>समाचार News news on air (all india radio) 28.06.2011

28 जून

>

दिनांक : २८/०६/२०११
०८००
समाचार प्रभात
——

मुख्य समाचार :-

  • आम आदमी को कुछ राहत देने के लिए केन्द्र का राज्य सरकारों से डीजल, मिट्टी का तेल और रसोई गैस पर शुल्क घटाने का आग्रह।
  • गुजरात में द्वारिका तट पर १८ सोमाली समुद्री डाकू और तीन अन्य अफ्रीकी नागरिक गिरफ्तार।
  • बंगलादेश की सैन्य अदालत ने बार्डर गार्ड्स के छह सौ सतावन जवानों को २००९ के विद्रोह में शामिल होने का दोषी पाया।
  • भारत और वेस्टइंडीज के बीच दूसरा क्रिकेट टैस्ट मैच आज से बारबाडोस में ।  
  • विम्बलडन टेनिस में महिला सिंगल्स में सेरेना वीनस और वोज+नियाकी  बाहर।
——

 केंद्र सरकार ने राज्य सरकारों से आग्रह किया है कि वे डीजल, मिट्टी के तेल और रसोई गैस पर शुुल्क घटाकर आम आदमी को कुछ राहत दें। केंद्र सरकार पहले ही पेट्रोलियम पदार्थों पर उत्पाद और सीमा शुल्क घटा चुकी है। वित्त मंत्री प्रणव मुखर्जी ने राज्यों के मुख्यमंत्रियों के लिखे पत्र में कहा है कि अब तक केंद्र सरकार ने डीजल, मिट्टी के तेल और रसोई गैस के खुदरा दामों पर कड़ा नियंत्रण रखा है हालांकि अंतर्राष्ट्रीय बाजार में कच्चे तेल के दाम बहुत बढ़ चुके हैं। उन्होंने राज्यों से अनुरोध किया है कि वे अपने स्तर पर शुल्क घटाकर इस काम में मदद करें।
 वित्तमंत्री ने कहा है कि पेट्रोलियम पदार्थों के नियंत्रित मूल्यों में यह वृद्धि जरूरी थी क्योंकि सरकार को तेल सब्सिडी पर बहुत ज्यादा घाटा उठाना पड़ रहा था और वित्तीय तथा बजट प्रबंध के लक्ष्य पूरे कर पाना मुश्किल हो रहा था।
 सरकार ने शुक्रवार को डीजल, मिट्टी के तेल और रसोई गैस के दाम बढाए थे लेकिन कच्चे तेल पर पांच प्रतिशत सीमा शुल्क खत्म कर दिया था।  इसके साथ ही सभी पेट्रोलियम पदार्थों पर आयात शुल्क भी साढ़े सात प्रतिशत से घटाकर ढाई प्रतिशत और डीजल पर उत्पाद शुल्क दो रूपये साठ पैसे घटाकर दो रूपये प्रति लीटर कर दिया गया है।

——-

 हिमाचल प्रदेश सरकार ने डीजल पर वैट १४ प्रतिशत से घटा कर नौ दशमलव सात शून्य प्रतिशत कर दिया है। राज्य सरकार के इस फैसले से राज्य में डीजल का दाम प्रति लीटर डेढ़ रुपये से दो रुपये कम हो जायेगा।

—-

 पंजाब सरकार ने डीजल और एल पी जी के हाल ही में बढ़ाये गए दामों पर वैट न लगाने का फैसला किया है। पंजाब सरकार के प्रवक्ता ने बताया कि इस फैसले से पंजाब में डीजल २५ पैसे प्रति लीटर और एल पी जी ढाई रूपये प्रति सिलेन्डर सस्ता हो जाएगा। प्रवक्ता ने बताया कि इस राहत से पंजाब सरकार को सालाना ७५ करोड़ रुपए का नुकसान होगा।

—–

 दिल्ली सरकार ने भी राजधानी में डीजल के दामों में ३७ पैसे तक की कमी करने का फैसला किया है। इसके अलावा रसोई गैस में भी ४० रूपए की सब्सिडी देने का फैसला किया गया है हालांकि इस सब्सिडी का लाभ अन्तयोदय और बी पी एल कार्ड धारकों को ही दिया जाएगा।

—–

 गुजरात में पुलिस ने जामनगर जिले में द्वारिका तट से तीन अफ्रीकी नागरिकों के साथ १८ और सोमाली समुद्री लुटेरों को पकड़ा है। हमारे अहमदाबाद संवाददाता ने पुलिस सूत्रों के हवाले से बताया है कि गिरफ्तार किए गए लोगों में यमन के दो और तंजानिया का एक नागरिक शामिल है।

 सौराष्ट्र के जूनागढ़ जिले के ऊना के समुद्री तट से १४ समुद्री लुटेरे की गिरफ्तारी की एक ही सप्ताह में द्वारिका के तट से १८ और सोमाली लुटेरों की गिरफ्तारी ने सुरक्षा एजेंसियों को चौंका दिया है। जामनगर पुलिस के अनुसार सोमाली लुटेरों ने उसकी बोर्ड, नाटो के पेट्रोलिंग हेलीकॉप्टर की नजर में आने के बाद अपने हथियार ओमान के समुद्र में फेंक देने का स्वीकार किया है। यह लोग पिछले दो महीने से अधिक समय से समुद्र से निकले थे और बोर्ड में यांत्रिक खराबी होने के कारण तैरकर द्वारिका के किनारे पहुंचे थे। पुलिस, कोसगार्ड और कस्टम के अलावा विभिन्न केन्द्रीय जांच एजेंसियों द्वारा अपराधियों की संयुक्त पूछताछ चल रही है। योगेश पंड्या, आकाशवाणी समाचार, अहमदाबाद।

—–

 उत्तर प्रदेश सरकार महिलाओं और लड़कियों के प्रति अपराध और अत्याचार पर अंकुश लगाने के लिए पहली जुलाई से एक महीने का विशेष अभियान शुरू कर रही है। मुख्यमंत्री मायावती ने कल लखनऊ में राज्य के वरिष्ठ अधिकारियों के साथ कानून-व्यवस्था और विकास कार्यों की समीक्षा के लिए आयोजित बैठक में यह घोषणा की।

—–

 इससे पहले कांग्रेस ने उत्तर प्रदेश में कानून तथा व्यवस्था की बिगड़ती स्थिति और महिलाओं पर बढ़ती हिंसा के मद्देनज+र मायावती सरकार को बर्खास्त करने की मांग की। पार्टी की राज्य इकाई ने इस बारे में कल लखनऊ में राज्यपाल बी. एल. जोशी को ज्ञापन दिया। कांग्रेस ने राज्य में हाल में हुई कुछ घटनाओं की सीबीआई से जांच करने की भी मांग की है।

कांग्र्रेस ने लखनऊ में दो मुख्य चिकित्सा अधिकारियों की हत्या और एक उप मुख्य चिकित्सा अधिकारी की जेल में रहस्यमयी मृत्य की सीबीआई जांच कराने की मांग की है। इसके साथ ही लखीमपुरखीरी के निछाजन थाने में एक लड़की की पुलिसकर्मियों द्वारा कथित हत्या की जांच भी सीबीआई से कराने की मांग की गई है। इसके पहले पार्टी के सैकड़ों कार्यकर्ताओं और नेताओं को न्याय मार्च निकालने के प्रयास में गिरफ्तार किया गया, जिन्हें बाद में छोड़ दिया गया। उधर सत्तारूढ़ बहुजन समाज पार्टी ने इस न्याय मार्च को कांग्रेस का ड्रामा की संज्ञा दी है और कहा है कि कांग्रेस अपनी जन विरोधी नीतियों से लोगों का ध्यान हटाने की कोशिश में ऐसा कर रही है। सुनील शुक्ल, आकाशवाणी समाचार, लखनऊ।

—–

 बंगलादेश की विशेष अदालत ने बॉर्डर गार्ड के छह सौ सत्तावन जवानों को फरवरी २००९ में पिलखाना मुख्यालय के विद्रोह में शामिल होने का दोषी पाया है। बॉर्डर गार्ड की विशेष अदालत ने १०८ जवानों को सात साल और अन्य को चार महीने से लेकर छह वर्ष तक की सजा सुनाई। अदालत ने ६५८ जवानों पर जुर्माना भी लगाया।

—–

 प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह आज हैदराबाद हाउस में न्यूजीलैंड के प्रधानमंत्री जॉन की के साथ शिष्टमंडल स्तर की वार्ता करेंगे। विदेश मंत्रालय के प्रवक्ता विष्णुप्रकाश ने संवाददाताओं को बताया कि बातचीत के बाद कई समझौतों पर हस्ताक्षर होने की संभावना है और साझा बयान भी जारी किया जा सकता है। दोनों नेता क्षेत्रीय, बहुपक्षीय और आपसी हितों से जुड़े मसलों पर भी विचार-विमर्श करेंगे। श्री जॉन की  द्विपक्षीय आर्थिक भागीदारी बढ़ाने के लिए नई दिल्ली और मुंबई में प्रमुख उद्योगपतियों के साथ भी चर्चा करेंगे। श्री जॉन की पांच दिन की यात्रा पर कल नई दिल्ली पहुंचे थे।

—–

 वित्त मंत्री प्रणब मुखर्जी भारत-अमरीका आर्थिक साझेदारी वार्ता में हिस्सा लेने के लिए अमरीका पंहुच गए हैं। अमरीका के वित्तमंत्री टिमोथी गैथनर के साथ उनकी वार्ता के दौरान भारत में बुनियादी ढांचे के विकास में अमरीकी निवेश और व्यापार असंतुलन कम करने के लिए जी-२० के प्रयासों में सहयोग तथा पूंजी बाजार में सुधार के उपायों पर प्रमुख रूप से चर्चा होगी।

—-

 गृहमंत्री पी चिदम्बरम्‌ तीन दिन की  यात्रा पर आज मास्को पहुंचेगे। वे रूस के शीर्ष मंत्रियों और अधिकारियों के साथ उच्च स्तरीय सुरक्षा वार्ता करेंगे। आधिकारिक सूत्रों ने मास्को में बताया कि श्री चिदम्बरम्‌ रूस के उप प्रधानमंत्री  सर्गेई इवानोफ, गृहमंत्री राशिद नुरगालिएव, संघीय सुरक्षा सेवा के महानिदेशक अलेक्जांद्र बोर्तिनिकोफ तथा आंतरिक सुरक्षा और आतंकवाद से निपटने के तंत्र से सम्बद्ध आला अधिकारियों से बातचीत करेंगे।

—–

 भारत और पाकिस्तान के बीच व्यापार दोनों ओर की एकीकृत चौकियों के माध्यम से इस साल अक्तूबर से शुरू हो जाएगा। सीमा प्रबंधन विभाग के संयुक्त सचिव कमल कांत मित्तल ने अटारी-वाघा सीमा चौकी पर नौ सदस्यों वाले दल के साथ एकीकृत सीमा चौकी के निर्माण कार्य का जायजा लेने के बाद कल शाम यह जानकारी  दी।

—–

 विम्बलडन टेनिस के पुरूष सिंगल्स में शीर्ष वरीयता प्राप्त खिलाड़ी जहां क्वार्टर फाइनल में प्रवेश कर गए हैं, वहीं महिला एकल में शीर्ष वरीयता प्राप्त कैरोलीन वोजनियाकी और विलियम्स बहने स्पर्धा से बाहर हो गई हैं।
 पुरूष सिंगल्स के चौथे दौर में स्पेन के रॉफेल नडाल ने अर्जेन्टिना के युवान मार्टिन डेलपोत्रो को ७-६, ३-६, ७-६, ६-४ से हरा दिया, जबकि स्विटजरलैंड के रोजर फेडरर ने रूस के माइकल यूजनी को ६-७, ६-३, ६-३, ६-३ से हरा दिया। सर्ब खिलाड़ी नोवाक याकोविच और ब्रिटेन के एंडी मरे भी अपने-अपने मुकाबले जीत गए हैं।
 महिला सिंगल्स में डेनमार्क की कैरोलीन वोजनियाकी स्लोवाकिया की डोमिनिका शिबुलकोवा से ६-१, ६-७, ५-७ से हार गई है। मारियोन बारतोली  ने सेरेना विलियम्स को ६-३, ७-६ से  हरा दिया। बुल्गारिया की त्स्वेताना पिरनकोवा ने वीनस विलियम्स को ६-२, ७-३ से हरा दिया। रूस की मारिया शारापोवा चीन की श्ुाआई पेंग से जीत गई हैं।
 इस बीच मिक्स्ड डबल्स में भारत-रूसी जोड़ी महेश भूपति और एलेना वेसनीना ऑस्ट्रेलिया के स्टीफन हस और अनस्ताजिया रोदियोनोवा को ६-२, ७-६ से हराकर तीसरे दौर में प्रवेश कर गई है।

—–

 भारत और वेस्टइंडीज के बीच दूसरा क्रिकेट टैस्ट मैच आज से बारबाडोस में खेला जाएगा।  तीन मैचों की इस श्रृंखला में भारत एक-शून्य से आगे है। भारतीय टीम दूसरा टैस्ट मैच जीतकर यह श्रृंखला अपने नाम करने के इरादे से मैदान में उतरेगी। आकाशवाणी से शाम सात बजकर बीस मिनट से इस मैच का आंखों देखा हाल प्रसारित होगा।

——

 श्री अमरनाथ यात्रा का पहला जत्था आज सुबह जम्मू से रवाना हुआ। यह यात्रा बालताल और परम्परागत पहलगाम मार्ग से हो रही है। ब्यौरा हमारे संवाददाता से-

 जम्मू के भगवती नगर के यात्रा आधार शिविर से यात्रियों को श्रीनगर हेतु रवाना करते हुए जम्मू-कश्मीर के पर्यटन एवं संस्कृति मंत्री नवान रिजवुन वोरा ने कहा कि यह वार्षिकी यात्रा यहां राज्य में पर्यटन को बढ़ावा देने के लिए एक महत्वपूर्ण काम करती है और यात्रियों को यहां पूरी सुविधा के लिए सुरक्षा इत्यादी के व्यापक प्रबंध किए गए हैं। आज रवाना होने वाले जत्थे में काफी संख्या में औरतें और बच्चे भी शामिल थे। लगभग डेढ़ महीने तक चलने के बाद यह यात्रा जो है १३ अगस्त को सम्पन्न होगी। योगेश शर्मा, आकाशवाणी समाचार, जम्मू।

 —–

 उत्तर प्रदेश के कई स्थानों पर पिछले चौबीस घंटों में बारिश और गरज के साथ छींटे पड़े हैं। झांसी, इलाहाबाद, आगरा, और वाराणसी मंडलों में बहुत अच्छी बरसात दर्ज की गई है। मौसम विभाग के अनुसार पिछले छत्तीस घंटों में झांसी में ९० मिलीमीटर बारिश हुई है, जबकि वाराणसी, मिर्जापुर, आगरा, हमीरपुर, खीरी, गोरखपुर, कानपुर में अच्छी बारिश हुई है। पिछले दो दिनों से कुछ स्थानों पर राज्य की मुख्य नदियों गंगा और यमुना का जलस्तर बढ़ रहा है।

—-

समाचार पत्रों से  

 महंगाई पर व्यापक चिंता अखबारों की प्राथमिकता है। दिल्ली में डीजल पर राहत और सिर्फ गरीबों के लिए एलपीजी में रियायत को हिंदुस्तान ने जख्म बड़ा, मरहम थोड़ा कहा है। आज समाज का कहना है-हर कोई आजिज है महंगाई से।
 बिजनेस भास्कर की पहली सुर्खी है-महंगाई को नजरअंदाज कर चढ़ा शेयर बाजार, निवेशकों को पेट्रो कंपनियों के शेयरों में नजर आ रही हैं संभावनाएं।
 दूसरे राज्यों में नंदीग्राम जैसे हालात नहीं चाहते-सुप्रीम कोर्ट की ये टिप्पणी-अमर उजाला, दैनिक भास्कर, हरिभूमि, पंजाब केसरी और इकनॉमिक टाइम्स के मुखपृष्ठ पर है। नई दुनिया का कहना है-भूमि अधिग्रहण पर सुप्रीम कोर्ट सख्त। राष्ट्रीय सहारा ने लिखा है-कृषि योग्य भूमि बिल्डरों को देने पर फटकार।
 प्रायोजित और गैर जरूरी जनहित याचिकाओं पर लगाम लगाने के लिए कानून बनाने पर सरकार का विचार जनसत्ता कीे विशेष खबर है।
 अमरीका और तालिबान की शांति वार्ता से बाहर रखे जाने पर पाकिस्तान की नाराजगी दैनिक भास्कर की बड़ी खबर है। नवभारत टाइम्स ने बदलते अफगानिस्तान में भारत की रचनात्मक भूमिका पर विस्तृत आलेख दिया है।
 देश के पूर्व सैनिकों की पुनर्वास व्यवस्था दुरुस्त किए जाने के रक्षा मंत्रालय के फैसले समान रैंक, समान पेंशन का रक्षामंत्री ए के एंटनी का आश्वासन देशबंधु के मुखपृष्ठ पर है।
 राष्ट्रीय सहारा ने भारतीय रेलवे की विज्ञापन फिल्म-देश का मेल भारतीय रेल को कॉन फिल्म क्राफ्ट में गोल्ड अवार्ड से सम्मानित किए जाने की खबर दी है।
 जनसत्ता की यह खबर ध्यान खींचती है-अब स्मारकों में मिलेगी गंभीर बीमारियों की दवा। ऐतिहासिक पर्यटन स्थलों पर आयुर्वेद के औषधीय पौधे उगाने के पुरातत्व विभाग के फैसले से न सिर्फ जीवन दान मिलेगा, बल्कि स्मारकों का संरक्षण भी होगा।

MORNING NEWS

0815 HRS
28 JUNE, 2011
THE HEADLINES:
  • Centre urges state governments to reduce levies on Diesel, Kerosene and cooking gas to provide some relief to the common man.
  • In Gujarat, 18 Somali pirates and three other African nationals arrested off Dwarka coast.
  • Bangladesh military court sentences Six hundred fifty seven border guards for 2009 mutiny.
AND IN SPORTS
  • India take on West Indies in the Second Cricket test  at Barbados today.
  • Serena, Venus and Wozniacki crash out of the Wimbledon Tennis Women’s Singles Event.
{}<><><>{}
 The Centre has urged the state governments to reduce levies on Diesel, Kerosene and cooking gas in line with the duty cuts undertaken by the union government to provide some relief to the common man. In a letter to Chief Ministers of states, Finance Minister Pranab Mukherjee said the Centre has so far maintained a firm grip over the prices of diesel, LPG and kerosene at the retail level even as the prices of crude are very high in the international market and sought the states’ cooperation in doing the same by reducing taxes at their level. He said the moderate hike in administered prices of petroleum products was necessitated because the government was losing too much of money in providing oil subsidy and it was becoming difficult to meet the fiscal and budgetary management targets. The government raised diesel, kerosene and LPG prices on Friday but removed the 5 per cent Customs duty on crude oil and reduced import duty on all petroleum products to 2.5 per cent from 7.5 per cent.
<><><>
 The Punjab Government has decided not to charge VAT on the recently increased amount of Diesel and LPG. Chief Minister Prakash Singh Badal has taken this decision in Chandigarh. A Spokesman of the Punjab Government said that with this decision diesel will be cheaper by 25 paise per litre and LPG by two rupees fifty paise per cylinder in the state. The spokesman said with this relief  the annual loss to the Punjab  exchequer will be 75 crore rupees.
<><><>
 Law Minister Veerappa Moily has said that the National Advisory Council’s recommendations on land acquisition will certainly be included in the Land Acquisition Bill to be introduced in the Monsoon session of Parliament. Talking to reporters in New Delhi yesterday, Mr Moily said, once it becomes an Act, it will take care of the aspirations of land losing people in the country.
Land Acquisition act which has now come over, will not give rise to any more Singurs or any of these things. it will definitely take care of the aspirations of the land loosing people.
 In a letter to the government, the National Advisory Council chaired by Congress President Sonia Gandhi has suggested a checklist of seven parameters which include provisions for a rehabilitation package that is sensitive to the aspirations of the affected people.
<><><>
 In Uttar Pradesh the State Congress has reiterated its demand of a judicial inquiry in Bhatta Parsaul incident in Gautam Buddha Nagar district. The Party has demanded the  dismissal of  the Mayawati government for its failure to discharge its constitutional responsibilities. Our correspondent reports that Congress leaders have handed over a memorandum to the state governor B L Joshi seeking a CBI inquiry into Deputy Chief Medical Officer Y S Sachan’s mysterious death in Lucknow jail and murder of two CMOs at Lucknow and the alleged rape and murder of a teenaged girl inside a police station in Lakhimpur Kheri district.
Congress has alleged that ruling MPs and MLAS are in jail on serious charges of rape and murder and since January this year 848 rape and violence against women cases have been reported in the state. Earlier Hundred of Congress activists which included State president and senior leaders were arrested after they defy prohibitory orders to take out `Nyaya March’ to protest against worsening law and order situation in the State. The party was denied permission for the demonstration by the state government. Meanwhile ruling BSP has dubbed as political drama of Congress’ Nyaya march. BSP spokes person has said that Congress organised the Nyaya march as a political drama to divert the attention of the people from its anti-people decisions. Sunil Shukla, AIR News Lucknow
<><><>
 In Maharastra more than two weeks after the killing of crime journalist Jyotirmoy Dey, the Mumbai police yesterday claimed to have cracked the case, with the arrest of 7 men. In a press conference held in Mumbai yesterday, joint commissioner of police Himanshu Roy said that the killing was ordered by fugitive don Chhota Rajan and executed by Satish Kaliya, a known shooter of the Rajan gang. Roy said the case was solved in a joint operation by the Mumbai police crime branch’s property and unit 6 cells.
16 days after the killing of veteran crime journalist J Dey sent shock waves across the country and shook the media world, Mumbai police yesterday achieved a major breakthrough in the case with arrest of 7 persons. According to police, Satish Kaliya, who executed the killing, had received a call from fugitive don Chhota Rajan around 20 days before June 11, when the veteran journalist was shot dead. Police said they would slap the Maharashtra Control of Organised Crime Act on the accused. The police, however, did not reveal the motive behind the killing stating that they too are curious to know the motive behind the killing and need to interrogate the accused to know the reason. Sudha Ramasubramanian, AIR NEWS, Mumbai
 All seven accused were produced amidst tight security in a local court yesterday, which remanded them to police custody till the 4th of July.
<><><>
 In Gujarat, the police has arrested 18 more Somali pirates along with three other African nationals from the Dwarka coast in Jamnagar district. Quoting police sources, our Ahmedabad Correspondent reports that apart from 18 Somali pirates, two Yemenis and one Tanzanian have also been arrested. After the primary interrogation, police claimed that the Somali pirates had hijacked the Yemen’s fishing boat with its fishermen to loot other vessels before it developed technical snags and drifted towards the Saurashtra Coast.
 Within a week of the arrest of 14 Somali pirates in Una in Junagadh district of Saurashtra, 18 more Somali pirates along with three others were arrested from the Dwarka Coast in Jamnagar district. According to Jamnagar police Somali pirates had admitted that they had dumped their weapons off the Oman coast, after they were spotted by a Nato helicopter on routine patrolling duty. They were in the sea for about 70 days before swimming ashore to Dwarka after technical snag in their fishing boat. Both the boats carrying Somali pirates had apparently breached the three tiers security claimed to have been installed by the Navy, Coast Guard and marine police. Joint interrogation is on by the various central security agencies also with police, customs and coast gourd. Yogesh Pandya/AIR News/Ahmedabad.
<><><>
  Prime Minister Dr Manmohan Singh will hold  delegation level talks with the visiting New Zealand Prime Minister John Key  at Hyderabad house today. External Affairs Ministry Spokesperson Vishnu Prakash told reporters that several agreements  are likely to be signed after the talks  and a joint statement is also expected. The two leaders will also discuss regional, multilateral and bilateral issues of mutual interest. Mr. Key will also exchange views with the captains of Industry in New Delhi and Mumbai to strengthen bilateral economic partnership. India and New Zealand are also eager to establish greater cooperation in the areas of Information and Technology, Agriculture, Food Processing and Dairy Farming.
[]><><><[]
 In Bangladesh, Six hundred and fifty-seven Jawans of the Border Guards Bangladesh have been found guilty by a special court on various charges for their involvement in the February 2009 mutiny in Pilkhana headquarters. The Special Court Number Seven headed by BGB Director General Major General Rafiqul Islam delivered its verdict yesterday. Our Dhaka correspondent reports that the Court awarded the maximum punishment of seven years to 108 Jawans of the 657 found guilty while the remaining persons have been sentenced to different jail terms varying from six years to four months.
 This is perhaps first time in the history of Bangladesh that six hundred and fifty seven people have been convicted by the BGP Special court in a single case and it is part of the process of trials that have been conducted over the last several months under the erstwhile BDR act. Nearly three thousand Jawans have been punished by various special courts for their alleged involvement in the February 2009 mutiny of the Bangladesh Rifles which has now been renamed as Border Guards Bangladesh. Apart from the trial in the special courts which can award a maximum punishment of seven years, a separate trial is also being conducted in a civil court based on the charge sheet filed by the criminal investigation department against 801 BGB Jawans and 23 civilians on charges of conspiracy, murder, arson looting and torture. The accused may face the maximum punishment of death penalty in this case if found guilty. Santhil Rajan/AIR/Dhaka.
<><><>
 Trade between India and Pakistan through  Integrated Check Posts (ICPs) on both the sides would be started by October, this year. This was disclosed by the Joint Secretary, Department of Border Management, Kamal Kant Mittal, after reviewing the construction work of the ICP along with a nine member delegation, at the Attari-Wagah Joint Check Post, last evening.
  
Coming back from Pakistan after the day-long talks with his counterparts about the progress in ICP, Kamal Kant Mittal said that he is confidant that the trade between both the countries would increase with the functioning of the new ICP. This would also open new avenues of progress for people living nearby. The foundation stone of the ICP was laid by the Union Home Minister P. Chidambaram along with Punjab Chief Minister Parkash Singh Badal in February, last year. With inputs from Maninder Monga in Amritsar, this is Rajesh Bali for AIR News.
<><><>
  The Second Cricket test between India and the West Indies starts at Barbados today. India have taken a one-nil lead in the three match series and  the visitors would like to aim at taking an unassailable two nil lead by winning this test.
  All India Radio will broadcast a live commentary on the match from 7.20pm onwards.
<><><>
  In  Wimbledon, defending champion Serena Williams, five-time champion Venus Williams and top seed Caroline Wozniacki crashed out  from the women’s singles event. Serena, was stunned 6-3 7-6 (8/6) by fiery Frenchwoman Marion Bartoli in a pulsating battle on Court One.Big sister Venus lost 6-2 6-3 to Bulgaria‘s Tsvetana Pironkova. Danish world number one Wozniacki will have to wait a while longer for her maiden Grand Slam triumph as she was beaten 1-6 7-6 (7/5) 7-5 by 24th seeded Slovakian Dominika Cibulkova.
<><><>
TODAY’S NEWSPAPERS
“Chota Rajan got Dey killed”, writes the Hindustan Times. “Dey killers held ‘but questions remain”, says the Mail Today. Papers add that 16 days after journalist Jyotirmoy Dey was gunned down in front of his residence, the Mumbai police claimed on Monday to have cracked the case, arresting 7 assailants deputed by fugitive don, Chhota Rajan.
The Times of India writes that the Indian Cricket board’s long standing showdown with the International Cricket Council over the umpire Decision Review System  seems to have been resolved.” Makeover for one dayers, half nod for technical reviews”. “Hot spot to be used but no to Hawkeye ” headlines the paper. Most other dailies have also covered this story.
Papers report that after weeks of speculation, seasoned diplomat Ranjan Mathai, currently India‘s Ambassador to France has been named as the next Foreign Secretary.
“Supreme Court slams U.P over land acquisition- to step in to prevent “more Nandigrams”, writes the Hindu while the Mail Today adds “in a warning to UP government, court says it’ll stop land acquisition loaded against poor farmers.
 “Government plans regulator to curb Chinese cellphone threat” reports the Pioneer, adding that as Chinese cellphone handsets imported by Indian companies rise , posing a threat to national security for their being fitted with spywares, the government is considering a proposal to put in place a regulatory mechanism to check the quality of such imports.
“Global warrant for Gaddafi” says the Times of India”, while the Statesman writes that war crimes judges issued arrest warrants for Libyan leader Colonel Muammar Gaddafi and two of his closest allies for crime against humanity committed against opponents of his regime.


 
दोपहर समाचार
१४३०
 मुख्य समाचार :

  • उत्तरप्रदेश सरकार का राज्य में बढ़ते अपराधों के खिलाफ लखनऊ में कांग्रेस के विरोध मार्च के लिए अनुमति देने से इंकार। निषेघाज्ञ लागू।
  • वित्त मंत्री प्रणब मुखर्जी तीन दिन की अमरीकी यात्रा पर रवाना। यात्रा के दौरान जी-२० देशों के संदर्भ में बेहतर आर्थिक नीति और उभरती अर्थव्यवस्था वाले देशों के लिए पूंजी प्रवाह तथा वित्तीय क्षेत्र में सुधारों पर मुख्य रूप से होगी चर्चा।
  • केरल की यूडीएफ सरकार का डीजल की कीमतों में हाल की वृद्धि को देखते हुए राज्य कर न लगाने का फैसला।
  • महाराष्ट्र सरकार ने कहा पत्रकार ज्योर्तिमय डे की हत्या का मामला सुलझा। सात लोगों को गिरफ्तार कर अगले महीने की चार तारीख तक पुलिस हिरासत में भेजा।
  • दक्षिण कश्मीर के पुलवामा जिले में सुरक्षाबलों ने हिजबुल मुजाहिद्दीन के दो आतंकवादियों को मार गिराया।
  • देश के अधिकांश हिस्सों में मॉनसून सक्रिय होने से लोगों को राहत।
  • सेंसेक्स में आज उछाल।
  • विम्बलडन टेनिस प्रतियोगिता में चौथे दौर के मुकाबले आज लंदन में।
—-

 उत्तर प्रदेश सरकार ने लखनऊ में निषेधाज्ञा लागू कर दी है और कांग्रेस पार्टी को आज न्याय मार्च निकालने की अनुमति देने से इंकार कर दिया है। राज्य में कथितरूप से बढ़ते अपराधों के विरोध में  और उप मुख्य चिकित्सा अधिकारी डा० सचान की लखनऊ जेल में हुई मृत्यु की सी बी आई जांच कराने की मांग पर जोर देने के लिए यह मार्च निकाला जाना था।
 हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि लखनऊ प्रशासन ने न्याय मार्च के दौरान शान्ति भंग होने और यातायात में बाधा की आशंका को देखते हुए निषेधाज्ञा लागू की है।

प्रदेश कांग्रेस अध्यक्ष रीता बहुगुणा जोशी ने कहा है कि उन्हें बसपा सरकार से ये उम्मीद नहीं थी क्योंकि यह मार्च पूरी तरह शांतिपूर्ण था। उन्होंने कहा कि यह कामकाज का -फासिस्ट तौर-तरीका है। बाल भवन के पास जहां से यह मार्च शुरू होना था वहॉं बड़े पैमाने पर सुरक्षाकर्मियों की तैनाती की गयी है।लखनऊ पुलिस ने डॉक्टर सचान की लखनऊ जेल में रहते हुए मृत्यु के मामले में हत्या संबंधी प्राथमिकी दर्ज की। डॉक्टर सचान की पत्नी मालती सचान ने अपने पति और दो अन्य मुख्य चिकित्सा अधिकारियों की हत्या, और स्वास्थ्य और परिवार कल्याण के प्रसिद्ध– में शामिल बड़े अधिकारियों और  नेताओं को बचाने का राज्य सरकार पर आरोप लगाते हुए पूरे मामले की सीबीआई जांच की मांग की है। सुनील शुक्ल, आकाशवाणी समाचार,लखनऊ।
केन्द्रीय इस्पात राज्य मंत्री बेनी प्रसाद वर्मा ने भी मामले की सी बी आई जांच कराने की मांग की है। उन्होंने कहा कि पोस्टमार्टम रिपोर्ट एकदम साफ है और उससे साबित होता है कि डा० सचान को यातनायें दी गईं जिनसे उनकी मृत्यु हो गई। राज्य में सभी प्रमुख विपक्षी दलों ने आरोप लगाया है कि मायावती सरकार अपराधियों को बचाने की कोशिश कर रहीहै।

 महाराष्ट्र सरकार ने कहा है कि उसने एक बड़ी सफलता प्राप्त करते हुए  वरिष्ठ पत्रकार ज्योर्तिमय डे की हत्या के मामले को राज्य और तमिलनाडु से सात लोगों की गिरफ्तार करके सुलझा लिया है।  राज्य के गृहमंत्री आर.आर. पाटिल ने कहा कि तमिलनाडु में रामेश्वरम से तीन लोगों को गिरफ्तार किया गया जबकि एक व्यक्ति सोलापुर से और तीन मुम्बई से गिरफ्तार किए गए। उन्होंने कहा कि ये सभी सात लोग महाराष्ट्र के हैं। श्री पाटिल ने कहा कि मुम्बई पुलिस आयुक्त और संयुक्त आयुक्त ने उन्हें इसकी जानकारी दी है। उन्होंने मुम्बई पुलिस की अपराध शाखा के दल को इस प्रशंसनीय कार्य के लिए दस लाख रूपये पुरस्कार देने की घोषणा की। पुलिस सूत्रों ने बताया कि इस मामले में अंडरवर्ल्ड का संबंध होने की पुष्टि की जा रही है।
 इस बीच गिरफ्तार लोगों को आज मुम्बई की एक स्थानीय अदालत में पेश किया गया। अदालत ने उन्हें चार जुलाई तक पुलिस की हिरासत में दे दिया। पुलिस सूत्रों ने बताया कि इन सात लोगों में से कुछ शार्प शूटर हैं, जिन्हें इस हत्या के साजिशकर्ता ने भाड़े पर लिया था। मुम्बई की अंग्रेजी    पत्रिका मिड-डे के लिए काम कर रहे ५६ वर्षीय ज्योर्तिमय डे की इस महीने की ग्यारह तारीख को पवई में मोटर साईकिलों पर सवार चार लोगों ने गोली मारकर हत्या कर दी थी।

               —

 जम्मू कश्मीर के पुलवामा जिले में सुरक्षाबलों के साथ बारह घंटे चली मुठभेड़ में हिजबुल मुजाहिद्दीन के दो आतंकवादी मारे गए हैं। पुलिस सूत्रों ने बताया कि खुफिया सूचना के आधार पर पुलिस और सुरक्षाबलों ने त्राल क्षेत्र के शकरगाह गांव के में एक मकान को घेर लिया जहां आतंकवादी छिपे हुए थे। दोनों ओर से हुई ज+बरदस्त गोलीबारी में दो आतंकवादी मारे गए। हमारे संवाददाता ने बताया कि इस मकान से बड़ी संख्या में हथियार और गोला बारूद भी बरामद हुआ है।

क्षेत्र में कल शुरू होने वाली मुठभेड़ आज सुबह खत्म हुई जिसमें दो मिलिटेंट मारे गये। मारे गये मिलटेंटो की श्रिानाख्त हिजबुल मुजाहिद्दीन गुट से मुजफ्फर अहमद उफ गोहार और सुहेल अहमद उर्फ सुरखान के तौर पर कही गयी। इन मारे गये मिलटेंटो के कब्जे से  दो ए के ४७ बंदूकें, दो यूबी जी एल, तीन हथगोले और कुछ गोलीबारूद भी बरामद किया गया। पुलिस सूत्रों के अनुसार मुठभेड़ में एक मकामी नागरिक का मकान भी नष्ट हुआ है जबकि गोलीबारी के दौरान दो सुरक्षा कर्मचारी भी घायल हुए हैं। आकाशवाणी समाचार के लिए पुलवामा से मीर नजीर।

—-

 छत्तीसगढ़ के दंतेवाड़ा जिले में कल रात माओवादियों के बारूदी सुरंग विस्फोट में चार पुलिसकर्मी मारे गए और तीन घायल हो गए। एक पुलिसकर्मी के लापता होने की खबर है।
 हमारे संवाददाता ने बताया है कि नक्सलवादियों ने दंतेवाड़ा जिले के किरनदूल पुलिस स्टेशन के पेरपा के निकट पुलिस एक वाहन को विस्फोट से उड़ा दिया और इसके बाद अंधाधुंध गोलीबारी की। पुलिस ने व्यापक तलाच्ची अभियान शुरू कर दिया है।

प्रदेश में नक्सलियों द्वारा इस्तेमाल की जा रही बारूदी सुरंग पुलिस प्रशासन के लिए एक बड़ा सरदर्द बनकर खड़ा है। इसके चलते पुलिस की ओर से नक्सल प्रभावित क्षेत्र का दौरा करते समय वाहनों के इस्तेमाल के  बारे में सख्त निर्देश भी दिये गये हैं। कई बार जब भी पुलिस द्वारा इस दिशा में थोड़ी सी भी लापरवाही बरती गयी है बारूदी सुरंगों के विस्फोटों से कई जाने भी चली गयी हैं। हालांकि कल हुई घटना में चिरंबुल थाने से गाड़ी में सवार होकर निकले पुलिसकर्मी शायद ही सोचे होंगे कि थाने के इतनी नजदीक उनकी गाड़ी इस बारूदी सुरंग विस्फोट की चपेट में आ जाएगी। रायपुर से गिरीश चन्द्र दास

—-

 महाराष्ट्र सरकार ने कहा है कि उसने एक बड़ी सफलता प्राप्त करते हुए  वरिष्ठ पत्रकार ज्योर्तिमय डे की हत्या के मामले को राज्य और तमिलनाडु से सात लोगों की गिरफ्तार करके सुलझा लिया है।  राज्य के गृहमंत्री आर.आर. पाटिल ने कहा कि तमिलनाडु में रामेश्वरम से तीन लोगों को गिरफ्तार किया गया जबकि एक व्यक्ति सोलापुर से और तीन मुम्बई से गिरफ्तार किए गए। उन्होंने कहा कि ये सभी सात लोग महाराष्ट्र के हैं। श्री पाटिल ने कहा कि मुम्बई पुलिस आयुक्त और संयुक्त आयुक्त ने उन्हें इसकी जानकारी दी है। उन्होंने मुम्बई पुलिस की अपराध शाखा के दल को इस प्रशंसनीय कार्य के लिए दस लाख रूपये पुरस्कार देने की घोषणा की। पुलिस सूत्रों ने बताया कि इस मामले में अंडरवर्ल्ड का संबंध होने की पुष्टि की जा रही है।
 इस बीच गिरफ्तार लोगों को आज मुम्बई की एक स्थानीय अदालत में पेश किया गया। अदालत ने उन्हें चार जुलाई तक पुलिस की हिरासत में दे दिया। पुलिस सूत्रों ने बताया कि इन सात लोगों में से कुछ शार्प शूटर हैं, जिन्हें इस हत्या के साजिशकर्ता ने भाड़े पर लिया था। मुम्बई की अंग्रेजी    पत्रिका मिड-डे के लिए काम कर रहे ५६ वर्षीय ज्योर्तिमय डे की इस महीने की ग्यारह तारीख को पवई में मोटर साईकिलों पर सवार चार लोगों ने गोली मारकर हत्या कर दी थी।

     —

 रक्षा मंत्री ए के एंटनी ने सभी राज्य सरकारों से भूतपूर्व सैनिकों के लिए नौकरियों में आरक्षण की पक्की व्यवस्था करने का आग्रह किया है। नई दिल्ली में केन्द्रीय सैनिक बोर्ड की २९वीं बैठक में श्री एंटनी ने सार्वजनिक क्षेत्र के प्रतिष्ठानों से भी पूर्व सैनिकों को नौकरियों के ज्यादा से ज्यादा अवसर देने का अनुरोध किया। रक्षा मंत्री ने बताया कि चार राज्यों — आन्ध्र प्रदेश, उत्तर प्रदेश, राजस्थान और सिक्किम में पूर्व सैनिकों को टूरिस्ट वार्डन नियुक्त करने की प्रायोगिक परियोजना लगभग तैयार हो चुकी है। श्री एंटनी ने कहा कि पूर्व सैनिकों और उनके आश्रितों की समस्याओं को हल करने के लिए जिला स्तर पर प्रभावी शिकायत निवारण तंत्र बनाना जरूरी है। उन्होंने कहा कि रक्षा मंत्रालय पूर्व सैनिकों को राष्ट्रीय प्रतिभा विकास पहल कार्यक्रम में भर्ती करने की योजना लागू करने के बारे में प्रधानमंत्री कार्यालय और वित्त मंत्रालय से बराबर संपर्क में है।

 ओड़ीशा के जगतपुर सिंह जिले में पॉस्को इस्पात परियोजना क्षेत्र में भूमि अधिग्रहण के खिलाफ असंतोष जारी है। ओड़ीशा सरकार ने गोबिन्दपुर के बाहर स्थानीय ग्रामवासियों के आंदोलन को अवैध घोषित कर दिया है। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि हजारों की संख्या में ग्रामवासियों का आंदोलन जारी है। पॉस्को प्रतिरोध संग्राम समिति के झंडे तले तीन सप्ताह से अधिक समय से चल रहे इस आंदोलन में बच्चे, महिलाएं और वृद्ध लोग भी शामिल हैं।

    —

 मानव संसाधन विकास और संचार मंत्री कपिल सिब्बल ने कहा है कि बदलते समय और भविष्य की जरूरतों को देखते हुए डाकखानों को भी चुस्त-दुरूस्त किया जाएगा। नई दिल्ली में आज मेघदूत पुरस्कार समारोह में उन्होंने लगभग तीन लाख ग्रामीण डाक सेवकों के कौशल विकास की जरूरत पर जोर देते हुए कहा कि उन्हें कुशल उद्यमियों की तरह काम करना चाहिए। श्री सिब्बल ने नरेगा से लाभान्वित २० करोड़ लोगों को पारिश्रमिक के भुगतान में डाकखानों के महत्वपूर्ण योगदान की सराहना की। श्री सिब्बल ने कहा कि दूर-दराज के और दुर्गम क्षेत्रों में रहने वाले लोगों को समाज कल्याण योजनाओं का लाभ पहुंचाने में डाकियों की भूमिका भी महत्वपूर्ण हैं। उन्होंने चार लाख से अधिक डाक कर्मियों को आश्वासन दिया कि काम की कमी के कारण कोई भी डाकखाना बंद नहंीं किया जाएगा। श्री सिब्बल ने उत्कृष्ट सेवा और योगदान के लिए पन्द्रह समर्पित और निष्ठावान डाककर्मियो को मेघदूत पुरस्कार प्रदान किये। मेघदूत पुरस्कार सर्वश्रेष्ठ महिला डाककर्मी तकनीकी उत्कृष्टता और सर्वश्रेष्ठ डाकखाना जैसी श्रेणियों में दिये जाते हैं। इस अवसर पर संचार राज्यमंत्री  गुरूदास दास कामत भी उपस्थित थे।
   
 नवगठित पुद्दुचेरी विधानसभा के अध्यक्ष का चुनाव बुधवार को होगा। विधानसभा के सचिव एम शिवप्रकाशम ने पे्रस विज्ञप्ति में कहा कि नामांकन दाखिल करने के लिए सदन के सभी सदस्यों को निजी तौर पर जरूरी नोटिस भेजे गये हैं। तीस सदस्यों की विधानसभा में मुख्यमंत्री एन. रंगास्वामी के नेतृत्व वाली सत्तारूढ़ ऑल इंडिया एन आर कांग्रेस की सदस्य संख्या १४ है। श्री रंगास्वामी ने दो निर्वाचन क्षेत्रों से चुनाव लड़ा था और दोनों सीटें जीतने के बाद उन्होंने एक सीट से इस्तीफा दे दिया है। हमारे संवाददाता ने बताया है कि अध्यक्ष का चुनाव इसलिए भी महत्वपूर्ण हो गया है क्योंकि सत्तारूढ़ एन आर कांग्रेस को स्पष्ट बहुमत हासिल नहीं है और उसे अपने उम्मीदवार की जीत के लिए एक निर्दलीय सदस्य के समर्थन की जरूरत है।

 —

 जम्मू-कश्मीर के पर्यटन मंत्री नवान रिगजिंग जुरा और गृहमंत्री नासिर असलम वानी ने कल शेरे कश्मीर अंतर्राराष्ट्रीय सम्मेलन केन्द्र से दूसरी मुगल रोड कार रैली को झंडी दिखाकर रवाना किया। इस कार रेस का उद्देश्य कश्मीर युवाओं को रोमांचक खेल गतिविधियों की ओर आकर्षित करना और मुगल रोड तथा अन्य पर्वतीय क्षेत्रों में स्थित नये पर्यटन स्थलों की खोज कर राज्य के पर्यटन क्षेत्र को बढ़ावा देना है।

—-

 हिमाचल प्रदेश के किन्नौर में एक हजार मेगावाट की करचन वांगतू पनबिजली परियोजना में साढे पांच सौ मेगावाट बिजली का उत्पादन शुरू हो गया है। हमारी संवाद्दाता ने खबर दी है कि इस परियोजना की ८० प्रतिशत बिजली पंजाब, हरियाणा और उत्तरप्रदेश को बेची जाएगी।
  
 करचन वांगतू पनविद्युत परियोजना की दो यूनिट ने काम करना शुरू कर दिया है और लगभग ६०० मेगावॉट बिजली का उत्पादन किया रहा है। इसके साथ ही हिमाचल प्रदेश अब सात हजार एक सौ मेगावॉट बिजली उत्पादन करने वाला राज्य बन गया है। पन्द्रह अगस्त तक करचन वांगतू की चारो यूनिट काम करना शुरू कर देंगी और परियोजना द्वारा १२ सौ मेगावॉट बिजली उत्पादन शुरू हो जाएगा जोकि क्षमता से दो सौ मेगावॉट ज्यादा है। २००३ में करचन वांगतु परियोजना को मंजूरी मिली थी। परियोजना के निर्माण पर लगभग सात हजार करोड़ रूपये खचर्क किया गया है। परियोजना से हिमाचल प्रदेश को १२ प्रतिशत रॉयल्टी के रूप में मिलेगा। नंदिनी मित्तल, रिकांगपियो, किन्नौल।

 वित्त मंत्री प्रणव मुखर्जी आज सवेरे अमरीका की तीन दिन की यात्रा पर रवाना हुए। श्री मुखर्जी की इस यात्रा के दौरान भारत और अमरीका के बीच वैश्विक पूंजी प्रवाह के प्रबंधन, विनिमय दरों में उतार-चढ़ाव और वित्तीय क्षेत्र के सुधारों पर चर्चा होने की आशा है। नई दिल्ली में आधिकारिक सूत्रों ने बताया कि श्री मुखर्जी के अमरीका के वित्त मंत्री तिमोथी गेथनर तथा प्रमुख अमरीकी कंपनियों के मुख्य कार्यकारी अधिकारियों तथा सरकारी अधिकारियों से मुलाकात करने की उम्मीद है। श्री प्रणब मुखर्जी भारत के बुनियादी ढांचा क्षेत्र में अमरीकी निवेश बढ़ाने की कोशिश करेंगे। सरकार ने पिछले सप्ताह ढांचागत ऋण-कोष के बारे में दिशानिर्देश जारी किए थे जिनका उद्देश्य दीर्घावधि विदेशी निवेश आकर्षित करना है। दोनों देश वैश्विक पुर्न-संतुलन और जी-२० सहित प्रमुख आर्थिक मुद्दों पर चर्चा करेंगे।
 वित्त मंत्री अमरीका की ब्रुकिंग्स इंस्टीच्यूट के सहयोग से भारतीय उद्योग परिसंघ द्वारा आयोजित अमरीका – भारत आर्थिक और वित्तीय भागीदारी सम्मेलन में मुख्य भाषण देंगे।
 श्री मुखर्जी के नेतृत्व में गए शिष्टमंडल में भारतीय रिजर्व बैंक के गवर्नर डी० सुब्बाराव, सेबी के अध्यक्ष यू के सिन्हा, आर्थिक मामलों के सचिव आर० गोपालन और मुख्य आर्थिक सलाहकार कौशिक बसु शामिल हैं। श्री मुखर्जी अमरीका के राष्ट्रीय सुरक्षा सलाहकार टॉम डोनीलॉन से भी मिलेंगे और अमरीका के प्रमुख आर्थिक नीति निर्माताओं से भी नीतिगत चर्चा करेंगे।

 —–

 अफगानिस्तान के राष्ट्रपति हामिद करजई ने कहा है कि तालिबान के साथ बातचीत की सफलता के लिए अमरीका, पाकिस्तान और अन्य सहयोगी देशों का समर्थन बहुत महत्वपूर्ण है। एक टेलीविजन चैनल पर कल प्रसारित भेंटवार्ता में उन्होंने कहा कि तालिबान के साथ संपर्क कायम करने की शुरूआत की गई है लेकिन जब तक अमरीका तथा अन्य सहयोगी देश इसका समर्थन नहीं करेंगे, इसका कोई नतीजा नहीं निकलेगा। पिछले सप्ताह निवर्तमान
अमरीकी रक्षा मंत्री राबर्ट गेट्स ने कहा था कि अमरीका सहित अन्य देश तालिबान के साथ बातचीत शुरू करने का प्रयास कर रहे हैं।
 राष्ट्रपति करजई ने कहा कि अफगान लोग शान्तिपूर्ण माहौल में अपने बच्चों को स्कूल भेजना चाहते हैं। श्री करजई ने कहा कि अफगानिस्तान की जनता भी अन्य देशों के लोगों की तरह शान्ति से रहना चाहती है। उन्होंने अफगानिस्तान से अमरीकी सैनिकों की संख्या में कटौती के बारे में राष्ट्रपति बराक ओबामा की योजना का स्वागत करते हुए कहा कि यह संकेत है कि अफगान लोग अपने देश की सुरक्षा का दायित्व खुद संभालने के लिए तैयार हैं।
    
 भूटान में स्थानीय निकायों के पहली बार हो रहे चुनाव के लिए आज वोट डाले जा रहे हैं। तीन स्तरीय स्थानीय निकाय चुनाव में दो हजार १९४ उम्मीदवार चुनाव मैदान में हैं। मतदान के लिए चार हजार १२५ इलेक्ट्रॉनिक वोटिंग मशीनों का इस्तेमाल किया जा रहा है। परिणाम आज देर शाम तक   घोषित किए जाने की संभावना है।

     —-

 १७ वां सार्क शिखर सम्मेलन दस नवम्बर से मालदीव में होगा। मालदीव के राष्ट्रपति कार्यालय की प्रवक्ता शोना अमिनाथ ने कहा कि दो दिन के शिखर सम्मेलन का मुख्य उद्देश्य दक्षिण एशियाई क्षेत्र के बेहतर विकास के लिए सदस्य देशों के बीच एकजुटता को बढ़ावा देना है। भारत, श्रीलंका, बांगलादेश, अफगानिस्तान, पाकिस्तान, नेपाल, भूटान और मालदीव सार्क संगठन के सदस्य देश हैं।
   
 राजस्थान और गुजरात के कुछ हिस्सो ंको छोड़कर मॉनसून पूरे देश में पहुंच चुका है। मौसम विभाग के अनुसार कुछ स्थानों पर सामान्य से दस प्रतिशत अधिक वर्षा रिकॉर्ड की गई है। उत्तर भारत में निर्धारित समय से कुछ दिन पहले ही शुरू हुई बारिश से लोगों को उमस भरी गर्मी से कुछ राहत मिली है। दक्षिण-पश्चिम मॉनसून पहुंचने से दिल्ली, पंजाब और हरियाणा के कई भागों में आज तीसरे दिन भारी वर्षा हुई। बारिश के बाद अधिकतम तापमान में भी दो से दस डिग्री तक की गिरावट दर्ज की गई।
 मौसम विभाग के निदेशक बी. पी. यादव ने पश्चिमी हिमालय क्षेत्र, पंजाब, हरियाणा, दिल्ली, पूर्वी राजस्थान और उत्तर प्रदेश के विभिन्न स्थानों पर व्यापक वर्षा होने का अनुमान व्यक्त किया है। उन्होंने कहा कि देश के मध्य पूर्व और पूर्वोत्तर तथा पश्चिमी तटों पर भी जोरदार बारिश की संभावना है। श्री यादव ने कहा कि हिमाचल प्रदेश, उत्तराखंड, हरियाणा और पश्चिमी उत्तर प्रदेश के कुछ स्थानों पर अगले ४८ घंटो के दौरान भारी वर्षा हो सकती है।

मानसून इस समय उत्तर पश्चिम और पूरे भारत में सबसे ज्यादा सक्रिय है। साथ ही साथ मध्य भारत में भी काफी अच्छी बारिश हो रही है। अभी तक मानसून ने देश के लगभग सभी इलाके कवर कर लिए हैं। अभी राजस्थान और गुजरात के कुछ इलाके बचे हुए हैं।  और आने वाले तीन चार दिनों में भी उत्तरी भारत और मध्य भारत में अच्छी बारिश होगी।

 बम्बई शेयर बाजार के शुरूआती कारोबार में आज सेन्सेक्स में २८ अंक की गिरावट आयी। बाद में इसमें सुधार हुआ और कुछ देर पहले यह —– अंक की वृद्धि के साथ —– हजार —– पर था।
 नेशनल स्टॉक एक्सचेंज का निफ्टी भी —– अंक बढ़कर —– हजार —- पर था।
 अन्तरबैंक विदेशी मुद्राबाजार में  डॉलर के मुकाबले १२ पैसे कमजोर हुआ। एक डॉलर की कीमत ४५ रूपये ११ पैसे बोली गयी।

    एशियाई बाजारों में आज कच्चे तेल के भाव गिरे। अगस्त की डिलीवरी के लिए न्यूयॉर्क का लाईट स्वीट क्रूड ६५ सेंट सस्ता होकर ९० डॉलर ५१ सेंट प्रति बैरल हो गया। लंदन के ब्रेंट नॉर्थ सी क्रूड की कीमत में भी ६७ सेंट की गिरावट आयी और एक बैरल १०४ डॉलर ४५ सेंट का हो गया।  —

 लंदन में आज विम्बलडन टेनिस प्रतियोगिता में चौथे दौर के मुकाबले होंगे। पुरुष सिंगल्स में स्पेन के राफेल नडाल, स्विट्जरलैंड के रॉजर फेडरर और अमरीका के एन्डी मरे  के मुकाबले आज हैं।
 महिला सिंगल्स के चौथे दौर में रूस की मारिया शारापोवा और अमरीका की विलियम्स बहनों के मुकाबले भी आज ही होंगे।
 मिक्स्ड डबल्स में भारत के महेच्च भूपति और रूस की ऐलेना वैसनीना दूसरे दौर में खेलेंगे।

 आकाशवाणी के समाचार सेवा प्रभाग के आज प्रसारित होने वाले कार्यक्रम ÷पब्लिक स्पीक’ का विषय है- यमुना में प्रदूषण दूर करने के उपाय।  यह कार्यक्रम एफ एम गोल्ड, इन्द्रप्रस्थ चैनल और अतिरक्त मीटरों पर रात साढ़े नौ बजे से सुना जा सकता है। श्रोता टेलीफोन नम्बर – ०११-२ ३ ३ १ ४ ४ ४ ४ पर सवाल पूछ सकते हैं। यह कार्यक्रम दूरदर्शन डी टी एच सेवा पर भी उपलब्ध रहेगा।

MIDDAY NEWS

1400 HRS
28-JUNE- 2011
THE HEADLINES
  • Finance Minister Pranab Mukherjee says a series of reforms in Indian economy are in process which will lead to the next round of growth.
  • Indo-Pak ties can grow only in an atmosphere free from terror and violence, says Foreign Secretary Nirupama Rao.
  • Tata Motors moves Supreme Court challenging Calcutta High Court order refusing to restrain West Bengal government from returning land to farmers at Singur.
  • At least 26 people killed in two US drone attacks in South Waziristan area of Pakistan.
  • Second Cricket test between India and West Indies begins at Barbados today.
<<>>
Finance Minister Pranab Mukherjee has said that a series of reforms in Indian economy are in process, which will lead to the next round of growth. He refuted observations by US think-tanks, the government and industry that India has gone slow on economic reforms. Addressing a conference of Indian and American corporate leaders and policymakers in Washington on the ‘US-India Economic and Financial Partnership’, the Finance Minister observed that reforms in India require political consensus and the UPA government is committed to it. Mr. Mukherjee said that inflation poses a major challenge to the Indian economy and projected that the rate of inflation is going to be more than 6.5 per cent this year.
Observing that India and the US are at the threshold of unlocking the great potential of their bilateral economic relationship, Treasury Secretary Timothy Geithner urged New Delhi to accelerate next generation reform to spur the growth of the Indian economy. Mr. Geithner acknowledged that the most rapidly growing companies in the US are those that benefit from growing exports to India. He said, India’s economic expansion does not threaten the US and is helping the American economy’s recovery.
<<>>
Mr. Pranab Mukherjee said, the G-20 is playing a significant role not only in the revival of the world economy, but also in jointly addressing the common issues faced by the world, such as money laundering or sustainable growth. He said that the free and frank discussion which takes place at G-20 meetings is another important aspect of the G-20. Mr. Mukherjee observed that it is because of the effective leadership and intervention of the G-20 that FATA has taken successful steps to unearth black money and to prevent money laundering and to counter terror finance. US Treasury Secretary Geithner agreed that G-20 is doing a great job to build a consensus on reforms of the governing structures of international financial institutions, more balanced and legitimate.
<<>>
After a gap of six years, the United States has taken India off the human trafficking ‘Watch List’ for making significant efforts in combating the menace. In its annual ‘Trafficking in Persons’ report, the State Department has upgraded India to the Tier 2 countries after keeping it on a ‘Watch List’ for six years.
<<>>
New Delhi says, relations with Pakistan can only grow in an atmosphere free of terror and violence. Speaking at a conference in London, the Foreign Secretary Nirupama Rao said, the trajectory of bilateral relationship over the last few decades has been distorted and adversely impacted by the factor of cross-border terrorism. She said, a stable Pakistan which acts as a bulwark against terrorism and extremism is in its own interest and also in the interest of the region. She called upon the international community to ensure complete commitment to eliminating the scourge of terrorism, and to resist the dilution of such efforts for reasons that may seem compelling today but may not withstand the test of ground realities. She added that India is placed in an extremely complex neighbourhood which has seen rapid and often, turbulent, change in the last thirty years. Mrs Rao said, New Delhi has articulated a policy in its neighbourhood that emphasises the advantages of building networks of inter-connectivity, trade, and investment so that prosperity can be shared and so that the region can benefit from India’s rapid economic growth and rising prosperity.
<<>>
New Zealand Prime Minister John Key today said that he is looking forward to a better, deeper and stronger relationship with India. He made these remarks after he was accorded ceremonial reception in the forecourt of Rashtrapati Bhavan this morning. He told reporters last evening that India and New Zealand are likely to conclude a free-trade agreement by March next year.
New Zealand Prime Minister will hold delegation level talks with his Indian counterpart Dr. Manmohan Singh this evening. Several agreements are likely to be signed after the talks and a joint statement will also be issued. The two leaders will also discuss regional, multilateral and bilateral issues of mutual interest. Mr. Key will also exchange views with the captains of Industry in New Delhi and Mumbai to strengthen bilateral economic partnership. India and New Zealand are also eager to establish greater cooperation in the areas of Information and Technology, Agriculture, Food Processing and Dairy Farming. Mr. Key is being accompanied by Trade Minister and a 25 member business delegation.
Our Correspondent reports that at present the trade between the two countries is at 1.2 billion New Zealand Dollars and it is poised to be doubled by 2015. During his stay, Mr Key will call on President Pratibha Devisingh Patil, Vice-President Hamid Ansari and hold talks with UPA chairperson Sonia Gandhi. He will also have meetings with External Affairs Minister S M Krishna and Leader of Opposition in Lok Sabha, Sushma Swaraj. He is on a five-day visit to India.
<<>>
Tata Motors today approached the Supreme Court challenging the Calcutta High Court order refusing its plea to restrain West Bengal government from distributing land to farmers in Singur. The petition was mentioned before a Vacation Bench comprising Justices P Sathasivam and A K Patnaik which posted the matter for hearing tomorrow. The Bench accepted the plea of Tata’s counsel to file the petition later in the day. The TATA’s counsel submitted that the company is seeking a direction for the state government not to create third party interest in the land. The Calcutta High Court had yesterday refused to pass an interim stay order observing that the Tata Motors Limited petition had no specific statement as to when the process of land distribution would start.
<<>>
In West Bengal, a motion will be placed in the state Assembly this afternoon for the revival of Legislative Council. The Parliamentary Affairs Minister, Partha Chatterjee said in Kolkata that the official motion will be moved before the House to revive the Legislative Council. Our Kolkata reports that the Council was abolished in 1969 during the regime of United Front Government. If the motion is adopted in the state Assembly it has to be passed by both Houses of Parliament. After this, a Bill will formed for reconstitution of the Legislative Council . Meanwhile, the opposition Left Front and SUCI have criticized the Mamata Banerjee led Government for the move and termed it as undemocratic and financial burden for state Exchequer.
<<>>
In Madhya Pradesh, Union Civil Aviation Minister Vyalar Ravi inaugurated the new Integrated Terminal Building of Bhopal’s Raja Bhoj Airport this morning. Governor Rameshwar Thakur, Chief Minister Shivraj Singh Chouhan and Union Ministers Kamalnath and Kantilal Bhuria were also present on this occasion. Terming Civil Aviation as a sunrise sector of Indian economy, Mr. Vyalar Ravi said that all the corners of the country would be benefited from growth in the aviation sector. He said that Bhopal has a unique advantage due to its geographical position. Mr. Ravi said that the efforts would be made for better air connectivity in Madhya Pradesh. Our Correspondent reports that the new terminal building of Bhopal‘s Raja Bhoj Airport is of international standards.
“Initially the new terminal will cater to domestic air traffic, but has been provided the infrastructure to cater to international traffic in future also. Built over an area of 26 thousand square meters, the Integrated Terminal Building has 14 check-in counters, four immigration counters for Departures and six immigration counters for Arrivals. It has two customer counters each for Arrivals and Departures and six X-ray machines for security. The car park can fit in 700 cars and 20 buses while the apron can host 13 aircraft. Shariq Noor,AIR News,Bhopal
<<>>
A militant hideout in Jammu and Kashmir was busted and a huge cache of arms and ammunition was recovered by security forces today. An army spokesman said that Rashtriya Rifles troops and police launched a search operation in Makla Nallah area of Kishtwar district on specific information and busted the hideout.
<<>>
In Jammu and Kashmir, the annual Amarnath yatra began today amid tight security as the first batch of 2,096 devotees left the Jammu base camp for a pilgrimage to the 13,500 meter-high cave shrine in the South Kashmir Himalayas. With CRPF keeping strict vigil, a cavalcade of 73 vehicles carrying the pilgrims was flagged off by Minister for Tourism and Culture, Nawang Rigzin Jora from Amarnath Base camp in Jammu early this morning. More from our correspondent:
” Adequate security arrangements have been made in Jammu and along the route to the Amarnath cave shrine for the safety and security of the pilgrims. The pilgrims are scheduled to have a darshan of the holy ice ‘ligum’ of Lord Shiva at Amarnath cave tomorrow. As many as 2.30 lakh pilgrims have been registered for the pilgrimage at various centers and online counters across the country. R.K.Raina,AIR NEWS,Jammu
<<>>
Satya Sai Baba Central Trust today made it clear that it has no objection if government supervises its activities or run it on the lines of Tirumala Tirupathi Devasthanam. The Trust said, a final decision in this regard is left to the government. Addressing a press conference at Puttaparthy in Anantapur district this morning trust Members V.Srinivasan and Naganand asserted that all activities of the trust are being held transparently and there is no truth in the allegation that the activities came to a halt after the demise of Sai Baba.
<<>>
CPIM led Opposition walked out of Kerala Assembly today, protesting against alleged police atrocities on students. Opposition leader V S Achuthanandan and former Education Minister M A Baby criticised the UDF government for beating up students protesting against anomalies in admission to self financing private medical colleges of the state. Chief Minister Oommen Chandy blamed the previous government for not bringing about clarity on the issue. At the same time, he assured the House that by the next academic year, merit and social justice will be ensured in admission and fee structure. However, not satisfied by this reply, the entire Opposition walked out of the house in protest.
<<>>
In Kerala, media personnel today staged a protest fast at a few places in the state demanding the implementation of the Justice Majithia Wage Board Report for newspaper employees. At the fast in Kochi, former MP, Dr Sebastian Paul was present. Similar protest fasts were held in the state capital Thiruvananthapuram, Kozhikode and Thrissur.
<<>>
In Tamil Nadu, the forty day old AIADMK government has announced its first reshuffle. While the portfolios of six Ministers have been shuffled, one new Minister will be inducted. According to a press release by Raj Bhavan, A. Mohammed John, District Secretary of Minority wing, Vellore, will be sworn in as the Backward Classes and Minorities Welfare Minister at the Raj Bhavan tomorrow.
<<>>
The Sensex at the Bombay Stock Exchange rose 96 points, to 18,508 in opening trade, this morning. Later, after slipping more than 80 points into the negative zone, the Sensex again rebounded into positive territory, and had posted a modest gain of 55 points, or 0.3 percent, at 18,468, in volatile trade, a short while ago. The 30-share Sensex has already rallied more than 860 points in the past three trading sessions. In other regional markets, key stock indices in Hong Kong, China, South Korea Singapore and Japan were trading mixed, today. Over in the US, the Dow Jones Industrial Average had ended 0.9 per cent higher, overnight.
<<>>
Rupee appreciated by 11 paise to 44.92 rupees against the US dollar in late morning trade today on fresh selling of dollars by banks in view of strong foreign capital inflows into the equity market.
<<>>
In Chhattisgarh, at least 12 persons were killed and an equal number injured when a wall collapsed on them today. According to the police sources, these victims had taken shelter from heavy rain under a shed adjoining the boundary of the residence of the S.P of Sarguja, when the wall collapsed. Our correspondent has filed this report.
Even as incessant rains lashed the Sarguja district in northern Chhattisgarh since this morning, its district headquarters Ambikapur stood a mute witness to the loss of the lives of so many people in a wall collapse. Most of the victims are stated to belong to the labour class who took shelter adjoining an old boundary wall in the heart of the city. Little did they know that the very place they chose to save themselves from the rains would so soon push them into the cold grip of death. Strange indeed are the ways of destiny. Meanwhile the state government has declared an ex-gratia of one lakh rupees each to the next of kin of those killed and 25 thousand rupees each to the injured. G.C.Dash,AIR NEWS RAIPUR
 <<>>
The Monsoon is fully active in Punjab, Haryana and Chandigarh, bringing down temperature at most of the places. The sky is cloudy and moderate to heavy rains are expected today. More from our correspondent:
“The early onset of monsoon in Punjab,Haryana and Chandigarh have provide relief to the people from heat and humidity. The mercury has dipped 3 to 7 degree Celsius. At most of the places the southwest monsoon are vigorous in Haryana and active in Punjab. The Metrological department has predicted moderate to heavy rain at many places in the area. The department has warned of heavy rainfall at few places in north Punjab and north east Haryana during next 48 hours. According to Agricultural expert timely monsoon are encouraging paddycrop.” Ashwani Sharma,AIR News,Chandigarh.
<<>>
Monsoon showers lashed most part of the national capital for the third consecutive day today, making the weather more pleasant but there were reports water-logging in several areas and traffic chaos. The city received a total of 2.6 mm of rains over the last 24 hours. The Met office said, the city will continue to receive intermittent rains throughout the day as well as in the next couple of days. The minimum temperature was recorded at 27.8 degree Celsius, while the maximum was recorded at 34 degree Celsius.
<<>>
In Pakistan, at least 26 people were killed in two U.S. drone attacks in north-west tribal area of South Waziristan yesterday. According to local media reports, in the first strike, four missiles were fired by U.S. drones at a vehicle suspected of carrying militants in the Wana area, reportedly killing 12 people. The second strike, which was launched late in the night in the Mantoi area targeted two houses, killing 14 people.
<<>>
In Afghanistan, more than five insurgents were killed during a combined Afghan and NATO security operation in Khash Rod district, Nimroz province, yesterday. A press release issued by international joint command in Kabul today says insurgents attempted to attack security force from elevated positions. But an air weapons team killed three insurgents. The others were killed on the ground. A combined security force also detained several individuals with suspected Taliban links during an overnight operation in Qalat district of Zabul province, yesterday.
<<>>
The Second Cricket test between India and West Indies starts at Barbados today. India have taken a one-nil lead in the three match series and would like to take an unassailable two nil lead by winning this test. All India Radio will broadcast live commentary on the match from 7.20 pm onwards.
<<>>
In Wimbledon, while top seeds in the Gentlemen’s singles competition stormed their way into the quarterfinals of this prestigious tournament, top-seeded lady Caroline Wozniacki of Denmark along with the experienced Williams sisters of the United States made a shock exit in the ladies singles event.In the fourth round of gentlemen’s singles, Spain’s World Number 1 Rafael Nadal defeated Juan Martin Del Potro of Argentina 7-6, 3-6, 7-6, 6-4 while Switzerland’s Roger Federer beat Michael Youzhny of Russia 6-7, 6-3, 6-3, 6-3. Serb Novak Djokovic and Andy Murray of Great Britain also won their respective matches.In Ladies singles, Caroline Woziacki of Demnark lost to Dominika Cibulkova of Slovakia 6-1, 6-7, 5-7. Marion Bartoli of France defeated Serena Williams in straight sets 6-3, 7-6 and Tsvetana Pironkova of Bulgaria beat Venus Williams 6-2, 6-3. Russian Maria Sharapova won her match against China’s Shuai Peng.In the Quarterfinals of the Ladies Singles event, Sabine Lisicki of Germany will today clash with Marion Bartoli of France while Dominika Cibulkova of Slovakia will play Russia’s Maria Sharapova. Meanwhile in the mixed doubles event, the Indo-Russian pair of Mahesh Bhupathi and Elena Vesnina advanced to the third round beating the Australian combine of Stephen Huss and Anastasia Rodionova, 6-2, 7-6. In the mixed doubles, the Indian combine of Rohan Bopanna and Sania Mirza will play the Aussie-German combine of Jamie Murray and Jarmila Gajdosova in the second round.
<<>>
United Arab Emirates, UAE is keen to invest more in infrastructure and energy sectors in India. The visiting UAE Foreign Minister Bin Zayed Al-Nahyan held detailed discussions with his Indian counterpart S M Krishna and extended full support to New Delhi‘s bid for permanent membership of the UN Security Council. They discussed a host of bilateral, regional and international issues .The visiting UAE Foreign Minister Abdullah Bin Zayed Al-Nahyan also callled on Prime Minister Dr. Manmohan Singh.
<<>>
Air Chief Marshal P.V. Nayak has said that more consultation and debate is required before the creation of Chief of Defence Staff, CDS system for the armed forces. He was speaking to media-persons at Air Force Central Air command Headquarters at Bamrauli in Allahabad today. AIR Chief Nayak said that he was not in favour of CDS at this juncture. Defending his views on the concept of CDS, he said, the Armed forces have always been working with synergy. Replying on the strength of Indian Air Force squadron which has been reduced in recent years, Mr. Nayak clarified that the acquisition and advancement of Air Force has already been going on and new generation fighter planes are being inducted. AIR Marshal said that by 2027, the Air Force squadron will be increased from present 34 to 40 and more. He said, after induction of fifth generation fighter aircraft and other light combat aircraft, IAF’s strength and squadron size would be effectively increased.
<<>>
Vice President of Nepal, Parmananda Jha has said that the fundamentals of democracy have to be strengthened for equality for women. Inaugurating a three day, South Asian Regional Conference on promoting gender responsive democratic governance in Kathmandu today, Mr. Jha said Nepal is going through a transitional phase of peace process and constitution drafting and expressed the hope that the new constitution would be inclusive and include issues which would remove gender inequality. 

28.06.2011
समाचार संध्या
2045

मुख्य समाचार : –

  • न्यूजीलैंड के प्रधानमंत्री जॉन की ने कहा – न्यूजीलैंड भारत के साथ मजबूत संबंध बनाने और विभिन्न क्षेत्रों में सहयोग बढ़ाने का इच्छुक। भारत ने न्यूजीलैंड से बुनियादी ढांचा, अक्षय ऊर्जा, कृषि प्रसंस्करण और सूचना तथा प्रौद्योगिकी क्षेंत्रों में निवेश करने को कहा।
  • वित्तमंत्री ने विश्वास व्यक्त किया भारतीय अर्थव्यवस्था की विकास दर मौजूदा वित्त वर्ष में लगभग साढ़े आठ प्रतिशत रहेगी।
  • सरकार समुद्री डाकुओं से निपटने के बारे में नया विधेयक संसद के मानसून सत्र में पेश करेगी।
  • तमिलनाडु में रसोई गैस सिलेंडर की कीमत में 14 रूपये 73 पैसे की कमी, सरकार ने इस पर वैट खत्म किया।
  • आईसीसी ने दो हजार पंद्रह के विश्वकप में टीमों की संख्या घटाने के फैसले को बदलकर पहले की तरह 14 टीमों को बरकरार रखने का निर्णय लिया।
  • वेस्टइंडीज के साथ दूसरे क्रिकेट टेस्ट मैच के पहले दिन भारत की पहली पारी में खराब शुरूआत।
  • जर्मनी की सबीना लिसिस्की विंबल्डन टेनिस टूर्नामेंट के महिला सिंगल्स के सेमीफाइनल में पहुंची।

——

न्यूज+ीलैंड के प्रधानमंत्री जॉन की. ने कहा है कि न्यूजीलैंड, भारत के साथ मजबूत संबंध बनाना चाहता है और विभिन्न क्षेत्रों में सहयोग बढ़ाने का इच्छुक है। आज सुबह नई दिल्ली में राष्ट्रपति भवन में रस्मी स्वागत के बाद उन्होंने यह बात कही। न्यूज+ीलैंड के प्रधानमंत्री बाद में आज प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह के साथ प्रतिनिधिमंडल स्तर पर बातचीत कर रहे हैं। बातचीत के बाद दोनों देश कई समझौतों पर हस्ताक्षर करेंगे और संयुक्त वक्तव्य जारी किया जाएगा। श्री जॉन की. ने भारत के प्रमुख उद्योगपतियों के साथ बातचीत की और उन्हें अपने देश में निवेश के लिए आमंत्रित किया।

हमारे संवाददाता ने बताया है कि इस समय दोनों देशों के बीच एक अरब 20 करोड़ डॉलर का व्यापार होता है और दो हजार पंद्रह तक यह दुगना हो जाने की उम्मीद है।

——

भारत ने बुनियादी ढांचा क्षेत्र, अक्षय ऊर्जा, कृषि प्रसंस्करण और सूचना तथा प्रौद्योगिकी क्षेत्रों में निवेश के लिए न्यूजीलैंड को आमंत्रित किया है। वाणिज्य और उद्योग मंत्री आनन्द शर्मा ने श्री ”जॉन की” के साथ भोज के बाद कहा कि न्यूजीलैंड में डेयरी उद्योग नवीकरण क्षेत्र में इस्तेमाल की जा रही अत्याधुनिक प्रौद्योगिकी का भारत में भी प्रयोग किया जाना चाहिए। न्यूजीलैंड के प्रधानमंत्री ने आशा व्यक्त की कि 2012 तक भारत, न्यूजीलैंड मुक्त व्यापार समझौता हो जायेगा। उन्होंने दोनों देशों के बीच ज्यादा से ज्यादा आदान-प्रदान की आवश्यकता पर बल दिया।

कुछ महीनों पहले शुरू हुई चर्चाओं और समझौतों के प्रयासों के बाद अब हमें आशा है कि 2012 तक मुत व्यापार समझौता हो जाएगा। हम सोचते हैं कि इससे दोनों देशों के लिए बड़े अवसर पैदा होंगे और कई समस्याओं का हल निकलेगा।

——

वित्त मंत्री प्रणब मुखर्जी ने विश्वास व्यक्त किया है कि मौजूदा वित्त वर्ष में भारतीय अर्थव्यवस्था की विकास दर साढ़े आठ प्रतिशत के आसपास बनी रहेगी। श्री मुखर्जी ने वॉशिंगटन में भारत-अमरीका आर्थिक और वित्तीय भागीदारी सम्मेलन में अपने मुख्य भाषण में यह बात कही। श्री मुखर्जी ने कहा कि देश में बचत और निवेश में बढ़ोतरी और बुनियादी ढांचे तथा सूचना प्रौद्योगिकी क्षेत्रों में त्वरित प्रगति से आने वाले कुछ दशकों में देश में विकास दर आठ से नौ प्रतिशत रहने में मदद मिलेगी। वित्त मंत्री ने भारतीय और अमरीकी उद्योगपतियों को आश्वस्त किया कि आर्थिक सुधार प्रक्रिया जारी रहेगी। उन्होंने कहा कि खुदरा व्यापार और रक्षा क्षेत्रों में प्रत्यक्ष विदेशी निवेश की नीति को और उदार बनाने के पक्ष में आम सहमति बनाने के लिए बातचीत चल रही है।

——

भारत और मोज+ाम्बिक ने हिन्द महासागर में समुद्री व्यापार की सुरक्षा के उद्देश्य से जहाजरानी सुरक्षा के लिए मिलजुलकर काम करने पर सहमति व्यक्त की है। भारत यात्रा पर आये मोजाम्बिक के रक्षा मंत्री फिलिप यसिन्टो नियूसी और भारत के रक्षा मंत्री ए. के. एंटनी के बीच आज नई दिल्ली में शिष्टमंडलीय स्तर की वार्ता में ये सहमति हुई। सरकारी विज्ञप्ति में कहा गया है कि दोनों नेताओं के बीच वार्ता में अफ्रीका के पूर्वी तटवर्तीय क्षेत्रों में समुद्री डाकुओं की समस्या पर विशेष ध्यान दिया गया। दोनों देशों के बीच द्विपक्षीय सम्बंधों को और मजबूत बनाने के लिए सहयोग के नये क्षेत्रों की पहचान भी की गई।
इस बीच, सरकार ने संसद के मॉनसून सत्र में समुद्री दस्यु निरोधक विधेयक पेश करने का फैसला किया है। सरकारी सूत्रों के अनुसार विधि मंत्रालय द्वारा विचाराधीन भारतीय समुद्री दस्यु निरोधक विधेयक में विश्व के किसी क्षेत्र में समुद्री डाकुओं के खिलाफ कार्रवाई के लिए नौसेना को सशक्त बनाये जाने की व्यवस्था होगी। नये विधेयक में समुद्री डाकुओं पर भारतीय न्यायालय में भी मुकदमा चलाये जाने की अनुमति होगी।

——

पाकिस्तान ने नई दिल्ली में विदेश मंत्री स्तर पर बातचीत के लिए 11-12 जुलाई और 25-26 जुलाई, दो तारीखों का प्रस्ताव किया है। प्रस्ताव पर भारत का जवाब मिलने के बाद तारीखों को अंतिम रूप दिया जाएगा। सरकारी सूत्रों ने बताया कि दोनों देशों के विदेश मंत्री पिछले चार महीनों में आतंकवाद, जम्मू कश्मीर, सियाचिन और सरक्रीक आदि मुद्दों पर विदेश सचिव स्तर पर हुई बैठकों की समीक्षा करेंगे।

——

तमिलनाडु की मुख्यमंत्री जे. जयललिता ने रसोई गैस सिलेंडर पर चार प्रतिशत वैट को खत्म कर दिया है। सुश्री जयललिता ने आज यह घोषणा की और कहा कि इससे प्रति सिलेंडर के मूल्य में 14 रुपये 73 पैसे की कमी आयेगी, जो पहली जुलाई से लागू होगा।

——

संसदीय लोक लेखा समिति के अध्यक्ष मुरली मनोहर जोशी ने आज टू-जी स्पेक्ट्रम घोटाला मामले में पूर्व समिति की रिपोर्ट को नवगठित लोक लेखा समिति द्वारा पारित किए जाने का मुद्दा उठाया। लेकिन सत्ताधारी कांगे्रस के सदस्यों ने यह कहते हुए इसका विरोध किया कि ये रिपोर्ट पहले ही नामंजूर की जा चुकी है। बैठक के अंत में नवनियुक्त अध्यक्ष डा0 जोशी ने इस मामले में संवैधानिक विशेषज्ञों की राय लेने का फैसला किया है। बैठक के बाद डॉ. जोशी ने संवाददाताओं को यह जानकारी दी।

कमेटी के सामने यह प्रश्न था कि आगे इस रिपोर्ट के बारे में क्या किया जाये सबके विचार सुनने के बाद और नियमों के हवाले जो दिये गये थे वो देखने के बाद मैंने यह उनके सामने प्रस्ताव रखा था कि पिछले परम्पराओं को देखते हुए गाइड लाइन्स और प्रोसिजर को देखते हुए सविधान विशेषज्ञों की राय लेने के बाद इस पर निर्णय मुझे जो कुछ करना है मैं कमेटी के सामने उसे रखूंगा।

——

सरकार शिक्षा संस्थानों में प्रवेश के लिए जाली प्रमाण-पत्र पेश करने की समस्या से निपटने के लिए एक विधेयक लाएगी। विधेयक को केन्द्रीय मंत्रिमंडल ने मंजूरी दे दी है ये संसद के मॉनसून सत्र में पेश किया जाएगा। मानव संसाधन विकास मंत्री कपिल सिब्बल ने बताया कि प्रमाण पत्र डी-मैट फार्मेट में लाएं जाएंगे, ताकि कोई भी इसका फर्जी प्रारूप न बना सके। शिक्षा संस्थानों में दाखिले के लिए जाली प्रमाण-पत्र पेश करने के बढ़ते मामलों को देखते हुए इस विधेयक को महत्वपूर्ण माना जा रहा है।

——

पश्चिम बंगाल विधानसभा ने विधान परिषद के पुनर्गठन के लिए 15 सदस्यीय समिति बनाने का निर्णय लिया है। यह समिति छह सप्ताह में अपनी रिपोर्ट पेश करेगी। विधान परिषद के पुनर्गठन के मुद्दे पर चर्चा में भाग लेते हुए मुख्यमंत्री ममता बैनर्जी ने विधान सभा अध्यक्ष विमान बैनर्जी की अध्यक्षता में एक समिति के गठन का प्रस्ताव किया। विपक्षी सदस्यों ने विधान परिषद की व्यवस्था को सरकारी खजाने पर बोझ बताया। सुश्री बैनर्जी ने कहा कि सरकार, लोकतंत्र को मजबूत करने और समाज के पिछड़े वर्गों के साथ-साथ प्रतिष्ठित लोगों को प्रतिनिधित्व देने के उद्देश्य से विधान परिषद को फिर से स्थापित करना चाहती है।

——

टाटा मोटर्स ने सिंगूर में किसानों को भूमि वितरित करने से पश्चिम बंगाल सरकार को रोकने के उसके अनुरोध को नामंजूर करने के कलकत्ता उच्च न्यायालय के फैसले को चुनौती देते हुए आज उच्चतम न्यायालय में याचिका दायर की। न्यायालय की अवकाशकालीन खंडपीठ ने इस मामले की सुनवाई के लिए कल का दिन निर्धारित किया है।

——

उत्तरप्रदेश में लखनऊ जेल में डा0 वाई0 एस0 सचान की रहस्यमयी मृत्यु की न्यायिक जांच कर रहे मुख्य न्यायिक मजिस्ट्रेट ने लखनऊ जिला पुलिस प्रमुख से डॉ0 सचान के शव की पोस्टमार्टम रिपोर्ट मांगी है।
मुख्य न्यायिक मजिस्ट्रेट राजेश कुमार उपाध्याय ने जिला पुलिस प्रमुख से कहा है कि वे पोस्टमार्टम की प्रक्रिया की वीडियो सीडी और रिपोर्ट बृहस्पतिवार तक उपलब्ध करा दें।
लखनऊ जेल के जेलर भीम सेन मुकुन्द को इसी दिन अदालत में पेश पेश होने को कहा गया है।

——

छत्तीसगढ़ में एक दीवार के ढह जाने से तेरह लोग मारे गए हैं और बारह घायल हो गए हैं। पुलिस सूत्रों के अनुसार पीड़ितों ने भारी वर्षा से बचने के लिए एक मकान की दीवार से सटे छप्पर के नीचे आश्रय लिया था, तभी दीवार उन पर गिर गई। घायलों को अंबिकापुर के अस्पताल में भर्ती कराया गया है। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि कुछ घायलों की हालत गंभीर है।

——

अमरीका ने छह साल के अंतराल के बाद मानव तस्करी निगरानी सूची से भारत का नाम हटा दिया है। हमारे संवाददाता के अनुसार मानव तस्करी के बारे में वॉशिंगटन में जारी की गई वार्षिक रिपोर्ट में अमरीकी विदेश विभाग ने भारत द्वारा इस खतरे से निपटने के लिए किए गए प्रयासों के मद्देनजर भारत को इस सूची से हटाया है।

मानव तस्करी से सम्बन्धित रिपोर्ट में 87 स्थायी मानव तस्कारी निरोधक इकाईयाँ स्थापित करने के साथ साथ इस धंधे में शामिल लोगों के खिलाफ कानूनी कार्रवाई करने के मामले में भारत की प्रशंसा भी की गई है। इसके अलावा इस रिपोर्ट में तमिलनाडु के एक न्यायालय के द्वारा बंधुआ मजदूरों के तस्कारी से सम्बन्धित तीन लोगों को पांच वर्ष तक कैद की सजा दिये जाने की भी प्रशंसा की है। हालांकि रिपोर्ट में यह भी कहा गया है कि भारत ने मुंबई की तर्ज पर विभिन्न राज्यों में भी मानव तस्कारी के मामले निपटाने के लिए विशेष अदालतें गठित होनी चाहिए। सुधीन्द्र आकाशवाणी समामाचार नई दिल्ली।

——

विश्व कप 2015 में टीमों की संख्या घटाकर 10 करने के फैसले पर आलोचना झेल रही अंतरराष्ट्रीय क्रिकेट परिषद ने एसोसिएट देशों को टूर्नामेंट में बरकरार रखने का निर्णय लिया। इससे विश्व कप में 14 टीमों वाला प्रारूप ही लागू रहेगा। आई. सी. सी. ने अप्रैल में तय किया था कि ऑस्ट्रेलिया और न्यूजीलैंड में होने वाले 2015 विश्व कप में 10 शीर्ष टीमें ही हिस्सा लेंगी। आयरलैंड और हालैंड जैसे एसोसिएट देशों ने इसका विरोध किया था।

——

बारबडोस में भारत के साथ दूसरे क्रिकेट टेस्ट मैच में वेस्टइंडीज ने टॉस जीतकर पहले गेंदबाजी का फैसला किया है। ताजा समाचार मिलने तक भारत ने 2 विकेट पर 24 रन बना लिए हैं। अभिमन्यु मिथुन को अमित मिश्रा की जगह टीम में शामिल किया गया है। तीन मैचों की श्रृंखला में भारत 1-0 से आगे है।

——

जमर्नी की सबिने लिसिस्की विम्बलडन टेनिस के महिला सिंगल्स के सेमीफाइनल में पहुंच गई हैं। क्वार्टर फाइनल में लिसिस्की ने फ्रांस की मारियोन बारतोली को 6-4, 6-7, 6-1 से हराया। इस समय रूस की मारिया शारापोवा का मुकाबला स्लोवाकिया की डोमिनिका शिबुलकोवा से चल रहा है। आज अन्य क्वार्टर फाइनल में पेत्रा क्वीतोवा का मुकाबला स्वेताना पिरनकोवा से, जबकि तामिरा पासचेक का सामना विक्टोरिया अजारेंका से होगा। पुरूष सिंगल्स के क्वार्टर फाइनल भी तय हो गए हैं।
मिक्स्ड डबल्स के दूसरे दौर में भारत के रोहन बोपन्ना और सानिया मिर्जा का मुकाबला ऑस्ट्रेलिया के जेमी मरे और जर्मनी की जर्मिला गजदोसोवा से होगा। महिला डबल्स के प्री-क्वार्टर फाइनल में सानिया मिर्जा और एलिना वेसनीना की जोड़ी तथा मिक्स्ड डबल्स में महेश भूपति और एलिना वेसनीना की जोड़ी तीसरे दौर के मुकाबलों के लिए कोर्ट पर उतरेंगी।

——

आज मुम्बई के शेयर बाजार में आज लगातार चौथे दिन की तेजी के साथ सेंसेक्स 80 अंक बढ़कर 18 हजार चार सौ 92 पर बंद हुआ, जो पिछले तीन सप्ताह का सबसे ऊंचा स्तर है। नेशनल स्टॉक एक्सचेंज का निफ्‌टी 19 अंक बढ़कर पांच हजार पांच सौ 45 पर जा पहुंचा। देश में डॉलर के मुकाबले रूपये के मूल्य में कोई परिवर्तन नहीं हुआ। एक डॉलर का मूल्य 45 रुपये 4 पैसे रहा। दिल्ली के सर्राफा बाजार में सोना 55 रुपये महंगा होकर 22 हजार 290 रुपये प्रति 10 ग्राम पर पहुंचा जबकि चांदी 100 रुपये सस्ती होकर 51 हजार 500 रुपये प्रति किलोग्राम पर रही।

——

प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह ने आज पूर्व प्रधानमंत्री पी.वी. नरसिंह राव को उनके 91वें जन्मदिन पर श्रद्धा सुमन अर्पित किए। पी.वी. नरसिंह राव मेमोरियल कमेटी की ओर से नई दिल्ली में आंध्रप्रदेश भवन में आयोजित एक प्रार्थना सभा में प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह ने हिस्सा लिया।

——

अगले दो-तीन दिनों में दक्षिण-पश्चिम मॉनसून राजस्थान और गुजरात के कुछ और हिस्सों में पहुंच जायेगा। मौसम विभाग ने बताया कि देश में सामान्य से दस प्रतिशत अधिक वर्षा हो चुकी है।

——

इस बीच, असम के जोरहाट जिले में बाढ़ की स्थिति में मामूली सुधार हुआ है। कल तीन जगहों पर भोगडोई नदी का तटबंध टूट जाने से कम से 25 हजार लोग प्रभावित हुए हैं। जिले के 20 गावों में बाढ़ की स्थिति पैदा हो गई है।

——

जम्मू कश्मीर में श्री अमरनाथ यात्रा आज से शुरू हो गई है। तीर्थ यात्रियों के पहले जत्थे को आज सवेरे राज्य के पर्यटन और संस्कृति मंत्री ने आधार शिविर, भगवती नगर यात्री निवास से रवाना किया।

NEWS AT NINE

2100 HRS
28-06-2011
NEWS AT NINE.
 THE HEADLINES:
  • New Zealand announces support for India‘s membership in the expanded UN Security Council; the two Prime Ministers condemn terror in all its forms.
  • Finance Minister confident of Indian economy growing close to 8.5 per cent this fiscal.
  • Government to introduce a new Anti Piracy Bill in the Monsoon session of Parliament.
  • In Tamil Nadu, LPG cylinder to cost 14.73 Rs less as government cancelles 4 per cent VAT on it; Odisha exempts both kerosene and LPG from VAT.
  • ICC decides to revert to the 14-team format for the 2015 World Cup Cricket;
  • India suffer early setbacks in the 2nd test against the West Indies at Barbados.
  • Sabina Lisicki of Germany enters the women’s singles semifinals of the Wimbledon Tennis Championships.
<><><>
New Zealand today announced support for India‘s membership in the expanded UN Security Council. In a joint statement issued in New Delhi this evening after delegation level talks between the Prime Minister Dr. Manmohan Singh and his New Zealand counterpart John Key, the two leaders discussed global security challenges and regional contexts to achieve stability and prosperity for all. Both the Prime Ministers condemned terrorism in all its forms and agreed to work together to expedite comprehensive economic partnership and strengthen people-to-people contact. Prime Minister Key announced that fellowship in the name of Sir Edmund Hillary will be given to a prominent Indian business person. The two leaders announced a new education cooperation initiative. This will focus on areas such as academic and student exchanges, joint research activities and industry collaborations.
Welcoming the signing of a pact in the area of science and technology, they said it will provide a framework for future scientific exchanges and research collaboration. The New Zealand Prime Minister announced that his country will appoint a Defence Advisor to India to better facilitate defence exchanges.
Welcoming the increase in trade and investment flows, the two Prime Ministers noted that there is a significant potential to expand trade.
In his opening remarks, the Prime Minister Manmohan Singh said that the economic partnership between the two countries is poised to achieve greater heights.
Earlier, two pacts were signed after the talks – one in the area of audio-visual co-production and another in Cooperation between the two governments on Science and Innovation.
<><><>
 India and Mozambique today agreed to work together on maritime security to make the Indian Ocean a safe region for maritime trade. This was agreed to during the delegation level talks between the visiting Minister of National Defence of the Republic of Mozambique Mr Filipe Jacinto Nyussi and Defence Minister Mr A K Antony in New Delhi. An official release said said a number of fresh areas for cooperation were identified to strengthen the existing bilateral relation between the two countries during the meeting.
<><><>
Finance Minister Pranab Mukherjee has exuded confidence that the Indian economy will continue to grow close to 8.5 per cent in 2011-12 fiscal replicating the performance of the last financial year. Mr Mukherjee said this while delivering a keynote address at a Conference on US-India Economic and Financial Partnership in Washington. According to an official press release, Mr Mukherjee said that rising saving and investment rate in the country and rapid progress of infrastructure and Information and Technology sectors will help the country sustain a high growth rate of 8 to 9 per cent in the coming few decades. The Finance Minister assured the gathering of Indian-American corporate leaders that the reform process will continue unabated.
 <><><>
The government will bring the new anti-piracy bill in the monsoon session of Parliament. According to official sources, the Indian piracy bill which is now being vetted by the Law Ministry, will empower the Navy to apprehend pirates in open seas and try them in the Indian courts. The new bill will also allow Indian courts to prosecute pirates.
 <><><>
The chairman of Public Accounts Committee (PAC) Murli Manohar Joshi today took up the adoption issue of the report of the Previous PAC on 2G spectrum scam, by the newly constituted Public Accounts Committee. The ruling Congress members however opposed the move claiming that the report was already rejected. At the end of the meeting, Dr. Joshi,who was re-appointed Chairman of the Committee, decided to take the views of Constitutional experts.
 <><><>
In Assam, the flood situation has slightly improved in Jorhat district today. At least 25 thousand people are flood affected after the river Bhogdoi washed away the embankment at Sholmora Nahatiya at three places yesterday. The water of the river flooded at least 20 villages of the district. Many school authorities cancelled the on going half-yearly examination due to the floods.
On the other hand, the breach in the embankment of river Kakodonga and Charaipani, flooded another 15 villages at Titabar in Jorhat district.
<><><>
In Nagaland, Flash floods following heavy downpour have inundated many low lying areas and caused soil erosion and landslides in hilly areas.
<><><>
The West Bengal Assembly has decided to constitute a 15-member committee on re-introduction of the legislative council in the state. The Committee will submit its report to the House within six weeks.
 <><><>
In Puducherry, Mr. V.Sabapathy, of the ruling NR Congress is all set to be Speaker of Assembly. He was the lone candidate to file nomination for the post, as filing of nominations came to a close at noon today.
 <><><>
The full Planning Commission headed by Prime Minister Manmohan Singh is likely to meet by the end of next month to approve the Approach Paper to the 12th Five Year Plan seeking to raise the economic growth to between 9 and 9.5 per cent. Official sources said in New Delhi, that the approach paper provides a broad framework of the government policy to be pursued in the five-year period to achieve the desired growth rate.
 <><><>
In Odisha, work at the proposed Posco site in Jagatsinghpur district was stalled for the third consecutive day today. The villagers blocked a key road near Balisahi. Balisahi junction is the place from where roads lead to Nuagaon and Dhinkia panchayats in the proposed Rs 52,000 crore Posco steel project.
 <><><>
Tamilnadu Chief Minister, Ms.J.Jayalalitha has cancelled four percent Value Added Tax on LPG cylinder levied presently in the State. In a press release today, Ms.Jayalalitha announced the decision and said said that this would amount to a reduction of 14.73 rupees per cylinder. This will be implemented from July first.
<><><>
The Odisha Government today declared exemption of kerosene and LPG from value added tax (VAT). Chief Minister Naveen Patnaik said at Bhubaneswar that considering the difficulties being faced by the common people, his government has decided to withdraw 4 per cent VAT on kerosene and LPG levied by the state government. He, however, said no reduction in VAT on diesel is possible as Odisha is levying only 18 per cent, the lowest in the country.
<><><>
Under fire for its decision to restrict the 2015 World Cup to 10 teams, the ICC today decided to reinstate the associate nations by reverting to the 14-team format for the mega event. The ICC in April had decided to restrict the 2015 World Cup in Australia and New Zealand to top 10 nations only. Associate nations like Ireland and the Netherlands strongly protested the decision. On the third day of the Annual Conference in Hong Kong today, the ICC Executive Board took the decision that the 50-over flagship event will have 14 teams.
<><><>
In the Second Cricket test against India at the Kensington Oval in Barbados, West Indies have elected to field after winning the toss. India were 29 for 2 in their first innings, a short while ago.
India are leading the series One-Nil after winning the first Test at Kingston, Jamaica, by 63 runs.
 <><><>
In the Wimbledon Tennis Championships in London, the big-serving German wildcard Sabine Lisicki has advanced to the women’s singles semi-finals. In her quarter-final match today, Lisicki defeated Frenchwoman Marion Bartoli in three sets 6-4, 6-7, 6-1. Later today, Veterans Leander Paes and Mahesh Bhupathi, along with their respective partners, will be seen in action in the third round of mixed doubles competition.The Indian pair of Rohan Bopanna and Sania Mirza will also be playing their second round mixed doubles match today.
The third-round women’s doubles pre-quarterfinal fixture involving the Indo-Russian duo of Sania Mirza and Elena Vesnina is also scheduled for the day.
<><><>
In Jammu and Kashmir, the annual Amarnath yatra began today amid tight security as the first batch of 2,096 devotees left Jammu base camp for pilgrimage to the 13,500 meter-high cave shrine in South Kashmir Himalayas. Our correspondent reports that CRPF is keeping a strict vigil all along the pilgrimage route
 <><><>
The South-West monsoon will further advance over some parts of Rajasthan, Gujarat in the next two to three days. Met Department said today that the country has so far received 10 per cent more rains than normal. Arrival of monsoon a few days ahead of schedule in the Northern part of India has brought an end to more than a week of humid heat and people got relief from sultry conditions. Due to the south-west monsoon, Delhi and many places in Punjab and Haryana were lashed by rain for the third day today. Met department said, heavy rain will occur over East Rajasthan, Uttar Pradesh, Bihar, Jharkhand, Madhya Pradesh, West Bengal Sikkim and Assam during next 48 hours.
 <><><>
India has repatriated 14 Pakistan prisoners, who had completed their jail term. All of them were handed over to Pakistan Rangers by the Border Security Force, through Atari land route, today.
 <><><>

Pakistan has proposed to India two sets of dates, July 11-12 and July 25-26 for Foreign Ministerial talks to be held in New Delhi. The dates will be finalised after India responds to the proposal.

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: