>समाचार News (1) 14.04.2011

14 अप्रैल

>

मुख्य समाचार :-
  • भारत और चीन उच्च स्तरीय रक्षा सम्पर्क फिर शुरू करने और सीमा विवाद से जुड़े मसलों से निपटने के लिए तंत्र विकसित करने पर सहमत।
  • पांच देशों का ब्रिक्स शिखर सम्मेलन चीन के शहर सान्या में आज। उभरती आर्थिक स्थिति के अलावा लीबिया और अन्य देशों में संकट-प्रमुख मुद्दे।
  • तमिलनाडु, केरल और पुद्दुचेरी विधानसभा चुनाव में भारी मतदान। तमिलनाडु में मतदान का नया रिकार्ड।
  • भारतीय संविधान के निर्माता डॉ० भीमराव आंबेडकर की १२० वीं जयंती पर आज राष्ट्र श्रद्धांजलि दे रहा है।
  • और ऑस्ट्रेलिया ने बांग्लादेश के साथ एक दिवसीय क्रिकेट मैचों की श्रृंखला तीन शून्य से जीती।
—–
. भारत और चीन उच्चस्तरीय रक्षा सम्पर्क फिर शुरू करने और सीमा से जुुड़े मसलों के लिए एक तंत्र विकसित करने पर सहमत हो गए हैं। चीन के तटवर्ती शहर सान्या में प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह और चीन के राष्ट्रपति हू चिन ताओ की  बैठक में ये सहमति हुई। बैठक के बाद राष्ट्रीय सुरक्षा सलाहकार शिवशंकर मेनन ने संवाददाताओं को बताया कि दोनों नेताओं में भारतीय सेना की विभिन्न-कमानों  का एक शिष्टमण्डल इस साल चीन भेजने पर सहमति बनी है। उन्होंने कहा कि दोनों देशों के विशेष प्रतिनिधि सीमा मसले को सुलझाने के लिए वार्ता जारी रखेंगे और वार्ता का अगला दौर दिल्ली में होगा।
बाइट-शिवशंकर मेनन
 दोनों नेताओं ने भारत-चीन संपर्क वर्ष २०११ की शुरूआत की। इसमें शीर्ष राजनीतिक नेताओं की यात्राएं, आर्थिक वार्ता, आधिकारिक आपसी विचार-विमर्श, रक्षा संपर्क और सीमा से जुड़े मसलों पर बातचीत और जनसंपर्क शामिल है। सीमा मसले पर परामर्श और समन्वय स्थापित करने के लिए एक कारगर तंत्र बनाने पर सैद्धांतिक रूप से सहमति हुई।
 श्री मेनन ने कहा कि दोनों देश वर्ष २०१५ तक एक सौ अरब डॉलर के कारोबार का लक्ष्य हासिल करने की तरफ बढ़ रहे हैं। व्यापार और आर्थिक भागीदारी बढ़ाने के लिए उनमें जल्द ही आर्थिक वार्ता होगी।
 श्री चिनताओ ने भारत और चीन के बीच उच्चस्तरीय सम्पर्क जारी रखने और परस्पर राजनीतिक विश्वास बढ़ाने पर जोर दिया। प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह ने अपने शुरूआती टिप्पणी में कहा कि भारत, चीन के साथ सहयोग के क्षेत्र बढ़ाने का इच्छुक है।
  प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह और रूस के राष्ट्रपति दिमित्रि मेदवेदेव के बीच बैठक का विवरण देते हुए श्री मेनन ने बताया कि दोनों नेताओं ने परमाणु सुरक्षा व्यवस्था पर पुनर्विचार करने और उस पर मिलकर अमल करने की जरूरत पर जोर दिया।
 डॉक्टर मनमोहन सिंह आज दक्षिण अफ्रीका और ब्राजील के राष्ट्राध्यक्षों के साथ भी बातचीत करेंगे।
 डॉक्टर मनमोहन सिंह अपनी यात्रा के दूसरे चरण में कल अस्टाना रवाना होंगे जहां वे कजाख नेताओं के साथ बातचीत करेंगे।
 ब्रिक्स शिखर सम्मेलन आज चीन के सान्या शहर में हो रहा है। प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह और विश्व की चार अन्य उभरती अर्थव्यवस्थाओं- ब्राजील, रूस, चीन और दक्षिण अफ्रीका के नेता वैश्विक आर्थिक संकट के बाद के हालात पर चर्चा करेंगे। शिखर सम्मेलन की अध्यक्षता चीन के राष्ट्रपति हू चिनताओ करेंगे। हमारी संवाददाता ने सान्या से खबर दी है कि ब्रिक्स नेता लीबिया और कुछ उत्तर अफ्रीकी देशों की परिस्थितियों के बारे में भी विचार-विमर्श करेंगे।
कट- नन्दिनी मित्तल
 बिक्स देशों की आज होने वाली बैठक में बातचीत के लिए रूपरेखा तैयार कर ली गई है। बैठक में पहली बार ब्राजील, रूस, चीन तथा भारत के अलावा दक्षिण अफ्रीका भी भाग ले रहा है। जी-२० बैठक में आपसी सहयोग  के अलावा अंतरराष्ट्रीय वित्तीय संस्थानों के पुनर्गठन व सुधार, पर्यावरण, खाद्य सुरक्षा, ईंधन व अंतरराष्ट्रीय व्यापार आदि बैठक के मुख्य मुद्दे होंगे। सम्मेलन के बाद संयुक्त बयान जारी किया जाएगा जिसमें विश्व अर्थव्यवस्था तथा अंतरराष्ट्रीय वित्तीय मसलों तथा विकास से जुड़े मसलों पर पारस्परिक सहयोग के बारे में लिए गए निर्णयों की जानकारी दी जाएगी। विशेषज्ञों के अनुसार ब्र्रिक्स सम्मेलन की सफलता से विश्व में विश्वास, एकजुटता, तथा अंतरराष्ट्रीय सहयोग का संदेश जाएगा। विजय रैना के साथ चीन के सान्या शहर से आकाशवाणी समाचार के लिए नंदिनी मित्तल।
—–
 सी बी आई ने टू-जी स्पेक्ट्रम आवंटन मामले में दायर आरोप पत्र में शामिल पांच कार्पोरेट अधिकारियों की दिल्ली की एक अदालत में जमानत अर्जी का विरोध किया है। सी बी आई ने कहा कि ये पांचों अब अभियुक्त हैं और उन्हें जमानत की अपील को उचित ठहराना होगा। ये पांचों अधिकारी कल न्यायालय में पेश हुए । विशेष सरकारी वकील यू. यू. ललित ने इस मामले  कहा कि अदालत में पेश होने मात्र से ये पांचों अधिकारी जमानत पर रिहा होने के हकदार नहीं हो जाते।
 बचाव पक्ष के वकील ने कहा कि सी बी आई को इन अधिकारियों की गिरफ्तारी को उचित ठहराना होगा, क्योंकि जांच के दौरान उन्हें गिरफ्तार नहीं किया गया था।
 इस मामले की अगली सुनवाई कल  होगी।
 बंबई उच्च न्यायालय ने आदर्श हाऊसिंग सोसायटी की इमारत को गिराने पर रोक लगाने की सुनवाई २७ अप्रैल तक स्थगित कर दी है। अदालत ने कहा कि अगली सुनवाई तक यथास्थिति बनी रहेगी। केंद्रीय पर्यावरण मंत्रालय ने इस वर्ष जनवरी में ३१ मंजिला इमारत को तीन महीने के भीतर गिराने के आदेश दिए थे। इस नोटिस की अवधि आज समाप्त हो रही है।
—-
 आकाशवाणी से आप हर घंटे समाचार बुलेटिन सुन सकते हैं। मोबाइल फोन पर ताजा समाचार जानने के लिए मैसेज बॉक्स में टाइप करें न्यूज और भेज दें-५ ६ ७ ६ ७ ४ ४  पर
—–
 तमिलनाडु, केरल और पुद्दुचेरी विधानसभा चुनाव के लिए कल बहुत भारी मतदान होने की खबर है। प्रारंभिक सूचनाओं के अनुसार तमिलनाडु में ७६ से ८० प्रतिशत मतदान हुआ, जो नया रिकार्ड है।  केरल में पिछले बीस वर्ष में सर्वाधिक ७४ दशमलव चार प्रतिशत मतदान हुआ। पुद्दुचेरी में भी ८५ प्रतिशत मतदान की खबर है।
 चुनाव उपायुक्त जे पी प्रकाश ने नई दिल्ली में बताया कि सभी राज्यों में मतदान शांति से हुआ। मतगणना १३ मई को होगी।
 उधर पश्चिम बंगाल में तीसरे चरण के मतदान के लिए कल नाम वापस लेने का समय समाप्त होने के बाद चार सौ अस्सी उम्मीदवार मैदान में रह गए हैं।
 चुनाव के पहले चरण के लिए प्रचार चरम पर है। पहले चरण में उत्तरी बंगाल के छह जिलों की चौवन सीटों के लिए सोमवार को मतदान होगा।
 जम्मू कश्मीर में सत्तारूढ़ नेशनल कांफ्रेंस और कांग्रेस गठबंधन ने विधान परिषद की छह में से पांच सीटें जीत ली हैं। नेशनल कांफे्रंस को तीन और कांग्रेस को दो सीटें मिली हैं। एक सीट पर पीपल्स डेमोक्रेटिक पार्टी विजयी रही। इन सीटों पर कल मतदान हुआ था। इन सीटों पर कल मतदान हुआ था।
 राष्ट्रीय महिला आयोग ने नोएडा में दो बहनों के ६ महीने से ज्यादा समय तक अपने ही घर में खुद बंद रहने की घटना की जांच के आदेश दिये है और इस बारे में प्रशासन से रिपोर्ट मांगी है। आयोग की कार्यवाहक अध्यक्ष यासमीन बरार ने नई दिल्ली में संवाददाताओं से कहा कि आयोग एक दल का गठन करके घटनास्थल का दौरा कर सकता है। अनुराधा और सोनाली नाम की इन दोनों बहनों को मंगलवार को पुलिस और एक स्वयंसेवी संगठन ने उनके घर से निकाला था। दोनों बहने महीनों से भूखी प्यासी थी। उन्हें तत्काल अस्पताल में भर्ती कराया गया था। जहां इलाज के दौरान अनुराधा ने दम तोड़ दिया।
—-
 उत्तर प्रदेश में बरेली के निकट वॉलीबाल खिलाड़ी सोनू सिन्हा को चेन झपटमारी का विरोध करने पर चलती ट्रेन से नीचे फैक दिया गया। सोनू पटरी पर गिर गई और वहां से गुजर रही दूसरी रेलगाड़ी के नीचे आ कर उसका पैर कुचल गया। सोनू का पैर काटना पड़ा है और  इस समय उसका लखनऊ के अस्पताल में इलाज चल रहा है। रेलवे पुलिस ने लूटपाट का मामला दर्ज कर लिया है और घटना की जांच के आदेश दिये है।
—-
 आज भारतीय संविधान के निर्माता बाबा साहब डॉ० भीम राव आंबेडकर की जयंती मनाई जा रही है। देशभर में अनेक समारोहों का आयोजन किया गया है। संसद भवन में बाबा साहब की प्रतिमा पर पुष्पांजलि अर्पित की जाएगी।
 मध्यप्रदेश में इंदौर के निकट बाबा साहब आम्बेडकर की जन्मस्थली महू में एक समारोह का आयोजन किया जा रहा है। करीब पांच हजार लोग महू पहुंच चुके हैं। कांग्रेस, भारतीय जनता पार्टी, बहुजन समाज पार्टी, रिपब्लिकन पार्टी ऑफ इंडिया और समाजवादी पार्टी के नेताओं सहित विभिन्न राजनीतिक दलों के नेता इस आयोजन में हिस्सा लेंगे। इस अवसर पर बाबा साहब आम्बेडकर सामाजिक विज्ञान राष्ट्रीय संस्थान की ओर से एक विचार गोष्ठी का भी आयोजन किया गया है।
 बैसाखी,  और रोंगाली बिहू के पर्व आज पारम्परिक श्रद्धा और उल्लास के साथ मनाये जा रहे हैं। राष्ट्रपति, उपराष्ट्रपति और प्रधानमंत्री ने देशवासियों को इन त्यौहारों की बधाई दी है।
१६९९ में इसी दिन दशम गुरू, गुरू गोबिन्द सिंह जी ने पंजाब में आनंदपुर साहिब में देश के विभिन्न हिस्सों से पांच अनुयायियों को चुनकर खालसा पंथ की स्थापना की थी। चंडीगढ़ से हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि इस अवसर पर कई कार्यक्रम आयोजित किए गए हैं।
कट- रंधावा
खालसा पंथ का …. मनाने के लिए आज सुबह से ही संगत गुरूद्वारों में पहुंच रही है। आज सुबह श्रीगुरूग्रंथ साहब के भोग ंडाले गए और अभी गुरूद्वारों में कीर्तन चल रहा है। खालसा पंथ के जन्मस्थान श्रीआनंदपुर साहेब और गुरूगोविंद सिंह जी से संबंधित स्थान भींडा जिले के तलबंडी सावो के गुरूद्वारा तक श्री दमदमा साहेब में लाखों ही श्रद्धालु एकत्रित हुए हैं। जगह-जगह संगत के लिए लंगर लगाए गए हैं। सभी जगह आज का दिन सब लोग मिलजुलकर मना रहे हैं। आकाशवाणी समाचार के लिए चंडीगढ़ से जसविंदर सिंह रंधवा।
 लोकसभा अध्यक्ष मीरा कुमार की अगुवाई में भारतीय सांसदों का एक शिष्टमंडल इन दिनों मैक्सिको की यात्रा पर है। कल इस शिष्टमंडल ने मैक्सिको की संसद के दोनों सदनों का दौरा कर उनके सभापतियों से विचार-विमर्श किया। इससे पहले इस शिष्टमंडल ने चैपलटपेक में महात्मा गांधी के स्मारक पर जाकर पुष्पांजलि अर्पित की।
 लीबिया पर गठित कई देशों के गु्रप ने कहा है कि कर्नल गद्दाफी को पद छोड़ देना चाहिये । इस कान्टेक्ट गु्रप में इस बात पर सहमति  हो गयी है कि विद्रोहियों को वित्तीय सहायता के लिए कोई व्यवस्था की जाये।
 कतर में इस गु्रप की बैठक के बाद जारी बयान में कहा गया है कि सहायता का इस्तेमाल अल्पकालिक वित्तीय जरूरतों के लिए किया जायेगा। कतर में यह बयान कतर के राजकुमार और प्रधानमंत्री तमीम बिन हमाद बिन खलीफा अल थानी ने पढ़कर सुनाया।
 ऑस्टे्रलिया ने बांग्लादेश से तीन मैचों की एक दिवसीय अंतर्राष्ट्रीय क्रिकेट श्रृंखला तीन-शून्य से जीत ली है। कल मीरपुर में तीसरे और अंतिम एक दिवसीय मैच में ऑस्ट्रेलिया ने बांग्लादेश को ६६ रन से पराजित कर दिया। ऑस्ट्रेलिया ने पहले बल्लेबाजी करते हुए आठ विकेट पर ३६१ रन बनाये। जीत के लिए ३६२ रन के लक्ष्य का पीछा करते हुए बांग्लादेश की टीम छह विकेट पर २९५ रन ही बना सकी।
 आई पी एल ट्वेंटी-ट्वेंटी क्रिकेट प्रतियोगिता में कल पुणे वारियर्स ने  कोच्चि टस्कर्स केरल को चार विकेट से हरा दिया। मुंबई में कोच्चि की टीम ने बीस ओवर में आठ विकेट खोकर १४८ रन बनाए। जवाब में पुणे वारियर्स ने १९वें ओवर में छह विकेट खोकर १५१ रन बनाकर मैच जीत लिया।
 उधर मोहाली में किंग्स इलेवन पंजाब ने पिछले साल की विजेता चेन्नई सुपर किंग्स को छह विकेट से हरा दिया।
आज के समाचार पत्रों की सुर्खियों के साथ लवलीन निगम।
—-
 तमिलनाडु, केरल और  पुदुच्चेरी विधानसभा चुनाव में तीन-चौथाई वोट पड़ने पर दैनिक भास्कर की सुर्खी है-सभी रिकॉर्ड ध्वस्त। जम्मू-कश्मीर में दस साल बाद कराए गए पंचायत चुनाव के पहले चरण में आतंकी धमकी के बावजूद ७८ फीसदी मतदान को दैनिक जागरण ने पहले पन्ने पर जगह दी है।
 ब्रिक्स सम्मेलन के दौरान भारत और चीन के शीर्ष नेताओं की मुलाकात  कई समाचारपत्रों ने सचित्र प्रकाशित की है। इसके साथ ही रक्षा संबंध बहाल होने को भी अहमियत दी गई है। हालांकि ंिहंदुस्तान के अनुसार-ऐंठन के साथ नरमी बरता रहा है ड्रैगन। बकौल नवभारत टाइम्स चीन के खिलाफ नाराजगी के कदम वापस। हरिभूमि को वीजा विवाद सुलझने की उम्मीद है।
 हिंदुस्तान ने पाकिस्तान के संग क्रिकेट रिश्तों से धूल हटने की खबर दी है। दैनिक जागरण का कहना है-दुश्मनी और दोस्ती साथ-साथ, फिलहाल कड़वाहट खत्म नहीं होगी, लेकिन क्रिकेट टीम कर सकती है पाकिस्तान दौरा। जनसत्ता की अहम सुर्खी है-राणा के दावे पर पाकिस्तान से बात करेगा भारत।
 नवभारत टाइम्स ने राष्ट्रीय स्तर की खिलाड़ी के साथ चलती ट्रेन में हुए हादसे की खबर देते हुए लिखा है-अब कैसे खेलेगी सोनू। राष्ट्रीय सहारा और देशबंधु ने नोएडा के फ्लैट में अपने आपको बंद रखने वाली दो बहनों में से एक की मौत के बाद पूरे मामले की मजिस्ट्रेट जांच का समाचार दिया है। हिंदुस्तान का शोधपरक लेख है-देश के तरक्कीपसंद शहरों में सबसे ज्यादा अवसादग्रस्त है दिल्ली। पत्र ने देश में मानसिक रोगों से ग्रस्त लोगों के आंकड़े भी प्रकाशित किए हैं। राष्ट्रीय सहारा ने दिल्ली जल बोर्ड के पानी में सुपरबग की संभावना को चिकित्सकों और विशेषज्ञों द्वारा पूरी तरह खारिज किए जाने की खबर दी है।
 लोकपाल विधेयक पर बैठक में खुले दिमाग से शामिल होने संबंधी केंद्रीय मंत्री सलमान खुर्शीद के बयान को जनसत्ता ने महत्व दिया है। हरिभूमि का क हना है-नागरिक समाज के कठोर रुख से सांसत में सरकार।
 इकनॉमिक टाइम्स का कहना है कि जापान से कलपुर्जों की सप्लाई थमने से टीवी, फ्रिज के दाम बढ़ सकते हैं साथ ही मारुति, होंडा और ट्योटा के उत्पादन पर असर पड़ सकता है। हालांकि बिजनेस भास्कर ने सेंसेक्स में लगभग साढ़े चार सौ अंकों की छलांग की खबर देते हुए लिखा है-तेल की फिसलन कम होने से संभला बाजार।
 मास्टर ब्लास्टर को विज्डन का सलाम शीर्षक से दैनिक भास्कर ने लिखा है कि क्रिकेट की इस प्रतिष्ठित पत्रिका ने सचिन को २०१० का शीर्ष क्रिकेटर चुना है। यही नहीं ट्विटर फॉलोअर्स में भी वे शिखर पर हैं।
THE HEADLINES:
  • India and China  agree to resume high-level defence exchanges and establish a working mechanism to handle border affairs.
  • The five nation BRICS summit begins in south China‘s resort city of Sanya; Emerging economic situation and the crisis in Libya and some other countries high on the agenda.
  • Very Heavy polling in Tamil Nadu, Kerala and Puducherry  Assembly elections; New record set in Tamil Nadu.
  • Nation pays homage to Father of the Indian Constitution, Dr. Bhim Rao Ambedkar on his 120th birth anniversary today.
  • Australia makes a clean sweep 3-nil in the ODI series against Bangladesh.
[]><><><[]
India and China have agreed to resume high-level defence exchanges and establish a working mechanism to handle border affairs. These decisions were taken at a meeting between Prime Minister Dr. Manmohan Singh and Chinese President Hu Jintao in the Chinese coastal resort of Sanya.  National Security Advisor Shivshankar Menon told reporters after the 50-minute long meeting that it has been agreed that a multi-command Indian army delegation will visit China later this year. He said that these official border mechanisms will ensure cooperation in the border area:
(S/B – MENON)
Both the leaders formally launched the year of IndiaChina exchange in 2011. This will include visits by senior political leaders, the holding of the strategic economic dialogue, bilateral official consultations, defence exchanges and people to people contacts. They also reached agreement in principle on establishing a working mechanism for consultation and coordination on border affairs.
India suspended defence exchanges in August last year, objecting to China issuing a visa on a loose sheet to Lt. Gen. B.S. Jaiswal of the army’s Northern Command. He said that the two countries have agreed in principle to work out a mechanism to coordinate border affairs. Mr. Menon said that the two countries are set to achieve trade target of 100 billion US dollars by 2015. They will soon hold an economic dialogue to enhance trade and economic partnership. Commerce & Industry Minister Anand Sharma said, the dialogue will encourage Chinese industries to invest in different sector in India.
(S/B – ANAD)
This will be one of the thrust of China‘s policy approach in coming years to ensure that the country is with whom they are engaged with. There will be beneficiation also supporting and encouraging China‘s industry to invest in those countries so that there is value addition, job generation but also focus on the trade imbalance and addressed the question of imbalance.
The Chinese President emphasized on the need to maintain high-level exchanges between India and China and to enhance political mutual trust between the two countries. Giving details about the meeting, the Prime Minister had with the Russian President, Mr. Menon said that the two leaders underscored the need to reexamine the nuclear safety and execute it jointly. The Prime Minister is scheduled to hold bilateral meetings with the Presidents of South Africa and Brazil today. Dr. Singh will be leaving for the second leg of his visit for Astana tomorrow to hold bilateral talks Kazakh leaders.
[]><><><[]
Third BRICS summit began this morning in China‘s port city of Sanya. The Prime Minister Dr Manmohan Singh along with the Leaders of the world’s four other emerging economies Brazil, Russia, China and south Africa are expected to work out common positions on key economic issues ahead of the G-20 summit in France later this year . The summit meeting is being chaired by Chinese President Hu Jintao. More from our correspondent:
(V/C – RAINA)
The Agenda for the summit has been finalized after due deliberation in which South Africa is participating for the first time. Cooperation in multilateral forums including G-20, restructuring of international financial institutions, Climate change, Sustainable development ,Doha talks, food inflation and its availability will figure prominently in the deliberation. A declaration will be issued after the summit summing up BRICS countries’ consensus on the global economy, international financial issues and developmental affairs. Observers say summit is likely to send a strong signal of confidence, solidarity and cooperation to the international community.
[]><><><[]
A delegation of Indian Parliamentarians led by Lok Sabha Speaker Meira Kumar, who are on an official visit to Mexico, yesterday met leaders of the Mexican Congress and discussed bilateral issues.
[]><><><[]
Very heavy polling was reported in the single phase Assembly elections in Southern states of Tamilnadu, Kerala and Union Territory of Puducherry yesterday. According to reports, 76 to 80 per cent of polling was recorded in Tamilnadu, a new record. Kerala recorded 74.4 per cent of polling, the highest in the last 20 years. In Puducherry too, the voting was very heavy with 85 per cent of polling for the 30 member Assembly. Talking to reporters in New Delhi, Deputy Election Commissioner J.P. Prakash said, the polling was peaceful in all states.
(S/B – J PRAKASH)
The poll has been incident free, peaceful. No incidents of disruption of poll, no incident of voilence.
Tamilnadu Chief Electoral officer Praveen Kumar told our Chennai Correspondent that polling continued even after 5 pm, as long queues were seen waiting even after the end of the polling hour. In 16 constituencies in Chennai, over 63 per cent polling was recorded. In West Bengal, 480 candidates are left in the fray for the third phase of Assembly Elections in the State. Eight candidates have withdrawn their nominations on the last day for withdrawals yesterday. Our correspondent Arijit Chakraborty reports that leaders of the major political parties are campaigning in North Bengal:
(V/C – ARIJEET)
The AICC general secretary Mr. Rahul Gandhi will address number of election rallies in Jalpaiguri, Malda and other parts of North Bengal today. The cine star turned politician Hema Malini took part in road shows for BJP candidates. The ruling left front chairman Mr. Biman Basu, senior congress leader Mr. Pranab Mukharjee also addressed number of elections rallies in Malda yesterday while Trinamool  Congress chief Miss Mamta Banerjee took part in election campaign in CoochBehar. The development of North Bngal separated statehood  issue in Darjeeling ongoing problems in tea garden and tribal communities are main issue of elections in North Bengal this time. Arijeet Chkroborty, AIR News, Kolkata.
[]><><><[]
In Jammu and Kashmir, the ruling National Conference and Congress alliance has won 5 of the six Legislative Council seats for which polling was held yesterday. One seat went to the opposition Peoples Democratic Party. National Conference won three seats  while its alliance partner Congress got two.
[]><><><[]
A grateful nation today pays homage to Bharat Ratna Dr. Bhim Rao Ambedkar, the father of the Indian Constitution on his 120th birth anniversary.  Floral tributes will be paid at his statue at the Parliament House in New Delhi. A function is being organised at Baba Saheb Ambedkar’s birth place in Mhow near Indore in Madhya Pradesh. About 5000 people have already reached Mhow.
[]><><><[]
The festivals of Baisakhi and Rongali Bihu are being celebrated today with traditional enthusiasm across the country. After the Baisakhi festival, the harvesting of rabbi crop starts which brings a sense of joy for the farmer community as the produce comes home after six months of hard work in Punjab.  It was on this day that the tenth Sikh Guru Gobind Singh formed Khalsa Panth in 1699 at Anandpur Sahib in Punjab by baptising five of his disciples. The President, Vice President and Prime Minister have greeted the people on the occasion of  Baishkhi, Vishu and Rongali Bihu.
[]><><><[]
The National Commission for Women, NCW, has ordered a probe and sought a report from the administration in connection with  the Noida incident involving two sisters who remained self-confined in their apartment for over six months. Talking to reporters in New Delhi, the NCW acting Chairperson Mrs Yasmeen Brar said, the commission may  constitute a team and visit the spot.
[]><><><[]
In a Gory incident, an athlete and  volleyball player Sonu Sinha was thrown off a running train near Bareilly in Uttar Pradesh when she tried to resist the snatching of her gold chain.  The girl was traveling on the Delhi bound Padmavati Express. She fell on the track and her leg was run over by another passing train. The athlete’s leg had to be amputated and she is undergoing treatment in a Lucknow hospital. The Railway police have registered a case of attempted robbery and a probe into the incident is on.
[]><><><[]
Australia have made a clean sweep of 3-0 win in the three-match ODI series against Bangladesh by winning the last one dayer by 66-runs. Batting first at the Sher-E-Bangla Stadium at Mirpur, the visitor set a daunting target of 362 runs for Bangladesh. In reply, Bangladesh only managed to score 295 runs for the loss of six wickets in stipulated 50 overs. For Australia, dashing opener Shane Watson struck a quick fire to 72 runs in 40 balls and Michael Hussey scored a century.
In the IPL, Pune Warriors beat Kochi Tuskers Kerala, by four wickets at the D Y Patil Stadium in Mumbai yesterday.  Kochi Tuskers Kerala made 148 for eight in 20 overs with Ravindra Jadeja scoring 47. Wayne Parnell claimed three wickets for 35.  In reply, Pune Warriors scored 151 for six in 18.5 overs. B Hodge claimed two wickets for 14 runs for the warriors. Earlier, Kings XI Punjab caused the first upset of the on-going IPL tournament.  At Mohali, they beat defending champions Chennai Super Kings by six wickets. 
[]><><><[]
NEWSPAPERS HEADLINES
The biggest voter turnout during Elections in Puducherry, Kerala and TamilNadu made the headline in Most newspapers this morning. “75-80% record polling in Tamil Nadu writes the Hindu news paper. the Brics summit with India and China due to resume military exchanges is also reported ” New Delhi, Beijing to cement strategic ties writes the Tribune.
Mail today leads with the News story about the Presence of the super bug in the city’s water supply. Shiela denies super bug, but plays it safe” The paper reports that hospitals and dispensaries will be doling out chlorine tablets to allay fears. According to the Tribune a review of the lancet study has shown that Delhi water is potable.
Notwithstanding  revelations about the ISI and the Pakistani Governments involvement in the Mumbai terror attacks, India has decided to resume bilateral Cricket ties with Pakistan writes the Pioneer. Government goes ahead with Cricket diplomacy is the headline. India ready to play ball in Pakistan write the Hindustan Times : India, Pak to resume cricket series say the Tribune. The Mohali effect India, Pak to start regular cricket, hockey write the Indian Express.
The horror story with pictures of the two Starving Sisters is flashed on the front pages of most news papers with the news of the death of one sister and the worsening condition of the other  . ” Elder sister dies, younger in ICU ” writes the  Asian Age.
The young vollyball player Sonu Sinha lost a leg when she was thrown out of a running train following an incident of eve teasing. Most newspaper have photographs of the Victim in a Bareily Hospital.
And finally, It is said that an apple a day keeps the doctors away. Now scientists say there is truth in the old adage as they find that the fruit helps cut cholesterol levels and reduce weight   significantly. Reaches in Florida  found that women who ate 75 grams of dried apple a day lost almost a quarter of the bad cholesterol in six month and also lost 3 pounds The Times of India  has reported this story.
[]><><><[]

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: