>समाचार NEWS ON AIR : All India Radio Latest News INDIA 19.05.2011

20 मई

>

 १९/०५/११
समाचार प्रभात
०८००
 मुख्य समाचार :
  • उत्तर प्रदेश और बिहार के विभिन्न हिस्सों में आंधी-तूफान से ५६ मरे।  
  • टू जी घोटाले की जांच कर रही संयुक्त संसदीय समिति ने दूरसंचार मंत्रालय से १९९४ से जारी २८१ लाइसेंसों का पूरा ब्यौरा मांगा।
  • केरल के मुख्यमंत्री उम्मन चांडी ने राज्य में पेट्रोल के दाम एक रूपए २० पैसे प्रति लीटर कम करने का फैसला किया।
  • अफगानिस्तान में आत्मघाती हमले और अमरीका विरोधी प्रदर्शन में कम से कम २५ लोगों की मौत।
———-

 उत्तर प्रदेश और बिहार में तेज आंधी-तूफान के कारण करीब ५६ लोगों की मौत हो गई है। दोनों राज्यों के कुछ हिस्सों में कल शाम तेज बौछारें भी पड़ी।
 पूर्वी उत्तर प्रदेश के कई जिलों में कल शाम आए तूफान में कम से कम ३० लोगों की जान गई है।    सिद्धार्थनगर में आठ, जौनपुर में सात, वाराणसी और भदोई में पांच-पांच और अंबेडकर नगर जिले में दो लोग मरे हैं। हमारे गोरखपुर संवाददाता ने खबर दी है कि गोरखपुर, वाराणसी और बस्ती मंडलों में कुछ जगह अब भी तेज हवा के साथ छिटपुट वर्षा हो रही है।

तूफान और वर्षा से जुड़ी घटनाओं से मरने वालों की सूचनाएं अभी भी विभिन्न जिला मुख्यालयों पर आ रही है। संबंधित जिला प्रशासन अपने-अपने जिलों में हुए जान-माल के नुकसान के आकलन और राहत पहुंचाने में जुट गया है। पूर्वी अंचल में कल रात से ही छुटपुट वर्षा और तेज हवाएं चल रही हैं। तापमान सामान्य से तीन से चार डिग्री सेल्सियस नीचे चला गया है। पूर्वांचल के कई इलाकों में बिजली की आपूर्ति अभी तक बहाल नहीं हुई है। बिजली न होने के कारण कल शाम रेल सेवाएं भी एक घंटे तक बाधित रहीं। सलमान हैदर आकाशवाणी समाचार गोरखपुर।
  आंधी के साथ वर्षा होने से इलाहाबाद, गोरखपुर, बहराइच और सुलतानपुर में सामान्य जनजीवन पर असर पड़ा।
 उधर, बिहार में भी आंधी तूफान के कारण शेखपुरा, जमूई, मधेपुरा और अररिया जिलों में २६ लोगों के मरने की खबर है। हमारे संवाददाता का कहना है कि आंधी के बाद तेज बौछारों ने इन इलाकों में गर्मी से कुछ राहत दिलाई।

———-

 राजधानी दिल्ली में कल अधिकतम तापमान ४२ दशमलव तीन डिग्री सेल्सियस रहा लेकिन रात करीब नौ बजे कुछ इलाकों में आंधी और बारिश होने से तापमान में गिरावट आई। मौसम विभाग के अनुसार आज भी कहीं-कहीं बौछारें पड़ सकती है।
 इस बीच, पंजाब और हरियाणा में गर्मी बढ़ गई है। हरियाणा के हिसार में तापमान बढ़कर ४६ दशमलव दो डिग्री सेल्सियस तक जा पहुंचा है।
 हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि अमृतसर में अधिकतम तापमान ४५ दशमलव दो डिग्री सेल्सियस हो गया।

पंजाब हरियाणा और चंडीगढ़ में अधिकतम एवं न्यूनतम तापमान बढ़ने से क्षेत्र भीषण गर्मी की चपेट में है। ऊपर से बिजली की आपूर्ति में कटौती के चलते गर्मियां और भी दूभर हो गई हैं। अस्पतालों में गर्मी के कारण चमड़ी के रोगों से पीड़ित मरीजों की गिनती बढ़ने लगी है। मौसम विभाग का कहना है कि २२ मई तक पंजाब हरियाणा के कई हिस्सों में तेज आंधी के साथ हल्की बारिश हो सकती है और कहीं-कहीं बौछारें भी पड़ सकती हैं। जिससे तापमान में कमी आएगी और लोगों को तपती गर्मी से कुछ राहत मिलेगी। आकाशवाणी समाचार के लिए चंडीगढ़ से अश्विनी कुमार शर्मा।
 राजस्थान में  ४६ दशमलव सात डिग्री सेल्सियस तापमान के साथ चुरू सबसे ज्यादा गर्म रहा। श्रीगंगानगर में अधिकतम तापमान ४६ दशमलव छह डिग्री सेल्सियस रहा।

———-

 टू-जी स्पेक्ट्रम घोटाले की जांच कर रही संयुक्त संसदीय समिति-जेपीसी की कल कांगे्रस नेता पी सी चाको की अध्यक्षता में दूसरी बैठक हुई। जेपीसी ने दूरसंचार मंत्रालय को निर्देश दिया है कि १९९४ से जारी करीब २८१ लाइसेंसों की पूरी जानकारी उपलब्ध कराये। दूरसंचार सचिव आर चन्द्रशेखर ने जेपीसी को १९९८ से २००९ तक की दूरसंचार नीति से अवगत कराया।
 पहली बैठक में सदस्यों को वायरलैस सलाहकार अशोक चन्द्रा और अन्य अधिकारियों ने स्पेक्ट्रम और टेलीफोन के लिए इस्तेमाल किये जाने वाले सिग्नलों के एम्पलीफिकेशन जैसे मुद्दों के बारे में बताया।

———-

 ओडिशा सरकार ने ५२ हजार करोड़ रुपये के पॉस्को इस्पात संयंत्र के लिए कड़ी सुरक्षा के बीच भूमि अधिग्रहण करना शुरू कर दिया है।
 भूमि अधिग्रहण अधिकारी सुरजीत दास ने बताया कि जगतसिंहपुर जिले के पोलांगा गांव में ६० से ज्यादा अधिकारियों के चार दलों और राजस्व, वन और अन्य विभागों के कर्मियों ने यह काम शुरू कर दिया है। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि पॉस्को प्रतिरोध संगम समिति के बैनर तले बड़ी तादाद में स्थानीय लोगों ने इस प्रक्रिया का विरोध किया और इस परियोजना स्थल के प्रवेशद्वार बालतुथा के निकट रैली की।

———-

 भारत और उज+बेकिस्तान ने महत्त्वपूर्ण भागीदारी करते हुए आपसी संबंधों का दायरा बढ़ाया है। प्रधानमंत्री डॉ मनमोहन सिंह और भारत की यात्रा पर आये उजबेक राष्ट्रपति इस्लाम करीमॉफ के बीच बैठक के बाद जारी साझा बयान में कहा गया है कि दोनों देशों के बीच ३४ समझौतों पर हस्ताक्षर हुए। दोनों नेताओं ने हर तरह के आतंकवाद और उससे जुड़ी गतिविधियों की निंदा की तथा आतंकवाद से निपटने के लिए गठित भारत-उज+बेक संयुक्त कार्य समूह के तहत विचार-विमर्श जारी रखने का फैसला किया। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि दोनों देशों के बीच अफगानिस्तान के मौजूदा हालात पर व्यापक चर्चा हुई और उन्होंने वहां जल्द शांति और स्थायित्व बहाल करने के महत्व पर बल दिया।

भारत और उजबेकिस्तान के बीच ३४ द्विपक्षीय समझौते हुए हैं जिसमें विज्ञान और तकनीक व तेल और गैस तथा दवाईयों के क्षेत्र प्रमुख हैं। इसके अलावा १९९३ के द्विपक्षीय समझौते को संशोधित कर दोहरे कराधार को भी समाप्त कर दिया गया है। उज+बेकिस्तान ने फिर से कहा है कि विस्तृत संयुक्त राष्ट्र सुरक्षा संघ में भारत स्थायी सीट का हकदार है। दोनों देशों ने संघाई सहयोग संगठन के सिद्धांतों के अधीन आपसी सहयोग पर भी सहमति व्यक्त की है। वर्तमान में भारत इस संगठन का पर्यवेक्षक है और इस छह राष्ट्रीय मध्य एशिया संगठन का सदस्य बनना चाहता है। आकाशवाणी समाचार के लिए मैं मणिकांत ठाकुर।

———-

आकाशवाणी से आप हर घंटे समाचार बुलेटिन सुन सकते हैं। मोबाइल फोन पर ताजा समाचार जानने के लिए मैसेज बॉक्स में टाइप करें न्यूज और भेज दें – ५ ६ ७ ६ ७ ४ ४ पर ।

———

 कांग्रेस के वरिष्ठ नेता उम्मन चांडी ने कल केरल के मुख्यमंत्री का पदभार संभाल लिया। राज्यपाल आर एस गवई ने तिरूअनंतपुरम में श्री उम्मन चांडी और यूडीएफ में शामिल दलों के छह नेताओं को पद और गोपनीयता की शपथ दिलाई।
 श्री उम्मन चांडी ने अपने पहले संवाददाता सम्मेलन में बताया कि उन्होंने राज्य में पेट्रोल की कीमत में एक रुपये बीस पैसे प्रति लीटर कमी करने का फैसला किया है। उन्होंने बताया कि मंत्रिमंडल की बैठक में राज्य के कासरगोड जिले में कीटनाशक – इंडोसल्फान के पीड़ितों के बारे में राष्ट्रीय मानवाधिकार आयोग की सिफारिशें मंजूर करने का भी फैसला किया गया।

———-

 असम में कॉग्रेस के वरिष्ठ नेता तरुण गोगोई लगातार तीसरी बार राज्य के मुख्यमंत्री बने। राज्यपाल जानकी बल्लभ पटनायक ने गुआहाटी में राजभवन के दरबार हॉल में ७५ वर्षीय नेता को पद और गोपनीयता की शपथ दिलाई। श्री गोगोई ने कहा की कि उनकी सरकार आर्थिक विकास को बढ़ावा देने, बेरोजगारी दूर करने और राज्य में शांति बहाली जैसे मुद्दों पर मुख्य रूप से ध्यान देगी।

———-

 पश्चिम बंगाल में तृणमूल कांग्रेस की नेता ममता बैनर्जी के नेतृत्व में नई सरकार के शपथ ग्रहण समारोह की सभी तैयारियां पूरी कर ली गई हैं। वे कल दिन में एक बजकर एक मिनट पर मुख्यमंत्री पद की शपथ लेंगी। यूपीए अध्यक्ष सोनिया गांधी इस अवसर पर उपस्थित नहीं रहेंगी। वित्त मंत्री प्रणब मुखर्जी और गृहमंत्री पी. चिदम्बरम समारोह में कांग्रेस का प्रतिनिधित्व करेंगे। सुश्री ममता बैनर्जी पश्चिम बंगाल की पहली महिला मुख्यमंत्री होंगी।

———-

 कांग्रेस के नेता राहुल गांधी ने आरोप लगाया है कि उत्तर प्रदेश में बहुजन समाज पार्टी की सरकार ठीक ढंग से काम नहीं कर रही है। उन्होंने घोषणा की कि वे दमनकारी, भ्रष्ट और अक्षम राज्य सरकार के विरोध में राज्य के हर गांव में जाकर आंदोलन छेड़ेंगे।
 वाराणसी में प्रदेश कांग्रेस के दो दिन के सम्मेलन में उन्होंने गौतमबुद्धनगर जिले के भट्टा पारसौल गांव में किसानों पर अत्याचार और अन्य घटनाओं की न्यायिक जांच की मांग दोहराई। उन्होंने राज्य सरकार के इन दावों को गलत ठहराया कि गांव में स्थिति सामान्य हो गई है।
 हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि कांग्रेस अध्यक्ष सोनिया गांधी आज सम्मेलन को संबोधित करेंगी और बेनियाबाग में जनसभा में भाषण देंगी।

उत्तर प्रदेश कांग्रेस के ८३वें अधिवेशन में राज्य में आगामी विधानसभा चुनाव के लिए पार्टी ने अपना ऐजेंडा साफ कर दिया है। पार्टी महा सचिव राहुल गांधी ने अपने संबोधन में प्रदेश की बहुजन समाजवादी सरकार पर तीखे हमले किये हैं। उन्होंने पार्टी कार्यकर्ताओं का आह्‌वान किया है कि वह यह जानने की कोशिश कर रहे हैं कि पार्टी राज्य में लोगों के हितों के लिए क्या कर रही है। अधिवेशन में विभिन्न राजनीतिक, सामाजिक और आर्थिक मुद्दों पर २३ प्रस्ताव प्रस्तुत करके भी पार्टी ने यह साफ संदेश दिया है कि विधानसभा चुनाव के दौरान उसके प्रमुख मुद्दे क्या होने वाले हैं। आकाशवाणी समाचार सुनील शुक्ल वाराणसी।
 कल आंधी और बारिश से नुकसान होने के बाद आज सम्मेलन का स्थान बदल दिया गया है। पार्टी ने घोषणा की है कि सम्मेलन का समापन और रैली एक ही जगह पर होगी।

———-

 अफगानिस्तान में आत्मघाती बम हमले और अमरीका विरोधी हिंसा में २५ लोग मारे गए और करीब ८० लोग घायल हो गए। पूर्वी प्रांत नागरहार में एक आत्मघाती हमलावर ने पुलिस बल पर हमला कर दिया जिसमें १३ लोग मारे गए और २० घायल हो गए। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि तालीबान प्रवक्ता ज+बीउल्लाह मुजाहिद ने हमले की जिम्मेदारी ली है।

आत्मघाती हमला पािकस्तान के सीमा से सटे जलालाबाद शहर में हुआ। जहां इस साल इस तरह की कई घटनाएं हो चुकी है। अफगानिस्तान में हर रोज औसतन पांच पुलिसकर्मियों की मौत होती है। उत्तरी प्रांत कथार में विरोध प्रदर्शन पश्चिमी सेना के विरूद्ध बढ़ते जनाक्रोश को दिखाता है। प्रदर्शन का आयोजन नाटो सेना द्वारा चार लोगों के मारे जाने के विरोध में था जिनमें दो महिलाएं थीं। अफगान राष्ट्रपति हामिद करजई ने इसकी निंदा करते हुए नाटो सेना को इसकी पुनरावृत्ति न करने का अनुरोध किया। आकाशवाणी समाचार के लिए काबुल से संतोष कुमार।

———-

 आईपीएल क्रिकेट प्रतियोगिता में पिछले साल की विजेता चेन्नई सुपर किंग्स ने कल कोच्चि टस्कर्स केरल को ११ रन से हरा दिया।
 चेन्नई के चेपॉक स्टेडियम में विकेटकीपर ऋद्धिमान साहा के नाबाद ४६ रन की मदद से चेन्नई सुपर किंग्स ने पांच विकेट के नुकसान पर १५२ रन बनाए। कोच्चि टस्कर्स केरल पांच विकेट पर केवल १४१ रन ही बना पाई। चेन्नई सुपर किंग्स इस नौवीं जीत के साथ १८ अंक लेकर पहले स्थान पर पहुंच गया है।
 कोच्चि टस्कर्स केरल ने १४ मैच खेलकर १२ अंक हासिल किए। आज नवी मुंबई में कोलकाता नाइट राइडर्स का मुकाबला पुणे वॉरियर्स से होगा।

———-

 दिल्ली की एक अदालत ने राष्ट्रमंडल खेल आयोजन समिति के पूर्व अध्यक्ष सुरेश कलमाडी की न्यायिक हिरासत अगले महीने की पहली तारीख तक बढ़ा दी है। समिति के दो अन्य वरिष्ठ अधिकारियों- संयुक्त महानिदेशक ए. एस. वी. प्रसाद और उपमहानिदेशक सुरजीत लाल की जेल हिरासत की अवधि भी अगले महीने की पहली तारीख तक बढा दी गई है। न्यायालय ने पूर्व महासचिव ललित भनोट और पूर्व महानिदेशक वी के वर्मा की न्यायिक हिरासत की अवधि इस महीने की २४ तारीख तक बढा दी है।

———-

 विश्वबैंक ने कहा है कि भारत में गरीबों की भलाई के लिए चल रहे सरकार के प्रमुख कार्यक्रमों का सीमित लाभ ही मिलता है और अधिकतर पैसा भ्रष्टाचार और कुप्रबंध में बर्बाद हो जाता है। भारत अपने सकल घरेलू उत्पाद का दो प्रतिशत से अधिक हिस्सा गरीबी कम करने के कार्यक्रमों पर खर्च करता है। लेकिन विश्व बैंक का कहना है कि अनाज वितरण योजनाओं में भ्रष्टाचार इतना अधिक है कि सिर्फ ४० प्रतिशत ही गरीबों तक पहुंच पाता है।

———
समाचार पत्रों से

राजस्थान पत्रिका और देशबंधु ने असम और केरल में मुख्यमंत्रियों के नई सरकार के पद संभालने को प्रमुखता दी है।
 टू जी स्पेक्ट्रम मामले पर दैनिक भास्कर ने लिखा है कि जे पी सी जांच की आंच एन डी ए पर  हरिभूमि  लिखता है -जे पी सी ने एन डी ए को निशाने पर लिया। इकोनोमिक टाइम्स की सुर्खी है-टू जी जांच से फाइनेंस पेशेवरों में मचा हड़कंप।
 कांग्रेस महाअधिवेशन की चर्चा करते हुए जनसत्ता की पहली खबर है-उत्तर प्रदेश सरकार के खिलाफ हर गांव से जंग छेड़ने का ऐलान किया राहुल ने। अमर उजाला के अनुसार राहुल ने दिखाए जुझारू तेवर।
    राष्ट्रीय सहारा ने पहले पन्ने पर लिखा है यू पी में आंधी बारिश से भारी तबाही। अमर उजाला ने पूर्वी मध्य उत्तरप्रदेश में आधंी बारिश की खबर को शब्द दिए हैं-तूफान का कहर।
   दैनिक भास्कर ने कर्नाटक प्रकरण पर खबर दी है कि भारद्वाज बदले-कहा येदियुरप्पा को है भारी बहुमत, कार्यकाल पूरा करेंगे। हरिभूमि का मानना हैं-राज्यपाल के सुर बदले। राष्ट्रीय सहारा लिखता है-भारद्वाज ने पढ़े येदियुरप्पा की शान में कसीदे। देशबंधु की खबर है-समापन की ओर कर्नाटक का नाटक।
 नई दुनिया ने मुख पृष्ठ पर चीन के प्रधानमंत्री के पाकिस्तान को अच्छा दोस्त बताने की खबर देते हुए लिखा है-पाकिस्तान को मिला चीन का साथ।
 बिजनेस भास्कर  ने विश्लेषण किया है-निर्यातकों को मिलने वाली ब्याज की दरों में पिछले वर्ष के दौरान बढ़ोतरी दर्ज की गई। इसका निर्यातकों के विस्तार कार्यक्रम पर प्रतिकूल असर पड़ने की संभावना है।
 दैनिक ट्रिब्यून ने खबर दी है कि रिजर्व बैंक ने आम जनता से कहा है कि वे तीस जून तक २५ पैसे या उससे कम मूल्य के सिक्के बैंक से बदल लें, क्योंकि तीस जून के बाद इन्हें स्वीकार नहीं किया जाएगा।

MORNING NEWS

 0815 HRS
19 MAY, 2011
THE HEADLINES:
  • Dust and thunder storms claim 56 lives in different parts of Uttar Pradesh and Bihar.
  • Joint Parliamentary Committee probing the 2G scam asks Telecom Ministry to provide complete details about 281 licences issued since 1994.
  • Kerala Chief Minister Oomen Chandy decides to bring down petrol prices by one rupee 22 paise in the state.
  • At least 25 people killed in a suicide attack and anti-US protest in Afghanistan.
[]><><><[]
Dust and thunder storms have claimed 56 lives in different parts of Uttar Pradesh and Bihar.
In Uttar Pradesh, at least 30 were killed in cyclonic storm that hit several districts of eastern UP yesterday. Eight people killed in Siddhartha Nagar, Seven in Jaunpur, five each in Varanasi, Bhadohi and Ambekar Nagar. AIR Gorakhpur correspondent reports that high velocity wind and scattered rain is still continuing in Gorakhpur, Varanasi and Basti divisions of the state.
“The reports of rain and storm related deaths are still pouring in from different districts. Scattered light rain is occurring in most of the eastern districts since last night. The people have got relief from blazing heat as the temperature has fell down three to four degrees below normal. The power is yet to be restored in a larger area. Train services were also affected for some time due to power cut. The concerned district administrations are assessing the loss of life and property in the storm hit districts. Salman Haider/ AIR news.”
In Bihar, 26 people lost their lives in dust and thunder storms. Our correspondent reports that the deaths have been reported from Sheikhpura, Jamui, Saharsa, Madhepura and Araria districts.
Punjab, Haryana and Chandigarh, however, continue to reel under the heat wave. A report from AIR correspondent:
With rising temperature, Punjab, Haryana and Chandigarh are reeling under the grip of heat. The power cuts have made the summers more painful. As mercury continues to soar, the cases of persistent redness, excessive pigmentation, sunburn and constant irritation are being reported everyday in hospital. The MET department has predicted moderate rain, thunder showers and wind in parts of Punjab, Haryana and Chandigarh, which will lower the temperature, proving a relief to the people from this scorching heat. Ashwini Kumar Sharma, AIR News, Chandigarh.
[]><><><[]
The Joint Parliamentary Committee, JPC, probing the 2G Scam has directed the Telecom Ministry to present complete details about 281 licenses issued from 1994 till now. The second meeting of the JPC chaired by Congress leader P C Chacko, was briefed by Telecom Secretary R Chandrashekhar about the telecom policy from 1998 to 2009. In the first session, the members were also briefed by officials of the Department of Telecom including wireless advisor Ashok Chandra on issues like spectrum and amplification of signals for use in telephony. The Comptroller and Auditor General, CAG made adverse remarks about the migration package during the NDA government in 1999. It was asked to quantify losses and report back. The then Attorney General will also be called before the Committee to depose on the issue.
[]><><><[]
Kerala Chief Minister Oomen Chandy has decided to bring down petrol prices by one rupee twenty two paise in the state by forgoing additional revenue to the state from the recent hike in petrol price. In his first press conference after taking over as Chief Minister, Mr Chandy said the cabinet meeting held yesterday has also decided to accept recommendations of the National Human Rights Commission for the endosulfan victims of Kasargod district in the state. An immediate financial assistance of one lakh each will be given to those who perished due to the pesticide till 2008. Mr Chandy also said that a new cell or department will be created to monitor proper implementation of central schemes.
[]><><><[]
Trinamool Congress President Mamata Banerjee will take over as Chief Minister of West Bengal tomorrow. She will be the first woman Chief Minister of the state. Ms. Banerjee will take oath of office and secrecy at 1.01 pm. All preparations have been put in place for the swearing-in ceremony. Home Minister P Chidambaram will represent the Congress at the function along with Finance Minister Pranab Mukherjee. Congress President Sonia Gandhi will not be attending the swearing-in of Miss Banerjee. This was disclosed by AICC General Secretary Janardan Dwivedi in New Delhi yesterday. Governor MK Narayanan and Kolkata Police Commissioner Ranjit Kumar Panchnanda took stock of the preparations for the swearing-in ceremony.
[]><><><[]
In Bihar, Cooperative Minister Ramadhar Prasad Singh has resigned from the NDA government. Mr. Singh has submitted his resignation to the Chief Minister Nitish Kumar late last night. Ramadhar Singh is a BJP MLA from Aurangabad. An Aurangabad court had issued a non-bailable warrant against him in 1994 in a case relating to delivering a provocative speech. He was declared an absconder in 1995 after he failed to appear before the court.
[]><><><[]
Congress leader Rahul Gandhi has alleged that the BSP government in Uttar Pradesh is not functioning properly. He announced that he would visit every village of the state to launch an agitation against the corrupt and incompetent state government which has unleashed a reign of terror on the people. While addressing a two-day convention of the State Congress at Varanasi, he reiterated his demand for judicial inquiry into the alleged atrocities against farmers and other developments at the Bhatta Parsaul villages in Gautam Buddha Nagar district. AIR correspondent has filed this report on the State Congress convention:
Congress has unveiled its agenda for the 2012 State Assembly elections in Uttar Pradesh. Congress leader Rahul Gandhi launched a blistering attack on the BSP government and said the Central funds were being misused. He called upon the party workers to concentrate to know what the party was doing for the people of the State. Tabling 23 resolutions in the convention on different political, social and economic issues party has also given a clear message about its main focal points during next Assembly elections. The convention will end today with Congress president Sonia Gandhi’s address which would be followed by her public meeting at temple town. Sunil Shukla, AIR News Varanasi.
[]><><><[]
Karnataka Chief Minister B S Yeddyurappa met Governor H R Bhardwaj and urged him to convene a session of the Assembly. The Governor asked Mr Yeddyurappa to wait for couple of days for his decision on the state cabinet recommendation for convening the assembly session from June the 2nd.
In a press conference held after his meeting with the Governor, Chief Minister Yeddyurappa elaborated that Governor asked them to wait for his clearance for Assembly session till the response is received from Central Government. More from AIR Correspondent:
The BJP and Congress in the state continue with their protests against each other. BJP is organising series of rallies and protests demanding recall of Governor and Congress is demanding for the ouster of BJP Government in the state in the background of Supreme Court strictures against the Chief Minister and Speaker. Chief Minister has clearly said that the Speaker will remain in office for the entire term. Both Governor and the Chief Minister shared a dais yesterday in a function. The Governor praised Yeddyurappa for working hard towards developing the state and said he has nothing personal against him and his actions emanate out of his constitutional duties. Sudhindra for AIR News, Bangalore.
[]><><><[]
India and Uzbekistan have upgraded their bilateral relationship by entering into strategic partnership joint statement issued after the meeting between the Prime Minister Dr.Manmohan Singh and Uzbekistan President Islam Karimov in New Delhi, said the two countries signed 34 pacts, including those in the field of IT, pharmaceuticals and hydrocarbons. The two leaders also condemned terrorism in all its forms and manifestations, and decided to continue holding consultations on the matter under the aegis of the Indo-Uzbek Joint Working Group on combating international terrorism. AIR correspondent reports that the leaders held a detailed discussion on the persistent unstable situation in Afghanistan, and underlined the importance of an early establishment of peace and stability in that country.
As many as 34 bilateral agreements were signed at the meeting, which covered varied area from science and technology, textiles, oil and gas and pharmaceuticals. One of the significant memorandum of understanding signed is in textiles, with Uzbekistan being a major producer of cotton at over one million tonnes per annum. Besides, an agreement to amend the 1993 bilateral treaty on avoidance of double taxation was also signed. Uzbekistan reaffirmed support for India‘s candidature for permanent membership in an expanded UN Security Council. The two sides also resolved to expand their cooperation within the framework of the Shanghai Cooperation Organisation (SCO).India is currently an observer at the SCO and is keen to become a member of the six-nation Central Asian organisation. This is Manikant Thakur for AIR News.
[]><><><[]
In Afghanistan, at least 25 people have been killed in a suicide bomb attack and an anti-US protest that turned violent. Thirteen people were killed and 20 others injured when a suicide bomber attacked a police bus in the eastern province of Nangarhar. AIR correspondent has filed this report:
The suicide bombing happened in eastern province bordering Pakistan which has seen a series of attacks this year. Most of the casualties were among police cadets who were inside the bus. Afghan President said that terrorists wanted to scare Afghan youth from joining security forces but asserted that thousands of sons of this country will continue doing so. The earlier incident of protest in relatively peaceful province of Takhar is equally significant as it shows growing anti-west feelings within the country. The protests were organized in response to killing of four people whom NATO-led forces termed as militants. President Hamid Karzai condemned the incident and urged coalition forces avoid its repetition.
[]><><><[]
In Libya, pro Gaddafi forces intensified their campaign to take the strategic heights in a western mountain range forcing temporary closure of a border crossing to Tunisia. Reports from the area said that some of the shells fell inside Tunisia. Jet fighters of Tunisia flew over the area but did not fire.
Much of the fighting centred around the town of Yafrin, and residents and rebel fighters said that the Gaddafi forces were using Grad missiles and rockets in their nearly month-long siege.
[]><><><[]
In Indian Premier League Cricket, defending champions Chennai Super Kings defeated Kochi Tuskers Kerala by 11 runs at the Chepauk in Chennai. Wriddhiman Saha’s gutsy unbeaten 46 helped CSK to a competitive 152 for five on a slow Chepauk track. The score was good enough for the bowlers who restricted Kochi to 141 for five to notch up their ninth win in the tournament and to move to the top of the table with 18 points.
IPL debutantes Kochi Tuskers Kerala finished their campaign with 12 points from 14 outings.
In today’s encounter, Kolkata Knight Riders take on Pune Warriors at Navi Mumbai.
[]><><><[]
NEWSPAPERS HEADLINES
The ongoing Yeddyurappa-Bhardwaj controversy continues to be highlighted by the press. “Chief Minister, Governor blow hot and cold in Karnataka” is the main headline in the Asian Age. The Tribune quotes the Governor – “Yeddyurappa is my friend”.
With other political parties joining the Mayawati government to question Rahul Gandhi’s claim of mass murder and rape in Bhatta Parsaul, the Times of India writes “Rahul mis-quoted on NOIDA deaths and rapes, claims the Congress”.
“Mamta to quit as Railway Minister today”, writes the Statesman before she dons the mantle of West Bengal Chief Minister, though she is yet to name her successor in the Ministry.
The Pioneer writes ‘In a step which can have a major bearing on Dalit policies in the country and challenge UP Chief Minister Mayawati’s hold over her caste, the Centre is likely to carve out a special Mahadalit Category and include them in the Below Poverty Line segment’.
The Times of India reports that Pakistan‘s notorious spy agency – the ISI, at the Centre of the Mumbai Blasts investigation will face withering scrutiny over the next few weeks in a Chicago court during the trial of Tahawwur Hussain Rana, who is accused of helping David Coleman Headley.
The Hindustan Times informs us that the Al Qaeda has picked a former Egyptian special forces officer – Saif-al-Adel as interim leader of the group. Mustafa-al-Yemeni will be Head of Operations.
AND finally, the Asian Age reports “Indian to present Duckworth alternative’. After a 10-year-long wait the International Cricket Council has finally invited Thrissur resident – V. Jayadevan to Hongkong to make a presentation on his ‘VJD’ method of deciding rain-interrupted matches. 

१९.०५.२०११
दोपहर समाचार
१४३०

मुख्य समाचार :
  • केबिनेट ने बुंदेलखंड क्षेत्र में पेयजल सुविधाओं के लिए दो सौ करोड़ रूपये के अतिरिक्त पैकेज को मंजूरी दी। गरीबों और जाति आधारित जनगणना का भी फैसला।
  • प्रवर्तन निदेशालय ने राष्ट्रमंडल खेल आयोजन समिति के बर्खास्त अध्यक्ष सुरेश कलमाडी के खिलाफ मनी लॉड्रिरिंग का मामला दर्ज किया।
  • ओड़ीशा में पॉस्को इस्पात परियोजना के लिए भूमि अधिग्रहण के काम में बाधा डालने के आरोप में ३२ लोग गिरफ्तार।
  • खाद्य पदार्थों की मुद्रास्फीति की दर घटकर सात दशमलव चार-सात प्रतिशत हुई।
  • अमरीका ने सीरिया के राष्ट्रपति बशर अल अशद और छह वरिष्ठ अधिकारियों पर हिंसक कार्रवाई के लिए प्रतिबंध लगाया।
  • अन्तर्राष्ट्रीय मुद्राकोष के अध्यक्ष डॉमिनिक स्ट्रॉस कॉन ने न्यूयॉर्क में होटल की महिला कर्मचारी के साथ बलात्कार की कोशिश के आरोप में इस्तीफा दिया।
  • अफगानिस्तान में नेटो की ७२ घंटे की सैन्य कार्रवाई में साठ से अधिक आतंकवादी मारे गए।

——-

केन्द्रीय मंत्रिमंडल ने उत्तरप्रदेश के बुंदेलखंड क्षेत्र में पीने के पानी की सुविधा उपलब्ध कराने के लिए दो सौ करोड़ रूपये के अतिरिक्त अनुदान की मंजूरी दी है। सूचना और प्रसारण मंत्री अम्बिका सोनी ने मंत्रिमंडल के फैसलों की मीडिया को जानकारी देते हुए कहा कि ये अनुदान पिछले वर्ष नवम्बर में सूखे के प्रभाव को कम करने के लिए केन्द्र द्वारा घोषित विशेष पैकेज सहित विभिन्न उपायों के अतिरिक्त है।

दो सौ करोड़ रूपये का यह अतिरिक्त पैकेज, जिसे आज मंजूरी दी गई, उससे गर्मी के महीनों में पीने के पानी की समस्या से बेहतर तरीके से निपटा जा सकेगा। इस पूरे पैकेज से राज्य के लोग वर्षा जल और नहर प्रणाली जैसे जल संसाधनों का उचित उपयोग कर सकेंगे। इसके साथ ही वे सूखे की स्थिति से निपटने के लिए फसलों में विविधता को भी बढ़ावा दे सकेंगे।

सरकार ने ग्रामीण और शहरी इलाकों में गरीबी की रेखा से नीचे के परिवारों की पहचान के लिए ऐसे परिवारों की गणना की भी मंजूरी दी है। ग्रामीण विकास मंत्रालय में संयुक्त सचिव संजय कुमार ने बताया ये जनगणना इस वर्ष जून में शुरू होगी और दिसम्बर तक पूरी हो जाएगी।

बीपीएल सेंसेस जून से शुरू होगा और दिसंबर तक खत्म होगा। इसे करवाने की मुख्य जिम्मेदारी राज्य सरकारो के पास हैं। इन्युमरेटर के रूप में राज्य सरकार के कर्मचारी ही घर-घर जाएगें। कास्ट और रिलिजन से रिलेटेड जो इंफोरमेशन है, वो इंडीविजुअल लेवल पर हम पब्लिश नहीं करेंगे। वो रजिस्टार जनरल ग्रुप के रूप में संख्या स्टेटिस्टिकल इंफोरमेशन जो है वो देंगे। बाकी जो इंफोरमेशन कलेक्ट किया गया और लिया जाएगा वह ग्राम सभा के सामने रखा जाएगा और उस पर आपत्तियां भी आमंत्रित की जाएगीं। आपत्तियो के निष्पादन के बाद जो अन्तिम  इंफामनेशन की सूची बनेगी। उसे पब्लिक  डोमेन में लाया जाएगा और उसके आधार पर  जो क्राइटेरिया सेट हैं उसके आधार पर फिर केटेगराइज किया जाएगा।
श्रीमती अंबिका सोनी ने कहा कि गरीबी की रेखा से नीचे के लोगों की गणना के साथ जाति और धर्म पर आधारित गणना भी होगी और उनसे प्राप्त आंकड़ों का इस्तेमाल बारहवीं पंचवर्षीय योजना के लिए किया जाएगा।
एक अन्य महत्वपूर्ण फैसले में केन्द्रीय मंत्रिमंडल ने लखनऊ के निकट स्कूटर्स इंडिया लिमिटेड को फिर से शुरू करने की भी मंजूरी दी। इसके लिए एक महत्वपूर्ण साझेदार लिया जाएगा और सरकार की ९५ प्रतिशत हिस्सेदारी बेची जाएगी। श्रीमती सोनी ने बताया कि वन्य जीव कानून १९७२ में संशोधन किया जाएगा और इस प्रस्तावित संशोधन के बारे में विधि और पर्यावरण मंत्रालयों द्वारा फैसला लिए जाने के बाद इसकी अधिसूचना जारी की जाएगी।

——-

प्रवर्तन निदेशालय ने २०१० राष्ट्रमंडल खेलों के दौरान वित्तीय सौदों के सिलसिले में खेल संचालन समिति के बर्खास्त अध्यक्ष सुरेश कलमाडी के खिलाफ मनी लॉड्रिरिंग का मामला दर्ज किया है। निदेशालय ने पहले कलमाडी के खिलाफ विदेशी मुद्रा विनिमय कानून के उल्लंघन का आरोप लगाया था। अब कलमाड़ी को हिरासत में लेने और उनका बयान दर्ज करने के लिए अदालत से अनुमति मांगी है। केन्द्रीय जांच ब्यूरो ने कलमाड़ी को राष्ट्रमंडल खेलो कें टाइमिंग, स्कोरिंग, रिजल्ट सिस्टम सौदे में ठगी, साजिश और भ्रष्टाचार के आरोपों में पिछले महीने गिरफ्तार किया था और वे फिलहाल न्यायिक हिरासत में हैं।
हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि प्रवर्तन निदेशालय अदालत से अनुमति मिलने के बाद कलमाड़ी से ओवरलेज+ और क्विन्स बेटन रिले घोटालों में पहले से दर्ज मामलों में मनी लॉड्रिरिंग तथा विदेशी मुद्रा विनिमय मामले में पूछताछ करेगा। निदेशालय ने कलमाड़ी से अपने बैंक खातों, चल-अंचल संपत्तियों और खेलों से पहले की अपनी विदेश यात्राओं तथा विदेशी मुद्रा के लेनदेन के बारे में विवरण देने को कहा है।

——-

ओड़ीशा में जगतसिंह पुर जिले में पारादीप के निकट ५२ हजार करोड़ रूपये की पॉस्को इस्पात परियोजना के लिए भूमि अधिग्रहण के काम में बाधा डालने के कारण आज करीब ३२ लोगों को गिरफ्तार किया गया। देश में सीधे विदेशी निवेश की इस सबसे बड़ी परियोजना का पहले समर्थन कर रही यूनाइटेड एक्शन कमेटी के कार्यकर्ताओं को गढ़कुजंगा के प्रवेश मार्ग को रोकने का प्रयास करते हुए गिरफ्तार किया गया। यूनाइटेड एक्शन कमेटी के अध्यक्ष अनादि राऊत और अन्य लोगों को पुलिस ने पारादीप में हिरासत में लिया। स्थानीय ग्रामीणों की गिरफ्तारी के बाद पॉस्को परियोजना क्षेत्र में तनाव पैदा हो गया है। यूनाइटेड एक्शन कमेटी कल भूमि अधिग्रहण का काम शुरू होने के पहले दिन से ही इसका विरोध कर रही है, क्योंकि ओड़ीशा सरकार ने उनकी मांगें नहीं मानी हैं।
इस बीच पॉस्को प्रतिरोध संघर्ष समिति के कार्यकर्ताओं ने दिनकिया और गोबिन्दपुर को जाने वाले मार्गों को रोक दिया है,जबकि भीतामाटी सुरक्षा मंच के समर्थकों ने नुंवा गांव के निकट सड़कों पर नाकेबंदी की। भूमि अधिग्रहण का काम सुचारू रूप से चलाने और किसी अप्रिय घटना को रोकने के लिए बलीतूथा, गोबिन्दपुर, गढ़कुजंगा, नुंवा गांव और अन्य क्षेत्रों में सात सौ से अधिक पुलिसकर्मी तैनात किए गए हैं।

——-

खाद्य पदार्थों की मुद्रास्फीति की दर में गिरावट का रूख जारी है और सात मई को समाप्त हुए सप्ताह के दौरान यह और गिरकर सात दशमलव चार-सात प्रतिशत हो गई। इससे पहले के हफ्ते में यह दर सात दशमलव सात-शून्य प्रतिशत थी। दालों, सब्जियों और गेहूँ के दाम घटने के कारण खाद्य मुद्रास्फीति की दर कम हुई है। पिछले १८ महीनों में यह सबसे कम दर है और लगातार तीसरे हफ्ते इसमें कमी देखी गयी है।
इस सप्ताह के दौरान वार्षिक आधार पर दालें आठ दशमलव आठ-सात प्रतिशत और सब्जियां तीन दशमलव छह-एक प्रतिशत सस्ती हुई। गेहूँ के दाम में शून्य दशमलव शून्य-छह प्रतिशत की कमी हुई। हाल में जारी सरकार के तीसरे अनुमान में कहा गया है कि इस वर्ष गेहूँ का उत्पादन सभी पिछले रिकॉर्डों को तोड़ देगा।
अन्य खाद्य पदार्थों के मूल्यों में वृद्धि दर्ज की गई। फलों के दाम वार्षिक आधार पर तीस प्रतिशत से पांच दशमलव छह-सात प्रतिशत और दूध के दाम में चार दशमलव पांच-छह प्रतिशत वृद्धि हुई। प्रमुख वस्तुओं की मुद्रास्फीति की दर दस दशमलव नौ-चार प्रतिशत दर्ज की गई। प्रमुख गैर-खाद्य वस्तुओं के दाम इस सप्ताह के दौरान २३ दशमलव आठ -दो प्रतिशत बढ़े।

——-

बम्बई शेयर बाजार आज शुरूआती कारोबार में ११२ अंक की वृद्धि के साथ १८ हजार १९८ पर खुला। अब से कुछ देर पहले यह ६३ अंक की वृद्धि/गिरावट के साथ १८ हजार १४९ पर था।
नेशनल स्टॉक एक्सचेंज का निफ्टी भी १० अंक बढ़कर ५ हजार ४३१ पर आ गया।
एशिया के प्रमुख शेयर बाजारों में भी आज तेज+ी रही। हांगकांग के हेंगसेंग में शून्य दशमलव दो-पांच प्रतिशत और जापान के निक्केई में शून्य दशमलव पांच-एक प्रतिशत की वृद्धि हुई। अमरीका का औद्योगिक सूचकांक कल शून्य दशमलव छह-पांच प्रतिशत की बढ़त के साथ बंद हुआ।
अन्तरबैंक विदेशी मुद्राबाजार में डॉलर के मुकाबले रूपया १० पैसे मजबूत हुआ। एक डॉलर की कीमत ४४ रूपये ९५ पैसे बोली गयी।

——-

एशियाई बाजारों में आज कच्चा तेल महंगा हुआ। जून की डिलीवरी के लिए न्यूयॉर्क का लाइट स्वीट क्रूड १३ सेंट महंगा होकर एक सौ डॉलर २३ सेंट प्रति बैरल हो गया। जुलाई माह में होने वाली डिलीवरी के लिए लंदन के ब्रेंट नॉर्थ सी क्रूड की कीमत में भी १३ पैसे की वृद्धि हुई और एक बैरल ११२ डॉलर ३४ सेंट का बोला गया।

——-

असम के मुख्यमंत्री तरूण गोगोई ने कहा है कि राज्य मे लगातार तीसरी बार बनी कांग्रेस सरकार लोगों की आकांक्षाओं को पूरा करने की पूरी कोशिश करेगी। उन्होंने कहा कि पिछले दस वर्षो में चलाए  गए विकास कार्यक्रमों को तेज किया जाएगा तथा शांति और स्थिरता के बने माहौल को मजबूत किया जाएगा। गुवाहाटी मे संवाददाताओ से बातचीत में श्री गोगोई ने कहा कि शिक्षा ,स्वास्थ्य ,रोजगार के नये अवसर और ग्रामीण विकास पर विशेष रूप से ध्यान दिया जाएगा। श्री गोगोई को कल राज्य के १४वें मुख्यमंत्री के रूप में शपथ दिलाई गई। अपनी मंत्रीपरिषद के सदस्यों के नाम तय करने के लिए वे कल नई दिल्ली में कांग्रेस अध्यक्ष सोनिया गांधी से मिलेगें। इस बीच विधानसभा के लिए चुने गए एक मात्र तृणमूल कांग्रेस विधायक ने गोगोई सरकार को अपना समर्थन देने की पेशकश की हैं। तृणमूल प्रमुख ममता बनर्जी ने कल टेलीफोन पर श्री गोगोई को इस आशय की जानकारी दी।

——-

    वाराणसी में उत्तर प्रदेश कांग्रेस का दो दिन का सम्मेलन आज पार्टी अध्यक्ष सोनिया गांधी के भाषण के साथ संपन्न हो जाएगा। सम्मेलन के पहले दिन कल चर्चा के लिए रखे गये सभी २३ प्रस्ताव श्रीमती सोनिया गांधी की उपस्थिति में पारित किये जाएगे। ये प्रस्ताव विभिन्न राजनीतिक, सामाजिक आर्थिक मुद्दों पर हैं।
हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि राज्य में अगले साल होने वाले विधानसभा चुनाव मे पार्टी की रणनीति तैयार करने में भूमि अधिग्रहण का मुद्दा मुख्य रहेगा और भट्टा-परसौल गांव राज्य के किसानों के साथ पार्टी के जुडने उदाहरण बन गया है।

——-

अन्तर्राष्ट्रीय मुद्राकोष के अध्यक्ष डॉमिनिक स्ट्रॉस कॉन ने मुद्राकोष के प्रबंध निदेशक पद से इस्तीफा दे दिया है। कॉन पर न्यूयॉर्क के एक होटल की महिला कर्मचारी के साथ बलात्कार की कोशिश का आरोप है। ६२ वर्षीय कॉन ने एक वक्तव्य में कहा है कि उन्होंने तुरन्त प्रभाव से अपना पद छोड़ने के बारे में कार्यकारी बोर्ड को पहले ही सूचित कर दिया था।
इस बीच कॉन ने अपने खिलाफ लगे आरोपों का फिर जोरदार खंडन किया है। वे इस समय न्यूयॉर्क की जेल में हैं और उनके फिर से जमानत के लिए अर्जी दिए जाने की संभावना है।

——-

अमरीका ने सीरिया में राजनीतिक विरोधियों को हिंसा के जरिये दबाने के कारण राष्ट्रपति बशर अल असद और छह अन्य वरिष्ठ सीरियाई अधिकारियों के खिलाफ प्रतिबंध लगा दिये हैं। इनके तहत अमरीकी वित्तीय संस्थानों में असद और अन्य अधिकारियों की संपत्तियों को फ्रीज कर दिया गया है तथा उनके साथ व्यापार पर पाबंदी लगा दी गई है। असद के अलावा अमरीकी प्रशासन ने सीरिया के उपराष्ट्रपति, प्रधानमंत्री, आतंरिक मामलों के मंत्री, रक्षा मंत्री, सैन्य गुप्तचर विभाग और राजनीतिक सुरक्षा विभाग के निदेशकों तथा सीरियाई सुरक्षा और गुप्तचर सेवाओं पर ये पाबंदियां लगायी गई हैं।
अमरीकी वित्त विभाग ने ईरान की इस्लामी रेवोल्यूशनरी गार्ड कोर के कंमाडर और उसके एक अन्य अधिकारी पर भी प्रतिबंध लगाये हैं। अमरीकी प्रशासन के एक वरिष्ठ अधिकारी ने कहा कि सीरिया सरकार की दमन की कार्रवाई को ईरान मदद दे रहा था।

——-

अफगानिस्तान में फरयाब प्रांत मे नेटो के नेतृत्व में चलाई जा रहीं सैन्य कार्रवाई में साठ से अधिक आतंकवादी मारे गए हैं आज जारी नेटो के बयान में बताया गया हैं कि आतंकवादियों की गतिविधियों के बारे मे प्राप्त सूचनाओ के आधार पर घुचघर गांव के आस पास की गई संयुक्त कार्रवाई में इस इलाके को आतंकवादियों से मुक्त करा लिया गया हैं। आतंकवादी की २३ मोटर साईकिले, कई ग्रेनेड, मशीन गन, ऑसाल्ट राइफल्स और गोला बारूद नष्ट कर दिए गए हैं। हाल मे तालिवान की गतिविधियों में आई तेजी पर  अंकुश लगाने के लिए नेटो और अफगान सैनिको ने बडे पैमाने पर कार्रवाई शुरू की हैं। संयुक्त सैनिको ने आशंका व्यक्त की हैं कि उनके कार्रवाई से हताश  तालिवान अपनी गतिविधिया और तेज कर सकते हैें। कल ही एक आत्मघाती हमले और हिंसक अमरीका विरोधी प्रदर्शन में कम से कम २५ लोग मारे गए हैं।

——-

चीन ने कहा है कि अगर दलाईलामा स्वतंत्र तिब्बत की मांग छोड़ दें तो उनके निर्वासन से चीन लौटने के द्वार खुले हैं। चीन ने यह भी कहा है कि भारत से काम कर रही तिब्बत की निर्वासित सरकार से कोई संपर्क नहीं किया जाएगा। चीन द्वारा तिब्बत की मुक्ति के साठवें वर्ष के सिलसिले में तिब्बत स्वायत्त क्षेत्र के अध्यक्ष पद्म चोलिंग ने संवाददाता सम्मेलन में यह बात कही। यह संभवतः एक पहला अवसर था जब किसी चीनी अधिकारी ने धर्मशाला में निर्वासन से दलाईलामा के लौटने के बारे में यह विचार व्यक्त किये।

——-

नेपाल के प्रधानमंत्री झलनाथ खनाल ने कहा है कि ऊपरी टामा कोशी पनबिजली परियोजना के पूरा हो जाने पर यह एक बड़ी उपलब्धि होगी और इसे देश के ऊर्जा क्षेत्र की एक आदर्श परियोजना कहा जा सकेगा। यह नेपाल की सबसे बड़ी पनबिजली परियोजना होगी। श्री खनाल ने कल दोलखा जिले के लांबागर में चार सौ ५६ मेगावॉट की इस परियोजना की आधारशिला रखी। इस अवसर पर उन्होने कहा कि परियोजना के लिए देश में ही धनराशि जुटाना बड़ा काम था और इससे नये मार्ग प्रशस्त होंगे।
इस परियोजना के २०१५ में पूरा होने की आशा है और इसकी अनुमानित लागत ३५ अरब २९ करोड़ नेपाली रूपये होगी।

——-

अर्जेंटीना के दक्षिणी प्रांत रिओ नेग्रो में कल रात एक छोटे विमान के दुर्घटनाग्रस्त होने से उसमें सवार सभी २२ लोगों की मृत्यु हो गई। विमान कंपनी के एक अधिकारी ने बताया कि मृतकों में एक बच्चे सहित १९ यात्री और तीन विमान कर्मचारी शामिल थे। ये विमान दक्षिणी शहर नियूक्यूएन्टो से कोमोडोरो रिवाडेविया की उड़ान पर था और रिओ नेग्रो प्रांत में प्राहुआनियू के निकट दुर्घटनाग्रस्त हो गया।

——-

अमरीका ने आतंकवाद के खिलाफ संघर्ष में पाकिस्तान से ठोस कार्रवाई करने को कहा है। अमरीका के विदेश विभाग के प्रवक्ता मार्क टोनर ने वाशिंगटन में संवाद्दाताओं से बातचीत में कहा कि दोनों देशों के बीच संबंधों को आगे बढ़ाने के लिए यह बहुत ज+रूरी है। उन्होंने कहा कि अमरीका पाकिस्तान के साथ मिलकर आतंकवाद के खिलाफ संघर्ष जारी रखेगा क्योंकि यह पाकिस्तान के हित में है। एक प्रश्न के उत्तर में श्री टोनर ने कहा कि ओसामा बिन लादेन के खिलाफ की गई कार्रवाई के मद्देनज+र अमरीकी कांग्रेस में पाकिस्तान के बारे में व्यक्त की गई चिन्ता को सरकार समझती है और इन चिंताओं से कुछ हद तक सहमत भी है।

——-

कर्नाटक के गृहमंत्री अशोक ने कहा है कि अगर राज्यपाल दो जून से विधानसभा अधिवेशन बुलाने के मंत्रिमंडल के फैसले को मंजूरी नहीं देंगे तो मुख्यमंत्री  बी एस येदियुरप्पा कल बंगलौर में एक विशाल रैली करेंगे। आज बंगलौर में यह जानकारी देते हुए श्री अशोक ने कहा कि वर्षा का मौसम बहुत जल्दी आ रहा है और विभिन्न सरकारी योजनाओं के तहत धन जारी किया जाना है। उन्होंने कहा कि बजट से लेखानुदान लिया जाता है इसलिए आगामी अधिवेशन में बजट की पूरी मंजूरी जरूरी है। इसी को ध्यान में रखते हुए विधानसभा का अधिवेशन तत्काल बुलाये जाने की आवश्यकता है।ं कानून मंत्री सुरेश कुमार, उच्च शिक्षा मंत्री वी एस आचार्य, पी डब्ल्यू डी मंत्री सी एम उदासी और सिंचाई मंत्री बासवराज बोमई भी संवाददाता सम्मेलन में उपस्थित थे।

भारतीय जनता पार्टी ने कर्नाटक के राज्यपाल हंसराज भारद्वाज को तुरन्त वापिस बुलाये जाने की मांग की है। पार्टी के वरिष्ठ नेता एम.वैंकैया नायडू ने हैदराबाद में संवाद्दाता सम्मेलन को सम्बोधित करते हुए आरोप लगाया कि राज्यपाल देश के संविधान की भावना के विरूद्ध काम कर रहे हैं और केन्द्र में सत्तारूढ़ पार्टी के ऐजेंट के रूप में काम कर रहे है। उन्होंने राज्यपालों की नियुक्ति और उनके कामकाज के बारे में राष्ट्रव्यापी बहस की आवश्यकता पर भी जोर दिया।

——-

तमिलनाडु में नवगठित चौदहवीं विधानसभा की सोमवार को बैठक बुलायी गयी है। प्रेस विज्ञप्ति के अनुसार उसी दिन नवनिर्वाचित सदस्यों को शपथ दिलायी जाएगी। अध्यक्ष और उपाध्यक्ष का चुनाव अगले शुक्रवार को होगा। राज्यपाल सुरजीत सिंह बरनाला, तीन जून को विधानसभा को सम्बोधित करेंगे।
MIDDAY NEWS
1400 HRS
 19 MAY, 2011
THE HEADLINES:
  • Cabinet approves an additional 200 crore rupee grant to provide drinking water facilities to Bundelkhand region; Also approves Census of people living below poverty line alongwith caste based enumeration.
  • Enforcement Directorate registers money laundering case against sacked Commonwealth Games Organizing committee chairman Suresh Kalmadi.        
  • 32 persons arrested in Odisha for obstructing land acquisition for POSCO project near Paradip.
  • Food inflation continues downward trend, falls to 7.47 per cent for week ended May 7th.         
  • United States imposes sanctions on Syrian President Bashar Al-assad and six senior officials for the violent crackdown on political protestors.
  • International Monetary Fund Chief Dominique Strauss Kahn resigns following allegations of sexual assault on a maid in a New York hotel.
  • NATO forces in Afghanistan eliminate over 60 militants in a 72 hour operation.
||<><><>||
The Union Cabinet has approved an additional grant of 200 crore rupees to provide drinking water facilities to the  Bundelkhand region in Uttar Pradesh.  Briefing media, Information and Broadcasting Minister  Ambika Soni said that this grant is in addition to other measures including a special package announced by the Centre in November last year for the mitigation of drought. 
(This additional package of 200 crores which have been approved this morning will enable the states to better address the problem of drinking water during the summer month.  The  package as a whole will enable the people in the region to optimize water resources through rain water harvesting and proper utilization of river systems along with promoting diversified agriculture so is to enhance the capacity to cope with the current drought.)
The government  has also approved conducting of BPL census to identify the families living below the poverty line in rural and urban areas.  The census which will start in June this year will be over by December.
(The Census would be conducted by the ministry of rural development in association with the ministry of housing and Urban poverty alleviation and the Register General of India.  Three entity will do it together.  The PPS Census would pave the way to identify the households living below the povertyline in both rural and urban area of the country.)
The Minister informed that the door to door census will be conducted by the state government employees and based on the data, three groups  will be formed.  The first will be the   excluded group while the second will be those persons will be automatically included in the BPL category. For the rest of the population seven criteria will be evolved for BPL enumeration.  Mrs.Soni said that enumeration of caste and religion will also be done alongwith BPL census and the datas will be utilized for 12th five year plan.   
In another important decision, the Union Cabinet gave its nod to revive the Scooters India Ltd. near Lucknow, through induction of a strategic partner and by off loading 95 per cent of  government equity.  Mrs. Soni informed that amendment to the Wild Life Act of 1972 was also taken up and the same  will be notified after the Law and Environment  Ministries reach a decision on the proposed amendment.
||<><><>||
The Enforcement Directorate has registered a money laundering case against sacked Common Wealth Games Organising Committee Chairman Suresh Kalmadi in connection with financial dealings during the 2010 Commonwealth Games. The Directorate, which had earlier charged Mr Kalmadi with alleged violation of foreign exchange rules, has now moved the court to seek his custody and record his statement. Mr Kalmadi, arrested by CBI last month on charges of cheating, conspiracy and corruption in the Timing, Scoring Result system of the Commonwealth Games, is presently in judicial custody. Our correspondent reports, the ED, after obtaining the court’s permission, will also question Kalmadi in connection with the money laundering and foreign exchange cases that it has registered in the overlays and the Queens Baton Relay scams.
||<><><>||
In Odisha, around 32 people were arrested today in Jagatsingh puri district for trying to obstruct the process of land acquisition for the 52,000 crore rupee Posco steel plant near Paradip. Police said, activists of the United Action Committee (UAC), who earlier backed the mega project, were taken into custody as they blocked the entry route to Gada Kujanga opposing land acquisition work that was resumed yesterday after a gap of nine months.  Additional Superintendent of Police of Paradip, S K Das said, the UAC President Anadi Rout was among those held. He said, however, there has been no untoward incident in any part of the proposed Posco project site and land acquisition work is progressing in a peaceful manner. Over 700 police personnel were deployed in Balitutha, Gobindpur, Gada Kujanga, Nuagaon and other areas in order to ensure smooth land acquisition work. The additional district magistrate (Paradip) Saroj Choudhury said, that among the first to receive compensation for parting with land at Bayanala in Nuagaon panchayat area was Natabar Swain who was handed over a cheque for 3.74 lakh rupees.                                                       
||<><><>||
BJP has demanded  immediate recall of Karnataka Governor H R Bharadwaj. Addressing a press  conference in Hyderabad senior BJP leader Venkaiah Naidu   alleged that the Governor has been working against the spirit of federal constitution of the country and acting like an agent of the party in Power. He also emphasized the need for a nation wide debate on the issue of Governors’ appointments and their functioning.
||<><><>||
The Left parties and JD(S) today demanded the resignation of Karnataka Chief Minister B S Yeddyurappa and Assembly Speaker K G Bopaiah contending that the Supreme Court decision quashing the disqualification of 16 MLAs was a clear and severe indictment of both. The Left parties, however, said they had no objection to BJP continuing in power in Karnataka but wanted Yeddyurappa and Bopaiah to quit forthwith. Speaking to reporters in New Delhi today, CPI general secretary A B Bardhan said  if the BJP wants to continue with the government, let them elect a new speaker and new chief minister. Earlier, the Left parties, JD(S) and Rashtriya Lok Dal issued a joint statement saying that Yeddyurappa has no right to continue in office following severe strictures passed against bim by the Supreme Court.
||<><><>||
Two day convention of Uttar Pradesh Congress will conclude at Varanasi this afternoon with address of party chief Sonia Gandhi. All 23 resolutions based on different political, social and Economic issues tabled in the convention for discussion on opening day of convention will be passed today in the presence of Mrs Gandhi.
||<><><>||
Our correspondent reports that while charting out a roadmap for the 2012 Assembly elections in Uttar Pradesh the congress has clearly indicated that issue of land acquisition by the state government will be major point for the party and Bhatta-Parsaul has become some kind of a model to connect the party with farmers across the state. Party leader Rahul Gandhi has said Bhatta-Parsaul is just the start and party will fight this battle on farmers issue in every village of the state now and remove the present government.
||<><><>||
A court in Mumbai has rejected the bail application of the three accused arrested for their alleged involvement in the Adarsh housing society missing file case. The court yesterday denied relief to the three accused stating the matter was very serious. The CBI, opposing the bail applications, submitted that investigations were at a crucial stage. If released, the Central agency contended, the accused can pressurize their colleagues not to speak about the case. The investigating agency also told the court that the three faced threat to their lives. The court had in the earlier hearing, extended the CBI custody awarded to the three accused till yesterday. The CBI had arrested Maharashtra Urban Development department officer Gurudutt Vajpe, Assistant Town Planner N N Narvekar, and Waman Raul, the then clerk to principal secretary Ramanand Tiwari, on May 5th. The arrests were made after interrogation of around 35 people for a month.
||<><><>||
In Kerala, the National Investigation Agency Court in Kochi today rejected an appeal by Sufia Madani, to relax her bail conditions, which prohibits her from leaving Ernakulam district till the trial of the Kalamassery Bus Burning case is over. She had sought relaxation in the bail conditions to visit her relatives and her husband Abdul Nasar Madani, who is in Bangalore jail in connection with the Bangalore serial bomb blasts case. Sufia is an accused in the Kalamassery Bus Burning case, in which PDP activists torched a Tamil Nadu State Road Transport Corporation bus in September 2005.
||<><><>||
The Assam Chief Minister Tarun Gogoi has asserted that the third successive Congress Government in the State would honour the popular mandate and not let the expectations of the people down. He said the peace, development and stability achieved during the last ten years would be carried forward with greater momentum. Talking to media in Guwahati, Mr. Gogoi said the priority of his Government would be on addressing the pressing problems of the State and its people.
||<><><>||
Meanwhile, the lone newly-elected Trinamool Congress member from Hajo constituency has offered to lend support to the Tarun Gogoi-led Government. TMC chief Mamata Banerjee  conveyed this to the Chief Minister over telephone yesterday. An Independent MLA from Mankachar constituency will also support the Gogoi Government. AIR Correspondent reports, with these Mr. Gogoi has got support of 92 legislators in the 126-member Assam Assembly to form the Government in the State. The Congress has 78 MLAs of its own while its ally Bodoland Peoples Front has 12 legislators.
||<><><>||
In Tamilnadu, the 14th assembly has been summoned to meet on Monday. A press release said that the elected members will take oath the same day. The election of the Speaker and the deputy speaker is scheduled to be held next Friday  and the Governor Mr Surjeet Singh Barnala will address the assembly on 3rd June.
||<><><>||
In Maharashtra, two Naxalites including a woman were killed in  today in an encounter of a Police patrol party with the Maoists near Halvera-Nargunda villages in Bhamragad taluka of Gadchiroli district. Police sources said the incident took place while the police patrol party was carrying out a search operation in the area and was subjected to indiscriminate firing by the armed group of Maoists. The combined Police party comprising the Central Reserve Police Force and State Policemen returned the fire and the two Naxalites were killed in the exchange of fire. One policeman also had to sacrifice his life and two others were injured in the incident. Meanwhile, the exchange of fire between armed group of Maoists and the police is still on at Tadgaon in the same taluka of the district. Details are awaited.
||<><><>||
In West Bengal, tension returned to Darjeeling hills since last evening after the death of a Gorkha Jana Mukti Morcha supporter who was severaly injured in a clash between the supporters of Morcha and GNLF at Sonuda near Darjeeling on 15th May, died at a private nursing home in Siliguri last evening.  There are some reports of arsons in Sonuda and Dilaram under Kurseong Sub-division last night. Our correspondent reports normal life was disrupted in Darjeeling hills today following 24 hours Darjeeling hills Bandh called by Gorkha Mukti Morcha to mourn the death of its supporter
||<><><>||
The coast guard will establish  42 new coast guard stations from West to East coasts in next two years in the country.  The Director General of Indian Coast Guard,  Vice Admiral Anil Chopra said that more surveillance sea vessels and air-craft will be inducted into the force to enhance security along the maritime border.  The Director General,  Coast Guard dedicated to the nation, the coast guard station at Mundra in Kutch district of Gujarat this morning.
||<><><>||
The Ministry of Social Justice and Empowerment has stressed the need for stronger legislations to protect the interests of People with Disabilities. Addressing a seminar on Corporate Social Responsibilty in New Delhi today, Special Secreatry in the Ministry, Mrs Sangeeta Gairola urged the industry to provide equal opportunity to such people and help them come to the main stream. Accepting that the benefits of schemes meant for the people with disabilities have not reached the entire target group, she said preventing unfair discrimination against these people is the need of the hour. Mrs Gairola called upon the industry and the NGOs to work in partnership with the Government for empowerment of these people.
||<><><>||
Continuing on its downward trajectory, food inflation in the country slipped further to 7.47 per cent for the week ended May 7. It was 7.70 per cent in the previous week.  This follows cheaper pulses, vegetables and wheat. This is the lowest rate of price rise in food items in the last 18 months, when separate data for food inflation first started coming in. It is also the third consecutive week in which food inflation has fallen. Food inflation, as measured by the Wholesale Price Index or WPI, was over 22 per cent in the corresponding week of last year. During the week under review, pulses became cheaper by 8.87 per cent year-on-year, while prices of vegetables were down 3.61 per cent. Prices of wheat also fell by 0.06 per cent. The government’s third estimate released recently said that production of wheat would surpass all previous records during the 2010-11 (July-June) crop year.
||<><><>||
The United States has imposed sanctions on President Bashar al-Assad and six other senior Syrian officials for the violent crackdown on political protests in the country. The sanctions freeze any assets Mr. Assad and the others have in American financial institutions, and prohibit trade with them. Besides Mr. Assad, sanctions have also been imposed on Syria’s Vice president, its Prime minister, interior and Defence ministers, and the Directors of military intelligence and political security, as well as additional Syrian security and intelligence services.
The US Treasury Department also imposed sanctions on the commander of Iran’s Islamic Revolutionary Guards Corps and a deputy. The senior US administration official said that Iran was providing material support to the government’s crackdown.
||<><><>||
International Monetary Fund Chief Dominique Strauss-Kahn has resigned as managing director of the International World body. Strauss-Kahn’s resignation follows allegations against him of sexual assault of a hotel maid in New York. In a statement 62 year old, Strauss-Kahn, said he had already informed the executive board about his intention to step down with immediate effect. Meanwhile, Dominique Strauss-Kahn has again firmly denied the criminal charges against him. He is being detained in New York‘s prison and is expected to make a new plea for his bail shortly.
||<><><>||
The US has sought  concrete action from Pakistan in the war against terrorism.  A US official said, it is in the best interest of both the countries to carry the relationship forward.State Department spokesman Mark Toner told reporters that Washington is  going to continue the war against terror alongwith Pakistan  also because it is in the interest of Pakistan which  faced an existential threat. Responding to questions, Toner said the US Government understands the concerns raised in Congress about Pakistan in the wake of the raid on Bin Laden, and it shares some of those concerns.
||<><><>||
In Afghanistan, more than 60 militants were killed by NATO-led forces in a three day operation over the weekend in Faryab province. A NATO statement issued today said the combined force cleared the area around Ghuchghar village after receiving reports of militant activity. The force reported destroying 23 motorcycles used by militants, several rocket propelled grenades, machine guns, numerous assault rifles and accompanying ammunition. Coalition forces have launched a series of clearing and stabilisation operations all over the country to reverse the momentum of Taliban-led forces. Only yesterday, at least 25 people were killed in a suicide bomb attack and an anti-US protest that turned violent.
||<><><>||
In Iraq, 15 people have been killed and several others injured in a series of bomb blasts. Reports say three bombs exploded near a police station in the northern Iraqi city of Kirkuk. The second bomb went off while people had gathered to help those injured by the first explosion.  Shortly after the two blasts, another bomb exploded near a police patrol injuring a number of policemen.
||<><><>||
In Argentina, all the 22 people onboard a small plane were killed when it crashed in southern Rio Negro province last night. An airline official said the Saab 340 plane with 19 passengers, including a child, and three crew members onboard, was flying from the southern city of Neuquento to Comodoro Rivadavia.
||<><><>||
Russia has expelled the Israeli military attache to Moscow after accusing him of espionage, the Israeli military has confirmed that Colonel Vadim Leiderman was questioned 10 days ago, given 48 hours to leave and is back in Israel after claiming diplomatic immunity. The Russian government has not commented officially yet.
||<><><>||
The Sensex at the Bombay Stock Exchange climbed 112 points, to 18,198 in opening trade, this morning, on renewed buying in select stocks. But later the Sensex pared its gains, to stand a modest 50 points, or 0.3 percent in positive territory, at 18,137 in afternoon deals, a short time ago. The 30-share Sensex has lost nearly 450 points in the past three trading sessions.
Other Asian markets in Japan, China, South Korea, Hong Kong and Singapore were trading mixed, today. Over in the US, the Dow Jones Industrial Average had gained 0.7 per cent, overnight.
||<><><>||
The Indian rupee appreciated by 10 paise to 44.95 per dollar at the Interbank Foreign Exchange market today, supported by a higher opening in the stock market and dollar weakness against the euro and other Asian currencies.  The rupee had strengthened by 10 paise to close at 45. 06 against the US currency in yesterday’s trade.
||<><><>||
Oil prices rose in Asian trade today. New York‘s main contract, light sweet crude for June delivery, advanced 13 cents to 100.23 Dollars a barrel. Brent North Sea crude for July delivery gained 13 cents to 112.43 Dollars.
||<><><>||
Voters in the Indian Ocean islands of the Seychelles are casting their ballots in a Presidential election today. The three days of voting will determine if President James Michel of the People’s Party remains in office. Mr. Michel faces Wavel Ramkalawan of the Seychelles Nationalist Party and Ralph Volcere of the National Democratic Party. Mr. Michel has been in office since 2004 when he replaced his party’s leader, France Albert Rene.
||<><><>||
Japan‘s economy, the world’s third largest, has slid back into recession after the devastation caused by the earthquake and tsunami in March.  Gross domestic product shrank 0.9 per cent in the first three months of the year.  Official figures show annualised rate of contraction of 3.7 per cent, worse than expected. Analysts say consumption and exports were the worst hit. Japan‘s economy has now contracted for two quarters in a row, the generally accepted definition of a recession. Japan sank into a recession during the global financial crisis, but had emerged from it in 2009. Japanese Economics Minister Kaoru Yosano said today that the economy is expected to remain weak for the time being. However, Mr Yosano said that supply constraints were easing and reconstruction demand was likely to spur growth.
||<><><>||
Finance Ministry today  said the popular Duty Entitlement Pass Book scheme- DEPB will come to an end from 30th of next month. Talking to media persons in New Delhi today the Revenue Secretary Sunil Mitra said the government spends about  8,000 crore rupees on rebating exporters for levies under the 14-year old DEPB scheme. Official sources said that exporters can avail a refund of local taxes through the alternative window of duty drawback.
||<><><>||
In the Indian Premier League, Cricket Kolkata Knight Riders will today lock horns with Pune Warriors India at the DY Patil Stadium in Navi Mumbai today. The match will begin at 8 in the evening. A win for Gautam Gambhir’s Kolkata today will guarantee them a place in the play-offs. Pune have nothing to lose as they are already out of the tournament.
Yesterday, Mahendra Singh Dhoni led Chennai Super Kings moved to the top of the table defeating Kochi Tuskers Kerala by 11 runs.
||<><><>||
In Jammu and Kashmir, cherry production is on the increase, compared to last year. Cherry is one of the best fruits produced in the Kashmir valley having its vast market not only in the country but also outside. It is also the first fruit of the season in the valley.  More from our Srinagar correspondent;
In the Kashmir Valley, the Cherry production this year is touching 12 thousand metric ton as compared to over 11 thousand last year.  The Valley has produced indigeneous and imported varities of Cherry called Gilaas in local language. Besides Mishry, Makhmali, Awwal number, the Sunburst and others are fetching a good income for the cultivators who are cultivating Cherry on a vast land. Bashir Malik,Air News, Srinagar.

१९.०५.२०११

समाचार संध्या
२०४५
मुख्य समाचार : –
  • केन्द्र ने जम्मू कश्मीर में युवाओं के कौशल विकास, सशक्तिकरण और रोज+गार सृजन के लिए विशेष कार्यक्रम को मंजूरी दी। एक लाख युवा लाभांवित होंगे।
  • केन्द्रीय मंत्रिमंडल ने उत्तर प्रदेश के बुंदेलखंड क्षेत्र में पीने के पानी की सुविधायें उपलब्ध कराने के लिए और दो सौ करोड़ रुपये देने को स्वीकृति दी।
  • खाद्य मुद्रास्फीति, सात मई को समाप्त हुए सप्ताह के दौरान, गिरकर सात दशमलव चार सात प्रतिशत हुई।
  • अफगानिस्तान में दक्षिण-पूर्वी प्रांत पक्तिया में तालिबान हमले में ३५ निर्माण कर्मियों की मौत।
  • राष्ट्रीय फिल्म पुरस्कारों की घोषणा। मलयालम फिल्म अदामिंते माकन को सर्वश्रेष्ठ फीचर फिल्म, वेत्रीमारन को तमिल फिल्म आदुकलम के लिए सर्वश्रेष्ठ निर्देशक और दंबग को सर्वश्रेष्ठ लोकप्रिय फिल्म का पुरस्कार।

—–

केन्द्र ने जम्मू कश्मीर के युवाओं के कौशल विकास, सशक्तिकरण और रोजगार सृजन के एक विशेष कार्यक्रम को मंजूरी दे दी है। इस कार्यक्रम से राज्य के एक लाख युवाओं को फायदा पहुंचेगा। प्रधानमंत्री की अध्यक्षता में आर्थिक मामलों की मंत्रिमंडलीय समिति ने इस कार्यक्रम को स्वीकृति प्रदान की। यह कार्यक्रम अगले महीने शुरू हो जायेगा।
इसके तहत अक्टूबर में भर्तियां शुरू होंगी और पहले वर्ष में १५ हजार युवाओं को नौकरी और स्वरोजगार के लिए प्रशिक्षण दिया जायेगा। एक सरकारी प्रेस विज्ञिप्त के अनुसार इस कार्यक्रम को ग्रामीण विकास मंत्रालय लागू करेगा और इस पर दो अरब ३५ करोड़ रूपये खर्च होंगे।

—–

केन्द्रीय स्वास्थ्य मंत्री गुलाम नबी आजाद ने सरकार के इस फैसले का स्वागत किया है। आकाशवाणी से विशेष बातचीत में श्री आजाद ने कहा कि इस कार्यक्रम से गरीबी रेखा से नीचे जीवन बसर करने वाले ग्रामीण और शहरी दोनों क्षेत्रों के युवाओं को लाभ होगा।

इस स्कीम के तहत पांच साल के अंदर अंदर जम्मू कश्मीर के एक लाख नौजवानों को इम्पावरमेंट एम्पलायमेंट ट्रैनिंग दी जायेगी और इसमें तकरीबन ५२ हजार से ज्यादा लोगों को जगहों में, इंडस्ट्रीज+ में, कारखानों में नौकरियां दी जायेंगी और तकरीबन ४८ फीसदी बच्चों को सेल्फ इम्पलायमेंट के तमाम वो हुनर सिखाये जायेंगे जिससे वो इस काबिल हो जायें की कहीं भी वो रोजगार जुटा सकें।

—–

ग्रामीण विकास और पंचायतीराज मंत्री विलासराव देशमुख ने आकाशवाणी से विशेष बातचीत में कहा कि इस कार्यक्रम के तहत गरीबी रेखा से नीचे के युवाओं को प्राथमिकता दी जायेगी। उन्होंने कहा कि शीघ्र लागू होने वाले इस कार्यक्रम के तहत जम्मू कश्मीर के युवाओं को देश भर में रोजगार मिल सकेगा।

पिछले साल एक पायलट प्रोजेक्ट हमने वहां पर लिया था और ७५ परसेंट लोगों को प्लेसमेंट भी मिला है और हम अभी इस योजना को बढ़ाना चाहते हैं और आने वाले पांच सालों में एक लाख युवकों को हम स्किल डावलेप्मेंट का टै्रेनिंग देना चाहते हैं। खासकर हमारी प्रायोरिटी रहेगी कि पहले जो पीपुल्स फैमिली के जो बच्चे हैं उनको हमें प्रायोरिटी देंगे।

—–

मंत्रिमंडलीय समिति ने एशियाई विकास बैंक की सहायता से चलाए जाने वाले पूर्वोत्तर राज्य सड़क निवेश कार्यक्रम को भी मंजूरी दे दी है।

—–

केन्द्रीय मंत्रिमंडल ने उत्तरप्रदेश के बुंदेलखंड क्षेत्र में पीने के पानी की सुविधा उपलब्ध कराने के लिए दो सौ करोड़ रूपये के अतिरिक्त अनुदान को मंजूरी दे दी है। मंत्रिमंडल की बैठक के बाद सूचना और प्रसारण मंत्री अम्बिका सोनी ने बताया कि ये अनुदान, पिछले वर्ष नवम्बर में सूखे के प्रभाव को कम करने के लिए केन्द्र द्वारा घोषित विशेष पैकेज सहित विभिन्न उपायों के अलावा है।

दो सौ करोड़ रूपये का यह अतिरिक्त पैकेज, जिसे आज मंजूरी दी गई, उससे गर्मी के महीनों में पीने के पानी की समस्या से बेहतर तरीके से निपटा जा सकेगा। इस पूरे पैकेज से राज्य के लोग वर्षा जल और नहर प्रणाली जैसे जल संसाधनों का उचित उपयोग कर सकेंगे। इसके साथ ही वे सूखे की स्थिति से निपटने के लिए फसलों में विविधता को भी बढ़ावा दे सकेंगे।
सरकार ने ग्रामीण और शहरी इलाकों में गरीबी रेखा से नीचे के परिवारों की पहचान के लिए ऐसे परिवारों की गणना की भी मंजूरी दी है। ये जनगणना इस वर्ष जून में शुरू होगी और दिसम्बर तक पूरी हो जाएगी।

—–

योजना आयोग ने वर्ष २०११-१२ के लिए महाराष्ट्र की चार खरब २० अरब रूपये की वार्षिक योजना को अंतिम रूप दे दिया है। ये निर्णय आज नई दिल्ली में योजना आयोग के उपाध्यक्ष मोंटेक सिंह आहलूवालिया और महाराष्ट्र के मुख्यमंत्री पृथ्वीराज चव्हाण के बीच हुई बैठक में लिया गया।

—–

सरकार, किसानों के हितों के रक्षा के लिए शीघ्र ही संसद में एक नया भूमि अधिग्रहण और पुनर्वास विधेयक लायेगी। यह घोषणा आज तीसरे पहर यू पी ए अध्यक्ष सोनिया गांधी ने वाराणसी में उत्तर प्रदेश कांगे्रस के दो दिन के अधिवेशन के समापन भाषण में की।
उन्होंने उत्तर प्रदेश सरकार पर जोरदार प्रहार करते हुए कहा कि गौतम बुद्ध नगर के भट्टा परसौल गांव के किसानों पर किये गये अत्याचारों के लिए हर कोई शर्मिंदा है। श्रीमती सोनिया गांधी ने आरोप लगाया कि राज्य में सरकारी मशीनरी का इस्तेमाल करते हुए किसानों से जबरदस्ती जमीन छीनी जा रही है।
ृश्रीमती गांधी ने भ्रष्टाचार का जिक्र करते हुए कहा कि कांगे्रस ने इससे निपटने क लिए किसी अन्य सरकार या पार्टी के मुकाबले सबसे सख्त रवैया अपनाया है।

कुछ पार्टियों ने केन्द्र सरकार के खिलाफ भ्रष्टाचार के आरोप लगाये हैं। इन सभी मामलों में हमारी केन्द्र सरकार ने जितनी सख्ती से कदम उठाये हैं। उतने आज तक किसी दूसरी सरकार ने नहीं उठाये।
हाल में पांच विधानसभाओं के चुनाव में कांगे्रस की उपलब्धियों का जिक्र करते हुए श्रीमती सोनिया गांधी ने कहा कि इन पांचों राज्यों में भाजपा का सफाया हो गया है और वाममोर्चे का सफाया हो गया है। इससे पता चलता है कि लोगों को कांगे्रस और यू पी ए सरकार की नीतियों और कार्यक्रमों में विश्वास है। अधिवेशन के बारे में और व्यौरा हमारे संवाददाता से।

कांग्रेस प्रमुख सोनी गांधी ने किसानों से जबरन जमीन लेने, खराब कानून व्यवस्था और जनकल्याणकारी केन्द्रीय योजनाओं को क्रियावनन के लिए उपलब्ध कराई गई धनराशि के दुरूपयोग सहित उत्तर प्रदेश के मायावती सरकार सीधे हमले किये। निसंदेह प्रदेश कांग्रेस के इस अधिवेशन में राहुल और सोनिया गांधी के भाषणों से प्रदेश का राजनीतिक माहौल काफी गरम हो गया है। सुनील शुक्ल आकाशवाणी समाचार वाराणसी।

—–

कर्नाटक के मुख्य मंत्री बी एस येदियुरप्पा ने कहा है कि अगर राज्यपाल ने दो जून से विधानसभा का अधिवेशन नहीं बुलाया तो राज्य में आंदोलन शुरू कर दिया जायेगा। उन्होंने जनता दल सेक्युलर के अध्यक्ष एच डी देवेगौड़ा और कर्नाटक प्रदेश कांगे्रस कमेटी के अध्यक्ष जी परमेश्वर की राज्यपाल पर सरकार बर्खास्त करने का दबाव डालने का आरोप लगाया। उन्होंने भारतीय जनता पार्टी सरकार को बर्खास्त करने का कथित अभियान चलाने के लिए कांगे्रस की आलोचना करते हुए कहा कि वह लोगों के जनादेश का सम्मान नहीं कर रहा है।
उधर, कांगे्रस ने आज बैंगलोर में एक विरोध रैली निकाली जिसमें राज्य में राष्ट्रपति शासन लागू किये जाने की राज्यपाल हंसराज भारद्वाज की सिफारिश पर केन्द्र द्वारा कार्रवाई किये जाने की मांग की गई।

—–

पश्चिम बंगाल में नई सरकार के शपथ ग्रहण समारोह के लिए सभी तैयारियां कर ली गई हैं। तृणमूल कांगे्रस अध्यक्ष ममता बनर्जी कल दोपहर एक बजकर एक मिनट पर राज्य की पहली महिला मुख्य मंत्री के रूप में शपथ लेंगी। इस अवसर पर राजभवन को अच्छी तरह सजाया गया है। राज्य में कांगे्रस पार्टी, तृणमूल कांगे्रस का सहयोगी दल है और उसने सरकार में शामिल होने का फैसला किया है। हमारे संवाददाता ने बताया है कि शपथग्रहण समारोह में पूर्व मुख्य मंत्री बुद्धदेव भट्टाचार्य और पश्चिम बंगाल वाम मोर्चे के अध्यक्ष बिमान बसु सहित तीन हजार दो सौ लोगों को आमंत्रित किया गया है।

—–

टू-जी स्पेक्ट्रम घोटाले की जांच कर रही संयुक्त संसदीय समिति ने सरकार से जो दस्तावेज मांगे थे उनमें से ९० प्रतिशत उसे मिल गए हैं। सोवति की दो दिन की बैठक के बाद अध्यक्ष पी.सी. चाको ने बताया कि १९९४ से घोटाले के समय तक के सभी संचार मंत्रियों को समिति के सामने पेश होने के लिए बुलाया जायेगा। उन्होंने बताया कि समिति ने प्रधानमंत्री कार्यालय के अधिकारियों को नहीं बुलाने का फैसला किया है। श्री चाको ने कहा कि पूर्व महाधिवक्ता सोली सोराबजी को समिति के सामने पेश होने को बुलाया गया है। समिति ने दूरसंचार सचिव आर. चन्द्रशेखर से १९९४ में बनाई गई राष्ट्रीय संचार नीति के बाद जारी लाइसेंसों की संख्या के बारे में पूरी जानकारी देने को कहा गया है।

—–

प्रवर्तन निदेशालय ने राष्ट्रमंडल खेलों के दौरान वित्तीय सौदों के सिलसिले में खेल संचालन समिति के बर्खास्त अध्यक्ष सुरेश कलमाडी पर मनी लॉड्रिरिंग का मामला दर्ज किया है। निदेशालय ने पहले कलमाडी के खिलाफ विदेशी मुद्रा विनिमय कानून के उल्लंघन का आरोप लगाया था और अब उन्हें हिरासत में लेने और उनका बयान दर्ज करने के लिए अदालत से अनुमति मांगी है। केन्द्रीय जांच ब्यूरो ने कलमाड़ी को राष्ट्रमंडल खेलो कें टाइमिंग, स्कोरिंग, रिजल्ट सिस्टम सौदे में ठगी, साजिश और भ्रष्टाचार के आरोपों में पिछले महीने गिरफ्तार किया था और वे फिलहाल न्यायिक हिरासत में हैं।

—–

महाराष्ट्र में गढ़चिरौली जिले के भमरागाद तालुके में हथियार बंद आतंकवादियों के साथ आज सुबह हुई पुलिस की दो अलग-अलग मुठभेड़ों में मरने वालों की संख्या चार हो गई है।
पुलिस सूत्रों के अनुसार पहली घटना उस समय हुई थी जब तलाशी अभियान में लगे पुलिस के दस्ते पर नक्सलवादियों ने अंधाधुंध गोलीबारी शुरू की। केन्द्रीय रिजर्व पुलिस बल और राज्य पुलिस की संयुक्त टीम की जवाबी कार्रवाई में नक्सलवादियों का सरगना चिन्ना वेंता मारा गया। दो पुलिसकर्मी भी मुठभेड़ में घायल हो गए। इसी तालुके के तडगांव में हुई एक अन्य मुठभेड़ में तीन पुलिसकर्मी शहीद हो गए। समझा जाता है कि दोनों मुठभेडों+ में कई नक्सली मारे गए हैं। लेकिन पुलिस के इस दावे की अभी पुष्टि होना बाकी है।

—–

ओड़ीशा में जगतसिंह पुर जिले में पारादीप के निकट ५२ हजार करोड़ रूपये की पॉस्को इस्पात परियोजना के लिए भूमि अधिग्रहण के काम में बाधा डालने के कारण आज करीब ३२ लोगों को गिरफ्तार किया गया। स्थानीय ग्रामीणों की गिरफ्तारी के बाद पॉस्को परियोजना क्षेत्र में तनाव पैदा हो गया है।

—–

खाद्य मुद्रास्फीति की दर में गिरावट का रूख जारी है। सात मई को समाप्त हुए सप्ताह के दौरान यह और गिरकर सात दशमलव चार-सात प्रतिशत हो गई। इससे पहले के हफ्ते में यह दर सात दशमलव सात-शून्य प्रतिशत थी। दालों, सब्जियों और गेहूँ के दाम घटने के कारण खाद्य मुद्रास्फीति की दर कम हुई है। पिछले १८ महीनों में यह सबसे कम दर है और लगातार तीसरे हफ्ते इसमें कमी देखी गयी है।

—–

और अब अर्थजगत की कुछ और खबरों के साथ कृष्ण कुमार भार्गव।
खाद्य मुद्रा स्फीति में गिरावट के बीच मुंबई के शेयर बाजार में लगातार तीन दिन की गिरावट के बाद आज सेंसेक्स ५५ अंकों की साधारण बढत के साथ १८ हजार १४१ पर बंद हुआ। नेशनल स्टाक एक्सचेंज का निफॅ्‌टी ८ अंक की बढत के साथ पांच हजार ४२८ पर जा पहुंचा। इधर देश में डालर के मुकाबले रूपया ८ पैसे मजबूत हुआ। एक डालर ४४ रूपए ९८ पैसे का रहा। दिल्ली के सर्राफा बाजार में दस ग्राम सोने का मूल्य ५० रूपए कम होकर २२ हजार ३०० रूपए रहा। लेकिन चांदी ३०० रुपये महंगी होकर ५४ हजार ५० रुपये पर पहुंची।

—–

अफगानिस्तान में दक्षिण-पूर्वी सूबे पक्तिया में सड़क निर्माण कंपनी पर तालिबान आतंकवादियों के हमले में निर्माण कार्य में लगे कम से कम ३५ लोग मारे गए हैं। सूबे के गवर्नर के प्रवक्ता रूहल्ला सामून ने बताया कि मरने वालों में मजदूरों के अलावा सुरक्षा गार्ड और इंजीनियर भी शामिल हैं। एक अन्य घटन में वाज+ी ज+दरान जिले में आज तड़के हुए हमले में २० मजदूर घायल हो गए। प्रवक्ता ने बताया कि करीब पांच घंटे तक चली गोलीबारी में आठ तालिबान आतंकवादी भी मारे गए हैं।

—–

उत्तर प्रदेश के कैबिनेट सचिव शशांक शेखर सिंह ने कहा कि शुरूआती फोरेंसिक रिपोर्ट के अनुसार भट्टा परसौल की राख में कोई मानव अंश नहीं पाए गए हैं। आज लखनऊ में उन्होंने कहा कि विपक्ष का यह आरोप कि महिलाओं के साथ बलात्कार और दुर्व्यवहार किया गया, गलत है।

—–

५८वें राष्ट्रीय फिल्म पुरस्कारों की घोषणा कर दी गयी है। मलयालम फिल्म ‘अदामिंते माकन अबू को वर्ष २०१० की सर्वश्रेष्ठ फीचर फिल्म के राष्ट्रीय पुरस्कार से सम्मानित किया जायेगा। फीचर फिल्म श्रेणी के निर्णायक मंडल के अध्यक्ष फिल्मकार जेपी दत्ता ने आज नई दिल्ली में इन पुरस्कारों की घोषणा करते हुए बताया कि तमिल फिल्म ‘आदुकलम’ के निदेशक वेत्री मारन को सर्वश्रेष्ठ निर्देशक के पुरस्कार के लिए चुना गया है। ‘धनुष’ को तमिल फिल्म आदुकलम के लिए सर्वश्रेष्ठ अभिनेता और सलीम कुमार को मलयालम फिल्म ‘अदामिंते माकन अबू के लिए सर्वश्रेष्ठ अभिनेता घोषित किया गया है। हिंदी फिल्म ‘दबंग’ को मनोरंजन पूर्ण फिल्म के लिए सबसे लोकप्रिय फिल्म का पुरस्कार देने की घोषणा की गई है। श्री दत्ता ने बताया कि मिताली जगताप वरड़कर और सरन्या पोनवनन को सर्वश्रेष्ठ अभिनेत्रियों का पुरस्कार दिया जायेगा।
श्री दत्त ने बताया कि सुरेश वाड़कर को सर्वश्रेष्ठ पार्श्व गायक और रेखा भारद्वाज को सर्वश्रेष्ठ पार्श्व गायिका के पुरस्कार के लिए चुना गया है।

—–

मध्य प्रदेश के सागर जिले के बीना में कल प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह भारत ओमान रिफाइनरी राष्ट्र को समर्पित करेंगे। यह रिफाइनरी भारत पेट्रोलियम कारपोरेशन और ओमान ऑयल कारपोरेशन का संयुक्त उद्यम है।

—–

आई पी एल ट्वेंटी-२० क्रिकेट टूर्नामेंट में आज के एकमात्र मैच में इस समय मुंबई में पुणे वारियर्स का मुकाबला कोलकाता नाईट राइडर्स से चल रहा है। कोलकाता की टीम ने टॉस जीतकर पहले गेंदबाजी का फैसला किया है और पुणे वारियर्स ने ताजा समाचार मिलने तक १३ वें ओवर में ४ विकेट पर ७१ रन बना लिए थे।
NEWS AT NINE

2100 HRS

19 MAY, 2011

THE HEADLINES

  • Center approves a special skill empowerment and employment generation programme to cover one lakh youth in Jammu and Kashmir.
  • Union Cabinet agrees for an additional grant of 200 crore rupees to provide drinking water facilities to Bundelkhand region in Uttar Pradesh.
  • Food Inflation drops further to 7.47 per cent for week ending 7th May.
  • In Afghanistan, 35 construction workers killed in a taliban attack in south eastern province of paktia
  • AND , National Film Awards announced; Malayalam film, “Adaminte Makan Abu” wins the best feature film; Vetrimaran Director of Tamil film, Aadukalam chosen best director; Dabangg bags title of best popular film.
||<><><>||
The Government today approved a special skill empowerment and employment generation programme to cover one lakh youth in Jammu and Kashmir. The Cabinet Committee on Economic Affairs presided by the Prime Minister Dr. Manmohan Singh today gave the nod to the scheme which would commence from June this year. Under this scheme the first placements are likely to take place by October and in the first year of implementation over 15,000 youth will receive training for salaried and self employment jobs. An official press release said that the scheme to be implemented by the Ministry of Rural Development would cost 235 crore rupees. The CCEA also approved the Asian Development Bank assisted North-Eastern States Road Investment programme under which a total of 433 kilometers of roads in six North Eastern States will be constructed and upgraded at a cost of over 1353 crore rupees over a period of 5 years.
||<><><>||
The Cabinet Committee also gave its approval for installation of a 1000 megawatt lignite based thermal power project at Neyveli at a cost of 5907 crore rupees. The power generated from this project will be shared by the States in the Southern region.
||<><><>||
The Union Cabinet has approved an additional grant of 200 crore rupees to provide drinking water facilities to the Bundelkhand region in Uttar Pradesh. Briefing media, Information and Broadcasting Minister Ambika Soni said that this grant is in addition to other measures including a special package announced by the Centre in November last year for the mitigation of drought. The government has also approved conducting of BPL census to identify the families living below the poverty line in rural and urban areas. The census which will start in June this year will be over by December.
In another important decision, the Union Cabinet gave its nod to revive the Scooters India Ltd. near Lucknow, through induction of a strategic partner and by off loading 95 per cent of government equity.
||<><><>||
Government is exploring different criteria in road construction mechanism across the country. Launching project two of the World Bank assisted Rural Road Programme under Pradanmantri Gram Sadak Yojana in New Delhi today, the Union Rural Development Minister Mr.Vilasrao Deshmukh exhorted that there is a need to change specification for every state keeping in mind the climatic and other issues.
||<><><>||
Government will bring a new land acquisition and rehabilitation bill in Parliament very soon to save the interest of farmers. This was announced by UPA Chairperson Sonia Gandhi this afternoon at Varanasi while addressing the two-day convention of Uttar Pradesh Congress. Referring to the issue of corruption she said congress has taken the toughest stand on the issue in the comparison to any other government or party. Making an attack against BSP government in the state, she said every one was ashamed of the atrocities done against the farmers . More from our correspondent.
Meanwhile, UP Cabinet Secretary Shashank Shekhar Singh today said, according to preliminary forensic reports, no human remains found in ashes in Bhatta Parsaul. Speaking to reporters in Lucknow, he said opposition charges that women were raped and misbehaved are also baseless.
||<><><>||
The Joint Parliamentary Committee (JPC) probing the 2G scam has got 90 per cent of the documents it wanted from the government on the scam. Speaking to reporters in New Delhi , JPC chairman Mr P C Chacko informed former telecom ministers from 1994 will be called to appear before the panel. He said the committee has decided not to call PMO officials. Mr Chacko said TRAI chief J S Sharma today briefed the members.
||<><><>||
Chief Minister B S Yeddyurappa today threatened to start agitation against the Governor if he failed to give his approval for convening the Assembly Session from 2nd of next month. He also came down heavily on Janta Dal(Secular) supremo H D Deve Gowda and Karnataka Pradesh Congress Committee President G Parameshwara for trying to exert pressure on the Governor to dismiss the Government. Yeddyurappa who today left for Vaishnodevi temple in Jammu will lead a rally against the Governor tomorrow morning in Bangalore. Despite the threat from the Government, Raj Bhavan has no communication about Governor’s clearance about the session. Meanwhile the main opposition Congress in Karnataka staged a protest rally in Bangalore today demanding that the Centre to act positively on Governor H R Bhardwaj’s recommendation to impose President’s rule in the state. Legislators and party members held a dharna near the Mahatma Gandhi statue in Bangalore raising slogans against the B S Yeddyurappa government and hailing the Governor’s move.
||<><><>||
BJP today criticized the the government for sending a CBI team in Denmark to extradite Kim Davy, prime accused in the 1995 Purulia arms drop case, with an expired warrant. Briefing reporters in New Delhi, the Party Spokesperson Mrs Nirmala Sitharaman said, it is a big embarrassment for the country. She said that Purulia arms drop is a very sensitive case, having implication on internal security and the role of intelligence agencies.
||<><><>||
Continuing on its downward trajectory, food inflation in the country slipped further to 7.47 per cent for the week ended May 7. It was 7.70 per cent in the previous week. This follows cheaper pulses, vegetables and wheat. This is the lowest rate of price rise in food items in the last 18 months, when separate data for food inflation first started coming in. It is also the third consecutive week in which food inflation has fallen. Food inflation, as measured by the Wholesale Price Index or WPI, was over 22 per cent in the corresponding week of last year. During the week under review, pulses became cheaper by 8.87 per cent year-on-year, while prices of vegetables were down 3.61 per cent. Prices of wheat also fell by 0.06 per cent.
||<><><>||
All preparations have been done for tomorrow’s swearing in ceremony of the new Government in West Bengal. The ceremony will take place in Raj Bhawan and at 13.01 hours. The Trinamool Congress Chief Mamata Banerjee will take oath as the first lady Chief Minister of the State. The stage where the swearing in ceremony will take place has been draped in green and white clock which is symbol of the Trinamool Congress. The Congress party which is the ally of the Trinamool Congress in the State has decided to join the Government. Our correspondent reports that 32 hundred guests along with the former Chief Minister Buddhadev Bhattacharjee, and the Chairman of the West Bengal Left front Biman Basu have been invited to the function.
||<><><>||
In Afghanistan, at least 35 construction workers were killed today when Taliban militants attacked a road construction company in the south-eastern province of Paktia. Provincial governor spokesman Ruhollah Samoon said, among those killed were labourers, security guards and engineers while at least 20 other workers were injured in the pre-dawn assault in Wazi Zadran district. The spokesman identified the company as an Afghan construction firm that is building a 35-kilometre road in the province.
||<><><>||
In Iraq, at least 22 people were killed and more than 60 others injured today in three explosions that ripped through north Iraq’s oil-rich city of Kirkuk. Voice of Iraq news agency quoting security sources has reported that killed include police officers, policemen and Kurdish security men. The attack took place in the morning rush hours when a sticky bomb attached to a car detonated at a parking lot in front of police headquarters in central the city of Kirkuk. More from our correspondent:
||<><><>||
And Back Home In Maharashtra, the death toll has risen to four in two separate encounters of the police patrol party with the groups of armed Naxalites in Bhamragad taluka of Gadchiroli district this morning. According to the information received from the police sources, the first incident took place when the police patrol party carrying out a search operation in the area, was subjected to indiscriminate firing by the armed group of Naxals.
||<><><>||
The 58th National Film Awards were announced today in New Delhi. Malayalam film, Adaminte Makan has won the best feature film for the year 2010 while Vetrimaran Director of a Tamil film Aadukalam has been chosen as the best director. Dhanush and Salim Kumar have been chosen as the best actors for Aaduklam and Adaminte Maken Abu, a Tamil and Malayalam film. Dabangg has bagged the title of the best popular film. Announcing the awards, Chairperson of the feature films J P Dutta said, Mitalee Jagtap Varadkar and Saranya Ponvanan have bagged the best actress award. Mr Dutta also said, Suresh Wadkar gets the best male playback singer while Rekha Bhardwaj has been chosen as the best female playback singer. In non feature films category, Chairperson A K Bir said Germ bagged the best non feature film. Mr Bir said Arunima Sharma has been chosen as the best director for film Shyam Raat Seher.
||<><><>||
Rahi Sarnobat became the sixth Indian shooter to qualify for the 2012 London Olympics by winning a bronze in the 25m air pistol event at the ISSF World Cup at Fort Benning in US. The Kolhapur girl scored 789.7 to claim the bronze. Chen Ying of China equalled the world record with efforts of 796.7 points to win gold. Otryad Gundegmaa of Mongolia shot 789.8 to take silver.
||<><><>||
In the Indian Premier League, Kolkata Knight Riders won the toss and invited Pune Warriors India to bat first at the DY Patil Stadium in Navi Mumbai. Warriors were 81 for the loss 5 wickets in 15 overs a short while ago. Yesterday, Mahendra Singh Dhoni led Chennai Super Kings moved at the top of the table defeating Kochi Tuskers Kerala by 11 runs.

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: