>समाचार News (2) 21.04.2011

21 अप्रैल

>

मुख्य समाचार :
  • सरकार भ्रष्टाचार से निपटने में कानून और प्रशासन को मजबूत बनाने के लिए प्रतिबद्ध, प्रधानमंत्री ने कहासंसद के मॉनसून सत्र में लोकपाल विधेयक पेश होगा।
  • सरकार २०१४ तक निर्यात को दोगुना बढ़ाकर साढ़े चार खरब डॉलर करेगी।
  • नौ अप्रैल को समाप्त हुए सप्ताह में खाद्य पदार्थों की मुद्रास्फीति बढ़कर  पौने नौ प्रतिशत हुई। इससे पहले के सप्ताह में यह सवा आठ प्रतिशत थी।
  • उच्चतम न्यायालय ने प्राइस वाटरहाउस के साझेदार सुब्रमणी गोपालकृष्णन और सत्यम कम्पयूटर के आंतरिक लेखाकर वी एस प्रभाकर गुप्ता की जमानत रद्द की।
  • पश्चिम बंगाल में विधानसभा चुनाव के दूसरे चरण का प्रचार आज शाम समाप्त।
  • बम्बई शेयर बाजार में तेजी का रूख।
——-
 प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह ने कहा है कि उनकी सरकार भ्रष्टाचार की चुनौती का सामना जोरदार ढंग से करने के लिए प्रतिबद्ध है। आज नई दिल्ली में छठे सिविल सेवा दिवस का उद्घाटन करते हुए उन्होंने स्वीकार किया कि भ्रष्टाचार के मुद्दे पर लोगों का सब्र अब टूटता जा रहा है। प्रधानमंत्री ने आशा व्यक्त की कि सरकार भ्रष्टाचार के मामलों मे तेजी से और अनुकरणीय कार्रवाई के लिए संसद के मानसून सत्र में लोकपाल विधेयक पेश कर सकेगी। मंत्रियों के समूह और प्रबुद्ध नागरिकों के प्रतिनिधियों की एक संयुक्त समिति, इस विधेयक के मसौदे पर काम कर रही है। 
लोकपाल बिल को अन्तिम रूप देने के लिए मंत्री और नागरिक समाज के लोग जुटे हुए है। हमें उम्मीद है कि इस बिल को हम संसद के मानसून सत्र में रख देंगे, न्यायिक जबावदेही और भ्रष्टाचार के खिलाफ मुहिम चलाने वालों को भी संरक्षण देने के लिए दो बिल संसद से पहले ही पेश किया जा चुका है, हम संयुक्त राष्ट्र संघ के भ्रष्टाचार विरोधी घोषणापत्र का जल्द अनुमोदन करेंगे।
 डॉक्टर सिंह ने कहा कि कानूनी ढांचे को मजबूत बनाना, प्रशासनिक कार्यप्रणाली को चुस्त-दुरूस्त बनाना और भ्रष्टाचार की शिकायतों पर तत्काल कार्रवाई करना सरकार का प्रमुख लक्ष्य है।
  प्रधानमंत्री ने कहा कि भ्रष्टाचार, विकास के मार्ग में सबसे बड़ी बाधा है और इससे सबसे अधिक नुकसान गरीबों का होता है। उन्होंने आशा व्यक्त की कि प्रशासनिक अधिकारी, राजनीतिक नेतृत्व को सलाह देते समय ईमानदारी और निर्भयता से काम करेंगे। भ्रष्टाचार के खिलाफ लड़ाई में नये जोश के साथ अधिकारियों के काम करने की आशा के साथ डॉ० सिंह ने कहा कि वरिष्ठ अधिकारियों को अपने से नीचे के अधिकारियो को इस दिशा मे कार्रवाई के लिए प्रेरित करना चाहिए। प्रधानमंत्री ने कुछ प्रशासनिक अधिकारियों के नैतिक साहस और दबावों तथा लालच के आगे झुक जाने के उदाहरणों का उल्लेख करते हुए कहा कि प्रशासनिक सेवा की छवि धूमिल हुई है।
 आर्थिक प्रबंधन की चुनौतियों के बारे में चर्चा करते हुए प्रधानमंत्री ने खाद्य सुरक्षा के लिए मिलकर प्रयास करने को कहा है। प्रधानमंत्री ने कहा कि सेवाओं और स्वच्छ प्रशासन प्रदान करने के लिए प्रशासनिक सेवाओं को प्रभावी साधन में ढाले जाने की आवश्यकता है। डॉक्टर सिंह ने निर्णय प्रक्रिया में विकेन्द्रीकरण और विभिन्न परियोजनाओं के अमल पर जोर दिया और कहा कि स्थानीय स्तर पर बेहतर प्रशासन के लिए पंचायतों और नगरपालिकाओं को मजबूत बनाया जाना चाहिए।
 बच्चों के गिरते लिंगानुपात पर ंिचंता व्यक्त करते हुए डॉक्टर सिंह ने इसे राष्ट्र के लिए शर्मनाक बताया। उन्होंने कहा कि कन्या भ्रूण हत्या और शिशु हत्या पर प्रतिबंध के कानून के बावजूद देश के अनेक भागों में ये कुरीतियां जारी हैं। उन्होंने प्रशासनिक अधिकारियों से कहा कि उन्हें इसके खिलाफ अभियान चलाने में महत्वपूर्ण भूमिका निभानी होगी।
महिलाओं के खिलाफ समाज में जितने भी पूर्वाग्रह है इनसे लड़ने में हमें अपनी पूरी ताकत लगा देनी चाहिए। इसके लिए हमें अतिरिक्त अभियान चलाना होगा। महिलाओं के लिए इस लड़ाई में लोक सेवक भी एक बड़ा योगदान देंगे। ऐसी मैं अपेक्षा करता हूं।
——-
 सरकार शीघ्र ही निर्यात में वृद्धि की व्यापक रणनीति तैयार करेगी। सरकार २०१४ तक निर्यात को दोगुना बढ़ाकर उसे ४ खरब ५० अरब डॉलर तक ले जाना चाहती है। आज नई दिल्ली में एक कार्यक्रम में वाणिज्य और उद्योग मंत्री आनन्द शर्मा ने कहा कि नीति का प्रारूप तैयार है और अगले दो हतों में इसकी कार्ययोजना तैयार हो जाएगी। प्रारूप में अन्य बातों के अलावा प्रौद्योगिकी विकास कोष की स्थापना और नये बाजारों पर विशेष जोर दिया गया है। इसके अलावा ढांचागत अवरोधों को दूर करने की बात भी कही गई है। हमारे संवाददाता ने बताया है कि वर्ष २०११ के दौरान देश का निर्यात दो खरब ४५ अरब डॉलर से अधिक का रहा जो कि इसके पिछले वर्ष की तुलना में सैंतीस दशमलव पांच प्रतिशत अधिक था। 
——-
 नौ अप्रैल को समाप्त हुए सप्ताह में खाद्य मुद्रास्फीति बढ़कर आठ दशमलव सात-चार प्रतिशत हो गई। इससे पिछले हते मे मंहगाई की ये दर आठ दशमलव, दो-आठ प्रतिशत थी। समीक्षा वाले सप्ताह के दौरान फल, पिछले वर्ष के मुकाबले २५ दशमलव दो-पांच प्रतिशत मंहगे हो गये जबकि अंडा, मांस और मछली की कीमतों मे १४ दशमलव नौ-छह प्रतिशत की वृद्धि हुई। वार्षिक आधार पर अनाज के मूल्यों में चार दशमलव चार-आठ प्रतिशत की बढ़ोतरी हुई जबकि चावलं की कीमत में दो दशमलव शून्य-आठ प्रतिशत और गेहूं के दाम में एक दशमलव तीन एक प्रतिशत की वृद्धि हुई। सब्जियों मे कुल मिलाकर एक दशमलव
पांच-तीन प्रतिशत की बढ़त दर्ज की गई जबकि आलू की कीमत में एक दशमलव दो-एक प्रतिशत की बढ़ोतरी हुई। वार्षिक मूल्यों के अनुसार दूध चार दशमलव शून्य-पांच प्रतिशत मंहगा हो गया।
 दालों की कीमतों में गिरावट का रूख रहा और इनकी कीमतों मे पांच दशमलव छह-सात प्रतिशत की कमी हुई।
——-
 सरकार ने कहा है कि बारहवीं पंचवर्षीय योजना में समग्र और सतत विकास के साथ-साथ कृषि की उत्पादन क्षमता, स्वास्थ्य और शिक्षा पर विशेष ज+ोर दिया जाएगा। आज शाम योजना आयोग की पूर्ण बैठक के पहले मीडिया से बातचीत करते हुए योजना आयोग के उपाध्यक्ष मोंटेक सिंह अहलुवालिया ने कहा कि अगली योजना के पांच वर्षो में सकल घरेलू उत्पाद में नौ से साढ़े नौ प्रतिशत दर से विकास करने का लक्ष्य रहेगा। प्रधानमंत्री की अध्यक्षता में होने वाली बैठक में बारहवीं योजना के दृष्टिकोण पत्र और प्रमुख मुद्दों को पेश किया जाएगा। दृष्टिकोण पत्र में पंचवर्षीय योजना की व्यापक रूपरेखा पेश की जाएगी। डॉक्टर अहलुवालिया ने कहा कि अंतरराष्ट्रीय स्थिति में उतार-चढ़ाव के बावजूद बारहवीं योजना मे ग्यारहवीं योजना के मुकाबले बेहतर नतीजे हासिल किये जा सकेंगे।
 उन्होंने कहा कि प्रधानमंत्री चाहते हैं कि आयोग को मौजूदा योजना के आठ दशमलव दो प्रतिशत के लक्ष्य के मुकाबले बारहवीं योजना में दस प्रतिशत की विकास दर का लक्ष्य रखना चाहिए। बैठक में अन्य लोगों के अलावा योजना आयोग के सदस्य, वित्त मंत्री प्रणव मुखर्जी और गृहमंत्री पी चिदम्बरम सहित वरिष्ठ केन्द्रीय मंत्री भी भाग लेंगे।
——-
 सरकार ने गेहूं की खरीद पर इस मौसम में एक हजार एक सौ २० रुपये प्रति क्विंटल के न्यूनतम समर्थन मूल्य के ऊपर पचास रुपये का प्रोत्साहन बोनस देने का फैसला किया है। उपभोक्ता मामलों, खाद्य एवं सार्वजनिक वितरण मंत्रालय की विज्ञप्ति में स्पष्ट किया गया है कि ये राशि तभी जारी की जाएगी जब राज्य सरकारें इसे कर के दायरे से बाहर रखेगी। केन्द्र ने राज्य सरकारों और भारतीय खाद्य निगम को यह सुनिश्चित करने का आदेश दिया है कि समूची खरीद प्रक्रिया के दौरान उन सभी किसानो को बोनस का भुगतान किया जाए जिनसे गेहूं खरीदा जाएगा।
——-
 उधर, मध्यप्रदेश में इस वित्त वर्ष से किसानों को एक प्रतिशत ब्याज दर से अल्पावधि कृषि ऋण दिए जायेंगे। हमारे संवाद्दाता ने खबर दी है कि राज्य सरकार ने कल इस आशय के आदेश जारी कर दिए हैं।
एक प्रतिशत ब्याज दर पर अल्पावधि ऋण उन किसानों को दिया जाएगा, जो नियमित रूप से निर्धारित सही समयावधि में अपने कृषि ऋणों की अदायगी कर रहे हैं। ऋण सरकारी बैकों के माध्यम से दिया जाएगा। राज्य के वित्त मंत्री राघव जी ने इस साल अपने बजट भाषण के दौरान इस संबंध में घोषणा की थी। राज्य में अभी तक अल्पावधि कृषि ऋण पर ब्याज दर तीन प्रतिशत थी। आधिकारिक सूत्रों के अनुसार मध्यप्रदेश इतनी कम ब्याज दर पर कृषि ऋण देने वाला देश का पहला राज्य है। शारिक नूर, आकाशवाणी समाचार, भोपाल।
——-
 बौद्धिक संपदा अधिकारों के संरक्षण की जटिल व्यवस्था के बारे में जागरूकता फैलाने के उद्देश्य से आज नई दिल्ली में एक सम्मेलन का आयोजन किया गया। पेटेन्ट्स, डिजाइन्स और ट्रेडमार्क्स के महानियंत्रक पी० एच० कुरियन ने बौद्धिक संपदा अधिकारों के संरक्षण के लिए विशेष प्रकार के प्रशिक्षित कर्मचारियों की जरूरत पर जोर दिया। उन्होने कहा कि बौद्धिक संपदा से संबंधित कानूनी मुद्दों से निपटने के लिए ऐसी व्यवस्था जरूरी है। संचार और सूचना प्रौद्योगिकी मंत्रालय में अनुसंधान और विकास के गु्रप समन्वयक डॉक्टर देबाशीष दत्ता ने अपने उद्घाटन भाषण मे पेंटेन्ट और कॉपीराइट कानूनों के बारे में लोगों को जागरूक बनाने की आवश्यकता पर जोर दिया। उन्होंने कहा कि भारत में नई  सोच की जडे बड़ी गहरी हैं, क्योंकि दशमलव और शून्य की खोज भारत से ही हुई थी। सरकार ने २०१० से २०२० तक की अवधि को देश में नयी सोच का दशक घोषित किया है।
——-
 उच्चतम न्यायालय ने आज प्राइस वाटरहाउस साझेदार सुब्रमणी गोपालकृष्णन और घोटाले से जूझ रहे सत्यम कम्पयूटर के आंतरिक लेखाकर वी एस प्रभाकर गुप्ता को दी गई जमानत रद्द कर दी है। न्यायालय की पीठ ने उन्हें इस महीने की ३० तारीख को समर्पण करने का निर्देश दिया है। ऐसा न करने पर केन्द्रीय जांच एजेंसी उन्हें गिरफ्‌तार करने कार्रवाई करेगी। उच्चतम न्यायालय, जिसने इस बारे में १८ अप्रैल को अपना आदेश सुरक्षित रखा था। अदालत ने कहा है कि वह सीबीआई द्वारा दायर आरोप पत्र में लगाए गए आरोपों के मद्देनजर अभियुक्तों की जमानत रद्द कर रहा है। उच्चतम न्यायालय ने जमानत रद्द करने की सीबीआई की अपील पर ये आदेश दिये हैं। 
——-
 जून २०१० में आंध्रप्रदेश उच्च न्यायालय द्वारा गोपालकृष्णन और गुप्ता को दी गई जमानत को सीबीआई ने चुनौती दी थी। दोनों ही अभियुक्तों पर सत्यम घोटाले में १४ हजार करोड़ रुपये की हेराफेरी का आरोप है।
——-
 उच्चतम न्यायालय ने आज नियामगिरी बॉक्साइट खनन परियोजना के लिए पर्यावरण मंजूरी को रद्द किए जाने को चुनौती देने वाली याचिका पर ओडिशा सरकार, पर्यावरण और वन मंत्रालय तथा ब्रिटेन की वेदांता की भारतीय कम्पनी स्टर्लाइट इंडस्ट्रीज को नोटिस जारी किए हैं। न्यायमूर्ति आर वी रवीन्द्रन और न्यायमूर्ति ए के पटनायक की खंडपीठ ने उनसे चार सप्ताह के भीतर जवाब देने को कहा है। न्यायालय ने इसके बाद मामले की आगे की सुनवाई सूचीबद्ध कर दी है।
——-
 बम्बई शेयर बाजार के शुरूआती कारोबार में आज सेन्सेक्स में १६४ अंकों की बढ़त रही। पिछले लगातार दो सत्रों में सेन्सेक्स में ३८० अंकों की वृद्धि हो चुकी है। अब से कुछ देर पहले यह १६० अंक की वृद्धि के साथ १९ हजार ६३० पर था।
 नेशनल स्टॉक एक्सचेंज का निटी भी ३९ अंक बढ़कर ५ हजार ८९१ पर पहुंच गया।
 उधर अर्न्तबैंक विदेशी मुद्राबाजार में डॉलर के मुकाबले रूपये की कीमत में तीन पैसे की वृद्धि हुई। एक डॉलर ४४ रूपये २९ पैसे का बोला गया।
——-
 कोलकाता की एक अदालत ने रिजवानुर की मौत के मामले में उद्योगपति अशोक टोडी के खिलाफ आत्महत्या के लिए उकसाने का मामला दर्ज करने का निर्देश दिया है। फास्ट ट्रैक कोर्ट  के नौवें सत्र के न्यायाधीश अमित चट्टोपाध्याय ने आज कहा कि टोडी और उसके दो सहयोगियों के खिलाफ भारतीय दंड संहिता की धाराओं ३०६, ५०६ और १२० बी के तहत मुकदमा चलाया जाए।
——-
 जानेमाने वकील शांतिभूषण और समाजवादी पार्टी के नेता मुलायम सिंह यादव तथा अमरसिंह के बीच कथित बातचीत की जिस सीडी को सरकारी फोरेंसिक प्रयोगशाला में जांच के लिए भेजा गया था, उसकी रिपोर्ट दिल्ली पुलिस को मिल गई है। एक वरिष्ठ पुलिस अधिकारी ने बताया है कि उन्हें राजधानी की केन्द्रीय फोरेंसिक विज्ञान प्रयोगशाला की रिपोर्ट मिल गई है, लेकिन अभी इसका अध्ययन नहीं किया गया है। दिल्ली पुलिस ने सोमवार को यह सीडी फोरेंसिक जांच के लिए भेजी थी। यह सीडी श्री शांतिभूषण ने दिल्ली पुलिस को सौंपी थी।
——-
 जम्मूकश्मीर में किश्तवाड़ जि+ले मे आज सुबह सुरक्षाबलों और लश्कर-ए-तैयबा के आतंकवादियों के बीच हुई भीषण गोलीबारी में दो आंतकवादी मारे गये। सरकारी सूत्रों के अनुसार आतंकवादियों की मौजूदगी की खुफिया सूचना मिलने के बाद राष्ट्रीय राइफल्स, सीआरपीएफ और पुलिस ने मिली-जुली कार्रवाई में केशवान जंगल की पट्टी को घेरकर तलाशी अभियान शुरू किया। इस कार्रवाई में यह आतंकवादी मारे गये।
——-
 पश्चिम बंगाल विधानसभा चुनाव के दूसरे चरण के लिए प्रचार अभियान आज शाम समाप्त हो जाएगा। दूसरे चरण में नादिया, मुर्शिदाबाद और बीरभूम जिलों के पचास निर्वाचन क्षेत्रों में शनिवार को वोट डाले जाएंगे। ९३ लाख ३३ हजार मतदाता दो सौ तिरानवे उम्मीदवारों के भाग्य का फैसला करेंगे। इस बीच चुनाव प्रचार चरम पर है।
——-
 आंध्रप्रदेश में कडप्पा संसदीय सीट और पुलिवेंदुला विधानसभा सीट के उपचुनाव का प्रचार तेज हो गया है। आज शाम नामांकन पत्रों को वापस लेने की तिथि समाप्त हो रही है। कडप्पा संसदीय सीट के लिए दाखिल ४३ नामांकन पत्र सही पाए गए हैं। एक और नामांकनपत्र पर अभी फैसला नहीं हुआ है। कांग्रेस पार्टी छोड़ने के बाद वाई एस जगनमोहन रेड्डी ने इस्तीफा दे दिया था और वे फिर इस सीट से चुनाव लड़ रहे हैं। अन्य उम्मीदवारों में सत्ताधारी कांग्रेस पार्टी के राज्य के स्वास्थ्य मंत्री रवीन्द्र रेड्डी और विपक्षी तेलुगुदेशम पार्टी के राज्यसभा सदस्य मैसूरा रेड्डी भी शामिल हैं।
 पुलवेंदुला विधानसभा सीट के लिए २६ उम्मीदवारों में से पूर्व मुख्यमंत्री दिवंगत वाई एस राजशेखर रेड्डी की पत्नी वाई एस विजयलक्ष्मी दोबारा चुनाव मैदान में हैं। श्री रेड्डी के भाई वाई एस विवेकानंद रेड्डी कांग्रेस के उम्मीदवार हैं।
——-
 महाराष्ट्र के मुख्यमंत्री पृथ्वीराज चव्हाण ने विधानपरिषद की सीट के उपचुनाव के लिए आज अपना नामांकन-पत्र दाखिल किया। चुनाव ४ मई को होगा। कांग्रेस के संजय दत्त ने श्री चव्हाण के चुनाव लड़ने के लिए इस सीट से इस्तीफा दे दिया था। आदर्श हाऊसिंग सोसायटी घोटाले में श्री अशोक चव्हाण का नाम आने के बाद पृथ्वीराज चव्हाण ने पिछले साल ११ नवम्बर को मुख्यमंत्री का पदभार संभाला था। छह महीने के भीतर उन्हें विधानमंडल के दोनों सदनों में से किसी एक का सदस्य होना जरूरी है, इसलिए वे यह चुनाव लड़ रहे हैं।
——-
 गुजरात में गांधीनगर नगरनिगम चुनावों में सत्तारूढ भारतीय जनता पार्टी को पहली बार ज+बर्दस्त धक्का लगा है। नवगठित गांधीनगर नगर निगम के चुनावों में विपक्षी कांग्रेस पार्टी को ३३ में से १८ सीटें मिली हैं, जबकि भारतीय जनता पार्टी १५ सीटें ही प्राप्त कर सकी। हमारे अहमदाबाद संवाद्दाता ने खबर दी है कि राजधानी गांधीनगर में नगर निगम चुनावों में हार, नरेन्द्र मोदी सरकार के लिए ज+बर्दस्त झटका है। चुनाव १९ अप्रैल को कराये गए थे।
——-
 बिहार में कल जमुई जिले में सहायक पुलिस सब इंस्पेक्टर और एक महिला मतदाता की हत्या में शामिल माओवादियों को पकड़ने का अभियान शुरु किया गया है। भागलपुर क्षेत्र के पुलिस महानिरीक्षक ए के अम्बेडकर ने हमारे पटना संवाददाता को बताया कि मतदान केन्द्र पर लगभग डेढ़ सौ सशस्त्र माओवादियों के हमले के दौरान मतदान और सुरक्षाकर्मियों के पलायन के बाद सहायक सब इंस्पेक्टर की हत्या की गई। पुलिस वाहन को आग लगाने के लिए माचिस न देने पर माओवादियों ने एक महिला की भी हत्या कर दी।
——-
 श्री सत्य साईं बाबा की हालत चिंताजनक बनी हुई है। सत्य साईं इंस्टीट्यूट ऑफ मेडिकल साइंसेज+ के निदेशक डॉक्टर ए एन सफाया के अनुसार उनके लिवर की स्थिति और रक्तचाप में गिरावट चिंता का विषय बना हुआ है। डॉक्टर सफाया ने बताया कि उन्हें जीवनरक्षक प्रणाली पर रखा गया है। ८६ वर्षीय साईं बाबा को दिल और सांस लेने में तकलीफ के कारण २८ मार्च को पुट्टापार्थी के सत्य साईं इंस्टीट्यूट ऑफ मेडिकल साइंसेज अस्पताल में भर्ती कराया गया था।
 इस बीच, साईं बाबा की बिगड़ती हालत को देखते हुए पुट्टापार्थी शहर में सुरक्षा व्यवस्था कड़ी कर दी गई है। यहां धारा १४४ लागू कर दी गई है। सैंकड़ों श्रद्धालु सांई बाबा के स्वास्थ्य के लिए विशेष प्रार्थनाएं कर रहे हैं। विभिन्न स्थानों
 भारत, नेपाल में स्थिर और बहुदलीय लोकतंत्र के गठन में उसे हर संभव सहायता देने के प्रति वचनबद्ध है। समाचार माध्यमों के साथ बातचीत में विदेशमंत्री एस एम कृष्णा ने कहा कि नेपाली नेतृत्व ने  आंतरिक विकास और शांति प्रक्रिया पूरी करने तथा नए संविधान के मसौदे की तैयारी से उन्हें अवगत कराया। श्री कृष्णा ने कहा कि उन्होंने नेपाल के नेतृत्व को सलाह दी है कि वे जल्द से जल्द शांति प्रक्रिया को पूरा कर लें, क्योंकि अन्य राजनीतिक मुद्दों के समाधान के लिए ऐसा किया जाना जरुरी है। उन्होंने कहा कि नेपाल के राष्ट्रपति और प्रधानमंत्री ने नेपाल की शांति प्रक्रिया में भारत के निरंतर समर्थन को सराहा है। दोनों ने ही कहा है कि नेपाल में लोकतंत्र को मजबूत करने में भारत को सहयोग देने की अपनी भूमिका जारी रखनी चाहिए।
——-
 खाड़ी सहयोग परिषद के विदेश मंत्रियों ने आशा व्यक्त की है कि यमन संकट का समाधान हो जाएगा। संयुक्त अरब अमीरात के विदेशमंत्री शेख अब्दुल्ला बिन जायद अल नहयान ने कल शाम अबूधाबी में कहा कि परिषद, यमन में जारी गतिरोध दूर करने के लिए बहुत जल्द कदम उठाएगी। उन्होंने बताया कि परिषद के सदस्य देशों के मंत्रियों ने इस संबंध में विपक्षी नेताओं और सत्ताधारी दल के सदस्यों से बात की है तथा अगले कदम पर चर्चा जारी है। अबूधाबी में परिषद और यूरोपीय संघ के विदेश मंत्रियों की कल रात हुई बैठक के बाद जारी संयुक्त वक्तव्य में परिषद के मंत्रियों ने यमन की स्थिति पर गहरी चिंता व्यक्त की है। उनका कहना है कि इससे संघर्षरत पक्षों के बीच घमासान बढ़ जाएगा।
खाडी सहयोग परिषद जीसीसी में यमन के सभी पक्षों के राजनीतिक बदलाव पर तत्काल एक अर्थपूर्ण समन्वित समझौते का आह्‌वान किया है। यह आह्‌वान परिषद के विदेश मंत्रियों की यमन के सरकारी प्रतिमंडल से अब्बूदाबी में बातचीत के बाद किया गया, जिसे जीसीसी द्वारा यमनी राष्ट्रपति के पद छोड़ने के लिए योजना बनाने पर चर्चा के लिए बुलाया गया था। इससे पहले जीसीसी ने सउदी राजधानी रियाद में यमन के विपक्षी प्रतिमंडल से इस बारे में बातचीत की थी। १० अप्रैल को खाड़ी सहयोग परिषद ने यमनी राष्ट्रपति से अपनी सत्ता उपराष्ट्रपति को सौंपने की अपील की, लेकिन राष्ट्रपति अली अब्दुल सालेह का कहना है कि वे संवैधानिक रूप से चुने हुए राष्ट्रपति हैं और चुनाव में हारने पर ही सत्ता त्यागेंगे। यमन में सत्ता परिवर्तन को लेकर इस वर्ष जनवरी से लगातार प्रदर्शन हो रहे हैं। धीरेंद्र ओझा, आकाशवाणी समाचार, दुबई।
——-
 अमरीका ने स्पष्ट रूप से कहा है कि कर्नल मुअम्मर गद्दाफी को हटाने के लिए संघर्षरत विद्रोहियों को प्रशिक्षण देने के लिए वह लीबिया में अपनी थल सेना नहीं भेजेगा। व्हाइट हाउस के प्रेस मंत्री जे. कार्ने ने कहा है कि राष्ट्रपति बराक ओबामा इस संबंध में इटली, फ्रांस और ब्रिटेन सहित यूरोपीय गठबंधन के फैसले का समर्थन करते हैं।
 इस बीच खाड़ी सहयोग परिषद और यूरोपीय संघ के विदेश मंत्रियों का कहना है कि मुअम्मर गद्दाफी की सरकार को सत्ता में बने रहने का कोई अधिकार नहीं है। परिषद अस्थायी राष्ट्रीय परिषद को लीबिया की जनता का वैध मध्यस्थ मानती है। खाड़ी सहयोग परिषद और यूरोपीय संघ के विदेश मंत्रियों ने लीबिया में तुरंत युद्ध विराम की मांग करते हुए विद्रोहियों को पूरा समर्थन देने का वायदा भी किया है। उन्होंने लीबिया में मानवीय संकट पर भी गहरी चिंता व्यक्त की है। खाड़ी सहयोग परिषद में संयुक्त अरब अमीरात बहरीन, सऊदी अरब, ओमान, कतर और कुवैत शामिल हैं।
 इस बीच, विद्रोहियों को प्रशिक्षण देने के लिए सैन्य अधिकारियों को लीबिया भेजने के ब्रिटेन के निर्णय में फ्रांस और इटली भी शामिल हो गए हैं। वाशिंगटन में अमरीकी अधिकारियों ने कहा है कि अमरीका असैन्य सहायता के तौर पर विद्रोहियों को ढ़ाई करोड़ डॉलर देगा। विद्रोहियों ने मिसराता की नाकेबंदी खत्म कराने के लिए नैटो से थल सेना भेजने का अनुरोध किया है, क्योंकि खबरों के अनुसार खाद्य वस्तुओं, ईंधन और दवाओं की जबरदस्त किल्लत हो गई है।
——-
 लीबिया के शहर मिसराता पर हुए मोर्टार हमले में ऑस्कर नामांकित फिल्मकार और फोटोग्राफर टिम हेथरिंगटन की मौत हो गई है। शुरूआती खबरों के अनुसार टिम अन्य पत्रकारों के साथ अपना काम कर रहे थे जब वहां एक ग्रेनेड आकर फटा।
 ४१ वर्षीय टिम हेथरिंगटन ने अपने एक साथी से मिलकर अफगान युद्ध पर रेसट्रेपो नाम की डाक्यूमेंट्री बनाई थी जिसे इस साल ऑस्कर के लिए नामांकित किया गया था उनके पास ब्रिटेन और अमरीका की नागरिकता थी। मिसराता पर हुए हमले में तीन अन्य पश्चिमी पत्रकार भी  घायल हो गए हैं जिनमें से दो गंभीर रूप से जख्मी हैं।
——-
 बंगलादेश में कल रात ब्रह्‌मणबड़िया के सरैल उप जिला में मेघना नदी में एक यात्री नाव के डूबने से चार लोगों के मारे जाने और कई यात्रियों के लापता होने की खबर है। सरैल थाना के प्रभारी जहुरुल इस्लाम ने हमारे ढाका संवाददाता को बताया कि ये घटना सुबह करीब साढ़े तीन बजे हुई। चार शव निकाले जा चुके है। लापता यात्रियों की तलाश जारी है। भैरव से किशोरगंज जा रही इस नाव पर करीब ७० लोग सवार थे।
——-

 चीन में पश्चिमोत्तर प्रांत गांसु के शानदान;ैींदकंदद्ध शहर में एक रेलवे सुरंग के ढह जाने से १२ मजदूरों के मरने की आशंका है। मलबे में दबे लोगों की तलाश के लिए बचाव दल के सदस्यों ने विशेष उपकरणों का इस्तेमाल किया लेकिन अभी तक उनका कोई सुराग नहीं मिला है। पांच सौ से अधिक बचाव कर्मी इस काम में जुटे हैं।

FIRST THE HEADLINES:
  • Government to strengthen laws and revamp administration to evolve systemic response to fight corruption; Lok Pal bill to be introduced during the monsoon session of parliament, says Prime Minister.
  • Centre to come out with a comprehensive strategy to double the country’s exports to 450 billion US dollars by 2014.
  • Food inflation rises to 8.74 per cent for the week ended April 9 against 8.28 per cent in the previous week.
  • Supreme Court cancels the bail granted to  Price Waterhouse partner S. Gopalakrishnan and Scam hit Satyam Computer’s auditor  Prabhakar Gupta.
  • In West Bengal, campaigning for the second phase of assembly elections comes to an end this evening.
  • Sensex remains firm gains 156 points in afternoon trade.
{{<<<>>>}}
          Prime Minister Dr. Manmohan Singh today said his government is committed to face the challenge of corruption boldly as people expect swift and exemplary action. Conceding that there is little public tolerance now for the prevailing state of affairs on the issue of corruption, he said the government hopes to introduce the Lok Pal Bill during the monsoon session of Parliament. A committee of Ministers and representatives of civil society are working on the bill. Dr. Singh said the government’s aim is to strengthen the legislative framework, revamp administrative practices and procedures and fast track a systemic response to fight corruption.
          A committee of Ministers and representatives of civil society is at work to finalize the draft of a lokpal bill , which we hope to be able to introduce during the monsoon session of Parliament. Two bills relating to judicial accountability and protection of whistle blowers have already been introduced in Parliament. We will soon ratify the United Nation Convention on corruption.
          Inaugurating the Civil Services day, he recalled his statement that corruption is an impediment to faster growth and hurts the poor the most. The Prime Minister said, he expected civil servants to be honest and fearless in advising the political leadership. Hoping to see renewed energy from each one of them in the fight against corruption, he said those in senior positions would do well to also encourage subordinate officers in this direction.  The Prime Minister  referred to instances of lack of moral courage and  surrender to pressures and temptations by some civil servants, he said it has tarnished the image of the civil services. Talking about the challenges to economic management , Dr. Singh called for making concerted efforts to enhance food security.  The Prime Minister said that there is a need to re-fashion civil services as effective instruments for delivery of services and agents of improved governance. The Prime Minister also stressed on strengthening local level governance through Panchayats and Municipalities while forcefully making a plea to decentralize the decision making and implementation of various schemes. Expressing serious concern over the falling child sex ratio, he described it a national shame.  Dr. Singh said despite laws and rules female foeticide and infanticide continue in many parts of the country and called upon civil servants to play a big role in launching a crusade against it.
          The social bias against women has to be fought with all the physical and moral resources at our command. There has to be a national campaign to counter this bias and I expect civil servants to play a big role in launching a crusade against it.
<><><>
          The Government will soon come out with a comprehensive strategy to double the country’s exports to 450 billion US dollars by 2014. Addressing a function in New Delhi yesterday, Commerce and Industry Minister Anand Sharma said that the strategy paper is ready and the plan of action will be put in place in two weeks time. The draft paper calls for setting up a technology upgrading fund, financial support to various sectors and special focus on new markets, besides clearing infrastructure bottlenecks. Our Correspondent reports that the country’s exports in 2010-11 stood at over 245 billion US dollars registering the highest ever growth of 37.5 per cent over the previous year.
<><><>
          Food inflation rose to 8.74 per cent for the week ended April 9 from 8.28 per cent in the previous week. During the week under review, fruits became dearer by 25.25 per cent year-on-year, while egg, meat and fish were 14.96 per cent more expensive. Cereals’ prices went up by 4.48 per cent on an annual basis and, rice and wheat became expensive by 2.08 per cent and 1.31 per cent, respectively. Onions became expensive by 8.28 per cent year-on-year. Vegetables overall became dearer by 1.53 per cent. Potatoes were up by 1.21 per cent. Milk became expensive by 4.05 per cent on an annual basis. Pulses, however, bucked the trend and witnessed a decline in prices by 5.67 per cent.
<><><>
          Oil prices rose in Asian trade today, boosted by a stronger close on Wall Street overnight. New York‘s main contract, light sweet crude rose 53 cents to 111.98 dollar a barrel, while Brent North Sea crude gained 38 cents to 124.23 dollar a barrel.
<><><>
          The Government has decided to give an incentive bonus of 50 rupees over the Minimum Support Price of 1120 rupees per quintal for procurement of wheat this year. A statement released by the Ministry of Consumer Affairs, Food and Public distribution today clarified that the amount will be released only when state Governments exempt it from any  tax. The Center has directed the State Governments and Food Corporation of India to ensure that the bonus amount is paid to all the farmers from whom wheat is purchased by the agencies during  procurement.
<><><>
          Corporate Affairs Minister Murli Deora today said the government will introduce the new companies bill in the monsoon session  of Parliament. Talking to reporters in New Delhi today, he said the government will consider suggestions from major stake holders across the business community for implementation of Corporate Social Responsibility as a mandatory part of the draft bill. Mr. Deora also said that Mergers and Acquisition regulations will also be reviewed in order to streamline the functioning of the industry in the new competition regime.
<><><>
          The Supreme Court today cancelled the bail granted to Price Waterhouse partner Subramani Gopalakrishnan and Scam hit Satyam Computer’s internal auditor V S Prabhakar Gupta.  An apex court bench directed them to surrender by the 30th of this month, failing which the central investigative agency will take steps to arrest them. The apex court, which had on April 18 reserved its order, said it was canceling the bail of the accused after looking into allegations in the chargesheet filed by the CBI. The orders were passed on the CBI’s plea seeking cancellation of bail. The CBI had challenged the bail granted to Gopalakrishnan and Gupta, both accused in the allegedly 14,000 crore rupees  Satyam scam, by the Andhra Pradesh High Court in June 2010.
<><><>
          A city court in Kolkata today directed framing of abetment to suicide charge against industrialist Ashok Todi and three others in  the Rizwanur death case. Ninth session fast track court judge Amit Chattopadhyay said, Todi and his two associates should be tried under Section 306 (abetment to suicide), 506 (criminal intimidation) and 120B (criminal conspiracy) of the Indian Penal Code. The court also directed that IPS officer Ajay Kumar,the then deputy Commissioner of Police, ACP Sukanti Chakraborty and sub-inspector Krishnendu Das will be tried for criminal intimidation and conspiracy. The trial in the case will commence from 16th of next month.
<><><>
          In Bihar a massive manhunt has been launched to nab the Maoist involved in the killing of an Assistant Sub Inspector of police and a women voter in Jamui district yesterday. Bhagalpur zone Inspector General A K Ambedkar told AIR that the ASI was shot dead by the Maoist rebels after other members of polling party and security personnel fled the scene following an armed attack by nearly 150 maoists. The maoist also killed a woman who failed to provide a matchbox for setting a blaze a police vehicle.
<><><>
          The Supreme Court today issued notices to the Odisha government, the Ministry of Environment and Forestry and the UK-based Vedanta’s Indian arm Sterlite Industries on a petition challenging cancellation of environmental clearance to Niyamgiri Bauxite Mining Project in the state. A bench of Justice R V Raveendran and Justice A K Patnaik issued notices to the involved parties and sought their replies within four weeks. The court also listed the matter for further hearing after that.  The State-run Orissa Mining Corporation has moved the apex court, challenging the Central Government’s decision to reject environmental clearance to Vedanta’s bauxite mining project in the Niyamgiri Hills.  Earlier, the Ministry of Environment and Forestry had given in-principle approval to the project in 2007.  In a major setback to the UK-based Vedanta group, the Environment Ministry had on August 24 last year rejected the clearance to the 1.7 billion dollar bauxite mining project proposed in Orissa, citing various violation of forest and environmental laws.
<><><>
          Delhi Police has received the report from a government forensic laboratory on the controversial CD which has the purported conversation between eminent lawyer Shanti Bhushan and political leaders Mulayam Singh and Amar Singh. A senior police official said they have received the report from the Central Forensic Sciences Laboratory in the Capital, but were yet to go through it. The Delhi Police had on Monday given the CD to the lab for forensic analysis after Shanti Bhushan provided them with a copy of it.
<><><>
          The Government says, inclusive and sustainable growth and achieving more progress in agricultural productivity, health and education will be the special thrust of the 12th Five Year Plan. Briefing the media ahead of the meeting of the full Planning Commission this evening, Deputy Chairman, Montek Singh Ahluwalia said, the next plan would target GDP growth of 9 to 9.5 per cent in the next five years from 2012 to 2017. In the meeting to be presided over by the Prime Minister Dr Manmohan Singh, the Planning Commission will present the key issues and the approach to the 12th Plan, which will be ready within a month. The Approach paper lays down the broad outline of a Five Year Plan. Mr Ahluwalia said, despite volatility in the international situation, better results could be achieved in the 12th Plan than the 11th Plan. He said, the Prime Minister wants the Commission to aim at a higher growth target of 10 per cent during the 12th Plan, as against 8.2 per cent estimated in the current 11th plan.
<><><>
          The health condition of Sri Satya Saibaba is very critical. In the latest health bulletin released this morning, Satya Sai Institute of Medical Sciences director Dr A N Safaya said non-function of his liver and persistent low blood pressure are causing worry. He also said all the organs are showing very poor response to treatment. Dr. Safaya said, respiration is ventilator dependant and hemodialysis has been started this morning to assist his kidneys. The spiritual leader has been under treatment since the 28th of last month for multi-organ dis-function at the super specialties hospital in Puttaparthi.
<><><>
          In West Bengal campaigning for the second phase of Assembly Elections will come to an end this evening. The election will take place in 50 seats spread over three districts of Murshidabad, Nadia and Birbhum this Saturday. Over 93 lakh 33 thousand electorate will decide the fate of 293 candidates. Meanwhile, campaigning for the polls has reached a feverish pitch.
<><><>
          In Andhra Pradesh,  campaigning for the Kadapa Lok Sabha and Pulivendula Assembly bye elections is gaining momentum. Withdrawal of nominations comes to a close this evening. Kadapa Lok Sabha seat fell vacant due to the resignation of  Y S Jaganmohan Reddy. Mr. Jaganmohan Reddy, who resigned from Congress is seeking re-election from the Constituency. For Pulivendula Assembly segment, Y S Viajaya lakshmi, widow of former Chief Minister Y S Rajasekhara Reddy, is seeking re-election.
<><><>
In Gujarat, the ruling BJP has suffered a major setback in the first ever elections of the Gandhinagar Municipal Corporation today. The Opposition Congress has won 18 seats of the 33 members of the newly created Gandhinagar Municipal Corporation, while the BJP was restricted to 15 seats. Our Ahmedabad Correspondent reports that being the capital of the State, defeat in the Gandhinagar Municipal Corporation is a major set back to the Narendra Modi Government. Polling was held on 19th April, in which about 60 percent voters had exercised their franchise.
<><><>
          Maharashtra’s Chief Minister Prithviraj Chavan today filed his nomination for the by-election for a legislative council seat. The election will be held on the fourth of May. The seat had fallen vacant after Sanjay Dutt of the Congress resigned on March 11 to facilitate Chavan’s election. Prithviraj Chavan took over as the Chief Minister on November 11 last year replacing Ashok Chavan, who resigned over the Adarsh Housing Society scam. He is required to get elected to either of the two Houses within six months of assuming office.
<><><>
NOW INTERNATIONAL NEWS:
            The US has categorically ruled out sending ground troops to Libya to train the rebels fighting to dislodge  Col. Muammar Gaddafi’s forces. White House Press Secretary Jay Carney said, President Barack Obama, supports the decision in this regard by European allies including Italy, France and Britain. Meanwhile, the Gulf Cooperation Council and European Union foreign ministers have stressed that Muammar Gaddafi’s regime has lost legitimacy. The grouping  expressed support for the Transitional National Council as a legitimate interlocutor representing the Libyan people. They demanded immediate ceasefire in Libya, and pledged support for the rebels. The ministers also expressed deep concern about the humanitarian crisis in Libya. The Gulf Cooperation Council consists of the United Arab Emirates, Bahrain, Saudi Arabia, Oman, Qatar and Kuwait. Meanwhile, France and Italy have also joined Britain in sending military officers to Libya to train the rebels. In Washington, US officials said America will give 25 million dollars to the rebels as non-lethal assistance. The opposition rebels had asked NATO to dispatch ground troops to break the siege in Misurata.  The rebel plea came as al-Jazeera reported that hundreds of thousands of people were trapped in Libya‘s third largest town with scarcity of food, fuel and medicines.
<><><>
          The Gulf Cooperation Council (GCC) foreign ministers have expressed the hope of resolving the crisis in Yemen. The United Arab Emirates Foreign Minister Shaikh Abdullah Bin Zayed Al Nahyan said in Abu Dhabi last evening that the GCC will soon take the next step to end the impasse in Yemen. He informed that GCC ministers had talks with the opposition leaders and members from the ruling party in Yemen and the next step is being discussed. In a statement, issued at the end of a joint meeting between GCC foreign ministers and their European Union counterparts in Abu Dhabi last evening, the GCC ministers expressed deep concern at the situation in Yemen saying the current impasse between the various parties might decline quickly into more serious confrontation and conflict. Our West Asia correspondent has filed this report;
            The GCC has called on all parties in Yemen to urgently forge a meaningful, comprehensive and inclusive agreement on political transition. The call came after GCC ministers met Yemeni government delegation in the UAE capital Abu Dhabi to discuss an exit plan for Yemeni president proposed by GCC. Earlier, GCC ministers met with a Yemeni opposition delegation in Riyadh seeking details on a plan for country’s President Saleh’s departure. On 10 th April, the GCC appealed to Saleh to announce the transfer of his powers to the vice-president. Yemeni President Saleh is facing protests since January this year calling for his departure. D OJHA,Air News, Dubai.
<><><>
          A global maritime watchdog says, sea piracy worldwide hit a record high of 142 attacks in the first quarter of this year. The International Maritime Bureau’s piracy reporting center says 97 of the attacks occurred off the coast of Somalia. It was  35 in the same period last year. The Kuala Lumpur-based center’s director Pottengal Mukundan said today that there was a dramatic increase in the violence and techniques used by the Somali pirates to counter increased patrols by international navies as Somalian pirates become more violent and aggressive. It says attackers seized 18 vessels worldwide, including three big tankers, in the January-March period and captured 344 crew members. Pirates also murdered seven crew members and injured 34 during the quarter.
<><><>
          Nigerian President Goodluck Jonathan says the country’s final round of elections will be held as scheduled next week, despite riots that followed Nigeria‘s presidential vote.  Mr. Jonathan said in a nationwide address today that calm is being restored, and pledged that elections for state governors will go on.  Analysts say the final round of voting, which follows polls for president and parliament, could be the most volatile.  The latest unrest began Sunday when supporters of defeated presidential candidate Muhammadu Buhari attacked churches, homes and police stations in northern states, sparking reprisal attacks by Christians.
<><><>
          In Sudan, at least 20 soldiers were killed in clashes with rebel militia in oil-rich Unity state. Army officials said the rebels loyal to dissident soldier Peter Gadet attacked troops in Mayom country yesterday. The fighting is the latest violence since south Sudan voted overwhelmingly to separate from the north in a January referendum. The south’s ruling party has accused the northern government in Khartoum of training and arming militias to destabilize south Sudan and oust the region’s leaders before secession in July.
<><><>
          In Afghanistan, three policemen were killed and six others injured  when a bomb planted on a minibus  exploded.  Officials said the blast took place in Jalalabad today as the bus was traveling to a police training facility. No group has claimed responsibility for the attack so far. Meanwhile, NATO said Afghan and coalition forces killed 17 insurgents yesterday while searching for an al-Qaeda leader in Kunar province. 
<><><>
          In China, 12 workers are feared to have died, trapped in a collapsed railway tunnel in the northwestern Gansu Province. Rescuers used special equipment to search for signs of life in the debris but have not so far picked up any positive signals.  More than 500 rescuers are still involved in the rescue efforts. The railway tunnel had collapsed yesterday in Shandan in the city of Zhangye.
<><><>
          In Bangladesh, four people have died and a number of passengers are reported to be missing after a passenger launch capsized in the river Meghna in Sarail upazila of Brahmanbaria last night. The Officer-in-Charge of Sarail Police Station Zohirul Islam told All India Radio Correspondent in Dhaka that the accident occurred around 3 .30  last night and four bodies had been recovered by noon. Some of the passengers managed to swim to safety while search operations are on for the missing passengers. According to reports the Kishoreganj-bound launch from Bhairab was carrying around 70 passengers when the accident happened.
<><><>
             In today’s Indian Premier League Cricket encounter, Kings XI Punjab will face Rajasthan Royals at Mohali at 8 PM.  Kochi Tuskers Kerala beat Kolkata Knight Riders last night by six runs at Eden Garden, Kolkata, while Mumbai Indians  beat Pune Warriors India by seven wickets at the Wankhede Stadium in Mumbai.
<><><>
          The Sensex at the Bombay Stock Exchange opened 165 points, or 0.8 per cent higher, at 19,635, this morning, on continued buying interest, spurred by a normal monsoon forecast, and firm regional bourses. Later, after gaining well over 200 points, the Sensex receded somewhat, to stand 156 points, or 0.8 per cent in positive territory, at 19,627, in afternoon trade, a short while ago. The Sensex has already gained nearly 380 points in the last two sessions. Stock markets in Japan, China, Hong Kong, South Korea and Singapore were up by between 0.6 percent and 1.3 percent, today. Over in the US, the Dow Jones Industrial Average has surged 1.5 per cent, overnight.
<><><>
          A conference to build greater awareness and developing insights into the complex mechanism of creation and protection of Intellectual Property rights was organised in New Delhi today. On this occasion Controller General of Patents,Designs and Trademarks, P H Kurian emphasised the need of protecting Intellectual  Property. He said this task requires specially trained manpower who can deal with the legal issues pertaining to Intellectual Property. In his inaugural address, Group coordinator of Research and Development in the Ministry of Communication and Information technology,  Dr. Debasis Dutta stressed the need of making people aware about the patents and copy right laws. He said, innovation in India has deep roots as zero and decimal were created in our country. The  government has declared 2010-20 as a decade of innovation in the country. Co -organiser of conference with CII, Centre for Development of Advanced Computing C-DAC has also launched a portal to give advice on protection the intellectual property  rights.
<><><>
          The British Queen Elizabeth celebrates her 85th birthday today. The Queen plans to attend a traditional pre-Easter ceremony, the Royalaf Maundy Service, at Westminster Abbey, where she will hand out specially minted coins to 85 elderly men and 85 elderly women. The Queen’s actual birthday is April 21, but official celebrations to mark it are held in June because of better weather.
<><><>

 

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: