>समाचार News (1) 09.04.2011

9 अप्रैल

>

मुख्य समाचार :-
  • लोकपाल विधेयक के मसौदे के लिए समिति बनाने पर सरकार के साथ सहमति के बाद अण्णा हजारे आज अनशन तोड़ेंगे।
  • प्रणब मुखर्जी और शांतिभूषण दस सदस्यों की समिति की अध्यक्षता करेंगे।
  • उच्चतम न्यायालय टू जी स्पेक्ट्रम मामले में विशेष अदालत को हर रोज सुनवाई करने का निर्देश देगा।
  • असम में विधानसभा चुनाव के दूसरे और अंतिम चरण के लिए प्रचार अभियान आज शाम समाप्त। चुनाव वाले अन्य राज्यों में गतिविधियां तेज।
  • इराक में एक ईरानी निर्वासित समूह की बस्ती पर सुरक्षा बलों की कार्रवाई के बाद हुई झड़पों में दस लोगों की मौत।
………………………

भ्रष्टाचार से कारगर ढंग से निपटने के लिए लोकपाल विधेयक लाने की मांग कर रहे प्रबुद्ध नागरिकों और सरकार के बीच  सहमति बन गई है। इन प्रबुद्ध नागरिकों की अगुवाई कर रहे जाने माने गांधीवादी  अन्ना हजारे ने  ये घोषणा कल रात नई दिल्ली में जंतर-मंतर पर  की। उन्होंने कहा कि वे आज सुबह साढ़े दस बजे  अनशन समाप्त कर देंगे।
केन्द्रीय मंत्री कपिल सिब्बल ने संवाददाताओं को बताया कि प्रस्तावित विधेयक का मसौदा तैयार करने के लिए दस सदस्यों की एक संयुक्त समिति बनाई जाएगी। ये विधेयक संसद के मॉनसून सत्र में लाया जाएगा। इस बारे में एक आदेश जारी किया जा रहा है। वित्त मंत्री प्रणब मुखर्जी की अध्यक्षता में इस समिति में कानून मंत्री वीरप्पा मोइली, दूरसंचार मंत्री कपिल सिब्बल, गृह मंत्री पी० चिदम्बरम और जल संसाधन मंत्री सलमान खुर्शीद शामिल होंगे।
वरिष्ठ वकील शांतिभूषण इस समिति के सहअध्यक्ष होंगे। समिति में अन्ना हजारे के अलावा प्रमुख वकील प्रशांत भूषण, उच्चतम न्यायालय के सेवानिवृत्त न्यायाधीश संतोष हेगड़े और आर०टी०आई० कार्यकर्ता अरविंद केजरीवाल भी होंगे।
प्रधानमंत्री डॉ० मनमोहन सिंह ने कल सुबह से ही इस मसले को निपटाने की कोशिशें तेज कर दी थीं। उन्होंने कांग्रेस अध्यक्ष सोनिया गांधी, उनके राजनीतिक सचिव अहमद पटेल, कपिल सिब्बल और प्रणब मुखर्जी से विचार विमर्श किया। अन्ना हजारे द्वारा १३ अपै्रल से जेल भरो आंदोलन की घोषणा किए जाने के बाद उन्होंने वरिष्ठ नेताओं के साथ दूसरे दौर की बातचीत की। प्रधानमंत्री ने यह मसला सुलझाने के  प्रयासों के बारे में राष्ट्रपति प्रतिभा देवीसिंह पाटील को भी जानकारी दी। हमारे संवाददाता ने इसे लोकतंत्र की विजय बताया है।

………………………

उच्चतम न्यायालय, टू-जी स्पैक्ट्रम आवंटन के अभियुक्तों के मामलों की सुनवाई के लिए गठित विशेष अदालतों को निर्देश देगा कि वे रोज+ सुनवाई करें। न्यायमूर्ति जी एस सिंघवी और न्यायमूर्ति ए के गांगुली की पीठ ने कहा है कि इसका औपचारिक आदेश सोमवार को जारी किया जाएगा। न्यायालय ने यह भी संकेत दिया कि वह सुनवाई में अदालत की सहायता के लिए उदय ललित को विशेष सरकारी वकील नियुक्त करेगा। इस नियुक्ति पर केन्द्र सरकार की आपत्तियों को दरकिनार करते हुए पीठ ने ऐसा संकेत दिया है।
उच्चतम न्यायालय ने यह भी कहा है कि वह सभी न्यायालयों पर इस मामले से संबंधित किसी याचिका को स्वीकार करने पर रोक लगाएगा और ऐसे सभी मामले केवल उच्चतम न्यायालय में ही दायर करने होंगे।

………………………

असम विधानसभा चुनाव के दूसरे और अंतिम दौर के लिए प्रचार आज तीन बजे समाप्त हो जाएगा। इस चरण में निचले असम की ६४ विधानसभा सीटों के लिए वोट डाले जाएंगे। हमारे संवाददाता ने बताया है कि पिछले कुछ दिनों में कांग्रेस, भारतीय जनता पार्टी, असम गण परिषद और ऑल इंडिया यूनाइटेड डेमोक्रेटिक फ्रंट, भारतीय कम्युनिस्ट पार्टी तथा राष्ट्रवादी कांग्रेस पार्टी के प्रमुख नेताओं ने अपने उम्मीदवारों के लिए समर्थन जुटाने के वास्ते राज्य के विभिन्न हिस्सों के दौरे किए।
कांग्रेस अध्यक्ष सोनिया गांधी ने लोगों से विघटनकारी ताकतों से सचेत रहने को कहा है। गुवाहाटी में कल एक रैली में उन्होंने राज्य में बांग्लादेशियों को वोट बैंक के रूप में इस्तेमाल करने के भाजपा के आरोपों का खंडन किया।
इस बीच, कांग्रेस के वरिष्ठ नेता और असम के मुख्यमंत्री तरुण गोगोई ने कहा है कि कांग्रेस को बहुमत मिलने पर भी, बोडोलैंड पीपुल्स फंरट के साथ चुनावी गठबंधन बरकरार रहेगा।
पश्चिम बंगाल विधानसभा चुनाव के पहले चरण में उत्तरी बंगाल के छह जिलों की ५४ विधानसभा सीटों पर १८ अप्रैल को होने वाले मतदान के लिए प्रचार जोरों पर है। गोरखा नेशनल लिब्रेशन फ्रंट – जी एन एल एफ  -के प्रमुख सुभाष घीसिंग करीब तीन साल बाद दार्जीलिंग पवर्तीय क्षेत्र में लौट आए हैं। इस चरण में दार्जीलिंग जिले में जी एन एल एफ  के तीन उम्मीदवारों सहित ३८ प्रत्याशी मैदान में हैं।
केरल में बुधवार को होने वाले मतदान के लिए प्रचार के अब सिर्फ दो दिन बचे हैं। राष्ट्रीय दलों के प्रमुख नेता मतदाताओं को लुभाने की कोशिशों में जुटे हैं। बहुजन समाज पार्टी की अध्यक्ष मायावती ने कल तिरूवनंतपुरम में एक रैली को संबोधित किया।
इस बीच, निर्वाचन आयोग ने राज्य के एक सौ ४० विधानसभा क्षेत्रों में चुनाव सुचारू रूप से कराने के लिए तैयारियां पूरी कर ली हैं।
तमिलनाडु में इस महीने की १३ तारीख को होने वाले मतदान के लिए निर्वाचन आयोग ने चुनाव में पैसे का इस्तेमाल रोकने के लिए उड़न दस्तों की संख्या बढ़ा दी है। मुख्य निर्वाचन आयुक्त एस वाई कुरैशी ने कहा कि आयोग तमिलनाडु में चुनावी धांधलियों से मुंह नहीं मोड़ सकता। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि राज्य में वेबकास्टिंग के जरिए मतदान केंद्रों पर नजर रखी जाएगी।

पुद्दुचेरी में १३ अपै्रल को होने वाले चुनाव के लिए प्रचार चरम पर है। भाजपा अध्यक्ष नीतिन गडकरी ने कल कराइकल और पुद्दुचेरी में जनसभाओं को संबोधित किया। चुनाव स्वतंत्र और निष्पक्ष ढंग से कराने के लिए सात सौ मतदान केन्द्रों में वेब कैमरे और कम्प्यूटर लगा दिए गए हैं। कानून और व्यवस्था बनाए रखने के लिए केन्द्रीय अर्द्धसैनिक बलों की दस कंपनियां तैनात की जा रही हैं।

………………………

प्रधानमंत्री डॉक्टर मनमोहन सिंह तमिलनाडु में चुनाव प्रचार के लिए आज कोयम्बतूर जाएंगे। शहर में सुरक्षा के व्याापक प्रबंध किए गए हैं। भारतीय जनता पार्टी के वरिष्ठ नेता लालकृष्ण आडवाणी भी रविवार को कोयम्बतूर में एक जनसभा को सम्बोधित करेंगे।

………………………

उत्तरप्रदेश विधानसभा के अगले साल होने वाले चुनावों के लिए प्रमुख विपक्षी दल समाजवादी पार्टी ने अपने १६२ उम्मीदवारों की पहली सूची कल जारी कर दी। पार्टी के प्रवक्ता ने हमारे लखनऊ संवाद्दाता को बताया कि ३९ मौजूदा विधायकों को फिर से टिकट दिया गया है। ६३ चेहरे नए हैं। इस सूची में नौ महिलाओं के भी नाम हैं।
पार्टी की राज्य शाखा के अध्यक्ष और सांसद अखिलेश यादव ने ये सूची लखनऊ में जारी की। उन्होंने बताया कि दूसरी सूची भी जल्दी ही जारी की जाएगी।

………………………

इराक में आज तड़के एक ईरानी निर्वासित गुट की बस्ती पर  सुरक्षा बलों की कार्रवाई के बाद हुई झड़पों में कम से कम दस लोग मारे गए हैं। सरकार इस गुट को काफी अरसे से इराक से बाहर भेजने की कोशिश कर रही है। इस क्षेत्र में पिछले सप्ताह कैंप अशरफ़  के निकट  और इराकी सैनिक भेजे जाने पर लोगों ने पथराव किया और वे फौजी ट्रकों के आगे आ गए।

………………………

अमरीका ने लीबिया के प्रधानमंत्री, चार बड़े अधिकारियों तथा राष्ट्रपति  गद्दाफी के बच्चों की दो कंपनियों पर प्रतिबंध लगा दिए हैं।
यह घोषणा  वॉच्चिंगटन में अमरीका के आंतकवाद और वित्त गुप्तचर विभाग के कार्यकारी सहायक मंत्री डेविड कोहेन ने की।
इस बीच, लीबिया के पश्चिमी हिस्से में विद्रोहियों के कब्जे वाले एकमात्र शहर मिसराता और उसके आसपास घमासान जारी है।

………………………

नाईजीरिया में आज संसदीय चुनाव हो रहे हैं। यह चुनाव पिछले सप्ताह होने थे लेकिन पूरी तैयारी न होने के कारण निर्वाचन आयोग ने इन्हें एक सप्ताह के लिए टाल दिया । १६ अपै्रल को राष्ट्रपति का चुनाव होगा। चुनाव से एक दिन पहले नाईजीरिया में भारी हिंसा हुई है।

………………………

जापान में अब तक के सबसे गंभीर परमाणु संकट को देखते हुए भारत ने  कल उसके साथ परमाणु ऊर्जा के विभिन्न पहलुओं पर चर्चा की। ग्यारह मार्च को आए भूकंप और त्सुनामी के बाद पहली उच्चस्तरीय यात्रा पर जापान पहुंची विदेश सचिव निरूपमा राव ने भारत की ओर से हर तरह की सहायता की पेशकश की। जापान ने अब तक भारत द्वारा दी गई सहायता के लिए आभार व्यक्त किया।  विदेश सचिव ने तोक्यो में जापान के विदेश सचिव केनइचिरो ससाई और विदेश उप सचिव कोरो बेश्शो के साथ बातचीत की।

………………………

देश में विदेशी पर्यटकों की संख्या बढ़ाने के लिए इस साल जनवरी से छह और देशों के नागरिकों को भारत पहुंचते ही वीजा दिया जाएगा। पिछले वर्ष से शुरू की गई इस योजना के तहत लाभ पाने वाले देशों की सूची में कम्बोडिया, इंडोनेशिया, वियतनाम, फिलिपीन्स, लाओस और म्यांमार  को भी शामिल किया गया है। योजना के तहत जनवरी और मार्च के बीच दो हजार नौ सौ पांच वीजा जारी किये गए।

………………………

अमरीका की एक सरकारी रिपोर्ट में कहा गया है कि जम्मू-कश्मीर और पूर्वोत्तर राज्यों में आतंकवादियों, अलगावादियों और माओवादियों ने मानवाधिकारों का गंभीर उल्लंघन किया है।
मानवाधिकारों के बारे में अमरीकी विदेश मंत्रालय की २०१० की रिपोर्ट में कहा गया है कि आतंकवादियों, अलगावादियों और माओवादियों ने सुरक्षाकर्मियों, पुलिसकर्मियों, सरकारी अधिकारियों और आम नागरिकों की हत्याओं सहित  कई घोर अपराध किए हैं। अमरीकी संसद के अनुमोदन से तैयार यह वार्षिक रिपोर्ट विदेश मंत्री हिलेरी क्लिंटन ने वाशिंगटन में जारी की।

………………………

आई पी एल के पहले मैच में  पिछले चैम्पियन चेन्नई सुपर किंग्स ने एक रोमांचक मुकाबले में  कोलकाता नाईट राइडर्स को दो रन से हरा दिया। चेन्नई के एम.ए. चिदम्बरम स्टेडियम में जीतने के लिए १५४ बनाने की कोशिश में, कोलकाता नाईट राइडर्स की टीम सात विकेट पर १५१ रन ही बना पाई। जैक कालिस ने ५४, तथा मनोज तिवारी और एम बिसला ने २७-२७ रन बनाए।
चेन्नई सुपर किंग्स के लिए श्रीकांत अनिरूद्ध ने ६४ रन बनाए। सुरेश रैना ने ३३ रन का योगदान किया और गेंदबाजी करते हुए तीन रन देकर एक विकेट भी लिया।  अनिरूद्ध को मैन ऑफ द मैच घोषित किया गया।

………………………
समाचार पत्रों से                        
लोकपाल विधेयक के मसौदे पर सामाजसेवी अन्ना हजारे के नेतृत्व में समाज और सरकार के बीच बनी सहमति पर अखबारों में आज जीत-हार की जंग छिड़ी है, अखबारों ने इसे अन्ना की जीत बताया है, लेकिन हिंदुस्तान की सुर्खी है- जन गण मन की जीत। दैनिक ट्रिब्यून ने गांधीवादी सत्याग्रह की जयकार की है। दैनिक जागरण ने इसके लिए जनता को बधाई दी है। इकॉनॉमिक्स टाइम्स की फिल्मी सुर्खी है हजारों ख्वाहिशें ऐसी…. दैनिक भास्कर की सुर्खी है जनतंत्र ही जीता। पत्र का ये भी कहना है – ये जीत नहीं पड़ाव है। भ्रष्टाचार के विरूद्ध असल युद्ध तो अब शुरू होगा।
अखबारों के बिजनेस पन्ने पर वित्त मंत्री प्रणब मुखर्जी का यह बयान छपा है कि विकास में भ्रष्टाचार बड़ी बाधा है और इस कारण सभी लोगों को ऊंची आर्थिक वृद्धि का लाभ नहीं मिल पाया।
हिंदुस्तान की खबर के मुताबिक केंद्र सरकार ने फैसला किया है कि आईएएस अफसरों सहित ग्रुप ए स्तर के सभी अधिकारियों को अपनी संपत्ति का ब्यौरा सार्वजनिक करना होगा और ऐसा न करने वाले को पदोनत्ति नहीं मिलेगी।
राजस्थान पत्रिका की खबर है – बैंक देय होने के बावजूद टीडीएस नहीं काट रहे हैं। आयकर विभाग ने बैंकों को इस बारे में नोटिस जारी किए हैं।
बिजनेस भास्कर का कहना है कि फिक्स डिपॉजिट पर ब्याज दर घटने लगी है क्योंकि बैंकों के पास नकदी बढ़ रही है।
दिल्ली के कुछ इलाकों में गंदे पानी की वजह से ५० से अधिक लोगों के हैपेटाइटिस के शिकार होने की खबर नई दुनिया के दिल्ली पन्ने पर है।
अखबारों के खेल पन्ने आईपीएल क्रिकेट की रंगीनियों से भरे हुए हैं। एक छोटी सी खबर बैडमिंटन एशिया चैंपियनशिप में भारत की कमजोर चुनौति के बारे में है।
………………………
THE HEADLINES: 
  • Anna Hazare to break his fast today following an understanding with the Government to set up a committee to draft Lok Pal Bill; Pranab Mukherjee and Shanti Bhushan to head the ten member Joint Committee.
  • Supreme Court to direct special court to conduct day-to-day trial in 2G spectrum scam case.
  • Campaigning for the second and concluding phase of Assembly elections in Assam comes to an end this afternoon; Electioneering picks up in other poll bound states. 
  • In Iraq, at least 10 people killed in pre-dawn clashes as security forces raided settlement of an Iranian exile group.
<><><>
The social activists group led by Anna Hazare spearheading the campaign to press for Lok Pal Bill to effectively deal with corruption has reached an understanding with the Government. An announcement to this effect was made by Mr. Anna Hazare at Jantar Mantar, in New Delhi last night. Talking to reporters The Jubillant anti-corruption crusader said that the Government agreed to enact Lokpal Bill. This is a win of common people all over India.
Main Anshan chhorunga, government ne jo batein maan lee hain, usse mujhe lagta hai ki pure bharat kee janata kee jeet hui hai.
He said he will break his fast today at 10 a.m.
Briefing reporters Union Minister Kapil Sibal said a 10 member joint drafting committee is being constituted to draft the proposed bill to be tabled in the Monsoon session of Parliament and an order to this effect is being issued. 
I am very happy that we are now ending these days among uncertainty. Through a resolution in which both sides had confidence in each other that we could in fact resolve these issues. That whatever is required to be done should be done by
June 30th, 2011 so that in the monsoon session after the matter goes to the cabinet we are able to introduce a draft resolution.
Finance Minister Pranab Mukherjee will head the Committee which will also include  Law Minister  Veerappa Moily, Telecom Minister Kapil Sibal, Home Minister P Chidambaram and Water Resources Minister Salman Khurshid as members. Noted Lawyer Shanti Bhushan will be its co- Chairman.  Besides Anna Hazare, those representing the civil society in the joint committee will be eminent lawyer Prasant Bhushan, retired Supreme Court Judge Santosh Hegde and RTI activist Arvind Kejriwal.
The Prime Minister Dr. Manmohan Singh stepped up efforts to resolve the issue since yesterday morning.  Dr. Singh held discussions with Congress President Sonia Gandhi, her political secretary Ahmad Patel, Kapil Sibal and Pranab Mukherjee.  Later, he had second round of talks with senior ministers as Anna Hazare declared ‘Jail Bharo’ agitation from April 13.  Dr. Singh also briefed the President Mrs. Pratibha Devisingh Patil about the efforts being made to resolve the issue. More from our correspondent:
The amount of support gathered by Anna Hazare at his group throughout the country speaks volume about people anger against corruption. It has also a message for the political parties across the board to ponder over their credibility as people in these rallies have shown little regard for them that the world of caution for those who take up the issues of public concern that while pressing for any demand there has to be regard empowerment and constitution. After all all laws have to be enacted by this temple of democracy. We that as it may one thing is clear that an effect to law to deal with the menace of corruption will finally become a reality. It is neither defeat nor victory of anyone. Democracy has finally triumphed.
Vijay Raina, AIR News,
Delhi
<><><>
The Supreme Court is to direct the special court, set up exclusively for trying various 2G spectrum scam accused, to hold day-to-day trial without any adjournment.  A bench of Justices G S Singhvi and A K Ganguly said, it will pass a formal order on this issue on Monday.  The court said, it will also pass an order on the same day for the appointment of senior advocate, U U Lalit, as special public prosecutor for holding the trial in the 2G spectrum case.  It turned down the Centre’s plea seeking one week’s time to come out with an alternate name.  Earlier, the Centre had objected to the appointment of Mr. Lalit, saying he did not meet the eligibility criteria for the task.
<><><>
Union Home Minister P. Chidambaram said, talks with three militant groups of Assam are in the final stage.  The groups include, United People’s Democratic Solidarity, Dima Halam Daogah (DHD) and Dima Halam Daogah (Jewal).  He said that the draft accord papers with these banned groups are nearly completed.  Addressing a press conference at Guwahati, Mr. Chidambaram said, violent incidents in the State have come down remarkably due to the firm and fair stand initiated by the Government.  
<><><>
In Assam, leaders of different political parties are making last ditch efforts to woo voters as the second and concluding phase of elections in the state will come to an end at three this afternoon. In this phase polling will be held in 64 constituencies in lower Assam area including Bodo belt of the state.
Leaders of ruling congress in the state and those of opposition parties including BJP, Asom Gan Parishad ( AGP), AIUDF, NCP and left parties are making allegations and counter allegations on development work and infiltration from
Bangladesh to neighbouring Assam. AIR correspondent reports that large number of female supporters of different parties have come out  for campaigning.
There is a greater enthusiasm among women supporters in campaigning. In comparison to male participation of women is remarkable seen in larger numbers in public meetings and rallies. Leaders of various political parties have intensified their public contacts. They are going door to door to garner support of the voters. Party leaders are also sending messages through SMS to voters at large.
With Ramani Kant Sharma in Guwahati, this is Krishna Kumar Lal, AIR News.
In
West Bengal, electioneering for the first phase of election to 54 assembly seats in six districts of North Bengal is gaining momentum.  Gorkha National Liberation Front, GNLF, Supremo Subhash Ghisingh has  returned to Darjeeling hills after almost three years. Our Correspondent reports that   the fate of 38 candidates including three GNLF candidates in Darjeeling district will be decided in the first phase polls slated for the 18th of this month.  
Campaigning is expected to be picked up from today in six
North Bengal districts where first phase of election are scheduled to be held in the next week following relaxation on ban on use of microphones by the Kolkata High Court. Altogether 364 candidates are in the fray for this phase of election. Over 97 lakh electorates are eligible to cast their franchise. 28 general observers and nine expenditure observers have already arrived in these districts to monitor the election process.
With Baso Mukhopadhyay, this is Arijit Chakraborty, reporting from Malda for AIR News.
In Kerala, with only two days left for the campaign to come to an end for Wednesday’s Assembly poll, political parties are working on strategies to woo the undecided voters, who could take a key role in electing the government. 
Prime Minister Dr. Manmohan Singh and AICC General Secretary Rahul Gandhi will be in Kerala today to address election rallies.
Our correspondent reports that development, price rise, corruption and local problems are the main issues in the election.
While Congress-led UDF is confident of capturing power recent victories in local self government polls and parliament elections LDF is equally sure of retaining power highlight last five years achievements. At the same time BJP is seeking mandate to become pro-active opposition in Kerala. Despite too much media hype voters are very cool thanks to norms imposed by Election Commission. Of course a vibrant democratic exercise is underway in Kerala.
With Raghvesh Pandey, this is Rama Krishna Pillai, AIR News, Thiruvananthapuram.
In Tamil Nadu, the Election commission has increased the number of flying squads to check the use of money power in the run to the polls scheduled for the 13th of this month. Additional chief Electoral officer Mrs Amudha said that the number of flying squads is being increased from the present one to five per constituency, 
A report  .  
The results of the pro- active measures taken by the Election commission are there to see. Twenty nine crore in hard cash and 11 crore rupees worth gift articles have been seized. Most of them meant to bribe the voters. There has been all-round appreciation from people across the state and the by word seems” Vote not for sale”. This is in stark contrast with what has been witnessed in the last few elections . Issues like price rise, corruption, power cuts, have dominated the campaign and it has been no holds barred campaign There is strong resentment on the performance of political parties.
Sanjay Ghosh, AIR News, Chennai
With just a few days left for April 13 Assembly Elections,  in the Union Territory of Puducherry, campaigning has reached its peak. Union Finance Minister and senior Congress leader  Pranab Mukherjee and DMK leader  Karunanidhi will address separate election rallies in support of Congress-DMK alliance candidates today.
<><><>
In Uttar Pradesh main opposition Samajwadi Party has released the first list of 162 candidates for next year’s State Assembly elections. A party spokes person told our Lucknow correspondent that 39 sitting MLAs have been included in the first list and 63 new candidates have been given ticket. Nine women candidates also found their names in the first list.
<><><>
In Iraq, at least 10 people were killed in pre-dawn clashes today as security forces raided the settlement of an Iranian exile group that the  government has long tried to oust.  Officials said tensions boiled over this week when the Iraqi army moved fresh troops near Camp Ashraf, prompting its residents to pelt soldiers with stones and throw themselves in front of military trucks. The group claimed that 31 residents were killed but the Iraqi general who ordered the raid denied that anybody had died.  US and UN observers were unable to independently verify any casualties but two officials at the hospital in Baqouba said 10 exiles were killed and 39 wounded in the clashes. Five Iraqi soldiers and one policeman were also injured.  More from our correspondent:
The incident occurred at
Camp Ashraf in Diala province where Iranian opposition organization -Mujahideen-e-Khalq has been based since 1980s during the eight-year-long Iran-Iraq war. After the changed situation in Iraq following ouster of Saddam Hussain, many political parties in the government have been striving to drive the organization out of the Iraqi territories. They allege that organisation’s fighters took part in suppressing the Shiite uprising that broke out in southern Iraq after the second Gulf War in 1991.
Dhirendra Ojha, AIR News, Dubai
<><><>
A news just received;
Prime Minister Dr. Manmohan Singh says he is pleased that Anna Hazare has agreed to give up his fast.
<><><>
Defending champion Chennai Super Kings defeated Kolkata Knight Riders by two runs in the opening match of the fourth edition of the Indian Premier League.  At the M A Chidambaram Stadium in Chennai, yesterday, chasing a  target of 154 runs to win, the Kolkata Knight Riders could make 151 runs for the loss of 7 wickets in the stipulated 20 overs. For the reigning champions Chennai Super Kings, Srikkanth Anirudha hit 64 runs and  declared man of the match.
[]><><><[]
The United States has imposed sanctions against Libyan Prime Minister and four other top officials besides two companies controlled by the children of President Muammar Gaddafi.
Announcing this in
Washington the acting Under Secretary for Terrorism and Financial Intelligence, David Cohen said the US will continue to expose and impose sanctions on senior Libyan government officials who choose to remain on Gaddafi’s side.
<><><>
NEWSPAPERS HEADLINES
The news of the government conceding to a majority of Anna Hazare’s demands is splashed across dailies with interesting headlines.  “Government eats its words, Hazare to break fast today” is the headline in The Indian Express.   “Annagiri wins, Government bends” writes The Asian Age.  The Times of India simply states, “India wins”.  On the issue of infighting amongst his supporters, The Pioneer has quoted Anna Hazare as saying that the “movement is important.  Both Kejriwal and Agnivesh can leave if they cannot sink their differences.”
The Hindu, The Indian Express and The Times of India have quoted, in their front pages, the Comptroller and Auditor General of
India – Vinod Rai – as urging the common man to take upon himself the task of cleansing the system because the government will never fight corruption.
The killing of a cleric in
Srinagar has been prominently reported in the front pages of most dailies.  “Pro-separatist cleric killed in Srinagar blast” headlines Hindustan Times.  The headline in The Times of India reads, “Blast kills J&K cleric who preached peace.”
Supreme Court’s decision to have daily hearings in 2G trial from April 13th is the other main story taken up by dailies. 
In an interview with Hindustan Times, West Bengal Chief Minsiter Buddhadeb Bhattacharjee has stated that the crisis the Left Front is facing is due to its own failures and has little to do with Mamata Benerjee’s political appeal.  
And finally, under the headline, “Rampant Mamata forces Buddha’s foot!”, The Statesman writes that it’s a war of contrasting footwear – Mamata Banerjee’s Hawai chappals, versus Buddhadeb Bhattacharjee’s Kolhapuris. 
[]><><><[]

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: