>दोपहर समाचार २७.०१.२०११

27 जनवरी

>

मुख्य समाचार :

  • सरकार ने उच्चतम न्यायालय से कहा, मुख्य सतर्कता आयुक्त पी.जे थॉमस के खिलाफ चार्जशीट और मुकदमें की मंजूरी की सूचना चयन समिति को नहीं दी गयी।
  • उच्चतम न्यायालय ने सरकार से विदेशी बैंकों में जमा काले धन के स्रोत का पता लगाने को कहा।
  • ईंधन में मिलावट के मुद्दे पर केन्द्र सरकार ने उच्च स्तरीय आपात बैठक में चर्चा की।  महाराष्ट्र में ईंधन मिलावटखोरों पर छापे।
  • महाराष्ट्र के ८० हजार से अधिक राजपत्रित अधिकारियों ने मालेगांव के अपर जिलाधीश यशवंत सोनवणे की हत्या के विरोध में काम रोका।
  • खाद्य मुद्रास्फीति मामूली बढ़ोतरी के साथ १५ दशमलव पांच-सात प्रतिशत।
  • केन्द्र ने त्रिपुरा गैस बिजली घर के लिए ६२३ करोड़ रूपये से अधिक के संशोधित लागत अनुमान को मंजूरी दी।
  • लिएंडर पेस और महेश भूपति ऑस्ट्रेलियाई ओपन टेनिस डबल्स के फाइनल में पहुंचे।
  • ७३ वीं टाटा स्टील शतरंज प्रतियोगिता में विश्वनाथन आनन्द ने स्पेन के अलेक्सेई शिरॉफ को हराया।
———-

 सरकार ने आज उच्चतम न्यायालय को बताया कि भ्रष्टाचार के मामले में मुख्य सतर्कता आयुक्त पी० जे० थॉमस के खिलाफ चार्जशीट दाखिल किये जाने और उन पर मुकदमा चलाने के लिए केरल सरकार की मंजूरी के बारे में इस पद पर नियुक्ति के लिए चयन से संबंधित उच्च स्तरीय समिति को जानकारी नहीं दी गई थी। महाधिवक्ता गुलाम ई० वाहनवती ने मुख्य न्यायाधीश एस० एच० कापड़िया की पीठ के सामने यह बात कही। पीठ जानना चाहती थी कि मुकदमे की अनुमति और चार्जशीट की जानकारी प्रधानमंत्री मनमोहन सिंह की अध्यक्षता वाली तीन सदस्यों की चयन समिति को दी गई थी या नहीं।
 इस पीठ में मुख्य न्यायाधीश न्यायमूर्ति कापड़िया के साथ ही न्यायमूर्ति के० एस० राधाकृष्णन और न्यायमूर्ति स्वतंत्र कुमार भी शामिल हैं।

———-

 उच्चतम न्यायालय ने आज सरकार से कहा कि वह विदेशों में बैंकों में जमा काले धन के स्रोतों का पता लगाये। न्यायालय ने एक याचिका पर केन्द्र सरकार, रिजर्व बैंक और मुख्य सर्तकता आयुक्त को नोटिस जारी किये हैं। इस याचिका में कहा गया है कि सरकार को निर्देश दिया जाये कि वह भ्रष्टाचार पर संयुक्त राष्ट्र संधि का अनुमोदन करे  जिससे विदेशों में जमा काला धन वापस लाने में मदद मिलेगी। उच्चतम न्यायालय ने सरकार से कहा है कि वह विदेशों में बैंकों में काला धन जमा करने वाले लोगों और कम्पनियों के खिलाफ की गई कार्रवाई के बारे में रिपोर्ट दे।

———-

 पैट्रोलियम मंत्री जयपाल रेड्डी ने पैट्रोलियम पदार्थो में मिलावट के मुद्दे पर विचार के लिए आज वरिष्ठ अधिकारियों की आपात बैठक बुलाई। इसमें तेल माफिया का सफाया करने के तरीकों पर विचार किया गया। विभिन्न तकनीकी और संस्थागत उपायों के बावजूद पैट्रोलियम पदार्थो में मिलावट के बढ़ते हुए मामलों पर तेल और प्राकृतिक गैस मंत्रालय बहुत चिन्तित है। महाराष्ट्र में मनमाड़ में तेल माफिया द्वारा नासिक के अपर जिलाधिकारी यशवंत सोनावणे की जघन्य हत्या के बाद पैट्रोलियम पदार्थो में मिलावट का मुद्दा और तेजी से उछला है। श्री सोनावणे मिट्टी के तेल के टैंकरों से तेल चोरी करने वाले स्थानीय तेल माफिया पर छापा मारने ही मनमाड़ गये थे। हमारे संवाददाता ने बताया है कि रंगराजन समिति ने अपनी रिपोर्ट में मिट्टी के तेल और अन्य पैट्रोलियम पदार्थो के टैंकरों के आने-जाने पर निगरानी के लिए आईटी सिस्टम अपनाने की सिफारिश की थी।

———-

 सरकार ने मिट्टी के तेल में मिलावट रोकने के कई नीतिगत फैसले लिये हैं। इनके अन्तर्गत टैंकरों के लिए जी पी एस और बेहतर मार्कर प्रणाली फिर से शुरू करना शामिल है। नासिक के अपर जिलाधिकारी यशवंत सोनावणे की हत्या की पृष्ठभूमि में हुई उच्च स्तरीय बैठक के बाद संवाददाताओं से बातचीत करते हुए पैट्रोलियम मंत्री जयपाल रेड्डी ने यह जानकारी दी। उन्होंने कहा कि राज्य सरकारों को इस समस्या से निपटने में महत्वपूर्ण भूमिका निभानी होगी। इस जघन्य कृत्य की कड़े शब्दों में निन्दा करते हुए श्री रेड्डी ने तेल कम्पनियों की ओर से श्री सोनावणे के परिवार को २५ लाख रूपये की अनुग्रह राशि देने का ऐलान किया।

———-

 उधर महाराष्ट्र सरकार ने ईंधन में मिलावट करने वालों के खिलाफ राज्य में जगह-जगह छापे मारे हैं। महाराष्ट्र के विभिन्न भागों से आकाशवाणी के संवाददाताओं ने खबर दी है कि ये छापे नासिक, जालना और मालेगांव के कई हिस्सों में मारे गये।

सिंधुदुर्ग की स्थानीय पुलिस ने ऐहतियातम तौर पर ३० लोगों के खिलाफ कार्रवाई की है। जिले के आठ पुलिस थानों में अवैध तरीके से कैरोसीन का स्टाक रखने के छह मामले दर्ज हुए है। महाराष्ट्र के मुख्य मंत्री पृथ्वीराज चव्हाण ने कहा था  यशवंत सोनावडे हत्या के मामले को बढ़ाकर पूरे तेल माफिये को भी इसमें शामिल करना चाहिए। इसी को मद्देनजर रखते हुए यह छापेमारी की गई है।

———-

 महाराष्ट्र में अस्सी हजार से अधिक राजपत्रित अधिकारियों ने श्री सोनवणे की हत्या के विरोध में आज काम रोक दिया है।  महाराष्ट्र राजपत्रित अधिकारी महासंघ के अध्यक्ष रविन्द्र धोनगड़े ने बताया कि ये हड़ताल नहीं है। उन्होंने सरकारी कर्मचारियों को हिला देने वाले इस जघन्य कृत्य के विरोध में काम रोका है।
 मुम्बई में मंत्रालय में सरकारी कर्मचारी विरोध सभा भी कर रहे हैं। इन अधिकारियों ने मुख्यमंत्री पृथ्वी राज चव्हाण से मुलाकात की। उन्होंने  इस घटना की पूरी तरह जांच कराने का आश्वासन दिया है।

———-

 मानव संसाधन विकास मंत्री कपिल सिब्बल ने कहा है कि १८ वर्ष की आयु तक के बच्चों को शिक्षा अधिकार कानून के अन्तर्गत लाया जाना चाहिए ताकि योग्य बच्चों को इससे लाभ मिल सके। आज नई दिल्ली में एक समारोह में उन्होंने कहा कि देश में और अधिक स्कूल खोलने के उद्देश्य से पड़ोस का स्कूल योजना लागू की जायेगी। श्री सिब्बल ने कहा कि इन स्कूलों में बुनियादी ढांचागत सुविधाएं होंगी ताकि देश के स्कूल न जाने वाले ८० लाख बच्चों को शिक्षा प्राप्त हो सके। उन्होंने यह भी कहा कि शिक्षा का स्तर सुधारने के लिए सरकार और अधिक शिक्षित अध्यापकों को नियुक्त कर रही है। श्री सिब्बल ने बताया कि सरकार ने युनिसेफ के साथ मिलकर आवाज+ दो नाम डिजिटल जागरूकता कार्यक्रम शुरू किया है ताकि शहरों के स्कूल न जाने वाले बच्चों के मन में स्कूल जाकर शिक्षा प्राप्त करने की इच्छा पैदा हो सके।

———-

 गृह राज्यमंत्री श्री मुल्लापल्ली रामचन्द्रन ने कहा है कि सीमा सुरक्षाबल की दो टुकड़िया केवल महिलाओं के लिए ही जल्दी बनाई जायेंगी। आज केरल में कोझीकोड में नादपुरम्‌ के पास सीमा सुरक्षाबल की यूनिट की आधारशिला रखने के बाद उन्होंने बताया कि राज्य में यह दूसरी यूनिट अगले तीन सालों में काम करने लगेगी।

———-

 सामाजिक न्याय और अधिकारिता मंत्रालय ने एक समिति गठित करने का फैसला किया है जो सिर पर मैला ढोने वालों का नये सिरे से सर्वेक्षण करने के लिए कार्य क्षेत्र और तौर तरीकों के बारे में सुझाव देगी। मंत्रालय इन लोगों के पुनर्वास के लिए स्वरोजगार योजना की समीक्षा भी करेगा।  स्वरोजगार योजना के अन्तर्गत लाभ प्राप्त करने योग्य व्यक्तियों को पांच लाख रूपये तक के रोजगार शुरू करने के लिए रियायती ब्याज दर पर कर्ज दिया जाता है। हमारे संवाददाता ने खबर दी है कि मैला ढोने वालों के बच्चों की शिक्षा और कौशल विकास के लिए अलग से कार्यक्रम शुरू करने पर भी विचार किया जायेगा।
 राष्ट्रीय सलाहकार परिषद ने अक्टूबर २०१० में एक प्रस्ताव पास करके सिफारिश की थी कि सिर पर मैला ढोने की प्रथा समाप्त करने से सम्बद्ध कानून पर अमल की केन्द्र और राज्य सरकारों को सर्वोच्च स्तर पर निगरानी करनी चाहिए। परिषद भी तिमाही आधार पर देखेगी कि सिर पर मैला ढोने की प्रथा को समाप्त करने की दिशा में क्या प्रगति हुई है।

———-

 देश में खाद्य मुद्रास्फीति लगातार दो सप्ताह तक गिरावट के रूख के बाद पन्द्रह जनवरी को समाप्त अवधि में कुछ बढ़कर १५ दशमलव पांच-सात प्रतिशत हो गयी। इसके लिए सब्जियों, खासकर प्याज की कीमतें बढ़ने को जिम्मेदार माना जा रहा है। इस अवधि में सब्जियों के दाम वार्षिक आधार पर ६७ दशमलव शून्य-सात प्रतिशत बढ़े हैं। आठ जनवरी को समाप्त सप्ताह में खाद्य मुद्रास्फीति की दर १५ दशमलव पांच-दो प्रतिशत  थी।
 मुद्रास्फीति का दबाव कम करने के लिए सरकार प्याज के निर्यात पर रोक जैसे उपाय अपना चुकी है। रिज+र्व बैंक ने तिमाही मौद्रिक नीति समीक्षा के बाद मंगलवार को अपनी मुख्य ब्याज दरों में चौथाई प्रतिशत कटौती कर दी थी।
 १५ जनवरी को समाप्त सप्ताह में वार्षिक आधार पर फलों के दाम १६ दशमलव चार-शून्य प्रतिशत बढ़े, जबकि दूध १२ दशमलव चार-चार प्रतिशत और अंडा, मांस, मछली १३ दशमलव पांच-आठ प्रतिशत महंगे हुए। ईंधन और बिजली भी १० दशमलव आठ-सात प्रतिशत महंगे हुए हैं।
 लेकिन वार्षिक आधार पर गेहूँ के दाम पांच दशमलव सात-पांच प्रतिशत और दलहन के दाम १४ दशमलव शून्य-सात प्रतिशत कम हुए।

———-

 केन्द्र ने गैस पर आधारित त्रिपुरा बिजली परियोजना के संशोधित लागत अनुमान को मंजूरी दे दी है। ये बिजली घर पूर्वोत्तर बिजली निगम लगा रहा है। आर्थिक मामलों की मंत्रिमण्डल समिति ने आज नई दिल्ली में ये मंजूरी दी। इस परियोजना पर ६२३ करोड़ रूपये से अधिक की लागत आएगी। इसमें ५१ करोड़ रूपये से अधिक का  ब्याज भी शामिल है। सरकारी विज्ञप्ति के अनुसार इस परियोजना से त्रिपुरा को बिजली दी जाएगी। प्रधानमंत्री की अध्यक्षता में मंत्रिमण्डल की बैठक में तूतीकोरिन पोर्ट ट्रस्ट का नाम बदलकर वीओ चिदम्बरानार पोर्ट ट्रस्ट करने को भी मंजूरी दी गई। तमिलनाडु से कई बार ये नाम बदलने की मांग की गई थी। सरकारी विज्ञप्ति के अनुसार स्वाधीनता संग्राम में श्री चिदम्बरानार के उल्लेखनीय योगदान को देखते हुए ये उपयुक्त श्रद्धांजलि होगी।

———-

 जम्मू कश्मीर सरकार ने गर्भवती महिलाओं और बच्चों को निःशुल्क अस्पताल सेवाएं देने के लिए एक योजना शुरू की है। मां तुझे सलाम नाम से इस योजना की घोषणा राज्य के स्वास्थ्य मंत्री श्यामलाल शर्मा ने गणतंत्र दिवस की पूर्व संध्या पर की। इसके अंतर्गत सभी गर्भवती महिलाओं और पांच साल से छोटे बच्चों को सभी सरकारी अस्पतालों में चिकित्सा सेवाएं मुफ्‌त मिलेंगी। वे स्वस्थ्य उप केन्द्रों, प्राथमिक स्वास्थ्य केन्द्रों, सामुदायिक स्वास्थ्य केन्द्रों और जिला अस्पतालों में ये सुविधा ले सकेंगे। जम्मू कश्मीर सरकार ने राज्य में स्वास्थ्य सेवाएं सुधारने के उद्देश्य से आशा स्वास्थ्य कार्यकर्ताओं का मानदेय भी एक हजार चार सौ रूपये से बढ़ाकर दो हजार दो सौ पचास रूपये कर दिया है।

———-

 भारतीय चिकित्सा अनुसंधान परिषद-आईसीएमआर, भारतीय कृषि अनुसंधान परिषद-आईसीएआर के साथ मिलकर पशुओं से मनुष्यों को होने वाली बीमारियों पर नियंत्रण और रोकथाम के उपायों पर निगरानी रखेगी। आकाशवाणी से बातचीत में आईसीएमआर के महानिदेशक वी एम कटोच ने बताया कि मनुष्यों को संक्रमण से होने वाली ७५ प्रतिशत बीमारियां, पशुओं से होती हैं। उन्होंने बताया कि आईसीएमआर इन विषाणुओं का पता लगाने के लिए पशुओं की जांच करेगी और बीमारियों की रोकथाम करेगी।

जूनूसिस वो बीमारी है, जो एनिमल और आदमी के अंदर ट्रांसमिट होती है एक से दूसरे में। उनमें बू्रस रोसेस, लेप्टोपाइरेसेस, टीबी साथ में रेबीज ऐसी इत्यादि बीमारियां है, जिनको पीकप किया है पहले। अब उसी में जो नये जैसे ये कांगो क्रिमियम फीवर आया यह भी एनिमल टू मैन आता है, तो यह फीवर भी उसमें जोड़ देंगे। उसमें करना यह होता है कि जिन एरियाज में कोई भी समस्या दिखती है तो एनिमल्स के अंदर  इंवेस्टीगेशन आईसीआर वाले या उनके द्वारा फंडेड प्रोजेक्ट के थ्रू हो। आदमी की जो उसी एरिया में है — का स्टेटस या ट्रांसमिशन का स्टेट्स वो आईसीएमआर की फंडेड रिसर्च से हो, और जोएंटली हम डाटा को एनालाइस करके सरकार को अपनी गाइड लाइन दे, जो केंद्र के द्वारा इम्पलीमेंट हो या राज्य सरकार के द्वारा इम्पलीमेंट हो।

———-

 केरल सरकार ने किसानों से कीटनाशक का उपयोग कम करने के लिए कहा है। सरकार ने कहा कि किसान कृषि अधिकारियों की सलाह के बिना कीटनाशक नहीं खरीदें। कृषि विभाग के निदेशक ने दिशा निर्देश किया है कि कृषि अधिकारी फसल का नाम, बीमारी से पीड़ित फसल और कीटनाशक में मिश्रित रसायनों और खुराक के बारे में किसानों को जानकारी दें। दिशानिर्देशों के उल्लंघन करने वाले व्यापारियों और खरीदारों पर कड़ी कार्रवाई की जायेगी।

———-

 देश के ४० औद्योगिक परिसरों में इनोवेशन ईको सिस्टम की स्थापना की जायेगी। नई दिल्ली में नेशनल इनोवेशन काउंसिल की दूसरी बैठक में यह फैसला लिया गया। शुरू में यह योजना १५ औद्योगिक परिसरों में आरम्भ की जायेगी। श्री सैम पित्रोदा के नेतृत्व में परिषद ने यह फैसला किया।

———-

 भारत के गणतंत्र दिवस के अवसर पर अमरीकी संसद के निचले सदन में रखे गए एक प्रस्ताव में भारत को अच्छा मित्र बताया गया है। राष्ट्रपति बराक ओबामा ने भारत-अमरीका संबंधों की सराहना की। श्री ओबामा का कहना था कि भारत के गणतंत्र दिवस से दोनों देशों की जनता को भविष्य में अधिक सम्पन्नता के साथ आगे बढ़ने के अवसर देने की प्रेरणा मिलती है। राष्ट्रपति ओबामा ने एक वक्तव्य में कहा कि अमरीका और भारत दुनिया के दो सबसे बड़े लोकतंत्र होने के साथ-साथ दो विविध समाज भी हैं जो हर इंसान की प्रतिभा और गरिमा में विश्वास रखते हैं।
 अमरीकी विदेश मंत्री हिलेरी क्लिंटन ने कहा कि वे आपसी महत्वपूर्ण संवाद को आगे बढ़ाने के लिए भारत जाने की उत्सुकता से प्रतीक्षा कर रही हैं। वार्ता के अगले दौर के लिए श्रीमती क्लिंटन उच्च स्तरीय प्रतिनिधिमंडल के साथ अप्रैल में भारत आने वाली हैं। अमरीकी विदेश मंत्री ने कहा कि दोनों देश इक्कीसवीं सदी के लिए ऐसी मजबूत भागीदारी बनाने पर काम कर रहे हैं, जिससे दुनिया सुरक्षित और स्थिर हो। उन्होंने एक बयान में कहा कि दोनों देश आर्थिक विकास, खुले प्रशासन और लोकतांत्रिक मूल्यों में बेहतर सहयोग को सहारा देने के लिए पहले से मजबूत महत्वपूर्ण साझेदारी विकसित कर रहे हैं। श्रीमती हिलेरी क्लिंटन का कहना था कि दोनों देश परस्पर सम्मान, साझे मूल्यों और संविधान में दी गयी आजादी की डोर से बंधे हुए हैं।

———-

 मिस्र में सरकार के विरोध में और अधिक प्रदर्शनों की तैयारी हो रही है।  पिछले दो दिन में हुए प्रदर्शन में छह लोग मारे जा चुके हैं।  सरकार ने रैलियों पर प्रतिबंध लगा दिया है। कल काहिरा और दूसरे शहरों में हुई झड़पों में प्रदर्शनकारियों ने पत्थर फैंके। जवाब में सुरक्षाबलों ने भीड़ पर काबू पाने के लिए आंसू गैस के गोले छोड़े।
 इस बीच, संयुक्त राष्ट्र महासचिव बान जी मून ने मिस्र के लोगों से अनुरोध किया है कि राजनीतिक प्रदर्शन हिंसक नहीं होना चाहिए। उन्होंने सरकार से कहा है कि लोगों की न्यायोचित मांग पर उसे ध्यान देना चाहिए।
 हमारे पश्चिम एशिया संवाददाता ने बताया कि संयुक्त राष्ट्र मिस्र और पूरे इलाके में हो रहे प्रदर्शन पर नजर रख रहा है।

मिस्र के प्रदर्शन को राष्ट्रपति हुसनी मुबारक के ३० सालों शासन के सबसे बड़े विरोध प्रदर्शनों के रूप में देखा जा रहा है, जहां लोग आर्थिक और राजनीतिक परिवर्तन की मांग को लेकर सड़कों पर है, वहीं सरकार ने सैकड़ों लोगों को गिरफ्तार किया है और निषेधाज्ञा लगाई है। विशेषज्ञों का कहना है कि तुनिशिया में हुई घटना ने मिस्र के लोगों को प्रेरित किया, जहां राजनीतिक साझेदारी के आभाव बढ़ती कीमतों भयावह बेरोजगारी ने सत्ता के पराभव का रास्ता साफ किया। उनका कहना है कि यदि लोगों की आकांक्षाओं को पूरा करने के लिए कदम न उठाए गए, तो विरोध का सिलसिला क्षेत्र के कई अन्य देशों में भी फैल सकता है।
 अमरीका ने कहा है कि वह अभिव्यक्ति के मौलिक अधिकार का समर्थन करता है। उसने मिस्र के अधिकारियो से कहा है कि वह प्रदर्शन से शांतिपूर्वक निपटे।  विशेषज्ञों ने कहा है कि यदि लोगों की मांगों को शांतिपूर्वक नहीं निपटाया गया तो यह असंतोष देश के अन्य क्षेत्रों में फैल सकता है।

———-

 भारत ने हिंद महासागर में समुद्री डकैती की घटनायें रोकने की पांच सूत्री कार्ययोजना का सुझाव दिया है।  इस क्षेत्र में सोमालिया के समुद्री डाकू जहाजों का अपहरण कर  करोड़ों डॉलर की फिरौती की मांग करते हैं। संयुक्त राष्ट्र में भारतीय राजदूत हरदीप सिंह पुरी ने सुरक्षा परिषद को बताया कि समुद्री डाकुओं ने काफी बड़ा जाल बिछाया हुआ है, जिसकी मदद से वे अगुवा जहाजों और चालक दल के सदस्यों को महीनों तक बंधक रखते हैं। इस दौरान उनके साथी फिरौती की बातचीत करते हैं। पुरी ने डकैती की घटनाओं को रोकने के लिए पांच उपायों का सुझाव दिया है। ये हैं:- दुनिया के विभिन्न भागों में भेजी जा रही फिरौती की रकम पर नजर रखी जाए, फिरौती की रकम से लाभान्वित होने वाले लोगों के खिलाफ कानूनी कार्रवाई की जाए, संयुक्त राष्ट्र की निगरानी में नौसैनिक कार्रवाई की जाए, सोमालिया के समुद्री तटों पर चौकसी कड़ी की जाये और समुद्री डकैती के खिलाफ राष्ट्रीय कानून बनाए जाएं। अंतर्राष्ट्रीय जहाजरानी ब्यूरो के अनुसार साल २०१० में समुद्री डाकुओं ने ५३ जहाजों और एक हजार एक सौ ८१ लोगों को अगवा किया।

———-

 अमरीका ने वीज+ा को लेकर जालसाज+ी करने के मामलों पर चिन्ता व्यक्त की है। इस वजह से केलिर्फोनिया के ट्राई-वैली विश्वविद्यालय को अधिकारियों ने बंद कर दिया है और गैर कानूनी आव्रजन के आरोप में कई भारतीय छात्रों से पूछताछ की गई है। इस विश्वविद्यालय में सैकड़ों भारतीय छात्र पढ़ते हैं, जिनमें से अधिकांश आन्ध्रप्रदेश से हैं। छात्र वीज+ा छिन जाने के कारण उनके सामने भारत वापस भेज दिये जाने का खतरा पैदा हो गया है। बताया जाता है कि इस विश्वविद्यलाय में डेढ़ हजार से अधिक छात्र हैं और ९५ प्रतिशत से ज्यादा भारतीय नागरिक हैं। आरोप है कि वे अमरीका के कुछ नगरों में गैर कानूनी ढंग से काम कर रहे हैं।

———-

 बम्बई शेयर बाजार के शुरूआती कारोबार में आज संवेंदी सूचकांक में ११७ अंक की वृद्धि हुई, लेकिन कुछ समय बाद ही इसमें गिरावट आनी शुरू हो गयी। अब से कुछ देर पहले यह १६७ अंक की गिरावट के साथ १८ हजार ८०२ पर था।
 नेशनल स्टॉक एक्सचेंज का निफ्टी भी ४८ अंक गिरकर ५ हजार ६३९ पर आ गया।
 अन्तर्राष्ट्रीय मुद्राबाजार में डॉलर के मुकाबले रूपया ९ पैसे मजबूत हुआ। एक डॉलर की कीमत ४५ रूपये ६२ पैसे बोली गयी।
 एशियाई बाजारों में आज कच्चे तेल के दाम बढ़े। न्यूयार्क के लाईट स्वीट क्रूड का भाव २७ सेंट बढ़कर ८७ डॉलर ६० सेंट प्रति बैरल हो गया। लंदन का बें्रट नॉर्थ सी क्रूड भी १५ सेंट महंगा हुआ और एक बैरल का भाव ९८ डॉलर ६ सेंट हो गया।

———-

 भारत के लिएंडर पेस और महेश भूपति की जोड़ी १२ वर्ष बाद ऑस्ट्रेलियाई ओपन टेनिस प्रतियोगिता के पुरूष डबल्स फाइनल में पहुंच गई है। उन्होंने आज सेमीफाइनल में बेलारूस के मेक्स मिरनी और कैनेडा के डेनियल नेस्टर की जोड़ी को ७-६, ४-६, ६-३ से हराया। फाइनल मे लिएंडर पेस और महेश भूपति का मुकाबला अमरीका के बॉब ब्रयान और माइक ब्रयान की जोडी से होगा। महिला सिंगल्स में ली ना ग्रेंडस्लैम प्रतियोगिता के सिंगल्स फाइनल में पहुंचने वाली चीन की पहली खिलाड़ी हो गयी हैं। ऑस्ट्रेलियन ओपन के सेमीफाइनल में उसने पहले नम्बर की खिलाड़ी कैरोलिना वोजनियाकी को ३-६, ७-५, ६-३ से हराया। फाइनल में उनका मुकाबला बैल्जियम की किम क्लिस्टर्स से होगा।
 पुरूषों के सिंगल्स में विश्व के नम्बर दो खिलाड़ी रोजर फेडरर पहले सेमीफाइनल में सर्बिया के नोवाक योकोविच से खेलेंगे।

———-

 ७३वें टाटा स्टील शतरंज टूर्नामेंट में विश्वनाथन आनंद ने दसवीं बाजी में स्पेन के एलेक्शेई शिरोव को करारी मात देकर अपनी वरीयता बरकरार रखी है। ग्रुंप बी में ग्रैंड मास्टर सूर्य शेखर गांगुली ने हॉलैण्ड के फाइजो निबुअर को हराकर चार अंक हासिल कर लिये हैं। ग्रुप सी में तान्या सचदेव की बाजी हॉलैण्ड के बेन्यामिन बोक से बाजी बराबर रही। तान्या सचदेव के अब पांच अंक हो गये हैं।

———-

 २६ नवम्बर को मुम्बई के ताज होटल पर आतंकी हमलों के समय उसके कर्मचारियों ने जिस साहस का प्रदर्शन किया, उस पर अब हारवर्ड बिज+नेस स्कूल अध्ययन कर रहा है। अध्ययन में खासतौर पर इस बात पर जोर दिया जा रहा है कि ऐसे मौके पर कर्मचारियों ने किस तरह अपने ग्राहकों की निस्वार्थ सेवा की और लोगों को बचाने के लिए कैसे बढ़    चढकर काम किया। अतिथियों को बचाने की कोशिश में हमले के दौरान होटल के १२ कर्मचारियों की मौत हो गई थी।

———-

 जाने-माने व्यंग्यकार प्रदीप पंत को पन्द्रहवां ÷व्यंग्य श्री सम्मान’ प्रदान करने की घोषणा की गई है। हिन्दी भवन न्यास की ओर से राष्ट्रीय स्तर का यह पुरस्कार उन्हें १३ फरवरी को नई दिल्ली में दिया जाएगा। पुरस्कार के अर्न्तगत उन्हें ५१ हजार रूपये की राशि, वाग्देवी की प्रतिमा और शॉल प्रदान किया जाएगा।
 श्री प्रदीप पंत की ३० से अधिक पुस्तकें प्रकाशित हो चुकी हैं जिनमें से अधिकांश व्यंग्य संग्रह और व्यंग्य उपन्यास हैं।

———-

 राजधानी दिल्ली में आज ठंडी हवा चलने के कारण पारा सामान्य से कुछ कम हो गया। न्यूनतम तापमान सामान्य से कुछ नीचे सात डिग्री सैल्सियस रहा।

———-

 पंजाब एक बार फिर ठंड की चपेट में है। जालन्धर में न्यूनतम तापमान दो डिग्री सेल्सियस और अमृतसर में तापमान चार डिग्री सेल्सियस रहा। जबकि हरियाणा में आज दूसरे दिन भी बहुत से भागों में न्यूनतम तापमान सामान्य से अधिक रहा।

———-
27th  JANUARY, 2011
 THE HEADLINES:
  • The issue of charge sheet and prosecution sanction against Chief Vigilance Commissioner, P.J.Thomas were not brought before the Selection Committee, Government tells Supreme Court.
  • The apex court asks Government to go after the sources of black money stashed in foreign banks.
  • Centre convenes  high-level emergency meeting on the issue of oil adulteration; Maharashtra carries out raids on oil adulterators across the State.
  • Over 80,000 Maharashtra Gazetted  Officers cease work to protest the killing of Additional District Collector Yashwant Sonawane.
  • Food inflation moves up marginally to 15.57 per cent.
  • Centre  approves revised cost estimate of over 623 crore rupees for Tripura Gas-based power project.
  • Leander Paes and Mahesh Bhupati move to the final of the Men’s Doubles of the Australian Open.
  • In the 73rd Tata Steel chess tournament, Viswanathan Anand wins  over Alexei Shirov of Spain to maintain top position.
  • <<<>>>
  •  
 The government today told the Supreme Court that the issue of charge sheet against, Chief Vigilance Commissioner, P.J. Thomas, in a corruption case and sanction granted by Kerala government for his prosecution were not brought before the high-powered committee for selecting a candidate for the post.
 This was stated by Attorney General Goolam E Vahanvati before a bench headed by Chief Justice S H Kapadia, which wanted to know if the issue of sanction and the charge sheet against Thomas was presented before the three-member committee headed by Prime Minister Manmohan Singh.
<<<>>>
 The Supreme Court today asked the  government to go after the sources of black money stashed in foreign banks. The Apex Court issued notices to the Centre, Reserve Bank of India and Chief Vigilance Commissioner on a petition seeking directions to the government to ratify the UN convention on corruption, which would help bring back the black money stashed abroad. The Supreme Court asked the government to file report on action taken by it against people and firms that have stashed black money in foreign banks.
<<<>>>
 Petroleum minister Jaipal Reddy today held   a high level emergency meeting to discuss the oil adulteration issue. Petroleum ministry   called this emergency meeting to chart out a course of action to root out the oil mafia. The move from the centre came after in a gruesome incident Nashik additional district collector Yashwant Sonawane was burnt alive by the oil mafia in Manmad in Maharashtra. The officer went to conduct a raid on the local oil mafia for pilferage from kerosene tankers. Our correspondent reports the Rangarajan Committee report  had suggested introducing IT systems to monitor the movement of trucks carrying the kerosene and monitoring the fuel tanks.
<<<>>>
 Over 80,000 Gazetted  Officers in Maharashtra today went on a cease work to protest the killing of Additional District Collector Yashwant Sonawane by members
of the oil Mafia. President of the Maharashtra Gazetted Officers Association said that they have not announced the protest as a strike but they are  shunning work to register  protest against the  gruesome act which has shaken the government employees.
 The government employees will hold a protest meeting at the State Secretariat in Mumbai.
  The protesting officers  met Chief Minister Prithviraj Chavan  who assured them  that a thorough probe will be conducted into the incident. AIR orrespondent reports that Maharashtra Government has carried out simultaneous raids on oil adulterators across the State.
In a massive crackdown on the oil mafia, the Maharashtra government has carried out simultaneous raids on oil adulterers across the state. The raids come in the wake of the brutal murder of Malegoan additional district collector Yashwant Sonawane, who was burnt alive by the oil mafia while on a raid on Tuesday. AIR Correspondents from various parts of Maharashtra report that the raids were conducted in parts of Nashik, Jalna, Malegaon and Hingoli. AIR Correspondent from Sindhudurg reports that the Sindhudurg local police have taken action against 30 persons as a preventive measure. AIR Correspondent from Hingoli informed that total six cases were registered against illegal stocking of Kerosene in eight police stations across Hingoli. This crackdown comes after Chief Minister Prithviraj Chavan said that the ambit of the probe in the officer’s murder must be expanded to include the entire oil mafia nexus. Meanwhile over 80,000 gazetted officers in Maharashtra today went on a cease work to condemn the brazen killing of Yashwant Sonawane. The officers are holding rallies and morchas across the state demanding protection for government staff involved in risky work.
.<<<>>>
  The Ministry of Social Justice and Empowerment has decided to constitute a group to suggest the scope and methodology to be adopted for conducting a fresh survey of Manual Scavengers in the country.
 The Ministry will also undertake the review of its Self-employment Scheme for Rehabilitation of Manual Scavengers.  Under self employment scheme for rehabilitation of manual scavengers,  identified beneficiaries are provided loan at subsidized rate of interest for setting up self employment projects costing up to five lakh rupees. AIR correspondent reports that an exercise will also be undertaken to devise additional programmes for education and skill development of manual scavengers’ children.
 The National Advisory Council had passed a resolution in October 2010 recommending that the implementation of the law relating to the eradication of  manual scavenging should be monitored at the highest level of the Central and State governments.
<<<>>>
 Human Resource Development Minister Kapil Sibal has said that children up to eighteen years of age should be included in Right to Education Act to benefit all the deserving candidates. Speaking at a function in New Delhi today he added that the Government will implement the ‘Neighbour School‘ scheme to set up more schools in the country. The Minister said these schools will be equipped with basic infrastructure  to impart education to 80 lakh non school children in the country. He also said that government is employing more educated teachers to uplift the education standards in the country. Mr Sibal also noted that government has launched ‘Awaaz Do’ a digital awareness programme with UNICEF to attract the non school going urban children.
<<<>>>    
 The Indian Council of Medical Research (ICMR)  has joined hands with Indian Council of Agricultural Research to monitor control and prevent diseases transmitted from animals to humans. ICMR Director General  V M Katoch said it has been found that 75 per cent of the infectious diseases have originated from animals. Speaking to our Correspondent, Mr. Katoch said, ICMR  will screen animals for vectors, detect the virus and sort out ways to prevent them.
 People who are at risk of contracting these diseases include infants and small children, pregnant women, elderly, immuno-compromised people, veterinarians, and other animal health care workers.
<<<>>>
 The Jammu and Kashmir Government has launched ‘Maa Tujhe Salaam’ Free Hospital Services for pregnant women and children of the state. The State Minister for Health,  Mr. Sham Lal Sharma announced the launch of this scheme on the eve of Republic day. The Scheme provides free hospital services to all pregnant women and children upto the age of 5 years. Under the scheme, no user charges will be taken from pregnant women and children up to 5 years of age in government health care institutions providing primary and secondary healthcare, such as sub-centers, Primary health Centers, Community health centers and District Hospitals.
<<<>>>
     Snapping the downward trend of two consecutive weeks, food inflation inched up marginally to 15.57 per cent for the period ended January 15. This follows escalating vegetable prices, particularly, onions.
     Food inflation for the week ended January 8, was recorded at 15.52 per cent.  The government has already adopted measures like export ban on onions to make the kitchen staple more affordable to the masses. Further, the RBI in its third quarter monetary policy review on Tuesday hiked key policy rates by 25 basis points to scotch inflationary pressures. During the week under review, vegetable prices soared by 67.07 per cent on an annual basis.  On an annual basis, prices of fruits went up by 16.40 per cent while milk became expensive by 12.44 per cent. Prices of egg, meat and fish went up by 13.58 per cent year-on-year. However, wheat and pulses became cheaper on annual basis by 5.75 per cent and 14.07 per cent, respectively.  Fuel and power also became dearer by 10.87 per cent year-on-year.
<<<>>>
 The Centre today approved the revised cost estimate of Tripura Gas-based power project being implemented by the North Eastern Electric Power Corporation Limited.  The approval was given by the Cabinet Committee on Economic Affairs  in New Delhi today.  The project is estimated to cost over 623 crore rupees which includes interest amount of over 51 crores.  An official press release says the power generated from the project will be supplied to Tripura.
 The Cabinet at its meeting held under the chairmanship of the Prime Minister Dr. Manmohan Singh approved renaming of Tuticorn Port Trust as V.O. Chidambaranar Port Trust.  There had been several demands from Tamilnadu to rename the Port Trust.  An official press release issued after the cabinet meeting says it will be a tribute to legendary freedom fighter for his valuable contribution to the freedom struggle.
<<<>>>
 The Sensex at the Bombay Stock Exchange climbed 117 points in opening trade, this morning, on bargain-hunting by investors, after better-than-expected third quarter earnings by some corporates. But the Sensex later surrendered all its initial gains, on broad-based selling, to stand 161 points, or 0.9 percent in the red, at 18,808, in afternoon trade, a short while ago.
 But other Asian markets clocked gains, after US central bank policymakers voted unanimously to maintain a 600-billion dollar bond-buying plan to fuel economic recovery.
<<<>>>
 The  Rupee gained 21 paise to  45 rupees 50 paise  against the Dollar in the morning trade.  This follows fresh selling of dollars by banks and corporates in view of weakness of dollar in overseas markets.
     In active trade at the Interbank Foreign Exchange or Forex market, the domestic unit opened higher at  45 rupees 58 paise  per dollar against Tuesday’s close of  45 rupees  72 paise  and firmed up to 45 rupees 50 paise before quoting at  45 rupees 56 paise.
<<<>>>
 Crude prices rose in Asian trade today as the Federal Reserve reaffirmed its commitment to stimulate the US economy through quantitative easing measures and home sales soared. New York‘s main contract, light sweet crude was up 27 cents at 87.60 dollars per barrel. Brent North Sea crude rose 15 cents to 98.06 dollars.
<<<>>>
 More protests have been planned in Egypt by anti government protestors after two days of protests that have claimed six lives so far. The Government has banned rallies and more than 500 protestors have been arrested. Clashes were reported in the Cairo and some other cities yesterday where protestors threw stones and state security personnel firing tear gas to disperse the crowds.
 Meanwhile, UN Secretary-General Ban Ki-moon has urged all Egyptians to ensure that political protests do not lead to further violence, and called on the Government to see this as an opportunity to engage in addressing the legitimate concerns of the people.  
 Egypt’s demonstrations are seen as biggest unrest against Egyptian President Hosni Mubarak’s 30-year rule. While protesters continue their demonstrations calling for radical political and economic changes in the country, the government has arrested hundreds of people and warned against further demonstrations. Government has also cracked down on Internet tools like Twitter, Facebook and some Egyptian news websites. Analysts say that Tunisian uprising, which brought down the ruling regime, inspired Egyptians. The unrest was triggered by lack of political participation, rise in food prices, high unemployment and a widening gap between rich and poor. Analysts also point out that unrests may spread out in some other countries in the region if necessary steps were not taken to address peoples’ aspiration. The World Economic Forum has also warned that record food prices and inflation may spread social unrest beyond the region. 
<<>>
  In Colombia, 20 people have been killed and 6 others injured after an explosion in a mine in Law Preciosa. Officials say,  there were 26 people in the mine at the time of the explosion, which was caused by a build-up of methane gas. The 6 injured people are receiving medical attention while authorities seek to recover 15 bodies that are still in the mine. A similar explosion had killed 31 people in the same mine four years ago, and just four months ago 6 people were killed in the same circumstances in a neighbouring mine.
<<<>>>
 A resolution was introduced in the US House of Representative in honour of India on the occasion of its Republic Day calling it a good friend. President Barack Obama spoke in glowing terms on Indo-US relations. Mr. Obama said the enduring lessons of the Day can inspire to seek a future of greater prosperity and opportunity for people of both the countries.
      In a statement, the President said the US and India are not only the world’s two largest democracies but are two pluralistic societies that believe in the potential and dignity of every human being.
  Secretary of State Hillary Clinton   said, she is looking forward to visiting  India to  carry forward the bilateral Strategic Dialogue.  Mrs. Clinton will be leading a high power US delegation to India in April for the next round of strategic talks. She said, India and America are working together to construct an indispensable partnership for the 21st century to promote a secure and stable world.
<<<>>>
 In Gabon, an opposition leader has taken refuge at the United Nations compound in the capital Libreville, after declaring himself the legitimate President. Andre Mba Obame, who leads the National Union Party, and twenty of his supporters requested UN protection, saying they feared for their safety. His party had earlier been dissolved by the government, which has accused Mr Obame of treason. The African Union called on Mr Obame to respect the law. The opposition leader has always claimed that he and not President Ali Bongo won elections held in 2009. On Tuesday, Mr Obame again declared himself to be the true President, and named a parallel cabinet of 19 ministers.
<<<>>>
 Russians  is today paying last respects to the victims of this week’s suicide bombing at Domodedovo Airport in Moscow.  35 people were killed and 168 wounded in the attack.
 No one has claimed responsibility for the blast so far.  Russian Prime Minister Vladimir Putin says the early investigation shows no connection to Chechen extremists.   The Russian President Dmitry Medvedev fired the head of the central Russian transport district, Andrei Alexeyev, for security lapses. He said more firings could be possible.
<<<>>>
 High-profile Cuban dissident Guillermo Farinas, winner of the European Union’s Sakharov Prize for Freedom of Thought, has been detained. Mr Farinas’s mother says he was held along with other activists as they tried to stop the eviction of a woman in the city of Santa Clara. Mr Farinas came close to death last year after staging a 134-day hunger strike. The Cuban authorities have not confirmed the detention.
<<<>>>
      Internationally renowned music composer A R Rahman was   honoured with the Crystal Award of the World Economic Forum, WEF,  at opening ceremony of its annual meet in Davos, Switzerland.
 Rahman,  received the award yesterday.  The award  is given annually by the WEF to outstanding artists who use their talent not only for their own profession but also for social and charitable work.
 While the WEF recognised Rahman for his music in Slumdog Millionaire and Bombay Dream, it took note of his association and work in welfare of children.  Accepting the award, the famous music composer, who has won several national and international awards, including the Gramy’s, said he gets motivation from the social work.
 A strong 130-member delegation from India is attending the five-day annual WEF meet.
<<<>>>
The US has expressed concern over any activity involving visa fraud, as several Indian students of a California-based University shut down by authorities on charges of illegal immigration were interrogated. Duped by the authorities of Tri-Valley University, which has now been shut down, hundreds of Indian students, mostly from Andhra Pradesh, faced the threat of being deported back home after having lost their student visa status.
         According to a federal complaint filed in a California court last week, the University helped foreign nationals illegally acquire immigration status.
      The university is said to have 1,555 students. As many as 95 per cent of these students are Indian nationals. The students are reported to have paid lakhs of rupees for obtaining a visa for their category and also for students work permit.  Meanwhile, reports from the San Francisco area said a number of students have been interrogated by federal authorities as part of their investigation against the Tri-Valley University, which is being charged of part of an effort to defraud, misuse visa permits, and indulge in money laundering and other crimes.
<<<>>>
   
SPORTS NEWS
 The  Indian duo of Leander Paes and Mahesh Bhupati have stormed into the finals of the Men’s Doubles event of the Australian Open today. They defeated the second-seeds, Max Miryni of Belarus and Canada‘s Daniel Nestor 7-6, 4-6, 6-3. The pair will now face the top-seeded American combine of Bob Bryan and Mike Bryan in the finals of the event.
 Earlier,  the Bryan brothers defeated the pair of fellow American, Eric Butorac and Jean-Julien Rojer of the Netherlands Antilles, 6-3, 6-2 in the first semi-final match.
 In the Women’s Singles event, the first semi-final match between Denmark‘s Caroline Wozniacki and China‘s Na Li is in progress. Belgium‘s Kim Clijsters will take on Russia‘s Vera Zvonavera in the other semi-final, also slated for today.
 Switzerland‘s World number two, Roger Federer will  lock horns with Serbia‘s Novak Djokovic in the first semi-final match of the Men’s Singles event today.
<<<>>>
 Viswanathan Anand scored a crushing victory over Alexei Shirov of Spain in the 10th round to maintain his top position in the 73rd Tata Steel chess tournament.
In another major surprise of the tournament world number one Magnus Carlsen suffered his second defeat with white pieces in the tournament bowing to Russia champion Ian Nepomniachtchi in a hard fought game.
Meanwhile,  in the ‘B’ group Grandmaster Surya Shekhar Ganguly rose back with a fine win against Friso Nijboer of Holland to take his tally to four points. Tania Sachdev played out a draw with Benjamin Bok of Holland in the ‘C’ group to take his points to five.
<<<>>>
 Karan Rastogi’s doubles challenge at the Singapore ATP Challenger ended with a first round defeat even as his compatriot Purav Raja advanced to the quarter-finals.
     Rastogi and his Indonesian partner Christopher Rungkat, wild card entrants, lost tamely 1-6, 4-6 to second seed Thai pair of Sanchai and Sonchat Ratiwatana.
     Another Indian in the doubles draw is Somdev Devvarman, who has teamed with South Africa‘s Rik de Voest. They will open their campaign against fourth seed Italians Flavio Cipolla and Simone Vagnozzi. Both Somdev and Rastogi have already advanced to the second round of the singles event.
<<<>>>
REST OF THE NEWS
 Eight industrial sectors have been identified under National Mission for Enhanced Energy Efficiency with a view to reduce energy consumptions   by a proper mechanism. . They include steel and iron sector, cement, fertilizers thermal power units and others. Briefing reporters after an interactive session on Energy Efficiency, the Secretary, Ministry of Power, Mr P. Uma Shankarsaid that around 210 milliom metric tonnes of Energy are consumed by these industries. He said the government has set a target to reduce energy consumptions in such industries by 5 percent in the next three years. He said that  Perform, Achieve and Trade (PAT) scheme will start from the month of  April  this year with the objective of providing incentives to industry to achieve better energy efficiency.
<<<>>
 Innovation Centres Innovation Eco Systems will be created in 40 Industrial clusters. This decision was taken at the second meeting of National Innovation Council held in New Delhi. The scheme will be introduced initially in 15 of these clusters. The Council headed by Sam Pitroda also took the decision to identify universities in these clusters for the setting up of innovation centres to provide a platform for various stakeholders. The Council also discussed proposals for encouraging the Members of Parliament to give push to the innovation drive in their constituencies by giving incentives and awards. The Council is also contemplating earmarking National Innovation Day and Television Reality Show on Innovations. According to an official release there has been a positive response from several stakeholders to the proposal of Setting up State level Innovation Councils.
<<<>>>
NEWS JUST IN,
 Seeking to reduce the use of pesticides, Kerala Government has decided to make it a must for farmers to get ‘preion’ from agricultural officers for buying them from shops.
     The guidelines, issued by Director of Agriculture, said agricultural officers should write details such as the name of the crop, the affliction from which the plant suffers and chemical composition of the pesticide and dosage required in the preions to be given to farmers.
     Dealers would be asked to sell pesticides only on preions and should enter the details in their registers. Strict action would be taken against dealers or retailers who violate the rules.
<<<>>>
     The Maharashtra government has instituted an award for lifetime achievement in the field of classical music in memory of Bharat Ratna Pandit Bhimsen Joshi. Joshi, a doyen in the field of Hindustani vocal music passed away in Pune on Monday.
     Chief Minister Prithviraj Chavan said the award would be given every year to an artist who has made valuable contribution to classical music. He said the award comprises cash prize of one lakh rupees and a citation.
     Similarly,  Mr Chavan said a scheme to encourage classical music in the state will be announced in the name of Pandit Joshi.
<<<>>>

एक उत्तर दें

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / बदले )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / बदले )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / बदले )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / बदले )

Connecting to %s

%d bloggers like this: