>समाचार News (1) 11.04.2011

11 अप्रैल

>

मुख्य समाचार :-
  • असम विधानसभा चुनाव के दूसरे और अंतिम चरण का मतदान जारी, तमिलनाडु, पुदुचेरी और केरल विधानसभा चुनाव का प्रचार आज शाम समाप्त होगा।
  • सरकार ने टेलीफोन टैपिंग प्रावधानों की प्रभावशाली निगरानी के संबंध में सुझाव देने के लिए अंतरमंत्रालय समूह का गठन किया।
  • उच्चतम न्यायालय टू-जी स्पेक्ट्रम आवंटन मामले में पूर्व दूरसंचार मंत्री ए. राजा और अन्य पर मुकदमा चलाने के लिए विशेष सरकारी वकील की नियुक्ति के लिए आज आदेश जारी करेगा।
  • लीबिया के शासक कर्नल गद्दाफी ने विद्रोहियों के साथ संघर्ष विराम के लिए अफ्रीकी संघ की कार्य योजना मंजूर की।

 असम विधानसभा चुनाव के दूसरे और अंतिम चरण में चौदह जिलों में ६४ विधानसभा सीटों के लिए आज सुबह सात बजे से वोट डाले जा रहे हैं। मतदान तीन बजे तक चलेगा। मतदान के बारे में ताजा जानकारी के लिए आइए बात करते हैं गुवाहाटी में मौजूद हमारे संवाददाता कृष्ण कुमार लाल से :
जी, कृष्ण कुमार मतदान कैसा चल रहा है ?
बाइट – के के लाल (मतदान)-२९ सै०
विमलेन्दु इस समय मैं झालुबाड़ी के मतदान केंद्र संख्या २०५ के पास खड़ा हूं। लोग उत्साहित होकर वोट डाल रहे हैं। मतदान शुरू होने के पहले ही जब मैंने कई मतदान केंद्रों का दौरा किया तो देखा की लोगों की लंबी-लंबी कतारें पहले से ही लगी हुई थी। बुजुर्ग और महिला मतदाताओं की संख्या काफी है उन युवाओं में विशेष उत्साह देखा जा रहा है। जो पहली बार वोट डालने के लिए आये हैं, विमलेन्दु।
सुरक्षा के क्या इंतजाम किए गए हैं ?
बाइट- के के लाल (सुरक्षा इंतजाम)
विमलेन्दु सुरक्षा के तगड़े इंतजाम किये गए हैं। हर एक मतदान केंद्रों पर केंद्रीय अर्धसैनिक बल के जवानों की तैनाती की गई है और आने-जाने वालों पर कड़ी नजर रखी जा रही है। दो हेलिकॉप्टर पर सवार होकर सुरक्षा बल के जवान लगातार हवाई निगरानी कर रहे हैं। सुरक्षा के व्यापक प्रबंध होने के चलते लोग बे खौफ होकर अपने मताधिकार का प्रयोग कर रहे हैं। विमलेन्दु।
 धन्यवाद, ये थे हमारे संवाददाता कृष्ण कुमार लाल गुवाहाटी से।
 निर्वाचन आयोग ने फोटो पहचान-पत्र न होने की स्थिति में मतदान के लिए बाईस प्रकार के पहचान दस्तावेजों को मंजूरी दी है।

 पश्चिम बंगाल में विधानसभा के पांचवे चरण के चुनाव की अधिसूचना आज जारी की जाएगी। इस चरण में पश्चिम मेदिनीपुर के कुछ क्षेत्रों, पुरूलिया, बाकुरा और बर्धमान जिलों की ३८ सीटों के लिए सात मई को वोट डाले जाएंगे। इस बीच चौथे चरण के लिए दाखिल ४८८ नामांकन पत्रों की आज जांच की जाएगी। हमारे संवाददाता ने बताया है कि पहले चरण के चुनाव का प्रचार तेजी पकड़ रहा है। इस चरण में १८ अपै्रल को ५४ सीटों के लिए वोट डाले जाएंगे।

 पुड्डुचेरी में विधानसभा चुनाव प्रचार का आज अंतिम दिन है। सभी राजनीतिक दल मतदाताओं को रिझाने में जुटे हैं।
 आंध्र प्रदेश में कड़पा संसदीय सीट और पुलिवेंडुला विधानसभा सीट के लिए उपचुनाव की अधिसूचना आज जारी की जाएगी। आठ मई को मतदान होगा। १८ अप्रैल तक नामांकन पत्र दाखिल किए जा सकेंगे।

 केरल विधानसभा चुनाव का प्रचार भी आज शाम समाप्त हो जाएगा। एक सौ चालीस सीटों वाली विधानसभा के लिए एक ही चरण में बुधवार को वोट डाले जाएंगे। सभी राजनीतिक दल जोर शोर से प्रचार कर रहे हैं।

कट-राघवेश पांडेय ÷२४’ सैं०
चुनाव प्रचार के अन्तिम कुछ घण्टों में आज आचार संहिता के जाहिर करते हुए मतदाओं को प्रोत्साहित करने के लिए उम्मीदवार अपना सब कुछ दाव पर लगा दिए हैं। बेहतर राज्य के भविष्य के लिए लगभग सभी दलों के नेता और कार्यकर्ताओं के अलावा उम्मीदवार भी सुबह से ही प्रचार में जुट गए हैं। राज्य में सोलह सुरक्षित सीटों सहित एक सौ चालीस विधानसभा क्षेत्रों में कुल नौ सौ ७१ उम्मीदवार अपना चुनावी भाग्य आजमा रहे हैं। रामकृष्ण पिल्लई के साथ राघवेश पांडेय आकाशवाणी समाचार तिरूअनन्तपुरम।

 तमिलनाडु में चुनाव प्रचार का आज अंतिम दिन है। राजनीतिक दल मतदाताओं से संपर्क कर रहे हैं और उन्हें लुभाने की कोशिश कर रहे हैं। राज्य में एक ही चरण के तहत तेरह अप्रैल को वोट डाले जाएंगे।
कट-संजय प्रताप सिंह ÷३४’ सैं०
पिछले दो हफ्ते से  राज्य में चल रहा धुआंधार प्रचार अभियान आज शाम थम जायेगा। आवश्यक वस्तुओं के दामों में बेतहाशा बढ़ोतरी भ्रष्टाचार, बिजली के बढ़ते संकट के साथ-साथ पीने की पानी कमी और खेती से जुड़ी समस्याएं राज्य के चुनाव प्रचार में छायी रहीं। एक मृद्दा जिस पर मतदाताओं के बीच लगातार गर्म वैसे ही वे सीधे तौर पर राजनीतिक दलों द्वारा मुक्त उपहार देने की घोषणाओं से जुड़ा है। इस बार चुनाव परिदृश्य से पोस्टल वोट राइटिंग लाउड स्पीकरों से लैस गाड़ियों के काफिले नदारद रहे। संजय घोष के साथ संजय प्रताप सिंह आकाशवाणी समाचार चेन्न्ई।

 निर्वाचन आयोग ने तमिलनाडु में डी एम के नेता एम के स्टालिन को आल इंडिया अन्ना डी एम के प्रमुख जयललिता पर व्यक्तिगत आरोप से जुड़े चुनाव संहिता के उल्लंघन के मामले में नोटिस जारी किया है। आल इंडिया अन्ना डी एम के ने ८ अप्रैल को निर्वाचन आयोग में शिकायत दर्ज की थी जिसमें आरोप था कि स्टालिन ने जयललिता के खिलाफ कुछ व्यक्तिगत टिप्पणियां की हैं।
 इस बीच, चेन्नई में मुख्य निर्वाचन अधिकारी प्रवीन कुमार ने निर्वाचन क्षेत्र में उन वाहनों और व्यक्तियों की आवाजाही पर प्रतिबंध लगा दिया गया है जो चुनाव क्षेत्र से संबंधित नहीं है। प्रेस विज्ञप्ति में श्री कुमार ने कहा है कि आज शाम पांच बजे से १३ अप्रैल तक चुनाव पूर्व सर्वेक्षणों पर तथा १३ अप्रैल से १० मई तक मतदान के बाद होने वाले सर्वेक्षणों पर रोक लगी रहेगी।

 आकाशवाणी से आप हर घंटे समाचार बुलेटिन सुन सकते हैं। मोबाइल फोन पर ताजा समाचार जानने के लिए मैसेज बॉक्स में टाइप करें न्यूज और भेज दें-५ ६ ७ ६ ७ ४ ४  पर
गोंग

 सरकार ने टेलीफोन टैपिंग प्रावधानों की प्रभावशाली निगरानी और इसके सार्वजनिक होने से रोकने के संबंध में सुझाव देने के लिए १५ सदस्यीय अंतरमंत्रालय समूह का गठन किया है। कैबिनेट सचिव के पत्र के अनुसार रक्षा, दूरसंचार, सूचना प्रौद्योगिकी, राजस्व, कार्मिक और विधि विभागों के सचिव इस दल के सदस्य होंगे। केन्द्रीय गृह सचिव इस दल के अध्यक्ष होंगे। अंतरमंत्रालय दल में इंटेलीजेंस ब्यूरो, सी.बी.आई., मादक पदार्थ नियंत्रण ब्यूरो, राष्ट्रीय जांच एजेंसी, राजस्व गुप्तचर निदेशालय और प्रवर्तन निदेशालय के प्रमुख तथा केंद्रीय प्रत्यक्ष कर बोर्ड के सदस्य और रक्षा मंत्रालय के सिग्नल इंटेलीजेंस विभाग के अतिरिक्त महानिदेशक भी शामिल होंगे। यह दल फोन टैपिंग के बारे में समान प्रक्रिया और नियम बनाने का सुझाव देगा।
 प्रधानमंत्री की अध्यक्षता में हाल ही में हुई उच्चस्तरीय बैठक के बाद अंतरमंत्रालय दल गठित करने का निर्णय लिया गया था।

 प्रवर्तन निदेशालय ने टू जी स्पेक्ट्रम आवंटन मामले में सीबीआई के आरोप पत्र में दर्ज सभी लोगों के खिलाफ काले धन की रोकथाम से संबंधित कानून के अंतर्गत सम्मन जारी किये हैं। एजेंसी ने सरकारी सूत्रों के हवाले से खबर दी है कि जेल में बंद पूर्व दूरसंचार मंत्री ए. राजा, डीबी रीयल्टी ग्रुप के प्रबंध निदेशक शाहिद बलवा और अन्य लोगों से पूछताछ के लिए निदेशालय जल्दी ही दिल्ली की एक अदालत से अनुरोध करेगा।

 उच्चतम न्यायालय टू जी स्पेक्ट्रम आवंटन मामले में पूर्वसंचार मंत्री ए. राजा तथा अन्य लोगों की सुनवाई के लिए आज विशेष सरकारी वकील नियुक्त करने का आदेश देगा। न्यायमूर्ति जी एस सिंघवी और न्यायमूर्ति ए.के. गांगुली की पीठ टू जी घोटाले में शामिल लोगों के खिलाफ कानूनी कार्रवाई के लिए रोजाना सुनवाई करने के बारे में भी आदेश देगी। केंद्र की अपत्तियों को दरकिनार करते हुए उच्चतम न्यायालय ने ८ अप्रैल को कहा था कि वह वरिष्ठ वकील यू.यू. ललित को विशेष सरकारी वकील नियुक्त करने के बारे में आदेश देगी। केंद्र सरकार ने अदालत से अनुरोध किया था कि उसे किसी और वकील का नाम तय करने के लिए एक हफ्ते का समय दिया जाए।
 उच्चतम न्यायालय नागरिक अधिकार कार्यकर्ता बिनायक सेन की जमानत अर्जी पर भी सुनवाई करेगा। बिनायक सेन को देशद्रोह और नक्सलियों से सम्पर्क रखने आरोप में आजीवन कारावास की सजा सुनाई गई है।

 इस्राइल के आतंकवाद निरोधी ब्यूरो ने भारत सहित अन्य देशों की यात्रा करने वाले इस्राइली नागरिकों को आतंकवादी हमले की आशंका की चेतावनी दी है। छुट्टियों के दौरान बहुत से इस्राइली घूमने-फिरने निकलते हैं। थाईलैंड, ग्रीस और टर्की में भी हमलों की आशंका है। इस्राइली नागरिकों से कहा गया है कि वे पर्यटक स्थलों पर विशेष रूप से सावधान रहें।

 दक्षिण अफ्रीका के राष्ट्रपति जैकब जुमा ने कहा है कि लीबिया के शासक कर्नल गद्दाफी ने संघर्ष विराम के लिए अफ्रीकी संघ की कार्य योजना को मंजूरी दे दी है। जुमा और अन्य अफ्रीकी नेता कल त्रिपोली में गद्दाफी से मिले और आज वे विरोधी नेताओं से मिलने बेनगाजी जायेंगे। अफ्रीकी संघ की कार्ययोजना में तत्काल संघर्ष विराम के अलावा मानवीय सहायता के लिए अनुमति देना और सरकार तथा विद्रोहियों के बीच बातचीत शामिल है।
 इस बीच, गद्दाफी की सेनाओं ने लीबिया के शहर अजदाबिया में विद्रोहियों पर भीषण गोलाबारी की ताकि उनके गढ़ बेनगाजी के इस प्रवेश द्वार पर कब्जा किया जा सके।

 आइवरी कोस्ट में संयुक्त राष्ट्र और फ्रांस के हैलीकॉप्टरों ने राष्ट्रपति लोहौं बागबो के घर पर राकेटों से हमला किया जहां राष्ट्रपति एक बंकर में छुपे हुये हैं। एसोसियेटेड प्रेस के एक संवाददाता ने फ्रांस के सैनिक ठिकाने से तीन हैलीकॉप्टरों को उड़ान भरते देखा जिसके थोड़ी देर बाद राष्ट्रपति निवास की तरफ से धमाके सुनाई दिये। फ्रांस में बागबो के सलाहकार टौसेंट एलॉयन ने हमले की पुष्टि की है।

 सीरिया और यमन में सत्ताधारी बशर अल असद और अली अब्दुल्ला सालेह के खिलाफ फिर प्रदर्शन हुए हैं। यमन की राजधानी सना और दूसरे शहरों में सुरक्षा बलों ने प्रदर्शनकारियों पर गोलीबारी की जिसमें एक व्यक्ति मारा गया।

 मिस्र के अधिकारियों ने पूर्व राष्ट्रपति हुस्नी मुबारक से पूछताछ के लिए सम्मन जारी किया है। इसके अलावा सार्वजनिक धन के दुरूपयोग के कथित आरोप में पूर्व प्रधानमंत्री अजीज को गिरफ्तार कर लिया गया है। सरकारी वकील मुबारक के दोनों पुत्रों गमाल और आला से भी पूछताछ करना चाहते हैं। हालांकि मुबारक ने इन आरोपों को खारिज करते हुए कहा है कि वे अधिकारियों के साथ पूरा सहयोग करेंगे।

 जापान के प्रधानमंत्री नाओतो कान ने हाल में आए भूकंप और त्सुनामी के कारण विस्थापित लोगों को भरोसा दिलाया है कि सरकार उनके पुनर्वास का पूरा ध्यान रखेगी। कान ने इशिनोमाकी में मछुआरों के एक इलाके का दौरा कर स्थानीय लोगों से वादा किया कि सरकार उनके पुनर्वास और मछली उद्योग को सहारा देने के लिए हर संभव प्रयास करेगी। जापान में ११ मार्च को आये विनाशकारी भूकंप में करीब तीस हजार लोग मारे गए या लापता हो गए।

 आई पी एल ट्वन्टी-ट्वन्टी क्रिकेट प्रतियोगिता में मुंबई में डी वाई पाटिल स्टेडियम में कल रात पुणे वारियर्स ने किंग्स इलेवन पंजाब को सात विकेट से हरा दिया। पहले बल्लेबाजी करते हुए किंग्स इलेवन पंजाब ने निर्धारित बीस ओवर में आठ विकेट पर एक सौ बारह रन बनाए। पुणे वारियर्स ने इस लक्ष्य को तेरह ओवर एक गेंद में ही हासिल कर लिया।
 इससे पहले, दिल्ली में मुंबई इंडियन्स ने डेल्ही डेयर डेविल्स को आठ विकेट से हरा दिया। डेल्ही डेयर डेविल्स की पूरी टीम १७ ओवर चार गेंद पर ९५ रन में सिमट गई थी। मुंबई इंडियन्स ने इस लक्ष्य को १६ ओवर पांच गेंद में दो विकेट खो लक्ष्य हासिल कर लिया।

 और अब आज के समाचार पत्रों की सुर्खियों के साथ लवलीन निगम।
 लोकपाल विधेयक मसौदा समिति पर दैनिक ट्रिब्यून ने गांधीवादी समाजसेवी अण्णा हजारे के शब्दो को शीर्षक दिया है मसौदा समिति में बदलाव नहीं। दैनिक जागरण की सुर्खी है लोकपाल पर परदे में नहीं होगा काम। दैनिक भास्कर लिखता है वीडियों कांफ्रेंसिंग से देश देखेगा मसौदा समिति की कार्यवाही। नवभारत टाइम्स ने मसौदा समिति के संयोजक विधि मंत्री विरप्पा मोईली के हवाले से लिखा है ३० जून ही होगी डेड लाईन। पंजाब केसरी के शब्द है संसद पर पूरा भरोसा। राष्ट्रीय सहारा की कामना है संसद इसे एक स्वर से पारित करे और स्वतंत्रता दिवस पर देश को यह उपहार दे।
 जनसत्ता ने अण्णा हजारे के अगले कदम की चर्चा की है शीर्षक दिया है चुनाव सुधार के लिए भी होगा संघर्ष। देशबन्धु की सुर्खी है अब चुनाव सुधार की बारी।
 चुनाव वाले राज्यों में विमानों से भारी भरकम राशि भेजने की घटनाओं पर जनसत्ता का शीर्षक है अवैध धन की आवाजाही रोकने के लिए हवाईअड्डों पर लगें अतिरिक्त कैमरे। पंजाब केसरी ने हवाईअड्डों पर इस प्रकार की धरपकड़ से संबंधित सीसी टी वी फूटेज तैयार करने और उसे सुरक्षित रखने के बारे में नागर विमानन मंत्रालय को निर्वाचन आयोग के ताजा दिशा-निर्देश की चर्चा की है।
 फोन टैपिंग मामले पर नजर रखने के लिए समूह, नई दुनिया की सुर्खी है। अंगे्रजी दैनिक हिन्दुस्तान टाईम्स ने भारतीय प्रतिभूति विनिमय बार्ड सेबी की चिंता को उजागर किया है और शेयर बाजर के काले कारनामों पर नजर रखने के लिए सरकार से फोन टैपिंग की इजाजत मांगने का उल्लेख किया है। उधर, इकनॉमिक टाईम्स का कहना है काले धन पर लगाम के लिए रियल्टी सेक्टर पर बढ़ेगा पहरा। सरकार यह अनिवार्य बनाएगी कि प्रॉपर्टी रजिस्ट्रार सभी रियल एस्टेट सौदों की जानकारी एंटी-मनीलाउंडरिंग एजेंसी वित्तीय गुप्तचर इकाई को दें।
 महान क्रिकेट खिलाड़ी सचिन तेन्डुलकर को भारत रत्न देने की मांग पर राष्ट्रीय सहारा की सुर्खी है नियम बदले बिना नहीं मिल सकता सचिन को भारत रत्न। अमर उजाला का कहना कि अभी  कला, साहित्य, विज्ञान और समाजसेवा के क्षेत्र मे ही योगदान पर मिलता है यह सम्मान।
 बेतहाशा महंगाई के बीच रिकॉर्ड अनाज उत्पादन के अनुमान पर नई दुनिया दो शब्द कहता है हरित क्रांति के बाद मॉनसून का जब-तब बेगानापन अगर छोड़ दे तो देश के किसानों के परिश्रम और पुरुषार्थ से हमारे अन्न के भंडार हमेशा भरपूर रहे है।
THE HEADLINES : 
  • Polling is underway for the second and final phase of assembly elections in Assam; Campaigning for Assembly elections in Tamil Nadu, Puducherry and Kerala ends today.
  • Government forms an Inter Ministerial Group to draw up uniform processes and procedures for telephone tapping.
  • Supreme Court to pass an order today on appointment of a special public prosecutor for holding the trial of former Telecom Minister A Raja and others in 2G scam case.
  • Libyan leader Muammar Gaddafi accepts African Union‘s road map for a cease-fire with rebels.
<><><>
 Polling is progressing smoothly for the second and final phase of Assembly elections in Assam. Voting is taking place in 64 constituencies spread over 14 districts in Lower Assam in this phase. The polling, which started at 7 am, will continue till 3 pm. Elaborate security arrangements have been made to ensure free and fair poll. Over 60 thousand personnel of Central paramilitary forces have been deployed. More than 50 per cent of 12,589 polling booths have been identified as sensitive. Strict vigil is being maintained along the border with Bhutan and Bangladesh to check infiltration of anti-social elements.  Election observers have been appointed in every constituency to oversee the entire polling process. In addition to this, three thousand micro observers have been deputed at polling centres. 2,500 video cameras will record the entire polling process in vulnerable areas.  Now we go over live to our correspondent KK Lal in Jhalukbari Assembly constituency in Kamrup district.
Q. 1: Krishna Kumar, How is polling progressing there?
 Sunil, this time I am standing at the booth number 212 in Jhalukbari assembly constituency. The weather is clear and there is bright sun shine . Polling started an hour before and people are exercising their right of franchise without fear. Before polling started I had visited several polling booths and found long queues of voters standing to vote. This time elderly and women electorates are seen greater in number. The young voters who were to cast their votes for the first time appeared particularly more enthusiastic. Sunil.
Q.2: What kind of security arrangements you are witnessing there, Krishna Kumar, ?
There is heavy deployment of forces. Jawans of central para -military forces have been deployed at every booth and a strict vigil is being maintained. Two helicopters with paramilitary forces are hovering in the sky to monitor anti- social elements. Sunil
 K.K.Lal in Jhalukbari Assembly constituency in Kamrup district. Thank you so much for that information. And, Now we have have our correspondent Ramani Kant Sharma online from Dispur constituency in Guwahati city.
Ramani, what is the latest update you have for us?
 (Sunil), “I am at present in a polling centre at the Raghunath Chaudhury High school at Birkuchi area in the largest Assembly segment of Dispur in the outskirts of the Guwahati city. People in large numbers are queuing up in front of this polling centre before the voting began at 7.00 this morning. Polling is going on peacefully under adequate security cover and comfortable sunny weather. People are showing ‘voter slips’ and
approved alternate documents for their identification at the polling stations .
Ramnikant Sharma, thank you, for that update.
 Campaigning for Assembly elections in Kerala, Tamil Nadu and Puducherry ends today. Single phase polling will be held in these states on Wednesday. In Kerala, political parties are making their last ditch efforts to woo the voters. Our correspondent has filed this report:
As few hours are left for the final effort for political parties, intense campaigning to woo each voter is underway. Of course, as in the past the main tussle is between Congress led UDF and CPIM led LDF. However, BJP in its earnest effort to open account in Kerala assembly has been equally strong in campaigning. Contrary to 2006 assembly poll, multiplicity of electronic media provided an altogether different manifestation to campaigning and political tussle in God’s own country. Ram Krishna Pillai, AIR News, Thiruvananthapuram.
<><><>
 The Election Commisson has issued a notice to DMK leader M.K. Stalin for personally attacking AIADMK Chief Jayalalitha, for violation of model Code of Conduct.  The commission has asked Mr. Stalin to submit his response by this evening. AIADMK had on 8th April  filed a complaint with the Election Commission against Mr Stalin who had allegedly made some remarks  against Jayalalithaa. Meanwhile, the Chief Electoral Officer has passed restrictions on movement of vehicles and persons who do not belong to the constituency. A report from our correspondent:
  The Chief Electoral Officer Mr Praveen Kumar has passed restrictions on movement of vehicles and persons who do not belong to the constituency. In a press release, Mr Kumar has said that Opinion polls will be banned from five pm today till the 13th of april and the exit polls from the date of polling to 10th of May. He has also passed strict orders on the handling of evm by presiding officers to use the close button after polling is over. With regard to distribution of money, Mr Kumar that the comission would be constrained to take stern action on these matters. Joy Air News Chennai.
<><><>
 In West Bengal, notification for the 5th phase of Assembly elections in the state has been issued.  38 constiuencies in West Midnapore, Purulia, Bankura and Burdhaman districts will go to polls on the 7th of next month in this phase. Our correspondent reports that campaigning for first phase of elections has gained momentum as few days are left for poll.  The first phase of polls will take place in 54 seats covering six north Bengal districts on the 18th of this month.
  Most of the prominent leaders of all major political parties are now touring North Bengal districts to woo voters.  The Trinamool Congress Chief Mamta Banerjee yesterday addressed a number of election rallies at different parts of Malda in North Bengal. The BJP leaders Mr. Vinay Katihar took part in the election campaign for his party nominees in the district.  The Chief Minister Mr. Budhadeb Bhattacharjee also joined election rallies at his own constituency where he asserted that if Left Front is voted to power the industry will be set up on much debated land in Singur. Arijit Chakraborty, AIR News, Malda.
<><><>
 The Government has set up a 15-member Inter Ministerial Group for recommending effective monitoring of provisions of telephone tapping and curtailing its leakage to the public at large. According to a Cabinet Secretary note, the group includes secretaries of Defence, DoT, IT, Revenue, Personnel and Legal Affairs as among the members. The Union Home Secretary will chair the group. The group will  draw up uniform processes and procedures including Standard Operating Procedures for usage of tapped phones and destruction of non-relevant information. The  Inter Ministerial Group will also draw up regulation and prevention of misuse of off-the-air interception using GSM and CDMA phones.
<><><>
 The Supreme Court will pass an order today on the appointment of a special public prosecutor for holding the trial of former telecom minister A Raja and others in the 2G spectrum allocation case. A bench of justices G S Singhvi and A K Ganguly will also pass direction for holding the trial in the case on day-to-day basis without any adjournments to bring to justice all persons involved in the scam. High profile politicians, top corporate bigwigs, bureaucrats and telecom firms have come under scrutiny in the case. Brushing aside the Centre’s objections, the apex court had on April 8 said, it would pass an order for the appointment of senior advocate U U Lalit as special public prosecutor. The Supreme Court will also hear the bail plea  of civil rights activist Binayak Sen, who has been sentenced to life imprisonment on charges of sedition and links with Naxalites today. A bench of justices H S Bedi and C K Prasad had on March 11th agreed to hear Sen’s plea and had sought the response of the Chhattisgarh government within four weeks.
<><><>
 The Enforcement Directorate has issued summons under the Prevention of Money Laundering Act, PMLA against all the persons named by CBI in the charge sheet in the 2G spectrum allocation case. Quoting official sources, PTI   reported that ED will also move a Delhi court soon seeking permission to question former Telecom Minister A Raja, former Managing Director of DB Realty group Shahid Balwa and others.
<><><>
 South African President Jacob Zuma says Libyan leader Muammar Gaddafi has accepted the African Union’s road map for a cease-fire with rebels.  Zuma and other African leaders travelled to Tripoli to meet Gaddafi yesterday and will be in the rebel stronghold of Benghazi today to meet leaders of the opposition.  The African Union’s road map calls for an immediate cease-fire, opening channels of humanitarian aid and talks between the rebels and the government. Meanwhile, pro-Gaddafi troops shelled rebel positions in Ajdabiya for control of the gateway to the opposition stronghold of Benghazi. News Channel Al Jazeera  reported that the rebels have been outflanked by pro-Gaddafi forces.
<><><>
 In on-going Indian Premier League debutants Pune Warriors commenced their campaign with a resounding seven-wicket victory over Kings XI Punjab at their home venue D Y Patil Stadium in Mumbai last night. In another match, Mumbai Indians beat Delhi Daredevils by eight wickets in their opening match in Delhi. After dismissing Delhi Daredevils for 95 all out in 17.4 overs, Mumbai Indians overhauled the victory target of 96 by making 99 for two in 16.5 overs. In today’s  only match, Kolkata Knight Riders will meet Deccan Chargers at Eden Gardens, Kolkata.  The encounter is slated for 8 PM.
<><><>
 The Indo-Russian duo of Sania Mirza and Elena Vesnina has advanced to the final of the Family Circle Cup WTA tennis tournament at Charleston in USA.  In the semi-final the pair beat the combination of Ji Zheng and Peng Shuai in straight sets 6-2, 7-5. Sania and Vesnina will take on the fourth-seeded American pair of Bethannie Mattek-Sands and Meghann Shaughnessy.
<><><>
 The News Services Division of All India Radio in its weekly phone-in programme “Public Speak” will bring you  a discussion tonight on Rational Use of Antibiotic Drugs. It can be heard on FM Gold Channel from 9.30 p.m. Listeners can pose questions to experts in our studios on the telephone number: 2331-4444. This programme is also available on Doordarshan DTH.
<><><>
India‘s crusade against corruption continues to make headlines.   “Anna plays hardball” reads the headline in Hindustan Times, referring to his demand to videograph the proceedings of the joint committee drafting the Lokpal Bill.  The Statesman, under the headline, “Anna deadline for Lokpal Bill” writes that Hazare and his associates have threatened to revert to agitation if the Lok Pal bill is not enacted by the 15th of August.
A news item in The Times of India reveals that India is one of the few countries in the world that have not ratified a United Nations convention against corruption, even though it signed it 6 years ago.  The paper points out that acceding to the convention could make it easier for the government to bring back the billions of dollars stashed illegally abroad.
A fallout of what has been termed as “Radia Effect” is that the Centre has constituted a 15-member inter ministerial group to make phone tapping leakproof, writes The Tribune.
Hindustan Times has prominently reported the Securities and Exchange Board of India’s request to the government to allow it to tap phones to monitor stock market investments and prevent manipulation of share prices.
Related to the 2G scam, The Statesman and The Tribune have reported on their front pages that the Telecom Ministry might cancel the licences of mobile operators Idea Cellular and Spice, in 5 states, for failing to roll out services within the stiputated time.
An article in The Indian Express reveals that by October the 15th, an unprecedented seven judges of the Supreme Court will retire, even as two posts lie vacant.
And finally, Hindustan Times reports that alarmed by the fact that 44,000 trademark files are missing from the Trade Marks Registry branches in the four metros, the Delhi High Court has asked the department of industrial policy and promotion to lodge an FIR, trace the files and fix responsibility.

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: