>समाचार News (1) 22.04.2011

22 अप्रैल

>

मुख्य समाचार :-
  • १२वीं योजना में सरकारी कार्यक्रमों को नया स्वरूप देने का प्रस्ताव, स्वास्थ्य और शिक्षा पर विशेष ध्यान, आर्थिक विकास दर नौ से साढ़े नौ प्रतिशत रखने का लक्ष्य।
  • केंद्र गरीबी रेखा से नीचे के परिवारों की सूची तैयार करने के लिए इस वर्ष जून से नया सर्वेक्षण कराएगा।
  • पाकिस्तान में कराची में एक जुआघर में हुए विस्फोट में १९ लोगों की मौत।
  • अमरीका ने लीबिया में कर्नल मुअम्मर गद्दाफी की सेना के खिलाफ ड्रोन हमलों की मंजूरी दी।
……………………………..

 बारहवीं पंचवर्षीय योजना में स्वास्थ्य और शिक्षा क्षेत्र पर विशेष रूप से  ध्यान देते हुए नौ से साढे नौ प्रतिशत की विकास दर का लक्ष्य रखा गया है। इसमें सतत विकास के लिए सरकारी कार्यक्रमों को नया स्वरूप देने का भी प्रस्ताव है। वर्ष २०१२ से २०१७ की इस योजना में शत प्रतिशत प्रौढ़ साक्षरता के लक्ष्य के साथ स्वास्थ्य पर खर्च को, सकल घरेलू उत्पाद के एक दशमलव तीन प्रतिशत से बढ़ाकर कम से कम दो से ढाई प्रतिशत करने का भी प्रस्ताव है। नई दिल्ली में पूर्ण योजना आयोग की बैठक को संबोधित करते हुए प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह ने कहा कि बारहवीं पंचवर्षीय योजना का उद्देश्य अधिक तीव्रगामी, समग्र और सतत विकास होना चाहिये। डॉक्टर मनमोहन सिंह ने कहा कि उन महत्वपूर्ण क्षेत्रों की पहचान करना जरूरी है, जहां मौजूदा नीतियों और कार्यक्रमों के नतीजे नहीं मिल रहे। उन्होंने कहा कि देश को नई चुनौतियों का सामना करने के लिए तैयार रहना होगा।

 प्रधानमंत्री ने योजना आयोग से ताजा आंकड़ों के आधार पर गरीबी का अनुमान तैयार करने और लोगों के विचार विमर्श के लिए इसे जल्द उपलब्ध कराने को कहा। उन्होंने कहा कि गंभीर सूखे और वैश्विक आर्थिक मंदी के बावजूद ११वीं पंचवर्षीय योजना के अंत तक सकल घरेलू उत्पाद की विकास दर आठ दशमलव दो प्रतिशत हो जायेगी। डॉक्टर सिंह ने कहा कि  स्कूलों में दाखिलों के मामले में लड़कियों की संख्या बढ़ी है लेकिन फिर भी यह ग्यारहवीं योजना के लक्ष्य से कम है।
  आयोग की बैठक में इस बात पर जोर दिया गया कि सुरक्षा मानकों को ध्यान में रखते हुए परमाणु ऊर्जा के क्षेत्र में विकास किये जाने की जरूरत है। आयोग ने पहली बार सैंकड़ों सामाजिक विशेषज्ञों सहित सीमावर्ती इलाकों में रहने वाले लोगों के साथ इंटरनेट से सम्पर्क किया।

……………………………..

 सरकार, गरीबी रेखा से नीचे के परिवारों की सूची बनाने के लिए एक और सर्वेक्षण करायेगी। ग्रामीण विकास और पंचायती राज मंत्री विलासराव देशमुख ने संवाददाताओं से बातचीत में स्वीकार किया कि इस सूची में कई फर्जी नाम हैं और मौजूदा प्रणाली में खामियां हैं। उन्होंने बताया कि नया सर्वेक्षण इस वर्ष जून से शुरू किया जायेगा। श्री विलासराव ने बताया कि इसमें यह सुनिश्चित किया जायेगा कि नई सूची में किसी प्रकार की विसंगति न हो।

……………………………..

 पश्चिम बंगाल विधानसभा चुनाव के दूसरे चरण के लिए प्रचार अभियान कल शाम समाप्त हो गया। दूसरे चरण में नादिया, मुर्शिदाबाद और बीरभूम जिलों के पचास निर्वाचन क्षेत्रों में कल वोट डाले जाएंगे। इस चरण में दो सौ तिरानवे उम्मीदवार चुनाव मैदान में हैं। स्वतंत्र और निष्पक्ष चुनाव कराने के लिए सुरक्षा के कड़े इंतजाम किए गये हैं।

    ……………………………..

 आध्रप्रदेश में कड़प्पा और पुलीवेनदुला की विधानसभा सीट के लिए होने वाले उपचुनाव का प्रचार धीरे-धीरे तेजी पकड़ रहा है। कल नाम वापस लेने की आखिरी तारीख के बाद कड़प्पा सीट पर कुल ४२ उम्मीदवार चुनाव मैदान में रह गए हैं जबकि पुलिवेनदुला सीट से २५ उम्मीदवार अपना राजनीतिक भाग्य आजमा रहे हैं। इन दोनों ही सीटों के लिए अगले महीने की आठ तारीख को वोट डाले जाएंगे। कड़प्पा के चुनाव अधिकारी ने बताया कि कड़प्पा से वाई एस आर कांग्रेस के उम्मीदवार वाई एस जगनमोहन रेड्डी और पुलिवेनदुला से उम्मीदवार श्री रेड्डी की माता वाई एस विजयलक्ष्मी को एक ही चुनाव चिन्ह्‌ आवंटित किया है।

……………………………..

 निर्वाचन आयोग ने कड़प्पा लोकसभा सीट के उपचुनाव के लिए दो और केन्द्रीय पे्रक्षकों की तैनाती की है। कड़प्पा की लोकसभा और पुलिवेनदुला की विधानसभा सीट के लिए पहले ही छह केन्द्रीय पे्रक्षक तैनात हैं। राज्य के मुख्य निर्वाचन अधिकारी भंवर लाल ने कल शाम हैदराबाद में पत्रकारों को बताया कि पहली बार इतनी ज्यादा संख्या में केन्द्रीय प्रेक्षकों की तैनाती की गई है। हाल ही में यहां से एक करोड़ तिहत्तर लाख रूपये की बेनामी रकम मिलने के बाद निर्वाचन आयोग ने यह कदम उठाये हैं।

……………………………..

 दिल्ली की एक अदालत ने राष्ट्रमंडल खेल आयोजन समिति के दो पूर्व वरिष्ठ अधिकारियों की न्यायिक हिरासत १४ दिन के लिए बढ़ा दी है। उन्हें खेलों के आयोजन के लिए एक स्विस कंपनी को १०७ करोड़ रूपये का ठेका देने में कथित अनियमितताओं के आरोप में गिरफ्‌तार किया गया है। सीबीआई के विशेष न्यायाधीश तलवंत सिंह ने कल आयोजन समिति के पूर्व महासचिव ललित भनोट और पूर्व महानिदेशक वी०के० वर्मा की न्यायिक हिरासत पांच मई तक बढ़ा दी।

……………………………..

 उच्चतम न्यायालय ने कल केंद्र सरकार से यह स्पष्ट करने को कहा कि  काले धन के मुद्दे पर उसकी जांच केवल एक व्यक्ति हसन अली खां पर ही क्यों केंद्रित है और ऐसे  अन्य लोगों का नाम क्यों नहीं बताया गया। न्यायालय ने सरकार की आलोचना  करते हुए कहा कि इस बारे में सरकार को हर पहलू से पूरी जांच करनी चाहिये और इसमें किसी प्रकार  की ढिलाई नहीं बरतनी चाहिए। न्यायालय ने कहा है कि सबसे जरूरी बात विदेशों में बैंकों में जमा धन के स्रोत का खुलासा करना है, क्योंकि यह धन आतंकवादियों का हो सकता है  या फिर मादक पदार्थो की तस्करी से कमाया गया हो सकता है।

……………………………..

आकाशवाणी से आप हर घंटे समाचार बुलेटिन सुन सकते हैं। मोबाइल फोन पर ताजा समाचार जानने के लिए मैसेज बॉक्स में टाइप करें न्यूज और भेज दें – ५ ६ ७ ६ ७ ४ ४ पर ।

……………………………..

 पाकिस्तान में कराची में एक गैर कानूनी जुआघर में हुए विस्फोट में कम से कम १९ लोगों की मौत हो गई और ४५ लोग घायल हो गए। शहर के घास मंडी इलाके के इसी जुआघर में कुछ हथियारबंद लोगों ने हमला भी किया । इस जुआघर को एक आपराधिक गिरोह चला रहा था और हमले के समय वहां काफी गहमा-गहमी थी। पुलिस ने बताया कि विस्फोट रिमोंट कंट्रोल से किया गया। पुलिस ने हमले के लिये जिहादी उग्रवादियों को जिम्मेदार ठहराया है। सिंध प्रांत के स्वास्थ्य मंत्री सगीर अहमद ने विस्फोट में मरने वालों की संख्या १६ बतायी लेकिन एक समाचार चैनल ने बताया कि १९ लोगों की मौत हुई है। इलाके के वरिष्ठ पुलिस अधिकारी इकबाल महमूद ने संवाददाता को बताया कि प्रारंभिक जांच से पता लगा है कि हमलावरों ने बम  क्लब में एक मेज के नीचे रखा था।

 अमरीका के राष्ट्रपति बराक ओबामा ने लीबिया के शासक कर्नल मोअम्मर गद्दाफी की सेना के खिलाफ हथियारबंद ड्रोन हमलों की मंजूरी दे दी है। अमरीका के रक्षा मंत्री रॉबर्ट गेट्स ने पेंटागन में पत्रकारों को यह जानकारी दी। उन्होंने बताया कि इससे गठबंधन सेनाओं की क्षमता में बढ़ोतरी होगी। नेटो सेना के एक वरिष्ठ अधिकारी जनरल जेम्स कार्टराइट ने कहा कि कल जिन ड्रोनों का इस्तेमाल किया गया, वे खराब मौसम के कारण कामयाब नहीं रहे। उन्होंने कहा कि ये ड्रोन इस किस्म के थे जिनका इस्तेमाल आबादी वाले इलाकों में किया जा सकता है।
 इस बीच, गठबंधन सेनाओं की हमले बढ़ाने की धमकियों के बावजूद गद्दाफी की सेनाएं मिसराता में बागियों से पूरी ताकत के साथ लड़ रही हैं। मिसराता अस्पताल के डॉक्टरों ने बताया कि कल लड़ाई में कम से कम नौ बागी मारे गए।

 सिक्किम में उत्तरी सिक्किम जिले की बर्फीली पहाड़ियों से कल सुबह से लापता सेना के हेलीकाप्टर को खोजने के लिए जोरशोर से प्रयास जारी है। हमारे संवाददाता ने बताया है कि शाम को खराब मौसम के कारण अभियान में रूकावट आई थी, उसे फिर शुरू कर दिया गया है।

 श्री सत्य साइर्ंं बाबा की हालत और बिगड़ गई है। सत्य साईं इन्स्टीट्यूट ऑफ हायर मेडिकल सांइसेस के निदेशक डॉ. ए एन सफाया ने बताया कि सांई बाबा के सभी महत्वपूर्ण अंगों पर इलाज का असर नहीं हो रहा है। उन्होंने बताया कि सांई बाबा को वेन्टीलेटर पर रखा गया है और उनके अंगों को सक्रिय करने के भरसक प्रयास किये जा रहे हैं। पुट्टापर्ती नगर में सांई बाबा के चिंतित भक्तों की बढ़ती संख्या को देखते हुए नगर में सुरक्षा बढ़ा दी गई है और धारा १४४ लागू की गई है। आंध्रप्रदेश के मुख्यमंत्री एन किरणकुमार रेड्डी ने हैदराबाद में वरिष्ठ पुलिस अधिकारियों के साथ बैठक में स्थिति की समीक्षा की।

……………………………..

 आज दुनिया भर में पृथ्वी दिवस मनाया जा रहा है। इस अवसर पर पृथ्वी को हरा-भरा रखने और पर्यावरण जागरूता के अनेक कार्यक्रम किये गये हैं। इस साल वृक्षा-रोपण तथा पर्यावरण के संरक्षण में महिलाओं की भूमिका बढ़ाने पर खास ध्यान दिया जायेगा। पृथ्वी दिवस हर साल २२ अप्रैल को भारत समेत दुनिया के १७५ देशों में मनाया जाता है।

……………………………..

 देश और दुनिया में इसाई समुदाय आज गुड फ्राइडे मना रहा है। राजधानी दिल्ली और अन्य जगहों पर गिरजाघरों में विशेष प्रार्थनाओं में ईसा मसीह के कष्टों और उनके बलिदानों को याद करते हुए उनके उपदेशों का स्मरण किया जा रहा है।

……………………………..

 आईपीएल क्रिकेट टूर्नामेंट में कल मोहाली में किंग्स इलेवन पंजाब ने राजस्थान रॉयल्स को ४८ रन से हरा दिया। किंग्स इलेवन पंजाब ने निर्धारित २० ओवर में सात विकेट पर १९५ रन बनाए। शॉन मार्श ने ७१ और पॉल वालथाटी ने ४६ रन का योगदान दिया। जवाब में राजस्थान रॉयल्स की टीम सात विकेट पर १४७ रन ही बना सकी।

……………………………..

 भारत की अंडर १५ फुटबॉल टीम डल्लास कप फुटबॉल प्रतियोगिता के क्वार्टर फाइनल में पहुंच गई है। अमरीका के टेक्सास में अंतिम ग्रुप मैच में भारत की टीम में सॉकर्स एफसी टीम को एकमात्र गोल से हरा दिया। इस जीत के साथ भारतीय टीम छह अंकों के साथ ग्रुप जी में शीर्ष पर रही।

……………………………..
आज के समाचार पत्रों की सुर्खियों

 सिविल सर्विस डे के मौके पर कल प्रधानमंत्री का यह ऐलान कि भ्रष्टाचार की चुनौती से सख्ती से निपटेगी सरकार और मॉनसून सत्र में पेश होगा लोकपाल विधेयक आज के सभी अखबारो की बड़ी खबर है। इसके अलावा लोकपाल बिल मसौदा समिति के सह अध्यक्ष शांति भूषण से सम्बद्ध सीडी विवाद से जुड़ी खबरों को भी आज के समाचार पत्रों ने अलग-अलग सुर्खियों से प्रकाशित किया है।
 काले धन की जांच को बनेगी विशेष टीम, इस समाचार को महत्व देते हुए हिन्दुस्तान ने इसे विस्तार से छापा है।
 अंतर्राष्ट्रीय पत्रिका टाइम मैगजिन द्वारा जारी सर्वाधिक प्रभावशाली लोगों की सूची के अनुसार-विश्व के ५२ वें प्रभावशाली व्यक्ति हैं धोनी। दैनिक भास्कर के मुताबिक अब टाइम ने भी किया धोनी को सलाम। देशबंधु लिखता है-टाइम ने भी माना धोनी खास।
 गुजरात के गांधी नगर में पहली बार हुए महानगर पालिका चुनाव में कांग्रेस की अप्रत्याशित जीत नवभारत टाइम्स, नई दुनिया  और वीर अर्जुन के पहले पन्ने पर है।
 पंजाब के जालंधर में एक होटल मालिक के बेटे की हत्या जनसता,  दैनिक ट्रिब्यून और पंजाब केसरी के मुखपृष्ठ पर है।
 पूर्वी दिल्ली के शास्त्री पार्क इलाके में एक ज्वेलर की हत्या कर देने के बाद लाखों रुपए लूट कर फरार हो जाने की खबर अमर उजाला और राष्ट्रीय सहारा में छपी है।
 देश के सबसे बड़े बैंक स्टेट बैंक ऑफ इंडिया द्वारा सस्ती आवास ऋण योजनाएं बंद करने की खबर को हरिभूमि ने पहले पृष्ठ पर जगह दी है।
 आर्थिक खबरों पर नजर डालें तो इकोनॉमिक टाइम्स में छपी ये खबर ध्यान खींचती है-कीमतें बढ़ने के बाद घरेलू निवेशकों पर सोने का चला सिक्का। गहनों की बजाए सोने के सिक्के खरीदने का चलन।
 सस्ती होंगी कैंसर की ७० दवाएं’-बिजनेस भास्कर की बड़ी खबर है।
 इसके अलावा आज की कुछ और खास-खास सुर्खियां हैं- जमानत पर फैसला टल जाने के कारण टू जी स्पेक्ट्रम मामले के पांच आरोपी २६ अप्रैल तक रहेंगे जेल में।  उत्तर प्रदेश में  बाराबंकी जिले की एक बैंक में एक करोड़ रुपए चाट गई दीमक। सी बी आई ने दिल्ली, चंडीगढ़, मुंबई और हैदराबाद में चल रहे मानव तस्करी मामले का भंडाफोड़ किया।
 यमुना में पानी छोड़ेगी केन्द्र सरकार, ताजेवाला और वजीराबाद बैराज से छोड़ा जाएगा पानी। निगरानी के लिए आठ सदस्यीय समिति गठित। सत्यम मामले में गोपाल कृष्णन्‌ और गुप्ता की जमानत रद्द। बांग्लादेश में नौका डूबने से २८ लोगों की मौत, ब्रिटेन जाने वाले भारतीयों का होगा टी बी टैस्ट, निर्माता निर्देशक यश चोपड़ा को अंडर वर्ल्ड की धमकी और चांदी ने छुई नई ऊंचाइयां।

THE HEADLINES:
  • 12th Plan proposes re-designing of government programmes with focus on health and education ; sets a target of 9 to 9.5 percent economic growth .
  • Centre  to conduct a new survey for listing  below Poverty Line families from June this year.
  • In Pakistan, at least 19 people killed in an explosion at a gambling den in Karachi.
  • US approves the use of armed Predator drones in Libya against forces loyal to Col. Muammar Gaddafi.
<><><>
The 12th Five Year Plan proposes re-designing of government programmes for sustainable growth and aims at achieving 9 to 9.5 per cent growth with focus on health and education. Targeting 100 per cent adult literacy, the next Plan from 2012 to 2017, proposes to increase expenditure on health from 1.3 per cent to at least 2 to 2.5 per cent of GDP. Addressing the full Planning Commission meeting yesterday in New Delhi the Prime Minister Dr. Manmohan Singh said the 12th Plan objective must be faster, more inclusive and sustainable growth. Outlining the need to identify critical areas where existing policies and programmes are not delivering results, Dr. Singh called for strengthening or even restructuring them. He said, the country needs to tackle new challenges which call for new initiatives.
I specifically asked the commission to examine challenges relating to energy, water and urbanisation which are likely to become more severe.
The Prime Minister asked Planning Commission and Finance Ministry to work in close cooperation on the availability of resources for the 12th Plan, consistent with the objective of ensuring fiscal viability.
<><><>
The Government will conduct a new survey for listing Below Poverty Line families. Talking to reporters in New Delhi yesterday, Rural Development and Panchayati Raj Minister Vilasrao Deshmukh conceded that there are lapses in the present system and many bogus names are included in the BPL list. He said that the new survey to be started from June this year will ensure that there are no discrepancies in the list. 
<><><>
In West Bengal, the 2nd phase of Assembly elections will take place in three districts of Murshidabad, Nadia and Birbhum tomorrow. Over 93,33,000 voters will decide the fate of 293 candidates. Altogether 28 general observer, 8 expenditure observer and one police observer have been engaged to monitor the election process. Adequate security arrangements have been made to ensure free and fair voting.
AIR correspondent analyses the election scene:
Out of 50 seats in three districts, 36 were won by the Left Front in the last Assembly election in 2006, while rest of the seats went in favour of Trinamool Congress and Congress. But in Lok Sabha elections in 2009 situation has changed.  The Opposition combine Trinamool Congress and Congress grabbed large areas in Red Bastion. Agriculture versus Industries, land acquisition, unemployment and overall development of the state are key issues of election in three South Bengal districts also.  Arijit Chakraborty, AIR News, Kolkata.            
<><><>
In Andhra Pradesh, the Election Commission has appointed two more central observers for Kadapa Lok Sabha bye election. This is in addition to the six central observers already appointed for the bye elections being held for Kadapa Lok Sabha and Pulivendula Assembly segments on the 8th of next month. State Chief Electoral Officer Bhanwarlal told reporters last evening in Hyderabad that this is the first time the Commission has appointed the highest number of central observers in a Parliamentary Constituency. He said keeping in view the recent seizure of huge amount of unaccounted cash to the tune of 1.73 crore rupees and the constituency history, the Election Commission has taken this decision. AIR correspondent reports that the Bye election is being held for both the constituencies following resignation by the sitting members.
Besides huge number of Independents, State Health Minister D L Ravindra Reddy from the ruling Congress Party and Rajya Sabha member Mysoora Reddy from the opposition Telugu Desam Party are among the candidates in Kadapa. Y S Jaganmohan Reddy who launched YSR Congress party recently is seeking reelection from Kadapa. His Mother Y S Vijayamma, the widow of late Chief Minister Y S Rajasekhara Reddy is also seeking reelection from Pulivendula Assembly segment. After resigning to the state Cabinet, Y S Vivekananda Reddy, brother of the late Congress leader, is contesting the bye election from the ruling party. LAKSHMI, AIR NEWS, HYDERABAD.       
<><><>
A Delhi court has extended by 14 days the judicial custody of two former top officials of CWG Organising Committee. They were arrested in connection with alleged irregularities in awarding 107 crore rupees contract to a Swiss firm for providing logistic support for the sporting event. Special CBI Judge Talwant Singh yesterday extended the judicial custody of Organizing committee’s former Secretary-General Lalit Bhanot and its ex-Director General V K Verma till 5th of next month.
<><><>
In Pakistan, at least 19 people were killed and about 45 injured in an explosion at an illegal gambling den in the port city of Karachi yesterday  which was also attacked by armed men in one of the city’s old areas, Ghas Mandi.  Officials say, the den was operated by a criminal gang.  It was bristling with activity when the attack took place.  Police say, the device was detonated by remote control.  Police have accused Jihadi militants for the attack.
The health minister of the Sindh province, Sagheer Ahmed put the number of casualties at 16 but a news channel reported that 19 people had been killed in the explosion.
<><><>
The US President Barack Obama has approved the use of armed Predator drones in Libya against forces loyal to Col. Muammar Gaddafi.  This was disclosed by Defence Secretary Robert Gates at a Pentagon news conference. He said it will give international coalition forces some precision capability.  General James Cartwright, Vice Chairman of the Joint Chiefs of Staff, however said the first predator flights launched yesterday had to come back because of bad weather.
In another development, the British Prime Minister David Cameron  said that NATO is  not moving toward deployment of ground troops in Libya despite the decision by several European nations to send military staff to assist rebel forces.
<><><>
The External Affairs Minister Mr. S.M Krishna now on a visit to Nepal will  lay the foundation stone for the construction of the Integrated Check post and a road project at Birgunj.
The integrated Check post is being built with Indian assistance of about 87 crore rupees. The road project is part of the first phase of Terai road projects which is being built with Indian assistance of 805 crore rupees. These projects aim to strengthen the cross border connectivity between India and Nepal to facilitate better people to people contacts and economic opportunities for the people of Nepal.
<><><>
In Sikkim, a massive search operation is on in the snow clad hills of North Sikkim district to find the Army helicopter which went missing yesterday morning. AIR Gangtok correspondent reports that the search operation which had to be abandoned due to inclement weather in the evening has been resumed :
Four rescue teams consisting of twenty two persons each are working hard to trace out the missing chopper,Three of them had returned to their base at around five thirty in the evening while the fourth one returned at around six. The chopper with two Leutinent Colonels-cum-Pilots and two Naiks on board had snapped its communication links about an hour after taking off from Sevoke Army base near Siliguri in West Bengal. The Army sources at Lachung in the North Sikkim district told that the Advance Light Helicopter(ALH),’Dhruv’ of Army Aviation Corps ,coming from Sevoke, had taken off from the Lachung ,after a brief halt, for Yume Samdong near Indo-China boarder and then lost contact due to a bad weather. VINAY RAJ TEWARI, AIR NEWS, GANGTOK
<><><>
The health condition of Sri Satya Saibaba has further deteriorated and continues to be very critical. Satya Sai Institute of Higher Medical Sciences Director Dr A N Safaya says, all his vital organs are showing very poor response to treatment. He said, Saibaba continues to be on ventilator and vigorous efforts are on  to revive the functioning of his organs. Security has been strengthened and section 144 imposed in Puttaparthi town as thousands of worried devotees are offering special payers for Sai Baba’s health and are reaching Puttaparthi to pay respects to their spiritual guru.  Andhra Pradesh Chief Minister N. Kiran Kumar Reddy reviewed the situation with senior police officials in Hyderabad.
<><><>
In Uttar Pradesh, the state government has issued recovery certificates against 12 sugar mills delaying payments to farmers and commission to Sugarcane societies. According to official sources out of 125 sugar mills, which operated in the current crushing season, only 62 have made cent per cent payments to farmers. The government has issued stern directive to 31 mills to clear their dues within the stipulated time.
<><><>
Good Friday is being observed by Christians across the country and abroad today.  Special services are being organised in churches in the capital and elsewhere to meditate upon the suffering of Jesus Christ  and the seven versus uttered by Him from the Cross.  Traditional fasting and prayers are being observed by Christians.
<><><>
The theme of the Earth Day being celebrated throughout the world today is a billion acts of Green aiming at generating environmental awareness. The thrust this year will be on planting trees, engaging women leaders in the creation and development of global green economy and roping in Olympic and professional athletes into the environmental movement.
Earth day is celebrated on April 22nd every year across 175 countries, including India.
<><><>
Kings XI Punjab thrashed Rajasthan Royals by 48 runs in their Indian Premier League Cricket match at PCS Stadium at Mohali last night.  Shaun Marsh was adjudged man of the match for his excellent batting performance.
Brief Scores:
Kings XI Punjab: 195 for seven in 20 overs .
Rajasthan Royals: 147 for seven in 20 overs.
<><><>
India‘s Under-15 football team has entered the quarterfinals of the Dallas Cup in the United States.  In their last group match in Texas, the Indian team defeated a formidable Sockers FC Under-15 side by a solitary goal.     Mohanna scored the match-winner. By virtue of this win, the Indian side topped Group Gwith six points and will next play FC Golden State in the last eight stage.
<><><>
The Nigerian  Electoral Commission has postponed elections in two Northern States to Thursday next after violence that followed the country’s recent presidential poll.  The head of the Commission Attahiru Jega said, Governorships  and State Assembly elections in Kaduna and  Bochi states would be postponed to allow tempers to cool down.
<><><>
NEWSPAPERS HEADLINES
The controversies surrounding the joint committee for drafting the Lokpal Bill are the focus on the front pages of dailies.  “Bhushans in fix: CD not doctored, says government lab” is the headline in The Asian Age.  Under the headline, “Public expert vs private expert: Government lab says Bhusan CD legit” The Indian Express writes that as per Prashan Bhushan, the Government lab’s findings are contrary to the findings of two private labs.  The Hindu headline quotes Arvind Kejrival as saying “Shanti Bhusan won’t quit panel” and the headline in The Pioneer reads, “Anna camp wants SC-backed probe.”
The headline in The times of India states, “Stung by Digvijay, Santosh Hegde wants to quit Lokpal Bill Panel”.
The Prime Minister’s promise to introduce the Lokpal Bill in Parliament this monsoon session, in his address on Civil Services Day, is the headline in The Tribune.
Many dailies have prominently reported on their front pages, the Supreme Court’s observation on black money issue.  “Is every government agency sleeping on black money probe, asks Supreme Court” is the headline in The Times of India.   “SC wants SIT probe into black money”, headlines The Statesman.
Commenting on the deteriorating condition of the spiritual leader, The Tribune writes, “Misty-eyed devotees pray for Sathya Sai Baba.”
The Congress win in the first civic polls in Gandhinagar has been described by The Statesman as a “setback for Modi.”
The Pioneer has reported that Murli Manohar Joshi, who’s heading Parliament’s Public Accounts Committee on 2G, is firm on submitting the report by April 30th.
Referring to the jailing of five top corporate bigwigs arrested in the 2G telecom scam, the headline in The Indian Express reads, “Jail no. 1 request rejected, it’s Ward No. 4, Jail No. 3 for 2G accused.”
And finally, Mumbai’s dabbawallas are making waves internationally.  Business Line reports that the dabbawallas are in the running for “World’s best company” title, in a promotion launched in Queensland, Australia.
[]><><><[]

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: