>दोपहर समाचार 06.03.2011

7 मार्च

>

मुख्य समाचार :
  • तमिलनाडु विधानसभा चुनाव में सीटों के बटवारे पर गतिरोध को लेकर डीएमके और कांग्रेस की चुप्पी जारी।
  • निर्वाचन आयोग ने विधानसभा चुनावों में धन-बल का इस्तेमाल रोकने के लिए विभिन्न एजेन्सियों को कड़ाई बरतने को कहा।
  • हवाई सुरक्षा की अत्याधुनिक मिसाइल का सफल परीक्षण।
  • लीबिया से भारतीय नागरिकों को वापस लाने की प्रक्रिया तेज। एम वी रेड स्टार जहाज लीबिया पहुंचा। अब तक ११ हजार से अधिक भारतीय स्वदेश लौटे।
  • क्रिकेट विश्व कप में चेन्नई में दक्षिण अफ्रीका को जीतने के लिए इंग्लैण्ड ने १७२ रन बनाने की चुनौती दी। बंगलौर में भारत ने टॉस जीतकर आयरलैण्ड को पहले बल्लेबाजी के लिए कहा।

 तमिलनाडु में डी एम के और कांग्रेस की चुप्पी के कारण राजनीतिक स्थिति लगातार अनिश्चित बनी हुई है। केंद्र में यूपीए सरकार को मुद्दों पर आधारित समर्थन देने की डीएमके पार्टी की  कल की    घोषणा और केन्द्र सरकार में शामिल अपने मंत्रियों को हटाने के फैसले के बाद, यह सवाल बना हुआ है कि क्या कांग्रेस अपने गठबंधन सहयोगी के साथ समझौता करने के लिए एक बार फिर कोशिश करेगी या अकेले चुनाव लडेगी। कांग्रेस में चुप्पी तोड़ने के लिए दबाव   बढ़ता जा रहा है। दोनों पार्टियों के सूत्रों का कहना है कि समझौते की आशा अब भी  है, लेकिन इस बारे में दोनों के बीच वार्ता की कोई आधिकारिक सूचना नही ंहै।
 हमारे संवाददाता का कहना है कि इस फैसले का असर पुडुचेरी और दिल्ली में भी पड़ेगा।

     —,     

  समाजवादी पार्टी के प्रमुख मुलायम सिंह यादव ने कहा है कि   डी एम के पार्टी के साथ जारी गतिरोध से, कांग्रेस के नेतृत्व वाली केन्द्र की यूपीए सरकार को कोई खतरा नहीं है। उन्होंने आज लखनऊ में संवाददाताओं से कहा कि उनकी पार्टी का यूपीए सरकार को बिना शर्त समर्थन जारी रहेगा। उन्होंने आशा व्यक्त की कि  डीएमके और कांग्रेस के मतभेद दूर हो जायेंगे।
 एक प्रश्न के उत्तर में, श्री मुलायम सिंह ने कहा कि उनकी पार्टी डॉक्टर मनमोहन सिंह मंत्रिमंडल में शामिल होने पर फिलहाल विचार नहीं कर रही है।

—-

 निर्वाचन आयोग ने डी एम के पार्टी के नेता और केन्द्रीय मंत्री  एम के अलागिरि को आदर्श चुनाव आचार संहिता के उल्लंघन के आरोप में कल कारण बताओ नोटिस भेजा है। उन्हें इसका जवाब कल तक देना है। नोटिस में कहा गया है कि श्री अलागिरि बुधवार को सरकारी यात्रा पर चेन्नई गये और इस बारे में आयोग को सूचना एक दिन बाद दी।
 आदर्श चुनाव आचार संहिता एक मार्च से लागू हो गई है।

 मुख्य निर्वाचन आयुक्त एस वाई कुरैशी राज्य में चुनाव तैयारियों का जायजा लेने के लिए दो अन्य निर्वाचन आयुक्तों के साथ आज दो दिन के दौरे पर असम पहुंच रहे हैं। राज्य में अगले महीने की चार और ११ तारीख को चुनाव कराये जाने हैं। पहले चरण में ६२ विधानसभा क्षेत्रों में मतदान होगा, जिसकी अधिसूचना इस महीने की दस तारीख को जारी की जाएगी। सरकारी सूत्रों के अनुसार निर्वाचन आयुक्त राज्य और जिला निर्वाचन अधिकारियों के साथ चुनाव दिशा निर्देशों पर अमल के बारे में चर्चा करेंगे। पूर्ण निर्वाचन आयोग चुनाव आचार संहिता के सख्ती से पालन और राज्य में स्वतंत्र तथा निष्पक्ष मतदान के लिए उठाये गये कदमों की समीक्षा भी करेगा।

 केरल में १३ अपै्रल को होने वाले विधानसभा चुनाव के लिए सत्ताधारी वाम लोकतांत्रिक मोर्चा-एलडीएफ और विपक्षी संयुक्त लोकतांत्रिक मोर्चा-यूडीएफ  अगले सप्ताह तक सीटों के बटवारे तथा उम्मीदवारों की सूची तैयार करने के काम में जुटे हुए हैं। विपक्षी नेता ओमन चांडी ने संकेत दिया है कि कांग्रेस द्वारा उम्मीदवारों के चयन में:युवाओं को प्राथमिकता देने की संभावना है। लेकिन कांग्रेस नेतृत्व वाले यूडीएफ में सीटों के बंटवारे के लिए आने वाले दिनो ंमें कई बैठकें करने की जरूरत है।

   —

 मार्क्सवादी कम्युनिस्ट पार्टी ने आज मांग की कि सरकार टू-जी लाइसेंस रद्द करके स्पेक्ट्रम की नीलामी करें ताकि राजस्व को हुए घाटे की भरपाई हो सके। नई दिल्ली में पार्टी की केन्द्रीय समिति की दो दिन की बैठक के बाद पार्टी महासचिव प्रकाश करात ने पत्रकारों को पार्टी फैसले की जानकारी देते हुए यह बात कही। उन्होंने कहा कि केन्द्रीय समिति एंट्रिक्स-देवास करार की स्वतंत्र जांच के पक्ष में है। इस करार में दो उपग्रहों को छोडे+ जाने और ७० एम एच जैड-एस बैंड स्पेक्ट्रम का आवंटन शामिल है।
 केन्द्रीय समिति ने तमिलनाडु, पुडुचेरी और असम में विधानसभा चुनाव लड़ने के लिए तैयार की गई रणनीति को मंजूरी दे दी है। पार्टी ने असम विधानसभा चुनाव के लिए अपने १७ उम्मीदवारों की सूची भी जारी की। पार्टी ने कहा कि पश्चिम बंगाल के मुख्यमंत्री बुद्धदेव भट्टाचार्य राज्य में चुनाव अभियान का नेतृत्व करेंगे।

      —-

 निर्वाचन आयोग ने राजस्व गुप्तचर विभाग और अन्य एजेंसियों को बैंकों से पैसे निकालने के संदिग्ध मामलों और देश के अन्दर और बाहर से आने वाले जाली नोटों पर नजर रखने के लिए कहा है। आगामी विधानसभा चुनावों में धन बल के इस्तेमाल को रोकना इस उद्देश्य है । निर्वाचन आयोग ने इस बारे में लगभग छह एजेंसियों के अलावा, सभी मान्यता प्राप्त राष्ट्रीय और क्षेत्रीय राजनीतिक दलों को पत्र  लिखकर चुनाव के दौरान नकद लेन-देन न करने और बड़ी मात्रा में नकद पैसे नहीं ले जाने का सुझाव दिया है। आयोग के दो पृष्ठों के पत्र में कहा गया है कि चुनाव की पवित्रता बनाये रखने खासकर चुनाव प्रक्रिया में पारदर्शिता के लिए राजनीतिक दलों को अपने उम्मीदवारों के चुनाव खर्च में आत्म संयम बरतना चाहिए और नकद लेन-देन से बचना चाहिए।     

       —-

 पांच विधान सभाओं के आगामी  चुनाव में प्रवासी भारतीय भी वोट डाल सकेंगे। उन्हें पहली बार यह सुविधा दी जा रही है।  लेकिन उन्हें अपना वोट खुद डालना होगा। निर्वाचन आयोग, प्रवासी भारतीयों के नाम मतदाता सूचियों में शामिल करने के  दिशानिर्देश जारी कर चुका है।
 आयोग के अधिकारियों के अनुसार, उन प्रवासी भारतीयों को भी वोट डालने दिया जाएगा जो भले ही लगातार छह महीने से अधिक समय से देश से बाहर रह रहे हों। पहले के नियमों के अनुसार,  लगातार छह महीने से अधिक समय तक बाहर रहने पर प्रवासी भारतीयों के नाम मतदाता सूची से हटा दिये जाते थे।

 भारत ने दुश्मन के प्रक्षेपास्त्रों को बीच आकाश में रोककर नष्ट करने वाली अत्याधुनिक मिसाइल ए ए डी का आज सफलतापूर्वक    परीक्षण किया। हमारे संवाददाता ने बताया है कि ओडिशा के पास समुद्र में व्हीलर आईलैण्ड से किये गये इस परीक्षण के तहत छोड़ी गयी मिसाइल ने बालेश्वर में चांदीपुर से दागे गये एक पृथ्वी प्रक्षेपास्त्र को नष्ट कर दिया।

 हमला करने वाला पृथ्वी प्रक्षेपास्त्र सवेरे नौ बजकर पैंतीस मिनट पर छोड़ा गया और उसे रोकने वाली मिसाइल तीन मिनट बाद छोड़ी गई। इस मिसाइल ने दुश्मन के प्रक्षेपास्त्र को बीच आकाश में नष्ट कर दिया। अभी भारत के पास बी एम डी मिसाइल रक्षा प्रणाली है जो दुश्मन के प्रक्षेपास्त्रों को पृथ्वी के  वायुमण्डल के अन्दर और बाहर नष्ट कर सकती है। लेकिन आज ए ए डी के सफल परीक्षण से भारत भी अमरीका, रूस और इस्राइल जैसे देशों में शामिल हो सकता है जिनके पास दुश्मन के प्रक्षेपास्त्र को रोकने और नष्ट करने की क्षमता है। साढ़े सात मीटर लंबी और ठोस ईंधन से चलने वाली ये मिसाइल रक्षा अनुसंधान संगठन डी आर डी ओ ने बनाई है। ताकत के लिहाज से इसे अमरीका के पीएसी-थ्री मिसाइल सिस्टम के बराबर माना जा रहा है।  डी आर डी ओ इस तरह की दो मिसाइलों पर काम कर रहा है। पहली मिसाइल दो हजार किलोमीटर की दूरी तक मार करने वाले     प्रक्षेपास्त्रों से निपट सकेगी। ये मिसाइल २०१२ तक तैनाती के लिए तैयार हो जाएगी। दूसरे चरण में पांच हजार किलोमीटर तक मार करने वाले प्रक्षेपास्त्रों को नष्ट करने वाली मिसाइल तैयार की जाएगी। आशा है कि ये मिसाइल अगले पांच साल में तैनात की जा सकेगी।

 लीबिया से भारतीय नागरिकों को वापस लाने की प्रक्रिया तेज हो गयी है। अब तक वहां से ग्यारह हजार से ज्यादा भारतीयों को स्वदेश लाया जा चुका है। विदेश मंत्रालय की विज्ञप्ति में कहा गया है कि    एम वी रेड स्टार जहाज लीबिया पहुंच चुका है। ये जहाज वहां से चार सौ यात्रियों को लेकर माल्टा जायेगा, जहां से उन्हें दो चार्टर्ड उड़ानों से भारत लाने की व्यवस्था की जा रही है।
 विदेश राज्यमंत्री परणीत कौर ने इसी सप्ताह राज्यसभा में बताया था कि लीबिया में फंसे सभी भारतीय बृहस्पतिवार तक निकाल लिए जायेंगे, लेकिन इस प्रक्रिया के  पूरे होने की कोई निश्चित समय-सीमा नहीं बतायी जा सकती। लीबिया में भारतीयों की सम्पत्ति की सुरक्षा के बारे में उन्होंने कहा कि ये जिम्मेदारी लीबिया सरकार की है।  भारत वहां की सरकार के साथ सही समय पर ये मामला उठायेगा।

 कांग्रेस के वरिष्ठ  नेता और मध्य प्रदेश के पूर्व मुख्यमंत्री अर्जुन सिंह का आज मध्यप्रदेश में उनके नगर चुरहट में पूरे राजकीय सम्मान के साथ अंतिम संस्कार कर दिया गया। हमारे संवाददाता ने बताया है कि इस अवसर पर राज्यपाल रामेश्वर ठाकुर, मुख्यमंत्री शिवराज सिंह चौहान और छत्तीसगढ़ के मुख्यमंत्री रमण सिंह, केन्द्रीय मंत्री प्रणब मुखर्जी, कमलनाथ, ज्योतिरादित्य सिंधिया और अन्य राजनीतिक दलों के वरिष्ठ नेता मौजूद थे।

तिरंगे में लिपटी उनकी पार्थिव देह एक खुले ट्रक में रखी गयी थी। इस मौके पर भारी संख्या में उमड़ी भीड़ दाऊ साहब अमर रहे जैसे नारे लगा रही थी। अर्जुन सिंह का अंतिम संस्कार राव सागर तालाब के निकट किया गया। उनके बड़े बेटे अभिमन्यू सिंह ने चिता को मुखाग्नि दी। पुलिसजनों ने हवा में फायर कर दिवंगत नेता को सलामी दी। अर्जुन सिंह आज इस दुनिया में नहीं हैं लेकिन कमजोर वर्गों के लिए किए गये कार्यों की बदौलत वो हमेशा याद किये जाएंगे।

—-

 नेपाल के पूर्व प्रधानमंत्री कृष्ण प्रसाद भट्टराई का आज काठमांडू में पशुपतिनाथ मंदिर के आर्यघाट में राजकीय सम्मान के साथ अंतिम संस्कार किया जायेगा। ८७ वर्षीय श्री भट्टराई का शुक्रवार को निधन हो गया था।
 प्रधानमंत्री झालानाथ खनाल ने दशरथ स्टेडियम में आम जनता के दर्शनार्थ रखे श्री भट्टराई के पार्थिव शरीर को राष्ट्रीय ध्वज में लपेट कर श्रद्धांजलि अर्पित की। नेपाल सरकार ने श्री भट्टराई के निधन पर तीन दिन के शोक की  घोषणा की है। आज से तीन दिन तक, सरकारी कार्यालयों और विदेशों में  दूतावासों पर नेपाली ध्वज  झुका रहेगा।

 केन्द्र ने प्रधानमंत्री ग्राम सड़क योजना के अंतर्गत राजस्थान में ग्रामीण सड़कों के निर्माण के लिए ३० करोड़ रुपये का अनुदान दिया है।  विश्व बैंक की सहायता वाली इस परियोजना के लिए राजस्थान ग्रामीण सड़क विकास एजेंसी को यह राशि आंशिक भुगतान के रूप में दी गई है। प्रधानमंत्री ग्रामीण सड़क योजना के तहत पूरा पैसा केन्द्र सरकार देती है। इस योजना के अंतर्गत  पहाड़ी,, रेगिस्तानी और आदिवासी इलाकों के २५० की  आबादी वाले और पांच सौ की आबादी वाले सभी आम गांवों को मुख्य सड़कों के साथ जोड़ा जा रहा है।

—-

 लीबिया में कर्नल गद्दाफी के समर्थक सैनिकों पर, त्रिपोली से ५० किलोमीटर पश्चिम में, ज+ाविया शहर को विद्रोहियों के कब्जे से छुड़ाने के लिए आम नागरिकों पर अंधाधुंध गोलीबारी करने का आरोप लगाया गया है। प्रत्यक्षदर्शियों ने बताया है कि कम से कम तीस लोग मारे गये हैं, जिनमें से अधिकतर आम नागरिक हैं। इस बीच ज+ाविया में जबरदस्त संघर्ष जारी है। विद्रोहियों ने शहर पर नियंत्रण के सरकारी प्रयास नाकाम कर दिए हैं। आज तड़के, राजधानी त्रिपोली में भीषण गोलीबारी की आवाजें सुनी गयीं। कर्नल मुअम्मर गद्दाफी विरोधियों ने त्रिपोली के पूर्व में रास लानुफ बंदरगाह पर कब्जा कर लिया है। उन्होंने कर्नल गद्दाफी के भारी सुरक्षा वाले नगर सिर्ते से १६० किलोमीटर दूर, बिन जवाद शहर पर नियंत्रण कर लिया है। कई इलाकों पर नियंत्रण के लिए सरकार और विद्रोहियों के बीच जारी संघर्ष के कारण सत्ता संतुलन की स्थिति का अंदाजा लगाना मुश्किल हो गया है।
 इस बीच कर्नल गद्दाफी ने पश्चिमी देशों को चेतावनी दी है कि अगर उन्होंने मौजूदा संघर्ष में लीबिया का साथ नहीं दिया तो उनके यहां शरणार्थियों की बाढ़ आ जायेगी। कर्नल गद्दाफी ने कहा कि लीबिया में अलकायदा के कारण विद्रोह भड़का है और वहां अस्थिरता से अलकायदा का नियंत्रण हो जायेगा। श्री गद्दाफी ने फ्रांस के एक साप्ताहिक को बताया कि वे चाहते हैं कि संयुक्त राष्ट्र या अफ्रीकी संघ का कोई जांच आयोग लीबिया आये। उन्होंने परिसम्पत्तियों को जब्त करने के अंतर्राष्ट्रीय समुदाय के फैसले की निंदा करते हुए कहा कि ये देश लीबिया के धन पर कब्जा करना चाहते हैं। इससे पहले, कर्नल गद्दाफी  के विरोधियों ने दावा किया कि उन्होंने नेशनल काउंसिल के तहत समानांतर सरकार बना ली है।

 कराची में एक पुलिस प्रशिक्षण केन्द्र पर अज्ञात बंदूकधारियों के हमले में पांच पुलिसकर्मी मारे गये हैं और दो घायल हो गये हैं। स्थानीय मीडिया के समाचारों के अनुसार कराची के बल्दिया इलाके में ये घटना कल रात हुई। हमले के बाद बंदूकधारी भाग निकले। अभी तक किसी संगठन ने इस घटना की जिम्मेदारी नहीं ली है।
 न्यू कराची इलाके में कल रात ही एक इस्लामी विद्वान की हत्या कर दी गई। इस घटना में उसका एक बेटा भी मारा गया। बाइक पर सवार दो अज्ञात बंदूकधारियों ने उन पर गोलियां चलाईं। इस इस्लामी विद्वान का नाम मौलाना मोहम्मद अहमद मदनी बताया गया है। वे मदरसा तालीम अल कुरान से जुड़े थे।

  देश भर के इलेक्ट्रानिक समाचार माध्यमों द्वारा आज अंतर्राष्ट्रीय बाल प्रसारण दिवस मनाया जा रहा है। यह दिवस हर साल मार्च के पहले शनिवार को, बच्चों की आवाज बुलन्द करने के लिए मनाया जाता है। संयुक्त राष्ट्र बाल कोष -यूनिसेफ ने बालक-बालिका समानता को इस वर्ष के बाल प्रसारण दिवस का मुख्य विषय घोषित किया है। हमारे संवाददाता ने बताया है कि आकाशवाणी के कई केन्द्रों ने आज बच्चों को अपना पक्ष रखने का अवसर दिया।

आकाशवाणी के गोरखपुर सहित विभिन्न केन्द्रों में बच्चों ने रेडियो प्रसारण के माध्यम से लोगों के सामने अपनी भावनाएं, समस्याएं और मुद्दे रखे। आज एक सांस्कृतिक कार्यक्रम उल्लास का आयोजन भी किया गया। –बाइट–इलेक्ट्रॉनिक मीडिया द्वारा बच्चों को अभिव्यक्ति का एक मंच प्रदान करने की कोशिश है ताकि लोग यानी अभिभावक , शिक्षक और दूसरे लोग बाल मंच को समझ सकें।

 क्रिकेट विश्व कप मुकाबले के ग्रुप बी में चेन्नई में दक्षिण अफ्रीका ने ताजा समाचार मिलने तक १५वें ओवर में १ विकेट पर ६३ रन बना लिए हैं। इससे पहले इंग्लैंड की पूरी टीम टॉस जीतकर पहले बल्लेबाजी करते हुए ४५ ओवर और चार गेंदों में १७१ रन बनाकर आउट हो गई और जीत के लिए १७२ रन का लक्ष्य रखा। इंग्लैंड की ओर से रवि बोपारा ने सबसे ज्यादा ६० रन बनाए।
 उधर, गु्रप बी के एक अन्य मैच में बैंगलोर में आयरलैंड  के साथ मैच में भारत ने टॉस जीतकर पहले क्षेत्ररक्षण का फैसला किया है। ताजा समाचार मिलने तक आयरलैंड ने ३ ओवर में २ विकेट पर ११ रन बना लिए हैं। हमारे संवाददाता ने बताया कि आयरलैंड, आज इंग्लैंड के ऊपर मिली अपनी पिछली जीत की पुनरावृत्ति करना चाहेगा।

२००७ वर्ल्ड कप में पाकिस्तान और २०११ में इंग्लैंड को हराकर बड़ा उलटफेर करने वाली आयरिश टीम की भिड़त आज उस टीम से है, जिसकी बैटिंग लाइन अप दुनिया की सबसे बेहतरीन मानी जाती है। वर्ल्ड क्रिकेट में सहवाग, गंभीर, तेदुंलकर, कोहली, युवराज और धोनी ४० हजार से भी ज्यादा रन का स्कोर कर चुके हैं। ऐसे में आयरलैंण्ड के गेंदबाजों को ५० ओवर काटना आज आसान नहीं होगा। वहीं दूसरी तरफ आयरिश बल्लेबाजी कमोबेश केबिन ओब्रायन, जोयसे, गैरी विलसन और कप्तान विलियम पोटरफिल्ड के ईर्द-गिर्द घुमती है। टीम में करीब ५ खिलाड़ी  लेफ्‌टहैंडर्स हैं। ऐसे में ऑफ स्पिनर्स अपना कमाल दिखा सकते हैं। वैसे दोनों टीमों को एक दूसरे के साथ खेलने का मौका ज्यादा नहीं मिला है। जून- २००७ में बेलफास्ट में हुए मैच में भारत ने आयरलैंड को ९ विकेट से शिकस्त दी थी, लेकिन इंग्लैंड को इसी मैदान पर हराने के बाद आयरलैंड के हौसले बुलन्द हैं, वहीं इसी चेन्नास्वामी स्टेडियम में इंग्लैंड के साथ मैच टाई पर खत्म करने के बाद भारतीय गेंदबाजों ने अपनी कमियों को खासा दूर करने की कोशिश की है।
 बहरहाल आज एक तरफ वो टीम है जो क्रिकेटिंग वर्ल्ड में अपनी साख को बनाये रखने की कोशिश में है तो दूसरी तरफ वो टीम है जिसके पास खोने को कुछ भी नहीं है और वो दुनिया को ये बताना चाहता है कि इंग्लैंड के ऊपर मिली उसकी जीत महज कोई तुका नहीं था।

THE HEADLINES:
  • Political stalemate continues in Tamil Nadu with Congress and DMK maintaining silence over seat adjustments for Assembly elections.
  • Election Commission asks enforcement agencies to keep a close vigil on suspicious cash withdrawals to curb use of money power during forthcoming elections.
  • India successfully test fires advanced air defence interceptor missile off Odisha coast.
  • Evacuation of Indian nationals from Libya, steps up as the ship “MV RED STAR” reaches the Libyan coast; Over eleven thousand Indians evacuated so far.
  • And in the world cup: England set a target of 172 runs for South Africa at Chennai; Another match between India and Ireland is  to begin in Bengaluru a short while from now.
||<><><>||
The political situation in Tamil Nadu continues to be in a flux as DMK and Congress maintain silence. After yesterday’s decision of the DMK to lend issue based support to the UPA government and the Union Ministers of the party to quit their positions, the question is whether the Congress will reach out one more time to patch up with the alliance or go on its own, remains to be seen. Pressure is building up on the Congress Party to react to the situation. As for now, sources in both the parties still say that there is a ray of hope. But there is no official communication of any meeting at both ends. Our correspondent reports, the decision will have an effect in Puducherry and Delhi also.
In the last Assembly elections, the DMK had allotted 48 seats out of which Congress had won 35 of them. Poll statistics show that Congress in the State had not been able to capture power for 43 years and In the following years it had to depend on either of the Dravidian parties to succeed in elections. If it decides to go on its own, it may not yield the desired results. will it look for another reliable ally? Political observers say that the ADMK had been quick to gather small parties and also had been quick to bring the DMDK into its fold while it has still not signed agreements with MDMK,CPI and CPM,,the next 24 hours will be crucial in Tamil Nadu politics.
||<><><>||
Congress is likely to send a delegation to Tamil Nadu to break the impasse. Party sources said that they will meet the DMK Chief K. Karunanidhi and sort out the issues relating to seat sharing in the forthcoming assembly elections in the state. Party Spokesperson Janardhan Dwivedi said that the party will respond only after receiving official communication on withdrawal of DMK Ministers from the Union Cabinet.
In another development, senior leaders of the Pattali Makkal Katchi met the DMK Chief Karunanidhi and the DMK election committee today. The Party President G.K.Mani handed over the list of constituencies in which his party would like to contest. Speaking to newspersons after the meeting, G.K.Mani said that he had pledged the support to the DMK. The Viduthalai Chiruthaigal Katchi leader and MP, Thol Thirumavalavan also met Mr. Karunanidhi and had assured that they would work hard to make the DMK combine to win the coming election. His party had been allotted ten seats presently.
||<><><>||
Samajwadi Party President Mulayam Singh Yadav said, there is no threat to the Congress led UPA government at Centre because of political stalemate with DMK. Talking to media persons at Lucknow today, he said, his party has given unconditional support to the UPA government and it will continue.  Mulayam Singh expressed hope that both Congress and DMK would be able to sort out their differences. Replying to a question, SP President said, there is no consideration at his party level for joining Dr. Manmohan Singh’s Cabinet right now.
||<><><>||
Election Commission has asked Enforcement agencies like DRI to keep a close vigil on suspicious cash withdrawals and fake currency emanating both from inside and outside the country. The aim is to curb use of money power during the forthcoming assembly polls. Besides writing to almost six enforcement agencies, the Commission has also written to all recognized national and state political parties advising them to avoid transactions in cash and ask their affiliates not to carry huge cash during polls. The two-page letter says, in order to maintain purity of elections and in particular to bring transparency in the process of elections, it is advised that political parties exercise self restraint in election expenditure of their candidates and also avoid transactions in cash.
||<><><>||
NRIs hailing from the five poll-bound states will be able to vote in the elections for the first time but they will have to be physically present in their place of origin to exercise their franchise. The Election Commission has already issued guidelines for enrollment of names of NRIs in the rolls after holding several rounds of discussions with the ministries of Overseas Indian Affairs and External Affairs. Election Commission Officials said, the assembly polls in the five states will be the first occasion when NRIs will be allowed to vote in elections in the country even if they stayed for more than six months outside India at a stretch. According to earlier rules, an NRI’s name gets deleted from the voters’ list if he or she stays outside the country for over six months at a stretch.
||<><><>||
The Election Commission has issued a show cause notice to DMK leader and Union Minister M.K Alagiri for allegedly violating the model code of conduct. The Commission issued the notice yesterday and asked him to respond to it by tomorrow. The notice says, Alagiri left for Chennai on an official visit on Wednesday and information to this regard was communicated to the Commission a day later. The Model Code of Conduct came into force on the 1st of March.
||<><><>||
In Kerala, both the ruling LDF and opposition UDF are working against time to finalize seat sharing arrangements and list of candidates by next week for the forthcoming assembly election of April 13th. Opposition leader Oommen Chandy has indicated that Congress is likely to give priority to young faces. However, seat sharing arrangements in the congress led UDF requires a series of meetings in coming days.
Unlike the staggered assembly elections of 2006, the single phase polling this time is a great relief to major political parties of Kerala. However, early polling with just 35 days to go has presented sleepless nights to most of them. As indicated by CPIM General Secretary Prakash Karat in Delhi today, corruption and price rise will be the two major issues to be highlighted by CPIM in Kerala. As per present indications V S Achuthanandan is quite likely to lead the LDF once again. At the same time how Kerala Chief Minister will counter corruption charges against his own son is the million dollar question. Congress led opposition basking in the glory of recent local self government election victories will be approaching the voters highlighting lack of development, poor infrastructure and of course corruption issues.
||<><><>||
CPI-M today demanded that the government should cancel 2G licenses and auction the spectrum so that the lost revenue can be recovered to the exchequer. Senior leader of the party Mr. Prakash Karat was briefing the media after two day deliberations of the Central Committee of the party in New Delhi. He said that the Central Committee wanted an independent enquiry into the Antrix-Devas contract, which involved the launching of two satellites and allocation of 70 MHz S band Spectrum.
The Central Committee approved the electoral tactics worked out for fighting the elections in Tamil Nadu, Puducherry and Assam. The party also released a list of 17 candidates for the forthcoming Assam legislative assembly elections. The party also said that the Chief Minister of West Bengal Mr. Buddhadeb Bhattacharjee will lead the election battle and campaign in the State.
||<><><>||
India today successfully test-fired sophisticated advanced air defence, AAD, interceptor missile from the Wheeler Island off Odisha coast. The interceptor missile also destroyed Prithvi missile fired from Integrated Test Range, ITR, at Chandipore in Balasore in the Bay of Bengal. AIR Correspondent reports that the test was conducted to observe the operational effectiveness of the indigenously developed high-speed interceptor missile.                    
The successful test firing of advanced air defence interceptor missile has added one more feather to the advanced missile programme of India. The Prithvi missile was test-fired at 0935 hrs from launch complex number 3 of ITR in Chandipore, while the interceptor was fired at 0938 hrs, about 3 minutes later. India has a Ballistic Missile Defence (BMD) system capable of tracking and destroying hostile missiles both inside and outside the earth’s atmosphere. The success of the AAD test will boost India’s chances of joining the US, Russia and Israel in the very exclusive BMD club. Indigenously developed by DRDO, the AAD is a single stage anti-ballistic solid propellant powered missile. It is 7.5 metres long. Defence sources said, the endo-atmospheric is considered as similar to the American PAC-3 system in terms of range and altitude of interception.
||<><><>||
The mortal remains of senior Congress leader and former chief minister of Madhya Pradesh Arjun Singh were consigned to flames with full state honour in his home town Churhat in Madhya Pradesh this afternoon. State governor Rameshwar Thakur, chief minister Shivraj Singh Chouhan, Chattisgarh chief minister Raman Singh, Union ministers Pranab Mukherji, Kamalnath and Jyotiraditya Scindia, and senior leaders of different political parties attended the funeral ceremony.
Amidst emotionally charged atmosphere, the last journey of Arjun Singh began from his ancestral home in Sada Shivrajpur. His body wrapped in tricolor was kept in an open truck. His supporters, who were gathered in a large number, were chanting slogans like long live Dau Saheb. Arjun Singh’s funeral took place near Rao Sagar pond. Police personnel saluted the departed leader by firing in the air. Arjun Singh is no more in this world but he will always be remembered for his works done for weaker sections.
||<><><>||
Evacuation process of Indian nationals from strife torn Libya has been stepped up. Over 11,000 Indians have been evacuated so far. An External Affairs Ministry press release says, the ship ‘MV Red Star’ has reached the Libyan coast and will sail to Malta with 400 passengers. Arrangements are in place for flying them to India in two chartered flights.
In a statement in the Rajya Sabha earlier this week, the Minister of State for External Affairs, Praneet Kaur has said, all Indians, stranded in Libya will be evacuated by Thursday. However, she said, there is no cut-off date for completion of evacuation process from Libya. On the issue of protecting properties of Indians in Libya, Ms Kaur said, it was the duty of the host country and India will take up the matter with the government at an appropriate time.
||<><><>||
In Libya, forces loyal to Colonel Gaddafi have been accused of firing indiscriminately on civilians as they tried to recapture the rebel held city of Zawiya, 50 kilometres west of Tripoli. Witnesses said, at least 30 people, mostly civilians were killed in the fighting. Fierce fighting has rocked Zawiya, as rebels repelled government efforts to retake the key city. Heavy gunfire was heard in the capital, Tripoli early today. Rebels fighting Col. Muammar Gaddafi have taken control of the port of Ras Lanuf to the east of Tripoli. They have pushed further west towards Sirte, Col. Gaddafi’s heavily guarded hometown, and captured the town of Bin Jawad. Observers say, the overall balance of power is difficult to assess as the struggle for control over Libya continues.
Meanwhile, Col. Gaddafi has warned the West that it will be flooded with refugees if it does not help Libya in its current fight against, what he called, Al Queda inspired uprising. Col. Gaddafi said, destabilization will throw Libya into the arms of Osama Bin Laden. Col. Gaddafi told a French weekly that he wanted an investigatory commission of the United Nations or the African Union to come to Libya. Earlier, Gaddafi’s opponents claimed that they have formed a parallel government, the National Council.
||<><><>||
In a second reshuffle, Omani Ruler Sultan Qaboos Bin Saeed has dropped two senior and powerful ministers from cabinet. Saudi Arabia has banned all protests and marches in the country. Protests also continue in Bahrain and Yemen.
In an attempt to ease the situation, Oman has fired two senior and powerful ministers, a week after replacing six ministers, Bahrain government has announced the hiring 20 thousand national in the interior ministry. To quell the unrest, Saudi Arabia government has declared all protests in the country as illegal. Pressure has increased on Yemeni president after several members of his ruling congress party resigned yesterday as tens of thousands took to the streets demanding his ouster. Some analysts predict that current uprising in Middle East will have far reaching implications and it may transform what they call is ‘old oil order’ in the region.
||<><><>||
In Pakistani, five policemen have been killed and two others injured when unknown gunmen launched an attack at a police training station in the port city of Karachi.  According to a local media report, the incident took place late last night in the Baldia town area of the city. The gunmen fled the scene after the attack. No group has claimed responsibility for the attack. In another incident an Islamic scholar was gunned down along with his second son in New Karachi area last night. They were shot dead by unknown gunmen riding on motorbikes. The slain scholar, named Maulana Muhammad Ahmed Madni, is administrator of Madresah Talim Al-Quran.
||<><><>||
In Nepal, the last rites of former Prime Minister Krishna Prasad Bhattari will be performed with State honors today at Aryaghat, Pashupati Nath Temple in Kathmandu. The 87 year old veteran leader passed away on Friday. Prime Minister Jhala Nath Khanal paid homage to the departed leader by draping the national flag as the body was placed at Dashrath stadium for the public to pay their last respect. Nepal government has announced a three-day state mourning with a public holiday today to mourn the death.
||<><><>||
International Children Broadcasting Day is being celebrated by the electronic media across the country today. The day is celebrated on the first Sunday of March every year, to give voice to Children. Theme of this year’s Children Broadcasting day has been declared “Gender Equality” by UNICEF. Several Stations of All India Radio today handed over microphone to the young ones to voice their issues.
All India Radio, Gorakhpur today organized a concert to celebrate the day in which children of various age groups presented Drama, Cultural Programmes and exhibited their skills in various forms. I talked to some of them: S/B Kesa – (I am Kesa. Well, I am playing role of Goddess Saraswati and also anchoring the programme. I am very much excited about it. )It is a token gesture by the electronic media to listen to the children and make the people aware of their problems. Salman Haider/AIRnews/ Gorakhpur.
||<><><>||
Israeli warplanes struck several targets late last night in the Gaza Strip in response to earlier rockets attacks launched from the enclave at southern Israel. Witnesses said, Israeli F16 warplanes had intensively flown over the blockaded enclave and began to strike on targets all over the Gaza Strip. They said huge explosions were clearly heard and ambulances were seen rushing in the streets. The explosion was a result of an Israeli missile that hit a training camp belonging to Islamic Hamas movement’s armed wing. No injuries have been reported.
||<><><>||
In Afghanistan, eleven Taliban militants were killed during an air strike by NATO-led forces southern Helmand province. A provincial official said today that helicopters of international forces struck a militants hideout in Musa Qala district yesterday killing eleven of them including a local Taliban commander Mullah Fazil. He said Mullah Fazil was commanding the militant group in Sangin district of the province. Meanwhile, one foreign soldier was killed in a roadside bomb blast in southern Afghanistan yesterday.
||<><><>||
In Taiwan, nine people have been killed and 12 others injured after a fire broke out in a bar in the central city of Taichung.  Initial investigations showed that the fire — one of the worst in several years in Taiwan — may have been caused when a dancer was using sparklers during a show at the bar.
||<><><>||
In the ICC Cricket World Cup, chasing a victory target of 172 runs, South Africa were 43 for no loss in 11 overs against England at Chennai when reports last came in.
Earlier, the Proteas bundled out England for just 171 runs in 45.4 overs in the Group ‘B’ encounter.   For South Africa, spinner Imran Tahir claimed four wickets for 38 runs in 8.4 overs.
In  the Group ‘B’ Day-Night match at Bengaluru,  co-hosts India  won the toss and put Ireland in to bat.
||<><><>||
Humpy Koneru of India won the sixth and final tournament of the FIDE Women Grand Prix Series chess in Doha . She is now qualified to play in the 2011 World Championship match against the reigning chess queen Hou Yifan of China.
According to Qatar’s media Peninsula, the winner was decided on the last day of the tournament in a thrilling finish. Koneru, who needed to win the game in order to have a chance to qualify, did in style winning against Zhu Chen.
||<><><>||
The Centre has released a grant of 30 crore rupees for construction of rural roads in Rajasthan under Pradhan Mantri Gram Sadak Yojana, PMGSY. The Ministry of Rural Development said in a statement, the amount is a part payment of the World Bank-aided projects under the scheme to Rajasthan Rural Roads Development Agency. PMGSY is a 100 per cent centrally-sponsored scheme to provide road connectivity in the rural areas of the country. It envisages connectivity to all habitations with a population of 500 people and above in the rural areas and for places with a population of 250 and above in hill states, tribal areas and deserts.
||<><><>||
Border trade between India and Myanmar at Moreh, a border town of Manipur is growing despite several impediments. According to a trader, the volume of trade has surpassed 500 crore rupees annually. These items include electronic products, fertilizers, drugs, insecticides, cosmetics.
||<><><>||

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: