>समाचार News (1) 26.04.2011

26 अप्रैल

>

मुख्य समाचार :-
  •  २-जी स्पेक्ट्रम मामले में सी बी आई के दूसरे आरोप पत्र में तमिलनाडु के मुख्यमंत्री एम करुणानिधि की पुत्री काणिमोझी का भी नाम।
  • गिरफ्तार सांसद सुरेश कलमाडी को आज दिल्ली में सी बी आई की विशेष अदालत में पेश किया जाएगा। सरकार ने भारतीय ओलिम्पिक संघ से कलमाडी को गिरफ्तारी के बाद अध्यक्ष पद से हटाने को कहा।
  • भारत और मारिशस आपसी व्यापार और निवेश बढ़ाने पर सहमत।
  • इंडियन ओपन सुपर सीरीज बैडमिन्टन आज से नई दिल्ली के सिरी फोर्ट खेल परिसर में शुरू।

 सीबीआई ने कल विशेष जज ओ.पी. सैनी की अदालत में टू जी स्पेक्ट्रम    घोटाले में पूरक आरोप-पत्र दायर किया। इसमें तमिलनाडु के मुख्यमंत्री की बेटी और लोकसभा सदस्य कणिमोझी को भी दोषी ठहरया गया है। कलैग्नार टेलिविजन का शेयर धारक होने के नाते कणिमोझी पूर्व दूरसंचार मंत्री ए. राजा के निकट संपर्क में थीं।
 सीबीआई ने अपने इस आरोप-पत्र में कलैग्नार टेलिविजन के प्रबंध निदेशक शरद कुमार का नाम भी लिया है।
 ये पूछे जाने पर कि तमिलनाडु के मुख्यमंत्री करूणानिधि की पत्नी और कलैग्नार टेलिविजन में ६० प्रतिशत की हिस्सेदार  दयालुअम्मल का नाम आरोप-पत्र में क्यों नहीं, सीबीआई के सूत्रो ंने बताया कि दयालुअम्मल इस टी.वी चैनल के कामकाज में सीधे तौर पर शामिल नहीं है और न ही किसी दस्तावेज पर उनके हस्ताक्षर हैं।
  राष्ट्रमंडल खेल आयोजन समिति के पूर्व अध्यक्ष सुरेश कलमाडी को आज दिल्ली में सीबीआई की विशेष अदालत में पेश किया जाएगा। उन्हें स्विट्जरलैंड की एक कंपनी को राष्ट्रमंडल खेलों का एक ठेका बहुत ऊंचे दाम पर देने के आरोप में कल  गिरफतार किया गया था। सीबीआई की प्रवक्ता धारिणी मिश्रा ने बताया कि स्विट्जरलैण्ड की एक कंपनी को घड़ियों का ठेका एक अरब  ४१ करोड़ रुपये की बढ़ी हुई कीमत पर देने की साजिश के आरोप में कलमाडी को गिरफ्तार किया गया है।

आरोप यह है कि आयोजन समिति के अधिकारियों ने स्विट्जरलैंड की एक निजी कंपनी के प्रतिनिधियों के साथ सांठ-गांठ की और घड़ियों के ठेके के मामले में अन्य आपूर्तिकर्ताओं को दरकिनार करते हुए बिना किसी प्रतिस्पर्धा के मनमाने और सुनियोजित तरीके से इस कंपनी को ठेका दिया।
 सीबीआई सूत्रों ने बताया कि   स्विट्जरलैंड की इस कंपनी को फायदा पहुंचाने के लिए राष्ट्रमंडल खेल आयोजन समिति के दो वरिष्ठ अधिकारियों-सुरजीत लाल और ए एस वी प्रसाद को भी गिरफतार किया गया है।
 हमारे संवाददाता ने बताया है कि राष्ट्रमंडल खेल आयोजन समिति के पूर्व महासचिव ललित भनोट और पूर्व महानिदेशक वी.के.वर्मा को भी गिरफ्तार किया जा चुका है। लंदन में क्वींस बैटन रिले के आयोजन समेत अब तक आठ मामले दर्ज किये जा चुके हैं। राष्ट्रमंडल खेल आयोजन में घोटाले के सिलसिले में कलमाडी से पूछताछ का सीबीआई का यह चौथा दौर था।
 सी बी आई द्वारा गिरफ्‌तार किए जाने के बाद, सुरेश कलमाड़ी को कांग्रेस पार्टी से निलम्बित कर दिया गया है। पार्टी की अनुशासनात्मक समिति ने इस आशय का फैसला लिया।
 खेल मंत्री अजय माकन ने बताया कि भारतीय ओलंपिक संघ-आई. ओ. ए. को अपना नया अध्यक्ष चुनने के लिए कहा जाएगा।

मंत्रालय की तरफ से हम लोग इंडियन ऑलंपिक एसोसिएशन को लिखेंगे की आई ओ ए के प्रेसिडेंड के रूप में कोई ऐसा व्यक्ति नहीं होना चाहिए जो चार्टशीटेड हो और जो जेल में हो।
 नई दिल्ली में एक समारोह से अलग श्री माकन ने पत्रकारों को बताया कि अगर आई ओ ऐ ने ऐसा नहीं किया तो उनका मंत्रालय एटॉर्नी जर्नल के मशविरे से खुद कार्रवाई करेगा।
 भारतीय जनता पार्टी के अध्यक्ष नितिन गडकरी ने कहा है कि सीबीआई को राष्ट्रमंडल खेल घोटाले में शामिल सभी लोगों के खिलाफ कार्रवाई करनी चाहिए। उन्होंने कलमाडी की गिरफ्तारी को, देर से की गई कार्रवाई बताया। श्री गडकरी का कहना था कि ये तो मामूली कार्रवाई की गई है, अभी बहुत कुछ और आगे निकलेगा।
 मार्क्सवादी कम्युनिस्ट पार्टी ने कलमाडी की गिरफ्तारी का स्वागत किया है। नई दिल्ली में जारी प्रैस विज्ञप्ति में पार्टी ने कहा है कि सीबीआई को सरकारी पैसे का दुरूपयोग करने वालों के खिलाफ भी कार्रवाई करनी चाहिए।
 कांग्रेस प्रवक्ता मनीष तिवारी ने भ्रष्टाचार मिटाने के अपनी पार्टी के संकल्प को दोहराते हुए कहा कि कलमाडी को कांग्रेस से निलंबित किया जा चुका है और पार्टी के सांसद के रुप में उनके  खिलाफ उचित समय पर उचित कार्रवाई की जाएगी।
 सरकार ने उच्चतम न्यायालय को बताया कि विदेशी बैंकों में पडे काले धन को वापस लाने के उपाय करने और मामले की पूरी निगरानी के लिए विभिन्न जांच एजेंसियों और विशेष विभागों के प्रमुखों की एक समिति बनाई गई है। दस सदस्यों की यह समिति तुरंत काम शुरू कर देगी। राजस्व सचिव इस समिति के अध्यक्ष होंगे।
 सॉलिसिटर जनरल गोपाल सुब्रहमणियम ने उच्चतम न्यायालय की पीठ को बताया कि यह व्यवस्था काले धन के सभी मामलों के लिए की गई है।
 पुद्दुचेरी में प्रवर्तन निदेशालय के अधिकारी उपराज्यपाल इकबाल सिंह से मिले और खबर है कि उनसे पुणे के विवादास्पद व्यापारी हसन अली के साथ उनके संबंधों के बारे में पूछताछ की। हसन अली इस समय काले धन के सिलसिले में जेल में बंद है। पूछताछ के बारे में अभी तुरन्त विस्तृत जानकारी नही मिल पाई है।  इस बीच, मुख्यमंत्री श्री वी. वैदलिंगम ने उपराज्यपाल का बचाव किया है और उनके त्यागपत्र की आवश्यकता पर सवाल उठाए हैं।
 पश्चिम बंगाल में विधानसभा चुनाव के तीसरे चरण के लिए कल मतदान होगा। इस चरण में कोलकाता और उत्तरी  तथा दक्षिणी चौबीस परगना के तीन जिलों में ७५ सीटों के लिए वोट डाले जाएंगे। मतदान की तैयारियां लगभग पूरी कर ली गई हैं। निर्वाचन आयोग ने मतदान प्रक्रिया पर नज+र रखने के लिए विशेष पर्यवेक्षक के रुप में ओड़ीशा के मुख्य निर्वाचन अधिकारी एस श्रीनिवासन की नियुक्ति की है।
 हमारे संवाददाता ने बताया है कि मतदान के इस चरण में कई सीटों पर कांटे का मुकाबला है।

चुनाव प्रचार का शोर थम जाने के बाद प्रत्याशी गण अब सघन जनसंपर्क अभियान में जुट गए हैं। गौरतलब बात यह है कि सीपीएम के विशाल कार्डर के जवाब में तृणमूल ने समर्थकों की एक बड़ी फौज तैयार कर ली है। एक-एक मतदाता को महत्वपूर्ण मानकर रिझाने का प्रयास जारी है। यह चरण वामदलों तथा तृणमूल और कांग्रेस गठबंधन के लिए न केवल नाक का सवाल है बल्कि कहा जा रहा है कि इसके परिणाम ही राज्य के चुनावी भविष्य की दशा और दिशा तय करेंगे। आकाशवाणी समाचार के लिए कोलकाता से अरिजित चक्रवर्ती के साथ मैं शंभूनाथ चौधरी।

 भारत और मॉरिशस आपसी व्यापार और निवेश बढ़ाने पर सहमत हो गए हैं। दोनों देश कृषि, ग्रामीण विकास, सूचना प्रौद्योगिकी, विज्ञान और शिक्षा के क्षेत्र में सहयोग बढ़ाने के भी इच्छुक हैं।
 कल मॉरिशस के प्रधानमंत्री नवीन च्रद रामगुलाम द्वारा दिये गए भोज के अवसर पर  श्रीमती  पाटील ने कहा कि भारत और मॉरिशस के बीच महत्वपूर्ण भागीदारी के लिए आर्थिक गतिविधियां आधारस्तम्भ हैं।

मुझे विश्वास है कि मेरी इस यात्रा अवधि के दौरान जो बैठक और चर्चाएं हुई हैं उससे हमारी साझेदारी को एक नया आयाम और विस्तार मिलेगा।
 राष्ट्रपति की यात्रा कवर करने गए हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि श्रीमती पाटील अपनी इस यात्रा के तीसरे दिन आज मॉरिशस की नेशनल असेम्बली को संबोधित करेंगी। वे विश्व धरोहर अप्रवासी घाट भी जाएंगी।

भारत और मॉरिशस के बीच मजबूत और दोस्ताना संबंधों की झलक राष्ट्रपति प्रतिभादेवी सिंह पाटील की कल मॉरिशस के शीर्ष नेताओं के साथ हुई बातचीत और रात्रि भोज के अवसर पर राष्ट्रपति और मॉरिशस के प्रधानमंत्री नवीन राम चंद्र गुलाम के भाषणों में साफ दिखाई पड़ती है। जहां इन अफसरों पर दोनों शीर्ष नेताओं ने इतिहास से जुड़े दोनों देशों के पुराने संबंधों को भावनाओं के साथ कई बार याद किया। करीब एक शताब्दि तक चले भारतीय मूल के लोगों के आगमन ने आज मॉरिशस को एक बहुभाषी बहुसांस्कृतिक देश के रूप में तब्दील कर दिया है। सौभाग्यकार के साथ संजय प्रताप सिंह आकाशवाणी समाचार पोर्टलुइस।

 नेटो के विमानों ने कर्नल गद्दाफी के सरकारी आवास पर हवाई हमले किये और एक बहुमंजिला पुस्तकालय और एक कार्यालय ध्वस्त कर दिया। विशिष्ट अतिथियों के स्वागत के लिए बने एक हॉल को भी बुरी तरह नुकसान पहुंचा है।
 यह अभी पता नहीं चला है कि विशाल बेब-अल-अजि+जि+या परिसर पर हमले के वक्त गद्दाफी कहां थे।
 लीबिया ने गद्दाफी के परिसर पर नेटों के ताजा हवाई हमलों को हत्या की साजिश बताते हुए इसे अंर्तराष्ट्रीय कानून का उल्लंघन कहा है। गद्दाफी सरकार और विद्रोही गुटों के प्रतिनिधि अफ्रीकी यूनियन के एक शांति प्रस्ताव पर अलग से बातचीत कर रहे हैं।
यमन में विपक्ष ने खाड़ी देशों की उस योजना को मान लिया है जिसके तहत राष्ट्रपति अली अब्दुल्ला सालेह सत्ता छोड़ने को तैयार हो गए हैं। विपक्ष ने सोमवार को इस योजना पर अपनी अंतिम सहमति दे दी। योजना के तहत राष्ट्रपति सालेह तीस दिन के भीतर सत्ता छोड़ देंगे।
 विमानन मंत्री वायलार रवि ने कहा है कि सरकार पायलटों को प्रशिक्षण तथा लाइसेंस देने की समूची व्यवस्था पर फिर से विचार कर रही है। श्री व्यालार रवि ने दुबई में बताया कि सरकार ने तीन निरीक्षकों का एक दल बनाया है, जो देश के सभी प्रशिक्षण केन्द्रों का दौरा कर अपनी रिपोर्ट देगा।
 विश्व गुरू श्री सत्य साईं बाबा को श्रद्धाजंलि अर्पित करने के लिए दुनिया भर से श्रद्धालुओं का भारी सैलाब उमड़ रहा है। प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह, कांग्रेस अध्यक्ष सोनिया गांधी, सूचना और प्रसारण मंत्री अंबिका सोनी और अन्य गणमान्य व्यक्ति आज अनन्तपुर जि+ले के पुट्टापर्थी में साईं बाबा को श्रद्धाजंलि देने जाएंगें। श्री सत्य साईं बाबा की अंत्येष्टि साईं कुलवंत हाल में कल नौ से साढ़े नौ बजे के बीच पूरे राजकीय सम्मान के साथ की जाएगी।
 जम्मू कश्मीर में आतंकवादियों ने नौगांव के एक थाने के पास दो पुलिसकर्मियों की गोली मारकर हत्या कर दी है। पुलिस सूत्रों ने बताया कि कल रात लगभग दस बजे हथियारों से लैस आतंकवादियों ने थाने में लौट रहे कुछ पुलिसकर्मियों पर अंधाधुंध गोलियां चलाईं। इसके बाद वे अंधेरे का फायदा उठाकर भाग गए। सुरक्षाबलों ने इलाके को घेर लिया है। किसी भी आतंकवादी गुट ने इस हमले की जिम्मेदारी नहीं ली है।
 इण्डियन ओपन सुपर सीरीज बेडमिन्टन टूर्नामेंट आज से नई दिल्ली के सिरी फोर्ट खेल परिसर में शुरू हो रहा है। यह टूर्नामेंट भारत में पहली बार हो रहा है।  दो लाख डॉलर की इनामी राशि वाले इस टूर्नामेंट में १६ देशों के २०३ खिलाड़ी भाग लेंगे। भारत की ओर से राष्ट्रमण्डल खेलों की पदक विजेता सायना नेहवाल, ज्वाला गुट्टा और अश्विनी पोनप्पा खेलेंगे।
समाचार पत्रों
 लगभग सभी अखबारों ने राष्ट्रमंडल खेलों में अनिमियतता बरतने आरोप में भ्रष्टाचारियों पर कानून का शिकंजा कसने को विस्तार से दिया है। लाइसेंस आवंटन और टू-जी स्पैक्ट्रम में सीबीआई के आरोपपत्र के इर्द-गिर्द घूमती खबरें भी पहले पन्ने पर हैं। हिंदुस्तान ने कुछ अलग शीर्षक से मुखपृष्ठ पर बॉक्स में लिखा है-कभी हमराह थे, अन्ना हजारे और कलमाडी, कार्यशैली ने किया जुदा। महाराष्ट्र के पड़ोसी जिलों की दोनों शख्सियतें भारत-पाक युद्ध में शिरकत कर चुकी हैं। फौज छोड़ने के बाद दोनों ने रास्ते बदल लिए। अन्ना ने थामी क्रांति की मशाल, कलमाडी चले राजनीति की राह।
 आध्यात्मिक गुरु श्री सत्यसाईं के अंतिम दर्शन के लिए गण्यमान्य लोगों सहित उमड़े भक्तो की कतारों को अखबारों ने सचित्र दिया है। राजस्थान पत्रिका ने लिखा है-खास हो या आम, सबकी आंखें नम। दैनिक भास्कर के शब्द हैं-दो रात से पुट्टपर्थी न सोया, न थका।
 राष्ट्रपति की मॉरीशस यात्रा पर नई दुनिया ने पहले पन्ने पर लिखा है-समुद्री डकैतों से मिलकर लड़ेंगे भारत-मॉरीशस। राष्ट्रपति ने मॉरीशस के शिखर नेताओं से मुलाकात की और उन्हें भारत आने का न्योता दिया। संयुक्त राष्ट्र सुरक्षा परिषद में भारत के स्थायी सदस्यता के दावे को मॉरीशस से मिला समर्थन।
 दैनिक भास्कर ने सियालदह राजधानी एक्सप्रेस से तीन देसी बम बरामद होने, लेकिन रेल को उड़ाने की साजिश नाकाम होने को प्रमुखता दी है।
 विदेशी तेजी से चांदी के ७५ हजार रुपये प्रति किलो के करीब पहुंचने पर बिजनेस भास्कर लिखता है-वायदा में निवेशक नए निवेश से परहेज कर रहे हैं लेकिन अंतर्राष्ट्रीय बाजार में लगातार दाम बढ़ रहे हैं। इसके अलावा इसी अखबार ने विशेष आलेख दिया है-देश में लगाए जाएंगे अल्ट्रा मेगा स्टील प्लांट।
 इकनॉमिक टाइम्स ने सामाजिक क्षेत्र के पब्लिक प्राइवेट पार्टनरशिप यानि पी पी पी पर अधिकार को लेकर वित्त मंत्रालय और योजना आयोग के बीच विवाद को अहमियत दी है।
 राजधानी दिल्ली में कल मौसम का सबसे गर्म दिन रहने के साथ पारा ४० के पार पहुंचा, लिखता है-हिंदुस्तान।
THE HEADLINES:
  • CBI names Tamil Nadu Chief Minister M Karunanidhi’s daughter Kanimozhi in its second chargesheet in the 2G spectrum case.
  • Arrested MP Suresh Kalmadi to be produced in a special CBI Court; Government asks Indian Olympic Association to remove him as President following his arrest in CWG scam.
  • India and Mauritius agree to work closely on Trade and Investment.
  • India‘s first Open Super Series badminton tournament begins in New Delhi today.
[]><><><[]
The CBI has named Tamil Nadu Chief Minister’s daughter and Member of Parliament, Kanimozhi for her alleged involvement in the 2G scam. Our Correspondent quoting CBI sources, reports that the investigating agency has concluded in the chargesheet that Kanimozhi was a stake-holder in Kalingnar TV and was pursuing its matters in Delhi. The agency has also named Kalaignar TV MD Sharad Kumar as an accused in the chargesheet. The other 3 persons named in the second chargesheet are Asif Balwa, Rajiv Agarwal and Karim Morani. CBI spokesperson Dharini Mishra told reporters that the investigating agency has filed the supplementary charge-sheet in the court of special judge O.P.Saini for CBI cases at Patiala House Court, New Delhi.
This is in connection with alleged irregularities in the new Unified Access Services Licenses and subsequent allocation of the 2G spectrum during 2008-09. The investigation has established commission of offences punishable under section 120B of the Indian Penal Code and relevant sections under the prevention of Corruption Act, then Union Telecom Minister, a Member of Parliament and six Managing Directors / Directors of private firms are liable to be prosecuted. “
Meanwhile, Congress yesterday said that party’s alliance with DMK is stable and will not be affected by the chargesheet filed by the CBI.
<><><>
The sacked Commonwealth Games Organising Committee Chief Suresh Kalmadi will be produced in a special CBI Court in Delhi today. CBI spokesperson Dharini Mishra told reporters yesterday that Kalmadi was arrested for conspiracy for favouring a private firm based in Switzerland by awarding the contract of timing, scoring and a result system at an inflated cost of 141 crore rupees.
“It is alleged that the officials of the Organising Committee had conspired with representatives of the private firm in Switzerland and the contract for timing, scoring, result was awarded by wrongfully restricting and eliminating competition from other suppliers in a pre-meditated and planned manner.
In a related development the CBI arrested two other senior officials of CWG Organising Committee, Surjeet Lal and A S V Prasad who have been taken into custody for favoring the Swiss firm. Union Sports Minister Ajay Maken has said the Indian Olympic Association has been asked to elect a new Chairman. Talking to reporters on the sidelines of a function he said, if the IOA fails to act, his ministry will seek the advice of the Attorney General in this regard and will intervene accordingly.
“After all a person who is tainted, who has been arrested by the CBI on charges of conspiracy, cheating and corruption, he should be allowed to represent India in an international fora and a person behind bars, I don’t think, should be president of the IOA. Soon after we came to know officially that CBI has arrested him, we shot off a letter to IOA asking them to remove Mr. Kalmadi from the IOA.
Our correspondent reports that organising committee Secretary Lalit Banot and Director General V.K. Verma have already been arrested. The Congress has suspended Suresh Kalmadi from the party after he was arrested by the CBI in the CWG scam. Congress party spokesman Manish Tiwari while reiterating his party’s commitment to weed out corruption, added that appropriate action will be taken against Kalmadi at an appropriate time as a Member of Parliament belonging to the ruling party.
<><><>
In Puducherry, Officials of the Enforcement Directorate met the Lieutenant Governor Mr. Iqbal Singh and reportedly questioned him about his links with Hasan Ali who is jail for money laundering. Our correspondent reports that officials of the ED were at the Raj Nivas for over 5 hours. Meanwhile, the Chief Minister Mr V.Vaithalingam has backed the Lt. Governor. Speaking to newsmen in Puducherry, he said that ED officials meeting Mr Iqbal Singh did not warrant his resignation.
Replying to a query about a trust formed by relatives and aides of Mr. Iqbal Singh attempting to start a medical college in Karaikal, Mr. Vaithalingam said no land was allotted to the trust from the government’s side. He also clarified that Lt. Governor’s sons had resigned from the said trust, before NOC was granted for the project.
<><><>
The Government yesterday told the Supreme Court that a high powered Committee comprising heads of various probe agencies and specialized departments, has been constituted to monitor the investigation and the steps taken to bring back black money stashed in foreign banks. The 10-member Committee which will start functioning immediately, will be headed by the Revenue Secretary. Solicitor General Gopal Subramanium told the Bench that a co-ordinated mechanism has been put in place to deal with all such cases of black money and this will not be limited to the present case of the Pune stud farm owner Hasan Ali Khan.
<><><>
In Jammu and a Kashmir , two policemen have been shot dead by militants last night near a police station at Nowgam area. Police officials said that the heavily-armed militants opened indiscriminate firing on a police party returning to Nowgam police station around 10 PM .
The militants escaped from the scene in the cover of darkness. Security forces have cordoned off the area. No militant group has claimed responsibility for the attack.
<><><>
In Jharkhand, police has foiled an attempt to detonate bombs on the Sialdah-New Delhi Rajdhani Express by some miscreants yesterday at Dhanbad Railways Station. Speaking to our Ranchi correspondent the Railway spokesperson said that three bombs were detected on the upper birth of B-4 coach of the train by an alert passenger soon after the it left Asonsol. The passenger is a commando of a Central Security Agency. The police were immediately informed when train reached Dhanbad railways station. The bombs were neutralized. Investigation is going on. No arrest has been made so far.
<><><>
In West Bengal, the third phase of Assembly Election in 75 seats covering Kolkata, North and South 24 Pargana District will take place tomorrow. Arrangements for holding the elections are almost complete. Over one crore, forty-four lakh, Fifty-five thousand voters will decide the political fate of 479 candidates.
More than 17,700 polling booths have been set-up in three districts. More from our correspondent.
“Our of 75 seats in three districts, Trinamool Congress has put up candidates in 70 while its ally Congress is fighting in three and SUCI in two seats. The Trinamool Congress has put up candidates in all eleven seats in Kolkata and most of the seats in North and South 24 Pargana. On the other hand ruling left front is contesting in all the seats. In 2006 Assembly elections in the State, ruling Left Front won maximum number of seats in these three districts. But, the situation has changed since Panchayat elections and Opposition Trinamool Congress made deep inroads in the Left Bastion and own in all the Lok Sabha seats in three districts in 2009 elections. Political observers feel that third phase of elections is crucial as this phase is likely to decide who will form the next government in the state. Agriculture v/s industries, land acquisition, overall development of the state are key issues of election in three South Bengal districts. With Sambhunath Choudhury, Arijit Chakraborty, AIR News, Kolkata.”
<><><>
The President Pratibha Devi Singh Patil has reiterated that both India and Mauritius were keen to broaden their economic engagement. Speaking at the state banquet hosted by Mauritius Prime Minister Naveen Chandra Ramgoolam yesterday, the president said that economic activities were the fundamental pillar for a strategic partnership between the two countries. Our correspondent covering President’s visit to Mauritius reports that on the third day of her state visit today to the island nation, Mrs. Patil will address the National Assembly of Mauritius and visit Aapravasi ghat, a world heritage site.
“It is estimated that over four lakh fifty thousand Indian indentured labourers arrived in Aapravasi Ghat in Mauritius from 1834 to the early part of the 20th century to work in the sugar plantations. About two thirds of them settled permanently in Mauritius. This completely transformed the demographic composition of Mauritius, creating a multi-ethnic, multi-religious country where the Indian community constitute a majority. The buildings of Aapravasi ghat are among the earliest explicit manifestations of what was to become a global economic system and one of the greatest migrations in history. Quite truly, Aapravasi Ghat signifies the age old relationship the two countries share.
With Sanjay Pratap Singh, Souvagya Kar, AIR News, Port Louis, Mauritius.”
<><><>
The Indian Open Super Series badminton tournament begins at the Siri Fort sports complex in New Delhi today. This is the first super series event in the country and many world class shuttlers like Lee Chong Wei of Malaysia, Taufik Hidayat of Indonesia and Tine Baun of Denmark are taking part in it. However, all top Chinese players, currently dominating the badminton arena, have decided to give the event a skip because of their packed schedule. As many as 203 players, with 109 men and 94 women, from 16 nations will vie for top honours in the two lakh dollar prize purse event. The richest badminton event will have top the 32 players in both men’s and women’s single and doubles.
<><><>
NEWSPAPERS HEADLINES
All the newspapers this morning report the arrest of Suresh Kalmadi and the chargesheet issued to Kanimozhi. “Pay back time for scamsters” is the Mail Today headline with photographs of Suresh Kalmadi and Kanimozhi on the front page. “Kalmadi arrested, Kani charged” writes the Hindustan Times.
Fuel price hike coming after the state elections says the Hindustan Times. According to the Economic Times and Indian Express the state owned Indian Oil Corporation hinted at a revision in petrol prices very soon. Oil companies may raise petrol prices by 3 rupees writes the Times of India adding that the hike may be announced by May 15th. Petrol prices have changed 6 times since June 2010 and any hike in prices will fuel inflation opines Mail Today.
Brace for a heatwave next week writes the Indian Express. Cool April ends as the temperature crosses 40 Degree Celsius says the Times of India .Monday was the hottest in four years writes the Hindustan Times. Delhi sizzles at 40 but no heat wave opines Mail Today.
Delhi is also in the news this morning as the kidnap capital with an average of 5 children going missing from the city everyday according to detailed story in Mail Today. Maid vanishes with toddler, no ransom call, police clueless writes the Hindustan Times. “18 month old kidnapped from posh Maharani Bagh” says the Pioneer, adding that 541 children have gone missing in the city since January.
In Financial news, continuing its dream run, silver prices shot up by a whopping 2000 rupees per kg to cross 75,000 rupees per kg on Monday. Experts say the rise is due to speculative buying and investors interest not only in India and China but all over the world . The Indian Express and Times of India have covered this story. Silver, Gold soar to new skies writes the Hindustan Times.
And finally, The Statesman in an exclusive expose, has written about the mystery enveloping the Makarajyoti at Kerala’s famous Sabrimala temple where a stampede, to see the divine light killed thousands in January this year. According to the paper, the Travancore Devaswom Board that runs the temple has submitted to the Kerala High Court that the Jyoti or Light witnessed is not celestial but man made.
And with that it’s back to you Sukanya.
<><><>
In International News :
NATO airstrikes targeted the centre of Moammar Gaddafi’s seat of power unleashing guided bombs that destroyed a multistory library and office in his compound. A reception hall for visiting dignitaries was also badly damaged. Gaddafi’s whereabouts at the time of the attack on his sprawling Bab al-Aziziya compound were unclear. He has made infrequent public appearances in Tripoli during the fighting that broke out in February between his forces and rebel groups. The Gaddafi government and rebel representatives are holding separate talks on an African Union peace proposal.
[]><><><[]

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: