>समाचार News news on air (all india radio) 20.06.2011

20 जून

>

 २०/०६/२०११
समाचार प्रभात
०८००

मुख्य समाचार :-

  • लोकपाल विधेयक पर संयुक्त मसौदा समिति की आज नई दिल्ली में बैठक।
  • टू जी स्पेक्ट्रम घोटाले में डी एम के सांसद कणीमोरि और कलैंग्नार  टी वी के प्रबंध निदेशक शरद कुमार की जमानत याचिका पर आज उच्चतम न्यायालय में सुनवाई।
  • उत्तर प्रदेश में कल अलीगढ़ स्टेशन पर मालगाड़ी दुर्घटना में पांच लोग मारे गए और सात घायल।
  • मौसम विभाग के अनुसार मॉनसून अगले कुछ दिनों में मध्य भारत में और तेज होगा।
  • और वेस्टइंडीज के साथ भारत का पहला टैस्ट मैच आज से जमाइका में।
……………………….

 लोकपाल विधेयक पर सयुंक्त मसौदा समिति की आज नई दिल्ली में बैठक होगी। वित्त मंत्री प्रणब मुखर्र्जी, मानव संसाधन विकास मंत्री कपिल सिब्बल और सरकार के अन्य प्रतिनिधियों ने इस बैठक से पहले लोकपाल विधेयक के मसौदे के विभिन्न पहलुओं पर चर्चा की है ।
 यूपीए अध्यक्ष सोनिया गांधी ने कहा है कि लोकपाल विधेयक राष्ट्रीय सलाहकार परिषद के एजेंडे का प्रमुख हिस्सा है। समाज सेवी अण्णा हजारे को लिखे पत्र में श्रीमती गांधी ने कहा कि उन्होंने लोकपाल पर अपना दृष्टिकोण पहले ही स्पष्ट कर दिया है। उन्होंने विश्वास व्यक्त किया कि भ्रष्टाचार से निपटने के लिए लोकपाल की तत्काल आवश्यकता है। यूपीए अध्यक्ष ने कहा कि वे लोकपाल संस्था का पूर्ण समर्थन करती है। यह देश की संसदीय लोकतांत्रिक परम्परा के अनुरूप है।

……………………….

 उच्चतम न्यायालय की एक विशेष पीठ आज टू जी स्पैक्ट्रम घोटाले के मामले में डीएमके सांसद कणिमोरि और कलैंग्नार टीवी के प्रबंध निदेशक शरद कुमार की जमानत की याचिका पर सुनवाई करेगी। न्यायालय के दो न्यायधीशों ने इस मामले पर सुनवाई से अपने आप को अलग कर लिया था। इसके बाद न्यायमूर्ति जी एस सिंघवी की अध्यक्षता में विशेष पीठ गठित की गई है। कणिमोरि और शरद कुमार पर कलैंग्नार टीवी के साथ २०० करोड़ रुपये के अवैध लेनदेन में शामिल होने का आरोप है। सीबीआई ने उच्चतम न्यायालय में दायर हलफनामे में दोनों आरोपियों की जमानत का विरोध किया है। सीबीआई का कहना है कि यदि आरोपियों को जमानत दी गई तो वे सबूतों के साथ छेडछाड़ और गवाहों को प्रभावित कर सकते हैं

……………………….

 उत्तर प्रदेश में रेल अधिकारियों ने अलीगढ़ स्टेशन पर कल शाम हुई रेल दुर्घटना में हताहतों के लिए अनुदान राशि की घोषणा की है। दुर्घटना में पांच लोगों की मौत हो गई और सात घायल हो गए। सभी घायलों को अलीगढ़ मेडिकल कॉलेज में भर्ती कराया गया है। दुर्घटना में मृत प्रत्येक व्यक्ति के परिवार को दो लाख रुपए और गम्भीर रूप से घायल व्यक्ति को पचास-पचास हजार रुपए दिए जाएंगे।

 यह दुर्घटना उस समय हुई दिल्ली की ओर से आ रही मालगाड़ी के एक डिब्बे से निकले हुए व्हील हैंड ब्रेक की चपेट में रेवले प्लेट फार्म पर खड़े यात्री आ गए दो व्यक्तियों की घटना स्थल पर मृत्यु हो गई जबकि तीन ने अस्पताल में दम तोड़ दिया। इस घटना की जांच मंगलवार से शुरू होगी। जांच की जिम्मेदारी  रेलवे उत्तर पूर्वी सर्विस के सुरक्षा आयुक्त पी के वाजपेयी को सौंपी गयी है। सुनील शुक्ल आकाशवाणी समाचार लखनऊ।

……………………….

 केन्द्रीय गृहमंत्री पी चिदमबरम आज जम्मू-कश्मीर के दो दिन के दौरे पर श्रीनगर पहुंचेंगे। गृहमंत्री राज्य की सुरक्षा और राजनीतिक स्थिति की समीक्षा करेंगे। जम्मू-कश्मीर में हाल में संपन्न हुए पंचायत चुनावों ने लोकतांत्रिक प्रक्रिया में लोगों की आस्था का सबूत दिया है और साथ ही उग्रवादी ताकतों को साफ संकेत भी दिया है कि राज्य की जनता हिंसा को स्वीकार नहीं करती।

गृह मंत्री के वादी के दौरे के दौरान मुख्य तौर पर सुरक्षा की समीक्षा की जायेगी। राज्य की राजनीतिक स्थिति पर भी गौर होगा। राज्य में सोहल चरणों में हुए पंचायती चुनाव के शाम पूर्ण सम्पन्न होने और इसमें ८० प्रतिशत मतदाताओं की भागीदारी से सीमावर्ती में बेहतर भविष्य के बारे में नये स्तर पैदा हुए हैं। इस प्रक्रिया से एक तरफ लोकतांत्रिक व्यवस्था पर लोगों की बढ़ती आशा समने आयी है। वहीं हिंसा और अलगाववाद को भी नकारे जाने के संकेत हैं। असल चुनौती अब लोगों की आकाक्षाओं को पूरा करने की है और वास्तविक पंचायती राज्य की स्थापना से शासन और विकाश प्रक्रिया में बेहतरीन लाने की है। मुश्ताक अहमद तांत्रे आकाशवाणी समाचार श्रीनगर।

……………………….

 जम्मू कश्मीर में पुंछ जिले में नियंत्रण रेखा के पास पाकिस्तानी सेनाओं ने भारी गोलीबारी की है। एक सैन्य अधिकारी के अनुसार पाकिस्तानी सेना ने युद्धविराम का उल्लंघन किया है। उसने कृष्णागटी इलाके में भारतीय चौकियों पर गोलीबारी की और रॉकेट से गोले दागे। अभी तक किसी के हताहत होने की कोई खबर नहीं है।
 इससे पहले पाकिस्तानी सैनिकों ने जम्मू सैक्टर में  भारतीय चौकियों पर १४ और १५ मई को गोलीबारी की थी। पांच मई को पुंछ सैक्टर में भी गोलीबारी की गई।

……………………….

 ओड़ीशा में जगतसिंहपुर जिले में पारादीप के पास पॉस्को स्टील परियोजना के लिए भूमि अधिग्रहण का काम आज फिर शुरू होने की संभावना है। खराब मौसम के कारण अधिग्रहण की कार्रवाई दो दिन नहीं हो सकी। ओड़ीशा सरकार के अधिकारी गोबिन्दपुर और ढिंकिया में प्रवेश की रणनीति बना रहे हैं। इन इलाकों में ग्रामीण अधिग्रहण के खिलाफ विरोध प्रदर्शन कर रहे हैं। पॉस्को परियोजना के विरोधी कार्यकर्ताओं के समर्थन में बच्चों, महिलाओं और बुजुर्गों सहित हजारों लोगों ने गोबिन्दपुर के बाहरी इलाके में आज सवेरे से मानव श्रृंखला बनाई है। हमारे संवाददाता ने बताया है कि दक्षिण कोरिया की स्टील कंपनी पॉस्को के लिए जबरन भूमि अधिग्रहण के खिलाफ ये लोग प्रदर्शन कर रहे हैं।

……………………….

  दक्षिण पश्चिम मॉनसून से अब तक सामान्य से नौ प्रतिशत अधिक बारिश हुई है। मॉनसून की प्रगति संतोषजनक बनी हुई है। मौसम विभाग के महानिदेशक अजित त्यागी ने आकाशवाणी को बताया कि मॉनसून इस सप्ताह मध्य भारत में और तेज गति से आगे बढ़ेगा।

इस सप्ताह के प्रारम्भ में कम दबाव का क्षेत्र उत्तरी बंगाल की खाड़ी में बनने से  मानसून पूर्वी और उत्तरी भारत में भी सक्रिय हो गया। यह कम दबाव का क्षेत्र तीव्र होकर एक अवदबाव के रूप में कोलकाता के ऊपर पिछले दो तीन दिनों में काफी वर्षा की है और उसका जो वर्तमान स्थिति है वो रांची के निकट है और इसके कारण बंगाल, झारंखड, उडीसा, पूर्वी उत्तर प्रदेश और बिहार में व्यापक वर्षा हो रही है।

……………………….

 दक्षिण पश्चिम मॉनसून संतोषजनक रूप से आगे बढ़ रहा है और अब तक देश में सामान्य से ९ प्रतिशत अधिक है। आज दिल्ली के कुछ इलाकों में बारिश और गरज के साथ छींटे पड़ने का अनुमान है।
 उत्तर प्रदेश में पूर्वी क्षेत्रों में लगातार बारिश हो रही है। झांसी, गोरखपुर, हमीरपुर, नाजिमाबाद, कानपुर, वाराणसी, बस्ती और लखनऊ में भारी वर्षा हुई।

प्रदेश के कई मंडलों में पिछले चौबीस घण्टों दौरान भारी से मध्यम वर्षा हुई है। पूर्वांचल के कई जिलों में इस समय भी फुव्वारें पड़ रही हैं और आसमान में घने बादल हैं। मध्य और पूर्व के कई जिलों में पांच सेंटीमीटर से अधिक वर्षा हुई है। बुदेलखंड और विन्ध्याचल में मानसून की पहली बारिश मे ही ज+मीन मे सतहे आब ऊपर आ गया है। किसान अब कृषि गतिविधियों में व्यक्त है।
 झारखंड में बारिश से जनजीवन अस्तव्यस्त है। सेना छावनी रामगढ़ और राज्य की राजधानी रांची में कल भारी वर्षा हुई। मौसम विभाग ने आज भी वर्षा जारी रहने की संभावना व्यक्त की है।

झारखण्ड के आसमान पर उमड़े काले घने बादल इस बात का संकेत दे रहे हैं कि पिछले ४८ घण्टों से लगाताल हो रही बारिश का सिलसिला अभी थमने वाला नहीं है। तीन साल के लगातार सुखाड़ के बाद इतनी बारिश सभी के दिलों में उम्मीद की एक किरण पैदा कर रही है कि अब शायद प्रदेश वह प्रसिद्ध हरियाली वापस लौट आए। ये अलग बात है कि इस मॉनसून की घनघोर बारिश ने जमशेदपुर समेत प्रदेश के मई शहरों में रोजमर्रा के जीवन बेहद कठिन बना दिया है। आकाशवाणी समाचार के लिए रांची से मैं राजेश सिन्हा।
 इस बीच पश्चिम बंगाल के बांकुड़ा जिले में कल भारी वर्षा से दो लोगों की मौत हो गई। इसके साथ ही राज्य में  वर्षा से जुड़ी घटनाओं में मरने वालों की संख्या आठ हो गई है।
 उड़ीसा के उत्तरी क्षेत्रों में बाढ़ की स्थिति गंभीर बनी हुई है और कई निचले इलाकों मे धान के खेतों में पानी भर गया है। बैतरणी नदी के उफान पर होने से क्योंझर, जाजपुर, और ढेंकनाल जिलों में कई निचले इलाके प्रभावित हुए है।

……………………….

 विदेश मंत्री एस एम कृष्णा आज म्यामां के दौरे पर जा रहे हैं। उनके साथ विदेश सचिव निरूपमा राव और अन्य वरिष्ठ अधिकारी भी जा रहे हैं।  म्यामां में इस वर्ष मार्च में असैन्य सरकार के गठन के बाद पहला उच्चस्तरीय भारतीय दल वहां जा रहा है। इस यात्रा के दौरान परिवहन, संपर्क, सूचना प्रौद्योगिकी, संचार और बुनियादी सेवाओं के मुद्दे पर व्यापक विचार विमर्श होगा।

……………………….

 अमरीकी रक्षा मंत्री रॉबर्ट गेट्स ने पहली बार पुष्टि की है कि अमरीका और कुछ अन्य देश अफगानिस्तान में तालिबान के साथ बातचीत कर रहे हैं। रक्षा मंत्री गेट्स ने रविवार को एक टेलीविजन इंटरव्यू में कहा कि ये बातचीत सम्पर्क बढ़ाने के लिए है और ठोस प्रगति होने में महीनों लग सकते हैं।
 इससे पहले अफगान राष्ट्रपति हामिद करजई ने कहा था कि अमरीका ने तालिबान के साथ शांतिवार्ता शुरू कर दी है। अमरीका इस वर्ष जुलाई से अफगानिस्तान से अपनी फौज हटाने की प्रक्रिया भी शुरू कर रहा है।

……………………….

 आज विश्व शरणार्थी दिवस है। शरणार्थियों को मान्यता देने और उन्हें स्वीकार करने की भावना के सम्मान में संयुक्त राष्ट्र हर वर्ष २० जून को यह दिवस मनाता है। इस वर्ष का विषय है–एक निराश शरणार्थी भी अनेक के बराबर। इसका उद्देश्य विस्थापित शरणार्थियों के प्रति एकजुटता व्यक्त करना है। इस वर्ष संयुक्त राष्ट्र शरणार्थी संधि का साठवां वर्ष है। संयुक्त राष्ट्र शरणार्थी उच्चायुक्त के अनुसार विश्व में इस समय एक करोड़ शरणार्थी हैं।

……………………….

 भारत और वेस्टइंडीज के बीच पहला टेस्ट मैच आज से जमाइका के किंग्स्टन में शुरू हो रहा है। तीन मैचों की इस श्रृंखला में कप्तान महेन्द्र सिंह धोनी के लिए कई चिन्ताएं है क्योंकि मुनाफ पटेल समेत कई तेज+ गेंदबाज चोट से जूझ रहे हैं। गेंदबाजी के लिहाज से सबाइना पार्क की विकेट काफी कठिन मानी जाती है और भारत के पास तेज गेंदबाजी के लिए प्रवीण कुमार और ईशांत शर्मा ही मौजूद है ।
 इस मैच का प्रसारण आकाशवाणी से रात आठ बजकर बीस मिनट से एम एम गोल्ड और राजधानी चैनल पर होगा।

……………………….

 हॉकी इंडिया की पुरूषों की पहली सीनियर राष्ट्रीय हॉकी चैम्पियनशिप का खिताब हरियाणा ने जीत लिया है। भोपाल के एशबाग स्टेडियम में खेले गए फाइनल में हरियाणा ने कर्नाटक को दो-एक से हराया।

रोमांचक फाइनल के पहले हॉफ में हरियाणा ने १-० की बढ़त ली …………….. संदीप सिंह ने पिनैल्टी कार्नर को गोल में खेल के दूसरे हॉफ में कर्नाटक ने वापसी की उसके वी रघुनाथ ने स्कॉर १-१ से बराबर कर दिया लेकिन खेल के बावनवे मिनट में मंदीप एन्टील ने गोल कर हरियाणा को अजय बढ़त दिला दी। पंजाब को स्पर्धा में तीसरा स्थान मिला। उसने तीसरे स्थान के निर्धारण के लिए खेले गए मैच में झारखण्ड को ४-१ से हराया। शारिक नूर आकाशवाणी समाचार भोपाल।

……………………….

 विम्बलडन टेनिस प्रतियोगिता आज से शुरू हो रही है। सिंगल्स में सानिया मिर्जा और सोमदेव देववर्मन भारतीय चुनौती पेश करेंगे। डबल्स में लिएंडर पेस और महेश भूपति की तीसरी वरीयता प्राप्त जोड़ी की नजरें दोबारा ग्रैंडस्लैम खिताब जीतने पर होंगी।
 आज स्पेन के राफेल नडाल पहले दौर में अमरीका के माइकल रसेल्स से खेलेंगे।

……………………….

समाचारपत्रों से-  

लोकपाल विधेयक की संयुक्त मसौदा समिति की आज होने वाली बैठक के संदर्भ में जनसत्ता को लगता है कि असहमति दूर करने की कोशिश होगी। इस बारे में सामाजिक कार्यकर्ता अन्ना हजारे के पत्र पर यूपीए अध्यक्ष सोनिया गांधी के जवाब की चर्चा भी अखबारों में है। आज समाज लिखता है इस मामले में सर्वदलीय बैठक अगले महीने के शुरू में होने की संभावना है। राष्ट्रीय सहारा के अनुसार-अन्ना हजारे ने मान लिया है कि सिर्फ पैसों का लेन-देन ही भ्रष्टाचार माना जाएगा। कर्मचारियों का देर से दफ्‌तर आना, काम में लापरवाही और बदतमीजी लोकपाल के दायरे में नहीं आएंगे।
 अमर उजाला की पहली खबर के मुताबिक आयकर विभाग ने कर चोरी करने वाले धर्मार्थ और धार्मिक ट्रस्टों पर शिकंजा कस दिया है। विभाग कर-छूट के नियमों के उल्लंघन की जांच कर रहा है।
 इकनॉमिक टाइम्स को आशंका है कि साल के अंत तक १५ हजार तक गिर सकता है संसेक्स।
 हिन्दुस्तान ने खबर दी है कि चुनाव लड़ने के इच्छुक अनुसूचित जाति या जनजाति के उम्मीदवारों अथवा महिला उम्मीदवारों का चुनाव खर्च, केन्द्र सरकार उठाने की योजना बना रही है।
 दिल्ली विश्वविद्यालय में दाखिलों की भागदौड़ भी अखबारों में छााई हुई है। नवभारत टाइम्स को लगता है – खुशखबरी लाएगी सेकेंड लिस्ट, अब भी हैं ढेर सारे ऑप्शन।
 हिन्दुस्तान ने ई-मेल के सफर के ४० वर्ष पूरे होने पर, संपर्क के इस प्रमुख माध्यम से जुड़ी कुछ दिलचस्प जानकारी दी है। पत्र के अनुसार १९७१ में पहली ईमेल भेजने के बावजूद, इस शब्द का पहली बार उपयोग १९८२ में हुआ था।
 जनसत्ता की यह खबर गौर करने लायक है कि तमिलनाडु के पिछड़े इरोड जिले के एक क्लेक्टर ने अपनी बेटी का दाखिला पंचायत यूनियन के तमिल माध्यम वाले प्राइमरी स्कूल में कराया है जहां बच्चे जमीन पर बैठकर पढ़ते हैं। उनके इस फैसले से स्कूल और पंचायत में खलबली जरूर है।

MORNING NEWS
 0815 HRS 
20 JUNE, 2011 
THE HEADLINES:
  • Joint Draft Committee on Lokpal Bill meets in New Delhi today.
  • Special Supreme Court bench to hear bail plea of DMK MP Kanimozhi and Kalaignar TV MD Sharad Kumar in the 2G spectrum scam case today.
  • In Uttar Pradesh, five persons killed and seven others injured last evening in a goods train mishap at Aligarh junction.
  • Monsoon likely to further intensify over central India during the coming days, says Met Department.
  • India to take on West Indies in the first Test of the three match series at Kingston, Jamaica today.
<><><>
The Joint Draft Committee on Lokpal Bill will meet in New Delhi today. Finance Minister Pranab Mukherjee, Human Resources Development Minister Kapil Sibal and other members representing the government held deliberations on various aspects of the bill ahead of the meeting . UPA chairperson Sonia Gandhi has said that the Lokpal Bill is very much a part of the agenda of the National Advisory Council. In a reply to social activist Anna Hazare, Mrs Gandhi said, she has already made her views clear in her earlier communications. Mrs. Gandhi said, she believes that there is an urgent necessity to combat graft and corruption. The UPA chairperson said that she strongly supports the institution of Lokpal that is consistent with the practices and conventions of the country’s parliamentary democracy.
<><><>
A special Supreme Court bench headed by Justice G S Singvi will hear the bail plea of DMK MP Kanimozhi and Kalaignar TV MD Sharad Kumar in the 2G spectrum scam case today after two of the judges recused from hearing the matter. Kanimozhi and Kumar have been accused by the CBI to be involved in the illegal transaction of 200 crore rupees to Kalaignar TV. The money was alleged to be a bribe given by a telecom operator who was benefited in the scam. The CBI in its affidavit filed in the apex court, opposed their bail pleas on the ground that if released, they could tamper with evidence and influence witnesses.
<><><>
In Uttar Pradesh, five persons were killed and seven others injured last evening in a goods train mishap at the Aligarh junction. Police said that while two persons died on the spot three others succumbed to their injuries at hospital. Railway authorities have announced ex-gratia compensation to the victims of this accident. AIR correspondent reports that Railways have also ordered an inquiry into the accident:
The accident occurred when the break wheel of Goods train coming from Delhiside snapped from one of the wagon and hit the passenger waiting at platform no.2 of the railway station. An enquiry has been ordered into the accident. The Commissioner of Railway Safety, North Circle P.K.Vajpayee will conduct the enquiry on Tuesday. As per announcement an ex-gratia compensation to the relatives of the persons who were died in the accident will be given two lakh rupees each while persons who have received gavious injuries will get fifty thousand rupees. Those with minor injuries will be paid fifteen thousand rupees.
Sunil Shukla, AIR News, Lucknow
<><><>
Union Home Minister P Chidambaram will visit Srinagar today. The home minister will review over all security and the political situation in Jammu and Kashmir during his two day visit. Our correspondent reports that the visit comes after the successful completion of 16 phased Panchayat elections in the state :
The peacefull completion of panchayat elections in the state with huge peoples participation has thrown up some bright prospects for the future of the state. On one hand it established growing faith of people in democratic process and on the other hand it conveyed a signal for rejection of cult of violence. Howover the real challenge now is of of puting into place a real panchayat raj and improving governance and development process at the grass route level as per wishes of the people.
Mushtaq Ahmed Tantray, AIR News, Srinagar
<><><>
In Odisha, land acquisition for the Posco steel project near Paradip of Jagatsinghpur district is likely to resume today. After being unable to go ahead with the land acquisition process due to bad weather conditions for the last two working days, State Government officials are finalising strategies to enter trouble-turned Gobindpur and Dhinkia despite strong opposition by local villagers. More from AIR correspondent :
Even as the Odisha Government has already declared that force will not be used to acquire land for the Posco project, the increasing support to the anti-Posco activists and villagers opposing the project by different social activists and political parties has made things more difficult for the state administration. Officials are unable to enter Gobindpur and Dhinkia due to formation of human chains by anti-Posco activists and local villagers. Pro-Posco activists have also stopped construction work for a rehabilitation colony in Polanga of Gada Kujanganin the project area demanding action on their 6-point charter of demands.
Prakash Dash, AIR News, Bhubaneswar
<><><>
Progress of southwest monsoon has been satisfactory and the country has so far received nine per cent above normal rain. Met Department Director General Ajit Tyagi told AIR that monsoon will further intensify over central India during the coming week.
The monsoon has advanced over north-east and eastern parts of the country. And as of now, the monsoon has covered entire north-east, easternIndia, central India and Southern peninsula, the monsoon rainfall has been nine percent above normal, country as a whole. But for north-east India, rest of the division i.e. North Western IndiaCentral India and Southern peninsula also have received 15 to 20 percent above normal rainfall.
In Delhi, rain received this month was more than what the region got in the whole of June in the last three years.
Rain and thunder showers continued to lash eastern Uttar Pradesh. Quoting Met Department our correspondent reports that JhansiGorakhpur, Hamirpur, Nazimabad, KanpurVaranasi, Basti and Lucknow experienced heavy rain.
Heavy to moderate rainfall has occurred in various divisions of the state during past 24 hours. More than five centimetres of rainfall has occurred in many central and eastern districts. The underground water has been recharged in parched Bundelkhand and Vidhyachal regions in the very first rainfall of monsoon. The farmers are now busy in agricultural activities.
Salman Haider, AIR News, Gorakhpur
In Jharkhand, rain has disrupted normal life in the Army cantonment town and state capital Ranchi . AIR correspondent has filed this report:
Heavy monsoon rains has been continuing in Jharkhand since last 48 hrs and this has created a hope for the state, which has been reeling under drought for three consecutive years. Now the people the state has hope that Jharkhand would regain her wildlife greeneries and surging narrow rivers once again. Although the heavy rain in the state has caused difficulties all across the state, but this monsoon is welcomed in this water starved state so far.
Rajesh Sinha, AIR News, Ranchi.
In West Bengal, heavy rain claimed two lives in Bankura district yesterday, taking the overall death toll to eight.
Flood situation in northern Orissa continues to be grim with several low-lying areas getting submerged and paddy fields inundated The swollen Baitarani river affected many low-lying areas of Keonjhar, Jajpur and Dhenkanal districts.
<><><>
External Affairs Minister S M Krishna is leaving for Myanmar today. He is accompanied by Foriegn Secretary Nirupma Rao and other senior officials. This will be the first Indian high level visit after the formation of Civil Government inMyanmar in March this year. Broad based exchange on the issues of transportation, connectivity, Information Technology, telecommunication and infrastructure are high on the agenda of the Indian delegation. Our correspondent adds that India will also seek cooperation from Myanmar under its Look East policy.
<><><>
In Libya, nine people have been killed and 51 injured in fighting around the western rebel-held city of Misrata. AFP reports said that forces loyal to Muammar Gaddafi used heavy artillery to bombard the Dafnia sector at the western entrance to Misrata, and rebels in the city retaliated. NATO in the meantime regretted first civilian casualties in Libya. In a statement, the alliance acknowledged responsibility for civilian deaths in a Tripoli bombing raid that left nine dead, including two toddlers. The Alliance has blamed the weapons system’s failure for the bombing of a residential area .
<><><>
Haryana lifted India ’s first Senior National Hockey Championship (Men) title by defeating Karnataka 2-1 in the final played at Aishbagh Hockey Stadium in Bhopallast evening. AIR correspondent reports that Karnataka’s S K Uthappa was declared player of the tournament.
In the first half of the thrilling final, Haryana took lead of 1-0. Sandeep Singh converted a penalty corner into a goal for it. In the second half of the game, Karnataka staged a comeback and its V Raghunath leveled the score 1-1. But in the 52nd minute of the game, Mandeep Antil of Haryana gave his team unbeatable lead of 2-1. Punjab clinched the third spot in the tournament defeating Jharkhand 4-1 in the 3rd place play-off match.
Shariq Noor, AIR News, Bhopal
<><><>
India will take on the West Indies in the first Cricket Test of the three match series at KingstonJamaica today. Indian skipper Mahendra Singh Dhoni is already a worried man as his pacers including Munaf Patel are struggling to be fit for the long season ahead. Sabina Park wicket is expected to have a lot of pace and bounce,India only have two fit pace bowlers Praveen Kumar and Ishant Sharma and if Munaf does not pass the fitness test, the team will be severely handicapped going in with two spinners. West Indies might just decide to go in with an all pace attack in Kemar Roach, Ravi Rampaul and Fidel Edwards with Darren Sammy as the pace bowling all-rounder .
All India Radio will broadcast ball by ball commentary of the test match between India and West Indies from 8-20 pm onwards. The commentary can be heard on FM Gold and Rajdhani Channel.
<><><>
The biggest Tennis tournament Wimbledon Championship begins in London today. Indian Ace tennis stars, Sania Mirza and Somdev Dev Varman will look to improve their Grandslam singles record even as veterans Leander Paes and Mahesh Bhupathi eye their major title together.
<><><>
NEWSPAPERS HEADLINES
The joint drafting panel for the Lokpal bill, which will meet today and tomorrow, is the lead story in most papers. ‘Pranab chairs strategic session on Lokpal Bill, crucial meeting today’ writes the Hindu. ‘Sonia sets the tone for today’s meeting – sends terse reply to Hazare’s smear campaign charge’, reads the Hindustan Times headline.
A 13 year old girl blinded for resisting rape in Kannauj, Uttar Pradesh, figures on the front page of all dailies. ‘Maya government turns a blind eye to crime against women’ is how Mail Today puts it.
The Asian Age, The Tribune and the Hindustan Times show the wreckage of a chopper which crashed near Dehradun yesterday, barely hours after BJP Chief Nitin Gadkari and his family got down from it. ‘Gadkari, family have narrow escape’ writes the Asian Age.
Tatas overtaking Ambanis is prominent news in the business dailies and the other papers. ‘Tata Group trumps Ambani duo in M-Cap’ writes the Fianancial Times, saying that the market capitalisation of Tata is 4.25 lakh crores as against 3.67 lakh crores of Ambanis.
Both Aung San Suu Kyi and Rahul Gandhi celebrated their birthday yesterday. The Hindu shows the Burmese leader on its front page, with a caption ‘Birthday in freedom’, as for the last 15 years, she was in detention. The Times of India shows supporters celebrating Rahul Gandhi’s big day in Delhi.
The Statesman reports on lapses in the CWG Tharoor appointment as found by the Shunglu Committee. The paper says that Tharoor charged 30,000 US $, approximately 13 lakh rupees for 12 days of work.
”Grandest slam gets underway’ writes Mail Today of the 125th edition of theWimbledon which kick starts today.
Paris to Tokyo in just 2 and half hours? The Asian Age and the Times of India write that a hypersonic jet will enable you to do so, but only by 2050.
Are you on the phone constantly – and have yet to start a family? Beware – the Times of India says that according to a study, cell phones bring down fertility rate by 30%.
[]><><><[]

 २०.०६.२०११
दोपहर समाचार
१४३०

मुख्य समाचार :

  • उच्चतम न्यायालय ने डी एम के सांसद कनिमोरी और कलंइग्नार टी वी के प्रबंध निदेशक शरद कुमार को टू जी स्पैक्ट्रेम घोटाला मामले में जमानत नहीं दी।
  • न्यायालय ने दिल्ली के रामलीला मैदान से योग गुरू रामदेव और उनके समर्थकों को जबरन हटाये जाने के मामले में बाबा रामदेव के भारत स्वाभिमान ट्रस्ट को नोटिस भेजकर अपना पक्ष पेश करने को कहा।
  • सरकार और सिविल सोसायटी के प्रतिनिधियों के बीच लोकपाल विधेयक के बारे में आम सहमति बनाने के लिए हुई बैठक समाप्त।
  •  ओड़ीशा सरकार ने पॉस्को इस्पात परियोजना के लिए भूमि अधिग्रहण का काम फिर स्थगित किया।
  • विदेशमंत्री ने कहा इस्लामाबाद में पाकिस्तान के साथ विदेश सचिव स्तर की वार्ता में आतंकवाद के मुद्दे पर विशेष रूप से चर्चा होगी।
  • सेंसेक्स में गिरावट का रुख।
  • भारत और वेस्टइंडीज के बीच पहला क्रिकेट टेस्ट मैच आज से जमाइका में। और- विम्बलडन टेनिस प्रतियोगिता आज से लंदन में शुरु।

उच्चतम न्यायालय ने डी एम के सांसद कनिमोरी और कलंइग्नार टी वी के प्रबंध निदेशक शरद कुमार को टू जी स्पैक्ट्रेम घोटाला मामले में जमानत नहीं दी है। न्यायमूर्ति जी.एस. सिंघवी और न्यायमूर्ति बी.एस. चौहान की विशेष पीठ ने उनसे जमानत के लिए विशेष सी बी आई अदालत में जाने से पहले आरोप तय किये जाने का इंतजार करने को कहा। उच्चतम न्यायालय ने कहा कि इसके बाद सी बी आई अदालत, पहले की जमानत कार्रवाइयों से प्रभावित हुए बिना उनकी जमानत याचिकाओं पर फैसला कर सकती है।
 उच्चतम न्यायालय के इस फैसले से अब कनिमोरी और शरद कुमार को  आरोप तय होने तक जेल में ही रहना होगा। न्यायालय ने सी बी आई और इन दोनों के वकील की करीब डेढ़ घंटे तक दलीलें सुनने के बाद जमानत याचिकाएं खारिज की। सी बी आई ने कनिमोरी की याचिका का यह कहते हुए विरोध किया कि डी.एम के परिवार द्वारा संचालित कलंइग्नार टी वी को अवैध रूप से दिए गए दो सौ करोड़ रूपये से संबंधित मूल दस्तावेज अभी बरामद नहीं हुए हैं और अगर उन्हें जमानत पर छोड़ा गया तो वे सबूतों से छेड़छाड़ कर सकती हैं।

—-

उच्चतम न्यायालय ने दिल्ली के रामलीला मैदान से योग गुरू रामदेव और उनके समर्थकों को जबरन हटाये जाने के मामले में बाबा रामदेव के भारत स्वाभिमान ट्रस्ट को अपना पक्ष पेश करने के लिए नोटिस भेजा है। न्यायमूर्ति पी सदाशिवम्‌ और ए. के. पटनायक की अवकाशकालीन पीठ ने भारत स्वामिमान ट्रस्ट की दिल्ली इकाई के अध्यक्ष आचार्य वीरेन्द्र विक्रम को नोटिस जारी किया है। उच्चतम न्यायालय ने दिल्ली पुलिस की ओर से पेश हुए वरिष्ठ वकील यू. यू. ललित को बताया कि पुलिस ने रामदेव और उनके अनुयायियों के खिलाफ कई आरोप लगाये हैं, इसलिए दूसरे पक्ष को भी सुना जाना चाहिए। उच्चतम न्यायालय ने मामले की अगली सुनवाई के लिए ११ जुलाई की तारीख तय की है।

सरकार ने कहा है कि सिविल सोसायटी के प्रतिनिधियों के साथ विचार-विमर्श के बाद लोकपाल विधेयक के प्रमुख मुद्दों पर व्यापक सहमति बन गई है। नई दिल्ली में आज लोकपाल विधेयक का संयुक्त मसौदा समिति की आठवीं बैठक के बाद संवाददाताओं का जानकारी देते हुए मानव संसाधन विकास मंत्री कपिल सिब्बल ने कहा कि विधेयक के ८५ प्रतिशत प्रावधानों पर सहमति हो गई है। आज की बैठक को एक महत्वपूर्ण कदम बताते हुए श्री सिब्बल ने कहा कि जिन बातों पर मतभेद और अलग-अलग राय है उन पर प्रधानमंत्री द्वारा अगले महीने बुलाई गई सर्वदलीय बैठक में विचार किया जाएगा। उन्होंने फिर कहा कि सरकार संसद के मानसून सत्र में एक मजबूत लोकपाल विधेयक पेश करने के लिए प्रतिबद्ध है। श्री सिब्बल ने कहा कि आज की बैठक में दोनों पक्षों के बीच विधेयक से जुड़ी विभिन्न बातों पर खुलकर विचार-विमर्श हुआ।
इससे पहले यूपीए अध्यक्ष सोनिया गांधी ने कहा कि लोकपाल विधेयक राष्ट्रीय सलाहकार परिषद के एजेंडे में शामिल है। सामाजिक कार्यकर्ता अण्णा हजारे के पत्र के जवाब में श्रीमती गांधी ने कहा कि वे पहले ही इस मुद्दे पर अपने विचार स्पष्ट कर चुकी हैं। उन्होंने कहा कि उनका मानना है कि भ्रष्टाचार और रिश्वतखोरी की रोकथाम के लिए तत्काल कार्रवाई जरूरी है। यूपीए अध्यक्ष ने कहा कि वे संसदीय लोकतंत्र की परंपराओं के अनुरूप लोकपाल की संस्था का पूरा समर्थन करती हैं।

—-

महाराष्ट्र के पूर्व मुख्यमंत्री अशोक चव्हाण ने आदर्श सोसायटी घोटाले की दो सदस्यों की जांच समिति के समक्ष आज आठ पृष्ठ का हलफनामा दाखिल किया। इस समिति के अध्यक्ष बंबई उच्च न्यायालय के सेवानिवृत न्यायधीश जे. ए. पाटिल हैं। हमारी संवाददता ने बताया कि अपने  हलफनामे ने श्री चव्हाण ने दावा किया है कि उन्होंने महाराष्ट्र के राजस्व मंत्री के रूप में अपने कार्यकाल के दौरान कोई भी गैर कानूनी काम नहीं किया।

उन्होंने ये दावा किया है कि आदर्श सोसाइटी से संबंधित सभी निर्णय तत्कालीन मुख्यमंत्री विलासराव देशमुख द्वारा लिए गये थे। अपने हलफनामे में चव्हाण ने ये भी कहा है उनके द्वारा आदर्श सोसाइटी को जो भी मंजूरी दी गयी थी वो सभी राज्य सरकार के १९९९ के प्रस्ताव के मुताबिक थी। उन्होंने दावा किया है कि आदर्श सोसाइटी को अतिरिक्त — प्रदान करने में उनका कोई हाथ नहीं है। उन्होंने अपने बयान में ये भी कहा है कि आदर्श सोसाइटी की सदस्यता नागरिकों को देने में उनकी कोई भी भूमिका नहीं थी तथा इस सोसाइटी से संबंधित सभी फाइलों की जांच सरकारी अफसरों द्वारा की गयी थी। चव्हाण के अलावा दो और महाराष्ट्र के पूर्व मुख्यमंत्री सुशील कुमार शिंदे और विलास राव देशमुख ने आदर्श जांच आयोग के सामने अपने हलफनामे दायर किये हैं। स्वीटी कोठारी, आकाशवाणी समाचार, मुंबई।

ओड़ीशा में जगतसिंहपुर जिले में पारादीप के निकट पॉस्को इस्पात परियोजना के लिए भूमि अधिग्रहण का काम राज्य सरकार के वरिष्ठ अधिकारियों के फैसले के बाद फिर रोक दिया गया। पिछले दो दिनों में खराब मौसम के कारण भूमि अधिग्रहण की प्रक्रिया शुरू नहीं हो सकी थी। समझा जाता है कि अधिकारी स्थानीय ग्राम वासियों के कड़े विरोध के बावजूद गोविन्दपुर और ढेंकिया में प्रवेश की नीति को अंतिम रूप दे रहे हैं।
 पास्को परियोजना के लिए जबदस्ती भूमि अधिग्रहण का विरोध करने के लिए आज बडे सवेरे से ही बडी संख्या में पास्को विरोधी कार्यकर्ता गोविन्दपुर के बाहर मानव श्रंखला बनाये हुए है। इनमें बच्चों, महिलाओं और बुजुगों समेत हजारों गांववासी शामिल हैं।
इस बीच पॉस्को समर्थक कार्यकर्ताओं ने परियोजना क्षेत्र में गढ़-कुजंगा के पोलंग में पुर्नवास कॉलोनी में निर्माण कार्य रोक दिया है। वे अपनी छह सूत्रों मांगों पर कार्रवाई की मांग कर रहे हैं।
हमारे संवाद्दाता ने खबर दी है कि पॉस्को प्रतिरोध संघर्ष समिति के कड़े विरोध और अब पॉस्को समर्थक संयुक्त कार्रवाई समिति के विरोध के कारण ओड़ीशा सरकार के लिए हालात और मुश्किल हो गए हैं।  ५२ हजार करोड़ रूपये की इस परियोजना के लिए ४ हजार चार एकड़ जमीन का अधिग्रहण करना सरकार के लिए बहुत मुश्किल हो रहा है। यह परियोजना देश में सीधे विदेशी निवेश की सबसे बड़ी परियोजना होगी।

उत्तरप्रदेश के एटा जिले से बलात्कार की एक घटना की खबर मिली है। हमारे संवाददाता ने बताया है कि पिछले दो दिनों में बलात्कार की यह तीसरी घटना है।

उत्तर प्रदेश में पिछले दो दिनों के भीतर महिलाओं से जुड़ी हिंसा की यह तीसरी बड़ी खबर है। प्राप्त जानकारी के अनुसार जिले के निधौला कलां इलाके में सभापुर गांव में पिछड़े वर्ग की एक महिला के घर में तीन लोग जबरदस्ती घुस गये और उसके साथ दुराचार के बाद उसे जलाकर मार डाला। कहा जाता है कि महिला के द्वारा पहचान लिए जाने के भय से आरोपियों ने उसे जला दिया। गंभीर रूप से घायल अवस्था में उसे जिला अस्पताल लाया गया। जहां उसकी मृत्यु हो गयी। शुरू में स्थानीय पुलिस बलात्कार की घटना से इंकार करती रही और कहा लूट की वजह से ये घटना हुई है। सुनील शुक्ल, आकाशवाणी समाचार, लखनऊ।

पुलिस ने दो भाईयों सहित तीन व्यक्तियों के खिलाफ एफ आई आर दर्ज की है। सम्बद्ध थाने के एस एस ओ को हटाकर पुलिस लाइन भेज दिया गया है ।
इस बीच, एक सरकारी प्रवक्ता ने लखनऊ में बताया कि शव परीक्षा के लिए तीन डाक्टरों का एक दल गठित किया जा रहा है। प्रवक्ता ने यह भी कहा कि मृत्यु से पहले इस महिला ने सामूहिक बलात्कार में शामिल व्यक्तियों के नाम स्वयं ही बता दिये थे।

—-

उत्तरप्रदेश में अलीगढ़ रेलवे स्टेशन की कल की दुर्घटना के बाद आज हाथरस रेलवे स्टेशन पर भी एक रेल दुर्घटना हुई जिसमें एक लड़के की मृत्यु हो गई और दो अन्य घायल हुए। उत्तर मध्य रेलवे के प्रवक्ता के अनुसार दिल्ली आ रही रांची-दिल्ली राजधानी एक्सप्रेस का एक ब्रैक ब्लॉक शू टूट कर स्टेशन पर इंतजार कर रहे मुसाफिरों से टकरा गया। प्रवक्ता कहा है कि दुर्घटना के कारणों का पता लगाया जा रहा है। इस मार्ग पर रेलगाड़ियां अपने समय से चल रही हैं।
अलीगढ़ रेलवे स्टेशन पर कल की दुर्घटना भी ऐसी ही थी। इसमें पांच लोगों की मौत हो गई थी और कम से कम सात लोग घायल हुए थे।

झारखंड में आज सवेरे नक्सलवादियों ने गोमो-बरकाकाना रेलखंड पर एक गश्ती इंजन पर तीन स्थानों पर हमला किये। इससे रेलवे सुरक्षा बल – आरपीएफ के एक जवान की मौत हो गई और दो जवान घायल हुए। पुलिस सूत्रों के हवाले से  हमारे रांची संवाददाता ने बताया है कि नक्सलवादियों ने पहला हमला उस समय किया जब आरपीएफ की सशस्+त्र इकाई के साथ पायलट इंजन डुमरी विहार से दानिया जा रहा था। आरपीएफ ने इस हमले को नाकाम कर दिया और पायलट इंजन का आगे बढ़ना जारी रहा। थोड़ी देर बाद दूसरा हमला हुआ जिसमें आरपीएफ का एक जवान घटनास्थल पर ही मारा गया। इसके फौरन बाद तीसरा हमला हुआ। इस हमले में नक्सलवादियों ने इंजन पर बम फेंके जिससे इंजन का आगे बढ़ना रूक गया। इसके बाद नक्सलवादियों ने इंजन को आग लगा दी और विस्फोट से रेलवे पटरी को उड़ा दिया। पुलिस के अनुसार शव का पता लगाकर उसे लाने और उग्रवादियों को पकड़ने की कार्रवाई शुरु कर दी गई है।

——

भारत ने स्पष्ट कियां है कि इस्लामाबाद में पाकिस्तान के साथ बृहस्पतिवार से शुरू हो रही विदेश सचिव स्तर की वार्ता में आतंकवाद के मुद्दे पर विशेष रूप से चर्चा होगी। नई दिल्ली मे संवाददाताओं से बातचीत में विदेश मंत्री एस. एम. कृष्णा ने कहा कि आतंकवाद से सख्ती से निपटना होगा।

दोनों देशों के बीच आपसी विश्वास बढ़ाना और संबंधों को सामान्य बनाने का मार्ग प्रशस्त करना है। भारत, पाकिस्तान और समूचे क्षेत्र के हित में आतंकवाद से मुकाबला करने की कार्रवाई में पारदर्शिता भी जरूरी है।
श्री कृष्णा ने कहा कि मुंबई के आतंकी हमलों में शामिल लोगों के खिलाफ पाकिस्तान में मुकदमे की कार्रवाई जल्द पूरी की जानी चाहिए और अपराधियों को कड़ी सजा मिलनी चाहिए। श्री कृष्णा ने कहा कि यह खेद की बात है कि अब तक मुकदमा शुरू ही नहीं हुआ है। मुंबई हमलों में पाकिस्तान की खुफिया एजेंसी आई एस आई की भूमिका के बारे में डेविड हेडली के बयान से संबंधित एक सवाल के जवाब में विदेश मंत्री ने कहा कि पाकिस्तान के साथ बातचीत में इस बारे मे निश्चित रूप से चर्चा होगी।
श्री कृष्णा ने कहा कि भारत में कई अपराधों के लिए वांछित दाउद इब्राहिम को भारत लाने के लिए पाकिस्तान से उसके प्रत्यर्पण की पहले ही मांग कर चुका है और इसके लिए प्रयास जारी रखेगा। उन्होंने कहा कि दक्षिण एशिया क्षेत्र में शांति और समृद्धि भारत और पाकिस्तान के बीच शांति से जुड़ी हुई है। विदेश सचिव निरूपमा राव के नेतृत्व में भारतीय शिष्टमंडल बृहस्पतिवार को इस्लामाबाद पहुंचेगा। भारतीय शिष्टमंडल पाकिस्तान के विदेश सचिव सलमान बशीर के साथ व्यापक वार्ता में मुंबई के आतंकी हमलों और जम्मू कश्मीर सहित विभिन्न मुद्दों पर विचार-विमर्श करेगा।

—–

इसके बाद श्री. कृष्णा म्यामां की तीन दिन की सरकारी यात्रा पर यांगून रवाना हो गये हैं। म्यामां में असैन्य सरकार बनने के बाद भारत से यह पहली उच्चस्तरीय सरकारी यात्रा होगी। अपने प्रवास के दौरान श्री एस. एम. कृष्णा म्यामां के साथ आपसी संबंधों से जुड़े विभिन्न मुद्दों पर विचार- विमर्श करेंगे। विदेश सचिव निरूपमा राव भी श्री कृष्णा के साथ गईं हैं।
म्यामां रवाना होने से पहले आज नई दिल्ली में संवाददाताओं से बातचीत में श्री कृष्णा ने दोनों देशों के बीच आपसी सहयोग बढ़ाने पर जोर दिया।

यह हमें अवसर प्रदान करेगा ताकि नये राजनीतिक परिदृश्य में हमारे बहुआयामी संबंधों का और बढ़ावा मिल सके। हम सुरक्षा सहयोग,  ऊर्जा, कृषि, दूरसंचार, बुनियादी ढांचे और आपसी संपर्क बढ़ाने के मुद्दों पर विचार- विमर्श करेंगे।
थाईलैंड, सिंगापुर और चीन के बाद भारत म्यामां का चौथा सबसे बड़ा व्यापार भागीदार है। म्यामां की पांच बड़ी परियोजनाओं में १८ करोड़ ९० लाख डॉलर के निवेश के साथ भारत तेरहवां सबसे बड़ा निवेशक भी है। म्यामां में भारत का निवेश प्रमुख रूप से तेल और गैस, पनबिजली परियोजनाओं, रेलवे और बिजली जैसे क्षेत्र में है।

जम्मू कश्मीर में पुंछ जिले में नियंत्रण रेखा के पास पाकिस्तानी सेनाओं ने भारी गोलीबारी की है। एक सैन्य अधिकारी के अनुसार पाकिस्तानी सेना ने युद्धविराम का उल्लंघन किया है। उसने कृष्णागटी इलाके में भारतीय चौकियों पर गोलीबारी की और रॉकेट चालित गोले दागे। अभी तक किसी के हताहत होने की कोई खबर नहीं है।
इससे पहले पाकिस्तानी सेनाओं ने जम्मू सैक्टर में १४ और १५ मई को निकोवाल और बुडवार में भारतीय चौकियों पर गोलीबारी की थी। पांच मई को पुंछ सैक्टर में भी गोलीबारी की गई।

केन्द्रीय गृह मंत्री पी० चिदंबरम कश्मीर घाटी की दो दिन की यात्रा पर श्रीनगर जा रहे हैं। वे राज्यपाल एन. एन. वोरा और मुख्यमंत्री उमर अब्दुल्ला के साथ राज्य की ताज+ा स्थिति और संबंधित मुद्दों पर विचार-विमर्श करेंगे। श्री चिदंबरम उच्चस्तरीय  सुरक्षा समीक्षा बैठक की अध्यक्षता करेंगे और वरिष्ठ अधिकारियों के साथ विचार-विमर्श करेंगे। श्री चिदंबरम आगामी अमरनाथ यात्रा के प्रबंधों का भी जायजा लेंगे।

सेना का आठ सदस्यीय एक प्रतिनिधिमंडल सप्ताहभर के सद्भाव दौरे पर चीन गया हुआ है। एशिया की इन दोनों महाशक्तियों के बीच सैन्य संबंध  फिर शुरू होने की दिशा में यह एक कदम है। इन संबंधों में पिछले एक वर्ष के दौरान ठहराव आ गया था।
उत्तरी कमान के मेजर जनरल गुरमीत सिंह प्रतिनिधिमंडल का नेतृत्व कर रहे हैं। सरकारी सूत्रों के अनुसार अपने प्रवास के दौरान प्रतिनिधिमंडल के सदस्य चीन की सैन्य यूनिटों का दौरा करेंगे और पेइचिंग, झिनजियांग और शंघाई में अपने समकक्ष सैन्य अधिकारियों से बातचीत करेंगे। इस वर्ष चीन के सान्या में ब्रिक्स देशों की शिखर बैठक के अवसर पर प्रधानमंत्री डाक्टर मनमोहन सिंह और चीन के राष्ट्रपति हू जिन्ताओं के बीच अलग से जो बैठक हुई थी उसके बाद सैन्य संबंधो को फिर से स्थापित करने के फैसले का एलान किया गया था।

गुजरात पुलिस ने सोमालिया के १४ समुद्री लूटेरों और यमन के तीन नागरिको ंको गिरफ्तार किया है। उन्हें जूनागढ़ जिले में ऊना के निकट सौराष्ट्र के समुद्री तट पर हिरासत में लिया गया। पुलिस के अनुसार इन लोगों की नौका का ईघन खत्म हो गया था जिसकी वजह से वे तट पर उतर गए। इन्हें पहले पहल तट पर ग्रामीणों ने देखा और अधिकारियों को इसकी सूचना दी। हमारे अहमदाबाद संवाददाता ने पुलिस सूत्रों के हवाले से बताया कि यमन के नागरिकों ने सोमालिया के १४ समुद्री लूटेरों की पहचान कराई।

इसरो ने उपग्रह से ली गई तस्वीरों के आधार पर नम भूमि का एक विस्तृत राष्ट्रीय ब्यौरा तैयार किया है। इसमें परिस्थितिकी महत्व के क्षेत्रो और विकास गतिविधियों से बहुत अधिक खतरा झेल रहे इलाकों पर प्रकाश डाला गया है। यह पहला मौका है जब इसरो के अंतरिक्ष संबंधी केन्द्र ने देश की समस्त दलदली भूमि का ऐसा ब्यौरा और एटलस तैयार किया है। केन्द्र के निदेशक डॉक्टर रंगनाथ आर नवलगुंड ने कहा कि पर्यावरण की दृष्टि से नम भूमि सबसे अधिक उत्पादकता वाली होती है और इससे आंधी तथा बाढ़ नियंत्रण, जल आपूर्ति, खाद्य सामग्री और कच्चा माल आदि मुहैया कराने में मदद मिलती है। मनोरंजन की दृष्टि से भी ऐसी भूमि बड़ी लाभदायक है। इस भूमि के कारण ही गर्मियों में लाखों प्रवासी पक्षी ठंडे क्षेत्रों से उड़कर देश में आते हैं और यहां विभिन्न प्रकार के स्थानीय पौधे और फूल भी होते हैं। डाक्टर नवलगुंड ने कहा कि विकास संबंधी गतिविधियों और आबादी के दबाव के कारण संसाधनों का भंडार मानी जानी वाली नम भूमि के लिए खतरा पैदा हो गया है। उनका कहना है कि ऐसे संसाधनों को बनाये रखने और उनकी सुरक्षा के लिए दीर्घकालीन योजना बनाने की आवश्यकता है।

—-

बंबई शेयर बाजार का संसेक्स आज ७२ अंक की गिरावट के साथ खुला। बाजार में लगातार चौथे दिन गिरावट का रूख देखा गया।
अब से कुछ देर पहले संवेदी सूचकांक ३५१ अंक गिरकर १७ हजार ३५१ पर था। नेशनल स्टॉक एक्सचेंज का निफ्‌टी भी १०३ अंक की गिरावट के साथ ५ हजार २६३  पर था।
अन्तरबैंक विदेशी मुद्राबाजार में डॉलर के मुकाबले रूपया पांच पैसे कमजोर हुआ। एक डॉलर ४४ रूपये ९१ पैसे का बोला गया।

सरकार ने देश की अर्थव्यवस्था का सही और सटीक आकंलन करने के लिए वर्ष २०११-१२ के लिए सकल घरेलू उत्पाद के आधार वर्ष में संशोधन करने का फैसला किया है। नई दिल्ली में मुख्य सांख्यिकी अधिकारी टी सी ए अनन्त ने नई दिल्ली में कहा कि आंकडों की सही जानकारी हासिल करने के लिए ऐसा किया जा रहा है। फिलहाल, आधिकारिक तौर पर सकल घरेलू उत्पाद, औद्योगिक उत्पादन सूचकांक और थोक मूल्य सूचकांक का निर्धारण २००४-०५ की दरों के आधार पर किया जाता है। सकल घरेलू उत्पाद के आधार वर्ष में हर पांच वर्ष बाद संशोधन किया जाता है। अन्य दोनों क्षेत्रों के आधार वर्ष में भी जल्द ही संशोधन किया जाएगा।

भारत और वेस्टइंडीज के बीच तीन मैचों की श्रृंखला का पहला टेस्ट मैच आज जमाइका के किंग्स्टन में होगा। मैच का प्रसारण आकाशवाणी से रात आठ बजकर बीस मिनट से किया जाएगा। इसे एफ एम गोल्ड और राजधानी चैनल पर सुना जा सकता है।
इस श्रृंखला में कप्तान महेन्द्र सिंह धोनी के लिए कई चिन्ताएं बनी हुई है क्योंकि मुनाफ पटेल समेत कई गेंदबाज फिटनेस बनाए रखने का संघर्ष कर रहे है। गेंदबाजी के लिहाज से सबीना पार्क की विकेट काफी कठिन मानी जाती है और भारत के पास तेज गेंदबाज के रूप में प्रवीण कुमार और ईशांत शर्मा ही मौजूद है ।  अगर मुनाफ पटेल फिटनेस जांच में खरे नहीं उतरते तो भारत को दो स्पिन गेंदबाजों के साथ गुजारा करना होगा। वेस्टइंडीज के पास केमर रोच, रवि रामपाल और फिडेल एडवर्स जैसे तेज गेंदबाज है और साथ ही हरफन मौला डेरेनसेमी की  भी गेंदबाजी में भूमिका रहेगाी ।

—-

विम्बलडन टेनिस प्रतियोगिता आज से शुरू हो रही है। सिंगल्स में सानिया मिर्जा और सोमदेव देववर्मन भारतीय चुनौती पेश करेंगे। डबल्स में लिएंडर पेस और महेश भूपति की तीसरी वरीयता प्राप्त जोड़ी की नजरें दोबारा ग्रैंडस्लैम खिताब जीतने पर होंगी।
टूर्नामेंट में आज स्पेन के राफेल नडाल पहले दौर में अमरीका के माइकल रसेल्स से खेलेंगे। महिलाओं में दूसरी वरीयता प्राप्त वेरा ज्वानारेवा और चौथी वरीयता प्राप्त विक्टोरिया अजारेंका पहले दौर में चुनौती पेश करेंगी।
आकाशवाणी से विम्बलडन चैम्पियनशिप की रिपोर्ट प्रसारित की जाएगी इसे प्रतिदिन शाम साढ़े सात बजे से सात बजकर ४५ मिनट तक सुना जा सकता है। यह प्रसारण पांच जुलाई तक राजधानी और एफ एम रेनबो चैनल पर उपलब्ध रहेगा।

—-

पूर्वी उत्तरप्रदेश के अधिकतर हिस्सों में भारी वर्षा हो रही है। मौसम विभाग के अनुसार पिछले चौबीस घंटों में पूर्वी और पश्चिमी उत्तरप्रदेश में मध्यम से भारी वर्षा हुई है। मौसम विभाग ने मिर्जापुर के चुर्क में १०४ मिलीमीटर और वाराणसी में ६० मिलीमीटर वर्षा रिकॉर्ड की है। इसके अलावा   गोरखपुर, कानपुर, इलाहाबाद, लखनऊ, फैजाबाद और झांसी संभागों में भी अच्छी वर्षा हुई है। पश्चिमी उत्तरप्रदेश के कई हिस्सों में भी मध्यम से भारी वर्षा होने की खबर है।

पंजाब, हरियाणा और चंडीगढ़ में आज भूकंप का हल्का झटका महसूस किया गया। रिक्टर पैमाने पर इसे ४ दशमलव ६ मापा गया। दिन में ११ बजकर ५७ मिनट पर आये भूकंप का केन्द्र उत्तराखंड के चमोली में था। अधिकारियों के अनुसार भूकम्प से अब तक किसी जान माल के नुकसान की खबर नहीं है।

संयुक्त राष्ट्र की अंतर्राष्ट्रीय परमाणु ऊर्जा एजेंसी की आज बैठक हो रही है जिसमें जापान के फुकुशिमा संयंत्र की दुर्घटना के मद्देनजर परमाणु सुरक्षा को बेहतर बनाने पर विचार किया जायेगा। पांच दिन की इस बैठक में एक सौ पचास देशों के अधिकारी परमाणु ऊर्जा व्यवस्था को पहले से अधिक सुरक्षित बनाने के बारे में विचार विमर्श करेंगे, लेकिन इस बार पर मतभेद हैं कि भावी दुर्घटनाओं को रोकने की आवश्यकता को लेकर कितनी अंतर्राष्ट्रीय कार्रवाई की जाए। बैठक में फुकुशिमा परमाणु दुर्घटना की रिपोर्ट पर भी विचार किया जायेगा।

अफगानिस्तान में अमरीका के राजदूत कार्ल इकेनबेरी (ज्ञंतस म्पामदइमततलद्ध ने अफगानिस्तान के नेताओं द्वारा अमरीका की आलोचना पर कड़ी आपत्ति व्यक्त की है। अफगानिस्तान के भविष्य के बारे मे हेरात विश्वविद्यालय में छात्रों के एक कार्यक्रम को संबांेधित करते हुए उन्होंने कहा कि अगर आतंकवाद निरोधी अभियान में अमरीका की सभी कोशिशों को महत्वहीन माना जाएगा, तो उसे आगे कार्रवाई जारी रखने में कोई उत्साह नहीं रहेगा। अमरीकी राजदूत ने यह टिप्पणी ऐसे समय की है जब वे अपना कार्यकाल जल्द ही पूरा कर स्वदेश लौटने वाले हैं। हाल ही में अफगानिस्तान के राष्ट्रपति हामिद करजई ने नागरिकों की सुरक्षा का हवाला देते हुए नैटो सेना को आगाह किया था। श्री करजई ने कहा था कि अगर रिहायशी और असैन्य इलाकों पर हमले होते रहे तो नैटो की छवि कब्जा करने वाली सेना जैसी बन जाएगी।

इस बीच, अफगानिस्तान में गठबंधन सेना ने देश के विभिन्न भागों में अत्याधुनिक हथियारों और गोली बारूद का बड़ा जखीरा बरामद किया। अफगान और नैटो सेना की संयुक्त कमान की काबुल में जारी प्रेस विज्ञप्ति में बताया गया है कि गठबंधन सेना ने ग़ज+नी प्रांंत के जिलान जिले में सौ किलोग्राम प्रतिबंधित मादक पदार्थ बरामद किये।

नेपाल में संविधानसभा के चार सदस्यों को संसद की शांति, व्यवस्था और अनुशासन को भंग करने के आरोप में सात दिन के लिए निलम्बित किया गया है। संविधानसभा के सदस्यों के निलम्बन की यह कार्रवाई पहली बार की गई है। अध्यक्ष सुभाषचन्द्र नेम बांग ने कल शाम निलम्बन के आदेश जारी किए। ये सदस्य सदन में स्थानीय विकास मंत्री उर्मिला अरयाल के भाषण में बाधा न डालने के अध्यक्ष के अनुरोध का लगातार उल्लंघन कर रहे थे। सदन की कार्यवाही में लंबे समय से बाधा डाल रहे ये चारों सदस्य मांग कर रहे थे कि दलितों, मुसलमानों, अल्पसंख्यकों और पिछड़े वगोर्ं के समुदायों की चिंताओं पर जल्दी विचार किया जाए।

आज विश्व शरणार्थी दिवस है। शरणार्थियों को मान्यता देने और उन्हें स्वीकार करने की भावना के सम्मान में संयुक्त राष्ट्र हर वर्ष २० जून को यह दिवस मनाता है। इस वर्ष संयुक्त राष्ट्र शरणार्थी संधि का साठवां वर्ष है। संयुक्त राष्ट्र शरणार्थी उच्चायुक्त के अनुसार विश्व में इस समय एक करोड़ शरणार्थी है, जिन्होंने सब कुछ खो दिया है।

असम की राजधानी गुवाहाटी में सुप्रसिद्ध शक्तिपीठ कामख्या धाम में बुधवार से वार्षिक अंबुबाशी मेला शुरू हो रहा है। इस अवसर पर देश-विदेश से हजारों साधु-सन्यासी वहां पहुंच गए हैं। मन्दिर के अधिकारियों के अनुसार मेले के कारण इस महीने की २३ से २५ तारीख तक लोगों के लिए मन्दिर के द्वार बंद रहेंगे। नीलांचल पर्वतों में स्थित मन्दिर परिसर और उसके आसपास सुरक्षा की कड़ी व्यवस्था की गई है।

MIDDAY NEWS
1400 HRS

  20 JUNE, 2011

THE HEADLINES:    

  • Supreme Court denies bail to DMK MP Kanimozhi and Kalaignar TV MD Sharad Kumar in 2G spectrum scam case. The apex court issues notice to Ramdev-run Bharat Swabhiman Trust to present its version over eviction of yoga guru and his supporters from Ramlila Maidan.
  • Representatives of government and civil society meeting now to find a consensus on the Lokpal Bill.
  • Odisha Government again postpones land acquisition for the Posco steel project.
  • Combating terrorism to be the central point of discussion with Pakistan in the forthcoming Foreign Secretary level talks in Islamabad, says External Affairs Minister.
  • Sensex plunges 250 points in afternoon trade.
AND IN SPORTS
  • India take on West Indies in the first cricket test match in Jamaica.
  • Wimbledon Tennis Championship begins in London today.
<><><>
  Supreme Court has denied bail to DMK MP Kanimozhi and Kalaignar TV MD Sharad Kumar in the 2G spectrum scam case. A special bench of justices G S Singhvi and B S Chauhan asked them to wait till framing of charges before approaching the special CBI court for regular bail. The apex court said the CBI court can thereafter decide their bail pleas uninfluenced by the earlier bail proceedings. The apex court’s decision to reject the bail would mean that Kanimozhi and Kumar will continue to remain in jail till the time the charges are framed. The court dismissed the bail application after hearing the CBI and counsel for the accused for over one-and-a-half hour. During the arguments, the CBI opposed Kanimozhi’s plea, saying the original documents regarding the illegal financial transaction of 200 crore rupees to DMK family-run Kalaignar TV are yet to be recovered and the accused might tamper with evidence if released on bail.
<><><>
 The Supreme Court today issued notice to the Ramdev-run Bharat Swabhiman Trust, saying it wants to hear its version over the eviction of the yoga guru and his supporters from Ramlila Maidan. A vacation bench comprising justices P Sathasivam and A K Patnaik issued notice to Acharya Virendra Vikram, the President of the Delhi chapter of Bharat Swabhiman Trust. The apex court  told senior advocate U U Lalit, who appeared for Delhi Police, that police had made several allegations against Ramdev and his followers and the other side should also be heard.The Supreme Court posted the matter for the 11th of July for the next hearing.
<><><>
 Amid differences between representatives of government and civil society on some key issues, the two sides are now meeting in New Delhi to resolve contentious issues and hammer out a consensus on Lokpal Bill. On the eve of the meeting of the Lokpal joint drafting committee, the eighth since April 16, senior Ministers held discussions for nearly three hours last evening to fine-tune the government’s strategy. The deliberations, chaired by Finance Minister and panel chairman Pranab Mukherjee, was attended by Union Ministers Kapil Sibal, Salman Khurshid and Veerappa Moily. Earlier, the UPA chairperson, Sonia Gandhi has said that the Lokpal Bill is very much a part of the agenda of the National Advisory Council. In a reply to social activist, Anna Hazare’s letter to her, Mrs Gandhi said, she has already made her views clear in her earlier communications. Mrs. Gandhi said, she believes that there is an urgent necessity to combat graft and corruption. The  UPA chairperson said that she strongly supports the institution of Lokpal that is consistent with the practices and conventions of the country’s parliamentary democracy. Meanwhile, an all party meeting to seek views across the political spectrum on the Lokpal Bill is likely to be held in the first week of next month. The Congress core group had favored an all party meeting against the backdrop of widening differences between the government and the civil society representatives led by Anna Hazare.
<><><>
 National Investigation Agency,NIA today filed a charge-sheet against five accused persons including Swami Asimanand for 2007 Samjhauta Blast case. Sixty eight lives were lost and 68 injured in the blast.  NIA had taken up the Samjhauta Blast probe in 2010. Swami Asimanand was arrested in November last year.
<><><>
 Former Chief Minister of Maharashtra, Mr. Ashok Chavan today filed an 8-page affidavit before the two-member Adarsh inquiry panel headed by retired Bombay High Court judge J A Patil. In his affidavit, Chavan claimed that he did nothing illegal during his tenure as State Revenue Minister and said that decisions regarding Adarsh society were taken by the then Chief Minister Mr. Vilasrao Deshmukh.
Former Chief Minister of Maharashtra, Mr. Ashok Chavan’s affidavit filed before the Adarsh inquiry panel today states that whatever sanctions given by him were according to government rules. He also stated that the land on which the Adarsh society stands belongs to the state government. He claims that he had nothing to do with granting additional Floor Space Index to the Adarsh society. In his affidavit, Chavan states that granting the society’s membership to civilians was not his decision and the files related to the Adarsh society were scrutinized by bureaucrats. Besides Mr. Chavan, two more former Chief Ministers of MaharashtraMr. Sushil Kumar Shinde and Mr. Vilasrao Deshmukh have filed affidavits in response to the summons given to them by the Adarsh inquiry commission. ALPANA PANT SHARMA, AIR NEWS, MUMBAI.
<><><>
 In Odisha, land acquisition for the Posco steel project near Paradip of Jagatsinghpur district was again  stopped today following decision of senior state government officials. After being unable to go ahead with the land acquisition process due to bad weather conditions for the last two working days, officials seem to be finalising strategies to enter Gobindpur and Dhinkia despite strong opposition by local villagers. A large number of anti-Posco activists supported by thousands of villagers including children, women and elderly  have formed human chains in the outskirts of Gobindpur since early this morning to protest forceful land acquisition for the South Korean steel major, Posco. Meanwhile, pro-Posco activists have also stopped construction work for a rehabilition colony in Polanga of Gada Kujanga in the project area demanding action on their 6-point charter of demands. Our correspondent reports, the strong resistance from Posco Pratirodh Sangram Samiti and now opposition from pro-Posco Joint Action Committee for beginning of project work have made things more difficult for the Odisha Government. It has  been finding really hard to acquire  the 4004 acres of land needed for the  52,000 crore rupee project, the biggest foreign direct investment in the country.
<><><>
 In Uttar Pradesh, a case of rape, the third in the last two days has been reported from Etah district . Police has lodged an FIR against three persons including two brothers. Our Correspondent reports that the SHO of the concerned police station has been removed to police lines.
As per information available a 30-year-old woman from backward community was allegedly gang raped in Sabhapur village under Nidhauli Kalan police station at her house last night. She was alone as her husband is working at Delhi. Three persons allegedly entered in her house forcefully last night and raped her. They put her on fire as they were allegedly identified by her. She was brought to district hospital in a serious condition where she succumbed to her injuries. Initially district police had denied the allegation of rape, saying there was no attempt to rape, but only to rob off valuables from the woman. Sunil Shukla, AIR NewsLucknow.
Meanwhile, an official spokesperson said in Lucknow that a panel of three doctors is being set-up to conduct the autopsy of the victim . He also said, the woman herself named persons involved in the gang rape in her dying declaration.
<><><>
  In Jharkhand, Naxals attacked a railway patrol engine at Gomo- Barkakana rail section this morning. The attacks came at three places in which one RPF jawan was killed and two jawans injured. The police sources told our  Correspondent that the pilot engine with the RPF armed unit was going from Dumari Vihar to Dania when the naxals first attacked the engine, which was repulsed by the RPF and the pilot engine kept moving. Then after a short interval, a second attack came from  the Naxals in which one RPF jawan was killed on the spot. Immediately after this, a third attack came when the Naxals hurled bombs on the engine halting the movement. The naxals then set the engine on fire and destroyed the track also through a blast. Superintendent of Police, Bokaro, Saket Kumar Singh has told our Correspondent that reinforcement has been dispatched to recover the body and carry out combing operation.
<><><>
  Fourteen Somali pirates and three  Yemeni nationals have been detained by Gujaratpolice. They had been arrested off Saurashtra coast near Una in Junagadh district. According to the police, the group had landed ashore in a boat after it ran out of fuel. The group was first spotted by the villagers along the coast, who alerted the authorities. Quoting police sources, our Ahmedabad Correspondent reports, the group had been adrift on the high seas for around a fortnight. The Yemeni nationals have revealed the identities of the 14 Somali pirates to the authorities.
<><><>
 The Union Home Minister P Chidambaram is visiting Srinagar this afternoon on a two day visit of the Kashmir valley. After his arival he will be  meeting governor N N Vohra and Chief Minister Umar Abdullah to discuss latest situation in the state and related issues. Mr. Chidambaram will be chairing a high level security review meeting and also interact with officers of South Kashmir district in Pahalgaon. The Home Minister will review development scenario in the area. He will also take stock of the arrangements for fourth coming Amarnath Yatra.
<><><>
 India today made it clear that terrorism will be the central point of discussion withPakistan in the forthcoming Foreign Secretary level talks beginning Thursday inIslamabad. Briefing the media in New Delhi, the External Affairs Minister S M Krishna said that the menace of terrorism has to be dealt with firmly and in a very transparent manner.   He said that the trial of those involved in 26/11 Mumbai attacks must be hastened in Pakistan to bring to the book the perpetrators of the heinous crime. Mr Krishna said that it is sad commentary that the trial has not yet started and Islamabadmust take note of sentiments involved in it. In reply to a question, whether David Headley’s revelations about the role of Pak intelligence agency ISI in Mumbai attacks will be raised with Pakistan, the Minister said, it will certainly be taken up during the talks. Mr. Krishna said that India has already asked Pakistan for the extradition of Daood Ibrahim, who is wanted for various crimes in India and New Delhi will keep pursuing for its demand. The Minister said the peace and prosperity in the South Asia region is interlinked with peace between India and Pakistan.
 An Indian delegation led by foreign Secretary Nirupma Rao will leave for Islamabad on Thursday to hold comprehensive dialogue with her counter part Salman Bashir. Besides talks on Mumbai attack, all outstanding issues including Jammu and Kashmir are likely to be discussed.
<><><>
 Mr. Krishna today left for Yangon on the first high-level official visit from India since the civilian government took over in Myanmar. The three-day visit will focus on a number of issues relating to bilateral relations with Myanmar. Mr. Krishna is accompanied by Foreign Secretary Nirupama Rao. Talking to media in New Delhi before leaving forMyanmar, Mr. Krishna said that  enhanced security and  cooperation in the field of energy, agriculture, telecommunication, infrastructure and connectivity will be high on agenda during his talks with Myanmar‘s leaders.
 Our correspondent adds, India is the fourth largest trading partner of Myanmar afterThailandSingapore and ChinaIndia is also the 13th largest investor with an investment estimated at 189 million dollars in five projects. Indian investment ranges from oil and gas sector to hydroelectric power, railways, electric power among others.
<><><>
 An eight-member Indian military delegation is in China on a week-long good will visit. This mark the resumption of defence ties between the two Asian giants that were frozen for a year. The multi-command delegation is headed by Maj. Gen. Gurmeet Singh of the Northern Command. Official sources say, during their stay, the delegation will visit Chinese military units and hold talks with their counterparts in Beijing, Xinjiang andShanghai. The decision to resume military ties was announced after a bilateral meeting between Prime Minister Dr Manmohan Singh and Chinese President Hu Jintao on the sidelines of the BRICS summit in Sanya in China this year.
<><><>
 Officials in northwest Pakistan say, dozens of militants have attacked the homes of two anti-Taliban tribal elders, killing at least four and wounding several others.  Authorities say nearly 70 militants participated in this early morning attack in the Mohmand tribal area near Afghanistan. One of the elders was wounded in the attack.
<><><>
 News Just in, The government today said that there was a  broad consensus on major areas of the Lok Pal Bill after discussions with civil society members. Briefing the media after the 8th meeting of the Joint Drafting Committee on Lok Pal Bill in New Delhi, the HRD Minister, Mr. Kapil Sibal said that there was an agreement on about 85 per cent clauses of the bill.  Describing today’s meeting as a major step forward, Mr. Sibal said that the areas of divergence and differences will be discussed in the all party meeting to be convened by the Prime Minister next month. He reiterated the government’s commitment to introduce a strong Lok Pal Bill in the monsoon session of Parliament. Mr. Sibal said that the discussions took place in a non acrimonious  manner and there was frank exchange of views between both the sides.
<><><>
 The United Nations  nuclear watchdog  is about to start a meeting aimed at improving nuclear safety as a result of the disaster at Japan‘s Fukushima plant. The International Atomic Energy Agency will hold five days of talks involving officials from 150 countries on how to make nuclear power safer. But there are differences as to how much international action is needed to prevent future accidents. The meeting will also discuss a report into the Fukushima nuclear emergency.
<><><>
 Back Home, Finance Minister Pranab Mukherjee will inaugurate a conference of the State Finance Ministers in New Delhi tomorrow. The day-long conference will deliberate upon operational guidelines for Financial Reporting under accrual based accounting system. Secretaries to the Government of India, State Finance Secretaries, Financial Advisors from key ministries and State Accountant Generals will participate in the conference. According to an official statement, Mukherjee will also release the operational guidelines for shifting to accrual accounting. The Twelfth and Thirteenth Finance Commissions and the Second Administrative Reform Commission have recommended a gradual shift to accrual basis of accounting. At present, India follows cash based accounting system which lacks adequate framework for accounting of assets and liabilities.
<><><>
 The government has started preparations for revising GDP base year on 2011-12 prices for more accurate reading of country’s economy. Chief Statistician T C A Ananta said inNew Delhi that the base year is being further revised to improve data accuracy. At present, the three most followed macro economic official data series, the Gross Domestic Product, Index of Industrial Production and Whole Price Index are based on 2004-05 prices. The GDP base year is revised every five years. Revision of other two data series are also expected to follow.
<><><>
 The government has set up a committee to recommend measures to boost exports in the manufacturing sector. The development comes close on the heels of Prime Minister Manmohan Singh giving an in-principle approval to a new manufacturing policy that aims at creating 10 crore jobs by 2025. Official sources said, the committee will be headed by Commerce Secretary Rahul Khullar. The thrust areas on which the committee is expected to focus are leather, engineering goods, gems and jewellery, textiles and sports goods. It is likely to submit its report in two months. The government had recently come out with a strategy paper which has set a target of about 400 billion dollar export of manufactured products by 2014. Manufacturing goods account for about 80 per cent of the country’s total exports.
<><><>
 The Sensex at the Bombay Stock Exchange opened 72 points, or 0.4 per cent lower, at 17,798, this morning,  on sustained selling by foreign funds and retail investors, amid subdued Asian markets. Later, the Sensex extended its losses, and had lost a massive 556 points at one stage. After recovering somewhat, the Sensex still stood a good 249 points, or 1.4 percent in negative territory, at 17,622 in afternoon deals, a short while ago. The 30-share Sensex has already lost almost 440 points in the past three trading sessions.
<><><>
 Now Sports news; the first cricket Test match between the World number one TeamIndia and the hosts West Indies will be played at the Sabina Park in KingstonJamaicatoday. This is the first game of the three-match Test series. Indian Skipper Mahendra Singh Dhoni is making his return to the young but injury plagued Indian side, which defeated the Caribbean 3-2 in the recently concluded ODI series.
Even though the world champions clinched the just ended ODI series, they will certainly be low on confidence following the last two defeats which came at the hands of the hosts West Indies, couple of days ago. But World Cup winning captain MS Dhoni’s return has brought a sigh of relief to the injury plagued Indian team, who are without their experienced top shot players. Zaheer Khan’s absence now coupled with Munaf Patel’s injury has worried India as just two seamers on a bouncy Sabina Park pitch is sure a disadvantage. Statistically, West Indies are far ahead from India as both the sides have played 82 matches against each other. Out of which India have won 11, West Indieswere the winners on 30 occasions and 41 matches were resultless. But looking atIndia‘s recent form, this match is predicted to go all the way down to the wire. Savvy Hasan Khan, Sports Desk.
 All India Radio will broadcast ball by ball commentary of the test match. It can be heard on FM Gold and Rajdhani Channels from 8:20 pm onwards.
<><><>
  The biggest Tennis tournament Wimbledon Championship begins in London today. This edition will be 125th time that the All  England Lawn Tennis Club will host the Wimbledon Championship since the first tournament in 1877. Indian Ace tennis stars, Sania Mirza and Somdev Dev Varman will look to improve their Grandslam singles record even as veterans Leander Paes and Mahesh Bhupathi eye their major title together. AllIndia radio will broadcast the voice casts of Wimbledon Tennis Championship from 20.6.2011 to 05.07.11 from 7-30 am to 7-45 am. The voice casts can be heard in Rajdhani and FM rainbow channel.
<><><>
 In FootballQatar thrashed India 3-1 in the second round of the 2012 Olympics Qualifiers at the Al Sadd Stadium in Doha last night. India unnerved a technically superior Qatar by taking an early lead but were eventually outplayed. Striker Jeje Lalpekhlua was the scorer for India while for Qatar, Skipper Hasan Al Haydos, Al Khanfan and Mohammed Elneel got their names on the score sheet.
<><><>

20.06.2011
समाचार संध्या
2045


मुख्य समाचार : –

  • सरकार ने कहा-लोकपाल विधेयक पर सिविल सोसायटी के प्रतिनिधियों के साथ व्यापक सहमति।
  • उच्चतम न्यायालय ने टू-जी स्पेक्ट्रम मामले में डी.एम.के. पार्टी सांसद कणिमोई और कलइग्नार टी.वी. के प्रबंध निदेशक शरद कुमार की जमानत याचिका नामंजूर की।
  • राष्ट्रीय जांच एजेंसी ने समझौता एक्सप्रेस में विस्फोट के मामले में स्वामी असीमानन्द सहित पांच लोगों के खिलाफ आरोप पत्र दायर किया।
  • सेंसेक्स 364 अंकों की गिरावट के साथ चार महीने में सबसे कम 17 हजार 507 पर बंद।
  • विम्बलडन टेनिस टूर्नामेंट लंदन में शुरू।
  • जमैका में भारत और वेस्टइंडीज के बीच पहले क्रिकेट टेस्ट मैच में भारत का टॉस जीतकर पहले बल्लेबाजी का फैसला।
—–

सरकार ने कहा है कि सिविल सोसायटी के प्रतिनिधियों के साथ बैठक के बाद लोकपाल विधेयक के प्रमुख मुद्दों पर सहमति बन गई है। मानव संसाधन विकास मंत्री कपिल सिब्बल ने आज नई दिल्ली में लोकपाल विधेयक की संयुक्त मसौदा समिति की आठवीं बैठक के बाद बताया कि विधेयक के 85 प्रतिशत प्रावधानों पर सहमति हो गई है। आज की बैठक को एक महत्वपूर्ण कदम बताते हुए श्री सिब्बल ने कहा कि जिन बातों पर मतभेद और अलग-अलग राय है उन पर प्रधानमंत्री द्वारा अगले महीने बुलाई गई सर्वदलीय बैठक में विचार किया जाएगा।

एक प्रमुख बात है क्योंकि मुझे लगता है कि सहमति के व्यापक स्तर के आधारभर आखिर में एक मजबूत लोकपाल विधेयक बनेगा। और जिन मुद्दों पर असहमति है-ये एक राजनीतिक प्रक्रिया है जिससे इन्हें हल किया जाएगा और उसके बाद हम विधेयक को केबिनेट के पास ले जाऐंगे तथा संसद के मानसूत्र सत्र में इसे पेश करेंगे। हम कल शाम साढ़े 4 बजे फिर मिल रहे हैं।
सिविल सोसायटी के सदस्य प्रशांत भूषण ने बताया कि कल बैठक के दूसरे दिन दोनों पक्ष सहमत मुद्दों पर आम राय कायम करने के लिए अपने-अपने मसौेदे पेश करेंगे। उन्होंने कहा कि प्रमुख मुद्दों पर मतभेदों को एक ही मसौदे में दो विकल्पों के रूप में पेश किया जाएगा, जिस पर सरकार द्वारा उचित मंच पर चर्चा होगी। एक सवाल के जवाब में श्री भूषण ने कहा कि आज की बैठक में मतभेद के दो नए मुद्दे सामने आए, जो लोकपाल के चयन और उसे हटाने की प्रक्रिया के बारे में हैं।

—–

उच्चतम न्यायालय ने टू-जी स्पैक्ट्रम घोटाले में डीएमके सांसद कनिमोयी और कलइग्नार टीवी के प्रबंध निदेशक शरद कुमार को जमानत देने से इंकार कर दिया है। न्यायमूर्ति जी.एस. सिंघवी और बी.एस. चौहान की एक विशेष पीठ ने उन्हें नियमित जमानत के लिए सीबीआई की विशेष अदालत के पास जाने से पहले, आरोप तय होने तक इंतजार करने को कहा है। उच्चतम न्यायालय ने कहा है कि इसके बाद सीबीआई अदालत जमानत संबंधी पहले की कार्यवाहियों से प्रभावित हुए बिना उनकी जमानत याचिकाओं पर फैसला कर सकती है।
जमानत नामंजूर करने के उच्चतम न्यायालय के इस फैसले के चलते कनिमोई और कुमार को तब तक जेल में रहना होगा जब तक उन पर आरोप तय नहीं हो जाते।

—–

झारखंड में जेल में बंद पूर्व मुख्यमंत्री मधु कोडा को एकबार फिर रांची की दो अदालतों ने जमानत देने से इंकार कर दिया है। दोनों अदालतों में आज उनकी बीमारी की अर्जी दाखिल की गई थी। पहले मामले में प्रवर्तन निदेशालय की विशेष अदालत ने कालेधन से संबंधित एक मामले में मधु कोडा और अन्य आरोपियों की न्यायिक हिरासत की अवधि और चौदह दिन के लिए बढ़ा दी।
विशेष सतर्कता अदालत ने राजीव गांधी ग्रामीण विद्युतीकरण योजना में कथित धांधली के एक अन्य मामले में भी मधु कोड़ा तथा अन्य आरोपी विनोद सिन्हा की न्यायिक हिरासत की अवधि चौदह दिन के लिए और बढ़ा दी।

—–

उच्चतम न्यायालय ने दिल्ली के रामलीला मैदान से योग गुरू रामदेव और उनके समर्थकों को जबरन हटाये जाने के मामले में बाबा रामदेव के भारत स्वाभिमान ट्रस्ट को अपना पक्ष पेश करने के लिए नोटिस भेजा है। न्यायालय ने दिल्ली पुलिस की ओर से पेश हुए वकील को बताया कि पुलिस ने रामदेव और उनके अनुयायियों के खिलाफ कई आरोप लगाये हैं, इसलिए दूसरे पक्ष को भी सुना जाना चाहिए। मामले की अगली सुनवाई के लिए 11 जुलाई की तारीख तय की गई है।

—–

ओड़ीशा में जगतसिंहपुर जिले के पारादीप के निकट 52 हजार करोड़ रूपये की पास्को इस्पात परियोजना के लिए भूमि अधिग्रहण के काम को स्थानीय ग्रामवासियों के कड़े विरोध के चलते एक बार फिर आज रोक दिया गया है। जानी-मानी सामाजिक कार्यकर्त्ता मेधा पाटकर आज गोबिंदपुर गईं और उन्होंने पास्को विरोधी आंदोलन का समर्थन किया। उन्होंने परियोजना क्षेत्र में बड़े पैमाने पर मानवाधिकारों के उल्लंघन का आरोप लगाया और स्थानीय लोगों की सहमति के बिना भूमि अधिग्रहण के लिए राज्य सरकार की आलोचना की।

इस बीच, ओड़ीशा सरकार ने पास्को विरोधी आंदोलन में बच्चों के शामिल होने के आरोपों के बारे में जिला प्रशासन से रिपोर्ट मांगी है।

—–

कांग्रेस ने आज उत्तरप्रदेश सरकार से कहा है कि वह राज्य में महिलाओं पर हो रहे अत्याचारों के दोषियों पर तुरंत कार्रवाई करे। पार्टी प्रवक्ता जयंती नटराजन ने कहा कि पिछले 48 घंटों में राज्य में बलात्कार के छह मामले दर्ज किए गए हैं। उन्होंने कहा कि राज्य में अराजकता जैसी स्थिति हो गई है और मुख्यमंत्री सुश्री मायावती ने अपने पद पर बने रहने का नैतिक अधिकार खो दिया है।

—–

राष्ट्रीय जांच एजेंसी-एन आई ए ने वर्ष 2007 में समझौता एक्सप्रेस विस्फोट मामले में स्वामी असीमानंद सहित पांच अभियुक्तों के खिलाफ आरोप पत्र दाखिल किया है। इस विस्फोट में 68 लोग मारे गये थे।
राष्ट्रीय जांच एजेंसी ने दिल्ली की एक विशेष अदालत में दाखिल आरोप-पत्र में असीमानंद, मृतक सुनील जोशी, लोकेश शर्मा, संदीप डांग और रामचंद्रा कलासंग्रा उर्फ रामजी पर आपराधिक षड्यंत्र रचकर पानीपत के निकट समझौता एक्सप्रेस में विस्फोट करने का आरोप लगाया गया है। दिल्ली-लाहौर के बीच सप्ताह में दो बार चलने वाली समझौता एक्सप्रेस भारत और पाकिस्तान के लोगों में संबंध सुधारने में अहम सम्पर्क सूत्र है।

—–

भारत ने स्पष्ट कियां है कि इस्लामाबाद में पाकिस्तान के साथ बृहस्पतिवार से शुरू हो रही विदेश सचिव स्तर की वार्ता में आतंकवाद के मुद्दे पर विशेष रूप से चर्चा होगी। विदेश मंत्री एस. एम. कृष्णा ने नई दिल्ली मे संवाददाताओं से बातचीत में कहा कि आतंकवाद से सख्ती से निपटना होगा। मुंबई हमलों में पाकिस्तान की खुफिया एजेंसी आई एस आई की भूमिका के बारे में डेविड हेडली के बयान से संबंधित एक सवाल के जवाब में विदेश मंत्री ने कहा कि पाकिस्तान के साथ बातचीत में इस बारे मे निश्चित रूप से चर्चा होगी।

—–

विदेशमंत्री ने अफगानिस्तान की स्थिति का शांतिपूर्ण राजनीतिक समाधान खोजने के लिए सुलह-सफाई का समर्थन करते हुए कहा कि यह अफगान सरकार को तय करना है कि तालिबान में किन लोगों से बातचीत की जाये? उन्होंने ने कहा कि तालिबान के जो लोग हिंसा छोड़कर अफगानिस्तान के संविधान को स्वीकार करने के लिए तैयार है, उनके साथ बातचीत की जा सकती है।

—–

केन्द्रीय गृहमंत्री पी. चिदंबरम, कश्मीर घाटी के दो दिन के दौरे पर आज श्रीनगर पहुंचे और उन्होंने राजभवन में राज्यपाल एन.एन. वोहरा और मुख्यमंत्री उमर अब्दुल्ला मुलाकात की। बैठक के दौरान मौजूदा सुरक्षा स्थिति अमरनाथ यात्रा के सुचारू परिचालन और राज्रू के समग्र पर चर्चा हुई। गृहमंत्री, कल शेर-ए-कश्मीर अंतर्राष्ट्रीय सम्मेलन परिसर में मुख्यमंत्री और कानून लागू करने वाली एजेंसियों तथा राज्य प्रशासन के अधिकारियों से मिलेंगे। बैठक में संपूर्ण सुरक्षा स्थिति और अमरनाथ यात्रा के अलावा विकास संबंधी मुद्दों पर विचार-विमर्श होने की संभावना है। बैठक के बाद गृहमंत्री के पहलगाम का दौरा करने की उम्मीद है।

—–

गुजरात में गिरफ्‌तार चौदह संदिग्ध सोमालियाई समुद्री डाकुओं और यमन के तीन नागरिकों से पुलिस पूछताछ कर रही है। इन्हें सौराष्ट्र के ऊना तटवर्ती इलाके से गिरतार किया गया था। जूनागढ़ के पुलिस अधीक्षक दीपंकर त्रिवेदी ने हमारे अहमदाबाद संवाददाता को बताया कि तटरक्षक संगठन, नौसेना और सीमा शुल्क विभाग सहित कई केन्द्रीय एजेंसियां भी इन लोगों से कल पूछताछ करेंगी और मामला दर्ज करेंगी। सूत्रों के अनुसार यमन नागरिकों ने आरोप लगाया है कि ये सोमालियाई नागरिक समुद्री डाकू हैं, जिन्होंने उनकी नाव सहित उनका अपहरण कर लिया था। लेकिन सोमालियाई नागरिकों ने अपने आप को निर्दोष बताया है।

—–

भारत, मॉरिशस के साथ दोहरे कराधान से बचने के बारे में संधि-डी.टी.ए. की समीक्षा कर सकता है। यह जानकारी वित्त सचिव सुनील मित्रा ने दी, लेकिन उन्होंने यह नहीं बताया कि यह काम कब तक किया जाएगा। श्री मित्रा का यह बयान इन खबरों के बीच आया है कि सरकार, मॉरिशस के जरिए निवेश पर पूंजी लाभ कर-सी.जी.टी. लगा सकती है। अभी डी.टी.ए. के तहत मॉरिशस से भारत में होने वाला निवेश करमुक्त है। इसके कारण सीधे विदेशी निवेश और शेयर बाजार में होने वाले निवेश का बड़ा हिस्सा मॉरिशस में पंजीकृत कंपनियों के जरिए आता है।

—–

मुंबई के शेयर बाजार में सेंसेक्स 364 अंक गिरकर पिछले 4 महीने के सबसे निचले स्तर 17 हजार 507 पर बंद हुआ। नेशनल स्टाक एक्सचेंज का निफ्‌टी 109 अंक गिरकर 5 हजार 258 पर पहुंच गया। देश में डालर के मुकाबले रूपया 14 पैसे कमजोर हुआ। एक डालर का मूल्य 45 रूपए एक पैसे रहा। दिल्ली के सर्राफा बाजार में लगातार चौथे दिन सोना महंगा हुआ। दस ग्राम सोने का मूल्य 75 रूपए बढकर 22 हजार 820 रूपए रहा जबकि चांदी 250 रूपए टूट कर 53 हजार 900 रूपए प्रति किलोग्राम पर जा पहुंची अमेरिका में कच्चे तेल का वायदा मूल्य एक डालर 16 सेंट कम होकर 91 डालर 85 सेंट रहा।

—–

वर्ष का तीसरा ग्रैंडस्लैम विम्बलडन टेनिस टूर्नामेंट आज से लंदन में शुरू हो गया है। 125वें टेनिस टूर्नामेंट में पहले दिन महिला सिंगल्स में वीनस विलियम्स, वेरा ज्वानारेवा एलिना वेसेनीना दूसरे दौर में पहुंच गई है। शहरपीर पहले ही दौर में हारकर बाहर हो गई हैं।
पुरूष सिंगल्स में मौजूदा चैंपियन और शीर्ष वरीयता प्राप्त स्पेन के राफेल नडाल, स्टांसिलास वॉवरिंका, मार्डी फिश और रेनर शेटल्र अपने-अपने मुकाबले जीतकर अगले दौर में पहुंच गए हैं।
कल सानिया मिर्जा और सोमदेव देवबर्मन सिंगल्स में अपने-अपने मुकाबले खलेंगे। डबल्स में लिंएडर पेस और महेश भूपति की जोड़ी अपनी चुनौती पेश करेगी। रोहन बोपन्ना और सोमदेव देवबर्मन भी पुरूष डबल्स में अपने-अपने जोड़ीदारों के साथ कोर्ट पर उतरेंगे।

—–

जमैका में वेस्टइंडीज के साथ तीन टैस्ट मैचों की श्रृंखला के पहले मैच में भारत ने टॉस जीतकर बल्लेबाजी करने का फैसला किया है। ताजा समाचार मिलने तक भारत ने 1 विकेट पर 16 रन बना लिये हैं। भारत के तीन खिलाड़ियों विराट कोहली, प्रवीण कुमार और अभिनव मुकुंद ने इस मैच से टैस्ट क्रिकेट में डैब्यू किया है।

—–

भारतीय फुटबॉल टीम को 2012 ओलंपिक के दूसरे दौर के क्वालीयर मुकाबले में हार का सामना करना पड़ा। भारत को कतर ने तीन-एक से हराया।

—–

भारत समझौता एक्सप्रैस विस्फोट मामले के बारे में पाकिस्तान को जानकारी उपलब्ध करा सकता है। उम्मीद की जाती है कि इस्लामाबाद में विदेश सचिव स्तर की होने वाली वार्ता के दौरान इस मामले में चार्जशीट दाखिल किये जाने का उल्लेख करते हुए भारत पाकिस्तान से मुंबई हमले के आरोपियों के खिलाफ वैसी ही कार्रवाई करने को कह सकता है।

—–

कल 21 जून को इस साल का सबसे लम्बा दिन होगा। इस दिन भारत सहित भूमध्य रेखा के उत्तर में पड़ने वाले देशों में कर्क सक्रांति होगी। वैज्ञानिक संस्था- ÷÷स्पेस” के अध्यक्ष सी बी देवगन ने नई दिल्ली में बताया कि कल सूर्य सुबह पांच बजकर 24 मिनट पर उदय होगा और शाम सात बजकर 22 मिनट पर अस्त होगा।

—–

असम में गुवाहाटी में सुप्रसिद्ध शक्तिपीठ कामख्या धाम में बुधवार से वार्षिक अंबुबाशी मेला शुरू हो रहा है। इस अवसर पर देश-विदेश से हजारों साधु-सन्यासी वहां पहुंच गए हैं।



20TH JUNE, 2011
NEWS AT NINE.
THE HEADLINES:
  • Government says there is broad consensus with civil society members on the Lok Pal Bill.
  • Supreme Court rejects bail to DMK MP Kanimozhi and Kalaignar TV MD Sharad Kumar in the 2G spectrum case.
  • National Investigation Agency files charge sheet against five accused including Swami Asimanand in the Samjhauta blast incident.
  • Sensex tumbles 364 points to an over 4-month low of 17,507.
  • Wimbledon tennis tournament, begins in London.
  • India win toss, elect to bat in the first cricket Test match against West Indies at Jamaica.
<><><>
The government today said that there is a broad consensus on major issues of the Lok Pal Bill after discussions with civil society members in New Delhi. Briefing the media after the 8th meeting of the Joint Drafting Committee on Lokpal, the HRD Minister, Mr Kapil Sibal said that there is agreement on about 85 percent clauses of the bill. Describing today’s meeting as a major step forward, the Minister said that the areas of divergence and differences will be discussed in the all party meeting to be convened by the Prime Minister next month. Mr Sibal reiterated the government’s commitment to introduce a strong Lok Pal Bill in the monsoon session of Parliament. He said, the discussions took place in a non acrimonious atmosphere and there was frank exchange of views between both the sides.
Briefing the media, noted lawyer Prashant Bhusan said, in tomorrow’s meeting, the Civil Society and the Government Representatives will exchange their drafts to hammer out consensus on agreed issues. He said differences on major issues will be presented as two alternatives in a single draft to be taken up by the government at appropriate fora. In reply to a question, Mr Bhusan said, two new areas of disagreement, selection and removal process of the Lokpal, appeared in today’s meeting.
<><><>
Supreme Court has rejected bail to DMK MP Kanimozhi and Kalaignar TV MD Sharad Kumar in the 2G spectrum scam case. A special bench of justices G S Singhvi and B S Chauhan asked them to wait till framing of charges before approaching the special CBI court for regular bail.The apex court said the CBI court can thereafter decide their bail pleas uninfluenced by the earlier bail proceedings. The apex court’s decision to reject the bail would mean that Kanimozhi and Kumar will continue to remain injail till the time the charges are framed. The court dismissed the bail application after hearing the CBI and counsel for the accused for over one-and-a-half hour.
<><><>
The Supreme Court today issued notice to the Ramdev-run Bharat Swabhiman Trust, saying it wants to hear its version over the eviction of the yoga guru and his supporters from Ramlila Maidan. A vacation bench comprising justices P Sathasivam and A K Patnaik issued notice to Acharya Virendra Vikram, the President of the Delhichapter of Bharat Swabhiman Trust. The apex court told senior advocate U U Lalit, who appeared for Delhi Police, that police had made several allegations against Ramdev and his followers and the other side should also be heard.The Supreme Court posted the matter for the 11th of July for the next hearing.
<><><>
The National Investigation Agency,NIA today filed a charge-sheet against five accused persons including Swami Aseemanand for 2007 Samjhauta Blast case. NIA charged Swami Aseemanand and four others with triggering explosions in the cross-border Samjhauta Express in 2007 that left 68 people dead. In the charge sheet filed before the Special Court in New Delhi, the NIA accused Aseemanand, Sunil Joshi (now dead), Lokesh Sharma, Sandeep Dange and Ramchandra Kalasangra alias Ramji of hatching a criminal conspiracy which resulted in bomb blasts in the Samjhauta Express near Panipat. The bi-weekly Samjhauta Express, which runs between Delhi and Lahore, plays a vital role in improving people-to-people contacts between India and Pakistan.
<><><>
India is likely to share information with Pakistan on the Samjhauta Express blast case. It is expected to cite the filing of the charge sheet in this case and askPakistan to reciprocate by taking action against the 26/11 accused during the upcoming Foreign Secretary level talks in Islambad. External affairs sources said inNew Delhi today that, by filing the charge sheet, India has demonstrated its sincerity in tackling terror of any form. Now, it is Pakistan‘s responsibility to show its commitment to deal with terrorists and terror groups. Our correspondent reports,Pakistan has been keenly monitoring the progress of the probe into the Samjhauta Express explosions where 68 people, most of them Pakistani nationals, were killed.
<><><>
In Jharkhand, the Jailed MP and former Chief Minister Madhu Koda has been denied bail once again in two different cases by two different courts in Ranchi today. Mr. Koda did not appear in any of the hearing as his sick petitions were presented in both the courts. In the first case, a special ED court extended the judicial remand of Mr. Koda for 14 days in case relating to money laundering. The judicial custody of other accused- Vinod Sinha, Arvind Vyas and Manoj Punamia, were also extended for 14 days. In another matter relating to the alleged bungling in Rajeev Gandhi Rural Electrification Scheme, a special court of Vigilance extended the judicial remand of Madhu Koda along with other accused- Vinod Sinha, for 14 more days. Our correspondent reports, the next date of hearing for both the cases is on4th July 2011.
<><><>
Petroleum Minister S Jaipal Reddy has criticised the BJP for questioning the Government over a Comptroller and Auditor General Report which reportedly indicated that favours were shown to private oil firms, Reliance Industries Limited (RIL) and Cairn India. Briefing the media in New Delhi today, he said, the CAG report is just a draft report and the issue of pricing was cleared by the EGoM.
The CAG draft report that was leaked reportedly said RIL was allowed to sell natural gas at higher rates than the Public Sector Undertakings and higher capital expenditure was allowed to RIL by Directorate General of Hydrocarbons resulting in revenue loss to the Government.
<><><>
The Congress party today asked the Uttar Pradesh government to take immediate action against the culprits involved in crimes against women in the State. Briefing the media in New Delhi, party spokesperson Jayanti Natrajan said that in the last 48 hours six cases of rape have been reported from the State. She said the situation in the state has deteriorated into anarchy and the Chief Minister Ms. Mayawati has no moral authority to continue in office.
<><><>
Union Home Minister P. Chidambaram arrived in Srinagar today on a 2 day visit of the valley. Soon after his arrival, he met State Governor N.N. Vohra at the Raj Bhawan. The present security situation, smooth conduct of Amarnath Yatra and overall development of the state was discussed during the meeting. The Home Minister will be meeting Chief Minister, senior officers of law enforcing agencies and the representatives of state administration at Shere Kashmir International Convention Complex (SKICC) tomorrow. The overall security scenario and the Amarnath Yatra besides the general development of the state is expected to be discussed threadbare in the meeting. After the meeting the Home Minister is expected to visit Pahalgam.
<><><>
In Odisha, the land acquisition for the 52,000 crore rupees Posco steel project near Paradip of Jagatsinghpur district has been stopped again today considering the strong resistance from the local villagers. Eminent social activist, Medha Patkar, visited Gobindpur today and extended her support to the anti-Posco movement. She alleged large-scale violations of human rights in the project area and criticised the Naveen Patnaik government for going ahead with land acquisition without the consent of the local people. Meanwhile, the Odisha government has asked for a report from the Jagatsinghpur district administration on allegations of children being involved in the anti-Posco stir.
<><><>
In Gujarat, the state police is interrogating the 14 suspected Somalia pirates along with the 3 Yemen Nationals. All 17 persons arrested from Una coast of Saurashtrayesterday, have been kept in the Una police station. Junagadh Superintendent of Police Mr.Dipankar Trivedi told our Ahmedabad Correspondent that other Central agencies including Coast Guard, Navy and Customs would also carry out joint interrogations from tomorrow morning. On the basis of the interrogations, case will be registered against the suspected pirates. According to sources, the 3 Yeman Nationals have alleged that the 14 Somalian nationals are pirates and had abducted them with their boat. The Somalians have however claimed that they are innocent.
<><><>
The Lok Sabha Speaker ,Mrs.Meira Kumar has convened an all-party meeting on Wednesday to bring about a consensus on the long pending Women’s Reservation Bill ahead of the monsoon session of Parliament. In a letter to political parties, Mrs. Kumar has asked them to take steps for early passage of the Bill in the Lok Sabha. The June 22 meeting is part of her efforts to ensure early passage of the Bill.
<><><>
In Uttar Pradesh, six people lost their lives in two separate train accidents in the last two days in Aligarh and Hathras stations respectively. According to railway authorities in the second incident which occurred at Hathras station, a minor boy lost his life and two others were injured. Railway sources told AIR that this tragic incident happened when a part of the brake shoe of Ranchi- Delhi -Rajdhani express hit the passengers waiting for another train at the station.
Last evening, a similar incident happened at the Aligarh station when the hand brake of a goods train snapped and hit the passengers in which five people died and seven others were injured. Our correspondent reports that Railway Safety Commissioner will begin inquiry for Aligarh incident from tomorrow and the Hathras accident probe on Wednesday.
<><><>
In the first Cricket Test of the three-match series against the West Indies atKingstonJamaicaIndia have elected to bat after winning the toss. When reports last came in, India were 23 for one in their first innings after eight overs.
For India, Virat Kohli, Praveen Kumar and Abhinav Mukund are making their Test debut.
<><><>
In the Wimbledon Grand Slam tennis championships in London, American Venus Williams and Russian stars Vera Zvonareva and Elena Vesnina have advanced to the second round of the women’s singles. Wimbledon is the world’s oldest and most prestigious tennis tournament. The All England Lawn Tennis Club is hosting the championship for the 125th time, since the first tournament which was held in 1877. India‘s Sania Mirza and Somdev Dev Varman will begin their singles campaign tomorrow. In the Men’s Doubles, the duo of Leander Paes and Mahesh Bhupathi will be seen in action. Somdev Dev Varman and Rohan Bopanna will also be playing their opening doubles matches tomorrow along with their respective partners.
<><><>

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: