>समाचार News (1) 04.05.2011

4 मई

>

मुख्य समाचार :-
  • पश्चिम बंगाल विधानसभा चुनाव के चौथे चरण में लगभग ८६ प्रतिशत मतदान।
  • झारखंड में लोहरदगा जिले में नक्सली हमले में ग्यारह सुरक्षाकर्मी मारे गए और साठ घायल।
  • दिल्ली उच्च न्यायालय ने एयर इंडिया पायलट यूनियन के नौ पदाधिकारियों को हड़ताल समाप्त करने के आदेश का पालन नहीं करने पर अवमानना नोटिस जारी किए।
  • अमरीकी गुप्तचर एजेंसी सी आई ए ने कहा-ओसामा बिन लादेन के विरुद्ध कार्रवाई के बारे में पाकिस्तान को जानकारी नहीं दी गई।
———–

पश्चिम बंगाल विधानसभा चुनाव के चौथे चरण में कल ८६ प्रतिशत मतदान हुआ। इस चरण में पूर्वी मेदनीपुर, हावड़ा, हुगली और बर्धवान जिले की ८३ सीटों के लिए वोट डाले गए  हावड़ा में ८० प्रतिशत, हुगली में ८३, पूर्वी मेदनीपुर में ९० और बर्धवान में ८९ प्रतिशत मतदान हुआ जो पिछले विधानसभा चुनाव की तुलना में अधिक है। राज्य के मुख्य निर्वाचन अधिकारी श्री सुनील गुप्ता ने कल शाम कोलकाता में बताया कि कुछ छुटपुट वारदात को छोड़कर मतदान शांतिपूर्ण रहा। विकास कार्य न करने के विरोध में लोगों ने चार जगह मतदान का बहिष्कार किया।
पांचवे और छठे चरण के चुनाव का प्रचार अब मूलतः ग्रामीणों अंचलों तथा नक्सलवाद प्रभावित पुरूलिया, बांगकुड़ा और पश्चिम मिदनापुर जिलों में अपने चरम पर है। एक ओर जहां शनिवार को पांचवे चरण में वर्धमान जिले के १२ सीटों के समेत ३८ सीटों पर वोट डाले जायेंगे। तो वहीं अंतिम चरण में लाल आतंक के गढ़ में सिर्फ चौदह सीटों पर दस तारीख को मतदान होगा। विशेषज्ञों का मानना है कि राज्य का सबसे पिछड़ा इलाका न केवल लम्बे समय तक शासन की उपेक्षा का शिकार बल्कि नक्सलवाद के पनपने में उपजाऊ ज+मीन भी मुहैया करवाया। फिलहाल वाम मोर्चा सूरते हाल बदने के लिए एक और मौके की मांग कर रहा है। पर विपक्षी दलों तृणमूल और कांग्रेस ३४ वर्ष के शासन का लेखा-जोखा मांग रहे हैं। आकाशवाणी समाचार के लिए कोलकाता से अरिजीत चक्रवर्ती के साथ पुरूलिया से शम्भू नाथ चौधरी।

———–

बिहार में पंचायत चुनाव के पांचवे चरण में ६३ प्रतिशत मतदान हुआ है। इस चरण में कल ५१ विकास खंडों की ८४२ ग्राम पंचायतों के लिए वोट डाले गए। कड़ी सुरक्षा व्यवस्था के बीच मतदान शांतिपूर्ण सम्पन्न हो गया। कटिहार जिले में सबसे ज्यादा ७३ प्रतिशत और गया जिले में सबसे कम ५३ प्रतिशत मतदान हुआ।
बिहार में दस चरणों में से पांच चरणों का मतदान सम्पन्न हो चुका है। मतदान का प्रतिशत लगातार बढ़ रहा है। पहले चरण में मतदान का प्रतिशत जहां पचपन था वहीं पांचवे चरण में तिरसठ प्रतिशत मतदान रिकॉर्ड किया गया। पहली बार पंचायत चुनाव के दौरान हिंसा में शामिल लोगों के खिलाफ ÷स्पीडी+ ट्रायल’ चलाकर सजा देने का प्रावधान किया गया है। इस तरह कि मामलों लगभग २३८ लोगों के विरूद्ध आरोप पत्र दाखिल किये जा चुके हैं। आकाशवाणी समाचार के लिए पटना से कृष्ण कुमार लाल।
छटे चरण में छह मई को वोट डाले जाएंगे।

———–

दिल्ली उच्च न्यायालय ने एयर इंडिया पायलट यूनियन के नौ पदाधिकारियों को हड़ताल समाप्त करने के आदेश का पालन नहीं करने पर अवमानना नोटिस जारी किये है। उन्हें दो हफ्ते में नोटिस का जवाब देना है। पायलटों और एयर इंडिया प्रबंधन के अड़ियल रवैये की आलोचना करते हुए न्यायालय ने एक वकील नियुक्त किया है जो इस गतिरोध को समाप्त करने में दोनों पक्षों की सहायता करेगा। इससे पहले अदालत ने पायलटों को तत्काल हड़ताल समाप्त करने का निर्देश दिया था और प्रबंधन से उनकी मांगों पर विचार करने को कहा था।
सरकार का कहना है कि वार्ता तभी होगी जब पायलट हड़ताल खत्म  कर देंगे। लेकिन पायलटों का कहना है कि यूनियन की मान्यता बहाल होने और बर्खास्त पदाधिकारियों को वापस लेने के बाद ही वह हड़ताल समाप्त करेंगे। इस बीच एयर इंडिया प्रबंधन ने एयरलाइन के लेखा विभाग को निर्देश दिया है कि उन पायलटों का वेतन तैयार नहीं करें, जो अल्टीमेटम के बावजूद काम पर नहीं लौटे हैं। अल्टीमेटम शुक्रवार को समाप्त हो गया।

———–

अरूणाचल प्रदेश के मुख्यमंत्री दोरजी खांडू और अन्य चार व्यक्तियों के साथ लापता हेलीकॉप्टर की खोज जोरशोर से की जा रही है। सेना, पुलिस और अर्धसैनिक बलों के तीन हजार से अधिक कर्मचारी तथा अनेक स्थानीय ग्रामीण खोजबीन के काम में जुटे हुए हें, लेकिन खराब मौसम की वजह से उनकी कोशिशों में लगातार बाधा आ रही है।

खोजी अभियान के लिए दो एम आई १७ दो चीता और दो चेतल हेलीकॉप्टर तवांग और तेजपुर में तैयार खड़े है। हालांकि केवल एम आई १७ हेलीकॉप्टर ही इस खराब मौसम के दौरान इस खोजी अभियान में थोड़ी बहुत मद्द कर रहा है। दुर्गम पहाड़ियों, सड़कों की कमी और लगातार बारिश धुंध तथा बादलों के कारण इस खोज कार्य में मुश्किलें आ रहीं है। ऐसे में खोजी दलों के सामने चुनौतियां दोगुनी है। आज शाम तक उम्मीद है कि मुख्यमंत्री के लापता हेलीकॉप्टर के बारे में कोई सुराग मिल जाये। सोनी कुमार कोंनजेमोंग के साथ मैं मुरारी गुप्ता आकाशवाणी समाचार ईटानगर।
———–

झारखंड के लोहरदग्गा जिले में कल सेनहा थाने के अंतर्गत धड़धड़िया जलप्रपात के निकट पुलिस और नक्सलवादियों की मुठभेड़ में राज्य पुलिस और सीआरपीएफ के ११ जवान शहीद हो गए और साठ घायल हो गए। घायलों का लोहरदग्गा और रांची के विभिन्न अस्पतालों में इलाज चल रहा है। नक्सलियों की मौजूदगी का सुराग मिलने पर पुलिस उस स्थान पर पहुंची जहां नक्सलियों ने तीन सौ एलईडी और बारूदी सुरंग विस्फोटों में पुलिस को उलझा लिया। उसके बाद हुई मुठभेड़ में दोनों तरफ से करीब छह सौ गोलियां चलीं।
झारखण्ड के लौहरदग्गा जिले मे नक्सलियों के साथ कल हुए मुठभेड़ में ग्यारह सीआरपीएफ और जिला पुलिस के जवानों की मौत हो गई है। इससे पहले बोकारो के झुमरा पहाड़ और रांची के राहेल में भी नक्सलियों के साथ पुलिस और सीआरपीएफ के साथ मुठभेड़ हुई थी।  राज्य में इस प्रकार अचानक नक्यली वादातों का बढ़ना राज्य सरकार के सुरक्षा तंत्र के  सामने बड़ी चुनौती है। उम्मीद की जानी चाहिए कि इन सब चुनौतियों के बाद भी पुलिस नक्सली हिंसा के विरूद्ध कोई कारगर रणनीति ढूढने में कामयाब हो पायेगी। आकाशवाणी समाचार के लिए रांची मैं राजेश सिन्हा।

————

ओडिशा में सिकिर रेलवे स्टेशन के नजदीक एक रेल दुर्घटना में कम से कम २७ यात्री घायल हो गए हैं। कल देर रात बोलानगीर जिले में तीतलागढ़ रेलवे स्टेशन से करीब सात किलोमीटर दूर मालगाड़ी पटरी से उतर गई और  कोरापुट-राउरकेला एक्सप्रेस से जा टकराई। दुर्घटना के कारण अनेक रेलगाड़ियां रद्द कर दी गई हैं।

———–

अमरीकी खुफिया एजेंसी–सी आई ए के प्रमुख लियोन पनेटा ने कहा है कि ओसामा बिन लादेन को पकड़ने की कार्रवाई के बारे में पाकिस्तान को पहले से इसलिए नहीं बताया गया क्योंकि अमरीका को डर था कि पाकिस्तानी अधिकारी ओसामा को सतर्क कर देंगे। पाकिस्तान ने रविवार को एबटाबाद में हुई कार्रवाई को अनाधिकृत और एकतरफा बताया है।
सी आई ए प्रमुख ने बताया कि यह तय किया गया कि पाकिस्तान के साथ साझा कार्रवाई पूरे अभियान को चौपट कर देगी।
आतंकरोधी कार्रवाई और आंतरिक सुरक्षा के लिए सुरक्षा उप सलाहकार जॉन ब्रेनन ने वाशिंगटन में कहा कि यह कल्पना भी नहीं की जा सकती कि जिस देश में ओसामा को इतने लम्बे समय तक रहने की इजाजत मिली वहां उसकी कोई मदद नहीं कर रहा था।
पाकिस्तान एक विशाल देश है। हम अभी यह जांच कर रहे है कि वो कैसे इतने दिनों तक वहां छिपकर रह सका और क्या पाकिस्तान में उसे समर्थन देने वाला कोई ऐसा तंत्र था जिसकी वज+ह से वो वहां रह सका।
अमरीकी प्रशासन तय नहीं कर पा रहा है कि ओसामा बिन लादेन की मौत साबित करने के लिए उसका फोटो जारी किया जाए या नहीं। सी आई ए के निदेशक का कहना है कि मुर्दा ओसामा का फोटो जारी तो किया जाएगा, चाहे वो कितना ही वीभत्स क्यों न हो। अमरीका के कई प्रमुख सांसद इस्लामाबाद पर दोहरा खेल खेलने का आरोप लगा रहे हैं।
ऑस्ट्रेलिया में मांग उठ रही है कि पाकिस्तानी सेना को सहायता बंद की जाए। एक सुरक्षा विशेषज्ञ रोरी मैडकाफ का कहना है कि पाकिस्तान के सुरक्षा तंत्र से जुड़े कुछ लोगों को ओसामा के वहां होने की जानकारी थी और वे उसे छिपा रहे थे।
फ्रांस सहित कुछ देशों का मानना है कि ओसामा के पते ठिकाने के बारे में पाकिस्तान जो कुछ कह रहा है उससे कहीं ज्यादा जानकारी उसे थी।

———–

इराक में दक्षिणी बगदाद में कल शाम हुए कार बम विस्फोट में १६ लोग मारे गए और ३५ घायल हुए हैं। बगदाद के सुरक्षा प्रवक्ता मेजर जनरल कासिम अल मुसावी के अनुसार इस विस्फोट से शिया बहुल अबुदशीर इलाके का एक कैफे नष्ट हो गया जहां नौजवान एक फुटबॉल मैच खेल रहे थे। पुलिस और अस्पताल के अधिकारियों के अनुसार हताहतों में अधिकतर नौजवान  हैं।

———–

लीबिया में गद्दाफी के सैनिकों ने मिसराता शहर पर कल जबरदस्त हमला किया। इस कार्रवाई में तोपों का भी इस्तेमाल किया गया जिसमें चौदह लोग मारे गये और तीस घायल हो गये।
इस बीच, विद्रोहियों ने कहा है कि मिसराता की ओर बढ़ते गद्दाफी के सैनिकों को रोक दिया गया है। मिसराता में संघर्ष के कारण घायलों की संख्या में निरन्तर वृद्धि हो रही है जिसके कारण शहर के अस्पतालों में महत्वपूर्ण दवाओं की कमी हो गयी है।

———–

सीबीएसई  अखिल भारतीय इंजीनियरिंग प्रवेश परीक्षा अब ८ मई की बजाए ११ मई को दोबारा कराएगा। एक सरकारी विज्ञप्ति के अनुसार यह परीक्षा केवल उन छात्रों के लिए होगी जो उत्तर प्रदेश में प्रश्नपत्र लीक होने के बाद अफरा-तफरी के कारण परीक्षा नहीं दे पाए थे। विज्ञप्ति में कहा गया है कि परीक्षा देने के इच्छुक छात्रों को पांच मई से पहले पंजीकरण कराना होगा। पंजीकरण सीबीएसई की वेबसाइट डबल्यू डबल्यू डबल्यू डॉट सीबीएसई डॉट एनआईसी डॉट इन पर कराया जा सकता है।
छात्र इसी वेबसाइट से नौ मई को एडमिट कार्ड डाउनलोड कर सकते हैं। कोई भी जानकारी सभी कार्य दिवसों पर सुबह दस बजे से शाम पांच बजे तक इन नम्बरों पर ली जा सकती है। नम्बर हैं- ० १ १ – २ २ २ ३ ५ ० ९ ५,  २ २ २ ४ ६ ० ८ ७ और   १ ८ ० ० – २ ० ९ – ६ ० ३ ०

———–

उत्तर प्रदेश सरकार ने स्नातक विषयों के पाठ्यक्रम में संशोधन के लिए समिति गठित की है। समिति में राज्य के ११ विश्वविद्यालयों के सदस्यों को शामिल किया गया है।
उच्च शिक्षा सचिव अवनीश अवस्थी ने बताया कि संबद्ध विश्वविद्यालय तय करेंगे कि कौन से शिक्षा सत्र से नया पाठ्यक्रम लागू किया जाए।

———–

आई पी एल क्रिकेट मैच में हैदराबाद में कोलकाता नाईट राइडर्स ने डैक्कन चार्जर्स को बीस रन से हरा दिया। कोलकाता नाईट राइडर्स ने निर्धारित ओवर में एक सौ उनहत्तर रन बनाये। डैक्कन चार्जर्स की टीम छह विकेट पर एक सौ उन्चास रन ही बना सकी।
आज चेन्नई में राजस्थान रॉयल का सामना चेन्नई सुपर किंग्स से  और मुंबई में पुणे वारियर्स का मुकाबला मुंबई इंडियन्स से होगा।

———–
आज के समाचार पत्रों की सुर्खियों से
कुख्यात आतंकवादी ओसामा बिन लादेन के मारे जाने से संबंधित ख्+बरें आज भी अखबारों में छाई हुई हैं। उधर ÷÷ऑपरेशन लादेन” के लिए इस्लामाबाद को भरोसे में नहीं लिए जाने पर पाकिस्तान की नाराज+गी अमर उजाला के पहले पन्ने पर है।
दैनिक हिन्दुस्तान ने ÷÷विशेष लेख” में लिखा है-९/११ में इंसाफ हुआ, लेकिन २६/११ का क्या होगा।
रिज+र्व बैंक द्वारा रेपो रेट और रिवर्स रेपो रेट में वृद्धि पर इकनॉमिक टाइम्स का कहना है-महंगाई पर आर.बी.आई. का वार, अब बढ़ेगी ई.एम.आई. की रफ्तार। दैनिक भास्कर के अनुसार-आठ साल बाद बचत खाते पर बढ़ा ब्याज।
एयर इंडिया के पायलटों की हड़ताल जारी रहने पर देशबंधु का कहना है-नहीं खुले एयर इंडिया के पंख, हड़ताल जारी।
पंचवर्षीय योजना में वंचितों को ज्+यादा अवसर देने को जनसत्ता ने अंदर के पन्नों में प्रकाशित किया है। अखबार के अनुसार-सामाजिक संगठनों ने सुझाव दिया है कि ज्+यादा वास्तविक और न्यायसंगत नियोजन के लिए वंचित लोगों का व्यापक डाटाबेस बनाया जाए।
नई दुनिया की ख्+ाबर है-अब बच्चे स्कूलों में सीखेंगे सड़क पर सुरक्षा के गुर, एन.सी.ई.आर.टी. के पाठ्यक्रमों में शामिल होगा ÷सड़क सुरक्षा’ विषय। हिन्दुस्तान के पहले पन्ने पर है-एक आइडिया जो बदल दे जि+न्दगी, देगा एक लाख। अखबार के अनुसार-गर्मी की छुट्टियों में स्कूली छात्र इन्नोवेटिव आइडिया देकर सी.एस.आई.आर. से एक लाख रुपये का नकद पुरस्कार जीत सकते हैं। इसमें १८ साल से कम उम्र के सभी स्कूली बच्चे हिस्सा ले सकते हैं।
कालका-शिमला रेलमार्ग पर कण्डाघाट के आग में स्वाहा होने को देशबंधु ने पहले पन्ने पर प्रकाशित करते हुए लिखा है-जल कर खाक हुआ लकड़ी का रेलवे स्टेशन।
जापान ने सुनामी पीड़ितों की मदद के लिए बढ़े हाथ को नवभारत टाइम्स में प्रकाशित करते हुए लिखा है-पचपन हज+ार में नीलाम हुआ लिएंडर पेस का रैकेट।
सौरव गांगुली के पुणे वारियर्स टीम में शामिल होने की ख्+ाबरें भी अखबारों में हैं। नवभारत टाइम्स की सुर्खी है-वॉरियर्स के लिए लड़ेंगे दादा।
THE HEADLINES:
  • About 86 per cent polling recorded in 4th phase of Assembly Elections in West Bengal.
  • Eleven security personnel killed and 60 injured in an encounter with Naxals in Lohardaga district of Jharkhand.
  • Delhi High Court slaps contempt notices on nine office bearers of pilots’ union for disobeying its order to call-off strike.
  • American Intelligence Agency CIA says Pakistan was not informed about operation against Osama bin Laden.
<><><>
About 86 per cent polling was recorded in the 4th phase of Assembly Elections in West Bengal yesterday. Polls were held for 63 Assembly Constituencies spread over four districts covering East Medinipur, Howrah, Hoogly and parts of Burdwan districts. Briefing reporters in New Delhi, Deputy Election Commissioner Vinod Zutshi said that polling was totally peaceful.
Mr. Zutshi said, four cases of poll-boycott by the local people have also been reported as they registered their protest against negligence in development works. Meanwhile, campaigning for the 5th phase of Assembly elections has gained momentum. More from AIR correspondent: 
In the 5th and 6th phases of elections, the poll theatre has now shifted to predominantly rural areas and in the naxal prone districts of Purulia, Bankura and West Midnapur, where extensive campaigning is on.  While, 38 seats, including 12 in Burdwan will go to polls in the 5th phase on Saturday, the 6th and final phase is exclusively reserved for highly sensitive 14-seat falling under the red terror zone.  Experts say the extremely backward region of the State, which silently suffered the grand neglect of the long Left-rule, became a breeding ground for the Naxalites.  And now the Left Front is seeking one more chance to make a turn around, but the Opposition Trinamool and Congress combine asks for the report card of 34 years rule.
With Arijit Chakraborty in Kolkata, Sambhunath Choudhury  reporting for AIR News from Purulia.
<><><>
An estimated 63 per cent voters yesterday exercised their franchise in the fifth phase of panchayat polls at 842 gram panchayats in 51 blocks of Bihar. No major incident was reported from any part of the state. AIR Patna correspondent reports that Katihar district recorded the highest voter turnout at 73 per cent, while Gaya district witnessed the lowest turnout at 53 per cent. Over eight hundred persons including a presiding officer were arrested as  preventive measures during yesterday’s poll.
<><><>
In Jharkhand, 11 state police and CRPF Jawans have been killed and 60 were injured in an encounter between the Naxals and the police at Pathari slope near Dhardharia waterfall under Senha police station in Lohardaga district yesterday. The injured have been admitted to different hospitals in Lohardaga and Ranchi. The encounter took place when the police went to the spot after being tipped off about the presence of Naxals. The Naxals entrapped the police through series of 300 LED and landmine blasts. In the encounter which ensued after that, about 600 rounds of fire were exchanged between the Naxals and security forces. Senior police officers have reached the spot and search operations are still continuing. Meanwhile CRPF has destroyed a naxal camp in another part of the Jharkhand at Jhumra Hill in Bokaro during which one Assistant Commandant received minor bullet injury.
The death of 11 police and CRPF Jawans at the hands of Naxals has thrown a big challenge before the security machinery of the state, especially because of the fact that this well planned attack on the district police and CRPF force came within short interval of encounter at two other places in the state- one at Rahe near Ranchi and another in Jhumra Hill jungles of Bokaro. One hopes that the security forces will come out with a strategy that works well against the naxal violence.
Rajesh Sinha, AIR News, Ranchi
<><><>
Delhi High Court slapped contempt notices on nine office bearers of pilots’ union for disobeying its order to call-off the strike. It has given two weeks time to the pilots to respond to the notice. Pulling up the striking Pilots and Air India Management for their rigid attitude, the court appointed a Counsel to assist both parties in resolving the stand off. Earlier the Court had directed the pilots to end their strike immediately and also asked the management to consider their demands. Talking to reporters Civil Aviation Minister Mr. Vyalar Ravi yesterday said that talks will be held only after the pilots call off their strike.
Already the offer is there before them. Consolatory attitude have been expressed by the Air India management that they withdraw the strike.
The pilots on the other side maintained that they will call off their strike only after the derecognition of their union is revoked and its  sacked office bearers are reinstated. Air India management  in the meantime issued directions to the airline’s accounts department not to process the  salaries of pilots who have not reported back for duty,despite the issuance of an ultimatum that expired last Friday.
<><><>
In Arunachal Pradesh, rescue teams resumed their search for  Chief Minister Dorjee Khandu’s missing chopper early this morning. The teams are now zeroing on five new locations identified on the basis of the images taken by Sukhoi aircrafts. AIR correspondent reports that two locations were combed yesterday without any result.
Two MI 17 Choppers, two Cheetah and two Chetak helicopters are already at the disposal of the search operations. However, only the MI 17 helicopters could be utilized minimally due to bad weather conditions. The search has been hampered significantly by the treacherous and steep terrain with no charted road, rain, fog and cloud. Yesterday, it was raining almost throughout the day and cold winds swept through the area giving a tough time to the search parties. With no living settlement there, the rescuers have to depend on themselves for their survival too.
With Murari Gupta, this is Soni kumar Konjengbam for AIR News, Itanagar.
The Union Home ministry has also sent one disaster management team to Arunachal Pradesh. Meanwhile, Union Minister for Development of North Eastern Region, B K Handique has requested the Centre to send additional forces for the search.
<><><>
The CBSE has rescheduled   the All India Engineering Entrance Examination (AIEEE) to the 11th of this month instead of the 8th. According to an official release, the examination will be conducted for only those students who could not appear on the 1st May due to the confusion following the question paper leak in Uttar Pradesh. The release states that students who want to appear for the exam should register on or before 5th of May through the CBSE website http://www.cbse.nic.in. 
<><><>
The American intelligence agency, the CIA has said the United States did not inform Pakistan about the operation to capture Osama Bin Laden because it feared that Pakistani authorities would alert him. Pakistan has described the US raid on Sunday in Abbotabad as an ‘unauthorised unilateral action’ and said it should not be taken as a rule. The head of the CIA has told TIME magazine it was decided that any effort to work with the Pakistanis would jeopardize the mission. He also revealed that the final decision to operate through a commando raid rather than firing cruise missiles on the compound from the air was only taken last Thursday. Earlier the United States made it clear it cannot believe that slain terrorist Osama bin Laden had no support system in Pakistan. Talking to reporters in Washington, Deputy National Security Advisor for Counter-terrorism and Homeland Security John Brennan hinted at probing any official links, while several top lawmakers accused Islamabad of playing a double-game.
Pakistan is a large country. We are looking right now at how he was able to hold out there for so long and whether or not there was any type of support system within Pakistan that allowed him to stay there.
<><><>
In Iraq, 16 people were killed and 35 others wounded in a car bomb blast in southern Baghdad last evening. According to Baghdad’s security spokesman Major-General Qassim al-Moussawi the blast destroyed a cafe packed with young men watching a football match in a predominantly Shia area of Abudsheer in southern Baghdad. Police and hospital officials said that most of the dead and wounded were young people watching a football match. AIR West Asia correspondent has filed this report :
It was the first major attack in Iraq since US commandos killed al-Qaeda leader Osama bin Laden in Pakistan. Nobody has claimed responsibility for the attack but many people were quick to blame local branch of al-Qaeda. Iraqi security forces have been on high alert since the killing as Al-Qaeda operatives in the country vowed revenge for bin Laden’s death. Violence has fallen sharply in Iraq in recent years but fighters still launch bombings and other attacks while US forces are due to leave the country by the end of this year.
Dhirendra Ojha, AIR News.
<><><>
 In Odisha, at least 27 passengers have been injured in a train accident near Sikir Railway Station. It occurred about 7 km from Titlagarh railway station in Bolangir district  late last night. The accident took place when a goods train coming from the opposite direction was derailed and hit the 18108 Koraput-Rourkela Express damaging 3 bogies including the engine of the passenger train. However there has been no casualty in the accident.
<><><>
In Uttar Pradesh the government has constituted a committee comprising members from 11 state universities to revise the syllabus of undergraduate courses. Higher education secretary Avneesh Awasthi has said that vice-chancellors and teachers from the universities have been raising time to time the need for revision in curriculum of universities as per modern references and considering which the government has decided to undertake standardization exercise. He said the standardization and revision work for uniformity in the syllabus will be completed by the 10th of next month.
<><><>
In Indian Premier League cricket match, Kolkata Knight Riders beat a struggling Deccan Chargers by 20 runs in Hyderabad. Batting first Kolkata Knight Riders set a formidable winning target of 170 and restricted Deccan to 149 for six.
For KKR, Rajat Bhatia  and left-arm spinner Iqbal Abdullah  scalped two wickets apiece. In today’s encounters Channai Super Kings take on Rajastan Royals in Channai where as Pune Warriors meet Mumbai Indians in Mumbai.
<><><>
India‘s para-swimming sensation Sharath Gayakwad clinched three medals — a silver and two bronze — at the just concluded Internationale Deutsche (IDM) Swimming Championships in Berlin, Germany. The 19-year-old, bagged a silver in the 200 metre Individual Medley  besides two bronze medals in the 50 metres Freestyle and 50 metres Butterfly.    
<><><>
The international human rights organisation Amnesty International says North Korea is sending an increasing number of people to political prison camps. 
<><><>
NEWSPAPERS HEADLINES
Most papers show a photo released by the US government, of Barack Obama, Joe Biden, Hillary Clinton and others, as they watched operation Geronimo against Osama Bin Laden, at the White House. ‘Team Obama watched encounter live’ writes the Tribune, while Mail Today is more explicit , as it says ‘President Obama and his team watch Osama die’.
All business dailies today lead with the decision of RBI raising savings interest to 4%. “RBI tightens money to tame inflation” is the Financial Express headline. “Pay more for your home and auto loans” writes the Hindustan Times.
‘Hope fades for Khandu after 4 days’, says the Mail Today, of the CM’s chopper which went missing on Saturday. The paper goes on to add that a 10 lakh rupee award has been announced  by the state government for any relevant information. ‘Son treks into Bhutan‘s snowy mountains in search of CM father’ writes the Indian Express, of 36 year old Tashi Khandu, who is leading a team of 100 people into Bhutan.
‘Once a Knight, Ganguly now a Pune warrior’ writes Hindustan Times on its front page. In an item titled ‘IPL comebacks’. The Pioneer puts this as ‘Dada of comebacks! Ganguly to battle for Pune warriors. The Hindustan Times reports Javagal Srinath’s sentiments who feels, that for some one who quit with dignity, Ganguly should not have sneaked into the IPL.
The Sports page of the Hindustan Times, in an item titled ‘flop show’, says that IPL TV ratings have taken a plunge, and they are the lowest, since its inception 4 years ago.
Are you a single woman driving home late at night – and can’t afford to buy pepper spray. Well, Delhi Police will help you on this one- it gives the recipe of Mirchi Jhonk – on the front page of the Hindustan Times. So make it, carry it – and be safe!!

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: