>समाचार News (1) 16.04.2011

16 अप्रैल

>

मुख्य समाचार :-

    प्रधानमंत्री की आज अस्ताना में कजाकिस्तान के राष्ट्रपति से वार्ता, कार्यसूची में ऊर्जा, व्यापार और विज्ञान तथा प्रौद्योगिकी में साझेदारी बढ़ाने को प्रमुखता।
    भारत परमाणु रियेक्टरों की पूर्ण सुरक्षा सुनिश्चित करने के लिए सुरक्षा व्यवस्था में सुधार करेगा। सरकार ने कहा, महाराष्ट्र में जैतापुर परमाणु विद्युत परियोजना बाधाओं के बावजूद चालू होगी।
    पश्चिम बंगाल में विधानसभा चुनावों के प्रथम चरण का प्रचार आज शाम समाप्त हो रहा है।
    और भारत के रोहन बोपन्ना और पाकिस्तान के ऐसामुल हक कुरैशी की जोड़ी एटीपी वर्ल्ड टूर मॉन्टे कार्लो टेनिस टूर्नामेंट के डबल्स सेमीफाइनल में।

 प्रधानमंत्री डॉ. मनमोहन सिंह आज क़जाकिस्तान की राजधानी अस्ताना में क़जाक राष्ट्रपति नूरसुल्तान नजरबायेफ से मुलाकात करेंगे। इस बैठक में ऊर्जा, व्यापार और विज्ञान प्रौद्योगिकी के क्षेत्र में साझेदारी बढ़ाने पर मुख्य रूप से चर्चा होगी। प्रधानमंत्री दो देशों की अपनी यात्रा के दूसरे चरण में कल शाम अस्ताना पहुंचें। मीडिया के साथ बातचीत में डॉ. मनमोहन सिंह ने कहा कि कजाक नेताओं के साथ अंतरिक्ष कार्यक्रम, स्वास्थ्य, शिक्षा और औषधि के क्षेत्रों में सहयोग पर भी चर्चा होगी। उन्होंने आशा व्यक्त की कि अंतरराष्ट्रीय उत्तर दक्षिण परिवहन गलियारा परियोजना के लागू होने से दोनों देशों के बीच व्यापार बढ़ाने में मदद मिलेगी। डॉ. मनमोहन सिंह, कजाख़ के प्रधानमंत्री करीम मसीमोफ से भी बातचीत करेंगे। दोनों देशों के बीच असैन्य परमाणु सहयोग के समझौते की रूप रेखा समेत सात समझौतों पर हस्ताक्षर होने की संभावना है। हमारे संवाददाता ने बताया कि ये समझौते स्वास्थ्य, संस्कृति, कृषि, सूचना प्रौद्योगिकी तथा कानूनी सहायता में परस्पर सहयोग के बारे में है।
उम्मीद की जा रही है कि अस्ताना में शिखर बातचीत के बाद भारत और कजाकिस्तान अपने सामरिक संबंधों को और मज+बूत बनाने की रणनीति का खुलासा कर सकते हैं। दोनों ही पक्ष सभी मामलों, विशेषकर परमाणु, तेल और गैस ऊर्जा के क्षेत्र में अपने संबंधों को नई ऊंचाइयां देने में लगे हैं। आज की बातचीत के बाद इस बात का भी खुलासा होगा कि दोनों ही पक्ष भविष्य में अपने संबंधों को आगे कैसे ले जाना चाहते हैं। कजाकिस्तान विभिन्न मार्गों से तेल और गैस भारत पहुंचाना चाहता है जिससे वहां कम खर्च में उसका शोधन हो सके और इसके लिए प्रस्तावित तुर्कमेनिस्तान, अफगानिस्तान, पाकिस्तान, भारत पाइप लाइन परियोजना महत्वपूर्ण साबित हो सकता है।
विजय रैना के साथ सुनील शुक्ल, आकाशवाणी समाचार, अस्ताना, कजाकिस्तान

 भारत ने फिर कहा है कि मुबई आंतकी हमलों के पीड़ितों को न्याय दिलाने के मामले में उसने अपने रूख में कोई परिवर्तन नहीं किया है। विदेश मंत्रालय के प्रवक्ता विष्णु प्रकाश ने कजाकिस्तान के अस्ताना में तहव्वुर हुसैन राना की अमरीकी आदालत में दायर अर्जी के बारे में पत्रकारों के सवालों के जवाब में कहा कि इस मुद्दे पर भारत के रूख में कोई बदलाव नहीं है। डेविड हेडली और राना दोनों ने अमरीकी जांचकर्ताओं के सामने आईएसआई और पाकिस्तान सरकार के इशारे पर काम करने की बात स्वीकारी थी। प्रवक्ता ने कहा कि पाकिस्तान के साथ संबध सामान्य बनाने के लिये वहां की सरकार के साथ वार्ता प्रकिया जारी है।

 सरकार ने कहा है कि देश के परमाणु संयंत्रों की सुरक्षा सुनिश्चित करने के लिए हरसंभव कदम उठाए जाएंगे। परमाणु ऊर्जा विभाग ने परमाणु संयंत्रों की सुरक्षा के विभिन्न पहलुओं के अध्ययन के लिए चार समूह बनाए हैं। सुरक्षा उपायों में प्राकृतिक और मानव निर्मित आपदाओं से रक्षा के उपाय शामिल होंगे। सरकारी सूत्रों के अनुसार सरकार संसद के मॉनसून सत्र में परमाणु ऊर्जा नियमन बोर्ड को मजबूत बनाने के लिए एक विधेयक लाने पर विचार कर रही है।
 इस बीच केंद्रीय पर्यावरण और वन मंत्री जयराम रमेश ने कहा है कि महाराष्ट्र के रत्नागिरि जिले के जैतापुर में सभी बाधाओं के बावजूद प्रस्तावित नौ हजार नौ सौ मेगावाट की परमाणु बिजली परियोजना लगाई जाएगी। मुंबई में उन्होंने कहा कि विपक्ष कुछ भी कहे सरकार जैतापुर परमाणु बिजलीघर के मामले में पीछे नहीं हटेगी। उन्होंने कहा कि पर्यावरण और सुरक्षा संबंधी सभी मानकों को ध्यान में रखा जाएगा।

 लोकपाल विधेयक का मसौदा तैयार करने के लिए बनी दस सदस्यों की संयुक्त समिति की पहली बैठक आज नई दिल्ली में होगी। केंद्रीय कानून मंत्री वीरप्पा मोइली ने आशा व्यक्त की है कि बैठक में भ्रष्टाचार विरोधी कानून पर विभिन्न विचारों के समागम का रास्ता खुलेगा। समिति के सदस्य अल्पसंख्यक मामलों के मंत्री सलमान खुर्शीद ने संवाददाताओं को बताया कि सरकार, नागरिक समाज और आम जनता तीनों का एक ही लक्ष्य है कि प्रस्तावित विधेयक में अधिक पारदर्शिता और जिम्मेदारी का स्पष्ट निर्धारण हो। उन्होंने कहा कि समिति उच्च पदों पर भ्रष्टाचार पर कारगर ढंग से अंकुश लगाने का सर्वोत्तम तरीका ढूंढने पर विचार करेगी।
प्रधानमंत्री ने देश को बड़ी गंभीरता से विश्वास दिलाया है। हमसे कहा गया है कि हमें एक ऐसा उचित समाधान तलाशना है जो आम लोगों के साथ-साथ प्रबुद्ध नागरिकों को भी स्वीकार्य हो। वे जो प्रस्ताव लेकर आये हैं वह इस उद्देश्य की शुरूआत है।
श्री खुर्शीद ने प्रस्तावित विधेयक को लेकर राजनीतिक पार्टियों द्वारा उठाए जा रहे मुद्दों को खारिज करते हुए कहा कि बेहतर यही होगा कि विधेयक की रूप रेखा तैयार हो जाने के बाद ही उस पर टिप्पणी की जाए।

 पश्चिम बंगाल में विधानसभा के पहले चरण का चुनाव प्रचार आज समाप्त हो रहा है। उत्तर बंगाल के छह जिलों के ५४ निर्वाचन क्षेत्रों में सोमवार को वोट डाले जाएंगे। सत्तावन लाख ४४ हजार मतदाता तीन सौ चौंसठ उम्मीदवारों के चुनावी भाग्य का फैसला करेंगे। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि चुनाव कर्मचारी आज दार्जिलिंग जिले के १६ दूर-दराज  इलाकों के लिए रवाना होंगे। स्वतंत्र और निष्पक्ष मतदान सुनिश्चित करने के लिए सुरक्षा के कड़े इंतजाम किये गए हैं। अंतर्राज्जीय और अंतर्राष्ट्रीय सीमा पर कड़ी चौकसी बरती जा रही है।

 निर्वाचन आयोग ने इलैक्ट्रोनिक वोटिंग मशीन बनाने वाली दो सरकारी कंपनियों से कहा है कि चुनावों में इस्तेमाल होने वाली वोटिंग मशीनों में कागजी प्रमाण प्राप्त करने की योजना शुरू करने की संभावना पर विचार करें। आयोग की तकनीकि समिति के अध्यक्ष पी वी इन्द्रेशन ने हाल ही में एक बैठक में इस मुद्दे पर चर्चा की। सरकारी विज्ञप्ति के अनुसार समिति ने भारत इलैक्ट्रोनिक्स लिमिटेड और इलैक्ट्रोनिक कार्पोरेशन ऑफ इंडिया से कहा है कि इस योजना की विस्तृत रूपरेखा तैयार करे। आयोग ने पिछले साल एक मतदाता के सुझाव पर तकनीकी समिति को इस योजना पर विचार करने को कहा था।

 कर्नाटक में पिछले कई दिनों से मानसून पूर्व की भारी वर्षा हुई है। हमारे संवाददाता ने ख़बर दी है कि राज्य में बिजली गिरने से कई लोगों की मौत हो गई है।
कर्नाटक में पिछले चार दिनों से भारी वर्षा और बिजली गिरने की वजह से १९ लोगों की जान गई है। हासन, चामराजनगर, बलारिस, शिमोगा और बंगलूरु के कुछ भागों में वर्षा की वजह से गृह ढह जाने की खबर भी आई है। कर्नाटक प्रकोप केन्द्र के निर्देशक प्रकाश के अनुसार बिजली गिरने की वजह से चौदह लोगों की जान गई है। सरकार ने मृत लोगों के कुटुम्ब को एक लाख का हर्जाना देने की घोषणा की है। आज भी बिजली के साथ बारिश आने की संभावना है। लोगों को सलाह दी गई है कि वह बिजली गिरते समय पेड़ों के नीचे न खड़े हों।
सुधीन्द्र, आकाशवाणी समाचार, बंगलूरु

 दिल्ली की एक अदालत ने सीबीआई को वे सभी दस्तावेज पेश करने का आदेश दिया है जो उसने बोफोर्स मामले में विन चड्डा से बरामद किये थे। विन चड्डा बोफोर्स मामले में आरोपी थे लेकिन २००१ में उनके निधन के बाद उनके खिलाफ आपराधिक मामला हटा दिया गया था। मुख्य मैट्रोपोलिटन मजिस्ट्रेट विनोद यादव ने सीबीआई से कहा है कि मई के पहले हफ्ते में बोफोर्स मामले से संबंधित सभी दस्तावेज अदालत में पेश करें जो सीबीआई मुख्यालय में मौजूद हैं। अदालत ने विन चड्डा के बेटे हर्ष चड्डा की याचिका पर सुनवाई के दौरान यह निर्देश दिये।

 सोमालिया के समुद्री लुटेरों ने दस लाख डॉलर की फिरौती मिल जाने के बाद एसफाल्ट वेंचर नाम के समुद्री जहाज और चालक दल के कुछ सदस्यों को रिहा कर दिया है लेकिन भारतीय सदस्यों को अभी बंधक बनाया हुआ है । जहाज और रिहा जहाजकर्मी वहां से रवाना हो चुके हैं जहां उन्हे बधक बना कर रखा हुआ था । लुटरों के सरगना हसन फराह ने सोमालिया के मोगादिशु शहर में बताया कि भारतीय जहाजकर्मियों को नहीं छोड़ा गया है क्योंकि भारत ने उसके कुछ साथियों को कैद किया हुआ है ।

  रोहन बोपन्ना और पाकिस्तान के ऐसाम उल हक कुरैशी की जोड़ी ए. टी. पी. वर्ल्ड टूर मोंटे कार्लो टेनिस प्रतियोगिता के सेमीफाइनल में पहुंच गई है।  क्वार्टर-फाइनल में इस जोड़ी ने बेलारूस के मैक्स मिर्नयी और कनाडा के डेनियल नेस्टर की जोड़ी को ६-१, ७-५ से हराया। 

 आईपीएल क्रिकेट टूर्नामेंट में कल कोच्चि टस्कर, केरल ने मुंबई इंडियंस को आठ विकेट से हरा दिया। मुंबई के वानखेड़े स्टेडियम में खेले गए मैच में कोच्चि टस्कर को जीत के लिए १८२ रन बनाने थे जो उसने १९वें ओवर में दो विकेट खोकर ही बना लिए।
 इससे पहले जयपुर में खेले गए मैच में कोलकाता नाइट राइडर्स ने राजस्थान रॉयल्स को नौ विकेट से पराजित किया।
 आज चेन्नई सुपर किंग्स का मुकाबला रॉयल चैलेंजर्स बंगलूरु से चेन्नई में होगा और दूसरा मैच किंग्स इलेवन पंजाब और डेक्कन चार्जर्स के बीच हैदराबाद में होगा।

 आज जैन धर्म के २४वें तीथर्कर भगवान महावीर की जयंती है। राष्ट्रपति, उपराष्ट्रपति और प्रधानमंत्री ने इस अवसर पर देशवासियों को शुभकामनाएं दी हैं।

 अभिनेत्री और निर्देशक नंदिता दास को सिनेमा के क्षेत्र में भारत-फ्रांस सहयोग के विकास में योगदान के लिये फ्रांस के सर्वोच्च सांस्कृतिक पुरस्कार ÷नाइट ऑफ दि ऑर्डर ऑफ आर्ट्स एंड लैटर्स’ से सम्मानित किया गया। उन्हें यह पुरस्कार कल रात नई दिल्ली में आयोजित समारोह में भारत में फ्रांस के राजदूत जेरोमी बोनाफोन्ट ने प्रदान किया।

 डॉक्टर बिनायक सेन को जमानत आज की सबसे बड़ी खबर है। नवभारत टाइम्स ने प्रसन्नवदन सेन परिवार को सुर्खी दी है – खलनायक नहीं हैं बिनायक। राष्ट्रीय सहारा और हरिभूमि का कहना है – देशद्रोही नहीं हैं बिनायक सेन। पंजाब केसरी ने उच्चतम न्यायालय के हवाले से लिखा है कि नक्सलियों का हमदर्द होना देशद्रोह नहीं है। जनसत्ता ने लिखा है – अब सीमा आजाद की रिहाई की आस।

 लोकपाल विधेयक पर गठित संयुक्त समिति की पहली बैठक पर जनसत्ता लिखता है – सीडी और बयानबाज+ी के बीच बैठक आज। देशबंधु ने कांग्रेस महासचिव दिग्विजय सिह का बयान दोहराया है कि भ्रष्टाचार में फंसे हैं भूषण। हरिभूमि ने लिखा है – अन्ना हजारे की टीम ने घोषित की सम्पत्ति। हिंदुस्तान ने अन्ना के पास मात्र ६८ हजार रुपये होने को महत्व दिया है।
 अमर उजाला ने टू-जी जांच पर पीएसी में फूट की खबर दी है। नई दुनिया ने लिखा है कि कांग्रेसी सांसदों ने अध्यक्ष मुरली मनोहर जोशी को कठघरे में खड़ा किया, यहां तक कि आज होने वाली बैठक रद्द करनी पड़ी। राष्ट्रीय सहारा ने कांग्रेस और डीएमके की ओर से सवाल उठाया है कि जब जेपीसी है तो फिर पीएसी की जांच क्यों?
 इन्फोसिस से टी वी मोहनदास पई के इस्तीफे को बिजनेस भास्कर ने पहले पन्ने पर जगह दी है। इकोनॉमिक टाइम्स के अनुसार बाजार के विश्वास की मूर्ति हिली। हालांकि पत्र ने नारायण मूर्ति के हवाले से यह भी लिखा है कि कारोबार में अच्छा-बुरा दोनों वक्त आते रहते हैं।
 दैनिक जागरण ने जगनमोहन रेड्डी की संपत्ति पिछले दो साल में करीब पांच गुना बढ़ने की खबर दी है। इकॉनामिक टाइम्स लिखता है – सियासत के साथ जगन संपत्ति बनाने में भी मगन।
 नई दुनिया ने लिखा है कि दोहरे कराधान की संधि और मामलों की जांच-पड़ताल की दुहाई देते हुए सरकार ने एक बार फिर विदेशों में काला धन जमा करने वाले भारतीयों के नाम बताने से इन्कार कर दिया है।
 हिंदुस्तान ने अपने प्रमुख संवाददाता की बाइलाइन के साथ खबर दी है कि क्रिकेटर जाएं न जाएं, हॉकी टीम जा सकती है पाकिस्तान।
 नवभारत टाइम्स ने  ट्वेंटी-२० क्रिकेट में सचिन के पहले शतक के साथ ही यह खुशखबरी भी दी है कि कॉमनवेल्थ खेलों के लिए सजे स्टेडियम जल्द ही आम जनता के लिए खुलने वाले हैं और इसके लिए मैम्बरशिप रजिस्ट्रेशन आज से शुरु हो रहा है।
 अगर आपने जेम्स बांड की फिल्में देखी हैं तो उसकी बैरेटा गन और ऐस्टन मार्टिन कार से परिचित होंगे। बकौल नई दुनिया अब आप भी कर सकते हैं ऐस्टन मार्टिन में सवारी। मुश्किल सिर्फ यह है कि इसका सबसे सस्ता मॉडल डेढ़ करोड़ रुपये का है।

THE HEADLINES:

    India and Kazakhstan to sign six agreements during Prime Minister Dr. Manmohan Singh’s visit to Astana, begining today.
    BRICS countries call for a revamp in the global monetary system; Pledge support for India’s bid for permanent membership in the UN security council.
    Environment Ministry puts on hold forest clearance to the Posco project in Odisha.
    In Jammu and Kashmir, all 11 BJP MLAs resign taking moral responsibility for cross-voting in Legislative Council elections.
    National Champion Alok Kumar lifts the Asian Billiards title; Sanjeev Rajput wins world cup shooting gold in South Korea.

India and Kazakhstan will sign six agreements during the two-day official visit of Prime Minister Dr Manmohan Singh to Astana  beginning today. These include treaties on Mutual Legal Assistance, gas sharing,  civil nuclear cooperation and cooperation in the fields of Agriculture and Information Technology. Dr Manmohan Singh  is arriving in Astana this evening after participating in the BRICS summit at Sanya in China. The  Mutual Legal Assistance Treaty will address regional security and the menace of terrorism. In an exclusive interview to All India Radio News Service Division, Indian Ambassador to Kazakhstan Ashok Kumar Sharma said Kazakhstan has agreed to share 25 percent of the gas produced by Satpayev oil basin in the Caspian sea. A final agreement will be signed between ONGC and the Kazak oil company Kazmunay Gas in the presence of Prime Minister Manmohan Singh and Kazak President Nursultan Nazarbayev.

AIR correspondent reports finishing touches are being given to the Agreements and MoUs which are to be signed between the two countries.

Diplomats from both the countries have given finishing touch to the Agreements and MoUs being signed at Astana. The Inter Governmental Agreement in the field of civil nuclear cooperation, agreements for mutual cooperation in the field of Agriculture and Information Technology would also be signed. Both countries would sign a MoU with a road map to sort out pending issues between New Delhi and Astana in a time frame manner. A joint statement will also be released at the end of the visit. Dr. Manmohan Singh is first dignitary visiting Astana after reelection of President Nazarbayev with thumping majority on 3rd of this month.

Sunil Shukla, AIR News, Astana, Kazakhstan.

Brazil, Russia, India, China and South Africa – the BRICS group of countries have called for a revamp in the global monetary system and signed a pact to use their own currencies in issuing credit or grants to each other. The path-breaking agreement was signed at the 3rd BRICS summit at Sanya attended by the Prime Minister Dr. Manmohan Singh and Presidents Hu Jintao of China, Dilma Rousseff of Brazil, Dmitry Medvedev of Russia and Jacob Zuma of South Africa. BRICS nations  also pledged their support for India’s quest for a permanent membership to the UN security council.

AIR correspondent covering the Prime Minister’s visit has filed this report:

Issues of common concern between the BRICS countries were discussed so as to deepen cooperation among the emerging economies. During the visit, Prime minister Dr.Manmohan singh had bilateral meeting with China,s President Hu Jintao, and India and China decided to set up a mechanism to address irritants on the boarder besides resuming the high level deffence exchanges. In the meeting with the Russian President the discussions centered on the nuclear safety apart from further intensifying partnership in the Hydro Carbon sector. The focus of discussion with Brazil and south Africa remained on enhancing trade. Opposing protectionism and seeking a rule-based multilateral trading system, India and other countries pushed for a “comprehensive and balanced” conclusion of the Doha round of trade talks that addresses the development agenda effectively. India, along with China, Brazil and South Africa, also advocated the case of Russia’s early accession to the World Trade Organisation. at the end of the BRICS summit a pact was signed paving the way for use their own currencies in issuing credit or grants to each other.

With Vijay Raina, this is Nandini Mittal from Sinya, China

Environment Minister Jairam Ramesh has  put on hold forest clearance to the Posco project in Odisha. He rejected the Odisha government’s assurance that there are no tribals in the area, where the  52,000 crore rupee steel-cum-captive power plant is to come up.

Ramesh cited the letter from members of the POSCO Pratirodh Sangharsh Committee, PPSC which says that village council resolutions of Dhinkia and Gobindapur  villages have not been considered by the state government authorities.

He added that he had already forwarded the PPSC representation to the Odisha Chief Minister and the Chief Secretary and he believed that these two resolutions have to be disposed of by the appropriate authority in accordance with the Forest Rights Act, 2006.

Attorney General Goolam Vahanvati, CBI Director A P Singh and Law Secretary D R Meena are expected to appear before the Parliament’s Public Accounts Committee, PAC, today. They will provide evidence in the probe into the 2G spectrum allocation scam to the Committee. The PAC, chaired by senior BJP leader Murli Manohar Joshi, is likely to quiz Vahanvati about the legal opinions he may have given to the Telecom Ministry, when he was Solicitor General in  the last UPA government. The Attorney General has been made a witness by the CBI in its chargesheet filed before the special court in the 2G scam.

The CBI director has been asked to appear before the PAC for the second time.

The Committee has also called Cabinet Secretary K M Chandrasekhar and Principal Secretary in the PMO T K A Nair to depose before it tomorrow.

In Jammu and Kashmir all the 11 BJP MLAs submitted their resignations to senior central party leaders owning moral responsibility for cross voting in the Legislative Council elections which were held on April 13. AIR correspondent reports that the resignations were submitted on the directions of the party high command.

Turning tough against the party MLAs, the BJP high command sought resignation from all party MLAs for violating the party whip and creating indiscipline with seven of them indulging in cross-voting for National Conference and Congress candidates. According to BJP sources , the BJP high command has also decided to revamp its State unit to maintain discipline and send a tough message to those who indulge in indisciplinary activities in the party .It may be recalled that seven BJP MLAs cast their votes in favour of NC and Congress candidates in Legislative Council elections yesterday by defying the Party whip which resulted in the humiliation of their official candidate.

R.K.Raina from Jammu

In West Bengal, campaigning is on for the first phase of assembly elections which are going to be held on Monday.  Campaigning is at its peak as it will come to an end tomorrow.  AIR correspondent reports that polling will take place for 54 seats spread across six North-Bengal districts of the state in this phase.

The star campaigner of the major political parties hit the campaign trail in north Bengal.  The AICC President Mrs. Sonia Gandhi will address a number of election rallies in Jalpaiguri and Malda districts today.  The AICC General Secretary Mr. Rahul Gandhi took part in election rallies at several places in North Bengal yesterday.  The BJP President Mr. Nitin Gadkari addressed election rallies in Siliguri.  The Trinamool Congress Chief Ms. Mamta Banerjee also took part in election rallies for her party nominees in Siliguri.  On the other hand ruling CPIM State Secretary, Mr. Biman Basu campaigned at South Dinajpur district.  In the election rallies opposition and ruling parties are making allegation and counter allegation mainly centering on development in North Bengal.

Arijit Chakraborty, AIR News, Kolkata

Britain and France have called for  more contribution from NATO countries to carry out air strikes against  Colonel Gaddafi’s forces in Libya.  At a meeting of NATO Foreign Ministers in Berlin, the United  States indicated it will continue to play a supporting role despite appeals to get more active against Libya.  The position was later restated by the White House spokesman.

Spain meanwhile said, it had no plans to take  part in ground attacks and Italy said, it needed to hear convincing arguments to do so.    

Syrian State Television says, President Basher  al-Assad  has ordered the release of hundreds of people detained during the recent  anti-Government protests. Reports say, only those involved in what was described as criminal acts, would remain under detention.

Ever since the anti-Government protests broke out  about a month ago,  Syria’s pro-democracy groups say, more than  two hundred people have been killed. The Government’s decision to free many of those arrested recently is being seen as an important concession.

The Tokyo Electric Power Company says it is still difficult to determine when the work to restore reactor cooling systems at the damaged Fukushima Daiichi nuclear power facility will begin. It said more time is needed to install makeshift water tanks in order to contain the highly radioactive water used to cool the reactors. The contaminated water has pooled inside turbine buildings and tunnels, hampering efforts to restore reactor cooling systems.

National champion Alok Kumar has won the coveted Asian Billiards championship title.  In Kish Island in Iran yesterday, he blanked Praput Chaithanasukan of Thailand 6-0 in the best of 11 games 100 points format summit clash. Alok Kumar has thus become the first player to achieve the rare feat of winning both the Billiards and Snooker Asian titles.         

Commonwealth Games bronze winner Sanjeev Rajput has become the third Indian marksman to book a berth for the London Olympics.  Sanjeev qualified for the 2012 Olympics yesterday after clinching the gold medal at the 50 metre Rifle 3 Positions Men Final at the shooting World Cup in Changwon, Korea. Sanjeev won the gold, beating Serbian Nemanja Mirosavljev and Ole Kristian Bryhn of Norway. 

In the Indian Premier League Cricket, Rajasthan Royals will meet Kolkatta Knight Riders in Jaipur today. The T-20 match will start from 4 pm.

In another match, Mumbai Indian will clash with Kochi Tuskers Kerala in Mumbai tonight. Last night, the Deccan Chargers defeated the Royal Challengers Bangalore by 33 runs in Hyderabad. The Deccan Chargers scored 175 for five in 20 overs. However, the Royal Challengers Bangalore just managed to score 142 for nine in the stipulated 20 overs.

Kerala is celebrating the New Year festival of Vishu today. The festival of agricultural prosperity is being celebrated across the state with traditional fervour and enthusiasm. Since well before dawn, large number of devotees have been thronging the famous Guruvayoour temple of Lord Krishna and Lord Ayyappa temple at Sabarimala for the auspicious vishukani darshan and praying for a prosperous new year.

West Bengal celebrates Bengali New Year Day today.  Large number of people are visiting Dakshineswar and Kali Ghat temple since early morning.  The Bengali Business Community opens new books of account known as Hal Khata on this day.  In Assam, the Manuh Bihu(Human Bihu) is being celebrated today.

NEWSPAPERS HEADLINES

The conclusion of the BRICS summit of the world’s five major emerging economies in China is widely reported with most papers focussing on China’s backing for a greater role for India at the UN.

Relief coming in for athlete Arunima Sinha, who lost a leg after being thrown off a moving train, is the highlight on the front pages of many papers. “Railway job, aid for Arunima” reports the Hindustan Times. Describing this as a `cover-up job’, the Mail Today writes about the Railway offer in these words “promises her employment but passes the buck over security on trains to states”. Meanwhile the Hindu informs that the Prime Minister had called for a report from the Railways on the volleyball player.

Most papers take note of lobbyist Nira Radia’s deposition before the CBI in the 2G spectrum allocation scam, focussing specially on her revelation about  Agriculture Minister Sharad Pawar’s alleged links with scam accused Shahid Balwa’s company DB Realty. “Radia links Pawar to DB Realty, minister rubbishes report” says the Tribune. The Mail Today reports Radia as saying former telecom minister Dayanidhi Maran had scuttled the TATA groups CDMA license bid.

In a special front page story, the Pioneer writes that according to a report by India’s intelligence agency RAW, Pakistan’s official currency printing press in Karachi has set up a full fledged unit for printing high quality Fake Indian Currency Notes.

The Asian Age, in a front page exclusive reports that the Government is considering the possibility of merging the two public sector telecom giants BSNL and MTNL in an attempt to turn around their business.

And finally, not only do they impart education, but Kendriya Vidyalayas also get their staffers to tie the knot. The Indian Express reports in a front page bottom that the Kendriya Vidyalaya Sagathan, the organisation which administers over 1000 government schools has a full fledged web page boasting a hundred plus matrimonial posted by its staffers.

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: