>समाचार NEWS ON AIR : All India Radio Latest News INDIA 22.05.2011

22 मई

>

२२/०५/११
समाचार प्रभात
०८००

मुख्य समाचार :-

  • डीएमके सांसद कनिमोरी टू-जी स्पेक्ट्रम मामले में जमानत के लिए दिल्ली उच्च न्यायालय जायेंगी।
  • उत्तर प्रदेश के गौतमबुद्धनगर जिले में भूमि अधिग्रहण का विरोध कर रहे सौ से अधिक किसान हिरासत में, राष्ट्रीय महिला आयोग ने भट्टा-पारसौल गांव में फायरिंग की सीबीआई जांच की मांग की।
  • आंधी और वर्षा से उत्तर प्रदेश और बिहार में ७३ लोगों की मौत, उत्तर भारत के ज्यादातर हिस्सों में गर्मी से राहत।
  • भारत और पाकिस्तान के बीच सरक्रीक मुद्दे पर दो दिन की बातचीत रावलपिंडी में संपन्न। दोनों तरफ से दस्तावेजों का आदान-प्रदान।
  • फ्रेंच ओपन टेनिस टूर्नामेंट आज से। प्रारंभिक मुकाबला मौजूदा चैंपियन रफेल नाडाल और जॉन आइजनर के बीच।   
——

 टू-जी स्पेक्ट्रम मामले में गिरफ्तार डीएमके की सांसद कनिमोरी दिल्ली उच्च न्यायालय में जमानत के लिए अर्जी देंगी। कनिमोरी के वकील शणमुगासुन्दरम ने कल बताया कि जमानत अर्जी खारिज करने के विशेष सीबीआई अदालत के फैसले को उच्च न्यायालय में चुनौती दी जाएगी। सीबीआई के विशेष जज+ ओपी सैनी ने यह कहते हुए कनिमोरी और कलेरग्नार टीवी के प्रबंध निदेशक शरद कुमार की जमानत याचिका खारिज कर दी थी कि उनके खिलाफ गंभीर आरोप हैं और गवाहों पर दबाव डाला जा सकता है।
 इस बीच, अदालत ने कुसेगांव फ्रूट्स एंड वेजिटेबल्स लिमिटेड के निदेशक आसिफ बलवा और राजीव अग्रवाल की जमानत याचिका पर आदेश मंगलवार तक सुरक्षित रखा है। इन दोनों पर शाहिद उसमान बलवा द्वारा प्रायोजित विभिन्न फिल्मों के जरिए कलेगनार टीवी को दो सौ करोड़ रुपये की रिश्वत पहुंचाने में प्रमुख भूमिका निभाने का आरोप है।
 इस बीच, डीएमके प्रमुख और तमिलनाडु के पूर्व मुख्यमंत्री एम करूणानिधि ने कनिमोरी की गिरफ्तारी को अपनी पार्टी और परिवार के खिलाफ बदले की कार्रवाई बताया है।
 उधर, कांग्रेस कल करूणानिधि की इस टिप्पणी पर प्रतिक्रिया से बचती रही कि कनिमोरी को उसकी किसी ग़लती के बगैर ही गिरफ्तार किया गया है। कांग्रेस प्रवक्ता अभिषेक मनु सिंघवी ने संवाददाताओं को बताया कि कांग्रेस न्यायिक प्रक्रिया पर टिप्पणी करने की जरूरत महसूस नहीं करती।

——–

 उत्तर प्रदेश में गौतमबुद्ध नगर में कल जिलाधिकारी कार्यालय के पास सौ से अधिक किसानों को हिरासत में लिया गया। वे भूमि अधिग्रहण और हाल ही के किसान आंदोलन के दौरान ग्रामीणों पर हुई पुलिस ज्यादतियों के विरोध में भट्टा परसौल गांव की ओर शांति मार्च निकाल रहे थे। पुलिस और प्रदर्शनकारियों के बीच झड़प में चार लोग मारे गए थे।
 हमारे लखनऊ संवाददाता ने खबर दी है कि गिरफ्तार किए गए किसानों को पुलिस लाईन ले जाए जाने के बाद छोड़ दिया गया।

——–

 राष्ट्रीय महिला आयोग ने इस महीने की सात तारीख को ग्रेटर नोएडा में भट्टापारसौल में गोलीबारी की घटना की सी बी आई से तुरन्त जांच कराये जाने की मांग की है। नई दिल्ली में कल संवाद्दाताओं से बातचीत में आयोग की कार्यवाहक अध्यक्ष यासमीन अबरार ने आरोप लगाया कि उत्तर प्रदेश पुलिस ने दोनों गांवों में बलात्कार और हत्या जैसी गंभीर ज्यादतियां की हैं। आकाशवाणी से बातचीत में श्रीमती यासमीन अबरार ने कहा कि सी बी आई से निष्पक्ष जांच कराकर ही सच्चाई का पता चलेगा, क्योंकि राज्य पुलिस भी इसमें शामिल है।

 इस बीच, राज्य में सत्तारूढ़ बहुजन समाज पार्टी ने आरोप लगाया है कि राष्ट्रीय महिला आयोग कांगे्रस पार्टी के एक संगठन के रूप में काम कर रहा है। पार्टी प्रवक्ता ने लखनऊ में एक बयान में कहा कि आयोग की कार्यवाहक अध्यक्ष द्वारा लगाए गए आरोप दुर्भाग्यपूर्ण है और संबंधित गांवों की महिलाओं की मर्यादा और प्रतिष्ठा के विरूद्ध है।

—–

 प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह की अध्यक्षता में राजनीतिक मामलों की मंत्रिमंडल समिति कर्नाटक में राज्यपाल की प्रदेश में राष्ट्रपति शासन की सिफारिश से संबंधित विशेष रिपोर्ट पर आज फैसला करेगी। कर्नाटक प्रदेश कांगे्रस समिति के अध्यक्ष जी परमेश्वर और विधानसभा में विपक्ष के नेता सिद्दारमैया ने कल नई दिल्ली में प्रधानमंत्री और अन्य नेताओ से मुलाकात कर कर्नाटक में भाजपा सरकार को बर्खास्त करने की मांग की। १६ अयोग्य घोषित किए गए विधायकों के पक्ष में सुप्रीम कोर्ट द्वारा फैसला सुनाए जाने और मुख्यमंत्री तथा विधानसभा अध्यक्ष के खिलाफ टिप्पणी किए जाने के बाद राज्यपाल ने रिपोर्ट केंद्र के पास भेजी  है।

——–

 केरल में मुख्यमंत्री ओम्मन चांडी कल अपने मंत्रिमंडल का विस्तार करेंगे। कांगे्रस पार्टी के नौ सदस्यों सहित तेरह विधायकों को मंत्री पद की शपथ दिलाई जायेगी। श्री चांडी ने तिरूअन्नतपुरम में संवाददाताओं को बताया कि मंत्री के रूप में शपथ लेने वाले कांगे्रसी विधायकों की अंतिम सूची को पार्टी हाईकमान की मंजूरी मिल गई है।

——–

 सरकार देश में १० वाहन चालक प्रशिक्षण स्कूल खोलेगी। इनमें अच्छे वाहन चालक तैयार करने के लिए अनुसंधान के साथ-साथ उन्हें प्रशिक्षण भी दिया जाएगा। सड़क परिवहन और राजमार्ग मंत्रालय की एक नई व्यापक योजना के तहत १४० करोड़ रुपये की लागत से ये स्कूल खोले जाएंगे। मंत्रालय ने वाहन चालकों के प्रशिक्षण पर ज्यादा ज+ोर देने का फैसला किया है, क्योंकि वर्ष २००९ की रिपोर्ट के अनुसार ७८ प्रतिशत मौतें चालकों की गलती के कारण होती है।

——–

 वित्तमंत्री प्रणब मुखर्जी ने कहा है कि विश्व में वस्तुओं और तेल की कीमतों में  बढ़ोत्तरी के कारण देश को मुद्रास्फीति का सामना करते रहना पड़ेगा।
 भारतीय बैंक एसोसिएशन की मुंबई में ६३वीं वार्षिक आम सभा की बैठक के दौरान श्री मुखर्जी ने संवाददाताओं से बातचीत में कहा कि मुद्रास्फीति के बारे में पहले से कुछ नहीं कहा जा सकता और यह किस दिशा में बढ़ेगी यह कहना भी मुश्किल है। हालांकि उन्होंने कहा कि सरकार रिजर्व बैंक के साथ ऊंची विकास दर प्राप्त करने और मुद्रास्फीति को स्वीकार्य स्तर तक रखने की कोशिश कर रही है।

———–

आकाशवाणी से आप हर घंटे समाचार बुलेटिन सुन सकते हैं। मोबाइल फोन पर ताजा समाचार जानने के लिए मैसेज बॉक्स में टाइप करें न्यूज और भेज दें-५ ६ ७ ६ ७ ४ ४  पर।

——

 भारत और पाकिस्तान ने दशकों से जारी सीमा विवाद का सदभावपूर्ण हल निकालने की कोशिश में कल रावलपिंडी में सर क्रीक मुद्दे पर वार्ता के दौरान कुछ काग़जात का आदान-प्रदान किया। दोनों देशों ने पिछले चार वर्ष में पहली बार दस्तावेजों का आदान-प्रदान किया और वार्ता के पहले दौर के तहत चर्चा की।
 दो दिन की वार्ता के बाद जारी वक्तव्य में बताया गया कि मैत्रीपूर्ण और सद्भावपूर्ण माहौल में चर्चा हुई। दोनों देशों ने सर क्रीक इलाके की सीमा और अंतर्राष्ट्रीय समुद्री सीमा के निर्धारण पर विशेष रूप से विचार किया।
 पाकिस्तानी सूत्रों ने दावा किया कि संयुक्त सर्वेक्षण को समझौते का आधार नहीं माना जाए। पाकिस्तानी पक्ष का नेतृत्व अतिरिक्त रक्षा सचिव रिअर एडमिरल शाह सोहेल मसूद ने किया जबकि भारतीय पक्ष का नेतृत्व भारतीय भू-सर्वेक्षक एस. सुब्बा राव ने किया। भारतीय शिष्टमंडल ने पाकिस्तान के रक्षा सचिव लेफ्टिनेन्ट जर्नल सैयद अतहर अली से भी मुलाकात की।

——–

 पाकिस्तान के गृहमंत्री रहमान मलिक ने कहा है कि भारत द्वारा पाकिस्तान को सौंपी गई पचास भगौड़ों की सूची में ग़लतियों को बड़ा मुद्दा नहीं बनाया जाना चाहिए और दोनों देशों को अपनी दोस्ती मजबूत बनाने की दिशा में आगे बढ़ना चाहिए। भारत ने सूची में शामिल लोगों को पाकिस्तान से लौटाने की मांग की थी। पाकिस्तानी गृहमंत्री ने ट्वीटर पर कल यह लिखा और कहा कि किस प्रकार अफसरशाही के भीतर कुछ तत्व दोनों देशों के बीच भ्रम फैलाने की कोशिश करते हैं।

—–

 केन्द्रीय गृहमंत्री पी. चिदंबरम ने सुरक्षाबलों से देश की सीमाओं पर चौकसी बढ़ाकर देश की संप्रभुत्ता की रक्षा करने को कहा है। वे कल नई दिल्ली में सीमा सुरक्षा बल के अलंकरण समारोह में बोल रहे थे।

 श्री चिदंबरम ने छत्तीसगढ़ और ओड़िशा में नक्सल विरोधी अभियान में तैनात केन्द्रीय बलों से कहा कि उन्हें पुख्ता खुफिया जानकारी के आधार पर अपनी कार्रवाई करनी चाहिए, जिससे उन्हें कम से कम नुकसान पहुंचे।

—–

 यमन में जारी राजनीतिक संकट समाप्त करने के लिए विपक्ष ने खाड़ी सहयोग परिषद की मदद से तैयार किये गए समझौते पर हस्ताक्षर कर दिये हैं। राजधानी सना में कल विपक्ष ने इस समझौते पर हस्ताक्षर किये। समझौते के अनुसार राष्ट्रपति सालेह को तीस दिन के भीतर पद छोड़ना होगा इसके बदले उन्हें मुकदमें से मुक्ति मिल जाएगी।

——-

 उत्तर प्रदेश और बिहार में धूल भरी आंधी से ७३ लोगों की जाने गई हैं। उत्तर भारत के अधिकांश भागों में बारिश के बाद तापमान में गिरावट आने से लोगों को गर्मी से राहत मिली।
 हमारे संवाददाता ने बताया है कि इस दौरान कई मकान ढह गए और पेड़ उखड़ गए।

 बिहार में भी तेज हवा और भारी बारिश से २६ लोगों की मौत हुई और बिजली तथा टेलीफोन के खंभे उखड़ गए।
 हमारे संवाददाता ने बताया है कि भारी बारिश के कारण दूर संचार सेवाएं प्रभावित हुई हैं।

 दिल्ली में भी गरज के साथ बारिश हुई और आंधी आई। पंजाब हरियाणा में आंधी और बारिश के चलते लोगों को गर्मी से राहत मिली है। उत्तर कश्मीर के कुपवाड़ा जिले में तेज तूफान से दो दिनों में ३२ मकान ध्वस्त हो गए।

 ———

 ११०वां फ्रेंच ओपन टेनिस टूर्नामेंट आज पेरिस में शुरू हो रहा है। शुरूआती मुकाबले में मौजूदा चेम्पियन और विश्व के नम्बर एक खिलाड़ी राफेल नडाल का मुकाबला जॉन आइजनर से होगा।
 लियन्डर पेस और महेश भूपति की जोड़ी से फ्रेंच ओपन टूर्नामेंट में भारत की फिर खिताब जीतने की उम्मीदें बंधी हैं। इस जोड़ी ने मिलकर पहला और अंतिम ग्रेंड सलेम खिताब जीता था।
 भारत के रोहन बोपन्ना और पाकिस्तान के एहसान-उल-हक़ कुरैशी की जोड़ी द्वारा रिकॉर्ड सुधारने की उम्मीद है।
 एकल मुकाबले में सोमदेव देवबर्मन का मुकाबला विश्व के ३६वें नम्बर के खिलाड़ी क्रोएशिया के इवान जुबिचिच से होगा जबकि सानिया मिर्जा जर्मनी की क्रिस्टीना बारोइस से खेलेंगी।

 आईपीएल क्रिकेट टूर्नामेंट में आज  रॉयल चेलंजर्स बंगलौर का चेन्नई सुपर किंग्स और कोलकाता नाइट राइडर्स का मुम्बई इंडियन्स के साथ मुकाबला होगा।

——-
आज के समाचार पत्रों की सुर्खियों

 जीसैट-८ के सफल प्रक्षेपण पर हरिभूमि की पहली खबर है-और बढ़ी हमारी ताकत। बकौल दैनिक भास्कर- अंतरिक्ष में हमारी सफल उड़ान।
 हाल में विधानसभा चुनाव वाले राज्यों के सियासी हालात पर दैनिक भास्कर के मुखपृष्ठ पर है-सत्ता हासिल, पर आगे राह आसान नहीं। नये मुख्यमंत्रियों को है मुश्किलों का एहसास।
 जनसत्ता के व्यापार पन्ने पर उत्तर प्रदेश के संदर्भ में विशेष खबर में है-भले ही प्रशासन ने सभी बैंकों को किसानों के क्रेडिट कार्ड की कर्ज सीमा बढ़ाने के सख्त निर्देश दिए हों लेकिन वास्तविक स्थिति है कि दलालों के बिना यह सीमा नहीं बढ़ पाती।
 उत्तर भारत में तेज हवाओं के कहर पर हिन्दुस्तान की बड़ी सुर्खी है-आंधी बुझा गई ६६ चिराग। बेमौसम बरसात से तापमान मे ंगिरावट का हवाला देते हुए देशबंधु का कहना है-कहीं राहत तो कहीं आफत।
 जनसत्ता के रविवारीय पृष्ठ पर है-लक्ष्य से चूकता देश। संयुक्त राष्ट्र द्वारा तय सहस्त्राब्दी विकास लक्ष्य की मियाद २०१५ में पूरी होने वाली है, लेकिन ११ साल गुजरने के बाद भी स्थिति में कोई खास बदलाव नहीं दिखाई देता।
 दूरदर्शन की डायरेक्ट प्लस सेवा में विस्तार और दिसंबर तक २०० चैनल शामिल करने के सूचना और प्रसारण मंत्रालय के फैसले पर नवभारत टाइम्स की पहली सुर्खी है- दिसंबर से इंटरटेनमेंट फ्री।
 देश और विदेशों में समाचार पत्रों के प्रसार पर एक तुलनात्मक अध्ययन नई दुनिया में है-शिक्षा का स्तर बढ़ने से भारत में फल फूल रहे हैं समाचार पत्र।

MORNING NEWS

 0815 HRS
22 MAY, 2011
THE HEADLINES:
  • DMK MP Kanimozhi to move Delhi High Court for bail in 2G spectrum case.
  • Over 100 farmers protesting against land acquisition detained in Gautam Buddha Nagar District of Uttar Pradesh; National commission for Women demands CBI inquiry into Bhatta Parsaul firing incident.
  • Dust and thunder storm claim 73 lives in Uttar Pradesh and Bihar ;Temperatures dip following rain in most parts of North India.
  • Two day talks between India and Pakistan over Sir Creek issue conclude in Rawalpindi; Two sides exchange documents over the issue.
  • French Open Tennis Tournament begins today; Defending champion Rafael Nadal to take on John Isner in the opening encounter.
[]><><><[]
DMK MP Kanimozhi, arrested in connection with the 2G spectrum case, will move the Delhi High Court for bail. Kanimozhi’s lawyer Shanmugasundaram said yesterday that the order of the Special CBI court rejecting her bail plea will be challenged in the High Court. The Special CBI Judge O P Saini had rejected the bail applications of Kanimozhi and Sharad Kumar, MD and CEO of Kalaignar TV, saying the offence was grave and the possibility of witnesses being influenced could not ruled out. Mr. Shanmugasundaram cited the remarks of the Judge appreciating the “dignified” conduct of Kanimozhi. The court, meanwhile, deferred till Tuesday the orders on the bail plea of Asif Balwa and Rajiv Aggarwal, the directors of Kusegaon Fruits and Vegetables Ltd.
[]><><><[]
The Cabinet Committee on Political Affairs headed by Prime Minister Manmohan Singh is likely to take a decision today on the Karnataka Governor’s special report recommending President rule in the State. A Congress delegation led by Karnataka Pradesh Congress Committee president G Parameshwara and Karnataka Legislative Assembly opposition leader Siddaramaiah met the Prime Minister and other leaders in New Delhi yesterday to seek the dismissal of the BJP Government in Karnataka. The Governor had sent the report after the Supreme Court order in favour of the 16 disqualified MLAs passed strictures against the Chief Minister B S Yeddyurappa and Speaker K G Boppaiah. More from AIR Correspondent:
The BJP agitation demanding recall of the Governor continues for the third day today in the State. Chief Minister Yeddyurappa and State BJP President K.S. Ecshwarappa are campaigning in two groups in eleven districts of the state against Governor’s reluctance to clear Assembly Session from second of next month. The Congress also held black flag demonstrations in a few places against BJP’s rally. The government argues that the session is called now to clear the full budget proposals. But Governor has said that the clearance for the Session will be given only after a decision is taken by the President on his recommendation of President rule in the State. As Prime Minister is leaving for his six-day African tour on Monday morning, a decision on Governor’s report is likely to be taken today. Sudhindra, AIR News, Bangalore.
[]><><><[]
In Uttar Pradesh, over 100 farmers were detained near the District Magistrate’s Office in Gautam Buddha Nagar district while taking out a silent march to Bhatta Parsaul villages. They were protesting against land acquisition and alleged police atrocities against villagers during the recent farmers’ agitation in which four persons were killed in clashes between police and protestors. Our Lucknow correspondent reports that the arrested farmers were taken to the police line and released later. The District administration has alleged that farmers of a village in Greater NOIDA area assaulted two employees of the Greater NOIDA Authority who had gone there to conduct a survey of land under unauthorized occupation. Meanwhile the National Commission for Women, NCW has demanded an immediate CBI enquiry into the Bhatta Parsaul firing incident in Greater Noida on the 7th of May. Addressing the media in New Delhi yesterday , the Acting Chairperson of the NCW, Yasmin Abrar alleged that grave atrocities like rape and murders were committed in the two villages by the Uttar Pradesh police. Later speaking to AIR Ms Yasmin Abrar said, only an impartial enquiry by the CBI will bring out the truth as the state police is party to the crime.
The women blamed the local police for these attrocities. I want a CBI inquiry on these incidents as soon as possible, so that the evidence is not destroyed. Proper food and security should be provided especially because the men of these villages are still missing.
[]><><><[]
Dust and thunder storms have claimed 73 lives in Uttar Pradesh and Bihar. While 47 people were killed in Uttar Pradesh, 26 persons died in Bihar. Temperature dipped into the comfort zone following rain in most parts of North India. In Uttar Pradesh, the death toll in yesterday’s cyclonic storm has risen to 47. The high velocity wind at a speed of over 100 Kms per hour has damaged the mango crop on a large scale. AIR correspondent reports that electric supply has been badly affected in the state due to squall .
The normal life in the districts of central UP has come to a grinding halt as high velocity wind has destructed properties on a large scale. Hardoi, Shahjehanpr, Lakhimpur Kheri and adjoining areas have been badly hit by the cyclonic storm. The administration has provided one lakh rupees each to the kins of those killed in cyclonic storm. The damage assessment is also being done by the administration. Salman Haider/ AIR news/ Gorakhpur.
In Bihar, the death toll in rain and thunder storm related incidents has gone up to 26. Most of the casualties have been reported from Bhagalpur, Patna and Saran districts. Chief Minister Nitish Kumar has instructed the affected district administration to assess the damage caused by strong winds. Besides a large number of trees, electric and mobile towers have been uprooted at many places. Thunder storm and rain also lashed the National capital Delhi last night. In Uttarakhand, temperatures have dropped across the state following rain. AIR correspondent reports that heavy rain accompanied by hailstorms and strong wind damaged village roads, houses, and crops at various places.
Mercury dropped by few notches as rain lashed the state. After the rains, cool bridge made the weather pleasant at many places. Heavy rush of tourists reported from Nainital and other tourist places including Massurie. Pithoragarh district administration has ordered to prepare a report on the losses caused by the rain and hail storm. MET department predicts rain may occur in the coming 24 hours. Raghwesh Pandey, AIR News, Dehradun.
The mercury dropped sharply across Punjab and Haryana, where many parts were lashed by rain. AIR correspondent has filed this report.
The 220 kilowatt supply line of Lehra Mohabbat, Shri Hargovind Singh Thermal Plant and Guru Nanak Thermal Plant of Bathinda has also gone out of order, which resulted in black-out in the various districts of Malwa region of Punjab. Due to thundering five people have died in Bathinda, Goniana and Shrimuktsar Sahib. No loss of crop is reported till now as the harvesting season is over in both the states and farmers have made adequate arrangements, even postpone sowing of cotton following weather forecast and advisory of Haryana Government. Ashwini Kumar Sharma,AIR News, Chandigarh.
Windstorm in north Kashmir‘s Kupwara district damaged 32 houses in the past two days.
[]><><><[]
India and Pakistan exchanged non-papers during talks on the Sir Creek issue that ended yesterday in a bid to find an amicable settlement to the decades-old boundary dispute. The non-papers – diplomatic parlance for negotiating texts informally circulated by countries to facilitate discussions without making any commitment to the contents – were exchanged as the two countries held their first round of talks on the Sir Creek issue in four years. A joint statement issued at the end of the two-day parleys said, the talks, held in a “friendly and cordial atmosphere”, focused on the India-Pakistan land boundary in the Sir Creek area and the delimitation of the international maritime boundary between the two countries. The talks on the Sir Creek issue, held at the Defence
Ministry in the garrison city of Rawalpindi, were part of a bilateral dialogue process that was recently revived after a gap of over two years.
[]><><><[]
The Budget session of the Jatiya Sangsad or Bangladesh Parliament is scheduled to begin from today. AIR correspondent reports that the session is expected to see some significant developments with Finance Minister Abul Maal Abdul Muhith scheduled to place the budget in the House on June 9.
The session is likely to set the ball rolling for the proposed constitutional amendments with the special committee preparing to place its report before the house. The 15 member special committee was set up by the Awami League government to suggest changes to the constitution based on the Supreme Court Judgment which had upheld the High Court verdict declaring the Fifth amendment illegal and left it to the parliament to make the necessary changes. Senior Leaders of the main opposition party the BNP have been asserting that the party’s lawmakers will attend parliament only if the government agrees to its demand for holding mid- term polls and also withdraw cases against its leader Khlaeda Zia. The ruling Awami league has however dismissed the opposition’s demand for mid term elections as ridiculous. This is Senthil Rajan for AIR News, Dhaka.
[]><><><[]
Yemen‘s opposition has signed a deal brokered by the Gulf Co-operation Council (GCC) to end the country’s political crisis. The deal, signed by the opposition in the capital, Sanaa, yesterday commits Saleh to leaving office within 30 days in return for immunity from prosecution.
More from AIR correspondent.
Under the GCC deal, President is required to transfer powers to his vice president, a national unity government will be formed and a presidential vote will be held within two months. The gulf initiative also promises to grant president Saleh and his family, immunity from prosecution. The violence in Yemen has drawn repeated criticism from senior UN officials where demonstrations continue despite the announcement of some political reforms and heavy-handed approach of government agencies. Dhirendra Ojha, AIR News.
[]><><><[]
The 110th edition of the French Open Tennis Tournament begins in Paris today. Defending champion and World number one Rafael Nadal will take on Wimbledon marathon man John Isner in the opening encounter. The Spaniard will tackle the giant American as he begins the hunt for a sixth title at Roland Garros to equal Bjorn Borg’s record. Leander Paes and Mahesh Bhupathi will yet again carry India‘s title hopes at the French Open, where they won their first and last Grand Slam title together.
[]><><><[]
The Indian Premier League cricket match between the Delhi Daredevils and Pune Warriors was abandoned due to rain in New Delhi last night. Delhi were 56 for three after 10.1 overs when rain stopped play at Feroze Shah Kotla ground. In another match at Dharamshala, the Deccan Chargers crushed Kings Eleven Punjab by 82 runs to dash their hopes of making the play-off stage in the tournament. In today’s encounters, Royal Challebgers Bangalore will take on Chennai Super Kings, while Kolkata Knight Riders will clash with Mumbai Indians in Kolkata.
[]><><><[]
NEWSPAPERS HEADLINES
  • With no one story dominating the front pages, the papers today carry different leads. Tata Group chairman Ratan Tata’s interview to the Times newspaper of London is noticed on the front pages of the Mail Today and the Times of India. The Mail Today highlights Ratan Tata axing 1500 UK jobs as it writes “Tata sacks `lazy’ Brits”. The Times of India headlines Ratan Tata’s comments on Mukesh Ambani and quotes him as saying ” Its sad Mukersh lives in such opulence”.
  • The Tribune leads with the second anniversary of UPA 2 government, saying ” Second Birthday for UPA2, but no one is partying”.
  • The Hindu, continuing with its Wikileaks cable exposes writes in its lead headline “Benazir asked US for security, was turned away”.
  • In a special front page story, the Indian Express writes that an Indian software engineer Mohd. Niaz has been held in Paris for alleged al Qaeda terror links.
  • Mamta Banerjee’s first day in office as West Bengal‘s new Chief Minister is widely covered in the papers today. “Mamta sets ball rolling to return Singur land” reports the Tribune. The Asian Age in its story titled “Mamta brings in change at Writers” says that nearly all the 37 ministers who took oath of office arrived at Writers Building before 11 am on Saturday.
  • The launch of India‘s GSAT 8 satellite by the Arianne 5 rocket is widely noticed. “GSAT 8 launched, to help DTH services” reports the Times of India.
  • The successful testing of the indigenously built Astra beyond-visual-range Air to Air missile which can intercept and destroy enemy aircraft at supersonic speeds is highlighted by the Tribune.
  • And finally, for all those who might be waiting to hear something about RJD leader Lalu Prasad, the Asian Age has some interesting news. In a front page bottom-line, it reports that in Ras al Khaimah, one of the seven emirates of the UAE, people have named a city roundabout after Mr Laloo Prasad.

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: