>समाचार News news on air (all india radio) 02.07.2011

2 जुलाई

>

०२-०७-२०११
समाचार प्रभात
०८००

मुख्य समाचार :

  • फ्रांस ने कहा – परमाणु आपूर्तिकर्ता समूह के नये दिशा-निर्देशों से २००८ में भारत को दी गई पूरी छूट पर कोई असर नहीं।
  • आई.सी.आई.सी.आई सहित कुछ बैंकों ने ऋण ब्याज दर चौथाई प्रतिशत बढ़ाई, आवास और कॉरपोरेट ऋण महंगे।
  • उत्तर भारत के कई हिस्सों में भारी बारिश। उत्तराखंड में यमनोत्री और केदारनाथ धामों के रास्ते बंद।
  • बारबाडोस में वेस्टइंडीज के साथ दूसरे क्रिकेट टेस्ट मैच के चौथे दिन का खेल समाप्त होने तक भारत ने दूसरी पारी में तीन विकेट पर २२९ रन बनाए।
  • विम्बलडन टेनिस के पुरूष सिंगल्स फाइनल में कल मौजूदा चैम्पियन राफेल नडाल का मुकाबला सर्विया के नोवाक जोकोविच से।
——-

फ्रांस ने जोर देकर कहा है कि संवेदनशील प्रौद्योगिकी के निर्यात नियम कड़े करने के बारे में परमाणु आपूर्तिकर्ता समूह एन.एस.जी. के नये दिशा निर्देशों से २००८ में भारत को दी गई पूरी छूट पर कोई असर नहीं पड़ा है। भारत के साथ पूर्ण असैन्य परमाणु सहयोग की वचनबद्धता दोहरात हुए भारत में फ्रांस के राजदूत जेरोम बोनाफोन्त ने नई दिल्ली में जारी बयान में कहा कि एक सप्ताह पहले नीदरलैंड में परमाणु आपूर्तिकर्ता समूह का फैसला किसी खास देश को ध्यान में रखकर नहीं किया गया है। फ्रांस का यह स्पष्टीकरण ४६ देशों के परमाणु आपूर्तिकर्ता समूह के ताजा दिशा निर्देशों पर भारत की चिंताओं के संदर्भ में आया है। एन.एस.जी. ने परमाणु अस्त्र अप्रसार संधि पर हस्ताक्षर न करने वाले देशों को परमाणु प्रौद्योगिकी देने पर रोक लगा दी गई है।

——-

भारत ने जम्मू कश्मीर के बारे में इस्लामिक सम्मेलन संगठन ओ.आई.सी. की टिप्पणियों को सिरे से खारिज+ करते हुए कहा है कि उसे भारत के आंतरिक मामलों में हस्तक्षेप का कोई अधिकार नहीं है। विदेश ंत्रालय के प्रवक्ता विष्णु प्रकाश ने कल नई दिल्ली में कहा कि जम्मू-कश्मीर भारत का अभिन्न अंग है और दुनिया में मुसलमानों की दूसरी सबसे बड़ी आबादी भारत में ही है। उन्होंने कहा कि भारत को खेद है कि ओ.आई.सी. ने एक बार फिर अपने प्रस्तावों में जम्मू-कश्मीर और भारत के आंतरिक मामलों पर टिप्पणी की है। ओ.आई.सी. ने कजाकिस्तान में अस्ताना में विदेश मंत्रियों की परिषद के ३८वें अधिवेशन में कहा था वो कश्मीरी लोगों और अधिकारों के लिए संघर्ष में पूरी तरह से उनके साथ हैं।

——-

देश के तीन बड़े बैंकों ने ऑटो, आवास और कॉरपोरेट क्षेत्र के लिएब्याज की दर चौथाई प्रतिशत बढ़ाने की घोषणा की है। इनमें आई.सी.आई.सी.आई. बैंक तथा सार्वजनिक क्षेत्र के इंडियन ओवरसीज बैंक और देना बैंक शामिल है। बढ़ी हुई ब्याज दरों से ऑटो, आवास और कॉरपोरेट क्षेत्र में ग्राहकों के लिए ऋण और महंगा हो जाएगा।

——-

वित्त मंत्री प्रणब मुखर्जी ने कहा है कि कालेधन को वापस लाने के बारे में ३४ देशों के साथ हुए समझौतों के बाद भारतीय नागरिकों द्वारा विदेशों में जमा किये गये कालेधन के बारे में सरकार को अब अधिकजानकारी मिलने लगी है। कोलकाता में कल एक जनसभा में श्री मुखर्जी ने कहा कि स्विट्ज+रलैंड सहित कई देशों से विदेशी बैंकों से लेन-देन के बारे में अधिक जानकारी मिल रही है। श्री मुखर्जी ने कहा कि पिछले दो वर्षों में ६८ हजार करोड़ रूपये का कालाधन वापिस लाया गया है। इस मुद्दे पर कुछ लोगों के अनशन या दूसरे तरीकों से आंदोलन के बारे में वित्त मंत्री ने कहा कि यह संसदीय लोकतंत्र के खिलाफ कदम है।उन्होंने ऐसे आंदोलन को समर्थन देने के लिए कम्युनिस्ट पार्टियों तथा अन्य दलों की आलोचना की।

——-

केंद्रीय स्वास्थ्य मंत्री गुलाम नबी आजाद ने कहा है कि तेलंगाना को राज्य का दर्जा दिये जाने पर अंतिम फैसला लेते समय आंध्रप्रदेश में सभी क्षेत्रों के लोगों की भावनाओं को ध्यान में रखा जाएगा। कल शाम हैदराबाद में संवाददाताओं से बातचीत में उन्होंने कहा कि ऐसे विवादास्पद मुद्दे पर राष्ट्रीय सहमति बनाना मुश्किल है। राज्य मामलों में कांग्रेस प्रभारी श्री आजाद ने कहा कि इस मुद्दे का राष्ट्रीय प्रभाव हो सकता है।
राज्य के कुछ मंत्रियों सहित तेलंगाना क्षेत्र के कांग्रेस नेताओं ने घोषणा की है कि अलग तेलंगाना राज्य बनाने की प्रक्रिया शुरू करने की उनकी  मांग पर केंद्र सरकार से कोई स्पष्ट बयान नहीं मिलने पर वे सोमवार को  इस्तीफा दे देंगे। इस इलाके से तेलगुदेशम पार्टी के नेताओं ने भी कांग्रेस नेताओं की तर्ज पर इस्तीफा देने की घोषणा की है। तेलंगाना राष्ट्र समिति ने दोनों पार्टियों के फैसले का स्वागत करते हुए तेलंगाना को राज्य का दर्जा देने के लिए आंदोलन तेज करने का आह्‌वान किया है।

——-

पश्चिम बंगाल सरकार ने पिछले तीन दिनों में २१ शिशुओं की मृत्यु के मामले में कोलकाता के बी सी राय बाल अस्पताल में बुनियादी सुविधाओं की कमी की बात स्वीकार की है। राज्य के स्वास्थ्य सचिव एम एन राय ने कहा कि इन शिशुओं के उपचार में कोई लापरवाही नहीं बरती गई। उन्होंने कहा कि अधिकतर बच्चों को सांस लेने में तकलीफ, खून में विषाक्तता और जन्म के समय कम वजन की समस्या की एकदम अंतिम अवस्था में अस्पताल लाया गया था। मुख्यमंत्री ममता बनर्जी ने शिशुओं की मौत की जांच के आदेश दिये  और जांच समिति ने कल अपनी रिपोर्ट सरकार को सौंप दी।  इस बीच, राष्ट्रीय मानवाधिकार आयोग ने राज्य सरकार को नोटिस जारी करके दो सप्ताह में मामले की रिपोर्ट मांगी है।

——-

राष्ट्रपति प्रतिभा देवीसिंह पाटील आज दोपहर छह दिन की यात्रा पर हैदराबाद पहुंच रही हैं। बोल्लारम में राष्ट्रपति निलयम में सुरक्षा के व्यापक प्रबंध  किए गए हैं। इस दौरान राष्ट्रपति इंडियन स्कूल ऑफ बिजनेस के छात्रों को संबोधित करेंगी और जमीन से हवा में मार करने वाली मिसाइल आकाश का निरीक्षण करने के लिए भारत डायनामिक्स लिमिटेड का भी दौरा करेंगी।यात्रा के दौरान राष्ट्रपति तिरूपति में महिला सशक्तीकरण समारोह में शामिल होंगी। वे तिरूमाला तिरूपति देवस्थानम्‌ के आनंदम परिसर का भी उद्घाटनकरेंगी।

——-

राष्ट्रीय जांच एजेंसी-एन आई ए की विशेष अदालत ने २००७ के समझौता एक्सप्रेस विस्फोट मामले में कल संदीप डांगे और रामचन्द्र कलासंग्रा को भगोड़ा घोषित कर दिया। इस मामले के आरोपी स्वामी सीमानंद कोपंचकुला की विशेष अदालत में पेश किया गया।
असीमानंद के साथ इस मामले के एक अन्य आरोपी लोकेश शर्मा को भी एन आई ए के विशेष जज सुभाष मेहला की अदालत में पेश किया गया। मामले की अगली सुनवाई १८ जुलाई को होगी।

——-

केन्द्र ने अदालतों में लंबित मामलों की संख्या में कमी लाने का एक राष्ट्रव्यापी कार्यक्रम शुरू किया है। केन्द्रीय विधि और न्याय मंत्री एम वीरप्पा मोइली ने कलकत्ता उच्च न्यायालय के १५०वें स्थापना दिवस के अवसर पर कल इस कार्यक्रम का शुभारंभ किया। समाज के सभी वर्गों को कम खर्च पर जल्दी न्याय उपलब्ध कराने की आवश्यकता पर बल देते हुए श्री मोइली ने इस योजना के सफल क्रियान्वयन में जनता, वकीलों, सरकार और न्यायपालिका से सहयोग की अपील की।

——-

भारत और मलेशिया के बीच व्यापार, सेवाओं और निवेश संबंधी व्यापक आर्थिक सहयोग समझौता कल से लागू हो गया। वाणिज्य मंत्रालय की विज्ञप्ति में कहा गया है कि दोनों देशों के बीच मुक्त व्यापार समझौते में पाम ऑयल, कॉफी, ब्लैक टी और काली मिर्च को विशेष दर्जा देते हुए इन महत्वपूर्ण कृषि वस्तुओं पर आयात शुल्क अधिक रखा गया है ताकि घरेलू उत्पादकों के हितों की रक्षा की जा सके। मलेशिया सहित आसियान देशों के साथ मुक्त व्यापार समझौतों पर भारत की बातचीत शुरू होने के बाद से कुछ राजनीतिक दलों और किसान संगठनों की इस मामले में चिंता को देखते हुए ऐसा किया गया है।

——-

भारत और बंगलादेश के बीच मेघालय में सीमापार हाट शुरू हो गई है।भारत ने पिछले वर्ष अक्टूबर में इस बारे में हुए आपसी समझौते को कल लागू कर दिया। ये सीमापार हाट बलियामारी- कलईचार और लाउवाघर- बलात कस्बों में लगाये जाएंगे। दोनों तरफ के लोग विशेष दिनों और समय पर इन हाटों के लिए सीमापार आ – जा सकेंगे।

——-

उत्तर भारत के अनेक हिस्सों में भारी वर्षा हुई है। उत्तर प्रदेश में जलग्रहण क्षेत्रों में हुई भारी बारिश से गंगा, घाघरा, राप्ती और बूढ़ी गंडक सहित सभी प्रमुख नदियों का जलस्तर बढ़ गया है। नदियों का जलस्तर अचानक बढ़ने से पूर्वी और तराई क्षेत्र के अनेक इलाकों में बाढ़ का खतरा बना हुआ है। पिछले २४ घंटों में कानपुर और गाजीपुर जिलों में वर्षा से जुड़ी घटनाओं में ५ लोगों की मौत हो चुकी है। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि पिछले २४ घंटों में राज्य के अनेक संभागों में बहुत भारी बारिश हुई है।

बनमदा-बहराइच से दो लाख अस्सी हजार क्यूसेक पानी छोड़े जाने से गोंडा  जिले में घाघरा और सरयू नदियों का जल स्तर बढ़ने लगा है। बाल्मिकी नगर बेराज से पानी छोड़े जाने के कारण सिद्धार्थ नगर, महाराजगंज और कुशी नगर के कई गांव में बाढ़ का पानी आने की आशंका पैदा हो गई है। पिछले चौबीस घंटों के दौरान राज्य के पूर्वी क्षेत्रों में रूक-रूक कर बारिश होती रही जबकि कई पश्चिमी जिलों में मूसलाधार बारिश हुई है।
सलमान हैदर आकाशवाणी समाचार गोरखपुर।

——-

उत्तराखंड में यमुनोत्री और केदारनाथ यात्रा मार्ग भारी वर्षा और भूस्खलन के बाद बंद हैं। हालांकि पहाड़ी इलाकों में ज्यादातर मार्गों पर यातायात फिर शुरू हो गया है। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि मौसम विभाग ने अगले २४ घंटों के दौरान राज्य में और वर्षा होने की संभावना व्यक्त की है।

उत्तरकाशी जिले में यमुनोत्री मार्गों सयानाचटी के निकट भू-स्खलन की वज+ह से सैकड़ों तीर्थ यात्रियों के फंसे होने की खबर है। उधर गौरीकुण्ड और केदारनाथ के बीच पैदल मार्ग के बन्द होने के कारण
गौरीकुण्ड में श्रद्धालुओं की परेशानी बढ़ गई है। इस बीच जार्धा विकास परिषद के अध्यक्ष सूरत राम नौटियाल कहा है कि मौसम की खराबी के बावजूद तीर्थयात्रा पर रोक नहीं लगाई जाएगी। उधर जानकारों के अनुसार मौसम की खराबी की वज+ह से श्रद्धालुओं की संख्या में कमी आई है। राघवेश पांडे आकाशवाणी समाचार देहरादून।

——-

असम में लगभग सभी प्रमुख नदियों का जलस्तर खतरे के निशान के करीब पहुंच गया है। अगर बारिश जारी रही तो जल्द ही नदियों का उफान खतरे के निशान को पार कर जाएगा। हमारे संवाददाता ने बताया है कि गोलाघाट जिले में नुमालीगढ़ में धनसिरी नदी का पानी खतरे के निशान से ऊपर बह रहा है।

मूसलाधार बारिश के कारण असम के कुछ हिस्सों पर जनजीवन अस्त-व्यस्त है।केन्द्रीय जल आयोग के अनुसार वराहघाटी के सिलचर और बदरपुर में ७८ मिलिमीटर से ज्यादा वर्षा हुई। मौसम विभाग के अनुसार अगले बारह घंटे में राज्य के कुछ हिस्सों पर गरज+ के साथ बारिश हो सकती है। इधर डिबरूगढ़ अलडोहरा जिले के निवानिकास में ब्रह्मनुत्र लगातार चेतावनी स्तर से ऊपर से बह रही है। इसके अलावा भूरीदिही, दिशांग या बुराली, मूसरीमाली औ बेकीनरी भी कई जगहों पर भी चेतावनी स्तर से ऊपर बह रही है।
आकाशवाणी समाचार के लिए डिब्रगढ़ से मानस शर्मा।

——-

नेपाल में भारी वर्षा के बाद बिहार में कई नदियों का जलस्तर खतरे के निशान से ऊपर बढ़ गया है।

——-

जम्मू-कश्मीर में अमरनाथ यात्रा बालताल और पहलगाम से आज सुबह फिर शुरू हो गई है। हमारे संवाददाता ने बताया है कि नुनवां और बालताल आधार शिविर से हजारों श्रद्धालु पवित्र गुफा के लिये रवाना हुए।

——-

सामाजिक कार्यकर्ता अन्ना हजारे लोकपाल विधेयक के बारे में सिविल सोसायटी के रुख की जानकारी देने के लिए आज कांग्रेस अध्यक्ष सोनिया गांधी से नई दिल्ली में मुलाकात करेंगे। वह इस संबंध में भाजपा नेता लालकृष्ण आडवाणी से कल मिले थे।

——-

बारबाडोज में वेस्टइंडीज के साथ दूसरे टेस्ट मैच में चौथे दिन का खेल समाप्त होने तक भारत ने दूसरी पारी में तीन विकेट के नुकसान पर २२९ रन बना लिए हैं। राहुल द्रविड़ ने ५५ रन बनाए, जबकि अभिनव मुकंद ने ४८ रन जोड़े। वी.वी.एस. लक्ष्मण ७२ रन और विरोट कोहली २६ रन बनाकर खेल रहे हैं। भारत को अब तक कुल २४० रनों की बढ़त मिल चुकी है।

——-

मौजूदा चैम्पियन स्पेन के राफेल नडाल विम्बलडन टेनिस के पुरूष मुकाबले के सिंगल्स के फाइनल में पहुंच गये हैं। रविवार को उनका मुकाबला सर्बिया केटेनिस स्टार नोवाक जोकोविच से होगा। महिला सिंगल्स फाइनल रूस की मारिया शारापोवा और चैक गणराज्य की पिट्रा क्विटोवा के बीच आज खेला जायेगा।

——-

समाचार पत्रों  से
लोकपाल विधेयक पर सर्वदलीय बैठक से पहले की सरगर्मी की  चर्चा आज सभी अखबारों ने की है। हिंदुस्तान के अनुसार अन्ना को मिला भाजपा का साथ। नई दुनिया ने लिखा है लोकपाल पर दलों के भीतर-बाहर रार, टीम अन्ना के सामने भाजपा ने खड़े किए कई सवाल। दैनिक भास्कर ने सर्वदलीय बैठक की बॉयकाट की आशंका व्यक्त की है। जनसत्ता का मानना है कि लोकपाल पर राजनीतिक घमासान जारी है।
हिंदुस्तान की खबर के मुताबिक केंद्र सरकार व्यापक सार्वजनिक खरीद कानून बनाने में जुटी है जिससे खरीद में खत्म होगा खेल।  डोपिंग के मामले में कई भारतीय खिलाड़ियों के नाम आने की पड़ताल कुछ अखबारों ने दी है। नई दुनिया ने लिखा है कि डोपिंग के लिए सिर्फ खिलाड़ी दोषी नहीं हैं।
दिल्ली में चल रहे आम महोत्सव में रसीले आमों की बहार और आम के शौकीनों का उत्साह अखबारों के पन्नों पर चित्रों के साथ दिखाई देता है।

MORNING NEWS

0815 HRS
02 July, 2011
THE HEADLINES:
  • France says, new guidelines issued by Nuclear Suppliers Group does not undermine clean waiver granted to India in 2008.
  • Auto, home and corporate loans to cost more as some banks including ICICI raise lending rates by 0.25 percent.
  • Rain lashes several parts of North India; Lanslides block roads leading to Yamunotri and Kedarnath shrines in Uttarakhand.
  • India were 229 for three against West Indies in their second innings at close on the fourth day in the second cricket test at Barbados
  • At Wimbledon, defending champion Rafal Nadal to clash with Novak Djokovic of Serbia in the Men’s Singles final tomorrow.
<><><>
France says, the new guidelines of the Nuclear Suppliers Group, NSG tightening the export of sensitive technologies does not undermine the clean waiver given to India by the 46-nation nuclear cartel in 2008.  Reiterating his Government’s commitment to full civil nuclear cooperation with New Delhi, French Ambassador to India Jerome Bonnafont said the decision taken by the NSG in its meeting in the Nehterlands a week ago is not a measure targeting any particular State.  France‘s clarification on the NSG waiver came amid concerns in India about the new guidelines approved by the cartel at its meeting which restricts the transfer of NSG technologies to countries which have not signed the Nuclear Non-Proliferation Treaty, NPT.
<><><>
New Delhi has strongly rejected the comments by the Organisation of the Islamic Conference, OIC on Jammu and Kashmir, asserting that the grouping has no locus standi on matters related to India‘s internal affairs. External Affairs Ministry spokesperson Vishnu Prakash said in New Delhi that Jammu and Kashmir is an integral part of India.
<><><>
The bilateral Comprehensive Economic Cooperation Agreement between India and Malaysia covering trade, services and investment has come into force.  The Commerce Ministry said in a statement in New Delhi that Palm oil, coffee, black tea and pepper have been given a special status in the India-Malaysia free trade agreement as the import duties on these sensitive agri-products have been kept high to protect domestic producers.
<><><>
The Centre has launched a nationwide programme to reduce pending cases in courts.  The Mission Mode Programme was launched by Union Law Minister M. Veerappa Moily on the occasion of the 150th foundation Day of the Calcutta High Court yesterday. Moily said, the Centre has fixed a target of reducing 40 percent pending cases in sub-ordinate courts by the end of this year.  Stressing on speedy justice at cheaper cost to all sections of society, Dr Moily sought the co-operation from the public, advocates, Government and Judiciary for successful implementation of the scheme.
<><><>
The Congress party will file a PIL in Allahabad High Court seeking CBI probe into the alleged murder of Deputy Chief Medical Officer Y S Sachan inside the Lucknow jail and the rape and killing of a teenage girl inside the Nighasan police station in Lakhimpur-Kheri district of Uttar Pradesh.  Union Coal Minister and senior Congress leader Shree Prakash Jaiswal told  media persons in Lucknow that the state government is avoiding handing over the cases to CBI as it will expose the role of many high-up.
Samajwadi Party and BJP have also made a fresh demand for a CBI probe into the death of Sachan, maintaining that his family members have no faith in the state investigating agencies.
<><><>
Union Health Minister Gulam Nabi Azad has said the sentiments of the people from all regions in Andhra Pradesh will be taken into account before taking a final decision on statehood for Telangana. Talking to reporters in Hyderabad last evening, he said arriving at national consensus on such a contentious issue is not an easy task.  Mr. Azad, who is in charge of the party affairs in Andhra Pradesh said that the centre needs to consult political parties on the issue and asked his party leaders not to take any hasty decisions.
<><><>
President Pratibha Devisingh Patil will arrive in Hyderabad this afternoon on a 6-day visit to Andhra Pradesh. Elaborate security arrangements have been made at the Rastrapathi Nilayam at Bollaram on the outskirts of Hyderabad for her stay during her visit.
<><><>
Three major banks, including the ICICI Bank have increased lending rates by 0.25 per cent making auto, home and corporate loans more expensive for borrowers. Besides the ICICI Bank, state-owned Indian Overseas Bank and Dena Bank have also announced increase in their lending rates by 0.25 per cent.  The decision to hike lending comes following the Reserve Bank of India increasing key lending rates and borrowing rates by 25 basis points to tame rising inflation.
<><><>
Rain has lashed several parts of North India.  Most parts of Punjab and Haryana were lashed by widespread rain resulting in the day temperatures settling two to eight degree below normal in the region. A child died due to roof collapse due to rains at Sangrur district in Punjab.
In Uttarakhand, Yamunotri and Kedarnath shrine yatra route has been blocked following the land slides.  A report from AIR correspondent:
As per reports, hundreds of pilgrims at Yamunotri route are still stranded near Shayanachatti in Uttar Kashi district following the land slides whereas a number of devotees in Gourikund are facing problems due to closure of tracking yatra route for Kedarnath shrine. Meanwhile, district authorities personnel are working round the clock to clear the debris.  According to the chairperson of the Char Dham Vikash Parishad, Suratram Nautiyal, the yatra would not be called off at any cost though there might be delays due to obstruction.  Raghwest Pande, AIR news, Dehradun.
In Uttar Pradesh, water level of major rivers including
Ganga, Ghaghara, Rapti and Burhi Gandak has started rising due to heavy rain in their catchments. More from AIR correspondent:
“Heavy discharge from Banbasa barrage has caused increase in the water level of Ghaghra and Saryu in Gonda district where as the river Sharda is rising in Palia Kalan of Lakhimpur Kehri district. Several villages in Siddharthanagar, Mahrajganj and Kushinagar are facing threat of flood due to heavy discharge of water from Valmiki Nagar barrage. The intermittent rain continued in the eastern region while heavy rain has occurred in several western districts during past twenty four hours. Salman Haider/ AIR news/
Gorakhpur.”
Meanwhile, 5 people have died in rain related incidents in
Kanpur and Ghazipur districts during past 24 hours.
In
Bihar, several rivers are flowing above the danger mark following heavy rainfall in their catchment areas in Nepal. AIR Patna correspondent reports that Kosi, Bagmati, Mahananda and Burhi Gandak are flowing above danger marks.
<><><>
In Assam, most of the major rivers are flowing near the Danger mark. Dhansiri River at Numaligarh in Golaghat district has crossed the Danger level . More from AIR Correspondent
Incessant rains effected normal life in a few places of the state. The Central Water Commission reports said that Silchar and Badarpurghat in Barak Valley recorded above 71 mm rainfalls in the last 24 hours. Meanwhile,the Brahmaputra River is continously flowing above the Warning level at Dibrugarh and Nimatighat in Jorhat district.Other rivers like Buridihing,Desang,Jia Bharali,Puthimari and Beki are also flowing near the Danger Level at many places of the state.If rain continues,these rivers may cross the danger level in a few days. Manas Pratim Sarma, AIR news Dibrugarh.
<><><>
In Jammu and Kashmir, the Amar Nath Yatra resumed this morning from both Baltal and Pahalgam routes.  Thousands of pilgrims from Nunwan and Baltal  base camps started moving towards holy cave. More from AIR correspondent:
With the improvement in weather conditions, the annual Amarnath Yatra is going on smoothly from both Baltal and Pahelgam routes.  Although the yatra was suspended yesyterday from Baltal route because of bad weather and slippery track.  But on the other side Pahelgam track was through.  Meanwhile, a fresh batch of more than 20,000 yatris started marching towards holy cave from Baltal and Nounvon base camps early this morning in partially cloudy weather conditions.  Official sources told Akashvani that more than 50,000 yatris returned after darshan of Shiv Lingam in last three days.
<><><>
Kerala government has further intensified security at the historical Sree Padmanabha Swami temple in Thiruvananthapuram. AIR correspondent reports that  precious metals and diamonds worth 50 thousand crores rupees have been unearthed from the underground cellars of the temple.
Surpassing all expectations, gold, silver and precious stones of great antique value have been taken out from the secret underground cellars of Sree Padmanbha swami temple of God‘s own country. With this Sree padmanabha swami temple has emerged as the richest shrine in the country. A lion’s share of this treature belonged to the Kings of the royal family of Travancore. The state government is likely to seek central assistance to ensure security of the temple. After opening one more secret cellar, the final list of inventories will be submitted to the Supreme Court. Ram Krishna Pillai, AIR news, Thiruvananthpuram.
<><><>
India were 229 for three in their second innings at draw of stumps on the fourth day in the second cricket test at Barbados against the West Indies.  V.V.S. Laxman at 72 and Virat Kohli at 26 were at the crease. India‘s overall lead is 240 runs. Rahul Dravid scored 55 and Abhinav Mukund 48.
<><><>
In the Wimbledon Tennis championships in London, Sania Mirza and her Russian partner Elena Vesnina have bowed out of the women’s doubles competition.  In the semi-finals yesterday, the Indo-Russian pair lost against the duo of K. Peschke of Czech Republic and K. Srebotnik of Slovenia in straight sets 3-6, 1-6.
In the Men’s Singles,
Serbia‘s Novak Djokovic has reached the final. In the first semi-final, he defeated France‘s Jo-Wilfried Tsonga in four sets. In the Women’s Singles final Maria Sharapova will clash with Czech Petra Kvitova today.
<><><>
In the Wimbledon tennis championships in London, defending champion Rafal Nadal will play Novak Djokovic of Serbia in the Men’s Singles final tomorrow. He crushed Andy Murray of Britain 5-7, 6-2, 6-2, 6-4 in the semi-final yesterday. In the other semi-final Novak Djokovic beat Jo-Wilfried Tsonga  of France to reach the final.
<><><>
NEWSPAPERS HEADLINES
There are moves and counter moves before tomorrow’s all party meet on the Lokpal Bill. “BJP brass meets team Hazare, Congress dares opposition to make it’s stand clear’ headlines the Hindustan Times. ‘Anna and BJP out of sync on Lokpal’ writes Mail Today. The Indian Express says ‘Congress makes it clear – No PM under Lokpal’.
The controversial verdict in the Grover murder case is splashed across all dailies. ‘Maria to walk free, 10 years in jail for fiance Jerome’ states the Hindu. ‘Victims family outraged, to move high court’ reports the Tribune.
Papers have widely reported about the CBI registering a case against VK Sibal, for favoring a U.S. based firm in exploration of oil along the Indian coast ‘CBI books former DGH Chief for 400  crore rupee scam’ is the Times of India headline.
The Hindu writes about the bail pleas of Hasan Ali Khan and Kashinath Tapuriah in the money laundering case being rejected . The Times of India, in its lead story titled ‘At home behind bars’, writes ‘high life in Tihar – tea with officer, roaming and chatting freely – judge fumes at undue liberty given to Kalmadi and others.
The former IMF Chief, ‘Strauss Kahn freed from house arrest’ writes the Hindu. ‘In dramatic twist, accuser turns accused, DSK released, case teeters’ says the Indian Express, adding that prosecutors have found that the hotel maid lied and may have drugs and money laundering links.
Bad news for Delhi-ites – you’ll get a bigger electricity bill. ‘Sheila ready to deliver power tariff shock’, writes the Hindustan Times.
Try guessing which is the richest temple in
India? It may no longer be Tirupati as you thought, but the Padma nabha swamy temple in Kerala, which has gold and jewellery worth 50,000 crore rupees! 
०२.०७.२०११
दोपहर समाचार
१४३०

मुख्य समाचार :

  • खाद्य और उपभोक्ता मामलों के मंत्री प्रो० के वी थॉमस ने कहा राष्ट्रीय सलाहकार परिषद द्वारा मंजूर खाद्य सुरक्षा विधेयक का मसौदा संसद में रखा जाएगा।
  • भ्रष्टाचार के खिलाफ सशक्त लोकपाल विधेयक पर विचार के लिए कल नई दिल्ली में सर्वदलीय बैठक।
  • बिहार के मुंगेर जिले में माओवादियों ने छह लोगों की हत्या की।
  • मौसम विभाग के अनुसार दक्षिण पश्चिम मॉनसून के अगले दो सप्ताह कमजोर रहने की संभावना।
  • बारबाडोस में वेस्टइंडीज के साथ दूसरे क्रिकेट टैस्ट के अंतिम दिन भारत दूसरी पारी में तीन विकेट पर २२९ रन से आगे खेलेगा।
  • विम्बलडन टेनिस में महिला सिंगल्स फाइनल में आज मारिया शारापोवा का मुकाबला चैक गणराज्य की पैत्रा क्वितोवा से।

—-

       राष्ट्रीय सलाहकार परिषद द्वारा मंजूर किए गए खाद्य सुरक्षा विधेयक के मसौदे को जल्द ही संसद में रखा जाएगा। इसमें ७५ प्रतिशत जनसंख्या को बहुत सस्ती दर पर अनाज दिया जाएगा। इस विधेयक के पारित हो जाने के बाद गरीबों को तीन रूपए प्रति किलोग्राम की दर से चावल मिलेगा। साधारण परिवारों को २० किलोग्राम चावल मिलेगा जिसकी कीमत न्यूनतम समर्थन मूल्य के आधे से अधिक नहीं होगी। इसके लिए सरकार एक लाख करोड़ रूपए की खाद्य सब्सिडी देगी। अभी वह ८२ हजार करोड़ रूपए की सब्सिडी दे रही है। खाद्य और उपभोक्ता मामलो के मंत्री प्रोफेसर के वी थॉमस ने आकाशवाणी से विशेष भेंट में यह बात कही। उन्होंने आशा व्यक्त की कि अनाज के रिकॉर्ड उत्पादन से खाद्य पदार्थों की महंगाई दर घटेगी। उन्होंने कहा कि पेट्रोलियम पदार्थों की बढ़ती कीमतों का असर आवश्यक वस्तुओं पर पड़ता है।

       भारत में मुद्रास्फीति  कई कारकों से नियन्त्रित होती है। इनमें एक कारक अन्तर्राष्ट्रीय है। अन्तर्राष्ट्रीय स्तर पर जो भी उतार-चढ़ाव होता है, उसका भारत पर असर पड़ता है। उदाहरण के लिए यदि बाहर पैट्रोलियम पदार्थो की कीमतें बढ़ती हैं, क्योंकि हम इसके एक बड़े आयातक हैं, तो निश्चित तौर पर देश में पैट्रोल और डीजल की कीमतें बढ़ेगी। इसके अलावा उसे लाने ले जाने का खर्च भी असर डालता है। इसी तरह जैसा मैने कहा आवश्य वस्तुओं की कीमतों पर असर पड़ना लाजिमी है।

       प्रोफेसर थॉमस ने कहा कि इस तरह की व्यवस्था विकसित की जानी चाहिए जिससे किसानों को उपज का उचित मूल्य मिल सके और उपभोक्ताओं को भी वाजिब दाम पर वस्तुएं उपलब्ध हों। उन्होंने कहा कि किसानों को फसलों की कटाई के बाद के कार्यों के लिए जागरूक किया जा रहा है जिससे अनाज की बर्बादी रोकी जा सकेगी। एक प्रश्न के उत्तर में श्री थॉमस ने कहा कि हमारी सार्वजनिक वितरण प्रणाली कारगर है। केन्द्र सरकार इसके लिए पर्याप्त अनाज और चीनी दे रही है लेकिन यह राज्य सरकारों पर निर्भर है कि वे इसका कैसे प्रबंध करती हैं। खाद्य सुरक्षा विधेयक पर उन्होंने कहा कि इस पर २००९ से ही काम चल रहा है और इसका मसौदा तैयार हो चुका है। संवैधानिक प्रक्रिया पूरी होने पर इसे संसद के समक्ष रखा जाएगा। प्रोफेसर थॉमस से भेंटवार्ता आकाशवाणी के दिल्ली डी चैनल से आज रात सवा नौ बजे से प्रसारित की जाएगी।

       भ्रष्टाचार के खिलाफ सशक्त लोकपाल विधेयक के बारे में विचार विमर्श के लिए कल नई दिल्ली में सर्वदलीय बैठक बुलाई गई है। केन्द्र संसद के मानसून सत्र में इस विधेयक को लाने के लिए प्रतिबद्ध है। समाजसेवी अण्णा हजारे आज शाम जनलोकपाल विधेयक पर अपने विचार यूपीए अध्यक्ष सोनिया गांधी के सामने रखेंगे। जनलोकपाल विधेयक पर सभी राजनीतिक दलों को राज+ी करने के प्रयास में श्री हजारे और उनके सहयोगी विभिन्न  दलों के नेताओं और माजिक कार्यकर्ताओं से मिल रहे हैं। भारतीय जनता पार्टी के नेतृत्व में एनडीए की आज शाम नई दिल्ली में बैठक हो रही है। इसकी अध्यक्षता श्री लालकृष्ण आडवाणी करेंगें। इसमें कल की सर्वदलीय बैठक में एनडीए के अंतिम रवैए पर विचार होने की संभावना है। भारतीय जनता पार्टी ने लोकपाल मुद्दे पर अपना रूख अभी स्पष्ट नहीं किया है जबकि प्रधानमंत्री डॉ मनमोहन सिंह पहले ही कह चुके हैं कि उनके मंत्रिमंडल सहयोगी प्रधानमंत्री कार्यालय और उच्च न्यायपालिका को लोकपाल के दायरे में लाने का समर्थन नहीं करते हैं।

       नये केन्द्रीय सतर्कता आयुक्त के नाम का फैसला हो गया है। इसकी औपचारिक घोषणा सरकार करेगी। लोकसभा में विपक्ष की नेता सुषमा स्वराज ने यह बात कही। वे उच्चस्तरीय केन्द्रीय सतर्कता आयुक्त चयन समिति के तीन सदस्यों में से एक हैं। प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह के अलावा गृह मंत्री पी चिदम्बरम भी इस समिति के सदस्य हैं। प्रधानमंत्री आवास में आज सवेरे चयन समिति की बैठक हुई। बैठक के बाद श्रीमती स्वराज ने पत्रकारों को बताया कि केन्द्रीय सतर्कता आयुक्त के लिए जिन नामों पर विचार किया गया उनमें रक्षा सचिव प्रदीप कुमार, पूर्व गृह सचिव जी के पिल्लई और रेलवे बोर्ड के पूर्व सदस्य ए पी मिश्र शामिल हैं। पामोलिन घोटाले में श्री पी जे थॉमस का नाम आने के बाद उन्हें केन्द्रीय सतर्कता आयुक्त के पद से हटा दिया गया था।

       बिहार में मुंगेर जिले में माओवादियों ने आज सुबह छः लोगों की हत्या कर दी। राज्य पुलिस महानिदेशक नीलमणि ने बताया कि आधुनिक हथियारों से लैस माओवादियों ने जिले के धरहरा थाने के करैली गांव पर धावा बोला। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि गांववालों के अनुसार माओवादियों ने दस ग्रामीणों को भी बंधक बना लिया है।

सीआरपीएफ की वर्दी में माओवादियों ने गांवों पर धावा बोला और तावातोड़  गोलीबारी करने लगे। गोलीबारी में पांच ग्रामीणों की  मौके पर मौत हो गई। एक घायल ने अस्पताल में दम तोड़ दिया।  ग्रामीणों के अनुसार माओवादी दस अन्य लोगों को अपने साथ ले गये। सुरक्षाबल के जवानों ने माओवादियों का पीछा किया, लेकिन वो पास के जंगल में भाग गये। माओवादियों की धरपकड़ के लिए सघन छापेमारी अभियान चलाया जा रहा है। आकाशवाणी समाचार के लिए पटना से कृष्ण कुमार लाल

       जम्मू-कश्मीर में श्रीनगर शहर में आज सवेरे अग्निकांड में करोड़ों रूपए की संपत्ति नष्ट हो गई। श्रीनगर में सरकारी सूत्रों ने बताया कि घनी आबादी वाले पंडान, नौहट्टा इलाके के एक मकान में आग लग गई।  सकरी गली होने के कारण दमकल घटनास्थल पर नहीं पहुंच सके।  प्रत्यक्षदर्शियों ने बताया कि आग आसपास के इलाकों में फैल गई। सूत्रों ने बताया कि इस घटना में दस मकान जल गए जिनमें करोड़ों  रूपए की संपत्ति को नुकसान पहुंचा। आग के कारणों का अभी पता नहीं चल सका है।

—-

       असम सरकार ने युनिसेफ के सहयोग से राज्य में स्वच्छता और सफाई कार्यक्रम शुरू किया है। इससे सफाई और पीने के पानी की सुविधाओं में सुधार हुआ है। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि ऊपरी असम के पांच जिलों में शुरू किए गए इस कार्यक्रम से चाय बागानों के अस्थायी श्रमिकों को सफाई और स्वच्छता की बेहतर सुविधाएं मिल पाएंगी।

पानी से फैलने वाले रोगों की रोकथाम के लिए वर्ष २००९ में तिनसुकिया, शिवसागर, जोरहाट, गोलाघाट और डिबू्रगढ़ जिले में वहां कार्यक्रम की शुरूआत हुई। ज्यादातर चाय बागानों में काम करने वाले और गरीबी रेखा के नीचे रहने वाले असहाय मजदूरों को शौ के साथ पीने के लिए साफ पानी मुहैया कराया जाता है।  अभी तक कुछ जिलों में लगभग १८ हजार ऐसे शौचालयों का निर्माण किया गया है। पहले चरण की कामयाबी के बाद अब जल्द ही लखीमपुर, सोनितपुर, कचार,  करीमगंज जिले में ही ये कार्यक्रम लागू किया जाएगा। आकाशवाणी समाचार के लिए डिबू्रगढ से मानस प्रतीम शर्मा।

—-

       तेलंगाना क्षेत्र में कांग्रेस के निर्वाचित जनप्रतिनिधियों के सोमवार को इस्तीफा देने की घोषणा के बाद आंध्र प्रदेश में तेलंगाना राज्य के मुद्दे पर राजनीतिक सरगर्मी तेज हो गई है। मुख्यमंत्री एन किरण कुमार रेड्डी और प्रदेश कांग्रेस समिति के अध्यक्ष बी सत्यनारायण ने आज सवेरे तेलंगाना क्षेत्र के कई मंत्रियों से विचार विमर्श किया। कहा गया है कि इस्तीफा देने वाले जनप्रतिनिधियों को यह समझाने की कोशिश की गई कि यह पूरा प्रकरण कांग्रेस हाईकमान के विचाराधीन है। इसलिए वे अपने इस्तीफे की घोषणा वापस ले लें। इस बीच, तेलंगाना से तेलगुदेशम पार्टी के नेताओं ने घोषणा की है कि अगर कांग्रेस के  जनप्रतिनिधियों ने इस्तीफा दिया तो वे भी विधानसभा से इस्तीफा दे देंगे। जनप्रतिनिधियों के इस्तीफे की घोषणा का स्वागत करते हुए तेलंगाना राष्ट्र समिति के विधायकों ने भी कहा है कि अगर तेलंगाना संयुक्त कार्रवाई समिति उन्हें इस्तीफा देने के लिए कहेगी तो वे इस्तीफा दे देंगे।

—-

       राष्ट्रपति प्रतिभा देवी सिंह पाटिल आंध्र प्रदेश के छह दिन के दौरे पर हैदराबाद पहुंच गई हैं। बेगमपेट हवाई अड्डे पर राज्यपाल ई एस एल नरसिम्हन और मुख्यमंत्री एन किरण कुमार रेड्डी ने उनकी अगवानी की। हैदराबाद प्रवास के दौरान वे राष्ट्रपति निलयम में ठहरेंगी। राष्ट्रपति इंडियन स्कूल ऑफ बिजनेस के दशवार्षिकी समारोह के अवसर पर छात्रों को संबोधित करेंगी। सतह से हवा में मार करने वाली मिसाइल आकाश का निरीक्षण करने के लिए वे भारत डायनामिक्स लिमिटेड का भी दौरा करेंगी। तिरूपति में दो दिन के दौरे में राष्ट्रपति, महिला अधिकारिता पर सेमीनार में भाग लेंगी और तिरूमाला तिरूपति देवस्थानम द्वारा निर्मित आधुनिक अन्नदानम परिसर का उद्घाटन भी करेंगी।

—-

       केरल में तिरूअनंतपुरम में ऐतिहासिक श्री पद्मनाभ स्वामी मंदिर के तहखाने में ५० हजार करोड़ रूपये मूल्य के कीमती धातु और हीरे मिलने के बाद राज्य सरकार ने वहां सुरक्षा और बढ़ा दी है।

       देश के अधिकतर हिस्सों में वर्षा के बाद दक्षिण-पश्चिमी मानसून दो सप्ताह के लिए कमजोर रहेगा। मौसम विभाग के अनुसार पिछले पांच दिनों में मानसून में कोई प्रगति नहीं हुई है, राजस्थान और उत्तरी गुजरात में अभी भी कई इलाके वर्षा के इंतजार में हैं। जून में देश में ११ प्रतिशत अधिक वर्षा हुई है। मौसम विभाग ने ९ जुलाई से १५ जुलाई तक मानसून के कमजोर रहने के संकेत दिए हैं। मौसम विभाग ने पहले भी अनुमान व्यक्त किया था कि जुलाई और अगस्त में सामान्य से पांच प्रतिशत कम वर्षा होगी। देश के ७४ प्रतिशत हिस्सों में अधिक या सामान्य वर्षा हुई है, जबकि २६ प्रतिशत इलाकों में कम वर्षा रिकॉर्ड की गयी है। उत्तर भारत के अनेक भागों में भारी वर्षा होने के बावजूद केरल में दक्षिण-पश्चिम मॉनसून कमजोर पड़ता जा रहा है। मौसम विभाग के ताजा अनुमान के अनुसार राज्य में इस महीने बारिश सामान्य से सात प्रतिशत कम होगी।

       उत्तरप्रदेश में पिछले चौबीस घंटों में वर्षा कम हुई है लेकिन राज्य की  प्रमुख नदियों का जल स्तर बढ़ा है। केंद्रीय जल आयोग के अनुसार खीरी जिले में शारदा नगर में शारदा नदी का स्तर खतरे के निशान से  थोड़ा ऊपर है, जबकि बाराबंकी में एलगिन पुल के पास घाघरा नदी का जलस्तर खतरे के निशान पर पहुंच गया है। हमारे संवाददाता ने बताया है किसिद्धार्थनगर में बूढ़ी राप्ती नदी का जल स्तर खतरे के निशान को पार कर जाने से इलाके में बाढ़ का खतरा बढ़ गया है।

       कई दिनों की बारिश के बाद अब मौसम आमतौर पर साफ है। नदियों में पानी बढ़ रहा है। केन्द्रीय जल आयोग के अनुसार पिछले कई दिनों में बुंदेलखंड में हुई भारी  बारिश और हरियाणा और बनबासा बेराज से पानी छोड़े जाने के कारण गंगा, यमुना, घाघरा और शारदा नदियों में पानी बढ़ रहा है।  पड़ोसी  उत्तराखंड और नेपाल के इलाकों में हो रही बारिश से भी नदियों का जलस्तर बढ़ा है। पीलीभीत जिले के पूरनपुर तहसील के तीन गांवों में शारदा नदी की बाढ़ का खतरा पैदा हो गया है, जबकि गोंडा में घाघरा नदी के खतरे के निशान पर पहुंच जाने पर वहां तरफगंज और करनालगंज सैक्टरों में बाढ़ केन्द्रों को अलर्ट कर दिया गया है। राज्य सरकार ने बाढ़ संबंधी मरम्मत के काम के लिए दो सौ पचास करोड़ रूपये दिये है, लेकिन आने वाले दिनों में इन कामकाज की क्षमता का आंकलन हो सकेगा। संजय प्रताप सिंह, आकाशवाणी समाचार, इलाहाबाद।

       कानपुर, रायबरेली, इलाहाबाद, गाजीपुर और बलिया में गंगा का जलस्तर भी बढ़ रहा है जबकि मथुरा, आगरा, बांदा, हमीरपुर और इलाहाबाद में यमुना का जल स्तर भी बढ़ा है।

—-

       नेपाल में भारी वर्षा के बाद बिहार में कई नदियों का जलस्तर खतरे के निशान से ऊपर आ गया है। हमारे  संवाददाता ने खबर दी है कि कोसी, बागमती, महानन्दा और बूढ़ी गंडक नदियां खतरे के निशान से ऊपर बह रही हैं। कोसी में बाढ़ की आशंका बन गई है। कोसी बराज में आज सुबह इस वर्ष अब तक का सबसे अधिक एक लाख ३६ हजार क्यूसेक पानी छोड़ा गया। पिछले साल पानी का बहाव पश्चिमी दिशा में अधिक था लेकिन इस साल यह पूर्वी दिशा में हो गया है जिससे तटबंध टूट रहे हैं।

       त्रिपुरा में पिछले दो दिन में मूसलाधार बारिश से आई बाढ़ के कारण सौ से अधिक परिवारों को घरबार छोडना पड़ा है। अगरतला में आज मौसम विभाग के अधिकारियों ने कहा कि अगले ४८ घंटों में त्रिपुरा सहित पूर्वोत्तर राज्यों और उप हिमालय क्षेत्र में भारी से बहुत भारी वर्षा होने का अनुमान है। लगातार बारिश होने से अगरतला के निचले इलाकों में पानी भर गया है, जिससे यातायात पर असर पड़ा है। राज्य के दूसरे हिस्सों से मिली खबरों में बताया गया है कि आंधी के साथ भारी वर्षा से सामान्य जनजीवन अस्त-व्यस्त हो गया है। धान और सब्जियों की फसल को बाढ़ से नुकसान पहुंचा है। अधिकारियों ने अगरतला और दूसरे शहरी इलाकों में नौकाओं की व्यवस्था की है और बाढ़ प्रबंधन अधिकारियों से नदियों के जल स्तर में वृद्धि पर निगाह रखने को कहा है।

—-

       असम में डिब्रूगढ़ और जोरहाट जिले के निमाटीघाट में ब्रह्‌मपुत्र नदी खतरे के निशान के करीब बह रही है। आज सुबह  केन्द्रीय जल आयोग की रिपोर्ट में कहा गया है कि गोलाघाट जिले में नुमालीगढ़ में धनश्री नदी खतरे के निशान से ऊपर बह रही है। बूढ़ीडिहींग, देसांग, जिया भराली, पुथिमारी और बेकी नदी का जल स्तर भी खतरे के निशान से लगभग एक मीटर नीचे है। इस बीच, सोणितपुर जिले के बालीपारा में पिछले १२ घंटों में ८७ मिलिमीटर और कामरूप जिले के पुथिमारी में ७२ मिलीमीटर वर्षा रिकार्ड की गई।

—-

       जम्मू-कश्मीर में अमरनाथ यात्रा कल स्थगित रहने के बाद बालताल के रास्ते फिर शुरू हो गई है। हालांकि पहलगाम के रास्ते यात्रा सुचारू रूप से चल रही थी। सरकारी सूत्रों ने बताया है कि पांच हजार से ज्यादा तीर्थयात्री बालताल आधार शिविर से पैदल रवाना हुए। इस बीच, खराब मौसम और श्रद्धालुओं की भारी भीड़ को देखते हुए आज जम्मू से अमरनाथ यात्रा स्थगित कर दी गई।

आज जम्मू से किसी भी यात्री को पवित्र गुफा की ओर नहीं जाने दिया गया। इसके अलावा जम्मू-श्रीनगर राष्ट्रीय राजमार्ग पर कल उधमपुर, नगरोता, रामबन और पटनीटोप पर लगभग एक हजार के करीब अमरनाथ जाने वाले यात्रियों को रोक लिया गया और कल शाम से खाने-पीने और रहने की तमाम सुविधायें उपलब्ध कराई गई है। वार्षिक अमरनाथ यात्रा आरम्भ होने से अब तक सडसठ हजार दो सौ अठावन अमरनाथ यात्रियों ने पवित्र गुफा में शिवलिंग के दर्शन किये है। दर्शन करने वाले यात्रियों की संख्या एक लाख को पार कर गई होती, अगर कल खराब मौसम के कारण बालताल का मार्ग बंद नही किया गया होता। आकाशवाणी समाचार के लिए जम्मू से आर.के.रैना।

       भारत ने जम्मू-कश्मीर पर इस्लामी देशों के संगठन-ओआईसी की टिप्पणी को खारिज कर दिया है। भारत ने कहा कि इस संगठन को देश के आंतरिक मामलों में दखल देने का कोई अधिकार नहीं है। नई दिल्ली में विदेश मंत्रालय के प्रवक्ता विष्णु प्रकाश ने कहा कि भारत एक बड़ा लोकतांत्रिक देश है और यहां दुनिया में मुसलमानों की दूसरी सबसे बड़ी आबादी है। इस्लामी देशों के संगठन ने कश्मीरी लोगों के अधिकारों के लिए उनके कथित संघर्ष का समर्थन किया था। इसके विरोध में भारत ने यह प्रतिक्रिया व्यक्त की है।

—-

       बारबाडोज में वेस्टइंडीज के साथ दूसरे टेस्ट मैच में भारत आज खेल के पांचवें दिन तीन विकेट पर २२९ रन से आगे खेलेगा।  कल का मैच समाप्त होने तक वी वी एस लक्ष्मण ७२ और विराट कोहली २६ रनाकर क्रीज पर थे। इससे पहले जमैका में ६३ रनों के साथ पहला टेस्ट मैच जीतने के साथ भारत को अब तक कुल २४० रनों की बढ़त मिल चुकी है।

—-

       विम्बलडन टेनिस में महिला सिंगल्स फाइनल में आज मारिया शारापोवा का मुकाबला चैक गणराज्य की पैत्रा क्वितोवा से होगा। पिछले चैम्पियन स्पेन के राफेल नडाल विम्बलडन टेनिस के पुरूष मुकाबले के सिंगल्स के फाइनल में पहुंच गये हैं। रविवार को उनका मुकाबला सर्बिया के टेनिस स्टार नोवाक जोकोविच से होगा। नडाल ने कल ब्रिटेन के एंडी मरे को सेमीफाइनल में ५-७, ६-२, ६-२, ६-४ से हरा दिया जबकि जोकोविच ने जो विल्फ्रेड सोंगा को ७-६,  ६-२, ६-७, ६-३ से मात दी।

       नीरज ग्रोवर की जघन्य हत्या मामले में सबूत नष्ट करने की दोषी पाई गई कन्नड़ अभिनेत्री मारिया सुसाइराज को आज मुम्बई के भायखला जेल से रिहा कर दिया गया। मुम्बई की सत्र अदालत ने कल उसे तीन साल की कैद की सजा सुनाई थी। मारिया ने सुनवाई के दौरान कैद की अवधि पहले ही पूरी कर ली है। मारिया के मंगेतर पूर्व नौसेना अधिकारी एमिल जेरोम मैथ्यू को २००८ में नीरज ग्रोवर की हत्या मामले में गैर इरादतन हत्या का दोषी पाया गया और उसे दस साल की सजा सुनाई गई है।

—-

       असम सरकार ने अपने वन क्षेत्र की सुरक्षा सुनिश्चित करने के लिए नई वन आरक्षी बटालियन गठित करने का फैसला किया है। इस बटालियन में ९५० जवान होंगे और इसका मुख्यालय काजीरंगा राष्ट्रीय पार्क में सिकोनी में स्थित होगा। राज्य में यह दूसरी वन आरक्षी बटालियन होगी। असम में पांच नेशनल पार्क और १८ वन्यप्राणी अभ्यारण्य हैं। राज्य के वन मंत्री रकीबुल हुसैन ने बताया कि विद्यार्थियों को सामाजिक जागरूकता कार्यक्रमों में शामिल करने के लिए स्कूली पाठ्यक्रम में पर्यावरण और वानिकी को एक विषय के रूप में शामिल किया जाएगा।

—-

       बंगलादेश में चटगांव में बारिश से हुए भू- स्खलन में मरने वालों की संख्या १७ हो गई है। शहर के लालखान बाजार की झुग्गियों में सोए हुए ये लोग कीचड़ में दब गए थे।  स्थानीय पुलिस प्रमुख अबु जफर मोहम्मद उमर फारुख ने बताया कि तीन दिन की भारी बारिश से हुए भू-स्खलन में कम से कम सात घर दब गए थे। कल खुदाई के बाद १२ शव निकाले गए, जिनमें ज्यादातर महिलाएं और बच्चे थे।

       चीन के दक्षिण-पश्चिमी कुईचोउ प्रांत में एक खान में २१ मजदूर फंस गए हैं। चीन की सरकारी एजेंसी सिन्हुआ ने खबर दी है कि आज सवेरे फिंगथांग के न्यूफांग खान में उस समय पानी भर गया जब वहां २९ मजदूर काम कर रहे थे। आठ श्रमिकों को बचा लिया गया है। चीन में कोयला की खाने विश्व में सबसे खतरनाक मानी जाती हैं। वहां हजारों श्रमिकों की हर साल दुर्घटना में मौत हो जाती है।

MIDDAY NEWS

1400 HRS
02 July, 2011

THE HEADLINES:

  • Food Security Bill finalised by National Advisory Council to be placed in Monsoon Session of Parliament, says Food and Consumer Affairs Minister, Prof. K.V. Thomas. 
  • An all party meeting on LokPal to be held in New Delhi tomorrow  to take all views on a strong anti-corruption law.
  • Six persons killed by Maoists in Munger district of Bihar.
  • The South-West monsoon to be weak for next two weeks, says the weather office.
  • India to resume their second innings with an overnight score of 229 for three against West Indies on the 5th day of the second cricket test at Barbados Cricket.
  • In Wimbledon Tennis Championship, Maria Sharapova to clash with Czech
  • Petra Kvitova in the Women’s Singles final today.
{}<<>>{}
The Food Security Bill finalised by the National Advisory Council will be brought to Parliament soon for approval. It entitles 75 percent of the population to highly subsidised food grains.  People living Below Poverty Line will get rice at three rupees a kilogram after the bill is approved by the Parliament. General households have the right to 20 kilograms of rice not exceeding 50 per cent of Minimum Support Price paid to farmers. Government will have to provide a subsidy of one lakh crore rupees after the Food Security Bill becomes a law. At present, Government is providing food subsidy of eighty-two thousand crores rupees.  This was revealed by Food and Consumer Affairs Minister, Prof. K.V. Thomas in an exclusive interview to All India Radio. He expressed hope that the food inflation will come down in view of their record production.  Prof. Thomas said that the hike in petroleum prices will also have its impact on essential commodities.
The Minister asserted that a mechanism needs to be developed to provide reasonable price to farmers and affordable price to consumers. Prof. Thomas said that a campaign is being launched to make farmers aware of the post-harvest operations.
In reply to a question, Prof. Thomas said our Public Distribution System, PDS has been working very efficiently. Government is giving sufficient food grains and sugar to distribute through PDS, but it is up to the states how they manage it. The full interview of Prof.Thomas can be heard tonight on Delhi “D” from9.15 p.m.
<<<>>>
An all party meeting on Lok Pal will be held in New Delhi tomorrow to take all views on board to make a strong the Anti Corruption Law. Centre is committed to make such a law and bring the proposed bill in the Monsoon Session. The civil society activist, Mr. Anna Hazare who was the part of the drafting committee will meet UPA Chairperson, Mrs. Sonia Gandhi this evening to explain his views on the Lokpal Bill. The meeting is part of the process Mr. Hazare’s campaign to convince
all the parties and social activists about the importance of the draft bill submitted by their group to the Government. The National Democratic Alliance led by the BJP is also meeting in New Delhi this evening under the chairmanship of Mr. L.K. Advani. The meeting is expected to take a final call and participate in tomorrow’s all party meet.
While the BJP has not made its stand on the Lokpal issue clear, the Prime Minister Dr. Manmohan Singh has asserted that his Cabinet colleagues are not in favour of bringing Prime Minister’s office and the higher judiciary under its purview.
<><>
The name of a new Central Vigilance Commissioner, CVC has been finalised. The formal announcement will be made by the government, said the leader of the Opposition Mrs. Sushma Swaraj, who is one of the three members of the high level committee to select the CVC.The two other members of the selection committee are Prime Minister Manmohan Singh and Home Minister P Chidambaram. The committee met in New Delhi this morning at the Prime Minister’s residence. Talking to reporters after the meeting, Mrs. Swaraj said, the candidates whose names have been shortlisted include Defence Secretary Pradeep Kumar, former Home Secretary G.K. Pillai and former Railway Board Memeber A P Mishra. The selection comes in the wake of removal of P J Thomas as CVC in connection with the Pamolein scam.
<><>
In Andhra Pradesh, hectic political parleys are underway over Statehood for Telangana following the elected representatives of Congress party from the region announcing their decision to tender resignations on Monday. Chief Minister N Kiran Kumar Reddy and Pradesh Congress Committee President B Satyanarayana held a series of meetings this morning with several state ministers from the region. They reportedly have tried to appease them to withdraw the decision to resign as the matter was under consideration of the Congress High command. The PCC president has called the ministers to the party office, Gandhi Bhavan, to discuss the matter.
Meanwhile, Telugu Desam Party leaders from Telangana have announced that they would resign if their Congress counterparts submit resignations. Welcoming the decision to resign, Telangana Rastra Samithi MLAs said they would also resign if the Telanagna Joint Action Committee asks to do so.
<<>>
The Maoists killed six persons in Munger district of Bihar this morning. Our correspondent reports, the Maoists equipped with sophisticated weapons attacked village Karaili under Dharhara police station and killed the six tribals. Director General of Police Neelmani said  security forces chased the Maoists who escaped in the adjacent jungles. More from our correspondent:
 V/C-K K LAL
Maoists posing as CRPF personnel came in two vehicles and and fired indiscriminately killing five people, one of the injured who was rushed to the hospital succumbed to his injuries. According to villagers maoists have abducted ten others people of the village. Security forces chased the Maoists, who entered adjacent jungles. A massive combing operation is on to nab the Maoists. Krishna Kumar Lal, AIR News Patna.
{}<><><>{}
In Assam, Water, Sanitation and Hygiene Programme being implemented by the state government in collaboration with UNICEF has improved the sanitation and safe drinking facilities of the people. Our correspondent reports, the programme was initiated in 5 districts of Upper Assam to provide better sanitation facilities to the temporary tea gardens workers.
 Under this programme, the BPL families of the tea gardens are being provided with subsidized low-cost sanitary toilets along with safe water supply facilities. So far,around 18 thousand Individual House Hold Latrines have been constructed with the help of Self-Help Groups and NGOs.It resulted in the improvement of life style of the people in the tea gardens. Now,encouraged by the success of the programme,five new districts have been inducted in the second phase .The implementation of the programme in the second phase,is expected to start soon. MANAS PRATIM,AIR NEWS,ASSAM
<><><>
President Pratibha Devisingh Patil arrived in Hyderabad today on a six-day visit to Andhra Pradesh. The President was accorded a warm welcome by the Governor E S L Narasimhan and Chief Minister N Kiran Kumar Reddy. The President will be visiting the Indian School of Business to address the students on the occasion of the decennial celebrations of the institute and also visit the Bharat Dinamics Limited to examine the facility of Surface to Air missile, ‘Akaash’. During her two-day tour to Tirupati, the President will be taking part in a seminar on Women Empowerment and inaugurating the modern Annadanam Complex built by Tirumala Tirupati Devasthanams.
<><>
Kannada actress Maria Susairaj, convicted for destruction of evidence in the brutal killing, chopping and burning of the body of media executive Neeraj Grover, was released from Mumbai’s Byculla Jail today. A Mumbai sessions court yesterday sentenced her to three years in prison in the case. She has already served this sentence during trial. Maria was released after completing all the paperwork and formalities. Her fiancée, a former naval officer, Emile Jerome Mathew, convicted of culpable homicide not amounting to murder, has been sentenced to 10 years in prison for killing Neeraj Grover in 2008.
<><>
After rains in most parts of the country, the South-West monsoon will be weak for next two weeks. According to the Met office monsoon has made no further progress in the past five days leaving parts of Rajasthan and north Gujarat yearning for seasonal rains. The country received 11 per cent excess rainfall in June.  The weather outlook from 9th July 15th July also indicate weak monsoon conditions over the country, the IMD said. Earlier, the Met officer had said that rains in July and August could be well below normal this year at 95 per cent of the Long Period Average. In area-wise distribution, 74 per cent area of the country received excess or normal rainfall while remaining 26 per cent area received deficient to scanty rainfall.
Rain fall has decreased throughout in Uttar Pradesh since last twenty four hours but raised the water levels of the rivers in the state. The major rivers are rising at several places. According to central water commission Sharda River is flowing slightly above the danger mark in Paliankanlan in Khiri district while Ghaghara is flowing at danger level at Elgin Bridge in Barabanki and in Ayodhya. We have more from our correspondent:
The water level of Ganga ,Yamuna ,Ghagra and sharda rivers are showing rising trend at different places specially in eastern UP. The rain in neibhouring Uttarakhand and Nepal also adding more water in rivers In Pilibhit district at least three villages of Puranpur their are under flood threat of Sharda River while in Gonda, Ghagra River has touched warning level and alert has been issued for tarafarganj and karnalganj thasil areas. The state government has already issued two hundred and fifty corers rupees for flood related repair work but working efficiency would be checked in coming days. SANJAY PRATAP,AIR NEWS,UP
Even as several parts of north India are lashed with heavy rain, south-west monsoon continues to be weak over Kerala. Our correspondent reports, as per the latest forecast of meteorological department rainfall will be seven per cent less than normal during this month.
Due to the absence of favourable weather conditions in Pacific and Indian oceans south-west monsoon is weak over Kerala ,especially in southern districts. Usually, Kerala gets maximum rainfall in July. However, this year rainfall will be seven and six per cent less than normal in July and August respectively. At the same time, last month the state received 22 per cent excess rainfall. R K PILLAI,AIR NEWS,T”PURAM.
{}<><><>{}
In Assam, river Brahmaputra is flowing near the danger level mark at Dibrugarh and Nimatighat in Jorhat. The Central Water Commission report said this morning that Dhansiri River at Numaligarh in Golaghat district is flowing above the Danger level . Other rivers Buridihing,Desang,Jia Bharali,Puthimari and Beki are also flowing less than one meter to the Danger level. Meanwhile, places like Balipara in Sonitpur district and Puthimari in Kamrup recorded 87 mm and 72 mm rainfalls in the last 12 hour.
<><>
In neighbouring Bangladesh, the death toll from a rain-triggered landslide in the Bangladesh port city of Chittagong has risen to 17, as five more bodies were pulled from the mud. The victims were buried while sleeping in their tin-roofed shanty houses in the south eastern city’s Lalkhan Bazaar slum. Local police chief Abu Zafar Mohammad Omar Faruq said twelve bodies — mostly women and children — were dug out yesterday after three days of heavy rain triggered the landslide, with the mud burying at least seven houses.
<<>>
In Afghanistan, eleven people were killed as a roadside bomb struck a vehicle in the southern Zabul province today.  Deputy to provincial governor Mohammad Jan Rasoulyar said, all the victims were Afghan refugees who returned from Pakistan and were traveling to their hometown in neighbouring Ghazni province.
<><>
In Pakistan, at least four people were killed and eight injured  in a shootout in a wedding ceremony in Kalat district last night. The incident took place in Mangochar area of Kalat when four unidentified people opened fire. The injured have been admitted to the local hospital. A Police official said that interrogation has been kicked off.
<><>
China‘s official news agency says 21 miners were trapped underground early today when a coal mine in southwestern Guizhou Province flooded. The Xinhua news agency said 29 miners were working in two shafts of the Niupeng Mine in Pingtang County when the mine was flooded. Eight of the miners have been rescued. China‘s coal mines are the world’s deadliest, with thousands of miners dying every year.
<><>
India is to resume their second innings with an overnight score of 229 for three against the West Indies on the fifth  day of the second cricket test at Barbados.  V.V.S. Laxman at 72 and Virath Kohli 26 were at the crease when the stumps were drawn yesterday. India‘s overall lead is 240 runs.
       The scores so far :
       India : 201 and 229 for three.
       West Indies : 190.
India are  one up in the series having clinched the first test against the West Indies at Jamaica by 63 runs.
<><>
In the Wimbledon Tennis championships in London, Women’s Singles final Maria Sharapova will clash with Czech Petra Kvitova today. In the Men’s Singles, Serbia‘s Novak Djokovic has reached the final.  In the first semi-final, he defeated France‘s Jo-Wilfried Tsonga in four sets. India‘s Sania Mirza and her Russian partner Elena Vesnina have bowed out of the women’s doubles competition.  In the semi-finals yesterday, the Indo-Russian pair lost against the duo of K. Peschke of Czech Republic and K. Srebotnik of Slovenia in straight sets 3-6, 1-6.
<><>
In Jammu and Kashmir, pilgrimage to the Holy Amarnath cave shrine in south Kashmir Himalayas was resumed from shortest Baltal track after remaining suspended yesterday. However, the yatra from traditional Pahalgam route was going on smoothly. All the yatris who halted at different halting stations during the night on Pahalgam route have also started their journey towards the cave shrine this morning. Official sources said more than five thousand pilgrims, including women and children left Baltal base camp to cover the hilly track on foot to reach the shrine. Sources said a record number of 61,000 pilgrims have darshan of the self made Ice-Shivlingam in the cave shrine since June 29th when the gate of the cave was thrown open for devotees. More from our correspondent.
No fresh batch of pilgrims was allowed to move towards Amarnath from Jammu base camp today. Besides this, over 1,000 Amarnath-bound pilgrims were stopped at various places enroute Jammu-Srinagar national highway at Udhampur, Nagrota, Ramban and Patnitop areas and provided lodging facilities since last night. So far a total of 67,258 pilgrims offered prayers and had ‘darshan’ of the naturally formed  ice-shivlingam in the holy cave shrine of Amarnath in the past three days since the commencement of the yatra on June 29. The number of pilgrims could have crossed one lakh mark but the inclement weather forced the authorities to suspend the yatra temporarily from the 13-km long Baltal route yesterday. R K RAINA,AIR NEWS,JAMMU.
{}<><><>{}
Assam Government has decided to raise a new Forest Reserve Battalion to ensure preservation of its forest areas. The new battalion will have 950 jawans and it’s headquarter is to be located at Sikoni in Kaziranga National Park. This will be the second forest reserve battalion to be raised in the State. Assam has at present five national parks and 18 wildlife sanctuaries. The State Forest Minister Rockybul Hussain said the forest coverage in Assam is estimated at 37 per cent of the total 78,438 square kilometer area compared to the national average of 24 per cent. Hussain said environment and forestry will be included as a subject in school curriculum of the State to involve the student community in social awareness programmes. The Minister was speaking at a function organized to observe the 62nd Van Mahotsava in Guwahati. Mass plantation, awareness programmes and different competitions among the school children are being organized across the State to observe the occasion in a befitting manner.

02.07.2011
समाचार संध्या
2045

मुख्य समाचार : –

  • लोकपाल के मुद्दे पर सर्वदलीय बैठक कल नई दिल्ली में होगी, बैठक में भाग लेने वाले दलों में एन.डी.ए. और वामदल भी शामिल।
  • रक्षा सचिव प्रदीप कुमार नए मुख्य सतर्कता आयुक्त होंगे।खाद्यमंत्री के.वी. थॉमस ने कहा राष्ट्रीय सलाहकार परिषद द्वारा तैयार खाद्य सुरक्षा विधेयक जल्द संसद में पेश किया जाएगा।
  • जाने-माने कम्युनिस्ट नेता चतुरानन मिश्र का निधन।
  • विम्बलडन का महिला सिंगल्स खिताब पैत्रा क्विटोवा ने जीता।
  • इंगलैंड दौरे के लिए भारतीय क्रिकेट टीम की घोषणा। सचिन, गंभीर, युवाराज, ज+हीर और श्रीसंत की टेस्ट टीम में वापसी।

लोकपाल के मुद्दे पर कल नई दिल्ली  में सर्वदलीय बैठक होगी। एनडीए और वामदलों ने इस बैठक में भाग लेने की घोषणा की है। एनडीए नेताओं की बैठक के बाद भारतीय जनता पार्टी के वरिष्ठ नेता लाल कृष्ण आडवाणी ने कहा कि उनकी पार्टी और सहयोगी दल भ्रष्टाचाररोधी विधेयक के बारे में अपने विचार बैठक में रखेंगे।
निर्णय किया कि हम जाए जो हमारा असंतोष है। सरकार के रवैये के बारे में वह वहां जाकर प्रकट करे और जाकर के अपनी जो बात कहनी होगी वहां पर कहेंगे और हम चाहेंगे कि ऐसा विधेयक बने जिसमें से एक सशक्त और प्रभावी लोकपाल आए जो भ्रष्टचार को सब स्तरों पर रोक सकें।
श्री आडवाणी ने कहा कि सरकार को पहले अपने प्रारूप की मंजूरी मंत्रिमंडल से लेनी चाहिए और फिर पूरी बहस के लिए उसे संसद में पेश करना चाहिए।
मार्क्सवादी कम्युनिस्ट पार्टी ने कांग्रेस पर आरोप लगाया कि प्रधानमंत्री को लोकपाल के दायरे में लाये जाने के बारे में वह अपने पहले के विचार से मुकर रही है। उन्होंने कहा कि कांग्रेस के वरिष्ठ नेता प्रणब मुखर्जी की अध्यक्षता वाली संसद की समिति ने 2001 में प्रधानमंत्री को लोकपाल के दायरे में लाये जाने की राय दी थी।
पार्टी महासचिव प्रकाश कारात ने पत्रकारों से बातचीत में कहा कि प्रधानमंत्री को लोकपाल के दायरे में शामिल किया जाना चाहिए, क्योंकि उनका पद भ्रष्टाचार निवारण अधिनियम से परे नहीं है। उन्होंने कहा कि वाम दल सर्वदलीय बैठक में भाग लेंगे और वामदलों के नेता इस मुद्दे पर अपने विचार बैठक मे रखेंगे, क्योंकि सरकार ने अपना प्रारूप उन्हें नहीं दिया है। इस बीच, समाजसेवी अण्णा हजारे ने भ्रष्टाचार रोधी विधेयक पर अपना रूख स्पष्ट करने के लिए आज यूपीए अध्यक्ष सोनिया गांधी से मुलाकात की। बैठक के बाद श्री हजारे ने कहा कि लोकपाल विधेयक का उचित प्रारूप संसद में रखा जाना चाहिए और फिर संसद का जो भी निर्णय होगा उसे वे स्वीकार करेंगे।
कांग्रेस प्रवक्ता जनार्दन द्विवेदी ने इस मुलाकात के बारे में बताया कि श्रीमती गांधी ने श्री हजारे को आश्वासन दिया है कि सिविल सोसायटी के विचारों के बारे में पार्टी में चर्चा की जाएगी। उन्होंने कहा कि बातचीत सौहार्दपूर्ण वातावरण में हुई।
अत्यंत सदभावनापूर्ण वातावरण में एक दूसरे के विचारों और भावनाओं को समझने की कोशिश के साथ पूरे शिष्टाचार के साथ बातचीत हुई। कांग्रेस अध्यक्ष ने इतना ही कहा कि जो कुछ आपने आज मुझसे कहा है वह मैं फिर से अपने सहयोगियों के सामने रखूंगा।

रक्षा सचिव प्रदीप कुमार के नये मुख्य सतर्कता आयुक्त के पद पर नियुक्त किए जाने  की खबर है। पीटीआई ने सूत्रों के हवाले से बताया है कि 31 जुलाई को सेवानिवृत होने वाले श्री प्रदीप कुमार का चयन प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह, गृहमंत्री पी. चिदंबरम और लोकसभा में विपक्ष की नेता सुषमा स्वराज की समिति ने सर्वसम्मति से किया। लेकिन उनके चयन की सरकारी तौर पर पुष्टि अभी तक नहीं की गई है। 1972 बैच के हरियाणा कैडर के आई एस अधिकारी श्री प्रदीप कुमार रक्षा-सचिव से पहले रक्षा उत्पादन सचिव रह चुके हैं।

राष्ट्रीय सलाहकार परिषद द्वारा मंजूर खाद्य सुरक्षा विधेयक के मसौदे को जल्द ही संसद में पेश किया जाएगा। इसमें देश की 75 प्रतिशत जनसंख्या को बहुत सस्ती दर पर अनाज देने का प्रस्ताव किया गया है। खाद्य और उपभोक्ता मामलों के मंत्री प्रोफेसर के. वी. थॉमस ने आकाशवाणी के साथ भेंटवार्ता में कहा कि यह कानून बनने से गरीबी रेखा से नीचे के परिवारों को चावल के लिए तीन रूपए प्रति किलो और गेहूं के लिए दो रूपये प्रति किलोग्राम की दर से भुगतान करना होगा। आम परिवारों को 20 किलोग्राम चावल मिलेगा जिसकी कीमत न्यूनतम समर्थन मूल्य के आधे से अधिक नहीं होगी। प्रोफेसर थॉमस ने आशा व्यक्त की कि अनाज के रिकॉर्ड उत्पादन से खाद्य पदार्थों की कीमत में कमी आएगी। उन्होंने कहा कि पेट्रोलियम पदार्थों की बढ़ती कीमतों का प्रभाव भी आवश्यक वस्तुओं पर पड़ता है।
अन्तर्राष्ट्रीय स्तर पर जो भी उतार-चढ़ाव होता है, उसका भारत पर असर पड़ता है। उदाहरण के लिए यदि बाहर पैट्रोलियम पदार्थो की कीमतें बढ़ती हैं, क्योंकि हम इसके एक बड़े आयातक हैं, तो निश्चित तौर पर देश में पैट्रोल और डीजल की कीमतें बढ़ेगी। इसके अलावा उसे लाने ले जाने का खर्च भी असर डालता है। एक प्रश्न के उत्तर में श्री थॉमस ने कहा कि हमारी सार्वजनिक वितरण प्रणाली कारगर ढंग से काम कर रही है। केन्द्र सरकार इसके लिए पर्याप्त अनाज और चीनी दे रही है लेकिन इसका प्रबंधन राज्य सरकारों पर निर्भर है। यह पूरी भेंटवार्ता आज रात सवा नौ बजे दिल्ली डी-चैनल पर सुनी जा सकती है।

पूर्व केन्द्रीय मंत्री और जाने-माने कम्युनिस्ट नेता चतुरानन मिश्र का आज नई दिल्ली में दिल का दौरा पड़ने से निधन हो गया। वे 87 वर्ष के थे। श्री मिश्र भारतीय कम्युनिस्ट पार्टी और ऑल इंडिया ट्रेड यूनियन कांग्रेस में कई पदों पर रहे थे।
स्वतंत्रता सेनानी के तौर पर उन्होंने भारत छोड़ो आन्दोलन में हिस्सा लिया था। वे 1996 में एच डी देवेगौड़ और इन्द्र कुमार गुजराल के नेतृत्व वाली संयुक्त मोर्चा सरकार में कृषि मंत्री रहे। भारतीय कम्युनिस्ट पार्टी के महासचिव ए बी बर्धन ने कहा है कि श्री मिश्र के निधन से पार्टी को अपूरणीय क्षति हुई है।

तेलंगाना क्षेत्र में कांग्रेस के निर्वाचित जनप्रतिनिधियों की सोमवार को इस्तीफा देने की घोषणा के बाद आंध्र प्रदेश में अलग तेलंगाना राज्य के मुद्दे पर राजनीतिक सरगर्मियां तेज हो गई है। मुख्यमंत्री एन किरण कुमार रेड्डी और प्रदेश कांग्रेस समिति के अध्यक्ष बी सत्यनारायण ने आज सवेरे तेलंगाना क्षेत्र के कई मंत्रियों से विचार विमर्श किया। बताया जाता है कि इस्तीफा देने वाले जनप्रतिनिधियों को यह समझाने की कोशिश की गई कि कांग्रेस हाईकमान पूरे प्रकरण पर विचार कर रहा है, इसलिए वे अपना इस्तीफेका फैसला वापस ले लें।
इस बीच, तेलंगाना से तेलगुदेशम पार्टी के नेताओं ने घोषणा की हैकि अगर कांग्रेस के जनप्रतिनिधियों ने इस्तीफा दिया तो वे भी विधानसभा े इस्तीफा दे देंगे। तेलंगाना राष्ट्र समिति के विधायकों ने भी नप्रतिनिधियों के इस्तीफे की घोषणा का स्वागत करते हुए कहा है कि अगरतेलंगाना संयुक्त कार्रवाई समिति उन्हें इस्तीफा देने के लिए कहेगी तो वेइस्तीफा दे देंगे।

—-

एम वी विजडम जहाज को मुंबई के जुहू बीच से सफलतापूर्वक हटा लिया गया हैऔर इसे गुजरात के लिए रवाना कर दिया गया है। पिछले महीने की ग्यारहतारीख से जुहू बीच पर खड़े इस जहाज को सिंगापुर की  कंपनी एस एम आईटी इंटरनेशनल ने आज दोपहर पौने एक बजे हटाने में कामयाबी हासिल की।
इस जहाज को तोड़ने के लिए गुजरात ले जाते समय, जहाज की रस्सी टूट गईथी जिसके बाद यह जहाज समुद्र में अनियंत्रित हो गया और बाद में जुहू बीचपर खड़ा हो गया था ।

—-

बिहार में मुंगेर जिले के करैली गांव से माओवादियों द्वारा अगवा किएगए ग्यारह लोगों का पता लगाने के लिए अभियान तेज कर दिया गया है। राज्यके पुलिस महानिदेशक नीलमणि ने बताया कि जरूरी होने पर हेलीकाप्टर की मददली जाएगी। हमारे पटना संवाददाता ने खबर दी है कि माओवादियों कीधरपकड़ के लिए अभियान चलाया जा रहा है। अत्याधुनिक हथियारों से लैसमाओवादियों ने आज सुबह धरहरा थाने के करैली गांव में हमला करजनजातीय समुदाय के छह लोगों की हत्या कर दी थी और ग्यारह लोगों काअपहरण कर लिया था। दो वाहनों में सवार केन्द्रीय रिजर्व पुलिस बल कीवर्दी पहने इन माओवादियों ने गांव को घेरकर अंधाधुंध गोलियांचलाईं। सुरक्षाबलों के पीछा करने पर माओवादी पास के जंगलों में भाग गए।
इस बीच, राज्य सरकार ने माओवादी हमले में मारे गए प्रत्येक व्यक्ति केपरिवार को चार लाख रुपये की अनुग्रह राशि देने की घोषणा की है।

—-

अनाज उत्पादन में भरपूर बढ़ोतरी करने वाले दस राज्यों को कृषिपुरस्कार के लिए चुना गया है। प्रधानमंत्री डाक्टर मनमोहन सिंह, इन राज्योंको कृषि कर्मण पुरस्कार प्रदान करेंगे। पिछले पांच वर्षों में एक करोड़टन से अधिक अनाज की पैदावार के लिए पंजाब और उत्तर प्रदेश को संयुक्तरूप से विजेता घोषित किया गया है। इसी प्रकार, दस लाख से एक करोड़ टनतक अनाज उत्पादन के लिए असम और उड़ीसा को भी संयुक्त रूप से पुरस्कृतकिया जाएगा।

हरियाणा और पंजाब में यमुना और घग्गर नदियों से सटे गांवों मेंबाढ़ की चेतावनी जारी की गई है। अधिकारियों का कहना है कि हरियाणामें यमुनानगर में हथिनी कुंड बैराज से एक लाख क्यूसेक से ज्यादा पानी छोड़ा गया है। हिमाचल के कई हिस्सों और शिवालिक पहाड़ियों मेंभारी वर्षा के कारण हरियाणा की सोम नदी में बाढ़ आ गई है औरमानकपुर, लाला हरिकला, कहनपुरा, उर्जनी,याकूबपुर, भुकाड़ी और चुहाड़पुरगांवों में बाढ़ का पानी प्रवेश कर गया है। अधिकारियों का कहना है किस्थिति नियंत्रण में है।

उत्तरप्रदेश में पिछले चौबीस घंटों में वर्षा कम हुई है लेकिन राज्यकी  प्रमुख नदियों का जल स्तर बढ़ा है। केंद्रीय जल आयोग के अनुसारखीरी जिले में शारदा नगर में शारदा नदी का स्तर खतरे के निशान सेथोड़ा ऊपर है, जबकि बाराबंकी में एलगिन पुल के पास घाघरा नदी काजलस्तर खतरे के निशान पर पहुंच गया है। सिद्धार्थनगर में बूढ़ी राप्ती नदीका जल स्तर खतरे के निशान को पार कर जाने से इलाके में बाढ़ का खतरा बढ़ गया है। कानपुर, रायबरेली, इलाहाबाद, गाजीपुर और बलिया में गंगा काजलस्तर भी बढ़ रहा है जबकि मथुरा, आगरा, बांदा, हमीरपुर और इलाहाबादमें यमुना का जल स्तर भी बढ़ा है।

भारत ने कहा है कि बंगलादेश के साथ कई क्षेत्रों में करीबी सहयोग केकारण दोनों देशों के संबंध हाल के वर्षों में असाधारण रूप सेमजबूत हुए हैं। विदेश मंत्रालय की प्रेस विज्ञप्ति के अनुसार, दोनों देशविकास, गरीबी उन्मूलन, क्षमता निर्माण और शिक्षा के क्षेत्र में खासतौर सेसहयोग कर रहे हैं और इसी पृष्ठभूमि में विदेश मंत्री एस एम कृष्णाबंगलादेश की यात्रा कर रहे हैं।

बहरीन में कई महीनों से चल रहे विरोध प्रदर्शनों को देखते हुए,सरकार ने विपक्ष के साथ औपचारिक बातचीत शुरू कर दी है। इन विरोधप्रदर्शनों में तीस से ज्यादा लोग मारे जा चुके हैं। बहरीन की मुख्यविपक्षी पार्टी अल विफाक़ ने भी इस वार्ता में शामिल होने का निर्णय लियाहै। बहरीन के नरेश हमद बिन इस्सा अल खलीफा ने कहा है कि बैठक के लिएसभी मुद्दे खुले हैं।
बहरीन सरकार ने बातचीत से पहले कई रियायतों की घोषणा की। इसमेंआंदोलन के दौरान हुई मौतों और गिरतारियों की जांच के लिए एकसमिति का गठन और अधिकतर सउदी फौजों की फौजी वापसी शामिल है लेकिनसरकार ने विपक्ष द्वारा सभी बंदियों को रिहा करने और प्रदर्शन सेसंबंधित आपराधिक मामलों के वापसी की  मांग नहंी मानी। दक्षिण एशियाके अन्य देशों के प्रदर्शनों से प्रेरित होकर बहरीन में इस वर्ष फरवरी में प्रदर्शन प्रारंभ हुए थे जिसमें 32 लोगों की मौत हुई। धीरेन्द्रओझा, आकाशवाणी समाचार।

—-

चैक गणराज्य की पैत्रा क्विटोवा ने विम्बलडन टेनिस टूर्नामेंट का महिलासिंगल्स का खिताब जीत लिया है। आज फाइनल में क्विटोवा ने रूस की मारियाशारापोवा को 6-3, 6-4 से पराजित किया।
इस समय मिक्स्ड डबल्स के सेमीफाइनल में महेश भूपति और रूस की एलीनावेस्नीना का मुकाबला ऑस्ट्रेलिया के पॉल हेनली और चीनी ताइपे की सूवेई से हो रहा है। ताज+ा समाचार मिलने तक भूपति और वेस्नीना ने पहलासैट 6-2 से जीत लिया।

बारबाडोस में दूसरे क्रिकेट टेस्ट मैच में भारत ने वेस्टइंडीज+ के सामनेजीत के लिए 281 रन का लक्ष्य दिया है। वेस्टइंडीज+ ने ताज+ा समाचार मिलने तक2 विकेट पर 27 रन बना लिए हैं। इससे पहले आज अंतिम दिन भारत ने अपनीदूसरी पारी छह विकेट पर दो सौ उन्हत्तर रन बनाकर घोषित कर दी।वी.वी.एस. लक्ष्मण 87 और विराट कोहली 27 रन बनाकर आउट हुए।
श्रृंखला में भारतीय टीम एक-शून्य की बढ़त बनाए हुए है।

—-

इंग्लैंड के साथ होने वाली आगामी चार टेस्ट मैचों की श्रृंखला के लिए17 सदस्यीय भारतीय क्रिकेट टीम की घोषणा कर दी गई है। आज चेन्नई मेंसचिन तेंदुलकर, वीरेन्द्र सहवाग, गौतम गम्भीर, युवराज ंिसह ज+हीर खान औरएस. श्रीसंत की टीम में वापसी हुई है। सहवाग इंग्लैंड के साथ पहला टेस्टनहीं खेल पाएंगे, वह टीम के साथ 15 दिन बाद जुड़ेंगे। टीम की अगुवाईमहेंद्र सिंह धोनी करेंगे और उप कप्तान गौतम गंभीर होंगे।
टीम इस प्रकार है-महेन्द्र सिंह धोनी, सचिन तेंदुलकर, राहुल द्रविड़,वी.वी.एस. लक्ष्मण, वीरेन्द्र सहवाग, गौतम गम्भीर, युवराज सिंह, सुरेश रैना,अभिनव मुकुंद, ज+हीर खान, ईशांत शर्मा, मुनाफ पटेल, प्रवीण कुमार,एस. श्रीसंथ, हरभजन सिंह, अमित मिश्रा और रिद्धिमान साहा।
पहला टेस्ट लॉर्ड्स में 21 जुलाई से खेला जाएगा।

असम सरकार ने अपने वन क्षेत्र की सुरक्षा सुनिश्चित करने के लिए नई वनआरक्षी बटालियन गठित करने का फैसला किया है। इस बटालियन में 950 जवानहोंगे और इसका मुख्यालय काजीरंगा राष्ट्रीय पार्क में सिकोनी में स्थितहोगा। राज्य में यह दूसरी वन आरक्षी बटालियन होगी। असम में पांच नेशनलपार्क और 18 वन्यप्राणी अभ्यारण्य हैं।

 
NEWS AT NINE

2100 HRS
02 July,2011

THE HEADLINES:

  • All Party meeting on Lok Pal to be held in New Delhi tomorrow; NDA and Left parties among others to attend the meeting.
  • Defence Secretary Pradeep Kumar to be the new Chief Vigilance Commissioner.
  • Food Security Bill finalised by National Advisory Council, to be placed in Parliament soon, says, Food Minister, K.V. Thomas.
  • Veteran Communist leader Chaturanan Mishra passes away.
  • Petra Kvitova wins Wimbledon Womens’ Singles crown.
  • Indian cricket team for England tour announced; Sachin, Gambhir, Yuvraj, Zaheer and Sreesanth return to Test squad
<><><>
The All Party meeting on Lok Pal will be held in New Delhi tomorrow.NDA and Left parties have announced that they will attend the meeting. Briefing the media after a meeting of the NDA leaders, Senior BJP leader L.K.Advani said that his party and allies will put forth their views on the anti-graft Bill. He said, the government should first get the draft of the Bill approved by the cabinet and introduce it in Parliament for wholesome debate on the issue. The CPI(M) accused Congress of reversing its own stand of bringing the Prime Minister under Lokpal purview, saying a Parliamentary panel headed by senior party leader Pranab Mukherjee had made such a recommendation in 2001. Party General Secretary Prakash Karat told the media in New Delhi that the Prime Minister should be included under the purview of the bill as his office is not immune to the Prevention of Corruption Act.
In a related development, Civil society activist Anna Hazare today met UPA Chairperson Sonia Gandhi to explain their stand on the anti-graft Bill.  Talking to media after the meeting, Hazare said, proper draft of Lokpal Bill should go to Parliament and they will respect whatever Parliament decides. Briefing reporters about the meeting, Congress spokesman Janardan Dwedi said that  Gandhi assured Anna Hazare that the views of the civil society will be discussed in the party. He said, the discussion took place in a cordial atmosphere.

Defence Secretary Pradeep Kumar is reported to have been chosen  as next Chief Vigilance Commissioner. PTI quoting sources, says Mr. Pradeep Kumar who retires as Defence Secretary on the 31st of this month, was chosen by consensus by a panel comprising Prime Minister Manmohan Singh, Home Minister P Chidambaram and Leader of Opposition in Lok Sabha Sushma Swaraj. But his selection has not been officially confirmed yet. Mr. Kumar, a Haryana cadre IAS officer of the 1972 batch, was Secretary, Defence Production, before becoming the Defence Secretary.

 <<>>
A 24-hour Rajya Sabha Channel will be launched during the monsoon session of Parliament. This was revealed by the Deputy Chairman of the House, K. Rahman Khan in an interview to Prasar Bharati. He said, the channel will begin around the 15th of August.
 <<>>
India says, its relations with Bangladesh have seen exceptional heights in recent years with close cooperation in a wide range of areas. An External Affairs Ministry press release says, the focus of the two countries has been cooperation in development, poverty alleviation, capacity building and education. The release says, it is in this context that External Affairs Minister  S.M. Krishna is visiting Bangladesh. The release clarified that off the record, the remarks attributed to Prime Minister during his interaction with Editors in New Delhi, by no means intended to be judgmental and India recognises the stability of democratically elected government and its commitment to non-interference in the internal affairs of sovereign states. It said that Prime Minister Dr. Manmohan Singh and his government have the greatest affection for the people of Bangladesh and hold the bilateral relations with the country to be of highest importance.
 <<>>
In Bihar, search operation has been intensified to locate 11  people abducted by Maoists from Karaili village of Munger district. State Director General of Police Neelmani  said, if required, helicopter will also be pressed into the search operation. AIR Patna correspondent reports that an intensive combing operation is continuing to nab the Maoists.
The Maoists equipped with sophisticated weapons, attacked village Karaili under Dharhara  police station of Munger district and killed six villagers of tribal community this morning.
Posing as CRPF men, they came in two vehicles and surrounded the village,fired indiscriminately. Security forces chased the Maoists, who entered adjacent jungles.  Meanwhile, the state government has announced an ex-gratia payment of 4 lakh rupees to the next of the kin of each of the deceased in the attack.
<<>>
The Food Security Bill finalised by the National Advisory Council, will be brought to the Parliament shortly for approval. The draft Bill entitles 75 per cent of the population to highly subsidised food grains. It provides for people living Below Poverty Line, getting rice at three rupees a kilogram and wheat at two rupees a kilogram. The Bill proposes that general households will have the right to get 20 kilograms of rice. But the price should not  exceed 50 per cent of minimum support price paid to farmers. Food and Consumer Affairs Minister, Prof. K.V. Thomas in an exclusive interview to All India Radio said that Government may have to provide a food subsidy of one lakh crore rupees after the Food Security Bill becomes a law.
In reply to a question, Prof. Thomas said, our public distribution system  has been working very efficiently. Government is giving sufficient food grains and sugar to distribute through PDS, but it is up to the states how they manage it. The full interview of Prof. Thomas can be heard tonight on
Delhi “D” from 9.15 p.m.
 <<>>
Ten states have been selected for agriculture award for their enhanced performance in the foodgrain production. An official statement said today, Prime Minister Manmohan Singh will give the newly instituted ‘Krishi Karman’ awards to the winning states. Punjab and Uttar Pradesh are the joint winners of the award in the category of states with overall foodgrain production of more than 10 million tonnes recorded in the last five years. Assam and Orissa get  the award in the category of states with overall food grain production of between one and 10 million tonnes. Each award winning state will get a trophy, a citation and cash price of 2 crore rupees.
<<>>
Flood  alert has been  sounded in villages along Yamuna and Ghaggar in Haryana and Punjab because of  swelling of the rivers. Officials said, more than one lakh cusecs of water was discharged from Hathni Kund barrage in Yamuna Nagar in Haryana Due to heavy rains in different areas of Himachal and Shivalik hills, rain waters flooded Som river in Haryana and entered villages Manakpur, Lalahrikala, Kahanpura,Urjani,Yakubpur, Bhukadi and Chuhadpur. Officials  maintain that the situation is under control. Weather was mostly dry in the other northern region.
<<>>
Former Union Minister and veteran Communist leader Chaturanan Mishra passed away in New Delhi today following a massive heart attack. He was 87.Mr. Mishra held many positions in the Communist Party of India and All India Trade Union Congress.  As a  freedom fighter, he participated in the Quit India movement. A three time member of Bihar Legislative Assembly from 1969 to 1980, he was elected to the Rajya Sabha in 1984 and 1990 and to the Lok Sabha in 1996 from Madhubani constituency.
He  was a Cabinet Minister for Agriculture in the United Front governments headed by H D Devegowda and I K Gujaral in1996. Condoling the death, CPI general secretary A B Bardhan said, his demise is an irreparable loss to the party.
 <<>>
 In Afghanistan, a roadside bomb has ripped through a van, killing 13 civilians, including two children and four women. Authorities said the people were killed this morning when their vehicle struck the device in southern Zabul province. An agency report said at least 11 of the dead were from the same family.
Local officials say the group was thought to be Afghan refugees returning from Pakistan. Elsewhere in Afghanistan, NATO said a service member was killed in a blast today in the western region of the country.
 <<>>
 In Bahrain, a national Dialogue, called by King Hamad bin Isa Al Khalifa started today with the participation of main opposition apart from other  figures representing various segments of Bahraini society.
Leader of
Bahrain’s biggest opposition bloc Al Wefaq, Sheikh Ali Salman earlier said that his party will stick to demands to loosen the monarch’s grip on power and give more rights for the Shia community. A report from our West Asia Correspondent:
 Bahrain offered some concessions ahead of talks which include establishment of  a panel to investigate deaths and arrests of protesters and plans to withdraw most of the  Saudi troops. But the government has not relented on opposition demands to free all detainees and clear others convicted of protest-linked charges. Nearly 32 people were died in the unrest since the protests began in February, which was inspired by uprisings elsewhere in the Middle East.According to spokesman of the National Dialogue, the goal of the dialogue is to reach a consensus with everyone and bringing together all elements of Bahraini society to heal the nation so that it can move forward to a brighter future.  D.OJHA/AIR NEWS –DUBAI
 <<>>
Petra Kvitova of Czechoslavia has won her maiden  Wimbledon Women’ssingles crown. In the finals in London today, she stunned favourite Maria Sharapova to win the Grand Slam title in straight sets 6-3, 6-4.
The 21-year-old eighth seed became only the third Czech woman to triumph at
Wimbledon after the nine-time champion Martina Navratilova and Jana Novotna. She served consistently and maintained a barrage of powerful, attacking ground strokes to win the title.  In the Mixed Doubles semi-final now under way, the Indo-Russian pair of Mahesh Bhupathi and Elena Vesnina has won the first set at 6-2 against Australian Paul Hanley and Su-Wei Hsieh of Taipeh pair.
 <<>>
The Indian cricket team for England tour has been announced. The first match will be played at Lord’s from 21st of this month.  Virender Sehwag will miss the first Test but will join the team after a fortnight. Sachin Tendulkar, Gautam Gambhir, Yuvraj, Zaheer Khan and Sreesanth return to India‘s Test squad.  Abhinav Mukund is retained in the 17-member Indian squad announced today by the selection Committee, which met under Srikanth’s Chairmanship in Chennai. Wriddhiman Saha will be Wicketkeeper  and Virat Kohli dropped from the squad.
 <<>>
In the second Cricket Test at Bridgetown, Barbados, India have set a victory target of 281 runs for the West Indies.  Resuming their second innings at the overnight 229 runs for three on the fifth and final day today,  India declared their innings at 269 for six.   VVS Laxman top-scored for the visitors with 87 while Rahul Dravid scored 55.The hosts were 35  for  2  in their second innings, a short while ago.  India lead the three-match series One-Nil by winning the first Test played at Kingston, Jamaica.  
 <<>>

Indians visiting Britain can travel to Ireland now without visa. The visa waiver was  announced in Dublin today. The waiver programme will run until October 2012, a period that includes the London 2012 Olympics. A large number of Indian and other tourists are expected to visit Britain during this period. Currently, Indian citizens need a visa to enter Ireland.                         

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: