>समाचार News news on air (all india radio) 05.06.2011

5 जून

>

०५/०६/२०११
समाचार प्रभात
०८००

मुख्य समाचार :-

  • असम के धेमाजी जिले में मौसम की पहली बाढ़। मुंबई में मॉनसून पूर्व की वर्षा।
  • आज विश्व पर्यावरण दिवस मनाया जा रहा है।
  • पाकिस्तान में खुफिया एजेंसियों ने राष्ट्रपति आसिफ अली जरदारी की हत्या की साजिश का पर्दाफाश किया।
  • भारत ने कल त्रिनिडाड में ट्वेंटी-२० क्रिकेट मैच में वेस्टइंडीज को १६ रन से हराया। और
  • फ्रेंच ओपन टेनिस के पुरूषों के सिंगल्स मुकाबले में आज राफेल नडाल का मुकाबला रोजर फेडरर से। चीन की ली ना ने महिलाओं का सिंगल्स खिताब जीता।

असम में बाढ़ की आशंका वाले धेमाजी जिले में ब्रह्‌मपुत्र की सहायक नदी जियाढोल का जलस्तर बढ़ने से कल राज्य में इस मौसम में पहली बार बाढ़ आई। अधिकारियों का कहना है कि बाढ़ से २० से अधिक गांवों पर असर पड़ा है। समरजान में राष्ट्रीय राजमार्ग ५२ के कुछ हिस्सों पर पानी आ जाने से यातायात रूका हुआ है। जिला प्रशासन ने अलर्ट घोषित किया है और यातायात सामान्य किए जाने की कोशिशे की जा रही है। उधर, मुंबई में मॉनसून पूर्व की बारिश हुई है।
मौसम विभाग ने मुंबई में और बारिश की संभावना व्यक्त की है हालांकि समूचे उत्तर भारत में गर्मी बनी हुई है और अधिकतम तापमान ४० डिग्री सेल्सियस के आसपास रहा। राजधानी दिल्ली में कल तापमान ४० दशमलव छह डिग्री हो गया जो सामान्य से एक डिग्री अधिक है। मौसम विभाग का कहना है कि राजधानी में आज भी ऐसा मौसम बना रहेगा।
पंजाब और हरियाणा के मैदानों में कुछ स्थानों पर पारा ४० डिग्री सेल्सियस से अधिक हो गया। अमृतसर में तापमान ४१ दशमलव चार डिग्री रिकार्ड किया गया। मगर चंडीगढ़ में कुछ कम तापमान की वजह से कुछ राहत रही।
उधर उत्तर प्रदेश में तापमान में बढ़ोतरी हुई और लखनऊ में अधिकतम तापमान ४० डिग्री सेल्सियस रहा। राजस्थान में गर्मी का कहर जारी है। पर्वतीय राज्यों में भी तापमान में बढ़ोतरी हुई मगर हिमाचल प्रदेश में कुछ स्थानों पर वर्षा और गरज के साथ छींटे पड़े।

आज दुनिया भर में विश्व पर्यावरण दिवस मनाया जा रहा है। पर्यावरण के प्रति सुरक्षा और जागरूकता बढ़ाने के उद्देश्य से हर साल यह दिन मनाया जाता है। इस अवसर पर देश भर में अनेक कार्यक्रम आयोजित किये गए है। संयुक्त राष्ट्र ने वर्ष २०११ को अंतराष्ट्रीय वन वर्ष के रूप में मनाने का फैसला किया है।

वन प्राकृतिक निवास स्थान प्रदान करने के साथ-साथ विश्व के आर्थिक विकास में भी महत्वपूर्ण भूमिका निभाते हैं, लेकिन हर साल ३६ मिलियन एकड़ से अधिक प्राकृतिक वन लुप्त हो रहे हैं। जंगलों की अनियंत्रित कटाई न केवल पर्यावरण, वन्य जीवन और समुदायों के लिए विनाशकारी है बल्कि विश्व की अर्थव्यवस्था पर भी इसका गंभीर असर हो रहा है। विश्व पर्यावरण दिवस लोगों को वनों के संरक्षण और स्थायी विकास के बारे में जागरूक करने का एक अच्छा मौका प्रदान करता है। आकाशवाणी समाचार के लिए दिल्ली से मैं सुमिता यादव।

भारतीय जनता पार्टी के वरिष्ठ नेताओं की आज लखनऊ में बैठक होगी। राष्ट्रीय कार्यकारिणी की दो दिन की कल लखनऊ में सम्पन्न हुई बैठक में लिए गए फैसले लागू करने की रणनीति पर आज वरिष्ठ नेता विचार करेंगे। आज की बैठक में भाजपा शासित सात राज्यों के मुख्यमंत्री, बिहार के उपमुख्यमंत्री, राज्य ईकाइयों के अध्यक्ष, संगठन मामलों के प्रभारी सचिव, राज्यसभा और लोकसभा में विपक्ष की नेता सहित अन्य प्रमुख नेता शामिल होंगे।
हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि पार्टी की कार्यकारिणी की बैठक में विभिन्न मुद्दों पर तीन प्रस्ताव पारित किए गए।

उत्तर प्रदेश के हालात पर पारित प्रस्ताव में पार्टी ने बहुजन समाज पार्टी के शासन के कथित भ्रष्टाचार और अपराधों के लिए फास्ट ट्रैक कोर्ड स्थापित करने की घोषणा की है। पार्टी ने प्रदेश के विकास के लिए एक विजन डोक्युमेन्ट तैयार करने के लिए २२ सदस्यीय समिति का गठन किया है, जिसके प्रमुख विधानसभा के पूर्व अध्यक्ष केसरीनाथ त्रिपाठी बनाए गए हैं। देश की संगीय ढांचे की मजबूती के लिए पार्टी ने केंद्र राज्य संबंधों पर सरकारी आयोग के अनुसंस्थाओं को तत्काल राउ करने की मांग की है। सुनील शुक्ल आकाशवाणी समाचार लखनऊ।

लोकसभा अध्यक्ष मीरा कुमार ने सदन के सत्र की अवधि बढ़ाने पर जोर दिया है। उन्होंने कहा कि एक साल में सदन की बैठकों की मौजूदा संख्या ७० से बढ़ाकर कम से कम सौ दिन करने की जरूरत है ताकि सदन का बढ़ता कामकाज सुचारू रूप से निपटाया जा सके। श्रीमती मीरा कुमार ने आकाशवाणी के साथ विशेष भेंटवार्ता में कहा कि ऐसा करने से देश की  विभिन्न समस्याओं पर चर्चा के लिए सदन को पर्याप्त समय मिलेगा।
जब हमारे पास इतना बड़ा देश इतनी सारी समस्या है तो निसंदेह सदन को भी पूरा समय देना चाहिए। उन पर बहस करने के लिए उन पर विचार विमर्श करने के लिए इस लिए दिन तो ज्यादा चाहिए ही चाहिए सदन को सदन को ज्यादा दिन तक चलना चाहिए। मेरे विचार से सौ दिन पर्याप्त होगा।

सरकार ने कहा है कि वह कालेधन की समस्या से निपटने के लिए कानून बनाने के प्रति वचनबद्ध है। बाबा रामदेव की प्रमुख मांगों में यह मुद्दा शामिल है। मानव संसाधन विकास मंत्री कपिल सिब्बल ने बताया कि सरकार ने उनकी सभी मांगे मान ली हैं। उन्होंने कहा कि समिति के गठन का प्रमुख उद्देश्य विदेशी बैंकों में जमा कालेधन की समस्या से निपटने के लिए कानून बनाना है।

पाकिस्तान में खुफिया एजेंसियों ने राष्ट्रपति आसिफ अली ज+रदारी की हत्या की साजिश का पर्दाफाश किया है। टीवी समाचार चैनलों पर खबरें प्रसारित की जा रही हैं कि इस संबंध में कई लोग गिरफ्तार किये गये हैं। खुफिया एजेंसियों ने पिछले कई सप्ताह के दौरान इस्लामाबाद और पंजाब में कई ठिकानों पर छापेमारी के दौरान ४२ लोगों को गिरफ्तार किया।
पता चला है कि राष्ट्रपति श्री ज+रदारी पर हमले की योजना उनके पाकिस्तान इंस्टीट्यूट ऑफ मेडिकल साइंसेज के दौरे के दौरान की जानी थी। लेकिन यह साजिश सफल नहीं हो पाई।

पंजाब सरकार ने विदेशों में पढ़ रहे छात्रों का भविष्य सुनिश्चित करने का अभियान शुरू किया है। सरकार ने ऐसे छात्रों को पढ़ने वाले देश में स्थायी निवासी बनाने में मदद देने की भी बात कही है। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि पंजाब सरकार के अनिवासी भारतीय मामलों के मंत्रालय ने इस मकसद से एक हेल्प लाइन शुरु की है।
पंजाब के एनआरआई मामलों के मंत्रालय के संयोजक युवराज सिंह ने कहा है कि राज्य के बहुत सारे नौजवान जो विरयाग की सलाहकारों द्वारा विदेशों में स्टूडेंट वीजा लेकर जाते हैं उन्हें कुछ कोड मंत्रालय के साथ रजिस्टर्ड करवाना चाहिए। ऐसा करने से राज्य सरकार द्वारा उन्हें विदेशों में जरूरत पड़ने पर सहायता उपलब्ध करवाई जा सकती है। उन्होंने जरूरत माता-पिता को उनके बच्चों को विदेशों में पेश आ रही मुश्किलों के बारे में आगे आकर बताने की अपील की। राजेश बाली आकाशवाणी समाचार जलंधर।

राजधानी दिल्ली के रामलीला मैदान में बाबा रामदेव की रैली में जमा लोगों को पुलिस ने आज तड़के तितर बितर कर दिया है। इससे पहले रामलीला मैदान में व्यवस्था बनाए रखने की जरूरत के मद्देनजर, पुलिस ने योग शिविर आयोजित करने की अनुमति रद्द कर दी। पुलिस ने कहा कि केवल योग कक्षाएं चलाने के लिए अनुमति दी गई थी। पुलिस के प्रवक्ता ने बताया कि जब बाबा रामदेव ने अनुमति रद्द करने के आदेश को मानने से इंकार किया तो पुलिस को कार्रवाई करनी पड़ी। पुलिस प्रवक्ता ने बताया कि रामदेव सुरक्षित हैं।

पोर्ट ऑफ स्पेन में कल भारत ने वेस्टइंडीज दौरे के एकमात्र ट्वेंटी-२० मैच में वेस्टइंडीज को १६ रन से हरा दिया। भारत ने पहले बल्लेबाजी करते हुए ६ विकेट पर १५९ रन बनाए। वेस्टइंडीज भारत की शानदार गेंदबाजी के कारण पांच विकेट पर १४३ रन ही बना सकी।

चीन की ली ना ने फ्रेंच ओपन टेनिस चैम्पियनशिप का महिला सिंगल्स का खिताब जीत लिया है। पेरिस में कल ली ना ने मौजूदा चैम्पियन इटली की फ्रांसेसका शियावोन को हराया। पुरूषों के सिंगल्स फाइनल में आज मौजूदा चैम्पियन राफेल नदाल का मुकाबला रोजर फ्रेडरर से होगा।

आज के समाचार पत्रों की सुर्खियों से
विश्व पर्यावरण दिवस पर नई दुनिया ने पूरे पहले पन्ने पर धरती को प्लास्टिक से बचाने की अपील छापी है। राष्ट्रीय सहारा ने चिन्ता व्यक्त की है-कैसे बचें धरती के फेफड़े। हिन्दुस्तान में लिखा है कि अपने इलाके के किसी ऐसे पुराने पेड़ की खोज करें, जिसने आपके इलाके को बसते, बड़े होते और फिर उसके पर्यावरण को बरबाद होते देखा हो। दैनिक भास्कर ने लिखा है कि एक टन पुराने कागज को रीसाइकल करने पर करीब सत्रह पेड़ बचाये जा सकते हैं और अगर देश के सभी मोबाइल फोनों को रीसाइकल किया जाए तो ढाई हजार किलोग्राम से ज्यादा सोना मिल सकता है।
मुंबई हमले का गुनाहगार इलियास कश्मीरी ढेर-दैनिक जागरण की अहम सुर्खी है। बकौल दैनिक ट्रिब्यून ओसामा के बाद अब इलियास बना अमरीका का शिकार। राजस्थान पत्रिका ने हूजी की चेतावनी दोहराई है, जिसमें उसने कहा है कि मौत का बदला लेंगे। जनसत्ता ने रक्षा राज्यमंत्री पल्लम राजू के सिंगापुर में दिए इस बयान को महत्व दिया है कि मुंबई हमला दोहराया गया, तो आत्मसंयम मुश्किल होगा।
नवभारत टाइम्स  ने बाबा रामदेव के चित्र को शीर्षक दिया है-बनते-बनते बिगड़ी बात, इसलिए जारी है अनशन।
राष्ट्रीय सहारा, देशबंधु और आज समाज ने बाबा रामदेव की गिरफ्तारी की खबर देते हुए लिखा है कि देर रात पुलिस पंडाल में पहुंची और बाबा के समर्थकों पर बल प्रयोग किया। रामलीला मैदान में योग शिविर का आदेश रद्द कर दिया गया है और धारा १४४ लागू है।
राष्ट्रीय राजधानी क्षेत्र में सी एन जी की कीमत में बढ़ोतरी अमर उजाला और पंजाब केसरी की बड़ी खबर है। देशबंधु ने हरियाणा के पूर्व मुख्यमंत्री भजनलाल को बिश्नोई समाज के रीति-रिवाज के अनुरूप दफनाये जाने की खबर दी है। दैनिक ट्रिब्यून ने राज्यपाल, मुख्यमंत्री और ओमप्रकाश चौटाला समेत हजारों लोगों की अंतिम बिदाई का जिक्र किया है। हिमाचल प्रदेश के मुख्यमंत्री प्रेम कुमार धूमल के दिल्ली के एम्स अस्पताल में भर्ती होने की भी खबर है।
वीर अर्जुन ने भारतीय जनता पार्टी के वरिष्ठ नेता आडवाणी के हवाले से लिखा है कि केन्द्र सरकार भाजपा शासित राज्यों के साथ भेदभाव बरत रही है, लेकिन साथ ही पत्र यह भी लिखता है कि भाजपा का उत्तर प्रदेश संबंधी प्रस्ताव कोरी लफ्फाजी नजर आ रहा है। नई दुनिया ने मोदी और शिवराज के केन्द्र पर बरसने को महत्व दिया है।
अमर उजाला ने फ्रेंच ओपन टेनिस का महिला सिंगल्स खिताब जीतकर इतिहास रचने वाली चीन की ली ना का चित्र प्रकाशित किया हे। नई दुनिया ने पोर्ट ऑफ स्पेन में ट्वन्टी-ट्वन्टी क्रिकेट मैंच में वेस्टइंडीज पर भारत की १६ रन से जीत का समाचार दिया है।
MORNING NEWS

 0815 HRS
05 JUNE, 2011
THE HEADLINES:
  • First flood of the season hits Dhemaji district of Assam; Mumbai experiences pre monsoon showers.
  • World Environment Day is being observed throughout the country today.
  • Intelligence agencies in Pakistan uncover plot to assassinate President Asif Ali Zardari.
  • India beat West Indies by 16 runs in the twenty-20 match in Trinidad yesterday.
  • Rafael Nadal to clash with Roger Federer in the Men’s Singles final in the French Open Tennis today; China‘s Li Na wins the French Open Women’s Singles title.
<><><>
Assam was hit by the first wave of flood yesterday with the Brahmaputra‘s tributary Jiadhol rising alarmingly in the flood-prone Dhemaji district. Officials said that heavy rainfall in the last few days has led the water level of Jiadhol river to rise alarmingly, affecting more than 20 flood-prone villages of the district.
A section of the National Highway-52 was also submerged at Samarjan with traffic stranded on the way. The district administration has sounded an alert and efforts are being made to ensure traffic movement along NH 52.
Meanwhile, in Maharashtra, pre-monsoon showers drenched Mumbai. AIR correspondent reports that Met Department has predicted more rain in the metropolis.
Mumbai saw a respite from the quenching heat with the advent of pre monsoon showers. The city has been witnessing rain from time to time from last three days with the meteorological department terming it as the pre monsoon rain. Yesterday evening the city witnessed heavy rainfall for atleast an hour which resulted in even little water logging in few areas. The whole city including the central and the western suburbs witnessed the rain. According to Weather bureau officials such sporadic showers could be expected in the next few days. Meanwhile, the weather bureau officials said that the monsoon has reached the southern Konkan region and is expected to reach Mumbai in next two to three days.
Devapriyo Bhattacharjee, AIR News , Mumbai
Temperature hovered around 40 degree celsius across north India, with the national capital experiencing sultry weather yesterday. In the plains of Punjab and Haryana, mercury crossed 40 degree celcius mark at a few places, with people in Amritsar enduring a hot day at 41.4 degree celcius .
In Uttar Pradesh, temperature rose appreciably and capital Lucknow recorded a maximum of 40 degree celcius . Mercury in Rajasthan continued to soar with Barmer recording the highest temperature in region at 45.4 degree celcius.
<><><>
World Environment Day is being celebrated across the globe today to spread awareness about the need to protect and conserve Environment. India is the global host for the World Environment Day this year organized under the United Nations Environment Programme. This year’s theme “Forests- Nature at Your Service” is in alignment with the UN declaring 2011 as the International Year of Forests. In Karnataka, one crore saplings will be planted on the occasion. Environment and Forest Minister will also release the UNEP report on “Green Economy and the Forests” in New Delhi today. A Report
Forests are often referred to as the ‘lungs of the earth’ because they absorb the global greenhouse gases. Forests cover almost 31 percent of total land area on earth and support nearly 80 percent of terrestrial biodiversity that live in them. Many of the world’s most threatened and endangered animals live in these forests, making them crucial for sustaining ecosystems. But the forest area is declining at an alarming rate. Continued and uncontrolled deforestation therefore not only has devastating consequences for the environment, the wildlife and communities, but for economies around the world. World Environment Day is an opportune time to encourage forest conservation and sustainable consumption for green growth.
Sumita Yadav, AIR News, Delhi.
<><><>
Police dispersed the people gathered at Baba Ramdev’s rally at Ramlila ground in the National Capital. Earlier, police cancelled the permission to the Yoga Guru for holding a yoga camp at the venue to maintain public order and said that the permission was only for having yoga classes. A police spokesman said, when Baba Ramdev refused to comply with the order of revoking permission, police had to swing into action in the wee hours today. He further said that Mr. Ramdev is safe. Earlier in the day government had sent an explanatory note to the Yoga Guru on the demands made by him including the framing up of a law for declaring black money stashed in foreign banks as national asset. The government maintained with this note all demands of Baba Ramdev have been met with and all his doubts clarified.
<><><>
Senior BJP leaders will meet in Lucknow today. They will discuss strategies and line of action to be adopted to implement the decisions taken at the two-day meeting of National Executive which concluded yesterday. All seven chief ministers of BJP ruled states, Deputy Chief Minister of Bihar, state unit presidents, organizational secretaries and leaders of the opposition from Rajya Sabha and Lok Sabha will attend the meet among others. AIR correspondent has filed this report.
The Bharatiya Janata Party has passed three resolutions on different issues including alleged danger on federal structure of the country, corruption and political, social and economic situation in Uttar Pradesh. In its resolution on Uttar Pradesh the party has declared for setting up fast track courts to deal with crimes committed under the present BSP rule in the state. Party has also set-up a 22-member team under former Assembly Speaker Kesari Nath Tripathi to prepare a vision document for the progress of the state. In its resolution on federal structure of the country party has demanded immediate implementation of the Sarkaria Commission recommendations on centre state relations to strengthen federal structure of the country. Party has also demanded to obtain greater empowerment of the Inter State Council and independent appointments of Chiefs of CBI, CAG and the CVC.
Sunil Shukla, AIR News Lucknow
<><><>
Lok Sabha Speaker Meira Kumar has advocated increasing the duration of session of the house. She says there is need to increase the days of sitting of the session from the current seventy days to atleast a hundred days in a year for carrying out the ever increasing business smoothly in the house. In an exclusive interview to our correspondent Manikant Thakur, she said the increase in working days will give sufficient time for debates on various problems facing a vast country like India.
<><><>
In Pakistan, intelligence agencies have uncovered a plot to assassinate President Asif Ali Zardari. TV news channels report, several persons have been arrested in this connection. The agencies conducted raids over the past few weeks in Islamabad and Punjab and arrested up to 42 persons. GEO News channel quoted its sources as saying that 42 people had been arrested while Express News Channel reported that eight have been arrested.
The reports said, the plotters had planned to target Mr. Zardari during his visit to the Pakistan Institute of Medical Sciences, where his father Hakim Ali Zardari was being treated till his recent death. There were also reports that the plotters had planned to target Mr Zardari at Nawab Shah in Sindh province.
However, there was no official word on the alleged assassination plot.
<><><>
Saudi officials say that Yemen‘s President Ali Abdullah Saleh has flown to Saudi Arabia for medical treatment, a day after he was wounded when his palace was shelled. Uncertainty surrounded Mr. Saleh’s whereabouts for much of Saturday. Sources in Yemen told reporters that Mr Saleh had a piece of shrapnel below his heart and second-degree burns.
<><><>
One of Pakistan‘s top HuJI militant leaders and a key planner behind the Mumbai terror attack Ilyas Kashmiri has been killed in a US drone attack. 47-year-old Ilyas Kashmiri was killed when a predator drone fired four missiles on Friday at a compound in Ghwakhwa area of the restive South Waziristan. Pakistani officials said it was a targeted attack. Confirming his death spokesperson Abu Hanzala of his outfit Harkat-ul-Jihad-al-Islami said the outfit will take revenge on the US for this.
<><><>
The Union Commerce and Industry Minister, Mr. Anand Sharma says, India is hopeful of signing the Free Trade Agreement ( FTA) with the European Union this year and negotiations are at an ‘advanced stage’. Talking to newspersons in Chennai yesterday, Mr. Sharma said, the proposed FTA would be beneficial to the Indian industry.
<><><>
Punjab government has launched a campaign to secure the future of students studying abroad and help them in getting permanent residency in the country where they are studying. These countries include Australia, UK and some parts of Europe. Ministry of NRI Affairs of Punjab government has also started a help-line for the purpose. More from AIR correspondent
Coordinator for Ministry of NRI Affairs, Punjab, Jugraj Singh said that many of the youngsters who are going abroad on study visas through students’ consultants need to register themselves with the ministry. By doing this, the govt. could extend a helping hand to them when in need abroad. He called upon the parents in need to come forward to report the problems their wards are facing in foreign lands. For the redressal of their problems, the parents can contact Jugraj Singh on phone helpline numbers, which are 0-98155-36569 and 0-98154-07167.
Rajesh Bali, AIR News, Jalandhar
<><><>
In the men’s singles final of the French Open Tennis Championship, defending champion Rafael Nadal will meet Roger Federer today. Both the players will clash in the French Open’s final for the fourth time in six years.
China‘s Li Na won the Women’s Singles title in Paris yesterday. She defeated defending champion Francesca Schiavone of Italy in straight sets 6-4, 7-6 with a confident display of power and accuracy. Twenty nine-year old Li Na has now become the first player from an Asian nation to claim a Grand Slam singles title.
<><><>
India scored a comfortable 16-run win over the West Indies in the one-off Twenty20 cricket international to begin their Caribbean tour on a resounding note at Port of Spain yesterday. It is India‘s first win over the West Indies in 20/20 format as they had lost the previous two encounters at Lord’s and Kensington Oval.
<><><>
The 455th Martyrdom Day of the 5th Sikh Guru Arjun Dev ji is being observed today with devotion and religious fervour. It was on this day in 1606 A.D. that the Guru was killed in Lahore by the then Moghal Emperor Jahangir. The devotees thronged to the Gurudwaras early in the morning to listen to Sabd Kirtan and religious discourses on the life and works of the 5th Guru.
<><><>
NEWSPAPERS HEADLINES
News related to Baba Ramdev’s fast against corruption and the killing of Ilyas Kashmiri dominates the front pages of National dailies.
Most newspapers have highlighted the claim by the government that as per a letter written by Ramdev’s aides, his fast was to be called off on Saturday; and the response from his supporters that the letter was written under pressure. “Letter puts Ramdev on back foot” headlines The Tribune. Mail Today, under the headline, “Ramdev lila ends in farce”, writes that after Kapil Sibal distributed hard copies of Ramdev’s “undertaking”, the yoga guru said he had been betrayed and then continued with a face-saving fast.
The killing of Ilyas Kasmiri has been headlined in The Times of India as, “26/11 key plotter Kashmiri killed in US drone strike”. Calling him the “butcher of Poonch-Rajouri”, Hindustan Times writes that with his death, the Jammu & Kashmir terror scene is set to change.
The winning of the French Open Grand Slam singles title by Li Na has been captured extensively in the sports pages of dailes. “Li Na conquers Paris, Open era begins in China” reads the headline in The Indian Express.
The brutal story of a teenager from Forbesganj in Bihar, first shot by Bihar police and then kicked repeatedly by them, leading to his death, has been reported on the front page of The Asian Age. The boy is one of four persons killed while protesting against land acquisition for a factory.
And finally, on World Environment Day today, all pages of The Times of India are bathed in a green hue. A news item in the paper reports that some universities have taken a green pledge. Hindustan Times, quoting from a survey, writes that India’s youth is taking baby ‘green’ steps, proving themselves as more environment-friendly than their counterparts in developed nations.

  ०५.०६.२०११
दोपहर समाचार
१४३०

 मुख्य समाचार :
  • सरकार ने कहा योग गुरू बाबा रामदेव ने रामलीला मैदान में योग शिविर आयोजित करने के लिए दिल्ली पुलिस की अनुमति का उल्लंघन किया।
  • देश में गेहूं की रिकॉर्ड खरीद। अब तक दो करोड़ ६४ लाख तीस हजार टन गेहूं की खरीद। खरीद में १८ प्रतिशत की बढ़ोतरी।
  • पाकिस्तान में पेशावर के निकट मतनी में बम विस्फोट में सात लोगों की मौत।
  • चिल्ली के दक्षिणी भाग में कई ज्वालामुखी फटे, हजारों लोगों को सुरक्षित स्थानों पर जाना पड़ा।
  • विश्व पर्यावरण दिवस पर रैलियां, जागरूकता कार्यक्रम और संगोष्ठियों का आयोजन।
  • फ्रेंच ओपन टेनिस के पुरूष सिंगल्स फाइनल में आज राफेल नडाल का मुकाबला रॉजर फेडरर से होगा।

——

 सरकार ने भ्रष्टाचार के खिलाफ दिल्ली के रामलीला मैदान में बाबा रामदेव के आंदोलन को खत्म करने के लिए  की गई पुलिस कार्रवाई को उचित ठहराया है। केंद्रीय मंत्री कपिल सिब्बल ने नई दिल्ली में संवाददाताओं से बातचीत में कहा कि योग गुरू ने योग के लिए दी गई अनुमति का उलंघन किया और कल अनशन खत्म करने के अपने आश्वासन को भी पूरा नहीं किया । पिछले कुछ दिनों से बाबा रामदेव से बातचीत कर रहे श्री सिब्बल ने कहा कि इससे दिल्ली में कानून तथा व्यवस्था की स्थ्ति बिगड़ने की आशंका हो गई थी।
जो उनको परमिशन मिली थी, वो उसी की थी। यह आप यहां योग सिविर करोंगे और लगभग पांच हजार लोग से ज्यादा नहीं लाओगे। यह जो पचास हजार लोगों का इक्ट्ठा होना यह अपने आप में जो परमिशन दी गई थी उसका भी उल्लंघन है और हमें लगा कि कानून की व्यवस्था दिल्ली में कायम होनी चाहिए और हम नहीं चाहते थे कि कानूनी व्यवस्था में ऐसी कोई बाधा आई। तो यह एक्शन लाजमी था।
 दिल्ली पुलिस ने बाबा रामदेव के नेतृत्व में आंदोलन के सिलसिले में दंगों के आरोप में अज्ञात व्यक्तिों  के खिलाफ मामला दर्ज किया है। दिल्ली पुलिस के प्रवक्ता राजन भगत ने आकाशवाणी  संवाददाता को बताया कि यह मामला कमला मार्किट थाने में दर्ज किया गया है। इन पर दंगा करने, कर्मचारियों को ड्यूटी करने से रोकने और सार्वजनिक संपत्ति को नुकसान पहुंचाने के आरोप हैं। हमारे संवाददाता ने पुलिस सूत्रों के हवाले से बताया है कि बाबा रामदेव के दिल्ली प्रवेश  पर १५ दिन के लिए रोक लगा दी गई है।
 इस घटनाक्रम पर प्रतिक्रिया व्यक्त करते हुए कांगे्रस नेता दिग्विजय सिंह ने बाबा के खिलाफ कार्रवाई को सही बताया। उन्होंने योग गुरू पर आरोप लगाया कि वे अपना आंदोलन खत्म करने के लिए सरकार से बातचीत के बजाय लोगों को भड़का रहे थे। श्री सिंह ने बाबा रामदेव की कई हजार करोड़ों की संपत्ति की जांच करने की भी मांग की।

मैं अपनी और पार्टी से अनुरोध करूंगा कि इस व्यक्ति की कारगुजारियों पर पूरी जांच होनी चाहिए। पतांजलि २००१-२००२ में चालू सात-आठ साल में हजारों करोड़ों की संपत्ति कहां से आ गई इसकी भी जांच होना चाहिए। इन्कम टैक्स का एमजेक्शन लिया हुआ है। उसकी भी जांच होना ठीक।
 भारतीय जनता पार्टी ने रामलीला मैदान में पुलिस कार्रवाई की आलोचना की है। पार्टी अध्यक्ष नितिन गडकरी ने लखनऊ में संवाददाता सम्मेलन में कांगे्रस पर आरोप लगाया कि वह भ्रष्टाचार के मुद्दे पर  लोकतांत्रिक तरीकों से बातचीत के लिए तैयार नहीं है। एक सवाल के जवाब में उन्होंने कहा कि भ्रष्टाचार के मुद्दे का राजनीतिकरण नहीं किया जाना चाहिए।
 भारतीय कम्युनिस्ट पार्टी के नेता गुरूदास दासगुप्ता ने आकाशवाणी से बातचीत में आश्चर्य व्यक्त किया कि बाबा रामदेव जैसा योग गुरू भ्रष्टाचार के खिलाफ अगुवाई क्यों करना  चाहता है।
  उधर, बाबा रामदेव ने हरिद्वार में  आश्रम पहुंचने पर अपने समर्थकों को संबोधित करते हुए कहा कि कालेधन के खिलाफ उनका आंदोलन  जारी रहेगा। इस बीच, उत्तराखंड विधानसभा में विपक्ष के नेता हरक सिंह रावत ने देहरादून में संवाददाताओं से बातचीत में बाबा रामदेव पर भ्रष्टाचार का आरोप लगाया और उनके तथा उनके आश्रम के खिलाफ उच्चस्तरीय जांच की मांग की।

——

 देश में गेहूं की रिकॉर्ड खरीद की गई है। अब तक दो करोड़ ६४ लाख  तीस हजार टन गेहूं की खरीद की जा चुकी है जो १८ प्रतिशत ज्यादा है। अमूमन, गेहूं की खरीद अपै्रल से जून तक होती है। इस वर्ष आठ करोड़ ४२ लाख  ७० हजार टन से ज्यादा का गेहूं उत्पादन हुआ है जिसके कारण चालू विपणन मौसम में खरीद भी ज्यादा रही है। भारतीय खाद्य निगम ने २०११-१२ के लिए निर्धारित दो करोड़ साठ लाख टन गेहूं की खरीद का लक्ष्य अभी ही प्राप्त कर लिया है।
 हमारे संवाददाता ने बताया है कि पंजाब में ३१ मई तक लगभग एक सौ दस लाख ५१ हजार टन गेहूं की खरीद की गई।

इस वर्ष न ही देश को फायदा हुआ है किसानों को भी गेहूं की अधिक फसल होने से लाभ हुआ है, क्योंकि इस वर्ष गेहूं बहुत अच्छे ढंग से सीजी गई है और किसानों को समय पर भुगतान भी हुआ है। समय पर मंडियों से गेंहू उठा भी ली गई है। इस वर्ष गेंहू अधिक होने का कारण लम्बी सर्दी माना जाता है। इस समय समस्या है कि खरीदा गया अधिकतर अनाज खुले में ही भंडार किया गया है। आकाशवाणी समाचार के लिए चंढ़ीगढ़ से रंधावा।

——

 प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह ने विभिन्न परियोजनाओं को पर्यावरण संबंधी मंजूरी के बारे में मंत्री दल के बीच सहमति न बनने  के मद्देनजर, बिजली, कोयला,  इस्पात और पर्यावरण मंत्रालयों की मंगलवार को बैठक बुलाई है। अनुमान है कि इस बैठक में, वन और पर्यावरण  परियोजनाओं को डेढ़ सौ दिन के अंदर मंजूरी देने का मुद्दा प्रमुख रहेगा। पर्यावरण मंजूरी के मुद्दे  पर इस वर्ष फरवरी और अपै्रल में मंत्रिसमूह की बैठक बेनतीजा रही थी, क्योंकि पर्यावरण मंत्रालय कई मानदंडों से सहमत नहीं है।
 मंगलवार को होने वाली बैठक में वित्त मंत्री प्रणब मुखर्जी, बिजली मंत्री सुशील कुमार शिंदे, कोयला मंत्री श्रीप्रकाश जायसवाल, पर्यावरण मंत्री जयराम रमेश, इस्पात मंत्री बेनी प्रसाद वर्मा और योजना आयोग के उपाध्यक्ष मोंटेक सिंह अहलुवालिया हिस्सा लेंगे।

——

 सरकार वनों की गुणवत्ता और देश में वन-क्षेत्र बढ़ाने के लिए अगले वर्ष राष्ट्रीय हरित भारत अभियान शुरू करेगी। ४६ हजार करोड़ रुपये लागत वाला यह मिशन दस वषोर्ं तक चलेगा। इस मिशन को जलवायु परिवर्तन संबंधी प्रधानमंत्री की परिषद पहले ही मंजूरी दे चुकी है। ये मिशन जलवायु परिवर्तन संबंधी राष्ट्रीय कार्ययोजना के तहत आठवां मिशन होगा। केन्द्रीय पर्यावरण और वन मंत्री श्री जयराम रमेश ने नई दिल्ली में एक समारोह में कहा कि इस मिशन का उद्देश्य ग्राम सभा संस्थाओं के जरिये वानिकी कार्यक्रमों पर अमल करना है। हरित भारत मिशन की मुख्य बातों का जिक्र करते हुए पर्यावरण मंत्रालय के संयुक्त सचिव बृज मोहन सिंह राठौड़ ने कहा कि इस पहल से एक करोड़ हेक्टेयर वन-क्षेत्र की गुणवत्ता बढ़ेगी। उन्होंने कहा कि इस मिशन का उद्देश्य २०२२ तक, कार्बन डाइऑक्साइड उर्त्सजन की वार्षिक मात्रा को पांच से छह करोड़ टन रखना है। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि मिशन की शुरूआती तैयारी के लिए दो अरब रुपये मंजूर किये जा चुके हैं।

——

 आज दुनियाभर में विश्व पर्यावरण दिवस मनाया जा रहा है। इस अवसर पर देशभर में जागरूकता कार्यक्रम, संगोष्ठियां और सभाएं आयोजित की जा रही हैं। इस वर्ष का विषय है-वन -प्रकृति आपकी सेवा में, जो हमारे जीवन में वनों की महत्वपूर्ण भूमिका को दर्शाता है।
 वाराणसी में कई स्वैच्छिक संगठनों ने गंगा के घाट पर सफाई के प्रति लोगों को ंजागरूक करने के लिए मानव श्रृंखला बनाई। मथुरा में पेट्रोलियम रिफाइनरी के कार्यकारी निदेशक ने बताया कि हवा में सल्फर डाइऑक्साइड गैस को घुलने से रोकन के लिए नई तकनीक वाली चिमनी लगाई जा रही है।
 हमारे संवाददाता के अनुसार राज्य में लोग पेड़ लगाकर पर्यावरण बचाने का काम कर रहे हैं।

उत्तर प्रदेश में बच्चे और युवा आज पौध रोपण के अभियान में शामिल हुए जिन्होंने अपने स्कूल परिसर के साथ-साथ बढ़ती भूमि और सड़कों के किनारे पौधे लगाए। कई गैर सरकारी संस्थाओं ने लोगों को अपने घरों में और आसपास पेड़ लगाने के लिए प्रेरित किया। वायु, जल और भूमि का प्रदूषण रोकने का संदेश देने के लिए रैलियां भी निकाली गई। ग्लोबल वार्मिंग के प्रति लोगों में जागरूकता का स्तर कितना ज्यादा बढ़ गया है यह आज के अभियान को देखकर लगा। जब पूरे प्रदेश में बड़ी संख्या में लोगों ने खुद आगे बढ़कर पर्यावरण संरक्षण से जुड़े कार्यक्रम में भाग लिया। सलमान हैदर, आकाशवाणी समाचार, गौरखपुर।
 मध्यप्रदेश में पर्यावरण दिवस के मौके पर प्रदूषण रोकने के तकनीकी विषय पर एक राज्यस्तरीय कार्यशाला का आयोजन किया जा रहा है।

इस मौके पर बेहतर पर्यावरण प्रबंधक के लिए तीन लोगों को सम्मानित भी किया गया। वहीं लोगों को साइकिल चालन प्रोत्साहित करने के लिए नजर में साइकिल दौड़ भी आयोजित की गई। जहां पर्यावरण दिवस पर स्कूली बच्चों ने पौध रोपण अभियान शुरू किया। वहीं कई स्कूलों और जवाहर बाल भवन द्वारा विभिन्न प्रतियोगिता का आयोजन भी किया जा रहा है। शारिक नूर, आकाशवाणी समाचार, भोपाल।
 लेह में पर्यावरण दिवस के मौके पर सेना के साथ लोगों ने भी इस कार्यक्रम में भाग लिया।

इस साल विश्व पर्यावरण के मौके पर संयुक्त राष्ट्र की टीमें इंटरनेशनल वरिष्ठ ऑफ – इसी को ध्यान में रखकर लेह में आर्मी की तरफ से नारा दिया गया है – इच वन प्लांट वन और इसको सेना के जवानों के साथ-साथ स्कूली बच्चे और स्थानीय नागरिक पूरा करने में जुटे हुए है। आर्मी मुख्यालय में बच्चों को इसके प्रति जागरूक करने के लिए कई तरह की प्रतियोगिता का अयोजन किया गया और उन्हें पुरस्कार भी दिए गए। लेह देश का ऐसा जिला है, जहां १९९८ से ही पॉलिथिन के उत्पादन पर पाबंदी है। लेह से दिवाकर कुमार, आकाशवाणी के लिए।

——

 सरकार ने चीनी, दालों और ऐसे  खाद्य तेलों के निर्यात पर लगे प्रतिबंधों में आंशिक छूट दी है, जिनका उत्पादन रासायनिक उर्वरकों और कीटनाशकों  के इस्तेमाल के बगैर हो रहा है।
 विदेश व्यापार महानिदेशालय ने कहा है कि प्रतिवर्ष दस हजार टन तक कार्बनिक खाद्य तेल, चीनी और दालों के निर्यात की अनुमति दी गई है।
 खाद्य तेलों के निर्यात पर निषेध इस वर्ष ३० सितम्बर तक जारी रहेगा, लेकिन जैविक  खाद्य तेलों का निर्यात करने की अनुमति होगी।
 देश में दालों की उपलब्धता बनाये रखने और कीमतों पर नियंत्रण के लिए सरकार ने २००६ में दालो के निर्यात पर प्रतिबंध लगा दिया था। वर्ष २०११-१२ के लिए, सरकार ने काबुली चने और दस हजार टन दालो के निर्यात की छूट दी थी।
 हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि सरकार ने जैविक खेती और जैव उर्वरकों तथा कीटनाशकों के इस्तेमाल को बढ़ावा देने के लिए कई परियोजनाएं शुरू की हैं।

——

 मेघालय में, कांगे्रस के २८ विघायकों में से १८ ने मुख्यमंत्री मुकुल संगमा के प्रति असंतोष व्यक्त करते हुए राज्य में तुरंत नेतृत्व परिवर्तन की मांग की है। राज्य के ग्रामीण विकास मंत्री एफ. डब्ल्यू. मोमिन के अनुसार १५ असंतुष्ट विधायक दिल्ली में हैं और पार्टी हाईकमान को राज्य के राजनीतिक घटनाक्रम की जानकारी देंगे। उन्होंने कहा कि मुकुल संगमा सरकार के नौ मंत्रियों में से, उपमुख्यमंत्री रोवेल लिंग्दोह सहित छह मंत्रियों ने मुख्यमंत्री के प्रति अविश्वास व्यक्त किया है। मुख्यमंत्री के राजनीतिक सलाहकार और विधायक सइदुल्ला नोनग्रम के अनुसार १८ असंतुष्ट विधायकों से हस्ताक्षरित ज्ञापन कांगे्रस अध्यक्ष सोनिया गांधी को सौंपा गया है। इसमें श्री संगमा को हटाने का आग्रह किया गया है।

——

 गृह मंत्रालय ने दूरसंचार मंत्रालय से दूरसंचार कंपनियों को ये निर्देश जारी करने को कहा है कि ग्राहकों के कॉल रिकॉर्ड कम से कम पांच साल तक रखे जाएं। जरूरत पड़ने पर इन्हें कानून लागू करने वाली एजेंसियों को उपलब्ध कराया जाना चाहिए। मंत्रालय ने कहा है कि सुरक्षा एजेंसियां छह महीने तक रिकॉर्ड रखने की मौजूदा व्यवस्था से संतुष्ट नहीं हैं। दूरसंचार विभाग ने अभी इस बारे में कोई अंतिम फैसला नहीं किया है, क्योंकि दूर संचार कंपनियां खर्चे का हवाला देकर इस पर आपत्ति कर रही है।

——

 पाकिस्तान में पेशावर शहर के करीब मतनी कस्बे में हुए बम विस्फोट में कम से कम सात लोग मारे गये और अनेक घायल हो गये। मरने वालों में दो बच्चे और एक महिला है। खबरों के अनुसार कलाखेल जाने वाले एक वाहन में बम रखा गया था। सूत्रों के अनुसार वाहन चालक को हिरासत में ले लिया गया है। अस्पताल के सूत्रों ने बताया है कि दस लोगों के घायल होने की खबर है, जिनमें दो की हालत नाजुक है।

——

 चिली के दक्षिणी भाग में कई ज्वालामुखी फूट पड़े हैं, जिससे हजारों लोगों को मजबूरन अपना घर छोड़कर दूसरी जगह जाना पड़ा है। पूहेहू – कार्डन – काओली ज्वालामुखी श्रंखलाओं से धूंआ उठ रहा है। ज्वालामुखियों की ये श्रंखला राजधानी सांतियागो से आठ सौ किलोमीटर दूर दक्षिण में स्थित है। इन ज्वालामुखियों के विस्फोट से पहले भूकम्प के कई मामूली झटके भी महसूस किये गये थे। अधिकारियों ने लोगों को इस खतरे से सचेत कर दिया है और करीब साढ़े तीन हजार लोगों को इन क्षेत्रों को खाली करने को कहा गया है। विस्थापितों के लिए अस्थाई रेन बसेरों का भी प्रबन्ध किया जा रहा है। अभी तक ज्वालामुखी के फूटने से किसी के घायल होने की खबर नहीं है। ये भी बताया गया है कि चिली के पड़ोसी देश अर्जेंटीना में भी ज्वालामुखी से उठे बादल पहुंच गये हैं। लोगों को घरों में ही रहने को कहा गया है। ज्वालामुखी की राख के कारण अर्जेंटाइन शहर के हवाई अड्डे को बंद कर दिया गया है।

——

 फ्रेंच ओपन टेनिस चैम्पियनशिप के पुरूषों के सिंगल्स फाइनल में आज मौजूदा चैम्पियन राफेल नडाल का मुकाबला रॉजर फेडरर से होगा। महिला सिंगल्स खिताब चीन की ली ना ने जीता है। पेरिस में कल ली ना ने मौजूदा चैम्पियन इटली की फ्रांसेस्का शियावोन को छह चार, सात छह से शिकस्त दी। ली ना कोई ग्रेन्ड स्लेम सिंगल्स खिताब जीतने वाली पहली एशियाई महिला बन गई हैं।

——

 पांचवें सिख गुरु श्री अर्जुनदेवजी का ४५५वां शहीदी दिवस आज श्रद्धा और धार्मिक भावना के साथ मनाया जा रहा है। सन्‌ १६०६ में इसी दिन गुरु अर्जुनदेवजी ने मुगल बादशाह जहांगीर के शासन में बलिदान दिया था।
 श्रद्धालु आज सुबह से गुरुद्वारों में पहुंचकर शबद कीर्तन और धार्मिक प्रवचन सुन रहे हैं। कई गुरुद्वारों में लंगर और शर्बत का इंतजाम किया गया है।

——

 मौसम विभाग के अनुसार मॉनसून मुम्बई के आसपास के क्षेत्रों में पहुंच चुका है और बहुत जल्द मुम्बई शहर में पहुंचने वाला है। पिछले तीन दिनों से मुम्बई में रूक-रूक कर वर्षा हो रही है, जिससे तापमान में गिरावट आई है।
MIDDAY NEWS
 1400 HRS

05 JUNE, 2011

     THE HEADLINES:
  • Government says, the Yoga Guru Ramdev violated the terms of permission given by the Delhi Police for holding the Yoga shibir at Ramlila Maidan.
  • Wheat procurement in the country breaks a record, with 26.43 million tonnes purchased so far registering an increase of 18 per cent.
  • In Pakistan, at least seven people killed in a bomb explosion in Matni, the outskirts of Peshawar.  
  • A chain of volcanoes erupts in southern Chile, forcing evacuation of thousands of residents.
  • Rallies, awareness programmes and seminars mark the World Environment Day.
  • AND IN French Open Tennis
  • Rafael Nadal to clash with Roger Federer in the Men’s Singles final today.
||<><><>||
        The government today justified police action to end Baba Ramdev’s agitation against corruption in Delhi‘s Ramlila maidan. Speaking to reporters in New Delhi, Union minister Kapil Sibal said the yoga guru had violated the undertaking for permission and had even backed out on his assurances to end fast yesterday. Mr. Sibal, who was holding negotiations with Ramdev over the last few days, said there were apprehensions about law and order situation in Delhi. Mr Sibal said 50,000 people were at Ramlila Maidan although Ramdev had sought permission for a yoga camp for a gathering of 5,000 only.
As far as we are concerned the issue that were raised and these are issue in the public domain which we are addressing even in dealing with the Lokpal Bill, issues in relation to corruption, issue in relation how to deal with corruption at high places and of course as far as Swami Ramdev’s agenda was concern it was even broader than that. We set out in writing in clear terms that what the government is doing and he publicly stated that 90 per cent of the demands have been met and this is exactly why he gave a written undertaking and this written undertaking came from him that commitment was by the afternoon of yesterday he will give up his tap because they was no question of fasting committed that you would only do a tap than in the afternoon he did not do so.
        The Delhi Police today registered a case against unnamed persons on charges of rioting in connection with the Baba Ramdev-led protest at Ramlila Maidan in the National Capital. Talking to our correspondent, Delhi Police spokesman Rajan Bhagat said the case was registered at Kamla Market police station against unidentified people on charges of rioting, preventing public servants from discharging duties and damaging public property. Police sources said, Ramdev has been banned from entering Delhi for 15 days. Reacting to the development, Congress leader Digvijay Singh  justified the action against Baba Ramdev. Mr Singh accused him of inciting people despite striking a deal with the government for ending his protest. Mr Singh also demanded an inquiry into the thousands of crores of rupees of property owned by Ramdev.
        BJP has criticised the police action. Addressing newsmen in Lucknow today, BJP President Nitin Gadkari alleged that Congress is not ready to discuss corruption issue through democratic means. Replying to questions, he said the issue of corruption should not be politicised. Speaking to reporters in New Delhi, leader of the opposition in Lok Sabha leader Sushma Swaraj condemned the happenings at Ramlila Maidan. Speaking to AIR, senior CPI leader Gurudas Dasgupta wondered  why a yoga guru like Baba Ramdev has sought to become an exponent against corruption. Addressing his followers on arrival at his Ashram in Haridwar today Baba Ramdev said, his Satyagraha against Black Money’ would continue. Meanwhile, leader of Opposition in Uttarakhand Assembly Harak Singh Rawat briefing the media persons in Dehradhun made allegation of corruption against  Baba Ramdev and demanded a high level inquiry against him and his Ashram.
||<><><>||
         Wheat procurement in the country has broken a record, with 26.43 million tonnes of wheat purchased so far registering an increase of 18 per cent.  Wheat procurement, which generally starts from April and continues till June, has been higher during the current marketing season due to record output of 84.27 million tonnes. FCI, the nodal agency for procurement and distribution of food grains, has achieved the procurement target of over 26 million tonnes set for 2011-12 marketing year. In Punjab, 110 lakh 51 thousand tonnes of wheat were purchased till 31st of May, the last day till which government agencies were procuring. More from our correspondent:     
Punjab has made a record this year by contributing maximum wheat in the central pool. Agricultural experts of Punjab feel that the stock of wheat in the country would provide a food security to the nation as Food Security bill is being expected to be presented in the Parliament this year. This year’s highest production has become possible due to the long winter season which provided a sufficient period to the crop for maturity. Adequate and timely supply of quality seeds and fertilizer by the government agencies had helped the hard working farmers. Now most of the grains purchased this year are lying in the open due to lack of covered storage facility and rainy season is very near so movement of wheat is required now at a fast pace. Jaswinder Singh Randhawa for AIR news from Chandigarh.
||<><><>||
         Eighteen of the 28 Congress MLAs in Meghalaya have revolted against Chief Minister Mukul Sangma and demanded immediate change of leadership in the northeastern state hit by political instability. According to Rural Development Minister F W Momin, fifteen rebel MLAs are now camping in Delhi to meet the Congress high command to apprise her about the political development in the hill state. Momin claimed that six of the nine ministers of the Mukul Sangma government, including Deputy Chief Minister Rowel Lyngdoh, have lost confidence in the chief Minister and want a change of leadership. Political advisor to the Chief Minister and MLA Sayeedullah Nongrum said, a memorandum, signed by all 18 rebel MLAs, has been submitted to Congress President Sonia Gandhi urging her to replace Sangma.
||<><><>||
        The Ministry of Home Affairs has asked the Department of Telecommunication to direct service providers to store call records of customers for at least five years and make them available to law enforcement agencies whenever required. Citing security concerns, the MHA has conveyed to the DoT that the existing system of keeping call records by the telecom companies for six months has not been able to satisfy the security agencies and hence storing of call details for a longer period was necessary. However, the DoT has not taken a final decision on the issue as the telecom companies have objected to the move citing operational costs. A Home Ministry official said, the law enforcement agencies insist that if the telecom companies do not comply with the order, after the DoT decision, heavy penalty should be imposed on them as it is an issue of national security which cannot be compromised.
||<><><>||
        President Pratibha Devishing Patil’s visit to Nainital from today has been cancelled.  According to official sources the 5-day tour of the President to Nainital was cancelled on the ground of health reason
||<><><>||
        In Pakistan, at least seven people have been killed and several others injured in a bomb explosion in the town of Matni, the outskirts of Peshawar. Initial reports said the explosives planted in a van on way to Kalakhel went off resulting in the death of seven persons including two children and a woman. Sources said that the driver of the vehicle has been taken into custody. Hospital sources said more than ten persons are also reported injured, out of which, two are in critical condition.
||<><><>||
        A chain of volcanoes has erupted in southern Chile, forcing the evacuation of thousands of residents. Large columns of smoke have been rising from the Puyehue-Cordon-Caulle volcano range, about 800 kilomtres south of the capital Santiago. Witnesses reported a strong smell of ash and Sulphur. A dozen small earthquakes were recorded before the eruption began. Authorities have issued a red alert – the maximum warning level for the area – and evacuation orders for some 3,500 people. They added that the residents would be relocated in temporary shelters in safe areas. So far there have been no reports of any injuries. However, ash clouds have drifted to neighbouring Argentina where officials have ordered residents to stay indoors. A regional airport in the Argentine city of Bariloche has been closed due to the volcanic ash. It is the first time since 1960 that the volcanic chain has erupted.
||<><><>||
        The operator of the Fukushima No. 1 nuclear power plant in Japan said extremely high radiation has been detected at the reactor building of the plant. The Tokyo Electric Power Co. (TEPCO) yesterday said the radiation readings were up to 4,000 millisieverts per hour at the building. Earlier, the company sent a robot into the reactor building to inspect it from inside. TEPCO also said that steam was observed rising out of the floor of the reactor’s building and it was probably coming from water accumulated in the basement of the building. The operator has been battling to keep the plant under control since it was crippled by the twin disasters in March. <><>
        Saudi officials say, Yemen‘s President Ali Abdullah Saleh is in Saudi Arabia for treatment of injuries he received in a rocket attack on Friday. Yemeni state media yesterday said the country’s prime minister and at least four other high-ranking officials had traveled to Saudi Arabia for medical treatment after they were wounded in the attack on the presidential compound in Sana’a. It is not clear how badly the Yemeni leaders were hurt. Earlier yesterday, Yemeni government officials and rebel tribesmen agreed to a new cease-fire brokered by Saudi Arabia. Representatives of both sides said they will accept the plan. Just a week ago, a similar truce quickly collapsed in renewed fighting between President Saleh’s forces and loyalists to an opposition tribal leader, Sheikh Sadiq al-Ahmar. Meanwhile, clashes continued yesterday in Sana’a, where Mr. Saleh’s forces have been shelling the homes of anti-government leaders. The home base of al-Ahmar was among those targeted. Tribal officials said 10 people were killed and 35 wounded in the government’s shelling of al-Ahmar’s neighborhood. Nearly 400 people have been killed since the popular uprising against Mr. Saleh began in January. ||<><><>||
Rallies, awareness programmes and seminars are being organised to mark the World Environment Day today. This year’s  theme is Forests: Nature at Your Service which highlights the critical role of forests in providing services essential to every aspect of life. The government will launch National Mission for Green India next year with a view to improving the quality of forest and forests cover in the country. The mission will run for ten years with an estimated outlay of 46 thousand crore rupees. The mission has been already approved by the Prime Minister’s Council on Climate Change and is one of eight missions under India‘s National Action Plan on Climate Change. Speaking at a function in New Delhi, the Union Minister of State for Environment and Forests, Mr Jairam Ramesh said that the mission envisages the implementation of forestry programmes through gram sabha institutions. Highlighting the details of the Green India Mission, the Joint Secretary in the ministry of Environment, Mr Brij Mohan Singh Rathore said that the initiative will help increase the quantity and quality of 10 million hectare of forest area. He said, in terms of carbon sequestration, the mission aims to reach an annual Carbon di-oxide sequestration of 50 to 60 million tones by 2022. Our correspondent reports 200 crore rupees has already been approved by the Finance Ministry for initial preparation for the mission.
        In Uttar Pradesh, school children took out rallies and seminars were held in various districts on the eve of World Environment Day. In Varanasi, several voluntary organizations formed Human Chain along the Ghats of the River Ganga to create awareness about its cleanliness. Our correspondent reports that tree plantations in various districts will also be carried out today:
In line with this year’s theme of world environment day, the young children joined the campaign of planting saplings on their school campuses, waste land and along the road side. Rallies were taken out and human chains were formed to stop water, air and land pollution. The level of people awareness about the global warming has increased in recent days and it is evident from today’s campaign in which the school children and common people participated in sapling plantation campaign across the state. Salman Haider, Air News, Gorakhpur.
In capital Bhopal a state level workshop on the topic “Technological advancement in pollution abatement” is being held to discuss problems related to environment and their solutions. On this occasion Environment Awards for the year 2009-10 were given away to three industries for better environmental management. A natural bicycle ride was organized in the city to enthuse people to take up bicycling. School children began tree plantation drive to mark the occasion. Several schools and Jawahar BAL Bhawan is also organizing different competitions. Shariq Noor, AIR News, Bhopal.
Our Leh Correspondent reports that volunteers in large number came out of their homes this morning to clean the garbage.
14 Corps of army has organized tree plantation drive in collaboration with the Defense Institute of High Altitude Research (DIHAR), a unit of DRDO at Leh. Hundreds of volunteers of Ladakh Women Alliance while raising slogans in support of the Ploythene ban  cleaned the garbage from the upper parts of Leh town. To create awareness about the protection of environment, army organized spot slogan writing and painting competitions among the school children at Zorawar Ford near Skara village. With Diwakar Kumar this is Yangchan Dolma, Air News, Leh, Ladakh.
||<><><>||
         The Prime Minister Manmohan Singh has called a meeting of the Power, Coal, Steel and Environment Ministries on Tuesday in the wake of a ministers’ panel failing to achieve a consensus on environment clearances for the power, coal and steel projects. Streamlining forestry and environment clearances for quick taking off of new projects and giving limit of 150 days for such approvals are expected to be high on the agenda of the high-level meeting. The GoM in this regard met twice in February and April  this year without a success on resolving the differences as Environment Ministry does not seem to be agreeing to these norms. The meeting will be attended by the Finance Minister Pranab Mukherjee, Power Minister Sushil Kumar Shinde, Coal Minister Sriprakash Jaiswal and Environment Minister Jairam Ramesh, Steel Minister Beni Prasad Verma and Planning Commission Deputy Chairman Montek Singh Ahluwalia.
<><><>
        The meteorological department said that the monsoon has already reached the outskirts of Mumbai and is fast approaching the island city. Officials of MET department told AIR today that the monsoon has reached till Dahanu, approximately 160 kilometres away from Mumbai and is expected to strike the city soon. More from our correspondent:
After three days of pre monsoon showers, monsoon has finally reached the outskirts of Mumbai. Mumbai received 21.8 mm rainfall in Colaba and 74.0 mm rainfall in Santacruz in last 24 hours. With Monsoon expected to arrive in the island city, the civic body of Mumbai has geared itself to tackle any flood-related disaster. The Brihan Mumbai Municipal Corporation has come up with several measures to check any adverse situation. This year 14 Emergency support Sections or the ESFs will be posted in the disaster control room at the BMC headquarters to coordinate relief work, especially on high tide and heavy rain days. Devapriyo Bhattacharjee, AIR News, Mumbai.
||<><><>||
The martyrdom day of the 5th Sikh Guru, Guru Arjan Dev ji is being observed all over Punjab and other plces in India and abroad with much devotion today. It was on this day in 1606 that Guru Sahib embraced martyrdom for the welfare of humanity. More from our correspondent:
||<><><>||
        And in Sports, News, In the men’s singles final of the French Open Tennis Championship, defending champion Rafael Nadal will meet Roger Federer today. Both the players will clash in the French Open’s final for the fourth time in six years. China‘s Li Na won the Women’s Singles title in Paris yesterday. She defeated defending champion Francesca Schiavone of Italy in straight sets 6-4, 7-6 with a confident display of power and accuracy. Twenty nine-year old Li Na has now become the first player from an Asian nation to claim a Grand Slam singles title.

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: