>समाचार News news on air (all india radio) 01.06.2011

1 जून

>

०१/०६/२०११
समाचार प्रभात
०८००
मुख्य समाचार :-
  • प्रधानमंत्री ने कहा, सरकार अपनी पूरी ताकत लगाकर भ्रष्टाचार से निपटने के लिए प्रतिबद्ध।
  • भारत की प्रति व्यक्ति आय २०१०-११ में १७ दशमलव नौ प्रतिशत बढ़ी।
  • सीरिया ने वर्तमान संकट को हल करने के लिए राजनीतिक कैदियों को आम माफी देने की घोषणा की।
  • और भोपाल में ६५ वें अखिल भारतीय ओबेदुल्ला खान गोल्ड कप टूर्नामेंट के फाइनल में इंडियन ऑयल कार्पोरेशन ने भारत पेट्रोलियम को ३-२ से हराकर खिताब जीता।
———-
प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह ने योगगुरू बाबा रामदेव से अपील की है कि वे काले धन के मुद्दे पर प्रस्तावित अनशन वापस ले लें। प्रधानमंत्री ने बाबा रामदेव को पत्र लिखकर कहा है कि वे प्रस्तावित आंदोलन की दिशा में आगे न बढ़ें। नई दिल्ली में एक समारोह के दौरान डॉक्टर सिंह ने कहा कि सरकार अपनी पूरी ताकत लगातार भ्रष्टाचार से निपटने के लिए प्रतिबद्ध है। उन्होंने कहा कि वित्तमंत्री ने काले धन के मुद्दे पर उनसे बातचीत की है और सरकार इससे निपटने के लिए गंभीर प्रयास कर रही है।
इस बीच, योगगुरू रामदेव ने प्रधानमंत्री और भारत के मुख्य न्यायाधीश को लोकपाल के दायरे में लाने का विरोध किया है।
———-
सरकार ने कहा है कि लोकपाल विधेयक पर अभी एक राय नहीं है, लेकिन मसौदे को अंतिम रूप देने से पहले सर्वंसम्मति तक पहुंचने की कोशिशें जारी हैं। नई दिल्ली में पत्रकारों से बातचीत में गृहमंत्री पी चिदम्बरम ने कहा कि प्रधानमंत्री के पद को प्रस्तावित लोकपाल विधेयक के दायरे में लाने के मुद्दे सहित विभिन्न मुद्दों पर राज्यों की राय मांगी गई है। उन्होंने बताया कि वित्त मंत्री प्रणब मुखर्जी ने इस संबंध में मुख्य मंत्रियों को पत्र लिखे हैं। श्री चिदम्बरम ने कहा कि संयुक्त मसौदा समिति इस मुद्दे पर सर्वसम्मति बनाने के लिए सही दिशा में आगे बढ़ रही है और मसौदे को अंतिम रूप देने से पहले सभी राजनीतिक दलों से भी विचार-विमर्श किया जायेगा।
मेरा मानना है कि हम सही रास्ते पर बढ़ रहे हैं। ये रास्ता पूछताछ, वार्ता, परामर्श, सहमति और निर्णय लेने का है। अगर कोई ये सोचता है कि यह सही रास्ता नहीं है तो मैं उस से सहमत नहीं हूं। हमें यकीन है कि विधेयक का मसौदा तीस जून तक तैयार हो जाएगा।
———-
मानव संसाधन विकास मंत्री कपिल सिब्बल ने कहा कि भ्रष्टाचार से निपटने के लिए एक प्रभावी लोकपाल कानून बनाने की सरकार की मंशा पर किसी प्रकार का संदेह नहीं होना चाहिए। श्री सिब्बल ने कहा कि अगर राज्यों में लोकायुक्त की नियुक्ति करनी है तो उनसे सलाह लेनी पड़ेगी।
हम केवल उम्मीद करते हैं कि प्रक्रिया आगे बढ़े और सख्त कानून बने और हम यह भी उम्मीद करते हैं  कि इस प्रक्रिया में सभी १० सदस्य रचनात्मक भूमिका निभाएं परंतु यह उन पर है कि वे क्या फैसला लेते हैं। जहां तक सरकार का सवाल है हम संसद में बहुत सख्त लोकपाल विधेयक प्रस्तुत करने जा रहे हैं।
———-
देश में प्रतिव्यक्ति आमदनी १७ दशमलव नौ प्रतिशत बढ़ गई है। कल जारी संशोधित आंकड़ों के अनुसार २०१०-११ में प्रति व्यक्ति आय ५४ हजार ८३५ रुपए हो गई है, जो पिछले साल ४६ हजार ४९२ रुपए थी। प्रति व्यक्ति आय के यह अनुमान वर्तमान बाजार मूल्य के आधार पर लगाये गये हैं। अगर देश की आबादी में राष्ट्रीय आय को बराबर विभाजित कर दिया जाए तो प्रत्येक नागरिक के हिस्से में आने वाली राशि को प्रति व्यक्ति आय माना जाता है। मार्च २०११ के आखिर में देश की आबादी एक अरब २१ करोड़ हो गई है और देश की अर्थव्यवस्था पिछले साल की तुलना में लगभग १९ प्रतिशत बढ़कर ७३० खरब रुपए की हो गई।
———-
प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह देश की आपदा प्रबंधन तैयारियों की समीक्षा के लिए आज नई दिल्ली में राष्ट्रीय आपदा प्रबंधन प्राधिकरण-एन.डी.एम.ए. की विशेष बैठक की अध्यक्षता करेंगे। इस बैठक में एन.डी.एम.ए. के अलावा परमाणु ऊर्जा नियमन बोर्ड, परमाणु ऊर्जा विभाग और अन्य सम्बद्ध एजेंसियों के अधिकारी शामिल होंगे और परमाणु आपदा, भूकम्प, त्सुनामी का सामना करने की तैयारियों की समीक्षा करेंगे तथा मौजूदा व्यवस्था को मज+बूत बनाने के उपाय सुझाएंगे।
———-
सरकार ने दूरसंचार ऑपरेटरों के लिए यह अनिवार्य कर दिया है कि वे अपने नेटवर्क के रखरखाव के लिए सिर्फ भारतीय नागरिकों की नियुक्ति करें। सरकार ने कहा है कि सुरक्षा का उल्लंघन होने पर पचास करोड़ रूपये का दंड देना पड़ेगा और इसके अलावा आपराधिक कार्रवाई शुरू की जायेगी। सुरक्षा का उल्लंघन होने पर इसकी जिम्मेदारी अब ऑपरेटरों पर होगी। सरकार ने ऑपरेटरों से कहा है कि वे तीन वर्ष के भीतर देश में स्थित आधारित सेवा शुरू करें। सरकार के इस कदम से मोबाइल से सेवा शुल्क की दरें बढ़ सकती हैं।
———-
बिहार में सरकारी डॉक्टरों की २४ घंटे की हड़ताल आज सवेरे छह बजे समाप्त हो गई है। गोपालगंज जेल में कैदियों द्वारा एक डॉक्टर की हत्या के विरोध में डॉक्टरों के हड़ताल पर चले जाने से स्वास्थ्य सेवाएं ठप हो गई थीं। हमारे पटना संवाददाता ने खबर दी है कि सरकारी अस्पतालों में स्वास्थ्य सेवाएं बहाल करने के प्रयास किये जा रहे हैं।
इस बीच राज्य सरकार ने कहा है कि अब कैदियों के इलाज के लिए डॉक्टर जेल के वार्ड में नहीं जाएंगे। जेल के अंदर अस्पताल न होने की स्थिति में बाहर का कोई डॉक्टर तभी जेल के अंदर जाएगा जब जेल प्रशासन उसकी सुरक्षा सुनिश्चित करेगा।
———-
सीरिया के राष्ट्रपति बशर अल असद ने राजनीतिक अपराधियों सहित सभी कैदियों के लिए आम माफी की घोषणा की है। देश में राजनीतिक सुधारों की मांग को लेकर उत्पन्न संकट को हल करने के लिए सरकार ने यह घोषणा की है। सीरिया की सरकारी समाचार समिति साना के अनुसार आम माफी उन अपराधों के लिए घोषित की गई है, जो इस वर्ष ३१ मई से पहले किए गए हैं।
सरकार की इस पेशकश को विपक्ष ने ठुकरा दिया है। वाशिंगटन स्थित सीरिया के असंतुष्ट नेता मोहम्मद अब्दुल्ला ने इसे समय बर्बाद करने की साजि+श बताया। वह अंताल्या तुर्की में विपक्ष के सम्मेलन में भाग ले रहे हैं।
राजनीतिक कैदियों को माफी देने की घोषणा तब की गई है जब सीरिया सरकार पर प्रदर्शनों के चलते राजनीतिक संकट को हल करने का दबाव बढ़ता जा रहा है। जहां एक ओर राजनीतिक कैदियों की रिहाई प्रदर्शनकारियों की मुख्य मांग रही है। वहीं सरकार द्वारा अब तक उठाए गए कई कदम जिनमें आपातकाल का हटाया जाना कुछ राजनीतिक सुधार और सुरक्षा बलों की कार्रवाईयां प्रदर्शनों को समाप्त करने में असफल साबित हुई हैं। सरकार पर दबाव बढ़ाते हुए अमेरिका और यूरोपीय संघ ने सीरिया के राष्ट्रपति और कई लोगों पर प्रतिबंध लगाए हैं। धीरेन्द्र ओझा, आकाशवाणी समाचार
———-
अमरीका ने कहा है कि नेटो के नेतृत्व वाला अंतरराष्ट्रीय सुरक्षा सहायता बल आतंकवाद से निपटने की कार्रवाई के दौरान इस बात को लगातार ध्यान में रखेगा कि नागरिक कम से कम संख्या में हताहत हों। व्हाइट हाउस के प्रेस सचिव जे कार्नी ने अपने नियमित संवाददाता सम्मेलन में कहा कि अमरीका को नागरिकों के मारे जाने का बेहद दुख है। इस बीच नेटो के प्रवक्ता ने कहा है कि अफगानिस्तान में घरों पर हमले जरुरी है और वह अफगान सुरक्षा बलों के साथ सहयोग जारी रहेगा।
नाटो का बयान अफगान राष्ट्रपति के इस्तीफे के बाद आया जिसमें उन्होंने नाटों सेना को हवाई हमले बंद करने को कहा था। श्री करजई ने कहा कि अगर ऐसा न हुआ तो नाटो को भी फजीहत करने वाली सेना के रूप में देखा जाएगा और इसके परिणाम बुरे होंगे। इस बीच हिंसा की अलग-अलग वारदातों में कल तीन अमरीकी सहित पांच विदेशी सैनिक मारे गए। राजधानी काबुल में देर शाम एक बम धमाके में एक व्यक्ति की मौत हो गई और छह लोग घायल हो गए। आकाशवाणी समाचार के लिए काबुल से संतोष कुमार
———-
जर्मनी की चांसलर एंगेला डॉरोथी मर्केल ने कहा कि दोनों देशों को आपसी हित के नये क्षेत्रों की तलाश करनी चाहिए। २००९ का प्रतिष्ठित जवाहर लाल नेहरू अंतर्राष्ट्रीय सद्भावना पुरस्कार ग्रहण करते हुए उन्होंने यह भी कहा कि जो देश आतंकवादियों को पनाह दे रहे हैं, उनसे निपटने के प्रभावी उपाय किये जाने चाहिए।
राष्ट्रपति प्रतिभा देवीसिंह पाटील ने कल शाम राष्ट्रपति भवन के अशोक हॉल में एक भव्य समारोह में डॉक्टर मर्केल को यह पुरस्कार प्रदान किया। भारत और जर्मनी के बीच बहुआयामी संबंधों को बढ़ावा देने में डॉक्टर मर्केल के योगदान की सराहना करते हुए श्रीमती पाटील ने २०११-१२ को भारत वर्ष के तौर पर मनाने की जर्मनी की पहल का स्वागत किया।
———-
भारत और पाकिस्तान ने सियाचिन के मुद्दे पर सार्थक और निर्णायक बातचीत जारी रखने पर सहमति व्यक्त की है। दोनों देशों के रक्षा सचिवों ने कल नई दिल्ली में १२वें दौर की बातचीत की समाप्ति पर वार्ता प्रक्रिया का स्वागत किया। दो दिन की बातचीत के बाद जारी संयुक्त बयान में कहा गया कि वार्ता सौहार्दपूर्ण माहौल में हुई। इस्लामाबाद में किसी सुविधाजनक तारीख पर फिर से बातचीत करने पर भी सहमति हुई।
———-
आतंकवादी संगठन लश्करे तैयबा के सदस्य डेविड हेडली ने अमरीका में शिकागो की अदालत में कहा है कि अलकायदा नेता इलियास कश्मीरी ने अफगान- पाकिस्तान सीमा पर ड्रोन हमलों से कुंठित होकर लॉकहीड मार्टिन के मुख्य कार्यकारी अधिकारी की हत्या की योजना बनाई थी। उसने कहा कि कश्मीरी इन हमलों को रोकना चाहता था और उसने जासूसी के लिए लोग भेजे थे।
मुंबई हमलों के मुकदमे में गवाही देते हुए हेडली ने कहा कि उसने अपनी गिरफ्तारी के बाद एफबीआई को मदद की पेशकश की थी। उसने कहा था कि वह कश्मीरी को चिप लगी हुई तलवार देगा ताकि उसे ड्रोन हमलों का निशाना बनाया जा सके। लॉकहीड कंपनी ड्रोन विमान बनाती है, जिसने अमरीकी सेना आतंकवादी ठिकानों को निशाना बना रही है।
———-
दो दिन पहले इस्लामाबाद से लापता हुए पाकिस्तानी पत्रकार सैयद सलीम शहजाद का शव मिल गया है। उन्हें अज्ञात लोगों ने मार दिया था। इस्लामाबाद पुलिस के वरिष्ठ अधिकारी मोहम्मद शफीक ने उनकी मौत की पुष्टि की और कहा कि सलीम शहजाद को उनकी तस्वीरों और कपड़ों से पहचान लिया गया है।
सलीम शहजाद समाचार वेबसाइट एशिया टाइम्स के लिए काम करते थे और  बताया जा रहा है कि उन्होंने अपनी रिपोर्ट में पाकिस्तानी नौसेना के कुछ अधिकारियों और आतंकी संगठन अलकायदा के बीच कथित संबंधों का उल्लेख किया था।
———-
६५वें अखिल भारतीय ओबेदुल्ला खान गोल्ड कप टूर्नामैंट के फाइनल में कल रात भोपाल में इंडियन ऑयल कॉर्पोरेशन-आईओसी ने भारत पैट्रोलियम बीपीसीएल को दो के मुकाबले तीन गोल से हरा दिया।
आईओसी के कैप्टन दीपक कपूर को प्लेयर ऑफ द मैच घोषित किया गया।
———-
समाचार पत्रों की सुर्खियों से
प्रस्तावित लोकपाल विधेयक पर उठते अलग-अलग सुर कई अखबारों की पहली सुर्खी हैं। पंजाब केसरी के अनुसार-लोकपाल पर गरमाई सियासत। अमर उजाला लिखता है-बाबा और अन्ना के बीच बढ़ी खाई। प्रधानमंत्री और मुख्य न्यायाधीश को लोकपाल से बाहर रखने की बाबा रामदेव की राय से टीम अन्ना हैरत में। राजस्थान पत्रिका की सुर्खी है- अन्ना-बाबा में अनबन। नई दुनिया का मानना है-लोकपाल बिल पर बढ़ी तनातनी, अन्ना पर भारी पड़ेंगे बाबा रामदेव। राष्ट्रीय सहारा का कहना है कि प्रधानमंत्री की अपील के बावजूद अनशन पर अडिग बाबा रामदेव।
जर्मनी की चांसलर की भारत यात्रा के संदर्भ में जनसत्ता की सचित्र सुर्खी है-आतंकवाद से निपटने में परस्पर सहयोग करेंगे। नई दुनिया लिखता है-खुद परमाणु ऊर्जा से कर रहा है किनारा, पर भारत को मदद देगा जर्मनी।
टू-जी स्पैक्ट्रम आबंटन घोटाले में अब पूर्व दूरसंचार मंत्री दयानिधि मारन से पूछताछ करने का सी.बी.आई. का फैसला अमर उजाला के पहले पन्ने पर है।
राष्ट्रीय सहारा की ख्+ाबर के मुताबिक अमरीका ने किया एक और ऑपरेशन, पाकिस्तान में घुसकर उठा ले गए पांच आतंकवादी।
इकनॉमिक टाइम्स ने महंगाई बनाम ग्रोथ शीर्षक से ग्रैफिक के साथ हालात काबू में आने के संकेत बताए हैं।
ग्रेड सिस्टम की बदौलत सी.बी.एस.ई. की दसवीं की परीक्षा में किसी के फेल न होने की ख्+ाबर सभी अखबारों में है। हिन्दुस्तान की सुर्खी है-ग्रेडिंग ने दिखाया खेल, कोई नहीं हुआ फेल।
नवभारत टाइम्स ने अंतिम पन्ने पर पहली जून से पहली जुलाई के बीच एक महीने में धरती पर तीन ग्रहण लगने की अनोखी खगोलीय घटना का विस्तार से वर्णन किया है। इनमें दो सूर्य ग्रहण और एक चंद्र ग्रहण है।
———-

 0815 HRS

01 JUNE, 2011

THE HEADLINES:
  • Prime Minister says, government is committed to tackling corruption by using all resources at its disposal.
  • India‘s per capita income increases by 17.9 percent in 2010-11.
  • Syria announces general amnesty for political prisoners to resolve the ongoing crisis.
  • Indian Oil Corporation lifts the 65th All India Obaidullah Khan Gold Cup; beats Bharat Petroleum 3-2 in the final at Bhopal
<><><>
Prime Minister Dr Manmohan Singh has said, the government is committed to tackling the issue of corruption by using all resources at its disposal. Dr Singh said the finance minister has briefed him on the black money issue and the government is making serious efforts to deal with this menace. Speaking on the sidelines of a function in New Delhi, the Prime Minister has appealed to Yogaguru Baba Ramdev to call off his proposed fast on the black money issue. He said, he has written to Baba Ramdev not to go ahead with his proposed agitation.
Meanwhile, Yoga Guru Ramdev has opposed bringing the Prime Minister and the Chief Justice of India within the ambit of the Lokpal. The Income Tax department has said it is ready to reconsider Ramdev’s suggestions for unearthing unaccounted money.
<><><>
Government says that there is no unanimity on Lokpal and efforts are on to arrive at a consensus before the finalisation of the draft legislation. Talking to media in New Delhi, the Home Minister Mr. P. Chidambaram said the views of States have been sought on various issues. This includes bringing Prime Minister under the purview of proposed Lokpal. He said the Finance Minister Pranab Mukherji has written a letter to the chief ministers in this regard.
There was no unanimity either among members of civil society or those who have written about the subject or those who have spoken on the subject and therefore these are matters on which we need to consult firstly the political parties and secondly the state governments. The Finance Minister has written the letter to the Chief Ministers of States as well as to the leader of the political parties.
Mr. Chidambaram said that the joint drafting committee is on the right path to arrive at a consensus on the issue.
We believe that we are on the right path. The path is inquiry, discussion, consultation, consensus and decision. Now, if someone thinks that it is not the right path. Well, I don’t agree. We think that we can draft the bill by the 30th of June.
<><><>
The Home Minister said, before finalising the draft all political parties will also be consulted. He however asserted that the draft bill will be introduced in the monsoon session of Parliament.
<><><>
The Prime Minister Dr. Manmohan Singh will preside over special meeting of the National Disaster Management Authority, NDMA, today in New Delhi to review the country’s disaster preparedness. The meeting will be attended by the officials of the NDMA, Atomic Energy Regulation Board, the Department of Atomic Energy and other concerned agencies.
<><><>
The Per capita income of Indians grew by 17.9 per cent to 54,835 rupees in 2010-11 from 46,492 in the year-ago period, according to the revised data released by the government . The new per capita income figure estimates on current market prices is over 8,000 rupees more than the previous estimate of 46,492 rupees calculated by the Central Statistical Organisation. Per capita income means earnings of each Indian if the national income is evenly divided amongst the country’s population.
<><><>
The government has made it mandatory for telecom operators to appoint only Indian nationals for maintaining networks. It said any security breach would lead to a penalty of 50 crore rupees besides initiation of criminal proceedings. The onus for any security breach will now lie with the operators. The government also asked the operators to introduce Location Based Services across the country within three years. The move may result in increase in mobile tariffs over a period of time.
<><><>
Government says that number of infant deaths in the country due to immunization is not so high. It said only six deaths out of the 128 that occurred following immunization last year was confirmed vaccine reactions. In an official release, the Union Ministry of Health said in case of any contamination of vaccine to an extent that it would cause a fatality, deaths of a greater magnitude would occur. The press release said, analysis of the reported cases showed that among the 128 deaths, 48 were co-incidental death due to illness and causes other than vaccination. In 72 cases the reason was unknown as the investigation done by experts did not lead to any definite conclusion on the cause of death. It said that only six were vaccine reactions. Eight deaths were due to other reasons. The statement came following reports that more children in India are dying every year soon after being vaccinated.
The Ministry said the surveillance mechanism has been strengthened during the last three years to report any Adverse Events Following Immunization, AEFIs.
<><><>
Syrian President Bashar al Assad has issued a general amnesty for prisoners that include those deemed to have committed political crimes. This is an attempt by the government to resolve the crisis emanating from the demand for sweeping political reforms in the country. According to Syria’s official news agency Sana, general amnesty was announced for crimes committed before the 31st of May this year. Amnesty has been announced for all detainees belonging to political factions. The offer was rejected by the opposition. A Washington-based Syrian dissident Mohammad Abdullah who was attending an opposition conference in Antalya, Turkey said that this is just another plot by the regime to gain time. Here’s more from AIR West Asia correspondent:
Amnesty was announced when pressure has been increasing on the Syrian government due to ongoing demonstrations. According to an estimate, the amnesty could affect more than 10 thousand people, who have been arrested since the protests started. While release of political prisoners has been a key demand of the opposition, several measures including a series of reforms, lifting the state of emergency combined with high handed approach of security forces have failed to quell the protests so far. To pressurise the Syrian government, United States and European Union have slapped sanctions while UN human rights council has established an investigation mission to probe alleged human rights violations. D OJHA/AIR NEWS
<><><>
India and Pakistan have agreed to continue the discussions on the Siachen issue in a meaningful and result oriented manner. At the end of the 12th round of the Defence Secretary level talks between the two countries in New Delhi, both the sides welcomed the ongoing dialogue process. Defence Secretary Pradeep Kumar led the Indian delegation at the talks with his Pakistani counterpart Lt General (Retd) Syed Ather Ali.
<><><>
In Pakistan, missing Pakistani journalist Syed Saleem Shahzad was found dead today inside his car in Punjab province and his body bore marks of torture. His body was identified by his family. 40-year-old Saleem Shahzad, the Pakistan bureau chief for Asia Times Online went missing on Sunday after he wrote about links between the Pakistani navy and the al Qaeda that led to the attack on the PNS Mehran naval base earlier this month. Human rights groups suspect that he was detained by intelligence agencies for his reports over the Mehran base attack.
<><><>
Lashkar-e-Taiba, operative David Headley testified before a US court in Chicago that al-Qaeda leader Ilyas Kashmiri had a plan to kill CEO of Lockheed Martin in frustration over drone attacks along the Afghan-Pak border. He said Kashmiri wanted to stop the attacks and had sent men for surveillance.
Testifying in the resumed hearing on the Mumbai attack trial, Headley said following his arrest he had offered to help FBI by giving a sword implanted with a chip to Kashmiri so that he could be targeted by drone attacks. Lockheed are manufacturers of drone planes which are being used by American forces to strike targets at militant hideouts.
Headley also testified that he made a fool of Tahawwur Husssain Rana by involving him in the 26/11 Mumbai attack conspiracy. While Headley has pleaded guilty, Rana has maintained that he is not guilty in the charge of support to terrorism. The trial is expected to last till June the 15th. If convicted Rana faces a possible life sentence.
<><><>
In Kerala, newly elected members of the state legislative assembly will be sworn in today. The speaker of the house will be elected tomorrow. AIR correspondent reports that the ruling Congress led UDF government has a thin majority with 72 members in the 140 member assembly.
The first session of the thirteenth assembly of Kerala will start a shortwhile from now. Today’s business will be confined to swearing in of new members by protem speaker. Senior congress leader G Karthikeyan is the UDF candidate for the speaker’s post.Election to the same will be held tomorrow. In the secret ballot election former Minister A.K Balaan is the opposition candidate . The regular session of Kerala assembly is scheduled to start on 24 of this month. Meanwhile, Chief Minister Oommen Chandy is likely to finalise the 100 day programme for quick and effective development of Kerala in the cabinet meeting today. Ram .Krishna Pillai/AIR NEWS/T”PURAM
<><><>
Indian Oil Corporation lifted the 65th All-India Obaidullah Khan Gold Cup by defeating its rival Bharat Petroleum Corporation Limited by 3-2 in the final played at the floodlit Aishbagh Hockey Stadium in Bhopal last evening. AIR Bhopal correspondent reports that captain of IOC Deepak Thakur was declared player of the match.
In the first half of the thrilling final, Indian Oil Corporation outclassed BPCL and took lead of 3-0. Deepak Thakur, Ramandeep Singh and V R Raghunath scored one goal each for it. But in the second half, BPCL players tried a comeback. Gurpreet Singh and Generail Singh scored one goal each for BPCL. Along with the trophy, the champions took home a winning prize of 11 lakh rupees. Kothajeet Singh of IOC was adjudged player of the tournament. Air India clinched the third spot in the tournament defeating ONGC 4-3 through a golden goal in the 3rd place play-off match.
Shariq Noor, AIR News, Bhopal
<><><>
NEWSPAPERS HEADLINES
Rattled by Baba Ramdev’s proposed indefinite fast over black money and corruption, the Govt. is making all out efforts to placate the yoga guru writes the Pioneer. Most Newspapers this morning have headlined this story. “PM appeal to Ram Dev fails” Writes the Hindustan Times. “Ramdev breaks ranks with Anna Group” says the Times of India.
The Delhi police have lifted their two decade old blockade on rallies and demonstrations in the Boat club and Jantar Mantar areas near Parliament House reports the Hindustan Times. The Paper further adds that under pressure from the High court the police had to lift the ban on rallies in the Central district.” Be ready to face major traffic jams at India Gate” warns the paper.
India may have come out of the world’s worst economic crisis in eight decades, but there are still a few more months of uncertainty as untamed prices have affected growth. The rising cost of capital and declining investments are taking a toll on India‘s Economic growth. GDP growth slows to 7.8 per cent writes the Financial Express. According to the Hindustan Times food prices are all set to rise in the next few weeks following a possible hike in diesel and LPG prices that will pinch household budgets more.
And finally British Doctors claim to have found a unique technique to treat patients with heart failure by warming up their kidneys with huge energy waves. The Times of India further reports that many symptoms in heart failure are linked to the kidneys as the kidneys send signals to the brain to get into an emergency mode which increases the heart rate and raises blood pressure placing a great strain on the heart. The treatment numbs the nerves that carry the signal from the kidney to the brain thus improving heart failure symptoms say the doctors at the Imperial College London.
<><><>

   ०१.०६.२०११
दोपहर समाचार
१४३०
 मुख्य समाचार :
  • प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह ने देश में परमाणु दुर्घटना, भूकंप और त्सुनामी जैसी आपदाओं से निपटने की तैयारियों की समीक्षा की।
  • यूपीए अध्यक्ष सोनिया गांधी ने सरकारी स्वास्थ्य संस्थानों में गर्भवती महिलाओं के लिए निःशुल्क प्रसव और आहार उपलब्ध कराने के लिए जननी शिशु सुरक्षा कार्यक्रम का शुभारंभ किया।
  • केन्द्र ने राज्यों से कहा है कि वे अवैध फोन टैपिंग रोकने के लिए हर महीने फोन टैपिंग के अधिकृत मामलों की सूची उपलब्ध कराएं।
  • भारत के निर्यात में अप्रैल में ३४ दशमलव चार-दो प्रतिशत और आयात में १४ दशमलव एक-तीन प्रतिशत की बढ़ोतरी।
  • लश्कर-ए-तैयबा के आतंकवादी डेविड हेडली ने अमरीका की  अदालत में कहा कि उसने पुणे की जर्मन बेकरी का मुआयना किया था और दिल्ली, पुष्कर और पुणे में खबाद हाऊस की पहचान की थी, जहां बम विस्फोट किये जा सकते थे।
  •  वेस्टइंडीज के साथ एक ट्वेंटी-ट्वेंटी और पांच एकदिवसीय क्रिकेट मैचों की श्रृंखला के लिए भारतीय क्रिकेट टीम सुरेश रैना के नेतृत्व में वेस्टइंडीज रवाना।
——-
 प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह ने देश में परमाणु दुर्घटना, भूकंप और त्सुनामी जैसे आपदाओं से निपटने की तैयारियों की समीक्षा की। नई दिल्ली में राष्ट्रीय आपदा प्रबंधन प्राधिकरण की आज हुई बैठक में आपदाओं से निपटने के लिए वर्तमान तंत्र को और मजबूत करने की आवश्यकता पर बल दिया गया। इस बैठक में योजना आयोग के उपाध्यक्ष मोन्टेक सिंह अहलुवालिया परमाणु ऊर्जा नियमन बोर्ड, परमाणु ऊर्जा विभाग और अन्य संबद्ध एजेंसियों के अधिकारियों ने भाग लिया। आधिकारिक सूत्रों ने बताया कि राष्ट्रीय आपदा प्रबंधन प्राधिकरण ने विकिरण रिसाव, भूकंप और आतंकवादी हमले जैसी आपदाओं से निपटने की कार्य योजना प्रस्तुत की। हमारे संवाददाता ने बताया है कि रासायनिक, जैविक और अन्य आपदाओं की तैयारियों की भी समीक्षा की गई।
——-
 यूपीए अध्यक्ष सोनिया गांधी ने आज हरियाणा में मेवात में गर्भवती महिलाओं के लिए जननी शिशु सुरक्षा कार्यक्रम का शुभारंभ किया। इसका उद्देश्य मातृ और शिशु मृत्यु दर पर कारगर रूप से काबू पाना है।  इस योजना के तहत गर्भवती महिलाओं को निशुल्क प्रसव के लिए सरकारी स्वास्थ्य संस्थानों में जाने को प्रोत्साहित किया जाएगा। इसके अर्न्तगत गर्भवती महिलाओं और बीमार नवजात शिशु को मुफ्त इलाज, दवाइयां, निशुल्क जांच और रक्त की सुविधायें उपलब्ध कराने के साथ-साथ घर से चिकित्सा संस्थान तक तथा वापिस घर जाने के लिए निशुल्क परिवहन सुविधा भी उपलब्ध कराई जाएगी। हमारी संवाददाता ने बताया है कि इस मौके पर बड़ी तादात में लोग इकट्ठा हुए।

 भयंकर गर्मी और धुलभरी आंधी के बावजूद हजारों की तादात में लोगों सोनिया गांधी द्वारा जननी शिशु सुरक्षा कार्यक्रम के शुरूआत के मौके पर एकत्रित हुए। जननी शिशु सुरक्षा कार्यक्रम के अंतर्गत भगर्वती महिलाओं एवं ३० दिन तक के नवजात शिशुओं को सभी चिकित्सकीय सुविधाएं मुहैया कराई जाएंगी। अभी लगभग १७ लाख गर्भवती महिलांए अस्पताल में प्रसाव के लिए  नहीं पहुंच पाती हैं और लगभग ९ लाख नवजात शिशुओं की जन्म के पहले महीने के भीतर ही चिकित्सा सुविधाओं की कमी के कारण मृत्यु हो जाती है। उम्मीद है कि इस नयी जननी शिशु सुरक्षा कार्यक्रम के आरंभ होने से इस स्थिति में कुछ सुधार आएगा। आकाशवाणी समाचार के लिए अश्विनी कुमार के साथ हरियाणा से मैं सुमिता यादव।
 श्रीमती गांधी ने आशा व्यक्त की कि सभी राज्य सरकारें पूरी निष्ठा के साथ इस योजना को लागू करेगी।
 उन्होंने कहा कि भारत में हर वर्ष ६७ हजार महिलाओं की प्रसव के दौरान मृत्यु होती है, जबकि नौ लाख शिशुओं की एक महीने के अन्दर मौत हो जाती है, जो गंभीर चिंता की बात है।

  मुझे पूरी उम्मीद है कि केन्द्र सरकार की इस योजना को सभी राज्य पूरी ईमानदारी से लागू करेंगे और गर्भवती महिलाओं को उनका हक उन्हें देंगे।
 उन्होंने आशा व्यक्त की कि देश की सभी महिलायें सुरक्षित प्रसव और मॉं और शिशु के बेहतर स्वास्थ्य के लिए शुरू की गई इस राष्ट्रीय योजना का लाभ उठाएंगी। श्रीमती गांधी ने कहा कि यूपीए सरकार ने २००५ में राष्ट्रीय ग्रामीण स्वास्थ्य मिशन शुरू किया था, जिसके तहत लोगों के लाभ के लिए कई कार्यक्रम चलाये जा रहे है।

 जच्चा-बच्चा के स्वास्थ्य के प्रति हमारी सरकार जागरूक है। २००५ से हमारी केन्द्र सरकार ने राष्ट्रीय ग्रामीण स्वास्थ्य मिशन की शुरूआत की है। जिसके अंतर्गत बहुत सी सुविधाएं लोगों को उपलब्ध कराई जा रही है।
 उन्होंने कहा कि पिछले सात वर्षो में यूपीए सरकार ने शिक्षा, स्वास्थ्य, आवास और रोजगार के क्षेत्रों में कई योजनाएं शुरू की है, जिनका लाभ अनुसूचित जातियों, अनुसूचित जनजातियों, अन्य पिछड़े वर्गो और अल्पसंख्यकों सहित आम लोग उठा रहे है।
———
 केन्द्र ने सभी राज्यों से कहा है कि वे हर महीने फोन टैपिंग के अधिकृत मामलों की सूची उपलब्ध कराएं, ताकि अवैध फोन टैपिंग रोकी जा सके। इस सूची को सेवा प्रदाताओं द्वारा दूरसंचार विभाग को दिए गए रेकॉर्ड से मिला कर देखा जाएगा, ताकि इसके दुरुपयोग का पता लगाया जा सके।

सरकार एक ऐसी तकनीक लगाने पर विचार कर रही है जिसके माध्यम से यह पता लगाया जा सकता है कि किसने फोन की रिकॉडिंग की है और किसने रिकॉडिंग का खुलासा किया है। एक महीने के अंदर यह सॉफ्टवियर लगा दिया जाएगा। केन्द्र ने राज्य सरकारों से यह भी आग्रह किया है कि वो निजी संस्थानों को इस अवैध रिकॉडिंग से रोके। फिलहाल इस बात पर सहमति नहीं बन पाई है कि ७२ घन्टे के अंदर सक्षम अधिकारी के आदेश के अभाव में अगर कोई फोन टेप कर भी लिया गया है तो ४८ घन्टे के अंदर उसे नष्ट कर दिया जाना चाहिए। वर्तमान नियम के अनुसार आपात स्थिति में सक्षम अधिकारी का आदेश नहीं होने पर भी ७२ घन्टों तक फोन टैप किया जा सकता है। आकशवाणी समाचार के लिए मैं मणिकांत ठाकुर।
——-
 सरकार ने दूरसंचार ऑपरेटरों के लिए यह अनिवार्य कर दिया है कि वे अपने नेटवर्क के रखरखाव के लिए सिर्फ भारतीय नागरिकों की नियुक्ति करें। सरकार ने कहा है कि सुरक्षा का उल्लंघन होने पर पचास करोड़ रूपये का दंड देना पड़ेगा और इसके अलावा आपराधिक कार्रवाई शुरू की जायेगी। सुरक्षा का उल्लंघन होने पर इसकी जिम्मेदारी अब ऑपरेटरों पर होगी।
 राष्ट्रपति प्रतिभा देवीसिंह पाटील ने दिल्ली के मंत्री राजकुमार चौहान को पद से हटाने की दिल्ली लोकायुक्त की सिफारिश नामंजूर कर दी है। अपने तरह के पहले ऐसे मामले में दिल्ली के लोकायुक्त ने इस साल फरवरी में लोक निर्माण विभाग मंत्री राजकुमार चौहान को पद से हटाने की सिफारिश की थी। श्री चौहान पर एक परिसर के विरूद्ध कर छापे में संरक्षण देने का प्रयास करने का आरोप है। लोकायुक्त ने राजकुमार चौहान पर दिल्ली मूल्य संवर्द्धन कर अधिनियम के विभिन्न धाराओं के तहत मुकदमा चलाने की भी सिफारिश की थी। लोकायुक्त न्यायमूर्ति मनमोहन सरीन ने अपने आदेश में राष्ट्रपति से श्री राजकुमार चौहान को दिल्ली सरकार से हटाने की सिफारिश की है।
——-
 वित्तमंत्री प्रणब मुखर्जी सहित कई केन्द्रीय मंत्री योग गुरू स्वामी रामदेव से नई दिल्ली हवाईअड्डे पर बातचीत कर रहे हैं। स्वामी रामदेव ने कालेधन धन के मुद्दे पर शनिवार से अनशन करने की घोषणा की है। आधिकारिक सूत्रों ने कहा है कि बाबा रामदेव को यह बताया जा रहा है कि कालेधन के मुद्दे पर सरकार ने कई कदम उठाएं हैं। प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह ने कल योग गुरू रामदेव से प्रस्तावित अनशन न करने की अपील की थी और सभी स्तरों पर भ्रष्टाचार के खात्मे के लिए अपने संकल्प को दोहराया ।
——-
 लश्कर-ए-तैयबा के आतंकवादी डेविड कोलमैन हेडली ने अमरीका की एक  अदालत में बताया है कि उसने पुणे की जर्मन बेकरी का मुआयना किया था और दिल्ली, पुष्कर और पुणे में खबाद हाऊस की पहचान की थी, जहां बम विस्फोट किये जा सकते थे। मुम्बई आतंकी हमलों के एक अन्य अभियुक्त तहव्वुर हुसैन राणा पर शिकागो की एक अदालत में चल रहे मुकदमे के दौरान अपना बयान देते हुए हेडली ने कहा कि उसने जर्मन बेकरी का विडियो बनाया था। इस बेकरी में पिछले वर्ष १३ फरवरी को बम विस्फोट किया गया था, जिसमें १७ लोग मारे गये थे और ६० घायल हुये थे। जर्मनी बेकरी पर हमले के समय हेडली एफबीआई की हिरासत में था।
 हेडली ने अपना बयान पूरा कर लिया है। उसने कहा कि जर्मन बेकरी में किया गया विस्फोट इंडियन मुजाहिद्दीन के साथ लश्कर-ए-तैयबा की कराची योजना का एक हिस्सा था।  ५० वर्षीय हेडली ने २६/११ के मुम्बई आतंकी हमले से संबंधित १२ आरोपों और अन्य साजिशों में अपना जुर्म कबूल किया है। पाकिस्तानी मूल के अमरीकी नागरिक हेडली ने कहा कि उसने मुम्बई आतंकी हमलों की साजिश में राणा को शामिल करके उसे मूर्ख बनाया। हेडली ने अपना जुर्म कबूल किया है, लेकिन राणा ने कहा है कि वह आतंकवादियों को साथ देने का दोषी नही है। बचाव पक्ष के वकील ने कहा कि हेडली ने जांच एजेंसियों से झूठ बोला है और अपनी जान बचाने के लिए जानबूझकर  राणा को फंसाया है। हेडली से राणा के वकीलों ने जोरदार जिरह की। पाकिस्तानी मूल के कैनिडियाई नागरिक राणा पर मुम्बई आतंकी हमलों के सिलसिले में एक दर्जन आरोपों को लेकर शिकागों की अदालत में मुकदमा चल रहा है। हेडली ने स्वीकार किया कि वह राणा के घर में इंटरनेट पर गुप्त सूचनायें एकत्र करता था। उसने भारतीय लोगों के मारे जाने पर अफसोस जाहिर किया।
——-
 अफगानिस्तान ने कहा है कि वह भारत के साथ नजदीकी रक्षा संबंध कायम करना चाहता है और अपने सुरक्षाकर्मियों के प्रशिक्षण में भारत के किसी भी तरह के सहयोग का स्वागत करेगा। भारत यात्रा पर आये अफगानिस्तान के रक्षा मंत्री जनरल अब्दुल रहीम वार्दक ने आज नई दिल्ली में संवाददाताओं से बातचीत में कहा कि वे अफगानिस्तान के सुरक्षाबलों के प्रशिक्षण में भारत का सहयोग चाहते है, ताकि ये बल देश की सुरक्षा करने में सक्षम हो सके। जनरल वार्दक भारत की तीन दिन की यात्रा पर है।
 हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि पाकिस्तान में बढ़ रही आतंकवादी गतिविधियों और ओसामा बिन लादेन के मारे जाने के मद्देनजर अफगानिस्तान के रक्षामंत्री की यात्रा महत्वपूर्ण मानी जा रही है। भारत, अफगानिस्तान के आधुनिकीकरण कार्यक्रम में सक्रिय भूमिका निभा रहा है और रक्षा के क्षेत्र में उसका नजदीकी सहयोगी माना जाता है। जनरल वार्दक की अप्रैल २००९ में पिछली भारत यात्रा के बाद से दोनो देशों के सशस्त्र बलों के बीच समय पर आदान-प्रदान होता रहा है।
—–
 भारत का निर्यात इस वर्ष अप्रैल महीने में पिछले वर्ष के मुकाबले ३४ दशमलव चार प्रतिशत बढ़कर २३ अरब ८० करोड़ डॉलर मूल्य का हो गया। आयात में भी १४ दशमलव एक प्रतिशत की बढोतरी हुई और यह ३२ अरब ८० करोड़ डॉलर तक पहुंच गया। इस तरह अपै्रल महीने में व्यापार घाटा आठ अरब ९० करोड़ डॉलर का रहा। वाणिज्य मंत्रालय द्वारा जारी आकंड़ों के अनुसार मार्च महीने मे निर्यात ५४ प्रतिशत बढ़ा। वाणिज्य सचिव राहुल खुल्लर ने बताया कि मार्च के मुकाबले अपै्रल महीने में निर्यात कम रहा। यह कोई बड़ी चिंता की बात नहीं है। कच्चे तेल का आयात सात दशमलव सात प्रतिशत बढ़कर दस अरब डॉलर रहा और गैर तेल वस्तुओं का आयात भी  १७ दशमलव तीन प्रतिशत बढकर २२ अरब साठ करोड़ डॉलर हो गया।
 देश के कुल कारोबारी निर्यात में पिछले वित्त वर्ष में ३७ दशमलव छह प्रतिशत की उल्लेखनीय वृद्धि दर्ज की गई।
——-
 भारतीय वायुसेना देश में ही विकसित मध्यम शक्ति के राडार अरूद्र को पाकिस्तान की सीमा के निकट गुजरात के नलिया वायु सैनिक में लगा रही है। रक्षा अनुसंधान और विकास संगठन द्वारा विकसित इस राडार को वायुसेना अध्यक्ष एयर चीफ मार्शल पी.वी.नायक शुक्रवार को चालू करेगे। नई दिल्ली में रक्षा अधिकारियों के अनुसार यह अत्याधुनिक राडार सौराष्ट्र क्षेत्र में देश की हवाई सुरक्षा क्षमता को और मजबूत करने के लिए लगाया जा रहा हैं।
 हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि गुजरात के तटीय इलाकों में कई महत्वपूर्ण आर्थिक प्रतिष्ठान है और इस नये राडार से उनकी सुरक्षा और मजबूत करने में सहायता मिलेगी। वायुसेना, रूस में निर्मित ओसा-ए.के और पिचौरा मिसाइलों के स्थान पर नई सतह से हवा में मार करने वाली मिसाइलें प्राप्त करने पर भी विचार कर रही है।
——-
 कर्नाटक विधानसभा के अध्यक्ष के.जी. बोप्पइया ने विपक्ष से कहा है कि कल से शुरू हो रहे अधिवेशन का बहिष्कार न करे। वे अध्यक्ष के विरोध में जनता दल सेक्युलर के विधानसभा अधिवेशन का बहिष्कार करने के आह्‌वान पर प्रतिक्रिया व्यक्त कर रहे थे। विधानसभा अध्यक्ष के दल बदल विरोधी कानून के तहत १६ विधायकों को अयोग्य ठहराने के फैसले को उच्चतम न्यायालय ने खारिज कर दिया था। न्यायालय के इस फैसले के बारे में पूछे जाने पर श्री बोप्पइया ने कहा कि न्यायालय का यह फैसला उनके खिलाफ नही है। उन्होंने कहा कि उच्चतम न्यायालय के इस फैसले के मद्देनजर उनके त्यागपत्र देने का प्रश्न ही नही उठता।
——
 केरल में नवनिर्वाचित विधायकों को आज शपथ दिलायी गयी। १३वीं विधानसभा के सभी १४० सदस्यों ने अस्थायी अध्यक्ष एन. शकथन के समक्ष शपथ  ली। विधानसभा अध्यक्ष का चुनाव कल किया जाएगा।
——-
 मध्यप्रदेश में जबेरा विधानसभा सीट के उपचुनाव के लिए आज अधिसूचना जारी होने के साथ ही नामांकन-पत्र भरने का काम शुरू हो गया है। यहां २५ जून को चुनाव कराया जाएगा। हमारे भोपाल संवाद्दाता ने खबर दी है कि यह सीट कांग्रेस विधायक रत्नेश सोलोमन की मृत्यु के बाद खाली हुई थी।

नामांकन पत्रों की जांच ९ जून को की जाएगी और ११ जून तक नामांकन वापस लिए जा सकेंगे। मतदान २५ जून को होगा और मतों की गिनती २९ जून को की जाएगी। दमोल जिले की जबेरा विधानसभा सीट जीतने के लिए सत्तारूढ़ भाजपा और मुख्य विपक्षी दल कांग्रेस के बीच कड़ी टक्कर होने का अनुमान है। दोनों ही दल यह सीट जीतने के लिए पूरा जोर लगाएंगे। शारिक नूर आकाशवाणी समाचार भोपाल।
——
 बिहार में पूर्णिया विधानसभा सीट के लिए उपचुनाव इस महीने की २५ तारीख को कराया जाएगा। निर्वाचन आयोग ने आज इस आशय की अधिसूचना जारी कर दी है। हमारे पटना संवाद्दाता ने खबर दी है कि यह चुनाव भाजपा विधायक राजकिशोर केसरी की हत्या के बाद कराना पड़ रहा है।
——–
 रेलवे ने राजस्थान को मध्यप्रदेश से जोड़ने वाली १७६ किलोमीटर लंबी नई रेल लाइन बिछाने की घोषणा की है। बीस अरब ८३ करोड़ रूपये की लागत से बनने वाली इस रतलाम-बांसवाड़ा-डुंगरपुर रेल लाइन परियोजना की कांग्रेस अध्यक्ष सोनिया गांधी द्वारा शुक्रवार को राजस्थान में डुंगरपुर में आधारशिला रखे जाने की उम्मीद है। रेलवे की विज्ञप्ति में कहा गया है कि यह परियोजना पांच वर्ष में पूरी होगी।
———
 हिमाचल प्रदेश के चम्बा जिले में चम्बा-पठानकोट मार्ग पर कल रात उदयपुर गांव में बादल फटने की घटना में एक व्यक्ति की मृत्यु हो गयी और तीन अन्य घायल हो गए।       घायलों को चम्बा के अस्पताल में भर्ती कराया गया है। चम्बा-पठानकोट मार्ग कुछ समय के लिए अवरूद्ध हो था, जिस पर अब यातायात चालू हो गया है।
——
 असम में ब्रह्‌मपुत्र सहित अधिकतर नदियां पिछले कई दिनों से जारी लगातार वर्षा के चलते उफान पर हैं। गुवाहाटी में आज सुबह जारी केन्द्रीय जल आयोग की रिपोर्ट के अनुसार ब्रह्‌मपुत्र डिब्रुगढ़ में खतरे के निशान से १५ सेंटीमीटर ऊपर बह रही है। इसका स्तर निमातीघाट, तेजपुर और गुवाहाटी में बढ़ रहा है।
 ऊपरी असम के जोरहाट शहर के कई क्षेत्र पिछले तीन दिनों से भारी वर्षा के चलते कृत्रिम बाढ़ के पानी की चपेट में हैं।
 इस बीच, राज्य सरकार ने जिला अधिकारियों को बाढ़ के किसी भी खतरे का सामना करने के लिए प्रशासन तंत्र को सतर्क रखने को कहा है।
——–
 उधर, राजस्थान के अधिकतर हिस्सों में भीषण गर्मी पड़ रही है। प्रदेश के उत्तरी भागों में धूल भरी आंधी चलने से लोगों को गर्मी से कुछ राहत मिली है। कोटा में सबसे अधिक गर्मी रही, जहां तापमान ३७ डिग्री सैल्सियस रिकॉर्ड किया गया।

 आज राज्य में अधिकतर स्थानों पर तापमान में तीन से पांच डिग्री सेल्सियस तक की गिरावट आने के बावजूद चिलचिलाती धूप से लोगों को राहत मिलती नजर नहीं आ रही है। कोटा आज प्रदेश का सबसे गरम स्थान था, जहां सुबह साढ़े ११ बजे ही तापमान ३७ डिग्री सेल्सियस तक पहुंच गया था। लेकिन इसके अलावा जयपुर, अजमेर, जोधपुर, बीकानेर और जैसलमेर जैसे शहरों आज अधिकतम तापमान ३५ डिग्री सेल्सियस था , जो कल से थोड़ा कम है। श्रीगंगा नगर के लोग आज भाग्यशाली रहे, जहां कल धुलभरी हवाएं चलने के कारण तापमान में ११ डिग्री सेल्सियस की कमी आई और आज सुबह साढ़े ११ बजे वहां का तापमान २९ डिग्री सेल्सियस था। तापमान में इस मामूली गिरावट के बावजूद प्रदेश के ज्यादातर हिस्सों में लोगों को गर्मी से राहत मिलने के फिलहाल आसार नजर नहीं आ रहे हैं और प्रदेश के कई हिस्सो में पीने के पानी की समस्या भी बढ़ने लगी है। अनुराग वाजपेयी आकाशवाणी समाचार जयपुर। 
——-
 उत्तराखंड में सिक्खों का प्रसिद्ध गुरूद्वारा हेमकुंड साहिब, आज से श्रद्धालुओं के लिए खोल दिया गया है।  खबरों के अनुसार शीतकालीन सत्र के बाद खुले गुरूद्वारे में आज पहले दिन ही १० हजार श्रद्धालुओं ने अरदास की। सर्दियों में यह गुरूद्वारा बंद कर दिया जाता है। इस बीच लोकपाल मंदिर और फूलों की घाटी भी पर्यटकों और श्रद्धालुओं के लिए खोल दी गयी है।
———
 लद्दाख स्काउट आज अपना ४८वां स्थापना दिवस मना रहा है। लेह से हमारे संवाददाता के मुताबिक इस अवसर पर लेह में लेह स्काउट मुख्यालय में कई कार्यक्रमों का आयोजन किया जा रहा है।

लद्दाख स्काउट के वीर सैनिकों ने १९६८, १९७१ और १९९९ के करगिल युद्ध में बढ़-चढ़कर हिस्सा लिया था। लद्दाख स्काउट रेजिमेंट को शौर्य और बलिदान के लिए थलसेना अध्यक्ष द्वारा यूनिक साइब्रेशन के अलावा बहादुरी एवं बलिदान के लिए चीफ ऑफ आर्मी स्काउट बैनर भी प्रदान किया गया है। लद्दाख स्काउट भले ही दूसरे आर्मी की तरह इतना प्रसिद्ध नहीं है, पर इसकी वीरगाथा की कहानी काफी काबिले तारीफ है। इसके जलालों से परमवीर चक्र जैसे सम्मान मिले हुए हैं। फिलहाल लद्दाख स्काउट में पांच रेजिमेंट्स हैं, जिनमें से एक आजकल संयुक्त राष्ट्र के शांतिमिशन में लेबनान में अपना योगदान दे रहा है। आज स्थापना दिवस के मौके पर शहीद हुए जवानों को श्रद्धांजलि दी जा रही है और लेह में सांस्कृतिक कार्यक्रम का भी आयोजन किया जा रहा है। लेह से दीवाकर कुमार आकाशवाणी के लिए।
——–
 संयुक्त राष्ट्र महासचिव बान की मून ने पूर्व भारतीय राजनयिक अतुल खरे को परिवर्तन प्रबंधन दल का प्रमुख नियुक्त किया है। यह दल संयुक्त राष्ट्र संगठन के बेहतर संचालन के बारे में सुझाव देगा।
 एक बयान में संयुक्त राष्ट्र ने कहा है कि उसके शांति अभियान में सहायक महासचिव के पद पर काम कर चुके श्री खरे संगठन में सुधार को लागू करने में परिवर्तन प्रबंधन दल के मुखिया के तौर पर अहम भूमिका निभाएगे।
———
 इस्राइल के प्रधानमंत्री बेन्यामिन नेतन्याहू ने कहा है कि वह येरूशलम में और मकानों के निर्माण की स्वीकृति देंगे। इस्राइली मीडिया हारेट्ज के अनुसार येरूशलम दिवस के अवसर पर कल रात श्री नेतन्याहू ने यह बात कही। यह दिवस १९६७ में पूर्वी येरूशलम पर इस्राइल के कब्जे की स्मृति में मनाया जाता है। श्री नेतन्याहू ने कहा कि येरूशलम को कभी बांटा नहीं जा सकता। उन्होंने दावा किया कि वहां की चट्ठानें अन्य अभिलेखों से यह सिद्ध होता है कि इसका यहूदी लोगों से गहरा संबंध है और यह इसकी राजधानी रही है।
 उधर, फलस्तीनी दावा करते है कि पूर्वी येरूशलम उनके भावी राष्ट्र की राजधानी रहेगी।
———
 विश्व स्वास्थ्य संगठन ने कहा है कि मोबाइल फोन और अन्य बेतार संचार उपकरण के अत्यधिक प्रयोग से कैंसर का खतरा बढ़ जाता है। संगठन ने लोगों से कहा है कि इसको कम करने के लिए वह वे एस एम एस और फ्री हैंड डिवाइस का प्रयोग करें। फ्रांस के लिओन में अन्तर्राष्ट्रीय कैंसर अनुसंधान एजेंसी के आठ दिन के सम्मेलन में विशेषज्ञों ने बताया कि छोटे उपकरणों से उत्पन्न विद्युत चुम्बकीय क्षेत्र मानव शरीर के लिए खतरनाक हैं। चौदह देशों के ३१ विशेषज्ञों के एक अनुसंघान में यह बात सामने आई है। विशेषज्ञों ने कहा है कि ग्लियोमा जैसे मस्तिष्क कैंसर के लक्षण ज्यादा पाये गये हैं। अनुमान है कि विश्व भर में पांच अरब लोग मोबाइल फोन का प्रयोग करते है।
———–
 वेस्टइंडीज के साथ एक ट्वेंटी-ट्वेंटी मैच और पांच एकदिवसीय क्रिकेट मैचों की श्रृंखला के लिए भारतीय क्रिकेट टीम आज वेस्टइंडीज रवाना हो गई है। इस दौरे के लिए भारतीय टीम के कप्तान सुरेश रैना हैं।  ४ जून को त्रिनिडाड में ट्वेंटी-ट्वेंटी मैच खेला जायेगा। एकदिवसीय अंतर्राष्ट्रीय मैचों की श्रृंखला इस महीने की ६ तारीख से खेली जाएगी।
  विश्व कप जीतने वाली भारतीय टीम के ९ खिलाड़ी वेस्टइंडीज गई टीम में शामिल नहीं है। महेन्द्र सिंह धोनी, सचिन तेंदुलकर और ज+हीर खान को आराम दिया गया है, गौतम गंभीर, वीरेन्द्र सहवाग और आशीष नेहरा को चोट लगी हैं, जबकि युवराज सिंह की तबीयत ठीक नहीं है।
 २० जून से शुरू हो रही तीन टेस्ट मैचों की श्रृंखला के लिए भारतीय टीम में कुछ वरिष्ठ खिलाड़ियों के शामिल होने की उम्मीद है।
——–
 एक महीने के भीतर दो आंशिक सूर्यग्रहण और एक पूर्ण चन्द्रग्रहण का योग है। पहला आंशिक सूर्यग्रहण आज होगा, लेकिन यह भारत मे दिखाई नहीं देगा। यह सुदूर उत्तरी गोलार्द्ध में साइबेरिया, उत्तरी चीन, अलास्का और नोवा स्कॉटिया मे दिखाई देगा।
 पूर्ण चन्द्रग्रहण इस महीने की १५ तारीख को होगा, जो देश में दिखाई पडेगा। यह पूरे भारतीय क्षेत्र, पश्चिमी एशिया, पूर्वी अफ्रीका, दक्षिण अमरीका और ऑस्ट्रेलिया में दिखाई देगा। १५ जून की रात ११ बजकर ५२ मिनट से तडके दो बजकर ३२ मिनट तक पृथ्वी की छाया चन्द्रमा पर पड़ेगी। इस वर्ष दूसरा चन्द्रग्रहण दस दिसम्बर को होगा। एक जुलाई को आशिक सूर्यग्रहण होगा। यह भी भारत में दिखाई नहीं देगा। यह सुदूर दक्षिणी गोलार्द्ध और अंटार्कटिका में दिखाई देगा।
——-
 अमरीका ने पाकिस्तान से कहा है कि वह जुलाई तक उत्तरी वजीरिस्तान में पांच अति वांछित आतंकवादियों को पकड़ने का काम पूरा कर ले।  इन आतंकवादियों में अयमान अल जवाहिरी, मुल्ला उमर और इलियास कश्मीरी शामिल हैं। पाकिस्तानी सुरक्षाबलों से कहा गया है कि पांचों आतंकवादियों को पकड़ने के लिए वे एकतरफा या संयुक्त सैन्य कार्रवाई जुलाई तक पूरा कर लें। इसी महीने से नैटो और सहयोगी सेनाएं अफगानिस्तान से वापस जानी शुरू हो जाएंगीं। अमरीका की इस मांग से पाकिस्तान के नागरिक और सैन्य प्रशासन पर दवाब बढ गया है।
——–
 फुटबॉल क्लब मैनचेस्टर यूनाइटेड के मिडफील्डर पॉल सोलेस ने विश्व फुटबॉल से संन्यास लेने की घोषणा की है। इंग्लैण्ड के ३६ वर्षीय सोलेस ६७६ बार मैनचेस्टर की ओर से खेले। उन्होंने कहा कि खेलना बंद करने के लिए यह उचित समय है। हालांकि वे क्लब के कोचिंग स्टॉफ में बने रहेंगे।
——-
 स्पेन में खतरनाक ई-कोलाई संक्रमण फैलने को देश में पैदा होने वाले खीरे से जोड़े जाने पर स्पेन की सरकार ने रोष व्यक्त किया है। स्पेन के कृषि मंत्री का कहना है कि जर्मनी ठोस आंकड़ों के बगैर स्पेन के खीरे पर दोष लगा रहा है। उधर, जर्मन अधिकारियों ने इस बात पर संदेह व्यक्त किया है कि उन्होंने जिन खीरों की जांच की उनमें ई-कोलाई मौजूद है। इस संक्रमण से अब तब १६ जानें गई हैं।
———-
 दो दिन पहले इस्लामाबाद से लापता हुए पाकिस्तानी पत्रकार सैयद सलीम शहजाद का शव मिल है। उन्हें अज्ञात लोगों ने मार दिया था। इस्लामाबाद पुलिस के वरिष्ठ अधिकारी मोहम्मद शफीक ने उनकी मौत की पुष्टि की और कहा कि सलीम शहजाद को उनकी तस्वीरों और कपड़ों से पहचान लिया गया है।
 सलीम शहजाद समाचार वेबसाइट एशिया टाइम्स के लिए काम करते थे।
——–
 बम्बई शेयर बाजार आज शुरूआती कारोबार में ७५ अंक से अधिक की  तेजी के साथ १८ हजार पांच सौ उन्नासी पर खुला। अब से कुछ देर पहले यह ८९ अंक की वृद्धि के साथ १८ हजार ५९२ पर था।
 नेशनल स्टॉक एक्सचेंज का निफ्टी भी २६ अंक बढ़कर ५ हजार ५८६ पर था।
अन्तरबैंक विदेशी मुद्राबाजार में आज डॉलर के मुकाबले रूपया ९ पैसे मजबूत हुआ। एक डॉलर की कीमत ४४ रूपये ९७ पैसे बोली गयी।

 1400 HRS
01  June, 2011
THE HEADLINES:
  • Prime Minister Dr. Manmohan Singh reviews preparedness for nuclear disaster, earthquake and Tsunami.
  • UPA Chairperson Mrs. Sonia Gandhi launches Janani-Shishu Suraksha Programme guaranteeing free delivery, medicines and diet for pregnant women in government health institutions.
  • Centre ask states to make available lists of authorised interceptions every month to check illegal phone tapping.
  • India‘s exports grow by 34.42 per cent; Imports up 14.13 per cent in April.
  • LeT operative David Headley tells a US court that he conducted surveillance of the German Bakery in Pune and identified Chabad houses in Delhi, Pushkar and Pune which could be bombed.
  • And in Sports: Indian cricket team, led by Suresh Raina leaves for the West Indies to compete in a Twenty-20 game and a five-match one-day series.
||<><><>||
The Prime Minister Dr. Manmohan Singh today reviewed issues related to preparedness for nuclear disasters, earthquake, Tsunami in the special meeting of the National Disaster Management Authority, NDMA, in New Delhi. The meeting is believed to have recommended measures for strengthening existing mechanism to prepare to deal with any disaster. It was attended by the Deputy Chairman Planning Commission Montek Singh Ahluwalia and officials of the NDMA, Atomic Energy Regulation Board, the Department of Atomic Energy and other concerned agencies. Official sources said the NDMA presented its action plan to deal with disasters radiation leaks, earthquake or a terrorist strike.
Our correspondent quoting officials sources adds that the meeting reviewed the preparedness for dealing with chemical, biological, radiological emergencies.
||<><><>||
The UPA Chairperson Mrs. Sonia Gandhi has launched Janani-Shishu Suraksha Programme at Mewat in Haryana for pregnant women to address the problem of maternal and child mortality effectively. Under the scheme pregnant mothers are encouraged to access Government Health Institutions for free and cashless delivery. Both the mother and the sick newborn are entitled to get free treatment, free drugs and consumables, diagnostics, user charges besides free provision of blood and transportation under the scheme. Mrs. Gandhi expressed the hope that all State Governments will implement the scheme with total commitment.
She said in India 67,000 women die every year while delivering and nine lakh children die within a month, which is a matter of grave concern. She called upon all the pregnant women in the country to avail the benefits of this new National initiative for safe delivery and for the better health of the mother and child.
She said that the UPA Government has launched the National Rural Health Mission in 2005 under which several pro people Health policies are in operation. Mrs Gandhi said that during the last seven years UPA Government has unveiled a number of schemes in the areas of Education, Health, Housing and Employment, the benefits of which are being reaped by common people including Scheduled castes, Scheduled tribes, OBC’s and minorities.
On this occasion, Mrs. Gandhi also dedicated the Part-I of Rajiv Gandhi Drinking Water supply project to the people of Mewat. The project will start providing safe drinking water to 503 villages of the district.
||<><><>||
In a major step to check illegal phone tapping, the Centre has asked the states to make available lists of authorised interceptions every month. The list would be tallied with the records given by the service providers to the department of telecom of all phone interceptions in the country to detect any misuse. The decision was taken in a meeting of state Chief Secretaries and Director Generals of Police chaired by Home Secretary G.K. Pillai in New Delhi.
Our correspondent reports, Government also shared with states revised standard operating procedures for phone tapping to plug leakage of sensitive information.
The Centre is also putting in place a software which will enable mapping of digital footprints to track the offenders in cases of leakage of datas related to wire tapping. It is expected to be prepared within a month and would help agencies easily find who leaked the records. Government has also asked the states to curb the use of passive interceptions or off the air tapping systems by private sector. However, consensus is still to be reached on Home Ministry instruction asking the state to destroy call record within 48 hours if the competent authority does not give permission within 72 hours. According to norms, in emergency situations, a phone can be tapped for 72 hours even without the sanction of competent authority. THIS IS MANIKANT THACKUR FOR AIR NEWS.
||<><><>||
The President Mrs. Pratibha Patil has rejected Delhi Lokayukta’s recommendation for removal of Delhi Minister Raj Kumar Chauhan. In the first such case Delhi Lokayukta had recommended in February this year the removal of PWD Minister Raj Kumar Chauhan from the council of ministers for trying to protect a leading resort in a tax evasion case. The Lokayukta had also recommended prosecution of the Minister under various sections of Delhi Value Added Tax Act, 2004. In his order, the Lokayukta Justice Manmohan Sarin recommended to President of India to withdraw her pleasure in allowing the minister to continue as a minister in Delhi Government.
||<><><>||
Several Union Ministers including the Finance Minister Mr Pranab Mukherji are holding discussions with the Yoga guru Swami Ramdev at the Delhi Airport, who has announced to undergo fast on the issue of black money from Saturday. Official sources said, government has been holding talks with Baba Ramdev, explaining that a number of measures have been taken to address the issue of black money. Prime Minister Dr Manmohan Singh Yesterday appealed to the Yoga Guru to call off his proposed fast and reiterated the government’s commitment to fight corruption at all levels.
||<><><>||
In Kerala, newly elected members of the state Legislative Assembly have been sworn today. All the 140 members of the 13th assembly took oath before the protem speaker N Shakthan of Congress. The speaker of the house will be elected tomorrow. Our correspondent reports;
The 13th assembly of Kerala is a mix of young and elderly members. At the age of 87 former chief minister VS Achuthanandan is the eldest member of the house. Chief Minister Oommen Chandy has became the member of the state assembly for the tenth time and his cabinet colleague Finance Minister K M Mani for the record twelfth time. The house has just seven women MLAs. G Karthikeyan of Congress is very likely to be elected as the Speaker of house tomorrow.
Ram Krishna Pillai/AIR News/T’puram.
||<><><>||
The by-election for the Purnea Assembly seat in Bihar will be held on the 25th of this month. The Election Commission today issued notification to this effect. AIR Patna correspondent reports that the by-election was necessitated following the murder of BJP MLA Raj Kishore Keshari. The last date of filing of nomination paper is 8th June and scrutiny of nomination papers will take place the next day. Candidates can withdraw their nomination papers till June 11. The counting of votes is on June 29.
||<><><>||
In Madhya Pradesh, with the issuance of notification today, the process of filing of nominations for the bye election of Jabera assembly constituency has begun. Our correspondent reports that this seat fell vacant after the death of sitting Congress member Ratnesh Solomon.
||<><><>||
India‘s exports grow by 34.42 per cent to 23.8 billion US Dollars. According to an official press release imports grew 14.13 per cent to 32.8 billion dollars in April. The crude oil imports stood at around 32, 834 million US dollars registering a growth of over 14 per cent. Non oil imports during the month are estimated at over 22, 648 million dollars which is over 17 per cent higher than the non oil imports in April 2010.
The trade deficit for the month is estimated at 8, 985 million US dollars which is lower than the deficit in corresponding period last year.
Meanwhile decline in cement output and lower finished steel production slowed down the growth of the six core infrastructure industries to 5.2 per cent in April. The six core industries — crude oil, petroleum refinery products, coal, electricity, cement and finished steel — had expanded by 7.5 per cent in the year-ago period. According to provisional data released today, production of cement declined by 1.1 per cent in April this year, as against a growth of 8.8 per cent in the same month of 2010.
The slowdown comes a month after the six core infrastructure industries grew by 7.4 per cent in March, 2011. During the 2010-11 fiscal, the sectors had expanded by 5.9 per cent, as against 5.5 per cent in the previous year.
||<><><>||
LeT operative David Coleman Headley today told a US court that he had conducted a surveillance of the German Bakery in Pune and identified Chabad houses in Delhi, Pushkar and Pune which could be bombed. Testifying during the trial of Mumbai attack co-accused Tahawwur Hussain Rana, Headley said in a Chicago court that he made a video of the German Bakery which was bombed on February 13, last year killing at least 17 people and injuring 60 others. While Headley was under arrest by FBI, the German Bakery was attacked.
Headley, who ended his testimony, said the German Bakery blast was a part of the Karachi Project- an LeT project with the Indian Mujahideen.
50-year-old Headley has pleaded guilty to 12 terrorism charges related to the deadly 26/11 attacks and other plots in the wake of his 2009 arrest.
The Pakistani-American said that he made a fool of Rana by involving him in the 26/11 Mumbai attack conspiracy. While Headley has pleaded guilty, Rana has maintained that he is not guilty in the charge of support to terrorism.
Defence attorneys said Headley lied to the law enforcement agencies and implicated Rana in the plot in a bid to save his life.
Headley was cross-examined by lawyers of Rana, a Canadian of Pakistani-origin who is standing trial at a Chicago court after being slapped with a dozen charges in connection with the Mumbai attacks in which 166 persons were killed. Headley conceded that he was secretly researching on Internet at Rana’s house. Headley expressed remorse at the killing of Indian people.
||<><><>||
Afghanistan today said it aims to establish closer defence ties with India and will welcome any cooperation from it in training of its security forces. Talking to reporters in New Delhi this morning,the visiting Afghan Defence Minister General Abdul Rahim Wardak told reporters that he was seeking cooperation from India in the field of training and helping of Afghan national security forces so that they are able to secure and defend the country. He was asked about the nature of help Afghanistan has sought from India in areas of security and defence. General Wardak is on a three-day visit. Our correspondent reports, the visit of the Afghan Defence Minister assumes significance against the backdrop of increasing terror activities in Pakistan and the killing of Osama bin Laden.
India has been actively involved in modernisation programmes in Afghanistan and is viewed as one of its trusted allies pushing for closer security ties with the war-torn nation. There have been periodic defence exchanges between the armed forces of the two countries since General Wardak last visited India in April, 2008. The Afghan Chief of General Staff, General Sher Mohammad Karimi had visited India in October last year.
||<><><>||
To further enhance its air defence capabilities, the Indian Air Force is inducting an indigenous medium-power radar at Naliya air base in Gujarat near Pakistan boarder. Developed by Defence Research and Development Organisation (DRDO), ‘Arudhra’ medium-power radar would be commissioned by IAF Chief Air Chief Marshal P V Naik on Friday on the sidelines of three day-long Commander’s Conference of South Western Air Command. According to defence officials in New Delhi,this state-of-the-art radar is being inducted to strengthen air defence capabilities in the Surashtara-Kutch region as part of radar upgradation, and forms an important component in IAF’s plan to achieve network centric operations.
Our correspondent reports, the Gujarat coastline has several economically important installations and the new radar will help in extending their security. India has been upgrading its air-defence capabilities along its frontiers with both China and Pakistan. It has acquired systems such as AWACS and the Aerostat radars to keep an eye on the activities of its adversaries.
||<><><>||
UN Chief Ban Ki-moon has appointed Atul Khare, a former Indian diplomat to head the Change Management Team (CMT) tasked with suggesting reforms to make the global organisation work more efficiently.
In a UN statement it is said that Khare, who has also served as the Assistant Secretary-General for UN Peacekeeping Operations, will lead the CMT which will guide the implementation of a forward-looking reform agenda.
The agenda includes “formulation of a comprehensive plan to streamline processes, increase accountability and improve the effectiveness and efficiency of the organisation in the delivery of its mandates.
||<><><>||
In China, eight workers were trapped in a flooded coal mine in Dushan County in Guizhou Province yesterday. A local official said today, rescue workers were still trying to reach the trapped miners. He said the mine was operating illegally and owned by people from Guizhou and Guangxi.
In another coal mine flooding in Guiyang, the provincial capital of Guizhou, rescuers have found one body while 11 others remained trapped three days after the accident.
||<><><>||
Extending yesterday’s gains, the Sensex at the Bombay Stock Exchange opened 76 points, or 0.4 per cent higher, at 18,579, this morning, on continued buying by investors. Later, remaining firm, the Sensex stood 68 points, or 0.4 percent in positive territory, at 18,571 in afternoon trade, a short while ago.
Stock markets in Japan, China, Singapore, South Korea and Hong Kong were trading mixed, today. Over in the US, the Dow Jones Industrial Average had jumped 1 per cent, overnight.
||<><><>||
Continuing on its gaining streak for the fifth straight day, the Indian rupee strengthened by another 9 paise to 44 rupees 97 paise against the US dollar in early trade.
The rupee appreciation was largely in line with stronger Asian currencies overseas and a positive opening in the stock market.
||<><><>||
In Assam, most of the rivers, including the Brahmaputra, are in spate following incessant rains in the catchment areas since last several days. According to a Central Water Commission report released at Guwahati this morning, the river Brahmaputra is flowing 15 centimetres above the danger level at Dibrugarh. The water level of the mighty river is rising in Neamatighat, Tezpur and Guwahati. The major tributaries like Burhidehing, Subansiri, Dikhow, Dishang, Dhansiri, Jia-Bharoli, Kopili and other rivers in Barak Valley are also maintaining a rising trend. Several parts of the Jorhat city in Upper Assam are under artificial flood water following heavy downpour during last three days. Meanwhile, the State Government has alerted the district authorities to gear up their machinaries to face any possible threat of floods.
||<><><>||
The temperature has risen in most parts of the northern region with many places recording day temperatures above the 40 degree celsius mark. In the national Capital Delhi, the maximum temperature recorded yesterday was 41.5 degree Celsius while the minimum temperature was at 27.6 degree Celsius.
In Uttar Pradesh, one person each was killed in Sitapur, Hardoi, Lakhimpur and Gonda districts during the thunderstorm yesterday. The day temperatures at most places in Punjab and Haryana went up by a few notches. Hisar was the hottest at 43.2 degree Celsius.
In Punjab, Amritsar recorded 40.5 degree Celsius, Ludhiana 39.2 and Patiala 37.5 degree Celsius.
In Rajasthan, Sriganganagar recorded 44.9 degree Celsius and Churu recorded 44.3 degree celsius. A report from our correspondent:

There is no relief from scorching heat. Kota was the hottest place where temp in morning hours was recorded 37*c but at other places including Jaipur, Ajmer, Jodhpur, Bikaner and Jaisalmer it was 35* which was less than tomorrow. People of Sriganganagar are lucky where temp dips by 11 *c due to dust storm and recorded 29*c today. Despite of decrease in temp. no sign of relief from heat and problem of drinking water is also increasing in various parts of the state. Anurag Vajpeyi/AIR NEWS/Jaipur.
||<><><>||
The Indian cricket team, led by Suresh Raina today left for the West Indies to compete in a Twenty-20 game and a five-match one-day series. With a T-20 match on June 4th, the men in blue will begin their Caribbean campaign from Trinidad. The one day international series will be played from June the 6th.
The Indian squad for the ODIs and the lone Twenty-20 is without the nine players who were part of the World Cup winning team under Mahendra Singh Dhoni. The players missing out include the rested trio of Mahendra Singh Dhoni, Sachin Tendulkar, Zaheer Khan, the injured troika of Gautam Gambhir, Virender Sehwag and Ashish Nehra and an unwell Yuvraj Singh.
The three-match Test series will begin from 20th of June in which some senior players are expected to return.
||<><><>||
Indian women pugilists Monica Saun and Pooja Rani have advanced to the semifinals of the China Open Boxing tournament at the Guiyang Sports Gymnasium in Guiyang, China. In this AIBA 3 Star Tournament, which saw a total of 140 boxers representing 20 countries, Monica registered an emphatic 29-7 victory over Hlaing Kyu Kyu of Myanmar in the 60 kilogram category yesterday. On the other hand, Pooja got a bye in the quarterfinals of the 75 kilogram category.
Monica Saun will now meet the Asian Games Gold Medalist Dong Cheng of China, while Pooja Rani will face another local boxer Ning Yuyu in the semifinals.
||<><><>||
A triple eclipse treat is in store for sky gazers with two partial solar and one total lunar eclipse in a month beginning today. The first of the three, which will be a partial solar eclipse will be seen today. The eclipse, however, will not be visible from India.
||<><><>||


01.06.2011
समाचार संध्या
२०४५
मुख्य समाचार :-
  • प्रधानमंत्री की शनिवार से बाबा रामदेव के प्रस्तावित अनशन के बारे में वरिष्ठ कैबिनेट मंत्रियों से बातचीत।
  • आयकर विभाग ने १८ हजार करोड़ रूपये की बेहिसाबी आय का पता लगाया। सरकार ने कहा-बेनामी सम्पत्ति का पता लगाने के लिए किए गए उपायों के नतीजे मिलने शुरू।
  • प्रधानमंत्री ने राष्ट्रीय आपदा प्रबंधन प्राधिकरण से देश के सभी परमाणु संयंत्रों में अन्तरराष्ट्रीय स्तर के उन्नत सुरक्षा उपाय करने को कहा।
  • यू.पी.ए. अध्यक्ष सोनिया गांधी ने सरकारी स्वास्थ्य संस्थानों में गर्भवती महिलाओं के लिए निःशुल्क प्रसव, दवाओं और भोजन उपलब्ध कराने के लिए जननी शिशु-सुरक्षा कार्यक्रम की शुरूआत की।
  • सरकार ने कहा-पूर्वोत्तर क्षेत्र में उग्रवादी गुटों से बातचीत शुरू करने से हिंसा में कमी।
  • अप्रैल में देश के निर्यात में ३४ दशमलव चार दो प्रतिशत और आयात में १४ दशमलव एक तीन प्रतिशत की बढ़ोत्तरी।
  • और, सुरेश रैना के नेतृत्व में भारतीय क्रिकेट टीम वेस्टइंडीज दौरे पर गई।
—-
वरिष्ठ केन्द्रीय मंत्री प्रणब मुखर्जी, कपिल सिब्बल और पी. चिदंबरम, प्रधानमंत्री डॉ. मनमोहन सिंह के साथ उनके निवास पर एक बैठक कर रहे हैं, जिसमें बाबा रामदेव के शनिवार से शुरू होने वाले प्रस्तावित अनशन से उत्पन्न स्थिति पर चर्चा हो रही है। समझा जाता है कि मंत्रिमंडल सचिव के.एम. चन्द्रशेखर और दिल्ली के मुख्य सचिव भी इस बैठक में उपस्थित हैं। कांग्रेस के ये वरिष्ठ नेता शुक्रवार को फिर से बाबा रामदेव से मिलेंगे और उनके द्वारा उठाये गए मुद्दों पर चर्चा करेंगे।
—-
इससे पहले वित्तमंत्री प्रणव मुखर्जी सहित चार केन्द्रीय मंत्रियों ने आज योग गुरू स्वामी रामदेव के दिल्ली पहुंचने पर उनसे मुलाकात की। श्री मुखर्जी और केन्द्रीय मानव संसाधन विकास मंत्री कपिल सिब्बल, संसदीय कार्यमंत्री पवन कुमार बंसल और पर्यटन मंत्री सुबोध कांत सहाय ने दिल्ली हवाई अड्डे पर स्वामी रामदेव के साथ ढाई घंटे चली बैठक में भ्रष्टाचार से संबंधित कई मुद्दों पर चर्चा की। बाद में योग गुरू ने बताया कि बातचीत रचनात्मक रही।

पहले दौर की बात सकारात्मक रही है, कुछ मुद्दों पर सहमति भी बनी है, लेकिन जबतक सभी मुद्दों पर १०० प्रतिशत सहमति नहीं बनेगी और उसपर हम किसी निर्णायक मोड़ पर नहीं पहुंचेंगे। तबतक यह सत्याग्रह चलता रहेगा। सरकार ने प्रथमदृष्टा गंभीरता के साथ बात की है।

मानव संसाधन विकास मंत्री कपिल सिब्बल ने बताया कि बाबा रामदेव ने बहुत ही गंभीर मुद्दे उठाये हैं।

वो ऐसे मुद्दे है जो राष्ट्र से जुड़े हुए है, गंभीर मुद्दे है, जिनपे सरकार जरूरी गौर करेगी और आने वाले दिनों में भी उनके साथ बातचीत होगी और हम यह मानते है कि वो ऐसे मुद्दे है जिनपे सरकार को गंभीरता के साथ सोचना ही नहीं चाहिए लेकिन आगे भी बढ़ना है।

हमारे संवाददाता ने बताया है कि इस बैठक से एक दिन पहले ही प्रधानमंत्री ने योग गुरू से अपना प्रस्तावित अनशन न करने को कहा था।
—-
बेनामी संपत्ति का पता लगाने के लिए किये गए उपायों के परिणाम मिलने शुरू हो गए हैं। सरकारी सूत्रों के अनुसार आयकर विभाग ने पिछले दो वित्त वर्षों के दौरान १८ हजार ७५० करोड़ रूपये की बेहिसाबी आमदनी का पता लगाया है और सीमापार सौदों पर निगरानी रखकर २२ हजार ६९७ करोड़ रूपये अतिरिक्त कर के रूप में वसूले हैं। सूत्रों ने यह भी बताया है कि सरकार ने पिछले दो सालों में सामान के ३३ हजार ७८४ करोड़ रूपये के गलत मूल्य निर्धारण का पता लगाया है।
इस बीच, आयकर विभाग ने कर चोरों पर कड़ी कार्रवाई करने की तैयारी कर ली है जिसके लिए कर चोरों की गिरफ्तारी और उनपर मुकदमा चलाने के अधिकारों का इस्तेमाल किया जायेगा। हाल ही में आयकर विभाग में पहली अपराध जांच इकाई बनाने की अधिसूचना जारी की गई है।
—-
प्रधानमंत्री ने राष्ट्रीय आपदा प्रबंधन प्राधिकरण से देश के सभी परमाणु संयंत्रों में सुरक्षा उपायों को उन्नत बनाने को कहा है। डॉ. मनमोहन सिंह ने अधिकतम सुरक्षा के लिए संबंधित एजेंसियों से बेहतरीन एहतियाती उपाय करने और अधिकतम सुरक्षा की पद्धतियां अपनाने का आग्रह किया है। वे आज नई दिल्ली में देश के परमाणु संयंत्रों में सुरक्षा उपायों की समीक्षा कर रहे थे। हमारे संवाददाता ने बातया है कि बैठक में अन्य बातों के अलावा भूकंप और त्सुनामी से निपटने के लिए राष्ट्रीय आपदा प्रबंधन प्राधिकरण द्वारा जारी दिशा-निर्देशों के साथ-साथ परमाणु सुरक्षा मुद्दों पर भी चर्चा हुई।

किसी भी रासायनिक, जैविक, विकिरण और परमाणु दुर्घटना की स्थिति में बचाव के लिए सरकार ने देश के १० लाख से ज्यादा आबादी वाले ३५ शहरों में अत्याधुनिक विकरण मापक यंत्र लागने का फैसला किया है। जिसमें दिल्ली, कोलकाता और मुम्बई भी शामिल है। सुनामी से बचाव के लिए उच्च कोटि के पूर्व चेतावनी यंत्र लगाये जा रहे है। भूकम्प की चेतावनी के लिए देश के २२ राज्यों तथा केन्द्रीय शासिक प्रदेशों के २३९ जि+लों के उच्च जोखिम वाले क्षेत्रों के लिए अलग से योजना बनाई जा रही है। यह बैठक जापान के फूकुशीमा में सुनामी और भूकम्प के बाद परमाणु विकिरण और पाकिस्तान में मेहरान नौसेना अड्डे पर आतंकी हमले की पृष्ठ भूमि में आयोजित की गई थी। दोनों दुर्घटनाओं ने भारत के साथ-साथ पूरी दूनियां में महत्वपूर्ण संरचनाओं की सुरक्षा चौकसी बढ़ाने के संकेत दिए है।
आकाशवाणी समाचार के लिए मैं मणिकांत ठाकुर।
—-
यूपीए अध्यक्ष सोनिया गांधी ने आज हरियाणा के मेवात में गर्भवती महिलाओं के लिए जननी शिशु सुरक्षा कार्यक्रम का शुभारंभ किया। इसका उद्देश्य मातृ और शिशु मृत्यु दर पर कारगर रूप से काबू पाना है। इस अवसर पर श्रीमति सोनिया गांधी ने कहा कि सभी गर्भवती महिलाओं को सरकारी अस्पतालों और स्वास्थ्य संस्थानों में निशुल्क प्रसव की सुविधा उपलब्ध कराई जायेगी।

सभी गृभवती महिलाओं को यह हक होगा कि वे किसी भी सरकारी स्वास्थ्य केन्द्र या सरकारी अस्पताल में डिलीवरी करा सके। डिलीवरी के दौरान सभी दवायें और समान, उनके सारे टेस्ट और जरूरत पड़ने पर खून भी सरकार की तरफ से मुफ्त मिलेगा।

श्रीमति गांधी ने आशा व्यक्त की है कि सभी राज्य सरकारें पूरी निष्ठा के साथ इस योजना को लागू करेगी।
—-
सरकार ने कहा है कि देश के पूर्वोत्तर क्षेत्र में उग्रवादी गुटों के साथ बातचीत शुरू करने से हिंसा में कमी आई है। गृहमंत्री पी. चिदंबरम ने अपने मंत्रालय का रिपोर्ट कार्ड प्रस्तुत करते हुए कहा कि उम्मीद है कि दो विद्रोही गुट न केन्द्र के साथ कुछ महीनों में एक समझौते पर हस्ताक्षर कर सकते हैं और जल्दी ही एनएससीएन-आई.एम वार्ता के लिए सरकार को अपना दस्तावेज पेश कर देगा। अफजल गुरू की दया याचिका पर एक सवाल के जवाब में श्री चिदंबरम ने कहा कि अब तक उनके मंत्रालय ने राष्ट्रपति को १९ मामले भेजे हैं जिनमें से ११ के बारे में फैसला हो चुका है।

छत्तीसगढ़ में माओवादी उग्रवाद के बारे में गृहमंत्री ने कहा कि कुछ इलाकों में उनका नियंत्रण है और स्थिति में गतिरोध बना हुआ है।

पश्चिम बंगाल के विभिन्न हिस्सों से भारी मात्रा में अवैध हथियारों और गोली बारूद के पकड़े जाने पर उन्होंने चिंता व्यक्त की।

विधानसभा चुनाव और मतगणना के बाद शांति बनाये रखने के लिए वहां १४४ कंपनियों की तैनाती बरकरार है। रोजाना वहां बड़ी मात्रा में अवैध हथियार और गोला-बारूद पकड़े जा रहे हैं। पश्चिम बंगाल की सरकार को सुरक्षा बलों की मौजूदगी के बारे में फैसला करना है? अभी तो हम वहां कंपनियां तैनात रहने पर सहमत है।
—-
राष्ट्रपति प्रतिभा देवीसिंह पाटील ने दिल्ली के मंत्री राजकुमार चौहान को पद से हटाने की दिल्ली लोकायुक्त की सिफारिश नामंजूर कर दी है। दिल्ली के लोकायुक्त ने इस साल फरवरी में लोक निर्माण विभाग मंत्री राजकुमार चौहान को पद से हटाने की सिफारिश की थी। श्री चौहान पर एक फार्म हाउस के मालिक को कर चोरी के मामले में संरक्षण देने का प्रयास करने का आरोप है।
—-
ृ सूचना मांगने वालों को मंत्रिमंडल की बैठक में मंत्रियों की उपस्थिति की सूचना देने से इंकार नहीं किया जा सकता क्योंकि यह सूचना मंत्रिपरिषद के विचार-विमर्श का हिस्सा नहीं होती है। केन्द्रीय सूचना आयुक्त एस. मिश्रा ने मंत्रिमंडल सचिवालय को सूचना के अधिकार के तहत आवेदक को मंत्रिमंडल बैठकों के मंत्रियों की उपस्थिति के बारे में सूचना देने के निर्देश दिए है।
—-
प्रस्तावित लोकपाल विधेयक से सम्बद्ध संयुक्त मसौदा समिति में प्रबुद्ध समाज का नेतृत्व करने वाले अन्ना हजारे ने विधेयक से संबंधित छह मुद्दों पर राष्ट्रीय सार्वजनिक बहस के लिए सरकार को आमंत्रित किया है। यह निमंत्रण समिति के सह अध्यक्ष शांति भूषण ने समिति के अध्यक्ष प्रणब मुखर्जी को भेजा है। यह बहस पांच जून यानि रविवार को आयोजित की गई है।
—-
केंद्र ने कहा है कि उड्डयन सुरक्षा के बारे में किसी प्रकार की ढील कतई बर्दाश्त नहीं करने की नीति बनाई जानी चाहिये। राज्य सरकारें इस संबंध में सभी नियमों को लागू करने पर सहमत हो गयी हैं। नई दिल्ली में आज राज्य उड्डयन सचिवों के सम्मेलन में नागरिक उड्डयन सचिव नसीम जैदी ने राज्य सरकारों से नागरिक उड्डयन महानिदेशालय द्वारा लाये गये सुरक्षा से संबंधित नियमों और कानूनों को जल्दी लागू करने का कहा।
—-
श्री सुनील मित्रा को नया वित्त सचिव नियुक्त किया गया है। वे सुश्री सुषमा नाथ का स्थान लेंगे, जो कल सेवानिवृत्त हो गई।
—-
लश्कर-ए-तैयबा के आतंकवादी डेविड हेडली ने अमरीका की एक अदालत में बताया है कि उसने पुणे की जर्मन बेकरी का मुआयना किया था और दिल्ली, पुष्कर तथा पुणे में चबाड़ घरों की पहचान की थी, जहां बम विस्फोट किये जा सकते थे। मुम्बई आतंकी हमलों के एक अन्य अभियुक्त तहव्वुर हुसैन राणा पर शिकागो की एक अदालत में चल रहे मुकदमे के दौरान अपना बयान देते हुए हेडली ने कहा कि उसने जर्मन बेकरी का विडियो बनाया था। हेडली ने अपना बयान पूरा कर लिया है।
—-
देश के निर्यात में लगातार तेजी से वृद्धि हो रही है। पिछले साल के मुकाबले इस साल अप्रैल में निर्यात ३४ दशमलव चार प्रतिशत बढकर २३ अरब ८० करोड डालर पर पहुंच गया। वाणिज्य मंत्रालय द्वारा आज जारी आंकड़ों के अनुसार अप्रैल में आयात भी १४ दशमलव एक प्रतिशत बढकर ३२ अरब ८० करोड डालर हो गया। मार्च में निर्यातों में ४४ प्रतिशत वृद्धि हुई थी। वाणिज्य सचिव राहुल खुल्लर ने कहा कि मार्च की तुलना में अप्रैल में कम वृद्धि दर चिंता की बात नहीं है,क्योंकि मार्च के महीने में हमेशा ही अधिक वृद्धि होती है।
—-
मुम्बई शेयर बाजार में आज लगातार दूसरे दिन मजबूती का दौर रहा और सेंसेक्स १०६ अंक उछलकर १८ हजार छह सौ नौ पर बंद हुआ। नेशनल स्टाक एक्सचेंज का निफ्‌टी बत्तीस अंक बढकर पांच हजार ५९२ के स्तर पर बंद हुआ।
—-
वेस्टइंडीज के साथ एक ट्वेंटी-ट्वेंटी मैच और पांच एकदिवसीय क्रिकेट मैचों की श्रृंखला के लिए भारतीय क्रिकेट टीम आज वेस्टइंडीज रवाना हो गई है। इस दौरे के लिए टीम के कप्तान सुरेश रैना हैं। एकमात्र ट्वेंटी-ट्वेंटी मैच शनिवार को त्रिनिडाड में खेला जायेगा। एकदिवसीय मैचों की श्रृंखला सोमवार से शुरू होगी।
—-

फ्रेंच ओपन टेनिस टूर्नामेंट के महिला डबल्स के सेमीफाइनल में आज सानिया मिर्जा और एलिना वेसेलिना की जोड़ी का मुकाबला लिजेल ह्‌यूबर और लिजा रेमेंड की जोड़ी से होगा। पुरूष डबल्स के क्वार्टर फाइनल में रोहन बोपन्ना और एसाम उल हक कुरैशी की जोड़ी शीर्ष वरीयता प्राप्त जोड़ी ब्रायन बंधु बॉब और माइक की जोड़ी से ६-७, ६-३, ७-६ से हार गए।
इस बीच, पुरूष सिंगल्स में रोजर फेडरर, गेल मोंफिल्स को हराकर सेमीफाइनल में पहुंच गए हैं, जहां उनका मुकाबला नोवाक डयोकोविच से होगा।
NEWS AT NINE
2100 HRS
01  JUNE 2011
THE HEADLINES
  • Prime Minister meets senior Cabinet Ministers to discuss the proposed fast of Baba Ramdev from Saturday.
  • Income Tax Department detects over 18 thousand crore rupees unaccounted income; Centre says, steps taken to unearth unaccounted wealth have started yielding results.
  • Prime Minister Manmohan Singh asks the National Disaster Management Authority to upgrade safety measures to global standards at all nuclear plants in the country.
  • UPA Chairperson Mrs. Sonia Gandhi launches Janani-Shishu Suraksha Programme guaranteeing free delivery, medicines and diet for pregnant women in government health institutions.
  • Government says, beginning of dialogue with insurgent groups in the North-East has helped bring down violence in the region.
  • India‘s exports grow by 34.42 per cent; Imports up 14.13 per cent in April.
  • AND IN SPORTS: Indian Cricket team led by Suresh Raina leaves for the West Indies tour.
||<><><>||
Senior Cabinet Ministers Pranab Mukherji, Kapil Sibal and P. Chidambaram are now meeting Prime Minister Dr. Manmohan Singh at his residence to discuss the situation arising out of Baba Ramdev’s proposed fast from Saturday in New Delhi. The Cabinet Secretary Mr. K. M. Chandrasekhar and Delhi Chief Secretary are also believed to be present in the meeting. The top congress leaders will again meet Baba Ramdev on Friday to discuss the issues flagged off by the yoga guru.
||<><><>||
Earlier, four union ministers including Finance Minister Pranab Mukherjee met Yoga guru Swami Ramdev on his arrival in Delhi. HRD Minister Kapil Sibal, Parliamentary Affairs Minister Pawan Kumar Bansal and Tourism Minister Subodh Kant Sahay discussed a host of issues relating to corruption during the two and a half hours long meeting with Swami Ramdev at the Delhi airport. Later,talking to media the Yoga guru said,talks were positive and there was agreement on some of the issues.
First round of talks was positive . There were agreements on some of the issues. Unless there is cent per cent agreement on all important issues and till we reach some conclusion, this agitation will continue. The government discussed the matter with the desired seriousness.
Earlier, briefing the media, HRD Minister Kapil Sibal said, Baba Ramdev raised exceptionally serious issues.
We have agreed that we will be meeting each other as having a dialogue with each other in a next couple of days. We think that he has raised, are exceptionally serious. I am sure that as we run a responsive government, we will take all those issues into account as we move forward.
Our correspondent reports that the meeting comes a day after Prime Minister Dr Manmohan Singh appealed to the Yoga Guru to call off his proposed fast.
||<><><>||
The Government was today invited by the Anna Hazare-led civil society to participate in a national public debate on the six issues relating to the proposed Lokpal Bill. The invitation was sent by co-chairperson of the Joint Drafting Committee on the Bill Shanti Bhushan to the Chairperson of the Committee Pranab Mukherjee a day after the Centre sought opinions of state chief ministers and political parties on the Lokpal Bill, covering issues like bringing the Prime Minister and the higher judiciary under the purview of the Lokpal.Mr Bhushan in a letter to Mr Mukherjee said, it would be good for the people, if its representatives also participate in the public debate, slated to be organised on June 5.
||<><><>||
The government today said a series of steps taken by it to unearth unaccounted wealth have started yielding results. Official sources said that income tax department has detected unaccounted income of 18,750 crore Rupees in the last two financial years and collected an additional 22,697 crore rupees as taxes by stepping up vigil on cross border transactions. Besides, they added, the government detected mis-pricing of goods to the tune of 33,784 crore rupees in the last two years. Meanwhile the Income Tax Department is all set to crack the whip on tax defaulters by invoking its power,which has not been used for many years, to arrest and prosecute evaders. The step comes in the backdrop of the government initiating various steps to curb generation of black money in the country and also recently notifying the creation of the first-ever Criminal Investigation unit in the I-T Department.
||<><><>||
The Prime Minister, Dr. Manmohan Singh today asked the National Disaster Management Authority, NDMA, to upgrade the safety measures to global standards at all nuclear plants to achieve maximum safety. Dr. Singh gave these directions at a high level review meeting in New Delhi. The safety measures are being undertaken by Atomic Energy Regulatory Board and Department of Atomic Energy. Our correspondent reports, the meeting also discussed the guidelines issued by the NDMA for management of earthquakes and tsunamis as well as nuclear safety issues.
For Chemical, Biological, Radiological and Nuclear rescue and response readiness, the government has prepared a project for installing hi-tech radiation-measuring gadgets in 35 cities. Early warning forecast and preparedness are being upgraded for tsunami-related damages. A National Earthquake Risk Mitigation Project is also being prepared in high-risk zones. The meeting was convened against the backdrop of Fukushima nuclear plant disaster in Japan after the devastating earthquake and tsunami. It also took place amid concerns raised by the May 22nd terrorist attack at the Mehran Naval base in Pakistan‘s port city of Karachi. MANIKANT THAKUR AIR NEWS DELHI
||<><><>||
The Prime Minister today took a detailed review of the Indian Railways and directed it to step safety, punctuality and cleanliness. In a meeting held with Ministry of Railways in New Delhi, the Prime Minister Dr. Manmohan Singh expressed concern at recent accidents at unmanned level crossing gates, and directed that the signage and road surface at the level crossing should be in accordance with laid down norms. Dr. Singh also asked the Railways to give special attention to the supply of fertiliser for farmers, and to expeditiously move foodgrains for the public distribution system from Punjab and Haryana, for consumption in the rest of the country. He emphasised the need for no slackening in movement of coal to power plants, so that sufficient stock can be built up before the monsoon.
||<><><>||
Government says that beginning of dialogue with insurgent groups in the North-Eastern region has helped to bring down the level of violence in that part of the country. Presenting the report card of his Ministry, Home Minister P. Chidambaram said that two of the insurgent groups are expected to sign an agreement with the Centre in a couple of months and NSCN (IM) will present its document to the government for discussions soon.
In response to a question on Afzal Guru’s mercy petition, Mr. Chidambaram said that so far the Ministry has sent to the President, 19 cases of which 11 have been been decided. On Maoist insurgency in Chattisgarh, he said there are certain areas where they have got control. He described the situation as a stalemate. On the presence of additional security forces in West Bengal, Mr. Chidambaram said that a call has to be taken by the State Government.
||<><><>||
The UPA Chairperson Mrs. Sonia Gandhi launched the Janani-Shishu Suraksha Programme at Mewat in Haryana for pregnant women to effectively address the problem of maternal and child mortality. Under the scheme pregnant mothers are encouraged to access Government Health Institutions for free and cashless delivery. Both the mother and the sick newborn are entitled to get free treatment, free drugs and consumables, diagnostics, user charges besides free provision of blood and transportation under the scheme. Mrs. Gandhi expressed the hope that all State Governments will implement the scheme with total commitment.
On this occasion, Mrs. Gandhi also dedicated the Part-I of Rajiv Gandhi Drinking Water supply project to the people of Mewat. The project will start providing safe drinking water to 503 villages of the district.
||<><><>||
Delhi Chief Minister Shiela Dikshit has said every query will be answered, when CAG’s final report on the Commonwealth Games would come out. Talking exclusively to All India Radio, Mrs. Dikshit asserted that persons responsible for irregularities, if any, will not be spared. She admitted that equitable distribution of water is faulty in the National Capital and within the next two years the water problem will be sorted out.
The full interview can be heard tomorrow on AIR FM Gold channel at 9:30 PM in our Countrywide Programme.
||<><><>||
Continuing to grow at a strong rate, the country’s exports increased 34.4 per cent, to 23.8 billion dollars in April this year, compared to April last year. Imports rose 14.1 per cent, to 32.8 billion dollars in April, leaving a trade gap of 8.9 billion dollars, according to data released by the Commerce Ministry today. Crude oil imports rose 7.7 per cent, to cross 10 billion dollars in April. Non-oil imports grew 17.3 per cent, to 22.6 billion dollars during the month. The country’s total merchandise exports had grown by an robust 37.6 per cent during the last fiscal.
||<><><>||
India has asked its executive director in IMF to stay in touch with different countries on the issue of selection of the new IMF head even as the front- runner Christine Lagarde planned a visit to India very soon. Finance Minister Pranab Mukherjee told reporters in New Delhi that government has suggested to the executive director in the International Monetary Fund (IMF) to talk to various countries. Mr.Mukherjee said candidates from Mexico, South Africa, Singapore and Kazakhstan have also expressed their desire to be in the reckoning. IMF has been traditionally headed by a European, while the top position of the World Bank is occupied by a candidate from the US.
||<><><>||
Sunil Mitra has been appointed as new Finance Secretary. He is an IAS officer of the 1975 batch of West Bengal Cadre. He succeeded Mrs Sushma Nath who retired yesterday. Presently, Mr Mitra is Secretary, Department of Revenue in the Ministry of Finance.
||<><><>||
Afghanistan today said it aims to establish closer defence ties with India and will welcome any cooperation from it in training of its security forces. Talking to reporters in NewDelhi this morning,the visiting Afghan Defence Minister General Abdul Rahim Wardak told reporters that he was seeking cooperation from India in the field of training and helping of Afghan national security forces so that they are able to secure and defend the country.
General Wardak is on a three-day visit to India.
||<><><>||
The Indian cricket team, led by Suresh Raina today left for the West Indies to play the test and one day series and a Twenty-20 match. The men in blue will begin their Caribbean campaign from Trinidad with a T-20 match on the 4th of this month. The one day international series will be played from June the 6th.
The Indian squad for the five match One day series and the lone Twenty-20 will miss the nine players who were part of the World Cup winning team. They include the rested trio of Mahendra Singh Dhoni, Sachin Tendulkar, Zaheer Khan, the injured troika of Gautam Gambhir, Virender Sehwag and Ashish Nehra and an unwell Yuvraj Singh. The three-match Test series will begin from 20th of June in which some of the senior players are expected to return.

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: