>समाचार News 15.05.2011

15 मई

>

 १५/०५/११
समाचार प्रभात
०८००
मुख्य समाचार :-
  • कल आधी रात से पेट्रोल लगभग पांच रुपये प्रति लीटर महंगा।
  • पश्चिम बंगाल और तमिलनाडु, केरल के नवनिर्वाचित विधायकों की आज नेता चुनने के लिए बैठकें।
  • पश्चिम बंगाल में नई सरकार के गठन पर प्रणब मुखर्जी और ममता बनर्जी के बीच विचार-विमर्श।
  • अंतरराष्ट्रीय मुद्रा कोष के अध्यक्ष डॉमिनिक स्ट्रॉस-कान्ह नौकरानी के साथ कथित दुर्व्यवहार के मामले में गिरफ्तार।
  • पाकिस्तानी तालिबान को वित्तीय सहायता देने के मामले में अमरीकी अधिकारियों ने छह लोगों पर आरोप लगाए।
  • और अजलान शाह कप हॉकी टूर्नामेंट के फाइनल में आज पाकिस्तान का मुकाबला ऑस्ट्रेलिया से।
——–
 पेट्रोल की कीमत में लगभग पांच रूपये प्रति लीटर की वृद्धि की गई है। ये वृद्धि कल आधी रात से लागू हो गई। तेल कंपनियों- इंडियन ऑयल, भारत पेट्रोलियम और हिन्दुस्तान पेट्रोलियम ने दिल्ली में चार रूपये ९९ पैसे और पांच रूपये एक पैसे के बीच दाम बढ़ाने का फैसला किया।
 इंडियन ऑयल ने दिल्ली में पेट्रोल की कीमत प्रति लीटर ६३ रूपये ३७ पैसे, मुंबई में ६८ रूपये ३३ पैसे, कोलकाता में ६७ रूपये ७१ पैसे और चेन्नई में ं६७ रूपये ं२२ पैसे रखी हैं। भारत पेट्रोलियम और हिन्दुस्तान पेट्रोलियम के पेट्रोल की कीमतों में कुछ पैसों का मामूली अंतर है।
——–
 भारतीय जनता पार्टी ने पेट्रोल के दाम बढ़ाए जाने की आलोचना करते हुए आरोप लगाया है कि सरकार इसकी घोषणा के लिए विधानसभा चुनाव हो जाने का इंतजार कर रही थी। पार्टी प्रवक्ता शाहनवाज हुसैन ने कल नई दिल्ली में कहा कि यूपीए सरकार का कहना है कि पेट्रोल की कीमतें नियंत्रित करना उसके हाथ में नहीं है लेकिन उसने चुनाव हो जाने तक इसे रोके रखा।
——–
 पांच विधानसभाओं के चुनाव के बाद नई सरकार के गठन के राजनीतिक सरगर्मियां तेज हो गई हैं।
 पश्चिम बंगाल में तृणमूल कांग्रेस के नवनिर्वाचित सदस्यों की आज दोपहर बाद कोलकाता में बैठक होगी जिसमें विधायक दल के नेता का चुनाव किया जाएगा। पार्टी प्रमुख ममता बनर्जी को नेता चुने जाने की पूरी उम्मीद है जो राज्य की नई मुख्यमंत्री होंगी। कल रात सुश्री ममता बैनर्जी श्री प्रणब मुखर्जी के साथ चर्चा की थी। पश्चिम बंगाल के कांग्रेस प्रभारी शकील अहमद भी इस बैठक में मौजूद थे।

दोनों पक्षों ने इस बातचीत को संतोषजनक और परिणाममूलक बताया है। कांग्रेस के दोनों नेता अपने नवनिर्वाचित विधायकों से और संगठन के नेताओं से भी नई सरकार में शामिल होने के मुद्दों को लेकर चर्चा कर रहे हैं। हालांकि इस बारे में अंतिम निर्णय कांगे्रस हाई कमान को करना है। उधर तृणमूल कांग्रेस के नव-निर्वाचित विधायकों की आज कोलकाता में बैठक हो रही है, जिसमें ममता बेनर्जी का सर्वसहमति से विधायक चुना जाना तय है। उधर विधानसभा चुनाव में भारी पराजय के बाद मार्क्सवादी कम्युनिस्ट पार्टी की आज दिल्ली में हो रही पोलित ब्यूरो की बैठक में मुख्यमंत्री बुद्धदेव भट्टाचार्य के शामिल होने को लेकर संशय बना हुआ है। सुनील शुक्ल आकाशवाणी समाचार कोलकाता।
 तमिलनाडु में ऑल इण्डिया अन्ना डी एम के पार्टी के नवनिर्वाचित विधायकों की आज चेन्नई में बैठक होगी जिसमें नेता का चुनाव किया जायेगा। हमारे संवाददाता ने बताया है कि सुश्री जयललिता को विधायक दल का नेता चुने जाने की पूरी संभावना है।

अन्ना द्रमुख प्रमुख जयललिता ने मुख्यमंत्री की कुर्सी संभालने से ठीक पहले अपने काम के उसी अन्दाज एक झलक दे दी है जिसके लिए उन्हें पहले भी पहचाना जाता था। सुश्री जय ललिता ने अपना कामकाज शताब्दी पुरालेख सेट जॉर्ज फोर्ट से ही करने का निर्णय लिया है। हालांकि डी. एम. के. सरकार ने पांच सौ करोड़ रूपये की लागत से एक नये सचिवालय भवन का निमार्ण करा रखा है। अब यह देखना होगा कि आने वाले दिनों में जयललिता पुरानी सरकार के किन और फैसलों को पलटती है। संजय प्रताप सिंह आकाशवाणी समाचार चेन्नई।
 उधर, पुद्दुचेरी म,ें एन आर कांग्रेस नेता एन रंगासामी ने कहा है कि वे जल्द ही राज्य के मुख्यमंत्री का पद संभालेंगे। सेलम में पत्रकारों से बातचीत में उन्होंने कहा कि सरकार गठबंधन की होगी या नही इसके बारे में फैसला बाद में किया जाएगा। इस बीच, मुख्यमंत्री वी वैद्यलिंगम ने अपना इस्तीफा उपराज्यपाल को सौंप दिया है।
——–
 असम में कांग्रेस विधायक दल का नेता चुनने के लिए कल नवनिर्वाचित विधायकों की बैठक होने की उम्मीद है। कांग्रेस के वरिष्ठ नेता और केंद्रीय वित्त मंत्री प्रणब मुखर्जी और पार्टी महासचिव और असम के पर्यवेक्षक दिग्विजय सिंह आज वहां पहुंच रहे हैं।
 केरल में नई सरकार के गठन के बारे में विचार के लिए कांग्रेस विधायक दल और यू डी एफ के अन्य घटक दलों की आज तिरूअनंतपुरम में अलग-अलग बैठकें हो रही हैं।

कांग्रेस विधायकों के अलावा यू. डी. एफ नेताओं की आज राजधानी तिरूअनन्तपुरम में नई सरकार की गठन के संबंध में बैठक होने जा रही है। सूत्रों की माने तो आज रात तक राज्य के नये मुख्यमंत्री के बारे में फैसला हो जाने की उम्मीद है। इस बीच कांगेस नेतृत्व वाली यूडीएफ के चीफ नेता मोर्चे में एकजुटता को लेकर बहुत चिंतित बताये जा रहे हैं। हालांकि एलडीएफ के शीर्ष नेता वी एस अच्युतानंदन ने एक बार फिर दोहराया है कि राज्य के विकास और सत्‌प्रशासन के लिए वे सशक्त व्यक्ति की भूमिका में ही रहेंगे। राघवेश पाण्डेय  आकाशवाणी समाचार तिरूअनन्तपुरम।
——–
 पंजाब मंत्रिमंडल का आज विस्तार किया जा रहा है। बृहस्पतिवार को सरकार से भाजपा के पांच मंत्रियों के इस्तीफा देने के बाद यह विस्तार हो रहा है। हमारे संवाददाता ने बताया है कि राज्यपाल नये मंत्रियों को पद और गोपनीयता के शपथ दिलायेंगे।

भारतीय जनता पार्टी की सूत्रों के अनुसार आज शामिल किये जाने वाले पांच मंत्रियों में तीन नये हो सकते हैं, जबकि दो पुराने मंत्रियो को शामिल किये जा सकता है। पार्टी ने मंत्रिमंडल में शामिल किए जाने वाले विधायकों की सूची सरकार को सौंप दी है। भारतीय जनता पार्टी के विधायकों ने केन्द्रीय नेताओं की अध्यक्षता में कल रात एक बैठक के दौरान मंत्रिमंडल में शामिल किये जाने वाले विधायकों का फैसला किया। आकाशवाणी समाचार के लिए चण्डीगढ़ से जसविन्दर सिंह रंधावा।
——–
 कर्नाटक के राज्यपाल हंसराज भारद्वाज ने प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह से शिष्टाचार मुलाकात के बाद कहा है कि उच्चतम न्यायालय ने भारतीय जनता पार्टी के बागी विधायकों को अयोग्य घोषित करने के खिलाफ जो फैसला दिया है वो विधानसभा अध्यक्ष और मुख्य मंत्री के खिलाफ गंभीर टिप्पणी है।

विधानसभा अध्यक्ष का फैसला निरस्त हो गया है। यह मुझे देखना है कि क्या करण थे, यह महत्त्वपूर्ण है। पहले भी मेरा यही विचार था और मैंने उनको सही सलाह दी थी। अब मुझे देखना है कि मैं कहां तक ठीक था और वे कहां तक सही हैं।
 विपक्षी दलों ने मुख्यमंत्री बी एस येडियुरप्पा और विधानसभा अध्यक्ष के जी बोपैय्‌या के इस्तीफे की मांग की है। लेकिन मुख्यमंत्री ने कहा है कि अदालत के आदेश के बाद जिन विधायकों की सदन की सदस्यता बनी हुई है वे भाजपा में बने रहेगें और उनकी सरकार अपना कार्यकाल पूरा करेगी।
——–
 आकाशवाणी से आप हर घंटे समाचार बुलेटिन सुन सकते हैं। मोबाइल फोन पर ताजा समाचार जानने के लिए मैसेज बॉक्स में टाइप करें न्यूज और भेज दें-५ ६ ७ ६ ७ ४ ४  पर।
——–
 अंतर्राष्ट्रीय मुद्राकोष के अध्यक्ष डोमिनिक स्ट्रॉस कान्ह को मैनहटन के एक होटल में अपनी नौकरानी के साथ कथित यौन उत्पीड़न मामले में न्यूयार्क में गिरफ्तार किया गया है। खबर है कि ६२ वर्षीय स्ट्रॉस कान्ह को जॉन एफ कैनेडी अंतर्राष्ट्रीय हवाई अड्डे से पेरिस रवाना होने से कुछ मिनट पहले गिरफ्तार किया गया।
 स्ट्रॉस कान्ह फ्रांस की सोशलिस्ट पार्टी के अध्यक्ष हैं और २०१२ में राष्ट्रपति पद के चुनाव के लिए उम्मीदवार भी माने जा रहे हैं।
——–
 अमरीकी अधिकारियों ने छह लोगों पर पाकिस्तानी तालिबान को आर्थिक मदद पहुंचाने का आरोप लगाया है। इन छह लोगों में से तीन अमरीकी नागरिक हैं। बाकी तीन पाकिस्तान में ही रह रहे हैं।
 पाकिस्तान में अल-कायदा प्रमुख ओसामा बिन लादेन के अमरीकी कार्रवाई में मारे जाने के बाद पाकिस्तान और अमरीका के बीच संबंधों में आए तनाव के बीच यह खबर मिली है।
 इस बीच, पाकिस्तानी तालिबान ने दावा किया है कि शुक्रवार को उत्तर-पश्चिम पाकिस्तान में बदले की भावना से किए गए हमले के पीछे उसका हाथ था। इस हमले में ८० लोग मारे गए थे।
——–
 आंध्रप्रदेश के मुख्यमंत्री एन किरण कुमार रेड्डी ने उन किसानों को ६१८ करोड़ रुपये की आर्थिक सहायता देने की घोषणा की है, जिनकी फसलें पिछले साल दिसम्बर की बेमौसम बरसात में नष्ट हो गई थीं। कल जारी आधिकारिक बयान में कहा गया है कि राज्य के १५ जिलों के करीब २३ लाख किसानों को ये आर्थिक सहायता दी जाएगी।
——–
 बिहार के भोजपुर जिले में कल रात बारातियों को ले जा रही एक वैन  मानवरहित रेलवे क्रासिंग पर यात्री रेलगाड़ी से टकरा गई। इस हादसे में वैन में सवार छह लोगों की मौत हो गई और २२ घायल हो गए। घायलों में सात की हालत गंभीर बनी हुई है।
 ——–
 अभी अभी खबर मिली है कि भारतीय किसान यूनियन के अध्यक्ष चौधरी महेन्द्र सिंह टिकैत का आज सुबह निधन हो गया। वह पिछले कुछ दिनों से बीमार थे। उन्हें मेरठ के एक अस्पताल में भर्ती कराया गया था।
——–
 उत्तरी अफगानिस्तान में भूकंप के झटके महसूस किए गए हैं। रिक्टर पैमाने पर भूकंप की तीव्रता पांच दशमलव नौ थी। अमरीका के भूगर्भ विभाग के अनुसार इस भूकंप का केंद्र पाकिस्तान और तज+ाकिस्तान के साथ लगी सीमा के निकट हिंदूकुश क्षेत्र में था। अभी तक किसी जान माल के नुकसान की कोई खबर नहीं है।
——–
 सुलतान अज+लान शाह कप हॉकी टूर्नामेंट के फाइनल में आज पाकिस्तान का मुकाबला विश्व चैम्पियन आस्ट्रेलिया से होगा। राउंड रोबिन लीग के अंतिम मुकाबलों में कल पाकिस्तान ने मलेशिया को तीन-दो से हराया जबकि आस्ट्रेलिया ने अपनी जीत का सिलसिला जारी रखते हुए न्यूज+ीलैंड को चार-दो से पराजित किया।
 अन्य मुकाबलों में कल दक्षिण कोरिया ने ग्रेट ब्रिटेन को तीन-एक से हराया। पांचवें स्थान के लिए दक्षिण कोरिया और भारत के बीच आज मुकाबला होगा।
——–
 आई.पी.एल. क्रिकेट में कल रात मुम्बई में डेक्कन चार्जर्स ने मुम्बई इंडियन्स को दस रन से हरा दिया। पहले बल्लेबाजी करते हुए चार्जर्स ने ६ विकेट पर १३५ रन बनाए जबकि मुम्बई इंडियन्स की टीम आठ विकेट पर १२५ रन ही बना पाई।
 बंगलौर में एक अन्य मैच में रॉयल चैलेंजर्स बंगलौर ने कोलकाता नाइट राइडर्स को डकवर्थ लुईस नियम के आधार पर चार विकेट से हरा दिया। बारिश की वजह से १३-१३ ओवर के मैच में कोलकाता नाइट राइडर्स की टीम ने पहले बल्लेबाजी करते हुए चार विकेट पर ८९ रन बनाए। रॉयल चैलंजर्स बंगलौर ने १०२ रन के संशोधित लक्ष्य को १२ ओवर तीन गेंदों में १०५ रन बना कर पूरा कर लिया।
——–
आज के समाचार पत्रों की सुर्खियों

  पेट्रोल की कीमत बढ़ने पर नई दुनिया की सुर्खी है – चुनाव खत्म होते ही जनता को मिला तोहफा। हिन्दुस्तान ने लिखा है – सुबह दूध, रात को पेट्रोल का झटका। राष्ट्रीय सहारा ने लोगों के इस दर्द को जबान दी है कि अपना पेट भरें या गाड़ियों का। जनसत्ता और अमर उजाला का कयास है कि डीजल और रसोई गैस के दाम भी जल्द ही बढ़ सकते हैं।
ृ नवभारत टाइम्स ने पांच विधानसभाओं के चुनाव नतीजे आने के बाद राजनीतिक सरगर्मियां तेज होने की खबर दी है। पश्चिम बंगाल में ममता बनर्जी की कांग्रेस से बातचीत को जनसत्ता ने अहमियत दी है। नई दुनिया का विश्लेषण है कि क्षेत्रीय नेताओं के अभाव से राष्ट्रीय दल बौने होते जा रहे हैं। उधर, दैनिक भास्कर का कहना है कि महिलाएं अपने बूते ताकतवर हो रही हैं।
राष्ट्रपति, यूपीए अध्यक्ष और लोकसभा स्पीकर के अलावा पहली बार चार राज्यों में महिला मुख्यमंत्री हैं, तीन राज्यों में राज्यपाल हैं और साथ ही कॉरपोरेट जगत में भी शीर्ष पदों पर हैं।
 अमर उजाला ने उच्चतम न्यायालय की इस टिप्पणी को महत्च दिया है कि देश में इस साल भूख से कोई मौत न हो।
 राष्ट्रीय सहारा के अनुसार – भारी पड़ा राहुल का धरना, एडीजी और एसएसपी हटे। अमर उजाला ने भी भट्टा की आंच में अफसरों के झुलसने की खबर दी है। हिन्दुस्तान ने भट्टा पारसौल ेमें पीड़ितों की जबानी नर्क से बदतर हुई जिदंगी का ब्योरा दिया है।
 कनिमोरी की जमानत पर फैसला २० मई तक टलने, पर्यावरण मंत्रालय से आदर्श सोसाइटी से जुड़ी फाइलें गायब होने और कर्नाटक में राज्यपाल की सक्रियता से सरगर्मी बढ़ने की खबर विभिन्न अखबारों में है।
 पगला घोड़ा और एवं इंद्रजीत जैसे विख्यात नाटकों के लेखक वयोवद्ध और रंगकर्मी बादल सरकार के निधन का समाचार जनसत्ता ने पहले पन्ने पर प्रकाशित किया है। राजस्थान पत्रिका की यह सुर्खी ध्यान खींचती है – हुसैन की नई पसंद ममता। दोहा में रह रहे चित्रकार मकबूल फिदा हुसैन ने अब तृणमूल कांग्रेस प्रमुख ममता बनर्जी की तस्वीर बनाई है जिसमें उन्हें भारतीय नारीत्व का सार बताते हुए देवी दुर्गा के रूप में पेश किया गया है।


MORNING NEWS
 0815 HRS
15 MAY, 2011
THE HEADLINES:
  • Price of Petrol goes up by about five rupees a litre from midnight last night.
  • Newly elected MLAs in West Bengal, Tamil Nadu and Kerala to meet today to elect their new leaders.
  • Mr. Pranab Mukherjee and MS. Mamta Banerjee discuss the formation of the new Government in West Bengal.
  • The Head of International Monetary Fund, Dominique Strauss-Kahn, arrested for allegedly molesting a maid in New York.
  • Authorities in the United States charge six people for providing financial support to the Pakistani Taliban.
  • In the Azlan Shah Cup hockey tournament, Pakistan to meet Australia in the final today.
[]><><><[]
The Price of Petrol has gone up by about five rupees a litre. This came in to effect from midnight last night. Oil Marketing companies – Indian Oil, Bharat Petroleum and Hindustan Petroleum – decided to hike rates between 4.99 rupees and 5.1 rupees per litre in Delhi. Petrol in Delhi currently costs 58 rupees 37 paise a litre.
The new price of petrol in Indian Oil outlets in all the metros will be 63 rupees 37 paise in Delhi, 68 rupees 33 paise in Mumbai, 67 rupees 71 paise in Kolkata and 67 rupees 22 paise in Chennai. Price at Bharat Petroleum and Hindustan Petroleum outlets will vary by a few paise. The government had freed petrol price from government control in June last year.
The BJP has criticised the hike in petrol price and alleged that the government was waiting for the assembly elections to get over to make the announcement. Party spokesperson Shahnawaz Hussain said in New Delhi yesterday that government could cut down on some of the central taxes to give relief to the people.
[]><><><[]
Hectic parleys are on after the poll’s verdict in the Assembly elections on formation of new governments. In West Bengal, newly elected members of the Trinamool Congress are meeting in Kolkata this afternoon to elect its legislative leader. The party chief Mamta Banerjee is all set to become the next Chief Minister of the state. Ms. Banerjee met senior Congress leader Pranab Mukherjee in Kolkata last night to discuss the formation of the new government. The participation of the Congress in the new government was also discussed at the meeting in the presence of AICC general secretary in-charge of West Bengal, Shakil Ahmed. More from AIR correspondent :
Discussions are on for formation of new the government between the two allies – the Trinamool Congress and Congress. The Trinamool Congress Chief Ms. Mamata Banerjee will go to New Delhi this evening along with Mr. Pranab Mukherjee to invite the UPA Chairperson Ms. Sonia Gandhi and the Prime Minister Dr. Manmohan Singh for their presence in swearing in ceremony. The Trinamool Supremo will once again request the Congress High Command to join in the new government. Ms. Banerjee has already announced that her cabinet will be shorter in size than the Left Front Government to avoid unnecessary administrative complexity. Meanwhile works are on in full swing for face-lifting the writer’s building to grit the new Minister. Arijit Chakraborty, AIR News, Kolkata.
In Tamilnadu, the AIADMK General secretary Jayalaitha will meet Governor today to stake her claim to form the next government in the state. Meanwhile, newly elected AIADMK MLAs are meeting at Party Headquarters in Chennai today to elect the party leader. AIR Correspondent reports that it is certain that Ms jaylalitha is going to be elected party leader unanimously. A report:
True to her style of functioning, Miss Jayalalitha has decided to function from the century old St.George Fort. The DMK had constructed a new building at a cost of over five hundred crore rupees. But Jayalalitha, AIADMK chief had consistently been criticizing the haste in its building. It is to been seen, how many other decisions and projects Ms Jayalalitha will get reversed. Sanjay Pratap for AIR News, Chennai.
In Kerala, Congress legislature party meeting will be held this afternoon at Thiruvananathapuram to decide on new Chief Minister of the state. AICC observers Madhusudhan Mistri and Mohsina Kidwai are to attend the crucial meeting as Congress High Command representatives. A new government under Congress led UDF is likely to be sworn in by the middle of next week in Kerala. AIR Correspondent has filed this report:
Apart from the meeting of the newly elected congress MLAs, the leaders of the UDF are also holding a meeting by this evening to discuss government formation in Kerala. Final decision about the next Chief Minister is likely by late evening. Sources indicate that senior congress leader Oommen Chandy who led UDF to victory will be the next Chief Minister of Kerala. However, a final decision of this will be taken by the party high command. The very thin majority is a matter of concern for prominent leaders of UDF and they are already engaged in further strengthening the unity of the front. Meanwhile, outgoing Chief Minister V.S. Achuthanandan has already made it clear that LDF will function as a strong opposition in Kerala assembly. Ramkrishna Pillai, AIR News, Thiruvananthapuram.
In Assam, the newly-elected Congress Legislators are expected to meet at Guwahati tomorrow to elect CLP leader. Union Finance Minister Pranab Mukherjee and AICC’s Assam Congress observer Digvijay Singh are scheduled to arrive in the state today to oversee preparations for government formation. The new government is expected to be sworn in by Thursday. Meanwhile, the last state Cabinet meeting has been called at five in the afternoon at Dispur today. AIR Correspondent reports that Tarun Gogoi is going to be elected CLP leader unopposed to enable him to continue as the Chief Minister of the state for the third consecutive term.
In Puducherry, NR Congress leader N Rangasamy, says he will assume office as Chief Minister of Puducherry soon. Talking to media persons in Salem he said the decision to go in for a coalition government or not will be decided later.
[]><><><[]
Punjab Cabinet is being expanded today to fill up the berths created by the resignations of five BJP Ministers last Thursday, following the names of two of them figuring in a bribery case. Besides, the Cabinet Ministers, three Parliamentary Secretaries are also being sworn in by the Chief Minister Prakash Singh Badal. The BJP has elected Tikshan Sood as the leader of its legislature party in the House. More from AIR Correspondent:
With around 8 months left for the assembly elections in the state, Prakash Singh Badal led Shiromani Akali Dal-BJP ministry is expanded just to fill the vacancy caused by resignation of Cabinet Ministers. According to BJP sources, 3 new faces may be inducted in the cabinet while two former ministers who recently resigned are expected to be in the new team. BJP has given the list of ministers to be sworn in today to the senior partners of coalition government. J.S. Randhawa for AIR News from Chandigarh.
[]><><><[]
News just received says that Bharatiya Kisan Union Chief Mahendra Singh Tikait has passed away this morning. He was in serious condition for the last few days and was admitted to a hospital in Meerut.
[]><><><[]
The Head of International Monetary Fund, Dominique Strauss-Kahn, has been arrested in New York for allegedly sexually assaulting a maid in a Manhattan hotel. Mr. Strauss-Kahn, 62, was reportedly arrested minutes before he was to fly to Paris from John F Kennedy International Airport. He was pulled off from the plane’s first-class cabin.
Mr. Strauss-Kahn is also the Head of France’s Socialist Party and a candidate for the 2012 Presidential race in the country.
[]><><><[]
Authorities in the United States have charged six people with providing financial support to the Pakistani Taliban. Three of them are US citizens, including two imams at Florida mosques, while three are at large in Pakistan. The news comes amid heightened tension in relations between Pakistan and the US, following the US raid that killed al-Qaeda leader Osama Bin Laden. The Pakistani Taliban has claimed that it was behind the revenge attack on Friday that killed 80 persons in north-western Pakistan.
[]><><><[]
Yemen‘s parliamentary opposition has declared that the initiative of the countries of the Gulf Cooperation Council (GCC) is dead, and it vowed to step up a campaign for the immediate ouster of President Ali Abdullah Saleh. Yemen‘s parliamentary opposition spokesman Mohammed Qahtan told a news agency that Qatar‘s pullout from the initiative signalled its collapse.
The GCC plan had proposed the formation of a Yemeni government of national unity, Saleh transferring power to his vice president and an end to the deadly protests rocking the impoverished state since late January.
[]><><><[]
In the Sultan Azlan Shah Cup hockey tournament in Malaysia, Pakistan will take on World Champions Australia in the final today. In their last round-robin league matches at Ipoh yesterday, Pakistan scraped past Malaysia 3-2, while Australia maintained their unbeaten record by defeating New Zealand 4-2. Australia booked their berth in the final by topping the table with 16 points in the seven-nation tournament. Pakistan finished second with 12 points.
South Korea and India finished their league fixtures with seven points. The two teams will clash today to decide the fifth spot.
[]><><><[]
Deccan Chargers shocked title contenders Mumbai Indians by 10 runs in an IPL match at Mumbai last night. The Chargers defended a modest score of 135 for six, restricting the home team to 125 for eight in 20 overs.
In the rain-marred other IPL encounter in Bangalore yesterday, Royal Challengers Bangalore beat Kolkata Knight Riders by four wickets under Duckworth-Lewis method.
[]><><><[]
The Maharashtra Anti-Terror Squad (ATS) has arrested 10 Maoists, from West Bengal, from their hideout at Shirur in Pune district. ATS chief Rakesh Maria said the ultras, associated with Sidhu-Kanhu naxal group of West Bengal from West Midnapore district, were apprehended near Pune railway station when they were planning to flee from the state. He said four pistols and Naxal literature were recovered from their possession. Police said that five Maoists have criminal cases pending against them in West Bengal.
[]><><><[]
Andhra Pradesh Chief Minister N Kiran Kumar Reddy has announced 618 crore rupees input subsidy to farmers whose crops were destroyed due to unseasonal rain in December last year. An official statement issued yesterday said that around 23 lakh farmers would get input subsidy in 15 districts of the state. The decision came just before YSR Congress chief Jaganmohan Reddy’s proposed hunger strike, seeking compensation for the calamity-hit farmers. The TDP had also announced a day-long road blockade in the state on Thursday on the farmers’ issue. Standing crops were devastated in over 25 lakh acres due to unseasonal rain in December last.
[]><><><[]
At least six members of a marriage party were killed and 22 others injured, seven of them critically, when a passenger train hit a mini bus at an unmanned railway crossing in Bihar‘s Bhojpur district last night.
The police said, the bus was crossing the rail tracks when the UP Patna-Sasaram Passenger rammed into the vehicle near Piro station. Four members of the marriage party were killed on the spot and two others succumbed to injuries later.
[]><><><[]
Karnataka Governor H R Bhardwaj says, the Supreme Court judgement on disqualifying rebel BJP MLAs is a stricture against the Assembly Speaker and the Chief Minister of the state. The apex court has quashed the Speaker’s decision to disqualify rebel BJP MLAs. After a meeting with Prime Minister Dr. Manmohan Singh, which he described as courtesy call, the Governor said the judgement reversing the High Court verdict on this issue as an endorsement of his stand that the floor test should be taken on the respective strength of the parties in the Assembly.
[]><><><[]
NEWSPAPERS HEADLINES
“Government drops a petrol bomb” writes Mail Today. “Fuel burns again petrol up by 5 rupees a litre” is the Hindustan Times headline. “After polls, pain of steep petrol price hike” says the Asian Age. Most papers this morning have front page stories about oil companies declaring the steepest ever hike in petrol prices; for the 7th time in 11 months. The Times of India further adds that a decision on increasing LPG and Diesel prices is likely next week.
“SC doubles food for poor” says the Asian Age. “Release 5 million tonnes of food grains” says the Supreme Court to prevent starvation deaths and malnutrition in the country. The Hindu further adds that the Supreme Court directed the center to release food grains to the 150 most poverty stricken districts and other poorer segments in the country.
Another major news story in most newspapers, is the controversial request from the Central Bureau of Investigation that it should be exempt from providing information under the Right to Information Act. According to Indian Express the committee of secretaries headed by the Cabinet Secretary has already cleared the request and recommended its implementation. “Move to keep CBI out of RTI” writes the Hindustan Times. The paper adds that the government panel also wants security agencies like NIA and NATGRID to duck information glare.
And finally, stomach problems early in life could cause depression later, on reveals a new study in London. Researchers at the Stanford University have found that short term digestive irritation like the irritable bowel syndrome could have massive implication for later mental health, as it may reset the brain into a permanently depressed state. The Times of India and Asian Age have also reported this story.

१५.०५.२०११
दोपहर समाचार
१४३०
 मुख्य समाचार :

  • ऑल इंडिया अन्ना डीएमके महासचिव जयललिता ने तमिलनाडु में नई सरकार बनाने का दावा पेश किया, शपथग्रहण कल।
  • पुदुचेरी में भी नई सरकार के गठन के लिए एन आर कांग्रेस अध्यक्ष एन रंगासामी ने दावा पेश किया।
  • पश्चिम बंगाल में सहयोगी तृणमूल कांग्रेस के साथ नई सरकार के गठन पर विचार के लिए नवनिर्वाचित कांग्रेसी विधायकों की कोलकाता में बैठक हुई।
  • केरल में नवनिर्वाचित कांग्रेस विधायक नया मुख्यमंत्री चुनने के लिए आज तिरूअनन्तपुरम में बैठक करेंगे।
  • पंजाब में प्रकाश सिंह बादल मंत्रिमंडल में भारतीय जनता पार्टी के पांच मंत्री शामिल।
  • किसान नेता महेन्द्र सिंह टिकैत का देहांत, प्रधानमंत्री ने शोक प्रकट किया।
  • मलेशिया में सुल्तान अजलान शाह कप हॉकी टूर्नामेंट के फाइनल में आज पाकिस्तान का मुकाबला ऑस्ट्रेलिया से।

——————–
 तमिलनाडु में ऑल इंडिया अन्ना डी एम के  महासचिव जयललिता ने आज सवेरे चेन्नई में राज्यपाल सुरजीत सिंह बरनाला से मुलाकात कर राज्य में नई सरकार बनाने का दावा पेश किया। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि वे कल सुबह तीसरी बार राज्य के मुख्यमंत्री पद की शपथ लेंगी। इससे पहले पार्टी के नव-निर्वाचित विधायकों ने उन्हें सर्वसम्मति से विधायक दल का नेता चुन लिया।

आज सुबह विधायक दल का नेता चुने जाने और राज्यपाल को पत्र सौंपने के बाद सुश्री जयललिता ने कहा कि राज्य में तमाम समस्याएं हैं जिनका एक-एक कर समाधान किया जाएगा। अन्नाद्रमुक नेता ने कहा कि राज्य में बिजली कटौती की समस्या को वो जल्दी ही दूर करेंगी। राज्य के नागरिकों को अपनी हिफाजत की चिंता न करने का भरोसा दिलाते हुए कहा कि प्रदेश में कानून और व्यवस्था को बहाल किया जाएगा। महंगाई के मुद्दे पर टिप्पणी करते हुए जयललिता ने कहा कि सामानों के दामों में कमी लाई जाएगी। बहरहाल इस समय चेन्नई के ऐतिहासिक सेंट जार्ज फोर्ट में सभी इंतजामों को दुरूस्त किया जा रहा है क्योंकि जयललिता ने नए सचिवालय में जाने के बजाय लगभग चार सौ साल पुरानी इस इमारत से ही सरकार चलाने का फैसला किया है। एस ज्वॉय के साथ संजय प्रताप सिंह, आकाशवाणी समाचार, चेन्नई।
 पुड्डुचेरी में एन आर कांग्रेस के अध्यक्ष श्री एन० रंगासामी ने उपराज्यपाल डॉक्टर इकबाल सिंह से मुलाकात कर  नई सरकार बनाने का दावा पेश किया है । इससे पहले एन आर कांग्रेस के नव-निर्वाचित विधायकों की बैठक हुई जिसमें उन्हें विधायक दल का नेता चुना गया।
 पश्चिम बंगाल में तृणमूल कांग्रेस के साथ नई सरकार बनाने के बारे में विचार के लिए आज कोलकाता में कांग्रेस के नव-निर्वाचित विधायकों की बैठक हुई। इसमें वरिष्ठ पार्टी नेता प्रणव मुखर्जी और अखिल भारतीय कांग्रेस कमेटी के महासचिव तथा पश्चिम बंगाल के पार्टी प्रभारी शकील अहमद ने भी भाग लिया। बैठक के बाद श्री मुखर्जी ने संवाददाताओं को बताया कि कांग्रेस, राज्य में तृणमूल कांग्रेस के नेतृत्व वाली सरकार को हर प्रकार से समर्थन देगी। उन्होंने आशा व्यक्त की कि एक अच्छे प्रशासक की तरह सुश्री ममता बैनर्जी राज्य का चहुमुखी विकास करने में सक्षम होंगी। श्री मुखर्जी ने सभी राजनीतिक दलों से अपील की कि वे राज्य में शान्ति बनाये रखें।

दोनों पक्षों ने इस बातचीत को संतोषजनक और परिणाममूलक बताया है। कांग्रेस के दोनों नेता अपने नवनिर्वाचित विधायकों और संगठन के नेताओं से भी नई सरकार में शामिल होने के मुद्दों को लेकर चर्चा कर रहे हैं। हालांकि इस बारे में अंतिम निर्णय कांगे्रस हाई कमान को करना है। उधर तृणमूल कांग्रेस के नव-निर्वाचित विधायकों की आज कोलकाता में बैठक हो रही है, जिसमें ममता बेनर्जी का सर्वसहमति से विधायक चुना जाना तय है। ममता बैनर्जी स्पष्ट कर चुकी हैं कि उनके मंत्रिपरिषद का आकार सरकार की तुलना में छोटा होगा। जानकारों का मानना है कि अपार जनसमर्थन से सत्ता में आ रहीं ममता बैनर्जी राज्य में विधानपरिषद को फिर से शुरू कर सकती हैं जिसे १९६९ में समाप्त कर दिया गया था। सुनील शुक्ल, आकाशवाणी समाचार, कोलकाता।
  तृणमूल कांग्रेस अध्यक्ष ममता बैनर्जी कांग्रेस को नई सरकार में शामिल होने के लिए पहले ही न्यौता दे चुकी हैं। उन्होंने कल रात इस बारे में कोलकाता में श्री प्रणव मुखर्जी के साथ बातचीत की थी। श्री मुखर्जी ने आज सवेरे राज्यपाल एम० के० नारायणन से मुलाकात की। खबर है कि उन्होंने नई सरकार बनाने के बारे में विचार विमर्श किया।
 उधर, केरल में कांग्रेस विधायक दल का नेता चुनने के लिए भी नवनिर्वाचित सदस्यों की आज दोपहर बाद तिरूअनन्तपुरम में बैठक हो रही है। पार्टी सूत्रों के अनुसार श्री ओमन चांडी के नया मुख्यमंत्री बनने की पूरी सम्भावना है। हमारे संवाददाता ने बताया है कि कांग्रेस हाई कमान की ओर से नियुक्त  प्रेक्षक मधुसूदन मिस्त्री और मोहसिना किदवई तिरूअनन्तपुरम गये हैं।

केरल में सरकार बनाने को लेकर यूडीएफ नेता भी शाम तक अलग-अलग बैठकों में लगे हुए हैं। देर शाम तक यूडीएफ सरकार के शपथ ग्रहण की तारीख के बारे में पता चल जाने की संभावना है। इस बीच केरल प्रदेश कांग्रेस कमेटी के अध्यक्ष रमेश चेन्नीथल्ला ने स्पष्ट किया है कि वे मुख्यमंत्री पद की दौड़ में नहीं हैं। उधर, कांग्रेस के नेतृत्व वाले यूडीएफ का मामूली बहुमत इसके नेताओं के लिए चिंता का कारण बना हुआ है। प्रमुख नेता यूडीएफ में एकता को और मजबूत करने की कोशिशें कर रहे हैं। तिरूअनंतपुरम से रामकृष्ण पिल्लई की रिपोर्ट के साथ आकाशवाणी समाचार के लिए दिल्ली से मैं सौरभ अग्रवाल।
 असम में कांग्रेस के नेतृत्व वाली तरूण गोगोई सरकार के आज इस्तीफा देने की संभावना है। श्री गोगोई ने आज शाम पांच बजे दिसपुर में, मौजूदा सरकार की आखिरी मंत्रिमंडलीय बैठक बुलाई है। सरकारी सूत्रो ंके अनुसार मौजूदा मंत्रिमंडल के इस्तीफे के बाद कांग्रेस के नये नेता के चयन पर अंतिम निर्णय लिया जाएगा। कांग्रेस पार्टी के सूत्रों ने बताया कि पार्टी विधायकों की बैठक मंगलवार तक के लिए टाल दी गई है, क्योंकि कांग्रेस के पर्यवेक्षक प्रणब मुखर्जी पश्चिम बंगाल में सरकार गठन के सिलसिले में व्यस्त हैं। असम के प्रभारी दिग्विजय सिंह भी श्री मुखर्जी के साथ जाएगे। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि श्री तरूण गोगोई के निर्विरोध विधायक दल का नेता  चुने जाने की आशा  है, ताकि वह तीसरी बार असम के मुख्यमंत्री का कार्यभार संभाल सकें।
——————–
 कांग्रेस अध्यक्ष सोनिया गांधी ने तमिलनाडु विधानसभा चुनाव में शानदार कामयाबी पर ऑल इंडिया अन्ना डी एम के पार्टी प्रमुख जे जयललिता को बधाई दी है । कल उन्होंने सुश्री जयललिता से फोन पर बातचीत की थी। कांग्रेस के एक वरिष्ठ नेता ने हमारे संवाददाता को बताया कि श्रीमती गांधी ने हाल के चुनाव में जीतने वाले अन्य दलों के प्रमुखों को भी बधाई दी है ।
——————–
  भारतीय कम्युनिस्ट पार्टी के महासचिव ए.बी. बर्धन ने पश्चिम बंगाल में वामपंथियों की हार को एक निर्णायक मोड़ बताया है। श्री बर्धन ने आकाशवाणी से बातचीत में वाम नेताओं को सचेत  करते हुए कहा कि वे कम्युनिस्ट बने रहें, लेकिन हठधर्मी न बनें। श्री बर्धन ने कहा कि चुनाव में हार के लिए किसी एक व्यक्ति को जिम्मेदार नही ठहराया जा सकता। श्री ए.बी. बर्धन ने पार्टी की हार को स्वीकार करते हुए कहा कि यह एक बड़ा झटका है।
 ——————–
 पंजाब में प्रकाश सिंह बादल मंत्रिमंडल में पांच कैबिनेट स्तर के मंत्रियों को शामिल किया गया है। हमारे संवाददाता ने बताया है कि राज्यपाल शिवराज पाटिल ने नये मंत्रियों को पद और गोपनीयता की शपथ दिलाई।

प्रकाश सिंह बादल ने आज भारतीय जनता पार्टी के पांच विधायकों को मंत्रिमंडल में शामिल करके अपने मंत्रिमंडल को पूरा कर लिया है। चुनावों में केवल आठ महीने रहते मंत्रिमंडल का यह विस्तार भारतीय जनता पार्टी के पांच मंत्रियों द्वारा पहले इस्तीफा दिये जाने के कारण किया गया है। बेशक पहले भी भारतीय जनता पार्टी के पांच ही मंत्री थे लेकिन अब पुराने मंत्रियों में से तीन को हटा दिया गया है और उनकी जगह तीन नए मंत्री लिये गए हैं। भारतीय जनता पार्टी के केन्द्रीय नेतृत्व का कहना है कि ये फेरबदल पंजाब विधानसभा के आने वाले चुनावों को देखते हुए किये गए हैं, न कि इसलिए किये गए हैं कि कुछ मंत्रियों के नाम एक भ्रष्टाचार के केस में जोड़े जा रहे हैं। मंत्रियों के पोर्टफोलियो में भी कुछ तब्दीलियां की गई हैं। आकाशवाणी समाचार के लिए चंडीगढ से जसविंदर ंिसंह रंधावा।
 भारतीय जनता पार्टी से संबद्ध नए मंत्रियों के नाम हैं :-टिकशान सूद, सतपाल गोसांई, सुरजीत कुमार ज्ञानी, अरूनेश शाकिर और श्रीमती लक्ष्मी कांता चावला।
——————–
 कर्नाटक के मुख्यमंत्री बी०एस येदियुरप्पा ने कहा है कि उन्हें विधानसभा में पूर्ण बहुमत प्राप्त है। उन्होंने बंगलौर मे ंकहा कि भाजपा के ११ और पांच निर्दलीय विधायकों को अयोग्य ठहराने के अध्यक्ष के फैसले को रद्द करने के उच्चतम न्यायालय के आदेश के मद्देनजर उनके शक्ति परीक्षण की आवश्यकता नहीं है। साथ ही  उन्होंने यह भी कहा कि राज्यपाल अगर उन्हें सदन में शक्ति परीक्षण का निर्देश देंगे तो वे इसका पालन करेंगे।
——————–
 वित्तमंत्री प्रणव मुखर्जी ने कहा है कि पैट्रोल की कीमत बढ़ाने में सरकार की कोई भूमिका नहीं है। कोलकाता में संवाददाताओं से बातचीत में उन्होंने कहा कि पिछले वर्ष पैट्रोल को सरकारी  नियंत्रण से मुक्त कर दिया गया था। उन्होंने कहा कि तेल कम्पनियों ने अन्तर्राष्ट्रीय बाजार की कीमतों के मद्देनजर पैट्रोल की कीमत में वृद्धि, की है। श्री मुखर्जी ने कहा कि अन्तर्राष्ट्रीय बाजार में पैट्रोल की कीमत पिछले वर्ष जून में ६८ डॉलर प्रति बैरल थी जो अब बढ़कर प्रति बैरल ११० डॉलर हो गई है। वित्त मंत्री ने कहा कि सरकार पैट्रोल पर सबसिडी के रूप में करोड़ों रूपये खर्च कर रही है। उन्होंने बताया कि मिट्टी का तेल, डीज+ल और गैस की कीमतों से नियंत्रण नहीं हटाया गया है और उनकी अध्यक्षता में मंत्रियों की अधिकार प्राप्त समिति इनकी कीमतें निर्धारित करती है।
——————–
 उच्चतम न्यायालय, सिक्किम उच्च न्यायालय के मुख्य न्यायाधीश पी० डी० दिनाकरन की याचिका पर कल सुनवाई करेगा। याचिका में श्री दिनाकरन ने राज्यसभा द्वारा गठित समिति पर पूर्वाग्रह से ग्रसित होने का आरोप लगाया है। यह समिति श्री दिनाकरन पर न्यायिक अनियमितता और भ्रष्टाचार के आरोपों की जांच कर रही है। उच्चतम न्यायालय ने पिछले महीने इस समिति की जांच पर रोक लगा दी थी क्योंकि श्री दिनाकरन ने समिति में वरिष्ठ अधिवक्ता पी० पी० राव की मौजूदगी के कारण भेदभाव बरते जाने की आशंका व्यक्त की थी। समिति ने यह मामला अवकाश पीठ को सौंप दिया था। उच्चतम न्यायालय ने न्यायाधीश आफताब आलम की अध्यक्षता में तीन सदस्यों की इस समिति से, श्री राव को हटाने की श्री दिनाकरन की मांग पर जवाब देने को कहा था।
  राज्यसभा में श्री दिनाकरन के खिलाफ महाभियोग प्रस्ताव पेश होने के बाद सभापति हामिद अंसारी ने इस समिति का गठन किया था। समिति ने श्री दिनाकरन को उन पर लगाये गये १६ आरोपों का जवाब देने को कहा था। इनमें आय के ज्ञात स्रोतों से अधिक सम्पत्ति जमा करना और  दलितों कमजोर वर्गों तथा सार्वजनिक सम्पत्ति, पर अवैध कब्ज+ा करने के आरोप शामिल हैं।
——————–
 झारखण्ड में नक्सलवादियों ने कल रात गुमला में एक विवाह समारोह में एक परिवार के पांच सदस्यों की गोली मार कर हत्या कर दी। नक्सलवादी विपक्षी गुट के नेता की तलाश में आये थे, लेकिन जब वह नही मिला, तो उन्होंने दूल्हे और एक बच्चे सहित पांच लोगों की हत्या कर दी। पुलिस घटनास्थल पर पहुंच गई है। प्रत्येक मृतक के निकट संबंधी को तीन-तीन हजार रूपये दिये गये है। धरपकड़ अभियान भी शुरू किया गया है।
 एक अन्य घटना में नक्सलियों ने कल रात हजारीबाग के पास राष्ट्रीय राजमार्ग पर २९ वाहनों को जला दिया। पुलिस ने नक्सलियों को पकड़ने के लिए कार्रवाई शुरू की है।
——————–
 भारतीय किसान यूनियन के अध्यक्ष महेन्द्र सिंह टिकैत का आज सुबह उत्तर प्रदेश में मुजफ्फर नगर में लम्बी बीमारी के बाद देहांत हो गया। वे ७६ वर्ष के थे। श्री टिकैत पिछले वर्ष से कैंसर रोग से पीड़ित थे। सैंकड़ों लोग विशेषकर किसान अपने नेता को भावभीनी श्रंद्धाजलि अर्पित कर रहे हैं। श्री टिकैत का अंतिम संस्कार भारतीय किसान यूनियन के मुख्यालय सिसौली में कल किया जाएगा।

महेन्द्र सिंह टिकैत ने किसानों के हितों के समर्थन में राज्यों और केंद्र सरकारों के खिलाफ कई आंदोलनों का नेतृत्व किया। १९८८ में भारतीय किसान यूनियन ने श्री टिकैत के नेतृत्व में मेरठ में गन्ने की कीमतों में बढोतरी करने, कर्ज की माफी और बिजली तथा पानी की दरों में कमी करने की मांग को लेकर धरना दिया। इसी वर्ष उन्होंने दिल्ली में बोट क्लब पर किसानों के मुद्दों पर एक सप्ताह का विरोध प्रदर्शन आयोजित किया। किसान आंदोलनों के दौरान टिकैत को कई बार गिरफ्तार किया गया। १९३५ में उत्तर प्रदेश के मुजफ्फरनगर जिले में सिसौली में जन्मे टिकैत को आठ वर्ष की उम्र में ही बालियान खाप का नेतृत्व सौंप दिया गया था। सौवाग्य कार के साथ कुलश्रेष्ठ कमल, आकाशवाणी समाचार।
 प्रधानमंत्री ने भारतीय किसान यूनियन के संस्थापक महेन्द्र सिंह टिकैत के निधन पर शोक व्यक्त किया है। डॉक्टर मनमोहन सिंह ने अपने संदेश में चौधरी टिकैत को एक ऐसा निर्भीक व्यक्ति  बताया है, जिसने राजनीतिक दबावों का मुकाबला किया। उन्होंने कहा कि श्री टिकैत एक ऐसे नेता थे, जिनकी कमी हमेशा खलेगी।
 कृषि मंत्री श्री शरद पवार ने अपने शोक संदेश में कहा है कि श्री टिकैत किसानों के हितों को बहुत महत्व देते थे। उन्होंने कहा कि श्री टिकैत हमेशा किसान हितों के लिए संघर्ष करते रहे और  कृषि मामलों पर देश को उनके बहुमूल्य सुझावों से वंचित रहना पड़ेगा।
 दिल्ली की मुख्यमंत्री शीला दीक्षित ने भी श्री टिकैत के निधन पर शोक व्यक्त किया है।
——————–
 सुलतान अज+लान शाह कप हॉकी टूर्नामेंट के फाइनल में आज पाकिस्तान का मुकाबला विश्व चैम्पियन आस्ट्रेलिया से होगा। राउंड रोबिन लीग के अंतिम मुकाबलों में कल पाकिस्तान ने मलेशिया को तीन-दो से हराया जबकि आस्ट्रेलिया ने अपनी जीत का सिलसिला जारी रखते हुए न्यूजीलैंड को चार-दो से पराजित किया।
 अन्य मुकाबलों में कल दक्षिण कोरिया ने ग्रेट ब्रिटेन को तीन-एक से हराया। पांचवें स्थान के लिए दक्षिण कोरिया और भारत के बीच आज मुकाबला होगा।
——————–
 आईपीएल क्रिकेट में आज किंग्स इलेवन पंजाब का मुकाबला डेहली डेयर डेविल्स से होगा। यह मैच हिमाचल प्रदेश में धर्मशाला में शाम चार बजे से खेला जाएगा। एक अन्य मैच रात आठ बजे से इंदौर  में खेला जाएगा, जहां  कोच्चि टस्कर्स की भिड़न्त राजस्थान रॉयल्स से होगी।
 कल डेक्कन चार्जर ने टूर्नामेंट के प्रबल दावेदार मुम्बई इंडियन्स को १० विकेट से हरा दिया। एक अन्य मुकाबले में रॉयल चैलेन्जर्स बंगलौर ने कोलकाता नाइट राइडर्स को पराजित किया।
——————–
 कश्मीर घाटी में आज दस घंटों के भीतर भूकम्प  के दो हल्के झटके महसूस किये गये। अधिकारियों ने कहा कि पहला झटका सुबह दो बजकर सैतीस मिनट पर आया। रिक्टर पैमाने पर इसे छह मापा गया। इसका केन्द्र अफगानिस्तान में हिन्दुकुश की पहाड़ियों में था।
 दूसरा भूकम्प दोपहर १२ बजकर १८ मिनट पर आया, जिसे चार दशमलव सात मापा गया। इसका केन्द्र पाकिस्तान के मन्शेरा में था।
 श्रीनगर और घाटी के अन्य हिस्सों में लोग भूकम्प के कारण घरों से बाहर निकल गये। पिछले ३६ घंटों में कश्मीर घाटी में भूकम्प के तीन झटके महसूस किये गये हैं।
——————–
 केरल में ३१ मई से बारिश शुरू होने की संभावना के साथ ही देश  में मॉनसून का समय पर आगमन निश्चित है। मौसम विभाग ने इस वर्ष भी सामान्य वर्षा का अनुमान लगाया है, जिससे किसानों को अच्छी फसल होने  की उम्मीद है। वर्ष २००९ के सूखे के बाद पिछले वर्ष देश में २३ करोड़ ५८ लाख ८० हजार टन खाद्यान्न का रिकॉर्ड उत्पादन हुआ था। अर्थशास्त्रियों को विश्वास है कि अगर मॉनसून की वर्षा सामान्य रही, तो भारत अपने खाद्यान्न उत्पादन में ७० लाख से ८० लाख टन तक बढ़ोतरी कर सकता है। उनके अनुमान के अनुसार पिछले वर्ष के ९ करोड़ ४० लाख टन की तुलना में वर्ष २०११-२०१२ के फसली वर्ष में चावल का उत्पादन दस करोड़ टन तक पहुंच सकता है।

MIDDAY NEWS


1400 HRS

 15 MAY, 2011

THE HEADLINES:   

  • AIADMK General Secretary Jayalalitha stakes claim to form the next government in Tamil Nadu; Swearing in tomorrow.
  • Puducherry, N R Congress President N. Rangaswamy also stakes claim to form a new government.
  • In West Bengal, newly elected Congress MLAs met in Kolkata to discuss formation of the new government with its ally Trinamool Congress.  
  • In Kerala , newly elected Congress Members to meet this afternoon in Thiruvananthapuram to elect the new Chief Minister. 
  • Five BJP Ministers inducted in the Prakash Singh Badal Cabinet in Punjab.
  • Kissan leader Mahendra Singh Tikait passes away;PM condoles the death. 
  • And in sport:  Pakistan to meet Australia today in the final of Azlan Shah Hockey tournament in Malaysia.

||<><><>||

In Tamil Nadu, the AIADMK General Secretary Jayalalithaa met the Governor Mr. Surjit Singh Barnala in Chennai this morning and staked her claim to  form the next government in the state. Earlier,  newly elected AIADMK MLAs unanimously elected Ms. Jayalalithaa as leader of the legislative Party. Talking to reporters at Raj Bhawan premises, Ms. Jayalalithaa said priorities of her government include resolving the power crisis, restoring law and order and tackling the price rise. Asked about the invitation from Congress President she said that Mrs. Sonia Gandhi had congratulated her over phone for winning the election. Our correspondent has filed this report:

AIADMK Supremo Ms. Jayalalithaa will be sworn in as the Chief Minister for the third time. Tomorrow. After handing over the letter of being nominated as the Chief of the party to the Governor today, she has been invited to form the Ministry at the earliest. Rejecting the comments about her alliance partners she said that all of her allies would be invited for the swearing in ceremony. Meanwhile last minute preparations are on full swing at the historical landmark four century old fort st george which is going to be the power centre once again. As the names of the ministers have not yet been disclosed people are keenly looking forward to who will be there in her cabinet.With Sanjay Pratap, Joy, Chennai

||<><><>||

In Puducherry, N R Congress President Mr. N. Rangaswamy met the Lt. Governor, Dr. Iqbal Singh and staked his claim to form the new government.  Earlier, he was elected the leader of the Legislature party at a meeting of the newly elected MLAs of the party.

||<><><>||

In West Bengal, newly elected members of the Congress met in Kolkata today to discuss formation of the new government with its ally Trinamool Congress.  The Senior party leaders, Mr. Pranab Mukheree and the AICC General Secretary, Incharge of West Bengal, Mr. Shakeel Ahmad were also present at the meeting.  Later, speaking to newsmen, Mr. Mukherjee said that the Congress will support the Trinamool Congress led Government in the state in every aspect.  He hopes that as a good administrator, Ms. Mamata Banerjee will be able to ensure all round development of the state.  Mr. Mukherjee appealed the all political parties to maintain peace after post poll period.

The Trinamool Congress Chief Ms. Mamta Bannerjee already invited the Congress to join in the new Ministry at a meeting with Mr. Pranab Mukerjee in Kolkata last night. Mr. Mukerjee met the State Governor, Mr. M.K.Narayanan in Kolkata this morning and reportedly discussed about the government formation.  Meanwhile, newly elected members of Trinamool Congress are also meeting in the state capital this afternoon to elect its legislative leaders. Ms. Mamata Banerjee is all set to become the new Chief Minister of West Bengal.   Our Correspondent has files this report:

Discussions are on for formation of new the government between the two allies – the Trinamool Congress and Congress.  The Trinamool Congress Chief Ms. Mamata Banerjee will go to New Delhi this evening along with Mr. Pranab Mukherjee to invite the UPA Chairperson Ms. Sonia Gandhi and the Prime Minister Dr. Manmohan Singh for their presence in swearing in ceremony.  The Trinamool Supremo will once again request the Congress High Command to join in the new government.  Ms. Banerjee has already announced that her cabinet will be shorter in size than the Left Front Government to avoid unnecessary administrative complexity.  Meanwhile works are on in full swing for face-lifting the writer’s building to grit the new Minister.  Arijit Chakraborty, AIR News, Kolkata.

 

In Kerala, newly elected Congress MLAs will be meeting this afternoon at the party headquarters at Thiruvananthapuram to decide about the next Chief Minister of the state. Congress High Command has deputed senior leaders Madhusudhan Mistry and Mohisina Kidwai as observers to the crucial meeting. According to party sources in all likelyhood Oommen Chandy who led UDF to victory will be the next Chief Minister of Kerala. More from our correspondent :

Leaders of UDF are also holding a separate meeting by this evening in connection with government formation in Kerala. By late evening the date of swearing in of UDF government is likely to be known. Meanwhile, KPCC president Ramesh Chennithala has clarified that he is not in race for the post of Chief Minister. He added that reports contrary to this are speculative. At the same time, the wafer thin majority of Congress led UDF continues to be a matter of concern for its leaders. Prominent leaders have initiated efforts to consolidate unity within the UDF. Ram Krishna Pillai/T’puram

In Assam, the present Congress-led Tarun Gogoi Government is likely to resign this afternoon following thumping victory of the party with 78 seats in 126-member State Assembly in the  Assembly elections. The Chief Minister Mr. Gogoi has convened the final State Cabinet meeting of the present Government at Dispur at five this afternoon for the purpose. Official  sources said a final decision on selection of a new CLP leader is likely to be taken up after resignation of the present Cabinet. Congress party sources said the CLP meeting has been deferred till Tuesday next as the AICC observer Pranab Mukherjee, appointed to oversee the Government formation in Assam, is busy with seat-sharing activities in West Bengal. The AICC general secretary in-charge of Assam Digvijoy Singh will also accompany Mr. Mukherjee. Our Correspondent reports that Tarun Gogoi is going to be elected CLP leader unopposed to enable him to continue as the Chief Minister of Assam for the third consecutive term.

||<><><>||

In Punjab, 5 Cabinet Ministers were inducted in the Prakash Singh Badal Cabinet today.  Punjab Governor Shivraj V Patil administered the oath of office and secrecy to the new Ministers.  New Ministers belong to Bhartiya Janta Party.  They  are Mr.Tikshan Sood, Mrs. Laxmi Kanta Chawla, Mr. Satpal Gosain, Mr. Surjeet Kumar Jyani and Mr. Arunesh Shakir. 

||<><><>||

Asserting that he enjoyed absolute majority in the Assembly, Karnataka Chief Minister B S Yeddyurappa today said there was no need for a trust vote in the light of the Supreme Court setting aside disqualification of 11 BJP and five independent MLAs. Talking to reporters in Bangalore, Yeddyurappa, heading the first ever BJP Government in the South, however said he would seek a floor test in the event of Governor H R Bhardwaj directing such a course. 

||<><><>||

The  Central Information Commission has held that the report of a state governor to the centre cannot be termed as “held under fiduciary capacity” by the Home Ministry . Information Commissioner Sushma Singh directed the Home Ministry to pass a “cogent” order on the disclosure of report of Karnataka Governor H R Bhardwaj on the political situation in the state which was demanded under the RTI Act by an applicant.

The case relates to a RTI application in which the applicant had sought from the Home Ministry a copy of the report given by Bhardwaj on the political unrest in Karnataka during October last year. Eleven of the ruling BJP MLAs turned rebels and decided to walk out of the state government. The Ministry rejected the application saying that the report by the governor to it is a document held in fiduciary capacity and hence cannot be disclosed as exempted under  the Right to Information Act, 2005.

||<><><>||


Bharatiya Kisan Union President Mahendra Singh Tikait died in Muzaffarnagar this morning due to protracted illness.  He was 76. Family sources said, Mr. Tikait, who also served as the council head of Baliyan Khap, was suffering from bone cancer since a year.

Scores of people, mostly farmers, paid tributes to the senior farmer leader. Our correspondent says cremation of Tikait will be held tomorrow at Bharatiya Kisan Union headquarters in Sisauli.

A popular leader among farmers, Mahendra Singh Tikait had led a number of movements and agitations against the state and central governments to support the rights of the farmers. In 1988, Bhartiya Kisan Union under his leadership laid a virtual siege of Meerut in pursuit of higher prices for sugarcane, cancellation of loans and lowering of water and electricity rates. Same  year, he had organised a week-long protest in Delhi’s Boat Club to focus on the plight of farmers. Tikait was arrested several times during his farmers’ agitations. The latest being in February 2000 in Moradabad while he was on his way to hold a panchayat in Lucknow. Born in 1935 at Sisauli in Muzaffarnagar district, Tikait inherited the leadership of Baliyan Khap at the age of 8.  Kulshrestha Kamal / AIR NEWS

||<><><>||

The Prime Minister has expressed condolence over the passing away of Bharat Kisan Union founder Mahendra Singh Tikait. In his condolence message Dr. Manmohan Singh described Tikait as a fiercely independent man who resisted the pull of politics and a unique leader who will be deeply missed in the years ahead.

In his condolence message, Agriculture Minister Sharad Pawar said, the interests of the farming community were close to the heart of the popular kisan leader.

||<><><>||

The  Finance Minister, Mr. Pranab Mukherjee has categorically said that the Government has no role for increase in petrol prices.  Addressing newsmen in Kolkata this afternoon, Mr. Mukherjee said that the government has decontrolled the prices of petrol  last year and the oil company has increased the price as per International market rates.  Mr. Mukherjee said that the price of petrol were 68 dollars per barrel in June last year and it has reached 110 dollar per barrel during the current time.  The Finance Minister said that the Government is spending crores of rupees as subsidy in petrol.  He however, said, the prices of Kerosene, Diesel and gas have not yet been decontrolled and empowered committee chaired by him finalises the price of these items. 

||<><><>||

In Jharkhand,  Naxalites  killed five members of a family last night in Gumla during a marriage ceremony.  The Naxals had come looking for a leader of a rival faction but not finding him in the marriage party they killed the five persons including the groom and a child. Police has reached the spot. Three thousand rupees each has been handed over to the next of kin of those killed.  A combing operation is on.

In another incident, Naxals burnt 29 vehicles last night on National Highway near Hazaribagh. The police has launched manhunt to nab the naxals.

||<><><>||

In Bihar, two poll personnel were killed and as many injured today in a landmine blast triggered by suspected Maoists near Chhurchuriya village in Jamui district. Officials say, the poll personnel were going to Chhurchuriya booth on a tractor when the landmine planted by Maoists went off. The injured have been admitted to Sonaho hospital.

Director General of Police Neelmani said, heavy reinforcement comprising CRPF and Special Task Force of Bihar police have cordoned the area and engaged the ultras in an encounter since the morning.

Meanwhile, panchayat elections are underway in Jamui. Maoists have given a call to boycott the polls.

||<><><>||

The Supreme Court will hear tomorrow the petition filed by Sikkim High Court Chief Justice P D Dinakaran alleging bias on the part of a Rajya Sabha-appointed panel probing charges of judicial misconduct and corruption against him. The apex court on April 29 had stayed the probe by the committee after Justice Dinakaran had expressed apprehension of a biased probe due to the presence of senior advocate P P Rao in the panel and posted the matter for hearing before a vacation court.  It had asked the three-member panel headed by Justice Aftab Alam of the Supreme Court to respond to the plea by Justice Dinakaran seeking recusal of Rao from the panel.The panel, appointed by Rajya Sabha chairperson Hamid Ansari after the House initiated impeachment motion against Justice Dinakaran, had asked him to respond to 16 charges framed against him.  The charges included possession of wealth disproportionate to his known sources of income and illegal encroachment on public property and land belonging to Dalits and other weaker sections.

||<><><>||

India’s annual monsoon rains are likely to keep their date with Kerala bringing showers to the mainland by May 31, which has raised hopes for a normal season.  The weather office has forecast normal rainfall for the second consecutive year and farmers are looking forward for a steady progress of the season that could help them have a bumper crop.

After the 2009 drought, the country witnessed a record food grain produce of over 235.88 million tonnes last year when monsoon was normal. Economists believe that India can increase its foodgrain production by seven to eight million tonnes if the monsoon rains are normal. According to their estimates rice output could go up to 100 million tonnes in 2011-12 crop year from 94 million tonnes the previous year.

||<><><>||

In the Sultan Azlan Shah Cup hockey tournament in Malaysia, Pakistan will take on World Champions Australia in the final today. In their last round-robin league matches at Ipoh yesterday,  Pakistan scrapped past Malaysia 3-2, while Australia maintained their unbeaten record by defeating New Zealand 4-2. Australia booked their berth in the final by topping the table with 16 points in the seven-nation tournament. Pakistan finished second with 12 points.

South Korea and India finished their league fixtures with seven points. The two teams will clash today to decide the fifth spot.

||<><><>||

In the Indian Premier League Cricket match today,  Kings XI Punjab will meet Delhi Daredavils at 4.00 PM in Dharamsala, Himachal Pradesh. In another match, Kochi Tuskers Kerala  will take on Rajastan Royals at 8.00 PM in Indore. Yesterday, Deccan Chargers shocked title contenders Mumbai Indians by 10 runs at Mumbai while Royal Challengers Bangalore beat Kolkata Knight Riders by four wickets under Duckworth-Lewis method.

||<><><>||

Palestinians are expected to attend demonstrations today to mark what they call damakta or  catastrophe when hundreds of thousands of Palestinians lost their homes during the creation of the state of Israel in 1948.   Tension is said to be high after a Palestinian teenager died in clashes with Israeli security forces on Friday.  A report from Ramallah says there are demonstrations planned in the West Bank, Gaza and East Jerusalem as well as Jordan and Lebanon where many refugees live.  Many Palestinians seem emboldened by the changes sweeping  the Middle East and after a unity deal that was recently signed between the rival factions Fatah and Hamas.  In September, Palestinians are threatening to go to the United Nations to seek official recognition of a Palestinian State.

||<><><>||

Kashmir Valley was jolted by two moderate intensity earthquakes within a span of 10 hours today but there was no reports of damage. Officials said, the first tremor, measuring 6.0 on the Richter scale was felt at 2.37 am followed by another tremor of 4.7 magnitude at 12.18 PM. The tremors rattled Srinagar and other parts of the valley, prompting the people to rush out. The first tremor had its epicentre in Hindukush mountain range in Afghanistan. The officials said the epicentre of second tremor was in Manshera area of Pakistan. The Kashmir valley, which lies in the highly earthquake-prone Seismic Zone V, has experienced three tremors in past 36 hours. 

15.05.2011
समाचार संध्या
2045

मुख्य समाचार :-

  • सुश्री जयललिता तमिलनाडु और श्री एन रंगास्वामी पुद्दुचेरी के मुख्यमंत्री के रूप में कल शपथ लेंगे।
  • पश्चिम बंगाल में सुश्री ममता बनर्जी को तृणमूल कांग्रेस विधायक दल का नेता चुना गया। ..
  • श्री ओमन चांडी केरल के नए मुख्यमंत्री होंगे। शपथ ग्रहण बुधवार को।
  • असम में नवनिर्वाचित कांग्रेस विधायक दल के नेता का चुनाव मंगलवार को।
  • भारतीय जनता पार्टी ने दावा किया कि 11 बागी विधायकों ने कर्नाटक में येडियुरप्पा सरकार को बिना शर्त समर्थन देने की घोषणा की है।
  • ऑस्ट्रेलिया ने पाकिस्तान को हराकर सुल्तान अजलान शाह कप हाकी प्रतियोगिता जीती।

——-
तमिलनाडु में ऑल इंडिया अन्ना डी0एम0के0 पार्टी नेता जयललिता कल तीसरी बार मुख्यमंत्री पद की शपथ लेंगी। शपथ ग्रहण समारोह कल दोपहर सवा बारह बजे मद्रास विश्वविद्यालय के ऑडिटोरियम में होगा।
हमारे संवाददाता ने बताया है कि उनके साथ 33 सदस्यों का मंत्रिमंडल भी शपथ लेगा।

सरकार बदलते ही अब सत्ता का केन्द्र सदियों पुराना किला सेंट जार्ज में स्थानांतरित हो गया है। जहां से सुश्री जयललिता सरकार चलाएगी। संवाददाताओं से बातचीत में जयललिता ने कहा कि सरकार का ध्यान कीमतों को कम करने, बिजली कटौती रोकने और कानून व्यवस्था की स्थिति में सुधार लाने पर रहेगा। सुश्री जयललिता ने कई नए चेहरों को मंत्रिमंडल में शामिल करने और कई वरिष्ठ नेताओं की अनदेखी करके सबको चौंका दिया है। समाचार कक्ष से रामखिलाडी मीणा

इससे पूर्व पार्टी के नव-निर्वाचित विधायकों ने उन्हें सर्वसम्मति से विधायक दल का नेता चुना। इसके बाद सुश्री जयललिता ने राज्यपाल सुरजीत सिंह बरनाला से मुलाकात की और राज्य में नई सरकार बनाने का दावा पेश किया।

——-
कांग्रेस अध्यक्ष सोनिया गांधी ने तमिलनाडु विधानसभा चुनाव में कामयाबी पर ऑल इंडिया अन्ना डी एम के पार्टी प्रमुख जे जयललिता को फोन पर बधाई दी है । श्रीमती गांधी ने हाल के चुनाव में जीतने वाले अन्य दलों के प्रमुखों को भी बधाई दी है ।

——-
उधर, पुददुचेरी में एन आर कांग्रेस नेता एन रंगासामी कल राज्य के मुख्यमंत्री के रूप में शपथ लेंगे। राजनिवास सूत्रों ने बताया कि उपराज्यपाल इकबाल सिंह कल दोपहर बाद साढ़े तीन बजे उन्हें पद और गोपनीयता की शपथ दिलायेंगे। अन्य मंत्री बाद में शपथ लेंगे।
इससे पहले आज सवेरे श्री रंगासामी ने राजनिवास में श्री इकबाल सिंह से मुलाकात कर नई सरकार बनाने का दावा पेश किया। विधानसभा चुनाव में एनआर कांग्रेस को तीस सदस्यीय विधानसभा में पन्द्रह सीटें मिली हैं। एकमात्र निर्दलीय विधायक ने एनआर कांग्रेस को समर्थन दिया है।

—-
पश्चिम बंगाल में सुश्री ममता बनर्जी को तृणमूल कांग्रेस के विधायक दल का नेता चुन लिया गया है जबकि पार्थ चटर्जी को उप नेता, सोभनदेव चट्टोपाध्याय को व्हिप प्रमुख चुना गया है। पार्टी विधायक दल का नेता चुनने के लिये तृणमूल कांग्रेस के सभी 184 नव-निर्वाचित विधायकों की आज कोलकाता में बैठक हुई। सुश्री बनर्जी ने कहा है कि उनका मंत्रिमंडल छोटा होगा और इसमें कांग्रेस तथा सोशलिस्ट यूनिटी सैन्टर आफॅ इंडिया-एस. यू. सी. आइर्. सहयोगी होंगें।

——-
कांग्रेस के वरिष्ठ नेता प्रणब मुखर्जी ने कहा है कि पश्चिम बंगाल की नई सरकार में कांग्रेस के शामिल होने के बारे में अंतिम फैसला पार्टी हाइकमान द्वारा लिया जायेगा। लेकिन श्री मुखर्जी ने कहा कि कांग्रेस नई सरकार का हर तरह समर्थन करेगी।

—-
केरल में, कांग्रेस नेता ओमन चांडी बुधवार को नए मुख्यमंत्री के पद की शपथ लेंगे। उन्हें आज तिरूअनंतपुरम में कांग्रेस विधायक दल का नेता चुना गया। कांग्रेस हाईकमान और यूनाइटेड डेमोक्रेडिट फं्रट, के अन्य घटकों ने इस फैसले को अपनी मंजूरी दे दी है। हमारे संवाददाता ने बताया है कि श्री चांडी राज्यपाल आर. एस. गवई से मिले और सरकार बनाने का दावा पेश किया।

कांग्रेस के नेतृत्व वाले यूडीएफ गठबंधन जिसे विधानसभा चुनाव में साधारण बहुमत मिला है और उसने केरल के अगले मुख्यमंत्री के रूप में ओमन चांडी को चुना है। यूडीएफ की बैठक के बाद ओमन चांडी, राज्यपाल आर एस गवई से मिले और सरकार बनाने का दावा पेश किया।

श्री चांडी ने संवाददाताओं से बातचीत में कहा कि इस साधारण बहुमत से सरकार और अधिक सतर्क और जिम्मेदार रहेगी। तिरूअनंतपुरम से आर.के. पिल्लई के रिपोर्ट के साथ दिल्ली से मैं आनंद प्रकाश सोनी

——-
असम में कांग्रेस के नव-निर्वाचित विधायकों की मंगलवार को बैठक होगी जिसमें विधायक दल के नए नेता का चुनाव किया जाएगा। बैठक में कांग्रेस के वरिष्ठ नेता प्रणब मुखर्जी और दिग्विजय सिंह भी मौजूद रहेंगे। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि तरूण गोगोई को निर्विरोध कांग्रेस विधायक दल का नेता चुने जाने की संभावना है ताकि वे तीसरी बार राज्य के मुख्यमंत्री का पदभार संभाल सकें।
सरकारी सूत्रों के अनुसार राज्य में कांग्रेस की नई सरकार बुधवार को शपथ लेगी।
इस बीच, तरूण गोगोई के नेतृत्व वाली राज्य सरकार के मंत्रिमंडल की आखिरी बैठक आज शाम दिसपुर में हुई।

——-
भारतीय जनता पार्टी के वरिष्ठ नेता धनंजय कुमार ने दावा किया है कि उन 11 भाजपा विधायकों ने येदियुरप्पा सरकार को अपना बिना शर्त का समर्थन देने का फैसला किया है जिन्हें अयोग्य ठहराये जाने के विधानसभा अध्यक्ष के निर्णय को उच्चतम न्यायालय ने खारिज कर दिया है। श्री कुमार ने आज नई दिल्ली में बताया कि इन विधायकों द्वारा हस्ताक्षर किये गये पत्र को राज्यपाल हंसराज भारद्वाज को फैक्स कर दिया गया है। हमारे संवाददाता ने बताया है कि इन भाजपा विधायकों ने सरकार को बिना शर्त समर्थन देने का फैसला किया है।

बगावत में उतरे 10 बीजेपी विधायकों के समर्थन पत्र पर राज्यपाल को सौंपने के बाद बीजेपी नेता धनजय कुमार ने बताया कि राज्यपाल ने समर्थन पत्र स्वीकार कर लिया है और इससे बीजेपी के समर्थन में 121 विधायक है। इसके पहले विरोधी विधायकों की तरफ से बात करते हुए बालचन्द्र ने बताया कि वह येदुरप्पा के नेतृत्व का सम्मान करेंगे और राज्यपाल से गुजारिश करेंगे कि अब तो वह 6 तारीख को उनके द्वारा दिये गये समर्थन वापस पत्र वापस कर दे। आज राजभवन के आगे इन 10 विधायकों ने अधिक स्नेह और बर्ताव का परिचय दिया।

सुधिन्द्रा आकाशवाणी समाचार बंगलुरू

——-
पंजाब में प्रकाश सिंह बादल मंत्रिमंडल में कैबिनेट स्तर के पांच मंत्रियों को शामिल किया गया है। राज्यपाल शिवराज वी पाटिल ने आज नये मंत्रियों को पद और गोपनीयता की शपथ दिलाई। हमारे संवाददाता ने बताया है कि मंत्रिमंडल में शामिल किए गए मंत्रियों को विभागों का बंटवारा कर दिया गया है।

विधानसभा में भारतीय जनता पार्टी विधायक दल के नेता व सीनियर कैबिनेट सूद को स्थानीय निकाय, उद्योग व संसदीय मामलों के विभाग सौंपे गये हैं। पूर्व स्वास्थ्य मंत्री प्रोफेसर लक्ष्मी कांता चावला को सामाजिक सुरक्षा, महिला व बाल कल्याण विभाग सौंपा गया है। नये मंत्रियों में सतपाल गौसाई को स्वास्थ्य व परिवार कल्याण, सुरजीत कुमार झियानी को परिवहन तकनीकी शिक्षा और औद्योगिक शिक्षा तथा ओरनेस साकुर को जंगलात, जंगली जीवों की सुरक्षा व डाक्टरी शिक्षा व अनुसंधान के मामले सौंपे गये हैं। नवयुक्त मुखिया और शासकीय सचिवों को भी विभाग दे दिये गये हैं।

आकाशवाणी समाचार के लिए चंडीगढ़ से जसविन्दर सिंह रंधावा

——-
बिहार में पंचायत चुनाव के नौवे चरण के दौरान आज जमुई जिले में सानो प्रखंड में माओवादियों द्वारा बिछाई गई बारूदी सुरंग विस्फोट में एक चुनाव अधिकारी की मृत्यु हो गई और एक पीठासीन अधिकारी घायल हो गया। राज्य चुनाव आयुक्त जी के दत्ता ने बताया कि माओवादियों ने छह मतदान अधिकारियों का अपहरण भी कर लिया।

——-
नेपाल में आज से ग्यारवीं जनगणना का पहला चरण शुरू हुआ। केन्द्रीय सांख्यकी कार्यालय देशभर में दो चरणों में जनगणना करा रहा है। आज शुरू हुआ पहला चरण पहली जून तक जारी रहेगा। दूसरा चरण अगले महीने की 17 तारीख से शुरू होकर 27 जून को खत्म होगा। पहले चरण में परिवारिक सदस्यों की संख्या परिवार के प्रमुख और उनकी व्यवसाय जैसी जानकारियां एकत्र की जायेंगी।

——-

लीबिया के अलबरीका नगर में एक मोर्चे पर नेटो के आक्रमण में सोलह लोग मारे गए हैं। प्रेस टीवी की रिपोर्ट के अनुसार इस मोर्चे को बनाने वाले हालैण्ड के इंजीनियर फ्रीक लैंडमेटर का कहना है कि इस मोर्चे को इस प्रकार से बनाया गया था कि उस पर परमाणु आक्रमण का भी कोई प्रभाव नहीं पड़ता।

——-
पाकिस्तान में कल रात गुजरात के पास बस में हुए एक बम धमाके में छह लोग मारे गये और दस लोग घायल हो गये। जिला पुलिस अधिकारी के अनुसार यह बस कोटला से खैरन जा रही थी। प्रत्यक्षदर्शियों के अनुसार बस में विस्फोटक लगे हुए थे। घायलों को खैरन और लाला मौसा अस्पतालों में भेजा गया है।
——-
पाकिस्तान में आतंकवादियों ने 19 टैंकरों को ध्वस्त कर दिया। यह टैंकर अफगानिस्तान में अमरीकी नेतृत्व वाली सेनाओं के लिये ईंधन लेकर जा रहे थे। अधिकारियों का कहना है कि खैयर इलाके में लांडी कोटल कस्बे में एक बम से टैंकर को उड़ा दिया और कई वाहन भी इसकी चपेट में आ गये। अभी तक किसी के हताहत होने की खबर नहीं है।

——-

देश में इस वर्ष भी सामान्य मॉनसून रहने का अनुमान है। मौसम विभाग ने दक्षिण-पश्चिम मॉनसून के 31 मई तक केरल पहुंचने की संभावना जताई है। लगातार दूसरे साल सामान्य मॉनसून के अनुमान से किसानों को अच्छी फसल होने की उम्मीद है।
वर्ष 2009 के सूखे के बाद पिछले वर्ष देश में करीब 23 करोड़ 59 लाख टन खाद्यान्न का रिकार्ड उत्पादन हुआ। अर्थशास्त्रियों को विश्वास है कि अगर इस वर्ष मॉनसून की सामान्य वर्षा रही तो खाद्यान्न उत्पादन में 70 से 80 लाख टन तक बढ़ोतरी हो सकती है।

——-
भारतीय किसान यूनियन के अध्यक्ष महेन्द्र सिंह टिकैत का आज सुबह उत्तर प्रदेश में मुजफरनगर में लम्बी बीमारी के बाद निधन हो गया। वे 76 वर्ष के थे। श्री टिकैत कैंसर पीड़ित थे। सैंकड़ों लोग विशेषकर किसान अपने नेता को भावभीनी श्रद्धांजलि अर्पित कर रहे हैं। उनका अंतिम संस्कार कल शाम चार बजे सिसौली में किया जाएगा।
प्रधानमंत्री ने श्री टिकैत के निधन पर शोक व्यक्त किया है। डॉ0 मनमोहन सिंह ने चौधरी टिकैत को एक ऐसा निर्भिक व्यक्ति बताया है, जिसने राजनीतिक दबावों का मुकाबला किया। कृषि मंत्री श्री शरद पवार ने अपने शोक संदेश में कहा है कि श्री टिकैत किसानों के हितों को बहुत महत्व देते थे।
दिल्ली की मुख्यमंत्री शीला दीक्षित ने भी श्री टिकैत के निधन पर शोक व्यक्त किया है।

——-
ऑस्ट्रेलिया ने पाकिस्तान को 3-2 से हराकर अजलान शाह कप हॉकी टूर्नामेंट जीत लिया है। निर्धारित समय तक दोनों टीमें दो-दो गोल की बराबरी पर थी। अतिरिक्त समय में ऑस्ट्रेलिया की तरफ से क्रिस्टोफर क्रिएलो ने गोल किया।
इससे पहले पांचवे स्थान के लिए खेले गए मैच में दक्षिण कोरिया से दो-एक से हारकर छठे स्थान पर रहा। दोनों ही गोल दक्षिण कोरिया ने पहले हाफ में किए थे। भारत ने मैच में वापसी करने की कोशिश की और विक्रम पिल्लै के दूसरे हाफ में किये गये फील्ड गोल से इस बढ़त को कम किया लेकिन स्ट्राइकरों के लचर प्रदर्शन के कारण भारत मौकों को भुनाने में असफल रहा।

——-
जम्मू-कश्मीर में युद्धविराम के उल्लंघन की एक और घटना में पाकिस्तानी सैनिकों ने आज जम्मू में भारत-पाक अन्तर्राष्ट्रीय सीमा पर भारतीय ठिकानों पर गोलीबारी की। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि सीमा पार से सैनिकों ने आज सुबह जम्मू सेक्टर के अग्रिम निकोवाल इलाके में भारतीय सीमा चौकियों पर अकारण गोलीबारी की।

——
उत्तरी भारत में भीषण गर्मी पड़ रही है और राजस्थान के श्रीगंगा नगर में अधिकतम तापमान 46 दशमलव नौ डिग्री सेल्सियस तक पहुंच गया है। दिल्ली में तापमान 42 दशमलव छह डिग्री सेल्सियस तक पहुंच गया है
राजस्थान के ज्यादातर हिस्सों में अधिकतम तापमान चालीस डिग्री सेल्सियस अधिक रहा।
उत्तरप्रदेश में भी भीषण गर्मी पड़ रही है। वहां बांदा में अधिकतम तापमान 45 दशमलव पांच डिग्री पहुंच गया है।
हरियाणा और पंजाब के मैदानी इलाकों में भी भारी गर्मी पड़ रही है। चण्डीगढ़ में अधिकतम तापमान 41 डिग्री सेल्सियस रहा, जो सामान्य से तीन डिग्री अधिक था।

——-
आईपीएल ट्वेंटी-20 प्रतियोगिता में इंदौर में राजस्थान रॉयल्स और कोच्चि टस्कर्स के बीच मुकाबला जारी है। बल्लेबाजी के लिए आमंत्रित किए जाने पर राजस्थान रॉयल्स ने …..12 वें….. ओवर में ……6 …विकेट पर ………77… रन बना लिए हैं।
इससे पहले धर्मशाला में किंग्स इलेवन पंजाब ने डेल्ही डेयरडेविल्स को 29 रन से हरा दिया। किंग्स इलेवन पंजाब ने पहले बल्लेबाजी करते हुए छह विकेट पर 170 रन बनाए। पॉल वलथाटी ने छह चौके और तीन छक्के सहित 62 रन की पारी से टूर्नामेंट में 438 से सर्वाधिक रन बनाकर ओरेंज कैप अपने नाम की। शॉन मार्श ने 46 रन बनाए। जवाब में दिल्ली की टीम आठ विकेट पर 141 रन ही बना सकी।

——-

न्यूजीलैंड के मध्य दक्षिणी द्वीप केंटरबरी क्षेत्र में आज तड़के एक के बाद एक तीन भूकंप के झटके महसूस किये गये। न्यूजीलैंड सरकार की भू-गर्भीय एजेंसी जीएनएस साइंस के अनुसार आज स्थानीय समय के अनुसार रात के दो बजकर 20 मिनट पर क्राईस्ट चर्च के 20 किलोमीटर पूर्व में चार दशमलव 6 तीव्रता का भूकंप आया। इसके 15 मिनट बाद चार दशमलव शून्य तीव्रता के दूसरे भूकंप के झटके महसूस किये गये। इसका केंद्र बिंदू क्राईस्ट चर्च से 9 किलोमीटर की दूरी पर था। जीएनएस साइंस ने बताया कि इन भूंकपों के झटके केंटरबरी में महसूस किये गये।

——-
इंडोनेशिया में पप्पुआ में आज भूकपं के झटके महसूस किये गये। रिक्टर पैमाने पर इसकी तीव्रता 5 दशमलव 7 थी। भूकंप से किसी तरह के जान-माल के नुकसान की खबर नहीं है।

——-
दुबई की भारत व्यापार और व्यावसायिक परिषद ने आज दुबई में संयुक्त अरब अमीरात और भारत की आर्थिक संभावनाओं के बारे में एक प्रस्तुतीकरण आयोजित किया। दुबई चैम्बर्स के प्रसिद्ध अर्थशास्त्री थाडेयस मलेसा ने प्रमुख भारतीय व्यापारियों और व्यावसायिकों की मौजूदगी में दुबई पर विश्व आर्थिक संभावनाओं के प्रभाव और प्रगति के घटक विषय पर विचार व्यक्त किए।

——-
आकाशवाणी के समाचार सेवा प्रभाग द्वारा सोमवार को प्रसारित किए जाने वाले कार्यक्रम पब्लिक स्पीक का विषय है मानव तस्करी की समस्या। कार्यक्रम एफ एम गोल्ड पर रात साढ़े नौ बजे से प्रसारित किया जायेगा। श्रोता टेलीफोन नम्बर 011-2 3 3 1 4 4 4 4 पर सवाल पूछ सकते हैं।

NEWS AT NINE

2100 HRS
15 MAY, 2011

THE HEADLINES

  • Jayalalithaa to be sworn in as Chief Minister of Tamil Nadu and N. Rangasamy of Puducherry tomorrow.
  • Mamata Banerjee elected Trinamool Congress legislature party leader. 
  • Oomen Chandy to be the new Kerala Chief Minister; Oath ceremony on Wednesday.
  • Congress legislative party in Assam to elect its leader on Tuesday.
  • BJP claims that 11  rebels party  MLAs have announced  their unconditional support to the Yeddyurappa Government in Karnataka.
  • And in sports:  Australia win Sultan Azlan Shah Cup hockey title for the sixth times.
||<><><>||
In Tamil Nadu, AIADMK General Secretary Jayalalithaa who led her alliance to a landslide victory will be sworn-in as the Chief Minister for a third time tomorrow. The swearing in ceremony is scheduled for 12.15 pm at the Madras University Centenary Auditorium. Ms. Jayalalitha will be sworn in along with 33 member cabinet . The list of ministers along with their portfolios was announced this evening. O. Paneerselvam will be the finance minister while K.A. Sengotayan has been given agriculture. Earlier Ms. Jayalalitha, who was unanimously elected Leader of the AIADMK Legislature Party, met the Governor Surjit Singh Barnala and staked claim to form the government.
A report from our correspondent.

With the change of guard, the power center shifts back to the century-old Fort St. George, from where Ms.Jayalalitha will administer the state. During her brief interaction with the media, Ms.Jayalalitha has maintained that the focus of new government would be to bring down prices, end power cuts and improve law and order .Ms. Jayalalitha has sprung a surprise by deciding to induct many new faces in the cabinet, cold shouldering several seniors leaders With S.Joy Sanjay Ghosh, AIR News, Chennai
||<><><>||
Congress President Sonia Gandhi has congratulated AIADMK Chief J Jayalalithaa on her spectacular victory in the Tamil Nadu Assembly elections. Ms Gandhi spoke to Jayalalithaa over phone.
||<><><>||
N.R. Congress Leader, N. Rangasamy will be sworn-in as the Chief Minister of Puducherry tomorrow. Raj Nivas sources said, Lt. Governor Iqbal Singh will administer the oath of office and secrecy to Mr. Rangasamy at 3.30 P.M. Our correspondent that the other Ministers will sworn-in at a later date.
Earlier in the morning, Mr. Rangasamy met the Lt. Governor at Raj Nivas and staked his claim to form a new government.
||<><><>||
Mamata Banerjee has been elected Trinamool Congress legislature party leader. While Partha Chatterjee has been elected deputy leader, Sobhandev Chattopadhyay was elected as chief whip of the Trinamool Congress legislature party today. Mamata Banerjee said, her cabinet will be small with Congress and SUCI as partners. Meanwhile, senior Congress leader Pranab Mukherjee has said that a final decision on Congress joining the new government in West Bengal will be taken by the party high command. He told media persons in Kolkata today that the decision will be disclosed at the appropriate time. Mr Mukherjee, however, said the Congress will extend all support to the new government. Newly elected members of the Congress met in Kolkata today to discuss formation of the new government in the state. Trinamool Congress Chief Mamta Bannerjee has already invited the Congress to join the new government in the state.
||<><><>||
Union Finance Minister Pranab Mukherjee today met West Bengal Governor M K Narayanan and requested him to ensure peace in the state after declaration of the Assembly election results. Mr. Mukherjee also urged police and administrative heads to play a ‘totally neutral role’ in upholding law and order in the state.
||<><><>||
Congress leader Oommen Chandy will be sworn-in as the Chief Minister of Kerala on Wednesday. He was unanimously elected leader of Congress Legislature Party at Thiruvananthapuram today. Congress high command and other parties of United Democratic Front, UDF have also approved the decision. Our Correspondent reports that Mr. Chandy is expected to meet the Governor R S Gavai tonight to stake claim to form a new government in the state.
 
Congress led UDF which secured a very thin majority in the assembly election has elected Oommen Chandy as the next Chief Minister of Kerala. After the crucial UDF meeting Mr. Chandy called on Kerala Governor Sh R S Gavai and staked claim to form government.  Mr. Chandy told the media that thin majority makes the government all the more alert and responsible. R. K. Pillai air news Thiruvananthapuram.
||<><><>||
In Assam, the newly-elected Congress Legislators will meet in Guwahati on Tuesday to elect the CLP leader. The CLP meeting is to be attended by Senior Congress leaders – Pranab Mukherjee and Digvijoy Singh. Our Correspondent reports that Tarun Gogoi is likely to be elected CLP leader unopposed to enable him to continue as the Chief Minister of the State for the third consecutive term. According to official sources, the new Congress Government in the State is likely to take oath on Wednesday. The Congress party got absolute majority by winning 78 of the total 126 seats in the State Assembly. The Congress ally Bodoland Peoples Front (BPF) which won 12 seats has expressed its willingness to join the Congress government. Meanwhile, the last Cabinet meeting of the Tarun Gogoi-led State Government was held at Dispur this evening. It adopted a resolution for dissolution of the 12th Assembly in the State. The Cabinet decision was faxed to the Governor Janaki Ballav Patnaik for his acceptance this evening. The Chief Minister Mr. Gogoi is supposed to meet the Governor formally at Raj Bhavan in Guwahati tomorrow at 11.00 in the morning.
||<><><>||
In Bihar, one polling official was killed and a presiding officer was seriously injured in a land mine explosion triggered by Maoists at Sano block in Jamui district during the ninth phase of Panchayat elections today. State Election Commissioner J K Dutta said that Maoists have also abducted six polling officials. Our Patna correspondent reports that a massive combing operation is continuing to locate the kidnapped polling officials.  An estimated 62 percent voters exercised their franchise today. The Panchayat elections will conclude on May 18.
||<><><>||
Senior BJP leader Dhananjaya Kumar has claimed that 11 BJP MLAs, whose disqualification by the Karnataka Assembly Speaker was quashed by the Supreme Court, have extended their unconditional support to the Yeddyurappa Government. Mr. Kumar said in New Delhi today that  a letter signed by the MLAs has has been faxed to the Governor HR Bhardwaj in Bangalore.       
||<><><>||
In Punjab, 5 Cabinet Ministers were inducted in the Prakash Singh Badal Cabinet today.  Punjab Governor Shivraj V Patil administered the oath of office and secrecy to the new Ministers.  Our correpondent has filed this report.
||<><><>||
In yet another incident of ceasefire violation in Jammu and Kashmir, Pakistani troops today fired on Indian positions along the Indo-Pak International Border in Jammu. Our correspondent quoting BSF sources repots that the forces from across the border opened unprovoked firing on Indian Border Outposts in Nikowal forward belt of Jammu sector this morning.
The DIG BSF J.S.Oberoi told AIR that the BSF troops on the Border retaliated the firing that lasted over 45 minutes. There is, however, no report of any casualties on the Indian side. It was yet another ceasefire violation by Pakistan as just a few hours before that is last night, the Pakistani troops fired on a BSF patrol in Budhwar area in Suchetgarh sub-sector of Jammu along the IB in which a BSF Jawan lost his life. With today’s firing, there have been five instances of truce violation by Pakistani soldiers in less than a month. Yogesh Sharma Air News JAMMU.
||<><><>||
Bharatiya Kisan Union President Mahendra Singh Tikait died in Muzaffarnagar this morning due to protracted illness.  He was 76. Family sources said, Mr. Tikait, who also served as the council head of Baliyan Khap, was suffering from bone cancer for a year. The Prime Minister has expressed condolence over the passing away of Bharat Kisan Union founder Mahendra Singh Tikait.
||<><><>||
The News Services Division of All India Radio in its weekly phone-in programme “Public Speak” tomorrow  will bring you a discussion on “Problem of Human Trafficking”. It can be heard on FM Gold Channel from 9.30 p.m. Listeners can ask questions to the experts sitting in our studios on telephone number: 2331-4444. This programme is also available on Doordarshan DTH.
||<><><>||
India‘s annual monsoon rains are likely to keep their date with Kerala bringing showers to the mainland by May 31, which has raised hopes for a normal season.  The weather office has forecast normal rainfall for the second consecutive year and farmers are looking forward for a steady progress of the season that could help them have a bumper crop. After the 2009 drought, the country witnessed a record foodgrain produce of over 235.88 million tonnes last year when monsoon was normal. Economists believe that India can increase its foodgrain production by seven to eight million tonnes if the monsoon rains are normal.
||<><><>||
Northern India continues to simmer under hot conditions with the maximum temperature today rising to 45.9 deg C in Rajasthan’s Sriganganagar.  Scorching sun forced Delhiites to confine themselves to their homes on a Sunday as mercury soared to 42.6 deg C. Today’s maximum was four degree above normal and up from yesterday’s 41 deg C, while the minimum was at 28.4 deg C, three degrees above normal and up from previous day’s 28.2 deg C. Heat wave continued in Uttar Pradesh where the maximum temperature reached up to 45.5 deg C in Banda. Lucknow registered a maximum of 43.1 deg C, three notches above normal. The plains of Haryana and Punjab also continued to reel under the heat conditions. Chandigarh recorded a maximum temperature of 41 deg C, three notches above normal and up by a degree since yesterday. In Haryana, Hisar was the hottest at 43.9 deg C, four degrees above normal level.  In Punjab, Patiala recorded a high of 43 deg C, followed by Amritsar 42.7 deg C and Ludhiana 42.6 deg C.
||<><><>||
Australia have won the Sultan Azlan Shah hockey tournament for the sixth time.   In the final of the latest edition of the event at Ipoh, in Malaysia today, the World Champions defeated Asian champions Pakistan by a narrow margin of three goals to two. Earlier today, India finished sixth in the seven-nation tournament when they lost to South Korea 1-2, in the play-off match to decide the fifth spot.  At half-time, the winners led Two-nil.  Both the goals were scored by Nam Hyun-Woo by converting penalty corners. India‘s lone goal came in the second half through Vikram Pillay’s field goal.  
||<><><>||
In the IPL match at Dharamsala today, Kings XI Punjab defeated Delhi Daredevils by 29 runs. Put in to bat, the Punjab team posted a challenging 170 for six in their twenty overs.  Chasing the target of 171, the Delhi side managed to make only 141 for eight in the allotted overs.  In the other IPL encounter, now under way at Indore, Rajasthan Royals were 87 for 8 in 15 overs against Kochi Tuskers Kerala, a short while ago.
||<><><>||
Egyptian security officials say at least 10 people have been injured in clashes between Muslim and Christian protesters in Cairo. The clashes took place last evening after a mob attacked a group of Coptic Christians staging a sit-in outside the state television building in central Cairo

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: