>समाचार News (1) 28.04.2011

28 अप्रैल

>

मुख्य समाचार :-
  • सरकार ने हड़ताली एयर इंडिया पायलटों के खिलाफ कड़ा रूख अपनाया। दिल्ली उच्च न्यायालय ने एयर इंडिया के पायलटों से व्यापक जनहित में हड़ताल समाप्त करने को कहा।
  • प्रवर्तन निदेशालय टू-जी स्पेक्ट्रम घोटाले में शामिल दो दूरसंचार कंपनियों की संपत्तियों की कुर्की करेगा।
  • धनबाद में अतिक्रमण हटाओ अभियान के दौरान पुलिस के साथ झड़प में चार लोगों की मौत।
  • और सायना नेहवाल जापान की आई गो तो से हार कर इंडियन ओपन सुपर सीरिज बैंडमिंटन प्रतियोगिता से बाहर।
 नागर विमानन मंत्री व्यालार रवि ने एयर इंडिया के पायलटों की हड़ताल को गैर जिम्मेदाराना बताते हुए कहा कि एयर इंडिया के हड़ताली पायलटो के खिलाफ प्रबंधन द्वारा की गई कार्रवाई बिलकुल जायज है और समान वेतन की उनकी मांग मानी नहीं जा सकती।
हम एयर इंडिया को मौजूदा इस स्थिति से निकालने की पूरी कोशिश कर हैं। इसके लिए हमें सभी कर्मचारियों की मदद और सहयोग की जरूरत हैं। जिन लोगों को लगता है कि वे अपनी मांगों के लिए एयर इंडिया पर दबाव डाल सकते हैं तो मुझे आशा है कि उनके समझ में यह बात आ जायेगी कि वे यह गलत कर रहे हैं।
 पायलटों की हड़ताल के कारण कल देर रात एयर इंडिया की ४० उड़ानों को रद्द करना पड़ा जिसके कारण हजारों यात्रियों को परेशानी का सामना करना पड़ा।
 उधर, दिल्ली उच्च न्यायालय ने एयर इंडिया के पायलटों से व्यापक जनहित को देखते हुएं हड़ताल समाप्त कर काम पर लौटने को कहा है। हड़ताल के खिलाफ एयर इंडिया प्रबंधन की याचिका पर सुनवाई करते हुए न्यायमूर्ति गीता मित्तल ने हड़ताली पायलटों के किसी भी प्रकार के विरोध प्रदर्शन पर भी रोक लगा दी।  
  उच्च न्यायालय ने पायलटों की मांगों पर फैसले में हुई देरी के लिए एयर इंडिया प्रबंधन की खिंचाई की। भारतीय वाणिज्यिक पायलट संघ-आई सी पी ए ने कहा है कि वह न्यायालय के आदेश के मद्देनजर अपने वकीलों से सलाह-मशविरा करेगा। आज सुबह तक अंतिम फैसला ले  लिया जाएगा।  इस बीच एयर इंडिया प्रबंधन ने पायलट संघ के छह नेताओं को बर्खास्त कर दिया। प्रबंधन ने आई सी पी ए की मान्यता रद्द कर उसके कार्यालयों को सील कर दिया है।
 प्रवर्तन निदेशालय जल्द ही टू-जी स्पेक्ट्रम घोटाले में शामिल दो दूरसंचार कंपनियों की संपत्तियों को कुर्क करेगा। उच्चतम न्यायालय के समक्ष एक रिपोर्ट में कल प्रवर्तन निदेशालय ने इसकी जानकारी दी। निदेशालय की ओर से वरिष्ठ वकील के के वेणुगोपाल ने न्यायालय को बताया कि दोंनों कंपनियो की दो-दो हजार करोड़ रुपये की संपत्तियां कुर्क की जाएंगीं, हालांकि उन्होंने कपनियों का नाम नहीं बताया। श्री वेणुगोपाल ने आश्वासन दिया कि इस संबंध में कार्रवाई जल्द ही शुरू की जाएगी और इसे दो महीने के अन्दर पूरा कर लिया जाएगा।
 इस बीच, सीबीआई ने अपनी ताजा जांच रिपोर्ट पेश करते हुए वर्ष २००१-२००७ के दौरान स्पेक्ट्रम के आवंटन से संबंधित जांच पूरी करने के लिए और समय मांगा है।  उच्चतम न्यायालय ने सीबीआई और प्रवर्तन निदेशालय द्वारा की गई जांच की सराहना करते हुए कहा कि दोनों विभागों ने अपना काम बहुत ही जिम्मेदारी से किया है।
 संसद की लोकलेखा समिति-पीएसी टू-जी आंवटन मुद्दे पर आज अपनी रिपोर्ट को अंतिम रूप देगी। शनिवार को पीएसी के कार्यकाल के समाप्त होने से पहले इस रिपोर्ट को स्वीकृत किया जाना है। हमारे संवाददाता के अनुसार अगर रिपोर्ट पर सर्वसम्मति नहीं बनती है तो मत विभाजन की मांग की जा सकती है। उस स्थिति में यह मामला या तो संयुक्त संसदीय समिति के पास जाएगा या फिर अगले महीने की पहली तारीख से प्रभार संभालने वाली नई पीएसी इस पर विचार करेगी।
 पश्चिम बंगाल में विधानसभा के तीसरे चरण में ८० प्रतिशत से भी ज्यादा मतदान हुआ। कोलकाता, उत्तर और दक्षिण चौबीस परगना की ७५ सीटों के लिए इस चरण में कल वोट डाले गए थे। मतदान कुल मिलाकर शांतिपूर्ण रहा।
 इस बीच चौथे चरण के लिए चुनाव प्रचार धीरे-धीरे जोर पकड़ता जा रहा है। इस चरण में ६३ सीटों के लिए अगले महीने की तीन तारीख को वोट डाले जाएंगे।
चौथे चरण चुनावी प्रचार अब उन इलाकों में जाा पहुंचा है जहां से प्रेरणा लेकर ममता बेनर्जी ने मा-माकी-मानुष का नारा बुलंद किया। चाहे उगली जिले में टाटा नैनों प्रकल के लिए सिंगुर भू-अधिग्रहण का मामला हो या फिर पूर्वी मिदलापुर में उचित मुआवजे को लेकर नंद ग्राम पुलिस फायरिंग। निस्संदेह इन दो मुद्दों ने तृणमूल कांगे्रस को वाममोर्चा के बराबर ला खड़ा किया। हालांकि मुख्य मंत्री बुधदेव भट्टाचार्य तीव्र उद्योगिकीकरण के लिए भू अधिकरण को जायज ठहराते रहे हैं। पर विपक्ष ने किसानों को उचित मुआवजे और जोर जबरदस्ती ज+मीन हथियाने को चुनावी हथियार बनाकर राज्य राजनीति में एक नये डीवेट को जन्म दिया है। आकाशवाणी समाचार के लिए कोलकाता से अरिजीत चक्रवर्ती के साथ मैं शम्भु नाथ चौधरी।
 राष्ट्रपति प्रतिभादेवी सिंह पाटील मॉरिशस की पांच दिन की यात्रा के बाद  आज स्वदेश लौट रही हैं। आज वे भारत-मॉरिशस व्यापार बैठक को संबोधित करेंगी। राष्ट्रपति के साथ गए हमारे संवाददाता ने बताया है कि मॉरिशस विश्वविद्यालय द्वारा श्रीमती पाटील को मानद उपाधि से सम्मानित किया जाएगा।
राष्ट्रपति के इस यात्रा से एक बार फिर दोनों देशों के बीच दोस्ताना संबंधों को गति मिली है। राष्ट्रपति के मॉरिशस के राष्ट्रपति और प्रधानमंत्री के साथ हुई बातचीत से दोनों देशों के बीच सामरिक और रणनीतिक साझेदारी के प्रयासों को और बल मिला है। वहीं हिंदमहासागर में सुरक्षा और समुद्री लुटेरों से निपटने के लिए भावी रणनीति दोनों देशों की बातचीत का मुख्य मुद्दा रही। राष्ट्रपति द्वारा जहां आर्थिक  क्षेत्रों में सहयोग की नई सम्भावनाएं तलाश ने पर जोर दिया गया। वहीं मॉरिशस ने भी भारत के साथ नई साझा परियोजनाएं शुरू की इच्छा प्रकट की है। सौभाग्यकार के साथ संजय प्रताप सिंह आकाशवाणी समाचार पोर्टलुईस मॉरिशस
 आकाशवाणी से आप हर घंटे समाचार बुलेटिन सुन सकते हैं। मोबाइल फोन पर ताजा समाचार जानने के लिए मैसेज बॉक्स में टाइप करें न्यूज और भेज दें-५ ६ ७ ६ ७ ४ ४  पर
 झारखंड के धनबाद जिले में मटकोरिया इलाके में कल अतिक्रमण हटाओ अभियान के दौरान पुलिस और प्रदर्शनकारियों के बीच झड़पों में चार लोगों की मौत हो गई और पुलिस अधीक्षक पी आर के धान सहित २२ लोग घायल हो गए। घायलों में एक की हालत गंभीर बताई जा रही है। घायलों को विभिन्न अस्पतालों में भर्ती किया गया है। हमारे संवाददाता ने बताया है कि मुख्यमंत्री अर्जुन मुंडा ने घटना की जांच के आदेश दे दिये हैं।
पूरे झारखण्ड में पिछले डेढ़ महीने से यहां के हाईकोर्ट के आदेश से सरकारी ज+मीन एवं सरकारी कम्पनियों की ज+मीन तथा आवासों पर वर्षों से हुए अतिक्रमण को हटाने का काम चल रहा है। इसमे लोगो का विरोध भी लगातार बना हुआ है और इसी क्रम में कल धनबाद के सरकारी कोयला कम्पनी  बीसीसीएल के इलाके से अतिक्रमण हटाने के क्रम में करीब एक लाख लोग विभिन्न जगहों पर पुलिस के सामने उग्र विरोध करने लगे। शहर कर्फ्यू लगा दिया गया है और सुरक्षा कर्मी वहां फ्लेगमार्च कर रहे हैं। आकाशवाणी समाचार के लिए रांची से मैं राजेश सिंहा।
 तापी गैस पाइपलाइन परियोजना के परिचालन समिति की आज नई दिल्ली में होने जा रही बैठक में गैस आयात करने वाले भारत सहित सभी तीनों देशों के लिए एक समान मूल्य तय करने के मुद्दे पर मुख्यरूप से चर्चा होगी। तुर्कमेनिस्तान, अफगानिस्तान, पाकिस्तान और भारत के तेल मंत्री सात अरब साठ करोड़ डॉलर वाली इस गैस पाइपलाइन परियोजना की गैस बिक्री और अन्य मुद्दों पर चर्चा करेंगे।
आज की स्टेरिंग कमेटी की मिटिंग लिए तीन दिन से इन देशों के सीनियर अफसरों ने काफी विचार-विमर्श के बाद एजेंडा तैयार किया है। उम्मीद की जाती है कि मंत्रियों के सत्र की भारत में हो रही इस पहली मिटिंग में गैस की कीमत पर सहमती जताने की ओर बात चीत आगे बढ़ेगी। मगर गैस की कीमतें अगली मीटिंग में तय होने की आशा है। मीटिंग में तकनीकी माहीर की सर्विसिस हासिल करने पर भी बात होगी ताकि पाईम लाईन बिछाने और अन्य मुद्दों पर काम शुरू हो सके। इसके अतिरिक्त पाईप लाईन बिछाने पर किए जाने वाले खर्चे भी विचारों का आदान-प्रदान होगा। आकाशवाणी समाचार के लिए दिल्ली से मैं विजय रैना।
 २००८ के मुम्बई आतंकी हमलों के बाद पहली बार भारत और पाकिस्तान के बीच व्यापार वार्ता शुरू हुई है। दोनों देशों के अधिकारियों का कहना है कि वे सार्थक बातचीत पर अपना ध्यान केंद्रित कर रहे हैं जिससे कि दोनों देशों के बीच मौजूदा दो अरब डॉलर सालाना के व्यापार को और बढ़ाया जा सके।
 वाणिज्य सचिव राहुल खुल्लर और पाकिस्तान के वाणिज्य सचिव जफर महमूद के बीच कल इस्लामाबाद में शिष्टमंडल स्तर की वार्ता हुई। दो दिन की बातचीत के बाद एक संयुक्त बयान जारी होने की उम्मीद है।
 श्री सत्यसाईं केंद्रीय न्यास की आज पुट्टापर्थी में बैठक होगी, जिसमें भविष्य में न्यास की गतिविधियों पर विचार-विमर्श किया जाएगा। सत्यसाईं न्यास का गठन १९७२ में हुआ था। न्यास, शिक्षा तथा स्वास्थ्य के क्षेत्र में निःशुल्क सेवाओं के अलावा कई अन्य कल्याणकारी कार्य करता रहा है।
 इससे पहले, कल श्री सत्य साईं बाबा को आन्ध्रप्रदेश के पुट्टापर्थी में अश्रुपूर्ण विदाई दी गई। प्रशांति निलयम के कुलवंत हॉल में उनके पार्थिव शरीर को साईं मंत्रोंच्चार के बीच समाधि दी गई।
 केन्द्रीय खेल और युवा मामलों के मंत्री अजय माकन ने कहा है कि राष्ट्रीय खेल विकास विधेयक संसद के मानसून सत्र में लाया जायेगा। इस विधेयक का  उद्देश्य देश में खेल से जुड़े मामलों में पारदर्शिता लाना है। कल ग्वालियर में संवाददाताओं से श्री माकन ने कहा कि विधेयक के बारे में लोगों से सुझाव मांगे गए हैं। विधेयक के मसौदे को मई के पहले पखवाड़े में अन्तिम रूप दे दिया जायेगा। श्री माकन ने कहा कि यह विधेयक खेल संघों का कार्यकाल तय करेगा। विधेयक में डोपिंग के मामलों और महिला खिलाड़ियों के यौन उत्पीड़न के बारे में भी नियम होंगे।
 नई दिल्ली में इंडियन ओपन सुपर सीरीज बैडमिंटन में कल एक बडे उलटफेर में साइना नेहवाल महिला सिंगल्स के पहले दौर में ही हार कर प्रतियोगिता से बाहर हो गई है। सायना जापान की आई गो तो से १७-२१, १९-२१ से हार गई। अदिति मुतातकर भी अपना मुकाबला हार गई। वहीं, पुरूष सिंगल्स में पी. कश्यप, गुरूसाई दत्त और सौरव वर्मा अगले दौर में पहुंच गए हैं।
 आई पी एल में कल डेक्कन चार्जर्स, हैदराबाद ने कोच्चि टस्कर्स केरल को ५५ रन से हरा दिया। इससे पहले एक अन्य मुकाबले में चेन्नई सुपरकिंग्स ने पुणे वॉरियर्स को आठ विकेट से हराया।
 आज दिल्ली में कोलकाता नाइट राइडर्स का मुकाबला डेल्ही डेयरडेविल्स से होगा।
 अफगानिस्तान में कंधार जेल के निदेशक गुलाम मयार और सात अन्य वरिष्ठ अधिकारियों को हिरासत में ले लिया गया है। कुछ दिन पहले कंधार की इस जेल से चार सौ सत्तर से अधिक तालिबान आतंकवादी भाग गये थे। विद्रोहियो ंने जेल के पास एक घर से जेल तक एक सुरंग खोदी थी और अपने साथियों को छुड़ाकर भाग निकले थे।
 अब तक ७१ फरार आतंकवादियों को पकड़ा जा चुका है ।
 यमन में सत्ता विरोधी प्रदर्शनों में दो पुलिसकर्मियों सहित पन्द्रह लोगों की मौत हो गयी है। कल राजधानी सना और देश के कई हिस्सों में राष्ट्रपति अली अब्दुल्ला सालेह के खिलाफ प्रदर्शन हुए। प्रदर्शनकारी राष्ट्रपति से पद छोड़ने की मांग कर रहे हैं। यमन पर बत्तीस साल से राज कर रहे सालेह पर भ्रष्टाचार और कुशसन के आरोप लगाये जा रहे हैं।
 त्रिपोली में अमरीकी दूतावास ने आशंका जतायी है कि लीबिया में हो रही हिंसा में मृतकों की संख्या तीस हजार तक हो सकती है। वाशिंगटन में अमरीकी दूत ग्रेने कृत्स ने कहा कि लीबिया में मृतकों की संख्या दस हजार से तीस हजार के बीच है। उनके अनुसार लड़ाई खत्म होने के बाद इन आंकड़ों की सच्चाई परखी जा सकती है।
 इस बीच लीबिया के इकसठ कबीलियाई समुदायों ने गद्दाफी से सत्ता छोड़ने की मांग की है।
आज के समाचार पत्रों की सुर्खियों
 धन्यवाद कनक। टू जी स्पेक्ट्रम आवंटन मामले पर पी ए सी की मसौदा रिपोर्ट में ए राजा को दोषी करार दिए जाने, पायलटों की हड़ताल अवैध घोषित किए जाने, कांग्रेस महासचिव राहुल गांधी द्वारा आर टी आई के माध्यम से उत्तर प्रदेश राष्ट्रीय ग्रामीण स्वास्थ्य मिशन के लिए केन्द्र से मिली राशि का हिसाब मांगे जाने, श्री सत्य साईं बाबा को अंतिम बिदाई और दिल्ली से अपहृत बालक ईशान के मिलने की खबर अखबारों के पहले पन्ने पर सचित्र प्रकाशित है।
 पी ए सी की रिपोर्ट पर नई दुनिया ने लिखा है-पी ए सी ने राजा के साथ पी एम ओ भी लपेटा। जनसत्ता ने लिखा है-प्रधानमंत्री कार्यालय पर गम्भीर आरोप-सरकार ने कहा यह सिर्फ जोशी की रिपोर्ट है।
 एयर इंडिया के पायलटों की हड़ताल का फायदा उठाते हुए निजी एयर लाइनों द्वारा किराये में अचानक पचास प्रतिशत बढ़ोतरी पर हिन्दुस्तान लिखता है-विमान यात्रियों पर चारों ओर से मार। मुख्य सतर्कता अधिकारी के कम्प्यूटर से सभी फाइलों के साथ ही हार्ड डिस्क गायब होने की खबर देते हुए जनसत्ता ने लिखा है-राष्ट्रमंडल खेलों की जांच को झटका। कम्प्यूटर से फाइलें साफ। हरिभूमि ने राष्ट्रमंडल खेल घोटाला के संदर्भ में केन्द्रीय सतर्कता आयोग की ताजा रिपोर्ट का हवाला देते हुए लिखा है-साज सज्जा पर खर्च कर दिए २७ करोड़। निजी कम्पनियों के लिए टैंडरों में किया हेर फेर साथ ही अखबार ने लिखा है कलमाड़ी ने गिल को भी लपेटे में लिया।
 एक साल के भीतर स्मार्ट कार्ड सेवा शुरू होने, पश्चिम बंगाल विधानसभा चुनाव के तीसरे चरण में भारी मतदान, श्री लोबसंग सांगये के तिब्बत की निर्वासित सरकार का प्रधानमंत्री बनने, फगवाड़ा में मैच के दौरान फुटबाल खिलाड़ी की पीट-पीटकर हत्या, गांधीवादी और सामजिक कार्यकर्ता अण्णा हजारे के अस्पताल में भर्ती होने का समाचार भी अखबारों में है। कई अखबारों ने मुंबई के आदर्श हाउसिंग घोटाले में दो पूर्व मुख्यमंत्रियों-विलासराव देशमुख और सुशील कुमार शिंदे की भूमिका की सी बी आई से जांच कराने के बम्बई हाई कोर्ट के निर्देश को प्रमुखता से छापा है।
THE HEADLINES:
  • Government takes tough stand against striking Air India pilots; Delhi High Court asks the pilots to call off  strike in larger public interest.
  • Enforcement Directorate to attach properties of two telecom companies involved in the 2G spectrum scam.
  • Four killed in clash with police while protesting against anti-encroachment drive of Jharkhand Government at Dhanbad.
  • Saina Nehwal crashes out of Indian Open Super Series with a straight-game defeat against Japanese Ai Goto.
[]><><><[]
The Delhi High Court has asked Air India pilots to call off their strike and return to work in larger public interest. Acting on a petition filed by Air India management against the strike, Justice Gita Mittal also barred the striking pilots from resorting to any kind of demonstration. The High Court also took the Air India management to task for delaying decisions on the demands raised by the agitators. The Indian Commercial Pilots Association, ICPA, which is spearheading the stir, said they are consulting their lawyers following the court order and will take a final decision by this morning.
Meanwhile, Air India management has sacked six ICPA leaders including President Capt A S Bhinder and General Secretary Capt Rishabh Kapur. The management has also derecognised the union and sealed their offices across the country. Addressing a press conference in New Delhi yesterday, Civil Aviation Minister Vayalar Ravi said the management’s action against striking leaders is fully justified and asserted that ICPA’s demands of pay parity cannot be accepted.
Nobody can dictate terms to government, especially a few pilots.  They are the highest paid people in this country and they cannot dictate terms.  And what they do, is to try to threaten the government and dictate the Air India.  Air India Management has to obey their orders rather than they had to run Air India.  There is no question of, to accept any disparity demand at the moment.
At least 40 Air India flights were cancelled till late last night on the first day of the strike by its pilots causing enormous hardship to thousands of travellers.
[]><><><[]
The Enforcement Directorate will soon attach properties of two telecom companies involved in the 2G spectrum scam. This was disclosed by the ED in a report submitted before the Supreme court yesterday. Appearing for the ED, senior advocate K K Venugopal told the apex court that property worth 2,000 crore rupees each has to be attached. He, however, did not mention the names of the companies but assured that attachment proceedings will be initiated soon and will be completed within two months. Mr Venugopal hinted that attachment orders will be issued shortly under the Prevention of Money Laundering Act and Foreign Exchange Management Act, against the two companies against whom the ED has so far registered the complaints. Meanwhile, CBI also filed fresh status report about its probe and sought more time to complete the investigation relating to the allocation of spectrum during 2001-07. The court appreciated the probe done by the CBI and ED and said they have done a commendable job.
[]><><><[]
The Parliament’s Public Accounts Committee, PAC, will finalize its report on 2G allocation issue today. The report is to be adopted by the PAC before its term end on Saturday. AIR correspondent reports that a division of vote may be demanded if there is no consensus on the report. In that case, the matter will be left either to the Joint Parliamentary Committee or to the new PAC that takes charge on the first of next month.
[]><><><[]
In Jharkhand, four people were killed and 23 others were injured in a clash between protestors and police during the anti-encroachment drive at Matkoria area of Dhanbad yesterday. Dhanbad Deputy Commissioner Sunil Kumar Burnwal told a news conference that indefinite curfew has been clamped in the town. Jharkhand Chief Minister Arjun Munda  has ordered an inquiry into the incident. The inquiry will be conducted by Divisional Commissioner of North Chota Nagpur. AIR correspondent reports that among those injured include Superintendent of Police P.R.K. Dhan.
At the behest of orders from Jharkhand High Court, a massive anti-encroachment drive is going on in entire state to remove illegal occupation from Government land and quarters. The public protest has also been continuing alongwith and yesterday the protest became massive in Dhanbad as around one lakh people came to street in three different places of Dhanbad to protest the police action to remove encroachment from the land and quarters of Central Government Coal Company – BCCL.  In the evening clash Police opened fire in which four were killed and 23 were injured.  Rajesh Sinha, AIR News, Ranchi.
[]><><><[]
The full Election Commission will visit West Bengal today to take stock of poll preparations for the next three phases of Assembly elections. The Chief Election Commissioner S.Y. Quraishi and two other Election Commissioners V.S. Sampat and H.S. Brahma will arrive in Kolkata this morning and will hold meeting with the representatives of the political parties and district and state administration.
Meanwhile, campaigning for fourth phase of elections to be held on third of next month has gained momentum. A report from AIR correspondent :
In the fourth phase of poll, theatre now shifts to those areas from where after getting inspiration Mamata Banerjee has coined the famous slogan of ‘Maa, Maati, Maanus’.  Be it the issue of land acquisition at Singur in Hoogly district for Tata Nano project or the police firing at Nandigram in East Midnapur the twin events have propelled Trinamool Congress at the Centre-stage of State politics. Though Chief Minister Buddhadeb Bhattacharya justifies rational land acquisition policy for rapid industrialisation, the Opposition on the other hand made it a potent political weapon by mobilizing peasants and people against possible land acquisition and adequate compensation – thus giving birth to a new debate in the state.  With Arijit Chakraborty, Sambhu Nath Choudhury, AIR News, Kolkata.
[]><><><[]
Union Environment and Forests Minister Jairam Ramesh, along with Maharashtra Chief Minister Prithviraj Chavan, yesterday launched a programme giving tribals the right to harvest bamboo as a forest produce in Gadchiroli. Mr.  Ramesh and Mr.Chavan handed over transit passes to tribals of Lekha Mendha village thereby according them the right of harvesting and managing bamboo. Terming the initiative revolutionary, Mr.Ramesh said, it will bring about a change in the life of tribals and other forest dwellers.
[]><><><[]
Uniform price for gas for all three importing countries including India will be the centre of discussions in the Steering Committee Meeting on TAPI Gas pipeline project today. Oil Ministers of Turkmenistan, Afghanistan, Pakistan and India are meeting in New Delhi to discuss the gas sales and other details of the 7.6 billion dollar TAPI Gas pipeline project. AIR correspondent has filed this report:       
The technical feasibility of the project has already been given. The agenda for the steering committee was prepared after officials of the four countries held extensive discussions.  It is expected that there will be substantial progress on gas prices front in today’s meeting being held for the first time in India.  But prices mechanism may be finalized in the next meeting only. The discussions will also focus on the proposal to appoint a technical advisor for assisting in forming a consortium for laying and operating the pipeline and raising the funds for the line. The progress in the talks about the pipe line augurs well for meeting the growing energy demand in the country.  Vijay Raina, AIR News, Delhi.
[]><><><[]
India and Pakistan have begun their first trade negotiations in Islamabad since the 2008 Mumbai attacks. Officials from both the countries said that they are focussing on fruitful talks that will boost business from the current level of about two billion dollars a year. Commerce Secretary Rahul Khullar held delegation-level talks with his Pakistani counterpart Zafar Mahmood in Islamabad yesterday. Both sides said they have an open agenda for the two-day talks, following which a joint statement is expected to be issued today. In his opening remarks at yesterday’s meeting, Mr. Khullar said, Pakistan and India can resolve their issues through the process of dialogue and the delegation is in Islamabad with this spirit.
[]><><><[]
The President  Pratibha Devisingh Patil leaves back home after five days of her state visit to Mauritius today. Before leaving she will attend a India-Mauritius business meet and will be conferred honorary degree of law by the Mauritius university. AIR correspondent covering the President’s visit has filed this report.
During her stay in the Port Louis, Mrs Patil held discussions with her Mauritian counterpart and the Prime Minister to further strengthen the strategic partnership between the two countries . The growing threat of piracy in the high seas remained high on the agenda of talks with the two countries pledging to strengthen their cooperation to deal with this menace effectively.  Mauritian leadership hailed the Indian help in this area. Enhancement of economic ties between the two countries also remained in the focus with the two countries identifying new areas of cooperation.  Mrs Patil’s address to the business community later today is expected to unveil the road map for future economic cooperation. With Sanjay Pratap, Souvagya Kar, Port Louis, Mauritius.
[]><><><[]
In the United States, powerful storms have killed at least 25 people in the last 24 hours. The Governors of Alabama, Arkansas and Tennessee have declared state of emergency.  In Alabama, three nuclear reactors were shut down.
[]><><><[]
Ace Indian shuttler Saina Nehwal has crashed out of the Indian Open Super Series with a straight-game defeat against Japanese Ai Goto in the first round of the women’s singles. At the Sri Fort Complex in New Delhi yesterday, the 21-year-old world number four succumbed to a 17-21 19-21 loss in a 34-minute encounter. 20-year old Sourabh Verma became the cynosure of all eyes when he sent Athens Olympics bronze medallist Sony Dwi Kuncoro of Indonesia packing 21-18 21-19 in the first round. RMV Gurusaidutt posted a  22-20 18-21 21-19 victory over fourth seed Boonsak Ponsana to cause yet another upset on the second day of the badminton tournament.
[]><><><[]
Deccan Chargers defeated Kochi Tuskers Kerala by 55 runs in their Indian Premier League match played at Nehru Stadium in Kochi last night. Ishant Sharma was declared man of the match. Earlier, Chennai Super Kings defeated Pune Warriors by eight wickets at Dr DY Patil Sports Academy in Mumbai. Electing to bat,  Pune Warriors set a victory target of 142 runs as they had finished with 141 for Six in their 20 overs.   The Chennai team overhauled the victory target by making 145 for two in 19.3 overs.
[]><><><[]
Former captain of Zimbabwe Duncan Fletcher was today appointed India‘s cricket coach.  The 62-year-old Zimbabwean, who coached England from 1999 to 2007, will take over the job for a two-year period.
[]><><><[]
A total of seven Indian boxers are now in the semi-finals of the AIBA Women’s Youth and Junior World Championships in Antalya, Turkey.  In another productive day yesterday, four boxers advanced to the semifinals of the championships.         India now have seven pugilists with a sure shot chance of a medal at the very first world championship in the women’s junior and youth division.
[]><><><[]
NEWSPAPERS HEADLINES
The draft report of the Public Accounts Committee on the 2G Spectrum scam is the lead story in all the major news dailies today. “PAC draft report raps PM, PC – for role in allowing Raja to have free run” headlines the Pioneer, while the Hindustan times says ” PMO indirectly helped “dubious” Raja: PAC”. The Indian Express notes “PAC slams Raja, PM’s “indirect green signal”. The Mail Today says ” PAC panic has Congress hit squad target Joshi” while the Asian Age adds “Congress – BJP clash as PAC targets PMO”.
The High Court order asking the Air India Pilots to go back to work has also been noted by the dailies. The Hindustan Times says, ” AIR India pilots defy court order, stir continues” while the Mail Today says “Pilots ground AIR India and fares hit sky” the Hindu notes “AIR India sacks six striking pilots, cancels 37 flights”.
The Indian Express leads with a story on India rejecting US firms for its $10 Billion contract on medium multi role combat aircraft with the headline “Your firms are out of fighter contract fray, India tell US” noting that European firms are more likely to get the contract.
The Final adieu to Satya Sai Baba with full state honours has been covered by many leading dailies with photographs. The Pioneer says ” Tears, hymns, 14 gun salute escort Sai to final abode”.
The Financial Express in a lead story says that Acts of Parliament are to set natural resource policies to reduce discretionary powers for transparent policy making in critical areas involving allocation of natural resources.
“Harvard Scholar to be PM” the Times of India informs that Dr. Lobsang Sangay; an India born Harvard scholar has been declared as the Prime Minister of the Tibetan government in exile.
And Finally, in a main story on its front page the Hindu reports that Duncan Fletcher; the former England coach has been appointed as the coach of the Indian Cricket Team for 2 years.

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: