>समाचार News 09.05.2011

9 मई

>

 ०९/०५/११
समाचार प्रभात
०८००
मुख्य समाचार :-
  • उत्तर प्रदेश में भूमि अधिग्रहण के बारे में किसानों का आंदोलन आगरा, मथुरा और अलीगढ़ तक फैला।
  • प्रधानमंत्री कार्यालय का राष्ट्रमंडल खेलों के ठेकों में कथित अनियमितताओं की जांच सीबीआई और प्रवर्तन निदेशालय से कराने का सुझाव।
  • अमेरिका के राष्ट्रपति बराक ओबामा ने कहा- लादेन को पाकिस्तान से मिल रही थी मदद और इस बात की जांच की जानी चाहिए। पाकिस्तान ने अंतरराष्ट्रीय मीडिया पर ऐबटाबाद से सीधे प्रसारण पर रोक लगाई।  और
  • मलेशिया में सुल्तान अजलन शाह कप हॉकी टूर्नामेंट में भारत और ऑस्ट्रेलिया का मैच ड्रा।
———
 उत्तर प्रदेश में भूमि अधिग्रहण को लेकर किसानों का विरोध प्रदर्शन आगरा, मथुरा और अलीगढ़ तक फैल गया है। पुलिस के अनुसार आगरा के पास एत्मादपुर में चौगान गांव में प्रदर्शनकारी किसान हिंसा पर उतर आए और आगजनी करने लगे। इस दौरान चार पुलिसकर्मी घायल हो गए। प्रदेश के विशेष पुलिस महानिदेशक बृजलाल ने लखनऊ में कहा कि भट्टा पारसौल गांव की घटना के दोषी आंदोलनकारियों के विरूद्ध कड़ी कार्रवाई की जाएगी।

हम मनवीर तौरिया की तलाश कर रहे हैं और साथ ही साथ उसके जो साथी है नीरज मलिक तथा उसके अन्य साथी उनकी भी हम तलाश कर रहे हैं और उनको हम कानून के हवाले करेंगे। मेजर तौर पर यहां के किसान शांति प्रिय हैं लेकिन कुछ लोगों ने यहां पर यह गुंडयी का राज जो कायम कर रखा था तो उसे चलने नहीं दिया जाएगा।
 किसान यमुना एक्सप्रेस वे परियोजना के लिए अधिगृहीत जमीन का ज्यादा मुआवजा मांग रहे हैं। कैबिनेट सचिव शशांक शेखर सिंह ने पत्रकारों को बताया कि गौतम बुद्ध नगर जिले में भट्टा पारसौल गांव में प्रदर्शन के दौरान लोगों को हिंसा के लिए उकसाने वाले लोगों का सुराग देने वालों को नक़द ईनाम दिया जाएगा। यहां पुलिस और प्रदर्शनकारियों के बीच झड़पों में दो पुलिसकर्मियों सहित चार लोगों की मौत हो गई थी।  गौतमबुद्ध जिले में धारा-१४४ लागू कर दी गई है।
भट्टा पारसौल में हालात अब शांत हैं। वहीं ऐसी भी खबरें हैं कि हिंसा के बाद बहुत से गांव वाले पुलिस कार्रवाई के डर से घर छोड़कर चले गए हैं। हालांकि प्रशासन ने दावा किया है कि लोगों का विश्वास बनाये रखने के लिए उसके अफसर प्रभावित इलाकों में लोगों से लगातार संपर्क कर रहे हैं। राजनीतिक दल मुख्यमंत्री मायावती की आलोचना कर रहे हैं। भाजपा ने जहां पश्चिमी, उत्तर प्रदेश में काला दिवस मनाने का ऐलान किया है वहीं कांग्रेस चाहती है कि राष्ट्रीय मानवाधिकार आयोग इस मामले में हस्तक्षेप करे। समाजवादी पार्टी भी अपने नेताओं का एक प्रतिनिधिमंडल घटना स्थल पर भेज रही है। संजय प्रताप सिंह आकाशवाणी समाचार इलाहाबाद।

———
 ओडिशा में कोरापुट जिले के एक जलाशय में कल एक नौका डूब गई। इस दुर्घटना में महिलाओं और बच्चों सहित कम से कम ७ लोगों के मरने की आशंका है। यह हादसा राजधानी भुवनेश्वर से ५६० किलोमीटर दूर कोलाब जलाशय में हुआ। नौका में १२ लोग थे और वे पुजारीपुट गांव से जोलाहोंजा जा रहे थे। पुलिस ने बताया कि दो महिलाओं और नाविक सहित कुछ लोग तैरकर किनारे पहुंच गए जबकि बाकी लापता हैं। राज्य आपदा दु्रत कार्यबल के जवान, ग्रामीणों  और स्वयंसेवकों के साथ लापता लोगों की तलाश कर रहे हैं।
———
 प्रधानमंत्री कार्यालय ने खेल मंत्रालय को सुझाव दिया है कि राष्ट्रमंडल खेल आयोजन समिति की ओर से दिये गये ठेकों में कथित अनियमितताओं की जांच सीबीआई और प्रवर्तन निदेशालय से कराई जाये। प्रधानमंत्री कार्यालय ने अपने पत्र में अंतर्राष्ट्रीय स्तर के निजी सलाहकर इंवेंट नॉलेज सर्विसेज – ई. के. एस.-द्वारा किये गये कार्यों तथा उन सभी गड़बड़ियों की जांच करने को कहा है, जिनकी ओर शुंगलू समिति ने इशारा किया है। ई.के.एस. को खेल मैदानों के विकास और प्रबन्धन सहित विभिन्न सेवाओं के लिए सलाह देने के वास्ते ७० करोड़ रुपये के तीन ठेके दिये गये थे।
 पिछले वर्ष ३ से १४ अक्टूबर तक आयोजित राष्ट्रमंडल खेलों के आयोजन में कथित गडबड़ियों की जांच के लिए प्रधानमंत्री ने २५ अक्तूबर को  पूर्व नियंत्रक और महालेखा परीक्षक वी.के. शुंगलू की अध्यक्षता में उच्च स्तरीय समिति गठित थी।
———
 पश्चिम बंगाल विधानसभा चुनाव के छठे और अंतिम चरण के मतदान की सभी तैयारियां कर ली गई हैं। इस चरण में नक्सल प्रभावित जंगल महल क्षेत्र की १४ विधानसभा सीटों के लिए कल वोट डाले जाएंगे। इनमें पुरुलिया, बांकुरा और पश्चिमी मेदिनीपुर जिलों के हिस्से शामिल हैं। इस चरण में  ९७ उम्मीदवार चुनाव मैदान में हैं। मतदान सुबह सात बजे से दोपहर बाद तीन बजे तक होगा। स्वतंत्र और निष्पक्ष चुनाव के लिए सुरक्षा के पुख्ता इंतजाम किए गए हैं।
पश्चिम बंगाल में अंतिम चरण के चुनाव में भारतीय जनता पार्टी ने सभी चौदह क्षेत्रों में अपने उम्मीदवार उतारें हैं। जबकि मार्क्सवादी कम्युनिस्ट पार्टी ने ग्यारह क्षेत्रों में मैदान में हैं। वामपंथी मोर्चे के सदस्य, सीपीआई का एक जबकि भारोल ब्लॉक के दो उम्मीदवार हैं। मुख्य विपक्ष तृणमूल कांग्रेस जहां नौ क्षेत्रों में मुकाबले में हैं। वहीं उसकी सहयोगी प्रत्यासी पांच क्षेत्रों में हैं। इस बीच, सुरक्षा बल उन इलाकों में पहुंच गये हैं जहां कल मतदान होना है। सुरक्षाकर्मियों में बम विरोधी कार्रवाई और माओवादियों के इलाकों में संघन तलाशीयात का काम शुरू कर दिया है। राज्य के मुख्य निर्वाचन अधिकारी सुनील गुप्ता का कहना है कि सुरक्षा के व्यापक प्रबंध किये गए हैं। जिससे माओवादियों के सर्वाधिक प्रभाव वाले इन इलाकों में शांतिपूर्ण मतदान कराया जा सके। सुनील शुक्ल आकाशवाणी समाचार कोलकाता।
———
 बिहार में पंचायत चुनाव के सातवें चरण में ६२ ब्लाकों की ९०७ ग्राम पंचायतों के लिए कड़ी सुरक्षा के बीच वोट डाले जा रहे हैं। मतदान शाम पांच बजे तक चलेगा। नक्सल प्रभावित इलाकों में मतदान दोपहार बाद तीन बजे तक ही होगा।  सुरक्षा की दृष्टि से नेपाल से सटी राज्य की सीमा सील कर दी गई है।
———
 जम्मू-कश्मीर में पंचायत चुनावों के सातवें चरण में कल ८० प्रतिशत से अधिक वोट पड़े। राज्य के आठ विकास खंडों में २४५ सरपंचों और एक हजार सात सौ पैंसठ पंचों के निर्वाचन के लिये शांतिपूर्ण मतदान हुआ।
घाटी के चार ब्लॉकों में लोगों ने फिर एक बार भारी मतदान में भाग लेकर अलगाववादी और उग्रवादी तत्वों की पंचायती चुनाव की वॉयकाट को सिरे से ही खारिज कर दिया। एक बार फिर घाटी में मतदान का प्रतिशत जम्मू से बेहतर रहा। सीमावर्ती जिला कुपवाड़ा के पराकुला ब्लॉक में रिकार्ड मतदान हुआ। ज्ञात रहे कि यह सीमावर्ती जिला एक समय आंतकवादियों का गढ़ था। जम्मू के चार ब्लॉकों में भी लोगों में सुबह से जबर्दस्त उत्साह रहा। बयासी जिला के पोनी ब्लॉक में ८१ प्रतिशत मतदान रिकॉर्ड किया गया। आकशवाणी समाचार के लिए जम्मू से आर के रैना।
———
आकाशवाणी से आप हर घंटे समाचार बुलेटिन सुन सकते हैं। मोबाइल फोन पर ताजा समाचार जानने के लिए मैसेज बॉक्स में टाइप करें न्यूज और भेज दें-५ ६ ७ ६ ७ ४ ४  पर
———
 अमरीका के राष्ट्रपति ओबामा ने कहा है कि पाकिस्तान में एबटाबाद में पिछले छह साल से रह रहे अलकायदा सरगना लादेन को पाकिस्तान से कुछ मदद मिल रही थी। ओबामा ने एक टी वी चैनल को बताया कि पाकिस्तान सरकार को इस बात की जांच करानी चाहिए कि ओसामा पाकिस्तान के एक सम्पन्न और छावनी इलाके में इतने लम्बे समय से कैसे रह रहा था। अमरीका ने पाकिस्तान से ओसामा बिन लादेन की तीन पत्नियों सहित गिरफ्तार लोगों से पूछताछ की अनुमति मांगी है।
 पाकिस्तानी सेना ने एबटाबाद के उस मकान पर कब्जा  कर लिया जहां लादेन मारा गया था। इसके बाद इस इमारत को ढहाने की अटकलें तेज हो गई हैं, ताकि ये जिहादियों का पवित्र स्थल न बन सके। इस बीच पाकिस्तान ने अंतर्राष्ट्रीय मीडिया पर एबटाबाद से सीधे प्रसारण के लिए रोक लगा दी है। पाकिस्तान के इस फैसले को इस्लामाबाद से महज १२० किलोमीटर दूर लादेन की मौजूदगी का पता लगाने में सुरक्षा एजेंसियों की नाकामी पर सरकार और सेना की असहजता से जोड़ा जा रहा है।
———
 उच्चतम न्यायालय आज रामजन्म भूमि- बाबरी मस्जिद मामले  की सुनवाई करेगा। अयोध्या में विवादित स्थल को तीन हिस्सों में बांटने के इलाहाबाद हाईकोर्ट की लखनऊ पीठ के फैसले के खिलाफ विभिन्न धार्मिक संगठनों ने उच्चतम न्यायालय में याचिका दायर की हैं। न्यायमूर्ति आफताब आलम और न्यायमूर्ति आर एम लोढ़ा की खंडपीठ आज जमियते-उलेमा-ए-हिंद, सुन्नी सेंट्रल वक्फ बोर्ड, अखिल भारत हिन्दू महासभा, निर्मोही अखाडा+, सहित कई संगठनों की याचिकाओं पर सुनवाई करेगी।
———
 नोबेल पुरस्कार से सम्मानित गुरूदेव रवीन्द्रनाथ ठाकुर की १५०वीं जयंती आज मनायी जा रही है। पश्चिम बंगाल में गुरुदेव के सम्मान में विविध कार्यक्रमों का आयोजन किया जा रहा है। इस अवसर पर प्रभात फेरियां निकाली गई। हमारे कोलकाता संवाददाता ने खबर दी है कि गुरुदेव रवीन्द्रनाथ के जन्म स्थान जोरासांको ठाकुरबाड़ी में बड़ी संख्या में लोग पहुंच रहे हैं।
———
 उत्तराखण्ड में पवित्र बद्रीनाथ धाम के कपाट आज सुबह परम्परागत ढंग से वैदिक मंत्रोच्चार के साथ खोल दिए गए। इस मंदिर के कपाट सर्दियों में छह महीने के लिए बंद कर दिये जाते हैं। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि देश के कोने-कोने से आये श्रद्धालु कड़ाके की ठंड के बावजूद मंदिर के बाहर ब्रह्ममुहूर्त से ही बड़ी संख्या में एकत्र होने लगे।
 इस बीच गढ़वाल क्षेत्र में चार धाम की यात्रा सुचारू रूप से सम्पन्न कराने के लिए राज्य सरकार ने व्यापक कदम उठाये हैं।
———
 आकाशवाणी के समाचार सेवा प्रभाग द्वारा आज प्रसारित किए जाने वाले कार्यक्रम ”पब्लिक स्पीक” का विषय है : प्रवेश परीक्षाओं में धांधली यानी डंसचतंबजपबमे पद म्दजतंदबम म्गंउपदंजपवदेण् यह कार्यक्रम एफ.एम. गोल्ड पर रात साढ़े नौ बजे से प्रसारित किया जाएगा।
 श्रोता टेलीफोन नंबर – ० १ १- २ ३ ३ १ ४ ४ ४ ४ पर सवाल पूछ सकते हैं। यह कार्यक्रम दूरदर्शन डीटीएच – डी डी डायरेक्ट प्लस पर भी उपलब्ध रहेगा।
———
 मध्य प्रदेश में प्रतापगढ़ आ रही मुंबई-लखनऊ उद्योग नगरी एक्सप्रेस रेलगाड़ी के पांच डिब्बे विदिशा से बीस किलोमीटर दूर सुमेर सराय रेलवे स्टेशन के पास  आज सुबह पटरी से उतर गए। घटना में बारह लोगों के     घायल होने की खबर है। सरकारी सूत्रों के मुताबिक राहत और बचाव दल मौके पर पहुंच गया है।
———
 क्वालालम्पुर में इपोह में अज+लान शाह हॉकी प्रतियोगिता में भारत और ऑस्ट्रेलिया के बीच मैच एक-एक गोल से ड्रॉ रहा। राष्ट्रमंडल खेलों के चैंपियन ऑस्ट्रेलिया ने १४वें मिनट में जैकब वैटन के गोल से बढ़त बना ली थी। आठ मिनट बाद भारत की ओर से रूपिंदर पाल सिंह ने गोल करके टीम को बराबरी दिला दी। तीन मैचों के बाद अब भारत के तीन अंक हो गए हैं।  आज ऑस्ट्रेलिया का मुकाबला पाकिस्तान से होगा।
———
 पांच बार की विश्व मुक्केबाजी चैंपियन भारत की एम सी मैरीकॉम और  पवित्रा, चीन में एशियाई कप महिला मुक्केबाजी प्रतियोगिता के फाइनल में पहुंच गयी हैं। मैरीकॉम ने ४८ किलोग्राम वर्ग में फिलीपीन्स की केट अपारी को ११-८ से हराया। पवित्रा ने ५७ किलोग्राम वर्ग में चीन की यांग यांजी को कड़े संघर्ष में ९-८ से हराकर फाइनल में जगह बनाई।
 फाइनल में मैरीकॉम का सामना उत्तर कोरिया की म्यांग सिम किउ से होगा जबकि पवित्रा का मुकाबला थाईलैंड की तसामाली थोंगजम से होगा।
 ————–
 साइना नेहवाल मलेशियन ओपन ग्रां-प्री गोल्ड टूर्नामेंट के फाइनल में हार गई। क्वालालम्पुर में दूसरी वरीयता प्राप्त चीन की जि+न वांग ने सर्वोच्च वरीयता प्राप्त साइना को ४८ मिनट तक चले मैच में १३-२१, २१-८, २१-२४ से हराया।
———
 आई पी एल किक्रेट प्रतियोगिता में मोहाली में पुणे वॉरियर्स ने किंग्स इलेवन पंजाब को पांच विकेट से हरा दिया।
 बंगलुरू में एक अन्य मैच में रॉयल चैलेंजर्स बंगलौर ने कोच्चि टस्कर्स को नौ विकेट से हराया।
 आई पी एल में आज जयपुर में राजस्थान रॉयल्स का सामना चेन्नई सुपर किंग्स से होगा।
———
आज के समाचार पत्रों की सुर्खियों

 जमीन अधिग्रहण के विरोध में ग्रेटर नोएडा से भड़का किसान आंदोलन आगरा तक पहुंचने की खबरें आज चित्रों के साथ अखबारों में छाई हुई हैं। जनसत्ता लिखता है -किसान आंदोलन की चपेट में आये कुछ और जिले, जबकि हिन्दुस्तान की सुर्खी है किसान आंदोलन पर गरमाई सियासत।
 अलकायदा के मारे गए सरगना ओसामा बिन लादेन की हरकतों से जुड़ी खबरों और भारत में आतंकी घुसपैठ के बारे में विकीलिक्स के ताजा खुलासे का भी अखबारों में बोलबाला है।
  बिजनेस भास्कर के अनुसार एक लाख करोड़ रूपए होने वाला है सरकारी विनिवेश। अखबारों का यह भी कहना है कि बचत खातों पर ब्याज दर बढ़ने के बाद बैंक अपने खर्चे निकालने के लिए कुछ सेवाओं पर शुल्क वसूल करने की सोच रहे हैं। इकोनोमिक टाइम्स की खबर है कि सोना चांदी की कीमत बढ़ने से कम्प्यूटर के दाम चढ़ गये हैं, क्योंकि प्रोसेसर, मदरबोर्ड और दूसरे सर्किट में इन दोनों धातुओं का उपयोग होता है।
 दिल्ली सहित समूचे उत्तर भारत में इस बार अब तक गर्मी का प्रकोप कम होने के बारे में हिन्दुस्तान ने मौसम विभाग के प्रवक्ता के हवाले से खबर दी है कि पश्चिमी हवाओं ने रोक रखा है गर्मी का रास्ता। लेकिन इससे मानसून पर कोई असर नहीं पड़ने वाला।
 दैनिक भास्कर में प्रकाशित एक सर्वेक्षण कहता है कि हमारा देश मांओ के लिए सुरक्षित नहीं। कम विकसित देशों के मदर्स इन्डैक्स में ७९ देशों में भारत ७५वें स्थान पर है।
 नवभारत टाइम्स ने दिल्ली की जिन्दगी पर मैट्रो के असर के बारे में पूरे पन्ने की विशेष रिपोर्ट छापी है।
 आईपीएल क्रिकेट में रायल चैलेंजर्स बंगलूर की तरफ से एक ओवर में ३७ रन बनाने के क्रिस गेल के कारनामे की चर्चा भी अखबारों ने की है।


०९.०५.२०११
दोपहर समाचार
१४३०
मुख्य समाचार :
  • उच्चतम न्यायालय ने रामजन्म भूमि-बाबरी मस्जिद मालिकाना हक विवाद पर इलाहाबाद उच्च न्यायालय के फैसले पर रोक लगाई। विवादित स्थल से लगी ६७ एकड़ जमीन पर कोई धार्मिक गतिविधि न करने के आदेश।
  • पश्चिम बंगाल विधानसभा चुनाव के अन्तिम चरण में कल के मतदान के लिए सभी तैयारियां  पूरी। बिहार में पंचायत चुनावों के सातवें चरण का मतदान कड़ी सुरक्षा के बीच जारी।
  • किसानों के आन्दोलन से प्रभावित ग्रेटर नोएडा और आगरा की स्थिति शांत, लेकिन तनावपूर्ण।
  • फिलीपीन्स में समुद्री तूफान-ऐरे से ९ लोगों की मौत।
  • २००९ का प्रतिष्ठित जवाहर लाल नेहरू पुरस्कार, जर्मनी की चांसलर एंगला मार्कल को।
——-
 उच्चतम न्यायालय ने अयोध्या में विवादित रामजन्म भूमि बाबरी मस्जिद स्थल को तीन हिस्सों में बांटने के इलाहाबाद उच्च न्यायालय के फैसले पर आज रोक लगा दी। न्यायालय ने उच्च न्यायालय की लखनऊ पीठ के १३ सितम्बर २०१० के फैसले पर रोक लगाते हुए उस स्थल पर यथास्थिति बनाए रखने का आदेश दिया। न्यायमूर्ति आफताब आलम और न्यायमूर्ति आर.एम. लोढ़ा की पीठ ने उच्च न्यायालय के फैसले को आश्चर्यजनक बताते हुए कहा कि भूमि को बांटने का आदेश दिया गया जबकि विवाद में शामिल किसी भी पक्ष ने इसकी मांग नहीं की थी। उच्चतम न्यायालय ने विवादित ढांचे के पास केन्द्र द्वारा अधिग्रहण की गई ६७ एकड़ जमीन पर कोई भी धार्मिक गतिविधि न किए जाने का निर्देश दिया और कहा कि शेष ज+मीन पर यथास्थिति बनी रहनी चाहिए। न्यायालय के आदेश के मद्देनज+र अयोध्या में विवादित स्थल पर रामलला के अस्थायी मंदिर में पूजा-अर्चना पहले जैसी जारी रहेगी।
 इलाहाबाद उच्च न्यायालय की लखनऊ पीठ ने पिछले वर्ष सितम्बर में फैसला दिया था कि उस दो दशमलव सात-सात एकड़ जमीन को मुसलमानों, हिन्दुओं और निर्मोही अखाड़े के बीच तीन हिस्सों बांट दिया जाए जहां पहले विवादित ढांचा खड़ा था।
     ——–
 पश्चिम बंगाल में विधानसभा चुनाव के छठे और अंतिम चरण में कल होने वाले मतदान के लिए सभी तैयारियां पूरी कर ली गयी हैं। इस चरण में पश्चिमी मेदिनीपुर, बांकुरा और पुरूलिया जिले में १४ सीटों के लिए वोट डाले जाएंगे। माओवाद प्रभावित इन तीन जिलों में सुबह सात बजे से तीन बजे तक वोट पड़ेंगे। हमारे संवाददाता ने बताया है कि कुल ९७ उम्मीदवार चुनाव मैदान में हैं और मतदान के दौरान सुरक्षा के पुख्ता इंतजाम किये गए हैं।

 इस बीच बर्दवान जिले के खांडोकोस में एक मतदान केन्द्र पर आज फिर से वोट डाले जा रहे हैं।  यहां शनिवार को मतदान के दौरान इलैक्ट्रॉनिक वोटिंग मशीन में तकनीकी खराबी आ जाने के कारण फिर से मतदान हो रहा है।
      ———–
 बिहार में, पंचायत चुनाव के सातवें चरण का मतदान शांतिपूर्वक चल रहा है। सुरक्षा के व्यापक प्रबंध किये गये है। इस चरण में ६२ प्रखंडों के ९०७ ग्राम पंचायतो के लिए चुनाव हो रहे हैं। मतदान शाम पांच बजे तक चलेगा। नक्सल प्रभावित १२ प्रखंडों में यह दिन मे तीन बजे तक ही होगा। हमारे पटना संवाददाता ने खबर दी है कि सुबह से ही तेज गर्मी पड़ रही है और मतदान की गति सामान्य है। नालंदा, पटना और बेगुसराय जि+लों में प्रतिद्वंद्वी गुटो के बीच छोटी-मोटी झड़पों के अलावा हिंसा की कोई बड़ी खबर नहीं है। तीन सौ से अधिक लोगों को एहतियात के तौर पर गिरफ्तार किया गया है। गिरफ्तार लोगों से करीब ८७ हजार रुपये जब्त किये गये हैं। साढे ५३ लाख से अधिक मतदाता ९७ हजार पांच सौ पांच उम्मीदवारों के चुनावी भाग्य का फैसला करेंगे। शेष तीन चरणों  के चुनाव इस महीने की १८ तारीख को संपन्न हो जाएंगे। आठवें चरण का अगला चुनाव १२ मई को होगा।
 जिला प्रशासन ने चुनावी हिंसा के आरोप में २९० लोगों के खिलाफ आरोप पत्र दाखिल किये हैं जिनमें से ६२ मुखिया हैं। राज्य चुनाव कार्यालय ने फास्ट्रेक अदालत में सुनवाई करने के निर्देश दिये हैं।
 इस बीच, शिवहर जिले में पंचायत चुनाव की मतगणना शुरू हो गई है राज्य मे मतगणना का काम २९ मई को पूरा हो जाएगा।
———
 कर्नाटक में कांग्रेस ने आज भाजपा सरकार को हटाने की मांग को लेकर विरोध प्रदर्शन किया और राजभवन चलों मार्च किया। कांग्रेस महासचिव और  कांग्रेस के राज्य मामलो के प्रभारी मधुसूदन मिस्त्री, पार्टी नेताओं और कार्यकर्ताओं ने राजभवन तक की इस यात्रा में भाग लिया। उन्होंने राज्यपाल हंसराज भारद्वाज को एक ज्ञापन दिया जिसमें भाजपा सरकार को हटाने की मांग की गई है। राज्य कांग्रेस अध्यक्ष जी.परमेश्वर ने संवाद्दाताओं से बातचीत में कहा कि राज्य की मौजूदा सरकार को हटना चाहिए क्योंकि लोग भ्रष्टाचार से तंग आ गए हैं।
 उधर जनता दल-सैक्युलर के राज्य अध्यक्ष एच.डी. कुमार स्वामी के नेतृत्व में पार्टी के सदस्यों ने राज्य सरकार के खिलाफ आंदोलन शुरू किया है। पार्टी ने राज्य सरकार पर भ्रष्टाचार का आरोप लगाया है और कहा है कि वह अवैध खनन को बढ़ावा दे रही है। दूसरी तरफ मुख्यमंत्री बी.एस. येदियुरप्पा ने कहा है कि राज्य में अवैध खनन को बढ़ावा देने वाले कांग्रेस और जनता दल सैक्युलर के नेताओं के नाम जल्दी ही बताये जाएंगे।
     ———
  उत्तरप्रदेश में ग्रेटर नोएडा और आगरा में स्थिति शांत लेकिन तनावपूर्ण है। शनिवार को भट्टा परसौल क्षेत्र में किसानों और पुलिस की झड़प में चार लोग मारे गए थे, जिनमें दो पुलिसकर्मी शामिल हैं। उत्तरप्रदेश सरकार के भूमि अधिग्रहण करने के तरीकों को लेकर आगरा, अलीगढ़ और मथुरा के कुछ क्षेत्रों में किसान आंदोलन कर रहे हैं।
 गौतमबुद्धनगर की कार्यवाहक जिला मजिस्ट्रेट शीतल वर्मा ने आज सुबह आकाशवाणी को बताया कि स्थिति पूरी तरह नियंत्रण में है और जिला प्रशासन स्थानीय लोगों को इस बात पर राजी करने की कोशिश कर रही है कि वे अपने घरों को लौट जाएं। हमारे संवाददाता ने बताया कि इलाके में धारा १४४ लागू है।
   इस बीच, राज्य विधानसभा में विपक्ष के नेता शिवपाल यादव के नेतृत्व में समाजवादी पार्टी के शिष्टमंडल और अन्य नेताओं को भट्टा परसौल गांव जाने का प्रयास करते समय गिरफ्तार कर लिया गया। विपक्षी भाजपा भी पश्चिमी उत्तरप्रदेश में आज काला दिवस मना रही है। भाजपा के पूर्व अध्यक्ष राजनाथ सिंह ने कहा है कि भूमि अधिग्रहण विधेयक पारित होने के बाद ही राज्य में भूमि अधिग्रहण होना चाहिए।
  कांग्रेस के नेता दिग्विजय सिंह ने भूमि अधिग्रहण मामले में भ्रष्टाचार की जांच कराने के बात कही है।
   उधर, राज्य सरकार ने आरोप लगाया कि ये विरोध प्रदर्शन पूर्व नियोजित था और स्थानीय अपराधियों तथा राजनीतिक नेताओं की मिलीभगत से हुआ।  इस बीच, किसान संघर्ष समिति के नेता मनवीर सिंह तेवतिया को पकड़ने के लिए तलाशी अभियान जारी है।
       ——–
 भाजपा शासित राज्यों के मुख्यमंत्रियों का दो दिन का सम्मेलन आज नई दिल्ली में शुरू हो रहा है। इसमें इन राज्यों में कल्याण कार्यक्रमों की स्थिति का जायजा लिया जाएगा। बैठक में अन्य राज्यों में सफल योजनाओं के क्रियान्वयन पर विचार-विमर्श होगा और यूपीए सरकार के खिलाफ संयुक्त नीति तैयार की जाएगी। सम्मेलन में मौजूदा राजनीतिक स्थिति की समीक्षा होगी और कुशल प्रशासन से संबंधित मुद्दों पर चर्चा होगी। हमारे संवाद्दाता ने खबर दी है कि भाजपा २० सूत्री कार्यक्रम जैसी उन कल्याणकारी योजनाओं में अपनी उपलब्धियों को उजागर करेगी, जिनमें भाजपा शासित राज्यों ने अन्य राज्यों के मुकाबले बेहतर प्रदर्शन किया है। इसके अलावा पार्टी, प्रशासन को ज्यादा जवाबदेह और पारदर्शी बनाने के तौर-तरीकों पर भी विचार करेगी। पार्टी के वरिष्ठ नेता इस बैठक को सम्बोधित करेंगे।
      ———
 मध्य प्रदेश में सिरौही रेलवे स्टेशन के पास विदिशा और गंजबसोदा के पास बीच मुंबई-लखनऊ उद्योगनगरी एक्सप्रेस के पांच डिब्बे पटरी से उतर गये। जानकारी के लिए रेलवे ने हेल्पलाइन नम्बर दिये है- ये नम्बर हैं-        ० ७ ५ ५ -४ ० ० १ ६ ०  ८, ० ७ ५ ५ -४ ० ० १ ५ ८ ३. । हमारे संवाददाता ने बताया है कि इस घटना में २१ लोग घायल  हो गए हैं।

——-
 कर्नाटक के कोप्पल जिले में एक ट्रक और लॉरी की टक्कर में आठ महिलाओं सहित ग्यारह लोगों की मृत्यु हो गई। दुर्घटना में नौ लोग घायल भी हुये है। पुलिस का कहना है कि इनमें से अधिकतर लोग बुडागुम्पा गांव में श्रमिक का काम करते थे। दस लोगों की घटनास्थल पर ही मृत्यु हो गई। घायलों को अस्पताल में भर्ती कराया गया है। लॉरी का चालक फरार है।
—–
 ओडिशा के कोरापुट जिले के एक जलाशय में कल नौका डूबने की घटना के बाद आज एक महिला का शव  बरामद किया गया है। नौका में सवार छह लोग अब भी लापता है। आज सुबह राहत और बचाव कार्य फिर से शुरू किये गये। मृतक महिला की शिनाख्त की जा रही है। ओडिशा राज्य आपदा प्रबन्धन कार्यबल और दमकल कर्मी तलाश के काम में जुटे हुये है। चार लापता महिलाओं और दो बच्चों की खोज में स्थानीय मछुआरों और स्वयंसेवकों की सहायता ली जा रही है। कल शाम सूर्यास्त के बाद राहत और खोज कार्य रोक दिया गया था। दुर्घटनाग्रस्त नौका पर १२ लोग सवार थे और वे पुजारीपुट गांव से जोलाहोंजा जा रहे थे। दो महिलाओं सहित पांच व्यक्ति तैरकर सुरक्षित किनारे पर आ गये।
——
 मणिपुर में एक व्यक्ति की कथित रूप से हिरासत में मृत्यु के कारण एक सब-इंस्पेक्टर सहित छह पुलिसकर्मियों को बर्खास्त किया गया है। राज्य के पुलिस सूत्रों के अनुसार इस व्यक्ति को मणिपुर पुलिस के एक दल ने गैर-कानूनी गतिविधियों में शामिल होने के आरोप की जांच के लिए हिरासत में लिया था। इसके बाद उसे इम्फाल के एक अस्पताल में भर्ती कराया गया, जहां उसकी मृत्यु हो गई।
——
  भारत ने अफगानिस्तान में शांति, समृृद्धि और स्थिरता के लिए पडोसी देशों की अधिक भूमिका पर जोर दिया है। नई दिल्ली मे विदेश मंत्रालय के सूत्रों ने बताया कि आंतकवादी सरगाना ओसामा के मारे जाने के बाद इस क्षेत्र में आतंकवाद जैसे मुद्दों पर अंतर्राष्ट्रीय समुदाय के सामूहिक प्रयास की तत्काल आवश्यकता है। हमारे संवाददाता ने बताया है कि अफगानिस्तान में अमरीका पहले के मुकाबले अकेला पड़ गया है, क्योंकि उसके कथित क्षेत्रीय सहयोगी अफगानिस्तान और पाकिस्तान अपनी शर्तो पर भूमिका बढ़ा रहे हैं।
   —–
 भारत की यात्रा पर आयें चेकगणराज्य की सीनेट के अध्यक्ष मिलान स्टेख ने आज राष्ट्रपति भवन में राष्ट्रपति प्रतिभा देवीसिंह पाटील से मुलाकात की। दोनों नेताओं ने आपसी हित के मुद्दों पर चर्चा की। श्री मिलान स्टेख ने विदेश मंत्री एस एम कृष्णा से मुलाकात में दोनों देशों के व्यापारिक संबंधों को और बढ़ाने पर जोर दिया। भारत और चेकगणराज्य के बीच १०६ करोड़ डॉलर मूल्य का व्यापार होता है।
 इससे पहले आज सुबह श्री स्टेख राजघाट गये और राष्ट्रपिता महात्मा गांधी को श्रद्धाजंलि अर्पित की। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि दोनों देशों के बीच उच्च स्तर पर संपर्क से संबंधों को नया आयाम मिलेगा। भारत और चेकगणराज्य के बीच आर्थिक सहयोग बढ़ाने की संभावना का पता लगाने के लिए अति लघु, छोटे और मझोले उद्योग मंत्रालय के सचिव ने पिछले वर्ष जनवरी में चेकगणराज्य की यात्रा की थी।
    ——
 जर्मनी की चांसलर एंगला मार्कल को वर्ष २००९ के प्रतिष्ठित जवाहर लाल नेहरू पुरस्कार के लिए चुना गया है। उन्हें ये पुरस्कार अन्तर्राष्ट्रीय सद्भाव को बढ़ावा देने के लिए दिया जाएगा। उपराष्ट्रपति मोहम्मद हामिद अंसारी की अध्यक्षता वाली ज्यूरी ने ये फैसला किया। विदेश मंत्रालय द्वारा जारी वक्तव्य में कहा गया है कि भारत, २१ वीं शताब्दी की चुनौतियों का सामना करने के साथ-साथ निरन्तर और समानता पर आधारित विकास के एंगला मार्कल के  प्रयासों का सम्मान करता है। इस पुरस्कार के तहत एक करोड़ रूपये नकद, एक ट्रॉफी और प्रशस्ति पत्र दिया जाता है।
    ———-
 फिलीपिन्स में आये समुद्री तूफान-ऐरे के कारण देश के पूर्वी हिस्से में कल भारी वर्षा और भूस्खलन से कम से कम ९ लोग मारे गये और सैंकड़ों लोगों को अपने घर छोड़कर अन्य स्थानों पर जाना पड़ा। फिलीपिन्स के मौसम विभाग ने कहा है कि समुद्री तूफान ऐरे, कैटेंडुएन्स द्वीप में तबाही के बाद पश्चिमोत्तर में १५ किलोमीटर प्रति घंटे की रफ्तार से राजधानी मनीला और मुख्य लुजोन द्वीप की ओर बढ़ रहा है। हवाओं की रफ्तार ८५ किलोमीटर प्रतिघंटा बताई गई है। तूफान के कारण सड़क परिवहन बाधित हुआ है। घर क्षतिग्रस्त हुये है और कई उड़ानों को रद्द करना पड़ा है।
———
 बहरीन में आगामी एक जून से आपातस्थिति हटा ली जाएगी। बहरीन की सरकारी समाचार एजेंसी बीएनए ने कहा है कि देश के शाह ने सरकार विरोधी प्रदर्शनों को दबाने के लिए मार्च के मध्य से लागू आपातकाल हटाये जाने का आदेश दिया है।  इस घोषणा के साथ ही विपक्ष के वरिष्ठ नेताओं पर सत्तारूढ़ राजतंत्र को अपदस्थ करने के प्रयास करने के आरोप में मुकदमा शुरू हो गया।
———-
राज्यसभा में विपक्ष के नेता भाजपा के अरूण जेटली ने कहा है कि सरकार को वस्तु और सेवाकर लागू करने के लिए राज्यों के बीच आम सहमति बनानी चाहिए। आज नई दिल्ली में फिक्की द्वारा आयोजित एक समारोह में श्री जेटली ने कहा कि कुछ राज्यों को इस बारे में कई आशंकाएं हैं, जिन्हें दूर किया जाना चाहिए। उन्होंने कहा कि सरकार को राज्यों के संदेह दूर करने के लिए उनसे बात करनी चाहिए। सरकार अगले वर्ष पहली अप्रैल से वस्तु और सेवाकर लागू करने पर विचार कर रही है।
———
 बम्बई शेयर बाजार में उतार-चढ़ाव जारी है। शुरूआती कारोबार में सेन्सेक्स १२५ अंक की बढ़त के साथ १८ हजार ६४४ पर खुला। बाद में इसमें  कुछ गिरावट आई लेकिन दोपहर बाद के कारोबार में सेन्सेक्स फिर चढ़ने लगा। अब से कुछ देर पहले यह …………….. अंक की वृद्धि के साथ  ………………हजार  ……………… पर था। नेशनल स्टॉक एक्सचेंज का निफ्टी भी  …..१०……… अंक   बढ़कर ………………… हजार ……………. पर था।
 अर्न्तबैंक विदेशी मुद्राबाजार में डॉलर के मुकाबले रूपया १५ पैसे मजबूत हुआ। एक डॉलर की कीमत ४४ रूपये ६३ पैसे बोली गयी।
09.05.2011
समाचार संध्या
2045

मुख्य समाचार :-
  • 26 नवंबर 2008 के मुंबई आतंकी हमले में अमरीका ने पांच पाकिस्तानी नागरिकों पर आरोप-पत्र दायर किए। इन हमलों में पाकिस्तानी आतंकवादियों के शामिल होने का एक और सबूत। अमरीका ने इस हमले की पूरी योजना बनाने और उसे अंजाम देने में आई.एस.आई. का हाथ बताया।
  • उच्चतम न्यायालय ने अयोध्या में राम जन्मभूमि-बाबरी मस्जिद के मालिकाना हक के मामले में इलाहाबाद उच्च न्यायालय के फैसले पर रोक लगाई और यथास्थिति बनाए रखने का आदेश दिया।
  • उच्चतम न्यायालय ने कहा – इज्जत के नाम पर होने वाली हत्याओं को मृत्युदंड देने के लिए विरलतम अपराध माना जाए।
  • गुरूदेव रबींद्रनाथ ठाकुर को आज उनकी जयंती पर प्रधानमंत्री और देशवासियों की श्रद्धांजलि।
  • चीन में एशियन महिला मुक्केबाज+ी प्रतियोगिता में एम.सी. मेरीकॉम को स्वर्ण पदक।
  • क्वालालम्पुर में खेली जा रही सुलतान अज+लान शाह हॉकी प्रतियोगिता में भारत ने मेज+बान मलेशिया को हराया।

नवम्बर 2008 में मुंबई आतंकवादी हमले की योजना बनाने और उसे अंजाम देने के लिए जिम्मेदार पांच पाकिस्तानी नागरिकों पर अमरीका ने शिकागो की एक अदालत में आरोप पत्र दायर किये है। इन हमलों में पाकिस्तानी आतंकवादियों के शामिल होने का एक और सबूत पेश किया गया है। अमरीका ने इस हमले की पूरी योजना बनाने और इसे अंजाम देने में आई.एस.आई. का हाथ बताया है। इसमें भारत के रूख को सही बताते हुए मुंबई हमले की कोई जानकारी नहीं होने के पाकिस्तान के दावे को भी गलत बताया गया है। भारत में सार्वजनिक जगहों में बम रखने की साजिश रचने के मामले में आरोप-पत्र में जिन लोगों के नाम शामिल है वे हैं साजिद मीर उर्फ साजिद माजेद, अबू कहाफा मंजर इकबाल उर्फ अबू अलकामा , लश्कर और मेजर इकवाल । हमारे संवाददाता ने बताया है कि आरोपपत्र से यह स्पष्ट हो गया है कि आतंकवाद से निपटने में दोहरा मापदंड नहीं अपनाया जा सकता।
इस नए दस्तावेज ने साफ कर दिया है कि मुंबई हमलों की योजना एंव क्रियान्वयन पाकिस्तान में हुआ था। दो वरिष्ठ लश्करे ए तैयबा कमांडर जिनके नाम आरोप-पत्र में हैं उन मुंबई हमलों में आतंकवादियों को निर्देशन प्रशिक्षण एवं संसाधन जुटाने में मदद करने के आरोप हैं। साथ ही उन्होंने डेविड वूमेन हेडली को हमलों के ठिकानों की निगरानी करने में भी सहायता की थी। आईएसआई के मेजर इकबाल की भागीदारी ने इन हमलों में आईएसआई के हाथ की भी पुष्टि कर दी है। हालांकि भारत-पाकिस्तान से वार्ता जारी रखने के लिए प्रतिबद्व है। किन्तु वक्त आ गया है। कि पाकिस्तान अपने धरती से उपज रहे आतंकवाद को जड़ से मिटाने के लिए कारगर कदम उठाए। अल-कायदा प्रमुख ओसामा बिन लादेन के उसकी सैन्य अकादमी से कुछ की किलोमीटर की दूरी पर मारे जाने बाद पाकिस्तान पर आतंकवाद के खिलाफ ठोस कार्रवाई करने की जिम्मेदारी और भी बढ़ गई है। आकाशवाणी समाचार के लिए नई दिल्ली से सुमिता।

पाकिस्तान ने इस बात की जांच के आदेश दिये हैं कि ओसामा बिन लादेन एबटाबाद में छिपकर कैसे रह रहा था। पाकिस्तान के प्रधानमंत्री युसूफ रज+ा गिलानी ने आज संसद में कहा कि सेना और नागरिक जांच अधिकारी, ओसामा के ठिकाने का पता लगाने में खुफिया नाकामी की संयुक्त रूप से जांच करेंगे। वे इस बात की भी छानबीन करेंगे कि पाकिस्तान की धरती पर अमरीका के हमले का पहले से पता क्यों नहीं लग पाया।

उच्चतम न्यायालय ने अयोध्या में विवादित रामजन्म भूमि बाबरी मस्जिद स्थल को तीन हिस्सों में बांटने के इलाहाबाद उच्च न्यायालय के फैसले पर रोक लगा दी है। न्यायालय ने उच्च न्यायालय की लखनऊ पीठ के 13 सितम्बर 2010 के फैसले पर रोक लगाते हुए उस स्थल पर यथास्थिति बनाए रखने का आदेश दिया। न्यायमूर्ति आफताब आलम और न्यायमूर्ति आर.एम. लोढ़ा की खंडपीठ ने उच्च न्यायालय के फैसले को आश्चर्यजनक बताते हुए कहा कि भूमि को बांटने का आदेश दिया गया जबकि विवाद में शामिल किसी भी पक्ष ने इसकी मांग नहीं की थी। उच्चतम न्यायालय ने विवादित ढांचे के पास केन्द्र द्वारा अधिग्रहित 67 एकड़ ज+मीन पर कोई भी धार्मिक गतिविधि न किए जाने का निर्देश दिया और कहा कि शेष ज+मीन पर यथास्थिति बनी रहनी चाहिए। न्यायालय के आदेश के मद्देनज+र अयोध्या में विवादित स्थल पर रामलला के अस्थायी मंदिर में पूजा-अर्चना पहले जैसी जारी रहेगी।

इस मामले में शामिल विभिन्न पक्षों ने आज उच्चतम न्यायालय के आदेश पर संतोष व्यक्त किया है। रामलल्ला विराजमान का प्रतिनिधित्व करने वाले वकील रवि शंकर प्रसाद ने कहा कि जिस स्थल पर रामलल्ला की मूर्ति रखी हुई है वहां कोई परिवर्तन नहीं होगा और सात जनवरी 1993 के आदेश के अनुसार वहां पूजा-अर्चना जारी रहेगी।
सुन्नी वक्फ बोर्ड के वकील जफ़रयाब जिलानी ने कहा कि उच्चतम न्यायालय के आज के आदेश से देश में शांति बनाए रखने में मदद मिलेगी। हिन्दू महासभा के वकील ने कहा कि किसी पक्ष ने भूमि के बंटवारे की मांग नहीं की थी।

एक अन्य फैसले में उच्चतम न्यायालय ने अदालतों को निर्देश दिया है कि वे इज्जत के नाम पर हत्या यानी ऑनर किलिंग के मामलों को विरलतम अपराध की श्रेणी में रखें ताकि अभियुक्तों को मौत की सजा दी जा सके। न्यायालय ने ऐसी हत्याओं को राष्ट्र के लिए कलंक, बर्बर तथा सामंती प्रथा बताया। न्यायालय की खंडपीठ ने इस तरह के अपराध में दिल्ली सत्र न्यायालय द्वारा उम्र कैद की सजा पाये भगवानदास की अपील को खारिज करते हुए यह फैसला सुनाया।

पश्चिम बंगाल विधानसभा चुनाव के छठे और अन्तिम चरण के मतदान की सभी तैयारियां पूरी हो चुकी हैं। इस चरण में पश्चिम मेदिनीपुर, बांकुरा और पुरूलिया जिलों की 14 सीटों के लिए कल मतदान होगा। माओवाद प्रभावित तीन जिलों में सुबह सात बजे से तीन बजे तक वोट डाले जायेंगे। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि इस चरण में 26 लाख 25 हजार मतदाता 97 उम्मीदवारों के राजनीतिक भविष्य का फैसला करेंगे।

पश्चिम बंगाल में छठे और अंतिम चरण के मतदान के लिए केंद्रीय अर्द्वसैनिक बलों की 650 कंपनियां तैनात की गई है। जिनमें से अकेले 360 कंपनियां अति संवेदनशील पश्चिम मेदिनापुर जिले में लगाई गई है। …जहां मतदान कल होना है। इस जिले में एक वरिष्ठ पुलिस अधिकारी को सुरक्षा व्यवस्था पर निगाह रखने के लिए आयोग द्वारा अतिरिक्त पर्यवेक्षक के रूप में तैनात किया गया है। अंतिम चरण के मतदान वाले इलाकों में हवाई निगरानी के लिए तीन हेलीकाप्टर भी लगाए गए है। सुरक्षा बलों द्वारा अधिकांश माओवादी प्रभाव वाले इलाकों में लेैग मार्चा कर जारी है। साथ ही जमीन के नीचे बिछाये गये विस्फोट का जांच का काम भी तेजी से चल रहा है। सुनील शुक्ल, आकाशवाणी समाचार, पश्चिम मिदनापुर।

उधर, राज्य के मुख्य चुनाव अधिकारी सुशील गुप्ता ने आज शाम कोलकाता में बताया कि शांतिपूर्ण मतदान के लिए सभी आवश्यक उपाय और सुरक्षा प्रबन्ध किये गये हैं। मतदान के दौरान अवांछित तत्वों का प्रवेश रोकने के लिए झारखंड और ओड़ीशा से लगी राज्य की सीमाएं सील कर दी गयी है।

बिहार में कड़ी सुरक्षा के बीच पंचायत चुनाव के सातवें चरण में लगभग 70 प्रतिशत मतदान हुआ। इस चरण में राज्य के 62 खंडों के 907 ग्राम पंचायतों के लिए वोट डाले गये। हमारे पटना संवाददाता ने खबर दी है कि नालंदा के पीठीसीन अधिकारी को चुनाव अनियमितताओं में शामिल होने के आरोप में गिरफ्‌तार किया गया। चुनाव के दौरान एहतियात के तौर पर नौ सौ से अधिक लोगों को हिरासत में लिया गया। इन लोगों से करीब 80 हजार रूपये बरामद हुए।

नई दिल्ली में आज भारतीय जनता पार्टी शासित राज्यों के मुख्यमंत्रियों के दो दिन के सम्मेलन के पहले दिन देश की राजनीतिक स्थिति पर विचार किया गया और इन राज्यों में अमल में लाये जा रहे कल्याणकारी कार्यक्रमों का जायजा लिया गया। सम्मेलन में इस बात पर विस्तार से विचार किया गया कि विकास योजनाओं को जमीनी स्तर तक कैसे पहुंचाया जा सके। भाजपा प्रमुख नितिन गडकरी ने सम्मेलन का उद्घाटन करते हुए मुख्यमंत्रियों से लोगों की आकांक्षाओं पर खरा उतरने तथा पारदर्शी और कुशल शासन सुनिश्चित करने का आग्रह किया।

उत्तर प्रदेश में गे्रटर नोएडा और अन्य इलाकों में किसानों का आन्दोलन आज शांतिपूर्ण रहा, लेकिन राजनीतिक गतिविधियां तेज रहीं। इलाहाबाद के निकट करछना में किसानों के एक गुप ने प्रदर्शन किया। आंदोलनकारी किसान जमीन अधिग्रहण के बदले राज्य सरकार से ऊंची दर पर मुआवजे की मांग कर रहे हैं। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि विपक्षी दलों ने भूमि अधिग्रहण नीति को लेकर आज मायावती सरकार पर हमले तेज कर दिए।
ग्रेटर नोएडा में किसानों के विरोध के बाद आज राजनैतिक नेताओं के बारी थी। जिन्होंने मायावती सरकार की कड़ी आलोचना की। कांग्रेस, बीजेपी, समाजवादी पार्टी सहित राष्ट्रीय लोकदल और वामपंथी पार्टी ने एक स्वर में मुख्यमंत्री मायावती के रवैये की आलोचना करते हुए कहा कि किसानों की हतासा और गुस्से के लिए उत्तर प्रदेश सरकार जिम्मेदार है। हांलाकि उत्तर प्रदेश सरकार ने इस बिगड़े माहौल के लिए गंदी राजनैतिक दोषी माना है वहीं। विपक्षी नेताओं ने कहा है कि भूमि अधिग्रहण में सिर्फ मुआवजा ही नहीं बल्कि कई मुद्दे शामिल हैं। जिन पर सरकार को ध्यान देना ही होगा। संजय प्रताप सिंह आकाशवाणी समाचार

मुम्बई की एक सत्र अदालत ने पुणे के व्यापारी हसन अली खान की न्यायिक हिरासत अवधि बुधवार तक बढ़ा दी है। हमारी मुंबई संवाददाता ने खबर दी है कि हसन अली अभी मुम्बई के उच्च सुरक्षा वाले ऑर्थर रोड जेल में रखा गया है।

53 वर्षीय हसन अली खान पर करीबन 70 हजार करोड़ की कर चोरी का आरोप है। इसके अलावा हसन अली खान पर विदेशी बैंकों पर में भारी मात्रा में काला धन जमा करने का आरोप है। हाल ही प्रवर्तन निदेशालय ने खान और उसके साथी कासीनाथ टपोरिया के खिलाफ जो चार सीट दायर की थी उसमें बताया गया है कि हसन अली खान के अंतर्राष्ट्रीय हथियार व्यापारी …कसौगी के साथ गहरे संबंध हैं। खान के बेल पर अर्जी पर सुनवाई इस महीने की तेरह तारीख को होगी। सुधाराम सुब्रमणयम आकाशवाणी समाचार, मुंबई।

सी.बी.आई. मणिपुर के आइरोम रोगर सिंह हत्यकांड की जांच करेगी। कार्मिक और लोक शिकायत मंत्रालय ने इस सम्बन्ध में नई दिल्ली में अधिसूचना जारी की है। आइरोम रोगर सिंह की हत्या इस वर्ष मार्च में कर दी गयी थी। इस हत्या में मणिपुर के खेल मंत्री के पुत्र और चार अन्य आरोपी हैं। इन्होंने पुलिस के समक्ष समर्पण कर दिया है।


मध्य प्रदेश में मुंबई – प्रतापगढ़ उद्योगनगरी एक्सप्रेस ट्रेन के छह डिब्बे आज सुबह सिरौही रेलवे स्टेशन के निकट विदिशा और गंजबासोदा के बीच पटरी से उतर गये। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि दुर्घटना में 43 यात्रियों को चोटें आईं।

तीन घायलों की हालत गंभीर बताई गई है। जबकि अन्य को मामूली चोटें आई है। घायलों को भोपाल और विदिसा में भर्ती कराया गया है। शेष यात्रियों को उनके गंतव्य स्थान की और रवाना कर दिया है। रेलवे ने दुघर्टना के कारणों के जांच के आदेश दे दिए हैं। गंभीर घायलों को रेलवे ने पांच-पांच हजार रूपये और मामूली घायलों को पांच-पांच सौ रूपये की अनुग्रह राशि दी है। इस दुधर्टना के चलते भोपाल दिल्ली रेल मार्ग पर रेल यातायात बुरी तरह प्रभावित हुआ है। शारिक नूर आकाशवाणी समाचार, भोपाल

नोबेल पुरस्कार से सम्मानित गुरूदेव रवीन्द्रनाथ ठाकुर की 150वीं जयंती आज देश भर में मनायी जा रही है। इस अवसर पर प्रधानमंत्री ने सुबह संसद के केन्द्रीय कक्ष में श्रद्धासुमन अर्पित किये। लोकसभा अध्यक्ष मीरा कुमार, लोकसभा में सदन के नेता प्रणब मुखर्जी, यूपीए अध्यक्ष सोनिया गांधी और भारतीय जनता पार्टी के नेता लालकृष्ण अडवाणी ने संसद भवन में गुरूदेव के चित्र पर माल्यार्पण किया। इस अवसर पर कई केन्द्रीय मंत्री और सांसद उपस्थित थे।
गुरुदेव के सम्मान में पश्चिम बंगाल में विभिन्न कार्यक्रमों का आयोजन किया जा रहा है। शांतिनिकेतन में आयोजित समारोह में देश-विदेश से आए अनेक पर्यटक शामिल हुए।

जर्मनी की चांसलर एंगला मार्कल को वर्ष 2009 के प्रतिष्ठित जवाहर लाल नेहरू पुरस्कार के लिए चुना गया है। उन्हें ये पुरस्कार अन्तर्राष्ट्रीय सद्भाव को बढ़ावा देने के लिए दिया जाएगा। उपराष्ट्रपति मोहम्मद हामिद अंसारी की अध्यक्षता वाली ज्यूरी ने ये फैसला किया। पुरस्कार के तहत एक करोड़ रूपये नकद, एक ट्रॉफी और प्रशस्ति पत्र दिया जाता है।

ओडिशा के कृषि, सहकारिता, मछली पालन और पशुपालन मंत्री दामोदर राउत ने मुख्यमंत्री नवीन पटनायक के कहने पर आज अपने पद से इस्तीफा दे दिया। डॉ0 राउत ने हमारे भुवनेश्वर संवाददाता को बताया कि उन्हें यह पता नहीं कि किस कारण से उन्हें इस्तीफा देने के लिए कहा गया।

भारत की एम. सी. मैरीकॉम ने चीन में एशियन कप महिला मुक्केबाजी में स्वर्ण पदक जीत लिया है। मैरीकॉम ने 48 किलोग्राम वर्ग के फाइनल में किम योंग सिम को 4-3 से हराया। एक अन्य भारतीय मुक्केबाज पवित्रा को 57 किलोग्राम वर्ग के फाइनल में हार का सामना करना पड़ा।

सुल्तान अजलन शाह हॉकी प्रतियोगिता में भारत ने मेजबान मलेशिया को पांच-दो से हराकर प्रतियोगिता में दूसरी जीत दर्ज की है। पहले हाफ में भारतीय टीम चार-एक से आगे थी। अर्जुन हलप्पा को मैन ऑफ द मैच घोषित किया गया। भारत अब तक चार मैचों में सात अंक हासिल कर चुका है।
अगले मैच में बुधवार को भारत का मुकाबला पाकिस्तान से होगा।

मुंबई के शेयर बाजार में आज सेंसेक्स 10 अंकों की मामूली बढत के साथ 18 हजार 529 पर बंद हुआ। इधर देश में डालर के मुकाबले रूपया 8 पैसे मजबूत हुआ एक डालर 44 रूपए 71 पैसे में मिला। दिल्ली के सर्राफा बाजार में सोना 70 रूपए बढकर 22 हजार 270 रूपए प्रतिदस ग्राम और चांदी 500 रूपए महंगी होकर 56 हजार रूपए प्रति किलोग्राम पर पहुंच गयी। कव्वे तेल का मूल्य पिछले सप्ताह 16 डालर गिर गया था, लेकिन अब ब्रेंट क्रू्रड आयल का वायदा मूल्य 3 डालर 40 सेंट बढकर 112 डालर प्रति बैरल से अधिक हो गया।

आकाशवाणी के समाचार सेवा प्रभाग द्वारा आज प्रसारित होने वाले कार्यक्रम ”पब्लिक स्पीक” का विषय है : प्रवेश परीक्षाओं में धांधली। यह कार्यक्रम एफ.एम. गोल्ड पर रात साढ़े नौ बजे से प्रसारित किया जाएगा।
श्रोता टेलीफोन नंबर – 0 1 1 2 3 3 1 4 4 4 4 पर सवाल पूछ सकते हैं। यह कार्यक्रम दूरदर्शन डीटीएच – डी डी डायरेक्ट प्लस पर भी उपलब्ध रहेगा।




MORNING NEWS
 0815 HRS
 09 MAY, 2011
THE HEADLINES:
  • Farmers’ agitation in Uttar Pradesh over land acquisition spreads to Agra, Mathura and Aligarh.
  • Prime Minister’s Office suggests the CBI and Enforcement Directorate probe the alleged irregularities in awarding Commonwealth Games contracts.
  • US President Barack Obama says Osama Bin Laden had support infrastructure inside Pakistan and this aspect needs to be investigated; live broadcasts by international media from Abbottabad barred by Pakistan.
  • In the Sultan Azlan Shah Cup hockey tournament at Malaysia, match between India and Australia ends in a draw.
[]><><><[]
In Uttar Pradesh, farmers’ protests over land acquisition have spread to Agra, Mathura and Aligarh where protestors clashed with police and torched vehicles. Police said, four policemen were injured when farmers turned violent during a protest and indulged in arson in Chaugaan village in Aitmadpur in Agra. The Special Director General of Police (Law and Order) Brij Lal said in Lucknow that irate villagers set ablaze several vehicles and tents at a construction site. Farmers are demanding higher compensation for the land acquired by the Mayawati government for the Yamuna Expressway.
The Cabinet Secretary Shashank Shekhar Singh told reporters that the State government has announced a cash reward for providing any information about some protestors who incited violence during protests in Bhatta Parsaul village in Delhi‘s suburb Gautam Buddha Nagar.  Four persons including two policemen were killed in clashes between the police and protestors.
Claiming that land acquisition or compensation were not the bone of contention, Mr Singh said the incident took place due to “political ambitions” of some persons.  He said, 22 persons have been arrested in connection with the clash at Gautam Buddha Nagar. AIR correspondent has filed this report:
Farmer’s unrest over land acquisition was simmering in Uttar Pradesh for last many months’.  The situation in Bhatta Parsaul is under control and heavy deployment of police forces made a fortress of this area. It is reported that several villagers have left their homes in fear of police action though the administration has claimed that officers are busy in confidence building with locals.  Political parties are criticizing Mayawati government. BJP is organizing a Black day in western UP and the state congress wants to national Human right commission should intervene in this matter .Samajwadi Party is also sending a delegation of leaders at the spot.  Sanjay Pratap Singh, AIR News, Allahabad.
[]><><><[]
Five coaches of Mumbai Lucknow Udyognagri Express derailed in Madhya Pradesh this morning. The Pratapgarh bound weekly train detailed near Sumer Sorai station, 20 km from Vidisha. 12 persons were injured in the incident. There is no report of any casualty so far. Relief team has been rushed to the accident site. Further details are awaited.
[]><><><[]
In Odisha, at least seven people, including women and children, are feared dead after a boat capsized in a reservoir in Koraput district yesterday. The incident took place in Kolab reservoir, about 560 km from Bhubaneswar. The country made boat was carrying 12 people. Police said, two women and a few others including the boatman managed to swim back safely, the others are missing.
[]><><><[]
The Supreme Court will hear  arguments in the Ramjanmbhoomi-Babri Masjid title suit today. A bunch of petitions have been filed by various Muslim and Hindu groups challenging the Allahabad High Court verdict of dividing the 2.77 acre disputed site into three parts among different religious groups.  A bench of justices Aftab Alam and R M Lodha will hear the appeals filed by the Nirmohi Akhara, the Akhil Bharat Hindu Mahasabha, the Jamait Ulama-I-Hind and the Sunni Central Wakf Board.
[]><><><[]
The Prime Minister’s Office has suggested to the Sports Ministry a probe by the CBI and Enforcement Directorate into alleged irregularities in the contracts executed by Common Wealth Games Organising Committee.  In its letter, the PMO has asked the agencies to specifically probe the works carried out by Event Knowledge Services and other irregularities pointed out by the Shunglu Committee. EKS  is an international private consultant which  was given three contracts of over 70 crore rupees by the organising committee to extend consultancy  services for venue development and management, games workforce, and games planning and project management services.
[]><><><[]
All arrangements are being put in place for the sixth and final phase of Assembly elections in West Bengal.  14 constituencies in Maoist infested Jungle Mahal area spread over the remaining parts of Purulia, Bankura and West Midnapore districts will go to polls in this phase tomorrow.  A total 97 candidates are in the fray. Here is a report from AIR correspondent;
The Bharatiya Janata Party is contesting in all the 14 seats while the CPI(M) is contesting eleven seats.  Left Front partners CPI and Forward Block have fielded candidates respectively in one and two seats.  The main Opposition Trinamool Congress fights in nine constituencies and its ally Congress in the 5 seats.  The State Chief electoral officer Sunil Gupta has said that fool-proof security arrangement have been made to ensure peaceful voting in the Maoist infested areas of three districts.  Three helicopters are deployed for air surveillance and security forces are well equipped with satellite phones and most sophisticated weapons.  With Arijit Chakraborty this is Sunil Shukla, AIR News, Kolkata.
Repolling is on at one polling booth at Khandoposh in Burdwan district. The Election Commission ordered re-polling in this booth due to technical snag in the EVM where voting was held last Saturday.
[]><><><[]
In Bihar, polling is underway for the seventh phase of Panchayat elections. Voting is taking place for 907 Gram panchayats spread over 62 blocks amidst tight security.  The polling, which began at 7 am, will end at 5 in the evening. In naxal affected areas, polling will end at 3 pm.  Out of 62 blocks in this phase, 12 have been declared naxal affected.  The Indo-Nepal border along the state has been sealed to check infiltration.
[]><><><[]
In Andhra Pradesh, the Election Commission will take a decision today about re-polling at some polling stations in the Kadapa Lok Sabha and Pulivendula Assembly constituencies where by-polls were held yesterday. About 70 percent of voters exercised their franchise in Kadapa while Pulivendula recorded a 81 percent voter turnout.  The State Chief Electoral Officer Bhanwar Lal said the poll percentage is likely to rise after the exact numbers from all Assembly segments are collected.
[]><><><[]
US President Barack Obama has said that the Al Qaeda leader Osama bin Laden, who lived in a compound in Abbottabad for six years, had some kind of support infrastructure inside Pakistan. Mr Obama told the CBS TV channel that the Pakistan government should conduct an investigation into how Osama was able to live so long in a military cantonment area of Pakistan, in an affluent suburb of Islamabad.
The US has also demanded access from Pakistan to all non combatants, including Osama bin Laden’s three wives, detained by the Pakistani authorities and additional material recovered from the Abbottabad compound. Meanwhile, Pakistan‘s media regulatory watchdog has barred live broadcasts by international media from Abbottabad.  Pakistan‘s decision to clamp down on foreign journalists is being linked to the government and military’s unease over coverage of perceived failures of security agencies in detecting bin Laden’s presence in a city located just 120 km from Islamabad.
[]><><><[]
Afghan security forces have regained control of the southern city of Kandahar after Taliban fighters launched a major attack on government buildings on Saturday. The provincial Governor says 11 insurgents have been killed and seven suicide bombers blew themselves up. Two soldiers and three civilians have also died, and dozens more wounded. Authorities say they have destroyed 10 vehicles packed with explosives left behind by the insurgents. Afghan intelligence officials say one fighter may still be inside the building.
[]><><><[]
The 150th birth anniversary of Nobel laureate Rabindranath Tagore is being celebrated in the country today. In West Bengal, various programmes have been organised to pay respect to Gurudev Tagore. AIR correspondent reports the day began with musical soirees, probhat ferry and garlanding of statues and portraits of Tagore.
It is in fact a day of cultural bonanza covering the entire state. In Kolkata thousands of people thronged at Joransanko Thakurbari, the birth place of Tagore since early morning to pay their respect to Viswakabi. The West Bengal Government launched a fortnight long Rabindra Jayanti celebrations programme this morning. The Chief Minister Mr. Buddhadev Bhattacharjee will pay floral tribute at the statue of Gurudev Tagore at Rabindra Sadan. The prestigious Rabindra Puraskar will be presented at a function in Kolkata this evening. The State Government has also organised an exhibition on Tagore on the occasion.  Arijit Chakraborty, AIR News, Kolkata.
[]><><><[]
The News Services Division of All India Radio in its weekly phone-in programme “Public Speak” will bring you a discussion tonight on “Malpractices in Entrance Examinations”. This can be heard on FM Gold Channel from 9.30 p.m. Listeners can pose questions to experts in our studios by calling: 2331-4444. The programme is also available on Doordarshan DTH.
[]><><><[]
In the Sultan Azlan Shah Cup hockey tournament at Ipoh, Malaysia, India held world and Olympic champion Australia to a 1-1 draw.  Jacob Whetton put the Aussies ahead in the 14th minute.  But a resolute India scored the equalizer through Rupinder Pal Singh when he converted a penalty corner in the 22nd minute. 
In two other matches yesterday, while Britain defeated Pakistan 3-2, South Korea and New Zealand played out a One-One draw.
[]><><><[]
In Uttarakhand, the portals of famous Himalayan shrine Badrinath were opened this morning amidst the chanting of Vedic hymns with traditional rituals after a gap of sixth months. AIR correspondent reports that a large number of devotees from across the country have started lining up outside the temple despite the severe cold.
[]><><><[]
In Yemen, security forces backed by the army units opened fire today on protesters demanding the ouster of Yemen‘s longtime President Ali Abdullah  Saleh. An Opposition activist said, three persons were killed in the firing.
[]><><><[]
NEWSPAPERS HEADLINES
Most Papers of the day headline the farmers agitation in Uttar Pradesh with photographs. ” UP farmers stir spreads to Agra, Mathura and Aligarh” is the Hindu Headline.
Post decontrol, LPG to cost 700 rupees per cylinder ” write the Financial Express.  The paper adds that the poor will get a cast subsidy the moment they purchase a cylinder, through a smart Debit Card. In a relegated story Hindustan Times writes about being prepared for a hike in fuel prices by up to 3 rupees a liter.  The Times of India adds that the fuel hike will also inflate power bills.  According to the papers, the imminent hike in coal and gas prices, in the international market will be passed on to consumers.
The Mail Today headlines the story about India being angry with the United States for not sharing with New Delhi, the details of ISI run anti-terror camps on Pakistani soil. The Indian Express in a related story, talks about Guantanamo bay disclosures released by Wikileaks that reveal that – Al Qaeda operations used a New Delhi based organisation Tablighi Jamaat as a cover to obtain travel documents and shelter for terrorists.
India born industrialist, Lakshmi-Mittal has topped the Sunday Times rich list for the seventh year running writes the Economics Times and the Tribune.  The Pioneer adds that with an estimated wealth of 17.51 billion pounds, the 60 years old Mittal remained on top despite the fact that his fortune declined by 22% last year. “Mittal is poorer, but richest”, is the headline in the Asian Age.
Red Wine and Chocolate sharpen your mind suggest a study in London.  A plant chemical abundant in dark chocolates and wines dilate blood vessels speeding the supply of blood to the brain.  The study conducted in Northumbria University also stated that the elderly are likely to benefit more, as with age the blood supply to the brain naturally decreases, The Asian Age has highlighted this story.

MIDDAY NEWS

1400 HRS
 09 MAY, 2011
THE HEADLINES:    

  • Supreme Court stays Allahabad High Court verdict on Ramjanmbhoomi-Babri Masjid title dispute. Orders status quo at the site; No religious activity to be performed on the 67 acre area adjacent to disputed site.
  • All arrangements are complete for final phase of Assembly elections in West Bengal tomorrow. In Bihar, polling in progress for seventh phase of Panchayat elections amidst tight security arrangements.
  • Situation in farmers’ agitation-hit Greater Noida and Agra is calm but still tense.
  • German Chancellor Angela Merkel selected for the 2009 Jawaharlal Nehru Award for promoting international understading.
  • Tropical storm Aere kills nine in the Philippines.
  • In Indian Premier League cricket, Rajasthan Royals to clash with the Chennai Super Kings at the Sawai Mansingh Stadium in Jaipur.
<<<<>>>
The Supreme Court today stayed the Allahabad High Court’s verdict dividing in three parts the disputed Ram Janmabhoomi-Babri Masjid site in Ayodhya. The court, while staying the September 13, 2010 judgement of the Lucknow bench of the high court, has ordered status quo at the site. A bench of justices Aftab Alam and R M Lodha, while terming the high court’s judgement as something strange, said the partition of the land was ordered despite none of the parties to the dispute seeking it.
While directing that there shall be no religious activity on the 67 acre land, acquired by the central government adjacent to the disputed structure, the apex court bench said the status quo shall be maintained with regard to the rest of the land.
In the wake of the court’s order, the prayers at Ram Lala’s make-shift temple at the disputed site in Ayodhya would be going on as usual.
The Lucknow bench of the high court had in September last year passed the verdict directing partition of the 2.77 acre on which the disputed structure once stood into three parts among Muslims, Hindus and Nirmohi Akhara.

<<<>>>>

In West Bengal, the stage is set for tomorrow’s sixth and final phase of Assembly elections for 14 seats covering parts of West Midnapur, Bankura and Purulia districts. The voting will take place in Maoist-hit three districts from 7 am to 3 pm. Poll personnel have already left for their destination. Over 26 lakh 55 thousand voters will decide the political fate of 97 candidates. More than 3500 polling booths have been set up in three districts. A report from our Correspondent:
Meanwhile, peaceful repolling is on at one polling booth at Khandokosh in Burdwan district. The Election Commission had ordered re-poll in this booth following technical snag in the electronic voting machine during Saturday’s polls.

<<<<>>>>>

In Bihar, the seventh phase of Panchayat elections is progressing peacefully amidst tight security arrangements. Elections are being held at 907 Gram Panchayats in 62 blocks of the state. Polling will continue till 5 in the evening. However, in Naxal affected twelve blocks, the polling will end at 3 pm. AIR Patna correspondent reports that moderate voter-turnout has been reported since morning due to the intense heat. There was no reports of major incidents of violence barring a few skirmishes between rival groups in Nalanda, Patna and Begusarai districts . Over three hundred persons have been arrested as a preventive measure. Over 53 lakh 64 thousand voters will decide the fate of 97 thousand 505 candidates. The Panchayat elections will conclude on May 18 after the remaining three more phases. The eight phase of elections will be held on the 12th of this month.

<<<<>>>

In Uttar Pradesh, the situation in Greater Noida and Agra is calm but still tense. Farmers had clashed with the police in Bhatta Parsaul area on Saturday in which four persons including two police personnel had lost their lives. The farmers agitation had spread to some areas of Agra, Aligarh and Mathura over the land acquisition methods adopted by the Uttar Pradesh government.
The acting District Magistrate of Gautambuddhnagar, Mrs Sheetal Verma told AIR this morning that the situation is completely under control and the district administration is convincing the locals to return to their homes. Our Correspondent filed this report:

The Samjawadi Party delegation led by opposition leader in Uttar Pradesh Assembly Shivpal Yadav and other leaders have been arrested while they were trying to reach Bhatta Parsaul village. While confirming his arrest, the acting District Magistrate said, the Administration will not allow peace in the area to be disturbed. The state government has blamed that the protest was pre planned and it was result of nexus between local criminals and political leaders. Police sources said, that a combing operation is on to nab the Kisan sangharsh Samiti leader Manveer Singh Tewatia.
Reacting on the issue, senior Congress leader Digvijay Singh said:
The opposition BJP is also organizing a Black day in Western Uttar Pradesh today. Describing the incident as unfortunate, BJP leader Rajnath Singh said:

<<<>>>>

In Karnataka, the Congress held a protest meet and Raj Bhavan Chalo march to press for the removal of the BJP government. Under the leadership of AICC General Secretary and State Congress in-charge Madhusudhan Mistry, Congress leaders and workers took out a padayatra from Freedom Park to Raj Bhavan. A memorandum has also been submitted to the State Governor H R Bharadwaj , seeking dismissal of the BJP Government. Speaking to the media, the state Congress President G Parameshwara said, the present government should go as people are fed up of corruption. On the other hand Janata Dal (Secular) party headed by its State President H D Kumaraswamy also organized campaigns against the Government in the state accusing it of corruption and for encouraging illegal mining.
In another development the Chief Minister B S Yeddyurappa who is in Udupi today has said the names of Congress and JD(S) leaders who encouraged illegal mining in the state will be revealed soon.

<<<>>>

In Karnataka, eleven labourers, including eight women, were today killed when a truck in which they were travelling collided with a lorry in Koppal district. Nine others were also injured. Police said that most of the labourers are workers in a private poultry farm in Boodagumpa village. 10 persons died on the spot. All the injured have been admitted to a hospital.

<<<<>>>>

In Odisha, the body of a woman was fished out today while six others remained missing after yesterday’s boat capsize in a water reservoir in Orissa’s Koraput district. Rescue and search operation resumed this morning, in the Kolab reservoir in Lamptaput block area. Search operation is in full swing by the personnel of Odisha Disaster Rapid Action Force and fire brigade as well as local fishermen and volunteers to trace the missing four women and two children.
A country boat carrying 12 people from Pujariput village was on its way to Jolahonjar when it lost balance and capsized in the reservoir yesterday. Five persons, including two women, swam to safety.

<<<<>>>>

The new company law will make it mandatory for companies to disclose details of social sector initiatives. Once the Companies Bill 2009 is passed by the Parliament, the companies will have to disclose to their shareholders on how they have spent the earmarked money for Corporate Social Responsibiliteis- CSR initiatives. According to an official, the proposed bill has a provision that every company having net worth of 500 crore rupees or more, or turnover of 1,000 crore rupees or more shall be required to formulate a CSR Policy. While PSUs whose net profit is less than 100 crore rupees have to contribute 3-5 per cent of their bottomline for CSR, PSUs with profits between 100-500 crore rupees will have to earmark 2-3 per cent. In case of public sector companies earning a profit of 500 crore rupees and above, CSR spending should be between half to 2 per cent of the net profit.
The suggestion for earmarking a part of a company’s profit for Corporate Social Responsibilty- CSR was floated by the Parliamentary Standing Committee on Finance, which looked into the Companies Bill 2009.

<<<<>>

The 150th birth anniversary of Nobel laureate Rabindranath Tagore is being celebrated today. In West Bengal, various programmes have been organised to pay respect to Gurudev Tagore. Our Kolkata correspondent reports that streams of people have converged at the Jorasanko Thakurbari, the birth place of Rabindranath. Our Correspondent reports that a fortnight long programme organised by the State Government also began at Rabindra Sadan at Central Kolkata this morning.


<<<<>>>

In Madhya Pradesh, five coaches of the Mumbai-Lucknow Udyognagri express derailed between Vidisha and Ganjbasoda near Sirohi railway station this morning. 21 passengers have been injured in the accident. Rescue teams have reached the spot and the injured have been admitted in Vidisha. Divisional Railway Manager Ghanshyam Singh told our Bhopal correspondent that 15 coaches of the train have departed to the destination. Railways have issued help line numbers for the relatives of passengers. The numbers are-0755-4001608, 0755-4001583.

<<<>>>

In Manipur, six police personnel including one Sub-Inspector of Police have been suspended following the alleged custodial death of a person. According to state police sources, the person was picked up by a team of Manipur Police for investigation for his alleged involvement in unlawful activities. Later, he was brought to a hospital in Imphal where he expired.

<<<>>

In the Philippines, tropical storm Aere struck eastern Philippines yesterday bringing torrential rains and landslides that killed at least nine people and forced thousands of others to flee their homes. The state weather bureau said, the storm made landfall on the island of Catanduanes and was moving northwest at 15 kilometers an hour toward the main island of Luzon and the capital, Manila. Winds of 85 kilometers an hour were reported, as the storm flooded roadways, wrecked homes, forced flight cancellations and spread havoc over a wide area.

<<<>>>

German Chancellor Angela Merkel has been selected for the prestigious Jawahar Lal Nehru award- 2009 for promoting international understanding. The jury headed by the Vice President Mohd. Hamid Ansari has taken a decision to this effect. A statement issued by the Ministry of External Affairs says India recognizes her personal devotion and efforts for sustainable and equitable development besides handling the emerging challenges of the 21st century. The award carries one crore rupees in cash, a trophy and a citation.

<<<>>>

US President Barack Obama has called for investigations both by Pakistan and the United States into the possibility that some people of the Pakistan government may have been involved in providing support structure for terrorist leader Osama bin Laden in Abbottabad. In his first interview after bin Laden’s death, Obama told the ’60 Minutes’ show on ‘CBS News’ that it is not known whether there might have been some people in support of Bin laden, inside of Pakistan government or outside it, and that have to be investigated, more importantly, by the Pakistani government. Obama said, America thinks that there had to be some sort of support network for bin Laden inside of Pakistan, but don’t know who or what that support network was.

<<<<>>

The visiting Senate President of Czech Republic Milan Stech, today called on the President Pratibha Devisingh Patil at Rashtrapati Bhavan and exchanged views on issues of mutual interest. He also held discussions with the External Affairs Minister, Mr. S.M. Krishna to take forward the bilateral relations and realise the full potential of trade ties between the two countries. The bilateral trade stood at over 1060 million US dollars. Earllier in the morning, she went he Rajghat to pay tributes to the Father of the Nation Mahatma Gandhi. Our correspondent reports that the high level contacts between the two countries have given a new momentum to the ties. The Secretary Ministry of Micro, Small and Medium Enterprises visited Czech Republic in January last year to explore possibilities of cooperation in this vital sector of the economy.

<<<<>>>

The Rupee firmed up by 15 paise to 44.63 against the US dollar in early trade today. The local unit had opened higher at 44.65 per dollar. Dealers said, fresh selling of dollars by banks and corporates on the back of dollar weakness in global markets mainly boosted the rupee value against the dollar.

<<<>>>

The BJP is holding a two-day conclave of its Chief Ministers in New Delhi to take stock of the welfare programmes in their states. The two-day meet starting later in the day is likely to deliberate implementation of the successful schemes in other states and chalk out a joint strategy against the UPA government. The conclave would review the current political situation and brainstorm on issues of good governance. Our correspondent reports that the party plans not only to highlight its achievements in some welfare schemes like the 20-point programme- in which BJP-ruled states have fared better than the other states- but also look at how governance can be made more transparent and accountable.

<<<>>>

The Sensex at the Bombay Stock Exchange rose 125 points, or 0.7 per cent, to 18,644 in the first few minutes of trade, this morning, on renewed buying by investors at attractive lower levels. But later, in volatile trade, the Sensex gave up all its initial gains, to lose about 150 points at one stage. Still later, the benchmark index again rebounded, and stood 57 points, or 0.3 percent in positive territory, at 18,576, in afternoon deals, a short while ago.

<<<>>>
The forest owlet will soon become the state bird of Maharashtra. This bird that was believed to have been extinct for over 100 years is sometimes spotted on the foot hills of Satpuras on the Northeast of Mumbai. The green pigeon was earlier the state bird of Maharashtra but since it has been spotted in other states and neighbouring countries also, it will be replaced by the forest owlet. The Bombay Natural History Society (BNHS) has also asked the Maharashtra government to take off the Hariyal (The Green Pigeon) as the state bird and elevate the snow white and brown forest owlet as the state bird. The forest owlet population is dwindling and just about 250 birds are remaining. According to the Bombay Natural History Society, this species was unseen by scientists for 113 years and then it was spotted in 1997.

<><><>

The portals of Badrinath temple situated in the foothills of Garhwal Himalayas was thrown open to devotees today. The portals were closed with the onslaught of winters in November last year.

<<<>>>

In Indian Premier League cricket, Rajasthan Royals will today clash with the Chennai Super Kings at the Sawai Mansingh Stadium in Jaipur. The match will begin at 8 in the evening. Both, Rajasthan and Chennai are neck to neck in the points table. With 12 points from 10 games, Chennai is 4th while Rajasthan is at the 5th position with 11 points from 10 matches.
Yesterday, Pune Warriors India brushed aside Kings Eleven Punjab by 5 wickets while Royal Challengers Bangalore crushed Kochi Tuskers Kerala with a stunning 9-wicket victory.

<<<<>>>

Indian Men’s recurve team settled for a silver medal in the Archery World Cup Stage I as they went down fighting to the United States of America in the finals at Porec in Croatia. On Saturday, the fifth ranked Indian trio of Tarundeep Rai, Jayanta Talukdar and Rahul Banerjee succumbed to their US opponents 219-221 in a pressure-filled 24 arrows final. They earlier defeated the Korean applecart in the semifinals.
The women’s recurve team finished fourth, while the compound teams came a cropper after being eliminated in early rounds.

<<<<>>>

The News Services Division of All India Radio in its weekly phone-in programme “Public Speak” will bring you a discussion tonight on “Malpractices in Entrance Examinations”. It can be heard on FM Gold Channel from 9.30 p.m. Listeners can ask questions to the experts in our studios on telephone number: 2331-4444. The programme is also available on Doordarshan DTH.

<<<<>>>
In Bahrain, the state of emergency will be lifted from 1st June this year. According to Bahrain’s official news agency, BNA, the country’s King has ordered to end the emergency, which was declared in mid-March to tackle protests. The announcement came as top opposition figures appeared in the court to face charges of trying to topple the ruling monarchy and of forming a terrorist organisation.

<<<>>>

The Government will set up a high level expert group to prepare a roadmap for green national account. The group to be led by eminent environmentalist Professor Partha Dasgupta of Cambridge University will look into the implications of high GDP growth on environment and the ecological system. Environment Minister Jairam Ramesh said in New Delhi today while releasing the Kiret Parikh Committees interim report on low carbon strategies for inclusive growth. He said that final report on low carbon strategy will be submitted early next year.

<<<>>>

Afghan security forces have regained control of the southern city of Kandahar after Taliban fighters launched a major attack on government buildings on Saturday. The provincial Governor says 11 insurgents have been killed and seven suicide bombers blew themselves up. Two soldiers and three civilians have also died, and dozens more wounded. Authorities say they have destroyed 10 vehicles packed with explosives left behind by the insurgents. Two militants who were attacking a building in the city’s intelligence headquarters yesterday have been killed. Afghan intelligence officials say one fighter may still be inside the building. Afghan police said earlier that some of the Taliban fighters were Pakistanis.

<<<>>.

Reports from Syria say the army has cordoned off a western suburb of Damascus. Security forces also continued operations in the country’s third biggest city Homs and towns of Banias and around Deraa in the south. The Syrian army said, six soldiers have been killed in the latest operation. Troops backed by tanks have moved into parts of the central city of Homs. More than 200 people have been detained in the coastal city of Banias and a young boy has been killed in Homs. Witnesses say authorities have cut electricity and communications in both the cities.



NEWS AT NINE
2100 HRS.

09th MAY, 2011

THE HEADLINES 
  • United States‘ charge sheet against five Pakistani nationals in Mumbai terror attack case proves involvement of Pak based terrorists; Indicts ISI for planning and executing the attacks.
  • Supreme Court stays Allahabad High Court verdict on Ramjanmbhoomi-Babri Masjid title dispute; Orders status quo at the site;
  •  Apex court also directs other courts to view honour killing cases as rarest of rare category in awarding death penalty.
  • Prime Minister leads the nation in paying tributes to Gurudev Rabindranath Tagore on his birth anniversary today.
  • M C Mary Kom clinches gold in the Asian Cup Women’s Boxing tournament in Haikou, China.
  • India beat Malaysia in a league match of the Sultan Azlan Shah Hockey tournament in Kuala Lumpur.
<><><>
 The United States‘ charge sheet against five Pakistani nationals responsible for planning and executing Mumbai terror attacks in November 2008 conclusively proves involvement of terrorists based in Pakistan and indicts Pakistani  intelligence agency ISI. Vindicating India‘s stand, it also nails the denials of Islamabad that Pakistan had no knowledge about the terror attacks. The charge sheet  was filed by the United States in a Chicago trial court regarding conspiracy to bomb public places in India. Those named in the charge sheet are  Sajid Mir alias Sajid Majed, Abu Qahafa, Manzhar Iqbal alias Abu Alqama, Lashkar and Major Iqbal. Our correspondent reports that the charge sheet  makes it   clear that there can not be double standards in dealing with terrorism. 
             
The dossier has made it emphatically clear that  planning, financing and execution of the Mumbai terror attacks was planned in Pakistan. Two senior LeT commanders whose names figure in the charge sheet were responsible for directing ,training and providing  financial and logistic support  for carrying Mumbai attack besides providing finances and other logistical support to David Coleman Hadley for conducting surveillance of the targets . The involvement of Major Iqbal of  ISI, said to be  the brain behind  in planning and executing the terror attack proves the involvement of ISI. Notwithstanding India’s commitment to continue dialogue with Pakistan, it is high time for Islamabad, particularly after Osama’s killing near Army Military Academy on its soil, to take stern action against the state and non state actors responsible for terrorist activities against India and the world for peace and stability .Vijay Raina,AIR News Delhi
<><><>
 Earlier, the US President Barack Obama  called for investigations both by Pakistan and the United States into the possibility that some people of the Pakistan government may have been involved in providing support structure for terrorist leader Osama bin Laden in Abbottabad. In his first interview after bin Laden’s death, Obama told a news channel that America thinks that there had to be some sort of support network for bin Laden inside of Pakistan.
Meanwhile, Pakistan has ordered a joint investigation into how Osama bin Laden was able to live in the garrison city of Abbottabad undetected.  Prime Minister Yousuf Raza Gilani told parliament today that army and civilian investigation officers will investigate into intelligence failure on Osama hiding and a US attack on Pakistani soil keeping Islamabad in dark.
<><>>
The Supreme Court today stayed the Allahabad High Court’s verdict which divided the disputed Ram Janmabhoomi-Babri Masjid site in Ayodhya in three parts. While staying the September 13, 2010 judgement of the Lucknow bench of the high court, the court ordered status quo at the site. Terming the high court’s judgement as something strange, a bench of justices Aftab Alam and R M Lodha, said the partition of the land was ordered despite none of the parties to the dispute seeking it. The apex court directed that there shall be no religious activity on the 67 acre land, acquired by the central government adjacent to the disputed structure.  Meanwhile, various parties to the Ram Janmabhoomi-Babri Masjid title suit today expressed satisfaction over the Supreme Court order. Senior advocate Ravi Shankar Prasad, who is representing Ram Lalla Virajman, told reporters in New Delhi that there will be no change of situation at ground zero, the make-shift temple of Ram Lalla. He said, the pooja will continue as per the January 7, 1993 order. Sunni Waqf Board counsel Zafaryab Jilani said, this will help in maintaining peace in the country.  Counsel representing Hindu Maha Sabha said, nobody prayed for partition of the land. Everybody wanted full land.
<><><>
In another ruling, the Supreme Court today directed other courts to view honor killing  cases as rarest of rare category for awarding death penalty to  convicts. It held such killings as a slur on the nation and a barbaric, feudal practice that ought to be stamped out. A bench of the apex court passed the judgement while dismissing an appeal filed by one Bhagawan  Dass challenging the life imprisonment awarded to him by a Delhi Sessions Court for such a crime.
<><><>
 A sessions court in Mumbai today extended judicial custody of Pune-based stud farm owner Hasan Ali Khan till Wednesday. More from our correspondent:
Pune-based stud farm owner Hasan Ali Khan’s judicial custody was extended till 11th of this month by Mumbai Sessions Court today. Khan’s bail hearing has been scheduled for 13th of this month. 53-year-old Hasan Ali was arrested on charges of stashing huge amounts of black money in banks abroad. He is also facing 70,000-crore rupees tax demand notice from the Income-Tax department. Khan is currently lodged in the high-security Arthur Road jail in Mumbai. SUDHA AIR NEWS MUMBAI
<><><>
The Delhi High Court today reserved its order on bail pleas of five corporate executives who were arrested for their roles in 2G spectrum allocation scam allegedly involving former Telecom Minister A Raja and Tamil Nadu Chief Minister M Karunanidhi’s MP daughter Kanimozhi. Justice Ajit Bharihoke reserved his order on the pleas after CBI’s Special Public Prosecutor U U Lalit, along with counsel for various corporate honchos, concluded their arguments.
<><><>
 
In West Bengal, stage is set for sixth and final phase of assembly elections for 14 seats spreading over parts of West Midnapur, Bankura and Purulia districts tomorrow.  Voting will take place at over 3500 polling booths in  three Maoist infested  districts from seven am to three  pm. Poll personnel have already reached their destinations . Our correspondent reports that over 26 lakh voters will decide the political fate of 97 candidates. 
Besides existing Central force around 650 companies Central Paramilitary force have been deployed in three Maoists hit districts which experienced large scale killings in last two years. Three helicopters have been kept ready for air surveillance. Anti-land mines vehicles, Satellite phones and advance communication equipments are also in place to check subversive activities during voting in jungle areas. The political fate of the prominent candidates will be determined in tomorrow hustings include minister Mr. Susanta Ghosh, Mr. Rabilal Maitra, Debolina Hembram, leader of the maoist backed peoples committee and independent candidate Chattradhar Mahato who is contesting the election from Jail. Arijit Chakraborty AIR NEWS Kolkata
<><><>
In Bihar, an estimated 63 percent voters exercised their franchise during the seventh phase of Panchayat elections amidst tight security. Polling was held peacefully for 907 Gram panchayats spread over 62 blocks.  AIR Patna correspondent reports, no major incident of violence was reported from any parts of the state except a few skirmishes between rival groups in Patna, Begusarai and Aurangabad districts. A presiding officer in Nalanda has been arrested for his involvement in poll irregularities. The Panchayat elections will conclude on May 18 after the remaining three more phases.
<><><>
In Uttar Pradesh, the day passed off peacefully in greater Noida and other areas where  farmers are agitating against the land acquisition by the state governement. However, hectic political activities are on. Our correspondent reports that a section of farmers also held demonstration  in Karchana area near Allahabad.
After the farmers’ protest in Greater Noida and other areas, today political leaders also lodged their protest and anger against Mayawati government. Many leaders including former state chief Minister Rajnath Singh and Leader of opposition in assembly, Shiv Pal Singh Yadav wanted to visit Bhatta Parsaul and nearby villages to meet farmers but administration did not allow them. The administration has made it clear that no political party leader should be allowed to incite farmers. However the state government has maintained the incident was a culmination of bad politics. The opposition leaders have asked the state government for quick action on the burning issue of land acquisition.  SANJAY PRATAP AIR NEWS ALLAHABAD
Meanwhile, Congress  and CPI today criticized the Uttar Pradesh government for the violence in Greater Noida and other areas over the land acquisition issue.
<><><>
 The two-day BJP Chief Ministers’ conference which began in New Delhi today, focused on the political situation in the country and took stock of the developmental schemes being implemented in the States ruled by them. The meeting discussed in detail how to take the developmental schemes to the grassroot level. Addressing the inaugural function of the conference, the BJP Chief Nitin Gadgari urged the Chief Ministers to come upto the expectations of the people and ensure transparent and efficient governance.  The meeting will conclude with the valedictory address of the senior party leader L. K. Advani.
<><>><>
The Congress party in Karnataka held a protest meeting and Raj Bhavan Chalo march in Bangaluru to press for its demand to remove the BJP government. Under the leadership of AICC General Secretary and Karnataka Congress in-charge Madhusudhan Mistry, Congress leaders and workers undertook in a padayatra from Freedom Park to Raj Bhavan and submitted a memorandum to Governor H R Bharadwaj, seeking dismissal of BJP Government. The Union Ministers Mallikarjuna Kharge and K H Muniyappa and AICC General Secretary Oscar Fernandes participated in the protest meet.
<><><>
The United Arab Emirates (UAE) cabinet has decided to limit the entry of un-skilled workers from abroad and to encourage the employment of skilled workers from within the UAE. According to UAE’s official news agency, the cabinet in its session also approved a set of policies and resolutions to deal with demographic structure in the UAE. Several other resolutions to deal with demographic structure were issued and strategies approved for dealing with the issue.
<<><><>
 news from the business world.
The Sensex at the Bombay Stock Exchange ended with a marginal gain of 10 points, at 18,529, after volatile trade, today. The Nifty at the National Stock Exchange was unchanged, at 5,551. Stock markets in Japan, China, Hong Kong, South Korea and Singapore ended mixed.The rupee strengthened 8 paise, to 44.71 against the dollar. Gold rose 70 rupees, to 22,270 rupees per ten grams in Delhi. Silver gained 500 rupees, to 56,000 rupees per kilo.  After after plunging 16 dollars, last week, Brent crude oil futures rose 3.40 dollars, to above 112 dollars a barrel, while US crude crossed 100 dollars a barrel. Pradeep Kumar, AIR News
<><><>
The Prime Minister Dr Manmohan Singh today led the nation in paying tributes to Gurudev Rabindranath Tagore on his 150th birth anniversary. Dr Singh alongwith Lok Sabha Speaker  Meira Kumar, leader of the House in the Lok Sabha Pranab Mukherjee, UPA chairperson  Sonia Gandhi,  BJP leader L K Advani paid floral tributes at the portrait of Gurudev in the Central Hall of Parliament House . Several union ministers and members of Parliament were also present on the occasion.
<><>><>
  Five-time world champion M C Mary Kom has clinched her first gold medal of the year by finishing on top in the Asian Cup Women’s Boxing tournament in Haikou, China. The Indian Boxing Federation said in a statement that the  Mary Kom claimed the gold after beating Asian champion Kim Myong Sim of North Korea 4-3 in the 48 kg category final.
<><><>
In the Sultan Azlan Shah Cup hockey tournament at Ipoh, Malaysia,  today, India defeated the hosts by five goals to two.  This is India‘s second win in the seven-nation round-robin touranment.   Earlier,  India lost to South Korea on the opening day.  But they defeated Great Britain in their second match, and  then drew with Australia One-One in their third fixture.
Advertisements

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: