>समाचार News (1) 01.05.2011

1 मई

>

मुख्य समाचार :-
  • अरुणाचल प्रदेश के मुख्यमंत्री सहित पांच लोगों को ले जा रहे हेलीकॉप्टर का अब तक कोई पता नहीं, पता लगाने के लिए अभियान आज फिर शुरू।
  • ११ सदस्यों के विरोध के बावजूद लोक लेखा समिति के अध्यक्ष मुरली मनोहर जोशी ने टू-जी स्पैक्ट्रम आवंटन पर अपनी विवादास्पद रिपोर्ट लोकसभा अध्यक्ष को सौंपी।
  • प्रधानमंत्री ने कहा, उत्तर प्रदेश और मध्य प्रदेश सरकारों ने बुंदेलखंड क्षेत्र के विकास के लिए जारी धन का उपयोग नहीं किया।
  • पश्चिम बंगाल विधानसभा चुनाव के चौथे चरण का प्रचार आज शाम समाप्त।
  • और लीबिया के शासक कर्नल गद्दाफी का छोटा बेटा और तीन पोते नैटो के हमले में मारे गए।

 अरुणाचल प्रदेश के मुख्यमंत्री दोरजी खांडू सहित पांच लोगों के साथ लापता पवनहंस हेलीकॉप्टर की अभी कुछ जानकारी नहीं मिली है। खोज अभियान आज सुबह फिर शुरु हो गया। सरकार ने लापता हेलीकॉप्टर की खोज के लिए अंतरिक्ष विभाग और इसरो से मदद मांगी है। इससे पहले, मिली खबरों से कुछ भ्रम की स्थिति उत्पन्न हुई जिनमें कहा गया था कि हेलीकॉप्टर सुरक्षित रूप से भूटान में उतरा है।
 कल सुबह तवांग हैलीपैड से ईटानगर के लिए रवाना होने के बीस मिनट बाद हेलीकॉप्टर लापता हो गया। पता लगाने के अभियान का अब तक कोई नतीजा नहीं निकला। केंद्रीय गृह सचिव जी के पिल्लै ने कहा है कि भारतीय उपग्रह ने हेलीकॉप्टर होने के संभावित क्षेत्र में पता लगाने की दो बार कोशिश की लेकिन लापता होने वाले क्षेत्र से कोई संकेत नहीं मिल सका।
 राष्ट्रपति प्रतिभा देवीसिंह पाटील, प्रधानमंत्री डाक्टर मनमोहन सिंह और कांग्रेस अध्यक्ष सोनिया गांधी ने हेलीकॉप्टर के लापता होने पर चिंता जाहिर की है। प्रधानमंत्री ने इस बारे में अरुणाचल के राज्यपाल जे जे सिंह से फोन पर बात की।
 इस बीच, मेघालय और अरुणाचल प्रदेश सरकारों ने अपने-अपने राज्यों में पवन हंस हेलीकॉप्टर की उड़ाने स्थगित कर दी हैं।

 लोकलेखा समिति के अध्यक्ष मुरली मनोहर जोशी ने टू-जी स्पेक्ट्रम घोटाले की विवादास्पद रिपोर्ट बहुमत से नामंजूर किए जाने के बावजूद कल लोकसभा अध्यक्ष मीरा कुमार को सौंप दी। समिति के अध्यक्ष के रूप में श्री जोशी के कार्यकाल का कल अंतिम दिन था।
 श्री जोशी ने कहा कि अध्यक्ष को यह रिपोर्ट स्वीकार कर संसद के पटल पर रखनी चाहिए।

देखिये न हमने किसी को क्लीन चिट दी जो तथ्य हैं वो सामने रखे हैं। हमने यह भी बताया है उसमें जहां तक मुझे याद है कि प्रधानमंत्री मूकदर्शक बने रहे।

 लोकसभा सूत्रों के अनुसार श्री जोशी ने एक पत्र के साथ अपनी रिपोर्ट अधिकारियों के जरिए अध्यक्ष के कार्यालय भेजी थी।
 २१ सदस्यों वाली पीएसी के ग्यारह सदस्यों ने बृहस्पतिवार को शोर-शराबे के बीच विवादास्पद रिपोर्ट खारिज कर दी थी।
 इस बीच, कांग्रेस प्रवक्ता अभिषेक मनु सिंघवी ने कहा कि श्री जोशी ने रिपोर्ट में तथ्यों को तोड़-मरोड़ कर पेश किया है।

जिस प्रकार से एक चीज+ जो निर्णय नहीं हुई, निर्णित नहीं हुई, डिस्कस नहीं हुई, जिसका अंतिम चरण नहीं पहुंचा उसको किस प्रकार से जबरदस्ती एक रिपोर्ट बनाकर पीएसी और देश के ऊपर थोपा जा रहा है, वो रीयल मुद्दा है।
 लोकसभा के पूर्व महासचिव सी.के. जैन ने कहा कि लोकसभा अध्यक्ष मीरा कुमार के सामने अब रिपोर्ट के बारे में तीन विकल्प हैं।

स्पीकर के पास तीन विकल्प हैं। पहला वो यह कह दें कि चूंकि कमेटी रिपोर्ट एडॉप्ट नहीं हुई है इसलिए हम इसे रिपोर्ट नहीं मानते। दूसरा ऑप्शन है वो जैसे डाक्यूमेंट्स हैं, उन सबको हाउस नैक्स्ट सेशन में प्रजेंट करने की अनुमति दे। तीसरा ऑप्शन जो मुझे बेहतर लगता है कि वो नई कमेटी को यह डॉक्यूमेंट्स सौंप दें और उनसे कहें कि आप इन पर विचार करिये, तो नई कमेटी को मौेका मिलेगा कि उस पर विचार करेगी और जो भी फैसला लेना चाहेगी वो नई कमेटी लेगी।

 सीबीआई ने राष्ट्रमंडल खेलों के लिए ६२० करोड़ रुपये की बारापुला सड़क निर्माण परियोजना में कथित अनियमितताओं को लेकर लोक निर्माण विभाग के कुछ अधिकारियों और कुछ फर्मों के खिलाफ मामला दर्ज किया है।
 सीबीआई ने आरोप लगाया है कि ठेकेदार और दिल्ली सरकार के पीडब्ल्यूडी के अधिकारियों ने परियोजना की लागत बढ़ने दी।
 प्रधानमंत्री द्वारा नियुक्त शुंगलू समिति ने इस परियोजना में कथित अनियमितताओं के कारण दिल्ली सरकार की आलोचना की थी।
 शुंगलू समिति ने कहा था कि अगर यातायात पुलिस ने अन्य स्थानों पर विशेष लेन तय की होती तो इनसे खिलाड़ियों को खेल गांव और स्टेडियम के बीच लाने- ले जाने में आसानी होती और बारापुला सड़क बनाने की जरूरत नहीं पड़ती।

  प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह ने कहा है कि उत्तर प्रदेश और मध्य प्रदेश सरकारों ने बुंदेलखंड क्षेत्र के विकास के लिए आवंटित राशि का समुचित उपयोग नहीं किया। बांदा में कल एक जनसभा में डॉक्टर सिंह ने कहा कि दोनों सरकारों को पिछले दो वर्ष में १८ अरब रुपये जारी किए गए। २००९ में घोषित ७२ अरब रुपये के आर्थिक पैकेज का भी समुचित इस्तेमाल नहीं हुआ।
 प्रधानमंत्री ने कहा कि झांसी में केंद्रीय कृषि विश्वविद्यालय बनाने के लिए संसद के अगले सत्र में विधेयक लाया जाएगा। इस क्षेत्र में पीने का पानी मुहैया कराने की २०० करोड़ रुपये की विशेष योजना की घोषणा की गई।

प्रधानमंत्री डाक्टर मनमोहन सिंह ने बुंदेलखंड के लिए पहले से धोषित विशेष पैकेज के अलावा सिंचाई, पेयजल, शिक्षा, स्वास्थ्य और गरीबी उन्मूलन के विभिन्न योजनओं की भी घोषणा की। कई वर्षों के बाद बांदा के लोगों को इस तरह की दलीले भी देखने को मिला है। जिसमें बुंदेलखंड क्षेत्र के प्रदेश के सभी सातों जि+लो के लोगों ने भागीदारी की। जानकारों का कहना है कि इस रैली के साथ कांग्रेस ने अगले विधानसभा चुनाव के लिए अपने अभियान की शुरूआत कर दी है।  रैली में कांग्रेस नेता राहुल गांधी ने बीपीए सूची में हेराफेरी को लेकर कांग्रेस राज्य सरकार को निशाना सादा और कहा कि इस सूची में कई गरीब परिवारों के नाम गायब है।
दिनेश शुक्ला के साथ मैं सुनील शुक्ल आकाशवाणी समाचार बांदा।

 पश्चिम बंगाल में विधानसभा चुनाव के चौथे चरण के लिए प्रचार आज शाम समाप्त हो जाएगा। हावड़ा, हुगली, पूर्वी मेदिनीपुर और बर्दवान जिले के कुछ भागों में विधानसभा की ६३ सीटों के लिए मंगलवार को वोट डाले जाएंगे।
 हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि चौथे चरण के प्रचार में सत्ता पक्ष और विपक्ष ने अपनी पूरी ताकत लगा दी है।

एक ओर जहां मुख्यमंत्री बुद्धदेव भट्टाचार्य और उनके मंत्रिमंडल के तेज+तर्रार सहयोगी गौतम देव ताबड़तोड़ रैलियां कर रहे हैं, तो वहीं ममता बनर्जी के अब तक के चुनाव में सौ से अधिक रैलियां करने का कीर्तिमान बना लिया है। प्रणब मुखर्जी भी लगातार कांग्रेस प्रत्याशियों तथा गठबंधन के जीत के प्रचार में जनसभाओं को संबोधित कर रहे है तो वही हावड़ा-हुगली में हिंदीभाषियों के कुछ क्षेत्रों में बाहुल्य को देखते हुए भाजपा नेतृत्व भी इस चरण में जीत के प्रति आशावान है। तृणमूल के समर्थन में टॉलीवुड अभिनेत्रियों का रोड शो इस चरण में भी जारी है।
आकाशवाणी समाचार के लिए कोलकाता से अरिजीत चक्रवर्ती के साथ मैं शम्भूनाथ चौधरी

 केंद्र ने १९९५ में पुरुलिया में हथियार गिराने के आरोपी किम डेवी के इन आरोपों को खारिज किया है कि पश्चिम बंगाल की तत्कालीन ज्योति बसु सरकार को अस्थिर करने के लिए केन्द्र सरकार ने इस काम में मदद की। एक सरकारी बयान में कहा गया है कि किम डेवी का ये आरोप शरारतपूर्ण है। बयान में कहा गया है कि इसका मक़सद किम डेवी के प्रत्यर्पण मामले की सुनवाई कर रही डेनमार्क की अदालत को गुमराह करना है।

 झारखंड सरकार ने अतिक्रमण हटाए जाने की कार्रवाई से प्रभावित परिवारों के लिए नई पुनर्वास नीति की घोषणा की है। नई नीति के अनुसार गरीबी रेखा से नीचे जीवन यापन करने वाले आठ हजार प्रभावित परिवारों को पहले चरण में ढाई सौ वर्ग फुट के फ्लैट दिए जाएंगे। नीति में प्रभावित परिवारों को अस्थाई राहत देने के लिए टैंटों में अस्थाई बस्ती बनाए जाने का भी प्रावधान है।
 हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि हाईकोर्ट के निर्देश पर चल रहे अतिक्रमण हटाओ अभियान से करीब एक लाख लोग प्रभावित हुए हैं।

इस नीति से केवल उन लोगों को लाभ होगा जो भारत सरकार के शहरी क्षेत्रों के लिए निर्धारित गरीबी रेखा के नीचे होने के पैमाने में आते हैं। इसके अलावे अतिक्रमण हटाने से पहले अतिक्रमण कितने वर्षों से था, इसका महत्व भी पुनर्वास नीति में होगा। अब देखना यह है यह सब लोगों में भरोसा पैदा कर उनके विरोध को कम करने में कितना कारगर होगा।
आकाशवाणी समाचार के लिए रांची से मैं राजेश सिन्हा।

 राजधानी त्रिपोली पर नेटो के हमले में लीबिया के शासक कर्नल गद्दाफी का बेटा सैफ गद्दाफी और तीन पोते मारे गए हैं। एक सरकारी प्रवक्ता ने कहा है कि हमले के समय गद्दाफी भी उसी भवन में मौजूद थे, लेकिन वह सुरक्षित हैं।
 सैल गद्दाफी के छह बेटों में सबसे छोटे थे। वह जर्मनी में पढ़ रहे थे और हाल ही में लीबिया वापस आए थे।

 सीरिया में सेना ने सरकार विरोधी प्रदर्शनकारियों को उनके गढ़ डेरा स्थित ओमरी मस्जिद से खदेड़कर उसपर क़ब्ज+ा कर लिया है।
 सीरिया का दक्षिण शहर डेरा लोकतंत्र समर्थक प्रदर्शनकारियों का केन्द्र-बिंदु रहा है। पिछले महीने सीरिया के सरकारी मीडिया ने दावा किया था कि मस्जिद के भीतर बंदूक, ग्रेनेड और गोला-बारूद का ज+ख़ीरा मौजूद है।
 प्रत्यक्षदर्शियों का कहना है कि सेना के दस्तों ने मस्जिद पर तोपों से धावा बोला। कहा जा रहा है कि सेना ने मस्जिद की छत पर जवान तैनात कर दिए हैं और इलाके के मुख्य स्थानों पर दस्ते बिठा दिए हैं।
 विद्रोहियों के ठिकानों पर सुरक्षा बलों की कार्रवाई में शनिवार को  छह लोगों के मारे जाने की खबर है। शुक्रवार को देशव्यापी प्रदर्शनों में ६६ लोग मारे गए थे।

 हिन्दी के वरिष्ठ कवि और आलोचक विश्वनाथ प्रसाद तिवारी साहित्य अकादमी के नए उपाध्यक्ष चुने गए हैं। गुवाहाटी में शनिवार को अकादमी की कार्यकारी परिषद में उन्हें इस पद के लिए बहुमत से चुना। फरवरी में सुत्तिंदर सिंह नूर के निधन के कारण यह पद खाली हुआ था। पहली बार हिंदी का कोई लेखक साहित्य अकादमी का उपाध्यक्ष चुना गया है। व्यास सम्मान प्राप्त प्रो तिवारी साहित्य अकादमी की हिंदी समिति के संयोजक थे। वे गोरखपुर विश्वविद्यालय के हिन्दी विभाग के प्रोफेसर और अध्यक्ष रहे हैं।

 आज के समाचार पत्रों की सुर्खियों

 पीएसी के अध्यक्ष मुरली मनोहर जोशी और उनकी रिपोर्ट आज के अखबारों में छाई हुई है। हिन्दुस्तान ने लिखा है-जोशी ने मीरा के पाले में डाली गेंद। राष्ट्रीय सहारा ने भाजपा अध्यक्ष के हवाले से लिखा है कि उनकी पार्टी सभी समितियों से अपने सदस्य हटा लेगी।
 अरूणाचल के मुख्यमंत्री का हेलीकॉप्टर लापता-कई अखबारों की बड़ी खबर है। नई दुनिया ने लिखा है कि शनिवार सुबह सवा दस बजे से कोई खबर नहीं है। राष्ट्रीय सहारा ने इसरो से मदद मांगने का समाचार दिया है।
 उत्तर प्रदेश के बुंदेलखंड इलाके को प्रधानमंत्री के तोहफे  जनसत्ता और देशबंधु की अहम खबर है।
 सीबीआई के नये मुख्यालय के उद्घाटन के अवसर पर डॉक्टर मनमोहन सिंह के इस बयान को भी महत्व दिया गया है कि सीबीआई निडर होकर अपना काम करे। नई दुनिया ने बेगुनाहों को प्रताड़ित होने से बचाने की नसीहत को सुर्खी बनाया है।
 हिन्दुस्तान का कहना है कि पायलटों की हड़ताल में यात्री पिसे। देशबंधु के अनुसार किराये के विमान पर सवार एयर इंडिया। भ्रष्टाचार की चर्चा आम होने के बावजूद नई दुनिया की यह खबर चौंकाने वाली है कि राष्ट्रमण्डल खेलों में १०८ करोड़ के कारोबार में १३५ करोड़ की बेईमानी हुई है।  राष्ट्रीय सहारा ने लिखा है कि दिल्ली सरकार तक पहुंची गेम्स घोटाले की आंच। बकौल अमर उजाला पी डब्ल्यू डी के साथ कुछ फर्मों पर केस दर्ज।
 बैंकर के वी कामथ को इंफोसिस की कमान सौंपे जाने और सोने की कीमत २३ हजार से ऊपर होने की भी खबर है।
 नवभारत टाइम्स के बॉटम स्प्रेड की सुर्खी है- आयेगी बारात पर आर टी आई के बाद। पत्र लिखता है कि मेरठ में होने वाले दूल्हे के बारे में जानकारी के लिए अब तक चार सौ अर्जियां आ चुकी हैं।  दैनिक भास्कर के अनुसार ब्रिटिश शाही शादी से नई नारी की कहानी सामने आई है जो कहती है आज्ञा नहीं मांनूगी, प्यार करूंगी। पत्र ने विभिन्न धर्मों के शादी के वचनों का उल्लेख करते हुए लिखा है- हर धर्म में दुल्हन को बराबरी का दर्जा दिया गया है। लेकिन हम ही हैं जो उसपर अमल नहीं करते।

THE HEADLINES:
  • The helicopter carrying Arunachal Pradesh Chief Minister and four others, which went missing yesterday continues to remain untracked; search operations  resumed this morning.
  • Public Accounts Committee Chairman submits controversial report  on 2G scam to the Lok Sabha Speaker, despite its rejection by the majority of members.
  • Prime Minister says Uttar Pradesh and Madhya Pradesh governments have not actively utilised funds for the development of Bundelkhand region .
  • Campaigning for the fourth phase of Assembly elections in West Bengal to end this evening.
  • In Libya, the youngest son of Muammar Gaddafi, and three grandchildren killed in a NATO air strike .
<><><>
The Pawan Hans helicopter carrying Arunachal Pradesh Chief Minister, Dorjee Khandu and four others continues to remain untracked. The Helicopter went missing 20 minutes after it  took off from the Tawang Helipad for Itanagar yesterday morning. Search operations carried out so far have not yielded any result. Union Home Secretary G.K Pillai said Indian Satellite made two passes over the probable area from  where the Helicopter went missing but could not pick up any signal. He said the helicopter carries a location transponder that can communicate at 406 MHz frequency, in the event of an emergency. Search operations resumed this morning. The Government has sought the help of the Department of Space and ISRO in locating the missing helicopter. Earlier, there was some confusion following reports that the helicopter had safely landed in Bhutan but there was no official confirmation of the report. President Pratibha Devi Singh Patil, Prime Minister Dr. Manmohan Singh and Congress President Sonia Gandhi have expressed concern over the missing helicopter. Manmohan Singh spoke to Arunachal Governor JJ Singh in this regard. Meanwhile, the Meghalaya and Arunachal Pradesh Governments have suspended the operations of Pawan Hans helicopter in their states.
<><><>
The Public Accounts Committee Chairman Murli Manohar Joshi yesterday submitted the controversial report  on 2G scam to Lok Sabha Speaker Meira Kumar despite the rejection of the draft report by majority members. Yesterday was the last day of the term of the Committee. Mr Joshi said, the Speaker should accept the report on the 2G scam and table it in Parliament. He said he has not given a clean chit to anybody. He also claimed that the rejection of the report by 11 PAC members is unconstitutional. The controversial draft report was rejected by a majority of 11 members in the 21 member Committee on Thursday during a chaotic meeting. Mr Joshi claimed that he had adjourned the meeting. But Congress members alleged that he had walked out and after that they elected Rajya Sabha member Saifuddin Soz to chair the meeting which rejected the report.  11 members belonging to the Congress, the DMK and one each from SP and BSP voted the against adoption of the report. The Congress says Mr Joshi has distorted facts in the report. Refuting allegations of Congress’s intervention in the working of the PAC, Party spokesperson Abhishek Manu Singhvi said Mr Joshi tried to thrust his report on the members of the parliamentary committee. We spoke to Former Secretary General of the Lok Sabha CK Jain about the options before the speaker of the house Meira Kumar.
<><><>
The Prime Minister Dr. Manmohan Singh has said that funds allocated for development of the Bundelkhand region have not been actively utilised by the Uttar Pradesh and Madhya Pradesh governments. Addressing a rally at Banda yesterday, he said the Centre had announced several schemes and projects worth several thousand crore rupees for the development of the region. Expressing the Centre’s commitment to the development of the region, he said he had already released 1,800 crore rupees to both the UP and MP governments during the last two financial years for different schemes in this region. An economic package of more than 7,200 crore rupees was announced in 2009 but these were not actively used. He said, a bill will be brought in the next parliament session for setting up a central agricultural university at Jhansi. More from AIR correspondent:
The Prime Minister announced a scheme of 200 crore rupees for this region to provide proper drinking water to common men. He announced that a bill will be bring in next parliament session for setting up a central agricultural university at Jhansi. Dr. Singh also announced that the government has approved a scheme for up gradation of Jhansi medical college during third phase of Pradhan Mantri Swasthya Suraksha Yojna. Addressing the rally congress leader Rahul Gandhi mentioned anomalies in BPL lists in Uttar Pradesh and said several eligible families are missing from the present lists. Political observers say that congress has kicked of its election campaign for next assembly elections in the state with this mammoth rally.  Sunil Shukla/Dinesh Kumar Misra/ Banda/LUCKNOW
<><><>
The CBI has registered a case against some officials of the Public Works Department, PWD and a few firms in connection with alleged irregularities in the project for construction of the 620 crore rupee Barapullah Nullah flyover for the Commonwealth Games. A CBI spokesperson gave this information in a press statement yesterday but did not give details. The investigating agency has alleged that the contractor and PWD officials of the Delhi government had inflated the cost of the project. The construction of the bridge had come in for some flak from the Prime Minister-appointed Shunglu committee which had criticized the Delhi government for alleged irregularities in the Barapullah flyover project. The Committee report felt that if the government had acted expeditiously, it could have saved cost overruns to the tune of 109 crore rupees.
<><><>
Air India operated only 10 percent domestic flights yesterday leaving thousands of flyers stranded. With the stand off between the management and pilots continuing, the airline yesterday used two aircraft from Kingfisher on wet lease and operated them on the Delhi-Mumbai-Delhi and Delhi-Patna-Varanasi-Delhi sectors.  ICPA President A S Bhinder has said, that the association is open to talks if an assurance is given that their demands will be met within a set time frame. Sources in the aviation ministry say that a section of employees cannot hold everyone to ransom. They cannot dictate terms to the government. Progress in the issue is expected only on or after Monday when the Delhi High Court takes up contempt proceedings against pilots for defying its order to resume work.
<><><>
Campaigning will end this evening for the fourth phase of Assembly elections in West Bengal. 63 constituencies spread over Howrah, Hooghly, East Midnapore and parts of Burdwan districts will go to the polls in this phase on Tuesday. Political parties are making last ditch efforts to woo the voters. Chief Minister Buddhadeb Bhattacharji and Trinamool Congress Chief Mamta Banerji traded charges over the lack of industrialization in the state. More from AIR correspondent :
The Singur and Nandigram episode have once again come up at the center stage of this round of the election. The Chief Minister Mr. Buddhadeb Bhattacharjee firmly said that government will set up industries in the region if voted to power. On the other hand, the Trinamool Congress Chief Mamta Banerjee said that industries can be set up at Singur only after returning 400 acres of land at word from unwilling farmers. The senior Congress leader Mr. Pranab Mukharjee and state BJP President Mr. Rahul Sinha at different election rallies also criticized the land acquisition policy of left front government. Now it is turn of the voters to pronounce their verdict on these issues. With Sambhunath Choudhry and Arijit Chakrbarty Air News Kolkata.
<><><>
The Government has rejected the allegation of connivance or helping the accused in the Purulia arms dropping in 1995 to destabilize the Jyoti Basu government in West Bengal. An official press release said the recent allegations by a wanted and proclaimed offender in the case Kim Davy are mischievous. The release said it aims at misleading the prosecuting agency and a court in Denmark which is seized with the matter of his extradition to India to face trial. It said nothing should be done at this stage that will prejudice the extradition proceedings and the intended trial of Kim Davy after his extradition to India.
The statement said the government  is committed to unravelling the truth and the entire conspiracy behind the crime and to bring all the guilty to justice. Any new fact emerging at any time will be looked into by the CBI.
<><><>
The Jharkhand government has announced a new rehabilitation policy for those affected by the ongoing anti-encroachment drive of the Arjun Munda government. As per the provisions of the new policy, 8,000 families coming under the BPL category and displaced during the ongoing anti-encroachment drive will be provided with 250 square feet built in flats in the first phase.
<><><>
In Libya, Saif al-Arab, the youngest son of Muammar Gaddafi, and three grandchildren of the Libyan leader have been killed in a NATO air strike. The Libyan government said today that the house of Saif al-Arab Gaddafi was attacked last night. Libyan leader Muammar Gaddafi with his wife was there in the house but they escaped unhurt. Many other people in the house were injured. The Spokesperson said, this was a direct attempt to assassinate the leader of the country.
<><><>
Intelligence agencies are interrogating a Pakistani spy who was arrested from the Indo-Pak international border in Sri Ganganagar. Officials said in Bikaner today  that the spy, identified as Ismail Khan who used to work as an ISI agent, was arrested on April 28 from his residence at Karanpur area in Sri Ganganagar. A satellite phone through which he used to send messages to his Pakistani handlers had been seized. Three mobile phones with Pakistani sims, a laptop and some documents were also recovered from his possession.
<><><>
Kolkata Knight Riders beat Kings XI Punjab by eight wickets in their Indian Premier League match at the Eden Gardens, Kolkata. Iqbal Abdulla was declared man of the match.
Brief Scores:
Kings XI Punjab: 119 for six in 20 overs
Kolkata Knight Riders: 120 for two in 17.2 overs
<><><>
Noted Hindi poet and critic Vishwanath Prasad Tiwari has been elected the new Vice President of Sahitya Academy. He takes the place of Sutinder Singh Noor who passed away in February last.
<><><>
NEWSPAPERS HEADLINES
  • The disappearance of a helicopter carrying the Arunachal Pradesh Chief Minister and the Public Accounts Committee Chairman Murli Manohar Joshi submitting the controversial 2G scam report to the Speaker of the Lok Sabha are the highlights on the front pages of most papers.
  • Air India‘s fourth day of woes with the pilots refusing to call off their strike is widely reported by the papers today. “Day 4: 135 of 165 domestic flights cancelled; planes borrowed from Kingfisher” says the Tribune. The Hindustan Times writes “AI staff leave counter unattended; fliers fume”.
  • A recommendation by a Delhi judge regarding punishment for rapists catches the attention of all the papers. “Judge wants castration for rapists” is the banner lead in the Mail Today. The Hindu reports the Court as saying such a punishment exists in many developed countries like the US, Britain and Germany.
  • The attack on MIM party MLA Akbaruddin Owaisi in Hyderabad is highlighted in all the papers. “MIM’s Owaisi attacked, one assailant is killed” informs the Asian Age. The Times of India writes ” MLA out of danger; land row may be reason for attack”.
  • The inauguration of the new CBI headquarters by the Prime Minister Dr Manmohan Singh, where he exhorted the agency to work without fear or favour is prominently noticed by all the papers. Interestingly, the Pioneer and the Times of India point out that this new building houses a CBI museum which displays files of some of the most important cases the agency has handled and what are conspicuous by their absence are any files on the Bofors case.
  • And finally, the fascination with the royal wedding in Britain continues with the Tribune, the Indian Express and the Asian Age reporting that Prince William and Kate Middleton have postponed their honeymoon as Prince William will be returning to his military job as a pilot.

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: