>समाचार News 10.05.2011

10 मई

>

दिनांक : १०/०५/११
०८००
समाचार प्रभात
—–

मुख्य समाचार :-

  • अमरीका ने मुंबई आतंकी हमलों की साजिश रचने और उन्हें अंजाम देने के लिए पांच पाकिस्तानी नागरिकों के खिलाफ आरोप पत्र दाखिल किया। गृहमंत्री पी चिदम्बरम्‌ ने कहा कि इससे २६ नवम्बर २००८ के आतंकी हमलों के आरोपियों के बारे में भारत का दावा सही साबित होता है।
  • अमरीका ने ओसामा बिन लादेन को मारे जाने की एकतरफा कार्रवाई की पाकिस्तान के प्रधानमंत्री की आलोचना को खारिज किया।
  • उच्चतम न्यायालय ने राम जन्मभूमि-बाबरी मस्जिद मालिकाना मामले में इलाहाबाद उच्च न्यायालय के फैसले पर रोक लगाई। यथा स्थिति बनाये रखने के आदेश।
  • पश्चिम बंगाल विधानसभा चुनाव के छठे और अंतिम चरण का मतदान जारी।
  • और खेलों में
  • पांच बार की विश्वविजेता एम सी मैरी कॉम ने चीन में एशियाई महिला मुक्केबाजी प्रतियोगिता में स्वर्ण पदक जीता।
  • और अजलान शाह हॉकी प्रतियोगिता में भारत ने मलेशिया को पांच-दो से हराया।
——

अमरीका ने २६ नवंबर २००८ के मुंबई आतंकवादी हमलों की साजिश रचने और उन्हें अंजाम देने वाले पाकिस्तान के पांच नागरिकों पर आरोप पत्र दायर किया है। यह आरोप पत्र भारत में सार्वजनिक स्थानों पर विस्फोट की साजिश रचने के मामले की सुनवाई कर रही शिकागो की एक अदालत में दाखिल किया गया है। ये आतंकवादी हैं- साजिद मीर उर्फ साजिद माजिद, अबू कहाफा, मंजर इकबाल उर्फ अबू अलकामा, लश्कर और मेजर इकबाल। हमारी संवाददाता के अनुसार आरोप पत्र से ये स्पष्ट हो गया है कि आतंकवाद से निपटने में दोहरा मापदंड नहीं अपनाया जा सकता।

इस नए दस्तावेज ने साफ कर दिया है कि मुंबई हमलों की योजना एंव क्रियान्वयन पाकिस्तान में हुआ था। दो वरिष्ठ लश्करे ए तैयबा कमांडर जिनके नाम आरोप-पत्र में हैं उन पर मुंबई हमलों में आतंकवादियों को निर्देशन प्रशिक्षण एवं संसाधन जुटाने में मदद करने के आरोप हैं। साथ ही उन्होंने डेविड कोलमैन हेडली को हमलों के ठिकानों की निगरानी करने में भी सहायता की थी। आईएसआई के मेजर इकबाल की भागीदारी ने इन हमलों में आईएसआई के हाथ की भी पुष्टि कर दी है। हालांकि भारत, पाकिस्तान से वार्ता जारी रखने के लिए प्रतिबद्व है। किन्तु वक्त आ गया है कि पाकिस्तान अपने धरती से उपज रहे आतंकवाद को जड़ से मिटाने के लिए कारगर कदम उठाए। अल-कायदा प्रमुख ओसामा बिन लादेन के उसकी सैन्य अकादमी से कुछ ही किलोमीटर की दूरी पर मारे जाने के बाद पाकिस्तान पर आतंकवाद के खिलाफ ठोस कार्रवाई करने की जिम्मेदारी और भी बढ़ गई है। आकाशवाणी समाचार के लिए नई दिल्ली से सुमिता।
गृहमंत्री पी चिदम्बरम ने कहा है कि अमरीकी सरकार द्वारा दायर इस आरोप पत्र से मुंबई हमलों के आतंकवादियों के बारे में भारत का दावा सही साबित होता है।
एक प्राइवेट टेलीविजन चैनल के साथ बातचीत में श्री चिदम्बरम ने कहा कि अंडरवर्ल्ड सरगना दाउद इब्राहिम कराची में रह रहा है और पाकिस्तान को अपने यहां आतंकवादियों और दाउद जैसे भगौड़ों की मौजूदगी को कबूल करना चाहिए और वांछित अपराधियों को गिरफ्तार करना चाहिए।

पाकिस्तान सरकार को हमे तर्क संगत जवाब देना होगा कि वो उन लोगों को गिरफ्तार क्यों नहीं कर पा रहा है, जिन्हें हम चाहते है कि वो हिरासत में ले और उनसे पूछताछ करे। उसे इस बात का जवाब भी देना चाहिए कि वो अपने वायदे के अनुसार आवास के नमूने क्यों नहीं दे रहा है।

—-

प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह ने कल रात अमरीका के राष्ट्रपति बराक ओबामा से टेलीफोन पर बातचीत की और क्षेत्र की स्थिति पर चर्चा की। प्रधानमंत्री कार्यालय के प्रवक्ता ने बताया कि दोनों नेताओं ने भारत- अमरीका संबंधों को आगे बढ़ाने और क्षेत्रीय स्थिति पर विचार विमर्श किया। प्रवक्ता ने बताया कि कई विषयों पर बातचीत हुई। अमरीकी विशेष बलों द्वारा पाकिस्तान के एबटाबाद में ओसामा बिन लादेन के मारे जाने के बाद दोनों नेताओं के बीच यह पहली बातचीत है। डॉक्टर मनमोहन सिंह ने लादेन के मारे जाने को एक महत्वपूर्ण घटना बताया और अंतर्राष्ट्रीय समुदाय विशेषकर पाकिस्तान से कहा कि वे सभी आतंकवादी गुटों के सफाये के लिए व्यापक कार्रवाई करें।

—-

अमरीका ने ओसामा बिन लादेन को मारे जाने की एकतरफा कार्रवाई की पाकिस्तान के प्रधानमंत्री युसूफ रजा गिलानी द्वारा की गई आलोचना को खारिज किया है। व्हाइट हाउस के प्रैस सचिव जे कार्नी ने संवाददाताओं को बताया कि ओबामा प्रशासन को उम्मीद है कि पाकिस्तान सरकार आतंकवाद के खिलाफ अमरीकी कार्रवाई में सहयोग जारी रखेगी। श्री गिलानी ने कल आरोप लगाया था कि अमरीका ने ओसामा बिन लादेन को मारने के लिए जो कार्रवाई की है उससे पाकिस्तान की सम्प्रभुता का उल्लंघन हुआ है।
इस बीच श्री गिलानी ने भारत के साथ रचनात्मक बातचीत पर ज+ोर दिया है।
हम भारत के साथ बाचचीत की महत्त्वपूर्ण प्रक्रिया पर जोर दे रहे है, जिससे कि दोनों देशों के लोगों को लाभ पहुंच सके। हम भारत के साथ बातचीत सकरात्मक और रचनात्मक ढंग से शुरू करेंगे।

उच्चतम न्यायालय ने अयोध्या में विवादित रामजन्म भूमि बाबरी मस्जिद स्थल को तीन हिस्सों में बांटने के इलाहाबाद उच्च न्यायालय के फैसले पर रोक लगा दी है। न्यायालय ने उच्च न्यायालय की लखनऊ पीठ के १३ सितम्बर २०१० के फैसले पर रोक लगाते हुए उस स्थल पर यथास्थिति बनाए रखने का आदेश दिया। न्यायमूर्ति आफताब आलम और न्यायमूर्ति आर.एम. लोढ़ा की खंडपीठ ने उच्च न्यायालय के फैसले को आश्चर्यजनक बताते हुए कहा कि भूमि को बांटने का आदेश दिया गया जबकि विवाद में शामिल किसी भी पक्ष ने इसकी मांग नहीं की थी।
इस मामले में शामिल विभिन्न पक्षों ने उच्चतम न्यायालय के आदेश पर संतोष व्यक्त किया है।

उच्चतम न्यायालय ने अदालतों को निर्देश दिया कि वे इज्जत के नाम पर हत्या यानि ऑनर किलिंग के मामलों को अत्यंत दुर्लभ अपराध की श्रेणी में रखें ताकि अभियुक्तों को मौत की सजा दी जा सके। न्यायालय ने ऐसी हत्याओं को राष्ट्र के लिए कलंक, बर्बर तथा सामंती प्रथा बताया।

आकाशवाणी से आप हर घंटे समाचार बुलेटिन सुन सकते हैं। मोबाइल फोन पर ताजा समाचार जानने के लिए मैसेज बॉक्स में टाइप करें न्यूज और भेज दें-५ ६ ७ ६ ७ ४ ४ पर

——

पश्चिम बंगाल विधानसभा चुनाव के छठे और अंतिम चरण में माओवाद प्रभावित पश्चिम मिदनापुर, बांकुरा और पुरूलिया जिलों में चौदह विधानसभा सीटों पर आज मतदान हो रहा है। सुरक्षा कारणों से मतदान शाम पांच बजे की बजाय तीन बजे तक ही होगा। २६ लाख ५५ हजार से ज्यादा मतदाता ९७ उम्मीदवारों के राजनीतिक भविष्य का फैसला करेंगे। पुरूलिया से हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि मतदान के लिए सुरक्षा के कड़े प्रबंध किए गए है।

आज अंतिम चरण की निर्णायक वोटिंग में माओवादियों की उपस्थिति और उनके वोट बहिष्कार के आवाह्‌न को धता बताते हुए बड़ी संख्या में लोग सुबह से ही मतदान केन्द्र का रूख कर रहे हैं। पुरूलिया जिले के चार विधानसभा क्षेत्रों में अभूतपूर्व सुरक्षा व्यवस्था और अत्याधुनिक सत्रों से लैस केन्द्रीय बल के जवान हर बूथ पर तैनात हैं। हवाई निगरानी जारी है और वोट का कार्य भी निर्विन रूप से चल रहा है। चुनाव आयोग के सेक्टर ऑफिसर भयभीत वोटरों को केन्द्र तक लाने के लिए उन से सर्म्पक बनाये हुए है। आकाशवाणी समाचार के लिए पुरूलिया के बलरामपुर से मैं शम्भुनाथ चौधरी।

उधर पश्चिम मिदनापुर से हमारे संवाददाता ने बताया है कि मतदान शांतिपूर्ण तरीके से चल रहा है।

——

बिहार में पंचायत चुनाव के सातवें चरण में कल लगभग ७० प्रतिशत मतदान हुआ। इस चरण में राज्य के ६२ खंडों के ९०७ ग्राम पंचायतों के लिए वोट डाले गये। नालंदा के पीठीसीन अधिकारी को चुनाव अनियमितताओं में शामिल होने के आरोप में गिरफ्‌तार किया गया है।
शेष तीन चरणों में मतदान के बाद १८ मई को पंचायत चुनाव संपन्न हो जायेगा। आठवें चरण का मतदान १२ मई को होगा।

अरूणाचल प्रदेश के पूर्व मुख्यमंत्री स्वर्गीय दोरजी खांडू का अंतिम संस्कार आज सुबह तवांग के शेरपुडुंग में उनके निवास स्थान पर राजकीय सम्मान के साथ किया जा रहा है। अंतिम संस्कार मोनपा परंपराओं के अनुसार होगा। दोरजी खांडू और चार अन्य लोगों की पिछले महीने की ३० तारीख को हेलीकॉप्टर दुर्घटना में मौत हो गई थी।

—–

ओड़ीशा में मुख्यमंत्री नवीन पटनायक आज अपने मंत्रिमंडल में फेरबदल करेंगे। नये मंत्रियों को आज दोपहर भुवनेश्वर में पद की शपथ दिलाई जाएगी। माना जा रहा है कि मंत्रिमंडल में खाली पड़े पांच पदों पर नये चेहरों को लाया जायेगा। फेरबदल से पहले श्री पटनायक ने कल शाम तीन मंत्रियों के इस्तीफे लिए।
इस बीच, ओड़ीशा विधानसभा के उपाध्यक्ष लालबिहारी हिमिरिका ने भी इस्तीफा दे दिया है। उन्हें मंत्रिमंडल में शामिल किये जाने की उम्मीद है।

दिल्ली उच्च न्यायालय ने टू-जी स्पेक्ट्रम घोटाले में शामिल होने के आरोप में गिरफ्‌तार बड़ी कंपनियों के पांच अधिकारियों की जमानत याचिका पर अपना फैसला सुरक्षित रखा है। इस घोटाले में पूर्व दूरसंचार मंत्री ए. राजा और तमिलनाडू के मुख्यमंत्री एम करूणानिधि की सांसद बेटी कजीमोरी भी आरोपी है। न्यायमूर्ति अजीत भरिहोक ने कल सीबीआई के विशेष वकील यू यू ललित और गिरफ्तार अधिकारियों के वकीलों की दलीलें सुनने के बाद अपना आदेश सुरक्षित रखा।

—–

भारत ने चेकगणराज्य के उद्योगपतियों को देश में निवेश करने और भारतीय कंपनियों के साथ संयुक्त परियोजनाएं लगाने के लिए आमंत्रित किया। माइक्रो, लघु और मध्यम उद्यम मंत्री वीरभद्र सिंह ने कल नई दिल्ली में उद्योगपतियों को संबोधित करते हुए कहा कि चेकगणराज्य के उद्योगपति प्रत्यक्ष विदेशी निवेश करने और भारत को प्रौद्योगिकी का हस्तांतरण करने के इच्छुक हैं।

जर्मनी की चांसलर एंगेला मर्केल को वर्ष २००९ के प्रतिष्ठित जवाहर लाल नेहरू पुरस्कार के लिए चुना गया है। उन्हें ये पुरस्कार अन्तर्राष्ट्रीय सद्भाव को बढ़ावा देने के लिए दिया जाएगा। उपराष्ट्रपति मोहम्मद हामिद अंसारी की अध्यक्षता वाली ज्यूरी ने ये फैसला किया।

भारत की एम. सी. मैरीकॉम ने चीन में एशियाई महिला मुक्केबाजी प्रतियोगिता में स्वर्ण पदक जीत लिया है। मैरीकॉम ने ४८ किलोग्राम वर्ग के फाइनल में किम योंग सिम को ४-३ से हराया। एक अन्य मुक्केबाज पवित्रा को ५७ किलोग्राम वर्ग के फाइनल में हार का सामना करना पड़ा।

मलेशिया के इपोह में खेले जा रहे सुल्तान अजलान शाह कप हॉकी टूर्नामेंट में कल भारत ने मलेशिया को पांच-दो से हरा दिया। सात देशों के राउन्ड रोबिन टूर्नामेंट में भारत की यह दूसरी जीत है।
कल भारत का मुकाबला पाकिस्तान से होगा।

आज के समाचार पत्रों की सुर्खियों

अयोध्या में विवादित स्थल के मालिकाना हक पर हाई कोर्ट के फैसले को आश्चर्यजनक बताते हुए सुप्रीम कोर्ट के रोक लगाने की खबर को, आज लगभग सभी अखबारों ने अहमियत दी है। देशबंधु का शीर्षक है- हाई कोर्ट का फैसला अजूबा। जनसत्ता की सुर्खी है-त्रिपक्षीय बटवारे के फैसले पर रोक। वीर अर्जुन ने आदेश पर सभी पक्षों की संतुष्टी को प्रमुखता दी है।
उत्तर प्रदेश के ग्रेटर नोएडा इलाके में तनावपूर्ण सन्नाटे में नेताओं की आवाजाही पर हिन्दुस्तान लिखता है-जमीन की जंग में कूदे, सियासत के सिपाही। दैनिक भास्कर का शीर्षक है- मुआवजे की आंच पर, राजनीति की रोटी।
दैनिक भास्कर के पहले पन्ने पर सवालिया निशान के साथ लिखा है-प्रधानमंत्री ने पूछा खांडू की खोज में इसरो क्यों रहा नाकाम ? नई दुनिया लिखता है-सीमा पार से अरूणाचल में लगातार जाम होते हैं हेलीकॉप्टरों के सिग्नल।
जनसत्ता ने मुखपृष्ठ पर लिखा है-झूठी शान के लिए हत्याओं को बर्बर बताया सुप्रीम कोर्ट ने।
मुंबई हमले में पाकिस्तानी खुफिया एजेंसी का हाथ होने के अमरीकी आरोप और उस पर पाकिस्तान का पलटवार भी अखबारों की अहम खबर बना है। देशबंधु लिखता है- गिलानी ने अमरीका से पूछा अलकायदा का जनक कौन?
भारत-पाकिस्तान सीमा से गर्मियों में आतंकवादियों की घुसपैठ की आशंका को देशबंधु ने विस्तार से पहले पन्ने पर दिया है।
दैनिक हिन्दुस्तान ने कुछ अलग शीर्षक से बॉक्स में लिखा है-आस्था के साथ देश की एकता का धाम भी है बद्रीनाथ, मंदिर में हैं दक्षिण भारत के पुजारी। पत्र लिखता है-यहां जो प्रार्थना गाई जाती है वह दो सौ साल पहले एक मुस्लिम ने लिखी जिनका नाम है बदरूद्दीन।
बिजनेस भास्कर ने सस्ती दवाओं की किल्लत से जूझ रहे जन औषधी केन्द्रों पर दवाओं की उपलब्धता सुनिश्चित करने और दवा उत्पादन क्षमता के आधार पर आगे की तैयारी को अहमियत दी है।

MORNING NEWS

 0815 HRS
10th  MAY, 2011
THE HEADLINES:
  • United States files chargesheet against five Pakistani nationals responsible for planning and executing Mumbai terror attacks; Home Minister P Chidambaram says it vindicates India’s stand on the accused in the 26/11 attacks.
  • America rejects Pakistan Prime Minister’s criticism of unilateral action that killed Osama bin Laden.
  • Supreme Court stays Allahabad High Court verdict on Ramjanmbhoomi Babri Masjid title dispute; Orders status quo at the site.
  • Polling is underway for sixth and final phase of Assembly elections in West Bengal.
  • Five time world Champion MC Marykom bags Gold at Asian Women’s boxing tournament in China
  • India beat Malaysia 5-2 in Azlan Shah Hockey tournament at Ipoh.
[]><><><[]
The United States has filed the chargesheet against five Pakistani nationals responsible for planning and executing the Mumbai terror attacks in November, 2008. The chargesheet was filed in a Chicago trial court regarding the conspiracy to bomb public places in India. Those named are: Sajid Mir alias Sajid Majed, Abu Qahafa, Manzhar Iqbal alias Abu Alqama, Lashkar and Major Iqbal of the ISI.
Home Minister P. Chidambaram has said that filing of the second chargesheet by the US government has vindicated India’s stand on the accused in 26/11 Mumbai terror attacks. Talking to a private TV channel, he asserted that the underworld don Dawood Ibrahim is living in Karachi and Pakistan must own up to the terrorist and fugitives like him who are on its soil. Mr. Chidambaram wondered what value can be attached to Pakistan’s denial of Dawood Ibrahim being on its soil when it used to say the same thing about Osama Bin Laden.
Pakistan Government has to give us cogent answer why they are unable to arrest those whom we want them to arrest interrogate. They must also give an answer why they are going back on the earlier promise to provide voice samples.
AIR correspondent has filed this report:
The dossier has made it emphatically clear that planning, financing and execution of the Mumbai terror attacks was planned in Pakistan. Two senior LeT commanders whose names figure in the charge sheet were responsible for directing ,training and providing financial and logistic support for carrying Mumbai attack besides providing finances and other logistical support to David Coleman Hadley for conducting surveillance of the targets . The involvement of Major Iqbal of ISI, said to be the brain behind in planning and executing the terror attack proves the involvement of ISI. Notwithstanding India’s commitment to continue dialogue with Pakistan, it is high time for Islamabad, particularly after Osama’s killing near Army Military Academy on its soil, to take stern action against the state and non state actors responsible for terrorist activities against India and the world for peace and stability .Vijay Raina,AIR News Delhi
[]><><><[]
The United States has rejected Pakistan Prime Minister Yousuf Raza Gilani’s criticism of the unilateral action that killed Osama Bin Laden. White House Press Secretary, Jay Carney told reporters that Obama administration expects the Pakistan government to continue to cooperate with the US in the war against terror. Mr. Gilani had alleged yesterday that the United States had violated Pakistan’s sovereignty when its helicopters and special operation forces carried out a covert operation near Islamabad to kill Osama Bin Laden. Speaking in the National Assembly, Mr. Gilani had questioned US role in the 90s that gave birth to Taliban and Al-Qaeda and said that Pakistan alone can not be blamed for Osama Bin Laden.
We regret that this unilateral action was undertaken without our conquerous. Unilateralism runs the inherent risk of serious consequences. We are determine to get to the bottom of how when and why about Osama Bin Laden’s presence in Abbotabad and an investigation has been order.
[]><><><[]
The Prime Minister Dr. Manmohan Singh spoke to the U.S. President Barack Obama over phone last night and discussed the situation in the region. A PMO spokesman said, Dr. Singh and Mr. Obama discussed further growth and development of India-U.S. relations and the situation in the region. He said, the conversation covered wide ranging subjects. Our correspondent reports, this is the first conversation between the two leaders since the killing of Osama on the 2nd of this month, in a raid by U.S. Special Forces in the garrison city of Abbottabad in Pakistan. Dr. Singh had termed Laden’s killing as a significant step forward and asked the international community and Pakistan in particular, to work comprehensively to end the activities of all terror groups.
[]><><><[]
The Supreme Court has stayed the Allahabad High Court’s verdict which divided the disputed Ram Janmabhoomi-Babri Masjid site in Ayodhya in to three parts. While staying the September 13, 2010 judgement of the Lucknow bench of the high court, the apex court ordered status quo at the site. Terming the high court’s judgement as something strange, a bench of justices Aftab Alam and R M Lodha, said the partition of the land was ordered despite none of the parties to the dispute seeking it. The apex court directed that there shall be no religious activity on the 67 acre land, acquired by the central government adjacent to the disputed structure.
[]><><><[]
In another ruling, the Supreme Court yesterday directed other courts to view honor killing cases as the rarest of the rare category for awarding death penalty to convicts. It held such killings as a slur on the nation and a barbaric, feudal practice that ought to be stamped out. A bench of the apex court passed the judgement while dismissing an appeal filed by one Bhagawan Dass challenging the life imprisonment awarded to him by a Delhi Sessions Court for such a crime.
[]><><><[]
The Delhi High Court reserved its order yesterday on the bail pleas of five corporate executives who were arrested for their roles in the 2G spectrum allocation scam allegedly involving former Telecom Minister A Raja and Tamil Nadu Chief Minister M Karunanidhi’s MP daughter Kanimozhi. Justice Ajit Bharihoke reserved his order on the pleas after CBI’s Special Public Prosecutor U U Lalit, along with the counsel for various corporate honchos, concluded their arguments. Opposing the corporate executives’ bail pleas, Mr. Lalit submitted that the corporate bodies and individuals were direct beneficiaries of the entire spectrum deal. He said, they were involved in a conspiracy along with Raja to obtain benefit from the grant of spectrum licences.
 []><><><[]
Polling is underway for the sixth and final phase of assembly elections in West Bengal. Voting is taking place in 14 constituencies spread over parts of West Midnapur, Bankura and Purulia districts in this phase. 97 candidates are in the fray. The polling, which started at 7 am, will end at 3 pm. Elaborate Security arrangements have been made to ensure free and fair polls. Besides the existing Central forces, 650 companies of Central Paramilitary forces have been deployed. Three helicopters have been kept ready for air surveillance. Anti-land mines vehicles, Satellite phones and advance communication equipment are also in place to check subversive activities during voting.
AIR correspondent has filed this report from West Midnapur:
There is no impact of Maoists poll boycott in this Maoists infected district. At most of the polling booths voters are in good numbers waiting their turn to cast votes. Voters had started reaching at polling booths from very early hours as most of them are interested to cast their votes in the morning hours. Considering flow of the voters at beginning of the polling there is no doubt that voting percentage will be very high as it has been during last five phases. Sunil Shukla, AIR News Paschim Midnapur.
AIR correspondent present in Purulia district has filed this report:
Defying the poll boycott of the Maoist , voters in 4 Assembly segment of Purulia districts are out in the large numbers to give a clear and loud message that ultimately ballot prevails over the bullets. Unprecedented security arrangements in place in the Jangal Mahal area known for its undulating and arid zones . All measure are being taken to bring the intimidated voters and those living in far flung area to the polling booths. Sector officers of the election commission are on their door to accomplish this task. This Shambu Nath Choudhary for air news from Balrampur, Purlia.
[]><><><[]
In Odisha, Chief Minister Naveen Patnaik will reshuffle his Cabinet today. The swearing-in-ceremony of the new Ministers is scheduled to be held at the Raj Bhawan this afternoon. The Odisha Chief Minister is likely to induct five new faces into his Cabinet which are lying vacant.
[]><><><[]
In Odisha, two days after a passenger boat capsized in Kolab reservoir in Koraput district, five bodies have been recovered. Two more person are still missing. The ill-fated country made boat was carrying 12 persons including five women and two children and had drowned on last Sunday.
[]><><><[]
The last rites of former Arunachal Pradesh Chief Minister Dorjee Khandu are being performed at Sherpudung in Tawang this morning with full state honours. Dorjee Khandu and four others were killed in a chopper crash in Tawang on the 30th of last month. The last rites are being performed as per Monpa tradition.
Arunachal’s new Chief Minister Jarbom Gamlin, his Cabinet colleagues and a host of Union Ministers and senior Congress leaders are in Tawang to attend the funeral.
[]><><><[]
Nepal’s former Foreign Minister Shailendra Kumar Upadhayay has died while trying to scale Mount Everest in an attempt to become the oldest man to scale the world’s highest peak. Mr. Upadhyaya, 80, was ascending from the base camp situated at an altitude of 5,700 metres, when he suddenly fell ill and passed away yesterday.
[]><><><[]
Five-time world champion M C Mary Kom has clinched her first gold medal of the year by finishing on top in the Asian Cup Women’s Boxing tournament in Haikou, China. The Indian Boxing Federation said, Mary Kom claimed the gold after beating Asian champion Kim Myong Sim of North Korea 4-3 in the 48 kg category final.
[]><><><[]
In the Sultan Azlan Shah Cup hockey tournament at Ipoh, Malaysia, India defeated the hosts by five goals to two. This is India’s second win in the seven-nation round-robin tournament. Earlier, India lost to South Korea on the opening day. But they defeated Great Britain in their second match, and then drew with Australia One-One in their third fixture.
[]><><><[]
Chennai Super Kings beat Rajasthan Royals by 63 runs in their Indian Premier League Cricket match at Sawai Mansingh Stadium in Jaipur yesterday. Asked to bat first, Chennai posted 196 for three and then bowled Rajasthan out for 133.
Murali Vijay of Chennai Super Kings was declared man of the match for his excellent batting.
In today’s encounters, Deccan Chargers will face Pune Warriors at Hyderabad, while Kings XI Punjab will meet Mumbai Indians at Mohali.
[]><><><[]
TODAY’S NEWSPAPERS
The front pages of most major newspapers are splashed with the story of the Supreme Court staying the Allahabad High Court order dividing the temple-mosque complex among Hindus, Muslims and Nirmohi Akhara. The Times of India reports that the Supreme court has stayed the High Court order calling it strange and surprising. The Asian Age reports that the High Court order which has been described as strange & foggy has been stayed by the Supreme Court. “Supreme Court stays 3-way ‘partition’ of land in Ayodhya” captions The Indian Express. The paper adds that the Supreme Court bench found something strange in the way the HC went ahead and partitioned the site without the litigants having ever asked for such “relief”.
Newspapers have reported that the 26/11 US chargesheet nails the ISI and names Major Iqbal and others as involved in the conspiracy. In a related story, under the headline “Who was responsible for the birth of Al Qaeda, asks Gilani”, the Hindu reports that while picking up cudgels for the armed forces and ISI under attack from all quarters for Osama’s presence in the country, Pak PM Gilani reminded the US of its own role in the creation of Al Qaeda. “Defiant Gilani praises ISI, blames US; Pak outs CIA officer again” reads a TOI headline.
Reporting the landmark ruling by the Supreme Court on honour killings, Mail Today says “Condemning brutal killings of lovers for ‘honour’, a livid Supreme Court says Hang Barbaric Honour Killers”. “Honour killing will lead to gallows: SC” reads a TOI headline , while the HT captions it as “Honour killing barbaric, punish with death: SC”.
And finally, shameful statistics released by the Washington based Population Reference Bureau reported by the Times of India says that 47% Indian women marry before they reach 18.
१०.०५.२०११
दोपहर समाचार
१४३०
मुख्य समाचार :
  • पश्चिम बंगाल विधानसभा चुनाव के छठे और अंतिम चरण में दिन में  एक बजे तक ७५ प्रतिशत मतदान की खबर।  
  • पाकिस्तान में नौशेरा में आत्मघाती बम विस्फोट में कम से कम तीन पुलिसकर्मियों की मृत्यु।
  • अरूणाचल प्रदेश के पूर्व मुख्यमंत्री दोरजी खांडू का तवांग में पूरे राजकीय सम्मान के साथ अंतिम संस्कार।
  • संयुक्त राष्ट्र ने लीबिया में मानवीय संकट कम करने के लिए लड़ाई रोकने का आग्रह किया।
  • सेंसेक्स में उतार-चढ़ाव जारी।
  •  सोमदेव देववर्मन क्रोएशिया में जगरेब ओपन एटीपी चैलेंजर टूर्नामेंट में हारे।

—–

 पश्चिम बंगाल में विधानसभा चुनाव के छठे और अन्तिम चरण में आज पश्चिमी मेदनीपुर, बांकुड़ा और पुरूलिया जिले के कुछ हिस्सों में १४ सीटों के लिए मतदान हो रहा है। दिन में एक बजे तक करीब ७५ प्रतिशत वोट पड़ चुके हैं। हमारे संवाददाता शंभूनाथ चौधरी पुरूलिया जिले के बलरामपुर निर्वाचन क्षेत्र से फोन लाइन पर मौजूद है। आइए उनसे बात करते हैं।

 राज्य के मुख्य चुनाव अधिकारी सुनील गुप्ता ने हमारे कोलकाता संवाददाता अरिजीत चक्रवर्ती को बताया कि माओवाद से ग्रस्त इन इलाकों के किसी भी हिस्से से अभी तक किसी बड़ी अप्रिय घटना का समाचार नहीं है। विभिन्न मतदान केन्द्रों में २४ इलेक्ट्रोनिक वोटिंग मशीनें, तकनीकी खराबी के कारण बदली गई।
 स्वतंत्र और निष्पक्ष चुनाव कराने के लिए इन तीन जिलों में जबर्दस्त सुरक्षा प्रबन्ध किये गये हैं। राज्य पुलिस के अलावा अर्द्धसैनिक बलों की साढ़े छह सौ कम्पनियां तैनात हैं।

 ९७ उम्मीदवार चुनाव मैदान में हैं। २६ लाख,  ५५ हजार से अधिक मतदाता वोट डाल सकेंगे। प्रमुख उम्मीदवारों में राज्य के मंत्री सुशांत घोष, रवि लाल मोइत्रा और जैसे कि अभी आपने सुना माओवाद समर्थित पीपुल्स कमेटी के नेता छत्रधर महतो शामिल हैं। श्री महतो निर्दलीय उम्मीदवार के रूप में जेल से ही चुनाव लड़ रहे हैं।

—–

 अरूणाचल प्रदेश के पूर्व मुख्यमंत्री दोरजी खांडू का आज तवांग में पूरे राजकीय सम्मान के साथ अन्तिम संस्कार किया गया। स्वर्गीय दोरजी खांडू का अन्तिम संस्कार मोनपा समुदाय की बौद्ध परम्पराओं के अनुसार किया गया। आज सुबह तवांग में शेपेडंग में दिवंगत नेता के अन्तिम संस्कार में भाग लेने के लिए हजारों लोग वहां पहुंचे। दोरजी खांडू और चार अन्य लोगों की ३० अप्रैल को तवांग में हेलीकॉप्टर दुर्घटना में मृत्यु हो गई थी। हमारे संवाददाता के अनुसार शव यात्रा लेम्बरडुंग में स्वर्गीय खांडू के निवास से सुबह ८ बजे शुरू हुई थी।
 तवांग समेत पुरे राज्य के लोग अभी तक अपने लोकप्रिय नेता के निधन से शोक संतप्त हैं। दिवंगत नेता के पार्थिक शरीर को मंत्रोंच्चार के साथ  जैसे ही अग्नि दी गई मैदान में मौजूद हजारोंशोक संतप्त लोगों की रूलाई भूट+ गई। इधर पिछले कई दिनों से तवांग में सरकारी, कार्यालय दुकाने, व्यापारिक प्रतिष्ठाने बंद हैं। दोरजी खांडू के निधन से अब तवांग के लोग के मन में अब एक ही सवाल हैं कि क्या उनके दिवंगत नेता को कोई और भर पाएगा। सोनी कुमार के साथ मैं मुरारी गुप्ता आकाशवाणी समाचार इटानगर।

—–

 उत्तरप्रदेश में गौतमबुद्ध नगर के भट्टा पारसौल गांव में स्थिति शान्त है। दो दिन पहले वहां किसानों और पुलिस के बीच झड़प हुई थी। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि राजनीतिक कार्यकर्ताओं ने आज कई स्थानों पर धरने दिये। वे यमुना एक्सप्रैस मार्ग पर काम कर रही प्राइवेट कम्पनियों को तुरन्त हटाने की मांग कर रहे थे। कम्पनियों ने मथुरा से अपनी भारी मशीनें हटा ली हैं। यमुना एक्सप्रैस मार्ग पर निर्माण कार्य बंद कर दिया गया है और एक्सप्रैस मार्ग के शिविर कार्यालय में अतिरिक्त सुरक्षाकर्मी तैनात किये गये हैं।

प्रदेश के विभिन्न भागों में नोएडा में हुए किसाना आंदोलन के समर्थन में किसान संगठनों ने धरना और प्रदर्शन किया है और आज सुबह से ही किसी अप्रिय घटना का समाचार नहीं है। भट्टा पारसौल गांव में अतिरिक्त पुलिस बल तैनात हैं और वहां भी किसी अप्रिय घटना की सूचना नहीं मिली है। राज्य सरकार घटनाक्रमों पर बारीकी से नजर रखे हुए हैं। अतिरिक्त पुलिस महानिदेशक कानून और व्यवस्था बृजलाल ने लखनऊ में कहा कि स्थिति पूरी तरह नियंत्रण में हैं और किसी को भी कानून हाथ में लिये जाने की इजाजत नहीं दी जाएगी। सलमान हैदर, आकाशवाणी समाचार, गौरखपुर।

—–

 राष्ट्रीय लोकदल के अध्यक्ष अजीत सिंह ने ग्रेटर नोएडा में कृषि भूमि के अधिग्रहण के मुद्दे को लेकर प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह से मुलाकात की। सूत्रों के अनुसार राष्ट्रीय लोकदल नेता ने उत्तरप्रदेश सरकार की भूमि अधिग्रहण नीति की जांच के लिए आयोग बनाने की मांग की।

—–

 पाकिस्तान में नौशेरा में आज एक स्थानीय अदालत के बाहर     आत्मघाती बम विस्फोट में एक महिला पुलिसकर्मी सहित तीन पुलिसकर्मी मारे गये हैं और सात घायल हो गये हैं। खबरों के अनुसार एक महिला आत्मघाती मानव बम ने नौशेरा की जिला अदालत के मुख्य प्रवेश द्वार पर खुद को उड़ा दिया। खबर में पुलिस सूत्रों के हवाले से कहा गया है कि इस महिला की भी इस विस्फोट में घटनास्थल पर ही मौत हो गई। किसी भी गुट ने अभी तक इस विस्फोट की जिम्मेदारी नहीं ली है।

—–

    भारत ने पाकिस्तान को सबसे अधिक वांछित आतंकवादियों की जो सूची दी है, उनमें पाकिस्तानी सेना के पांच मेजर शामिल हैं। गृह सचिव जी० के० पिल्लेई ने हाल में पाकिस्तान के गृह सचिव कमरज+मां चौधरी को ४९ सबसे अधिक वांछित आतंकवादियों की सूची सौंपी थी। इनमें पूर्व मेजर साजिद मजीद, अब्दुर्रहमान हाशिम सईद, इल्यास कश्मीरी और दो मौजूदा मेजर शामिल हैं, जिन्होंने लश्करे तैयबा के आतंकवादी डेविड कोलमैन हैडली से पाकिस्तान की खुफिया एजेन्सी आई एस आई के लिए काम करवाया था।

—–

 भारत ने कहा है कि पाकिस्तान को स्वीकार करना चाहिए कि दाऊद इब्राहिम जैसे आतंकवादी और भगोड़े अपराधी उसके यहां हैं। एक निजी टेलीविजन चैनल पर प्रसारित भेंटवार्ता में गृहमंत्री पी चिदम्बरम ने कहा कि भारत ने कई बार पाकिस्तान से कहा है कि वो दाऊद को भारत को सौंप दे। उन्होंने कहा कि दाऊद इब्राहिम कराची में एक मकान में रहता है। गृहमंत्री ने कहा कि पाकिस्तान इस बात से भी इंकार करता था कि ओसामा बिन लादेन उसके यहां था।
 उन्होंने कहा कि २६ नवम्बर २००८ के हमलों के आरोपियों के बारे में भारत के रूख की पुष्टि इसी मामले में एक अमरीकी अदालत में दाखिल दूसरे आरोप-पत्र से हो गई है। ये आरोप-पत्र अमरीका सरकार ने दाखिल किया है।

—–

 प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह ने कल रात अमरीका के राष्ट्रपति बराक ओबामा से टेलीफोन पर बातचीत की। प्रधानमंत्री कार्यालय के प्रवक्ता ने बताया कि दोनों नेताओं ने भारत- अमरीका संबंधों को आगे बढ़ाने और क्षेत्रीय स्थिति पर विचार विमर्श किया। अमरीकी सैनिकों द्वारा पाकिस्तान में एबटाबाद में ओसामा के मारे जाने के बाद दोनों नेताओं के बीच यह पहली बातचीत है। डॉक्टर मनमोहन सिंह ने अंतर्राष्ट्रीय समुदाय विशेषकर पाकिस्तान से कहा कि वह सभी आतंकवादी गुटों के सफाये के लिए व्यापक कार्रवाई करें।

—–

 अमरीका ने ओसामा को मारने की कार्रवाई की पाकिस्तान के प्रधानमंत्री युसूफ रजा गिलानी द्वारा की गई आलोचना को खारिज कर दिया है। व्हाइट हाउस के प्रैस सचिव जे कार्नी ने संवाददाताओं को बताया कि ओबामा प्रशासन को उम्मीद है कि पाकिस्तान सरकार आतंकवाद के खिलाफ अमरीकी कार्रवाई में सहयोग जारी रखेगी। श्री गिलानी ने कल आरोप लगाया था कि अमरीका ने ओसामा को मारने के लिए जो कार्रवाई की है उससे पाकिस्तान की सम्प्रभुता का उल्लंघन हुआ है।

—–

  चैक गणराज्य की सीनेट के अध्यक्ष मिलान स्टैच ने कहा है कि उनके देश की कंपनियां भारतीय उपभोक्ताओं के लिए ऐसा माल बनाना चाहती हैं जिसे स्थानीय मूल्यों पर बेचा जा सके। वे एक व्यापारिक प्रतिनिधिमंडल के साथ भारत आए हैं। दोनों देशों के बीच और अधिक सहयोग की आवश्यकता पर जोर देते हुए चैक गणराज्य के दूत मिलोस्लाव स्टासेक ने कहा कि उनका देश और भारत शीशे की वस्तुओं पर डिजाइन बनाने, पोर्सलीन, औद्योगिक डिजाइन, आभूषणों और कपड़ा उद्योग जैसे क्षेत्रों में परस्पर सहयोग कर सकते हैं।
 चैक व्यापार उपमंत्री मिलान होवोर्का ने बताया कि दोनों देशों के बीच आपसी व्यापार में सन्‌ २००० के बाद से अब तक दस गुणा वृद्धि हुई है और वह एक अरब चालीस करोड़ अमरीकी डॉलर तक पहुच गया है। उन्होंने अगले दो वर्षों में आपसी व्यापार बढ़कर दो अरब डॉलर तक पहुंचने की आशा व्यक्त की।
 बहुत छोटे, लघु और मझोले उद्योगों के मंत्री वीरभद्र सिंह ने कहा कि जो कंपनियां भारत में सीधे विदेशी निवेश करने और टैक्नोलोजी सौंपने में दिलचस्पी रखती हैं, उन्हें राष्ट्रीय लघु उद्योग निगम तथा भारतीय उद्योग परिसंघ जैसे औद्योगिक संगठनो से संबंध कायम करने चाहिएं।
 श्री मिलान स्टैच ने आज सवेरे लोकसभा अध्यक्ष मीराकुमार से विचार विमर्श किया। कल उन्होंने विदेशमंत्री एस एम कृष्णा से बातचीत की थी और राष्ट्रपति प्रतिभा देवी सिंह पाटील तथा उपराष्ट्रपति मोहम्मद हामिद अंसारी से मिले थे। कल शाम उन्होंने प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह से भेंट करके आपसी हित के मामलों और अंतर्राष्ट्रीय स्थिति पर विचार विनिमय किया।

—–

  संयुक्त राष्ट्र के सहायता कार्य प्रमुख वैलेरी एमोस ने लीबिया में लड़ाई रोकने का आग्रह किया है ताकि मानवीय संकट को कम करने में मदद दी जा सके। सुश्री एमोस ने कहा कि मिसराता बंदरगाह क्षेत्र में स्थिति बहुत खराब है और देश को ज+रूरी चीजों की कमी का सामना करना पड़ रहा है। मौजूदा हालात लंबे समय तक जारी रहने से मानवीय संकट अधिकाधिक गंभीर हो जायेगा। न्यूयार्क में संयुक्त राष्ट्र सुरक्षा परिषद में सुश्री एमोस ने कहा कि लड़ाई की वजह से  सप्लाई व्यवस्था अस्त-व्यस्त हो गई है। प्रतिबंधों के कारण सामान के लाये जाने में रूकावट पड़ी है जिससे जरूरी चीजों की बड़े पैमाने पर कमी हो गई है।

—–

  बंगलादेश  के उच्चतम न्यायालय ने आज एक महत्वपूर्ण फैसले मे  संविधान में १३वें संशोधन को गैरकानूनी घोषित कर दिया। इस संशोधन के अनुसार कार्यवाहक सरकार के तहत आम चुनाव कराने की व्यवस्था थी। उच्च न्यायालय ने १३वें संशोधन को वैध ठहराया था जिसके खिलाफ उच्चतम न्यायालय में अपील की गई थी। मुख्य न्यायाधीश ए बी एम खैरूल हक की अध्यक्षता में अपील डिवीजन की सात सदस्यों की पीठ ने बहुमत से घोषणा की कि १९९६ का १३वां संविधान संशोधन कानून अवैध है, लेकिन अदालत ने अपने फैसले में कहा कि अगले दो आम चुनाव कार्यवाहक सरकार के तहत कराये जा सकते हैं ताकि अराजकता की किसी भी स्थिति से बचा जा सके।

—–

  भारत और श्रीलंका के बीच फैरी सेवा तीस साल के अंतराल से आज शुरू हो रही है।  ये सेवा तूतीकोरीन  बंदरगाह और कोलम्बो बंदरगाह के बीच होगी। दोनों ही ओर से इसकी बहुत मांग थी और इससे दोनों देशों के पर्यटन उद्योग तथा छोटे पैमाने पर व्यापार करने वालों को बड़ा प्रोत्साहन मिलने की आशा है।

—–

 बम्बई शेयर बाजार के सेन्सेक्स में उतार-चढ़ाव जारी है। शुरूआती कारोबार में ३९ अंक की  बढ़त रही।  दोपहर के कारोबार तक बढ़त का सिलसिला जारी रहने के बाद इसमें गिरावट आनी शुरू हो गयी।  अब से कुछ देर पहले यह ३६ अंक की गिरावट के साथ १८ हजार ४९२ पर था। नेशनल स्टॉक एक्सचेंज का निफ्टी भी १६ अंक  गिरकर ५ हजार ५३४ पर आ गया।
 अन्तरबैंक विदेशी मुद्राबाजार में डॉलर के मुकाबले रूपये की कीमत में मामूली तीन पैसे की वृद्धि हुई। एक डॉलर की कीमत ४४ रूपये ६९ पैसे बोली गयी।

—–

 क्रोएशिया में ज+गरेब ओपन ए टी पी चैलेंज टूर्नामेंट में भारत के सोमदेव देवबर्मन पहले ही दौर में हार गये हैं। उन्हें स्थानीय खिलाड़ी एन्टोनियो वेइक ने लगातार सेटों में ६-३,  ६-२ से हराया। सिंगल्स मुकाबले से बाहर होने के बाद अब सोमदेव डबल्स में अपना भाग्य आजमायेंगे। डबल्स के पहले दौर में सोमदेव और उनके स्विस साथी यवेस एलेग्रो का मुकाबला जर्मनी के डस्टिन ब्राउन और डोमिनिक मैफर्ट से होगा।

—–

 इटली में ए टी पी रोम मास्टर्स प्रतियोगिता में भारत के लिएन्डर पेस और महेश भूपति की जोड़ी प्री र्क्वाटर फाइनल में पहुंच गई है। पहले दौर में उन्हें बाई मिला। दूसरे दौर में भारतीय जोड़ी का मुकाबला अमरीका के सैम कुऐरी और जॉन इस्नर से होगा।

—–

 आई पी एल क्रिकेट में आज डेक्कन चार्जर्स का मुकाबला पुणे वॉरियर्स से होगा। यह मैच हैदराबाद में राजीव गांधी इन्टरनेशनल स्टेडियम में शाम चार बजे से खेला जायेगा। इस समय पुणे वॉरियर्स और डेक्कन चार्जर्स की टीमें दस मैचों से छह-छह अंक लेकर अंक तालिका में बहुत नीचे हैं। पुणे की टीम आठवें और डेक्कन चार्जर्स नौवें स्थान पर है।
 मुम्बई इंडियन्स और किंग्स इलेवन पंजाब का मैच मोहाली में रात आठ बजे से खेला जायेगा। मुम्बई इंडियन्स  १० मैचों से १६ अंक लेकर अंक तालिका में सबसे ऊपर है। किंग्स इलेवन पंजाब के नौ मैचों से केवल छह अंक हैं और वह आखिरी स्थान पर है।
 कल चेन्नई सुपरकिंग्स ने राजस्थान रॉयल्स को जयपुर में ६३ रन से हराया था।

—–

 मलेशिया में इपोह में सुल्तान अजलान शाह कप हॉकी टूर्नामेंट में कल भारत ने मलेशिया को दो के मुकाबले पांच गोल से हरा दिया। सात देशों के टूर्नामेंट में भारत की यह दूसरी जीत है। कल भारत का मुकाबला पाकिस्तान से होगा।

—–

  गृहमंत्री पी० चिदम्बरम मणिपुर की दो दिन की यात्रा पर आज शाम इम्फाल जा रहे हैं। वे कल सुबह उखरूल जाकर नव-निर्मित मिनी सचिवालय भवन और गैस्ट हाउस का उद्घाटन करेंगे।
  गृहमंत्री, कल दिन में इम्फाल में नागरिक संगठनों और मीडिया के प्रतिनिधियों से मुलाकात करेंगे।

—–

  राजस्थान के रेतीले क्षेत्र में सेना का युद्ध अभ्यास शुरू हो गया है। गर्मियों का ये वार्षिक अभ्यास सप्ताह के अंत में आरंभ किया गया।  इसमें  बड़ी संख्या में टैंकों का उपयोग किया जा रहा है। विजयी भव नाम से यह अभ्यास पाकिस्तान की सीमा के नजदीक चल रहा है। सेना के सूत्रों का कहना है कि इसमें अम्बाला में तैनात हमलावर खरगा कोर को शामिल किया जाएगा। इस महीने बाद में एक अन्य अभ्यास किया जायेगा जिसमें रक्षात्मक कार्रवाई करने वाली टुकड़ियां शामिल होंगी।
 हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि उत्तरी राजस्थान में किए जा रहे इस अभ्यास का उद्देश्य हमले की तैयारी और रक्षात्मक क्षमताओं के बीच तालमेल बैठाना है।

—–

 स्वाधीनता सेनानी और पूर्व केन्द्रीय मंत्री एम एस गुरूपदस्वामी का निधन हो गया है। वे ८९ वर्ष के थे। बंगलौर में आज एक निजी अस्पताल में दिल के दौरे से उनका देहान्त हुआ।
 श्री गुरूपदस्वामी का  राजनीतिक जीवन बेदाग रहा। उन्होंने २५ वर्ष तक लोकसभा और राज्यसभा के सदस्य के रूप में निष्ठापूर्वक देश की सेवा की।

—–

 सरकार राष्ट्रीय हरित कार्यक्रम की रूपरेखा तैयार करने के लिए विशेषज्ञों का एक दल बनायेगी। इस दल के अध्यक्ष कैम्ब्रिज विश्वविद्यालय के जानेमाने पर्यावरणविद् प्रोफेसर पार्थ दास गुप्ता होंगे। पर्यावरण मंत्री जयराम रमेश ने कल नई दिल्ली में समग्र विकास के लिए कम कार्बन उत्सर्जन की रणनीतियों पर किरीट पारिख कमेटी की अंतरिम रिपोर्ट जारी करते हुए यह घोषणा की। उन्होंने कहा कि विशेषज्ञों का यह दल संस्थागत सुधारों के लिए पर्यावरण पर आर्थिक विकास के प्रभावों का आकलन करेगा।
 पर्यावरण मंत्री ने कहा कि कम कार्बन उत्सर्जन की रणनीति पर अंतिम रिपोर्ट अगले वर्ष के आरंभ में सौप दी जायेगी।

—–

 मध्यप्रदेश सरकार ने केन्द्र सरकार की राष्ट्रीय स्वास्थ्य बीमा योजना को पहले चरण में भोपाल और ग्वालियर डिवीजनों के दस जिलों में लागू करने का फैसला किया है। हमारे भोपाल संवाददाता ने खबर दी है कि इन जिलों में गरीबी रेखा से नीचे के १० लाख से अधिक परिवारों को इस योजना से लाभ होगा।
राष्ट्रीय स्वास्थ्य बीमा योजना के तहत इब्राहिमीयों को स्मार्ट कार्ड उपलब्ध कराए जाएगें। ये स्मार्ट कार्ड धारी सरकारी किसी नीजि अस्पतालों में किसी तीस हजार रूपए तक का इलाज करा सकगें हैं लेकिन इन सुविधा का लाभ एक वर्ष में एक परिवार  कें पांच सदस्यों को ही मिल सकेगा। इस योजना में केंद्र की ७५ प्रतिशत और राज्य की २५ प्रतिशत हिस्से दारी होगी राष्ट्रीय स्वास्थ्य बीमा योजना चरणवद्ध रूप से प्रदेश के सभी जिले में लागू की जाएगी। शारिक नूर आकाशवाणी समाचार भोपाल।

—–

 दक्षिण एशियाई क्षेत्रीय सहयोग संगठन-सार्क के देश इस क्षेत्र में मवेशियों में  मुंहखोरा रोग की पहचान के लिए एक प्रयोगशाला बनाने पर सहमत हो गये हैं। उत्तराखंड में मुक्तेश्वर में संयुक्त राष्ट्र खाद्य और कृषि संगठन द्वारा इस बारे में आयोजित एक सप्ताह के कार्यक्रम में श्रीलंका, पाकिस्तान, नेपाल, भूटान और भारत के प्रतिनिधियों ने भाग लिया। इस क्षेत्र में वैक्सीन के प्रभाव की निगरानी करना और वैक्सीन की क्वालिटी बनाये रखने के लिए समझौता तैयार करने के बारे में भी विचार विमर्श हुआ।
 हमारे संवाददाता ने कहा है कि सदियों से मुंहखोरा रोग घरेलू और जंगली जानवरों के स्वास्थ्य के लिए गम्भीर खतरा बना हुआ है।
MIDDAY NEWS
1400 HRS
 10 MAY, 2011
THE HEADLINES:    

  • 75 percent voting recorded up to 1.00 p.m. for the sixth and final phase of West Bengal assembly elections.
  • In Pakistan, at least three policemen killed in a suicide blast in Nowshera.
  • The mortal remain of former Arunachal Pradesh Chief Minister Dorjee Khandu, cremated with full state honours in Tawang.
  • UN calls for a pause in hostilities to help ease the humanitarian crisis in Libya.
  • Sensex climbs more than 100 points in afternoon trade.
  • Somdev Devvarman crashes out of the Zagreb Open, an ATP Challenger tournament in Croatia.
||<><><>||
In West Bengal, peaceful voting is on in 14 assembly seats for sixth and final phase of assembly elections covering parts of West Midnapur, Bankura and Purulia districts. Around 75 per cent polling was recorded till 1.00 p.m.
Let us go over to our correspondent Shambhunath Choudhary who is in Balrampur constituency of Purulia district.
The state Chief Electoral Officer Mr. Sunil Gupta told our Kolkata correspondent Arijit Chakraborty that no major untoward incident has so far been reported from any part of maoist infested areas where polling is on.  Unprecedented security arrangements are in place in three maoists infested districts to ensure free and fair polling.  Besides state police, 650 company para military forces are on duty in these areas.
Over 26 lakh 55 thousand electorate will decide the fortune of 97 candidates.  The prominent candidates include Minister Sushanta Ghosh, Rabilal Moitra and leader of moist backed Peoples Committee Mr. Chatradhar Mahato who is contesting the election from jail as an independent candidate.
<><><>
India has said Pakistan must own up to terrorists and fugitives like Dawood Ibrahim and others who are on their soil. In an interview to a private news channel, Home minister P Chidambaram said India has often asked Pakistan to extradite or transfer Dawood to India. He said Dawood Ibrahim lives in a house in Karachi. The Home Minister added that Pakistan had also denied that Osama Bin Laden was in Pakistan. Mr. Chidambaram, however, said that as days go by, international presure will mount on Pakistan to admit who that country is sheltering wittingly or unwittingly. He said the India‘s stand on the accused in the 26/11 attack was corroborated by the filing of the second chargesheet by the US Government in the same case in an American court.
<><><>
In Pakistan, at least three policemen including one police woman were killed and seven others were injured in a suicide blast that took place outside a local court in Nowshera today. According to the report, the blast occurred at about 08:50 a.m. local time when a woman suicide bomber blew herself up at the main entrance of a district court in Nowshera. The report quoted police as saying that the suicide bomber was also killed on the spot. No group has claimed the responsibility for the blast yet.
<><><>
Five Pakistan Army majors are among the list of the top-ten most wanted terrorists wanted by India from the neighbouring country. The list of 49 most-wanted fugitives in Pakistan was handed over with dossiers by India’s Home Secretary G K Pillai to his counterpart Qamar Zaman Choudhary  recently.It has ex-majors Sajjid Majid, Abdur Rehman Hashim Syed, Illyas Kashmiri,  and two serving majors who were the link with LeT’s David Coleman Headley for the Pakistan’s secret services, ISI.
<><><>
Rashtriya Lok Dal chief Ajit Singh today, met Prime Minister Manmohan Singh over acquisition of farm land in Greater Noida.
According to the sources the RLD leader  pressed for the demand that the Centre set up an inquiry commission to look into the faulty land acquisition policy of the Uttar Pradesh government.  Four persons have been killed in clashes between the agitating farmers and the local cops over forcible land acquisition for the show-piece expressway being built between Noida and Agra.
Meanwhile,  the situation is peaceful in Bhatta Parsaul village of Gautam Budhha Nagar after the clash between farmers and police two days ago. AIR correspondent reports that the political activists staged Dhrana at several places today demanding immediate withdrawal of private agencies working on Yamuna Expressway. The companies have removed their heavy machinery from Mathura. The construction work on Yamuna Expressway has been stopped and additional forces have been deployed at the camp office of Yamuna Expressway.
<><><>
Former Arunachal Pradesh Chief Minister Dorjee Khandu, who was killed in a chopper crash has been cremated with full state honours in Shepedung in Tawang today. Late Khandu was cremated as per Buddhist traditions of the Monpa community. Thousands of people turned up to attend the last rites of the leader. Our correspondent reports that  the funeral procession began at 8 this morning from the residence of the former Chief Minister at Lemberdung.
<><><>
Veteran freedom fighter and Former Union Minister M S Gurupadaswamy has passed away. He was 89. He died of a heart attack at a private hospital in Bangalore today.
Gurupadaswamy, who had an unblemished political career, served the nation with dedication and sincerity both as the member of Lok Sabha and Rajya Sabha for 25 years.
<><><>
The UN aid chief Valerie Amos has called for a pause in hostilities to help ease the humanitarian crisis in Libya.  Describing the situation in the besieged port of Misrata as dire, she said widespread shortages were paralysing the country. The longer the current situation continues, the graver the humanitarian situation will become, Valerie Amos told the UN Security Council in New York today.  She said the conflict has disrupted the supply lines and sanctions have derailed the arrival of commercial goods leading to widespread shortages.
<><><>
International aid groups in Afghanistan have said that the withdrawal of international troops could expose civilians to further danger at the hands of their national forces. A report published by Oxfam and several other organizations today said that as many as 10 per cent of civilian casualties last year were caused by the Afghan police and army, and called on the international community to improve training of Afghan recruits. It said that despite the billions of dollars poured into the armed forces, both the police and army are often more of a threat than protection for the citizens. NATO-led international troops are to transfer security responsibility to the Afghans in seven areas in July, as the beginning of a handover due to be completed by 2014.
<><><>
A ferry service between India and Sri Lanka begins today. The ferry service between Tutricorn Port of India and the port of Colombo starts after a lapse of 30 years.  There is a great demand for this service from both sides as it is likely to give a great impetus to tourist industry of India and Sri Lanka and for small businessmen.
<><><>
In a landmark judgement today, the Bangladesh Supreme Court declared as illegal the 13th amendment which provides for the conduct of the general elections under a Care Taker government. Delivering its verdict on an appeal challenging the High Court verdict which upheld the thirteenth amendment, the seven member bench of the appellate division headed by Chief justice A B M Khairul Haque in a majority judgment declared that the Constitution Thirteenth amendment Act of 1996 is prospectively declared void and ultra vires of the Constitution. The Court in its verdict however said that the next two general elections could be held under the caretaker government system in order to avoid any chaotic situation.
<><><>
In Japan, about one hundred residents have been allowed to return to their homes near the crippled Fukushima nuclear plant to collect bankbooks, medicines and other personal belongings. This is the first time anyone has been officially permitted back into the 20-kilometer evacuation zone since a March 11 earthquake and tsunami destroyed cooling systems at the plant, causing radiation leaks. A few residents sneaked back before the government imposed legal restraints in late April. The residents who returned  today were provided with protective clothing, radiation-measuring dosimeters and walkie talkies, and were screened for radiation exposure after the two-hour visits.
<><><>
In China,  five people were killed and seventeen others were still missing by early today morning after a quarry landslide in south China‘s Guangxi Zhuang Autonomous Region. According to He Qishi, deputy chief engineer of the region’s general geological environment monitoring station, the landslide, caused by days of continuous heavy rainfalls. Rescue work is in progress.
<><><>
In Mexico, 13 people from a drug gang were killed by the Mexican Navy near the border with Texas, USA. The Mexican Navy said that marines patrolling the Falcon Lake indulged in a fierce gunbattle with the gang after a drug camp was discovered on an island. One marine and 12 gunmen from the Zetas drug cartel were killed. The navy said in a statement today that the Zetas were smuggling marijuana from the camp into Texas by speedboat. More than 20 guns, including several assault rifles were seized.
<><><>
President of the Senate of Parliament of Czech Republic Milan Stech says that their companies are keen on producing goods for Indian consumers which could be sold at local prices. He is leading a business delegation, which includes 16 Czech glass and porcelain designers, to India. Stressing the need to a have greater collaboration between the two nations, Ambassador of the Czech Republic Miloslav Stasek said India and The Czech  Republic could collaborate in sectors like glass design, porcelain, industrial design,jewellery and textiles.  While inviting Indian companies to invest in Czech firms, the President said his country offers an investor-friendly environment. Many Indian companies are investing in Czech companies due to its friendly investment environment. Czech Deputy Minister of Trade Milan Hovorka said. The bilateral trade between the two nations has increased 10 times since 2000 to USD 1.4 billion at present.  He expects the bilateral trade to increase to 2 billion in the next two years.
The minister for Micro, Small and Medium Enterprises  Virbhadra Singh said, companies interested in making foreign direct investment in India and technology transfer should engage with the National Small Industries Corporation and industry organisations like Confederation of Indian Industry.  Mr. Milan Stech held discussions with the Lok Sabha Speaker this morning.  Yesterday, he held discussions with the External Affairs Minister Mr. S.M. Krishna and called on the President Mrs. Pratibha Devisingh Patil and the Vice President Mohd. Hamid Ansari.  Milan Stech held discussions on issues of mutual interest and international developments when he met the Prime Minister Dr. Manmohan Singh last evening.
<><><>
The Sensex at the Bombay Stock  Exchange rose 39 points, or 0.2 per cent, to 18,568 in opening trade, this morning, on continued buying by funds and retail investors, amid firm Asian bourses. Later, the Sensex gained further ground, and after rising more than 150 points at one stage, the benchmark index stood 115 points, or 0.6 percent in positive territory, at 18,644, in afternoon deals, a short while ago. The 30-share Sensex has already gained about  320 points in the last two trading sessions.     
Stock markets in Japan, China, Indonesia and Singapore were up by between 0.2 percent and 0.4 percent, today. Over in the US, the Dow Jones Industrial Average had ended 0.4 per cent higher, overnight.
<><><>
In Manipur, Union Home Minister P. Chidambaram is arriving Imphal this evening on a two-day visit. The Home Minister will go to Ukhrul tomorrow morning to inaugurate the newly constructed Mini Secretariat building and Guest House at the Ukhrul District Headquarters.
Meanwhile, security has been beefed up in Imphal and Ukhrul in view of the visit. The Home Minister will meet representatives of civil society organizations and media at Imphal tomorrow in the afternoon.
<><><>
US Ambassador Timothy J Roemer   said that he was honoured to visit the home of Mahatma Gandhi and delighted to be in the state from where over 20 per cent of the Indian-American population in his country came from. Mr Roemer said this after visiting the Gandhi Ashram in  Ahmedabad. The Ambassador said that the trade, commerce and people to people ties have brought the communities in Gujarat and US closer on the world stage. Mr  Roemer also visited the Gujarat Vidhyapeet, an education institute founded by Mahatma Gandhi, interacted with the faculty there and also spun khadi.
<><><>
In Madhya Pradesh, the state government has decided to implement central government’s National Health Insurance Scheme in ten districts of Bhopal and Gwalior divisions in the first phase. Our correspondent reports that more than ten lakh below poverty line families will be benefited by this scheme in these districts.
<><><>
The Army has begun practising battle maneuvers in  the Rajasthan deserts. The annual summer exercise got under way last weekend during which mass mobilisation of tanks is being carried out. The exercise, ‘Vijayee Bhava’ or (blessed to win), is being held close to the Pakistan border. Army sources said, it would involve the Ambala-based Kharga Corps, a strike formation. This will be followed up by another exercise later this month involving a pivot or defensive corps. Our correspondent reports, the exercise is being held in north Rajasthan with an aim of synergise offence and defence capabilities. The purpose of this year’s exercise is to validate new concepts evolved during the Army’s transformation studies.
<><><>
In Tennis, India‘s Somdev Devvarman has crashed out of the Zagreb Open, an ATP Challenger tournament taking place at Zagreb in Croatia. He suffered a shocking first round exit from the singles event, after losing to local wild card Antonio Veic in straight sets. The world number 68, Somdev went down 3-6, 2-6 to Veic, who is ranked 232 in the ATP charts.
Somdev will now eye the doubles event, for which he is paired with a Swiss player, Yves Allegro. This Indo-Swiss combine will open their campaign against the German pair of Dustin Brown and Dominik Meffert.
<><><>
And in the ATP Rome Masters, third seeds Leander Paes and Mahesh Bhupathi of India have advanced to the pre-quarterfinals of the competition in Rome, Italy. The Indian combine advanced after getting a bye in the first round of the 2,750,000 US Dollars clay court tournament. The Indian pair will next face the unseeded American duo of Sam Querrey and John Isner in the second round.
<><><>
In Indian Premier League cricket, Deccan Chargers will lock horns with Pune Warriors India today while Kings Eleven Punjab will clash with the Mumbai Indians. The Pune-Deccan match will be played at the Rajiv Gandhi International Stadium in Hyderabad at 4 PM. At present, both Pune and Deccan are the bottom-dwellers in the table with six points each from 10 games. Pune is 8th while Deccan is 9th.
In today’s second match, Mumbai Indians will play Kings Eleven Punjab at the Punjab Cricket Association Stadium in Mohali. The match is slated to start at 8 this evening. While Mumbai is leading the table with 16 points from 10 games, Punjab is last in the standings with 6 points from 9 matches. Yesterday, Chennai Super Kings thrashed Rajasthan Royals by 63 runs at Jaipur.
<><><>
President Deby of Chad  has won a new five-year term in office.  Results showed that he has won 89 per cent of last month’s presidential vote. Election officials released results of the April 25 poll yesterday, which Mr. Deby was expected to win by a wide margin after the main opposition boycotted the election. Opposition leaders said they will not recognize the results. President Deby has ruled Chad since seizing power in a 1990 coup. Under his rule, the nation has become an oil producer, but remains one of the poorest in the world.

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: