कन्नौज और बलिया जिलों में गंगा में पानी बढ़ रहा है। इलाहाबाद के पास नैनी में यमुना में भी पानी बढ़ रहा है। बाराबंकी और बलिया जिलों में घाघरा में भी पानी बढ़ना जारी है।

—-

विम्बलडन टेनिस में पुरुषों का सिंगल्स फाइनल आज मौजूदा चैम्पियन रफल नडाल और सर्बिया के नोवाक जोकोविच के बीच होगा। भारत के महेश भूपति और रूस की एलीना वेसनीना की जोड़ी आस्ट्रेलिया के पॉल हेनली और ताइपे चीन की सू वेई को हरा कर मिक्सड डबल्स फाइनल में पहुंच गई है। फाइनल में आज महेश भूपति और वेसनीना का मुकाबला ऑस्ट्रेलिया-चैक गणराज्य के युर्गन मेल्जर ;श्रनतहमद डमस्रमतद्ध और इवेटा बेनेसोवा ;प्अमजं ठमदमेवअंद्ध से होगा। अमरीका के बॉब और माइक ब्रायन ने स्वीडन-रोमानियां की जोड़ी रॉबर्ट लिंडस्टेड तथा होरिया टेकाउ को हरा कर ११वीं बार पुरुषों का डबल्स खिताब जीता है।

MIDDAY NEWS

1400 HRS
03 July, 2011

THE HEADLINES:

  • All-Party meeting on Lokpal convened by Prime Minister to be held this evening; NDA and Left parties confirm their attendance.
  • Border trade on India-Bangladesh border at Meghalaya becomes operational.
  • Nine day long Rathyatra of Lord Jagannath begins.
  • In Thailand, voting for general election is in progress after five years of political turbulence.
  • And in Wimbledon Tennis: Defending champion Rafal Nadal to clash with Novak Djokovic in Men’s Singles final today; American twins Bob and Mike Bryan clinch men’s double Grand Slam;  Mahesh Bhupathi and Russian Elena Vesnina enter mixed doubles final.
                              
||<><><>||
The all-party meeting on Lokpal convened by the Prime Minister Dr. Manmohan Singh will be held at 4.30 PM in New Delhi today.  At the meeting to be held at the Prime Minister’s residence, the government is expected to present to the parties a comparative draft of the provisions of the Lokpal Bill suggested by the civil society and those put forward by the five union ministers in the Joint Drafting Committee.
As reported earlier, the NDA and Left parties have confirmed that they will attend the meeting. Briefing the media after a meeting of the NDA leaders, the Senior BJP leader Mr. L.K.Advani said that his party and allies will put forth their views on the anti-graft bill. He said, the government should first get the draft of the bill approved by the cabinet and introduce it in Parliament for a debate on the issue.
After due consideration, the NDA decided that we will go there. Whatever we have to say , we will say there. In the last two-three days,  almost all opposition parties were informally discussing with each other.
The BJP itself is said to be having reservations against civil society demands like inclusion of higher judiciary and MPs’ conduct in Parliament because this would go against the constitutional provisions.
On the other hand, the CPI(M) has accused the Congress of reversing its own stand of bringing the Prime Minister under the Lokpal purview, saying a parliamentary panel headed by senior party leader Pranab Mukherjee had made such a  recommendation in 2001. CPI(M) General Secretary Prakash Karat told the media in New Delhi that the Prime Minister should be included under the purview of the bill as his office is not immune to the Prevention of Corruption Act.
The Lokpal has to work within the constitutional framework, safeguard can  be built into this, but the Prime Minister along with the Council of  Ministers should be under the purview of this Lokpal law.
In a related development, Civil society activist Anna Hazare yesterday met UPA Chairperson Sonia Gandhi to explain their stand on the anti-corruption Bill.  Talking to media persons after the meeting, he said, a proper draft of Lokpal Bill should go to Parliament and they will respect whatever Parliament decides. Briefing reporters about the meeting, Congress spokesman Janardan Dwivedi said that Sonia Gandhi has assured Anna Hazare that the views of the civil society will be discussed in the party.
The talks were held in a cordial atmosphere in an effort to understand  the views and sentiments of each other.
<><><>
People on both sides of the India-Bangladesh border at Meghalaya can now organise haats or rural bazaars as the bilateral agreement to this effect has become operational.     The two nations signed the agreement last October. The Directorate General of Foreign Trade in the Commerce Ministry, which notified the arrangement, said locally produced vegetables, food items, fruits, spices, minor local forest
produce like bamboo, bamboo grass and broom stick can be traded at these haats.    People from the two sides will be able to move across the border to the haats on specific days and time, as decided by the authorities.
<><><>
Foreign Secretary Nirupama Rao has said that Pakistan‘s attitude towards tackling terrorism has altered and it is a concrete development that India should take note of.
In reply to a question at a TV programme, Ms. Rao said the strategic link between the Pakistani state and militancy and terror needed to be broken.
<><><>
The hearing in the 2G spectrum scam, which was held up due to the summer break in the district courts in Delhi, is all set to resume tomorrow. The high-profile accused in the case, including former telecom minister A Raja, DMK MP Kanimozhi, Swan Telecom promoter Shahid Usman Balwa and 11 others, will appear before special CBI judge O P Saini, who is exclusively dealing with the case after the Supreme Court’s directions. The court had held the last hearing in the case on June 10.
<><><>
The Planning Commission will hold a two-day zonal-level meeting of North-Eastern states at Guwahati from tomorrow to chalk out the priorities for the 12th Five Year Plan, beginning next year. The basic aim of holding such a meeting is to go for area specific projects and programmes for the region. According to official sources, the Planning Commission team, headed by its Deputy Chairman Montek Singh Ahluwalia, will attend the meeting. The first session will be with the Chief Ministers and Chief Secretaries of the North-Eastern States followed by the second session with the industries associations. The third session will be on the Social Welfare projects where Non- Governmental Organizations have been invited to attend. The last session will be  with representatives of the urban local bodies and panchayati raj institutions.
AIR Correspondent reports, the Planning Commission will finalize the 12th plan approach paper on the basis of the views presented by different organizations in the zonal consultative meeting and considering the development needs of the Region.
<><><>
In Assam, a hardcore ULFA militant was killed and three injured in an encounter with security forces in Tinsukia district today. Acting on a tip-off about the presence of a group of ULFA militants, a joint team of Army’s 8 Garhwal Rifles and police launched an operation at Ratnapur Haigarh village. The police officials said operations are on to nab the three injured. AK-47 rifle, two grenades and 50,000 rupees cash were recovered from the slain militant.
<><><>
One more person has been arrested in Mumbai by the Crime branch in journalist J Dey murder case. The arrested person has been identified as Vinod Asrani alias Vinod Chembur. According to initial reports, the person has allegedly facilitated the murder by providing cash to the shooters and others associated with the crime. He is said to have acted on the instruction of underworld gangster Chotta Rajan. Police sources said that Vinod had called J Dey to a suburban hotel on the pretext of a meeting and had also simultaneously called the shooters to help them to identify the target.
<><><>
More than 30 flights at the Mumbai airport were cancelled in the wee hours today as the new Air Traffic Control software undergoing test run failed. Airport officials said, the Auto Track-III software, the new upgraded software failed between 3.15 am and 4.55 am, forcing the Auto Track-II to pull in the back-up system which helped avert major delays and threat to safety. The sources said, around 12 arrivals and nearly 20 take-off flights, primarily bound to the gulf sector were affected.
<><><>
The nine day long spectacular Rathyatra of Lord Jagannath began today with religious fervor. The festival celebrates the annual visit of the God to his birthplace. In Puri, Odisha, lakhs of visitors from within the country and abroad are pouring in to have a glimpse of their favorite gods. The deities Lord Jagannath, brother Balabhadra and sister Subhadra have been taken in their respective chariots.   They were offered prayers by Jagat Guru Shankaracharya .The king of Puri Gajapati Maharaj did the traditional cleanse of the grand road by a golden broom after the deities were taken into the chariots.  More from our correspondent:
(V/C Rameshwar Naik)
In Ahmedabad, Rathyatra of Lord Jagannath began this morning from the 400-year-old Jagannath temple in Jamalpur area amidst tight security as devotees jostled to have the first glimpse of the deity. The Rathyatra is taken out at 110 places in Gujarat, and the procession in Ahmedabad has the longest tradition. Following the tradition, Gujarat Chief Minister Narendra Modi did the symbolic ‘road cleaning’ ahead of passage of chariots of Lord Jagannath, Lord Balram and their sister, Subhadra.
A report:
( V/C- AJAY)
Ahmedabad Rath Yatra is considered the symbol of communal harmony. Besides the main rath yatra, nearly 110 small rath yatras also have been organised in several parts of Gujarat State.  Colourful elephants, colouful tableaus and Youth showing their physical strength are the main attraction of the rath yatra.  Ajay Indrekar, Air News, Ahmedabad.
In the National Capital, processions are being taken out from Jagannath temples at Hauz Khas and  Thyagaraja Nagar.
<><><>
The bordering district of Kutch in Gujarat is celebrating it’s new year today. Our Bhuj correspondent reports, several programmes have been organised to mark the day.
<><><>
In Kerala, even as two more secret cellars are yet to be opened, treasure worth 75, 000 crore rupees has been unearthed from the historical Sree Padmanabhaswamy temple in Thiruvananthpuram so far. Our Correspondent reports that the treasure taken out during the last six days of inventory preparation include tonnes of gold and silver, variety of precious stones and unique antique value golden idols.
It may sound like a fairy tale. But it is real. God’s own country’s Padmanabhaswami Temple has emerged as the richest temple in the country with the discovery of fabulous treasure from four cellars. Two of the remaining underground cellars are to be opened in coming days. Preparation of inventory is done under the watchful eyes of supreme court appointed observers. The state government has already intensified security in and around the temple and detailed security audit is in progress. R K PILLAI, AIR NEWS, T’PURAM.
<><><>
In Jammu and Kashmir, the annual Amarnath yatra is suspended today both from Baltal and Pahalgam routes. Our Srinagar correspondent reports that rain and drizzle in the Mahagun’s top area near the cave shrine, have forced the suspension of the yatra.
Around forty thousand yatris at base camps in Nun van and Baltal are waiting for weather to improve so that they can start onward journey to the Amarnath cave. Rain and drizzle at the Mahaguns top coupled with slippery condition on the track has forced temporary suspension of pilgrimage for the day. The halt has caused some disappointment among the waiting yatris but authorities urge for their cooperation. The authorities have been stressing need for adhering to mandatory registration before proceeding to the base camps of yatra for smooth and orderly yatra. MUSHTAQ TANTARY, AIR NEWS, SRINAGAR
<><><>
A flood alert has been  sounded in villages along the Yamuna and Ghaggar in Haryana and Punjab because of  swelling of the rivers. More from our Correspondent:
Many parts of Punjab and Haryana have not experienced heavy rains but heavy rainfall in the higher regions of catchment areas of rivers have created a flood threat to the villages along the banks of Yamuna in Haryana and in both states near the banks of Ghaggar. Yamuna is getting more water at Hathnikund barrage on Yamuna river, due to rains in Himachal Pradesh and Uttarakhand. Ghaggar, which is a natural boundary between the two states at many places, causes floods in both states every year. This year Punjab is blaming Haryana for constructing a wall along the river in its territory which could cause more floods in Punjab but Haryana is denying the charge. J.S. Randhawa, AIR News, Chandigarh.
<><><>
Ganga river is rising at Varanasi, Kanpur, Allahabad, Mirzapur, Kannauj and Ballia and Ramganga in Bareilly and Shahjahanpur districts of Uttar Pradesh. According to central water commission several low-lying areas of Pilibhit ,Gonda , Varanasi and Allahabad are flooded with water. However, the state Met department says that except Gorakhpur region no significant rain fall has been received in most of the places during the  last twenty-four hours. In Gorakhpur, 132 mm rain fall has been recorded while Shahjahanpur recorded 10 mm rain fall.
Allahabad while in other places, it is either falling or stagnant. Ghaghara is still rising in Barabanki and in Ballia district.
<><><>
In Madhya Pradesh, around one crore 25 lakh man-days employment have been generated under Mahatma Gandhi National Rural Employment Guarantee Scheme benefiting over 52 lakh beneficiaries in 54 thousand villages. According to official sources, the living standard of as many as 68 per cent people has improved under the scheme. A report from our Bhopal correspondent:
Under the MGNREGS, 52 lakh rural people, out of one crore 14 lakh job card holders, have been given jobs on their demand in 23 thousand Panchayats. The state government officials have claimed that the process of payment to the beneficiaries has also been made transparent. All the payments to the beneficiaries are made through banks or post offices. Not only the jobs were provided to the maximum beneficiaries but many important infrastructural development works and irrigation works have been also executed under the scheme. Besides construction of rural roads, irrigation potential and water level of land have also scaled up. Shariq Noor, AIR News, Bhopal.
<><><>
AND IN FOREIGN NEWS: The people of Thailand are voting in a general election that follows five years of political turbulence. The main opposition candidate, Miss. Yingluck Shinawatra of Pheu Thai Party whose brother Thaksin was ousted in a coup has been leading in the opinion polls. Her rival is the incumbent Thai Prime Minister Abhisit Vejjajiva.
<><><>
Libya has welcomed the African Union’s call for its members not to cooperate with the arrest warrants issued by the International Criminal Court against Col. Gaddafi. African leaders meeting in Equatorial Guinea said, the warrant complicated their efforts to find political solution to the conflict in Libya.  Libyan government spokesman Moussa Ibrahim praised their decision.                                       
<><><>
In China, rescue workers are trying to reach at least 40 workers trapped in two coal mines. One of the mines in the south-west province of Guizhu was flooded. At least three miners were killed in the accident. There was gas explosion at the other mine in the southern Guan Sichuan autonomous region.
<><><>
AND IN SPORTS NEWS: Defending champion of Spain Rafael Nadal will play the Serb Novak Djokovic in the Men’s Singles final today. In the Men’s Doubles event, American twins Bob and Mike Bryan yesterday claimed their 11th grand slam title as they defeated the Swedish-Romanian combine of Robert Lindstedt and Horia Tecau 6-3, 6-4, 7-6 in the finals.
The Indo-Russian pair of Mahesh Bhupathi and Elena Vesnina has advanced to the mixed doubles final of the Wimbledon tennis tournament in London. In a gruelling three-setter, the duo defeated the pair of Australia‘s Paul Hanley and Chinese Taipei‘s Su-Wei Hsieh, 6-2, 3-6, 7-5.  In the finals, Bhupathi and Vesnina will today clash with the Austrian-Czech combine of Jurgen Melzer and Iveta Benesova.

03.07.2011
समाचार संध्या
2045

मुख्य समाचार : –

  • प्रधानमंत्री द्वारा बुलाई गई सर्वदलीय बैठक में इस बात पर सहमति बनी कि सरकार को संसद के अगले सत्र में एक सशक्त और प्रभावी लोकपाल विधेयक लाना चाहिए।
  • डॉ0 मनमोहन सिंह ने उच्च स्तरों पर भ्रष्टाचार से निपटने के लिए एक सशक्त और प्रभावी लोकपाल विधेयक लाने के लिए सरकार की प्रतिबद्धता दोहराई।
  • ओडीशा में पुरी में नौ दिन तक चलने वाली भगवान जगन्नाथ की रथ यात्रा शुरू।
  • थाईलैंड के प्रधानमंत्री अभिसिट वेजाजिवा ने देश के आम चुनाव में हार स्वीकार की।
  • विम्बलडन टेनिस प्रतियोगिता में पुरूष सिंगल्स के फाइनल में रॉफेल नाडाल और नोवाक जोकोविक के बीच मुकाबला जारी।
——-

लोकपाल विधेयक के बारे में प्रधानमंत्री द्वारा नई दिल्ली में बुलाई गई सर्वदलीय बैठक समाप्त हो गई है। इसमें इस बात पर सहमति बनी है कि सरकार को संसद के अगले सत्र में एक सशक्त और प्रभावी विधेयक लाना चाहिए जो मौजूदा प्रक्रियाओं के अनुरूप हो।
सूत्रों के अनुसार बैठक में भाग लेने वाले राजनीतिक दलों ने सरकार से कहा है कि वे पहले इस विधेयक को संसद में पेश करें ताकि उस पर पूरी तरह चर्चा हो सके। इससे पहले प्रधानमंत्री ने अपनी प्रारंभिक टिप्पणी में लोकपाल कानून बनाने की सरकार की प्रतिबद्धता दोहराई। उन्होंने कहा कि यह कानून उच्च पदों पर भ्रष्टाचार से निपटने के लिए एक सशक्त और प्रभावी संस्थागत व्यवस्था होगी। डॉक्टर मनमोहन सिंह ने कहा कि यह विधेयक संसद के मॉनसून सत्र में पेश किया जाएगा। उन्होंने विभिन्न राजनीतिक दलों से आम राय बनाने का आग्रह करते हुए उन्हें आश्वासन दिया कि संसद में पेश किए जाने वाले विधेयक में उनकी राय का पूरा ध्यान रखा जाएगा।
प्रधानमंत्री ने स्वीकार किया कि भ्रष्टाचार इस समय एक बड़ा मुद्दा है। उन्होंने राजनीतिक दलों का ध्यान इस तथ्य की ओर आकर्षित किया कि भ्रष्टाचार से निपटने के लिए पर्याप्त वैधानिक और संस्थागत व्यवस्था उपलब्ध है, लेकिन ऐसी मान्यता बन गई है कि मौजूदा व्यवस्था इतनी सक्षम नहीं है कि अपराधी विशेषकर उच्च पदों पर आसीन व्यक्तियों को सजा मिल सके। डॉक्टर मनमोहन सिंह ने कहा कि इसके लिए लोकपाल को अन्य संस्थाओं और कानूनों के साथ सामंजस्य स्थापित कर संविधान के मूल ढांचे के अंतर्गत काम करना होगा। उन्होंने कहा कि संविधान ऐसी व्यवस्था उपलब्ध कराता है जिसमें नियंत्रण और संतुलन का प्रावधान है तथा लोकपाल की नई व्यवस्था को इसी में उचित समाधान ढूंढना होगा।
प्रधानमंत्री ने लोकपाल विधेयक के कुछ प्रावधानों पर सिविल सोसायटी और सरकार के प्रतिनिधियों के बीच मतभेदों के कारण सभी राजनीतिक दलों की ये बैठक बुलाई थी।
बैठक के बाद भाजपा नेता सुषमा स्वराज ने कहा कि उनकी पार्टी सरकार के लोकपाल विधेयक में चयन और अधिकार क्षेत्र जैसे कई प्रावधानों से सहमत नहीं है। उन्होंने कहा कि जब यह विधेयक संसद में चर्चा के लिए रखा जाएगा तब उनकी पार्टी इस पर अपने विचार देगी।

बैठक के बाद एक सर्वसम्मत स्टेटमैंट बनाई गई है जिसमें यह लिखा गया है कि सरकार एक मजबूत एवं प्रभावी बिल मानसून सेंशन में लेकर आए। उन तमाम पार्लियामेंट तरीकों को मानते हुए जो कि आज तक के स्थापित प्रक्रिया रहे हैं। प्रधानमंत्री जी ने ही ये स्टेटमेंन अपनी ओर से पढ़ा कि हमने प्रावधानों पर चर्चा नहीं की लेकिन इतना जरूर सरकार को कह दिया कि इसका मतलब यह न माना जाए कि सरकार बिल लाए यही बिल जो आज उन्होंने रखा है वो ले आए कि उस बिल को कानफलेक्ट न माना जाए उस बिल के अनेक प्रावधानों पर हमारा मतभेद है इसलिए बेहतर बिल मजबूत लोकपाल वाला बिल लाया जाए।

बैठक में कांग्रेस अध्यक्ष सोनिया गांधी, केंद्रीय मंत्री प्रणव मुखर्जी, पी चिदम्बरम, कपिल सिब्बल, एम वीरप्पा मोइली, सलमान खुर्शीद और पवन कुमार बंसल ने भाग लिया। यू पी ए गठबंधन के सहयोगी दल राष्ट्रवादी कांग्रेस पार्टी के शरद पवार तथा प्रफुल्ल पटेल और डी एम के पार्टी के टी आर बालू इसमें शामिल हुए। विपक्षी दलों के प्रतिनिधियों में भाजपा के वरिष्ठ नेता लालकृष्ण आडवाणी, लोकसभा में विपक्ष की नेता सुषमा स्वराज, राज्यसभा में विपक्ष के नेता अरूण जेटली, एन डी ए के संयोजक जे डी यू प्रमुख शरद यादव, शिरोमणि अकाली दल के एस एस ढींसा, भारतीय कम्युनिस्ट पार्टी के डी राजा तथा गुरदास दासगुप्ता, मार्क्सवादी कम्युनिस्ट पार्टी के सीताराम येचुरी, राष्ट्रीय जनता दल के लालू प्रसाद यादव, ऑल इंडिया अन्ना डी एम के पार्टी के वी मैत्रेयन तथा एम थंबीदुरई, बहुजन समाज पार्टी के सतीश चंद्र मिश्र और समाजवादी पार्टी के रामगोपाल यादव ने भाग लिया।

समझा जाता है कि सरकार ने बैठक में एक तुलनात्मक मसौदा पेश किया जिसमें संयुक्त मसौदा समिति से संबंद्ध पांच केंद्रीय मंत्रियों के सुझाव और सिविल सोसायटी द्वारा सुझाए गए प्रावधान शामिल थे।

——-

भारत ने कहा है कि संवेदनशील प्रौद्योगिकी के हस्तांतरण के बारे में परमाणु आपूर्तिकर्ता समूह-एन एस जी का हाल का फैसला अंतिम नहीं है। विदेश सचिव निरूपमा राव ने एक टी वी चैनल के कार्यक्रम में कहा कि नए नियमों के बारे में कोई भी निष्कर्ष निकालने से पहले उनका अध्ययन करना जरूरी है।

एन एस जी ने पिछले सप्ताह प्रौद्योगिकी हस्तांतरण के बारे में ज्यादा कड़े नियम लागू करने का फैसला किया था। इससे भारत और अमरीका के बीच हुए असैन्य परमाणु समझौते के प्रभावित होने की आशंका व्यक्त की जा रही है।

——-

विदेश सचिव निरूपमा राव ने कहा है कि वे पाकिस्तान के अधिकारियों से उन्हें इस बात की उम्मीद नहीं है कि वे अपने देश और आतंकवाद के बीच रणनीतिक संबंधों के बारे में बातचीत करेंगे।

एक प्रश्न के उत्तर में श्रीमती राव ने कहा कि उन्होंने मुम्बई आतंकी हमलों में आई एस आई का हाथ होने संबंधी हेडली के खुलासों के बारे में पाकिस्तान के विदेश सचिव सलमान बशीर से चर्चा की और कहा कि भारत इस बारे में संतोषजनक जवाब चाहता है।

——-

पत्रकार ज्योतिर्मय डे की हत्या के मामले में मुंबई पुलिस की अपराध शाखा ने एक और व्यक्ति को गिरफ्‌तार किया है। गिरफ्‌तार व्यक्ति की पहचान मुंबई के बिल्डर विनोद असरानी उर्फ विनोद चैम्बुर के रूप में की गई है। उसे आज मुंबई में मजिस्ट्रेट की अदालत में पेश किया गया जिसने उसे वृहस्पतिवार तक पुलिस हिरासत में भेज दिया। प्रारंभिक रिपोर्टों के अनुसार इस व्यक्ति ने कथित रूप से शूटर्स और अपराध से जुड़े अन्य लोगों को पैसे देकर हत्या करवाई। बताया जाता है कि उसने अंडरवर्ल्ड गैंग के सरगना छोटा राजन के कहने पर यह काम किया।

——-

उत्तर प्रदेश के लखीमपुर खेरी जिले में निघासन पुलिस थाने में एक किशोरी के साथ कथित बलात्कार और हत्या के मामले में एक और पुलिसकर्मी को गिरफ्‌तार किया गया है। राज्य के कैबिनेट सचिव शशांक शेखर सिंह ने आज शाम लखनऊ में पत्रकारों को बताया कि गिरफ्‌तार पुलिसकर्मी की पहचान अतीक अहमद के रूप में की गई है और वह उस क्षेत्र के पुलिस उप-अधीक्षक का गनर था। श्री सिंह ने कहा कि अतीक ने किशोरी की हत्या में शामिल होने की बात कबूल कर ली है।

——-

भारतीय जनता पार्टी ने आज वरिष्ठ पार्टी नेताओं को विभिन्न राज्यों का चुनाव प्रभारी नियुक्त किया। पार्टी के पूर्व अध्यक्ष राजनाथ सिंह को उत्तर प्रदेश और उत्तराखण्ड का चुनाव प्रभारी बनाया गया है। धर्मेन्द्र प्रधान उत्तराखण्ड में उनके सहायक होंगे। जे पी नन्दा को पंजाब का और डाक्टर हर्षवर्द्धन को हरियाणा का प्रभारी बनाया गया है। जगदीश मुखी को डाक्टर अनिल जैन के साथ जम्मू कश्मीर का प्रभारी बनाया गया है। श्याम जाजू हिमाचल प्रदेश के सह-प्रभारी तथा नवजोत सिंह सिद्धु और रामेश्वर चौरसिया दिल्ली के सह-प्रभारी बनाए गए हैं।

——-

आंध्र प्रदेश में तेलंगाना क्षेत्र से कांग्रेस के मंत्रियों और निर्वाचित जनप्रतिनिधियों को इस्तीफा नहीं देने के लिए राजी करने के प्रयास जारी हैं। राज्य कांग्रेस अध्यक्ष बोत्सा सत्यनारायण और मुख्यमंत्री किरण कुमार रेड्डी ने इस सिलसिले में इनसे कई बार बातचीत की है, लेकिन राज्य के पंचायती राज्यमंत्री जनारेड्डी और करीम नगर से सांसद पोनम प्रभाकर ने कहा है कि तेलंगाना से कांग्रेस के मंत्री, सांसद, विधायक और विधान परिषद के सदस्य कल पीठासीन अधिकारियों को अपने इस्तीफे सौंप देंगे।

उधर, तेलगुदेशम पार्टी के नेता दयाकर राव ने भी घोषणा की है कि कांग्रेस के निर्वाचित जनप्रतिनिधियों के इस्तीफे के बाद उनकी पार्टी के सांसद और विधायक इस्तीफा दे देंगे। इस बीच, रॉयल सीमा और राज्य के तटीय क्षेत्रों के नेताओं का विचार-विमर्श जारी है।

——-

ओडीशा में नौ दिनों तक चलने वाली भगवान जगन्नाथ की विहंगम रथयात्रा आज धार्मिक श्रद्धा के साथ शुरू हुई। ये वार्षिक उत्सव भगवान जगन्नाथ के अपने जन्म-स्थल जाने की खुशी में मनाया जाता है।

हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि देश-विदेश से लाखों श्रद्धालु भगवान जगन्नाथ की रथ यात्रा में शामिल हो रहे हैं।

नदिम का विश्वप्रसिद्ध रथ यात्रा आज उडीसा के पुरी में शुरू हुआ। भगवान ेजगन्नाथ, बड़े भाई बलभद्र, बहन सुभद्रा और प्रभु सुदर्शन के साथ नंदी को ताल ध्वज रथ में सवार होकर अपनी मासिक उड़ीसा मंदिर के लिए वो रवाना हुए। मौसम अनुकूल होने के कारण देश विदेश से आये दस लाख से ज्यादा श्रद्धालु जगन्नाथ मंदिर से लगभग तीन किलोमीटर दूर गुंडिचा मंदिर तक तीन रथ को खींचकर ले गये। नौ दिन के बाद बाहवडा यात्रा में प्रभु जगन्नाथ मंदिर वापस लौटेंगे। भीड़भाड़ में एक श्रद्धालु का मृत्यु हो गया लेकिन पुरी जिला प्रशासन की तरफ से इसको रूदगार से मौत होने का बताया गया है।

उड़ीसा से कुमार शुक्ला के साथ मैं कटक से सीता नाथ मिश्र

अहमदाबाद में जमालपुर इलाके में भी चार सौ वर्ष पुराने जगन्नाथ मंदिर से रथयात्रा आज सुबह शुरू हुई। भगवान जगन्नाथ की झलक पाने के लिए श्रद्धालुओं की भारी भीड़ को देखते हुए सुरक्षा के कड़े इंतजाम किए गए हैं।

——-

पश्चिम बंगाल में बर्दवान जिले के निमेरी में आज रथयात्रा के दौरान भगदड़ में एक व्यक्ति की मौत हो गई और पांच अन्य घायल हो गए। इस बीच, रथयात्रा महोत्सव पूरे राज्य में धूमधाम से मनाया जा रहा है। हमारे कोलकाता संवाददाता ने बताया है कि नादिया में मायापुर में इफकोन के रथयात्रा महोत्सव को देखने के लिए विदेशी पर्यटकों सहित बड़ी संख्या में लोग जमा हुए हैं।

——-

थाईलैंड के प्रधानमंत्री अभिसिट वेजाजिवा ने देश के आम चुनाव में हार स्वीकार कर ली है। थाकसिन शिनावात्रा की पार्टी वाले विपक्षी गठबंधन ने चुनाव जीत लिया है। प्रारंभिक नतीजों के अनुसार थाकसिन की बहन इंगलुक शिनावात्रा के नेतृत्व वाली विपक्षी फ्‌यू थाई पार्टी संसद की आधे से ज्यादा सीटों पर जीत हासिल करेगी और वह थाईलैंड की पहली महिला प्रधानमंत्री बनेंगी।

——-

लंदन में विम्बलडन के पुरुष सिंगल्स फाइनल में इस समय सर्वोच्च वरीयता प्राप्त स्पेन के राफेल नडाल का सामना सर्बिया के नोवाक जोकोविच से हो रहा है। ताजा समाचार मिलने तक जोकोविच ने पहले दो सेट जीतकर मैच में दो-एक की बढ़त बना ली है।

आज ही मिक्स्ड डबल्स फाइनल में भारत के महेश भूपति और रूस की एलिना वेस्नीना की जोड़ी, युर्गेन मेल्जर और इवेटा बेनेसोवा के साथ खेलेगी।

——-

बारबाडोस में दूसरे क्रिकेट टेस्ट में 85 और 87 रन की पारियों की बदौलत वी वी एस लक्ष्मण, आज जारी ताजा आईसीसी टेस्ट रैंकिंग में अपने सर्वश्रेष्ठ छठे स्थान पर पहुंच गए हैं। तेज गेंदबाज ईशांत शर्मा बारबडोज+ टेस्ट में दस विकेट हासिल करके श्रेष्ठ दस गेंदबाजों में शामिल हो गए हैं। ईशांत चार पायदान के सुधार के साथ सातवें स्थान पर पहुंच गए। इसके साथ ही ईशांत, हरभजन सिंह को पीछे छोड़कर दूसरे सर्वाधिक रैंकिंग वाले भारतीय गेंदबाज बन गए हैं।

——-

उत्तराखण्ड में विभिन्न स्थानों पर भूस्खलन के कारण बद्रीनाथ और केदारनाथ को जाने वाली सड़क को बंद कर दिया गया है। आपदा प्रबंधन के अनुसार भूस्खलन के कारण ऋषिकेश-बद्रीनाथ राजमार्ग देवप्रयाग और श्रीनगर गढ़वाल के बीच जाम हो गया है जबकि केदारनाथ जाने वाली सड़क अगस्त्य मुनि और सिल्ली के बीच अवरुद्ध हो गई है।

——-

उत्तर प्रदेश में पिछले दो दिनों से गोरखपुर को छोड़कर राज्य के बाकी हिस्सों में ज्यादा बारिश नहीं हुई है। हमारे संवाददाता के अनुसार प्रदेश में गंगा, घाघरा और शारदा नदियों का जल स्तर बढ़ रहा है लेकिन बाढ़ की कोई समस्या नहीं है।

——-

असम में आज जिआधोल नदी में बाढ़ आ जाने के कारण धेमाजी जिले के 25 गांव जलमग्न हो गए हैं और इससे 32 हजार से अधिक लोग प्रभावित हुए हैं। बाढ़ से बुरी तरह प्रभावित 12 परिवारों ने राष्ट्रीय राजमार्ग-52 पर शरण ले रखी है। जिला अधिकारी बाढ़ प्रभावित क्षेत्रों में राहत और बचाव कार्य युद्ध स्तर पर कर रहे हैं।

——-

आज राजधानी दिल्ली में दिन के तापमान में वृद्धि दर्ज की गई जिससे लोगों को उमस भरी गर्मी का सामना करना पड़ा। हालांकि कल हुई हल्की बारिश की वजह से लोगों को थोड़ी राहत मिली थी।

 
NEWS AT NINE

 2100 HRS
03 July, 2011

THE HEADLINES:

  • All party meeting called by Prime Minister agrees that the government should bring a strong and effective Lokpal Bill before the next session of Parliament; Dr. Manmohan Singh reiterates government’s commitment to bring an effective Lokpal Bill to tackle corruption at high places.
  • Nine-day Rath Yatra of Lord Jagannath begins at Puri in Odisha.
  • Thailand‘s Prime Minister Abhisit Vejjajiva concedes defeat in today’s general elections.
  • Men’s Singles final between Rafael Nadal and Novak Djokovic is in progress.
 <><><>
The all party meet convened by the Prime Minister in the National Capital this evening to evolve a consensus on the anti graft Lokpal Bill has ended. The meeting agreed that the government should bring before the next session of Parliament a strong and effective Lokpal Bill following the established procedures.
According to sources who attended the meeting, the political parties have asked the government to first Table the bill in Parliament so that a proper discussion on the issue could follow.
Earlier in his opening remarks the Prime Minister reiterated government’s commitment to the enactment of a Lokpal Act, which provides for a strong, effective and quick institutional arrangement for tackling corruption in high places. Dr Manmohan Singh reaffirmed that the bill will be presented before Parliament in the coming Monsoon Session. Urging the parties to arrive at the widest possible consensus, he assured that their views will be appropriately taken into account while presenting a suitable bill in Parliament.
The Prime Minister had convened the meeting of all political parties in the backdrop of differences between the representatives of government and civil society in the drafting committee on certain provisions of the bill.
After the meeting,BJP ldeader Mrs Sushma Swaraj said her party did not agree with a number of provisions of govt’s Lokpal bill like selection and jurisdiction. She said, the BJP will present its views on Lokpal bill when it is discussed in Parliament.
The meeting was attended by Congress President Sonia Gandhi, Pranab Mukherjee, P Chidambaram, Kapil Sibal, M Veerappa Moily, Sharad Pawar and T R Baalu (DMK).
The Opposition was represented by BJP leaders veteran L K Advani, Sushma Swaraj, Arun Jaitley, JD(U) chief Sharad Yadav, S S Dhindsa of the (Akali Dal) Sitaram Yechury CPM), D Raja (CPI), Lalu Prasad (RJD) and V Maitreyan and M Thambidurai (both AIADMK), S C Mishra (BSP) and Ram Gopal Yadav (SP) attended the meeting.
<><><>
One more person has been arrested in Mumbai by the Crime branch in journalist J Dey murder case. The arrested person had been identified as a Mumbai based builder Vinod Asrani alias Vinod Chembur. Vinod Asrani was produced before the magistrate court in Mumbai today and has been remanded to police custody till Thursday. According to initial reports, the person has allegedly facilitated the murder by providing cash to the shooters and others associated with the crime. He is said to have acted on the instruction of underworld gangster Chotta Rajan. Police sources said that Vinod had called J Dey to a suburban hotel on the pretext of a meeting and had also simultaneously called the shooters to help them to identify the target.
<><><>
In Andhra Pradesh, efforts are underway to avert the Congress Ministers and elected representatives belonged to Telangana region from tendering resignations. State Congress President Botsa Satynarayana and Chief Minister Kiran Kumar Reddy have held several rounds of meetings with the leaders of the region to persuade them to put off the resignation proposal. However, state Panchayati Raj Minister Jana Reddy and Karimnagar Parliament Member Ponnam Prabhakar reiterated that Congress Ministers, MPs, MLAs and MLCs from the region would submit their resignations to the presiding officers tomorrow.
<><><>
BJP today appointed senior party leaders as poll-incharge of different states. Former party President Rajnath Singh has been appointed as poll in-charge of Uttar Pradesh and Uttarakhand. Mr. Dharmendra Pradhan will assist him in Uttarakhand.
To look after the party’s poll strategy in other states, Mr. J P Nadda has been made incharge for Punjab while Dr Harshvardhan for Haryana. Mr. Jagdish Mukhi is incharge for Jammu and Kashmir while Dr. Anil Jain is co-incharge for Jammu and Kashmir. Mr. Shyam Jaju is co-incharge for Himachal Pradesh while Mr. Navjot Singh Sidhu and Mr. Rameshwar Chaurasia are co-incharge for Delhi.
<><><>
In Assam, a hardcore ULFA militant was killed and three injured in an encounter with security forces in Tinsukia district today. Acting on a tip-off about the presence of a group of ULFA militants, a joint team of Army’s 8 Garhwal Rifles and police launched an operation at Ratnapur Haigarh village. The police officials said operations are on to nab the three injured. AK-47 rifle, two grenades and 50,000 rupees cash were recovered from the slain militant.
 <><><>
The hearing in the 2G spectrum scam, which was held up due to the summer break in the district courts in Delhi, is all set to resume tomorrow. The high-profile accused in the case, including former telecom minister A Raja, DMK MP Kanimozhi, Swan Telecom promoter Shahid Usman Balwa and 11 others, will appear before special CBI judge O P Saini, who is exclusively dealing with the case after the Supreme Court’s directions. The court had held the last hearing in the case on June 10.
 <><><>
The nine day long spectacular Rathyatra or chariot festival of Lord Jagannath began today with religious fervor. Our correspondent reports that the festival celebrates the annual visit of the God to his birthplace.
In Ahmedabad, Rathyatra of Lord Jagannath began this morning from the 400-year-old Jagannath temple in Jamalpur area amidst tight security as devotees jostled to have the first glimpse of the deity. The Rathyatra is taken out at 110 places in Gujarat, and the procession in Ahmedabad has the longest tradition. In the National Capital, processions are being taken out from Jagannath temples at Hauz Khas and Thyagaraja Nagar.
<><><>
In Jammu and Kashmir annual Amarnath yatra is suspended today both from Baltal and Pahalgam routes. Our Srinagar correspondent reports, rain and drizzle in the Mahagun’s top area near the cave shrine have forced the suspension of yatra.
<><><>
In Uttarakhand, the road leading to the holy shrines of Badrinath and Kedarnath has been closed following landslides at different places. According to Disaster Management and Medication Centre, Rishikesh-Badrinath Highway has been blocked between Devprayag and Srinagar Garhwal while Kedar Nath route has been disrupted between Agastya Muni and Silly following the landslide. The district officials are trying to clear the debris and reopen the road.
Meanwhile, one labourer was killed in Tehri district after being hit by falling rocks.
<><><>
In Assam, as many as 25 villages in Dhemaji district have been inundated affecting over 32 thousand people following flash floods caused by Jiadhol River today. The river is rising rapidly due to heavy rain fall in catchment hilly areas of neighbouring Arunachal Pradesh. AIR Guwahati Correspondent reports that the high-speed river waters washed away houses of four families in Kechukhanda Kacharigaon area of the district. 12 badly-affected families are taking shelter on the national highway. The district authorities have taken up relief and rescue works in the flood-affected areas on war-footing.
<><><>
The Prime Minister of Thailand Abhisit Vejjajiva has conceded defeat in the country’s general election. The opposition party allied to Thaksin Shinawatra has won. Projections from partial returns suggest that the Opposition Pheu Thai Party led by Thaksin’s sister Yingluck Shinawatra will win more than half the seats in Parliament to make her Thailand‘s first female Prime Minister.
 <><><>
Foreign Secretary Nirupama Rao has said that she does not expect Pakistani officials to talk about the strategic link between Islamabad and militancy and terror. In reply to a question Ms. Rao said she did discuss Headley’s revelations about ISI involvement in Mumbai attacks and told her Pakistani counterpart Salman Bashir that India wanted satisfactory answers on these linkages. She said, her talks with Mr Bashir did not focus just on the 26/11 trail. Peace, security and the issue of Kashmir were also discussed.
<><><>
The Planning Commission will hold a two-day zonal-level meeting of North-Eastern states at Guwahati from tomorrow to chalk out the priorities for the 12th Five Year Plan, beginning next year. The basic aim of holding such a meeting is to go for area specific projects and programmes for the region. According to official sources, the Planning Commission team, headed by its Deputy Chairman Montek Singh Ahluwalia, will attend the meeting.
<><><>
Information and Broadcasting Minister Ambika Soni has said that a Bill will be introduced in the Parliament enabling the Film and Television Institute of India, FTII, to become a Centre of Excellence. Addressing the Parliamentary Consultative committee meeting in Pune, Mrs Soni said the recognition will enable the Institute to foster creative ideas and also enjoy the academic status and privileges of a University.
 <><><>
In London, the Wimbledon men’s singles final is now in progress between the world’s top two players, Rafael Nadal of Spain and Novak Djokovic of Serbia. Djokovic was leading by winning the first two sets at 6-4, 61. However, defending champion Nadal came back into the match by clinching the third set 6-1. The fourth set is under way.
Nadal, the champion in 2008 and 2010, is appearing in his fifth Wimbledon final. Australian Open winner Djokovic is making his debut in the title match.
The Mixed Doubles final involving the Indo-Russian duo of Mahesh Bhupathi and Elena Vesnina will also be played today. The duo will meet the combination of Juergen Melzer of Austria and Iveta Benesova of the Czech Republic.
<><><>
The Indian cricket team has been fined for maintaining a slow over-rate during the second Test against the West Indies at Barbados which ended in a draw yesterday.
Match referee Chris Broad imposed the fines after Mahendra Singh Dhoni’s side was ruled to be three overs short of its target at the end of the match when time allowances were taken into consideration.
The International Cricket Council (ICC) fined Dhoni 60 percent of his match fees while the players were penalised 30 per cent.
An ICC release said that in accordance with ICC Code of Conduct regulations governing minor over-rate offences, players are fined 10 per cent of their match fees for every over their side fails to bowl in the allotted time, with the captain fined double that amount.
The penalty was accepted by India without contest so there was no need for a hearing.
<><><>

The regional and bilateral issues will top the agenda of discussions between External Affairs Minister S M Krishna and Bangladesh leadership. Mr. Krishna is visiting Bangladesh from Wednesday for three days as a precursor to Prime Minister Dr. Manmohan Singh’s likely visit next month. Ahead of Mr. Krishna’s visit, New Delhi today said India‘s High Commissioner in Dhaka will be meeting Bangladesh‘s Foreign Secretary to discuss the forthcoming tour.

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: