>समाचार News news on air (all india radio) 12.06.2011

12 जून

>

 १२/०६/२०११
समाचार प्रभात
०८००
मुख्य समाचार :-
  • पाकिस्तान में पेशावर में दो बम विस्फोटों में ३४ लोग मारे गए और ९० घायल।
  • पूर्वी अफ्रीका में सोमालिया की राजधानी मोगादिशु में हुई मुठभेड़ में अलकायदा सरगना फजल अब्दुल्ला मोहम्मद मारा गया।
  • मुंबई में वरिष्ठ पत्रकार ज्योतिर्मय डे के हत्यारों को पकड़ने के प्रयास जारी, मीडिया संगठनों ने पत्रकार की हत्या की निंदा की।
  • मुंबई में दो दिन तक भारी बारिश के बाद स्थिति सामान्य हुई।
  • एंटिगा में भारत ने वेस्टइंडीज को तीसरे एकदिवसीय क्रिकेट मैच में तीन विकेट से हराया, पांच एकदिवसीय मैचों की श्रृंखला जीती।
 पाकिस्तान में कल रात पेशावर शहर के एक भीड़-भाड़ वाले बाजार में दो बम धमाकों में ३४ लोगों की मृत्यु हो गई और ९० घायल हो गये। यह विस्फोट खेबर पक्तूनख्वां सूबे की राजधानी पेशावर में हुआ, जो पिछले कुछ वर्षों से आतंकवादियों के निशाने पर है। सूबे के सूचना मंत्री मियां इफख्तार हुसैन ने मृतकों की संख्या की पुष्टि की और लेडी रीडिंग अस्पताल  के अधिकारियों ने बताया कि २१ लोग गंभीर रूप से घायल हैं।
 दूसरे धमाके में स्थानीय न्यूज चैनल के ब्यूरो चीफ सहित कई पत्रकार और दो अधिकारियों सहित आठ पुलिसकर्मी घायल हो गए। पाकिस्तान मामलों के जानकार राहुल जलाली का मानना है कि पाकिस्तान पर आतंकवादी हावी हो रहे हैं।
 अफगानिस्तान में कल कई हमलों में २१ लोग मारे गए। कंधार प्रांत के खाकरेज इलाके में सड़क किनारे हुए
भीषण विस्फोट में एक परिवार के सभी १६ सदस्य मारे गए। ये लोग एक धार्मिक स्थल की यात्रा पर जा रहे थे। प्रांतीय पुलिस प्रमुख अब्दुल राजि+क ने बताया कि यह बम तालिबान हमलावरो ने नैटो या अफगानी सेना को निशाना बनाने  के लिए लगाया था।
 पूर्वी प्रात खोस्त में स्थानीय पुलिस मुख्यालय के बाहर आत्मघाती विस्फोट में एक बच्चा और तीन पुलिसकर्मी मारे गये।
पूर्वी अफ्रीका में अलकायदा के सरगना फजुल अब्दुल्ला मौहम्मद की मौत हो गई है। अमरीकी अधिकारियों के मुताबिक फजल अब्दुल्ला सोमालिया की राजधानी मोगादिशू में मारा गया।
 फजल अब्दुल्ला मौहम्मद पर आरोप हैं कि उसने १९९८ में कीनिया और तंजानिया में अमरीकी दूतावासों पर हमले की साजिश रची थी। इन हमलों में २२४ लोग मारे गए थे। सोमालिया में मौजूद अफ्रीकी यूनियन के शांति बल ने मृत व्यक्ति की पहचान पर संदेह प्रकट किया है। सोमालिया पर मुख्यतः इस्लामी अल शबाब संगठन का नियंत्रण है और इस संगठन का कहना है कि मौत की खबरें गलत हैं। लेकिन सोमालिया की राष्ट्रीय सुरक्षा एजेंसी ने बताया कि डी एन ए परीक्षण से पता चला है कि वह वाकई फजुल अब्दुल्ला ही था।
 अमरीकी विदेश मंत्री हिलेरी क्लिंटन ने फजल अब्दुल्ला की मौत अलकायदा के लिए बड़ा झटका बताया है।
 उधर, यमन के अबयान प्रांत में मुठभेडों में अलकायदा के २१ आतंकवादी और ९ सैनिक मारे गए हैं।
 लीबिया की राजधानी कल जबरदस्त विस्फोटों की आवाजें सुनाई दी। समझा जाता है कि यह विस्फोट नेटो के हवाई हमलों के जरिये हुए। त्रिपोली से ५० किलोमीटर पश्चिम में स्थित ज+ाविया में गद्दाफी के वफादारों और विद्रोहियों के बीच झड़पें हुई। विद्रोहियों ने कुछ समय के लिए ज+ाविया पर कब्जा कर लिया लेकिन बाद में गद्दाफी के वफादार सैनिकों ने इस शहर को मुक्त करा लिया। सरकार समर्थक सैनिक जिल्टान और मिसराता शहरों में विद्रोहियों के ठिकानों को निशाना बना रहे हैं। शुक्रवार को मिसराता में कम से कम तीस लोग मारे गए थे।
 मुम्बई में कल अंग्रेजी के एक दैनिक समाचार पत्र मिड-डे के वरिष्ठ पत्रकार ज्योतिर्मय डे की मोटर साइकिल पर सवार चार अज्ञात हमलावरों ने गोली मार कर हत्या कर दी । संयुक्त पुलिस आयुक्त  रजनीश सेठ ने बताया कि हमलावरों ने उपनगरीय इलाके पवई के हीरानन्दानी क्षेत्र में श्री डे को पीछे से पांच गोलियां मारीं। श्री डे को फौरन हीरानन्दानी अस्पताल ले जाया गया जहां उन्हें मृत घोषित कर दिया गया। पुलिस ने कहा कि घटना की छानबीन की जारी है।  ५६ साल के श्री ज्योतिर्मय डे विशेष खोजपरक खबरों से सम्बन्धित सम्पादक के तौर पर कार्यरत थे। उन्होंने दो दशकों से अधिक समय तक अंडरवर्ल्ड और माफिया से जुड़ी घटनाओं की व्यापक रिपोर्टिंग की थी। उन्होंने अंडरवर्ल्ड पर जीरो डायल नाम से एक किताब भी लिखी थी। श्री डे ने ८० और ९० के दशक में अंडरवर्ल्ड में उथल-पुथल के दौरान उसकी रिपोटिर्ंंग की थी। महाराष्ट्र के गृहमंत्री श्री आर आर पाटिल ने कहा है कि सरकार ने इस घटना को बुहत गंभीरता से लिया है और वरिष्ठ पुलिस अधिकारियों से अपराधियों को जल्द गिरफ्‌तार करने की भरपूर कोशिश करने को कहा गया है। राज्य के मुख्यमंत्री पृथ्वीराज चव्हाण ने इस घटना की निंदा की है।
 सूचना और प्रसारण मंत्री अम्बिका सोनी ने वरिष्ठ पत्रकार की हत्या की निन्दा करते हुए इसे बदहवास व्यक्ति की घिनौनी हरकत बताया। ऐसी हरकतों में बेगुनाह लोग मारे जाते हैं। प्रधानमंत्री के मीडिया सलाहकार ने भी इस घटना को दुखदायी बताया है।
 मध्यप्रदेश में पुलिस प्रतिबंधित संगठन सिमी की कथित गतिविधियों की छानबीन कर रही है। इंडियन मुजाहिदीन और सिमी के हाल ही में गिरफ्तार आठ संदिग्ध आतंकवादियों से मिली सूचना के बाद ऐसा किया जा रहा है। इन्दौर रेंज के पुलिस महानिरीक्षक ने बताया कि पुलिस और आतंकवाद विरोधी दस्ते मिलकर सिमी की कथित गतिविधियों की छानबीन में लगे हैं।
 मध्यप्रदेश आतंक विरोधी दस्ते ने पांच जून को आठ संदिग्ध आतंकवादियों को गिरफ्तार किया था।
 मुम्बईवासियों को कल रात मूसलाधार बारिश में कमी आने से राहत की सांस मिली और मौसम फिर सामान्य हो गया। पिछले दो दिन से मुम्बई में लोग भारी बारिश से उत्पन्न स्थिति झेल रहे थे। इससे दादर, परेल, सांताक्रुज और मलाड समेत कई निचले इलाकों में पानी भर गया। मुम्बई के दक्षिण में शनिवार को ९४ मिलीमीटर, पूर्व में १०२ मिलीमीटर, पश्चिमी उपनगरों में १३४ मिलीमीटर वर्षा रिकॉर्ड की गई। वायु यातायात और उप नगरीय रेल में कल काफी देरी हुई लेकिन आज ये सामान्य हो गया।
 पंजाब, चंडीगढ़ और हरियाणा में आज तड़के से तेज हवा और बारिश के छीटें पड़े। इससे पिछले दो दिन से जारी गर्मी और उमस के कारण परेशान लोगों को राहत मिली।
वाणिज्य और उद्योग मंत्री आनन्द शर्मा ने कहा है कि राष्ट्रीय विनिर्माण नीति शीघ्र अधिसूचित की जाएगी। कल हैदराबाद में श्री आनन्द शर्मा ने कहा कि प्रस्तावित नीति का उद्देश्य सकल घरेलू उत्पाद में विनिर्माण क्षेत्र के योगदान को २५ प्रतिशत तक बढ़ाना है। उन्होंने कहा कि नई नीति से २०२५ तक बीस करोड़ लोगों को रोजगार मिलेगा। देश में दिल्ली, मुंबई औद्योगिक गलियारे के रूप में विशाल राष्ट्रीय निवेश क्षेत्र बनाये जाएंगे। उन्होंने राज्यों से औद्योगिक क्षेत्रों की स्थापना के लिए जरूरी जमीन की पहचान करने और देश की भावी रोजगार जरूरतों को पूरा करने के लिए औद्योगिक नगरों के लिए समन्वित हरित क्षेत्र बनाने का भी आह्‌वान किया।
 जम्मू कश्मीर में शोपियां जिले के केल्लर प्रखंड में कल पंचायत चुनाव के १५वें चरण का चुनाव शांतिपूर्ण संपन्न हो गया। पहाड़ियों के नीचे की तरफ बसा पीर पंजाल इलाका आतंकवादी गतिविधियों के चलते संवेदनशील माना जाता है। आतंकवादी धमकियों के बावजूद लोगों में उत्साह देखा गया और वे बड़ी संख्या में वोट डालने पंहुच गए। जिला चुनाव अधिकारी के अनुसार इस प्रखंड में तकरीबन ८० प्रतिशत मतदान हुआ।
 जम्मू कश्मीर के लेह जिले में आज से तीन दिन तक चलने वाला सिंधू उत्सव शुरू हो रहा है। हमारे लेह संवाददाता ने बताया है कि आज दोपहर ११ बजे मुख्यमंत्री उमर अब्दुल्ला इसका विधिवत उद्घाटन करेंगे।
 भारत ने कल रात एंटिगा में तीसरे एक दिवसीय अंतर्राष्ट्रीय मैच में वेस्टइंडीज को कल रात तीन विकेट से हराकर पांच एक दिवसीय मैचों की श्रृंखला ३-० से जीत ली।
 जीत के लिए निर्धारित २२६ रन के लक्ष्य का पीछा करते हुए भारत ने ४६ ओवर और दो गेंदों पर सात विकेट खो कर २२८ रन बनाए। रोहित शर्मा शानदार ८६ रन बनाकर नाबाद रहे।
 वेस्टइंडीज की तरफ से एंडरे रसल ने तेजी से ९२ रन बनाए और अंत तक आउट नहीं हुए। अमित मिश्रा और मुनाफ पटेल ने तीन-तीन विकेट लिए।
समाचार पत्रों से

 मॉनसून अच्छा फिर भी नहीं घटेगी मंहगाई दैनिक भास्कर की पहली खबर है। अखबार के अनुसार पिछले पांच वर्षों में चार बार मॉनसून अच्छा रहा, पैदावार बढ़ी, विकास दर भी बढ़ी लेकिन आम आदमी को कोई राहत नहीं। मुंबई में वरिष्ठ पत्रकार की हत्या को सभी अखबारों ने प्रमुखता से छापा है। आज समाज की सुर्खी है-अंडरवर्ल्ड पर लिखने वाले पत्रकार की हत्या।
 जनसत्ता ने लिखा है-बिगड़ने लगे अमरीका और पाकिस्तान के संबंध। जनरलों को आतंकवादियों से मिलीभगत के सबूत दिखाए। हरिभूमि की सुर्खी है-पाकिस्तानी सेना ने कार्रवाई से पहले भगाये आतंकवादी।
 योगगुरू बाबा रामदेव की खबरें लगभग सभी अखबारों में हैं। आज समाज की खबर है-रामदेव पर कसा आयकर का शिकंजा।
 दैनिक भास्कर की यह खबर ध्यान खींचती है कि सब्जी बेचने वाली ने बनवाया इंसानियत का अस्पताल। अखबार ने इसे आम महिला के बुलंद हौंसले की मिसाल बताया है।
 नवभारत टाइम्स की खबर है-ट्रैफिक कांस्टेबल नहीं रोक सकता गाड़ी। अखबार के अनुसार हैड कांस्टेबल या उससे ऊपर की रैेंक वाला टै्रफिक पुलिसकर्मी को अधिकतम एक सौ रूपये तक का जुर्माना काटने का अधिकार है।
अमर उजाला के पहले पन्ने पर छपा है-मुंबई में भारी बारिश से फिर आई आफत। लगातार तीसरे दिन भी बारिश से निचले इलाकों में पानी भरा।
MORNING NEWS
 0815 HRS
12 JUNE, 2011
THE HEADLINES:
  • In Pakistan, 34 persons killed and 90 injured in two bomb blasts at Peshawar
  • Al Qaeda head in East Africa, Fazal Abdullah Mohammed, killed in a shoot out in the Somali capital Mogadishu.
  • All out efforts are on to nab the culprits in the killing of senior  journalist Jyoti Dey in Mumbai;  Media  organizations condemn the killing.
  • Mumbai weather is back to normal after two days of heavy downpour.
  • India beat the West Indies by three wickets in the third one dayer in Antigua to clinch the five-match ODI series.
<><><>
In Pakistan, at least 34 people were killed and 90 injured in two bomb blasts which ripped through a crowded market in Peshawar city last night.  The explosions occurred at Khyber Super Market in Peshawar, the capital of Khyber-Pakhtunkhwa province that has repeatedly been targeted by militants over the past few years. The provincial Information Minister Mian Iftikhar Hussain confirmed the death toll and the officials at the Lady Reading Hospital described the condition of 21 wounded as serious.
No group has claimed responsibility for the blasts so far.Rescue efforts were hampered by a power cut in the area. Security forces cordoned off the area and launched a search operation. We talked to the  expert on Pakistan affairs ,Rahul Jalali on the incident.
<><><>
In Afghanistan, at least 21 people were killed yesterday in a string of attacks across the country. The worst attack took place in the Khakrez district of Kandahar province in southern Afghanistan, where a roadside bomb killed all 16 members of a family travelling to a shrine for a religious pilgrimage. The Provincial police chief Abdul Raziq said, the bomb was planted by the Taliban and was intended for NATO or Afghan forces.
In the eastern province of Khost, a suicide bomber blew himself up outside the local police headquarters in the Shai Kali area, killing three policemen and a child.
<><><>
The head of the Al Qaeda in East Africa, Fazal Abdullah Mohammed, has been killed in a shoot out in the Somali capital Mogadishu.  Country’s transitional government said DNA test confirmed his death which happened last week.  Fazal Abdullah Mohammed was accused of masterminding the 1998 attacks on American embassies in Kenya and Tanzania.  The US Secretary of State, Hillary Clinton said in Tanzania that Fazal Abdullah Mohammed’s death is a significant blow to Al Qaeda and its extremist allies.
<><><>
The National Security Advisor Shiv Shanker Menon has said that reaching an early political arrangement to the ethnic issue in Srilanka with which all parties are comfortable will help the reconciliation process in the island nation.  He said this in Colombo before flying back to India yesterday. Briefing the media, Mr Menon expressed satisfaction at the consultations the Indian delegation held with political leaders and officials in Sri Lanka. During the two hour long breakfast meeting with the Sri Lankan President Mahinda Rajapaksa , Mr Menon said that a host of issues including the resettlement process, question of political devolution and the issue of fishermen came up for discussion.
Giving the details of the Indian aided 50,000 housing project, the foreign secretary Nirupama Rao said that the work on the pilot project of 1000 cluster houses have begun and the target is to complete at least 50 houses by the end of June. Meanwhile, the Tamil parties raised the concern of the militarization of the North and the issue of access by the relatives of the detainees with the Indian delegation.
<><><>
In Madhya Pradesh, the police are investigating into the alleged activities of the banned organisation SIMI following the revelations by  eight suspected terrorists of the Indian Mujahiddin and the SIMI arrested recently. Indore range IG Sanjay Rana said, the police and the Anti-Terrorist squad are investigating into the alleged activities of SIMI in Indore following the information from the arrested terrorists. He, however, said that it was not clear yet whether any member of the banned organisation was involved in the bank robberies that had taken place in the city last year.
The Madhya Pradesh Anti Terrorist Squad had arrested eight terror suspects, four each from Jabalpur and Bhopal, belonging to the Indian Mujahideen (IM) and the SIMI on the 5th of this month.
<><><>
A senior journalist working as Special Editor (Investigation) with an English tabloid in Mumbai was shot dead by four unidentified bike riders yesterday afternoon. Joint Police Commissioner (Law & Order) Rajnish Seth said that attackers fired five bullets on the 56 year old journalist Jyoti Dey from behind in Hiranandani areas of suburban Powai. He was rushed to nearby Hiranandani hospital where he was declared dead. Police said further probe is on. Jyoti Dey extensively covered underworld and crime for over two decades. He also wrote a book titled ‘Zero Dial’ on the underworld. Maharashtra Home Minister R.R. Patil said, the government has taken this incident very seriously and senior police officials have been asked to make all out efforts to nab the culprits. State Chief Minister Prithviraj Chavan has condemned the incident.
We will go the bottom of this, we will apprehend the culprits. Meanwhile we appeal to journalist if they perceived any threat anywhere , they should approach the authority.
The Mumbai commissioner of police, Arup Patnaik responded strongly to the murder of the senior Midday crime journalist, Jyoti Dey. Speaking to media persons, Arup Patnaik said that the culprits should be sharp shooters since most of the bullets fired by them have been fired in and around the chest of the victim. He said, the Mumbai Police will trace the culprits very soon. He further said that the crime branch of the Mumbai police, has formed three special squads and the local police has formed five police teams to catch hold of culprits of he murder.
Information and Broadcasting Minister Ambika Soni condemning the killing of senior journalist Jyoti Dey described it as a sign of insanity perpetuated by mindless individuals in which innocent citizens are killed. Prime Minister’s Media Advisor has termed it as shocking and unacceptable.
Journalist organizations in Mumbai have decided to organize a protest rally at Mantralaya tomorrow. Press Club Mumbai has demanded immediate investigation and action against the culprits.
<><><>
Mumbai heaved a sigh of relief last night as heavy rains subsided and weather conditions were back to normal.  For the last two days, Mumbai was lashed by heavy rainfall resulting in water logging in many low lying areas including Dadar, Parel, Santacruz, Andheri and Malad. The city recorded a rainfall of 94 milimeters on Saturday in South, while 102 milimetres and 134 milimeters of rainfall was recorded in the Eastern and Western suburbs. More from AIR correspondent.
After heavy rains lashed Mumbai on yesterday, Mumbaikars wake up to much peaceful and clear skies as the heavy downpour stopped on last night. Mumbai has been witnessing heavy rainfall for the last three days. The rainful had caused disruptions in traffic and railways in the city. In the middle of night of Friday, a Mumbai bound express train, Darbhanga – LTTE holiday special got derailed between Kasara and Igatpuri resulting into major delays on the Kasara Nashik route. A couple of express trains plying both on the up and down direction were cancelled on this route yesterday. However the bogies have now been cleared off the tracks and trains are running with minor delays on this route. Following a peaceful night, the road traffic, air traffic and train traffic in Mumbai are normal today with the met department predicting intermittent rain in parts of the city and heavy to very heavy rainfall in the suburbs of Mumbai today.  ABHISHEK KUMAR AIR NEWS MUMBAI.     
<><><>
The met office in Thiruvananthapuram says isolated heavy rainfall will take place in Kerala during the next 24 hours. Rain or thundershower will occur at many places in the state and at a few places in Lakshadweep during this period.
<><><>
In Punjab, Chandigarh and Haryana, strong wind and moderate showers lashed many areas early this morning.  AIR correspondent reports that the rain gave relief to the people from hot and humid weather of the last two days. 
Early morning moderate showers and wind brought the temperature down in many areas of Punjab and Haryana. So, making the Sunday morning pleasant. Sky is still overcast and met officers has predicted more rains. This year’s frequent shower after every three -four days give relief to people from hot weather. These frequent rains also considered useful for kharif crop. Jaswinder Singh Randhawa.

<><><>
In Leh district of Jammu and Kashmir, the annual Singhey Khababs Sindu festival will begin from today.  Chief Minister Omar Abdullah will inaugurate the three-day long festival later this morning.  Our Leh correspondent reports that the festival will be organised by the Government to promote tourism in Ladakh.
<><><>
India beat West Indies by three wickets in the third one dayer at Sir Vivian Richards Stadium in Antigua last night to clinch the five -match ODI series.
Chasing a victory target of 226, India made 228 for 7 in 46.2 overs. Rohit Sharma remained unbeaten at 86. For West Indies Andre Russell remained not out at 92. Amit Mishra and Munaf Patel took three wickets each.
<><><>
Union Minister of Commerce and Industry Anand Sharma said, the National Manufacturing Policy will be notified soon. Addressing a press conference at in Hyderabad yesterday, the Minister said, the proposed news policy is aimed at increasing the share of manufacturing sector in GDP up to 25 percent.  Stating that 200 million jobs will be created by the year 2025 under the new policy, the Minister said, mega national investment zones will come up in the country on the lines of Delhi -Mumbai industrial corridor. 
<><><>
NEWSPAPERS HEADLINES
  • Almost all the newspapers have covered prominently in their headlines today the gruesome and dastardly killing of the investigative and senior journalist Jyotirmoy Dey with the ‘Mid Day’ news paper of Mumbai yesterday, The Hindustan Times writes, “Mumbai scribe shot dead – cops probing underworld role in murder”. The Indian Express says investigative journalist shot dead in Mumbai -covered underworld and wrote extensively  on the oil mafia” And the Sunday Times headline reads, “Crime reporter gunned down in upmarket Mumbai suburb, Police see hand of organised crime mafia”. In associated comments in Hindustan Times, the Mumbai Police Commissioner has been quoted as saying, this appears to be a professionally executed killing. We don’t rule out the involvement of underworld mafia groups. “Jyotirmoy Dey, 56, was best known for two decades of reporting on Mumbai city’s underworld.
  • Among international stories, the CIA confronting Pakistani military leadership over collusion with militants finds headline coverage in many dailies. Writes the Asian Age: “CIA chief Leon Panetta in Islamabad – confronts Pak on leaks to militants”.
  • In business news, Infosys head Narayan Murthy hanging over reins to chairman designate K V Kamath has been reported in many publications. The Sunday Times story reads “Murthy steps down – hangs up his boots as Infosys head”. While the Hindustan Times reports: “Final Bow – I’m just an average guy, says Murthy. “The publication story details that Murthy aged 64, went out in a blaze of spectacle and emotion before sentimental shareholders at Infosys Ltd.’s AGM yesterday.
  • And finally, despite India beating West Indies in the third one dayer at Antigua to clinch the five match ODI series, the media’s questioning of the West Indies team’ capabilities has been commented on by Indian skipper Suresh Raina. Headlines Hindustan Times, “We did well, don’t belittle our win : Raina.”
  •  
      १२.०६.२०११
दोपहर समाचार
१४३०
मुख्य समाचार :
  • मुम्बई में वरिष्ठ पत्रकार ज्योर्तिमय डे के हत्यारों को पकड़ने के सभी प्रयास जारी।
  • योग गुरू बाबा रामदेव ने नौ दिन बाद आज अनशन समाप्त किया।
  • अमरीका ने पूर्वी अफ्रीका में अलकायदा प्रमुख फज+ल अब्दुल्ला मोहम्मद की मौत को संगठन के लिए बड़ा झटका बताया।
  • पाकिस्तान के उत्तर-पश्चिम में तालिबान उग्रवादियों ने १८ खनिकों का अपहरण किया।
  • समूचे पूर्वोत्तर क्षेत्र में मॉनसून की दस्तक ।
  • और एंटिगा में तीसरे एक दिवसीय क्रिकेट मैच में वेस्टइंडीज को तीन विकेट से हराकर भारत की पांच मैचों की श्रृखंला में तीन-शून्य की अजेय बढ़त।
—-
 मुंबई में वरिष्ठ पत्रकार ज्योर्तिमय डे के हत्यारे को पकड़ने के लिए सभी प्रयास किए जा रहे हैं। मुंबई के पुलिस आयुक्त अरूप पटनायक ने कहा कि पुलिस जल्द ही अपराधियों का पता लगा लेगी। उन्होंने बताया  कि अपराधियों को पकड़ने के लिए मुंबई पुलिस की अपराध शाखा ने तीन विशेष दस्ते और स्थानीय पुलिस ने पांच पुलिस दल बनाए हैं। मुख्यमंत्री पृथ्वीराज चव्हाण ने ज्योर्तिमय डे की हत्या के मामले पर  विचार के लिए बैठक की। बैठक में राज्य के गृह मंत्री आर.आर. पाटील, अपर मुख्य गृह सचिव, पुलिस महानिदेशक, पुलिस आयुक्त और अन्य वरिष्ठ पुलिस अधिकारियों ने भाग लिया। ज्योर्तिमय डे की पोस्टमार्टम रिपोर्ट से पता चला है कि उनके शरीर से पांच गोलियां मिली । डे का  अंतिम संस्कार आज मुंबई के घाटकोपर के श्मशान घाट पर कर दिया गया। राज्य के पर्यटन मंत्री और कई वरिष्ठ अधिकारियों ने उन्हें श्रद्धांजलि अर्पित  की।
 —-
 मुख्यमंत्री पृथ्वीराज चव्हान ने कहा है कि अपराधियों को बख्शा नहीं जायेगा।
—-
हम मामले की तह तक जायेंगे और अपराधियों को पकड़ेंगे। हम पत्रकारों से अपील करते हैं कि यदि उन्हें किसी प्रकार की खतरे की आशंका हो तो वे तुरंत संबंधित अधिकारियों से संपर्क करें।
—-
 कांग्रेस अध्यक्ष सोनिया गांधी ने वरिष्ठ पत्रकार ज्योर्तिमय डे की हत्या पर दुःख व्यक्त किया है। अपने संदेश में उन्होंने कहा कि सभ्य समाज में ऐसी कायरतापूर्ण कार्रवाइयां सहन नहीं की जाएंगी। सूचना और प्रसारण मंत्री अम्बिका सोनी ने भी ज्योर्तिमय डे की हत्या की निंदा की है। प्रधानमंत्री के मीडिया सलाहकार ने इस घटना को दुःखद और अस्वीकार्य बताया है।
  ज्योर्तिमय डे की कल मुंबई के उपनगरीय इलाके पवई में मोटरसाइकिल पर आए चार अज्ञात हमलावरों ने गोली मार कर हत्या कर दी थी। ५६ साल के खोजी पत्रकार ज्योर्तिमय डे ने दो दशकों से अधिक समय तक अंडरवर्ल्ड और तेल माफिया से जुड़ी खबरों की व्यापक रिर्पोर्टिंग की थी। पुलिस सूत्रों ने बताया कि ज्योर्तिमय को समाज विरोधी तत्वों से धमकियां मिल रही थीं।
—-
 योग गुरू बाबा रामदेव ने संत समाज की भावनाओं का सम्मान करते हुए आज नौंवे दिन अपना अमरण अनशन खत्म कर दिया। वे, काले धन और भ्रष्टाचार के मुद्दों को लेकर  अनशन कर रहे थे। श्री श्री रविशंकर और कुछ अन्य धर्मगुरूओं ने बाबा को देहरादून के अस्पताल में फलों का रस पिलाकर उनका अनशन तुड़वाया। अनशन के कारण बाबा की तबीयत खराब होने के बाद उन्हें अस्पताल में भर्ती कराया गया था।
 इस बीच कांग्रेस नेता सूर्यकांत धस्माना ने कहा है कि बाबा रामदेव द्वारा उठाए गए मुद्दों पर यूपीए सरकार पहले से ही ध्यान दे रही है।
—-
 खाद्य प्रसंस्करण उद्योग मंत्रालय एक करोड़ टन गेहूं और चावल की अतिरिक्त खरीद पर विचार कर रहा है ताकि प्रस्तावित राष्ट्रीय खाद्य सुरक्षा अधिनियम के तहत अनाज की सात करोड़ टन की सम्भावित मांग को पूरा किया जा सके। समाचार एजेन्सी पीटीआई ने वरिष्ठ अधिकारियों के हवाले से खबर दी है कि सरकार लगभग छह करोड़ टन गेहूं और चावल की खरीद करती रही है, जो देश में इन दोनों फसलों की कुल पैदावार का लगभग ३० प्रतिशत है। एक अधिकारी ने कहा कि समर्थन मूल्य में वृद्धि से खरीद बढ़ेगी। उन्होंने कहा कि सरकार ने २०११-१२ के खरीफ मौसम के लिए, धान  के न्यूनतम समर्थन मूल्य में ८० रूपये प्रति क्विंटल की वृद्धि की घोषणा की है। अधिकारी ने कहा कि ज्यादा अनाज की खरीद से खाद्य सब्सिडी व्यय की निर्धारित राशि ८० हजार करोड़ रूपये से बढ़कर एक लाख करोड़ रूपये हो जायेगी।
—-
 मंत्रालय ने राष्ट्रीय खाद्य सुरक्षा विधेयक के मसौदे को अन्तिम रूप दे दिया है। विधेयक का उद्देश्य देश की ६८ प्रतिशत जनता को सब्सिडी पर अनाज प्राप्त करने का कानूनी अधिकार देना है।
—-
 असम में गुवाहाटी में, आज चुनाव सुधारों पर सातवां क्षेत्रीय परामर्श सम्मेलन हो रहा है। केन्द्रीय विधि मंत्रालय द्वारा निर्वाचन आयोग के सहयोग से आयोजित इस सम्मेलन में पूर्वोत्तर के सभी आठ राज्य शामिल हो रहे हैं। केन्द्रीय विधि मंत्री वीरप्पा मोइली के अलावा इस बैठक में सिक्किम सहित पूर्वोत्तर के सभी राज्यों के मुख्यमंत्री, मुख्य निर्वाचन आयुक्त एस० वाई० कुरैशी और दो अन्य निर्वाचन आयुक्त भाग ले रहे हैं। सम्मेलन में नागरिक समूह, गण्यमान्य व्यक्ति, राजनीतिक दलों के प्रतिनिधि, न्यायविद, शिक्षाविद और पत्रकार   भी हिस्सा ले रहे हैं। हमारे गुवाहाटी संवाददाता ने खबर दी है कि बैठक में, राजनीति के अपराधीकरण को रोकने, चुनाव के लिए धन उपलब्ध कराने और बेहतर प्रबन्धन तथा राजनीतिक दलों के नियमन जैसे कई महत्वपूर्ण मुद्दों पर चर्चा हो रही है।
—-
 इन क्षेत्रीय सम्मेलनों के बाद गुवाहाटी में अगले महीने की दो और तीन तारीख को, चुनाव सुधारों पर राष्ट्रीय परामर्श का एक और सम्मेलन आयोजित होगा जिसमें प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह के भी शामिल होने की आशा है।
—-
 पश्चिम बंगाल विधानसभा में सिंगूर के बारे में विधेयक पेश करने से पहले कोलकाता में कल राज्य मंत्रिमंडल की बैठक में इस पर विचार किया जाएगा।  राज्य सचिवालय सूत्रों ने बताया कि विधेयक का मसौदा मुख्यमंत्री कार्यालय को सौंप दिया गया है। यह विधेयक उद्योग विभाग तैयार कर रहा है। इसमें टाटा समूह के साथ पट्टा समझौता रद्द करने का प्रावधान होगा। इसके तहत सिंगूर में नैनो परियोजना के लिए टाटा समूह द्वारा छोड़ी गई लगभग एक हजार एकड़ भूमि फिर से सरकार को मिल जाएगी।
 मुख्यमंत्री ममता बनर्जी ने इस जमीन को वापस लेने के लिए अध्यादेश लाने की बृहस्पतिवार को घोषणा की थी, लेकिन बाद में उन्होंने कहा कि सरकार, विधानसभा में भूमि पुनःअधिग्रहण विधेयक लाएगी।
—-
 झारखण्ड मुक्ति मोर्चा प्रमुख शिबू सोरेन ने जमशेदपुर संसदीय सीट के उपचुनाव में, भारतीय जनता पार्टी को समर्थन देने और अपना उम्मीदवार  खड़ा न करने  के, मुख्यमंत्री अर्जुन मुंडा के अनुरोध को ठुकरा दिया है। श्री सोरेन ने घोषणा की  है कि पूर्व उपमुख्यमंत्री सुधीर मेहतो इस उपचुनाव में झारखण्ड मुक्ति मोर्चा के उम्मीदवार होंगे। भारतीय जनता पाटी्र आज अपने उम्मीदवार की घोषणा कर सकती है।
 मुख्यमंत्री अर्जुन मुंडा अपना अमरीका दौरा बीच में  ही छोड़कर  रांची पहुंच गए हैं।  कांग्रेस और झारखण्ड विकास मोर्चा-प्रगतिशील ने इस सीट के लिए अलग-अलग उम्मीदवार खड़े करने का फैसला किया है, हालांकि इन दलों ने मिलकर विधानसभा चुनाव  लड़ा था। कांग्रेस ने विधायक बन्ना गुप्ता को उम्मीदवार बनाया है । झारखण्ड विकास मोर्चा-प्रगतिशील ने पूर्व पुलिस अधीक्षक अजय कुमार को खड़ा किया है। लोकसभा की यह सीट श्री अर्जुन मुंडा के विधानसभा में निर्वाचित होने के बाद खाली हुई थी।
—-
 उच्चतम न्यायालय, टू-जी स्पेक्ट्रम मामले में आरोपी डी.एम.के. सांसद कनिमोई और कलेंग्नार टीवी के प्रबंध निदेशक शरद कुमार की जमानत याचिका पर कल सुनवाई करेगा। अवकाश पीठ के न्यायधीश न्यायमूर्ति बी.एस. चौहान और न्यायमूर्ति स्वतंत्र कुमार सुनवाई करेंगे। डी.एम.के. प्रमुख करुणानिधि की पुत्री कनिमोई और शरद कुमार ने उच्च न्यायालय द्वारा  जमानत याचिका  नामंजूर किए जाने को उच्चतम न्यायालय में चुनौती दी है। उच्च न्यायालय ने इस महीने की आठ तारीख को इन दोनों की जमानत याचिकाएं यह कहते हुए नामंजूर कर दी थीं कि इनकी मजबूत राजनीतिक स्थिति के कारण, गवाहों को प्रभावित किया जा सकता है। टू-जी आबंटन में, दो सौ करोड़ रुपये रिश्वत लेने के बारे में सीबीआई के दूसरे आरोप पत्र में कनिमोई और शरद कुमार का नाम आने के बाद इन्हें  पिछले महीने गिरफ्तार किया गया था।  वे इस समय  दिल्ली की तिहाड़ जेल में हैं।

 अमरीका ने पूर्वी अफ्रीका में अलकायदा प्रमुख फज+ल अब्दुल्ला मोहम्मद की मौत को इस संगठन के लिए जबर्दस्त झटका बताया है। विदेशमंत्री हिलेरी क्लिंटन का कहना है कि ये उस आतंकवादी का अंत है जिसने निर्दोष लोगों को अपनी आतंकी गतिविधियों से पीड़ित कर   रखा था।  अमरीका ने इसकी गिरफ्तारी के लिए ५० लाख डॉलर का ईनाम रखा हुआ था। सोमाली सरकार का कहना है कि मोगादीशु में अचानक मुठभेड़ के दौरान फजल मारा गया। लेकिन इस्लामपंथी अलशबाब ने उसके मारे जाने की खबर को झूठा बताया है। अमरीका को नैेरोबी और दार-अस-सलाम स्थित उसके दूतावासों पर १९९८ में बमबारी किए जाने के मामले में फजल की तलाश थी। इस हमले में दो सौ से अधिक लोग मारे गए थे, जिनमें ज्यादातर केन्या और तंजानिया के नागरिक थे।   २००२ में केन्या के समुंदी तटों पर स्थित इस्राइली संस्थाओं पर हमले का भी उसे  दोषी माना जाता है।
—-
 उत्तर-पश्चिम पाकिस्तान के दर्रा आदम खेल क्षेत्र में करीब सौ तालिबान आतंकवादियों ने हमला करके १८ कोयला खदान कर्मिंयों का अपहरण कर लिया है। मीडिया की खबरों में कहा गया है कि शुक्रवार की रात को अखोरवाल क्षेत्र में यह हमला किया गया। आतंकवादी तोरा चिन्ना क्षेत्र में घुस गये थे। यही क्षेत्र दर्रा आदम खेल को खैबर कबायली इलाके से मिलाता है। शुरू में आतंकवादियों ने २६ खान कर्मियों का अपहरण कर लिया था। कुछ खान कर्मियों ने हमलावरों का मुकाबला भी किया और उनके चंगुल से निकल भागे। लेकिन आतंकवादी बाकी १८ कर्मियों का अपहरण कर उन्हें खैबर ले गये।
 सुरक्षा कर्मियों और प्रशासन को कल सुबह इस घटना की जानकारी मिली। अपहृत खान कर्मियों का पता लगाने के लिए तलाशी अभियान जारी है।
—-
 आज अंतरराष्ट्रीय बाल श्रम निषेध दिवस के अवसर पर अंतरराष्ट्रीय श्रम संगठन ने कहा है कि जोखिम वाले कार्यों में बाल श्रमिकों के नियोजन के खिलाफ तुरंत कार्रवाई करने की आवश्यकता है। संगठन की ताजा रिपोर्ट के अनुसार, दुनिया भर में विभिन्न क्षेत्रों  में साढ़े इक्कीस करोड़ से ज्यादा बच्चे कार्यरत हैं और इनमें से साढ़े ग्यारह करोड़ बच्चों को जोखिम वाले कार्यों में लगाया गया है। रिपोर्ट में ये भी कहा गया है कि जोखिम वाले कार्यों में लगे पांच से सत्रह वर्ष तक के बच्चों की संख्या में २००४ से २००८ के बीच कमी तो आई, लेकिन इसी अवधि के दौरान १५ से १७ वर्ष की आयु के बच्चों की संख्या में २० प्रतिशत तक का इजाफा भी हुआ।

चौदह वर्ष के कम उम्र के बच्चों से मज+दूरी कराना देश में दण्डनीय अपराध है और १९९६ में सर्वोच्च न्यायालय ने भी बच्चों के कांच, ताले, गुब्बारे, पीतल, ईंट के भट्ठों और स्लेट कारखानों में काम करने पर प्रतिबंध लगा दिया था और इस साल देश की सर्वोच्च अदालत ने बच्चों के सर्कस में काम करने पर भी प्रतिबंध लगा दिया है। अंतराष्ट्रीय श्रम, संगठन की रिपोर्ट के अनुसार विश्व में प्रति मिनट प्रति दिन कोई न कोई बालश्रमिक काम के दौरान दुर्घटनाग्रस्त होता है। या उसे कोई मानसिक आघात पहुंचता है। आकाशवाणी समाचार के लिए दिल्ली से मैं सुमिता यादव।
—-
 सरकार ने इस वर्ष अब तक दो करोड़ उन्हत्तर लाख सत्तर हजार टन गेहूं की रिकॉर्ड खरीद की है। यह पिछले वर्ष इस अवधि के दौरान खरीदे गये  दो करोड़ २४ लाख चालीस हजार टन गेहूं से २० प्रतिशत अधिक है।
—-
 हरियाणा के करनाल स्थित गन्ना उत्पादन संस्थान के क्षेत्रीय केन्द्र ने  करन-६ नामक गन्ना की एक नई किस्म विकसित की है, जो उत्तर और उत्तर-पश्चिम भारत के किसानों में बहुत लोकप्रिय हो रही है। हमारे संवाददाता से बातचीत में क्षेत्रीय केन्द्र के प्रमुख और वरिष्ठ वैज्ञानिक बख्शीराम ने कहा कि जल जमाव और कम सिंचाई से भी इस किस्म के गन्ने पर प्रभाव नहीं पड़ता।
 —-
 केंद्रीय विज्ञान, प्रौद्योगिकी तथा  भू-विज्ञान राज्यमंत्री अश्वनी कुमार ने वैज्ञानिकों से अपील की है कि वे विज्ञान और प्रौद्योगिकीय ज्ञान का उपयोग २१वीं सदी की चुनौतियों का मुकाबला करने के लिए करें। आज गोवा में पणजी के पास नेशनल इंस्टीट्यूट ऑफ ओशियनोग्राफी में संवाददाताओं से बातचीत में श्री कुमार ने कहा कि आज दुनिया के सामने जलवायु परिवर्तन, ग्लोबल वार्मिंग, भूख, खाद्य सुरक्षा, आर्थिक सुरक्षा, एचआईवी-एड्स, और पानी की समस्या है। उन्होंने कहा कि विज्ञान और प्रौद्योगिकी का अधिकतम इस्तेमाल करके ऐसी तकनीक और कार्यनीति तैयार की जा सकती है, जिससे इन समस्याओं का समाधान हो गए।
—-
 समूचे पूर्वोत्तर क्षेत्र में मॉनसून पहुंच गया है। मौसम विभाग ने अगले चौबीस घंटों के दौरान असम, मेघालय, नगालैंड, मणिपुर, मिजोरम और त्रिपुरा के विभिन्न स्थानों पर मध्यम से लेकर भारी वर्षा की संभावना व्यक्त की है। समय पर मॉनसून आने से असम में खरीफ की अच्छी पैदावार होने की उम्मीद है।
—-
 झारखंड के कई क्षेत्रों में मानसून पूर्व वर्षा हुई है, जिसमें देवघर के एक महत्वपूर्ण सड़क पुल को भारी नुकसान पहुंचा है। डेरवा नदी पर इस पुल का निर्माण १९९५ में किया गया था, जिससे मन्दिर के नगर देवघर का सम्पर्क जसिडीह से था। कल रात वर्षा के कारण दो सौ मीटर यह पुल ध्वस्त हो गया। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि किसी के हताहत होने की खबर नहीं है, लेकिन यातायात ठप्प है।

झारखंड का सबसे पवित्र तीर्थ स्थल देवघर है और अगले महीने से वहां विश्व की सबसे बड़ी धार्मिक मेलो में से एक श्रावणी मैला शुरू होने वाला है, जिसमें हर रोज+ लाखों लोग देश व विदेश के विभिन्न हिस्सों से आकर इसमें शामिल होते हैं। ऐसे में यह मुख्य पुल का टूट जाना वो भी रात भर की बारिश वज+ह से। इसके निर्माण की गुणवत्ता पर कई सवाल खड़े करता है कि आखिर महज पंद्रह वर्ष पुराना पुल रात भर की बारिश में कैसे बह गया। आकाशवाणी समाचार के लिए रांची से मैं राजेश सिन्हा।
—-
 जम्मू कश्मीर के लेह में तीन दिन का सिंधू उत्सव ैपदहेमल ज्ञींइंइीे  शुरु हो गया है। जम्मू कश्मीर के मुख्यमंत्री उमर अब्दुल्ला ने आज इसका विधिवत उद्घाटन किया। इस मौके पर जम्मू कश्मीर के पर्यटन मंत्री रिजीन जोरा के अलावा कई स्थानीय नेता मौजूद थे।

सिंधु नदी पर कल-कल करते पानी की मधुर धुनों के बीच तीन दिनों तक चलने वाले इस उत्सव को लेकर स्थानीय लोगों के साथ-साथ पर्यटकों में भी काफी उत्साह है। इस फेस्टिवल को देखने देश के ही नहीं विदेशी मेहमान भी काफी संख्या में जूटे हुए हैं। इस फैस्टिवल के जरिए लेह को अपनी अलग पहचान भी मिली है और  आज लेह इंडिया ही नहीं एशिया का भी बेस्ट पर्यटन स्थल माना जाने लगा है। आज पहले दिन उद्घाटन के बाद सिंधु तट पर लद्दाखी सांस्कृतिक कार्यक्रम गीत और संगीत पेश किए गए। दोपहर बाद पोलो मैच और तीरंदाजी की खास स्थानीय झलक भी देखने को मिलेगी। काफी लोग डोंगरी और कश्मीरी गीत-संगीत का भी मज+ा ले सकेंगे। इतना ही नहीं भरत नाट्यम भी पर्यटकों को दिखाया जायेगा। सिंधु नदी सिर्फ लेह ही नहीं हमारी भी सभ्यता और संस्कृति की पहचान है। पूरे लद्दाख  रिज+न में यह करीब पांच सौ किलोमीटर के दायरे में बहती है और इसे यहां की जीवनदायनी नदी भी कहा जाता है। लेह से यांचन के साथ दिवाकर कुमार आकाशवाणी के लिए।
—-
 एंटिगा में तीसरे एक दिवसीय अंतर्राष्ट्रीय क्रिकेट मैच में कल रात भारत ने वेस्टइंडीज को तीन विकेट से हराकर पांच एक दिवसीय मैचों की श्रृंखला में  ३-० की अजेय बढ़त  हासिल कर ली है।
 जीत के लिए निर्धारित २२६ रन के लक्ष्य का पीछा करते हुए भारत ने ४६ ओवर और दो गेंदों पर सात विकेट खो कर २२८ रन बनाए। रोहित शर्मा शानदार ८६ रन बनाकर नाबाद रहे।
—-
 पुरूषों की सीनियर राष्ट्रीय हॉकी चैंपियनशिप के तीसरे दिन अब तक छह मैच खेले गए हैं, जबकि चार अन्य मैच आज शाम खेले जाएंगे।

आज खेले गए इन मैचों में मध्य प्रदेश आकादमी ने अण्डमान निकोबार को १७ शून्य से हराया जबकि उड़ीसा ने जम्मू और कश्मीर को चार शून्य से पराजित किया। आज ही खेले गए अन्य मैचों में सर्विसेज ने हिमाचल प्रदेश को छह शून्य से, रेलवे ने पांडिचेरी को पांच एक से, कम्बाईंड यूनिवर्सिटी ने त्रिपुरा को सोलह शून्य से और झारखण्ड ने मणिपुर को नौ शून्य से हराकर अपने-अपने मैच जीत लिए हैं। इस स्पर्धा में कुल ५६ मैच खेले जाने हैं। इसमें ३२ टीमों को आठ पूल में बांटा गया है। स्पर्धा लीग कम नाक आउट आधार पर खेली जा रही है। स्पर्धा का खिताबी मुकाबला इस महीने की उन्नीस तारीख को खेला जायेगा। सतेंद्र शरण आकाशवाणी समाचार भोपाल।

 इस सप्ताह की खबरों में मुम्बई आतंकी हमलों पर शिकागों कोर्ट का फैसला, छत्तीसगढ़ के दन्तेवाड़ा में फिर नक्सली हिंसा, भ्रष्टाचार के मुद्दे को लेकर बाबा रामदेव का अनशन, द्रमुक का केन्द्र सरकार को समर्थन जारी रखने का फैसला, मुम्बई में वरिष्ठ पत्रकार की हत्या, जाने-माने चित्रकार मकबूल फिदा हुसैन का निधन और मॉनसून की दस्तक सुर्खियों में रहीं।
 ११ जून के सभी अखबार मुम्बई आतंकी हमले के आरोपी तहव्वुर राना को बरी बरने के अमरीकी अदालत के फैसले की खबरों से भरे रहे। लगभग सभी अखबारों ने अपने-अपने नज+रिये से इस फैसले की पड़ताल की। आज समाज ने अदालती कार्रवाई का कैरीकेचर पहले पन्ने पर छापा। हिन्दुतान ने लिखा मुम्बई साजि+श का सूत्रधार बरी, दैनिक जागरण ने कहा सबसे संगीन आरोप में राना पाक साफ। राष्ट्रीय सहारा ने संपादकीय टिप्पणी की -यह है अमरीकी न्याय आश्चर्य है कि अमरीकी अदालत ने राना और आंतकी गिरोह के शैतानी चक्रव्यूह को तो पहचान लिया लेकिन इस गठजोड़ से मुम्बई पर आई आफत के सूत्रधार को ही बरी कर दिया।
 हरि भूमि  ने लिखा फैसले में झोल ही झोल नज+र आता है। इसमे कोई शक नहीं कि ऐसे फैसलों से आतंकवाद की बुनियाद कमज+ोर  करने वालों का हौसला बढ़ेगा और इसके खिलाफ वैश्विक लड़ाई की धार कमज+ोर होगी।
 इन सब के बीच हिन्दुस्तान ने लिखा भारत की दृष्टि से महत्त्वपूर्ण यह है कि आई एस आई की भूमिका साफ हो और दुनिया लश्कर-ए-तैयबा का खतरा समझे। इसमें कोई संदेह नहीं कि इस मामले ने और हेडली के बयानों ने आई एस आई की भूमिका को एक हद तक स्पष्ट किया है। ऐसे आगे के स्पष्टीकरण क्या बनते हैं।
 दन्तेवाड़ा में फिर नक्सली तांडव पर सभी अखबारों की सुर्खियों में आक्रोश नज+र आया। हरि भूमि ने संपादकीय टिप्पणी की, तेजी से फैल रही नक्सली समस्या से निपटने के प्रति अनदेखी देश की आंतरिक सुरक्षा के लिए खतरा है। सरकार को ठोस फैसला करना होगा कि वह वार्ता के माध्यम से इस समस्या का समाधान निकालना चाहती है या बल प्रयोग के द्वारा।
 ओमकार जी, लगभग तेरह राज्यों के दो सौ से अधिक जिलों में नक्सलियों का प्रभाव है। ऐसे में जब कुछ राज्य वार्ता के समर्थक हैं और कुछ नक्सलियों को सख्ती से कुचले जाने के, तो ऐसी परिस्थिति में ठोस कारगर रणनीति की दिशा क्या हो सकती है।
 इस सप्ताह सारे अखबार भ्रष्टाचार को लेकर बाबा रामदेव के अनशन से जुड़ी खबरों से अटे रहे। उनके समर्थकों के खिलाफ पुलिस कार्रवाई पर सुप्रिम कोर्ट के सख्त रूख अख्तियार करने को लेने को मंगलवार को अमज उजाला ने सुर्खी दी-निर्दोषों पर बर्बरता क्यों? नवभारत टाईम्स ने लिखा-साईड इफैक्टस, सरकार और पुलिस को नोटिस।
 शानिवार को राष्ट्रीय सहारा ने एक पूरे पृष्ठ पर दिया-बाबा भ्रष्टाचार और सरकार, टिप्पणी की-विरोध दबाने की कार्रवाई को अलोकतांत्रिक और अभिव्यक्ति का अधिकार छीनने के तौर पर देखा जाना चाहिए। लेकिन साथ ही बेबाक विश्लेषण भी दिया था-क्यू झटके खा गया आन्दोलन, इसीलिए क्योंकि पूरी मुहिम भ्रष्टाचार के विरूद्ध न होकर सरकार के विरूद्ध प्रतीत होती है।
 भ्रष्टाचार और काले धन के खिलाफ चल रहे आन्दोलनों पर जनता के बीच जाकर सच्चाई बताने की कांग्रेस की रणनीति का जिक्र शनिवार को दैनिक जागरण और आज समाज के पहले पन्ने पर था।
 देश के पारर्शिता क्रांति के दौर से गुजरने संबंधी रक्षामंत्री ए के एन्टनी के बयान के संदर्भ में नई दुनिया ने संपादकीय में लिखा-भ्रष्टाचार के खिलाफ देश व्यापी असंतोष जब जबरदस्त तरीके से मुखर हो रहा, ऐसे में सभी राजनैतिक दल अपनी-अपनी कमीज की ओर देखे बगैर एक दूसरे की कमीज+ को मैली बताने में मशगूल हैं। ओमकार जी ऐसे में कारगर दिशा कैसे निकली।
 मुम्बई में कल दिन दहाड़े वरिष्ठ पत्रकार ज्योर्तिमय डे की हत्या आज सभी अखबरों के मुख पृष्ठ की खबर बना। सभी अखबारों ने खोजी पत्रकारिता के लिए अन्डर वर्ल्ड के खतरों को रेखांकित किया। एक पत्रकार के तौर पर आपकी पतिक्रिया?
 भारत के पिकासों कहे जाने वाले मशहूर चित्रकार मकबुल फिदा हुसैन के निधन पर अखबारों ने भाव भीनी श्रृद्धांजली अर्पित की। जनसत्ता और कई अखबारों ने ने आज अपना पूरा पृष्ठ उनकी स्मृति शेष को समर्पित किया। क्या यह वापसी मंहगाई पर कोई प्रभाव डालेगी?
 आज बाल श्रम विरोध दिवस पर दैनिक जागरण का विश्लेषण था भारत में बढ़ते जा रहे हैं-÷छोटू’। हमें इन बच्चों की परेशानियों को दूर करने का संकल्प लेना चाहिए।

MIDDAY NEWS
 1400 HRS

  12 JUNE, 2011

        
THE HEADLINES:
  • All out efforts on to nab those responsible for the killing of senior journalist Jyotirmoy Dey in Mumbai.
  • Yoga guru Baba Ramdev ends his nine-day-old fast.
  • US describes the death of Al Qaeda head in East Africa Fazal Abdullah Mohammed as a significant blow to the organisation.
  • Eighteen coal mimers abducted by Taliban militants in Pakistan‘s restive North West.
  • Monsoon covers the entire North East region.
  • India beat the West Indies by three wickets in the third one dayer in Antigua to clinch the five-match ODI series.
<><><>
   All out efforts are on to nab the culprits for the  killing of  senior journalist Jyotirmoy Dey in Mumbai. Mumbai commissioner of police, Arup Patnaik said, the Mumbai Police will trace the culprits very soon. He  said that the crime branch of the Mumbai police, has formed three special squads and the local police has formed five police teams to catch hold of culprits of the murder.
  Chief Minister of Maharashtra, Prithviraj Chavan  has called a meeting on the murder of Jyotirmoy Dey. The meeting was attended by State Home Minister R.R. Patil, Additional Chief Home secretary of Maharashtra, Director General of Police, Commissioner of Police and senior Police officers.

  In a meeting held today at his official residence, the Chief Minister of Maharashtra Pritviraj Chavan discussed the issue of the murder of senior Mumbai Crime Journalist Jyotirmoy Dey. He gave instructions to the police to get hold of the culprits very fast. While expressing concerns about the security of journalists in the state, home minister RR Patil said that the plan for the security of journalists will be ready very soon. Jyotirmoy Dey, a senior and highly respected crime Journalist of a popular Mumbai tabloid was shot dead near his residence in Mumbai on Saturday. Abhishek /AIR/ Mumbai
The postmortem report of Dey showed that 5 bullets were recovered from the body. His body was cremated today at the Rajawadi crematorium in Ghatkopar, in Mumbai. Many senior officials along with Maharashtra tourism minister paid tribute to the journalist and said that the culprits must not be spared. 
 Congress President Sonia Gandhi today expressed shock over the killing of senior journalist Jyotirmoy Dey in Mumbai.   In a message, Mrs. Gandhi said that such dastardly acts will not be a tolerated in civilised society. She said she is confident that the state government led by senior party leader Prithviraj Chavan will act fast and decisively and leave no stone unturned to investigate the murder.
 Information and Broadcasting Minister Ambika Soni condemning the killing described it as a sign of insanity perpetuated by mindless individuals in which innocent citizens are killed. Prime Minister’s Media Advisor has termed it as shocking and unacceptable.
<><><>
 Yog Guru Baba Ram Dev ended his indefinite fast today respecting the wishes of Sant Samaj. Baba was on indefinite fast for the last nine days  on the issue of black money and corruption. Spiritual Leader Shree Shree Ravi Shankar accompanied with other religious leaders offered fruit juice to the fasting Baba in the Dehradun Hospital . He had been admitted to the hospital following deterioration in his health due to fasting.
 Meanwhile Congress leader Surya Kant Dhasmana has said that UPA Government has already taken initiative on the issues raised by Baba Ram Dev.
<><><>
 In Assam, the seventh regional consultation meeting on electoral reforms comprising the eight North Eastern states is being held at Guwahati today. The meet has been organized by the Union Law Ministry in collaboration with the Election Commission. Union Law Minister Virappa Moilly besides the Chief Ministers of all the North-Eastern states, including Sikkim, Chief Election Commissioner S.Y. Quraishi and the other two Election Commissioners are attending the meeting. Citizens groups, individuals, representatives of political parties, jurists, academics, journalists and civil liberty activists will also attend the meeting. Our Correspondent reports that the meet is to discuss several important issues relating to the poll panel’s initiatives to check criminalisation of politics, funding and better management of polls and regulation of political parties, among others, during the day-long deliberations.
<><><>
  The West Bengal cabinet will meet in Kolkata tomorrow to discuss the Singur Bill before it is tabled in the State Assembly. Secretariat sources said, the draft has been submitted to the Chief Minister’s Office. The Bill, being prepared by the Industry Department, will seek to revoke the lease agreement with the Tatas by virtue of which nearly 1,000 acre of land will be reclaimed by the State at Singur, the site of the abandoned Tata Motors Nano project.
     Chief Minister Mamata Banerjee had announced an ordinance on Thursday to reclaim land at Singur, but later she said the government will table the land reclamation bill in the Assembly session, which has been advanced to June 13 from June 24.
<><><>
  The Food Ministry plans to augment wheat and rice procurement by 10 million tonnes to meet the expected demand for 70 million tonnes of foodgrain under the proposed National Food Security Act. PTI quoting a senior official reports, the government buys around 60 million tonnes of wheat and rice, about 30 per cent of the country’s total output of these two crops. The official said, higher support price will boost the procurement level. He said, the government has announced an increase in the minimum support price (MSP) of paddy by 80 rupees per quintal for the 2011-12 Kharif season.  The official said, an increase in the foodgrain procurement will result in the rise of the government’s Food subsidy bill to 1,00,000 crore rupees from 80,000 crores.    
     The Food Ministry has finalised the draft National Food Security Bill, which aims at providing a legal right over subsidised foodgrain to 68 per cent of the people in the country.
<><><>
  The Supreme Court will hear tomorrow the bail pleas of DMK MP Kanimozhi and Kalaignar TV MD Sharad Kumar, accused in the 2G spectrum case.  Kanimozhi, the 43-year-old daughter of DMK chief M Karunanidhi, and Kumar have challenged the Delhi High Court verdict rejecting their bail pleas. A vacation bench of justices B S Chauhan and Swatanter Kumar will take up the matter.
        The High Court had on June 8 dismissed their pleas after observing that they have strong political connections and the possibility of them influencing witnesses cannot be ruled out. Kanimozhi and Kumar, named as accused in the second charge sheet for allegedly taking bribe of 200 crore rupees, were arrested on May 20 after the special court dismissed their bail pleas in the case. They are currently lodged in Tihar Jail in Delhi
<><><>
 National Security Advisor Shiv Shanker Menon has said that reaching an early political arrangement to the ethnic issue in Srilanka with which all parties are comfortable will help the reconciliation process in the island nation.  He  said this in Colombo before flying back to India yesterday afternoon. Briefing the media, Mr Menon expressed satisfaction at the consultations the Indian delegation held with political leaders and officials in Sri Lanka
<><><>
The International Labour Organisation has called for urgent action against hazardous forms of Child labour on the occasion of World Day Against Child Labour today. According to the latest report of the ILO, more than 215 million children are employed as labourers in various sectors across the world. Of these more than 115 million are employed in hazardous work. The report also states that although the overall number of children aged between 5 and 17 in hazardous work declined between 2004 and 2008, the number aged between  15 and 17 actually increased by 20 per cent during the same period.

India has the second highest number of child labourers in the world. According to the 2001 census there were about 13 million child labourers in the country. Employing children below the age of 14 is a punishable crime in India and the Supreme Court in its ruling in 1996 had banned employment of children in hazardous industries like glass, brassware, lock, slate, balloon, brick-kiln and the like. And this year the Apex court  banned employing children in the travelling circuses. The report of International Labour Organisation states that every minute of every day, a child labourer somewhere in the world suffers a work-related accident, illness or psychological trauma. Children are the future of tomorrow and it is necessary to ensure that all children are in education at least until the minimum age of employment. Sumita Yadav, AIR News, Delhi
<><><>
Monsoon has covered the entire North East region. Regional Meteorology Centre at Guwahati disclosed this today. Under the influence of the monsoon, moderate to heavy rainfall has been forecast at isolated places over Assam, Meghalaya, Nagaland, Manipur, Mizoram and Tripura during next 24 hours. According to official sources, bumper kharif cultivation is likely in Assam this year following the timely arrival of monsoon in the region. 
<><><>
 In Jharkhand, pre monsoon rains lashed some areas  damaging a prominent road bridge at Deoghar. The bridge was built in 1995 on Derwa river and connect the famous temple town of Deoghar to Jasidih. The 200 meter bridge collapsed due to incessant overnight rains. Our correspondent reports, no casualty has been reported but traffic movement stopped immediately after the cracks started giving in.
    Deoghar is  the most famous Pilgrimage  town of Jharkhand.  One of the largest religious fare “Shravani  Mela” is to begin from next month in which lakhs of devotees from all over country and  some from the aboard take part every day.  The collapse of an important bridge just before this is going to be quite a challenge before the State Govt , apart from raising serious questions about the quality of construction of this 16 years old bridge.  Rajesh Sinha AIR News Ranchi 
<><><>
 It was another hot day today in the National Capital, Delhi, as the mercury continued to hover slightly above the normal. The minimum temperature this morning settled at 29.3 degrees while the maximum yesterday was recorded at 40.1 degree Celsius. Both are a notch above normal. The Met department predicts thunderly development towards the evening. 
<><><>
 The American Secretary of State, Mrs. Hillary Clinton, has described the death of the  head of Al Qaeda in East Africa Fazal Abdullah Mohammed as a significant blow to the organization.  Mrs. Clinton said it was a  just end for a terrorist who brought so much of terror and pain to  so many innocents.  A report says, Fazal Abdullah Mohammad was believed to be the leader of Al Qaeda in East Africa.  The US had a five million dollar bounty on his head and had been hunting him without success for years.  The Somali Government said he was killed after a chance encounter in Mogadishu.   It says  the DNA tests proved conclusively that Fazal Abdullah Mohammad was killed.  But the Islamist Al-Shabab said reports of his killing are untrue. The US wanted him in connection with the  1998  bombings of the American Embassies in Nairobi and Dar-es-Salaam. More than 200 people were killed, most of them Kenyans and Tanzanians. He was also accused of carrying out the 2002 twin attacks on Israeli targets on the Kenyan coast.
<><><>
  Eighteen coal miners were abducted during a raid by about 100 Taliban militants in the Darra Adam Khel region of Pakistan‘s restive northwest. Media reports said, the raid was conducted in Akhorwal area on Friday night. They entered the area from Tora Chinna, which connects Darra Adam Khel with the Khyber tribal region. The militants initially abducted 26 miners. Some of the miners who were armed put up a resistance, fired at the militants and escaped from their custody, while the remaining 18 were taken away to Khyber.
     Security forces and the political administration learnt about the incident yesterday morning and conducted a search operation to trace the kidnapped miners. 
<><><>
 In Nepal, the state owned oil monopoly , Nepal Oil Corporation has hiked the price of petrol by five rupees per litre from today. With this revision, the price of petrol has gone up to 102 rupees per litre from 97 rupees per litre. The prices of other petroleum products – kerosene, diesel, cooking gas and aviation fuel remain unchanged. It is reported that  Nepal Oil Corporation  resorted to the price hike to keep up with the escalating fuel prices in the international market and reduce its losses. 
<><><>
 In Bangladesh, normal life has been affected due to a 36-hour countrywide strike from this morning called by the Bangladesh Nationalist Party and its ally the Jamaat-E-Islami. The opposition parties have called for the hartal to protest against the government’s move to scrap the non party -caretaker government system to hold elections following a Supreme Court verdict declaring it as illegal. In addition to this the parties are also protesting against the 51 recommendations made in the report of the special parliamentary committee on constitution amendments submitted to the  parliament. Shops, business establishments and educational institutions remained closed while traffic on the roads was minimal with most of the buses not operating. The strike has so far passed away peacefully with some stray incidents of clashes between BNP workers and police.
<><><>
 In cricket, Rohit Sharma’s classy 86 not out ably supported by Harbhajan Singh’s 41 yesterday piloted Team India to a nerve wracking 3-wicket victory over hosts West Indies in the third one day international match at Sir Vivian Richards Stadium in Antigua. With this third consecutive win, the young Team India have clinched this 5-match ODI series 3-0.

 It was a ballistic start for the tourists, as the West Indies were 96 for 7 at one stage, after they were put in to bat by Indian skipper Suresh Raina. But the end-of-innings cameo from Andre Russell, who scored his last 42 runs of 14 balls, changed the face of the game. He blasted an unbeaten 92, taking his team to a respectable 225. In reply, Shikhar Dhawan’s wicket early in the innings triggered a middle order collapse for the Men in blue as India were left in tatters at 92-6 in 23 overs. Then an industrious 88-run 7th-wicket stand between Rohit and Harbhajan steered India home with 22 balls to spare. West Indian Andre Russell was adjudged man of the match.  Savvy Hassan Khan, Sports Desk
<><><>
 On the third day of Senior Men’s National Hockey Championship 2011, six matches have been played so far while four others will be played this evening. Our correspondent reports, MP Academy defeated Andaman and Nicobar 17-0 while Himachal Pradesh lost to Services 0-6. Combined University crushed Tripura 16-0 with the Railways thrashing Puducherry 5-1. Jharkhand defeated Manipur 9-0 while Odisha beat Jammu and Kashmir 4-0.
 The tournament, which is jointly organised by Hockey India and the Sports Department of Madhya Pradesh, is being played on league-cum-knock out basis. The final match is slated for the 19th of this month. 
<><><>

Sugarcane Breeding Institute Regional Centre, Karnal has developed a variety Karan- 6 which is gaining popularity among farmers of North and North west India. An arm of Indian Council of Agricultural Research, ICAR, the Institute after research found that the variety matures early and yields 16 per cent more juice. Speaking to our correspondent, Senior Scientist and Head of the Regional Centre, Mr. Bakshi Ram said that   the quality of sugarcane is also least affected due to water logging and less irrigation.
<><><>
The Union Minister of state for science,technology and Earth Sciences Mr. Ashwani Kumar today called upon Scientists to harness knowledge of science and technology to face challenges in the 21st century alongwith the world. Addressing a press conference at the National Institute of Oceanography at Dona Paula near Panaji in Goa this morning, Mr. Ashwani Kumar  said climate change, global warming, hunger, food security, economic security, HIV/AIDS, pandemic,water are some of the challenges the world is facing today and the only way to find solution is through harnessing of knowledge of science and technology which can then be translated into innovative technology and strategies. 

 १२.०६.२०११
समाचार संध्या
२०४५
मुख्य समाचार : –

  • सरकार का काले धन पर रोक लगाने के लिए विदेशी विनिमय प्रबंधन और अप्रत्यक्ष कर कानूनों में संशोधन पर विचार। कांग्रेस ने काला धन और भ्रष्टाचार के मुद्दे पर राष्ट्रव्यापी जागरूकता अभियान शुरू किया।
  • पर्यावरण और वन मंत्री जयराम रमेश ने कहा – ओड़ीशा सरकार पॉस्को इस्पात परियोजना के लिए मंजूरी को जबरन भूमि अधिग्रहण के लिए लाइसेंस न समझे।
  • महाराष्ट्र के मुख्यमंत्री ने पत्रकार ज्योतिर्मय डे के हत्यारों को पकड़ने के लिए विशेष पुलिस टीम बनाने के निर्देश दिए।
  • चिली में ज्वालामुखी फटने से उठे राख के गुबार के प्रशांत सागर क्षेत्र में फैलने से ऑस्ट्रेलिया और न्यूज+ीलैंड में सैंकड़ों विमान सेवाएं रद्द।
  • लिएंडर पेस और महेश भूपति की जोड़ी, लंदन में ए टी पी ऐगोन टेनिस चैम्पियनशिप के फाइनल में।

—–
सरकार काले धन के खतरे पर अंकुश लगाने के लिए विदेशी विनिमय प्रबंधन कानून-फेमा, काले धन पर रोक लगाने संबंधी कानून और अप्रत्यक्ष कर से संबंधित कानूनों में संशोधन करने पर विचार कर रही है। वित्त मंत्रालय के सूत्रों के अनुसार केन्द्रीय प्रत्यक्ष कर बोर्ड, के अध्यक्ष प्रकाश चंद्र की अध्यक्षता में एक समिति केन्द्रीय उत्पाद शुल्क की भी समीक्षा करेगी। ऐसा समझा जा रहा है कि वर्तमान भ्रष्टाचार निरोधक कानून में भी संशोधन किए जा सकते है ताकि यह आज की जरूरतों पर खरा उतर सके। काले धन पर रोक लगाने और इसको गैरकानूनी ढंग से विदेश भेजने तथा इसे वापिस लाने के बारे में बनाई गई उच्चस्तरीय समिति ने कर चोरी को एक संगीन अपराध मानने का फैसला किया है।
—–
कांग्रेस ने काला धन और भ्रष्टाचार के मुद्दे पर आज से एक जागरूकता अभियान शुरू किया है। कोलकाता में इस मुद्दे पर पार्टी के दृष्टिकोण को जाहिर करने वाला दस्तावेज जारी करते हुए वरिष्ठ नेता और वित्तमंत्री प्रणब मुखर्जी ने कहा कि संविधान ने केवल संसद और राज्य विधानसभाओं को कानून बनाने का अधिकार दिया है। उन्होंने बताया कि संसद के मानसून सत्र में लोकपाल विधेयक का मसौदा पेश कर दिया जाएगा।

कानून का प्रारूप तो संसद में मानसून सत्र में पेश कर दिया जाएगा और हम इसका प्रयास भी करेंगे, हम तो इसे पेश कर देंगे लेकिन इस बात को कोई गारंटी नहीं दे सकता कि संसद इसे कैसे पारित करेगी और इस बात की भी गारंटी कौन देगा कि पारित करने की समय सीमा भी क्या होगी?
श्री मुखर्जी ने कहा कि यदि पांच या छह हजार लोग बाहर से बताएं कि संसद को क्या करना चाहिए तो इससे लोकतंत्र कमजोर होगा।
उन्होंने कहा कि कांग्रेस देश में इस बारे में एक जागरूकता अभियान शुरू कर रही है और स्थानीय भाषाओं में भी दस्तावेज जारी किए जाएंगे। उन्होंने कहा कि पार्टी के नजरिये को जनता के बीच रखने के लिए जिला स्तर से लेकर ब्लॉक स्तर तक विचार गोष्ठियों का आयोजन किया जाएगा। श्री मुखर्जी ने कहा कि लोकपाल विधेयक मसौदा समिति की हर बैठक की कार्रवाइयों की वीडियो रिकार्डिंग कार्मिक विभाग की वेबसाइट पर उपलब्ध है।
—–
सार्क देशों के बीच दक्षिण एशियाई मुक्त व्यापार समझौेते को लागू करने के बारे में कल मालदीव में इस संगठन के वाणिज्य मंत्रियों की बैठक में चर्चा होने की संभावना है। भारत की ओर से वाणिज्य और उद्योग मंत्री आनंद शर्मा बैठक में भाग लेंगे। सरकारी सूत्रों ने बताया कि भारत इस समझौते को लागू किये जाने के बारे में जोर दे रहा है। समझौते के बारे में सन २००६ में सहमति हुई थी।
—–
भारत और आर्थिक सहयोग तथा विकास संगठन के देशों की कल से नई दिल्ली में दो दिन की एक विचार-गोष्ठी का आयोजन किया जा रहा है। इसमें इन देशों की कर संबंधी समस्याओं पर चर्चा की जायेगी।
—–
पर्यावरण और वन मंत्री जयराम रमेश ने कहा है कि ओडिशा सरकार पॉस्को इस्पात संयंत्र के लिये उनके मंत्रालय की मंजूरी को जबरन भूमि अधिग्रहण के लिए लाइसेन्स के तौर पर न लें। श्री रमेश ने आज नई दिल्ली में पत्रकारों से कहा कि संयंत्र के लिये पर्यावरण संबंधी मंजूरी सभी पहलुओं पर काफी सोच-विचार के बाद दी गई है। उन्होंनें स्पष्ट किया कि पर्यावरण मंजूरी का इस्तेमाल भूमि अधिग्रहण, मुआवजा और रोजी-रोटी जैसे मुद्दों के खिलाफ न किया जाए।
—–
महाराष्ट्र के मुख्यमंत्री पृथ्वीराज चव्हाण ने वरिष्ठ पत्रकार ज्योतिर्मय डे हत्या मामले में विशेष पुलिस दल गठित करने के निर्देश दिए हैं और पुलिस से कहा है कि वह डे के हत्यारों को जल्द से जल्द गिरफ्तार करें। मुख्यमंत्री ने इस मामले में मुंबई में आज दोपहर बाद अपने सरकारी आवास पर आयोजित आपातकालीन बैठक के बाद ये निर्देश जारी किए।


ये घटना जो थी ये मर्डर का मामला है इस हत्या की मैं बिल्कुल निंदा करता हूं और गृहमंत्री और पूरे पुलिस यंत्रणा उसके पीछे बिल्कुल खोज करने के पीछे लगी हुई है।

हमारी मुंबई संवाददाता ने खबर दी है कि बैठक में श्री डे के परिवार को पुलिस संरक्षण देने का भी फैसला किया गया। मुंबई में घाटकोपर में राजवाड़ी के श्मशान में दिवंगत पत्रकार श्री डे का अंतिम संस्कार किया गया।

इस बैठक में राज्य के गृहमंत्री आर.आर पाटिल, मुम्बई के पुलिस आयुक्त अरूप पटनाइक, ज्वाइंट कमिशनर क्राइम हिमांशु राय, ज्वाइंट कमिशनर लॉयन आर्डर रंजनीश सेठ तथा अन्य प्रमुख अफसर मौजूद थे। गृहमंत्री आर.आर पाटिल ने बताया कि सरकार ने पत्रकारों की सुरक्षा के लिए एक विशेष योजना बनाई है जिसका ब्यौरा जल्दी ही सार्वजनिक किया जाएगा। पत्रकार संगठनों ने इस हत्या की आलोचना करते हुए कल मुंबई के मंत्रालय पर विरोध मोर्चा का आयोजन किया है। निवेदिता आकाशवाणी समाचार मुम्बई
—–
योग गुरू बाबा रामदेव ने संत समाज की भावनाओं का सम्मान करते हुए आज अपना अमरण अनशन खत्म कर दिया। वे काले धन और भ्रष्टाचार के विरोध में नौ दिन से अनशन पर थे। श्री श्री रविशंकर और कुछ अन्य धर्मगुरूओं ने बाबा को देहरादून के अस्पताल में जूस पिलाकर उनका अनशन खुल+वाया। अनशन के कारण बाबा की तबीयत खराब होने के बाद उन्हें अस्पताल में भर्ती कराया गया था।
—–
जानेमाने वैज्ञानिक और पूर्व राष्ट्रपति ए. पी. जे. अब्दुल कलाम ने वैज्ञानिकों से आग्रह किया है कि वे भारत-रूस के संयुक्त उपक्रम ब्रहमोस क्रूज मिसाइल के नवीन संस्करण को विकसित करें ताकि इस क्षेत्र में भारत का वर्चस्व बरकरार रहे। डॉक्टर कलाम आज नई दिल्ली में ब्रहमोस सुपरसोनिक क्रूज मिसाइल के प्रक्षेपण की दसवीं वर्षगांठ के अवसर पर एक समारोह में बोल रहे थे। हमारे संवाददाता ने बताया कि भारत अकेला ऐसा देश है जिसके पास रूस के साथ संयुक्त उपक्रम में विकसित सुपरसोनिक क्रूज मिसाइल है।

ब्रह्‌मोसपक्षेपात्र भारत के ब्रह्‌मपुत्र और रूस के मस्को नदी का संयुक्ताक्षर है। इसे सेना और नौ सेना के सशस्त्रगाह में पहले ही शामिल किया जा चुका है और अब इसे वायुसेना और पनडुब्बीयों के उपयोग के लिए विकसित किया जा रहा है। दस साल पहले परीक्षण उड़ीसा के चांदीपुर परीक्षण स्थल पर हुआ था अब तक इसके २४ परीक्षण हो चुके हैं और सभी सफल रहे हैं। तीन सौ किलोमीटर तक मार करने में सक्षम यह प्रक्षेपात्र अमरीका की टोमोहॉक मिस्राइल से तीगुनी तीव्र गति से हमला करता है और इसका हापरसोनिक संस्करण ७ गुणे ज्यादा तेज होगा। आकाशवाणी समाचार के लिए मैं मणिकांत ठाकुर
—–
भारतीय थल सेना के मुख्य युद्धक टैंक-अर्जुन का राजस्थान के पोखरन में परीक्षण शुरू हो गया है। इस दौरान टैंक के शस्त्र और सुरक्षा प्रणाली की जांच की जायेगी। परीक्षण के बाद रक्षा अनुसंधान और विकास संगठन सैन्य विशेषज्ञों के सुझावों के आधार पर टैंक में जरूरी बदलाव करेगा।
—–
केन्द्र शीघ्र ही क्षेत्रीय सलाहकार बैठकों की सिफारिशों के आधार पर वर्तमान चुनाव सुधार कानून में संशोधन प्रस्तुत करेगा। केन्द्रीय कानून मंत्री . एम. वीरप्पा मोइली ने आज गुवाहाटी में सातवीं क्षेत्रीय सलाहकार बैठक के बाद संवाददाता सम्मेलन में यह बात कही। उन्होंने कहा कि इस आशय का एक संशोधन विधेयक इस वर्ष दिसम्बर से पहले संसद में पेश किया जायेगा। उन्होंने कहा कि सरकार लोगों की संवैधानिक आकांक्षाओं के अनुरूप संशोधन लायेगी।
—–
चिली में ज्वालामुखी के फटने से उठे राख के गुबार के प्रशांत सागर क्षेत्रों में फैलने के कारण ऑस्ट्रेलिया की विमान सेवाएं बुरी तरह प्रभावित हो रही हैं। आस्टे्रलिया की कई घरेलू और अंतर्राष्ट्रीय उडानें रद्द हो जाने से देश के कई हवाई अड्डों तथा न्यूजीलैंड में भी सैंकड़ों यात्री फंसे हुए हैं। सरकारी विमान कंपनी कंटास के अलावा टाइगर एयरवेज और वर्जिन आस्टे्रलिया ने भी मेलबार्न से सिडनी और गोल्डकोस्ट तथा न्यूजीलैंड को जाने वाली उड़ानें रद्द कर दी हैं।
—–
अफगानिस्तान में कादिस जिले में पांच आतंकवादियों को उस समय मार गिराया गया जब वे अफगान और नाटो के संयुक्त बल पर हमले की कोशिश में थे। काबुल में नाटो मुख्यालय में जारी विज्ञप्ति में कहा गया है कि आतंकवादी अत्याधुनिक हथियारों से लैस थे। प्रारंभिक रिपोटोर्ं के मुताबिक कार्रवाई में कोई नागरिक नहीं मारा गया।
—–
तीसरी वरीयता प्राप्त लिएंडर पेस और महेश भूपति की भारतीय जोड़ी लंदन में ए टी पी ऐगोन चैंपियनशिप टेनिस टूर्नामेंट में पुरुष डबल्स के फाइनल में पहुंच गई है। फाइनल में पेस-भूपति की जोड़ी का मुकाबला अमरीका के ब्रायन बंधुओं बॉब और माइक की शीर्ष वरीयता प्राप्त जोड़ी से होगा।
सेमीफाइनल में पेस और भूपति की जोड़ी ने बेलारूस के मैक्स मिरनई और कनाडा के डेनियल नैस्टर की जोड़ी को ६-७, ७-६, १०-८ से पराजित किया।
—–
हॉकी इंडिया की पहली सीनियर पुरूष राष्ट्रीय हॉकी चैम्पियनशिप मध्यप्रदेश के भोपाल में चल रही है, जिसमें आज तीसरे दिन एयरइंडिया और मध्यप्रदेश अकादमी ने अपने-अपने मैचों में बड़ी जीत दर्ज की।

आज खेले गये मैचों में एयर इंडिया ने केरल को १८ शून्य से, कर्नाटक ने राजस्थान को १४ दो से उत्तर प्रदेश ने छत्तीसगढ़ को ८ एक से, चंडीगढ़ ने गुजरात को ७ दो से, मध्यप्रदेश अकादमी ने अंडमाननिकोबार को १७ शून्य से और उड़ीसा ने जम्मू और कश्मीर को ४ शून्य से हराया। आज ही खेले गये अन्य मैचों में सर्विसेज ने हिमाचल प्रदेश को ६ शून्य से, रेलवे ने पांडेचेरी को ५ एक से, कम्बाइड यूर्निवसिटी ने त्रिपुरा को १६ शून्य से और झारखंड ने मणिपुर को ९ शून्य से हराकर अपने-अपने मैच जीत लिए हैेैं। स्पर्धा का खिताबी मुकाबला इस महीने की १९ तारीख को खेला जाएगा। सत्येन्द्र शरण आकाशवाणी समाचार भोपाल,
——-
भारत और वेस्टइंडीज के बीच पांच एकदिवसीय क्रिकेट मैचों की श्रृंखला का चौथा मैच कल एंटीगा में खेला जाएगा। आकाशवाणी से इस मैच का आंखों देखा हाल शाम छह बजे से राजधानी चैनल और एफ एम गोल्ड पर सुना जा सकेगा। भारत श्रृंखला में तीन-शून्य की अजेय बढ़त ले चुका है।
—–
दक्षिण-पश्चिम मॉनसून के देश के पूर्वोत्तर इलाकों में दस्तक देने के बाद अब धीरे-धीरे अन्य भागों में पहुंचने की संभावना है। मौसम विभाग के अनुसार अगले ४८ घंटों मे बंगाल की खाड़ी के बाकी हिस्सों, ओड़ीशा के कुछ हिस्सों, पश्चिम बंगाल और सिक्किम तक मॉनसून पहुंच जाएगा।
—–
राजधानी दिल्ली में आज दिन का अधिकतम तापमान सामान्य से दो डिग्री सेल्सियस कम होकर ३७ दशमलव पांच डिग्री सेल्सियस दर्ज किया गया। लेकिन न्यूनतम तापमान २९ दशमलव तीन डिग्री सेल्सियस दर्ज किया गया, जो सामान्य से एक डिग्री सेल्सियस अधिक था।
—–
केन्द्रीय वाणिज्य और उद्योग मंत्री आनंद शर्मा ने केन्द्र द्वारा शुरू की गई निर्यात परियोजनाओं के लिये लम्बी अवधि के ऋण रियायती दरों पर दिये जाने की योजना के बारे मे बताया। उन्होंने बड़ी भारतीय कंपनियों को मालदीव में बुनियादी ढ़ांचा निर्माण कार्यो में भाग लेने के लिये प्रोत्साहित करने का भरोसा दिलाया। श्री शर्मा ने आज माले में मालदीप के राष्ट्रपति मोहम्मद नशीद से मुलाकात की और उस समय यह बात उनसे कही। 

NEWS AT NINE

2100 HRS

12 JUNE 2011

THE HEADLINES:  

  • Government plans to revise Foreign Exchange Management Act and other laws on indirect taxes to curb the menace of black money;  Congress  launches  nation wide awarness campaign on black money and corruption.
  • Environment Minister Jayram Ramesh says Odisha Government should not use environment clerance as licence for forcible aquisition of land.
  • Maharashtra Chief Minister  directs to set up special police teams to nab those responsible for the murder of crime journalist Jyotirmay Dey.
  • Volcanic ash from Chile makes its way across the Pacific, hundreds of flights in Australia and New Zealand  cancelled.
  • Leander Paes and Mahesh Bhupathi enter the men’s doubles final of the ATP Aegon Tennis Championship in London.

<><><>

 The government is considering revision of the Foreign Exchange  Management Act (FEMA), Prevention of Money Laundering Act( PMLA) and other indirect tax laws to curb the menace of black money. Finance Ministry officials told AIR correspondent that the committee, headed by CBDT chairman Prakash Chandra, is also likely to review the Central Excise Act. The existing Prevention of Corruption Act might be amended to suit the present day requirements.The high level committee set up to look into ways of curbing black money and its illegal transfer abroad as also its recovery wants tax evasion to be treated as a criminal offence.

<><><>

 The Congress today launched an awarness campaign on the issues of balckmoney and corruption. Releasing the document containing his party’s views on the issue in Kolkata this evening, Senior party leader and Finance Minister Pranab Mukherjee said, the Constitution has given the power to legislate only to Parliament and the state Assemblies. He said that  Lok Pal Bill, will be itnroduced in the Monsoon session of the Parliament.

Mr.Mukherjee said the Congress is launching an awareness campaign all over the country and the documents will be made available in other languages.

<><><>

 Environment Minister Jairam Ramesh today said that Odisha government should not use environmental clearances as a license for forcible acquisition of land. Talking to reporters in New Delhi today, Mr. Ramesh said that the steel project was given environmental clearance by the Ministry after a great deal of thought and a careful balancing of various factors. He also said that the state government will not take any precipitate action and land will be aquired only through peaceful procedures.

<><><>

 The Centre will soon bring amendments to the existing Electoral Reforms Act on the basis of the recommendations of the Regional Consultation Meetings. This was stated by the Union Law Minister Dr. M. Veerappa Moily while addressing a press conference after the day-long seventh Regional Consultative Meeting at Guwahati this evening. He said an Amendment Bill to this effect will be presented in the Parliament before December this year. The Minister said the Government will ensure reflection of the Constitutional aspirations of the people in the largest democracy.

<><><>

 Yog Guru Ramdev ended his indefinite fast today respecting the wishes of Sant Samaj. Ramdev was on indefinite fast for the last nine days  on the issue of black money and corruption. Spiritual Leader Shree Shree Ravi Shankar accompanied with other religious leaders offered fruit juice to the fasting Baba in the Dehradun Hospital .  Meanwhile Congress leader Surya Kant Dhasmana has said that UPA Government has already taken initiative on the issues raised by Baba Ram Dev.

<><><>

 The Supreme Court will hear tomorrow the bail pleas of DMK MP Kanimozhi and Kalaignar TV MD Sharad Kumar, accused in the 2G spectrum case.  Kanimozhi, the 43-year-old daughter of DMK chief M. Karunanidhi, and Kumar have challenged the Delhi High Court verdict rejecting their bail pleas. A vacation bench of justices B. S. Chauhan and Swatanter Kumar will take up the matter. The High Court had on June 8 dismissed their pleas after observing that they have strong political connections and the possibility of them influencing witnesses cannot be ruled out.

<><><>

 The West Bengal cabinet will meet in Kolkata tomorrow  to discuss the Singur Bill before it is tabled in the State Assembly. Secretariat sources said, the draft has been submitted to the Chief Minister’s Office. The Bill, being prepared by the Industry Department, will seek to revoke the lease agreement with the Tatas by virtue of which nearly 1,000 acre of land will be reclaimed by the State at Singur, the site of the abandoned Tata Motors Nano project. Chief Minister Mamata Banerjee had announced an ordinance on Thursday to reclaim land at Singur, but later she said the government will table the land reclamation bill in the Assembly session.

<><> <>

 The CPI(M) has decided to take corrective steps at political and organisational level in West Bengal after holding a detailed review of the reasons for the party’s debacle in the recently held assembly elections.  Addressing a media conference at the end of the two-day Central Committee at Hyderabad this evening, CPI(M) National Secretary, Mr. Prakash Karat said the mistakes with regard to Singur and Nandigram proved costly for the party.

<><><>

 Maharashtra Chief Minister Prithviraj Chavan today directed to set up special police teams and asked city police to nab those responsible for the murder of senior crime journalist Jyotirmay Dey at the earliest. Our correspondent reports the directions were issued in an emergency meeting called by the Chief Minister at his official residence Varsha, in Mumbai this afternoon.

 Jyotirmay Dey’s  body was cremated today at the Rajawadi crematorium in Ghatkopar, in Mumbai. Meanwhile Journalist organisations have called for protest rally demanding timely action against the culprits at Mantralay in Mumbai tomorrow.

<><><>

 A volcanic ash plume from Chile making its way across the Pacific is wreaking havoc on Australian airways. The ash forced a number of carriers to cancel all services. Thousands of travellers have been left stranded in Australia and New Zealand, with hundreds of domestic and international flights in and out of Australia cancelled. Air New Zealand has not cancelled any flights at this stage, but will fly at lower altitudes to avoid the ash.  Strong winds have carried the ash some 9,400 kilometres since Chile‘s Puyehue volcano erupted more than a week ago. The plume is now moving towards New Zealand‘s North Island and experts say it could even reach the south coast of Victoria.

<><><>

 Implementation of South Asian Free Trade Agreement between SAARC countries is expected to come up in the meeting of its Commerce Ministers in Maldives tomorrow.  Indian  Commerce and Industry Minister Anand Sharma will attend the meeting. Official sources said,  India is pressing hard for implementation of the agreement which has been agreed upon since 2006.

<><><>

The renowned scientist and  Former President Dr.A P J Abdul Kalam has  asked the India-Russia joint venture BrahMos aerospace company to develop an advanced version of the cruise missile to maintain India’s leadership in this field. He  was addressing a function on the 10th anniversary of the launch of BrahMos supersonic cruise missile in New Delhi today. Our correspondent reports, India is the only country to have a supersonic cruise missile developed in a joint venture with Russia.

<><><>

 India’s main battle tank, Arjun, has begun its trial  at Pokharan firing range in  the deserts of Rajasthan. During its trial, it would be tested with its weaponry and safety systems. After the trial, DRDO will make some changes to the tank as per advice from the Military experts. Our correspondent reports, the advanced version of the Arjun tank will most likely be inducted next year into the Indian Army.

<><><>

 India is looking to acquire the latest 3D imagery technology from the United States to equip its large contingent of police force with modern weaponry and hi-tech systems. The weaponry includes laser range finders, modern global positioning system devices, latest thermal imagers and 3D imaging warfare technology, according to official sources. The 3D technology that uses helicopters or remote piloted vehicles is a modern imagery system that can capture images of an area or the interior of a building.

<><><>

 Government plans to raise palm oil production by 3 lakh tonnes in 5 years. The Agriculture Ministry is to implement a special programme to increase the area under palm farming by 60,000 hectares to over 2.11 lakh hectares, from the current 1.71 lakh hectares. According to a Union Agriculture Ministry official, the 300-crore rupee programme is  to be implemented in eight states.

<><><>

 With Southwest monsoon having already covered the North-East region, the weathermen have predicted its  smooth progress in remaining parts. The MeT Department said conditions are favourable for advance of the monsoon over the remaining parts of the Bay of Bengal, some parts of Orissa, West Bengal and Sikkim during the next 48 hours.

<><><>

 Third seeds Leander Paes and Mahesh Bhupathi have entered the men’s doubles final of the ATP Aegon tennis Championship in London.  In the semifinals of the Euro 694,250 grass court event, the duo defeated Max Mirnyi of Belarus and Canadian Daniel Nestor 6-7,  7-6, 10-8.   In the summit clash, the ‘Indian Express’ pair will face top-seeded Bryan brothers of the United States.   In their semi-final,

Mike and Bob Bryan overpowered Oliver Marach of Austria and Marcin Matkowski of Poland in straight sets 6-2 , 6-1.     While Paes and Bhupathi are eyeing their first Queen’s Club title, Mike and Bob have been champions thrice in the event.

Paes and Bhupathi will also have a chance to avenge their Australian Open final defeat at the hands of the Americans in January this year.

<><><>

 On the third day of the Senior Men’s National Hockey Championship-2011 in Bhopal today, ten matches were played.

<><><>

 The fourth Cricket One-Dayer between India and the West Indies will be played at Sir Vivian Richards Stadium in Antigua tomorrow.   All India Radio will broadcast live commentary on the match.  The commentary can be heard on Rajdhani Channel and FM Gold from 6 P.M. onwards.

<><><> 

 In Jammu and Kashmir at Leh district,  Singhey Khababs Sindhu festival is being celebrated by the state government with main objective to promote tourism in Ladakh.  Chief Minister, Mr. Omar Abdullah has inaugurated the three-day annual festival.

<><><>

 A teenager from a poor family in the rural Philippines has been declared the world’s shortest man as he turned 18. Guinness World Records presented Junrey Balawing, who is 59.93cm tall, with a certificate at his birthday party today. Guinness Records official Craig Glenday declared in front of cheering relatives and friends at Balawing’s  birthday party in the rural town of Sindangan on Mindanao island in the southern Philippines that officially he is the world’s shortest man.

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: