>समाचार News news on air (all india radio) 11.06.2011

11 जून

>

११/०६/२०११
समाचार प्रभात
०८००

मुख्य समाचार :-
  • मुंबई आतंकी हमले के मुकदमे में तहव्वुर राना को बरी करने के अमरीकी अदालत के फैसले से भारत निराश। भारत की किसी अदालत में राना और हेडली पर आरोप पत्र दायर करने का फैसला राष्ट्रीय जांच एजेंसी करेगी।
  • डी एम के प्रमुख करुणानिधि ने कहा कि उनकी पार्टी कांग्रेस के साथ गठबंधन जारी रखेगी।
  • श्रीलंका में तमिलों के पुनर्वास संबंधी मुद्दों पर भारत और श्रीलंका के बीच विचार-विमर्श।
  • उत्तर भारत के कुछ हिस्सों में हल्की वर्षा होने से गर्मी से राहत।
  • और वेस्टइंडीज के साथ भारत का तीसरा एकदिवसीय क्रिकेट मैच आज एंटीगा में।
भारत ने कहा है कि मुम्बई आतंकी हमले के आरोपी पाकिस्तानी मूल के कैनेडीआई नागरिक तहव्वुर हुसैन राना को बरी करने के अमरीकी अदालत के फैसले से उसे निराशा हुई है। विदेश मंत्री एस एम कृष्णा ने कल बंगलौर में कहा कि भारत अमरीकी अदालत के फैसले से संतुष्ट नहीं है क्योंकि आरोपी तहव्वुर हुसैन राना और डेविड कोलमैन हेडली तथा मुम्बई आतंकी हमलों के बीच संबंध पूरी तरह साफ हैं। उन्होंने कहा कि भारत राना से पूछताछ का मौका देने के लिए अमरीका से अनुरोध करेगा। श्री कृष्णा ने कहा कि यह भारत और पाकिस्तान के आपसी संबंधों के हित में होगा कि २६ नवम्बर २००८ के मुम्बई आतंकी हमलों की जांच पारदर्शी तरीके से करायी जाए।

इस मामले में पाकिस्तान की भूमिका हमारे साथ निष्पक्ष नहीं रही है और हम आशा करते हैं कि द्विपक्षीय सम्बन्धों के व्यापक हित में पाकिस्तान को इस मुद्दे पर निष्पक्ष होकर काम करना चाहिए।
गृह मंत्रालय में आंतरिक सुरक्षा सचिव यू के बंसल ने कहा कि राष्ट्रीय जांच एजेंसी भारतीय अदालत में राना और हेडली के खिलाफ आरोप-पत्र दायर करने के बारे में निर्णय लेगी।

अभी इंवेस्टीगेशन कंपलीट नहीं हुआ है और जब इंवेस्टीगेशन पूरा हो जाएगा, कोर्ट के सामने प्रेजेंट होगा और हमारे कोर्ट उससे क्या व्यू लेते हैं। यह देखना होगा। हरेक जांच एजेंसी जब किसी मुकद्में को कोर्ट में लाती है तो इसी उम्मीद के साथ लाती है कि कामयाब होगी।
अमरीकी अदालत ने कल राना को २००८ के मुम्बई आतंकी हमलों में शामिल होने से जुड़े आरोपों से बरी कर दिया था लेकिन उसे लश्करे तैयबा को मदद पहुंचाने का दोषी करार दिया था। भारत मुम्बई आतंकी हमले के लिए लश्करे तैयबा को ही जिम्मेदार मानता है।

डीएमके ने टू-जी स्पैक्ट्रम मुद्दे पर केन्द्र की संयुक्त प्रगतिशील गठबंधन सरकार से समर्थन वापस न लेने का फैसला किया है। पार्टी अध्यक्ष एम करूणानिधि ने कहा कि उनके मन में कांग्रेस के विरूद्ध कुछ भी नहीं है और वह इस मामले में कांगे्रस से मदद न मिलने से निराश नहीं हैं। पार्टी की उच्चाधिकार समिति की महत्त्वपूर्ण बैठक के बाद श्री करूणानिधि ने कल चेन्नई में यह बात कही। वस्त्र मंत्री दयानिधि मारन से जुड़े विवाद से खुद को अलग करते हुए श्री करूणानिधि ने कहा कि सभी सवालों का जवाब श्री मारन खुद देंगे। कांग्रेस ने विश्वास व्यक्त किया कि डीएमके के साथ गठजोड़ जारी रहेगा।
सरकार ने कहा है कि वह भ्रष्टाचार और कालेधन के मुद्दों पर समाज के प्रतिनिधियों के शांतिपूर्ण विरोध के खिलाफ नही है, लेकिन इन मुद्दों का निपटारा सड़कों पर नहीं किया जा सकता है। मानव संसाधन मंत्री कपिल सिब्बल ने आकाशवाणी के साथ भेंटवार्ता में कहा कि सरकार लोकपाल विधेयक पर समाज के प्रतिनिधियों के सुझावों को शामिल करने के लिए पूरी तरह तैयार है, लेकिन अंतिम फैसला संसद ही करेगी। उन्होंने कहा कि प्रस्तावित लोकपाल विधेयक के बारे में केन्द्र ने राज्य सरकारों, राजनीतिक दलों और अन्य संबंधित पक्षों के विचार मांगे हैं और उनके जवाब भी मिल गये है। इस बारें में संयुक्त समिति की अगली बैठक १५ जून को होनी है।
भ्रष्टाचार के मुद्दे पर पिछले सात दिनों से अनशन कर रहे योग गुरू बाबा रामदेव की बिगड़ती हालत को देखते हुए उन्हें देहरादून में जॉली ग्रान्ट हवाई अड्डे के पास एक निजी मेडिकल कालेज में भर्ती करा दिया गया है। डाक्टरों के मुताबिक बाबा रामदेव की हालत स्थिर है और उन्हें ग्लुकोज+ चढ़ाया जा रहा है।
कांग्रेस ने लोगों को साम्प्रदायिक और कट्टरपंथी ताकतों से सावधान करने के लिए एक देशव्यापी अभियान चलाने का फैसला किया है। नई दिल्ली में कल पत्रकारों से बातचीत में पार्टी प्रवक्ता जनार्दन द्विवेदी ने कहा कि पार्टी के वरिष्ठ नेता और राज्यों के प्रभारी महासचिव देश के विभिन्न भागों में जाकर स्थानीय मीडिया के साथ स्थानीय और राष्ट्रीय मुद्दों पर चर्चा करेंगे।
भारत के उच्चस्तरीय शिष्टमंडल ने कल श्रीलंका के अधिकारियों के साथ आपसी महत्व के मुद्दों पर व्यापक विचार-विमर्श किया। इनमें उत्तरी प्रांत में युद्ध से प्रभावित तमिलों के पुनर्वास मे प्रगति, तेरहवें संशोधन के आधार पर अधिकारों के हस्तांतरण और समझौता प्रक्रिया से जुड़े मुद्दे शामिल हैं। कल श्रीलंका पहुंचे भारतीय शिष्टमंडल में विदेश सचिव निरूपमा राव, रक्षा सचिव प्रदीप कुमार और राष्ट्रीय सुरक्षा सलाहकार शिवशंकर मैनन शामिल हैं। आज स्वदेश लौटने से पहले शिष्टमंडल के सदस्य सुबह के नाश्ते पर श्रीलंका के राष्ट्रपति महिंदा राजपक्षे से मिल रहे हैं। भारतीय शिष्टमंडल श्रीलंका में तमिलों के दलों और विपक्षी गुटों के प्रतिनिधियों के साथ भी बैठक करेगा।
भारतीय सैन्य अकादमी देहरादून में पासिंग आउट परेड के बाद पांच सौ छियालीस कैडेट आज भारतीय थल सेना में अधिकारी के रूप में शामिल हो गए। राष्ट्रपति प्रतिभा देवी सिंह पाटील ने अकादमी में पासिंग आउट परेड की सलामी ली।
जम्मू-कश्मीर में डोडा जिले के सज्जान क्षेत्र में कल सुरक्षा बलों ने लश्कर-ए-तैयबा के दो कुख्यात आतंकवादियों को मार गिराया। मारे गए आतंकवादी लश्कर-ए-तैयबा के कमांडर थे और पिछले कई वर्षों से डोडा और किश्तवाड़ जिलों में सक्रिय थे।

लश्करे तैयबा गुट के मारे गये आतंकियों की पहचान जावेद अहमद उर्फ फुरेरा और अखतर हुसैन उफै मुबस्सर के तौर पर की गई है। दोनों डोडा जिले के रहने वाले थे। फुरेरा लश्करे तैयबा आतंकवादी संगठन का स्वयंभू एरिया कमांडर था जबकि अख्तर उसका डिप्टी था। मुठभेड़ की जगह से एक ए.के. ४७ राइफल, एक थ्रीनाटथ्री राइफल, तीन मैग्जीन, दो मोबाइल हैंडसैट, एक रेडियो हैंडसैट, तार, कुछ गोला बारूद और कुछ नकली करेंसी बरामद की गई। आकाशवाणी समाचार जम्मू से आर के रैना।

दक्षिण-पश्चिम मॉनसून आगे बढ़ रहा है और कम से कम अगले दो सप्ताह तक इसके सक्रिय रहने की संभावना है। २९ मई को दक्षिणी प्रायद्वीप में मॉनसून के आगमन के बाद से मराठवाड़ा क्षेत्र को छोड़कर औसत से ज्यादा बारिश हो चुकी है। मराठवाड़ा में भी वर्षा का स्तर सामान्य है। मौसम विभाग के अनुसार समूचे प्रायद्वीप क्षेत्र में फैलने के साथ-साथ मानसून के २४ जून तक मध्यवर्ती हिस्सों और पूर्व तथा पूर्वोत्तर क्षेत्र के ज्यादातर हिस्सों तक पहुंच जाने की उम्मीद है।
इस बीच, राजधानी दिल्ली सहित उत्तर भारत के कई हिस्सों में कल हल्की से मध्यम वर्षा होने से लोगों को गर्मी और लू से राहत मिली।
उत्तर प्रदेश के कई हिस्सो में कल वर्षा और गरज के साथ छींटे पड़ने से लोगों को भीषण गर्मी से कुछ राहत मिली है।
मुंबई के कई हिस्सों में आज भी बारिश हो रही है।

पिछले दो दिनों से मुंबई और उपनगरों में हो रही बारिश आज भी जारी है। मौसम विभाग ने दी जानकारी के अनुसार अगले चौबीस घंटों में शहर और उसके आसपास के हल्की से मध्यम तथा भारी बारिश होने की संभावना है। आज का अधिकतम तापमान कोलाबा में २७ डिग्री सेल्सियस और सांताक्रुज में २८ डिग्री सेल्सियस रिकॉर्ड किया गया। बीएमसी अधिकारियों ने दी जानकारी के मुताबिक शहर में यातायात और जनजीवन सामान्य है। सुधा, आकाशवाणी समाचार मुंबई।
पंजाब और हरियाणा के मैदानी भागों में वर्षा होने के बाद तापमान में गिरावट आई। हिमाचल प्रदेश के कई हिस्सों में भी वर्षा होने से तापमान में गिरावट दर्ज की गई। राजस्थान के कुछ हिस्सों में तापमान में मामूली कमी आई।

सरकार ने इन खबरों का खंडन किया है कि यमन में फंसे भारतीयों को धन की कमी हो रही है या उनके पास यात्रा के दस्तावेज नहीं हैं। विदेश मंत्रालय ने कल कुछ समाचार पत्रों में छपी इन खबरों पर प्रतिक्रिया व्यक्त करते हुए कहा है कि बहुत कम भारतीय नागरिकों ने यमन से बाहर निकलने के लिये भारतीय दूतावास द्वारा उपलब्ध कराई गयी सुविधाओं का लाभ उठाया है। विदेश मंत्रालय के प्रवक्ता विष्णु प्रकाश ने नई दिल्ली में संवाददाताओं को बताया कि इन खबरों से सही स्थिति का पता नहीं लगता है।
असम के मुख्यमंत्री तरुण गोगोई ने कहा है कि सरकार के साथ शांति वार्ता शुरू होने से पहले प्रतिबंधित उल्फा को अपने हथियार सौंप देने चाहिए और अन्य उग्रवादी गुटों की तरह अपना अभियान औपचारिक रूप से निलंबित करने के समझौते पर हस्ताक्षर करना चाहिए।
ओड़ीशा में जगतसिंहपुर जिले में प्रस्तावित पॉस्को इस्पात परियोजना के गोबिंदपुर इलाके में तनाव बना हुआ है। स्थानीय ग्रामीण परियोजना के लिए भूमि के जबरन अधिग्रहण का कड़ा विरोध कर रहे हैं। गोबिंदपुर के बाहरी इलाके में आज तड़के से सैकड़ों स्थानीय लोगों ने इकट्ठा होना शुरू कर दिया है ताकि वह सरकार और पुलिस बलों द्वारा की जाने वाली अधिग्रहण प्रक्रिया के प्रयास को विफल कर सकें।
भारत और वेस्ट इंडीज के बीच श्रृंखला का तीसरा एक दिवसीय क्रिकेट मैच आज एंटीगा में होगा। पांच मैचों की श्रृंखला में भारत २-० से आगे है। आकाशवाणी से इस मैच का आखों देखा हाल शाम छह बजे से राजधानी और एफ एम गोल्ड चैनल पर सुना जा सकता है।
तुर्की में अंताल्या में विश्व कप तीरंदाजी प्रतियोगिता में जयंत तालुकदार और दीपिका कुमारी की जोड़ी मिक्स्ड डबल्स के फाइनल में पहुंच गई है। इस जोड़ी का मुकाबला कल चीन से होगा। दूसरे चरण में भारतीय महिला रिकर्व टीम कांस्य पदक के प्लेऑफ में यूक्रेन से खेलेगी।
भोपाल में पहली सीनियर राष्ट्रीय पुरूष हॉकी चैम्पियनशिप केपहले दिन कल उद्घाटन मैच में तमिलनाडु, पंजाब ने एकतरफा मुकाबलों में जीत दर्ज की। एक रिपोर्टः-

टूर्नामेंट के पहले दिन कल ८३ गोल दागे गये। पंजाब ने गुजरात को २५-० और रेलवे ने त्रिपुरा को २८-० से रौंद दिया। उड़ीसा ने अंडमान को १३-० से पराजित किया। मध्यप्रदेश हाकी अकादमी ने जम्मू कश्मीर को ६-२ से हराया। कल खेले गये अन्य लीग मैचों में तमिलनाडु ने उत्तराखंड को और सेना ने मणिपुर को ७-० के अंतर से पराजित किया। वहीं कंबाइंड यूनिवर्सिटी ने पांडिचेरी को ४-१ और झारखंड ने हिमाचल को ३-० से हराया। शारिक नूर, आकाशवाणी समाचार भोपाल।

समाचार पत्रों

मुंबई आतंकी हमलों के मुकदमे में तहव्वुर राना को बरी करने के अमरीकी अदालत के फैसले पर भारत की निराशा अधिकतर अखबारों के पहले पन्ने पर हैं। अखबारों ने इस फैसले की पड़ताल भी की है और इस बारे में अदालती कार्रवाई का कैरीकेचर आज समाज के पहले पन्ने पर है।
अनशन पर बैठे बाबा रामदेव को देहरादून के अस्पताल में भर्ती कराए जाने और उनकी सेहत में सुधार की खबर सभी अखबारों के पहले पन्ने पर है।
यू पी ए सरकार में शामिल रहने के डी एम के पार्टी के फैसले की चर्चा अखबारों में विस्तार से हुई है। इकनॉमिक टाइम्स की सुर्खी है ‘बिटिया की करूणा’ पर फिर भारी पड़ी सियासी मजबूरियां।
इसी अखबार ने खबर दी है कि अमरीकी विदेश मंत्री हिलेरी क्लिंटन विश्व बैंक के अध्यक्ष पद के लिए अपनी कुर्सी छोड़ने की तैयारी कर रही हैं। मारूति सुजुकी के मानेसर कारखाने में हड़ताल पर प्रतिबंध लगाने का हरियाणा सरकार का फैसला बिज+नेस भास्कर की पहली सुर्खी है।
भारत के पिकासो कहलाने वाले एम एफ हुसैन को ब्रिटेन में दफनाए जाने की खबर जनसत्ता ने तस्वीर के साथ छापी है।
दिल्ली में एयरपोर्ट मेट्रो के स्टेशनों पर हवाई यात्रियों के लिए सामान चैकिंग कराने की सुविधा शुरू होने का जिक्र हिन्दुस्तान और दूसरे अखबारों ने विस्तार से किया है। पत्र के अनुसार सबसे पहले इस सुविधा का लाभ उठाने का सौभाग्य पटना के एक यात्री को मिला।
नवभारत टाइम्स की खबर है कि शुक्रवार को जारी आदेश के मुताबिक अब दिल्ली में सिपाही या हवलदार केवल सौ रूपये तक का ही चालान काट सकेंगे। उससे अधिक के चालान काटने का अधिकार ए एस आई या उससे ऊपर के रैंक के पुलिस अधिकारी को ही है।
हिन्दुस्तान की खबर के मुताबिक बिगड़ती सेहत ने खेतों में लौटाया मोटा अनाज, पहाड़ में मडुवे के दिन फिरे। पत्र का कहना है कि ब्लड प्रेशर और डायबिटीज जैसे रोगों से लड़ने के लिए अब भोजन में मोटे अनाज की मांग बढ़ने लगी है।
भ्रष्टाचार और काले धन के खिलाफ चल रहे आंदालनों पर जनता की बीच जाकर सच्चाई बताने की कांग्रेस की रणनीति का जिक्र आज समाज ने अपने पहले पन्ने पर किया है।


MORNING NEWS
 0815 HRS
11 JUNE, 2011
THE HEADLINES:
  • India expresses disappointment with US court verdict acquitting Tahawwur Rana in Mumbai terror attacks case; National Investigating Agency to decide on filing chargesheet against Rana and Headley in a Court in India.
  • DMK supremo Karunanidhi says his party will continue its alliance with the Congress
  • India and Sri Lanka discuss issues regarding rehabilitation of Tamils in Sri Lanka.
  • Moderate rain brings down temperature in North India.
  • India and West Indies to clash in the third cricket one-dayer at Antigua today.
<><><>
India says, it is disappointed with the US court verdict acquitting Tahawwur Hussain Rana of the charges in the Mumbai terror attack. External Affairs Minister S.M.Krishna said in Bangalore yesterday that India might not be very much satisfied with the verdict as linkages between the two persons facing trial and the Mumbai terror attack were fairly evident. He said, India will ask the US to give it a chance to interrogate Rana. Mr. Krishna said that it was in the interest of India-Pakistan relations that the controversy behind the 26/11 strikes should be investigated in a transparent manner.
This is something which Pakistan must very seriously consider. It is in its interest and in the interest of the region and in the interest of bilateral relations between Pakistan and India. The conspiracy behind the attack has to be investigated in a very transparent manner; so that we would also be quite satisfied with the way the investigations were carried on. Pakistan has not been playing fair and we would expect that is a larger interest of our bilateral relationship that Pakistan must come clean on this issue.
Mr. U.K.Bansal, Secretary, Internal Security in the Ministry of Home Affairs said that the National Investigating Agency, NIA will decide on filing chargesheet against Rana and Headley in an Indian court. He said, this will be done after examining the US court verdict and reviewing the documents and evidence produced in the Chicago court, that it expects to receive.
We don’t rely overly on prosecutions in other countries. We have to rely on our own strengths and we are therefore going to press on with our own investigations.
The BJP has described as curious and odd, that though Rana has been found guilty of conspiring with LeT, he was acquitted of 26/11 charges.
The US court yesterday acquitted Pakistani-Canadian businessman Rana of the charges relating to his involvement in the 2008 Mumbai terrorists attacks but found him guilty of helping the Lashkar-e-Toiba, the outfit India blames for the carnage. Rana faces a maximum sentence of 30 years in prison on the two counts. Our correspondent has filed this report.
India has made it abundantly clear that it is not happy with the view taken by the US court regarding Rana, in view of the linkages that came up during the trial. New Delhi would be keen to know if the prosecution evidence was presented properly in the court by the Federal Bureau of Investigation. The question now is weather the US authorities will file an appeal against the acquittal of Rana on Mumbai attack charges. Ashok Handoo, AIR News, Delhi
<><><>
The DMK has decided not to pull out of the UPA Government over the 2G spectrum issue. DMK Chief M Karunanidhi said, he has nothing against the Congress and is not disappointed with the party not helping it in the case. He was talking to reporters in Chennai yesterday after emerging out of a crucial meeting of DMK’s High Powered Committee. Mr Karunanidhi, however, said the DMK’s General Council will meet next month to decide on its ties with other parties as it is the only authorised body to take such important decisions. Distancing himself from the controversy involving Textiles Minister Dayanidhi Maran, Mr Karunanidhi said, Mr Maran will answer all questions himself. The meeting also decided to fight legally the charge against Kalaignar TV, in which Kanimozhi and her stepmother Dayalu Ammal are stakeholders.
Reacting to the development, the Congress expressed confidence that its alliance with the DMK will continue in the same spirit. Party spokesperson Jayanthi Natarjan said, the 2G issue will have no impact on the alliance.
<><><>
DMK MP Kanimozhi and Kalaignar TV MD Sharad Kumar, accused in the 2G spectrum case, yesterday moved the Supreme Court seeking bail. Kanimozhi, the 43-year-old daughter of DMK Chief M Karunanidhi, and Kumar have challenged the Delhi High Court verdict rejecting their bail. The High Court had dismissed the bail pleas of Kanimozhi and Kumar on Wednesday, saying they have strong political connections and the possibility of them influencing witnesses cannot be ruled out.
<><><>
The Congress has decided to take up a country wide campaign to make people aware against communal and fundamentalist forces. Briefing reporters in New Delhi yesterday party spokesperson Janardhan Dwivedi said that during the campaign senior party leaders and Secretary Generals in charge of states will visit different parts of the country and discuss local and national issues with the local media. The party will also organise conferences across the country where the state party leaders and ministers will put forth before the public the party’s point of view on the present situation in the country.
<><><>
A total of 546 Gentlemen Cadets today joined the Indian Army as officers following the passing out parade at the Indian Military Academy in Dehradun. President Pratibha Devi Singh Patil took the salute at an impressive function at the Academy. Our correspondent has filed this report.
A total 566 cadets have passed out from this prestigious instution of the Indian Army after completion of their training this morning. Out of these 17 cadets are from different nations; Bhutan, Maldive, Nepal, Mauritious, Kazakhstan and Mangolia. Highest numbers of foreign cadets are from Kazakhstan. Meanwhile, President Pratibha Devisingh Patil inspected the parad with tradition accompanied by the IMA tent commandant. Raghwesh Pande, Dehradun.
<><><>
In Jammu and Kashmir, security forces gunned down two dreaded militants belonging to Lashkar-e-Toiba in Doda district yesterday. The slain militants were commanders of the LeT outfit, active in Doda and Kishtwar districts for past several years. More from our correspondent.
Slain militants have been identified as Javed Ahmed and Akhter Hussain both residents of Doda district. Hurera was an ‘area commander’ of the LeT while Mubassir was his deputy. And with their killing all top militants of the LeT outfit have been eliminated in Doda district. One AK-47 rifle, one .303 rifle, three magazines, 68 rounds, two mobile handsets, one radio set, wire and some explosive material besides some fake currency was recovered from the spot. R.K. Raina from Jammu.
<><><>
The high level Indian government delegation which arrived in Sri Lanka yesterday, held discussions with Sri Lankan officials on a range of bilateral issues. These include progress in the rehabilitation of war affected Tamils in the northern province, devolution package based on 13th amendment and the reconciliation process. The delegation comprises Foreign Secretary Nirupama Rao, Defence Secretary Pradeep Kumar and the National Security Advisor, Shiv Shankar Menon.
<><><>
South-west monsoon is making smooth progress and is likely to remain active at least for the next two weeks. The southern peninsula, where the monsoon is active ever since its onset on May 29, has received excess rainfall barring Marathwada region which has received normal downpour.
Several parts of Mumbai continued to receive rains today. The rain which started early on Thursday morning continued intermittently all through yesterday as a constant drizzle with a few heavy showers.
Meanwhile, light to moderate rain brought down temperature in many parts of north India. Temperatures went down by several notches after rain occurred in the plains of Punjab and Haryana.
Rain and thunder shower in different parts of Uttar Pradesh have brought down temperature yesterday giving people some respite from scorching heat. Our correspondent reports that Met Department has predicted rain and thunder shower in different parts of state in the next 24 hours.
After recording above 40 degree celsius temperature in many places for several days, now Rain -thunder shower and easterly winds in different places of Uttar pradesh bring some relief . According to met department rain fall recorded in Jhansi ,Agra,Aligarh,Bareily Gazipur, Hardoi and some other places in last twenty four hours. But Power cuts and scarcity of drinking water in several areas convert daily life more difficult for people and for administration to fulfill the demands in these days. Sanjay Pratap Singh, AIR news, Gorakhpur.
<><><>
In Odisha, tension continues to prevail in trouble-torn Gobindpur area of proposed Posco steel project in Jagatsinghpur district due to stiff resistance by local villagers protesting against forcible acquisition of land for the project. Our correspondent reports that local villagers have started gathering early this morning on the outskirts of Gobindpur to thwart any attempt by the administration and police forces to demolish the betel vines as part of the land acquisition process.
There is face-off situation between anti-Posco activists and police personnel in Gobindpur area of proposed Posco steel project over land acquistion. Posco Pratirodh Sangram Samiti, anti-Posco body, spearheading the agitation is in no mood to allow the administration to enter their villages for the exercise. Though the administration is preparing q blue print to enter Gobindpur and Dhinkia village, considered to be a bastion of of anti-Posco activists, it has emerged as a big challenge for it. The effort of the police appealing the agitators on the public address system to vacate the place and cooperate in land acquisition process failed yesterday as the villagers did not budge from their ground. Prakash Dash, AIR news Bhubaneswar.

<><><>
The third cricket one-dayer between India and the West Indies will be played today at the Sir Vivian Richards Stadium in Antigua. All India Radio will broadcast live commentary on the match. It can be heard on Rajdhani Channel and FM Gold from 6 PM.
India are holding a Two-Nil lead in the five match series after recording wins against the hosts in the first two encounters played at Queen’s Park Oval, Trinidad, on Monday and Wednesday.
<><><>
Ten league matches will be played today in the Hockey India’s first Senior National Hockey Championship (Men) 2011 being played in Bhopal . Our Bhopal correspondent reports that MP Hockey Academy, Tamilnadu, Punjab, Railways, Services, Combined University, Odisha and Jharkhand won their first league matches yesterday.
<><><>
The Government has refuted reports that Indians were stranded in Yemen for want of funds or travel documents. Responding to a report that appeared in a section of the press, the Ministry of External Affairs yesterday said so far only a few Indian nationals had availed of the Indian Embassy’s facilities for assisting them in their safe exit out of Yemen.
<><><>
NEWSPAPERS HEADLINES
Tahawwur Rana acquitted of involvement in the Mumbai attack is the lead in almost every paper. ‘Rana cleared of 26/11, held guilty of Denmark plot, also found guilty of supporting Lashkar’ is the Indian Express headline.
Baba Ramdev continues to remain in the news, as his fast entered the 7th day yesterday. ‘Ramdev forcibly admitted to ICU, put on drip’ writes the Times of India. The war of words between Anna Hazare and Digvijay Singh finds place in the Pioneer and Mail Today.
The Hindustan Times and the Indian Express show the funeral procession of MF Hussain, as the great artist was laid to rest in London yesterday.
The DMK to stay in UPA and to fight the 2G issue legally makes front page news in practically all dailies, as is the news of Kanimozhi moving the Supreme Court for bail.
On the sports front – ‘absentee list grows – now injured Zaheer and Sreesanth ruled out for Windies test’, writes the Times of India.
Good news for Delhi-ites. Delhi’s airport express line launched the check in facility at Shivaji Stadium and the New Delhi Metro Stations yesterday, report many papers.
‘Hillary Clinton eyes World Bank top job’ states the Economic Times, adding that she is in talks with White House to quit her job next year.
‘Indian vaccine works wonders in Africa’ writes the Times of India, as it reports of a dramatic fall in the number of meningitis cases in Burkina Faso ,Mali and Niger, thanks to a made in India vaccine.
Fond of reading Archie comics? “Archie to do the thumka with Betty and Veronica’ writes the Pioneer, with the introduction of the desi version of the comic in India soon

   ११.०६.२०११
दोपहर समाचार
१४३०
 मुख्य समाचार :
  • अमरीका ने कहा, वह मुंबई आतंकवादी हमलों के आरोपी डेविड हेडली से भारत को फिर पूछताछ की अनुमति देने पर विचार करेगा।
  • छत्तीसगढ़ के दंतेवाड़ा जिले में नक्सलियों के हमले में सी आर पी एफ के तीन जवानों की मौत।
  • असम के मुख्यमंत्री ने कहा, अल्फा को सरकार के साथ औपचारिक शान्ति वार्ता से पहले हथियार जमा कराने होंगे और कार्रवाइयां बंद करने का समझौता करना होगा।
  • केन्द्र ने राज्यों से प्राकृतिक सौन्दर्य स्थलों के आसपास पर्यावरण नुकसान े रोकने के लिए अनियोजित पर्यटन की जांच करने को कहा।
  • भारत और वेस्टइंडीज+ के बीच तीसरा एकदिवसीय क्रिकेट मैच आज एंटीगा में।
  • सीनियर राष्ट्रीय हॉकी के लीग मैच में चंडीगढ़ ने राजस्थान को १७ – २ से हराया।

 अमरीका ने कहा है कि वह मुंबई आतंकवादी हमलों के आरोपी डेविड हेडली से भारत को फिर पूछताछ की अनुमति देने के बारे में विचार करेगा। विदेश विभाग के प्रवक्ता मार्क टोनर ने वाशिंगटन में दैनिक संवाददाता सम्मेलन में पत्रकारों को बताया कि ऐसे किसी अनुरोध पर विचार किया जा सकता है।
 पिछले वर्ष भारतीय अधिकारियों के एक दल ने शिकागो में हेडली से पूछताछ की थी। पाकिस्तानी मूल के अमरीकी नागरिक और लश्करे तैयबा से जुड़े डेविड हेडली ने मुंबई हमलों सहित आतंकवाद के १२ मामलों में अपना जुर्म कबूल किया है। हेडली पाकिस्तानी मूल के कैनेडियाई नागरिक तहव्वुर हुसैन राणा के मुकदमे की सुनवाई में मुख्य गवाह था। शिकागो की एक अदालत ने बृहस्पतिवार को राणा को मुंबई आतंकी हमलों के मामले में बरी कर दिया था, लेकिन दो अन्य मामलों में उसे दोषी ठहराया था। इन दोनों मामलों में उसे अधिकतम तीस साल की कैद की सजा सुनाई जा सकती है। सजा सुनाने की कोई तारीख तय नहीं की गई है। तब तक वह संघीय हिरासत में है।
 भारत ने अमरीकी अदालत के इस फैसले पर निराशा व्यक्त की है। विदेश मंत्री एस.एम. कृष्णा ने कहा कि अमरीकी न्याय प्रक्रिया ने एक खास दृष्टिकोण अपनाया, जिससे भारत बहुत संतुष्ट नहीं है, लेकिन जिन दो लोगों पर मुकदमा चल रहा था, उनके और मुंबई हमलों के बीच स्पष्ट सम्बन्ध हैं। गृह मंत्रालय में सचिव यू.के. बंसल ने कहा कि राणा और हेडली पर भारतीय न्यायालय में आरोप पत्र दाखिल करने के बारे में राष्ट्रीय जांच एजेंसी फैसला करेगी। उन्होंने कहा कि सरकार मुंबई हमलों के अभियुक्तों के बारे में खुद अपनी जांच के आधार पर मुकदमा दायर करेगी।
—-
 अमरीका की खुफिया एजेंसी सी.आई.ए. के प्रमुख लेयोन पनेटा ने पाकिस्तान के प्रमुख सेना सधिकारियों के सामने आतंकवादियों और पाकिस्तान के सुरक्षा अधिकारियों के बीच सांठगांठ के सबूत पेश किए हैं। पाकिस्तान के दौरे पर गए पनेटा ने कल रात पाकिस्तान के सेना प्रमुख जनरल अशफाक परवेज कियानी और खुफिया एजेंसी आईएसआई के प्रमुख लेफ्टिनेंट जनरल शूजा पाशा के साथ बैठक में ये सबूत दिये। सी.आई.ए ने पिछले दिनों आई.एस.आई. को देसी बम बनाने के आतंकवादियों के ठिकानों के बारे में खुफिया जानकारी दी थी। खबरों में कहा गया है कि पाकिस्तानी सेना ने जब ठिकानों पर छापा मारा लेकिन आतंकवादी वहां नहीं मिले।
 बम बनाने का एक ठिकाना उत्तरी वजीरिस्तान में मिरानशाह और दूसरा दक्षिणी वजीरिस्तान में है। विश्वास किया जाता है कि आतंकवादी हाफिज गुल बहादुर और सिराजुद्दीन हकानी गुट के हैं जिनके साथ पाकिस्तानी सेना को शांति समझौता है।
—-
 पाकिस्तान में रावलपिंडी की आतंकवाद निरोधक अदालत ने बेनजीर भुट्टो हत्या मामले में पूर्व राष्ट्रपति जनरल परवेज मुशर्रफ के खिलाफ गिरफ्तारी वारंट जारी किया हैं। पूर्व प्रधानमंत्री बेनजीर भूट्टों की हत्या के मामले की सुनवाई कर रही अदालत में याचिकाकर्ता ने दलील दी कि समन और अपराधी घोषित किए जाने के बावजूद जनरल मुशर्रफ अदालत में हाजिर नहीं हुए , इसलिए अदालत को उनकी संपत्ति को कुर्क करने का आदेश देना चाहिए। इस पर अदालत ने जनरल मुशर्रफ के खिलाफ गिरफ्तारी वारंट जारी किया तथा उनकी चल-अचल संपत्ति का ब्यौरा देने को कहा। अदालत ने दो सप्ताह के लिए सुनवाई स्थगित कर दी है।                                 

 राष्ट्रीय सुरक्षा सलाहकार शिवशंकर मेनन, विदेश सचिव निरूपमा राव और रक्षा सचिव प्रदीप कुमार के तीन सदस्यीय भारतीय शिष्टमंडल ने कोलंबो में श्रीलंका के नेताओं के साथ अपनी बैठकों के नतीजों पर संतोष व्यक्त किया है। नई दिल्ली रवाना होने से पहले कोलम्बो में भारतीय मीडिया से बातचीत में श्री शिवशंकर मेनन ने कहा कि उन लोगों ने महत्वपूर्ण आपसी मुद्दों पर श्रीलंका के नेताओं और अधिकारियों के साथ उपयोगी विचार-विमर्श किया है। और ब्यौरा हमारी संवाददाता से-

आज सुबह श्रीलंकाई राष्ट्रपति महिन्दा राजपक्षे के साथ हुई मुलाकात का जिक्र करते हुए  शिवशंकर मेनन ने कहा कि लगभग दो घंटे की बातचीत मे पुनर्वास, मछुआरों की समस्या तथा तमिल मसले के राजनैतिक हल पर विशेष चर्चा रहे। एक सवाल के जवाब में श्री मेनन ने कहा कि दोनों देशों के मछुआरों के हित में जो भी हो सकेगा उसके लिए कदम उठाएं जाएंगे। भारत सरकार की मदद से बन रहे तमिल विस्थापित नागरािकें के लिए पचास हजार घर के बनने की गति पर भी उन्होंने संतोष व्यक्त किया। विदेश सचिव निरूपमा राव के अनुसार कोशिश ये है कि  कम से कम पचास घर इस महीने तक तैयार जाएं। आकाशवाणी समाचार के लिए कोलम्बो से कंचन प्रसाद।

 छत्तीसगढ़ के दंतेवाड़ा जिले में आज सुबह एक नक्सली हमले में सी आर पी एफ के तीन जवान मारे गए और तीन घायल हो गए। पुलिस सूत्रों के अनुसार नक्सलवादियों ने भेजी थाने के निकट पुलिस दल पर अंधाधुंध गोलियां चलायी। इसमें तीन जवानों की मौत हो गयी। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि अतिरिक्त पुलिस बल घटना स्थल पर भेजा गया है।
 
प्रदेश में हाल ही में नक्सली वारदातों की बढत+ी पारा पुलिस के लिए जितनी परेशानी की बात है राज्य सरकार के लिए उतनी ही चिन्ता का विषय। पिछले मात्र एक ही महीने के दौरान अलग अलग घटनाओं में नक्सलियों ने कुल ३६ पुलिसकर्मियों की हत्या कर चुके हैं जिसमें आज की घटना में शहीद हुए सी आर पी एफ के तीन जवान भी शामिल हैं। जानकारों का मानना है कि हाल ही में बस्तर में बढ़ती नक्सली वारदात और हाल ही में ट्रेनिंग के उद्देश्य से सेना की टुकड़ियों की बस्तर की  जंगलों में दाखिला यह दोनों घटना महज एक इत्तेफाक नहीं हो सकता। फिलहाल इन नक्सली वारदाताओं की अनसुलझी गुत्थियां पुलिस कैसे सुलझाती है यह तो आने वाला समय बताएगा। रायपुर से गिरीश चन्द्र दास।
—   
 असम के मुख्यमंत्री तरूण गोगोई ने कहा है कि प्रतिबंधित अल्फा को पहले अपने हथियार जमा कराने होंगे और अपनी कार्रवाइयां स्थगित करने के समझौते पर हस्ताक्षर करने होंगे, उसके बाद ही सरकार उसके साथ औपचारिक शांति वार्ता शुरू करेगी। गुवाहाटी में संवाद्दाता सम्मेलन को सम्बोधित करते हुए श्री गोगोई ने कहा कि केन्द्र के शांति वार्ताकार पी.सी.हलधर, अल्फा के अध्यक्ष अरविन्द राजखोआ के नेतृत्व में अल्फा के नेताओं के साथ लगातार सम्पर्क में हैं। श्री गोगोई ने कहा कि राज्य में उपद्रवी गतिविधियां लगभग समाप्त हो गयी हैं, हालांकि वार्ता में शामिल न होने वाले कुछ गुट और एक नवगठित गुट करबी आंगलोंग में अब भी असामाजिक गतिविधियों में लगे हुए हैं। उन्होंने कहा कि राज्य सरकार ५० हजार से अधिक शिक्षित युवाओं को नौकरियां उपलब्ध कराने के लिए जल्दी ही विशेष भर्ती अभियान शुरू करेगी।
—-
 राष्ट्रपति प्रतिभा देवीसिंह पाटील ने युवा सैन्य अधिकारियों से नेतृत्व की भूमिका निभाते समय नई और आधुनिक प्रौद्योगिकियों से भी अपने को पूरी तरह अवगत रखने को कहा है। वे आज देहरादून में भारतीय सैन्य अकादमी के एक सौ अठाइसवें नियमित और अन्य पाठ्यक्रमों के पास आउट अधिकारियों को संबोधित कर रही थी।

अपनी दो दिन की देहरादून यात्रा के अंतिम दिन आज राष्ट्रपति ने परेड का निरीक्षण करने के बाद नौ सैन्य अधिकारियों का आह्‌वान किया जो उच्च कोटि के आचरण और व्यवहार के लिए दूसरों के लिए अनुकरणीय बनें। इस अवसर पर राष्ट्रपति नेस कैडेट भविष्य शेखर स्वार्ड ऑफ ऑनर जबकि कैडेट रामकुमार को स्वर्ण पदक दिया। राज्यपाल मारग्रेट अल्वा, मुख्यमंत्री  रमेश पोखरियाल निशंक और थलसेना अध्यक्ष जनरल बी के सिंह उपस्थित थे। आज की पासिंग आउट परेड के साथ ही भारतीय सेना को ५४६ युवा अधिकारी मिल गये हैं। इस बीच राष्ट्रपति दोपहर में नयी दिल्ली लौट गयीं। राघवेश पांडेय, आकाशवाणी समाचार, देहरादून।

 भारतीय नौसेना और तटरक्षकों के ८१वें समन्वित पाठ्यक्रम की पासिंग आउट परेड आज कोच्ची के नौसेना केन्द्र पर आयोजित की गई। नौसेना के वरिष्ठ अधिकारी, वाइस एडमिरल एम.पी. मुरलीधरन ने ९५ ऑफिसर कैडेटों की सलामी ली। युद्धपोतों पर चौबीस सप्ताह के प्रशिक्षण के दौरान इन कैडेट्स को समुद्री यात्रा और युद्धपोत पर जीवन के विभिन्न पहलुओं से परिचित कराया गया।
—-
 ओड़िशा में ग्रामीणों के कड़े विरोध के बीच गोविंदपुर इलाके में तनाव बना हुआ है। आज सुबह से ही सैकड़ों गांव वाले गोविंदपुर के बाहरी हिस्सों में जमा हो रहे हैं, ताकि पुलिस और प्रशासन के भूमि अधिग्रहण के प्रयासों को विफल कर सकें। पुलिस लाउड स्पीकर पर लोगों से अपील कर रही है कि वे खेतों से हट जाएं और भूमि अधिग्रहण में सहयोग दें, लेकिन गांव वाले वहां जमे हुए हैं।
 उधर, ओड़िशा सरकार ने कहा है कि जगतसिंह पुर जिले के गोविंदपुर इलाके में पॉस्को इस्पात परियोजना के प्रस्तावित स्थल के लिए भूमि अधिग्रहण का विरोध कर रहे ग्रामीणों के साथ बल प्रयोग नहीं किया जाएगा। ये गांव वाले ५२ हजार करोड़ रुपये के इस इस्पात संयंत्र के लिए भूमि अधिग्रहण का विरोध कर रहे हैं।

 आन्ध्रप्रदेश के परिवहन मंत्री बोत्सा सत्यनारायण ने आज प्रदेश कांग्रेस अध्यक्ष का पदभार संभाल लिया है। महासचिव के.बी.कृष्णामूर्ति ने आज प्रदेश कांग्रेस कार्यालय में उन्हें पार्टी हाईकमान से प्राप्त नियुक्ति पत्र सौंपा।

  मार्क्सवादी कम्युनिस्ट पार्टी की केन्द्रीय समिति की बैठक आज सुबह हैदराबाद में शुरू हुई। दो दिन की इस बैठक में अन्य लोगों के अलावा पार्टी के राष्ट्रीय महासचिव प्रकाश कारात, वरिष्ठ नेता सीताराम येचुरी और वृंदा कारात, त्रिपुरा के मुख्यमंत्री माणिक सरकार, केरल के पूर्व मुख्यमंत्री अच्युतानन्दन और पार्टी की आन्ध्रप्रदेश इकाई के सचिव बी.वी राघवुलू भाग ले रहे हैं।
 श्री सीताराम येचुरी के अनुसार पश्चिम बंगाल और केरल के विधानसभा चुनावों में पार्टी की हार पर विस्तार से चर्चा होगी। इसके अलावा देश के राजनीतिक घटनाक्रम और भ्रष्टाचार, टू जी स्पैक्ट्रम घोटाले, तथा आवश्यक वस्तुओं और पैट्रोलियम उत्पादों की कीमतों में वृद्धि जैसे विभिन्न मुद्दों पर भी विचार-विमर्श
होगा।

 केन्द्र ने सभी राज्य सरकारों से कहा है कि प्राकृतिक महत्व के ऐसे स्थानों के आस-पास अनियोजित पर्यटन को रोकें, जहां उससे पर्यावरण को नुकसान हो सकता है। पर्यावरण मंत्रालय ने इको-पर्यटन के विस्तृत दिशा-निर्देश तैयार किए हैं, ताकि प्रकृति के उन सुन्दर दृश्यों को विनाश से रोका जा सके, जिनसे पर्यटक आकृष्ट होते हैं। दिशा-निर्देशों के मसौदे में कहा गया है कि राज्यों को ऐसे प्रत्येक संरक्षित इलाके के लिए विशिष्ट इको-पर्यटन की योजना तैयार करनी चाहिए और उस संरक्षित क्षेत्र की सीमा के पांच किलोमीटर के दायरे में चलाई जाने वाली किसी भी निजी पर्यटन सुविधा पर स्थानीय उपकर भी लगाना चाहिए। सरकारी विज्ञप्ति के अनुसार पर्यावरण मंत्रालय ने राज्यों से कहा है कि इस वर्ष के अंत तक राज्यस्तरीय इको-पर्यटन नीति की अधिसूचना जारी करें और उसे स्थानीय भाषा में आम जनता के लिए उपलब्ध कराएं। दिशा-निर्देशों में संरक्षित इलाकों में स्थित तीर्थ स्थानों के मंदिर न्यासों से कहा गया है कि वे प्राप्त होने वाली धनराशि का कम-से-कम पांच प्रतिशत हिस्सा पंचायतों और ग्राम सभाओं के माध्यम से स्थानीय विकास के लिए दें। पर्यावरण और वन मंत्री जयराम रमेश ने अपने संदेश में कहा है कि संरक्षित इलाकों के रख-रखाव के साथ ही स्थानीय समुदायों और उनकी आजीविका पर भी पूरा ध्यान दिया जाना चाहिए।

 दक्षिण पश्चिम मॉनसून कोंकण और गोवा, तटीय कर्नाटक और केरल में सुचारू रूप से आगे बढ़ रहा है तथा इन क्षेत्रों में पिछले २४ घंटों में दूर-दूर तक बारिश हुई है। इसे अगले दो सप्ताह तक प्रायद्वीप के दक्षिण भाग में सक्रिय रहने की संभावना है। मौसम विभाग के अनुसार मध्यप्रदेश के मध्यभाग, ओड़ीशा, छत्तीसगढ़, पश्चिम बंगाल में हिमालय की तराई और पूर्वोत्तर राज्यों में मानसून के आगे बढ़ने के लिए अनुकूल परिस्थितियां हैं। हमारे संवाददाता का कहना है कि मौसम पूर्वानुमान के अनुसार २४ जून तक मॉनसून देश के मध्य और पूर्वी राज्यों में पहुंच जाएगा।

मौसम विभाग ने इस साल देशभर में सामान्य बारिश होने की संभावना जतायी है। मराठवाड़ा सहित दक्षिणी प्रायद्वीप के कई इलाकों में बीते २४ घंटों में व्यापक वर्षा हुई है जबकि पंजाब, हरियाणा और पश्चिमी उत्तर प्रदेश के कुछ इलाकों में आने वाले २४ घंटों में मानसून पूर्व बारिश होने के आसार हैं। इन इलाकों के अधिकतम तापमान में चार से सात डिग्री सेल्सियस की गिरावट दर्ज की गयी है। जबकि गुजरात और बिहार के तापमान में दो से तीन डिग्री सेल्सियस का इजाफा हुआ है। आज सुबह राजधानी दिल्ली में न्यूनतम तापमान २३ दशमलव ४ डिग्री सेल्सियस दर्ज किया गया, जो सामान्य से पांच डिग्री सेल्सियस कम रहा। आकाशवाणी समाचार के लिए नयी दिल्ली से मैं विनायक दत्त।

 मुम्बई के कई इलाकों में आज भी बारिश हो रही है। कहीं से भी पानी जमा होने की शिकायत नहीं मिली है। हमारी संवाददाता ने बताया है कि सडक, रेल यातायात और विमान सेवाएं समान्य रूप से चल रही हैं।

पिछले दो दिनों से मुंबई याहर और उपनगरों में हो रही बारिश आज भी जारी है। मौसम विभाग से मिली जानकारी के अनुसार अगले २४ घंटों में शहर और आसपास के ईलाकों में हल्की से मध्यम तथा भारी बारिश होने की संभावना है। पिछले २४ घंटों में कोलाबा में १०२ दशमलव  ६ मिलीमीटर तथा कान्तापुर में साठ दशमलव ५ मिलीमीटर वर्षा रिकॉर्ड की गयी है। आज का अधिकतम तापमान कोलाबा में २६ दशमलव पांच डिग्री सेल्सियस सान्ताक्रूज में २२ दश्मलव तीन डिग्री सेल्सियस रिकॉर्ड किया गया है। अधिकारियों के मुताबिक शहर में यातायात और जनजीवन की स्थिति सामान्य है। सुब्बाराव सुब्रहमण्यम, आकाशवाणी समाचार, मुंबई
  झारखंड में मॉनसून के निर्धारित समय १२ जून से लगभग एक सप्ताह देरी से पहुंचने की संभावना है। मौसम विभाग के सूत्रों ने बताया है कि इसके बावजूद राज्य में इस वर्ष मॉनसून सामान्य रहेगा। राज्य पिछले तीन वर्षों से सूखा झेल रहा है। झारखंड में खेती पूरी तरह मॉनसून की वर्षा पर निर्भर है। राज्य में मात्र १२ प्रतिशत कृषि योग्य भूमि को ही सिंचाई सुविधा उपलब्ध है। 
 —
 जम्मू-कश्मीर में बादल फटने के कारण दो दिन से बंद  बटोट-डोडा- किश्तवाड़ राष्ट्रीय राजमार्ग को एक तरफ से वाहनों के लिए खोल दिया गया है।  बुधवार को डोडा जिले के रामगढ़ इलाके में बादल फटने से बटोट-डोडा राजमार्ग को भारी नुकसान हुआ था।

 मुम्बई जा रही दरभंगा-लोकमान्य तिलक एक्सप्रेस के छह डिब्बे आज देर रात कसरा घाट में पटरी से उतर गए, लेकिन किसी के हताहत होने की खबर नहीं है। यह रेलगाड़ी सभी यात्रियों के साथ आज सवेरे मुम्बई पहुंच गयी।

 देश की सबसे बड़ी कार निर्माता कंपनी मारूति सुजुकी इंडिया के मानेसर स्थित कारखाने में आज कर्मचारियों की हड़ताल के आठवें दिन कामकाज पूरी तरह ठप्प है। इस कारखाने के लगभग दो हजार कर्मचारी पिछले शनिवार से हड़ताल पर हैं।

 भोपाल में सीनियर राष्ट्रीय  पुरुष हाकी चैंपियनशिप के लीग मैच में आज चंडीगढ़ ने राजस्थान पर  २ के मुकाबले १७ गोल की ज+बरदस्त विजय प्राप्त की। हमारे भोपाल संवाद्दाता ने खबर दी है कि टूर्नामेंट के दूसरे दिन आज एयर इंडिया, हरियाणा, उत्तरप्रदेश और महाराष्ट्र की टीमों ने भी अपने-अपने लीग मैच जीते।

 इस बार हॉकी स्टेडियम में खेले गये अपने लीग मैच में उत्तर प्रदेश ने केरल को १५-१ से रौंद दिया। एयर इंडिया ने छत्तीसगढ़ को ८-२ पटकनी दी तो हरियाणा ने मेताले को ७-० से धूल चटाई। एक अन्य लीग मैच में महाराष्ट्र ने गोवा को ८-० से हराया। टूर्नामेंट में आज कुल दस मैच खेले जाएंगे। दिल्ली का बिहार और आन्ध्र प्रदेश का बंगाल से मुकाबला होगा। अन्य दो लीग मैचों में पंजाब उत्तराखंड और गुजरात की तमिलनाडु से भिडंत होगी। शारिक नूर, आकाशवाणी समाचार, भोपाल।
—-
 भारत और वेस्ट इंडीज के बीच श्रृंखला का तीसरा एक दिवसीय क्रिकेट मैच आज एंटीगा में होगा। पांच मैचों की श्रृंखला में भारत २-० से आगे है। आकाशवाणी से इस मैच का आखों देखा हाल शाम छह बजे से राजधानी और एफ एम गोल्ड चैनल पर सुना जा सकता है।

MIDDAY NEWS
 1400 HRS

  11 JUNE, 2011

THE HEADLINES:
  • The United States says, it would consider giving India further access to David Headley, pleaded guilty in the Mumbai attack case.
  • Three CRPF jawans killed in a naxal attack in Dantewada district of Chhattisgarh.
  • ULFA must deposit weapons and sign a deal on suspension of operations before the formal peace talks with government says, Assam Chief Minister.
  • Centre asks states to check unplanned tourism in and around natural eco-systems to save such landscapes.
  • AND IN SPORTS:
  • India clash with West Indies in the third cricket one-dayer in Antigua today.
  • Chandigarh beat Rajasthan 17-2 in its league match of the Senior National Hockey Championship in Bhopal.
||<><><>||
 United States has said that it would consider giving India further access to David Headley, who has pleaded guilty in the Mumbai terrorist attacks case. State Department spokesperson Mark Toner told mediapersons at his daily news conference in Washington that such a request can be considered.
 Last year, a team of Indian officials had questioned Headley, a Pakistani-American Lashkar-e-Taiba operative, in Chicago. Headley has pleaded guilty to 12 terrorism charges, including his involvement in the November 2008 terrorist attacks in Mumbai that killed more than 160 people. Headley was also the star witness to the just concluded trial of Pakistani-Canadian Tahawwur Husain Rana, who was on Thursday acquitted by a Chicago court in the Mumbai terrorist attack case. Rana faces a maximum sentence of 30 years in prison on the two counts combined and remains in federal custody without bond. No sentencing date was set.
 India has expressed disappointment with the US court verdict acquitting Tahawwaur Hussain Rana of charges in the Mumbai terror attacks. External Affairs Minister S.M.Krishna said the judicial process in the US had taken a particular view with which India might not be very much satisfied, but linkages between the two persons facing trial and the Mumbai terror attack were fairly evident. Secretary, Internal Security in the Ministry of Home Affairs, U K Bansal said that the national investigating agency NIA will decide on filing charge sheet against Rana and Headly in an Indian Court. He said, government will go to the court against the 26/11 accused with its own investigation.
||<><><>||
 The President Mrs. Pratibha Devi Singh Patil has exhorted the young army officers to keep themselves abreast of new and emerging technologies while playing a leadership role. She was addressing passing out parade of 128th regular and allied courses at Indian Military Academy in Dehradun today. More from our correspondent:
President after inspecting the parade called upon the officers to keep their conduct high and impeccable that could be exemplary to others. She also called upon the cadets from abroad, who underwent training in the IMA to keep in mind the friendship between India and their respective countries. On this occasion the President presented Sword of Honour to Gentleman Cadet Rohit Shekhar whereas the Gold Medal was awarded to Gentleman Cadet Ramkumar B. However a total of 546 Gentlemen Cadets today joined the Indian Army as officers following the passing out parade at the Indian Military Academy. Meanwhile President Patil has left for New Delhi. Raghwesh Pandey, AIR News, Dehradun.
||<><><>||
 In Chhattisgarh, at least three CRPF Jawans were killed and an equal numbered injured in a Naxal attack in the Dantewada District this morning. According to police sources, naxalite opened indiscriminate fire at a police party near Bheji police station in which three jawans were killed. Our correspondent reports that additional police force has been sent to the spot.
||<><><>||
 Assam Chief Minister Tarun Gogoi has said, the banned ULFA must deposit weapons and sign a deal on suspension of operations before the government starts formal peace talks with it. Addressing a press conference in Guwahati, he said Centre’s peace interlocutor P.C. Haldar is in constant touch with the outfit’s leadership, led by its ‘chairman’ Arabinda Rajkhowa. Mr. Gogoi said, insurgency has been on the wane although some factions outside the talks ambit and a newly-formed outfit in Karbi Anglong are still carrying out anti-social activities. He said, the State Government will carry out a special recruitment drive very soon to provide jobs to over fifty thousand educated youths.
 Admitting large-scale corruption and anomalies in the education department, the Chief Minister said a special drive has been launched to clean up its administration.
||<><><>||
In Odisha, tension continues to prevail in trouble-torn Gobindpur area due to stiff resistance by local villagers. Hundreds of local villagers started gathering from early morning on the outskirts of Gobindpur to thwart any attempt by the administration and police forces to demolish the betel vines as part of the land acquisition process. A large number of women and school-going children, backed by Posco Pratirodh Sangram Samiti, are lying down on the sandy fields of  Gobindpur as first two-tiers of shields and blocking the entry into the area. The police is making all out efforts by appealing the agitators on the public address system to vacate the place and cooperate in land acquisition process but the villagers are continuing to camp there. 
 However, the state Government says, no force would be used on the villagers who are protesting the acquisition of land in Gobindpur area for proposed Posco steel project site in Jagatsinghpur district. State Industries, Steel and Mines Minister, Raghunath Mohanty, said all efforts are being made by the administration to pursuade the agitating villagers, gathered on the outskirts of Gobindpur to allow acquisition of land for the 52,000 crore rupee steel plant.
||<><><>||
 The CPM Central Committee meetings began in Hyderabad this morning . CPIM National Secretary Prakash Karat,  senior leaders Sitaram Yechuri and Brinda Karat, Tripura Chief Minister Manik Sarkar, former Kerala Chief Minister Achutanandan and Andhra Pradesh State Secretary B V Raghavulu were among the members who are attending the 2-day meeting.
 According to Sitaram Ychuri, a detailed discussion would be taken up on the party failure in the recently held assembly elections in West Bengal and Kerala. Besides political developments in the country, the Central Committee would also discuss several public issues such as Corruption, 2G spectrum, Price rise of essential commodities and petroleum products.
||<><><>||
 The Centre has asked all State Governments to check unplanned tourism in and around natural eco systems in the country. The Environment Ministry has laid out a detailed set of framework guidelines for eco tourism stating that unplanned tourism in such landscapes can destroy the very environment that attracts tourists to these places. The draft guidelines said the States should prepare a site-specific eco-tourism Plan for each Protected Area and levy a local conservation cess on all privately-run tourist facilities within five kilometer of the boundary of the Protected Area. According to an official release, the Ministry has asked the States to notify their State-level Eco-tourism Strategy latest by 31st of December this year and put the same in the public domain in the local language. The guildelines also direct temple boards of pilgrimage sites located in protected areas to give a minimum of five percent of their gross revenue for development of local communities through the Panchayat and Gram Sabha.
||<><><>||
 The high level Indian delegation comprising National Security Advisor Shiv Shanker Menon , Foreign Secretary Nirupama Rao and Defence Secretary Pradeep Kumar have expressed “satisfaction” at the outcome of the various meetings held in Colombo with Srilankan leaders. Briefing the Indian media based in Colombo, before leaving for New Delhi, Mr. Shiv Shanker Menon said that they had “useful” interactions with the Sri Lankan officials and the leaders on various issues of bilateral importance.
 During the two hour long breakfast meeting with the Sri Lankan President Mahinda Rajapaksa , Mr Menon said that a host of issues including the resettlement process , question of political devolution and the issue of fishermen came up for discussion.
 Responding to a query on the fishermen issue , Mr. Menon  said, both sides made progress in understanding  the difficulties  faced by the fishermen on either sides of the Palk Strait.
||<><><>||
 Police in eastern Afghanistan say a suicide bomber has killed at least three people, including two police officers. Officials said at least 12 people were wounded in the attack today outside the police headquarters in restive Khost province. Authorities said the chief of an Afghan commando unit was one of the police officers killed.
||<><><>||
 The Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan has said that his country has guaranteed that the Libyan leader Muammar Gaddafi could go anywhere if he chooses to leave the North African country. The Turkish government proposed a roadmap in April to end the conflict, calling for an immediate ceasefire and the initiation of a political reform among others.
||<><><>||
 The US has strongly condemned Syria‘s outrageous use of violence against anti-government protesters. The White House said the government was leading Syria down a dangerous path and called for an immediate end to the brutality and violence. Activists say, at least 32 people were killed in fresh clashes yesterday. The violence took place as government forces moved on the town of Jisr al-Shughour, where the government said 120 security personnel had earlier been killed. Hundreds of civilians have fled north into Turkey to escape the assault.
||<><><>||
  CIA chief Leon Pnetta has confronted Pakistan‘s military leadership with evidence of collusion between terrorists and security officials in the country. Media reports said, Pnetta, who is in Islamabad, presented the evidence during meetings with Pakistan Army Chief Gen Ashfaq Parvez Kayani and ISI head Lt. Gen Ahmed Shuja Pasha late last night. The CIA had passed intelligence in the past few weeks to its Pakistani counterparts on two facilities where terrorists made improvised explosive devices. But when Pakistani forces raided the facilities, the ultras had disappeared, the reports said.    
     One of the bomb factories is based at Miranshah in North Waziristan and the other is in South Waziristan. The terrorists in North Waziristan are believed to belong to groups led by Hafiz Gul Bahadur and Sirajuddin Haqqani, who have peace deals with the Pakistan army.
||<><><>||
 An anti-terrorism court in Rawalpindi has issued arrest warrant against former Pakistan President General Pervez Musharraf in Benazir Bhutto’s  murder case. The court was hearing the case involving the murder of former Prime Minister Benazir Bhutto today. The petitioner told the court that even after being summoned and proclaimed as offender, Musharraf did not appear in the court, therefore, the court should give orders to confiscate his property.
||<><><>||
 Back Home, Jammu and Kashmir Chief Minister, Omar Abdullah has congratulated the people for reposing faith in Panchayat Raj and taking part in elections in large numbers. Addressing panches and sarpanches of Bishna and R. S. Pora constituencies, he  underlined the role of powerful Panchayats in ameliorating the socio-economic structure in the State. We have more from our correspondent.
 Omar Abdullah said that his Government is committed to make Panchayats as powerful as is possible and revolutionize the development scenario in the State. He informed Panches and sarpanches that they can themselves decide about the schemes to be launched in the particular areas and in particular sectors and monitor their implementation. Omar said that People have exercised their vote power in a big way to elect panches and sarpanches and reminded them that it is now their responsibility to pay them back by rendering selfless, honest and sincere service so that Panchayat Raj gets strengthened to sustain and live up to the expectations of people. R. K. Raina/Jammu
||<><><>||
 In Assam, a day-long regional consultation meeting on electoral reforms of North Eastern states will be held at Guwahati tomorrow. The meet will be  followed by a series of seven regional meetings on electoral reforms being organised by the Union Law Ministry in collaboration with the Election Commission. Union Law Minister Virappa Moilly besides the Chief Ministers of all the eight northeastern states, Chief Election Commissioner S.Y. Quraishi and the other two Election Commissioners are scheduled to attend the meeting.
||<><><>||
 Andhra Pradesh Transport Minister Botsa Satyanarayana today took over as Pradesh Congress Committee President.  At a programme held at the party state office-Gandhi Bhavan, in Hyderabad, AICC secretary K B Krishna Murthy has handed over the appointment letter from the party high Command. Outgoing PCC chief D Srinivas handed over party flag and a copy of party rules to the new State Party President.
||<><><>||
 In Jammu and Kashmir, the cloudburst hit Batote- Doda –Kishtwar National Highway has been re-opened for one-way traffic after remaining closed for two days. According to District Development Commissioner, Doda, Border Roads Organisation succeeded in restoring the road link after removing debris from the damaged portion of the National Highway.
 ||<><><>||
 Sports News, the third cricket one-dayer between India and the West Indies will be played today in Antigua.  All India Radio will broadcast live commentary on the match. It can be heard on Rajdhani Channel and FM Gold from 6 PM.
 India are holding a two-nil lead in the five match series after recording wins against the hosts in the first two encounters played at Queen’s Park Oval, Trinidad, on Monday and Wednesday.
 Meanwhile, India have suffered a twin blow ahead of their three-Test series against the West Indies later this month. Speedsters Zaheer Khan and S Sreesanth who were named in the 16-member squad for the Test series have been ruled out due to injuries.  Abhimanyu Mithun and Praveen Kumar have been named as replacements for the injured duo.
||<><><>||
 Chandigarh crushed Rajasthan 17-2 today in its league match of the Hockey India’s first Senior National Hockey Championship (Men) 2011) in Bhopal. Our correspondent reports that Air India, Haryana, Uttar Pradesh and Maharashtra also won their league matches on the second day of the tournament.
Uttar Pradesh routed Kerala 15-1 in its league match played at Aishbagh stadium this morning. Air India thrashed Chattisgarh 8-2 while Haryana thrashed Meghalaya 7-0. In another league match Maharashta defeated Goa 8-0. In all ten league matches would be played today. Delhi will take on Bihar and Andhra Pradesh will meet Bengal in their league matches. In other two matches Punjab will take on Uttarakhand and Gujrat will meet Tamilnadu. Shariq Noor/AIR Bhopal
||<><><>||
 South-west monsoon is making a smooth progress with Konkan and Goa, areas of coastal Karnataka and Kerala receiving widespread rainfall in the past 24 hours. It is likely to remain active in southern peninsula for next two weeks. Conditions are favourable for further advance of the monsoon to central Madhya Pradesh, Odisha, Chhattisgarh, sub Himalayan West Bengal and north eastern states. The MeT Department has predicted the arrival of monsoon in central and eastern parts of the country by 24th of this month. Our Correspondent has filed this report:-

The meteriological department has forcast a normal rainfall in the country this season. Parts of Marathwada and southern peninsula are already witnessing wide spread monsoon showers while parts of Punjab, Haryana and western Uttar Pradesh will experience thunder showers as pre-monsoon showers. Maximum temperatures have fallen by 4 to 7 degrees in these areas while rose by 2 to 3 degrees in Gujarat and BiharDelhi recorded minimum temperatures at 23.4 degree Celsius this morning which was five degrees below the normal. Vinayak Dutt, AIR News, New Delhi.
 ||<><><>||
 Rain continues to lash several parts of Mumbai today. According to the Meteorological department, the Colaba observatory recorded 102.6 mm of rainfall, while Santacruz recorded 60.5 mm in the last 24 hours. Our correspondent reports that so far no complaints of water-logging have been received.
||<><><>||
Monsoon is likely to be delayed in Jharkhand by a week from its normal schedule on June 12. Disclosing this an official of the Met department at Ranchi however, forecast normal rainfall for the State this year. Our Correspondent, it is good  news for the state, which has been suffering from drought for the last three years
||<><><>||
 In Ranchi district of Jharkhand, pregnant women in remote areas can now get the benefit of free ambulance at the time of delivery so that the child birth can take place in safe environment of hospitals. The ambulance, named “Mamata Vahan” is being launched soon. 

११.०६.२०११
समाचार संध्या
२०४५
मुख्य समाचार : –

  • अमरीका, भारत को, मुम्बई आतंकी हमलों के आरोपी डेविड हेडली से और पूछताछ की अनुमति देने पर विचार करेगा।
  • ओड़िशा में पास्को इस्पात परियोजना के खिलाफ प्रदर्शन तेज।
  • जम्मू-कश्मीर में पंचायत चुनाव के पन्द्रहवें चरण में ७८ प्रतिशत मतदान।
  • मुम्बई में एक वरिष्ठ पत्रकार की हत्या।
  • एड्स की रोकथाम के लिए संयुक्तराष्ट्र महासभा का नया महत्वाकांक्षी लक्ष्य।
  • अफगानिस्तान के कंधार सूबे में बम विस्फोट में १५ लोगों की मौत।
  • एंटीगुआ में, भारत और वेस्टइंडीज के बीच तीसरा एक दिवसीय क्रिकेट मैच जारी।

—-
अमरीका ने कहा है कि वह मुंबई आतंकी हमलों के आरोपी डेविड हेडली से भारत को फिर पूछताछ की अनुमति देने के बारे में विचार करेगा। अमरीकी विदेश विभाग के प्रवक्ता मार्क टोनर ने वाशिंगटन में दैनिक संवाददाता सम्मेलन में कहा कि ऐसे किसी अनुरोध पर विचार किया जा सकता है।
पिछले वर्ष भारतीय अधिकारियों के एक दल ने शिकागो में हेडली से पूछताछ की थी। पाकिस्तानी मूल के अमरीकी नागरिक और लश्करे तैयबा से जुड़े डेविड हेडली ने मुंबई हमलों सहित आतंकवाद के १२ मामलों में अपना जुर्म कबूल किया है। हेडली पाकिस्तानी मूल के कैनेडियाई नागरिक तहव्वुर हुसैन राणा के मुकदमे की सुनवाई में मुख्य गवाह था। शिकागो की एक अदालत ने बृहस्पतिवार को राणा को मुंबई आतंकी हमलों के मामले में बरी कर दिया था, लेकिन दो अन्य मामलों में उसे दोषी ठहराया था।
भारत ने अमरीकी अदालत के इस फैसले पर निराशा व्यक्त की है। विदेश मंत्री एस.एम. कृष्णा ने कहा कि अमरीकी न्याय प्रक्रिया ने एक खास दृष्टिकोण अपनाया, जिससे भारत संतुष्ट नहीं है। जिन दो लोगों पर मुकदमा चल रहा था, उनके और मुंबई हमलों के बीच स्पष्ट सम्बन्ध हैं।
—-
ओडिशा में पास्को की ५२ हजार करोड रूपये की प्रस्तावित इस्पात परियोजना के खिलाफ विरोध प्रदर्शन तेज हो गया है। सैंकड़ों की संख्या में ग्रामवासियों ने आज जगतसिंहपुर जिले में पारादीप के निकट गोबिंदपुर परियोजना स्थल के बाहरी इलाके में धरना जारी रखा। ये लोग अपनी कृषि भूमि को बचाने के लिये विरोध प्रदर्शन कर रहे हैं जिसे ओडिशा सरकार इस परियोजना के लिये अधिग्रहित करना चाहती हैं। पुलिस की करीब २० पलटनें तैनात होने के बावजूद धिनकिया और गोबिन्दपुर गांव में भूमि अधिग्रहण अधिकारी नहीं पहुंच पाये हैं।
ओडिशा के उद्योग, इस्पात और खान मंत्री रघुनाथ मोहन्ती ने भुवनेश्वर में आकाशवाणी को बताया कि जमीन अधिग्रहित करने के लिये सरकार विरोध प्रदर्शन करने वाले लोगों पर बल प्रयोग नहीं करेगी।
इस बीच भारतीय कम्युनिस्ट पार्टी, मार्क्सवादी कम्युनिस्ट पार्टी, फारवर्ड ब्लाक, आर जे डी और समाजवादी पार्टी के नेताओं ने आज प्रदर्शन स्थल का दौरा किया और प्रदर्शनकारी गांव वालों के प्रति समर्थन व्यक्त किया।
—-
केंद्रीय वित्तमंत्री प्रणब मुखर्जी ने कहा है कि कृषि क्षेत्र के विकास के बिना ग्रामीण अर्थव्यवस्था का विकास संभव नहीं है। पश्चिम बंगाल के मुर्शिदाबाद जिले के कलई गांव में एक कृषि कार्यशाला का उद्घाटन करते हुए श्री मुखर्जी ने कहा कि जितना ध्यान औद्योगिक विकास पर दिया जाता है उतना ध्यान कृषि विकास पर नहीं दिया जाता है।
—-
देशभर में फैले किसान कॉल सेंटरों में आने वाले किसानों के फोन कॉल की संख्या में आई तेजी से उत्साहित होकर सरकार ने टेलीफोन पर किसानों के सवालों का जवाब देने के लिए प्रतिनिधियों की संख्या बढ़ाने का फैसला किया है। इस समय देश में पच्चीस किसान कॉल सेंटर काम कर रहे हैं।
—-
पर्यावरण मंत्रालय ने कहा है कि पुणे स्थित ल्वासा पर्वतीय परियोजना का कुछ निर्माण कार्य पर्यावरणीय दिशा-निर्देशों की मंजूरी लिए बिना शुरू किया गया है। मंत्रालय ने भारत सरकार से पर्यावरण संरक्षण अधिनियम १९८६ के उल्लंघन के लिए आवश्यक कार्रवाई करने और इसके बारे में तुरन्त सूचना देने के लिए कहा है। परियोजना की प्रगति के बारे में पर्यावरण मंत्री जयराम रमेश ने कहा कि उनका मंत्रालय अगले सप्ताह बुधवार को अपनी स्थिति उच्च न्यायालय में स्पष्ट करेगा।
—-
प्रधानमंत्री कार्यालय में राज्यमंत्री वी नारायणसामी ने कहा है कि प्रधानमंत्री का पद प्रस्तावित लोकपाल विधेयक के दायरे में नहीं आना चाहिए। प्रसार भारती के साथ आज एक भेंट वार्ता में श्री नारायणसामी ने इसे अपनी निजी राय बताते हुए कहा कि इससे सरकार के कामकाज और स्थायित्व पर असर पड़ेगा। भ्रष्टाचार और काले धन के मुद्दे पर बाबा रामदेव के अनशन के बारे में श्री नारायणसामी ने कहा कि सरकार ने योग गुरू की सभी मांगों का जबाव पहले ही दे दिया था।
—-
लोक जनशक्ति पार्टी के अध्यक्ष राम विलास पासवान ने बाबा रामदेव के अनिश्चितकालीन भूख हड़ताल को भाजपा और आर० एस० एस० का प्रायोजित नाटक बताया है। श्री पासवान ने आज जालंधर में कहा कि जब बाबा रामदेव ने खुद स्वीकार किया कि केन्द्र सरकार ने उनकी ९९ प्रतिशत मांगें मान ली थीं तो उन्हें अनिश्चितकालीन अनशन की क्या जरूरत थी।
—-
जम्मू कश्मीर में आज पंचायत चुनाव के पन्द्रहवें दौर के मतदान में ७८ प्रतिशत वोट पड़े। यह मतदान नौ ब्लाकों में १५० सरपंचों और एक हजार तीन पंचों के चुनाव के लिये कराया गया।
कट- आर. के. रैना
किश्तवार जिले के वारवान ब्लॉक में सबसे अधिक ८२ दशमलव १४ प्रतिशत मतदान हुआ, जबकि डोडो जिले के भदरवाह ब्लाक में ८० दशमलव ९३ प्रतिशत मतदान रिकार्ड किया गया। कश्मीर घाटी में शुक्यान जिला केलर ब्लॉक में ७६ प्रतिशत मतदान हुआ, जबकि कारगिल जिला के साकू और छिकर चितकन ब्लाकों में ८०-८० प्रतिशत मतदान हुआ। राज्य में १० वर्ष के बाद पंचायती चुनाव किये गये और इनमें लोगों ने बढ़चढ़कर हिस्सा लिया। विशेषतौर पर कश्मीर घाटी के लोगों ने भारी उत्साह से इन विभिन्न चरणों में पंचायती चुनावों में हिस्सा लिया और अलगाववादी और आतंकी की तरफ से लोगों को इन चुनाव का बायकाट करने की काल को सिरे से ही खारिज+ किया। आकाशवाणी समाचार के लिए जम्मू से आर.के. रैना।
—-
झारखंड में कांग्रेस विधायक बन्ना गुप्ता को जमशेदपुर लोकसभा क्षेत्र के उपचुनाव के लिये पार्टी का उम्मीदवार बनाया गया है। नई दिल्ली में जारी कांग्रेस पार्टी की प्रेस विज्ञप्ति में कहा गया है कि अध्यक्ष सोनिया गांधी ने श्री गुप्ता के नाम का अनुमोदन कर दिया है।
—-
छत्तीसगढ़ के दंतेवाड़ा जिले में माओवादियों को पकड़ने के लिए संयुक्त कार्रवाई चल रही है। आज सुबह नक्सलवादियों ने भेजी थाने के पास एक पुलिस पार्टी पर घात लगाकर हमला किया जिसमें तीन जवान मारे गये तथा तीन अन्य घायल हो गये। घायल जवानों को रायपुर के सरकारी अस्पताल में दाखिल करा दिया गया है।
—-
असम के मुख्यमंत्री तरूण गोगोई ने कहा है कि प्रतिबंधित संगठन अल्फा को पहले अपने हथियार जमा कराने होंगे और अपनी कार्रवाइयां स्थगित करने के समझौते पर हस्ताक्षर करने होंगे, उसके बाद ही सरकार उसके साथ औपचारिक शांति वार्ता शुरू करेगी। श्री गोगोई ने गुवाहाटी में कहा कि केन्द्र के शांति वार्ताकार पी.सी.हलधर, अल्फा के अध्यक्ष अरविन्द राजखोआ के नेतृत्व में अल्फा के नेताओं के साथ लगातार सम्पर्क में हैं।
—-
मुंबई में एक अंग्रेजी दैनिक के वरिष्ठ पत्रकार ज्योतिर्मय डे की अज्ञात हमलावरों ने गोली मारकर हत्या कर दी। संयुक्त पुलिस आयुक्त रजनीश सेठ ने बताया कि मोटरसाइकिल पर सवार चार हत्यारों ने पवई इलाके में श्री डे को गोली मार दी और वहां से भाग निकले। श्री डे दैनिक मिड डे के क्राइम ब्यूरो के प्रमुख थे और उन्होंने मुंबई के अंडरवर्ल्ड और माफिया से जुड़ी घटनाओं की काफी रिपोर्टिंग की थी।
—-
सूचना और प्रसारण मंत्री अंबिका सोनी ने पत्रकार ज्योतिर्मय डे की हत्या की कड़ी निंदा की है। श्रीमती सोनी ने कहा है कि इस घटना ने प्रेस की आजादी को चुनौती दी है। उन्होंने विश्वास व्यक्त किया कि महाराष्ट्र के गृहमंत्री हत्यारों का शीघ्र पता लगाने का अपना आश्वासन पूरा करेंगे।
—-
संयुक्त राष्ट्र महासभा ने तीन दिन तक चली उच्च स्तरीय बैठक में एड्स के बारे में एक राजनीतिक घोषणा पारित की जिसमें एड्स को समाप्त करने के लिये नये महत्वपूर्ण लक्ष्य निर्धारित किये गये है और अगले पांच सालं के लिये विश्व स्तर पर कार्रवाई का एक नया रास्ता तय किया गया है। एक मत से पारित इस घोषणा में २०१५ तक डेढ करोड़ लोगों का जीवन रक्षक दवाओं से उपचार करने और मॉं से बच्चे में एच आई वी संक्रमण रोकने का लक्ष्य निर्धारित किया गया है।
—-
अफगानिस्तान में दक्षिणी कंधार सूबे के अरगानदाब में हुए बम विस्फोट में ८ बच्चों सहित १५ लोग मारे गये हैं। एजेन्सी की खबरों में कहा गया है कि जिस बस में ये लोग यात्रा कर रहे थे उसमें सड़क के किनारे रखे एक बम से विस्फोट हुआ। इस बीच अफगानिस्तान में संयुक्त राष्ट्र सहायता मिशन ने अपनी एक प्रेस विज्ञप्ति में कहा है कि २००७ के बाद से मई २०११ में सबसे अधिक अफगान नागरिक मारे गये।
बायस कास्ट – राजेन्द्र उपाध्याय ३३सै.
यूनामा के मानवाधिकार मामलों के निदेशक जॉर्जेट मैगनान ने बताया कि यूनामा ने २००७ में जब से अफगानिस्तान में नागरिकों की मौतों का हिसाब रखना शुरू किया तब से इस साल मई के महीने में सबसे ज्यादा मौतें हुई। इस विज्ञप्ति में यह भी बताया गया है कि मई के महीने में हुई मौतों में से ८२ प्रतिशत के लिए सरकार विरोधी तत्व जिम्मेदार थे। उधर, यूनामा नागरिक सुरक्षा के बारे में मध्य वार्षिक रिपोर्ट तैयार कर रहा है, जिसे जुलाई के शुरू में जारी किया जा सकता है। इस रिपोर्ट में २०११ के प्रारम्भिक छह महीनो में नागरिकों के मौतों के बारे में विस्तार से ब्यौरा दिया जायेगा। समाचार संध्या के लिए काबूल से राजेन्द्र उपाध्याय।

उधर, खोस्त और लांघमान प्रान्तों में आतंकवादी हमलों में एक पुलिस कमांडर और दो पुलिसकर्मी मारे गये हैं। राष्ट्रपति हामिद करजई और काबुल में अमरीकी दूतावास ने इन हमलों की कड़ी निन्दा की है।
—-
राष्ट्रीय सुरक्षा सलाहकार शिव शंकर मैनन, विदेश सचिव निरूपमा राव और रक्षा सचिव प्रदीप कुमार ने कोलम्बो में हुई विभिन्न बैठकों की प्रगति पर संतोष व्यक्त किया है। दो दिन की यात्रा के बाद स्वदेश रवाना होने से पहले वे आज कोलम्बो में मौजूद भारतीय मीडिया से बातचीत कर रहे थे। श्री शिव शंकर मैनन ने बताया कि श्रीलंका के राष्ट्रपति महिन्दा राजपक्षे के साथ दो घंटे चली बातचीत के दौरान पुनर्वास प्रक्रिया, राजनीतिक अधिकार सौंपने के सवाल और मछुआरों के मुद्दे सहित कई विषयों पर चर्चा हुई।
—-
चीन के सूखा प्रभावित चार मध्यवर्ती प्रांतों में बृहस्पतिवार की रात और शुक्रवार को हुई भारी बारिश के कारण आई बाढ़ में पचास लोग मारे गए और चालीस अन्य लापता हैं। वर्षा और बाढ़ से अनेक घर डूब गए हैं और मध्य चीन के हुबेई प्रांत में नदी के तटबंध टूट गए हैं।
—-
एंटीगुआ में तीसरे एकदिवसीय क्रिकेट मैच में भारत के साथ खेलते हुए वेस्टइंडीज+ ने ताज+ा समाचार मिलने तक ३६ ओवर में सात विकेट पर १२१ रन बना लिए हैं। भारत की ओर से अब तक अमित मिश्रा ने तीन और मुनाफ पटेल ने दो विकेट लिए हैं। पांच मैचों की श्रृंखला में भारत दो-शून्य से आगे है।
—-
मुंबई में पिछले दो दिनों से हो रही भारी बारिश से सेंट्रल मुंबई के हिंदमाता और पश्चिमी उपनगर अंधेरी के निचले इलाकों में पानी भर गया है। हमारी संवाददाता ने बताया कि मौसम के कारण हवाई यातायात पर भी मामूली असर पड़ा है।

कट-निवेदिता (२९सै.)
धीमी गति से चल रही लोकल ट्रेनों की वजह से यात्रियों को दिक्कतों का सामना करना पड़ा। सेन्ट्रल रेलवे के प्रवक्ता के अनुसार हारवर और सेन्ट्रल लाइनों की लोकल गाड़िया ३० से ४० मिनट देरी से चल रही है। भारी वर्षा के कारण बाधित हुई हवाई यातायात शाम तक सामान्य हुई। बीएमसी अधिकारियों ने बताया कि हिन्दमाता, मिलन सबवे, अंधेरी हाईवे, महालक्ष्मी रेसकार्स, बाकोला और सांताक्रूज एयरपोर्ट के आस-पास के इलाकों में पानी भरा था। निवेदिता भोरकर, आकाशवाणी समाचार मुम्बई।
—-
इस बीच, दक्षिण पश्चिम मॉनसून कोंकण और गोवा, तटीय कर्नाटक और केरल में सुचारू रूप से आगे बढ़ रहा है इन क्षेत्रों में पिछले २४ घंटों में दूर-दूर तक बारिश हुई है। इसे अगले दो सप्ताह तक प्रायद्वीप के दक्षिण भाग में सक्रिय रहने की संभावना है। हमारे संवाददाता ने मौसम विभाग के हवाले से बताया है कि मध्यप्रदेश के मध्यभाग, ओड़ीशा, छत्तीसगढ़, पश्चिम बंगाल में हिमालय की तराई और पूर्वोत्तर राज्यों में मानसून के आगे बढ़ने के लिए अनुकूल परिस्थितियां हैं।
कट-विनायक-३५ सै०
मौसम विभाग ने इस साल देशभर में सामान्य बारिश होने की संभावना जतायी है। मराठवाड़ा सहित दक्षिणी प्रायद्वीप के कई इलाकों में बीते २४ घंटों में व्यापक वर्षा हुई है जबकि पंजाब, हरियाणा और पश्चिमी उत्तर प्रदेश के कुछ इलाकों में आने वाले २४ घंटों में मानसून पूर्व बारिश होने के आसार हैं। इन इलाकों के अधिकतम तापमान में चार से सात डिग्री सेल्सियस की गिरावट दर्ज की गयी है। जबकि गुजरात और बिहार के तापमान में दो से तीन डिग्री सेल्सियस का इजाफा हुआ है। आज सुबह राजधानी दिल्ली में न्यूनतम तापमान २३ दशमलव ४ डिग्री सेल्सियस दर्ज किया गया, जो सामान्य से पांच डिग्री सेल्सियस कम रहा। आकाशवाणी समाचार के लिए नयी दिल्ली से मैं विनायक दत्त।
—-
दिल्लीवासियों को अभी गर्मी से राहत मिलने के आसार नहीं है। आज दिन का अधिकतम तापमान कल के ३४ डिग्री सेल्सियस के मुकाबले बढकर ४० दशमलव एक डिग्री सेल्सियस हो गया।

NEWS AT NINE

2100 HRS

11 JUNE 2011

THE HEADLINES:

  • United States says it will consider giving India further access to David Headley, pleaded guilty in the Mumbai attacks case.
  • In Odisha, protests intensify against POSCO steel project.
  • Seventy-eight percent polling in the 15th phase Panchayat elections in Jammu and Kashmir.
  • In Mumbai, a senior crime beat journalist shot dead by unidentified assailants.
  • UN General Assembly sets an ambitious new target to combat AIDS.
  • Fifteen people  killed in Afghanistan in a road side bomb blast in Kandahar province.
  • The third one-dayer between India and  West Indies  is on, in Antigua.

<><><>

 United States has said that it would consider giving India further access to David Headley , who has pleaded guilty in the Mumbai terrorist attacks case . State Department spokesperson Mark Toner told mediapersons at his daily news conference in Washington that such a request can be considered.

 Last year, a team of Indian officials had questioned Headley, a Pakistani-American Lashkar-e-Taiba operative, in Chicago. Headley has pleaded guilty to 12 terrorism charges, including his involvement in the November 2008 terrorist attacks in Mumbai that killed more than 160 people. Headley was also the start witness to the just concluded trial of Pakistani-Canadian Tahawwur Husain Rana, who was on Thursday acquitted by a Chicago court in the Mumbai terrorist attack case. Rana faces a maximum sentence of 30 years in prison on the two counts combined and remains in federal custody without bond.

 India has expressed disappointment with the US court verdict acquitting Tahawwaur Hussain Rana of charges in the Mumbai terror attacks. External Affairs Minister S.M.Krishna said the judicial process in the US had taken a particular view with which India might not be very much satisfied.

<><><>

 In yet another evidence of Pakistan‘s ISI directly aiding millitants,  a prominent US newspaper reports US intelligence officials recently provided information to Pakistan about specific locations of insurgent bomb making factories only to arrive and find the sites abandoned.  They say US officials gave Pakistan officials surveillance videos in mid-May that located two bomb making plants in the remote tribal area of North and South Waziristan as part of the trust building effort following the killing of Osama bin laden in a US raid on Pakistani soil last month.

  A senior Pakistani military official said the United States had shared information about weapons storage facilities as well, but these had also been found empty.

<><><>

 In Odisha, the protest against Posco’s proposed 52,000 crore rupee steel project intensified today with hundreds of local villagers continuing their sit-in demonstration at the outskirts of Gobindpur of the project site near Paradip in Jagatatsingpur district. A large number of women, children and elderly persons are participating in the protest to protect their farm lands which Orissa Government officials want to acquire for the project. Odisha’s Industries, Steel and Mines Minister, Raghunath Mohanty, told AIR correspondent at Bhubaneswar that the Government will not use force on the protesting people to acquire lands. Meanwhile, a team comprising leaders of the CPI, CPI-M, Forward Bloc, RJD and Samajwadi Party visited the protest site today and extended support to the protesting villagers.

<><><>

 Environment Ministry has said, part of constructions of the LAVAS hill project in Pune has been undertaken without green clearence. It has asked Maharashtra Government to take necessary action for violation of the Environment (Protection) Act 1986 and inform about it soon.  In a letter to the Maharashtra Government  the Union Ministry said, the violation came to light during an appraisal of green clearance request for the controversial project to develop 2000 hectares Hill Station Township.

     Asked about the fate of the project, Environment Minister Jairam Ramesh said  the minstry will present its position in the High Court on Wednesday next week.

<><><>

 In Jammu and Kashmir over 78 percent polling was recorded in the 15th Phase of Polling in nine blocks of Jammu and Kashmir Division which concluded peacefully today. The Polling was held to elect 150 sarpanches and 1003 Panches .

   Panchayati Elections, elections were held in four blocks of Kargil District – Kargil, TSG, Sankoo and Shakar Chiktan Blocks. 92 percent votes have been cast in Kargil Block, 91 TSG block, 85 percent in Shakar Chiktan block and 90 percent in Sankoo Block.

<><><>

 In Mumbai, a senior crime beat journalist with an English daily has been shot dead by unidentified assailants. Joint Police Commissioner  Rajnish Seth said the journalist – Jyoti Dey was shot dead in  Powai area by four motorcycle-borne assailants. The assailants later escaped from the spot.

 Dey was heading the crime bureau at Mid-Day. He had extensively reported on oil mafia operating off shore and the under world.

<><><>

 Information and Broadcasting Minister Ambika Soni has  condemned the killing of senior journalist Jyoti Dey . In her condolence massege, Soni said this act has challenged the freedom of press.

<><><>

 Joint search operation is continuing in the area in  Dantewada district of Chhattisgarh where 3 CRPF jawans were killed in a naxal attack today. Naxalites had ambushed a police party near Bheji police station in the morning killing 3 jawans and injuring 3 others. The injured jawans have   been admitted to the govt hospital at  Raipur. According to police sources, the naxalites also looted 3 AK 47 rifles, 3 bullet-proof jackets and one wireless set from the victims.

<><><>

 The UN General Assembly has adopted a political declaration at the end of its three-day high-level meeting on AIDS, setting ambitious new targets to end AIDS and charting a new path in the global response for the next five years. The unanimously adopted declaration set a target of treating 15 million people with life-saving drugs and putting an end to HIV transmission from mother to child by 2015.

 The declaration was adopted by the UN General Assembly High Level Meeting on AIDS, which was held 30 years after the outbreak of the AIDS epidemic.

 Over the course of the three-day high level meeting on AIDS, more than 30 heads of state, government and vice presidents together with senior officials, representatives of international organizations, civil society and HIV infected people, stressed the need for an “exceptional and comprehensive global response.”

<><><>

 In Afghanistan, 15 people including 8 children have been killed in a roadside bomb blast in Arghandab district of southern Kandahar Province. Agency reports say a roadside bomb hit the bus in which they were traveling. Meanwhile United Nations Assistance Mission in Afghanistan (UNAMA) in its press release has described May 2011 as the deadliest month for Afghan civilians since 2007.

 A press release issued today said 368 civilians were killed and 593 injured in conflict-related incidents in the month of May this year. Georgette Gagnon, Director of Human Rights for UNAMA said this is highest number of civilian deaths since 2007 when UNAMA began documenting civilian casualties. The release says that anti-government elements were responsible for 82 per cent of all civilian deaths in May this year.

<><><>

 As 20 more people were killed by Col.Gadhafi forces  in the port town of Misrata , Turkey has offered safe exit to the embattled leader, if he is prepared to leave Libya. Turkish Prime Minister Erdogan said Col.Gadhafi has no other option than to leave Libya and they have told him that they will help him to be sent wherever he wants to go. But, unfortunately they have no response from him, he said. Fresh NATO-led strikes sent up plumes of smoke yesterday in Tripoli, where Gadhafi has his residence.

<><><>

 Tamil National Alliance – TNA – leaders today expressed concern on the slow pace of resettlement of the war displaced civilians and the militarization of the war affected Northern Province.  In their meeting in Colombo with the Indian delegation,  Sambandhan and other TNA leaders also raised the issue of giving access to the relatives of the Tamil people who are under detention.A report from our Colombo correspondent. 

 The South-west monsoon is making a smooth progress with Konkan and Goa, areas of coastal Karnataka and Kerala receiving widespread rainfall in the past 24 hours. It is likely to remain active in southern peninsula for next two weeks. Conditions are favourable for further advance of the monsoon to central Madhya Pradesh, Odisha, Chhattisgarh, sub Himalayan West Bengal and north eastern states.   Rain lashing Mumbai since the last two days has led to water logging in low-lying areas. Hindmata in Central Mumbai and Andheri in the western suburbs of the city are the worst affected. There has been slight delays in Air traffic with arrival delayed by  15 minutes and departures by half an hour.  Trains are also running late. More from our correspondent.

 Monsoon is likely to be delayed in Jharkhand by a week from its normal schedule on June 12. Disclosing this an official of the Met department at Ranchi however, forecast normal rainfall for the State this year.

<><><>

 Bouyed by a significant jump in calls received by the Kisan Call Centres across the country, the Government has decided to increase the number of representatives answering farmers’ queries over the telephone. An official release issued   today, said that the Agriculture Ministry has asked all states to help the centres in every possible way so that all queries by farmers are answered.  At present, 25 centres are operating in the country. These call centres help farmers seek expert advice on different aspects of farming and allied activities in their own language. The toll free number to be used by a farmer is —  1800-180-1551, the release said.

<><><>

The International Olympic Committee says, governments cannot force National Olympic Committees to

adopt mandatory provisions. It can  only make suggestions and recommendations. The observation comes in the back drop of the proposed  Sports Legislation planned to be introduced by Sports Minister Ajay Maken  in the coming Monsoon Session of the Parliament.

<><><>

 The third cricket one-dayer between India and the West Indies will be played today in Antigua.  All India Radio will broadcast live commentary on the match. It can be heard on Rajdhani Channel and FM Gold from 6 PM.

 India are holding a two-nil lead in the five match series.

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: