>समाचार NEWS ON AIR : All India Radio Latest News INDIA 20.05.2011

20 मई

>

 २०/०५/११
समाचार प्रभात
०८००
मुख्य समाचार :-
  • तृणमूल कांगे्रस अध्यक्ष ममता बैनर्जी आज पश्चिम बंगाल के मुख्यमंत्री पद की शपथ लेंगी। ४२ अन्य मंत्री भी शपथ लेंगे, कांग्रेस भी ममता सरकार में शामिल होगी।
  • केन्द्र ने पूर्वोत्तर राज्य सड़क निवेश कार्यक्रम के तहत १३ अरब ५३ करोड़ रूपये की मंजूरी दी।
  • सरकार ने जम्मू-कश्मीर में युवाओं में कौशल विकास सशक्तिकरण और रोजगार कार्यक्रम को मंजूरी दी। एक लाख युवाओं को फायदा होगा।
  • उत्तरी इराक के शहर किरकुक में तीन विस्फोटों में मरने वालों की संख्या २७ तक पहुंची।

———-
 पश्चिम बंगाल में तृणमूल कांग्रेस की प्रमुख ममता बैनर्जी आज राज्य के मुख्यमंत्री पद की शपथ लेंगी। वे राज्य की पहली महिला मुख्यमंत्री होंगी। राज्यपाल एम के नाराणयन आज दोपहर कोलकाता में राजभवन में आयोजित समारोह में सुश्री बैनर्जी और नये मंत्रियों को पद और गोपनीयता की शपथ दिलाएंगे। सुश्री बैनर्जी के अलावा ४२ मंत्री शपथ लेंगे। हमारे संवाददाता ने बताया है कि कांग्रेस ने भी मंत्रिमंडल में शामिल होने का फैसला किया है।
इस बीच, जहाजरानी मंत्री और तृणमूल कांग्रेस नेता मुकुल रॉय को रेल मंत्रालय में राज्यमंत्री का अतिरिक्त प्रभार दिया गया है। कल शाम ममता बैनर्जी के  मंत्रिमंडल से इस्तीफे के बाद यह व्यवस्था की गयी है। रेल मंत्रालय फिलहाल प्रधानमंत्री के पास ही रहेगा। राष्ट्रपति प्रतिभा देवी सिंह पाटिल ने सुश्री ममता बैनर्जी का मंत्रिमंडल से इस्तीफा स्वीकार कर लिया है।
———-
  आर्थिक मामलों की मंत्रिमंडलीय समिति ने एशियाई विकास बैंक की सहायता से चलाए जाने वाले पूर्वोत्तर राज्य सड़क निवेश कार्यक्रम को  मंजूरी दे दी है। इसके तहत छह पूर्वोत्तर राज्यों में ४३३ किलोमीटर सड़कों का निर्माण होगा या उनमें सुधार किया जायेगा। इस कार्यक्रम पर पांच वर्ष में १३ अरब ५३ करोड़ रूपये की लागत आएगी।
 सरकार ने  जम्मू कश्मीर के युवाओं के कौशल, सशक्तिकरण और रोजगार बढ़ाने के एक विशेष कार्यक्रम को मंजूरी दे दी है। इस कार्यक्रम से राज्य के एक लाख युवाओं को फायदा पहुंचेगा। प्रधानमंत्री की अध्यक्षता में आर्थिक मामलों की मंत्रिमंडलीय समिति ने इस कार्यक्रम को स्वीकृति पदान की। यह कार्यक्रम अगले महीने से शुरू हो जायेगा।
 इसके तहत अक्टूबर में भर्तियां शुरू होंगी और पहले वर्ष में १५ हजार युवाओं को नौकरी और स्वरोजगार के लिये प्रशिक्षण दिया जायेगा। सरकारी प्रेस विज्ञिप्त के अनुसार इस कार्यक्रम को ग्रामीण विकास मंत्रालय लागू करेगा और इस पर दो अरब ३५ करोड़ रूपये खर्च होंगे।
———-
  केन्द्रीय मंत्रिमंडल ने उत्तरप्रदेश के बुंदेलखंड क्षेत्र में पीने के पानी की सुविधा उपलब्ध कराने के लिए दो सौ करोड़ रूपये के अतिरिक्त अनुदान को मंजूरी दे दी है। कल मंत्रिमंडल की बैठक के बाद सूचना और प्रसारण मंत्री अम्बिका सोनी ने बताया कि ये अनुदान, पिछले वर्ष नवम्बर के विशेष पैकेज के अतिरिक्त है।
 सरकार ने ग्रामीण और शहरी इलाकों में गरीबी रेखा से नीचे के परिवारों की गणना को भी मंजूरी दी है। ये जनगणना इस वर्ष जून में शुरू होगी और दिसम्बर तक पूरी हो जाएगी।
———-
 प्रधानमंत्री डॉ० मनमोहन सिंह आज मध्य प्रदेश के सागर जिले के बीना में भारत-ओमान रिफाइनरी राष्ट्र को समर्पित करेंगे। राज्यपाल रामेश्वर ठाकुर, मुख्यमंत्री शिवराज सिंह चौहान और अनेक केन्द्रीय मंत्री इस अवसर पर मौजूद रहेंगे। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि प्रधानमंत्री, बीना में राज्य कांग्रेस कमेटी द्वारा आयोजित बुन्देलखण्ड के कार्यकर्ताओं की बैठक को भी सम्बोधित करेंगे।
———-
  यूपीए अध्यक्ष सोनिया गांधी ने कहा है कि सरकार संसद में एक नया भूमि अधिग्रहण और पुनर्वास विधेयक लायेगी। वाराणसी में उत्तर प्रदेश कांगे्रस के दो दिन के अधिवेशन के समापन भाषण में उत्तर प्रदेश सरकार पर जोरदार हमला करते हुए उन्होंने  आरोप लगाया कि उत्तर प्रदेश में सरकारी मशीनरी का इस्तेमाल करते हुए किसानों से जबरदस्ती जमीन छीनी जा रही है। श्रीमती गांधी ने भ्रष्टाचार का जिक्र करते हुए कहा कि कांगे्रस ने इससे निपटने के लिए किसी अन्य सरकार या पार्टी के मुकाबले सबसे सख्त रवैया अपनाया है।
———-
 कांग्रेस ने उत्तर प्रदेश में भट्टा पारसौल गांव में हिंसा की जांच उच्च न्यायालय के मौजूदा न्यायाधीश से कराने की मांग की है। पार्टी ने गिरफ्तार किसानों को तुरंत रिहा करने की भी मांग की है। वाराणसी में पार्टी के ८३वें राज्य सम्मेलन में सर्वसम्मति से पारित आर्थिक और राजनीतिक प्रस्तावों में पार्टी ने मायावती सरकार को अपनी मांगे मनवाने के लिए समय सीमा दी है।
———-
 उत्तरी इराकी शहर किरकुक में हुए तीन अलग अलग धमाकों में मरने वालों की संख्या बढ़कर २७ हो गई है और ९० लोग घायल हुए हैं। समाचार एजेंसी वॉयस ऑफ इराक ने डॉक्टरों के हवाले से खबर दी है कि विस्फोट में मरने वालों में एक ब्रिगेडियर, एक मेजर, एक कैप्टन और दो लेफ्टिनेन्ट स्तर के अधिकारी शामिल हैं। किरकुक के पुलिस निदेशक मेजर जनरल जमाल ताहिर ने विस्फोटों के लिए अलकायदा को जिम्मेदार बताते हुए कहा है कि अलकायदा के कई कंमाडर  हिरासत में है जिसका बदला लेने के लिए यह विस्फोट किये गए।
———-
  अफगानिस्तान में दक्षिण-पूर्वी सूबे पक्तिया में कल सड़क निर्माण कंपनी पर तालिबान आतंकवादियों के हमले में निर्माण कार्य में लगे कम से कम ३५ लोग मारे गए हैं। हमारे संवाददाता ने बताया है कि मरने वालों में मजदूरों के अलावा सुरक्षा गार्ड और इंजीनियर भी शामिल हैं।
———-
 पंजाब और हरियाणा में अधिकतम तापमान ४० से ४५ डिग्री सैल्सियस के बीच चल रहा है। हमारे संवाददाता ने बताया है कि भीषण गर्मी से लोगों को भारी परेशानियों का सामना करना पड़ रहा है।
———-
 ओडीशा में कई जिलों में कल शाम हुई भारी बारिश और बिजली गिरने से करीब दस लोगों की मौत हो गई और अनेक घायल हो गए। बारिश और धूलभरी आंधी से जनजीवन प्रभावित हो गया। इससे अनेक पेड़ और बिजली के खम्बे उखड़ गए। सड़क, संचार और बिजली आपूर्ति बुरी तरह प्रभावित हुई है।
———-
 ५८वें राष्ट्रीय फिल्म पुरस्कारों की घोषणा कर दी गयी है। मलयालम फिल्म ‘अदामिंते माकन अबू को वर्ष २०१० की सर्वश्रेष्ठ फीचर फिल्म के राष्ट्रीय पुरस्कार से सम्मानित किया जायेगा। फीचर फिल्म श्रेणी के निर्णायक मंडल के अध्यक्ष  फिल्मकार जेपी दत्ता ने कल नई दिल्ली में इन पुरस्कारों की घोषणा करते हुए बताया कि तमिल फिल्म ‘आदुकलम’ के निदेशक वेत्री मारन को सर्वश्रेष्ठ निर्देशक के पुरस्कार के लिए चुना गया है। हिंदी फिल्म ‘दबंग’ को मनोरंजन पूर्ण फिल्म के लिए सबसे लोकप्रिय फिल्म का पुरस्कार देने की घोषणा की गई है।
 श्री दत्त ने बताया कि सुरेश वाड़कर को सर्वश्रेष्ठ पार्श्व गायक और रेखा भारद्वाज को सर्वश्रेष्ठ पार्श्व गायिका के पुरस्कार के लिए चुना गया है।
———-
 कोलकाता नाइट राइडर्स ने कल मुम्बई में पुणे वॉरियर्स को सात विकेट से हराकर प्लेऑफ मुकाबले में पहुंचने की उम्मीद बरकरार रखी है। आईपीएल में पहले बल्लेबाजी करते हुए पुणे वॉरियर्स ने निर्धारित २० ओवर में सात विकेट पर ११८ रन बनाये।  जबाव में कोलकाता नाइट राइडर्स ने १६ ओवर और ४ गेंदों में सिर्फ तीन विकेट खोकर जीत के लिये आवश्यक ११९ रन बना लिये। कप्तान गौतम गंभीर ने नाबाद अर्द्धशतक बनाया।
———-
समाचार पत्रों से

 जाति और धर्म आधारित जनगणना को मंजूरी अखबारों की अहम खबर है। नवभारत टाइम्स लिखता है- गरीबों की गिनती में जाति शामिल, धर्म को भी शामिल करने पर कैबिनेट की मंजूरी। पंजाब केसरी लिखता है – गरीबों की सही संख्या का पता चल जाएगा इसी वर्ष। जनसत्ता का कहना है- इसपर ३५ सौ करोड़ रूपये खर्च होंगे।
 पाकिस्तान को दी ५० आतंकियों की सूची में एक और मोस्ट वांटेड के मुम्बई की जेल में होने पर दैनिक भास्कर का शीर्षक है- सरकार फिर शर्मसार। पुरुलिया कांड के आरोपी किम डेवी के मियाद खत्म हो चुके वारंट के साथ डेनमार्क गई टीम पर नवभारत टाइम्स के शब्द हैं- सॉरी और फिर सॉरी। हिन्दुस्तान का कहना है- राष्ट्रीय सुरक्षा से जुड़े मामलों में लापरवाही का होना यह बताता है कि हमारे सरकारी तंत्र में जवाबदेही और जिम्मेदारी की कितनी कमी है।
 घरेलू कामगारों पर राष्ट्रीय सलाहकार परिषद की पहल पर राष्ट्रीय सहारा लिखता है- राष्ट्रीय सलाहकार परिषद की अध्यक्ष सोनिया गांधी ने प्रधानमंत्री को लिखा पत्र। न्यूनतम दैनिक वेतन, साप्ताहिक अवकाश और छुट्टियों की वकालत। उधर, नई दुनिया लिखता है- मैला ढ़ोने की मुक्ति पर नहीं माने गए राष्ट्रीय सलाहकार परिषद के सुझाव, सरकार ने कहा- मौजूदा कदम पर्याप्त।
 कर्नाटक मुद्दे पर दैनिक ट्रिब्यून का मानना है- कर्नाटक में फिर गतिरोध, विधानसभा सत्र के मुद्दे पर राज्यपाल और मुख्यमंत्री आमने-सामने।
 उत्तरप्रदेश में वाराणसी में सोनिया गांधी की रैली अखबारों के मुखपृष्ठ पर है। नई दुनिया ने सोनिया गांधी के वाले से लिखा है- दो दशक से उत्तर प्रदेश में विकास ठप्प। दैनिक ट्रिब्यून सियासी जंग शीर्षक से लिखता है- दशकों तक उत्तरप्रदेश पर काबिज रही कांग्रेस भी इस जवाबदेही से नहीं बच सकती, साथ ही उसके बाद सत्ता में आए दलों की भी इस बदहाली में भूमिका रही है।
 पाकिस्तान की सम्प्रभुता पर चीन के बयान को हरिभूमि ने शीर्षक दिया है- चीन ने अमरीका को चेताया, पाकिस्तान को अकेला न समझे। हिन्दुस्तान ने चीन के हवाले से लिखा है- पाकिस्तान पर हमला, हम पर हमला।



MORNING NEWS
 0815 HRS
20 MAY, 2011
THE HEADLINES:
  • Trinamool Congress President Mamata Banerjee to take over as Chief Minister of West Bengal today; 42 Ministers to also take oath; Congress to join Mamata Government.
  • Centre approves North-Eastern States Road Investment Programme worth 1,353 crore rupees.
  • Government also approves a special skill, empowerment and employment generation programme to cover over one lakh youth in Jammu and Kashmir.
  • Death toll in three explosions, that shook Northern Iraqi city of Kirkuk, rises to 27.
[]><><><[]
Trinamool Congress President Mamata Banerjee will take over as the Chief Minister of West Bengal today. She will be the first woman Chief Minister of the state. Ms. Banerjee will take the oath of office and secrecy at 1.01 pm. Besides Ms. Banerjee, 42 Ministers will take oath at a glittering function at Raj Bhavan in Kolkata. The Congress has decided to join the Mamata Banerjee government. Union Ministers P Chidambaram, AK Anthony and Pranab Mukherjee will be present at the swearing-in ceremony. More from air Correspondent:
“Ms. Mamata Banerjee will take oath exactly at 13 hours past one minute, an auspicious time as per Bengali almanac. Out of total ministers 35 will be from Trinamul Congress and remaining seven from Congress. Among 43 member council of ministers 34 will be of cabinet rank while nine will be inducted as minister of state. Over three thousand two hundred guests including outgoing Chief Minister Mr. Bhuddhadev Bhattacharjee, Chief of Tata Group Mr. Rattan Tata, family members of Shingur and Nandigram movement victims have been invited to witness the swearing-in ceremony. Gaint screens have been set up at various locations in Kolkata for live telecast of the ceremony. Arijit Chakraborty, AIR News, kolkata
[]><><><[]
Trinamool Congress leader Mukul Roy has been appointed as the new Minister of State for Railways following the resignation of Mamata Banerjee from the Cabinet. The Prime Minister Dr. Manmohan Singh will retain the Railway portfolio in the Cabinet. A Rashtrapati Bhavan communique issued yesterday, said that Mr. Roy, Minister of State for Shipping, will hold additional charge of Railways.
[]><><><[]
The government has approved the Asian Development Bank assisted North-Eastern States Road Investment programme. Under the programme, 433 kilometers of roads in six North Eastern States will be constructed and upgraded at a cost of over 1353 crore rupees over a period of 5 years. The Cabinet Committee on Economic Affairs, which met in New Delhi yesterday, also approved a special skill, empowerment and employment generation programme to cover one lakh youth in Jammu and Kashmir. The scheme will commence from June this year. Under this scheme the first placements are likely to take place by October and in the first year of implementation over 15,000 youth will receive training for salaried and self employment jobs. An official press release said that the scheme to be implemented by the Ministry of Rural Development would cost 235 crore rupees.
[]><><><[]
The Union Cabinet has approved an additional grant of 200 crore rupees to provide drinking water facilities to the Bundelkhand region in Uttar Pradesh. Briefing media, Information and Broadcasting Minister Ambika Soni said that this grant is in addition to other measures including a special package announced by the Centre in November last year for the mitigation of drought. She said, the government has also approved conducting of BPL census to identify the families living below the poverty line in rural and urban areas.
Cabinet approved the below poverty line census in rural and urban areas. The BPL census will pave the way to identify the households living below the poverty line in both rural and urban areas of the country. The BPL Census results will be of course utilised for the 12th five year plan.
[]><><><[]
The government will bring a new land acquisition and rehabilitation bill in Parliament very soon to save the interest of farmers. This was announced by UPA Chairperson Sonia Gandhi yesterday at Varanasi while addressing the two-day convention of Uttar Pradesh Congress. Referring to the issue of corruption, she said Congress has taken the toughest stand on the issue in comparison to any other government or party. Making an attack against the BSP government in the state, she said every one is ashamed of the atrocities committed against the farmers. More from AIR correspondent:
Congress Chief Sonia Gandhi has made frontal attack against government in Uttar Pradesh on several issues including forceful land acquisition from farmers corruption and misuse of funds provided by the Centre for implementation of welfare schemes. She alleged anarchy was prevailing and there was no rule of law and lands from farmers is being taken forcefully using government machinery underlining the poll achievements of Congress in just targeted five state assembly elections. She said, it was ample example of peoples’ faith in the policies and schemes of Congress and UPA Governments. Undoubtedly, the speeches of Rahul and Sonia Gandhi at the state congress convention has heated the political atmosphere of Uttar Pradesh. Shunil Shukla, AIR News, Varanasi.
The Congress has demanded a judicial probe into the Bhatta Parsaul violence by a sitting High Court Judge. The Party has also demanded immediate release of the arrested farmers from the village.
[]><><><[]
In Maharashtra, the death toll in the two encounters the police patrol party had with the groups of armed Maoists in Bhamragad taluka of the Naxal-affected Gadchiroli district yesterday, has now reached six. The casualties include the self styled Commander of the naxalites’ C-60 team. Two Special Police Officers and a Jawan also lost their lives. The bodies of two male Naxalites were also recovered from the first encounter site near Nargunda. The combing and search operations are on in these areas after getting the reinforcements of additional forces from nearby areas.
[]><><><[]
The Prime Minister Dr. Manmohan Singh will today dedicate to the nation Bharat-Oman Refinery at Bina in Sagar district of Madhya Pradesh. State Governor Rameshwar Thakur, Chief Minister Shivraj Singh Chouhan and several Union Ministers will be present on this occasion. AIR Correspondent has filed this report:
Bharat-Oman Refinery, situated in Sagar district of Bundelkhand region is a joint venture of Bharat Petroleum Corporation and Oman Oil Corporation. Its refining capacity is six million metric ton per annum. The project has an investment of 12 thousand crore rupees and would make fuel available that conform to stringent Euro III and Euro IV norms. Under the project a 935 kilometre pipeline has been installed that will carry crude oil from Vyanar, Gujarat to Bina. According to experts this refinery will bring an overall economic development of the region and it will be beneficial to Madhya Pradesh in terms of new ancillary units, employment generation and services. Shariq Noor, AIR News, Bhopal.
[]><><><[]
In Afghanistan, at least 35 construction workers were killed yesterday when Taliban militants attacked a road construction company in the south-eastern province of Paktika. Provincial Governor spokesman Ruhollah Samoon said, among those killed were labourers, security guards and engineers. At least 20 other workers were injured in the pre-dawn assault in Wazi Zadran district. A report from our correspondent:
This was another sensational attack by Taliban and this time they targeted civilians for no apparent reason. This comes only a day after atleast 14 people mostly police trainees were killed in a suicide bomb attack in Jalalabad city. Both incidents happened in an area bordering Pakistan where Haqqani network is particularly active. Several workers are still missing though a Taliban spokesman denied that they have been taken hostage. Taliban has announced its spring offensive from the start of this month and violence level is expected to rise in the coming months. As US forces plan to begin withdrawal from July, Taliban will continue such attacks to remain the lime light. Santosh Kumar for AIR News from Kabul.
[]><><><[]
In Iraq, the death toll in three explosions that shook northern Iraq’s oil-rich city of Kirkuk yesterday, has reached 27 with 90 injured. Voice of Iraq news agency quoting medical sources, reports that five police officers including one brigadier rank, one major, one captain and 2 lieutenants, were among those killed in the incident. Kirkuk’s Police Director, Major-General Jamal Taher blamed al-Qaeda for the blasts, which he said, took place to revenge the detention of a number of its commanders.
The attack took place in the morning rush hours yesterday when a sticky bomb attached to a car detonated at a parking lot in front of police headquarters in the city of Kirkuk. Afterwards, a booby-trapped car parked at the scene went off as Iraqi security forces and dozens of onlookers gathered at the site of the first blast. The third explosion that ripped through the city was targeted against a crime police patrol.
[]><><><[]
Kolkata Knight Riders kept their hopes of qualifying for the IPL play-offs on track with a comfortable seven-wicket victory over out-of-reckoning Pune Warriors at the D.Y. Patil Stadium in Mumbai last night.
The visitors first shackled the home team batsmen with their three-pronged spin attack and restricted the Warriors to a meagre 118 for seven and then reached the target by making 119 for three in 16.4 overs.
Yusuf Pathan who made a brisk 29 in 25 balls and also took two wickets, was declared the man of the match.
Mumbai Indians are to take on Rajasthan Royals in the IPL cricket match this evening.
[]><><><[]
Heat wave continued to sweep Punjab and Haryana with the maximum temperature hovering between 40 to 45 degree Celsius in the two states. hot weather conditions are forcing people to take precautions to protect themselves from scorching heat. report from AIR correspondent:
In Haryana and Hissar, people reeled under 45.5 degree Celsius, five degrees above normal, yesterday. Whereas, Amritsar and Punjab with a maximum of 44.6 degree C, six degrees above normal, was also not far off in giving a hot treatment to people of this holy city. Chandigarh had also recorded a maximum of 39.8 deg. C. Although the Met. Deptt. has predicted a max. of 40 degree C, today, the good news is that it has also predicted dust and thunder storms followed by rains at isolated places in both the states and the union territory Chandigarh. —Rajesh Bali, AIR News, Jalandhar
In Odisha, about 10 persons have died and many others injured due to heavy rain and lightening that lashed many districts of the state last evening. Normal life was thrown out of gear in Khurda, Puri, Nayagarh, Keonjhar, Sundergarh, Balasore, Bhadrak, Jagatsinghpur, Jajpur and Kendrapara district due to the stormy winds and heavy rain. Many trees and electric poles were uprooted causing much inconvenience to the common people.
[]><><><[]
NEWSPAPERS HEADLINES
Almost all major newspapers today have front-paged the embarrassment caused owing to the goof-ups about terrorists on the most wanted list handed over to Pakistan now found in India. The Times of India, under the headline, “Another fugitive said to be in Pakistan found in Mumbai jail” reports that Feroz Abdul Rashid Khan alias Hamza alias Totla, a terrorist said to be a fugitive in Pakistan, has been found locked in Mumbai’s Arthur Road Jail. Mail Today reports that heads have rolled as another blooper hits the home ministry exposing incompetence with embarrassing regularity resulting in the suspension of a CBI Inspector and transfer of two others. “2nd error strike on wanted list” reads a headline in The Indian Express while The Asian Age says, “Human error is government’s new terror”.
The story of Mamata Banerjee’s swearing in today as the Chief Minister of West Bengal is splashed on the cover pages of major newspapers. “Mamata invites friends, foes to swearing-in” writes Hindustan Times adding that the guest list includes Left leaders as well as the victims of Left rule – people from Nandigram, Singur and Netai. “Mamata invites Biddha to add a touch of grace” reports The Asian Age saying that by inviting her bete noire to her swearing-in, Ms. Banerjee has tried to establish an image as a courteous and gracious leader trying to let go of past animosities. Under the caption, “With 44-strong team, Mamata enters Writers’ Building today”, The Indian Express writes that her cabinet will include seven members of the Congress party as well.
Another story that has been prominently covered today is about Congress and BSP taking swipes at one another over the UP land row. The Times of India reports UPA Chairperson Sonia Gandhi accusing BSP Chief Mayawati of creating general anarchy and stoking corruption in the state. The Pioneer, under the headline, “Lab test on ash debunks Rahul’s bodies claim” reports that the forensic test carried out on the ash recovered from the mounds at twin Bhatta-Parsaul villages in Greater Noida has found no truth in Rahul Gandhi’s controversial charge about remains of charred bodies in the ash heaps.
And finally, The Hindu newspaper reports that Karnataka CM Yeddyurappa has given an ultimatum to Governor HR Bhardwaj to approve convening an assembly session failing which he would launch a demonstration against the Governor from Friday.

20.05.2011
समाचार संध्या
2045


मुख्य समाचार : –

  • पश्चिम बंगाल की नई मुख्यमंत्री ममता बनर्जी ने सिंगूर के किसानों को चार सौ एकड़ जमीन लौटाने की घोषणा की। सुश्री ममता बनर्जी को 37 मंत्रियों सहित शपथ दिलाई गई, जिनमें कांग्रेस के दो मंत्री शामिल।
  • टू-जी स्पैक्ट्रम मामले में डीएमके की सांसद कनिमोड़ी गिरतार। दिल्ली की एक विशेष अदालत ने उनकी जमानत अर्जी खारिज की।
  • सीबीआई ने राष्ट्रमंडल खेल घोटाले में आयोजन समिति के पूर्व अध्यक्ष सुरेश कलमाड़ी के खिलाफ आरोप पत्र दाखिल किया।
  • प्रधानमंत्री ने मध्यप्रदेश के बीना में एक विश्व स्तरीय तेल रिफयनरी राष्ट्र को समर्पित की।
  • कर्नाटक में राष्ट्रपति शासन के लिए राज्यपाल की सिफारिश के बारे में केन्द्र का जवाब कल। सिफारिश नामंजूर किए जाने की संभावना।


सुश्री ममता बनर्जी के नेतृत्व में पश्चिम बंगाल की नई सरकार ने सिंगूर में चार सौ एकड़ जमीन किसानों को लौटाने का फैसला किया है। यह घोषणा मुख्यमंत्री का पदभार संभालने के बाद आज शाम कोलकाता में अपने मंत्रिमंडल की पहली बैठक में सुश्री ममता बनर्जी ने की। किसानों की मर्जी के बिना यह जमीन नैनो परियोजना के लिए ली गयी थी। उन्होंने कहा कि अगर शेष छह सौ एकड़ जमीन पर टाटा ग्रुप कारों का अपना कारखाना लगाना चाहे तो सरकार उसका स्वागत करेगी। उन्होंने कहा कि राज्य में शांति की स्थापना उनकी पहली प्राथमिकता होगी और उन्होंने प्रशासन से अवैध हथियारों को जब्त करने के काम को उच्च प्राथमिकता देने को कहा। राज्य मंत्रिमंडल ने राजनीतिक बंदियों की रिहाई के लिए एक समीक्षा समिति बनाने का भी फैसला किया। सुश्री बनर्जी ने दार्जिलिंग पर्वतीय इलाके और जंगल महल की मौजूदा समस्याओं को सुलझाने की भी सलाह दी।
वाम मोर्चे के अध्यक्ष बिमान बोस सहित मोर्चे के कई नेता शपथ ग्रहण समारोह में उपस्थित थे, जिसमें राज्यपाल एम के नारायणन ने सुश्री ममता बनर्जी तथा 37 अन्य मंत्रियों को पद और गोपनीयता की शपथ दिलाई। इनमें से 36 मंत्री तृणमूल कांग्रेस के हैं और बाकी के दो कांग्रेस के।

केरल के मुख्यमंत्री ओमान चांडी अगले दो हतों तक अपने मंत्रिमंडल का विस्तार करने वाले हैं। श्री चांडी ने आज नई दिल्ली में कांग्रेस अध्यक्ष सोनिया गांधी से विचार विमर्श किया और राज्य में कांग्रेस के नेतृत्व में यूडीएफ सरकार के मंत्रियों के नामों की प्रस्तावित सूची सौंपी। तिरूवनंतपुरम में कांग्रेस पार्टी के सूत्रों ने संकेत दिया है कि 12 से अधिक मंत्रियों के शपथ लेने की उम्मीद है।
इस बीच, विभिन्न लोगों के अनुरोध के बावजूद केरल प्रदेश कांग्रेस के अध्यक्ष रमेश चेन्निथला ने कहा है कि वे मंत्रिमंडल में शामिल नही होगे।

केन्द्र कल तक कर्नाटक में राष्ट्रपति शासन की राज्यपाल की सिफारिश पर अपना जवाब राज्यपाल को भेज देगा। केन्द्रीय गृह मंत्रालय के सूत्रों के अनुसार संभावना यही है कि राज्यपाल की सिफारिश को नामंजूर कर दिया जाएगा। गृह मंत्रालय ने इस मामले में पहले ही पत्र प्रधानमंत्री कार्यालय को भेजा है।
कर्नाटक के राज्यपाल हंसराज भारद्वाज ने पहले कहा था कि जब तक राज्य में राष्ट्रपति शासन की उनकी सिफारिश पर केन्द्र का जवाब नहीं मिल जाता, वे विधानसभा का अधिवेशन नहीं बुलाएंगे।

अरूणाचल प्रदेश के मुख्यमंत्री जारबोम गामलिन ने आज अपने मंत्रिमंडल में 11 मंत्रियों को शामिल किया। 12 सदस्यों के मंत्रिमंडल में नये चेहरे के रूप में पूर्व मुख्यमंत्री दोरजी खांडू के बड़े पुत्र पेमा खांडू को शामिल किया है। बाकी दस मंत्री पिछले मंत्रिमंडल के ही हैं। तीस अप्रैल को तवांग में हेलीकॉप्टर दुर्घटना में तत्कालीन मुख्यमंत्री दोरजी खांडू की दुःखद मृत्यु के बाद जारबोम गामलिन ने पांच मई को अरूणाचल प्रदेश के मुख्यमंत्री का कार्यभार संभाला था।

दिल्ली की एक अदालत ने आज डीएमके सांसद कनीमोड़ी और कलईग्नार टीवी के प्रबंध निदेशक शरद कुमार की गिरफ्‌तारी के आदेश दिए । इससे पहले अदालत ने टू जी-स्पैक्ट्रम मामले में इन दोनों की जमानत की याचिकाओं को खारिज कर दिया । दोनों आरोपियों को तत्काल हिरासत में ले लिया गया है। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि कनीमोड़ी पर टू-जी स्पेक्ट्रम घोटाले में शामिल लोगों के साथ मिलकर कथित साजिश रचने का आरोप है।

हालांकि करूणानिधि की बेटी कानीमोरी ने राजनैतिक चौखट पर देर से कदम रखा। उनके उत्थान और पतन की तीव्रता लगभग एक समान रही। कनीमोरी की मुश्किलें तब बढ़ी जब सीबीआई ने स्पेक्ट्रम घोटाले में आरोपित शाहिद बलवा की कंपनी डीबी रेड्डी से कनीमोरी टीवी में 200 करोड़ से भी ज्यादा रूपये के हस्तांतरण का पता लगाया जिसमें कनीमोड़ी 20 फीसदी शेयर की मालकिन हैं। हालांकि करूणानिधि परिवार और डीएमके ने इसे ऋण बता कर सूद सहित वापस करने का दावा किया पर यह तर्क जांच एजेंसियों के गले नहीं उतरी। ए. राजा. के बाद कानीमोरी को जेल जाना और इस मध्यांतर में विधानसभा चुनाव में करारी हार का सामना करना लगता है। डीएमके अपने अस्तित्व के सबसे कठिन दौरे से गुजर रहा है। आकाशवाणी समाचार के लिए योगेश पंड्या के साथ मैं मणिकांत ठाकुर।
अपनी पुत्री की गिरफ्‌तारी के समाचार पर अपनी पहली प्रतिक्रिया व्यक्त करते हुए श्री करूणानिधि ने कहा कि वे कानूनी विशेषज्ञों से सलाह करेंगे और आगे की कारवाई तय करेंगे। उन्होंने कहा कि वे अपने पूर्व निर्धारित कार्यक्रम के अनुसार अब दिल्ली नहीं जा रहे हैं।

इस बीच, डीएमके प्रमुख एम करूणानिधि ने कहा है कि टू जी-स्पैक्ट्रम मुद्दे पर पार्टी में उच्चस्तर पर चर्चा की जाएगी। कनीमोड़ी की जमानत याचिका के खारिज होने के बाद पूर्व मुख्यमंत्री ने कहा कि उनकी पार्टी के कांग्रेस के साथ मजबूत संबंध हैं। श्री करूणानिधि ने यह भी कहा कि दिल्ली उच्च न्यायालय में जमानत की याचिका दाखिल करने के लिए कानूनी विशेषज्ञों की सलाह ली जाएगी।

उधर, कांगे्रस ने भी कहा है कि तमिलनाडु के पूर्व मुख्यमंत्री एम करूणानिधि की बेटी कनिमोडी की गिरफ्‌तारी से डीएमके के साथ उसके गठबंधन पर कोई असर नहीं पड़ेगा। पार्टी प्रवक्ता अभिषेक मनु सिंघवी ने नई दिल्ली में कहा कि बिना किसी गतिरोध के गठबंधन बना रहेगा।

भारतीय जनता पार्टी ने कहा है कि उच्चतम न्यायालय द्वारा मामले की निगरानी के कारण ही यह संभव हुआ है। पार्टी प्रवक्ता प्रकाश जावडेकर ने मांग की है कि राष्ट्रमंडल खेल घोटाले में दिल्ली सरकार के कथित ंरूप से लिप्त होने की निगरानी भी उच्चतम न्यायालय को सौंप दी जानी चाहिये।

सी बी आई ने आज राष्ट्रमंडल खेल घोटाले में आयोजन समिति के पूर्व अध्यक्ष सुरेश कलमाडी के खिलाफ दिल्ली की एक अदालत में अपना पहला आरोप पत्र दायर किया । सीबीआई ने एक स्विस कंपनी को खेल संबंधी ठेके देने में भ्रष्टाचार के मामले में कलमाडी को प्रमुख आरोपी बताया है। राष्ट्रमंडल खेलों के लिए टाइमिंग-स्कोरिंग-रिजल्ट प्रणाली लगाने के लिए स्विस कंपनी को ऊंची कीमतों पर ठेका दिया गया था, जिसके चलते सरकार को 90 करोड़ रुपए से अधिक का नुकसान हुआ था।

सीबीआई की प्रवक्ता धारिणी मिश्र ने बताया कि जांच एजेंसी ने कलमाडी के अलावा दो कंपनियों और आठ व्यक्तियों को आरोपी बनाया है।

आयोजन समिति के पूर्व अध्यक्षों सहित नौ अभियुक्तों और दो निजी कंपनियों के खिलाफ भारतीय दंड संहिता और प्रवेंशन ऑफ क्रप्शन एक्ट के अंतर्गत आज चार्ज सीट दायर की है। पटियाला हाउस कोर्ट में सीबीआई की अदालत में।
विशेष सीबीआई न्यायाधीश तलवंत सिंह ने चार्जशीट को रिकार्ड में शामिल कर लिया और आगे की सुनवाई के लिए सोमवार की तारीख तय की है।

डेनमार्क के हाईकोर्ट ने पुरूलिया में हथियार गिराए जाने के मामले के आरोपी किम डेवी की याचिका खारिज कर दी है, जिसमें उसने कहा है कि सीबीआई की गिरफ्‌तारी के वॉरंट के आधार पर उसका भारत प्रत्यर्पण नहीं किया जा सकता, क्योंकि वॉरंट की मियाद खत्म हो गई है। अदालत जुलाई से पहले अपना फैसला सुनाएगी।
सीबीआई प्रवक्ता धारिणी मिश्र ने एक बयान में कहा कि डेनमार्क के हाईकोर्ट का मानना है कि कोलकाता अदालत द्वारा जारी वॅारंट को डेनमार्क पुलिस ने सीबीआई के अनुरोध पर तामील कर दिया है।

सी बी आई ने आज विभिन्न मामलों में तलाश उन आरोपियों की सूची वापस ले ली है, जिनके लिए इंटरपोल रेडकार्नर नोटिस जारी किये गये थे, लेकिन सी बी आई ने पाकिस्तान को सौंपी गयी पचास वांछित आतंकवादियों की सूची वापस लेने से इंकार कर दिया है।
सी बी आई ने कल रात धोषणा की थी कि वह सूची को सार्वजनिक करने से पहले उसमें सुधार करेगी। इसके बाद सी बी आई की वेबसाइट से इस सूची को हटा लिया गया। यह कार्रवाई तब की गयी जब यह पता चला कि पाकिस्तान को भेजी गयी पचास आतंकवादियों की सूची में एक आरोपी फिरोज अब्दुल खान मुम्बई की आर्थर रोड जेल में बंद है।

भारतीय जनता पार्टी ने आज वांछित आतंकवादियों की सूची में गड़बड़ी के लिए गृहमंत्री पी. चिदम्बरम के इस्तीफे की मांग की। पार्टी प्रवक्ता प्रकाश जावड़ेकर ने नई दिल्ली में बताया कि इस गड़बड़ी के लिए गृहमंत्री जिम्मेदार हैं।

मार्क्सवादी कम्युनिस्ट पार्टी ने इस सूची में गलतियों के लिए जिम्मेदार लोगों के खिलाफ कार्रवाई की मांग की है। नई दिल्ली में आज जारी बयान में पार्टी ने कहा है कि सरकार को सुनिश्चित करना होगा कि सुरक्षा संबंधी जरूरतों के बारे में लापरवाही न बरती जाए।

प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह ने आज मध्यप्रदेश में सागर जिले के बीना में विश्वस्तरीय रिफाइनरी राष्ट्र को समर्पित की। रिफायनरी की क्षमता प्रतिवर्ष 60 लाख टन उत्पादन की है और भारत-ओमान रिफायनरी लिमिटेड ने संयुक्त परियोजना के रूप में इसकी स्थापना की है। इसमें ओमान तेल कम्पनी की हिस्सेदारी 26 प्रतिशत है। करीब एक प्रतिशत हिस्सेदारी राज्य सरकार की है।
रिफायनरी का उद्घाटन करते हुए प्रधानमंत्री ने कहा कि देश में अगले साल तक रिफायनरी की क्षमता 27 प्रतिशत तक बढ़ जायेगी।
हम 2012 तक इस क्षमता को 2 हजार तीन सौ अस्सी लाख टन तक बढ़ाने की परियोजनाओं पे काम कर रहे हैं। आज तो सिर्फ रिफाइंड पेट्रोलियम प्रोडक्टस की अपनी जरूरतों को पूरा करने में भारत आत्मनिर्भर है।
डॉ. सिंह ने कहा कि इस परियोजना से राज्य सरकार का राजस्व बढ़ जायेगा और पांच हजार लोगों को रोजगार मिलेगा।
प्रधानमंत्री ने आशा व्यक्त की कि राजस्थान और आंध्रप्रदेश में हाल में पाये गये हाइड्रोकार्बन स्रोतों से भारतीय रिफायनरी कम्पनियों की कच्चे तेल की जरूरत पूरी होगी। इसके अलावा कच्चे तेल के नये स्रोतों का पता लगाने के लिए प्रयास तेज कर दिये जायेंगे।
हम देश में नए हाइड्रो कार्बन भंडार ढ़ूढने की अपनी कोशिश तेजी लाएंगे। हमें तेल और गैस की खोज में और उत्पादन में भी नई टेक्नोलॉजी को भी अपनाने की जरूरत है। गहरे समुद्र में खुदाई तार गैस और सैल गैस से तेल निकासी ऐसे नए क्षेत्र है।
डॉक्टर मनमोहन सिंह ने कहा कि यह परियोजना ओमान और भारत के विभिन्न क्षेत्रों में सहयोग का उदाहरण है और इससे द्विपक्षीय सम्बन्ध और मजबूत होंगे।

सरकार ने गरीबी रेखा से नीचे रहने वाले लोगों की जनगणना करने के लिए अपनाये जाने वाले मापदंड के बारे में आज स्पष्ट किया । केन्द्रीय मंत्री विलासराव देशमुख और कुमारी सैलजा ने नई दिल्ली में एक संयुक्त संवाददाता सम्मेलन में कहा कि इसका उद्देश्य असली लाभार्थियों को विभिन्न सरकारी योजनाओं का पूरा लाभ उपलब्ध कराना है ।
ग्रामीण विकास मंत्री विलास राव देशमुख ने कहा कि इसके लिए एक वैज्ञानिक तरीका तैयार किया गया है। उन्होंने कहा कि जनगणना इस साल जून में शुरू होगी और दिसम्बर तक पूरी हो जायेगी।
आवास और शहरी गरीबी उन्मूलन मंत्री कुमारी सैलजा ने कहा कि इस पूरी कार्रवाई के पीछे कस्बों और शहरों का समतामूलक, समग्र और टिकाऊ संवेदनशील विकास करना है।

केंद्र ने देश में पाम ऑयल उत्पादन का क्षेत्र बढाने के लिए राष्ट्रीय कृषि विकास योजना के तहत 300 करोड़ रूपये निर्धारित किये हैं। कृषि मंत्रालय की विज्ञप्ति के अनुसार यह राशि अगले पांच वर्षो में तीन लाख टन पाम आयल का उत्पादन बढाने के देश के आठ राज्यों को आबंटित की जायेगी।

मुंबई शेयर बाजार में लगातार दूसरे दिन बढ़ोतरी हुई और सेंसेक्स 185 अंकों की बढ़त के साथ 18 हजार 326 पर बंद हुआ। यह तेजी अच्छे कारपोरेट परिणामों और यूरोपीय बाजारों में मजबूती के बल पर आए। नेशनल स्टाक एक्सचेंज का निफ्‌टी 58 अंक की बढ़त के साथ पांच हजार 486 पर जा पहुंचा। दिल्ली के सर्राफा बाजार में 10 ग्राम सोने का मूल्य 70 रूपये बढ़कर 22 हजार 370 रूपये रहा। चांदी डेढ़ सौ रूपये मंहगी होकर 54 हजार 200 सौ रूपये प्रति किलो पर जा पहुंची।

पुदुचेरी के मुख्यमंत्री रंगासामी ने केन्द्र शासित पुदुचेरी में उद्योगपतियों को अपनी इकाइयां लगाने के लिए अधिक रियायतें और कर प्रोत्साहन देने का केन्द्र से आग्रह किया है। पुदुचेरी में आज वाणिज्य कर विभाग द्वारा आयोजित जीएसटी संबंधी दो दिवसीय चर्चा का उद्घाटन करते हुए उन्होंने ये जानकारी दी।

आई.पी.एल. ट्वेंटी-20 क्रिकेट टूर्नामेंट में आज के एकमात्र मैच में इस समय मुम्बई में मुम्बई इंडियंस और राजस्थान रॉयल्स के बीच मुकाबला जारी है। टॉस जीतकर पहले बल्लेबाजी करते हुए मुम्बई इंडियंस ने ताजा समाचार मिलने तक 12 ओवर में 3 विकेट पर 66 रन बना लिये थे।
टूर्नामेंट में कल दो मैच खेले जाएंगे। पहले मैच में धर्मशाला में किंग्स इलेवन पंजाब का सामना डेक्कन चाजर्स से होगा जबकि दूसरे मैच में दिल्ली के फिरोजशाह कोटला मैदान में डेली डेयरडेविल्स और पुणे वारियर्स आमने सामने होंगे।

प्रेमलता अग्रवाल दुनिया की सबसे ऊंची चोटी एवरेस्ट पर फतह पाने वाली भारत की सबसे अधिक उम्र की महिला पर्वतारोही बन गई हैं। पैंतालीस वर्षीय झारखंड की प्रेमलता आज सवेरे भारतीय समयानुसार नौ बजकर 35 मिनट पर एवरेस्ट के शिखर पर पहुंची।

उत्तर भारत के अनेक हिस्सों में थोड़ी राहत के बावजूद भीषण गर्मी का प्रकोप जारी है।
दिल्ली में लोगों को आज चिपचिपाती गर्मी से थोड़ी राहत मिली और अधिकतम तापमान में मामूली गिरावट के साथ तापमान 40 डिग्री सेल्सियस रहा।

NEWS AT NINE

2100 HRS

20 MAY, 2011

THE HEADLINES

  • New West Bengal Chief Minister Mamta Banerjee announces  return of 400 acres of land to Singur farmers; Sworn in with 37 Ministers including two from Congress.
  • DMK MP Kanimozhi arrested in 2G spectrum case ; her bail pleas rejected by special court in Delhi.
  • CBI  slaps charge sheet against Suresh Kalmadi in the CWG Scam.
  • Prime Minister dedicates a world class oil refinery at Bina in Madhya Pradesh.
  • The Center  to reply to Karnataka Governor’s  recommendation for President’s rule in the state tomorrow. Likely to turn down the request.

 ||<><><>||

The new West  Bengal Government  headed by Mamta Banerjee has decided to return 400 acres of land to farmers at Singur who unwillingly parted with their land for Nano project. This was announced by Mamta Bannerjee after her first cabinet meeting this evening in Kolkata after assuming office. Banerjee said that her government will welcome TATA Group if they agree to set up car factory in remaining 600 acres of land. She  said that restoration of peace in the state is her first priority and instructed the administration to work on  top priority to recover illegal arms. The state cabinet  had also decided to set up a review committee for release  of political prisoners. Banerjee also advocated for resolving the ongoing problems in Darjeeling hill and Jungle Mahal. Announcing special development package  for the region she said that Government is ready for talk with any group currently agitating in Jungle Mahal. She  said the  state cabinet has also decided to set up a separate Ministry for speedy implementation of Mahatma Gandhi National Rural Employment Scheme and effective distribution of BPL cards. Left Front leaders including chairman Biman Bose  attended the swearing-in ceremony where 37 ohter minsters were also sworn in. State Governor M.K.Narayanan adminstered the oath of secrecy and office to her and the new minsters. Of them 36 ministers are from Trinamool Congress and the reamining two from Congress. Our Kolkata correspondent Arijit Chakraborty reports that former FICCIy Secretary General  Amit Mitra has given Finance and Partho Chatterjee has got the Industry and Legislative Affairs Ministry in the new cabinet. Our correspondent adds that earlier, Ms. Mamta Banerjee was sworn in as first woman Chief Minister in West Bengal ending  uninterrupted 34-year reign of the Left in West Bengal,

It was a sea of humanity that gathered on both sides of the road as the new Chief Minister Ms. Mamata Banerjee chose to walk the distance between the Raj Bhavan and the Writers Buildings, the seat of power. Mamata becomes the state’s first woman Chief Minister. Her oath taking ceremony was witnessed by more than 3 thousand two hundred invitees as also by millions on television. Mamata has tried to project herself as the peoples’ Chief Minister; but how much she can deliver over the next five years, remains to be seen.Sudeep Banerjee AIR News, Kolkata.

||<><><>||

A Delhi court today ordered  arrest of DMK MP Kanimozhi and Kalaigner TV MD Sharad Kumar after rejecting their bail pleas in the 2G spectrum case.Special CBI Judge O P Saini said the bail applications are dismissed. Both the accused have been taken into custody immediately. The court directed that 43-year-old Kanimozhi and Kumar should be produced before it at 10 am tomorrow, when the case comes up for hearing.Her family members and DMK leaders, including its parliamentary party chief T R Baalu were present in the court.  Both Kanimozhi and Sharad Kumar have been charge sheeted by CBI for allegedly conspiring with former Telecom minister Raja, the key accused in the case.   Our correspondent reports that  the court had earlier, reserved its order on their bail pleas for May 14, and subsequently postponed it till today.  

           

Congress says, the arrest of Kanimozhi, daughter of   former Tamil Nadu Chief Minister M. Karunanidhi’s will have no impact on its alliance with the DMK.  Reacting to the rejection of the bail plea  Kanimozhi, the BJP said the  progress was possible only because of Supreme Court monitoring the case.

||<><><>||

The DMK supremo Karunanidhi says, the  2 G issue will be discussed at the party’s highlevel meeting. He was talking to newsmen in Chennai after his daughter and MP Kanimozhi ‘ bail plea was rejected by a Delhi court. The  former Chief Minister said that the relationshp with congress is strong.

||<><><>||

The CBI today filed its first  charge sheet in a Delhi court against Suresh Kalmadi  in the CWG scam. The Agency in its over 50-page charge sheet described the  former  CWG Organising Committee chairman  as the main accused in a corruption case in awarding a games-related contract to a Swiss firm. The case related to awarding of  the lucrative contract to the Swiss firm to install a Timing-Scoring-Result –  TSR – system for the Commonwealth Games at an exorbitant cost, causing a loss of over  90 crore rupees to the exchequer. Besides Kalmadi, the agency has named two companies and eight persons including former Organisisng Committee  Secretary General Lalit Bhanot and former Director General V K Verma as accused and sought their prosecution under various provisions of the Indian Penal Code  dealing with criminal conspiracy, forging documents and using fake documents as genuine. Special CBI Judge Talwant Singh took the charge sheet into record and fixed  Monday for taking up the issue of cognizance.

||<><><>||

The Danish High Court has dismissed Purulia Arms drop case accused Kim Davy’s plea that CBI’s arrest warrant cannot be the basis for his extradition to India as it has expired. The court will deliver  its verdict before July. The CBI said Davy’s plea that the warrant is an old one has in no way affected the appeal proceedings in Danish High court.  CBI spokesperson Dharini Mishra said in a statement,  the Danish High Court  was of the view that for all practical purpose the warrant issued by Kolkata court has been executed by the Danish police on request of CBI.

||<><><>||

The CBI today withdrew the list of accused for whom Interpol Red Corner Notice had been given as  wanted by the agency in connection with various  cases.  But it ruled out  recalling the 50 most wanted list given to Pakistan. The  list was taken off from the official website of CBI after the agency announced yesterday night that it will update the list before making it public.

||<><><>||

The Prime Minister today dedicated to the nation a  world-class Bharat-Oman Refinery at Bina in Sagar District of Madhya Pradesh. The refinery with a capacity of producing 6 million tonnes a year is set up by Bharat Oman Refineries Ltd as a joint venture with 26 per cent equity participation by Oman Oil Company and about 1 per cent by the state government. Inaugurating the refinery Dr. Manmohan Singh said India is on track to ramp up refinery capacity by 27 percent by next year to cross 2380 tonne capacity.

Dr.Singh said the project will raise the revenue of the state government and provide employment to 5,000 persons, creating opportunities for downstream industries as well. The Prime Minister expressed hope that new hydrocarbon sources found in Rajasthan and Andhra Pradesh recently will fulfill the crude requirement of Indian refineries.

Dr. Manmohan Singh said the project is an example of cooperation in many areas between Oman and India and hoped that  it will further strengthen the bilateral relationship. Addressing the function, Union Minister for Petroleum and Natural Gas S Jaipal Reddy said the Bina Refinery is equipped with world-class technology and has the flexibility to process all types of crude oil. State Governor Rameshwar Thakur, Chief Minister Shivraj Singh Chouhan, Union minister for Petroleum and Natural Gas Jaipal Reddy and the Ambassador of Oman in India Sheikh Humaid Bin Ali Sultan Al-mani.

||<><><>||

Dr.Manmohan Singh also  asked the Madhya Pradesh Government to take action against officials responsible for lapses in implementation of Central schemes.  Addressing a meeting of Congress workers in Bina in Madhya Pradesh he said  the conditions in under-developed Bundelkhand are not good. The backward region had not been adequately developed over the years.                        

||<><><>||

The Centre is to  send its reply to Karnataka Governor’s recommendation for President’s rule in the state by tomorrow. Sources in the Union Home Ministry says that the reply is  most likely to be rejection of the Governor’s recommendation. The Ministry of Home Affairs has already written to the Prime Minister’s office in the matter. Karnataka Governor Bhardwaj had earlier asserted that he will not call the assembly session till he receives the Center’s recommendation on his advice for the President’s rule in the state.

||<><><>||

In Odisha, at least 10 people were killed and 25 injured as a thunder squall lashed nine districts of Orissa last night. Revenue and Disaster Management Minister S N Patro said six persons died due to lightning and  four others were killed in wall collapse or tree falling. He said one of the seriously injured persons is critically ill.

||<><><>||

The government today clarified the criteria for the conduct of a census of people living Below Poverty Line- BPL. Addressing a Joint Press conference in New Delhi, Union Ministers  Vilas Rao Deshmukh and Kumari Sailja said the aim is to provide full benifits of various government schemes to actual beneficiaries.

||<><><>||

India and Pakistan today began two-day talks on the Sir Creek issue as part of a bilateral dialogue process in Islamabad.Both sides are holding parleys on the maritime boundary dispute after a gap of four years. An eight-member delegation led by Surveyor General of  India S Subba Rao is participating in the talks while the Pakistani side is headed by Additional Defence Secretary Rear Admiral Shah Sohail Masood.    

||<><><>||

In Nepal , the opposition Congress is holding a massive public awareness campaign in Kathmandu . With only eight days to go for the deadline for the term of the Constituent Assembly the opposition has upped the ante while the coalition government led by Prime Minister Jhala Nath Khanal has proposed to extend the term of the Constituent Assembly, saying that it would not be possible to promulgate the constitution within the May 28 deadline set by political parties last year.

||<><><>||

President Barak Obama says the United States will begin pulling out its troops from Afghanistan in July and will promote reform and support transitions to democracy in West Asia. In a speech in Washington, he said the future of the United States is bound to West Asia  by forces of economics, security and fate. On the Palestinian issue, President Obama said the borders of Israel and a Palestinian state should be based on pre-1967 borders with agreed swaps. 

||<><><>||

In the IPL match, now under way at the Wankhede Stadium in  Mumbai,  Mumbai Indians were 94 for 3 in 15 overs against Rajasthan Royals,  a short while ago.  The Mumbai team, now occupy the fourth spot in the IPL standings,  with 16 points from twelve games.


One Response to “>समाचार NEWS ON AIR : All India Radio Latest News INDIA 20.05.2011”

  1. Anonymous मई 21, 2011 at 4:52 पूर्वाह्न #

    >http://shayari10000.blogspot.com

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: