>समाचार News (1) 21.04.2011

21 अप्रैल

>

मुख्य समाचार :-
  • २००९-२०१० में गरीबी में पांच प्रतिशत गिरावट। योजना आयोग के अनुसार बारहवीं योजना में साढ़े नौ प्रतिशत विकास का लक्ष्य।
  • पश्चिम बंगाल विधानसभा चुनाव के दूसरे चरण के लिए प्रचार आज शाम समाप्त।
  • विशेष सी बी आई अदालत ने टू जी स्पेक्ट्रम मामले में पांच कार्पोरेट अधिकारियों को जेल भेजा।
  • खाड़ी सहयोग परिषद् और यूरोपीय संघ की लीबिया में तुरंत संघर्ष विराम की मांग। विद्रोहियों को पूरा समर्थन। मिसराता में स्थिति और बिगड़ी।
——

 देश में गरीबी का अनुपात २००९-१० में पांच प्रतिशत घटकर ३२ प्रतिशत रह गया है। योजना आयोग के उपाध्यक्ष मोंटेक सिंह अहलुवालिया ने नई दिल्ली में बताया कि आयोग को मिले शुरूआती आंकड़ों के अनुसार २००४-०५ से ही गरीबी के अनुपात में गिरावट के रूख का संकेत मिलता है। उन्होंने कहा कि आयोग ने तेंदुलकर समिति की सिफारिशों पर विचार किया है, जिसमें कैलोरी खपत की जगह उपभोग आधारित निर्वाह लागत सूचकांक के अनुसार ग़रीबी का अनुमान लगाने की सिफारिश की गई है।
 योजना आयोग के उपाध्यक्ष ने यह भी कहा है कि भारत १२वीं पंचवर्षीय योजना के लिए सकल घरेलू उत्पाद में साढ़े नौ प्रतिशत वृद्धि का लक्ष्य रखना चाहता है। उनका कहना था कि अंतर्राष्ट्रीय बाजार की स्थिति को देखते हुए लगता है कि यह लक्ष्य हासिल करने में ज्यादा कठिनाई नहीं होगी। उन्होंने बताया कि प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह १२वीं योजना में दस प्रतिशत वृद्धि का लक्ष्य चाहते हैं जबकि चालू योजना में आठ दशमलव दो प्रतिशत वृद्धि का अनुमान है।

 मेरा अब भी मानना है कि अगर हम पांच वर्ष की बात कर रहे हैं तो ग्यारहवीं योजना से काफी बेहतर कर सकते हैं। इसलिए मुझे नहीं लगता कि नौ प्रतिशत या साढ़े नौ प्रतिशत के बीच का लक्ष्य रखने में कोई ज्यादा परेशानी होनी चाहिए। हम इसका प्रस्ताव योजना आयोग में रखेंगे।
 श्री अहलूवालिया ने कहा कि १२वीं योजना में अधिक समाहित और स्थाई वृद्धि पर जोर दिया जाएगा। उनका कहना था कि सरकार मांग पूरी करने के लिए फसलों की पैदावार बढ़ाने की उत्सुक है। 

——

 राज्यों और केन्द्रशासित प्रदेशों के सहकारिता मंत्रियों के सम्मेलन में सहकारी क्षेत्र को फिर से मजबूत करने के लिए तुरंत कदम उठाने का फैसला किया गया। कल नई दिल्ली में इस सम्मेलन में इन मंत्रियों ने किसानों को ऋण की बेहतर सुविधाएं उपलब्ध कराने के लिए सहकारी ऋण व्यवस्था को मजबूत करने के पैकेज को तेजी से लागू करने की मांग की। सम्मेलन का उद्घाटन करते हुए कृषि मंत्री शरद पवार ने कहा कि सरकार को इस वर्ष कृषि क्षेत्र में लगभग चार प्रतिशत वृद्धि दर बने रहने की उम्मीद है। उन्होंने कहा कि २०१०-२०११ में कृषि क्षेत्र में निर्धारित लक्ष्य से अधिक वृद्धि हुई है।

 हमने चार प्रतिशत की वृद्धि का लक्ष्य रखा था, पर हम पांच दशमलव छह प्रतिशत की वृद्धि दर्ज करने में सफल रहे हैं।
 श्री पवार ने कहा कि इस वर्ष अनाज का रिकार्ड उत्पादन होने की उम्मीद है और भारतीय खाद्य निगम द्वारा करीब ढाई करोड़ टन गेंहू खरीदे जाने की संभावना है।

 केन्द्रीय मंत्रिमण्डल ने एक उच्च अधिकार प्राप्त समिति के गठन को मंजूरी दी है जो देश में दो सेमीकंडेक्टर वेफर फेब्रीकेशन इकाईयां लगाने के लिए टैक्नोलोजी और निवेशकों की पहचान करेगी। इस प्रस्ताव में देश के भीतर उच्च प्राथमिकता वाले विशेष उत्पाद बनाने को बढ़ावा देने की सुविधायें जुटाने की बात भी कही गई है। सबसे पहले २५ हजार करोड़ रूपये की लागत से दो वेफर फेब्रिक इकाईयां लगाई जानी हैं। मंत्रिमण्डल ने जैनेटिक संसाधनों तक पहुंच और उनके उपयोग से होने वाले लाभों के समान बंटवारे से सम्बद्ध नागोया प्रोटोकॉल पर हस्ताक्षर को भी मंजूरी दे दी। यह प्रोटोकॉल जैव विविधता संधि से सम्बद्ध है।

 हाल में सम्पन्न जनगणना के आंकड़ों से बच्चों में कन्याओं के घटते अनुपात उजागर होने के बाद केंद्रीय स्वास्थ्य मंत्रालय ने राज्य सरकारों से गर्भधारण से पहले और प्रसव पूर्व लिंग निर्धारण की प्रवृत्ति पर रोक लगाने के लिए प्रसव पूर्व नैदानिक तकनीक अधिनियम को कारगर ढंग से लागू करने को कहा है। केन्द्रीय स्वास्थ्य सचिव के. चंद्रमौली ने खासतौर पर  कन्याओं के कम अनुपात वाले राज्यों के स्वास्थ्य सचिवों की नई दिल्ली में बैठक बुलाई थी।

—–

 पश्चिम बंगाल विधानसभा चुनाव के दूसरे चरण के लिए प्रचार आज शाम समाप्त होने से पहले सभी दलों के नेता जोरशोर से मतदाताओं को लुभाने में जुटे हैं। दूसरे चरण में नादिया, मुर्शिदाबाद और बीरभूम जिलों के पचास निर्वाचन क्षेत्रों में शनिवार को मतदान होगा। कुल दो सौ तिरानवे उम्मीदवार मैदान में हैं।
 इस बीच चुनाव उपायुक्त विनोद जुत्शी ने कल वरिष्ठ अधिकारियों के साथ बैठक में २३ और २७ अप्रैल को दूसरे और तीसरे चरण के मतदान की सुरक्षा तैयारियों का जायजा लिया। इस बैठक में मुख्य रूप से सुरक्षाबलों की तैनाती और मतदान वाले जिलों में कानून और व्यवस्था की स्थिति पर चर्चा हुई।

—–

 आकाशवाणी से आप हर घंटे समाचार बुलेटिन सुन सकते हैं। मोबाइल फोन पर ताजा समाचार जानने के लिए मैसेज बॉक्स में टाइप करें न्यूज और भेज दें-५ ६ ७ ६ ७ ४ ४  पर

—–

 टूजी स्पेक्ट्रम घोटाले में सीबीआई की ओर से आरोपित दूरसंचार कंपनियों के पांच बड़े अधिकारियों की जमानत याचिकाएं खारिज हो जाने के बाद कल उन्हे गिरफ्तार करके तिहाड़ जेल भेज दिया गया। विशेष अदालत के अतिरिक्त सत्र न्यायाधीश ओ पी सैनी ने इन पांचों अधिकारियों की अंतरिम जमानत अर्जियां खारिज कर दी। न्यायालय ने १५ अप्रैल को स्वान टेलिकॉम के निदेशक विनोद गोयनका, यूनिटेक वायरलैस तमिलनाडु लिमिटेड के प्रबंध निदेशक संजय चन्द्रा और रिलायन्स एडीए समूह के गौतम दोशी, सुरेन्द्र पिपरा और हरि नायर की जमानत अर्जियों पर फैसला सुरक्षित रखा था। न्यायालय ने सीबीआई की ये दलील मान ली कि आरोपी सबूतों के साथ छेड़-छाड़ और गवाहों को प्रभावित कर सकते हैं तथा अपराध की गम्भीरता को देखते हुए कानून के शिकंजे से बचकर भाग सकते हैं।

—-

 पुद्दुचेरी में प्रवर्तन निदेशालय के अधिकारियों द्वारा उपराज्यपाल एम. इकबाल सिंह से हसन अली के साथ उनके कथित संबंधों के बारे में पूछताछ करने की खबर है। हसन अली चोरी-छिपे पैसा विदेश भेजने के आरोप में जेल में बंद हैं। उपराज्यपाल के निजी सचिव ने इस बात की पुष्टि की है कि प्रवर्तन निदेशालय के तीन अधिकारियों की टीम कल शाम राजनिवास में उपराज्यपाल से मिली, लेकिन उन्होंने इस बात का खंडन या पुष्टि करने से इंकार कर दिया कि अधिकारियों ने श्री इकबाल सिंह से पूछताछ की या नहीं।
 इस बीच, प्रवर्तन निदेशालय ने गृहमंत्रालय से इस बात का पता लगाने को कहा है कि क्या हवाला कारोबार में संदिग्ध रूप से शामिल हसन अली खान के किसी आतंकवादी संगठन के साथ संबंध हैं।

—-

 कांग्रेस अध्यक्ष सोनिया गांधी ने कहा है कि राष्ट्रीय सलाहकार परिषद की कार्यसूची में लोकपाल विधेयक का प्रमुख स्थान है । २८ अप्रैल को परिषद की अगली बैठक में चर्चा और अनुमोदन के लिए व्यापक सिद्धांत तय करने का काम एक कार्यदल को सौंप दिया गया है। कांग्रेस अध्यक्ष ने श्री अन्ना हजारे को आश्वस्त किया है कि वे दुष्प्रचार की राजनीति का समर्थन नहीं करतीं और लोकपाल के प्रति पूरी तरह प्रतिबद्ध हैं। अपने साथियों के बारे में श्री अन्ना हजारे की शिकायत का जवाब देते हुए श्रीमती सोनिया गांधी ने अपने पत्र में कहा है कि उनके विचार में रिश्वत और भ्रष्टाचार पर रोक लगाना तत्काल जरूरी है और श्री अन्ना हजारे को सार्वजनिक जीवन में शुचिता के लिए संघर्ष के प्रति उनकी निष्ठा पर संदेह नहीं करना चाहिए।

—-

 भारत, पड़ोसी देश नेपाल में शांति, स्थिरता और लोकतंत्र चाहता है, जो दोनों देशों के  हित में है। विदेश मंत्री एस एम कृष्णा ने कहा कि नेपाल में शांति प्रक्रिया तेजी से पूरी की जानी चाहिए। दोनों देशों के बीच शिष्टमंडल स्तर की बातचीत के बाद श्री कृष्णा और नेपाल के उप प्रधानमंत्री भारत मोहन अधिकारी ने मीडिया को यह जानकारी दी। विदेश मंत्रालय के प्रवक्ता विष्णु प्रकाश ने कहा कि बातचीत सौहार्दपूर्ण और आपसी विश्वास के माहौल में हुई, जो दोनों देशों के रिश्तों की ख्+ाास पहचान है। हमारी संवाददाता ने बताया है कि बैठक में नेपाल के आर्थिक विकास, क्षमता निर्माण, शिक्षा और विभिन्न परियोजनाओं को लागू करने में भारत के सहयोग की सराहना की गई।

१३ महीने बाद विदेशमंत्री दूसरी बार नेपाल आए हैं। ये भारत-नेपाल संबंध के महत्व को दर्शाते हैं। अभी नेपाल की राजनीतिक स्थिति के परिवेश में विदेश मंत्री का ये भ्रमण काफी महत्वपूर्ण है। भारत चाहता हैं कि नेपाल की शांति बहाली और नए संविधान लेखन का कार्य जल्दी हो। जेन नाम चू आकाशवाणी समाचार, काठमांडु।

—-

 अरब राष्ट्रों के राजनीतिक और आर्थिक संगठन खाड़ी सहयोग परिषद-जीसीसी और यूरोपीय संघ ने लीबिया में तत्काल संघर्षविराम की मांग करते हुए मुअम्मार गद्दाफी को अपदस्थ करने की मुहिम में जुटे विद्रोहियों को समर्थन देने की प्रतिबद्धता व्यक्त की है। दोनों संगठनों ने अंतरिम राष्ट्रीय परिषद को लीबियाई जनता की आकांक्षाओं का वैध प्रतिनिधि मानते हुए उसके प्रति समर्थन व्यक्त किया है।
 अबु धाबी में खाड़ी सहयोग परिषद और यूरोपीय संघ की संयुक्त परिषद की २१ वीं बैठक में जारी साझा बयान में लीबिया की एकता और क्षेत्रीय अखंडता के महत्व पर भी जोर दिया है।
 उधर, लीबियाई विद्रोहियो ने कर्नल गद्दाफी के सैनिकों से  घिरे मिसराता में नरसंहार की आशंका को देखते हुए उत्तरी अटलांटिक संधि संगठन-नेटो से वहां थल सैनिक भेजने को कहा है।
  मिसराता में जारी घमासान लड़ाई के बीच शहर की गवर्निंग काउंसिल के वरिष्ठ सदस्य नूरी अब्दुल्लाह अब्दुलाहती ने तत्काल मदद की गुहार लगाई है।

 संयुक्त राष्ट्र महासचिव बान की मून ने चेतावनी दी है कि दुनिया को चेर्नोबिल और जापान के फुकुशिमा दाईइचि परमाणु बिजली घरों जितनी गंभीर और परमाणु दुर्घटनाओं को लिए तैयार रहना होगा। उन्होंने कहा कि इस दुखद सच्चाई को देखते हुए अंतर्राष्ट्रीय सहयोग में तेजी से सुधार की ज+रूरत है। उक्रेन के चेर्नोबिल परमाणु रिएक्टर में २५ वर्ष पहले हुए धमाके की याद में आयोजित किएफ सम्मेलन में संयुक्त राष्ट्र महासचिव और अन्य वक्ताओं ने कहा कि ऊर्जा की बढ़ती मांग के कारण विश्व में परमाणु बिजली घर जरूरी हैं।

—–

 श्री सत्य साईं बाबा की हालत अब भी नाजुक है। सत्य साईं इंस्टीट्यूट ऑफ मेडिकल साइंसेज+ के निदेशक डॉक्टर ए एन सफाया के अनुसार उनके लिवर की हालत और रक्तचाप में गिरावट के कारण चिंता हो रही है।
 साईं बाबा की खराब सेहत को देखते हुए पुट्टापार्थी में सुरक्षा बढ़ा दी गई है।

 आई पी एल ट्वेंटी-ट्वन्टी क्रिकेट प्रतियोगिता में कल कोच्चि टस्कर्स ने कोलकाता नाइट राइडर्स को छह रन से हरा दिया। कल के एक अन्य मैच में मुंबई इंडियन्स ने पुणे वारियर्स को सात विकेट से पराजित किया।
 आज मोहाली में राजस्थान रायल्स का मुकाबला किंग्स इलेवन पंजाब से होगा।

आज के समाचार पत्रों की सुर्खियों

—–

 अंतरिक्ष में लिखी गई सफलता की नई गाथा-पंजाब केसरी की सुर्खी है। वीर अर्जुन लिखता है- इसरो का एक और शानदार कारनामा। पीएसएलवी से तीन उपग्रहों के सफल प्रक्षेपण को जनसत्ता, दैनिक जागरण और देशबंधु ने अहमियत दी है।
 नवभारत टाइम्स ने पांच कॉरपोरेट हस्तियों पर गाज गिरने का समाचार दिया है। हिन्दुस्तान, अमर उजाला और नई दुनिया ने भी इसे पहली खबर बनाया है। दैनिक भास्कर लिखता है-नहीं मिली बेल, सब गए जेल।
 लोकपाल विधेयक का मसौदा तैयार करने के लिए गठित समिति के सह-अध्यक्ष शांति भूषण के खिलाफ नया मामला खड़े होने पर देशबंधु लिखता है -भूषण को नहीं मिल रही शांति। हिन्दुस्तान ने लिखा है- आरोपों के साये में शांति भूषण। हालांकि नवभारत टाइम्स ने उनके तमाम आरोपों को खारिज करने की खबर दी है। नई दुनिया ने सोनिया के इस बयान को सुर्खी बनाया है कि वे दुष्प्रचार की राजनीति का समर्थन नहीं करतीं। जनसत्ता के अनुसार सोनिया ने अन्ना को दिलाया भरोसा कि वे ईमानदारी के लिए पूरी तरह प्रतिबद्ध हैं।
 राष्ट्रीय सहारा का कहना है कि सोनिया के जवाब से खुश हुए अन्ना के साथी।
 दैनिक भास्कर ने उच्चतम न्यायालय का ये सवाल दोहराया है कि जब अनाज के गोदाम लबालब भरे हैं तो भूख से मौतें क्यों हो रही हैं। राष्ट्रीय सहारा ने लिखा है कि रबी की रिकॉर्ड तोड़ उपज के बाद भी गरीबों को अनाज मयस्सर न होना सार्वजनिक वितरण प्रणाली की नाकामी की ओर इशारा करता है।
कुछ अलग” शीर्षक से हिन्दुस्तान ने दो ऐसे बच्चों की कहानी सुनाई है जो चाय की दुकान पर गिलास साफ करने का काम करते थे और अब अमरीका में इंजीनियरिंग की पढ़ाई कर रहे हैं।
 जनसत्ता के बॉटम स्पे्रड पर कथेतर श्रेणी में पुलित्जर पुरस्कार विजेता कैंसर विशेषज्ञ डॉ. सिद्धार्थ मुखर्जी की मां की पहली प्रतिक्रिया है यह पोइला बैशाख पर जीवन का सबसे बड़ा उपहार है।

THE HEADLINES:
  • Poverty shows declining trend since 2004-05; Planning Commission says that India aims to achieve 9.5  per cent growth in 12th plan.
  • Political parties make last ditch efforts to woo the voters in West Bengal as campaigning for the second phase of Assembly Elections comes to an end today.
  • Special CBI court sends  five corporate executives  to jail in connection with 2G spectrum case.
  • Gulf Cooperation council  and European Union demand immediate ceasefire in Libya ;pledge support for the rebels as situation in Misurata worsens.
<><><>
Deputy Chairman of the Planning Commission Montek Singh Ahluwalia said poverty has shown a declining trend from 2004-05 as per the preliminary data available with the Commission. Speaking in New Delhi yesterday, he said the  Commission has considered the Tendulkar Committee recommendations which had suggested that poverty should be estimated on the basis of consumption based on cost of living index instead of caloric intake. Mr. Ahluwalia said that in every area, there has been progress.
If you take a look at what has been happening over time, whether it is in literacy, whether it is in this or that, health indicator, Education indicator, gender gaps, in every one of these, there is progress.  But I would say that the progress is less than we would have wanted in many areas.
Mr. Ahluwalia said India is targetting  9.5 per cent GDP growth for the 12th five year plan period.  He  said looking at the conditions of international markets, India will achieve this growth without much difficulty. He said that the focus of the 12th plan will be more inclusive and sustainable growth. Ahluwalia also said that the government is keen to increase the agricultural productivity to meet the demand. He said that Prime Minister Manmohan Singh wanted the Commission to aim at a higher growth target for 10 per cent during the 12th Plan, as against 8.2 per cent estimated in the current plan.
In the 10th Plan, it was around 2 percent, in the 11th Plan, it looks as if it will be 3 percent.  It won’t be 4 percent that is we are targeting and for example my view would be that in the 12th Plan we must make sure that we can get to four percent.
<><><>
The Conference of Cooperative Ministers of States and Union Territories unanimously resolved to take immediate steps for revitalising the cooperative sector. The Conference was organised against the backdrop of the United Nations Declaration to observe 2012 as the International Year of Cooperatives. Earlier inaugurating the conference the Agriculture Minister Sharad Pawar said that Government is hopeful of maintaining a growth rate of around four percent in the agriculture sector this year. He said that the sector grew by 5.6 percent in 2010-11 against the target of four percent.
Definitely our efforts will be to maintain four percent target, if possible beyond that.  If the monsoon progress, I am sure all precautionary measures have been done by Government of India and all the State Governments.
<><><>
The Union Cabinet has  approved the proposal to set up an empowered committee for identifying technology and investors for setting up two semi-conductor Wafer fabrication manufacturing facilities in the country. The proposal provides for setting up of semi-conductor wafer fabrication facilities apart from encouraging manufacture of specific high priority product line in India. Initially, two wafer fabrication labs are proposed to be set up at an estimated cost of 25 thousand crore rupees. According to an official press release, the proposal will have significant impact on facilitating credit and creation of electronic manufacturing clusters.  In yet another decision, the Cabinet approved the signing of Nagoya Protocol on Access and Benefit Sharing. It will contribute to the objectives of conventions on biological diversity and its conservation and sustainable use.
<><><>
The government approved roll out of the e-district mission mode project to be implemented in 640 districts across the country. These include 41  districts, which have  already been covered under the e-district mission mode project. A decision to this effect was taken in the Cabinet Committee on infrastructure. 
<><><>
Campaigning for the second phase of West Bengal Assembly Elections comes to an end this evening.  Political parties are making last ditch efforts to woo the voters. Campaigning has reached a feverish pitch. Fifty seats spread over Nadia, Murshidabad and Birbhum districts will go to the polls on Saturday. Altogether 293 candidates are in the fray for this phase.
Meanwhile, Deputy Election Commissioner Vinod Zutshi yesterday  held meetings with senior officials to take stock of the security preparedness for the second and third phase of Assembly elections. The meeting mainly discussed force deployment and law and order situation of the districts going to the polls.
<><><>
Five corporate executives, named as accused by the CBI in the 2G scam, were   arrested and taken to Tihar Jail after a Delhi court rejected their bail pleas. The special court presided by Additional Sessions Judge O P Saini dismissed the interim bail applications of the five in which they had sought protection from arrest for the next seven days on grounds that they had to make arrangements to manage their business responsibilities in their absence.
<><><>
Congress President Sonia Gandhi has said that the Lokpal bill is very much a part of the agenda of the National Advisory Council  and a Working Group has been formed to evolve broad principles for discussion and approval in the next meeting of the Council on April 28th. The Congress President has assured Anna Hazare that she does not support politics of smear campaign and  is strongly committed to the institution of Lokpal. In a letter responding to a complaint against her colleagues by Hazare she said  she believes there is an urgent necessity to combat graft and corruption and he should not doubt her commitment in the fight for probity in public life.
<><><>
The Gulf Cooperation council, GCC,  and the European Union, EU,  has demanded immediate ceasefire in Libya pledging support for the rebels, fighting to dislodge the regime of Muammar Gaddafi. They also underlined the importance of ensuring the unity and territorial integrity of Libya. The statement after a joint meeting between GCC foreign Minister and EU counterparts in Abu Dhabi last evening expressed support for the transitional national council as the legitimate interlocutor of the Libyan people. Meanwhile, fearing a massacre in the western Libyan city of Misurata, cut off from land by the forces of Gaddafi, rebel leaders asked NATO to dispatch ground troops to break the siege. A senior member of Misurata’s governing council Nuri Abdullah Abdullahti sent an SOS as rebels and government forces fought street battles for control of the main thoroughfare of the city which has survived more than six weeks of attacks by Gaddafi’s forces.   Al-Jazeera channel reported that hundreds of thousands of people were trapped in Libya‘s third largest town with food, fuel and medicines fast running out.
<><><>
India wants a peaceful, stable, and democratic Nepal which is in the interest of both the countries. Briefing the media on the delegation level talks held between the visiting External Affairs Minister S.M Krishna and Nepal’s Deputy Prime Minister Bharat Mohan Adhikari, in Kathmandu the External Affairs spokesman Mr. Vishnu Prakash said the discussions were held in an environment of  warmth and mutual respect. The Nepali side appreciated India’s role which has been steadfast in it’s support to Nepal in economic development, capacity development, education and in  implementing projects in various fields. The External Affairs Minister underlined that there is a need to create an atmosphere  to strengthen these ties and said that there should be a level playing field, and fair treatment for Indian Companies in Nepal. We have more from AIR correspondent:
The visit of the External Affairs minister, the second in thirteen months, underlines the highest priority that India accords to it’s relation with Nepal. At the present juncture which Nepal is facing, given the deadline of the peace process and drafting of the new constitution. India hopes that Nepal will be able to bring it to speedy fruition. Besides the Bilateral Investment Protection Agreement, Double Taxation agreement, Mutual assistance treaty which are in the pipeline should be concluded soon. India has also urged the signing of the boundary strips map at the earliest so that the pillars can be erected which would help speed up Nepal’s economic development. Jane Namchu, AIR News, Kathmandu.
<><><>
UN Secretary-General Ban Ki-Moon has warned that the world must prepare for more nuclear accidents on the scale of Chernobyl and Japan‘s Fukushima Dai-ichi plant. He said that this grim reality will demand sharp improvements in international cooperation.  UN Secretary-General Ban Ki-Moon and others portrayed the growth of nuclear power plants as inevitable in an energy-hungry world as they spoke at a Kiev conference commemorating the explosion of a reactor at Ukraine‘s Chernobyl nuclear reactor 25 years ago.
<><><>
Commerce and Industry Minister Anand Sharma has  expressed optimism over the growing trade and investment relations between India and United States. Leading Senators of different provinces of the United States, met him yesterday. They discussed steps to enhance bilateral trade, with special focus on small and medium enterprises. India and the US have  launched an initiative of integrating  small and medium enterprises of both the countries. This would create new opportunities and  help large firms of both the nations in strengthening their commercial relationships. Both the countries have also established India-US Trade Policy Forum  to discuss trade and investment issues.
<><><>
In an Indian Premier League match, Mumbai Indians  beat  Pune Warriors India by seven wickets  at the Wankhede Stadium in Mumbai.  Batting first  Pune  set a modest 118 runs  which Mumbai  achieved losing only three wickets. For Mumbai, Ambati Rayudu scored 37 runs and Sachin made 35. 
In the other IPL encounter, Kochi Tuskers Kerala beat Kolkata Knight Riders by six runs at Eden Garden, Kolkata.
<><><>
Reports say that Syrians in the central city of Homs took to the streets in large numbers yesterday despite an announcement by Syria government that it has passed a bill to end the state of emergency in the country, which was declared in 1963. Protest leaders said that lifting the state of emergency would not be enough, and have demanded an end to the Baath party’s stranglehold on Syrian politics. Repeal of the emergency law has been a central demand of reformists since protests began on March 15.
<><><>
NEWSPAPERS HEADLINES
A special court in New Delhi, remanding to judicial custody five of Indian incs high fliers, is the lead story in most papers. “2G Shocker! exclaims the Mail Today, “Jail for five Telco bosses sends their company stocks tumbling”, “Jail for SWAN, ADAG, UNITECH Executives – court rejects bail for five executives; cites incriminating evidence; fears tampering of evidence” writes the Indian Express.
The Times of India writes,  Sonia Gandhi has told Anna Hazare that  she does not support or encourage the politics of smear campaigns, denying the suggestion by the Gandhian and his  group that hostile charges against their camp by Congress persons had the party Chief’s blessings. “Mess spreading, Sonia washes her NAC hands of Lok Pal Bill”, writes the Indian Express, in a related story.
“PSLV successfully places three satellites into orbit – Prime Minister congratulates ISRO team, scientists, jubilant” says the Tribune. The Hindu adds that it was sweet 17 for PSLV – its 17th consecutive successful mission out of 18 launches from Sriharikota.
The Asian Age writes of the Supreme court warning the Government of the serious consequences of its alleged ‘faulty’ food distribution policy, leading to the creation of “two India’s of haves and have nots”, “Can’t have two India’s says SC on poverty” reports the Times of India. The paper also writes of the Supreme Court ordering the computerization of the entire PDS of the country.
The Tribune, referring to exports of foodgrains reports “Sharad Pawar bats for wheat ,rice exports – Minister says the country has huge grain stocks & global prices are favorable”.
Highlighting the dangers of modern working patterns, the Times of India talks of bad news for those who sit in front of a computer all day at work. The paper writes , a new study says that spending 10 years or more on a desk job almost doubles the risk of bowel cancer, even if you keep fit or work out.
And finally, there is cheer for Indians wanting to reach for the moon. The Pioneer writes that India could be a part of the 2016 NASA Lunar Mission with ISRO mulling collaboration, for studying the further side of the moon.

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: