>समाचार News news on air (all india radio) 26.06.2011

27 जून

>

२६.०६.२०११
दोपहर समाचार
१४३०

मुख्य समाचार :

  • सामाजिक न्याय और अधिकारिता मंत्री मुकुल वासनिक ने कहा-सरकार मादक पदार्थो के सेवन और अवैध व्यापार पर रोक लगाने के लिए जल्द राष्ट्रीय नीति बनाएगी।
  • वित्त मंत्री प्रणब मुखर्जी की कल से शुरू हो रही वाशिंग्टन यात्रा के दौरान जी-२० के संदर्भ में बेहतर आर्थिक रणनीति और वित्तीय क्षेत्र में सुधार पर प्रमुखता से विचार।
  • केन्द्र विदेशी पर्यटकों को आकर्षित करने के लिए एक हजार करोड़ रुपये की लागत से २० पर्यटन उद्यान बनाएगा।
  • मॉनसून की दिल्ली में तीन दिन पहले दस्तक। पंजाब और हरियाणा में भी मॉनसून की वर्षा ।
  • इंडोनेशियाई ओपन सुपर सीरिज बैंडमिंटन टूर्नामेंट के फाइनल में साइना नेहवाल हारी।

विश्वभर में आज मादक पदार्थ और अवैध व्यापार रोधी अंतर्राष्ट्रीय दिवस मनाया जा रहा है। मादक पदार्थों से मुक्त अंतर्राष्ट्रीय समाज का लक्ष्य प्राप्त करने के उद्देश्य से, हर साल २६ जून को यह दिवस मनाया जाता है।
 इस अवसर पर सामाजिक न्याय और अधिकारिता मंत्री मुकुल वासनिक ने आकाशवाणी के साथ एक भेंट में कहा है कि सरकार मादक पदार्थों के सेवन और अवैध व्यापार पर रोक लगाने की राष्ट्रीय नीति जल्द तैयार करेगी।

 इसको लेकर एक नीति बनने की आवश्यकता है। उसके लिए हमने कुछ काम किया है। और जल्दी ही उसके उपर अंतिम फैसला भी हो सकता है। चर्चा काफी हद तक हमने सभी स्टेट होल्डर के साथ करी है और जल्द ही इस पर फैसला हो सकता है।
 श्री वासनिक ने कहा कि सामाजिक न्याय और अधिकारिता मंत्रालय नेहरू युवक केंद्रों के सहयोग से पंजाब और मणिपुर में एक विच्चेष जागरूकता कार्यक्रम शुरू कर रहा है। उन्होंने कहा कि लोगों को खासकर युवकों को मादक पदार्थों के सेवन से बचाने के लिए व्यापक जागरूकता अभियान शुरू किया जाएगा। उन्होंने कहा कि इन कार्यक्रमों के क्रियान्वयन में धन की कमी आड़े नहीं आने दी जाएगी। श्री वासनिक का पूरा साक्षात्कार आकाच्चवाणी के एफ एम गोल्ड और राजधानी चैनल पर आज रात सवा नौ बजे अंगे्रजी में और इंद्रप्रथ चैनल पर आज शाम सात बजकर ३५ मिनट पर सुना जा सकता है।
सामाजिक न्याय और अधिकारिता मंत्रालय ने इस अवसर पर नई दिल्ली में आज शाम एक कार्यक्रम आयोजित किया है। मानव संसाधन विकास मंत्री कपिल सिब्बल इसके मुख्य अतिथि होंगे और सामजिक न्याय मंत्री मुकुल वासनिक समारोह की अध्यक्षता करेंगे। इसमें राज्यों, केन्द्र सरकार, स्वयंसेवी संगठनों और संयुक्त राष्ट्र निकायों के प्रतिनिधि  तथा विशेषज्ञ भाग लेंगे।
संयुक्त राष्ट्र महासचिव बान की मून ने इस अवसर पर अपने संदेश में कहा है कि मादक पदार्थों की मांग में कमी लाए बगैर इनकी खेती, उत्पादन और व्यापार पर काबू नहीं पाया जा सकता। उन्होंने कहा कि इस समस्या पर काबू पाना सरकारों की जिम्मेदारी बनती है लेकिन समाज को भी इसमें प्रमुख योगदान देना होगा।
हमारे संवाददाता के अनुसार अन्तर्राष्ट्रीय समाज के अथक प्रयासों के बावजूद मादक पदार्थो की समस्या बढ़ती जा रही है।
 
समाज को मादक द्रव्य से मुक्त करने के उद्देश्य से विश्व समुदाय ने ये तय किया कि विश्व की सभी शक्तियां एक जुट होकर काम करें। ये भी तय हुआ कि हर साल जून २६ को मादक द्रव्य की तस्करी के खिलाफ अन्तर्राष्ट्रीय दिवस मनाया जाये, ताकि हम सब उस दिन मादक द्रव्य के विरूद्ध अपनी लड़ाई की दिशा तय करें। मादक पदार्थो और अपराध संबंधित संयुक्त राष्ट्र कार्यालय ने यह आह्‌वान किया कि विश्व भर में सभी सरकारें इस गंभीर समस्या से निपटने का प्रयत्न करें। सुधीन्द्रा, आकाशवाणी समाचार, नई दिल्ली।

 वित्तमंत्री प्रणब मुखर्जी कल वाच्चिंगटन जा रहे हैं, जहां वे भारत और अमरीका के बीच आर्थिक संबंध और मजबूत करने के उद्देच्च्य से कई बैठकों में भाग लेंगे। तीन दिन की उनकी यात्रा के दौरान जी-२० के संदर्भ में आर्थिक रणनीति बेहतर करने, विकसित और विकासशील देशों के बीच पूंजी की उपलब्धता और वित्तीय क्षेत्रों के सुधार पर प्रमुखता से विचार होगा। सरकारी विज्ञप्ति के अनुसार वित्त मंत्री अमरीका के अनेक शीर्ष अधिकारियों के साथ बैठक करेंगे जिनमें अमरीकी वित्त मंत्री टिमोथी गीथनर भी शामिल है।
 श्री मुखर्जी के साथ एक उच्चस्तरीय च्चिष्टमंडल भी वाच्चिंगटन जा रहा है। इसमें भारतीय रिजर्व बैंक के गवर्नर डी. सुब्बाराव, सेबी के अध्यक्ष यू.के. सिन्हा, आर्थिक मामलों के सचिव आर. गोपालन, मुख्य आर्थिक सलाहकार कौच्चिक बसु और शीर्ष उद्योगपति शामिल होंगे।

 प्रधानमंत्री की आर्थिक सलाहकार परिषद के अध्यक्ष सी. रंगराजन ने डीजल, रसोईगैस और मिट्टी के तेल की कीमत  में बढ़ोतरी के सरकार के फैसले  को आवश्यक बताया है। उन्होंने कहा कि विच्च्व बाजार में कच्चे तेल की कीमतों में बढ़ोतरी और राजस्व घाटे पर उसके असर को देखते हुए ईंधन की कीमतों में वृद्धि को टाला नहीं जा सकता  था। साथ ही उन्होंने कहा कि इससे मुद्रास्फीति दो अंकों में जा सकती है। हालांकि उनका यह भी कहना है कि मार्च दो हजार बारह  तक मुद्रास्फीति की दर कम होकर साढ़े छह प्रतिच्चत तक आ जाने की आशा है। वित्तीय और आर्थिक मामलों के विच्चेषज्ञों ने भी श्री रंगराजन के विचारों का समर्थन किया है।

 इस बीच, कांगे्रस ने राज्यों से कहा है कि वे डीजल, मिट्टी के तेल और रसोई गैस की कीमतों में की गई बढ़ोत्तरी का असर कम करने के लिए इन पर उपकर कम कर दें। कांग्रेस प्रवक्ता जनार्दन द्विवेदी ने नई दिल्ली में कहा कि पार्टी इस बारे में कांगे्रस शासित राज्यों को निर्देच्च जारी कर रही है।

 सरकार ने विदेच्ची पर्यटकों को आकर्षित करने के लिए सिंगापुर के सन्टोसा थीम पार्क की तरह देच्च में २० पर्यटन उद्यान स्थापित करने का फैसला किया  है। पर्यटन मंत्रालय के वरिष्ठ अधिकारी के अनुसार देच्च में इस तरह के पहले उद्यान में होटल, सम्मेलन हॉल, खाने-पीने की चीजों के स्टॉल, हस्तच्चिल्प केन्द्र और सांस्कृतिक कार्यक्रम आयोजित करने के मंच की व्यवस्था होगी। योजना के अनुसार एक हजार करोड़ रुपये की लागत से बीस पर्यटन उद्यान विकसित किये जाएंगे।

—-

 सरकार ने कहा है कि राजनीतिक दलों और सिविल सोसायटी के अन्य सदस्यों से परामर्श के बाद लोकपाल विधेयक में बदलाव किये जाएंगे। मानव संसाधन विकास मंत्री कपिल सिब्बल ने पीटीआई को बताया कि लोकपाल विधेयक का मसौदा तैयार करने वाली संयुक्त समिति के एक प्रमख सदस्य ने कहा था कि पांच मंत्रियां द्वारा तैयार विधेयक अंतिम रूप से तैयार  विधेयक नहीं है। श्री सिब्बल ने कहा कि विधेयक के फेरबदल के लिए अन्य राजनीतिक दलों के साथ सिविल सोसायटी के अन्य सदस्यों के भी विचार लिए जाएंगे। सरकार ने इस मुद्दे पर तीन जुलाई को बैठक बुलाई है। श्री सिब्बल ने कहा कि अन्ना हजारे और उनके सहयोगी सरकारी तंत्र से बाहर एक ऐसी व्यवस्था बनाना चाहते हैं जो किसी के प्रति जवाबदेह न हो। श्री सिब्बल ने इस बात पर जोर दिया कि इसे स्वीकार नहीं किया जा सकता।

     —-

 टू-जी स्पेक्ट्रम आवंटन घोटाले की जांच कर रही संयुक्त संसदीय समिति जे पी सी अगले महीने से मामले से संबंधित गवाहों के बयान सुनना शुरू करेगी। गवाहों में पूर्व मुख्य सतर्कता आयुक्त और दूर संचार सचिव पी. जे. थॉमस शामिल हैं।
 संयुक्त संसदीय समिति द्वारा मामले से संबंधित जांच  रिपोर्ट संसद के मॉनसून सत्र के अंत में आठ सितम्बर को पेच्च करने की संभावना है।  
 हमारे संवाददाता ने सरकारी सूत्रों के हवाले से खबर दी है कि सात जुलाई से १३ जुलाई के बीच जे. पी. सी. की चार बैठकें होंगी। इन्हीं बैठकों में जे पी सी दूरसंचार के नौ पूर्व सचिवों और भारतीय दूरसंचार नियामक प्राधिकरण के चार पूर्व अध्यक्ष अपने बयान रिकॉर्ड करेगी।

—-

 देश के कई उत्तरी इलाकों में मानसून की वर्षा हुई है। दिल्ली में मानसून ने अनुमानित तारीख से तीन दिन पहले दस्तक दी है।
 आज राजधानीवासियों के दिन की शुरुआत झमाझम बारिश के साथ हुई। बारिश से तापमान में भी गिरावट आने से तपती गर्मी से लोगों को राहत मिली । मौसम विभाग के अधिकारियों के मुताबिक सवेरे साढ़े आठ बजे तक शहर में २.दशमलव ४ मिलीमीटर बारिश रिकार्ड की गई। बारिश की वजह से कुछ इलाकों में पानी जमा  होने से यातायात व्यवस्था प्रभावित हुई है । न्यूनतम तापमान २५ दशमलव .९ डिग्री सेल्सियस दर्ज किया गया, जो सामान्य से दो डिग्री कम है।
 दक्षिण-पश्चिम मॉनसून के पंजाब और हरियाणा के कुछ भागों में पहुंचने से दोनों राज्यों में भारी वर्षा हुई है।
 पंजाब, हरियाणा में लगातार तीसरे दिन बारिश से जनजीवन प्रभावित हुआ है। बारिश से रेल और सड़क यातायात भी बाधित हुआ है।

 अधिकतर स्थानों पर आज सुबह से ही वर्षा हो रही है। छुट्टी और वर्षा के कारण बहुत कम लोग घरों से बाहर आये है। तापमान कम हो गया है। मौसम विभाग ने और वर्षा होने की पेशिंगोई की है। निचले स्थानों में पानी भर गया है। उधर, अच्छी वर्षा से किसान खुश है। खेतों में पानी भरने से धान की रोपाई में तेजी आ गई है। उपरी क्षेत्रों में वर्षा डेमो के  जलाश्यों में भी अधिक पानी आ रहा है। इस कारण बिजली का उत्पादन भी बढ़ गया है। लेकिन वर्षा के कारण अभी बिजली की मांग कम हो गई है। आकाशवाणी समाचार के लिए चंडीगढ़ से जसविन्दर सिंह रंधावा।
 उत्तराखंड में कई स्थानों पर मध्यम और भारी वर्षा हुई है। पिछले २४ घंटों में राज्य के अधिकांश भागों में मॉनसून की वर्षा हुईं। हमारे संवाददाता के अनुसार पिथौरागढ़ जिले के मुन्सीयारी सबडिविजन में आम जनजीवन अस्त व्यस्त हो गया है।

 लगातार बारिश से पिथौरागढ़ की मुन्सीयारी सबडिवीजन तल्ला मल्ला गुहार में कई मकानों में दरार आ गई है, जिससे ग्रामीणों को मुसीबतों का सामना करना पड़ रहा है। उधर, चमोली, उत्तरकांशी, पिथौरागढ़ के पड़ोसी अचंल में कुछ जगह सम्पर्क मार्ग बारिश और भूस्खलन से क्षतिग्रस्त हो गये है। इस बीच, देहरादून में आज दोपहर बारिश से मौसम सुहाना हो गया है। मौसम विभाग के अनुसार रूद्रप्रयाग में  ६५ मिलीमीटर वर्षा रिकार्ड की गई है।  राघवेश पांडे, आकाशवाणी समाचार, देहरादून।
 मॉनसून उत्तरप्रदेश के पश्चिमी भाग में सक्रिय है। वर्षा सामान्य से अधिक रिकार्ड की गई है।

पश्चिमी इलाकों में झांसी, सहारनपुर और मेरठ मंडलों में अच्छी बारिश हुई है। वहीं पूर्वी उत्तरप्रदेश के गोरखपुर और देवी पाटिल के इलाकों मे औसत बारिश हुई है। पिछले साल बाढ़ के बाद हुये क्षतिग्रस्त बांधों, पुलों और सड़कों की मरम्मत का निर्देश देते हुए उत्तरप्रदेश सरकार ने ढ़ाई सौ करोड़ रूपये मंजूर किये है, ताकि बाढ़ के हालात पैदा होने पर उससे प्रभावी ढंग से निपटा जा सकें। संजय प्रताप सिंह, आकाशवाणी समाचार, इलाहाबाद।

 पश्चिमी सिक्किम जिले में बृहस्पतिवार की रात तीन अलग-अलग जगहों पर चट्टाने खिसकने के कारण मारे गए सभी लोगों के शव मलबे से निकाल लिए गए हैं। राहत और बचावकर्मियों ने ऊपरी तिकजैक-लिंगचोम गांव में कड़ी मशक्कत के बाद, मलबे में दबे शेष छह शवों को बाहर निकाला।
 जिलाधिकारी शांता प्रधान ने हमारे गंगटोक संवाददाता को बताया कि कल रात निकाले गये शवों का आज शाम अंतिम संस्कार कर दिया जाएगा।

 चीन के चार नागरिकों को वैध दस्तावेज+ के बगैर यात्रा करने के लिए अरूणाचल प्रदेश में उपरी सियांग जिले से गिरफ्तार किया गया है। इनमें एक महिला भी है। पुलिस ने बताया कि इन चारों को कल पांगो गांव से गिरफ्तार किया गया। तूतिंग-यिंगक्योंग इलाके के विधायक एलो लिबांग ने बताया कि पुलिस, सेना, सशस्त्र सीमा बल और भारत-तिब्बत सीमा पुलिस का संयुक्त दल इनसे पूछताछ करेगा।

      —-

 पल्स पोलियो रविवार के अवसर पर आज देशभर में ५ वर्ष तक के बच्चों को पोलियोरोधी खुराक पिलाई जा रही है। कुछ चुनिंदा राज्यों में विशेष राष्ट्रीय टीकाकरण दिवस भी आयोजित किया गया है। इस वर्ष पी-१ वायरस वाले पोलियो का एकमात्र मामला पश्चिम बंगाल में सामने आया है।
 उत्तरप्रदेश में सभी ७२ जिलों में शिशुओं को पोलियोरोधी खुराक पिलाई जा रही है। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि जिन बच्चों को आज यह खुराक नहीं दी जा सकेगी उनके लिए अगले पांच दिनों तक घर-घर जाकर दवा पिलाने का अभियान चलेगा।

स्वास्थ्यकर्मियों और स्वयं सेवी संगठनों के अथक प्रयासों के कारण आज प्रदेश पोलियों रहित राज्य के रूप में स्थापित हो चला है। पिछले दो सालों से युनिसेफ ने स्वयं सेवी संगठनों की मदद से बच्चों की एक बुलावा टीम का गठन किया है, जिसमें शामिल बच्चें न सिर्फ  पोलियो टीकाकरण, बल्कि अन्य रक्षक टीका लगवाने के लिए बच्चों को घर-घर जाकर बुलाते है। ऐसी ही एक टीम के सदस्य है चिरंजीव कुमार।

गेंद-रंगबिरंगे झंडों के साथ सभी गलियों में जाते है। और सभी बच्चों को घरों से पोलियों बूथ पर लेकर आते है।
 प्रदेश में इस वर्ष पोलियों का एक भी मामला सामने नहीं आया है। आज का अभियान एहतियात के तौर पर है।  
 सलमान हैदर, आकाशवाणी समाचार, गोरखपुर।

 सायना नेहवाल आज इंडोनेशियाई ओपन सुपर सीरीज+ खिताबी हैट्रिक पूरी करने से चूक गई। जकार्ता में खेले गए फाइनल मुकाबले में चौथी वरीयता प्राप्त सायना को तीसरी वरीयता प्राप्त चीन की यिहान वांग ने १२-२१, २३-२१ और २१-१४ से पराजित किया। एक घंटे पांच मिनट चले इस संघर्षपूर्ण मुकाबले में सायना ने पहला सेट जीतकर बढ़त बना ली थी, लेकिन बाकी सेटों में वह अपनी लय बरकरार नहीं रख सकीं।
 सायना ने अब तक खेले पांच सुपर सीरिज फाइनल में से चार में खिताबी जीत हासिल की हैं।

     —

 लिएन्डर पेस और महेश भूपति विम्बलडन टेनिस के डबल्स में हार कर टूर्नामेंट से बाहर हो गए हैं। कल लंदन में खेले गए दूसरे दौर के मुकाबले में लुकास डुलोही और अर्नाड क्लिमेंट की जोड़ी ने संघर्षपूर्ण मुकाबले में इस भारतीय जोड़ी को  ६-२, ३-६, ६-७, ४-६ से पराजित किया।
  भारत के सोमदेव देववर्मन की पुरुषों के डबल्स मुकाबले में जीत की उम्मीद अभी बरकरार है। सोमदेव अपने जापानी जोड़ीदार की निशिकोरी के साथ मिल कर दूसरे दौर में पहुंच गए हैं।

 न्यूजीलैंड के प्रधानमंत्री जोॅन की चार दिन की भारत यात्रा पर आज नई दिल्ली पहुंच रहे हैं। नई दिल्ली में अपने प्रवास के दौरान वे प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह से आपसी हितों समेत कई मुद्दों पर चर्चा करेंगे। दोनों पक्षों में जारी आर्थिक सहयोग बढ़ाने के लिए कई समझौतों पर हस्ताक्षर होने की संभावना है।

—-

 संयुक्त अरब अमीरात के विदेशमंत्री शेख अब्दुल्ला बिन जायेद अल नाहयान भी दो दिन की सरकारी यात्रा पर आज नई दिल्ली पहुंच रहे हैं। वे कल विदेशमंत्री एस एम कृष्णा से बातचीत करेंगे। वे उप राष्ट्रपति हामिद अन्सारी और प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह से भी मुलाकात कर सकते हैं।

—-

 अफगानिस्तान में कुछ सांसदों के चुनाव के बारे में विवाद और गहरा गया है। कल सांसदों ने प्रधान न्यायाधीच्च और उच्चतम न्यायालय की उच्च परिषद के पांच सदस्यों के खिलाफ बहुमत से महाभियोग लाए जाने और उनपर मुकदमा चलाने की अपील की है। उन्होंने मांग की है कि राष्ट्रपति करजई विच्चेष निर्वाचन न्यायालय के फैसले को अवैध करार दे दें।

MIDDAY NEWS

1400 HRS
26 JUNE, 2011

THE HEADLINES:

  • Government to come up soon with a National Policy on Prevention of drug abuse and illicit trafficking says Social Justice and Empowerment Minister Mukul Wasnik.
  • Better economic strategies in the context of G-20 nations and financial sector reforms high on the agenda of Finance Minister Pranab Mukherjee’s three day visit to Washington beginning tomorrow.
  • Centre to set up 20 tourism parks with an outlay of 1,000 crore rupees to attract more global tourists.
  • Monsoon hits the national capital three days early and advances into Punjab and Haryana.
  • Saina Nehwal meets China‘s Yihan Wang in the final of the Indonesian Open Super Series tournament.
<><><>
The government will soon come up with a National Policy on Prevention of Drug Abuse and Illicit Trafficking. In an interview to All India Radio, Social Justice and Empowerment Minister Mukul Wasnik said, the draft policy on drug abuse is already in the process of discussion. The complete interview of Mr. Mukul Wasnik can be heard on FM Gold and Rajdhani Channels tonight from 9.15 pm in spotlight programme.
The International Day Against Drug Abuse and Illicit Trafficking is being observed throughout the world today. This day is observed on the 26th of June every year to strengthen action and cooperation to achieve the goal of an international society free of drug abuse. 
The Ministry of Social Justice and Empowerment has organized a programme on the occasion in New Delhi this evening. Minister for Human Resource Development, Communication and IT, Kapil Sibal will be the Chief Guest and Social Justice Minister Mukul Wasnik will preside over the function. Around 800 delegates from the States, departments of the Central Government, NGOs, experts and representatives of UN bodies will participate in the event.
In a message on the occasion, UN Secretary General Ban Ki-moon has said that families, schools, civil society and religious organizations can do their part to rid their communities of drugs.
Despite continued and increased efforts by the international community, the world drug problem continues to constitute a serious threat to public health, the safety and well-being of the humanity, in particular young people. Hence to achieve the goal of an international society free of drug abuse UNO resolved to consolidate forces against this menace. The United Nations Office on Drugs and Crime urged all Governments world over to provide the fullest possible financial and political support to enable UNODC to expand and strengthen operational and technical cooperation for eradication of drug abuse and illicit trafficking. SUDHINDRA /AIR NEWS/ NEW DELHI.
<><><>
The Finance Minister Pranab Mukherjee will leave for  Washington tomorrow for a series of meetings aimed at further strengthening the economic relationship between India and United States. During his three day visit, better economic strategies in the context of the Group of 20 nations, G-20, capital flows to advanced and emerging economies and financial sector reforms would be high on the agenda. The two nations are also likely to deliberate on macro economic issues, currency market volatility and infrastructure financing. According to an official press release, the Finance Minister will hold meetings with several key American CEOs and officials, including Treasury Secretary Timothy Geithener.
A high level delegation comprising RBI Governor D Subbarao, Sebi chairman U K Sinha, Economic Affairs Secretary R Gopalan, Chief Economic Advisor Kaushik Basu and several businessmen, is also going with Mr Mukherjee.
The Finance Minister will deliver the keynote address at the conference on ‘US-India Economic and Financial Partnership’ organized by Confederation of Indian Industry in collaboration with Brookings Institute of the US. Mr. Mukherjee will also meet US National Security Adviser, Tom Donilon. He will also participate in a Cabinet level meeting of the India-US Financial and Economic Partnership.
Our correspondent reports that the partnership was first announced during the 2009 State visit by Prime Minister Dr. Manmohan Singh to the United States and formally launched by Mr. Geithner and Mr. Mukherjee in Delhi last year.
<><><> 
The Congress party has urged the states to reduce levies on diesel, kerosene oil and cooking gas to offset the impact of the hike in their prices. Party spokesman Janardan Dwivedi told reporters in New Delhi that his party is sending directives to Congress-ruled states in this regard. The BJP and left parties held nationwide protests against the hike. The West Bengal Chief Minister Ms. Mamata Banerjee whose, Trinamool Congress is a part of the ruling United Progressive Alliance at the center has also opposed the hike in fuel prices, saying  that is will not be in the interest of the common man. The ruling AIADMK in Tamilnadu has also demanded a rollback of the hike. The Samajwadi Party also held demonstrations against the hike in Uttar Pradesh. Delhi Chief Minister Sheila Dikshit has said that her government will examine some sort of relief for the common man. The Prices of Diesel were increased by three rupees per Litre, Kerosene by two rupees a litre and cooking gas by 50 rupees per cylinder on Friday to reduce the government’s subsidy burden.
<><><>
Prime Minister’s Economic Advisory Council (PMEAC) Chairman C Rangarajan described the government’s decision to raise prices of diesel, cooking gas and kerosene as inevitable and said, it would push inflation into the double-digit zone. However, Mr. Rangarajan said, he expects that after initial correction, inflation will come down to 6.5 per cent by March 2012.
<><><>
The Joint Parliamentary Committee (JPC) looking into the 2G spectrum allocation scam will start calling witnesses from next month. Those who have been lined up before the JPC as witnesses include former CVC and Telecom Secretary P J Thomas. Another former Telecom Secretary Siddharth Behura, who is in jail since February facing charges of cheating, forgery and criminal conspiracy in the 2G scam, will also appear before the Committee.
The JPC is expected to present its report to Parliament by the end of the Monsoon session on September 8. Our correspondent quoting official sources reports, in its four meetings spread between July 7 to 13, the JPC will record statements of nine former Telecom Secretaries and four former Chairmen of Telecom Regulatory Authority of India.
<><><>
With an aim to attract more global tourists, the government has decided to set up 20 tourism parks in the country on the pattern of Sentosa theme park in Singapore. According to a senior Tourism Ministry official, each tourism park, first-of-its-kind in the country, will have a hotel, convention centre, food-street and entertainment and amusement facilities. As per the plan, the 20 tourism parks will be developed with an outlay of 1,000 crore rupees. Each park will come up at about 50 acres of land and will be equipped with adequate facilities such as haats, craft centres and amphitheatres for hosting cultural events. The official said, the Tourism Ministry is also in the process of identifying 36 new tourist destinations across the country.
<><><>
In Sikkim, the bodies of all those killed in three separate landslides in the West Sikkim district on Thursday night, have been recovered. The relief and rescue personnel succeeded in recovering the remaining six bodies, buried in the debris at Upper Tikjek-Lingchom village, after rigorous efforts. The bodies of ten victims had already been recovered. District Collector Santa Pradhan told our correspondent that cremation of the bodies recovered last night, will take place this evening. Cremation of other ten victims has already been performed.
<><><>
Four Chinese nationals, including a woman, were arrested for traveling without valid documents at Upper Siang district in Arunachal Pradesh. According to the police, they were arrested yesterday from Pango village. MLA of Tuting-Yingkiong area Alo Libang said, they walked for 18 days from the Chinese border to reach the Indian territory. He said, a joint team of police, Army, SSB and ITBP will interrogate them.
<><><> 
Monsoon has hit Delhi three days ahead of normal arrival. The Southwest monsoon has been vigorous over Haryana and Punjab and active over West Uttar Pradesh, Uttarakhand and some more parts of Rajashtan. Met department has predicted moderate to heavy rain in Delhi, adjoining areas, many parts of western Uttar Pradesh, Punjab and Haryana in next three to four days.
Rain lashed the national capital Delhi this morning, bringing down the temperature and giving relief to the people enduring humid and muggy conditions. It also led to traffic snarls and water-logging at some places. The Met office said, the city received 5 to 7 cms. of rainfall till 1 PM today.
In Punjab, Ludhiana received 79 mm rainfall while Patiala got 59.4 mm of downpour. In Haryana, Ambala, Karnal, Kurukshetra, Rohtak and Panchkula were also lashed by rain. Our Correspondent reports that Chandigarh received 60 mm of rain.                      
In many parts of Punjab and Haryana, rain is affecting normal activities, right for the third consecutive day today as many places are experiencing rain since early morning. Amritsar area has not received seasonal rains yet, but sky has overcast there also.  Today rail and road traffic has been affected and few people are seen outside due to rain.  Temperature is low.  Met. office has predicted more rains.  Farmers are happy with good rains in early days of the season.  Start plantation has gained momentum as fields have been filled with rain water.  Jasvinder Singh Randhawa for AIR news from Chandigarh.
Rain and thunder showers have occurred in several places of Uttar Pradesh in the last twenty four hours. Our Correspondent reports that Water level of Yamuna river is rising at some places including Allahabad due to release of water from Haryana.                           

Monsoon is more active in western parts of Uttar Pradesh and many places have recorded light to good rain fall in the last twenty four hours. According to met department Jhansi, Saharnapur Meerut divisions of western UP recorded good rain fall in last twenty four hours while in some places of Saharanpur division recorded more than 100 mm rain fall. Eastern UP Gorakhpur and Devipatan region has recorded light to moderate rain since last night. Just one week rain has exposed many inadequate arrangements to tackle rain related problems. Improper roads and choked rainage in many areas have caused water logging. Sanjay Pratap/AIR News/Allahabad

26.06.2011
समाचार संध्या
2045

मुख्य समाचार : –

  • सरकार, राजनीतिक पार्टियों और सिविल सोसायटी के सदस्यों से सलाह मशविरा के बाद ही लोकपाल विधेयक के मसौदे को अंतिम रूप देगी।
  • सी बी आई ने योग गुरू रामदेव के निकट सहयोगी बालकृष्ण के खिलाफ कई पासपोर्ट बनवाने के लिए कथित फर्जी दस्तावेजों की जाचं शुरू की।
  • छत्तीसगढ़ में कांकेर जिले में नक्सली हमले में बी एस एफ के दो जवान शहीद और चार घायल।
  • सरकार जल्दी ही मादक पदार्थों के सेवन और अवैध व्यापार पर रोक लगाने के लिए राष्ट्रीय नीति तैयार करेगी।
  • दिल्ली और आसपास के इलाकों में मॉनसून समय से तीन दिन पहले पहुंचा।
  • सायना नेहवाल इंडोनिशयाई आपेन सुपर सीरीज के फाइनल में हारीं।
  • जॉर्डन में महिलाओं की एशियाई जूनियर अंडर-19 स्कैव्श चैम्पियनशिप में भारत की अनाका एलनकामोनी ने खिताब जीता।
—–

सरकार ने कहा है कि लोकपाल विधेयक के मसौदे में विभिन्न राजनीतिक पार्टियों और सिविल सोसायटी के अन्य सदस्यों से विचार-विमर्श के बाद कुछ तब्दीलियां की जा सकती हैं। पी.टी.आई. के साथ बातचीत में मानव संसाधन मंत्री कपिल सिब्बल ने कहा कि संयुक्त मसौदा समिति के एक महत्वपूर्ण सदस्य ने इस बात पर जोर दिया है कि पांच मंत्रियों द्वारा तैयार किया गया मसौदा अंतिम मसौदा नहीं है। श्री सिब्बल ने कहा कि कानून का मसौदा तैयार करने में सिविल सोसायटी की मदद नहीं ली जाएगी। इस मुद्दे पर राजनीतिक दलों की राय जानने के लिए सरकार ने 3 जुलाई को सर्वदलीय बैठक बुला रही है। श्री सिब्बल ने कहा कि श्री अन्ना हजारे और उनके साथी सरकार से अलग एक और सत्ता स्थापित करना चाहते हैं, जिसकी किसी के प्रति भी जवाबदेह नहीं होगी। उन्होंने कहा कि ऐसा संभव नहीं है।

—–

कांग्रेस की छत्तीसगढ़ इकाई ने आज रायपुर में राज्य में सत्तारूढ़ भारतीय जनता पार्टी की सरकार की जनविरोधी नीतियों और कामकाज के विरोध में एक बड़ी जनसभा का आयोजन किया। सभा में केन्द्र की यू पी ए सरकार के कल्याणकारी कार्यक्रमों की जानकारी भी दी गई। वरिष्ठ कांग्रेस नेता मोतीलाल वोरा ने आकाशवाणी को विशेष भेंट में बताया कि सभा का उद्देश्य कुछ दलों द्वारा यू पी ए सरकार, विशेष कर लोकपाल विधेयक के बारे में किए जा रहे भ्रामक प्रचार को दूर करने के लिए किया गया था।
लोकपाल की ड्राटिंग कमेटी की रिपोर्ट आ जाने के बाद में अब तो वह संसद के अधिकार क्षेत्र में आएगी और संसद ही सर्वपरि है जो इसका आगे क्या संशोधन होना चाहिए। क्या इस प्रारूप को वैश्विक मान लिया जाए। तो इन सारी बातों को लेकर लोगों के सामने में स्पष्ट स्थिति करनी है।

—–

सी.बी.आई. ने योगगुरू रामदेव के निकट सहयोगी बालकृष्ण के खिलाफ कथित रूप से फर्जी पासपोर्ट हासिल करने के मामले में प्रारंभिक जांच शुरू कर दी है। इससे पहले सी.बी.आई. को शिकायत मिली थी कि बालकृष्ण ने गलत तरीके से दो पासपोर्ट बनवा लिए हैं। हमारे संवाददाता से बातचीत में सी.बी.आई. सूत्रों ने बताया कि बालकृष्ण पर फर्जी दस्तावेजों के आधार पर कई पासपोर्ट हासिल करने के आरोप हैं, जो कानून के तहत दंडनीय अपराध है।

—–

छत्तीसगढ़ में कांकेर जिले में नक्सलियों के हमले में आज सीमा सुरक्षा बल के दो जवान शहीद हो गए और चार अन्य घायल हो गए। शहीद जवानों में एक कांस्टेबल और एक हेड कांस्टेबल षामिल हैं। पुलिस सूत्रों ने बताया कि नक्सलियों ने कांकेड़ जिले के कोइलीबेद थाने के सुलंगी गांव में आज दोपहर बाद सड़क पर गश्त लगा रहे सुरक्षा बलों के एक दस्ते पर गोलियां चलाईं। गोलीबारी में एक नक्सली भी मारा गया।
हमारे रायपुंर संवाददाता ने खबर दी है कि नक्सलियों ने दंतेवाड़ा जिले में किरनदूल और बाचेली के बीच रेल पटरी की फिष प्लेटें निकाल दी, जिससे इस मार्ग पर रेल यातायात प्रभावित रहा।

घटनास्थल से सर्चिंग .के दौरान पुलिस को एक नक्सली के शव के साथ एक राइफल और दो बम मिला है। प्रदेश के नक्सल प्रभावित इलाकों में लगाए गए अर्द्धसुरक्षा बलों में से सीमा सुरक्षा बल के जवानों कांकेर जिलों में तैनात किया गया है। उधर नक्सलियों द्वारा आज काला दिवस मानए जाने के परिपेक्ष्य में उन्होंने बस्तर संभाग के कई जगहों पर आवागमन प्रभावित करने की कोशिश की। इसके मद्देनजर इलाके में सुरक्षा बढ़ा दी गई थी। रायपुर से गिरीश चंद्र दास।

महाराष्ट्र के गढ़चिरौली जिले में संदिग्ध नक्सलियों ने पुलिस की मुखबिरी के आरोप में एक व्यक्ति की गोली मारकर हत्या कर दी। पुलिस ने बताया कि धनौरा तहसील में उबप्ली में नक्सलियों ने हत्या की इस वारदात को अंजाम दिया।

—–

जम्मू-कश्मीर में किश्तवाड़ जिले में सुरक्षाबलों ने आतंकवादियों के एक छिपने के ठिकाने का पता लगाकर वहां से भारी मात्रा में गोला-बारूद बरामद किया। सेना के एक अधिकारी ने बताया कि सुराग के आधार पर ग्यारह राष्ट्रीय रायफल्स के जवानों ने स्थानीय पुलिस की मदद से किश्तवाड़ के जंगलों में तलाशी अभियान चलाकर यह बड़ी कामयाबी हासिल की।

—–

उत्तर प्रदेश में लखनऊ पुलिस ने उप मुख्य चिकित्सा अधिकारी डाक्टर वाई एस सचान की जेल में हत्या की साजिश के लिए अज्ञात व्यक्तियों के खिलाफ एफ आई आर दर्ज की है। वे बुधवार को लखनऊ जेल में मृत पाए गए थे। डाक्टर सचान की पत्नी डाक्टर मालती ने वरिष्ठ पुलिस अधिकारियों को पत्र लिखकर अपने पति की रहस्यमय मौत की एफ आई आर दर्ज करने का अनुरोध किया था। उन्होंने आरोप लगाया था कि उनके पति की साजिश के तहत हत्या की गई है ताकि परिवार कल्याण विभाग में घपलों और उनके पति की हत्या में कथित रूप से शामिल कुछ बड़े नेताओं और अधिकारियों को बचाया जा सके।
हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि लखनऊ के गोसाईंगंज थाने में एफ आई आर दर्ज की गई।

डॉ0 सचान के शव के पोस्टमार्टम में गहरे घाव पाए जाने और अत्यधिक रक्तस्राव मौत के कारण संबंधित रिपोर्ट आने के बाद सीबीआई जांच और हत्या संबंधी प्राथमिकी की मांग तेजी से उठी है। राष्ट्रीय अनुसूचित जाति आयोग और दोनों राष्ट्रीय उत्तर प्रदेश मानवधिकार आयोगों ने भी राज्य सरकार को इस संबंध में नोटिस जारी किए हैं। इस बीच उत्तर प्रदेश चिकित्सा न्यायविभाग के संयुक्त निदेशक का कहना है डॉ. सचान के शरीर पर पाए गए घाव वह स्वयं अपने से नहीं लगा सकते थे। उन्होंने कहा है कि प्रारंभिक तौर पर यह मामला आत्महत्या की नहीं बल्कि हत्या का है। सुनील शुक्ल, आकाशवाणी समाचार, लखनऊ।

——

सरकार शीघ्र ही मादक पदार्थों के सेवन और अवैध व्यापार पर रोक लगाने के लिए राष्ट्रीय नीति तैयार करेगी। सामाजिक न्याय और अधिकारिता मंत्री मुकल वासनिक ने आकाशवाणी के साथ विशेष साक्षात्कार में बताया कि नीति के मसौदे पर विचार-विमर्श जारी है।

इसको लेकर एक नीति बनने की आवश्यकता है। उसके लिए हमने कुछ काम किया है। और जल्दी ही उसके उपर अंतिम फैसला भी हो सकता है। चर्चा काफी हद तक हमने सभी स्टेट होल्डर के साथ करी है और जल्द ही इस पर फैसला हो सकता है।
श्री वासनिक ने कहा कि सामाजिक न्याय और अधिकारिता मंत्रालय, नेहरू युवक केंद्र संगठन और राष्ट्रीय बाल भवन के साथ मिलकर नशे के खिलाफ जागरूकता अभियान शुरू किया है। अभियान का उद्देश्य युवा पीढ़ी को संवेदनशील बनाना है, ताकि वे नशे के जाल में न फंसे। श्री वासनिक ने कहा कि नेहरू युवा केंद्र संगठन की मदद से पंजाब के दस और मणिपुर के सात जिलों के चयनित ग्रामों में विशेष जागरूकता अभियान शुरू किया जाएगा। उन्होंने कहा कि इन कार्यक्रमों के क्रियान्वयन में धन की कमी आड़े नहीं आने दी जाएगी।
श्री मुकुल वासनिक का पूरा साक्षात्कार आकाशवाणी के एफ.एम. गोल्ड और राजधानी चैनल पर आज रात सवा नौ बजे अंग्रेजी में सुना जा सकता है।
विश्वभर में आज मादक पदार्थ और अवैध व्यापार रोधी अंतर्राष्ट्रीय दिवस मनाया जा रहा है। इसका मकसद मादक पदार्थों से मुक्त अंतर्राष्ट्रीय समाज का लक्ष्य हासिल करना है। इस अवसर पर अपने संदेश में संयुक्त राष्ट्र महासचिव बान की मून ने कहा है कि मादक पदार्थों की मांग में कमी लाए बगैर इनकी खेती, उत्पादन और व्यापार पर काबू नहीं पाया जा सकता।

—–

राजधानी दिल्ली और आसपास के इलाकों में मॉनसून निर्धारित समय से तीन दिन पहले पहुंच गया है। मौसम विभाग के निदेशक विक्रम सिंह के अनुसार दक्षिण-पश्चिम मॉनसून देश के ज्यादातर इलाकों में पहुंच गया है।

अभी तक साउथ वेस्ट मानसून..मोस्ट पार्ट ऑफ द कन्ट्री..कवरअप हो गया है इससे अभी पश्चिम उत्तर प्रदेश और कुछ भाग राजस्थान और सभी क्षेत्र पंजाब हरियाणा को कवर करता हुआ आगे बढ़ा है और इसकी जो ऊपरी परिसीमा है। मानसून की पोरबंदर, अहमदाबाद, उदयपुर, अजमेर से होती हुई सीलानी और गंगा नदी तक जाती है।

मौसम विभाग ने दिल्ली और इसके आसपास के इलाकों, पश्चिमी उत्तर प्रदेश के कई हिस्सों तथा पंजाब और हरियाणा में अगले तीन से चार दिनों में हल्की से भारी वर्षा होने का अनुमान व्यक्त किया है

NEWS AT NINE

2100 HRS
26 JUNE, 2011

THE HEADLINES:

  • Government says draft of the Lokpal Bill to be finalized after consultations with political parties and civil society.
  • CBI registers enquiry against Balakrishna, an aide of yoga guru Ramdev, for allegedly using forged documents to acquire multiple passports.
  • In Chhattisgarh, two BSF Jawans killed and four injured in a naxal attack in Kanker district this afternoon.
  • Government to come up soon with a National Policy on Prevention of drug abuse and illicit trafficking.
  • Monsoon arrives three days early in Delhi and surrounding areas.
  • Saina Nehwal loses in the final of the Indonesia Open Super Series Badminton.
  • India‘s Anaka Alankamony wins the women’s Asian Junior Under-19 squash Championship title in Jordan.
 <><><>
The government has said the draft of the Lokpal Bill will undergo changes after consultations with political parties and other members of the civil society. Speaking to PTI in an interview, HRD Minister Kapil Sibal said, one of the key members of the joint committee for drafting the Lokpal Bill emphasized that the draft bill prepared by the five ministers was not the final bill. Mr Sibal said it will go through changes after getting inputs not just from other political parties but also other members of civil society. The Minister said civil society is not to be used again in drafting of law. The government is holding a meeting with political parties on the issue on 3rd of July.
 <><><>
The CBI has registered a preliminary enquiry against Balakrishna, a close aide of yoga guru Ramdev, for allegedly using forged documents to acquire multiple passports. Earlier, the CBI had received a complaint that Balakrishna has got two passports through illegal means. Speaking to our correspondent, CBI sources said the allegations are that Balakrishna had fudged certain documents and has multiple passports, which is a punishable offence under the Indian Passport Act.
 <><><>
In yet another naxal attack in Chhattisgarh, two jawans were killed and four others injured in Kanker district this afternoon. The deceased include one head constable and a constable of the Border Security Force. According to police sources, naxalites opened fire at a road opening party near Sulangi village under the Koilibeda police station area of Kanker district killing two BSF jawans on the spot. Two of jawans injured are said to be in a serious condition. One naxalite has also been killed in the shoot out. The injured jawans have since been admitted to the local hospital. Our correspondent reports, the naxalites also removed the fish-plates of the railway track between Kirandool and Bacheli in Dantewada district today affecting rail traffic.
Long silent Kanker district of the state today experienced the rumblings of the naxal bullets leading to the killing of two Jawans and injuries to four others. Police have recovered one rifle and two explosive devices along with the dead body of a naxalite from the spot. Among the paramilitary forces deployed in different naxal affected areas of the state, it is the BSF positioned in the Kanker district which had to bear the toll today. In the context of observing black day today the naxalites also sought to disrupt both rail and road traffic in some pockets of the Bastar division by removing fish plates of rail tracks and by laying trees on the roads. In view of this Police have taken extra security measures in the area.
G. c.Dash air news raipur.
 <><><>
In Maharasthra, suspected naxals today shot dead a youth in Gadchiroli district for allegedly being a police informer. Police said, the deceased, was killed by Red ultras in Ubapli in Dhanora tehsil. Four unidentified persons, suspected to be ultras, had killed one person in the district yesterday.
 <><><>
In Jammu and Kashmir, a militant hideout was busted today and a huge cache of arms and ammunition recovered by security forces in Kishtwar district. An Army officer said, acting on specific information, troops of 11 Rashtriya Rifles along with police launched a cordon and search operation in the forests of Kishtwar and busted the hideout.
<><><>
The Congress party has urged the states to reduce levies on diesel, kerosene oil and cooking gas to offset the impact of the hike in their prices. Party spokesman Janardan Dwivedi told reporters in New Delhi that his party is sending directives to Congress-ruled states in this regard. The BJP and left parties held nationwide protests against the hike.
Prime Minister’s Economic Advisory Council (PMEAC) Chairman C Rangarajan described the government’s decision to raise prices of diesel, cooking gas and kerosene as inevitable and said, it would push inflation into the double-digit zone. However, Mr. Rangarajan said, he expects that after initial correction, inflation will come down to 6.5 per cent by March 2012.
<><><>
Haryana Chief Minister Bhupinder Singh Hooda today announced the decision of the state government to waive off the 5 per cent value added tax (VAT) on kerosene. The decision to make kerosene VAT-free would make it cheaper by 70 paise per litre. The consumer in Haryana would now have to pay Rs 14 per litre instead of Rs 14.70 per litre.
 <><><>
The Chhattisgarh Unit of the Congress Party today held a massive meeting in capital Raipur to protest against the functioning of the ruling BJP government in the state and to publicise the people-centric schemes of the UPA government. In an exclusive interview to AIR News today, the senior Congress leader and party treasurer Mr. Motilal Vora said that the purpose of the meeting was to defeat the misinformation campaign against the UPA government by certain parties, particularly in relation to the Lokpal bill.
<><><>
The government will soon come up with a National Policy on Prevention of Drug Abuse and Illicit Trafficking. In an interview to All India Radio, Social Justice and Empowerment Minister Mukul Wasnik said, the draft policy on drug abuse is already in the process of discussion.
The complete interview of Mr. Mukul Wasnik can be heard on FM Gold and Rajdhani Channels tonight from 9.15 pm in spotlight programme.
 <><><>
The Government today launched a nationwide awareness generation drive against drug abuse on the occasion of International Day against Drug Abuse and illicit Trafficking. The drive was launched jointly by Union Minister for Social Justice and Empowerment Mr Mukul Wasnik and Union Minister for Human Resource Development Mr Kpil Sibal in collaboration with Nehru Yuva Kendra Sangathan and National Bal Bhawan at a function in New Delhi . Speaking on the Occasion, Mr Wasnik said that the main objective of the drive is to sensitize young generation so that they are not trapped in the menace of drugs. Speaking on the occasion, the HRD Minister, Mr. Kapil Sibal called for a multi- pronged strategy in collaboration with all stakeholders to deal with the menace of drug abuse .He said that children , adolescents and youth are most vulnerable of the drug abuse and educational institute have to be step up to check substance use.
Over three thousand people participated in an Anti Drugs run in the national capital to create awareness about the challenges of drug addiction. The participants carried placards asking people not to involve in drug abuse.
 <><><>
The Finance Minister Pranab Mukherjee will leave for Washington tomorrow for a series of meetings aimed at further strengthening the economic relationship between India and United States. During his three day visit, better economic strategies in the context of the Group of 20 nations, G-20, capital flows to advanced and emerging economies and financial sector reforms would be high on the agenda. The two nations are also likely to deliberate on macro economic issues, currency market volatility and infrastructure financing.
 <><><>
Monsoon has hit Northern India three days ahead of its usual arrival. The Southwest monsoon has been vigorous over Haryana and Punjab and active over West Uttar Pradesh, Uttarakhand some more parts of Rajashtan. Director Metrological Department Vikram Singh said that moderate to heavy rain in Delhi, adjoining areas, many parts of western Uttar Pra desh, Punjab and Haryana may occure in next three to four days.
In Punjab, Ludhiana received 79 mm rainfall while Patiala got 59.4 mm of downpour. Haryana, Ambala, Karnal, Kurukshetra, Rohtak and Panchkula were also lashed by rain. Chandigarh received 60 mm of rain.
Water level of Yamuna river is rising at some places including Allahabad due to release of water from Haryana. In Uttrakhand, rain hits normal life at few places especially in Munsyaree sub division of Pithouragarh district. Met department has predicted more rain in the state in coming 24 hours.
Light to moderate rain also lashed many places in Rajasthan.
Southwest Monsoon today advanced into parts of Himachal Pradesh with Sirmaur and Mandi districts receiving heavy rains. Nahan was wettest in the region with 154 mm of rains followed by Paonta 75 mm, Mandi 54.7 mm , and Sunder Nagar 31.6 mm. The weatherman says, more rainfall is expected in the state during the next 24 hours. In UP, the monsoon is active in central and western parts of the state. Light to medium rain fall has occurred in eastern districts. Our correspondent reports that the river Yamuna and many small rivulets in Bundelkhand area started showing rising trend.
Four to ten millimetres of rainfall has occurred in Gorakhpur and Basti divisions this afternoon giving respite from humid heat. The day’s maximum temperature is down by five degrees. The people faced difficulty as low lying areas in Gorakhpur city remained waterlogged for a few hours. The rain is however beneficial for Kharif crops. Salman Haider, AIRnews, Gorakhpur.
 <><><>
The News Services Division of All India Radio in its weekly “PUBLIC SPEAK” programme tomorrow, the 27th June will bring you a discussion on “Measures to check pollution in Yamuna” This can be heard on Indraprastha and FM Gold Channels and additional frequencies from 9.30 p.m. Listeners can ask questions to the experts in our studios on telephone number: 2331-4444. This programme is also available on Doordarshan DTH.
<><><>
Saina Nehwal has finished as runner-up in the Indonesia Open Super Series badminton tournament. In the final in Jakarta today, the defending champion lost to Chinese world number three Yihan Wang in three sets 21-12, 21-23, 14-21.
Fourth seed Saina, who won the title in 2009 and 2010, frittered away a match point in a contest which lasted a little over an hour. Half-way through 2011, Saina has just one title, the Swiss Open Grand Prix Gold to her name.
 <><><>
Young Anaka Alankamony has clinched the gold in the women’s Asian Junior Under-19 squash Championship which was held in Jordan. In the final at the Al-Hassan International Squash Center in Jordan last night, Anaka shocked top seed Tong Tsz-Wing from Hong Kong in five games 6-11, 11-8, 10-12, 11-7, 11-7.
The 16-year old Chennai girl has now become the third Indian to win the crown after Joshna Chinappa and Dipika Pallikal. verall, the Indian contingent won one gold, two silver and five bronze medals.
<><><>

India‘s Gurmeet Singh today qualified for the 2012 London Olympics 20 kilometre race walking competition after finishing sixth in the 18th Dublin International Grand Prix in Ireland. Gurmeet also qualified for the World Championships to be held in Daegu, South Korea, from August 27 to September 4. The qualifying standards of London Olympics and World Championships are the same.

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: