>समाचार News 17.05.2011

17 मई

>

दिनांक : १७/०५/११
०८००
समाचार प्रभात
—–
मुख्य समाचार :-
  • असम में कांग्रेस के नवनिर्वाचित विधायक दल के नेता का चुनाव आज, कल होगा शपथ ग्रहण।
  • तृणमूल कांग्रेस प्रमुख ममता बनर्जी शुक्रवार को पश्चिम बंगाल के मुख्यमंत्री पद की शपथ लेंगी। सरकार में शामिल होने के लिए कांग्रेस को दिया निमंत्रण।
  • एनडीए ने कर्नाटक के राज्यपाल को उनके कथित असवैंधानिक कार्यों के लिए तत्काल वापस बुलाने की मांग की।
  • अमरीकी सीनेट में विदेशी मामलों की समिति के अध्यक्ष जॉन कैरी ने पाकिस्तान को अपनी धरती पर आतंकवादियों के ठिकानों के खिलाफ कार्रवाई करने को कहा।
  • मुम्बई हमलों के आरोपी तहव्वुर राणा के खिलाफ शिकागो में मुकदमे की सुनवाई शुरू।
—–
 असम में कांग्रेस के सभी नवनिर्वाचित ७८ विधायकों की आज दिसपुर में बैठक हो रही है जिसमें वे विधानसभा में अपने नेता का चुनाव करेंगे। सरकारी सूत्रों ने बताया है कि बैठक असम विधानसभा के सेंट्रल हॉल में दोपहर एक बजे होगी। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि इस बैठक में केंद्रीय वित्त मंत्री प्रणब मुखर्जी और कांग्रेस महासचिव तथा असम के प्रभारी दिग्विजय सिंह मौजूद रहेंगे।

 कांग्रेस विधायकों की आज होने वाली बैठक में वर्तमान मुख्यमंत्री तरूण गोगोई को असम विधानसभा का नेता चुने जाने की औपचारिक घोषणा की जाएगी। श्री गोगोई कल गुवाहाटी में राजभवन के दरबार हॉल में शपथ ग्रहण करेंगे। हाल ही में हुए विधानसभा चुनाव में कांग्रेस पार्टी ने १२६ सीटों में से ७८ सीटें जीत कर पूर्ण बहुमत हासिल किया है। वोडोलैंड पीपुल्स फ्रंट ने १२ सीटें जीती हैं और उसने कांग्रेस पार्टी को बिना किसी शर्त के अपना समर्थन देने की घोषणा की है। गुवाहाटी से रमणिकांत शर्मा की रिपोर्ट के साथ दिल्ली से प्रियंका अरोड़ा आकाशवाणी समाचार।

—–
 तृणमूल कांग्रेस प्रमुख सुश्री ममता बनर्जी शुक्रवार को पश्चिम बंगाल के मुख्यमंत्री के रूप में शपथ लेगीं। उन्हें राज्यपाल एम के नारायणन्‌ ने राज्य में नई सरकार बनाने का निमंत्रण दिया है। इससे पहले कल सुश्री ममता  बनर्जी को तृणमूल कांगे्रस विधायक दल का नेता चुना गया। राज्य में हाल में हुए विधानसभा चुनाव में तृणमूल कांगे्रस और कांग्रेस गठबंधन ने शानदान प्रदर्शन करते हुए २९४ में से २२० सीटें जीतीं और ३४ साल से सत्ता पर काबिज वामपंथी सरकार को बाहर कर दिया।
 सुश्री बनर्जी ने कल नई दिल्ली में प्रधानमंत्री डॉ मनमोहन सिंह और कांगे्रस अध्यक्ष श्रीमती सोनियां गांधी से मुलाकात की और कांग्रेस पार्टी को पश्चिम बंगाल सरकार में शामिल होने का न्योता दिया। उन्होंने दोनों नेताओं को शपथ ग्रहण समारोह में शामिल होने का निमंत्रण भी दिया।
—–
 तमिलनाडु में सुश्री जयललिता ने  मुख्यमंत्री का कार्यभार संभालने के पहले दिन ही राज्य में बड़ा प्रशासनिक फेरबदल करते हुए मुख्य सचिव, गृहसचिव और चेन्नई के पुलिस आयुक्त को बदल दिया है। चेन्नई में जारी सरकारी विज्ञप्ति के अनुसार तमिलनाडु औद्योगिक विकास निगम के अध्यक्ष देवेन्द्रनाथ सारंग को  एस मालती के स्थान पर मुख्य सचिव नियुक्त किया गया है। सुश्री शीला रानी चुनकट को के ज्ञानदेशिकन की जगह नया गृहसचिव बनाया गया है, जबकि टी राजेन्द्रन के स्थान पर जे के त्रिपाठी चेन्नई के नये पुलिस आयुक्त होंगे।
—–
 इससे पहले ऑल इंडिया अन्ना डी एम के प्रमुख जयललिता को कल तमिलनाडु के मुख्यमंत्री पद की शपथ दिलाई गई। मद्रास विश्वविद्यालय के सेन्टेनरी सभागार में तमिलनाडु के राज्यपाल सुरजीत सिंह बरनाला ने उन्हें पद और गोपनीयता की शपथ दिलाई। उनके साथ उनके मंत्रिमंडल के ३३ मंत्रियों ने भी शपथ ली।
 उधर, ऑल इंडिया एन आर कांगे्रस के अध्यक्ष रंगासामी ने भी कल संघ शासित प्रदेश पुदुचेरी के मुख्यमंत्री के रूप में शपथ ली।
—–
 भारतीय जनता पार्टी के वरिष्ठ नेता लालकृष्ण आडवाणी के नेतृत्व में राष्ट्रीय लोकतांत्रिक गठबंधन- एनडीए के प्रतिनिधिमंडल ने कल नई दिल्ली में प्रधानमंत्री डॉ. मनमोहन सिंह से मुलाकात की और कर्नाटक के राज्यपाल एच आर भारद्वाज को वापस बुलाने की मांग की। एनडीए ने श्री भारद्वाज पर असंवैधानिक कार्रवाईयां करने का आरोप लगाया है। बाद में संवाददाताओं से बातचीत में श्री आडवाणी ने कहा कि उन्होंने कर्नाटक में राष्ट्रपति शासन लागू करने के बारे में राज्यपाल की कथित सिफारिश को नामंजूर करने की भी प्रधानमंत्री से मांग की।

 हमने प्रधानमंत्री को कहा राष्ट्रपति शासन को लेकर के निर्णय राज्यपाल को नहीं करना है असेंबली को ही निर्णय करना है। बहुमत से निर्णय करना है। अगर उन्होंने यह सिफारिश भेजी है तो इट शुड बी रिजेक्टेड आउट राइट इसकी दूसरी डिमांड यह है कि राज्यपाल को रिकॉल करने की प्रक्रिया शुरू की जाए।
 श्री आडवाणी ने कहा कि प्रधानमंत्री ने उन्हें भरोसा दिलाया है कि कर्नाटक के घटनाक्रम को लेकर कोई भी असंवैधानिक कदम नहीं उठाया जायेगा।
 कर्नाटक में पिछले अक्टूबर में विधानसभा के अध्यक्ष ने भाजपा के ११ और ५ निर्दलीय विधायकों को अयोग्य घोषित कर दिया था। इस फैसले को सुप्रीम कोर्ट द्वारा रद्द किए जाने के बाद कर्नाटक के राज्यपाल ने  राष्ट्रपति को अपनी सिफारिश भेजी है।
 इस बीच कर्नाटक के मुख्यमंत्री कल रात भाजपा विधायकों, सांसदों और विधान परिषद के सदस्यों के साथ नई दिल्ली पहुंचे। वे आज शाम राष्ट्रपति प्रतिभा देवी सिंह पाटील से मिलेंगे। श्री येदियुरप्पा ने आरोप लगाया कि कर्नाटक के राज्यपाल शुरू से ही उनकी सरकार अस्थिर करने की कोशिश कर रहे हैं।

—–
 कांगे्रस महासचिव राहुल गांधी ने कहा है कि सरकार संसद के अगले सत्र में भूमि अधिग्रहण अधिनियम को पारित करने के लिए वचनबद्ध है। प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह से उनके निवास पर मुलाकात के बाद मीडिया से बातचीत में उन्होनें कहा कि सरकार इस विधेयक पर गंभीरता से काम कर रही है, क्योंकि यह काफी पेचीदा कानून है। उन्होंने डॉ० मनमोहन सिंह को ग्रेटर नोएडा में किसानों के हालात के बारे में बताया। श्री गांधी के अनुसार लोगों का कहना है कि उत्तर प्रदेश में मायावती सरकार, एक्सप्रेस वे बनाने के लिए उनकी जमीनों का अवैध रूप से अधिग्रहण कर रही है।

 मैं नोएडा गया था कुछ दिन पहले वहां काफी अत्याचार हो रहा है जनता के साथ वहां की जनता ने मुझे कहा था कि वो यहां मिलना चाहते हैं। प्रधानमंत्री जी से तो मैंने उसकों..किया और प्रधानमंत्री जी से बात कर पाए और अपनी बात उनके सामने रख पाए तो प्रधानमंत्री जी ने उनकी बात सुनी । आठ लोगों डेलीगेसन था। तो  उन्होंने अपनी बाते उनके सामने रखी।

—–
 प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह ने कल नई दिल्ली में सेना के वरिष्ठ अधिकारियों के साथ देश की व्यापक सुरक्षा स्थिति का जायजा लिया। इस बैठक में क्षेत्र में आतंकवादी संगठनों से उत्पन्न किसी भी सुरक्षा चुनौती और पाकिस्तान की सशस्त्र सेनाओं की ओर से खतरे से निपटने में सेना की तैयारी की भी समीक्षा की गई। रक्षा सूत्रों के अनुसार प्रधानमंत्री को सुरक्षा उपायों और रक्षा सेनाओं की सामान्य तैयारी के बारे में बताया गया। पाकिस्तान में बदलते सुरक्षा परिदृश्य और चीन-भारत सीमा पर स्थिति जैसे मुद्दों पर भी चर्चा हुई।
—–
आकाशवाणी से आप हर घंटे समाचार बुलेटिन सुन सकते हैं। मोबाइल फोन पर ताजा समाचार जानने के लिए मैसेज बॉक्स में टाइप करें न्यूज और भेज दें-५ ६ ७ ६ ७ ४ ४  पर।
—–
 अमरीकी सीनेट में विदेशी मामलों की समिति के अध्यक्ष जॉन कैरी ने पाकिस्तान से कहा है कि वह अपनी धरती पर मौजूद आतंकवादी ठिकानों के खिलाफ कार्रवाई करे। दो मई को अल-कायदा प्रमुख के मारे जाने के बाद श्री कैरी पाकिस्तान की आधिकारिक यात्रा पर जाने वाले पहले वरिष्ठ अमरीकी अधिकारी हैं। इस्लामाबाद में मीडिया को संबोधित करते हुये श्री कैरी ने कहा कि पाकिस्तानी सेनाध्यक्ष और नेताओं से हुई बातचीत में उन्होन दो टूक शब्दो में बता दिया है कि पाकिस्तान में आतंकवादियों के ठिकाने होना अमरीका के लिये बेहद चिंता का विषय है।

 मैं स्पष्ट रूप से पाकिस्तान में ओसामा बिन लादेन के मुद्दे पर अमरीका की चिंता व्यक्त करता हूं। मैं अपने पाकिस्तानी दोस्तों को बताना चाहता हूं कि पिछले कुछ दिनों में हुई घटनाओं को देखते हुए हमारी ओर से पाकिस्तान को अब भी दी जा रही सहायता पर अमरीकी कांग्रेस पर सवाल उठ रहे हैं।
 श्री कैरी ने कहा कि राष्ट्रपति आसिफ अली जरदारी, प्रधानमंत्री युसुफ रजा गिलानी और सेना प्रमुख अशफाक परवेज कयानी ने उन्हे भरोसा दिलाया है कि आतंकवादियों के सफाये में पाकिस्तान पूरा सहयोग देगा।

—–
 वर्ष २००८ में मुंबई में हुए आतंकवादी हमलों के आरोपी पाकिस्तानी मूल के कनाडा के नागरिक तहव्वुर हुसैन राना की सुनवाई शिकागो में शुरू हो गई है। राना पर आरोप है कि उसने मुंबई हमलों की साजिश में लश्कर-ए-तैयबा को मदद पहुंचाने में डेविड कोलमेल हेडली का साथ दिया था। हेडली भी मुंबई के आतंकी हमलों के मामले में आरोपी है। इन हमलों में छह अमरीकी नागरिकों समेत १६६ लोग मारे गए थे। मुकदमे की सुनवाई कल डिर्कसेन संघीय अदालत में शुरू हुई।
—–
 न्यूयार्क की एक अदालत ने अन्तर्राष्ट्रीय मुद्रा कोष के प्रमुख डोमिनिक स्ट्रॉस कॉन को जमानत देने से इंकार कर दिया है। उन पर न्यूयार्क के एक होटल की महिला कर्मचारी से अश्लील व्यवहार का  आरोप है। अदालत ने उन्हें हिरासत में भेज दिया है और चार दिनों के बाद फिर से अदालत में पेश करने के आदेश दिये हैं। उधर, श्री कॉन ंने अपने ऊपर लगे सभी आरोपों का खंडन किया है।
—–
 आज बुद्ध पूर्णिमा है। इस अवसर पर राष्ट्रपति, उपराष्ट्रपति और प्रधानमंत्री ने लोगों को बधाई दी है। राष्ट्रपति प्रतिभा देवीसिंह पाटील ने अपने संदेश में कहा कि भगवान बुद्ध ने विश्व को सत्य, करूणा और मानवता का संदेश दिया। उपराष्ट्रपति मोहम्मद हामिद अंसारी ने कहा कि भगवान बुद्ध ने लोगों को अहिंसा, सदाचार और सभी के लिए स्नेह की शिक्षा दी। प्रधानमंत्री डॉ० मनमोहन सिंह ने अपने संदेश में कहा कि भगवान बुद्ध का अहिंसा, करूणा और भाईचारे का संदेश आज भी प्रासंगिक है।
—–
 जम्मू-कश्मीर के लद्दाख क्षेत्र में बुद्ध पूर्णिमा धार्मिक श्रद्धा और हर्षोल्लास के साथ मनाई जा रही है। इस अवसर पर कई समारोह आयोजित किए जा रहे हैं।
—–
 उत्तर प्रदेश में अलीगढ़ मुस्लिम विश्वविद्यालय शिक्षक संघ ने विश्वविद्यालय के कुलपति पी के अब्दुल अज+ीज+ और प्रॉक्टर मुजाहिद बेग को हटाने की मांग को लेकर अनिश्चितकालीन भूख हड़ताल शुरू कर दी है। शिक्षक संघ की यह भी मांग है कि विश्वविद्यालय को चरणबद्ध रूप से फिर से खोलने की घोषणा के बाद जो भी छात्र विश्वविद्यालय परिसर में पहुंच रहे हैं उन्हें छात्रावास सुविधा दी जाये।
—–
 बिहार में जमुई जिले में माओवादियों द्वारा रविवार को अगवा किय गये छह मतदान कर्मियों का अब तक पता नहीं चला है। पुलिस ने जिले के क्षेत्र में तलाशी अभियान तेज कर दिया है। लापता मतदान कर्मियों की तलाश में एक हैलीकॉप्टर को भी लगाया गया है।
 राज्य में पंचायत चुनाव के नौंवे चरण के मतदान के लिए ये कर्मचारी जिले के चरखा पाथर क्षेत्र में अपने मतदान केन्द्रों पर जा रहे थे, कि इसी दौरान उनका अपहरण कर लिया गया। हालांकि खबर है कि माओवादी इन मतदान कर्मियों को छोड़ने के बदले अपने दो साथियों को छोड़ने की मांग कर रहे हैं।
—–
 आई पी एल क्रिकेट प्रतियोगिता में आज धर्मशाला में किंग्स इलेवन पंजाब का मुकाबला रॉयल चैलेंजर्स बंगलौर से होगा। बंगलौर की टीम १७ अंक लेकर शीर्ष पर है और प्ले ऑफ के लिए क्वालीफाई करने वाली पहली टीम बन गई है। दूसरी ओर पंजाब की टीम बारह मैचों में छह जीत के साथ बारह अंक लेकर पांचवें स्थान पर है और उसकी भी प्ले ऑफ में पहुंचने की संभावनाएं बनी हुई है।
 इससे पहले कल मुंबई में खेले गए मैच में डैक्कन चार्जर्स ने पुणे वारियर को छह विकेट से हरा दिया।
—–
समाचार पत्रों से
—–

 पेट्रोल के दामों में बढ़ोत्तरी पर भाजपा का दिल्ली में चक्का जाम और टोल टैक्स में बढ़ोत्तरी के खिलाफ आज कांग्रेस का प्रदर्शन नवभारत टाइम्स की पहली खबर है। राष्ट्रीय सहारा ने इसे महंगाई के खिलाफ हुंकार कहा है। जनसत्ता की टिप्पणी है- जब महंगाई पहले से ही लोगों की जेब ढीली किए हुए हो तो इस बढ़ोत्तरी से कैसी गाज गिरेगी इसका अंदाजा लगाया जा सकता है। बकौल राजस्थान पत्रिका पेट्रोल और दूध के दाम ने बिगाड़ा गणित। नवभारत टाइम्स की टिप्पणी है-पीने को पाव भर दूध नहीं, जबकि भारत दुनिया का सबसे बड़ा दूध उत्पादक देश। देशबंधु के सरोकार पन्ने पर है-निरंकुश होती दूध-पेट्रोल की कीमतें।
 पेट्रोलियम पदार्थों के बढ़ते मूल्यों के बीच बिजनेस भास्कर के पहले पन्ने के बॉटम पर है-बहुत जल्द आ रही है कम ईंधन में ज्यादा दौड़ लगाने वाली बसें।
 इपीएफ की ब्याज दर और बढ़ाने पर विचार नई दुनिया की बड़ी खबर है।
 बिजनेस भास्कर ने भारतीय किसान यूनियन के अध्यक्ष महेन्द्र सिंह टिकैत को इन शब्दों में श्रद्धांजलि दी है-हमेशा खलेगी नेतृत्व की कमी, किसानों की आवाज वाले एक और टिकैत की दरकार।
 नई दुनिया और राष्ट्रीय सहारा की यह खबर ध्यान खींचती है-खून की जांच बताएगी कितना जिएंगे आप। ब्रिटेन के वैज्ञानिकों ने ऐसी तकनीक विकसित की है जिससे किसी व्यक्ति के रक्त की जांच से उसके बाकी जीवन का हिसाब किताब लग सकेगा।
 बुद्ध जयंती पर हिन्दुस्तान में विशेष आलेख है-बुद्ध का धम्म। अमर उजाला में आलेख है-अपने भीतर ही है प्रकाश।

MORNING NEWS
 0815 HRS
16 MAY, 2011
THE HEADLINES:
  • Jayalalithaa to take over as Chief Minister of Tamil Nadu for the third term today; N. Rangasamy to be sworn-in as Chief Minister of Puducherry.
  • Mamata Banerjee to discuss with Congress President Sonia Gandhi on government formation in West Bengal.
  • Karnataka Governor sends special report to Centre on political developments in the State; BJP claims unconditional support of 11 rebel Party MLAs to the Yadurappa Government.
  • Australia win Sultan Azlan Shah Cup Hockey tournament for the sixth time.
[]><><><[]
AIADMK General Secretary Jayalalitha will take over as Chief Minister of Tamil Nadu today for a third term. She will be sworn-in along with 33 others in her Cabinet. The decision of the swearing-in ceremony and the ministers to be inducted was taken at a meeting Jayalalithaa had with Governor S.S. Barnala yesterday. The meeting came after the 146 newly-elected AIADMK MLAs elected her the leader of the AIADMK legislature party.
After meeting the Governor, the AIADMK chief said her immediate priorities as Chief Minister will be to restore law and order, control prices and put the economy of the state back on track.
AIR correspondent reports that while 25 of the 34 members to be sworn in today will be youngsters and new faces, it will also include veterans like O. Pannerselvam who will hold Finance portfolio.
The Madras University Centenary auditorium has been fully decked up for the swearing in ceremony to be held at 12 :15 today. Special pandals have been erected in the campus alongwith giant tv screens have been set up for the public to view the ceremony along the Marina Beach road. The city police comsisioner Mr. Rajendran reviewed all preparations including security and traffic arrangements for the day. With sanjay Ghosh. Joy reporting from chennai.
[]><><><[]
NR Congress Leader, N. Rangasamy will be sworn-in as Chief Minister of Puducherry today. Lt. Governor Iqbal Singh will administer the oath of office and secrecy to him at 3.30 P.M. Raj Nivas sources said, other ministers will be sworn-in at a later date. Mr. Rangasamy met the Lt. Governor and staked his claim to form a new government after he was elected leader of NR Congress Legislature Party yesterday.
In the recently held Assembly Elections, the N.R. Congress bagged 15 seats in the 30 Member Assembly. The lone independent has also extended the support to NR Congress.
[]><><><[]
Trinamool Congress Chief Mamata Banerjee will hold discussions with Congress President Sonia Gandhi today on government formation in West Bengal, where she will take over as Chief Minister. Ms. Banerjee, who along with Union Finance Minister Pranab Mukherjee arrived in New Delhi from Kolkata late last night, will also meet Prime Minister Manmohan Singh.Issues of government formation in West Bengal and Ms. Banerjee’s successor in the Railway Ministry are expected to be discussed by the leaders. The TMC wants ally Congress to join the government in West Bengal. Congress has already given a letter of support to the party. The Trinamool Congress last night formally staked claim to form the next government in West Bengal shortly after Ms. Banerjee was unanimously elected Leader of the Trinamool Congress Legislature Party (TCLP).
[]><><><[]
Congress leader Oommen Chandy will be sworn-in as Chief Minister of Kerala on Wednesday. He was unanimously elected leader of Congress Legislature Party at Thiruvananthapuram yesterday. Congress high command and other parties of United Democratic Front, UDF have approved the decision. AIR correspondent reports that after UDF meeting, Mr. Chandy met Governor R.S. Gavai and staked claim to form a new government in the state.
Since Chennithala who along with Oommen Candy led the Congress led UDF to power kept out of the race for chiefministership, it was a mere formality for newly elected MLA’s to elect their leader. Sixtyeight year old Chandy will take oath of office as Cheif MInister of Kerala in a simple function at Raj Bhawan day after tomorrow.All the other parties of the UDF has expressed full support to Mr Chandy. However, focussing on the wafer thin majority of UDF, CPIM led LDF is getting geared to unleash a tough time time for Mr Chandy. Ram Krishna Pillai, Air News, Thiruvananthapuram.
[]><><><[]
Chief Minister Tarun Gogoi is expected to meet the Governor at 11 AM today. Newly-elected Congress Legislators will meet in Guwahati tomorrow to elect the CLP leader. The CLP meeting will be attended by Senior Congress leaders – Pranab Mukherjee and Digvijay Singh. Quoting party sources, AIR Correspondent reports that Tarun Gogoi is likely to be elected CLP leader which will enable him to continue as the Chief Minister of the State for the third consecutive term. Official sources said, new Congress government in the state is likely to take oath on Wednesday.
[]><><><[]
The CPI-M politburo meets in New Delhi today to discuss the poll debacle in West Bengal. The meet will initiate the process of analysing the reasons behind the party’s defeat. While the party lost power in West Bengal after a continuous 34-year rule, it failed to lead its Left Democratic Front (LDF) to victory in Kerala although it won 45 seats by itself to emerge as the largest single party formation in the new 140-member Assembly. AIR correspondent quoting party sources reports, after its near-complete rout in West Bengal, the CPI-M state secretary and Left Front chairman Biman Bose’s role is expected to come under special scrutiny in the process of a thorough analysis of the Assembly poll results.
[]><><><[]
Karnataka Governor Hans Raj Bhardwaj has sent a special report to the Centre on political developments in the state. A communique issued by the Raj Bhawan yesterday said that the report has been sent in the context of recent judgement of the Supreme Court which set aside the disqualification of 11 rebel BJP MLAs by the Karnataka Assembly Speaker. AIR correspondent reports that the content of the Governor’s Report has not been officially disclosed. Speculation is rife that the Governor has favoured President’s rule in the state.
There is no official confirmation from Raj Bhavan about Governor recommending President rule in Karnataka. A three line communiqué sent by Raj Bhavan just says that in the context of recent judgment of the Supreme Court in the matter of disqualification of MLAs and its implication to the developments in the State, the Governor of Karnataka has submitted a special report to Government of India. On Sunday hectic political parleys and visit to Raj Bhavan by all the main political parties were the key developments. BJP is holding legislative party meeting today and likely to call a cabinet meeting. Thereafter, party sources says that all the members of the party will be taken to Delhi to be paraded in front of President. Sudhindra AIR News Bangalore.
Meanwhile, Chief Minister B.S. Yeddyurappa has written a letter to President Pratibha Devi Singh Patil saying that attempts are being made to dislodge his government by the Opposition parties. He has alluded to the possibility of Governor H.R. Bhardwaj being party to such an endeavour.In a related development, Senior BJP leader Dhananjaya Kumar has claimed that 11 BJP MLAs, whose disqualification by Karnataka Assembly Speaker was quashed by the Supreme Court, have extended their unconditional support to the Yeddyurappa Government.
[]><><><[]
CBI has arrested IG Police of Rajasthan A. Ponnuchamy in Jaipur in Dara Singh fake encounter case. In 2006, when this encounter occurred, A. Ponnuchamy was DIG in special operation group of State Police. Dara Singh was killed in a fake police encounter in outer area of Jaipur. The Supreme Court ordered CBI to enquire into this case last year. CBI arrested three other policemen in this case earlier.
[]><><><[]
Northern India continues to simmer under hot conditions with the maximum temperature hovering above 40 degrees celsius in most parts of the region.
In Rajasthan, heat wave conditions are prevailing in the northern parts of the state with mercury hovering between 43 and 46 degree Celsius. More details from AIR Jaipur Correspondent:
For the last seven days maximum temperatures continued to take an upward trend in Rajasthan. Sri Ganganagar, Churu, Bikaner, Jhunjhunu, Sikar, Jaisalmer and Barmer are worst affected. Warmth of the sun is felt since morning and the situation worsens in afternoon, confining the people to their homes. Roads have a baron look in afternoon. There is no respite in the nights also, as minimum temperatures are also above normal. With the rising temperatures, drinking water problem in certain parts of the state has also aggravated. According to Met. Department there will be no respite from the heat in the coming two to three days. Prem Bharti, AIRNEWS, Jaipur.
Scorching sun forced Delhiites to confine themselves to their homes on a Sunday as mercury soared to 42.6 deg C.
Heat wave continued in Uttar Pradesh. The maximum temperature reached upto 45.5 deg C in Banda.
Heat wave is also sweeping Punjab, Haryana and Chandigarh.
In the twin states of Punjab and Haryana, Patiala and Hissar have recorded an almost equal temperature of 43 degree Celsius, yesterday. Ambala has recorded above 41 deg. C, whereas Amritsar and Ludhiana have crossed 42 deg. C. Chandigarh has also recorded 41 deg. C. Although such hot weather conditions are forcing people to remain indoors either at home or offices, but it has not been able to stop life. Life is going on wrapped in cotton clothes and long gloves for those riding two-wheelers. Even birds can be seen sitting under tree shadows or at other comfortable places to keep themselves cool. Rajesh Bali, AIR News, Jalandhar.
Bihar government has ordered closure of all schools from today till further orders due to the intense heat wave sweeping the state. Maximum temperature in Patna was recorded as 41 degree Celsius yesterday.
[]><><><[]
The News Services Division of All India Radio in its weekly phone-in programme “Public Speak” will bring you a discussion tonight on “Problem of Human Trafficking”. It can be heard on FM Gold Channel from 9.30 p.m. Listeners can pose questions to the experts sitting in our studios on telephone number: 2331-4444. This programme is also available on Doordarshan DTH.
[]><><><[]
Australia have won the Sultan Azlan Shah hockey tournament for the sixth time. In the final of the latest edition of the event at Ipoh, in Malaysia yesterday, the World Champions defeated Asian champions Pakistan by a narrow margin of three goals to two.
Earlier, India finished sixth in the seven-nation tournament when they lost to South Korea 1-2, in the play-off match to decide the fifth spot.
[]><><><[]
Shane Warne led Rajasthan Royals has been knocked out of the on-going Indian Premier League. At the Holkar Cricket Stadium in Indore yesterday, Kochi Tuskers Kerala demolished Rajasthan by 8 wickets. Rajathan were bundled out for just 97 in the 19th over. Kochi then overhauled the target with 76 balls to spare.
In another match, Kings Eleven Punjab defeated Delhi Daredevils by 29 runs at Dharamshala.
Today, Pune Warriors India will lock horns with Deccan Chargers at Navi Mumbai.
[]><><><[]
Sikkim is celebrating its 37th State Day today. It was on this day in 1975 that this erstwhile kingdom joined the Indian Union as its 22nd State following the 38th Constitution Amendment. A function has been organised at the Chintan Bhavan in capital Gangtok to mark the occasion.
[]><><><[]
NEWSPAPERS HEADLINES
News reports of hectic politics in Karnataka, Tamil Nadu and West Bengal dominate the front pages of national dailies. “Governor’s report creates tremors in Karnataka, headlines The Times of India. The headline in Mail Today reads, “Governor plays Congress card to ask for Yeddy’s sacking”, while The Pinoeer writes, “Bhardwaj plays Rambo.”
The Asian Age has speculated on Sonia Gandhi’s call to AIADMK Chief, J. Jayalalitha. “Sonia calls Jaya for tea: Is alliance in the offing” asks the paper. The pioneer has described this as the Congress cosying up to AIADMK, while the headline in The Times of India reads, “Sonia dials Jaya, sends political circles into tizzy.”
Mamata Banerjee has been quoted in The Indian Express as saying that she would keep the cabinet small, as West Bengal government’s financial position does not allow her to have a big team. The fallout of Left’s defeat in West Bengal is reflected in the paper’s headline – “All eyes on Karat as Buddha offers to quit Politburo, will skip meeting today”.
The Asian Age and The Times of India report on their front pages the statement by ISI chief that any Abbottabad-like attack by India would invite a befitting response from Pakistan as targets in India “had already been identified” and rehearsed.
Another news item in The Times of India reveals that the US had told Pakistan about irrefutable proof of Lashkar hand in 26/11 attacks in Mumbai.
Hindustan Times reports that after the steep hike in petrol price of 5 Rupees a litre, state-run oil marketing companies are mulling a similar hike, as early as next month. The Times of India writes that Pranab Mukherjee has hinted at raising diesel and LPG prices shortly.
According to WHO’s latest health statistics, quoted in The Times of India, life expectancy in India in 2009 has gone up by 8 years to 65 years, compared to two decades ago.
And finally, in this sweltering heat, it feels good to talk about rain. Monsoon is to hit Kerala by May 31, writes The Tribune, raising hopes for a normal season. 




७.०५.२०११
दोपहर समाचार
१४३०
मुख्य समाचार :
  • श्री तरुण गोगोई को असम कांग्रेस विधायक दल का नेता चुना जा रहा है। शपथ ग्रहण समारोह कल।
  • केरल में वरिष्ठ कांग्रेस नेता ओमन चांडी कल मुख्यमंत्री पद की शपथ लेंगे।
  • भारतीय जनता पार्टी ने कर्नाटक में राष्ट्रपति शासन लगाने की सिफारिश को असंवैधानिक बताते हुए राज्यपाल को वापस बुलाने की मांग की।
  • बिहार में माओवादियों ने जमुई जिले से अपहृत सातों मतदान अधिकारियों को छोड़ा।
  • अमरीका ने मुम्बई आतंकी हमलों के बारे में पाकिस्तान से अपने सवालों के जवाब मांगे।
  • बुद्ध पूर्णिमा देशभर में परम्परागत श्रद्धा और उल्लास के साथ मनाई जा रही है।

———
 असम में श्री तरूण गोगोई को सर्वसम्मति से राज्य की तेरहवीं विधानसभा के लिए कांग्रेस विधायक दल का नेता चुना गया है। हमारे संवादाता ने खबर दी कि अब से कुछ देर पहले विधानसभा के केन्द्रीय कक्ष में विधायक दल की बैठक में उनका चुनाव हुआ।

नये नेता निर्वाचित के लिए राज्य विधानसभा के केन्द्रीय कक्ष मे ंआयोजित अनुष्ठान करीबन घंटे के लिए अन्दर सम्पन्न हो गये हैं। नये विधानसभा के लिए चुना हुए सभी ७८ कांग्रेस विधायकों ने सर्वसम्मति से तरूण गोगोई को अपने मुख्यमंत्री के रूप से निर्वाचित किया है। उनके १९६६ सेकर्नाटक विधानसभा तरूण गोगोई इस बार राज्य के ष्ठोदस मुख्यमंत्री से शपथ लेंगे। रमणीकांत आकाशणी समाचार गुवाहाटी।
 बैठक में केन्द्रीय वित्तमंत्री श्री प्रणब मुखर्जी और असम के प्रभारी, कांग्रेस महासचिव दिग्विजय सिंह मौजूद थे। श्री गोगोई, आज तीसरे पहर राज्यपाल जानकी वल्लभ पटनायक से मिलकर सरकार बनाने का दावा पेश करेंगे। शपथ ग्रहण समारोह कल तीन बजे गुवाहाटी में राजभवन के दरबार हॉल में होगा। श्री तरूण गोगोई लगातार तीसरी बार राज्य के मुख्यमंत्री पद की शपथ लेंगे।     
———–   
 केरल में वरिष्ठ कांग्रेस नेता ओमान चांडी को कल तीसरे पहर तिरूअनन्तपुर में राजभवन में मुख्यमंत्री पद की शपथ दिलायी जाएगी। कांग्रेस के नेतृत्व वाले यूनाइटेड डेमोक्रेटिक फ्रंट में शामिल अन्य दलों के नेता भी मंत्रियों के रूप में शपथ लेंगे। नए मंत्रिमंडल का विस्तार एक हफ्ते के अंदर होने की संभावना है।
      ———–
 भारतीय जनता पार्टी ने मांग की है कि कर्नाटक में राष्ट्रपति शासन लगाने की सिफारिश करने की कथित असंवैधानिक कार्रवाई के लिए राज्यपाल हंसराज भारद्वाज को वापिस बुलाया जाए। नई दिल्ली में भाजपा मुख्यालय में विचार-विमर्श के बाद अध्यक्ष नितिन गडकरी ने संवाद्दाता सम्मेलन में आरोप लगाया कि राज्यपाल, कांग्रेस पार्टी के कहने पर लोकप्रिय सरकार को अस्थिर करने की कोशिश कर रहे हैं। इसे एक साजिश बताते हुए श्री गडकरी ने दावा किया कि राज्य विधानसभा में भारतीय जनता पार्टी का पूर्ण बहुमत है।
  
जो सुप्रीम कोर्ट का निर्णय हुआ है, उसके बारे में आप सबको भी जानकारी है और इसके कारण और ११ लोग जो भारतीय जनता पार्टी के थे, वो फिर से हमारे ग्रुप में एड हुए हैं और उन्होंने भी हमारी पार्टी को, येडुरप्पा जी को समर्थन दिया है। ऐसी स्थिति में हम कोई माइनोरिटी गवर्नमेंट नहीं हैं हम मेजोरिटी गवर्नरमेंट हैं मेजोरिटी गवर्नमेंट हैं और वहां की मेजोरिटी का सपोर्ट येदुरप्पा जी के नेतृत्व और हमारी सरकार को है।
और सुप्रीम कोर्ट के इस जजमेंट के बावजूद भी कर्नाटक के गवर्नर साहब ने हमारी सरकार को बर्खास्त करके प्रसीडेंट रूल के लिए सिफारिश करने वाला पत्र केन्द्र सरकार को भेजा है। यह उनकी कृति अलोकतांत्रिक है। असंवैधानिक है।
 कर्नाटक के मुख्यमंत्री बी.एस.येदियुरप्पा कल रात भारतीय जनता पार्टी के विधायकों, विधान परिषद सदस्यों और सांसदों के साथ नई दिल्ली पहुंचे थे। वे  विधानसभा में  बहुमत के दावे के समर्थन में आज राष्ट्रपति प्रतिभा देवी सिंह पाटील के सामने अपने विधायक पेश करेंगे।
 नई दिल्ली पहुंचने पर श्री येदियुरप्पा ने पत्रकारों के सामने आरोप लगाया कि कर्नाटक के राज्यपाल शुरू से उनकी सरकार को अस्थिर करने की कोशिश कर रहे हैं। भाजपा के वरिष्ठ नेता लालकृष्ण आडवाणी के नेतृत्व में एन.डी. ए के प्रतिनिधिमंडल ने कल प्रधानमंत्री से मिलकर राज्यपाल की सिफारिश को असंवैधानिक बताते हुए उसे अस्वीकार करने की मांग की थी। श्री आडवाणी ने बताया कि प्रधानमंत्री ने आश्वासन दिया है कि कर्नाटक की स्थिति के बारे में कोई असंवैधानिक कदम नहीं उठाया जाएगा। एन.डी.ए, भी कर्नाटक के राज्यपाल हंसराज भारद्वाज को वापिस बुलाने की मांग कर रहा है।
 कर्नाटक के राज्यपाल ने पिछले वर्ष अक्तूबर में भाजपा के ग्यारह और पांच निर्दलीय विधायकों को अयोग्य ठहराने का विधानसभा अध्यक्ष का फैसला उच्चतम न्यायालय से रद्द होने के बाद अपनी सिफारिश भेजी है।
———–
 पूर्व प्रधानमंत्री और जनता दल एस के राष्ट्रीय अध्यक्ष एच डी देवेगौड़ा ने कर्नाटक के मुख्यमंत्री बी एस येदियुरप्पा और विधानसभा अध्यक्ष के जी बोप्पया के इस्तीफे की मांग की है। श्री देवेगौड़ा ने आज बंगलौर में पत्रकारों से कहा कि उच्चतम न्यायालय से लगी फटकार के बाद उन्हें तुरंत इस्तीफा दे देना चाहिए।
 कांग्रेस और भारतीय जनता पार्टी के कार्यकर्ताओं ने आज कर्नाटक में सभी जिला मुख्यालयों पर विरोध प्रदर्शन किया। कांग्रेस मांग कर रही है कि भ्रष्ट और जनता का विश्वास खो चुकी भाजपा सरकार को बर्खास्त कर दिया जाना चाहिए।
 
     ———-
 तृणमूल कांग्रेस प्रमुख सुश्री ममता बनर्जी शुक्रवार को पश्चिम बंगाल के मुख्यमंत्री के रूप में शपथ लेगीं। उन्हें राज्यपाल एम के नारायणन्‌ ने राज्य में नई सरकार बनाने का निमंत्रण दिया है। तृणमूल कांगे्रस विधायक दल ने उन्हें अपना नेता चुना है।
 सुश्री बनर्जी ने कल नई दिल्ली में प्रधानमंत्री और कांगे्रस अध्यक्ष से मुलाकात की और कांग्रेस पार्टी को पश्चिम बंगाल सरकार में शामिल होने का न्यौता दिया। सुश्री ममता बनर्जी बृहस्पतिवार को रेलमंत्री के पद से इस्तीफा देंगी।
 इस बीच वामपंथी पार्टियों के एक प्रतिनिधिमंडल ने राज्यपाल एम के नारायणन्‌ से मुलाकात की और उन्हें ज्ञापन देकर अनुरोध किया कि राज्य मं चुनाव के बाद की हिंसा रूकवाने के लिये हस्तक्षेप करें ।
———–
 तमिलनाडु में मुख्यमंत्री सुश्री जयललिता ने राज्य में कई वरिष्ठ अधिकारियों का तबादला कर दिया है। राज्य सरकार की  विज्ञप्ति के अनुसार श्री देबेन्द्रनाथ सारंगी को सुश्री मालती की जगह राज्य का नया मुख्य सचिव बनाया गया है। श्री ज्ञानदेशिकन की जगह सुश्री शीला रानी चुनकट नई गृह सचिव और श्री जे के त्रिपाठी चेन्नई के नये पुलिस आयुक्त होंगें।
 ———–
 बिहार में माओवादियों ने अपहृत सातों मतदान अधिकारियों को नवादा जिले के वन क्षेत्र में छोड़ दिया है। पुलिस सूत्रों के अनुसार ये मतदान अधिकारी काओकोल थाने के तहत महुआ टांड में मिले। हमारे पटना संवाद्दाता ने खबर दी है कि एक अधिकारी ने अपनी सुरक्षित रिहाई के बारे में अपने परिवार के सदस्यों को टेलीफोन पर सूचित किया। माओवादियों ने रविवार को इन मतदान अधिकारियों का अपहरण कर लिया था। ये अधिकारी जमुई जिले में सोनहो थाना के तहत चरका-पत्थर क्षेत्र में पंचायत चुनावों के नौंवे चरण के लिए अपने मतदान केन्द्रों की तरफ जा रहे थे।
     ———–
 कांग्रेस महासचिव और आन्ध्रप्रदेश मामलों के प्रभारी गुलाम नबी आजाद आज हैदराबाद मे ंपार्टी नेताओं के साथ बैठकें कर रहे हैं। वे मंत्रियों, निर्वाचित सदस्यों और पार्टी नेताओं के साथ, अलग तेलंगाना राज्य की मांग सहित विभिन्न मुद्दों पर विचार-विमर्श कर रहे हैं। कडप्पा उपचुनाव में पार्टी की हार के बाद राज्य के पार्टी नेताओं के साथ उनके विचार-विमर्श को महत्वपूर्ण माना जा रहा है। पार्टी सूत्रों ने कहा है कि राज्य में पार्टी को मजबूत करने के उपायों और कडप्पा उपचुनाव में पार्टी की हार के कारणों पर भी बातचीत हुई।
———–
 शिकागो की एक अदालत में पाकिस्तानी मूल के कनेडियाई तहव्वुर हुसैन राणा पर मुकदमा शुरू हो गया है। इसके साथ ही अमरीका ने पाकिस्तान से कहा है कि वह २६ नवम्बर के मुम्बई आतंकी हमलों के बारे में उसके प्रश्नों का उत्तर दे। वाशिंगटन में अमरीकी विदेश विभाग के प्रवक्ता मार्क टोनर ने संवाददाताओं को यह जानकारी दी लेकिन उन्होंने इस बारे में कोई ब्यौरा देने से इंकार किया। उनका कहना था कि यह कानूनी मामला है और अदालती कार्यवाही जारी है। श्री टोनर ने यह भी कहा कि अमरीका ने सभी पक्षों से मुम्बई हमलो के बाद उठे सवालों का जवाब देने को कहा है।
———–
 अमरीकी सीनेटर जॉन कैरी का कहना है कि वे और पाकिस्तान के अधिकारी दोनों देशों के सम्बन्ध सुधारने के लिए कार्रवाई करने को तैयार हो गये हैं। इस महीने के शुरू में पाकिस्तान में अमरीकी हमले से ओसामा बिन लादेन के मारे जाने के बाद इन सम्बन्धों में तनाव आ गया था। अमरीकी सीनेट की विदेश सम्बन्ध समिति के अध्यक्ष श्री कैरी इस समय पाकिस्तान के दौरे पर गये हुए हैं। उन्होंने इस्लामाबाद में राष्ट्रपति आसिफ अली जरदारी और प्रधानमंत्री यूसुफ रज+ा गिलानी के साथ मुलाकात की। उन्होंने कहा कि उनके दौरे का उद्देश्य बिन लादेन पर किये गये हमले के लिए माफी मांगना नहीं है बल्कि दोनों देशों के सम्बन्धों को सुधारने की कोशिश करना है। उन्होंने यह भी कहा कि बिन लादेन के खिलाफ की गई कार्रवाई आतंकवाद के विरूद्ध जीत है।
 पिछले हफ्‌ते पाकिस्तान के प्रधानमंत्री गिलानी ने चेतावनी दी थी कि भविष्य में कोई और एकतरफा कार्रवाई की गई तो इसके गम्भीर नतीजे होंगे। दूसरी ओर अमरीकी अधिकारियों का कहना है कि बिन लादेन वर्षों तक पाकिस्तान में कैसे रह सका और उसका पता क्यों नहीं चला। अटकलें लगाई गई हैं कि पाकिस्तानी नेताओं ने इसमें बिन लादेन की मदद की थी। श्री कैरी ने कहा कि इसके कोई सबूत तो नहीं हैं लेकिन उन्होंने पाकिस्तान पर अमरीका का भरोसा कम होने तथा नाराज+गी बढ़ने की चेतावनी दी।
———–
 प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह अगले सप्ताह से इथियोपिया और तंजानिया की छह दिन की यात्रा के दौरान अफ्रीकी नेताओं के साथ आतंकवाद और समुद्री डकैती से निपटने पर प्रमुख रूप से चर्चा करेगे। १५ अफ्रीकी देशो कें साथ दूसरे अफ्रीका भारत मंच शिखर सम्मेलन में हिस्सा लेने के लिए प्रधानमंत्री २३ मई को अदीस अबाबा रवाना होंगे। अफ्रीकी संघ का मुख्यालय अदीस अबाबा में ही है। विदेश मंत्रालय में सचिव विवेक काटजू ने आज पत्रकारों को बताया कि भारत की तरह अफ्रीका भी आतंकवाद का शिकार है और समुद्री डकैती से भी अफ्रीका और भारत दोनों परेशान है।
 हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि भारत ने सोमाली समुद्री डकैतो से उत्पन्न खतरे पर गंभीर चिंता व्यक्त की है क्योंकि अंतर्राष्ट्रीय जहाजरानी कंपनियों के करीब ११ प्रतिशत कर्मचारी भारतीय हैं। इनमें से कुछ को समुद्री डकैतों ने बंधक बनाया है। अब तक २०० से अधिक हमले हो चुके है जिनमें से  ७० मे समुद्री डकैत ं अपहरण करने में सफल रहे। समझा जाता है कि बंधकों और जहाजों छुडवाने के लिए डकैतो को पांच करोड़ डॉलर से अधिक की फिरौती दी जा चुकी है।
 प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह अफ्रीकी संघ के मौजूदा अध्यक्ष इक्वेटोरियल गिनी के राष्ट्रपति ओबियांग एंन्गुमा म्बासोगो  के साथ शिखर बैठक की अध्यक्षता करेंगे। इसमें शामिल नेता भारत-अफ्रीका साझीदारी का दायरा परस्पर लाभ के लिए बढ़ाने पर चर्चा करेंगे।
 शिखर सम्मेलन के अंत में अदीस अबाबा घोषणा जारी होने की संभावना है जिसमे भारत और अफ्रीकी संघ के बीच महत्वपूर्ण साझेदारी को और मजबूत करने के उपाय शामिल होंगे। इस दौरान सहयोग बढ़ाने के लिए अफ्रीका भारत फ्रेमवर्क भी तय किया जाएगा।
 प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह २६ से २८ मई तक तंजानिया के नेताओं के साथ अलग से विचार-विमर्श करेंगे।
    ———–
 भारत और उजबेकिस्तान ने पर्यटन के क्षेत्र में सहयोग के बारे में एक कार्य योजना पर हस्ताक्षर किये हैं। इसके तहत पर्यटकों और पत्रकारों के आने-जाने के अलावा पर्यटन कारोबार बढ़ाने के लिए संयुक्त उद्यम लगाने और सारी जानकारी आसानी से देने के लिए एक-दूसरे के यहां प्रतिनिधि कार्यालय खोलने की व्यवस्था है। इस कार्य योजना पर नई दिल्ली में पर्यटन मंत्री सुबोध कांत सहाय और उज्बेकिस्तान के प्रथम उप प्रधानमंत्री रूस्तम अजिमॉफ़ के सामने हस्ताक्षर किये गये।
———–
 प्रवासी भारतीय कार्यमंत्री श्री व्यालार रवि ने कहा है कि विभिन्न देशों में बसे भारतीय महत्वपूर्ण भूमिका निभा रहे हैं और दुनिया को अपने वजूद का अहसास दिला रहे हैं। सत्रहवें भारत को जानिए कार्यक्रम के तहत सात देशों से आए भारतीय मूल के चौदह युवाओं के साथ कल शाम नई दिल्ली में अपनी मुलाकात के दौरान उन्होंने यह बात कही। श्री रवि ने कहा कि देश को दुनियाभर में प्रमुख पदों पर काम कर रहे भारतीय मूल के युवाओं पर गर्व है।
 प्रवासी भारतीय कार्य मंत्रालय १८ से २६ वर्ष की आयु के भारतीय युवाओं के लिए भारत को जानिए कार्यक्रम चलाता है, इसका उद्देश्य उन्हें भारत में जीवन के विभिन्न पहलुओं और अलग-अलग क्षेत्रों में देश की प्रगति से परिचित कराना है। श्री रवि का कहना था कि इस कार्यक्रम से भारतीय मूल के विद्यार्थियों और पेशेवर युवाओं को भारत आने, अपने विचारों का आदान-प्रदान करने और आज के भारत से करीब से जुड़ने का अवसर मिलता है।
———–
 मानवाधिकार संगठन-ह्‌यूमन राइट्स वॉच का कहना है कि नाइजीरिया में पिछले महीने चुनावों के दौरान हुई हिंसा में कम से कम आठ सौ लोगों की मौत हो गई। तीन दिन तक चली हिंसा की घटनाओं की शुरूआत उस समय हुई जब राष्ट्रपति पद के विपक्षी उम्मीदवार मुहम्मदु बुहारी के समर्थकों ने चुनाव आयोग के कार्यालयों और पुलिस थानों को आग लगा दी। ऐसा उस समय हुआ जब चुनाव परिणामों में बताया गया कि राष्ट्रपति गुडलक जोनाथन जीत रहे हैं।
———–
 न्यूयार्क की एक अदालत ने अन्तर्राष्ट्रीय मुद्रा कोष के प्रमुख डोमिनिक स्ट्रॉस कान को जमानत देने से इंकार कर दिया है। उन पर न्यूयार्क के एक होटल की महिला कर्मचारी से अश्लील व्यवहार का प्रयास करने का आरोप लगाया गया है। अदालत ने उन्हें हिरासत में भेज दिया है और चार दिनों के बाद फिर से अदालत में पेश करने के आदेश दिये हैं।
 बासठ वर्षीय कान फ्रांस में वर्ष २०१२ में होने वाले राष्ट्रपति पद के उम्मीदवारों में से एक माने जाते हैं। उन्होंने अपने ऊपर लगे सभी आरोपों का खंडन किया है।
———-
 राष्ट्रपति, उपराष्ट्रपति और प्रधानमंत्री ने आज बुद्ध पूर्णिमा के अवसर पर लोगों को बधाई दी है। राष्ट्रपति प्रतिभा देवीसिंह पाटील ने अपने संदेश में कहा कि भगवान बुद्ध ने विश्व को सत्य, करूणा और मानवता का संदेश दिया। उपराष्ट्रपति मोहम्मद हामिद अंसारी ने कहा कि भगवान बुद्ध ने लोगों को अहिंसा, सदाचार और विश्व बंधुत्व की शिक्षा दी। प्रधानमंत्री डॉ० मनमोहन सिंह ने अपने संदेश में कहा कि भगवान बुद्ध की अहिंसा, करूणा और भाईचारे की शिक्षा आज भी प्रासंगिक है।
      ———-
 बिहार के बोध गया में धार्मिक उत्साह और उल्लास के साथ बुद्ध पूर्णिमा मनाई जा रही है। बड़ी संख्या में श्रद्धालुओं ने मुख्य महाबोधि मन्दिर में प्रार्थना सभा में भाग लिया। मन्दिर को बहुत सुन्दर ढंग से सजाया गया है। हमारे संवाददाता ने बताया कि बोद्ध गया में एक भव्य समारोह का आयोजन किया गया है, जिसमें देश-विदेश के बौध श्रद्धालु शामिल हैं।

 उत्तर प्रदेश में सारनाथ और कुशीनगर में दिन की शुरूआत स्तूप पूजन से हुई। सारनाथ में ही भगवान बुद्ध ने अपने पांच अनुयायियों को पहला उपदेश देकर धर्म चक्र प्रवर्तन किया गया। दो दिन का विशेष कार्यक्रम आयोजित किया गया है। आकाशवाणी के संवाददाता ने खबर दी है कि दुनियाभर से, खासतौर पर दक्षिण एशियाई देशों से बौद्ध धर्म के अनुयायी बड़ी संख्या में सारनाथ और कुशीनगर पहुंचे हैं। बनारस में श्रद्धालुओं की सुविधा के लिए सारनाथ आने और जाने के लिए विशेष बसों का प्रबन्ध किया गया है।

 लद्दाख में इस अवसर पर बौद्ध मठ गोंपा को भी बेहतरीन तरीके से सजाया गया है। सुबह से ही पूजा-अर्चना का दौर चल रहा है और लोग काफी संख्या में दर्शन करने पहुंच रहे हैं।
 ———
 दक्षिणी नेपाल में भगवान बुद्ध के जन्म स्थान लुम्बिनी और अन्य मठों में श्रद्धालु विशेष प्रार्थनाएं और पूजा कर रहे हैं। काठमांडू में स्वयभू पर बड़ी भीड़ है।  राजधानी में शांति जुलूस निकाला गया और रक्तदान शिविर लगाया गया।
        ———
 नेपाल सरकार ने जापानी शहरों हिरोशिमा के पूर्व मेयर डॉ० तादातोशी अकीबा और नागासाकी के मेयर तोमीहिसा ताऊए को आज पहला गौतम बुद्ध अन्तर्राष्ट्रीय शान्ति पुरस्कार प्रदान किया। यह पुरस्कार गौतम बुद्ध के जन्म स्थान लुम्बिनी में दिया गया। शान्ति और अहिंसा के क्षेत्र में महत्वपूर्ण योगदान के लिए नेपाल के राष्ट्रपति डॉक्टर राम बरन यादव ने दोनों को संयुक्त रूप से यह सम्मान प्रदान किया। इस अवसर पर डॉक्टर यादव ने कहा कि महात्मा बुद्ध का शान्ति और अहिंसा का संदेश पहले की ही भांति आज भी प्रासंगिक है।
 इस पुरस्कार के अन्तर्गत प्रशस्ति पत्र, स्वर्ण पदक और ५० हजार डॉलर की रााशि प्रदान की जाती है।
———–
 बम्बई शेयर बाजार के शुरूआती कारोबार में आज सेन्सेक्स में ४७ अंकों की तेज+ी रही। कुछ समय बाद ही इसमें गिरावट आनी शुरू हो गयी और अब से कुछ देर पहले यह २१६ अंक की गिरावट के साथ १८  हजार १२७ पर था।
 नेशनल स्टॉक एक्सचेंज का निफ्टी भी १० अंक बढ़कर ५ हजार ५०९ पर खुला। अब से कुछ देर पहले यह ६६ अंक गिरकर ५ हजार ४३२ पर पहुंच गया।
      
 आई पी एल क्रिकेट में आज धर्मशाला क्रिकेट स्टेडियम में किंग्स इलेवन पंजाब का मुकाबला रॉयल चेलेंजर्स बंगलौर से होगा। इस समय रॉयल चेलेंजर्स की टीम १२ मैचों से १७ अंक लेकर सबसे आगे है, जबकि पंजाब के इतने ही मैचों से १२ अंक हैं और वो पांचवें स्थान पर है। इन दोनों टीमों के बीच हुए पिछले मैच में रॉयल चेलेजर्स ने किंग्स इलेवन को ८५ रन से ज+बर्दस्त मात दी थी।
 ———
 भारत के सोमदेब देव बर्मन फ्रांस में ए टी पी नाईस ओपन टेनिस चैम्पियनशिप के पहले दौर में ही हार गए हैं। उन्हें फ्रांस के एड्रियन मन्नारिनो;।कतपंद डंददंतपदवद्ध ने ६-३, ७-६ से हरा दिया।
———-
 अमरीका में फोर्ट बेनिंग ने आई.एस.एस.एफ विश्व कप निशानेबाजी में भारत की अनुराज सिंह ने दस मीटर एयर पिस्टल में रजत पदक जीता है। इस विजय के साथ ही अनु राज अगले वर्ष होने वाले लंदन ओलंपिक खेलों के लिए क्वालीफाई करने वाली पांचवी भारतीय निशानेबाज बन गई हैं। चार अन्य भारतीय निशानोबाज हैं-रंजन सोढ़ी, गगन नारंग, हरिओम सिंह और संजीव राजपूत।
 २७ वर्षीय अनुराज सिंह ने ४८६ दशमलव ६ अंक प्राप्त किए, जकि यूक्रेन की ओलिना कोस्टेविच ने स्वर्ण और २०११ की यूरोपीय चैम्पियन फ्रांस की सेलिनी गोबरविल ने कांस्य पदक जीता।
      ———–
 सरकार ने गांवों में किशोरियों को सस्ती दर पर सैनिटरी नैपकीन देने की योजना बनाई है ताकि वे साफ-सफाई के सुरक्षित तरीके अपना सकें। स्वास्थ्य और परिवार कल्याण मंत्रालय ने गांवों में दस से उन्नीस वर्ष की आयु की लड़कियों को मासिक धर्म के दौरान सफाई के तरीके अपनाने की सुविधा देने के लिए यह योजना मंजूर की है। सरकारी सूत्रों के अनुसार पहले चरण में इससे २० राज्यों में डेढ़ करोड़ लड़कियों को लाभ होगा। इन लड़कियों को राष्ट्रीय ग्रामीण स्वास्थ्य मिशन के ब्रैंड फ्री डेज के नाम से छह सेनिटरी नेपकीन का पैक छह रूपये में दिया जाएगा। ये नेपकीन गांव में मौजूद स्वास्थ्य कार्यकर्ता आशा से लिया जा सकता है। एक नेपकीन की लागत एक रूपये होगी। आशा को ये नेपकीन बेचने के लिए हर पैक पर एक रूपया नकद और हर महीने सेनिटरी नेपकीन का एक पैक मुफ्त मिलेगा।
     ———–
 भाखड़ा बांध की गोविन्द सागर झील में इन दिनों बहुत पानी आ रहा है। झील में पानी का स्तर एक हजार पांच सौ ७६ फुट है जो मई के महीने के लिए एक रिकॉर्ड है और पिछले वर्ष इन दिनों के स्तर से ५८ फुट उपर है। 






MIDDAY NEWS


1400 HRS
 17 MAY, 2011
THE HEADLINES:
  • Mr. Tarun Gogoi is being unanimously elected leader of Congress legislature party in Assam; Swearing in tomorrow.
  • Senior Congress leader Oomen Chandy also to take oath tomorrow as Kerala Chief Minister.
  • BJP demands recall of Karnataka Governor for his alleged unconstitutional act of recommending imposition of President’s rule in the State.
  • In Bihar, Maoists free all the seven polling officials abducted from Jamui district.
  • US asks Pakistan to respond to its questions on 26/11 Mumbai terror attacks.    
  • Buddha Purnima being celebrated across the country with traditional gaiety and religious fervor.
||<><><>||
In Assam, Mr. Tarun Gogoi has been unanimously elected as the  Congress Legislature Party (CLP) leader in the 13th Assembly of the State. The formality for the election of the CLP leader was completed at a meeting organized at the Central Hall of the Assam Legislative Assembly a short while ago in presence of the Union Finance Minister Mr. Pranab Mukherjee and the AICC general secretary in-charge of Assam Mr. Digvijay Singh. The Assam Pradesh Congress Committee President Mr. Bhubaneswar Kalita placed a resolution for unanimous election of Mr. Tarun Gogoi as the next CLP leader and all the 78 newly-elected Congress legislators of the Assembly supported it.
Mr. Gogoi is meeting the State Governor Janaki Ballav Patnaik this afternoon to stake his claim to  form  the next Government in the State. The swearing-in ceremony is scheduled to be held at the Darbar Hall of the Raj Bhavan in Guwahati at 3.00 P.M tomorrow. This will be Mr. Tarun Gogoi’s third consecutive term as the Chief Minister of Assam.
||<><><>||
In Kerala, senior Congress Leader Oommen Chandy will be sworn in as Chief Minister tomorrow afternoon. Leaders of other parties of the Congress led U.D.F are also to take oath as ministers at Raj Bhavan, Thiruvananthapuram. Expansion of the new government is likely within a week.
(V/C-R K PILLAI)
        Sixty eight year old Oommen Chandy will be taking over as chief minister of Kerala for the second time tomorrow. Congress party leaders are engaged in last leg intense discussion regarding number of ministerial berths to be given to other parties of UDF fold. After taking over as Chief Minister, Oommen Chandy will be visiting congress high command in connection with expansion of his cabinet. Meanwhile, as a fall out of election results in Kerala, CPI national council member M Rahmathulla has left the party and joined the Muslim League.Ram Krishna Pillai/AIR NEWS/T”puram.
||<><><>||
Trinamool Congress Chief Ms. Mamata Banerjee is to be sworn-in as the Chief Minister of West Bengal on Friday.  She was formally invited by the Governor M.K. Narayanan to form the new government in the state. This follows her election as leader of the Trinamool Congress Legislature party yesterday in the wake of the party’s spectacular win in the Assembly elections in coalition with the Congress. A report from our correspondent.
The Trinamool Congress leadership is keen to make the swearing-in ceremony as a historic event after ending of Left Front government’s 34 years of rule. The party chief Ms. Mamata Banerjee met the UPA Chairperson Ms. Sonia Gandhi and the Prime Minister Dr. Manmohan Singh in the National Capital yesterday and invited them to attend the oath taking ceremony. Besides she also requested the Congress Party to join her ministry.  According to preliminary information Congress is likely to join in the Mamata Banerjee led cabinet in West Bengal. Before the swearing-in ceremony Proteam Speaker is likely to take oath with in a couple of days. Arijit Chakraborty, AIR News, Kolkata.
||<><><>||
BJP has demanded recall of Karnataka Governor H.R. Bhardwaj for his alleged unconstitutional act of recommending imposition of President’s rule in the State. Addressing a press conference in New Delhi following hectic consultations in the BJP headquarters, the Party President Nitin Gadkari alleged  that the Governor was trying to destabilise a popular government at the behest of Congress party. Calling it a conspiracy, Mr. Gadkari claimed that party has absolute majority in the state.
Karnataka Chief Minister B.S. Yeddyurappa arrived in New Delhi last night along with the BJP MLAs, MPs and MLCs. Mr. Yeddyurappa is to meet President Pratibha Devisingh Patil this evening and parade MLAs before her claiming his majority in the State Assembly. Talking to reporters on his arrival, Mr. Yeddyurappa alleged that the Karnataka Governor has been trying to destabilise his government right from the beginning. The National Democratic Alliance has demanded recall of Karnataka Governor H.R. Bhardwaj for recommending President’s rule in the state. NDA, led by senior BJP leader L.K. Advani met Prime Minister Manmohan Singh in New Delhi yesterday and demanded rejection of any such recommendation. Mr. Advani said that the Prime Minister had assured him that no unconstitutional step would be taken with regard to Karnataka developments.
The Karnataka Governor has sent his recommendations to the President after the Supreme Court quashed the disqualification of 11 BJP and five independent legislators by the speaker of the Karnataka Assembly in October last.
||<><><>||
Former Prime Minister and JD(S) National President Deve Gowda has demanded  resignation of Chief Minister B S Yeddyurappa and Speaker K G Boppaiah in Karnataka. Speaking to the media persons in Bangalore today, Deve Gowda said in the background of Supreme Court strictures issued against them, they should resign immediately.
The Congress and BJP cadres staged protests in all the district headquarters today. The Congress was protesting against the BJP Government and sought its dismissal for being corrupt and for losing the confidence of people. The BJP protests were against the Governor whose report to the President has come in for criticism by them.
||<><><>||
Congress Party General Secretary and Andhra Pradesh affairs in-charge Gulam Nabi Azad is holding a series of meetings with party leaders in Hyderabad. Mr. Azad is on a two-day visit to Hyderabad for the first time after taking over state affairs and holding discussions with Ministers, elected members and party leaders on several issues including Telangana statehood demand. Party leaders including ministers belonging to Telangana and Coastal Andhra, have called on him separately and urged him to impress the party high command to take a early decision on statehood issue. His discussions with party leaders have assumed significance especially after party’s debacle in Kadapa by-poll.
||<><><>|| 
Congress General Secretary Rahul Gandhi will inaugurate the two-day convention of Uttar Pradesh Congress Committee in Varanasi tomorrow. Party sources said in New Delhi, Congress president Sonia Gandhi will address the valedictory function of the convention on the second day.
||<><><>|| 
In Bihar, Maoists today freed all the seven adducted polling officials in forest area in Nawada district of the state. According to police sources, kidnapped polling officials were found at Mahua Tand area under Kauakol police station. Our correspondent reports, one of the kidnapped officials telephoned his family members about their safe release. Maoists abducted the polling officials on Sunday when they were proceeding towards their assigned booths for the ninth phase of Panchyat elections at Charka Pathar area under Sonho Police station in Jamui District.
||<><><>|| 
As the trial of Pakistani-Canadian Tahawwur Hussain Rana began in a Chicago court, the United States has asked Pakistan to respond to its questions with regard to the 26/11 Mumbai terror attack. Disclosing this to reporters in Washington State Department spokesman Mark Toner, however, refrained from giving any further details citing it as a legal matter and the court proceedings were ongoing. He said,  speaking globally about the Mumbai attacks, US has asked all parties to answer questions that have been raised after the incident.
||<><><>|| 
US Senator John Kerry says, he and Pakistani officials have agreed on steps to improve bilateral relations strained by the US raid that killed Osama bin-Laden in northern Pakistan earlier this month. Mr. Kerry, the Chairman of the US Senate Foreign Relations Committee is on a visit to Pakistan.  At a meeting with President Asif Ali Zardari and Prime Minister Yusuf Reza Gilani in Islamabad, Mr. Kerry said, the goal of his visit was not to apologise for the Bin-Laden raid which he called a triumph against terrorism, but to try and repair US-Pakistan relations.
||<><><>|| 
The United States has renewed its economic sanctions against Myanmar and urged the military-backed regime to go much further after it reduced prisoners’ terms by just one year. In a formal notice to Congress yesterday, President Barack Obama said that he was renewing sanctions that would otherwise have expired this month. The Obama administration in 2009 launched an engagement drive with Myanmar, concluding that the previous Western policy of trying to isolate the regime had failed.
||<><><>||
Operators of Japan’s Fukushima nuclear plant say they have drawn up new plans for shutting down the facility following evidence of core meltdowns at as many as three of its six reactors. The Tokyo Electric Power Company is to announce the plan today. At the same time, the Japanese government is to announce new programmes to help tens of thousands of people displaced by the nuclear crisis.
||<><><>||
Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu has said that Israel would be prepared to compromise and cede part of its land for true peace with the Palestinians but he believes that they are not ready to be a true partner for peace. Addressing the Israeli parliament, Knesset, Netanyahu reiterated that a Palestinian unity government that includes Hamas could not be Israel‘s peace partner. According to Israeli media Haaretz, the Israeli Prime minister said that a Palestinian state should be created only through a peace agreement.
||<><><>||
In Russia, seven people were killed and as many injured today when a fire engulfed an apartment building in downtown Moscow. A spokesman for Moscow‘s fire-fighting service told a news agency that 20 people had been evacuated from the  three-story building.
||<><><>||       
Human Rights Watch says, at least 800 people were killed in last month’s electoral violence in Nigeria. Three days of rioting began when supporters of opposition candidate Muhammadu Buhari burned electoral commission offices and police stations following results that showed President Goodluck Jonathan winning the vote last month.
||<><><>||
Combating terrorism and piracy will be high on the agenda of Prime Minister Manmohan Singh during his talks with African leaders on his six-day visit to Ethiopia and Tanzania next week. Dr. Singh, who leaves on 23rd of this month for Addid Ababa, the seat of the African Union (AU), will discuss the twin challenges during the Second Africa-India Forum Summit to be attended by 15 African countries. Briefing the media persons in New Delhi this morning  Secretary (West) in the External Affairs Ministry, Vivek Katju told reporters, that like India, Africa too feels the adverse impact of terrorism and piracy is a phenomenon that affects both Africa and India and the leaders will discuss ways and means of reducing and eliminating it.
||<><><>||
India and Uzbekistan have signed an action plan on Tourism cooperation between the two countries. The action plan envisages Exchange of tourists and media, setting up of joint ventures to promote the business of tourism and establishing of the Representative offices in each other’s country for easy and convenient accessibility of information and updates. The agreement was signed in the presence of Tourism Minister Subodh Kant Sahai and the First Deputy Prime Minister of Uzbekistan Mr. Rustom Azimov in New Delhi.
||<><><>||
Minister for Overseas Indian Affairs Mr. Vyalar Ravi has said that the Indian diaspora is playing a significant role in various countries and making its presence felt in the world. He was addressing a group of 24 diaspora youth participants from seven countries under the 17th Know India Programme, KIP, who called upon the Minister in New Delhi last evening. Mr. Ravi said, the country is proud of the diaspora youth, who are placed in prominent positions across the globe.
The KIP is organized for diaspora youth, in the age group of 18-26 years, by the Ministry of Overseas Indian Affairs with a view to promoting awareness on the different facets of life in India and the progress made by the country in various fields.
||<><><>|| 
Government has set up four working groups to suggest measures for immediate implementation to curb increasing road accidents in the country. This was revealed by the Road Transport & Highways Minister Dr. C P Joshi, while chairing the Consultative Committee meeting attached to his Ministry in New Delhi last evening. Mr. Joshi said that the working groups will focus on Education, Enforcement, Engineering and Emergency care of road accident victims. The groups will submit their reports within next three months. The Minister said that his Ministry will also launch a vigorous media campaign to spread awareness about the various road safety programmes among the general public.
||<><><>|| 
Nothern Railways have apprehended 52 touts who were allegedly involved in selling rail tickets to passengers. The touts were arrested by anti-fraud squad of Railway during a special drive conducted between 1st and 14th of this month. According to the Northen Railway official, the touts were handed over to RPF for prosecution. The squad also apprehended five unauthorised travel agencies during the operation.
||<><><>|| 
The Sensex at the Bombay Stock Exchange lost 226 points, or 1.2%, at 18,119 in intra-day trade today. The Nifty of the National Stock Exchange slipped 64 points, or 1.2% to 5,435. Stock markets in China, Hong Kong, Japan and South Korea were trading mixed in intra-day trade, today.
||<><><>||
NOW IN SPORTS,
        In Indian Premier League, IPL cricket, Kings Eleven Punjab will take on Royal Challengers Bangalore at the Dharamshala Cricket Stadium in Himachal Pradesh at 8 this evening. Currently, Bangalore is at the top of the table with 17 points while Punjab is at the 5th spot with 12 points. Both teams have played 12 games each. More from our correspondent.
Adam Gilchrist led Kings Eleven Punjab will have to derail the Gayle Express today if they wish to seal a last four berth in this fourth edition of the Indian Premier League. Chris Gayle’s calypso-like strokes and the damage done by them is well known by Punjab who were crushed by Bangalore last time when both the teams met. Gayle unleashed a merciless assault on Punjab on May 6th amassing a nerve wracking 107 which featured 9 sixes and 10 fours. But that’s not all, Punjab will have to also tackle AB De Villiers and Virat Kohli who are looking dangerous. But one must not forget Punjab‘s capabilities who have made a magical comeback in this IPL after an early setback. Adam Gilchrist, Dinesh Kartik and Praveen Kumar will play to their last breath today as they cannot afford a defeat at this point of time. Savvy Hasan Khan, Sports Desk.
||<><><>||
Indian Tennis Star, Somdev Devvarman has crashed out of the ATP Nice Open taking place in Nice, France. Somdev suffered his second consecutive first round defeat by losing in straight sets 3-6, 6-7 to Adrian Mannarino of France in the 450 thousand Euro competition. Last week, Somdev had lost in the first round of Zagreb Open in Croatia.
||<><><>||
Indian shooter Annu Raj Singh yesterday clinched a silver medal in the 10 metre Air Pistol event at the ISSF World Cup in Fort Benning, USA. With this feat, Annu Raj has become the fifth Indian to book a berth in next year’s London Olympics. Ronjan Sodhi, Gagan Narang, Hari Om Singh and Sanjeev Rajput are the other shooters who have qualified for the Olympics.
||<><><>||
Buddha Purnima is being celebrated across the country with traditional gaiety and religious fervor.
In Bihar, a large number of devotees are seen at Main Mahabodhi temple to offer prayers. The temple has been decorated tastefully.
In Uttar Pradesh, the day started with Stupa Pujan in Sarnath and Kushinagar. Our correspondent reports, a two day special function has been organised in Sarnath where Lord Buddha had preached his five disciples under a tree. 

Deepdan has been organised in Sarnath this evening. Seminars, meditation and special prayers will mark two days’ festival. It is the day when Buddha was born as Siddhartha Gautam in Kapilvastu, got enlightment in Bodh Gaya and attained nirvana in Kushinagar. The Buddhist Pilgrims have thronged different monastries in Kushinagar where religious functions are being held since early morning. Special buses have been deployed in Varanasi to facilitate the conveyance of the Pilgrims to Sarnath. Salman Haider/ AIR news/ Gorakhpur.”
||<><><>||
In West Bengal, special religious congregations are being held almost at all the monasteries in Darjeeling hills, Terai and Dooars and also in Sikkim. More from our correspondent.

The people from all works of life and the Budhist followers carrying the statue of Lord Budha kept in a specially designed Palanquine under the yellow and saffron cloth canopy amidst chanting of “Budham Saranam Gachami,Dhamam saranam Gachami,Sangham saranam Gachami” marched through the main streets of various town in Darjeeling hills accompanied with their religious and traditional musical instruments led by the monks claqds in their traditional dress. A large number of people including women and children carrying religious flags and also carrying religious ures on their heads took part in the unique religious processions. S.B.Sunwar/air news/Darjeeling.
||<><><>|| 
Our Leh Correspondent reports that monasteries and Buddhist Houses have been tastefully decorated and special prayers are being performed to mark the occasion.
Buddha Purnima is one of the main festivals in Ladakh which also depicts the rich Buddhist culture of Indian Himalaya. Buddhist monks and other devotees in large number while carrying the Teaching of Lord Buddha translated in 108 volumes have organized religious procession passing the monasteries and other Buddhist monuments of Leh town. Since, morning people are  visiting monasteries to receive the blessing of Lord Buddha. With Diwakar Kumar , Yangchan Dolma reporting for AIR NEWS from Leh Ladakh.
||<><><>||
In Nepal, devotees have been thronging Lumbini, the birth place of Lord Buddha in southern Nepal and other monasteries to offer special prayers and pujas. In Kathmandu, Buddhists have been visiting the Swoyambhu monastery and other monasteries. Our Kathmandu Correspondent reports, a peace rally, and blood donation camp were also held in the capital.
On the occasion of Buddha Jayanti , the two mayors of Hiroshima and Nagasaki were conferred with the Gautam Buddha International peace award. The award felicitation ceremony held at , Lumbini the birth place of Gautam Buddha . They were chosen for leading the Mayors for Peace Movement that has the participation of over four thousand municipalities worldwide and advocates nuclear non-proliferation, disarmament and cutting military spending. The mayors have been accompanied by two survivors of the 1945 atomic explosions that devastated the two Japanese cities during the Second World War to highlight the need of international peace. As Nepal tries to conclude the peace process the award on the occasion of Buddha Jayanti carries the message of peace and nonviolence for the country.Jane Namchu/AIR NEWS/KATHMANU.
||<><><>||
Adolescent girls in rural areas will soon be able to buy sanitary napkins at a low rate under a new government scheme to ensure easy access in villages for promotion of safe and hygienic practices. The Ministry of Health and Family Welfare has approved the scheme as part of promotion of menstrual hygiene among girls in the age group of 10-19 years in rural areas. According to the official sources, the project is expected to benefit 1.5 crore girls in 20 states in the first phase. Under the scheme, girls will be provided a pack of six sanitary napkins under the National Rural Health Mission’s brand ‘Freedays’. These napkins will be sold to girls at a cost of six rupees for a pack of six napkins or a rupee per piece, in the village by the Accredited Social Health Activist (ASHA). The ASHAs will get an incentive of one rupees on sale of each pack, besides a free pack of sanitary napkins per month.
||<><><>|| 
The Ministry of Railways has released its first onboard magazine  ‘Rail Bandhu’ to make people aware of the fast changing face of Indian Railways. The magazine was released by Railways Minister Mamata Banerjee in New Delhi yesterday in the presence of  Railway Board Chairman Vivek Sahai.  The magazine will be distributed free of cost on Rajdhani and Shatabdi Express trains and AC coaches of Duranto Express trains. A significant part of the magazine will consist of Railway news including projects, policies and schemes being undertaken. The magazine will include, among other issues, an off the beaten track section which will be dedicated to those destinations which are accessible only by rail. In addition,the Rail Bandhu magazine will also have a dedicated segment for Frequently Asked Questions to address passenger queries.

17.05.2011
समाचार संध्या
2045


मुख्य समाचार :-

  • असम और केरल में नए मुख्यमंत्री का शपथ ग्रहण कल। पश्चिम बंगाल में शुक्रवार को नई सरकार शपथ लेगी।
  • कर्नाटक के मुख्यमंत्री बी.एस. येदियुरप्पा, अपने समर्थक विधायकों के साथ आज राष्ट्रपति प्रतिभा देवीसिंह पाटील से मिले।
  • कांग्रेस ने ग्रेटर नोएडा में भट्टा-पारसौल गांव के किसानों पर उत्तर प्रदेश सरकार द्वारा की गई ज्यादतियों की सी बी आई से जांच कराए जाने की मांग की।
  • भारत ने श्रीलंका सरकार से मानवाधिकारों के कथित उल्लंघन की जांच कराने और विस्थापित तमिलों के पुनर्वास के काम में तेजी लाने का आग्रह किया।
  • लीबिया में नेटो के विमानों ने राजधानी त्रिपोली पर फिर हमले किए।
  • इंडियन स्कूल सर्टिफिकेट एग्जामिनेशन बोर्ड के परिणामों की घोषणा। लड़कों के मुकाबले लड़कियों का प्रदर्शन बेहतर।
  • बुद्धपूर्णिमा के अवसर पर आज देशभर में श्रद्धा और उल्लास का माहौल।


—–
असम और केरल में कल नए मुख्यमंत्री पदभार संभालेंगे। पश्चिम बंगाल में शुक्रवार को नई सरकार शपथ लेगी।
असम में श्री तरुण गोगोई कल तीसरी बार मुख्यमंत्री की शपथ लेंगे। उन्हें आज सर्वसम्मति से कांग्रेस विधायक दल का नेता चुना गया। इसके बाद उन्होंने राज्यपाल जानकी बल्लभ पटनायक से मुलाकात कर नई सरकार बनाने का दावा पेश किया। हमारे संवाददाता ने राजभवन सूत्रों के हवाले से बताया है कि श्री तरुण गोगोई कल तीसरे पहर गुवाहाटी में राजभवन के दरबार हॉल में पद और गोपनीयता की शपथ लेंगे।
उधर, केरल में कांग्रेस के वरिष्ठ नेता ओम्मन चांडी तिरुअनंतपुरम में राजभवन में कल दोपहर बाद मुख्यमंत्री पद की शपथ लेंगे। कांग्रेस के नेतृत्व वाले यू.डी.एफ. के मंत्री भी उनके साथ पद और गोपनीयता की शपथ लेंगे। नए मंत्रिमंडल का विस्तार एक सप्ताह के भीतर किया जा सकता है । 86 वर्षीय श्री ओम्मन चांडी दूसरी बार केरल के मुख्यमंत्री का पद संभालेंगे। कांग्रेस के नेता यू.डी.एफ. के दलों को दिए जाने वाले मंत्री पदों की संख्या के बारे में अंतिम दौर की बातचीत कर रहे हैं। श्री ओम्मन चांडी मुख्यमंत्री पद संभालने के बाद मंत्रिमंडल में विस्तार के सिलसिले में पार्टी हाईकमान से मुलाकात करेंगे।

पश्चिम बंगाल में तृणमूल कांग्रेस के नेतृत्व में नई सरकार शुक्रवार को पद और गोपनीयता की शपथ लेगी। सुश्री ममता बनर्जी को पार्टी विधायक दल का नेता चुने जाने के बाद राज्यपाल एम.के. नारायणन ने उन्हें मुख्यमंत्री पद की शपथ लेने के लिए आमंत्रित किया है। सुश्री ममता बनर्जी ने कल दिल्ली में यू.पी.ए. अध्यक्ष सोनिया गांधी तथा प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह से मुलाकात की और उन्हें शपथ ग्रहण समारोह में शामिल होने का निमंत्रण दिया। उन्होंने कांग्रेस पार्टी से मंत्रिमंडल में शामिल होने का भी आग्रह किया। प्रारंभिक जानकारी के अनुसार कांग्रेस, राज्य मंत्रिमंडल में शामिल हो सकती है।

—–
मार्क्सवादी कम्युनिस्ट पार्टी ने हाल के विधानसभा चुनावों में पार्टी की जबर्दस्त हार के लिए वामपंथी नेता बुद्धदेव भट्टाचार्ज और निरूपम सेन की सार्वजनिक रूप से आलोचना करने के लिए वरिष्ठ नेता अब्दुर रज+ाक मुल्ला की कड़ी निंदा की है।

—-
कर्नाटक के मुख्यमंत्री बी.एस. येदियुरप्पा, अपने समर्थक विधायकों के साथ आज राष्ट्रपति भवन में राष्ट्रपति प्रतिभा देवीसिंह पाटील से मिले। श्री येदियुरप्पा अपना बहुमत साबित करने के लिए एक सौ चौदह विधायकों और उनकी सरकार को समर्थन दे रहे पांच विधायकों के पत्र लेकर राष्ट्रपति भवन पहुंचे। उन्होंने बताया कि एक विधायक अस्पताल में भर्ती है। भाजपा के बड़े नेता सुषमा स्वराज, अरुण जेटली, एम. वेंकैयानायडू और कुछ अन्य लोग भी श्री येदियुरप्पा के साथ राष्ट्रपति से मिलने गए।
भाजपा अध्यक्ष नीतिन गडगरी ने कहा कि येदियुरप्पा सरकार को विधानसभा में पूर्ण बहुमत प्राप्त है।
कर्नाटक की विधानसभा 224 विधायकों की है और 224 में से एक स्थान रिक्त है और 223 में से 122 सदस्यों का समर्थन येदियुरप्पा जी के नेतृत्व में भारतीय जनता पार्टी की सरकार को हासिल है। अगर किसी सरकार का बहुमत है या नहीं है ये विधानसभा के फ्‌लौर पर निश्चित होना चाहिए।

श्री येदियुरप्पा ने कर्नाटक में राष्ट्रपति शासन लगाने की राज्यपाल हंसराज भारद्वाज की सिफारिश का विरोध करते हुए रविवार को राष्ट्रपति, प्रधानमंत्री और गृहमंत्री को पत्र सौंपा था। पिछले वर्ष 10 अक्टूबर को विधानसभा में शक्ति परीक्षण से पहले विधानसभाध्यक्ष ने भाजपा के ग्यारह विधायकों और पांच निर्दलयों को अयोग्य ठहराये। उच्चतम न्यायालय द्वारा रद्द किए जाने के बाद, राज्यपाल ने राज्य में राष्ट्रपति शासन लगाने की कथित रूप से सिफारिश की है।
एन.डी.ए. ने राज्यपाल की तथाकथित असंवैधानिक गतिविधियों के लिए उन्हें वापस बुलाने की मांग की है। भारतीय जनता पार्टी ने राज्यपाल पर एक लोकतांत्रिक सरकार को अस्थिर करने का आरोप लगाया है।

—–
सरकार ने अर्द्धसैनिक बलों में काम कर रही महिलाओं के लिए बेहतर माहौल उपलब्ध कराने के लिए नए निर्देश जारी किए हैं। जो महिलाएं सीमा पर बी.एस.एफ., एस.एस.बी. और आई.टी.बी.पी. में हैं, उनकी नियुक्ति उनके घर के नज+दीक होगी। नए निर्देशों के अनुसार अगर महिला अधिकारी शादीशुदा है तो उसे उसी शहर में नियुक्त किया जाना चाहिए, जहां उसका पति काम कर रहा है। इसमें शर्त यह है कि उसका पति भी सरकारी कर्मचारी होना चाहिए।
सशस्त्र सीमा बल और भारत-तिब्बत सीमा पुलिस ने करीब एक हजार महिलाओं को भारत-नेपाल और भारत-भूटान सीमा की सुरक्षा के लिए भर्ती किया है।

—–
कांग्रेस ने ग्रेटर नोएडा में भट्टा-पारसौल गांव के किसानों पर उत्तर प्रदेश सरकार द्वारा किए गए अत्याचारों की सी बी आई से जांच कराए जाने की मांग की है। नई दिल्ली में आज पार्टी प्रवक्ता मनीष तिवारी ने आरोप लगाया कि मायावती सरकार इस इलाके में लोगों को जाने से रोक रही है और तथ्यों को छिपा रही है।

गर उत्तर प्रदेश की सरकार पाक-साफ है तो जो न्यायिक जांच की मांग है उसको क्यों नहीं मानती, क्यू वहां पर लोगों को जानने की इजाजत नहीं तो खोल दे भट्टा परसौल के रास्ते जाने दे वहां पर पत्रकारों को जब तक भट्टा परसौल के उन वासियों को न्याय नहीं मिलता तो कांग्रेस पार्टी अपनी जंग को पूर्ण विराम नहीं लगाएगी।
कांग्रेस महासचिव राहुल गांधी ने कल आरोप लगाया था कि इस इलाके में राख के 74 ढेर थे जिनके नीचे शव दबे हुए थे और उनके पास इस बात को साबित करने के लिए तस्वीरें हैं।

—–
उत्तर प्रदेश में आज फैजाबाद की एक निचली अदालत ने बहुजन समाज पार्टी सरकार में पूर्व मंत्री आनंद सेन यादव और उसके दो सहयोगियों को शशि के अपहरण और उसकी हत्या का दोषी ठहराया है। हमारे लखनऊ संवाददाता ने बताया है कि शशि फैजाबाद में कानून की छात्रा थी और 23 अक्तूबर 2007 को वह लापता हो गयी थी।

—–

उत्तर प्रदेश में राज्य कांग्रेस का दो दिन का सम्मेलन कल वाराणसी में शुरू हो रहा है। इसका उद्घाटन पार्टी के राष्ट्रीय महासचिव राहुल गांधी करेंगे। सम्मेलन का समापन कांग्रेस अध्यक्ष सोनिया गांधी करेंगी। वे समापन दिवस पर एक जनसभा को भी संबोधित करेंगी।

—–
प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह ने राजमार्ग निर्माण कार्य की समीक्षा के लिए इस महीने के अंत में एक उच्चस्तरीय बैठक बुलाई है। परिवहन मंत्रालय ने प्रतिदिन बीस किलोमीटर सड़क बनाने की महत्वाकांक्षी योजनाएं बनाई हैं। लेकिन ठेके देने में देरी और भूमि अधिग्रहण तथा पर्यावरण मंजूरी संबंधी समस्याओं के कारण मंत्रालय लक्ष्य पूरा करने में असमर्थ रहा है।
सड़क परिवहन और राजमार्ग मंत्रालय के हवाले से हमारे संवाददाता ने बताया है कि सड़क क्षेत्र में हुई प्रगति की समीक्षा के अलावा प्रधानमंत्री 11वीं पचवर्षीय योजना के अंतिम चार वर्षों में हुई प्रगति का भी जायजा लेंगे।

—–
भारत ने श्रीलंका से आग्रह किया है कि वह विस्थापित तमिलों को फिर से बसाने के काम में तेजी लाये और मानवाधिकारों के उल्लंघन के आरोपों की जांच कराये। श्रीलंका से यह भी कहा गया कि विस्थापितों को अपने घरों को लाया जाये , आपातकालीन नियमों को वापस लिया जाये, और प्रभावित क्षेत्रों में सामान्य स्थिति बहाल की जाये। श्रीलंका के विदेश मंत्री प्रोफेसर जी एल पेरिस की तीन दिन की भारत यात्रा के बाद जारी संयुक्त बयान मे कहा गया है कि श्रीलंका में संघर्ष खत्म होने से सभी बकाया मसलों को आपसी समझ और सदभाव से सुलझाने का ऐतिहासिक अवसर मिला है। श्रीलंका में ं जातीय संघर्ष के बाद तमिलों के लिए एक पैकेज की घोषणा से सुलह और सदभावना का वातावरण बनने में मदद मिलेगी।

—–
नाटो के लड़ाकू विमानों ने लीबिया की राजधानी त्रिपोली पर फिर से हमले किए और शहर के पूर्वी हिस्सों पर बमबारी की। लीबियाई मीडिया के अनुसार हवाई हमलों में रिहायशी इलाके के बीचोंबीच एक रडार स्टेशन नष्ट हो गया। मीडिया ने सैन्य सूत्रों के हवाले से बताया कि ताजुरा इलाके में असैनिक और सैन्य ठिकानों को निशाना बनाया गया। नाटो ने लीबिया पर मार्च के अंत में उड़ान निषेध क्षेत्र लागू करने के सैन्य अभियान का नियंत्रण संभालने के बाद से लीबिया पर सैकड़ों हवाई हमले किए हैं। ब्रिटेन के रक्षामंत्री लियाम फोक्स ने कल कहा था कि पश्चिमी गठबंधन तब तक लीबिया पर बमबारी करता रहेगा जब तक कर्नल मुअम्मार गद्दाफी हार नहीं मान लेते।
—-
सरकार ने पाकिस्तान को दी गयी पचास मोस्ट वांटेड लोगों की सूची में शामिल एक आरोपी आतंकवादीं के कथित रुप से मुम्बई के निकट ठाणे में रहने के बारे में जांच के आदेश दिये हैं। पुलिस सूत्रों ने बताया कि वाजुल कमर खान नाम के इस अभियुक्त को, 2003 में मुलंद में रेलगाडी में हुए विस्फोटों में कथित रूप से शामिल होने के सिलसिले में पिछले साल गिरफतार किया गया था। जमानत पर छूटने के बाद से वह अपने परिवार के साथ ठाणे में रह रहा है।

—-
नर्ई दिल्ली में अगले सप्ताह 27 मई को होने वाली भारत-अमरीका सुरक्षा वार्ता में मुख्यरूप से आतंकवाद का मुकाबला करने में सहयोग, खुफिया जानकारी के आदान-प्रदान और विभिन्न उग्रवादी गुटों की गतिविधियों पर से चर्चा होगी। विदेश मंत्रालय के सूत्रों ने नई दिल्ली में बताया कि अलकायदा सरगना ओसामा बिन लादेन के मारे जाने के बाद भारत, पाकिस्तान और अफगानिस्तान में सुरक्षा स्थिति पर भी विचार होने की उम्मीद है।

—-
इंडियन स्कूल सर्टिफिकेट एग्जामिनेशन बोर्ड की दसवीं और 12वीं कक्षा के परीक्षा परिणामों में एक बार फिर लड़कियों ने लड़कों से बेहतर प्रदर्शन किया है।
आज घोषित किये गये परीक्षा परिणामों में दसवीं कक्षा में लड़कियों के पास होने का प्रतिशत 99 दशमलव एक पांच रहा, जबकि लड़कों का प्रतिशत 98 दशमलव एक नौ रहा। 12वीं कक्षा के लिए लड़कियों का पास होने का प्रतिशत 98 दशमलव चार रहा, जबकि लड़कों का 96 दशमलव तीन प्रतिशत रहा। इस वर्ष पास होने वाले कुल छा+त्रों के प्रतिशत में भी बढोतरी हुई।

—–
आज देशभर में बुद्धपूर्णिमा परम्परागत श्रद्धा और उल्लास के साथ मनाई जा रही है।
बिहार के बोध गया में श्रद्धालुओं ने मुख्य महाबोधि मन्दिर में प्रार्थना सभा में भाग लिया। उत्तर प्रदेश में सारनाथ और कुशीनगर में दिन की शुरूआत स्तूप पूजन से हुई। दुनियाभर से, खासतौर पर दक्षिण एशियाई देशों से बौद्ध धर्म के अनुयायी बड़ी संख्या में सारनाथ और कुशीनगर पहुंचे हैं। विदेशों में भी बुद्ध जयंती मनाये जाने की खबरें हैं।
राष्ट्रपति, उपराष्ट्रपति और प्रधानमंत्री ने आज बुद्ध पूर्णिमा के अवसर पर लोगों को बधाई दी है।

—–
मुम्बई शेयर बाजार का सेंसेक्स 208 अंकों के नुकसान से 18 हजार एक सौ 37 पर बंद हुआ। नेशनल स्टॉक एक्सचेंज का निफ्‌टी 60 अंक गिरकर 5 हजार चार सौ 39 हो गया। सोना दिल्ली में 5 रुपये महंगा होकर 22 हजार 270 प्रति दस ग्राम हो गया लेकिन चांदी 100 रुपये सस्ती हुई और एक किलो चांदी की कीमत 53 हजार 200 रुपये प्रति किलो रही।

—–
आई पी एल क्रिकेट में आज धर्मशाला क्रिकेट स्टेडियम में रॉयल चेलेंजर्स बंगलौर के साथ किंग्स इलेवन पंजाब ने टॉस जीतकर पहले बल्लेबाजी करने का फैसला किया। ताजा समाचार मिलने तक पंजाब ने 11वें……………. ओवर में ……1…..विकेट पर ……..101……. रन बना लिये है। रॉयल चेलेंजर्स की टीम 12 मैचों से 17 अंक लेकर सबसे आगे है, जबकि पंजाब के इतने ही मैचों से 12 अंक हैं और वो पांचवें स्थान पर है।

——-

अमरीका में फोर्ट बेनिंग ने आई.एस.एस.एफ विश्व कप निशानेबाजी में भारत की अनुराज सिंह ने दस मीटर एयर पिस्टल में रजत पदक जीता है। इस विजय के साथ ही अनु राज अगले वर्ष होने वाले लंदन ओलंपिक खेलों के लिए क्वालीफाई करने वाली पांचवी भारतीय निशानेबाज बन गई हैं।


NEWS AT NINE

2100 HRS
17 MAY, 2011

THE HEADLINES

  • New Chief Ministers of Assam and Kerela will be sworn in tomorrow and West Bengals‘ on Friday.
  • Karnataka Chief Minister B.S. Yeddyurappa  parades  MLAs supporting his government before the President  at Rastrpati Bhawan in New Delhi.
  • Congress  demands  CBI inquiry into the atrocities committed on farmers of Bhatta Parsaul village in Greater Noida by UP Government.
  • New Delhi urges Sri Lanka to speed up resettlement of displaced Tamils and investigations into alleged human rights violations.
  • In Libya, NATO-led warplanes again carry out air strikes on the capital, Tripoli.
  • The Indian School Certificate Examinations – ICSE result announced ; Girls outperform boys .
  • Buddha Purnima  being celebrated across the country with traditional gaiety.
||<><><>||
The new Chief Ministers of Assam and Kerela will be sworn in tomorrow and West Bengals‘ on Friday.          In Assam, Tarun Gogoi will assume office for the third time in row. He was unanimously elected  Congress Legislature Party leader in the 13th Assembly of the State today.A resolution moved by Assam Pradesh Congress Committee President  Bhubaneswar Kalita for electing  Tarun Gogoi as the next CLP leader was unanimously approved by all the 78 newly-elected Congress legislators.  The swearing-in ceremony is scheduled to be held at the Darbar Hall of the Raj Bhavan in Guwahati at 3.00 P.M tomorrow.
In Kerala, senior Congress Leader Oommen Chandy will be sworn in as Chief Minister tomorrow afternoon. Leaders of other parties of the Congress led U.D.F are also to take oath as ministers at Raj Bhavan, Thiruvananthapuram. Expansion of the new government is likely within a week. Sixty eight year old Oommen Chandy will be taking over as chief minister of Kerala for the second time.
||<><><>||
Congress party leaders are engaged in last round  discussion on the  number of ministerial berths to be given to other parties of UDF fold.  In West Bengal, Trinamool Congress led new Government will be sworn-in on Friday.  State Governor M.K. Narayanan has invited Mamata Banerjee to take oath as Chief Minister of the state after her election as leader of Trinamool Congress Legislature Party.  Our Kolkata correspondent reports that  the Trinamool Congress leadership is keen to make the swearing-in ceremony an historic event after ending of Left Front government’s 34 years of rule.   According to preliminary information Congress is likely to join in the Mamata Banerjee led cabinet in West Bengal.
||<><><>||
Karnataka Chief Minister B.S. Yeddyurappa this evening  paraded MLAs supporting his government before President  Pratibha Devisingh  Patil at Rastrpati Bhawan in New Delhi. Yeddyurappa arrived at Rashtrapati Bhavan  along with 114 MLAs and five letters  support to prove his majority. It was claimed that one MLA was in hospital. BJP stalwarts Sushma Swaraj ,Arun Jaitley, M Venkaiah Nadu  and scores of party supporters accompanied him. The NDA has demanded recall of the governor for his so called unconstitutional activities.  The BJP President Nitin Gadkari claimed that the Yeddyurappa led government enjoys the majority in the Karntaka assembly.

Yeddyurappa had on Sunday shot off a protest letter to President , The Prime Minister and Union home minister  against  governor Bhardwaj’s move to recommend President’s rule in Karnataka.
The report from Bhardwaj allegedly recommending imposition of president’s rule in the state, comes in the wake of Supreme Court reversing the Karnataka high court decision of disqualifying 11 BJP rebel MLAs and five independents ahead of the
October 10, 2010 floor test in the assembly.    
Former Prime Minister and JD(S) National President Deve Gowda has demanded  resignation of Chief Minister B S Yeddyurappa and Speaker K G Boppaiah in Karnataka. Speaking to media person   in Bangalore today, Deve Gowda said in the background of Supreme Court strictures issued against them, they should resign immediately.
The Congress and BJP cadres also staged protests in all the district headquarters today.
||<><><>||
Peace talks between ULFA leaders and the centre will start soon. Home Minister P Chidambaram said in Agartala today that ULFA leaders met Assam Chief Minister, Tarun Gogoi and Prime Minister and expressed willingness to resume peace talks. He said they have been advised to prepare a document. Based on that  dialogue with the government will take place soon.
Earlier, unveiling the foundation stone for the construction of an Integrated Check Post at Agartala Chidambaram  said the department of Border Management has finalised the detailed project reports for 13 Integrated Check Posts to be set up along India‘s border with Bangladesh, Nepal, Pakistan and Myanmar.
construction of the posts  at Attari on the Indo – Pakistan border and in Raxaul and Jogabani on the Indo-Nepal border have already begun. 
||<><><>||
The Congress today demanded a CBI inquiry into the atrocities committed on the farmers of Bhatta Parsaul village in Greater Noida by the Uttar Pradesh Government. Talking to reporters in New Delhi today, Party Spokesman Manish Tiwari alleged that the Mayawati government is hiding facts by converting the area into a no-entry zone. He demanded that the Uttar Pradesh government allow people and journalists to visit the village.
||<><><>||
The Government has ordered an enquiry to probe how a terror accused on  the most wanted list of 50 given to Pakistan has been found staying in Thane neighbouring Mumbai. The accused – Wazhul Kamar Khan – is  one of those named  in the list of fugitives sought by India from Pakistan. Police sources said Khan was arrested last year for his alleged role in the 2003 Mulund train blasts and has been living in Thane with his family after he was let out on bail.
||<><><>||
New Delhi has urged Sri Lanka to speed up resettlement of displaced Tamils and investigate allegations of human rights violations. Colombo was also asked to work for genuine reconciliation, including early return of Internally Displaced Persons to their homes, early withdrawal of emergency regulations, restoration of normalcy in affected areas and to redress humanitarian concerns of the  affected families.
A joint statement issued at the end of the three day visit of the Minister of External Affairs of Sri Lanka Prof. G L Peiris to New Delhi today said that the end of armed conflict in Sri Lanka has created a historic opportunity to address all outstanding issues in a spirit of understanding.
Reviewing the outcome of the Joint Working Group meeting on Fisheries held in New Delhi in  March both sides agreed that the use of force against fishermen straying on either side of the International Maritime Boundary  cannot not be justified under any circumstances and that all fishermen should be treated in a humane manner.
||<><><>|| 

NATO-led warplanes again carried out air strikes on the Libyan capital, Tripoli, today pounding the eastern parts of the troubled city. Libyan media said a radar station in the heart of a residential area was destroyed in the air raid. The media also quoted a military source as saying that civilian and military sites in the Tajura area have been targeted, resulting in civilian and military losses. The strike comes as local witnesses say they heard three loud explosions and blasts further to the east of the city.
||<><><>||
In Afghanistan, NATO -led forces have killed at least 13 militants in eastern province of Paktika. NATO said in a statement that nine militants were killed in Urgun district last night while four were killed in Mata Khan today. Meanwhile, three foreign soldiers were killed today taking the death doll among them to seven since yesterday. 
||<><><>||
The 2,555 Buddha Purnima was celebrated across the country with traditional gaiety and religious fervor.
In Bihar, a large number of devotees were  seen at Main Mahabodhi temple to offer prayers.

In Uttar Pradesh, the day started with Stupa Pujan in Sarnath and Kushinagar.
In West Bengal, special religious congregations were held almost at all the monasteries in Darjeeling hills, Terai and Dooars and also in Sikkim        
Our Leh Correspondent reports that special prayers, lighting of traditional lamps in front of Lord Buddha Statue in the monasteries and Houses are being held to mark the occasion in Ladakh region of Jammu and Kashmir.
               It is one of the festivals in Ladakh which  depicts the rich Buddhist culture of Indian

Himalaya. Buddhist monks and other devotees in large number attended the religious procession. Leh town wore festive mood today with religious flags and chanting of various Buddhist mantra. Students of several communities have been displayed through Jhanki in their best way to present the truth, tolerance and non violence teachings of Lord Buddha and his life. Since morning people in large number in traditional dresses have been seen visiting monasteries to receive the blessing of Lord Buddha. Yangchan Dolma AIR NEWS Leh Ladakh  

In Nepal,  Buddha Jayanti was  observed throughout the  nation. Devotees have been thronging Lumbini, the birth place of Lord Buddha in southern Nepal and other monasteries to offer special prayers and pujas. In Kathmandu, Buddhists have been visiting the Swoyambhu monastery and other monasteries .
||<><><>||
Girls outperformed boys once again in the Class-X and Class-XII board of the  Indian School Certificate Examinations  (ICSE) this year.
The pass percentage of girls was 99.15 per cent in Class-X against 98.19 of boys and 98.40 per cent in Class-XII against 96.30 of boys. The pass rate of students was also higher this year.
The Board announced in New Delhi today that there were 57,487 candidates in Class-XII while 1,22,347 students took the Class-X ICSE exam held in March.
The Board said the marksheets for Class XII will reach the schools on Thursday and  class X a day later.

||<><><>||
Annu Raj Singh has become the fifth Indian shooter to book a berth in next year’s London Olympics after clinching the 10 metre Air Pistol silver medal at the ongoing ISSF World Cup in Fort Benning, USA.    
The 27-year old shooter ended up second overall with a total score of 486.6 points, after scoring 97.6 points in the final.         
||<><><>||
In the IPL match at Dharamsala,  Kings Eleven Punjab were 132 for 1 in 13 overs against Royal Challengers Bangalore, a short while ago.                       
So far, both the teams have played twelve games each.  But in the IPL table, the Bangalore team hold the top spot with 17 points in the ten-team competition.  The Punjab side, at present, are in the fifth position  with 12 points.

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: